کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com
هر روز که مي‌گذرد، به انتخابات نزديک تر مي‌شويم و اين را بايد بدانيم که انتخابات آزموني بزرگ و نماد مردمسالاري است که هر چقدر با شکوه تر برگزار شود، بيانگر اتحاد و همدلي در داخل و پاسخي به ياوه گويان خارجي است که همواره به دنبال حاشيه سازي براي کشورمان هستند. اما حرف آخر را مقام معظم رهبري خطاب به مسوولان و مردم فرمودند ايشان همانند سالهاي گذشته که بر حق الناس بودن آراي مردم تاکيد داشتند، بر انتخاباتي گسترده، سالم و با امنيت تاکيد کردند. آنچه از اين ادبيات برداشت مي‌شود، اين است که وظيفه مردم همچون گذشته سنگين است. مردم بايد پاي صندوقهاي راي حاضر شوند و بنابر باورهاي خودشان به نامزد مورد نظرشان راي بدهند تا انتخاباتي گسترده داشته باشيم. نکته ديگر برگزاري انتخاباتي سالم است. مخاطب کلمه سالم، مسوولان و برگزار کنندگان انتخابات هستند. اين انتخابات نيز همچون گذشته بايد بدون هيچ شبهه اي برگزار شود به ويژه آنکه دشمنان نظام همواره به دنبال آن بوده‌اند تا انتخابات را در کشورمان زير سوال ببرند. امروزه انتخابات آمريکا و ترکيه و کشورهاي ديگر با حاشيه‌هايي رو به رو است و دخالت کشورهاي ديگر همچون دخالت روسيه در انتخابات آمريکا، دموکراسي در اين کشور و ديگر کشورها را به شدت تهديد مي‌کند اما در جمهوري اسلامي‌ايران تاکنون شاهد اين قبيل موارد نبوده‌ايم. اما از آنجا که همواره در معرض تهمت و تهديد هستيم و دشمنان دست از سر نظام ما بر نمي‌دارند،‌ بهتر آن است که مسوولان برگزاري انتخابات نهايت دقت را داشته باشند و آماده پاسخگويي براي هر گونه رفع ابهام باشند. بحث ديگر امنيت درانتخابات است. کشورما مدتهاست به عنوان امن‌ترين کشور جهان شناخته شده است. درحالي که داعش و ديگر تروريستها هر بلايي را در هر نقطه از جهان نازل مي‌کنند و مردم را به خاک و خون مي‌کشند، هرگز نتوانسته‌اند به مرزهاي کشورمان نفوذ کنند وآنهايي هم که وارد کشور شده‌اند، قبل از آنکه اقدامي‌انجام دهند،‌ از سوي سربازان گمنام امام زمان(ع) شناسايي و دستگير شده‌اند. اما اکنون که زمان برگزاري انتخابات است، امکان دارد که دشمنان به دنبال ايجاد ناامني باشند به همين دليل مقام معظم رهبري تاکيد دارند که مسوولان برقرار امنيت نيز در اين ايام هوشيارتر عمل کنند.نکته ديگر نامزدهاي انتخابات است. اين افراد نيز بايد نهايت تلاش خود را به خرج دهند تا گستردگي و سلامت در انتخابات را شاهد باشيم. نامزدها نبايد اخلاق را قرباني کنند تا به آراي مردم دست پيدا کنند. بايد به خاطر داشته باشيم که اتهامات واهي و سياه نمايي باعث مي‌شود مردم نسبت به کل نظام نااميد شوند که تاثيرات مخرب آن بسيار بيشتر از اين حرفهاست. به هر حال مراقب باشيم که در آزموني ديگر، با سربلندي بيشتر حضور داشته باشيم.


