نتايج داده‌هاي مرکز آمار از تغييرات قيمتي مصالح ساختماني خبر می‌دهد؛
مرکز آمار ايران تغييرات قيمتي مصالح ساختماني در نيمه اول سال ۹۵ و مقايسه آن با مدت مشابه و نيز نيمه دوم سال ۹۴ را منتشر کرده است.
به گزارش تجارت، بر اساس داده‌هاي مرکز آمار که از 127 قلم انواع مصالح ساختماني در 17 گروه تهيه شده است، جهش قيمتي وجود نداشته است و گاهي در برخي اقلام نيز از کاهش قيمت نسبت به مدت مشابه مواجه بوده است.
کاهش قيمت در بيشتر اقلام مصالح ساختماني و توقف روند افزايشي قيمت در برخي ديگر ازآنها در نيمه اول سال 95 نسبت مدت مشابه سال 94 ، از يک سو از وجود تداوم رکود در بخش ساخت و ساز و از سويي ديگر رد پاي سياستهاي اتخاذ شده براي کنترل قيمت‌ها در اين بخش حکايت دارد.
کاهش تعداد پروانه‌ ساختماني تهران در بهار 95
بر اساس گزارش مرکز آمار ايران، در بهار سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۷۹۳ پروانه‌ ساختماني توسط شهرداري تهران صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۰.۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۹.۷ درصد کاهش داشته است،
در بهار سال 1395، تعداد 1793 پروانه‌ي ساختماني توسط شهرداري تهران صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 0.9 درصد نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 19.7 درصد کاهش داشته است، اين تعداد پروانه حدود 5.6 درصد از کل پروانه‌هاي ساختماني کشور را تشکيل مي‌دهد.
از کل پروانه‌هاي صادر شده 9 پروانه (0.5 درصد) مربوط به افزايش بنا و 1784 پروانه (99.5 درصد) مربوط به احداث ساختمان بوده است که پروانه‌هاي صادر شده براي احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود 1.0 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 20.0 درصد کاهش داشته است.
تعداد واحدهاي مسکوني پيش‌بيني شده در پروانه‌هاي صادرشده براي احداث ساختمان از سوي شهرداري تهران در بهار سال 1395 بالغ بر 15712 واحد بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 16.0 درصد افزايش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 21.7 درصد کاهش داشته است.
به هر حال با اين وجود هر جند که رکود در بهش مسکن در اين بازه زماني حاکم بود اما نشانه‌هايي از رونق نيز وجود داشت و آن هم رشد ملايم صدور پروانه‌هاي ساختماني نسبت به سالهاي 93 و 92 است. به عبارتي هر چه سياستهاي دولت عملياتي شده، نتايج مثبت آن نيز مشاهده شده است.
**گزيده يافته‌هاي اين گزارش مرکز آمار ايران به اين شرح است:
گروه خاک، مصالح سنگي بتن و بنايي و سنگ‌هاي ريشه دار
بر اساس نتايج آمارگيري از قيمت مصالح ساختماني در نيمه اول ۱۳۹۵، در سه گروه «خاک»، «مصالح سنگي بتن و بنايي» و «سنگ‌هاي ريشه دار» شاهد نوسان متوسط قيمتها، گاه به صورت افزايشي و گاه به صورت کاهشي نسبت به دوره قبل هستيم. در بين اقلام اين گروه‌ها «خاک رس طبيعي» با ۱.۵ درصد داراي بيشترين افزايش متوسط قيمت و «ماسه طبيعي (ماسه کفي)» با ۳۱.۸ درصد داراي بيشترين کاهش متوسط قيمت بوده است.
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام در اين نيمه نسبت به نيمه مشابه سال قبل مشاهده مي‌شود بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «خاک رس طبيعي» با ۱۰.۳ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «ماسه طبيعي (ماسه کفي)» با ۳۱.۵ درصد بوده است.
