«تجارت» از رونق بازار کالاهاي آسیای جنوب شرقی در مشهد گزارش مي‌دهد؛
تجارت_ محمد خادمي: شهر مشهد به دليل قرار گرفتن حرم امام رضا(ع) به عنوان مهم‌ترين شهرزيارتي کشورمان همه ساله ميزبان 20 ميليون زائر داخلي و خارجي است.
طبق آمارها بعد از تهران بيشترين پروازها و خطوط ريلي مسافربري متعلق به شهر مشهد است، بيشتر اين مسافران بعد از سفر و زيارت در اين شهر در زمان بازگشت تصميم به خريد کالا براي دوستان و اقوامشان به عنوان سوغاتي مي‌کنند، بخشي از مسافران به سراغ سوغاتي‌ها ي خوراکي مانند زعفران، زرشک، نبات، نخود، کشمش و شکلات مي‌روند، بخشي ديگر مسافران تمايل دارند سوغاتي شان را از محصولات مذهبي مانند تسبيح، ذکر شمار، سجاده، مهر، چپيه تهيه کنند و عده اي ديگراسباب بازي و پوشاک را جزو خريد سوغات خود در نظر مي‌گيرند؛ اين حجم مسافر در اين شهر موجب شده است که در دهه اخيرشاهد انبوهي از محصولات سوغاتي از کشور چين شده‌ايم، به طوري که محصولات مذهبي نظير تسبيح، چپيه، سجاده ، پوشاک و... از اين کشور وارد شهرمشهد مي‌شود.آمار دقيقي از ورود کالاهاي قاچاق به شهر مشهد وجود ندارد، اما طبق گفته کارشناسان و مسئولان تنها 30درصد بازار سوغات مشهد متعلق به توليد کنندگان مشهدي است و 70 درصد ديگر از سوي کشورهاي ديگر به خصوص چين به عنوان سوغات به فروش مي‌رسد، همچنين همه ساله نزديک به 500 ميليارد تومان کالاي چيني در اين شهر به عنوان سوغات مشهد مورد مبادله قرار مي‌گيرد.
خبرنگار «تجارت» در سفري که به اين شهر زيارتي داشته است، گزارشي ميداني از محصولات چيني در مراکز خريد انجام داده، که در ادامه مي‌خوانيد:
اجناس کيليويي خريداري مي‌شود
بازار رضا يکي از مهم‌ترين مراکز خريد سوغات در شهر مشهد است که بسياري از مسافران سري به اين مرکز مي‌زنند، « حميد_ف» يکي از فروشنده‌هاي اين مرکز خريد است، مدام با صداي بلند رهگذراني که از کنار مغازه اش عبور مي‌کنند را صدا مي‌زند تا از مغازه اش ديدن فرمايند، در يک قسمت مغازه اش انبوهي تسبيح با رنگ‌ها و مدل‌هاي گوناگون وجود دارد و ارزان‌ترين مدلش 500تومان است.در اين ميان يکي از مشتريانش درخواست مي‌کند100عدد تسبيح خريداري کند، اما با قيمت کمتر، که نهايتا با کمي‌چانه زني به مبلغ400تومان معامله مي‌کنند، اين فروشنده درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اينکه مگر چه مقدار اين کالا را خريداري کرده‌ايد، که حاضريد 20 درصد آن را تخفيف بدهيد؟ مي‌گويد:« بيشتر محصولات که در اين بازار وجود دارد از کشور چين مي‌آيد و بيشتراين محصولات از سوي واردکنندگان به شکل کيلويي از آن کشور خريداري مي‌شود و در صورتي که حساب کنيم شايد يک تسبح براي آن صادر کننده 100تومان آب بخورد و به دست ما که خرده فروش هستيم 300تومان برسد و ما نيز با يک هزينه‌اندک به فروش مي‌رسانيم، البته ما در مغازه مان جنس ايراني داريم، بعضي از تسبيح‌هاي ما به مبلغ100هزار تومان نيز مي‌رسد چرا که نخ و سنگ مرغوب استفاده شده است.»حميد که مدام سعي مي‌کند، مشتريان جديدي را وارد مغازه اش کند، ادامه مي‌دهد:« در اين جا عطر و اسپره خوش بو کننده نيز از کشور چين وارد مي‌شود، به طوري که اسپره خوش بو کننده در اين بازار با مبلغ 2هزار تومان به فروش مي‌رسد که به دليل ارزان بودن اين کالا‌ها هم مشتريان راضي هستند و هم اينکه حاشيه سود خوبي را براي کسبه دارد.»