جانان گانش
فايننشال تايمز

براي شناخت يک رهبر بايد اين امر را آموخت که قدرت همه چيز را آشکار مي‌سازد و قدرت مطلق نيز نشانگر مطلق بودن است. اين راهکاري افراطي براي شناختن يک نفر است اما امري افراطي براي بريتانيايي‌ها نيست. در 9 ژوئن و پس از انتخابات زودهنگام در انگليس ، «ترزا مي‌» مي‌تواند به قدرتمندترين نخست وزير انگلستان از زمان جنگ جهاني دوم تاکنون تبديل شود.توني بلر ترشرويي با وزير خزانه داري را کنار گذاشت. مارگارت تاچرمجبور به آشتي با اتحاديه‌هاي تجاري شد. اما خانم مي‌هيچ مشکلي نخواهد داشت و اين انتظار مي‌رود که آراي انتخابات سراسري به وي قدرت سلطه و رهبري بر حزب محافظه کار و کارگر را خواهد داد. در سه هفته آتي خانم مي‌سعي مي‌کند تا نظر رسانه‌ها را به سوي اصلاحات داخلي اش متوجه نکند. پيروزي ترزا مي‌باعث مي‌شود تا زمان کمي‌براي تاثير گذاري بر اتحاديه اروپا و مذاکرات برگزيت ايجاد شود و خروج مشکل انگليس از اتحاديه را کاهش خواهد داد. اما اين باعث ميشود تا افق سياسي خانم مي‌از سال 2020 به 2022 امتداد يابد. او اکنون مي‌تواند با دولت انتقالي هزينه‌هاي جدايي از اتحاديه اروپا را بپردازد.راي دهندگان عصباني بايد سالها براي تنبيه ترزا مي‌صبر کنند. اکثريت با راي به ترزا مي‌اجازه مي‌دهند تا پارلماني يکدست تشکيل دهد و او را از دست همکاران دردسر ساز آزاد مي‌کند.برخي طرفداران اتحاديه اروپا در فهرست تازه نخست وزير به افرادي معتدل تبديل مي‌شود و خروجي نرم را به دنبال خواهند داشت. رشد نرخ پوند نشانگر اميد است.اين امر همچنين نشانگر تاثير خانم مي‌بر رويکرد نمايندگان پارلمان است.قدرت باعث مي‌شود تا بازار نيز بر تاثير محافظه کاران مهر تاييد خواهند زد.توافقي بد ميان انگليس و اتحاديه اروپا مي‌تواند نتيجه اي بد براي طولاني مدت داشته باشد.آنچه در سخنان روز سه شنبه ترزا مي‌خود را نشان داد محو شد خروج سخت نبود اما چشم انداز يک واژگوني همه پرسي سال گذشته است.تا به حال طرفداران اتحاديه اروپا فکر مي‌کردند ترزا مي‌توافق بد را مي‌پذيرد و تاييد نهايي را پارلمان انجام ميدهد که با مخالفت نمايندگان برگزاري يک انتخابات الزامي‌مي‌شد. ترزا مي‌همچنين قادر است محافظه کاران را به افرادي ناسيوناليست درباره اسکاتلند تبديل کند و از راي آنها استفاده کند. پس از برگزاري انتخابات و پيروزي احتمالي ترزا مي‌قدرت وي به اسکاتلند نيز نشان داده مي‌شود.
ترجمه : فاطمه مهتدي



با دستور رييس جمهور آغاز شد:
سه استان کشور با سيل رو به رو شد که زيانهاي بسياري به مردم وارد آورد. همين مساله بهانه اي شد تا رييس جمهور به مناطق سيل زده برود و از نزديک در جريان مشکلات اين عزيران قرار گيرد.
در اين رابطه حجت‌الاسلام حسن روحاني در بدو ورود به تبريز در جمع خبرنگاران گفت: ما هر موقع فرصت کنيم به آذربايجان سفر کرده و مردم دلاور آن را زيارت مي‌کنيم و امروز نيز فرصت مغتنمي، مخصوصاً در ماه مبارک رجب که ماه پربرکتي است تا در تبريز حضور يابيم.
 به گزارش ايسنا رييس جمهور افزود: حوادث روزهاي گذشته، در کنار رحمت‌هاي الهي و بارش باران، مشکلاتي به وجود آورده و عده‌اي از هموطنان گرفتار سيل شدند و خسارت جاني و مالي ديدند.
 روحاني خاطرنشان کرد: سر زدن به اين مناطق و بررسي آخرين اقداماتي که مسئولان در راستاي رفع مشکلات انجام دادند، ضرورت داشت.
 رييس جمهور ادامه داد: امروز به مناطق سيل‌زده سرخواهيم زد و همچنين جلسه‌اي برگزار مي‌کنيم؛ چرا که دولت بايد کمک‌هاي بلاعوض و تسهيلات کم‌بهره به سيل‌زدگان ارائه دهد؛ در اين خصوص اقدامات اوليه انجام شده است.
 وي با اشاره به تخصيص‌هايي که براي چهار استان آذربايجان‌شرقي، آذربايجان‌غربي، اردبيل و کردستان انجام گرفته، گفت: اولين تخصيص‌ها در اين خصوص به خزانه اعلام شده است و ضمن تسليت به مردم بزرگوار استان آذربايجان‌شرقي به خاطر از دست دادن عزيزانشان در اين حوادث، به مردم قول مي‌دهم در راستاي رفع مشکلات‌شان از تمام امکانات‌مان استفاده مي‌کنيم.
 روحاني تأکيد کرد: از اولين ساعات وقوع اين حادثه، با استاندار آذربايجان‌شرقي صحبت کرده‌ام و نماينده‌ام، وزير نيرو نيز در منطقه حضور يافته و در خصوص اقدامات انجام شده به من گزارش دادند.
