زنگنه: توليد ظرف سه سال 2 برابر شد
فازهاي 21،20،19،18،17 و فاز 1 طرح توسعه لايه نفتي ميدان مشترک گازي پارس جنوبي ظهر ديروز با حضور رئيس جمهوري در سالن همايش افتتاح فازهاي 20 و 21 در عسلويه استان بوشهر به بهره برداري رسمي‌رسيد.
رييس جمهور در بازديد از فازهاي ١٧ و ١٨ پارس جنوبي با توضيح مديران و متخصصان اجراي اين پروژه ملي، در جريان روند احداث، فعاليت‌ها و ميزان بهره برداري اين فازها از ميدان گازي پارس جنوبي قرار گرفت.
همچنين مسئولان، مديران و مهندسان در نشستي گزارش‌هايي در راستاي چگونگي توسعه و تکميل فازهاي ١٧، ١٨، ١٩، ٢٠ و ٢١ ميدان گازي و لايه نفتي پارس جنوبي به رييس جمهور ارائه کردند و پس از آن دکتر روحاني از يادمان افتتاح فازهاي ١٧ و ١٨ پارس جنوبي پرده برداري کرد.
رييس جمهور در فرمان بهره برداري از فازهاي ١٧ و ١٨ و پرده برداري از يادمان آن گفت: در ايام ماه مبارک رجب و مبعث حضرت رسول اکرم (ص) و به افتخار ايران عزيز و صنعت ايران و مهندسين و کارگران در روز پيشرفت ملي و افتتاح بزرگ براي ايران، بهره برداري از فازهاي ١٧ و ١٨ را آغاز مي‌کنيم.
فازهاي ١٧ و ١٨ در زمره مگاپروژه‌هاي پارس جنوبي به شمار مي‌آيد که با توجه به سهم بالاي بخش داخلي در اجراي طرح و دستاوردهاي بالاي فني و مهندسي آن و همچنين ارزش افزوده اقتصادي بالاي طرح، براي اقتصاد کشور از اهميت زيادي برخوردار است.
به گفته مسئولان، مجموع توليدات اين فاز در حوزه فراساحل روزانه ۵۶.۶ ميليون متر مکعب است. قرارداد اجراي فازهاي ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي، در سال ٨٥ به ارزش دو ميليارد دلار منعقد و با همت دولت يازدهم در قالب اولويت بندي فازهاي پارس جنوبي، طرح توسعه اين فازها نيز در دستور کار قرار گرفت.
يکي از ويژگي‌هاي مهم فازهاي ١٧ و ١٨سهم بالاي شرکت‌هاي ايراني در اجرا و ساخت پروژه است. در اين طرح ٤سکوي ٢٣٠٠ تني ، دو رشته خط لوله دريايي ٣٢ اينچ هريک به طول ١٠٥ کيلومتر براي انتقال سيالات توليدي از سکو به پالايشگاه عسلويه ، يک خط لوله ٤.٥ اينچي انتقال مواد شيميايي (به منظور ممانعت از خوردگي و يخ‌زدگي خطوط لوله)، واحدهاي سيلاب‌گير مشترک، شيرين سازي و نم‌زدايي گاز، توليد گاز اتان، تفکيک مايعات گازي، مرکاپتان‌زدايي از پروپان و بوتان، ۲COزدايي از گاز اتان، افزايش فشار گاز براي انتقال به خط لوله سراسري ، واحد تثبيت ميعانات گازي، بازيافت گوگرد، انجماد گوگرد مايع و فرم دهي به آن، مخازن ذخيره LPG و تلمبه‌هاي انتقال گاز مايع، مخازن ذخيره ميعانات گازي و تلمبه‌هاي انتقال ميعانات گازي و سرويس‌هاي جانبي لازم به جز توليد برق نيز احداث و ايجاد شده که در شمار تاسيسات پالايشگاه خشکي و درياي اين پروژه به شمار مي‌رود.