گروه سنگ‌هاي تخت پلاک
مقايسه متوسط قيمت اقلام اين گروه با دوره قبل نشان دهنده افزايش متوسط قيمت‌ها در بعضي از اقلام و کاهش آن در بعضي ديگر از اقلام است. بيشترين افزايش متوسط قيمت نسبت به دوره قبل مربوط به «سنگ پلاک صيقلي چيني سفيد ازنا-درجه يک» با ۱۵.۰ درصد و «سنگ پلاک صيقلي تراورتن گردويي آذرشهر-درجه يک» با ۷.۸ درصد داراي بيشترين کاهش قيمت در اين گروه بوده است.
گروه آجر و سفال
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام گروه «آجر و سفال» در اين دوره نسبت به دوره قبل مشاهده مي‌شود بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «بلوک سفالي آجر تيغه به ابعاد ۱۰*۲۰*۲۵» با ۶.۴ درصد و بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «آجر قزاقي ۴ سانتي» با ۹.۴ درصد بوده است.
با مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل هم شاهد افزايش و هم شاهد کاهش متوسط قيمت اقلام مورد بررسي در اين گروه هستيم. «آجر قزاقي ۴ سانتي» با ۷.۰ درصد داراي بيشترين افزايش متوسط قيمت و «بلوک سفالي آجر تيغه به ابعاد ۱۰*۲۰*۲۵» با ۱۴.۷ درصد داراي بيشترين کاهش متوسط قيمت بوده است.
گروه لوله و پروفيلهاي فولادي مورد مصرف در سازه
با مقايسه متوسط قيمت «لوله و پروفيل‌هاي فولادي مورد مصرف در سازه» متوسط قيمت تمامي‌اقلام نسبت به دوره قبل داراي افزايش بوده است. در اين گروه، بيشترين افزايش قيمت نسبت به دوره قبل مربوط به «نبشي نمره ۷۰» با ۳۵.۴ درصد و کمترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «تيرآهن نمره ۳۰» با ۳.۴ درصد بوده است.
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام اين گروه در اين نيمه نسبت به نيمه مشابه سال قبل، شاهد نوسانات کاهشي يا افزايشي متوسط قيمت‌ها هستيم. بيشترين افزايش متوسط قيمت، مربوط به «ناوداني نمره ۲۴» با ۲۱.۰ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «تيرآهن نمره ۱۴» با ۹.۱ درصد بوده است.
گروه ميلگرد
با مقايسه متوسط قيمت‌ها در گروه «ميلگرد» با نيمه قبل مشاهده مي‌شود، بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «ميلگرد آجدار نمره ۱۲» با ۳۰.۶ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «ميلگرد ساده نمره ۱۰» با ۳.۱ درصد بوده است.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نشان مي‌دهد بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «مفتول سياه» با ۱۰.۸ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «ميلگرد ساده نمره ۱۶» و «ميلگرد ساده نمره ۱۸» با ۱۴.۱ درصد
 بوده است.
گروه ورق‌هاي فلزي
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام گروه «ورق‌هاي فلزي» در اين نيمه نسبت به نيمه قبل مشاهده مي‌شود بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «ورق سياه به ضخامت بيش از ۳ ميليمتر» با ۱۲.۴ درصد و بيشترين کاهش قيمت مربوط به «ورق برنز» با ۱.۶ درصد بوده است.
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام اين گروه در اين نيمه نسبت به نيمه مشابه سال قبل نشان مي‌دهد بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «پروفيل برنزي توخالي» با ۱.۴ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «پروفيل برنزي نوپر» با ۲۳.۸ درصد بوده است.
گروه ورق‌هاي گالوانيزه
در گروه «ورق‌هاي گالوانيزه» مقايسه متوسط قيمت اقلام در اين دوره با دوره قبل حاکي از افزايش قيمت اقلام آن است. در بين اقلام اين گروه، بيشترين افزايش متوسط قيمت نسبت به دوره قبل مربوط به «ورق گالوانيزه صاف» با ۱۵.۳ درصد و کمترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «ورق گالوانيزه با موج ذوزنقه» با ۴.۳ درصد بوده است.
با مقايسه متوسط قيمت‌هاي اقلام اين گروه در اين نيمه نسبت به نيمه مشابه سال قبل مشاهده مي‌شود بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «ورق گالوانيزه رنگي» با ۰.۳ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «ورق گالوانيزه صاف» با ۶.۳ درصد بوده است.