 وي افزود: امروز نيز بررسي‌هاي لازم را انجام خواهيم داد و اميدواريم اين اقدامات در نهايت منجر به خير و برکت شود.
همچنين رييس‌ جمهور در جمع مردم روستاي چنار در استان آذربايجان شرقي اعلام کرد که دولت با همه توان در کنار مردم استان‌هاي سيل زده خواهد بود و با ارائه کمک‌هاي بلاعوض و تسهيلات ارزان‌قيمت، به ياري آنان مي‌شتابد و با تشکيل جلسه ستاد بحران در استانداري آذربايجان شرقي بار ديگر حوادث اخير بررسي و تصميمات لازم براي جبران سريع خسارات اتخاذ خواهد شد.
به گزارش ايسنا، روحاني ضمن تسليت از دست دادن تعدادي از هموطنانمان به اهالي اين روستا در حادثه سيل، گفت: اين حادثه‌اي که در روستاي چنار، منطقه آذرشهر و در آذربايجان غربي، اردبيل و کردستان پيش آمد، همه ملت ايران را غم‌زده و ناراحت کرد.رييس‌ جمهور افزود: عزيزاني که در اين حادثه جان خود را از دست داده‌اند، نه تنها عزيزان شما بلکه برادران و خواهران همه ما بودند.
روحاني با اشاره به اينکه مردم روستاي چنار طي روزهاي اخير با حوادث بسيار سختي از جمله از دست دادن 20 نفر از عزيزانشان مواجه شدند که بسيار تکان‌دهنده است، بويژه آنکه هنوز دو نفر از حادثه‌ديدگان مفقود هستند، اظهار داشت: دولت همه توان و تلاش خود را براي بازسازي منازلي که دچار تخريب کامل شده و يا آسيب ديده بکار خواهد گرفت و در اين راستا کمک‌هاي بلاعوض و تسهيلات ارزان‌قيمت ارايه خواهد داد و اجازه نمي‌دهد سختي و مشکلات شما براي بلندمدت ادامه داشته باشد.
رييس‌ جمهور ادامه داد: دولت در بلندمدت براي اينگونه روستاهايي که منازل مردم در مسير رودخانه‌ها و در خطر سيل قرار دارد، تصميمات لازم را اتخاذ خواهد کرد، چرا که بايد در اين راستا مراقبت‌هاي لازم انجام گرفته و احتياط کنيم.
روحاني با تجليل از صبر، مقاومت، بردباري و همدلي مردم روستاي چنار در برابر اين حادثه، افزود: دولت براي کمک به همه آسيب‌ديدگان تصميمات لازم را اتخاذ کرده و روز گذشته به خزانه اعلام شد تا براي کمک به مردم در اين مناطق اقدامات لازم را انجام دهد.
رييس‌ جمهور تأکيد کرد: اينکه مردم احساس کنند، اگر مشکل و حادثه‌اي پيش مي‌آيد همه مسئولين در کنار آنها هستند، بسيار حائز اهميت است و بايد بدانيم که همه مسئولان از عالي‌ترين مقام يعني رهبر معظم انقلاب، دولت، نمايندگان، وزرا، استانداران و ساير مسئولين در کنار شما بوده و هستند.
روحاني با تقدير از تلاش‌هاي هلال احمر، وزارت بهداشت و درمان و نيروهاي مسلح اعم از سپاه، بسيج و ارتش که در کنار مردم بوده و به آنها کمک کرده‌اند، گفت: ما نبايد يکديگر را در روزهاي سخت، فراموش کنيم، دولت با همه توان در کنار شما خواهد بود و امروز در استانداري آذربايجان شرقي نيز با تشکيل جلسه ستاد بحران، حوادث اخير بار ديگر بررسي و تصميمات لازم براي جبران سريع خسارات اتخاذ خواهد شد.
رييس‌ جمهور افزود: از همه مسئولين که از ابتدا در کنار مردم بوده و آلام آنها را رفع کردند، و همه بخش‌هاي امدادي، درماني و انتظامي‌تقدير مي‌کنم و از مسئولين مي‌خواهم براي يافتن باقيمانده مفقودين در چنار و آذرشهر و ساير مناطق، بيش از پيش تلاش کنند و نيز براي ساختن خانه‌هايي که آسيب ديده و يا به طور کامل از بين رفته‌اند، تلاش لازم را انجام دهند.
رييس‌ جمهور اظهارداشت: به وزارت راه و شهرسازي و بنياد مسکن دستور مي‌دهم که عمليات ساخت و بازسازي، خانه‌هاي مردم را در مناطق آسيب ديده از امروز آغاز کند.