فروش بالا قيمت پايين
در بين اين بازار مغازه اي وجود دارد که پوشاک بچگانه مي‌فروشد، قيمت‌هاي که به روي اين اجناس نصب شده هر رهگذري را به خود جلب مي‌کند، لباس و شلوار 5ساله 7تا 10 هزار تومان است، جمعيت زيادي از پير و جوان و زن و مرد براي کودکان اقوام و فرزندانشان در حال خريدند، از فروشنده اين مغازه در خواست مي‌کنيم، تا علت ارزان بودن اين محصولات را برايمان بازگو کند، مي‌گويد:« از سوي وارد کنندگان به شکل کانتينري از کشور چين به مشهد مي‌آيد و اين پوشاک درجه دو و سه به حساب مي‌آيد و از مواد نفتي ساخته مي‌شود، همچنين به دليل فروش بالا اين محصول در اين شهر قيمت آن پايين آمده است.»
چرا سفارش از چين
سرتاسرخيابان امام رضا(ع) مغازه‌هاي کوچک و بزرگ وجود دارد، يدر کي از اين مغازه‌ها سجاده و چپيه به فروش مي‌رسد، فروشنده اين مغازه مي‌گويد:« سوغاتي بردن تنها به عنوان يک سنت به حساب مي‌آيد و مسافران کاري به مرغوبيت اجناس ندارند و تنها به دنبال خريد يک کالا هستند، به همين منظور بازرگانان داخلي مدلي از جنس مورد فروش در کشور را به چين مي‌برند و از توليد کنندگان چيني مي‌خواهند جنس مورد نظرشان را توليد کنند و سپس وارد کشور مي‌کنند، يکي از اين اجناس چپيه و سجاده است.»از او مي‌پرسيم، چرا بازرگانان جنس مورد نياز شان را به توليد کنندگان داخلي نمي‌سپرند؟ پاسخ مي‌دهد:« اول اينکه قرار دادي که با چيني‌ها انجام مي‌شود هزينه قيمت بسيار پايين تر ازتوليد داخل است و دوم اينکه توليد کننده چيني به موقع جنس را تحويل مي‌دهد و سوم اينکه قيمت توافقي بين توليد کننده با بازرگان از همان ابتداي قرارداد تا زمان تحويل اجناس همان قيمت است، اما توليدکنندگان داخلي تحويل کالا را با تاخير انجام مي‌دهند، هزينه سفارشات را بالا در نظر مي‌گيرند و همچنين هرازگاهي به دلايل بالا رفتن دلار و مواد اوليه قيمت توافقي را در زمان تحويل کالا بالا تر در نظر مي‌گيرند.»در اين ميان يکي ديگر از کسبه خيابان امام رضا(ع) به خبرنگار«تجارت» مي‌گويد:« هزينه تنها توليد کالا در شهر مشهد بسيار بيشتر از هزينه گمرک، حمل و نقل و سفارش کالا از کشور چين براي بازرگان آب مي‌خورد و بازرگان نيز هدف اصلي اش در آمدزايي و افزايش سرمايه است ، در اين صورت توليدکنندگان بايد خودشان را با رقباي خارج همسطح کنند.»او که خود را « حسين_ر» معرفي مي‌کند و از شهر آبادان به مشهد آمده است تا کسب و کار کند، مي‌گويد:« اجناس چيني در همه جاي دنيا وجود دارد و تنها مختص مشهد و کشورمان نيست، بلکه در مکه، مدينه، کربلا، سوريه که مسافران مذهبي هستند نيز کالا به فروش مي‌رسانند و بايد يک فکر اساسي براي توليد کشور با جلوگيري از ورود اجناس چيني به کشور کرد.» به گفته وي در کشور چين اسباب بازي، پوشاک، لوازم مذهبي و... با کيفبت و گارانتي وجود دارد، اما بازرگانان کشورمان در زمان خريد اين اجناس به دليل ارزان بودن اقدام به تهيه اجناس درجه2يا3 مي‌کنند.» اين فروشنده در ادامه مي‌افزايد:« در يک دهه اخير بازارهاي اين شهربه محلي براي عرضه کالاهاي چيني تبديل شده و اغلب زائران به دليل ارزان بودن اين محصولات ترجيح مي‌دهند تا از اين کالا‌ها به عنوان سوغات خريداري کنند، به طور مثال جانماز، مهر و تسبيح چيني را به دليل قيمت پايين‌تر خريد کرده و به عنوان تبرک به شهرهاي خود مي‌برند.» به گفته او سوغات خوراکي شهر مشهد نبات، زعفران، زرشک، نخودچي و کشمش سبز است و سوغات کالايي اين شهر مهر، تسبيح، جانماز و سجاده است،اما چيني‌ها در حال حاضر سوغات غيرخوراکي صادر مي‌کنند و اگر مسئولان به فکر نباشند آنها دست به واردات کالاهاي خوراکي نيز مي‌زنند، خريد اين کالا‌ها از سوي مسافران نيز بيشتر به دليل ارزان بودن اين کالا‌هاست.»