گروه قطعات پيش ساخته سيماني و بتني
در گروه «قطعات پيش ساخته سيماني و بتني» متوسط قيمت تمامي‌اقلام نسبت به دوره قبل کاهش داشته است. در بين اقلام اين گروه، بيشترين کاهش متوسط قيمت مربوط به «لوله سيماني معمولي نمره ۲۰» با ۲۰.۴ درصد و کمترين کاهش مربوط به «بلوک سيماني ديواري به ابعاد ۱۰*۲۰*۴۰» با ۹.۹ درصد بوده است.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري در نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نيز نشان مي‌دهد که متوسط قيمت تمامي‌اقلام داراي کاهش بوده است که بيشترين کاهش به «لوله سيماني معمولي نمره ۲۰» با ۳۲.۱ درصد و کمترين کاهش به «بلوک سيماني ديواري به ابعاد ۱۰*۲۰*۴۰» با ۸.۸ درصد
 بوده است.
گروه موزاييک
نتايج آمارگيري نيمه اول ۱۳۹۵ نمايانگر آن است که در گروه «موزاييک» متوسط قيمت تمامي‌اقلام مورد آمارگيري نسبت به دوره قبل به جز يک قلم، افزايش داشته است. در اين ميان، بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «موزاييک ايراني با سنگ موزاييک معمولي به ابعاد ۳۰*۳۰» با ۱۴.۵ درصد است. بيشترين کاهش قيمت نيز با ۱.۰ درصد به «موزاييک فرنگي با خرده سنگ مرمر يا مرمريت تا نمره ۵ به ابعاد ۳۰*۳۰» تعلق دارد.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري در نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نشان مي‌دهد که در اين گروه، بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «موزاييک ايراني با سنگ موزاييک معمولي به ابعاد ۳۰*۳۰» با ۴.۰ درصد و بيشترين کاهش متوسط قيمت، مربوط به «موزاييک فرنگي با خرده سنگ مرمر يا مرمريت تا نمره ۵ به ابعاد ۳۰*۳۰» با ۸.۶ درصد بوده است.
گروه چوب، مصالح ساخته شده چوبي و قطعات پيش ساخته چوبي
مقايسه نتايج اين آمارگيري با دوره پيش حاکي از آن است که در گروه «چوب»، «مصالح ساخته شده چوبي» و «گروه قطعات پيش ساخته چوبي» متوسط قيمت تمامي‌اقلام به جز دو قلم، نسبت به دوره قبل کاهش داشته است. بيشترين افزايش متوسط قيمت در اين سه گروه، مربوط به «تخته ايراني به ابعاد ۱۰*۱۰» با ۱۶.۴ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «نئوپان به ضخامت ۱۶ ميليمتر» با ۲۶.۰ درصد بوده است.
نتايج حاصل از آمارگيري در اين سه گروه در نيمه اول ۱۳۹۵ نشان مي‌دهد که متوسط قيمت تمامي‌اقلام به جز يک قلم، نسبت به دوره مشابه سال قبل داراي کاهش بوده است. در اين ميان، بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «سه لايي ۳.۶ ميليمتري ايراني راش، ملچ، صنوبر، ممرز و ساير گونه‌ها» با ۱۰.۰ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «چوب چهار تراش ايراني» با ۳۱.۸ درصد بوده است.
گروه محصولات پلاستيکي پوشش کف و ديوار
نتايج آمارگيري نيمه اول ۱۳۹۵ نمايانگر آن است که در گروه «محصولات پلاستيکي پوشش کف و ديوار» متوسط قيمت تمامي‌اقلام به جز يک قلم، نسبت به دوره قبل کاهش داشته است که بيشترين افزايش مربوط به «کفپوش پلاستيکي از نوع وينيل به ابعاد ۵۰*۵۰ و ضخامت دو ميليمتر به صورت تايل» با ۱.۰ درصد بوده است. «کفپوش پلاستيکي از نوع وينيل به ابعاد ۲۵*۲۵ و ضخامت دو ميليمتر به صورت تايل» با ۴.۵ درصد داراي بيشترين کاهش بوده است.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري در نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نشان مي‌دهد که متوسط قيمت «کفپوش پلاستيکي از نوع وينيل به ابعاد ۵۰*۵۰ و ضخامت دو ميليمتر به صورت تايل» با ۱.۳ درصد داراي بيشترين افزايش و متوسط قيمت «کفپوش پلاستيکي از نوع وينيل به ضخامت ۱.۵ ميليمتر به صورت تايل» با ۴.۶ درصد داراي بيشترين کاهش متوسط قيمت بوده است.