روحاني تأکيد کرد: مردم بدانند که دولت در کنار آنهاست و به آنها دست مريزاد مي‌گويم که توانستند يکديگر را ياري کرده و به وظايف ديني، اخلاقي و تعاون هم در کنار يکديگر باشد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي:
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اين شرم آور است که برخي کشورهاي اسلامي‌با رژيم صهيونيستي و آمريکا توافق مي‌کنند، به جان مسلمان مي‌افتند، سلاح و بمب خوشه اي مي‌خرند تا بر روي مسلمانان بريزند.
به گزارش ايرنا، علي لاريجاني در افتتاحيه سي و چهارمين مسابقات بين الملي قرآن کريم افزود: از مسائل روزگار ما که کمتر در طول تاريخ مشاهده شده اين است که اختلافات زيادي در جوامع اسلامي‌ايجاد شده است و ما شاهد بحران زدگي در کشورهاي اسلامي‌هستيم.رئيس مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد: سال‌هاي سال است که جريان تروريستي شرايط کشورهاي اسلامي‌را آشفته کرده است و مسلمين را به خطر انداخته‌اند. آنان زمينه حضور کشورهاي قدرتمند را در ميان کشورهاي اسلامي‌فراهم کرده‌اند.لاريجاني با بيان اينکه آنان فضاي تنفسي براي رژيم صهيونيستي ايجاد کرده‌اند بيان داشت: متاسفانه سال‌هاست جريان آشفته اي در منطقه ايجاد شده است و درگيري و اختلاف بين کشورهاي اسلامي‌زياد شده است. آيا کشورهاي اسلامي‌نمي‌دانند با فضايي که ايجاد مي‌کنند جان مسلمين را به خطر مي‌اندازند.رئيس قوه مقننه اظهار داشت: اين کشورها در پشت صحنه به رژيم صهيونيستي کمک مي‌کنند و تشويق‌هاي آمريکا و رژيم صهيونيستي را دوستانه مي‌دانند.لاريجاني با بيان اينکه‌امت اسلامي‌امروزه دوران سختي را سپري مي‌کند يادآور شد: شرايط امت اسلامي‌آشفته است و تروريست‌ها بدنامي‌براي مسلمانان ايجاد کرده‌اند و به بهانه اختلافات مذهبي جنگ و درگيري راه مي‌اندازند.رئيس مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد: من اين سوال را از آنان دارم که آيا در سوريه و يمن مردم مسلمان نيستند؟ اين وحشي گري و کشتار چه نسبتي با سخنان پيامبر (ص) دارد که مسلمانان با يکديگر برابر هستند؟ آيا اين افراد پيروان رسول الله هستند؟لاريجاني اضافه کرد: شرم آور است که برخي کشورهاي اسلامي‌با رژيم صهيونيستي و آمريا توافق مي‌کنند به جان مسلمانان مي‌افتند، سلاح و بمب خوشه اي مي‌خرند و بر سر مسلمان مي‌ريزند، اين بزرگترين درد امروز جهان اسلام است.رئيس قوه مقننه افزود: غربي‌ها از لفط تروريست اسلامي‌استفاده مي‌کنند. البته حرف بي ربطي مي‌زنند و سوء استفاده مي‌کنند. در سال 2013، 239 حمله تروريستي در غرب رخ داد که فقط دو نفر از آنان مسلمان بودند ولي اين لفظ را به دليل آشفتگي جهان اسلام بيان مي‌کنند و مي‌خواهند به‌امت اسلامي‌لطمه بزنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: تروريست‌ها و تکفيري‌ها عامل تحقير مسلمانان هستند.لاريجاني خطاب به برخي کشورهاي اسلامي‌هم پيمان با آمريکا و رژيم صهيونيستي اضافه کرد: چرا به جاي اتکا به خودتان به کساني اتکا مي‌کنيد که در دل با شما دشمن هستند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌اظهار داشت: سوال ما اين است که ما مذاهب اسلامي‌مگر چقدر با هم تفاوت داريم؛ کتاب ما يکي است، يک پيامبر و يک قبله داريم. چه اختلافي در مذهب ما وجود دارد؟لاريجاني افزود: برخي دولتمردان کشورهاي اسلامي‌نفت را مي‌فروشند و سلاح مي‌خرند تا بر سر مسلمانان بريزند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: امروز بسياري از کساني که بايد راهنماي مردم باشند و مردم را به وحدت دعوت کنند فتواي حلال بودن خون مسلمانان را مي‌دهند.
لاريجاني با اشاره به اينکه ما گرفتار ديوانگي بزرگي در منطقه شده‌ايم، اظهار داشت: برخي‌ها آشوب به پا کرده‌اند و پشت کتاب خدا ايستاده‌اند.
