مديرعامل فرابورس ايران:
مديرعامل فرابورس ايران مي‌گويد ۷۰ تيم استارتاپي در غالب ۱۶۰ شرکت براي فين استارز ثبت نام کرده‌اند. او درباره عرضه‌هاي اوليه نيز مي‌گويد عرضه‌هاي اوليه متناسب با شرايط بازار انجام مي‌شود.
 به نقل از ايسنا، امير‌هاموني در نشستي که روز گذشته در حاشيه نمايشگاه بورس، بانک و بيمه برگزار شد از انتشار اولين آگهي اوراق اختيار معامله خريد در شب گذشته خبر داد و اضافه کرد: فرابورس ايران اکو سيستم فضاي ايده و شرکت‌هاي دانش بنيان را به طور کامل در فاينکس ۲۰۱۷ فراهم کرده که در اين فضا استارتاپ‌ها، شتاب دهنده‌ها، صندوق‌هاي جسورانه، تامين سرمايه‌ها و شرکت‌هاي سرمايه گذاري در کنار سازمان بورس و بورس‌ها حضور دارند. هاموني عنوان کرد: حتي شرکت‌هايي که در حوزه بانک فعاليت مي‌کنند مثل خدمات انفورماتيک از جمله مجموعه‌هايي هستند که اگر در حوزه پول تکنولوژي وجود داشته باشد، مي‌توانند در فين استارز ورود پيدا کنند. در حوزه بيمه نيز بيمه مرکزي راغب است به اين حوزه‌ها ورود کند که با معرفي مدير آي تي آن مجموعه تکنولوژي‌هايي که لازم است، در حوزه بيمه توسعه يابند، معرفي مي‌شوند. وي گفت: فرابورس ايران امسال در دهمين نمايشگاه بورس بانک و بيمه با چهره اي متفاوت ظاهر شده است ۷۰ تيم استارتاپي در قالب ۱۶۰ نفر در اين رويداد ثبت نام کردند که در نهايت ۳ تيم در حوزه بورس بانک و بيمه از سوي هيات داوران انتخاب مي‌شوند و تيم اول ۳۰ ميليون تيم دوم ۲۰ ميليون و تيم سوم ۱۰ ميليون تومان جايزه مي‌گيرند. هاموني همچنين با اشاره به شرايط عرضه اوليه در سال جديد گفت: عرضه‌هاي اوليه متناسب با شرايط بازار صورت مي‌گيرد که اطلاعيه رسمي‌آن در سايت فرابورس نيز منتشر خواهد شد. وي در خصوص اثرات عرضه اوليه بر بازار هم گفت : عرضه‌هاي اوليه چه سبک و چه سنگين در ميان مدت و بلند مدت تاثيري بر شاخص بورس و فرابورس ندارد اما در کوتاه مدت بر بازار اثرگذار است. مدير عامل فرابورس ايران ادامه داد: اين که گفته مي‌شود عرضه اوليه به طور مطلق انجام نشود، بر ضد بازار است و در ميان مدت و بلند مدت به کوچک شدن بازار منجر خواهد شد. به گفته‌هاموني اگر در سال‌هاي ۸۶ تا ۹۰ عرضه‌هاي اوليه نبود و خصوصي سازي صورت نگرفته بود همچنان در همان بازار ۲۶ هزار ميليارد توماني متوقف مانده بوديم اما تا پايان اسفند ۹۵ به رقم ۱۰۴ هزار ميليارد تومان رسيده‌ايم که اين اتفاق به اشتغال زايي نيز کمک کرده است. هاموني با اشاره به تشکيل دبيرخانه دايمي‌فين استارز افزود: ايده‌هاي مرتبط با اين حوزه دائما رصد خواهد شد و پشتوانه برگزاري اين رويداد در سال آينده قرار خواهد گرفت. وي در ادامه اين نشست خبري با اشاره به نرخ بازار بدهي گفت: نرخ را مي‌شود با هماهنگي بانک مرکزي و بازار سرمايه و ديگر ارکان تصميم گير و سياست گذار مديريت کرد البته در ابن بازار کاهش نرخ هم داشته‌ايم، به طوري که ميانگين نرخ در بازار بدهي تا ۴ درصد کاهش يافته است. به گفته‌هاموني همچنين تاکنون در بازار بدهي حتي يک ريال نکول نداشته‌ايم. مدير عامل فرابورس ايران ابراز اميدواري کرد که با زيرساخت‌هايي که در بازار بدهي ايجاد مي‌شود اين بازار جايگاه شايسته خود را در اقتصاد کشور پيدا کند. هاموني در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود بازار بدهي بازار پول را تحت تاثير خود قرار داده است گفت: بازار پول به لحاظ ارزش معامله ۶۰ برابر بازار بدهي است لذا اين ادعا را به شدت رد مي‌کنم.