گروه‌هاي مصالح پلاستيکي و لاستيکي
در گروه «مصالح پلاستيکي و لاستيکي» متوسط قيمت تمامي‌اقلام به جز يک قلم،
به دوره قبل داراي کاهش بوده است، به نحوي که بيشترين افزايش متوسط قيمت مربوط به «پلاستوفوم (يونوليت) ۲۰ کيلوگرم در مترمکعب» با ۱۷.۱ درصد و بيشترين کاهش مربوط به «ورق بدون موج اکريليک به ضخامت حدود سه سانتي متر» با ۱۴.۵ درصد بوده است.
مقايسه نتايج حاصل از آمارگيري در نيمه اول ۱۳۹۵ با دوره مشابه سال قبل نشان مي‌دهد که متوسط قيمت «ورق بدون موج آکريليک به ضخامت حدود ۳ ميليمتر» با ۲۱.۳ درصد داراي بيشترين کاهش و کمترين کاهش مربوط به «ورق فايبرگلاس ساده به ضخامت ۱ تا ۱.۵ ميليمتر» و «ورق فايبرگلاس موج دار به ضخامت ۱ تا ۱.۵ ميليمتر» هر دو با ۲.۰ درصد بوده است.

معاون فني و زيربنايي راه آهن خبرداد:
معاون فني و زيربنايي راه آهن با اشاره به پيش بيني احکام حمايتي راه آهن در مجلس از پيش بيني يک درصد فروش نفت براي توسعه ريلي در برنامه ششم توسعه خبر داد.
به گزارش مهر، مازيار يزداني در همايش «راه آهن قم کليد توسعه پايدار استان» که قبل از ظهر يکشنبه در سالن همايش‌هاي اداره کل استاندارد استان قم برگزار شد، با بيان اينکه راه آهن هنوز به جايگاه مطلوب نرسيده است، افزود: در سال‌هاي اخير نگاه ويژه‌اي به راه آهن شده است و رياست جمهور هم در سال‌هاي اخير ريل را يکي از اولويت‌هاي دولت مطرح کرده‌اند.
معاون فني و زيربنايي راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران با اشاره به خشکسالي مالي سال‌هاي اخير دولت، تصريح کرد: با وجود همه مشکلات اقتصادي اقدامات بسيار خوبي در راه آهن انجام شده است و در چند سال آينده ما اين تغييرات را در سيستم ريلي خود مشاهده خواهيم کرد.
يزداني به کارهايي که اولين بار در راه آهن اجرايي شده است اشاره کرد و گفت: سيستم سريع السير راه آهن از جمله اين اقدامات بوده است و در برنامه ششم هم براي راه آهن احکام بسيار خوبي تصويب شده است از جمله اينکه يک درصد فروش نفت براي توسعه ريلي در نظر گرفته شده است.
معاون فني و زيربنايي راه آهن سرمايه گذاري با بيان اينکه در برنامه ششم توسعه سرمايه گذاري در راه آهن مشابه سرمايه گذاري در مناطق کمتر توسعه يافته در نظر گرفته شده است، تصريح کرد: امروز بدنه نيروي انساني راه آهن اين همت را دارد که از اين امکانات در راستاي توسعه راه آهن استفاده کند.
*توسعه ريلي کمترين توسعه را در قياس با همه سازمان‌ها داشته است
وي راه آهن را يک سازمان عام المنفعه خواند و تأکيد کرد: توسعه ريلي کمترين توسعه را در قياس با همه سازمان‌ها داشته است که يکي از دلايل آن سختي توسعه راه آهن است؛ حتي اگر امکانات مالي وجود داشته باشد توسعه ريلي سخت و زمان بر است.