رئيس قوه مقننه يادآور شد: اميدواريم از اين تاريخ بسيار غم انگيز در پناه قرآن عبور کنيم و يک بازنگري در کشورهاي اسلامي‌ايجاد شود.
لاريجاني گفت: اين روزها مي‌گويند اسلام سياسي اين اتفاقات را ايجاد کرده از اين رو بايد سکولاريسم ايجاد کنيم اين دروغ بزرگي است. منشا اسلام سياسي در جمهوري اسلامي‌ايران است در برخي از کشورهاي عربي نيست.
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: امروز برخي کشورهاي مسلمان سکولاريسم هستند. آنها اسلام سياسي ندارند، از پشت صحنه به تروريست‌ها کمک مي‌کنند ولي ظاهر خود را با معارف اسلامي‌پوشش مي‌دهند.
با حضور معاون وزير تعاون و مديرعامل بانک توسعه تعاون؛
حضور معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و مديرعامل بانک توسعه تعاون از جمهوري اسلامي‌ايران در‌هانوي پايتخت ويتنام گشايش يافت.
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايرنا، 'دانگ دانگ تي نوکتين' معاون رئيس‌جمهوري ويتنام آغازگر اين اجلاس منطقه‌اي چهارروزه بود که 'سيد حميد کلانتري' معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و 'حجت‌الله مهديان' مديرعامل و رئيس هيئت‌مديره بانک توسعه تعاون به نمايندگي از کشورمان در آن حضور دارند.
موضوع اين اجلاس که تا روز جمعه ادامه دارد، 'چشم‌انداز به‌سوي 2030: افزايش همکاري‌هاي بيشتر بين دولت و سهامداران تعاوني‌هاي در تحقق اهداف توسعه پايدار' است.
در اين کنفرانس تحت عنوان اين موضوع بر همکاري متقابل تعاوني‌هاي کشورهاي حوزه آسيا و اقيانوس آرام که از آن به‌عنوان امر جدايي‌ناپذير عصر حاضر براي تحکيم همکاري‌ها يادشده، تأکيد مي‌شود.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به‌عنوان نماينده ايران با موضوع 'مشارکت بخش دولتي و خصوصي دولت و تعاوني‌ها به‌عنوان فعالان نوآوري رويکردهاي نو' عصر چهارشنبه در اين اجلاس سخنراني مي‌کند.
معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و مديرعامل بانک توسعه تعاون عصر دوشنبه براي شرکت در اين اجلاس وارد‌هانوي پايتخت ويتنام شدند و ضمن شرکت در اين اجلاس، ملاقاتي هم خواهند داشت.
تعاون مي‌تواند باعث کمتر شدن و از بين رفتن نابرابري در حال تعميق در منطقه باشد و جايگزين نظام سرمايه‌داري شود.
در اين اجلاس روش‌هاي کمک تعاوني‌ها در دستيابي به اهداف توسعه پايدار شناسايي و راه‌هاي تقويت همکاري بين دولت‌ها و فعالان اصلي تعاوني‌ها و ترسيم نقشه راه براي تحقق ظرفيت‌هاي تعاوني‌ها در مسير توسعه پايدار بررسي مي‌شود.
در اين نشست چهارروزه که در هتل 'مليا' شهر 'هانوي' برگزاري مي‌شود، همچنين وزراي تعاون، نمايندگاني از دولت‌هاي منطقه، اعضاي سازمان‌هاي اتحاديه بين‌المللي تعاوني‌هاي آسيا و اقيانوسيه و همچنين سازمان‌هاي توسعه بين‌المللي حضور دارند.
اين اجلاس در هفت نشست برگزار مي‌شود و در نشست‌ها موضوعات 'نقشه راه به‌سوي اجراي 2030 و اهداف توسعه پايدار (SDGS)'، 'نقش تعاوني‌ها به‌عنوان توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان در تضمين حق حاکميت و سلطه غذايي'، 'رويکردهايي در حوزه سلامت، آموزش‌وپرورش و اقتصاد سبز و مراقبت از سالمندان با محوريت زنان و جوانان'، 'مشارکت بخش دولتي و خصوصي و نقش تعاوني‌ها در گذار از اقتصاد غيررسمي‌به رسمي' و 'ايجاد فضاي مناسب براي قانون‌گذاري، سياست‌ها و مقررات تعاوني' مطرح مي‌شود.