شاخص بورس همچنان سبزپوش ماند 
ديروز شاخص کل 88 واحد بالا رفت و به رقم 78 هزار و 471 رسيد. شاخص بازار اول در حالي 36 واحد افت کرد که شاخص بازار دوم 739 واحد صعود را به ثبت رساند.
در معاملات روز يکشنبه سهامداران بيش از يک ميليارد و 383 ميليون برگه سهم و حق تقدم را در بازار دست به دست کردند که ارزش اين مبادلات بالغ بر 3هزار و 121 ميليارد ريال بود و در 105 هزار نوبت معاملاتي انجام شد.
گفتني است ديروز شاخص کل 88 واحد بالا رفت و به رقم 78 هزار و 471 رسيد. شاخص بازار اول در حالي 36 واحد افت کرد که شاخص بازار دوم 739 واحد صعود را به ثبت رساند.

تفاهم نامه همکاري «کاشف» امضا شد 
تفاهم نامه همکاري في مابين شرکت اطلاع رساني و خدمات بورس با شرکت کارآفرينان شايسته فردا (کاشف) در حاشيه دهمين نمايشگاه بورس، بانک و بيمه منعقد شد.به گزارش سنا، ياشار فروهر مدير عامل شرکت شرکت اطلاع رساني و خدمات بورس در اين مراسم با تاکيد بر اين که طرح ملي کاشف نقطه اتصال بازار سرمايه با بخش آموزش و فرهنگ سازي است، تاکيد کرد: با انعقاد اين قرار داد آموزش و فرهنگ سازي کودک و نوجوان در حوزه بازار سرمايه مورد توجه قرار ميگيرد.به گفته وي با تحقق اين مهم، مهمترين رسالت بازار سرمايه که فرهنگ سازي است ، انجام مي‌شود.

تفاهمنامه بين سازمان بورس و دانشگاه الزهرا
تفاهم نامه همکاري سازمان بورس و اوراق بهادار و دانشگاه الزهرا امروز در حاشيه دهمين نمايشگاه بورس بانک و بيمه منعقد شد.به گزارش سنا، اين تفاهم نامه به منظور ايجاد مشارکت، گسترش و بهره گيري از توانايي‌هاي علمي، پژوهشي در موضوعات مربوط به بازار سرمايه و ارتباط بيشتر سازمان و دانشگاه است.در اين تفاهم نامه استفاده از کليه‌امکانات طرفين در دستور کار قرار گرفته است. اين تفاهم نامه در شش ماده تنظيم شده که اهم حوزه‌هاي آن فرهنگ سازي وآموزش در حوزه بازار سرمايه، پژوهش در عرصه بازارهاي پولي و مالي و انتشار و تبادل کتب مختلف در بازارهاي مالي است.





پوري‌حسيني: مشمولان شماره شبا بدهند
رئيس کل سازمان خصوصي‌سازي در اولين نشست خبري خود در سال ۱۳۹۶، گفت که مشمولان سهام عدالت بايد حسابي داراي کد شبا به نام خود باشند و حتي والدين مشمولان صغير هم ‌نميتوانند براي فرزند خود شماره حساب خودشان را بدهند.