ما مشتري خودمان را داريم اما سيد احمد يکي ديگر از کسبه‌هاي شهر مشهد است و نظر ديگري دارد، مي‌گويد:« درست است که گفته مي‌شود اجناس چيني بازارهاي مشهد را گرفته‌اند و دليل آن هم ارزاني آن‌هاست، اما به نظر من همه اين اجناس چون در بازار منتسب به‌امام رضا(ع) خريد و فروش مي‌شوند، از نظر زائران متبرک است.» او مي‌افزايد:« اجناس غير ايراني که در اين بازار عرضه مي‌شود؛ شامل «سجاده‌هاي ترکيه اي» و «جانمازهاي چيني»، تسبيح‌هايي از جنس پلاستيک و چيني، عطرهاي فرانسوي، نقره جات ترک، ادويه‌هاي هندي و اسباب بازي‌هاي چيني است که در اين ميان فقط نبات، پرچم و بعضي از صنايع دستي، اصالت مشهدي دارند و توليد کارگاه‌ها اين شهرند.» او در توضيح بيشتر سخنانش مي‌گويد:« در بازار رضا جانمازهاي وارداتي توليد کشورهاي ترکيه و چين در کنار توليدات سجاده مشهد به فروش مي‌رسد؛ از لحاظ کيفيت سجاده‌هاي ترک بهتر و در عين حال گران تر هستند، اما جانمازهاي چيني کيفيت خوبي ندارند و فقط ارزانند البته از توليدات سجاده ترمه مشهد هم استقبال خوبي مي‌شود.» سيداحمد که در مغازه اش انگشتر و تسبيح هم مي‌فروشد، مي‌گويد:« اشياي نقره اي ساخت ترکيه است،اما انصافاً تسبيح‌هاي توليد مشهد از سنگ اصل است و تسبيح‌هاي ارزان قيمت و بي کيفيت چيني، رقيب تسبيح مشهد به حساب نمي‌آيند.»70درصد سوغات مشهد از چين مي‌آيد پيش از اين نيز عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي‌با انتقاد از عرضه سوغات چيني در مشهد به خبرگزاري مهر مي‌گويد:« اين درست نيست که سالانه بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان درآمد فروش سوغات اين شهر در جيب چيني‌ها سرازير شود و مشهدي‌ها از کسب اين مبلغ بي‌نصيب باشند.» حجت‌الاسلام «نصرالله پژمانفر» بيان مي‌کند:« هيچ معني ندارد که کشوري همچون چين بخواهد در عرصه سوغات نيز ورود پيدا کرده و با توليد سجاده و جانماز، مشکلات گسترده اي را براي توليد کننده داخلي بوجود آورد.» وي ادامه مي‌دهد:« عرضه سوغات حقيقي پايتخت معنوي در رشد شاخصه‌هاي فرهنگي و اقتصادي اين شهر و ايجاد اشتغالزايي نقش موثري دارد و نبايد از کنار اين مسئله به سادگي عبور کرد زيرا سوغات ابزاري براي معرفي هويت و فرهنگ يک شهر يا منطقه است.» نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي‌با اعلام اينکه بايد دست چيني‌ها را از بازار سوغات مشهد کوتاه کرد، مي‌افزايد:« البته تنها گراني در کاهش رغبت مردم براي خريد سوغات پايتخت معنوي نقش ندارد بلکه ضعف فرهنگسازي هم در کاهش خريد تحفه‌هاي واقعي مشهد نقش دارد.»
وي مي‌افزايد:« اگر سالانه از آمار ۲۵ميليون زائر تنها مبلغ ۱۰۰هزار تومان توسطهر زائر هزينه شود شاهد درآمدي بالغ بر ۲۵۰هزار ميليارد تومان خواهيم بود که اين اعتبار براي رفع بسياري از مشکلات از جمله ايجاد اشتغال و حمايت از توليد کنندگان داخلي و قطع وابستگي‌ها به اعتبارات ملي جوابگو است.»
طبق آمار‌ها هر يک هزار ميليارد ريال کالاي قاچاق صنايع دستي موجب بيکار شدن 10هزار شغل در اين حوزه مي‌شود.
در اين ميان معاون توسعه فناوري معاونت علمي‌و فناوري رياست‌جمهوري با تاکيد بر اينکه توسعه صنايع بدون رسوخ فناوري در آن امکان‌پذير نيست، مي‌گويد:« در سال ٩٢، ٥٠٠ ميليارد تومان سوغات مشهد از چين وارد کشور شده است» «علي وطني »در چهارمين دوره مجمع اقتصاد فناوري نانو كه در سالن همايش‌هاي پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با تاكيد بر اينكه هيچ طرح تحقيقاتي موفق نخواهد بود، مگر آنكه به فناوري تبديل شود، مي‌افزايد:« زماني كه اقتصاد كشور اقتصاد تك‌محصولي نفتي بود، تنها دو قلم در توليد ناخالص ملي در نظر گرفته مي‌شد كه اين دو شامل صنايع دستي و خشكبار و محصولات كشاورزي بوده است.»