ايران، استراليا، چين، هند، اندونزي، ژاپن، مالزي، نيوزيلند، پاکستان، فيليپين، عربستان سعودي، کره جنوبي، سنگاپور، تايلند، امارات متحده عربي و ويتنام ازجمله 30 عضو اين اتحاديه هستند.افزايش مشارکت بين اعضا و دولت‌ها به سطح جديدتر، بهره‌گيري از تعاون به‌عنوان مولفه دستيابي به توسعه، ساخت پيام تعاون و تضمين هويت تعاون، کسب اطمينان از چهارچوب‌هاي قانوني حمايتي براي رشد تعاون و امنيت بخشيدن به سرمايه‌هاي تعاوني‌ها و تضمين کنترل اعضا ازجمله اهداف استراتژيک اين اتحاديه عنوان‌شده است.
رهبر انقلاب در ديدار جمعي از فرماندهان ارتش:
رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به مطالب وسوسه‌انگيز رسانه‌هاي دشمن و تلاش خصمانه آنان براي خراب کردن انتخابات، خاطرنشان کردند: ملت ايران با همين بيداري و هوشياري که همواره نشان داده است، در مقابل اين حرکت عمل خواهد کرد.
به گزارش ايلنا، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار فرماندهان و جمعي از يگانهاي نيروهاي چهارگانه ارتش به مناسبت روز ارتش و نيروي زميني با اشاره به نقش اقتدار، توانايي‌ها و انگيزه بالاي ارتش در تأمين امنيت کشور، نيروهاي نظامي‌را يکي از مؤلفه‌هاي تأمين امنيت برشمردند و با تأکيد بر تأثير عملکرد دستگاههاي اقتصادي، علمي‌و تحقيقاتي، و آموزشي و فرهنگي در جلوگيري از به نتيجه رسيدن اهداف دشمن، اولويت درجه يک کشور را مسائل اقتصادي دانستند و گفتند: اصلي‌ترين وظيفه مسئولان، پيگيري سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بويژه در بخش اشتغال و توليد و تلاش جدي براي حل مشکلات معيشتي مردم و همچنين ايستادگي در مقابل ابرقدرتها و نترسيدن از تشر آنها است.
رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين با اشاره به انتخابات ۲۹ ارديبهشت، انتخابات در نظام جمهوري اسلامي‌را نماد مردم سالاري اسلامي‌و مايه عزت و افتخار و قدرت و سربلندي دانستند و تأکيد کردند: بايد مردم، مسئولان و نامزدها، انتخابات را قدر بدانند و زمينه يک انتخابات پرشور و شوق و با نشاط، سالم، با امنيت و گسترده را فراهم کنند.حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار با گراميداشت روز ارتش و تجليل از خانواده‌ها و همسران و فرزندان ارتشيان به عنوان همسنگران و همرزمان واقعي آنها، تعيين روز ارتش بوسيله‌امام (ره) را يکي از بهترين و هوشمندانه‌ترين اقدامات امام راحل برشمردند و گفتند: اين اقدام علاوه بر مستحکم کردن پايه‌هاي ارتش جمهوري اسلامي، موجب يأس و نااميدي بسياري از توطئه گران، در آن زمان شد.ايشان با تأکيد بر اينکه تعيين روز ارتش از جانب امام خميني (ره) به معناي پذيرش هويت ارتش با همه مختصات و شرايط آن در ابتداي پيروزي انقلاب بود، افزودند: حفظ و تقويت ارتش، اعتقاد قلبي و عميق امام(ره) بود و اين تصميم صحيح امام موجب شد ارتش در همه قضاياي بعد از انقلاب، خوش بدرخشد.رهبر انقلاب اسلامي، ايستادگي در مقابل توطئه‌هاي دروني را يکي از نمونه‌هاي کارنامه درخشان ارتش برشمردند و گفتند: نقش آفريني ارتش در دوران دفاع مقدس و ارائه جلوه‌هاي عملي از سطوح بالاي اخلاق و معنويت در کنار قدرت رزمي، يکي ديگر از افتخارات آن است.حضرت آيت الله خامنه‌اي، شهيدان صياد شيرازي و بابايي و بسياري از شهداي ارتش را الگوهاي عملي از اخلاق و معنويت خواندند و تأکيد کردند: ارتش جمهوري اسلامي‌امروز يک نيروي فکري و معنوي و داراي انگيزه‌هاي پاک و مقدس است که اين يکي از آثار مهم اقدام امام در تعيين اين روز است و بايد اين ارزشها قدر دانسته و تقويت شوند.