معاون وزير اقتصاد در خصوص مشارکت مردم در ساماندهي سهام عدالت گفت: پس از مراسم رونمايي از سهام عدالت در سالن اجلاس سران که ما پذيراي ۴۹ ميليون نفر سهام‌دار بوديم، ۲۶.۵ ميليون نفر غيرتکراري به سامانه اينترنتي سهام عدالت مراجعه کردند. وي افزود: باتوجه به ۲ ميليون سهام‌دار متوفي که توانايي حضور در سامانه براي وراث آنها در نظر گرفته نشد، مشارکت ۵۳ درصدي مردم در سامانه اينترنتي، رکورد ارتباط بين جامعه هدف با يک سازمان دولتي در ايران يا حتي دنيا زده شد. رئيس کل سازمان خصوصي‌سازي در ادامه به ميزان مشارکت گروه‌ها پرداخت و اظهار کرد: در ميان گروه‌ها، روستائيان و عشاير با ۷۰ درصد مشارکت بيشترين حضور در سامانه را ثبت کردند به دنبال آنها اعضا کميته‌امداد و نهادهاي حمايتي با ۶۳ درصد، کارگران فصلي با ۵۱ درصد و کارمندان و بازنشستگان دولتي با ۳۱ درصد در اين طرح ملي مشارکت کردند. پوري‌حسيني اضافه کرد: تراکنش در ميان استان‌ها هم مورد بررسي قرار گرفت، در اين زمينه ايلام با ۸۵ درصد، صدرنشين حضور در سامانه و نظارت صورت‌ حساب‌هاي مالي است. استان‌هاي کردستان، کرمانشاه، کهکيلويه و بويراحمد و لرستان در پي آن در زمره بيشترين مشارکت‌ها در سامانه سهام عدالت قرار دارند. وي ادامه داد: کمترين مشارکت به استان تهران با ۱۹ درصد مشارکت رسيد که اين نشان مي‌دهد جامعه هدف سهام عدالت مشمولين در استان‌هاي محروم هستند. رئيس کل سازمان خصوصي‌سازي استان يزد، اصفهان، قم و سيستان و بلوچستان با حدود ۲۰ درصد در زمره کمترين استان‌هاي مشارکت‌کننده اعلام کرد. معاون وزير اقتصاد افزود: تا به‌امروز هيچ گزارشي مبني بر صورت حساب معيوب نداشته‌ايم و سازمان خصوصي‌سازي در نهايت امانت‌داري و دقت اين گزارشات را ارائه کرده است. وي در خصوص مشارکت نقدي و آورده نقدي سهامداران با خريد باقي سهام گفت: تا کنون حدود ۲ ميليون نفر از ۴۷ ميليون نفر، قبض دريافت کرده‌اند و رقمي‌در حدود ۳ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان دريافت شده است. پوري‌حسيني در ادامه به فاز دوم ساماندهي سهام عدالت اشاره و بيان کرد: از ۳۰ام فروردين ماه فاز دوم آزاد سازي سهام عدالت اجرا مي‌شود. از اين رو با توجه به برگزاري مجامع شرکت‌ها به دنبال گرفتن حساب داراي کد شبا از مشمولين هستيم که اين سود را به حساب هر فرد واريز کنيم. معاون وزير اقتصاد تاکيد کرد: برخلاف يارانه که به حساب سرپرست خانواده واريز مي‌شود، سود سهام عدالت تنها به حساب خود مشمول واريز مي‌شود. پوري حسيني در پاسخ به اين سوال ايسنا که آيا اختلاف شما در محاسبه سود سهام عدالت با رئيس کميسيون اقتصادي مجلس حل شد و آيا در اين مورد جلسه‌اي در مجلس گذاشتيد و صحبتي با هم کرديد؟ گفت: وقتي دوستان به ما مراجعه مي‌کنند و مي‌گويند شرکت سرمايه‌پذير چقدر سود توليد کرده مثلا مي‌گوييم به طور متوسط ۴۰۰۰ ميليارد تومان سود توليد شده است. آن آقايان اين ۴۰۰۰ ميليارد تومان را بين همه ۴۷ ميليون نفر تقسيم مي‌کنند، متاسفانه بايد عرض کنم که شرکت‌هايي که به پرتفوي سهام عدالت اختصاص پيدا کرده‌اند همه از نظر بازدهي يکسان نبوده‌اند. همچنين براي حدود ۱۱ عنوان شرکت هنوز قيمت‌گذاري انجام نشده است. وي ادامه داد: متاسفانه اين ۱۱ عنوان شرکت که بيش از ۱۱۰۰۰ ميليارد تومان از پرتفوي سهام عدالت را به خود تخصيص داده‌اند. در طول ۱۰ سال گذشته حدود ۲۰۰ ميليارد تومان سود توليد کرده‌اند و آن سود غالب که بين همه تقسيم مي‌کنيم معادل ۲۵۰۰۰ ميليارد تومان سود است که طي ۱۰ سال اخير توليد شده است.