پالايشگاه ساحلي اين طرح در زميني به مساحت تقريبي ١٥٥ هکتار احداث شده که شامل ٤ واحد شيرين‌سازي گاز، واحد تثبيت ميعانات گازي و مخازن ذخيره آن، واحد شيرين‌سازي و نم‌زدايي گاز، تبريد گاز و جداسازي گازاتان، پروپان و بوتان، واحد سولفور و مرکاپتان‌زدايي و تراکم گاز جهت انتقال، واحد بازيافت و دانه‌بندي گوگرد و واحد احياي منواتيلن گلايکول است. بخار، آب شيرين مورد نياز و خنک‌کردن اين پالايشگاه از سوي واحدهاي پشتيباني پالايشگاه و برق موردنياز نيز از نيروگاه مشترک ساير طرح‌هاي پارس جنوبي تأمين خواهد شد.
توليد روزانه ۵۶.۶ ميليون مترمکعب گاز پالايش شده براي انتقال به شبکه سراسري، توليد روزانه ۷۷ هزار بشکه ميعانات گازي، توليد سالانه يک ميليون تن گاز مايع، و همين مقدار اتان براي صادرات به همراه توليد روزانه ۴۰۰ تن گوگرد (به عنوان محصول جانبي فرآيند شيرين‌سازي گاز) از اهداف اجراي طرح توسعه فازهاي ١٧ و ١٨ مي‌باشد.
همچنين درآمد سالانه اين فازها بيش از ۵ ميليارد دلار است.
همچنين بهره برداري از فازهاي ٢٠ و ٢١ منطقه گازي پارس جنوبي در عسلويه روز يکشنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رييس جمهور، آغاز شد.
رييس جمهور در بازديد از فازهاي ٢٠ و ٢١ پارس جنوبي با توضيح مسوولان و متخصصان اجراي اين پروژه در جريان روند احداث، فعاليت‌ها و ميزان بهره برداري اين فازها از ميدان گازي پارس جنوبي قرار گرفت.
روحاني در مراسم پرده برداري از يادمان افتتاح فازهاي ٢٠ و ٢١ پارس جنوبي، گفت: با مسرت فراوان در اين روز بياد ماندني و با افتخار به مهندسين و کارکنان صنعت نفت ايران و توسل به روح پيامبر اسلام(ص) و ائمه هدي، بهره برداري از فاز ٢٠ و ٢١ پارس جنوبي را آغاز مي‌کنيم.
فازهاي ٢٠ و ٢١ در زمره ايراني‌ترين فازهاي پارس جنوبي قرار دارند.
با آغاز فعاليت دولت يازدهم، توسعه اين فازها در دستور کار و اولويت قرار گرفت و با تزريق منابع مالي و مديريت مناسب علي رغم فشار تحريم‌ها، کار ساخت سکوها ، حفاري چاه‌ها در دريا ، احداث خطوط لوله در دريا و ساخت پالايشگاه در خشکي با جديت دنبال شد به گونه اي که در اواسط شهريور ١٣٩٥ براي نخستين بار توليد و تزريق گاز شيرين فازهاي ٢٠و٢١ با استفاده از گاز ترش دريافتي از خط لوله گاز ترش فازهاي ٦،٧،٨ به شبکه سراسري آغاز شد.
با نصب يکي از دو سکوي فازهاي ٢٠ و ٢١ پارس جنوبي در تير ماه ١٣٩٥، روزانه ٢٨ ميليون متر مکعب گاز دراين دو فاز توليد شد که از اين ميزان توليد براي تامين و افزايش توان گازرساني به شبکه سراسري در فصل زمستان استفاده گرديد. در آخرين روز از سال ١٣٩٥ و همزمان با سالگرد ملي‌شدن نفت، فاز ٢٠ با برداشت روزانه ٢٥ ميليون مترمکعب گاز و حدود ٤٠ هزار بشکه ميعانات گازي، وارد مدار شد. گاز ترش غني برداشت‌شده از فاز ٢٠ پس از شيرين‌سازي، به شبکه سراسري گاز کشور تزريق و همچنين به‌واسطه‌ي توليد ميعانات گازي، ظرفيت توليد روزانه‌ي ٦٥٠ هزاربشکه‌اي ميعانات نيز افزايش يافت.
براي انتقال گاز از سکوي فازهاي ٢٠ و ٢١ پارس جنوبي بيش از ٣٤ هزار شاخه لوله ۳۲ و ٤ اينچ که طول آنها به بيش از ٤٢٠ کيلومتر مي‌رسد در دريا نصب شده است. براي ساخت سکوهاي فازهاي ٢٠ و ٢١ پارس جنوبي بيش از ٣.٦ ميليون نفر ساعت کار بدون حادثه زمان انجام شده که اين ميزان نفر ساعت کار در قالب اشتغال‌زايي مستقيم، روزانه براي ٦٠٠ نفر در قالب پيمانکاران اجرايي و ناظرين ساخت اين سکوها اشتغال ايجاد کرده است.