يزداني با اشاره به اقدامات انجام شده در توسعه راه آهن، افزود: ۵ استان به زودي به شبکه ريلي وصل مي‌شوند و خيلي از مسيرهاي راه آهن دو خطه مي‌شود.
معاون فني و زيربنايي راه آهن با اشاره به اهميت راه آهن قم، بيان کرد: راه آهن براي توسعه راه آهن قم هدفگذاري دقيقي را انجام داده است، شهر قم به دليل جايگاه مذهبي هميشه از پروژه‌هاي مهم در اين استان استارت خورده است و اين پتانسيل در قم وجود دارد.
وي با تمام محدوديت‌هاي مالي که داريم براي توسعه راه آهن استان قم تمام توان خود را صرف خواهيم کرد و اميدواريم که براي قم بتوانيم حرکت‌هاي بزرگي بکنيم و استان قم را به عنوان استان نمونه در صنعت ريلي مطرح کنيم.
يزداني بزرگترين مشکل راه آهن‌هاي در شهرهاي جديد را عدم وجود فضا خواند و افزود: اين مشکل در استان قم وجود ندارد که همين مساله بيش از ۶۰ درصد مشکل را حل مي‌کند.
معاون فني و زيربنايي راه آهن با اشاره به اينکه راه آهن براي استان‌هاي قم، تهران و مشهد برنامه‌هاي ويژه‌اي دارد، گفت: برخي از ايستگاه‌هاي ديگر به ايستگاه قم الحاق مي‌شود واين نشان مي‌دهد که استان قم توانايي مديريت ايستگاه‌هاي بيشتري را دارد.
مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران گفت: از ۲۵ اسفندماه ۹۵ تا ۱۵ فروردين ۹۶ تعداد ۳۰ هزار و۲۵۳ سورتي پرواز در فرودگاه‌هاي سراسرکشور انجام شد.
به‌گزارش تجارت به نقل از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران، رحمت‌الله مه‌آبادي گفت: از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا ۱۵ فروردين ماه ۱۳۹۶ تعداد ۳۰ هزار و۲۵۳ سورتي پرواز در فرودگاه‌هاي سراسرکشور انجام شده است که اين تعداد حاکي از رشد ۱۴ درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در طول اين مدت ۳ ميليون و ۷۲۱ هزار و۹۵۶ نفر نيز سفرهاي نوروزي خود را از طريق هوايي انجام دادند که اين رقم رشد ۱۶ درصدي را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان مي‌دهد.مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران افزود: از ميان فرودگاه‌هاي کشور٬ فرودگاه‌هاي مهرآباد، امام خميني (ره) و مشهد رتبه‌هاي اول تا سوم را به‌خود اختصاص دادندبه طوري که قريب به يک سوم از مسافران هوايي در نوروز از فرودگاه مهرآباد اعزام و پذيرش شده‌اند.رئيس هيئت مديره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران ادامه داد: فرودگاه مهرآباد طي بازه مذکور٬ رشد ۲۰ درصدي پذيرش مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته و رشد ۱۵ درصدي پروازي را تجربه کرده است، به طوري که ۹۸۸ هزار و ۹۳۴ نفر از اين فرودگاه اعزام و پذيرش شده‌اند و ۸ هزار و۱۶۲ سورتي پرواز نيز در اين فرودگاه انجام شده است.مه‌آبادي با اشاره به کسب رتبه دوم توسط فرودگاه‌امام خميني (ره) در بازه ۲۵ اسفند ۹۵ تا ۱۵ فروردين ۹۶ اظهار داشت: فرودگاه‌امام توانست ميزبان ۴ هزار و ۵۹۱ سورتي پرواز و همچنين ۶۷۶ هزار و ۱۶۴ مسافر در پروازهاي خارجي باشد که اين رقم حاکي از ۱۳ درصد رشد در آمار پروازي و ۱۰ درصد رشد در اعزام و پذيرش مسافر است.معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: ۴ هزار و ۱۹۸ سورتي پرواز در اين ايام در فرودگاه مشهد انجام شد که در مجموع ۶۰۹ هزار و ۹۱۹ نفر به فرودگاه شهيد‌هاشمي‌نژاد تردد داشتند. اين تعداد پرواز، رشد ۱۸ درصدي پروازها و ۲۲ درصدي در اعزام و پذيرش مسافران نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان مي‌دهد.به گفته مه‌آبادي در نوروز ۹۶ به بيش از ۲ هزار و ۱۰۰ سورتي پرواز در طول يک شبانه‌روز خدمات کنترل ترافيک هوايي ارائه شد که يک رکورد محسوب مي‌شود.