همچنين معاون امور هماهنگي زائران استاندار خراسان رضوي دراين رابطه معتقد است بر خلاف کشور چين ما هنوز برنامه ريزي مشخصي در اين راستا و براي بهره گيري از اين ثروت نهفته نداريم.«محمد حسن واحدي» با بيان اينکه حضور بيش از ۲ ميليون زائر خارجي و افزون بر ۲۰ ميليون زائر داخلي بخش مهمي‌از اقتصاد زيارت را در بر مي‌گيرد، يادآور مي‌شود:« بر اساس مطالعات انجام گرفته در طرح توسعه کمي‌و کيفي زيارت امام رضا(ع) گردش مالي سوغات زائران حدود ۵۰۰ ميليارد تومان برآورد شده که ۷۰ درصد آن در اختيار محصولات کشور چين قرار دارد.»وي تاکيد مي‌کند:« اگر زيارت را پيشران توسعه استان در نظر گرفته و رشد اقتصادي را يکي از محورهاي اصلي توسعه محسوب کنيم به اين نتيجه مي‌رسيم که توسعه اقتصادي استان مي‌تواند در ذيل مقوله زيارت تحقق يابد.»

يک عضو هيات رئيسه اتاق مشترک ايران و چين با توضيحاتي درباره واردات کالاهاي کم‌کيفيت و بي‌کيفيت چيني، اظهار کرد: واردات کالاي بي‌کيفيت يا باکيفيت انتخاب خود واردکنندگان ما بوده است. فريال مستوفي در گفت‌وگو با «اقتصادنيوز» درباره برخي انتقادات نسبت به واردات کالاهاي کم‌کيفيت و بي‌کيفيت از کشور چين گفت: موضوع ورود کالاهاي بي‌کيفيت چيني در مقادير زياد به ايران و لطمه‌زدن آنها به صنعت ايران، از نظر من هم مورد تأييد است. ما متاسفانه شاهد بوده و هستيم که کالاهاي چيني با حداقل کيفيت و تنها به‌صرف اينکه ارزش‌افزوده زيادي براي واردکنندگان داشته‌اند به کشور وارد شده است. اما يک نکته را هم فراموش نکنيم و آن اينکه واردات کالاي بي‌کيفيت يا باکيفيت هم انتخاب خود واردکنندگان ما بوده است. وي ادامه داد: اين رويه به انتخاب خود واردکنندگان بازمي‌گردد، چراکه با واردات کالاهاي باکيفيت، قيمت بالاتر مي‌رود و درنتيجه ارزش‌افزوده واردکننده کاهش پيدا مي‌کند. اما واردات کالاي کم‌کيفيت به دليل هزينه کمتر، ارزش‌افزوده و سود بيشتري براي واردکننده به همراه دارد. نمي‌توان چين را به‌عنوان کشوري که فقط کالاهايي بي‌کيفيت توليد مي‌کند، شناخت. اين عضو هيات رئيسه اتاق مشترک ايران و چين درباره کشور کشور توضيح داد: چين کشوري بسيار توانمند در خصوص توليد کالاهاي باکيفيت و ارائه خدمات است اما به‌صورت مشروط. نظارت مستقيم خريداران و عدم درخواست کالاي بي‌کيفيت، راهکارهاي اساسي براي جلوگيري از واردات کالاهاي بي‌کيفيت است. مصداق توانايي چين در توليد کالاهاي باکيفيت، حضور شرکت‌هاي بزرگ اروپايي و آمريکايي در اين کشور و استفاده از مزايا و امکانات موجود جهت توليد کالاهاي خود است. به‌طوري‌که اکثر شرکت‌هاي معظم صنعتي و توليدي در چين داراي کارگاه ساخت با بهره‌گيري از نيروي کار چيني و نظارت مستقيم خود هستند و بدين‌وسيله توانسته‌اند قيمت کالاهاي خود را کاهش دهند ولي کيفيت را کما في‌السابق حفظ کنند. وي تصريح کرد: به عبارتي مي‌توان گفت در حال حاضر چين به‌عنوان کارخانه دنيا مطرح شده است. کارخانه‌هاي توليدي مختلف چين که در رشته‌هاي گوناگون فعاليت مي‌کنند، تقريباً براي تمام برندهاي بزرگ آمريکا و اروپا کالا توليد مي‌کنند، اما با نظارت افراد و نمايندگاني از همان شرکت‌ها در محل. اين در حالي است که ما در ايران مي‌گوييم يا بايد با چين کار کنيم يا نکنيم. وقتي سفارش‌مان را به چين مي‌دهيم، ديگر بالش زير سرمان مي‌گذاريم و مي‌خوابيم بدون اينکه به نظارت توجه کنيم. مستوفي درباره پيش‌بيني خود از وضعيت رابطه تجاري ايران و چين در آ‌ينده بيان کرد: در مجموع آينده رابطه ايران با چين را مناسب همراه با توسعه بيشتر مي‌بينم اما با توجه به اينکه روابط ايران براثر برجام ديگر محدود نخواهد بود و تجار ايراني حق انتخاب خواهند داشت؛ رقابتي بين تجار چيني و ساير کشورها به نفع ايران به وجود مي‌آيد و اگر چين تمايل دارد که بازار خود را از دست ندهد بايد تلاش کند با ارائه خدمات و کالاهاي داراي کيفيت بالا و قيمت مناسب، رابطه خود را حفظ کند و توسعه دهد. با فراهم شدن امکان تعامل ايران با ساير کشورها، ديگر اين تفکر براي چين وجود ندارد که بازار ايران به‌صورت مونوپل در اختيار آنهاست اما مي‌توانند با درايت شرايط کنوني خود را حفظ کنند و يا حتي ارتقا دهند.