همچنين استفاده حداکثري از توان و ظرفيت توليدکنندگان داخلي در ساخت دو سکوي ٢٠ و ٢١ باعث شد تا براي نخستين بار سامانه‌هاي کنترل اين سکوها شامل که نقش کنترل تمامي‌سازوکارهاي سکو را برعهده دارند (و به نوعي قلب سکو محسوب مي‌شوند) از سوي يکي از شرکت‌هاي ايراني طراحي، ساخته و نصب شود.
عرشه غول پيکر فاز ٢٠ پارس جنوبي، ١٣٠٠ تن سازه فلزي ،جکت ٤ پايه و پايل‌ها ٣٢٠٠ تن وزن دارد که براي ساخت آنها ٤٦٧ هزار نفر ساعت زمان صرف شده است.
در بخش فراساحل، طرح ساخت دو سکوي دريايي در مجموع شامل ٢٢ حلقه چاه، دو رشته خط لوله ٣٢ اينچي انتقال گاز از سکوهاي اصلي به پالايشگاه خشکي جمعاً به طول تقريبي ٢١٠ کيلومتر، دو رشته خط لوله ۴.۵ اينچ دريايي براي انتقال گلايکول جمعاً به طول تقريبي ٢١٠ کيلومتر و کابل دريايي جمعاً به طول ٢٦ کيلومتر در دستورکار بوده است. در فازهاي ۲۰و۲۱ براي نخستين بار در بخش حفاري چاه‌ها از دکل‌هايي با ملکيت صد در صد ايراني و همچنين از شرکت‌هايي ايراني جهت خدمات و پشتيباني عمليات حفاري استفاده شده و مجموعا ۸۸۰۰۰ هزار متر حفاري در ۲۲ حلقه چاه انجام شده که با موفقيت کامل و بدون هيچگونه نياز به تعميرات در مدار توليد حداکثري قرار گرفته‌اند.
زنگنه: خيلي‌ها سعي کردند ما را زمين بزنند اما خدا نخواست
وزير نفت با تاکيد بر اين‌که قراردادهاي جديد نفتي از هدررفت سرمايه ملت ايران که ممکن است زير زمين و غيراستفاده بماند جلوگيري مي‌کند، گفت: خيلي‌ها سعي کردند آبروي ما را ببرند و ما را زمين بزنند، اما خداوند نخواست و به ما عزت داد.
به نقل از ايسنا، بيژن زنگنه در مراسم افتتاح رسمي‌شش فاز پارس جنوبي که با حضور رياست جمهوري برگزار شد، با تاکيد بر اين‌که‌امروز براي صنعت نفت کشور يک روز تاريخي، بي‌نظير و فراموش نشدني است، اظهار کرد: بزرگ‌ترين مجموعه همزمان در طول تاريخ صنعت نفت افتتاح و ارزش اين طرح‌ها که شامل نفت، گاز و پتروشيمي‌مي‌شود ۲۰ ميليارد دلار است. اين موضوع تحقق واقعي سياست اقتصاد مقاومتي است.  وي با بيان اين‌که توسعه پتروشيمي‌براي نخستين بار همراه با توسعه ميدان آغاز شده و در حال توليد است، افزود: بخش اصلي اين توسعه در دولت يازدهم و در اوج تحريم‌ها بود، زيرا دو سال و نيم ابتدايي دولت يازدهم در زمان تحريم‌ها سپري شد. ما در اين شرايط اقتصاد مقاومتي را در شرايط فشار و کم‌پولي محقق کرديم.
وزير نفت با تاکيد بر اين‌که جاده صاف و آسفالت پيش‌روي وزارت نفت قرار نداشت، تصريح کرد: اين موضوع قابل باور نبود که در زمان تحريم‌ها ۱۱ فاز پارس جنوبي به نتيجه برسد و توليد پارس جنوبي از ۲۴۰ ميليون مترمکعب در اواسط سال ۱۳۹۲ به ۵۷۰ ميليون مترمکعب برسد. حرف زدن و شعار دادن ساده است و ماليات ندارد. بايد حرف‌ها را به نتيجه و عمل رساند که اين کاري سخت است.