مه آبادي همچنين از سرمايه‌گذاري و بهره‌گيري از زيرساخت‌هاي نوين ناوبري هوايي و فرودگاهي به ارزش بيش از ۸۰۰ ميليارد تومان در شرکت فرودگاه‌ها خبر داد.
مترو هشتگرد که بيش از ۹۰ درصد آن آماده شده درگير مساله تملک و معارض است که در صورت رفع اين مشکل افتتاح نهايي تا شش ماه آينده انجام مي‌شود.
به گزارش ايسنا، در حال حاضر از ۴۸ هزار واحد مسکن مهر شهر جديد هشتگرد ۳۸ هزار واحد تکميل شده و ۱۰ هزار واحد که عمدتا بدون متقاضي است نيمه تمام مانده که يکي از دلايل کم‌اقبال بودن هشتگرد، نبود خط ريلي مناسب عنوان مي‌شود.با اين حال مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد معتقد است با افتتاح قطار برقي حومه‌اي ارزش افزوده هشتگرد بالا مي‌رود و تقاضا براي اسکان در اين شهر افزايش پيدا مي‌کند. اما سرعت تکميل مترو گلشهر به هشتگرد با توجه به کمبود اعتبارات طي سال‌هاي اخير به کندي پيش رفته است.مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در اين باره گفته است: تلاش مي‌کنيم با دريافت اعتبار داخلي از اوراق خزانه و مقداري کمک مستقيم از سازمان مديريت در ۶ ماه اول سال، پروژه قطار برقي حومه‌اي هشتگرد را بهره برداري کنيم. گفته مي‌شود ايستگاه هشتگرد بزرگ‌ترين ايستگاه مترو کشور است.اما در روزهاي اخير که مسوولان شرکت عمران شهرهاي جديد با استفاده از خطوط اعتباري دولتي براي امور زيربنايي و افزايش تسهيلات از ۳۰ به ۴۰ ميليون تومان پيگير سرعت بخشيدن به پروژه‌هاي مسکن مهر هستند، ظاهرا پيمانکاران در هشتگرد نيز به مانند پرديس بناي ناسازگاري گذاشته و صحبت‌هايي مبني بر عدم ساخت و ساز و تحويل مسکن مهر بيان مي‌کنند که نريمان در اين باره گفت: ضوابط و مقررات بر قراردادهاي پيمانکاران حاکم است و انبوه سازان و پيمانکاران متعهد شدند و بايد به موقع تحويل دهند. با توجه به تورم و نرخ ارزها قيمت‌هاي پايه را ترميم کرديم و پيمانکاران متعهد شدند با ترميم‌هاي صورت گرفته و با پرداخت‌هايي که انجام مي‌دهيم پروژه در حال اتمام باشد. سود منطقي را براي پيمانکاران در نظر گرفته‌ايم و اگر مشکلي داشته باشند جلسات کارشناسي برگزار مي‌کنيم.بنابراين گزارش، اواخر اسفندماه سال گذشته ۷۱۷۰ واحد مسکوني و شش پروژه زيربنايي و روبنايي در هشتگرد به بهره برداري رسيد که با اين حساب تعداد واحدهاي تکميل شده به ۳۸ هزار واحد رسيده و ۱۰ هزار واحد باقي مانده تا پايان دولت افتتاح مي‌شود.يک باب مدرسه، سه باب مسجد، دوباب کلانتري، يک زمين ورزشي و ۷۱۷۰ واحد مسکن مهر از جمله مواردي بود که محسن نريمان در پايان سال قبل ربان افتتاح آنها را قيچي کرد و بر اين اساس حدود ۳۰ هزار نفر در اين واحدها مستقر خواهند شد. براي ساخت اين واحدهاي مسکوني چهار هزار ميليارد تومان از محل آورده مردم و تسهيلات بانکي هزينه شده است.