ايشان با تأکيد بر لزوم افزايش آمادگي‌هاي روحي و معنوي ارتش، به نقش مهم نيروهاي مسلح در تأمين امنيت اشاره کردند و افزودند: امنيت براي يک کشور بسيار مهم است و هرچه نيروهاي مسلح مقتدرتر و پرانگيزه تر باشند، اين اقتدار حتي اگر با تحرک نظامي‌هم همراه نباشد، زمينه ساز ايجاد امنيت خواهد بود.فرمانده کل قوا، فرماندهان ارتش را به تربيت انسانهايي که بتوانند الگو باشند توصيه و خاطرنشان کردند: روز به روز بايد الگوهاي اخلاقي همچون شهيد صياد و شهيد بابايي در سازمان بزرگ و داراي شوکت ارتش افزايش يابد.رهبر انقلاب اسلامي‌با تأکيد بر اينکه نيروهاي مسلح از مهمترين حصارهاي تأمين امنيت براي مردم بشمار مي‌روند، افزودند: علاوه بر نيروهاي مسلح، مجموعه‌ها و دستگاه‌هاي اقتصادي، آموزشي، علمي‌و تحقيقاتي و فرهنگي نيز اگر در جهت مقابله با اهداف دشمن و به عنوان بخش‌هاي تکميل کننده يکديگر، عمل کنند، قطعاً هماهنگ با نيروهاي مسلح، زمينه ساز حفظ و تقويت امنيت ملي و توسعه و پيشرفت کشور خواهند شد.حضرت آيت الله خامنه اي يکي از طراحي‌هاي اصلي دشمن را، استفاده از نقاط ضعف و مشکلات اقتصادي براي ضربه زدن به ملت ايران، دانستند و خاطرنشان کردند: به همين علت در سالهاي اخير شعارهاي اقتصادي برگزيده و برجسته شدند.ايشان تقويت بنيه اقتصادي کشور را حساس‌ترين و کليدي‌ترين موضوع برشمردند و گفتند: بر همين اساس بر اجراي سياستهاي اقتصادي مقاومتي به عنوان يک مجموعه «کار و حرکت و اقدام» بويژه بر موضوع اشتغال و توليد و همچنين مسائل معيشتي مردم و کارکنان دستگاههاي مختلف از جمله نيروهاي مسلح تأکيد دارم.رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به تمرکز بدخواهان نظام اسلامي‌براي استفاده از نقاط ضعف اقتصادي به منظور ايجاد اخلال، خاطرنشان کردند: وقتي انگيزه و هدف دشمن مشخص است، قاعدتاً بايد انگيزه مسئولان براي اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي افزايش يابد و من همه اين مسائل را که ديدگاه کارشناسان زبده اقتصادي است، به طور مشروح و خصوصي براي مسئولان نيز بيان کرده‌ام.حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: توقع من از مسئولان اين است که وقتي انگيزه دشمن را براي استفاده از نقاط ضعف اقتصادي مي‌بينند، درصدد برطرف کردن نقاط ضعف اقتصادي و بستن منافذ برآيند.ايشان تأکيد کردند: البته نظام جمهوري اسلامي‌و ملت ايران، نقاط قوت فراواني دارند و علت سربلندي ملت در مقابل توطئه‌هاي گوناگون، از ابتداي پيروزي انقلاب تاکنون همين نقاط قوت عجيب است که از لحاظ کميت و کيفيت، از نقاط ضعف بيشتر هستند.رهبر انقلاب اسلامي‌يکي از اين نقاط قوت برجسته را روحيه شجاعت و ايستادگي ملت ايران در برابر تشرها و اخم‌هاي ابرقدرتها دانستند و افزودند: يکي از شگردهاي قدرت‌هاي متجاوز، براي ترساندن ملت‌ها و دولت‌ها و وادار کردن آنها به تأمين منافع نامشروع خود، تشر زدن و از خود بزرگنمايي نشان دادن است.حضرت آيت الله خامنه اي گفتند: براي يک کشور بدترين حالت آن است که مسئولان آن کشور، از تشر دشمن بترسند زيرا اين کار در را براي ورود، تجاوز و تعرض او باز مي‌کند.ايشان خاطرنشان کردند: در اينکه‌امور کشور را بايد با عقل و تدبير و حکمت انجام داد، هيچ ترديدي وجود ندارد اما اين تدبير و حکمت بايد همراه با شجاعت باشد.رهبر انقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: ترسيدن و دلهره از تشر دشمن و تحت تأثير اخم قدرتمندان قرار گرفتن اولِ بدبختي است.حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: اگر کسي هم مي‌خواهد بترسد، اشکالي ندارد اما از طرف ملت و به حساب مردم نترسد زيرا ملت ايران ايستاده است.ايشان با اشاره به انواع توطئه‌ها از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي‌تاکنون، خاطرنشان کردند: اگر بنا بود جمهوري اسلامي‌و ملت ايران از قدرتها بترسد و در مقابل آنها عقب نشيني کند، اکنون ديگر هيچ اثر و نشاني از ايران و ايراني باقي نمي‌ماند.