معارفه روساي جديد شعب اصفهان و شيراز بيمه سرمد
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه سرمد، نشست هم‌انديشي مسئولان و شبکه فروش اين شرکت در استان‌هاي اصفهان و فارس، با حضور مفيد اميني؛ قائم مقام مديرعامل، رسول ساجدي؛ سرپرست معاونت فروش و توسعه بازار، مختار رحيمي؛ مدير امور شعب و رامتين حامي‎فرد؛ مدير روابط عمومي‌بيمه سرمد برگزار شد.
در اين نشست که با حضور مديران و معاونان بانک صادرات استان‌ها برگزار شد، مفيد اميني؛ قائم مقام مديرعامل شرکت بيمه سرمد، با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص انتخاب نام «اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال» براي سال 96 گفت:« به جرات ميتوان گفت که يکي از شاخصه‌هاي اصلي اقتصاد مقاومتي، صنعت بيمه است.
همه ما بخاطر داريم که در سالهاي گذشته، با شدت گرفتن تحريم‌هاي ناجوانمردانه، امکان توزيع بسياري از ريسک‌ها به خارج از کشور ميسر نشد و صنعت بيمه ‌نيز در کشاکش تحريم، زيان‌هاي بسياري را متحمل شد. به همين دليل مي‌توان اطمينان داشت که با تکيه بر اقتصاد مقاومتي، مي‌توان به اين صنعت جان بخشيد.»
اميني با قدرداني از تلاش‌هاي شبکه فروش اين شرکت در جذب ترکيب پورتفوي مناسب گفت:« همانطور که جناب آقاي دلفراز، مديرعامل محترم شرکت بارها تاکيد کرده‌اند، ترکيب پورتفوي مناسب، ضامن دوام و بقاي يک شرکت است و خوشبختانه در بيمه سرمد اين ترکيب به درستي و با برنامه‌ريزي ايجاد شده است.» وي با اشاره به ضريب 80 درصدي خسارت در صنعت بيمه گفت:«خوشبختانه بيمه سرمد با جذب پورتفوي مناسب و ارزيابي دقيق ريسک‌ها، توانسته ضريب خسارت 50 درصدي را براي خود حفظ کند.»
به گفته‌اميني، شرکت جوان بيمه سرمد، با تلاش براي رعايت اخلاق حرفه‌اي و پرهيز از نرخ شکني و ورود نامتعارف به بازار، در تلاش است تا با ارائه خدمات با ديگر شرکت‌هاي بيمه رقابت کند. اميني افزود:«با تلاش مديران، کارکنان و شبکه فروش بيمه سرمد، در سال 94 نيز براي سومين سال متوالي، اين شرکت موفق به کسب رتبه توانگري سطح يک در ميان شرکت‌هاي بيمه سرزمين اصلي شد و اميدواريم که در سالهاي آينده نيز بيمه سرمد با اجراي برنامه‌هاي مناسب و همچنين تاکيد بر آموزش شبکه فروش و تفويض اختيار به شعب، به رشد و توسعه ادامه دهد.»
اميني بر لزوم فرهنگسازي در عرصه بيمه‌هاي عمر و سرمايه‌گذاري تاکيد کرد و گفت:«در صنعت بيمه، بيمه‌هاي ثالث و درمان از زيان‌ده‌ترين بيمه‌نامه‌ها هستند.
خوشبختانه شرکت بيمه سرمد توانسته سهم اين دو بيمه‌نامه را در پورتفوي خود جمعا در حدود 40 تا 45 درصد نگه دارد و در مقابل، درحاليکه ضريب نفوذ بيمه‌عمر در کشور 12 درصد است، سرمد موفق به تخصيص 20 درصد از پورتفوي خود به بيمه‌هاي عمر و سرمايه‌گذاري شده است.
 پورتفوي شرکت بيمه سرمد در سال گذشته، 85 درصد رشد داشته است و با همت همه کارکنان اين مجموعه، اعم از مشاوران، معاونان، مديران، کارکنان ستادي و شبکه فروش، 100 درصد پيشبيني‌هايي که در خصوص پورتفوي شرکت صورت گرفته بود، تاکنون محقق شده است.»
اميني افزود:« مديرعامل محترم بيمه سرمد نويد گسترش اين شرکت در تمامي‌استان‌هاي شرکت را داده‌اند و تا پايان سال 96، شعب و سرپرستي‌هاي بيمه سرمد در همه استان‌ها فعال خواهند شد.»