برخي راه‌هاي روستايي مناطق سيل زده
 آسيب ديده است

معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي‌ تاکيد کرد: خسارت جدي به راه‌هاي اصلي استان وارد نشده‌ است ولي برخي راه‌هاي روستايي آسيب ديده‌اند.داود کشاورزيان در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب افزود: از اين ميان به پل آذرشهر خسارات زيادي وارد شده‌است؛ به طوري که پايه‌هاي اصلي پل شکسته شده که تيم کارشناسي در حال بررسي هستند و بعد از تامين اعتبار بلافاصله ترميم خواهد شد.  وي با اشاره به بازديد معاونان وزير راه و شهرسازي از روستاي چنار شهرستان عجب شير گفت: پل‌هاي آسيب ديده اين روستا نيز در اثر سيل نياز به مرمت و بازسازي دارد و بايد پل‌هاي جديد در اين منطقه ساخته شود.  در پي بارش شديد باران و جاري شدن سيل در آذربايجان‌شرقي هياتي متشکل از معاون راه روستايي وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي‌ به دستور وزير راه و شهرسازي در مناطق سيل‌زده‌ي آذربايجان‌شرقي حضور يافته و از نزديک در جريان امور قرار گرفتند.

۲۰ درصد تا افتتاح
 آزادراه تاريخي تهران – شمال

پيگيري‌هاي جدي وزارت راه و شهرسازي در طول سال‌هاي گذشته به نتيجه نزديک شده و به نظر مي‌رسد در آينده نزديک امکان آن وجود خواهد داشت که يکي از بزرگرترين طرح‌هاي عمراني کشور به مرحله بهره برداري برسد.
به گزارش ايسنا، از اواسط دهه ۷۰ که طرح کشيدن آزادراهي ميان تهران و استان‌هاي شمالي نهايي شد تا آغاز به کار دولت يازدهم هرچند دولت‌هاي مخلتف برنامه ريزي‌هايي براي ساخت اين طرح به کار بستند اما در عمل نتواستند از خود کارنامه قابل قبولي بر جاي بگذارند تا در کنار ديگر ارثيه‌هاي کلاني که از گذشته مانده، آزادراه تهران – شمال نيز به عنوان طرحي که افتتاح آن غيرقابل باور به نظر مي‌رسيد به وزارت راه و شهرسازي دولت يازدهم برسد.آنچه در طول سال‌هاي گذشته رقم خورده‌اما تمام تصورات سال‌هاي گذشته را بر هم ريخته است. با همکاري وزارت راه و بنياد مستضعفان قطعه نخست آزاد راه تهران – شمال توانست با پيمان کاران جديد ايراني کار خود را از سر گيرد و پيمان کار چيني بعد از مدت‌ها به مرور از اين برنامه کلان خارج شود.هرچند در برنامه‌ريزي ابتدايي بنا بود اين طرح در روزهاي ابتدايي سال ۹۶ به بهره برداري برسد اما شرايط خاص کار در بارندگي و شرايط جوي و ارتفاع بالاي طرح باعث شد سرعت پيشروي از آنچه در ابتدا به نظر مي‌رسد پايين تر باشد. با وجود اين مسائل اما صحبت‌هاي جديد وزير راه و شهرسازي نشان مي‌دهد پيش از پايان يافتن عمر اين دولت قطعا قطعه نخست آزادراه تهران – شمال به بهره برداري خواهد رسيد.به گفته آخوندي در حال حاضر قطعه يک اين پروژه بيش از ۸۰درصد پيشرفت فيزيکي داشته است و تا پايان دولت يازدهم اين پروژه به افتتاح مي‌رسد.صحبت‌هاي آخوندي نشان از آن دارد که تابستان امسال آخرين زمان براي نهايي شدن کار اجرايي در اين طرح بزرگ خواهد بود. قطعه نخست اين آزادراه مي‌تواند فاصله پايتخت با استان‌هاي شمالي را ۶۰ کيلومتر کاهش دهد و غرب تهران را مستقيما به شهرستانک متصل کند.در گام‌هاي بعدي وزارت راه کار بر روي قطعه دوم اين پروژه را نيز آغاز کرده و مطالعات نهايي بر روي قطعه سوم به منظور فعال کردن پيمانکاران نيز ادامه دارد، مقدماتي که مي‌تواند به عملياتي شدن وعده بزرگ ساخت کامل اين آزادراه تا سال ۱۴۰۰ جامه عمل بپوشاند.