معاملات مشتقه سامانه بازار مجازي معاملات مشتقه هم اکنون با حضور رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل غرفه شرکت بورس کالاي ايران در سالن 35 نمايشگاه بين المللي بورس، بانک و بيمه گشايش يافت. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه خبري بورس کالاي ايران، هدف از راه‌اندازي اين سامانه آشنايي فعالان بازار سرمايه با معاملات مشتقه در بورس کالا، تمرين عملي سرمايه گذاري در بورس کالا و آموزش صحيح سرمايه گذاري و ايجاد مقدمه اي براي ورود آگاهانه به بازار سرمايه است. از مزاياي اين سامانه مي‌توان به انطباق تالار مجازي بر شرايط واقعي بازار و رايگان بودن ثبت نام در اين سامانه اشاره کرد. همچنين از ديگر ويژگي‌هاي سامانه بازار مجازي تالارمشتقه مي‌توان به انجام معاملات در کمتر از چند ثانيه ، آموزش و تمريني براي قوانين حاکم بر بازار، تمرين سرمايه گذاري بدون نياز به پول و بدون وجود ريسک سرمايه گذاري و... اشاره کرد که داراي مشابه نمونه‌هاي جهاني نيز است. همچنين از قابليت‌هاي اين سامانه مي‌توان به کاربري آسان، قابليت مشاهده پرتفوي لحظه اي، تفکيک معاملات به صورت موقعيت‌هاي باز و بسته شده، امکان انتخاب مبلغ اوليه سرمايه، مشاهده سود و زيان لحظه اي و مشاهده موجودي حساب در لحظه و با معامله هر قرارداد اشاره کرد.

انتشار اوراق خزانه بازار سرمايه را به چالش کشيده است
رئيس سازمان بورس انتشار اوراق کوتاه مدت را يکي از چالش‌هاي سرمايه گذاري خواند و گفت: در قانون، اسناد خزانه ي سه ساله پيش بيني شده که دولت اقدام به انتشار اسناد يک ساله مي‌کند ولي اخيراً اوراقي که دو ساله يا سه ساله بوده را نيز منتشر کرد. به نقل از تسنيم، شاپور محمدي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه تيتر امشب شبکه خبر با اشاره به اينکه سابقه بازار سرمايه در ايران نسبت به بازار پولي کمتر است گفت: در برخي از کشورها سهم بازار پولي بيشتر از آن چيزي است که در کشور ما هم اکنون رقم مي‌خورد. وي افزود: طي 10 سال اخير بازار سرمايه در کشور رشد خوبي داشته و بايد براي رسيدن به جايگاه مطلوب تلاش بيشتري صورت گيرد.  محمدي گفت: بازار سرمايه بايد از توليد داخلي و سهم مالي سهم خود را بيشتر کند. وي در خصوص اين سؤال که اقتصاد بايد "بازارپايه" باشد يا "بانک پايه"؟ افزود: به نظر من هر کدام از اين دو که بتوانند ارزانتر تأمين مالي را انجام دهند بهتر است و نمي‌شود گفت به اجبار يک اقتصادي را بازارپايه درنظر گرفت يا بانک پايه و اين موضوع در تمام دنيا در قالب نرخ تأمين مالي جواب داده است. محمدي گفت: اينکه گفته مي‌شود حتماً ما بايد بازار پايگي را نفي کنيم و بانک پايگي را تبليغ کنيم اين شايد نگاهي باشد که بايد تعديل شود و البته بازجايگاه بازار سرمايه بايد تقويت شود. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينکه هم اکنون بيش از 600 شرکت در بازار سرمايه فعالند گفت: براي توسعه بازار سرمايه بايد فرهنگسازي صورت گيرد. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار مجموع تأمين مالي کوتاه مدت و بلند مدت در بازار سرمايه اعم از افزايش سرمايه شرکت‌ها و ورود شرکت‌هاي جديد به بورس و تأمين مالي از طريق پيش فروش کالا و اوراق و صندوق‌هاي مشترک سرمايه گذاري را بيش از 100 هزار ميليارد تومان عنوان کرد البته اين مبلغ نسبت به 400 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانکي اي که پرداخت کرده چيزي حدود 25 درصد است. وي گفت: اينکه اين پتانسيل وجود دارد و مي‌تواند در آينده کمک کند به تأمين مالي بخش توليد امکان پذير است و ما در آينده شاهد افزايش تأمين مالي‌ها از طريق بازار سرمايه براي شرکت‌هاي بزرگ خواهيم بود. محمدي همچنين انتشار اوراق کوتاه مدت را يکي از چالش‌هاي سرمايه گذاري خواند و افزود: در قانون، اسناد خزانه ي سه ساله پيش بيني شده شايد دولت به خاطر سنواتي بودن بودجه اقدام به انتشار اسناد يک ساله مي‌کند ولي اخيراً دولت اوراقي که دو ساله يا سه ساله بوده را نيز منتشر کرد.  وي گفت: ما اوراق مشارکت پنج ساله نيز داريم و اينکه اين امکان به وجود آيد که اوراق مشارکت بلند مدت هم منتشر شود وجود دارد. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهميت فرهنگ سازي صحيح در امر سرمايه گذاري به نقش رسانه ملي، روزنامه‌ها، رسانه‌هاي ديجيتال و همچنين دانشگاه‌ها و برگزاري دوره‌هاي خاص در اين زمينه اشاره کرد و گفت: يک برنامه مناسبي در سازمان بورس براي اين امر تنظيم شده است. وي افزود: اين برنامه کمک بسيار مناسبي را براي سرمايه گذاران در سرمايه گذاري در بخش‌هاي مختلف از جمله اوراق، سهام کمک خواهد کرد. محمدي با اشاره به برخي روش‌هاي آموزش خريد و فروش سهام از سوي برخي کشورها در قالب گيم‌ها گفت: حتماً لازم است در اين زمينه اين روش‌ها براي آگاهي بيشتر مردم از بازار سرمايه و سرمايه گذاري در بخش‌هاي مختلف صورت بگيرد. وي افزود: به نظر ما، براي فرهنگ سازي کم کار کرده‌ايم و ان شاء الله بتوانيم در سال جاري و سال آينده در زمينه فرهنگسازي بر روي بازار سرمايه کار بيشتري انجام دهيم. محمدي گفت: بازده بازار سرمايه در افق‌هاي سه ساله و پنج ساله از تمام بازارهاي مالي بيشتر بوده است.  وي افزود: بازار سهام همانگونه که در تأمين مالي، بلندمدت تلقي مي‌شود در سرمايه گذاري نيز بايد به آن بلندمدت نگاه کرد. محمدي گفت: اگر سرمايه گذاران، افق سرمايه گذاري را درست و متنوع انتخاب و در صندوق‌هاي سرمايه گذاري، سرمايه گذاري انجام دهند قطعاً موفق خواهند شد. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار پيش بيني کرد : بازار سرمايه‌امسال پرظرفيت و چشم انداز آن روشن است.
شاپور محمدي افزود : افق بازار سرمايه لزوما چند ماهه نيست و مي‌تواند گسترده تر باشد . وي ابراز اميدواري کرد: امسال با تکميل ابزارهاي مالي اسلامي‌، افزايش وسعت معاملات در چارچوب ابزارهاي کلاسيک مانند اختيار خريد ، تقويت سامانه معاملات ، حذف محدوديت‌ها و افزايش نقد شوندگي شاهد رونق بازار سرمايه باشيم . محمدي به سهامداران توصيه کرد به جاي شايعات به تحليل‌ها بيشتر تکيه کنند به جاي خريد تک سهم به سبد سهامشان تنوع دهند و بجاي اينکه برخي سرمايه گذاريهاي خارج از بازار سرمايه داشته باشند ،صندوق‌هاي سرمايه گذاري در سهام را بخرند.