زنگنه با بيان اين‌که با بهره‌برداري از ۱۱ فاز پارس جنوبي کشور صاحب ۲۱ فاز در اين ميدان مشترک گازي شد، اظهار کرد: توسعه پارس جنوبي دستاوردهاي ديگري شامل ساخت پتروپارس، فعاليت O۱ به عنوان پيمانکار، ساخت تاسيسات دريايي، آغاز فعاليت ناوگان قوي حفاري و غيره داشت.
وي با تاکيد بر اين که همه تاسيسات پارس جنوبي توسط ايراني‌ها نصب شد، ادامه داد: اندکي در بهره‌برداري مشکل وجود دارد که بايد برطرف شود. مديريت مهم است برخي ادعا مي‌کنند پارس جنوبي با پول ساخته شد اما من به جرات مي‌گويم پارس جنوبي با عشق، تدبير و اميد با هدف سربلندي ايران ساخته شده است. اگر تدبير باشد پول هم فراهم مي‌شود.
وزير نفت با بيان اين‌که بيشترين سابقه را در پارس جنوبي دارد، افزود: اين مجموعه عظيم شامل ۴۵ کيلومتر صنعت در کنار هم مي‌شود و حاصل ۱۹ سال فعاليت است. بسياري از همکاران ما در پارس جنوبي سربازان گمنام جمهوري اسلامي‌هستند. زنگنه در ادامه با اشاره به برجام، اظهار کرد: برجام فقط يک موافقت‌نامه نيست، بلکه نقطه عطفي در تاريخ توسعه سياسي، اجتماعي و اقتصادي ايران محسوب مي‌شود. وي خطاب به رياست جمهوري، گفت: از شما در سياست‌گذاري برجام و آقاي ظريف تقدير و تشکر مي‌کنم که ما را از چاه تحريم‌ها خارج کرديد تا ايران بتواند براي توسعه جهش کند. من با همه وجودم آثار برجام را مي‌فهمم و حس مي‌کنم.
وزير نفت ادامه داد: به جاي اين‌که نفرت‌پراکني و تشويق به خشونت کنم بايد تشويق به سازگاري کنيم و دست در دست هم داده تا ايران را بسازيم و فرصت‌سوزي نکنيم. اين موضوع بعد از برجام عملي شد.
زنگنه با تاکيد بر اين‌که گزارش در مورد طرح‌ها افتخار نيست بلکه نمايش آنچه در مورد طرح‌ها انجام شده باعث افتخار است، تصريح کرد: آينده بسيار روشن و پراميد است. بايد قراردادهاي نفتي را دنبال کنيم. در مورد اين قراردادها به اجماع ملي رسيده‌ايم. اين قراردادها مي‌توانند ۱۰۰ هزار شغل مولد ايجاد کند همانطور که عسلويه ايجاد کرد و مايه افتخار ايران شد. در مسير اجراي قراردادهاي نفتي مي‌توان صدها کارخانه فعال کرد و از هدررفت سرمايه ملت ايران که ممکن است زيرزمين و غيراستفاده بماند، جلوگيري کرد.
وي با تاکيد بر اين‌که ايران مي‌تواند قدرت اول پتروشيمي‌منطقه باشد، ادامه داد: اين حرف را به استناد خوراکي که توليد مي‌شود و همتي که وجود دارد مي‌زنم.
وزير نفت اظهار کرد: افتخار توسعه پارس جنوبي را متعلق به ملت ايران و فراتر از يک دولت مي‌دانم و اين موفقيت را تقديم به ملت، رهبر معظم انقلاب اسلامي، خانواده شهدا و ايثارگران مي‌کنم.
زنگنه گفت: وزيران زيادي از جمله آقايان‌هامانه، نوذري، ميرکاظمي‌و قاسمي‌در پارس جنوبي فعاليت کردند که از آنها تشکر مي‌کنم. همچنين از مديران عامل شرکت ملي نفت، مديران عامل شرکت نفت و گاز پارس، از همه پيمانکاران که سربازان گمنام هستند تشکر مي‌کنم و دست آنها را با افتخار مي‌بوسم.
وي ادامه داد: همچنين از مردم بوشهر، مردم عسلويه که ياران عزيز، برادران و دوستان هميشگي ما هستند تشکر مي‌کنم و خود را مکلف مي‌دانم هميشه به آنها خدمت کنم.