وي با اشاره به اهميت شعبه‌هاي چهارباغ اصفهان و ارم فارس در تقويت پورتفوي بيمه سرمد گفت:« 4.6 درصد از حجم توليد حق بيمه در کشور، در استان فارس صورت گرفته است و 5.3 درصد از خسارات مطالبه شده هم متعلق به اين استان بوده است. سهم استان اصفهان نيز از 23 هزار ميليارد تومان حق بيمه توليد شده در کشور، 6.2 درصد بوده و البته ضريب خسارت در اين استان نيز 6.3 درصد بوده است.»
در ادامه اين نشست، رسول ساجدي، سرپرست معاونت فروش و توسعه بازار بيمه سرمد گفت:«در صنعت بيمه، بسترهاي بکر و کشف‌نشده متعددي وجود دارد و ما بر اين باور هستيم که با به‌کارگيري خلاقيت، مي‌توان به موفقيت بيشتر رسيد.»
ساجدي با اشاره به تعيين شدن افق شش درصدي براي اين صنعت در برنامه ششم توسعه افزود:«متاسفانه در حال حاضر ضريب نفوذ بيمه در کشور حدود 2 درصد است، اما با برنامه‌ريزي مناسب، تقويت شبکه‌فروش و توسعه فرهنگ بيمه، مي‌توانيم به گسترش شش درصدي بيمه در کشور نيز اميدوار باشيم.»
در ادامه اين مراسم محمدرضا موحد، معاون فني بيمه سرمد، گفت: «گرچه سالهاي درازي از تاسيس شرکت بيمه سرمد نمي‌گذرد، اما توان فني و پتانسيل بالاي افرادي که در اين مجموعه فعاليت مي‌کنند، توانسته بيمه سرمد را به شرکتي با غني و توانمند تبديل کند.» او با اشاره به توان فني بالاي مجموعه بيمه سرمد، نسبت به تحقق چشم‌اندازهاي اين شرکت ابراز اميدواري کرد.
در جريان ديدار قائم مقام، معاون و مديران شرکت بيمه سرمد با مسئولان شعب و شبکه فروش استان فارس، به دليل خدمات صادقانه فرزاد جهانگير؛ رئيس شعبه ارم که به افتخار بازنشستگي نيز نايل شد، از وي تقدير شد و عليرضا علينژاد، حکم مسئوليت خود را در سمت رياست شعبه ارم (شيراز) دريافت کرد.
همچنين قائم مقام مديرعامل بيمه سرمد در نشست مسئولان ستادي اين شرکت با کارکنان شعبه چهارباغ نيز بار ديگر به نمايندگي از مديرعامل بيمه سرمد، از تلاش‌هاي عباس ستاري رئيس سابق شعبه چهارباغ که چندي پيش به سمت مدير منطقه بانک گردشگري منصوب شد، قدرداني و حکم مسئوليت رضا پزشکي به عنوان رياست شعبه چهارباغ (اصفهان) را به وي اعطا کرد.

شرايط لازم براي رونق صنعت بيمه در سال جاري
به دنبال نشست هم انديشي مديران ارشد صنعت بيمه با حضور رئيس كل و هيات عامل بيمه مركزي، آنها نقطه نظرات خود را در خصوص مسائل روز بيمه مطرح كردند.
عليرضا بيانيان مديرعامل بيمه آرمان نيز در گفتگو با روزنامه "عصر اقتصاد" ديدگاه‌هاي خود رادر اين خصوص بيان کرده است که در زير مي‌خوانيد:
 بيانيان در مورد افزايش سرمايه شرکت‌هاي بيمه تا پايان سال گفت: پيش از اين سرمايه شرکت‌هاي بيمه 250 ميليارد تومان بود،اما در حال حاضر اين رقم کاهش يافته است . سرمايه شرکت‌هايي که درهردو بخش بيمه زندگي و غيرزندگي وهمچنين دربخش بيمه‌هاي قبولي فعاليت داشتند، آنها به 400 ميليارد تومان رسيده است . در حال حاضر شرکت‌هاي بيمه بايد تا پايان سال سرمايه خود را به 150 ميليارد تومان کاهش دهند وبا اين دستوردکتر همتي کاملا موافق هستم .
وي افزود : به عنوان مثال؛سرمايه برخي شرکت‌ها ي بيمه درحال حاضر 120 ميليارد تومان وتعدادي80 ميليارد تومان است وبايد به رقم تعيين شده تا پايان سال دست يابند.
مديرعامل بيمه آرمان درمورد توانمند سازي صنعت بيمه گفت: توانمند شدن صنعت بيمه به عوامل زيادي از جمله انتخابات رياست جمهوري، ادامه برجام و وضعيت اقتصادي کشور بستگي دارد . با رونق بخش اقتصادي، گشايش‌هاي لازم براي افزايش ضريب نفوذ بيمه رخ خواهد داد.