آغاز مذاکرات مستقيم با ايرباس
 براي ساخت قطعات هواپيما

معاون علمي‌و فناوري رييس جمهوري از شروع مذاکرات مستقيم اين معاونت با دو شرکت ايرباس و اي. تي .آر براي اخذ امتياز ساخت قطعات هواپيما در ايران خبر داد.
به گزارش تجارت ؛ سورنا ستاري با اشاره به بخشي از قرارداد ايران‌اير با دو کمپاني ايرباس و اي. تي. آر مبني بر همکاري براي ساخت برخي از قطعات هواپيما، اظهار داشت: مذاکرات مستقيم معاونت علمي‌و فناوري نهاد رياست جمهوري با ايرباس و اي.تي‌آر براي اخذ امتياز ساخت برخي از قطعات هواپيما آغاز شده است.وي ادامه داد: جلساتي را با اين دو شرکت سازنده هواپيما داشته‌ايم و به زودي نتيجه مذاکرات، نهايي خواهد شد.معاون علمي‌و فناوري رييس جمهوري در پاسخ به اين سوال که بر سر ساخت چه قطعاتي از هواپيما به توافق رسيده‌ايد؟ ، گفت: در حال نهايي کردن ليست قطعاتي هستيم که قرار است ايران در ساخت آنها با اين دو شرکت همکاري کند.ستاري تاکيد کرد: در تمام مذاکرات موضوع اصلي اين است که اين قطعات در ايران توليد شود.  وي با بيان اين که در کشورمان ظرفيت‌هايي براي ساخت برخي از قطعات وجود دارد، ادامه داد: در حال بررسي هستيم، همکاري با اي . تي. آر و ايرباس براي فعالسازي اين ظرفيت‌ها چگونه مي‌تواند شکل بگيرد.

 27 هزار روستا در کشور
به اينترنت دسترسي دارند

 وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: با تامين زيرساخت‌هاي لازم در حال حاضر 27 هزار روستا در سراسر ايران از اينترنت بهره مند هستند.محمود واعظي روز گذشته در شوراي اداري شهرستان بشرويه در شمال خراسان جنوبي افزود: همزمان با گسترش اينترنت در روستاها رايزني‌ها و هماهنگي‌هايي با ديگر وزارتخانه‌ها براي بهره وري مناسب از اينترنت در جهت رفع بخشي از مشکلات روستاييان، در حال انجام است.وي ادامه داد: با بهره مندي روستاها و نقاط کم برخوردار از اينترنت، مي‌توان در عرصه‌هايي نظير بهداشت و آموزش اقدامات بسيار موثر و کارآمد در راستاي رفع پاره اي از کمبودهاي نقاط روستايي اجرا کرد.واعظي اظهار کرد: يکي از مهم تريت سياست‌هاي دولت تدبير و اميد از آغاز تاکنون کم رنگ ساختن معضل بيکاري و ارتقاي سطح معيشت و رفاه افراد در نقاط محروم و به ويژه مناطق مرزي و روستايي است.وي سال 95 را سالي بدون تحريم براي کشور دانست و اضافه کرد: با گذشت حدود سه سال و نيم از آغاز به کار دولت، مشکلات عديده و چالش‌هاي بزرگي در عرصه‌هاي داخلي و خارجي پيش روي دولت بود که با مذاکره فشرده و تلاش‌هاي بي وقفه دولتمردان و مقاومت و ايستادگي مردم ايران بسياري از اين چالش‌ها و مشکلات تا حد زيادي رفع شد.واعظي گفت: امروزه در دنيا ملت‌ها از تمامي‌امکانات و زيرساخت‌هاي موجود براي توليد ثروت بهره مي‌برند و در کشور ما نيز استفاده از همه‌امکانات براي رونق چرخه اقتصادي مناطق کوچک و کمتر توسعه يافته ضروري است.