وزير نفت در پايان اظهار کرد: خيلي‌ها سعي کردند آبروي ما را ببرند و ما را زمين بزنند، اما خدا نخواست و به ما عزت داد. پارس جنوبي نماي تمام نماي اقتصاد مقاومتي است و هيچ چيز جز اين نمي‌تواند نمانگر آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامي‌گفته باشد.
سرمايه‌گذاري پارس جنوبي طي 2 سال جبران مي‌شود
علي کاردر نيز در اين مراسم با تاکيد بر اينکه افتتاح اين فازها بزرگترين سرمايه‌گذاري تاريخ صنعت نفت کشور است، گفت: برداشت قطر از ميدان پارس جنوبي ۷.۱ ميليارد مترمکعب بوده و ميزان برداشت ما به ۱۰۶۰ ميليارد مترمکعب رسيده است و سعي مي‌کنيم اين فاصله موجود را با سرعت پر کنيم. البته سهم ايران از ميدان پارس جنوبي نسبت به قطر کمتر است.
وي در مورد احتمال مهاجرت ميعانات گازي از ايران به قطر توضيح داد: کشور همسايه چاه‌هاي خود را در مرز حفر کرده ما هم همين کار را انجام داده‌ايم و مهاجرت اتفاق نمي‌افتد.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران با بيان اينکه ايران ۱۰۶۰ ميليارد مترمکعب از پارس جنوبي برداشت کرده، گفت: ۱۹۱ ميليارد ارزش آن بوده که منابع در اختيار دولت قرار نمي‌گيرد بلکه به اقتصاد کشور بازمي‌گردد و محاسبه مي‌شود. ميزان برداشت از ميدان پارس جنوبي اکنون نسبت به سال ۹۵ دو برابر شده و از ۲۸۵ ميليون مترمکعب به ۵۷۰ ميليون مترمکعب رسيده است. بالاترين رکورد برداشت در سال ۹۵ و به ميزان ۱۵۵ ميليارد مترمکعب بوده است.
کاردر ادامه داد: در مجموع ۷۱ ميليارد دلار در بخش خشکي و دريا سرمايه‌گذاري شده که ۱۹ ميليارد دلار آن از منابع داخلي تامين شده است. بخشي از اين سرمايه از طريق بانک‌ها، اوراق مشارکت و صندوق توسعه تامين شد. اين سرمايه ظرف دو سال از طريق محصولات پارس جنوبي جبران مي‌شود. وي در مورد مشارکت ايراني‌ها در بهره برداري از پارس جنوبي توضيح داد: بيش از ۷۰ تا ۷۵ درصد پروژه‌هاي جديد پارس جنوبي از منابع داخلي تامين شد.

حجم بارش‌هاي کشور از ابتداي مهرماه سال گذشته تا يکشنبه ۲۷ فروردين ماه جاري، به ۲۰۵ ميلي‌متر رسيده است. به نقل از وزارت نيرو، آمار بارندگي از ابتداي آغاز سال آبي جاري يعني ابتداي مهر ماه گذشته تا ديروز يکشنبه ۲۷ فروردين ماه جاري، در اثر بارش‌هاي مؤثر بهاري در نقاط مختلف کشور به ۲۰۵ ميلي‌متر رسيده است. اين ميزان بارش در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته (۲۰۴ ميلي‌متر)، صفر درصد و در مقايسه با متوسط ۴۸ ساله (۱۹۹ ميلي‌متر) ۳ درصد افزايش داشته است.
بر اساس آخرين آمار ارائه شده از سوي شرکت مديريت منابع آب ايران، بيشترين ميزان بارش‌ها در حوضه‌هاي آبريز اصلي کشور مربوط به حوضه آبريز خليج فارس و درياي عمان با ۳۴۶ ميلي‌متر بارش است که در مقايسه با مدت مشابه در سال آبي گذشته ۳۴۱ ميلي‌متر، ۱ درصد و نسبت به مدت مشابه متوسط ۴۸ ساله ۳۲۶ ميلي‌متر ۶ درصد افزايش داشته است.
همچنين در مدت زمان ياد شده، حوضه‌هاي آبريز درياي خزر ۲۷۴ ميلي‌متر، درياچه اروميه ۱۸۲ ميلي‌متر، قره قوم ۱۷۰ ميلي‌متر، فلات مرکزي ۱۴۰ ميلي‌متر و مرزي شرق ۵۷ ميلي‌متر بارندگي داشته‌اند.