وي ادامه داد: بخشي از اين پيشرفت‌ها به داخل صنعت بستگي دارد. به عنوان مثال؛ در بخش عمر وسرمايه گذاري بايد فرهنگ آن را درکشور اشاعه دهيم. افراد که درمرحله بازنشستگي با کاهش درآمد روبه رو هستند، بيمه عمر وسرمايه گذاري مي‌تواند بخشي از نيازهاي آنها را در اين دوران برآورده کند تا بعد از بازنشستگي به سمت شغل دوم نروند .
بيانيان درمورد سامانه سنهاب وپيشرفت‌هاي آن بيان کرد: اطلاعات صنعت بيمه بايد به روز باشد وبيمه مرکزي به عنوان نهاد ناظر خود را با شرايط وفق دهد . سامانه سنهاب با ايجاد تعهد در صنعت بيمه اطلاعات را دراين صنعت ضبط مي‌کند تا منجر به‌اما واگر نشود؛ حتي درزمينه اتومبيل بايد بخشي باشد تا تمامي‌رانندگان پرخطر درآن مشخص تا با مراجعه به شرکت‌هاي بيمه نرخ واقعي حق بيمه خود را دريافت کنند. درکل مي‌توان گفت سامانه سنهاب بسيار موفق بوده است .
مديرعامل بيمه آرمان درپاسخ به اين سوال که با آمدن شرکت‌هاي بيمه‌هاي خارجي، بيمه‌هاي داخلي به مشکل خواهند خورد، تصريح کرد: نرخ حق بيمه توسط صنعت تعيين مي‌شود و ضريب خسارت هر رشته توسط بيمه مرکزي مشخص مي‌شود.
وي ادامه داد: نرخ‌ها درحال حاضر مازاد و در هرکشوري متفاوت است. به عنوان مثال؛ حتي نرخ حق بيمه در تهران با تبريز متفاوت است. درصورت آمدن بيمه‌هاي خارجي ، تکنولوژي‌هاي و بيمه نامه‌هاي جديد وارد کشور خواهد شد. اين برداشت که باعث شکستن نرخ‌هاي داخلي مي‌شود، نادرست است .
مديرعامل بيمه آرمان در پايان خاطر نشان کرد: بيمه‌هاي خُرد به خصوص در بيمه‌هاي آتش سوزي بايد درکشور فرهنگ سازي شود؛ به عنوان مثال، در حادثه پلاسکو با قدمت چندين ساله عده اي فاقد بيمه نامه بودند و آنهايي که بيمه نامه داشتند از پوشش کامل برخوردار نبودند. اميدواريم درصورت فرهنگ سازي در خصوص بيمه‌هاي آتش سوزي درآينده شاهد چنين حوادثي نباشيم .

بررسي مشکلات صنعت بيمه توسط اعضاي سنديکاي بيمه گران
مديريت وجوه نقد و بحث کارمزد نمايندگي‌ها از مباحث مهم صنعت بيمه در سال 96 خواهد بود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌سنديکاي بيمه گران، مديرعامل بيمه ايران در جمع مديران ارشد صنعت بيمه در خصوص مشکلات اين صنعت گفت: در بعد حاکميتي بعضا شاهد وضع قوانيني هستيم که يک طرفه و بدون توجه به چارچوب‌هاي بيمه گري تعيين و به صنعت بيمه تحميل مي‌شود.
محسن پورکياني رئيس شوراي عمومي‌سنديکاي بيمه گران افزود: در داخل صنعت بيمه نيز نيازمند همدلي و همت بيشتر هستيم. نتيجه اين همدلي را در خصوص بيمه خودروهاي صفرکيلومتر ديديم و توانستيم اين مشکل قديمي‌را حل کنيم. لازم است درساير موارد هم چنين عمل کنيم.
پورکياني در ادامه مديريت وجوه نقد و بحث کارمزد نمايندگي‌ها را عمده مشکلات صنعت در سال جاري عنوان نمود و گفت: شايد بزرگترين مشکل صنعت بيمه در سال 96 مديريت وجوه نقد است. اين از موضوعاتي است که بايد در سنديکا چارچوبي براي حل آن معين کنيم.
مديرعامل بيمه ايران افزود: موضوع ديگر بحث کارمزد نمايندگي‌ها است. لازم است در پرداخت کارمزد هماهنگي بوجود آيد و اين موضوع نيز در سنديکا قابل پيگيري است.
در ادامه مديرعامل بيمه پارسيان در جمع مديران ارشد صنعت بيمه به مشکلات شرکت‌هاي بورسي در خصوص تهيه صورتهاي مالي به سه قالب مختلف اشاره داشت و در اين رابطه گفت: در روزهاي پاياني سال گذشته بورس قالب جديدي براي ارائه صورتهاي مالي ارائه کرد.
با اين شرايط بايد به سه شکل صورت مالي ارائه دهيم. اين سه شکل عبارتند از ضوابط شوراي عالي بيمه ،استاندارد IFRS  و مدل تکليفي بورس که تهيه اين سه مدل باهم دشوار و انرژي زيادي از شرکت‌ها مي‌گيرد. تقاضا اين است بيمه مرکزي چاره اي بيانديشد.
عضو کميسيون فني سنديکاي بيمه گران ايران با اشاره به اخبار مربوط به معافيت صنعت بيمه کشور از ماليات بر ارزش افزوده ، گفت: درخصوص معافيت شرکت‌هاي بيمه از ماليات بر ارزش افزوده دستورالعمل اجرايي دريافت نشده و مشخص نيست در سال جاري چگونه بايد عمل کنيم.
اويارحسين در ادامه بيان داشت: در بحث ذخائر هم اگر قرار است مدلي از سوي بيمه مرکزي اعلام شود تقاضاي من اين است زودتر اعلام شود. چراکه شرکت‌هايي مي‌خواهند مجامع خود را برگزار کنند، با اين تاخير در ابلاغ از سوي بيمه مرکزي عملا در روند اجرايي دچار اشکال شده و امورشان به تاخير مي‌افتد.
همچنين سيدمجيد بختياري مديرعامل بيمه دي طي سخناني در جمع مديران ارشد صنعت بيمه بيان داشت: هم در بخش ارائه خدمات معمول و هم ارائه خدمات جديد نيازمند پروژه‌هاي بهبود و توسعه و نگاه نوين به صنعت بيمه هستيم.
اين مهم نيز با گسترش تعاملات با بيرون از کشور حاصل شود. بايستي به سمت کارهاي جديد رفته و خدمات جديد ارائه کنيم.
وي افزود: به بيمه مرکزي پيشنهاد مي‌کنم بجاي آنکه مثل هميشه به نظارت برنتايج بپردازيم به موضوع عمق دادن به فرآيندهاي کاري در صنعت بيمه توجه کنيم.
بختياري خاطر نشان ساخت: نياز است پروژه‌هاي بهبود را بيشتر کنيم. مقداري به غني سازي در داخل شرکت‌ها توجه کنيم. روي توسعه محصولاتمان بيشتر کار کنيم.
عضو شوراي عمومي‌سنديکاي بيمه گران گفت: حاکميت شرکتي موضوع مهمي‌است و اميد است با تاکيدي که رئيس کل روي اين موضوع دارد در سال جديد اجرايي شود.همچنين درخصوص IFRS پيشنهاد مي‌کنم بصورت گام به گام اجرا شود.
بختياري در ادامه به درون گرا بودن صنعت بيمه بيان داشت: شخصيت کلي صنعت بيمه نيازمند تغيير رويه از حالت دورن گرا به يک چهره برون گرا و اجتماعي تر است. در اين راستا بايد طرح‌هاي روابط عمومي‌جدي گرفته شود.
گفتني است نشست هم انديشي مديران صنعت بيمه به پيشنهاد دبيرکل سنديکاي بيمه گران ايران و با حضور رئيس کل ، هيئت عامل و مديران بيمه مرکزي و مديران عامل و اعضاي هيئت مديره شرکت‌هاي بيمه برگزار شد.

حضور بيمه البرز در دهمين نمايشگاه بين المللي بورس، بانك و بيمه
شركت بيمه البرز در دهمين نمايشگاه بين المللي بورس، بانك و بيمه حضور يافت.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه البرز، كارشناسان رشته‌هاي مختلف بيمه اي اين شركت در روزهاي برگزاري اين نمايشگاه با حضور در غرفه شماره ۲۲۹ واقع در سالن ميلاد ۳۱B آماده معرفي خدمات و عرضه خدمات خدمات بيمه اي به بازديدكنندگان از دهمين نمايشگاه بين المللي بورس، بانك و بيمه هستند.
اين گزارش حاكي است، در روز اول برگزاري دهمين نمايشگاه بين المللي بورس،‌ بانك و بيمه پس از آيين گشايش آن،‌ سيد رسول تاجدار،‌ مدير عامل و مجيد نادري،‌ قائم مقام مديرعامل و معاون توسعه منابع و پشتيباني بيمه البرز از غرفه‌هاي مختلف اين نمايشگاه بازديد كردند.   بنا بر اين گزارش، تعدادي از مديران شركت بيمه البرز در روزهاي برگزاري نمايشگاه مذكور، در غرفه اين شركت آماده پاسخگويي به بازديدكنندگان از نمايشگاه بين المللي بورس، بانك و بيمه هستند.

بيمه نوين حاضر در دهمين نمايشگاه بين المللي بورس، بانک و بيمه
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه نوين، در غرفه اين شرکت علاوه بر اطلاع رساني و معرفي خدمات بيمه اي ارائه شده، کارشناسان حاضر در غرفه به سئوالات بازديدکنندگان پاسخ مي‌دهند.
دهمين نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانک و بيمه با حضور بيش از ۲۸۰ بانک، مؤسسه مالي، شرکت بيمه‌، کارگزاري‌ و ... روزهاي ۲۶ تا ۲۹ فروردين ماه سال جاري در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار مي‌شود.