بيشترين ارتفاع بارش‌ها در کشور مربوط به ايستگاه چهلگرد در استان چهارمحال و بختياري با ۱۲۳۶.۵ ميلي‌متر و کمترين بارش‌هاي کشور مربوط به ايستگاه محمد آباد در استان يزد با ۱۷.۲ ميلي‌متر بوده است.
بر اين اساس، حجم بارش اول مهر تا پايان ۲۷ فروردين معادل ۳۳۷ ميلياردو ۸۴۶ ميليون مترمکعب است.

وزير نيرو و نماينده ويژه رئيس جمهور در حاشيه برگزاري جلسه ستاد مديريت بحران آذربايجان غربي از جلسه ويژه هيات دولت براي اقدامات جبراني به خسارت ديدگان سيل اخير خبر داد.
به نقل از وزارت نيرو، حميد چيت چيان با سفر به اروميه آخرين وضعيت مناطق سيل زده آذربايجان غربي را مورد بررسي قرار داد. وي شب گذشته با شرکت در جلسه مديريت بحران آذربايجان غربي در اروميه، پس از شنيدن گزارش معاونان خود که به شهرستان‌هاي سيل زده استان سفر کرده بودند گفت: روز يکشنبه گزارشي از آخرين وضعيت سيل در استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي را به هيات دولت ارائه خواهد کرد.
نماينده ويژه رئيس جمهور با بيان اينکه، هيات دولت در جلسه ويژه روز يکشنبه اقدامات جبراني براي خسارت ديدگان سيل اخير را بررسي خواهد کرد افزود: از نظر امدادرساني به سيل زدگان کوچکترين مشکلي وجود ندارد و کارها طبق برنامه در حال انجام است و هرچه سريعتر بايستي برآورد خسارات ناشي از سيل، انجام شود. وي افزود: خوشبختانه در استان آذربايجان غربي با آگاهي و آمادگي و اطلاع قبلي، ميزان خسارات بسيار کم بود و همه در يک حرکت بسيجي، بهترين و سريع‌ترين خدمات را به مردم ارائه کردند.
سليمي، معاون امداد و نجات کشور نيز در اين جلسه گفت: تاکنون بيش از ۲۵۰ تيم عملياتي کار امداد رساني به ۲۵۰۰ خانوار را بر عهده گرفته‌اند و با دستور رئيس جمعيت هلال احمر کشور، اقلام بيست و دو گانه براي پشتيباني از سيل زدگان تامين شده است.

عربستان، عراق و کويت قيمت نفت ٦٠ دلار براي هر بشکه را مطلوب مي‌دانند. به نقل از ايسنا، روزنامه وال استريت ژورنال نوشت: مسئولان اوپکي اعلام کردند که برخي توليدکنندگان عمده نفت در اين سازمان، از جمله عربستان، اکنون در پي قيمت نفت ٦٠ دلار براي هر بشکه هستند که نشان دهنده احتمال تمديد توافق کاهش توليد است. به گفته مسئولان ياد شده، عربستان، عراق و کويت باور دارند که نفت ٦٠ دلاري مي‌تواند به اقتصاد آنها کمک و امکان افزايش سرمايه گذاري در بخش انرژي آنها را فراهم کند و همزمان، سبب جهش توليد نفت آمريکا نيز نشود. پيش از اين، اين کشورها در پي قيمت نفت ٥٥ دلاري بودند.
جبار اللعيبي، وزير نفت عراق، گفت: عراق مي‌خواهد قيمت نفت به ٦٠ دلار افزايش يابد؛ اين هدف ماست. برخي افراد آشنا با سياست‌هاي نفتي عربستان و کويت تأييد کردند که اين کشورها نيز اکنون خواهان قيمت نفت ٦٠ دلار براي هر بشکه هستند. يک فرد مطلع از سياست‌هاي نفتي عربستان گفت: سعودي‌ها براي واگذاري سهام سعودي آرامکو، به قيمت نفت ٦٠ دلار نياز دارند. طبق اعلام برخي از مسئولان اوپکي، آنها به اين نتيجه رسيده‌اند که همه فعالان بازار مي‌توانند در قيمت نفت ٦٠ دلار، همزيستي داشته باشند. يکي از مسئولان اوپکي گفت: به نظر ما اين سطح قيمت موجب تشويق سرمايه گذاري مي‌شود، اما توليد کنندگان نفت شيل را براي افزايش شديد توليد، تشويق نمي‌کند.

آب سد لتيان
با هدف پيشگيري از بروز سيلاب رهاسازي شد

مديرعامل آب منطقه اي تهران از رهاسازي آب ذخيره سازي شده پشت سد لتيان از امروز با دبي 25 مترمکعب در ثانيه به منظور پيشگيري از بروز سيلاب خبر داد. «محمدرضا بختياري» در گفتگو با ايرنا افزود: ذخيره مناسب برف در بالادست اين سد و برودت هوا از آغاز سال تاکنون، پيش بيني مي‌شود با گرم شدن تدريجي هوا، حجم قابل توجهي سيلاب را مشاهده کنيم. به گفته اين مقام مسئول، آب سد لتيان از امروز با هدف مقابله با سيلاب، به ميزان 25 مترمکعب در ثانيه رها سازي شد. وي اظهار داشت: پيش از اين آزادسازي آب سد اميرکبير در تاريخ 20 فروردين و سد کرج در هفته گذشته انجام شد و بخشي از آب رهاسازي شده، صرف تغذيه مصنوعي آبخوان‌ها خواهد شد. مديرعامل آب منطقه اي تهران پيش بيني کرد، تا پايان خردادماه‌امسال سدهاي تامين کننده آب تهران (بجز سد لار که دچار مشکل فرار آب است) سر ريز شوند. وي خطاب به شهروندان و گردشگران، خواستار آن شد تا از قرار گرفتن در مسير رودخانه‌ها و اطراق کردن در اطراف آنها پرهيز کنند، تا از بروز هرگونه حوادث جلوگيري به عمل آيد. بختياري گفت: رودخانه‌هاي شهرستان فيروزکوه و همه رودخانه‌هاي شمال تهران از جمله کن، دارآباد و فرحزاد داراي زمينه سيلابي هستند و يادآور شد، سال گذشته در همين زمان حجم ذخيره آب پشت سدهاي تهران 702 ميليون مترمکعب بود، اما امسال از نظر ذخيره برف، وضعيت بهتري وجود دارد که ناشي از برودت هواي آغاز سال است.
به گزارش ايرنا، اين مقام مسئول روز گذشته از وجود حجم 700 ميليون مترمکعبي آب پشت سدهاي پنجگانه تهران خبر داد و گفت: 42 درصد حجم اين سدها پر شده و در مقايسه با سال گذشته تغيير محسوسي نداشته است. به گفته بختياري، اکنون 294 ميليون مترمکعب آب پشت سد طالقان، 141 ميليون مترمکعب پشت سد اميرکبير، 183 ميليون مترمکعب آب در سد ماملو، 24 ميليون مترمکعب پشت سد لار و 58 ميليون مترمکعب آب در سد لتيان جمع آوري شده است.

دلايل مغايرت درآمد وصول شده از فروش آب و برق
گزارش تفريغ بودجه ۹۴ به دلايل مغايرت در وصول و ورودي درآمدهاي فروش آب و برق به خزانه پرداخته است.
به نقل از فارس، بر اساس بند "ه" تبصره 9 گزارش تفريغ بودجه 94 وزارت نيرو از طريق شرکت‌هاي آبفاي شهري سراسر کشور مکلف است علاوه بر دريافت نرخ آب‌بهاي شهري به ازاي هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ يکصد و پنجاه ريال از مشترکان آب دريافت و به خزانه‌داري کل کشور واريز کند. همچنين 100 درصد وجوه دريافتي تا سقف 390 ميليارد ريال از محل حساب‌هاي مزبور صرفاً جهت آب‌رساني آب شرب روستايي اختصاص مي‌يابد. اعتبار مذکور بر اساس شاخص کمبود آب شرب سالم بين استان‌هاي کشور در مقاطع سه ماهه از طريق شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور توزيع مي‌شود تا پس از مبادله موافقت‌نامه بين سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها و شرکت‌هاي آب و فاضلاب روستايي استان‌ها هزينه شود. وجوه فوق به عنوان درآمد شرکت ذيربط و مشمول ماليات محسوب نمي‌شود. با توجه به وجود حکم اين بند در قوانين بودجه سنوات قبل خزانه‌داري کل کشور حسب درخواست شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور در سال 92 اقدام به افتتاح حساب نزد بانک مرکزي ايران نموده و در سال 94 حساب جديدي افتتاح نگرديده و حساب مزبور فعال بوده است. از مهم‌ترين دلايل مغايرت بين مبالغ قابل وصول شده مي‌توان به عدم پرداخت به‌موقع صورت‌حساب آب مصرفي توسط برخي از مشترکين به خصوص در اسفند سال 94 اشاره کرد. مطابق صورت‌حساب تمرکز درآمد نزد بانک مرکزي ايران مجموع وجوه واريزي به حساب موضوع اين بند مبلغ 440 ميليارد و 445 ميليون و 794 هزار ريال مي‌باشد که علت اختلاف آن با مبلغ واريزي به خزانه مربوط به صورت حساب‌هاي صادره در پايان سال 93 مي‌باشد که در ابتداي سال 94 واريز شده است.
شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور در تاريخ 25 شهريور سال 94 پيشنهاد توزيع اعتبار استاني را به تفکيک 31 شرکت آب و فاضلاب روستايي به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور ارسال و سازمان مزبور نيز در تاريخ 16 آبان ماه 94 سهم استان‌ها از محل منابع درآمدي مزبور را در سقف مقرر تعيين و به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها ابلاغ کرد تا پس از مبادله موافقت‌نامه با شرکت‌هاي آب و فاضلاب روستايي براي اجراي پروژه‌هاي آبرساني روستايي به مصرف برسد. عدم اقدام به‌هنگام شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور از زمان ابلاغ قانون بودجه تا ابلاغيه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور معرف تأخيرهاي صورت‌گرفته در اجراي دقيق اين بند بوده و مبين عدم رعايت مفاد حکم اين بند است. شرکت مهندسي آب و فاضلاب از 31 تيرماه سال 94 تا 13 آبان 94 مبلغ 40 ميليارد و 470 ميليون ريال به شرکت‌هاي آب و فاضلاب روستايي (خراسان رضوي، هرمزگان،‌ ايلام و يزد) پرداخت کرده و مابقي به مبلغ 349 ميليارد و 530 ميليون ريال در ماه‌هاي بعد به شرکت‌هاي آب و فاضلاب روستايي پرداخت شده است. عدم رعايت مقاطع زماني سه ماهه در پرداخت وجوه و همچنين توزيع بخشي از وجوه قبل از مبادله موافقت‌نامه شرکت‌هاي آب و فاضلاب روستايي با سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها از سوي شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور مبين عدم رعايت مفاد حکم اين بند است. گفتني است در توزيع منابع به شرکت‌هاي آب و فاضلاب روستايي رعايت شاخص کمبود آب شرب سالم محرز نشده که مبين عدم رعايت مفاد حکم اين بند است. بر اساس گزارش بند (ز) تبصره (9) تلفيق بودجه وزارت نيرو موظف است علاوه بر دريافت بهاي برق به ازاي هر کيلووات ساعت برق فروخته‌شده، مبلغ 30 ريال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق ازجمله باغ‌شهرها و خانه باغ‌هاي اطراف روستاها و شهرها به‌استثناي مشترکان خانگي روستايي و چاه‌هاي روستايي دريافت کنند. وجوه حاصله به حساب خاصي نزد خزانه‌داري کل کشور واريز مي‌شود و حداکثر تا سقف 4 هزار ميليارد ريال صرفاً بابت حمايت از توسعه و نگهداري شبکه‌هاي برق روستايي و توليد برق تجديدپذير و پاک توسط شرکت توانير هزينه مي‌شود. مغايرت بين مبلغ قابل وصول و وصول‌شده ناشي از عدم پرداخت قبوض برق توسط برخي از مشترکين و صدور و پرداخت قبوض برق مصرفي دوره اسفندماه مشترکين در سال بعد است. لازم به ذکر است عوارض 30 ريالي به همراه کل وجوه مربوط به فروش برق به مشترکين به صورت تجميعي به حساب مربوط نزد خزانه واريز شده و از اين بابت حساب خاصي نزد خزانه‌داري کل افتتاح نشده که مبين عدم رعايت مفاد حکم اين بند است.