رهبر انقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: دشمن اعم از امريکا و بزرگتر از امريکا، در مقابل نظامي‌که به مردم خود متصل است و مردم و ملت خود را دوست دارد و ملت نيز آن نظام را دوست دارند و در مقابل دشمن مقاوم هستند، هيچ غلطي نمي‌تواند بکند.حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اينکه در دشمني قدرتهاي زورگو بويژه‌امريکا، با ملت ايران هيچ ترديدي نيست افزودند: اينکه بگويند با فلان فرد موافق هستند و با او ملاحظه خواهند کرد، حرف نادرستي است زيرا دشمني آنها از زمان امام (ره) و بعد از امام و در زمان دولت‌هاي گوناگون که با سلايق مختلف، بر سر کار بودند، همواره ادامه داشته است.ايشان با تأکيد بر اينکه بايد اقتدار و ايستادگي ملت ايران و تأثيرناپذيري ملت از تشر امريکا و برخي کشورهاي اروپايي ادامه پيدا کند، خاطرنشان کردند: بخش مهمي‌از ادامه ايستادگي و نهراسيدن از دشمن، بعهده نيروهاي مسلح، و بخش عمده آن بر عهده اقتصاديون و مجموعه‌هاي فرهنگي، آموزشي، بخصوص متصديان بخش‌هاي علمي‌و تحقيقاتي است.رهبر انقلاب اسلامي‌در بخش پاياني سخنانشان با اشاره به انتخابات پيشِ رو، انتخابات را از افتخارات ملت ايران و مايه عزت، قدرت، روسفيدي و سربلندي ملت ايران در دنيا خواندند و افزودند: بدخواهان به‌دنبال نشان دادن اسلام و معنويت در نقطه مقابل مردمسالاري بودند، اما جمهوري اسلامي، با مردمسالاري اسلامي‌و انتخابات، غلط بودن اين حرف را نشان داد.حضرت آيت الله خامنه‌اي گفتند: همه ملت در انتخابات احساس مي‌کنند که کليد کارهاي کشور در دست خودشان است و آنان هستند که عناصر اصلي کشور را معين مي‌کنند.ايشان با تأکيد بر اينکه همه مردم، نامزدها، دولت و دست‌اندرکاران بايد قدر انتخابات را بدانند و آن را گرامي‌بدارند، افزودند: بايد انتخاباتي گسترده، با شور و شوق و نشاط ، سالم و همراه با امنيت برگزار شود و چنين انتخابات و ذخيره‌اي، به کشور مصونيت بسياري خواهد داد.رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به مطالب وسوسه‌انگيز رسانه‌هاي دشمن و تلاش خصمانه آنان براي خراب کردن انتخابات، خاطرنشان کردند: ملت ايران با همين بيداري و هوشياري که همواره نشان داده است، در مقابل اين حرکت عمل خواهد کرد.پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، امير سرلشکر صالحي فرمانده کل ارتش با تبريک اعياد ماه رجب و گرامي‌داشت روز ارتش و نيروي زميني، گفت: امروز ارتش مفتخر است که در همه عرصه‌هاي زميني، دريايي، پدافندي و هوايي با اقتدار، اعتماد به نفس و توکل به خدا از مرزهاي خاکي و اعتقادي انقلاب اسلامي‌دفاع مي‌کند و فراتر از همه مؤلفه‌هاي آمادگي رزمي، به درياي بيکران انسانهاي مؤمن و متخصص خود مي‌بالد.

صندوق بين المللي پول برای سال جاری پيش‌بيني کرد
صندوق بين‌المللي پول در جديدترين گزارش دورنماي اقتصاد جهاني، پيش بيني خود را از نرخ رشد توليد ناخالص داخلي واقعي، تورم و ساير شاخص‌هاي اقتصادي ايران ارائه کرد.
بر اساس گزارش ايسنا، طبق جديدترين گزارش صندوق بين‌المللي پول، رشد توليد ناخالص داخلي واقعي ايران از ۶.۵ درصد در سال ميلادي گذشته، به ۳.۳ درصد در سال ۲۰۱۷ و ۴.۳ درصد در سال ۲۰۱۸ مي‌رسد.
همچنين طبق پيش بيني صندوق، رشد قيمتهاي مصرف کننده ايران در سال ميلادي جاري به ۱۱.۲ درصد مي‌رسد که نسبت به ۸.۹ درصد در سال ۲۰۱۶ افزايش نشان مي‌دهد با اين همه در سال ميلادي آينده به ۱۱ درصد بالغ مي‌شود.
در گزارش صندوق بين المللي پول پيش بيني شده است تراز حساب جاري ايران در سال ۲۰۱۷ به ۵.۳ درصد و در سال ۲۰۱۸ به ۵.۱ درصد در مقايسه با ۶.۳ درصد در سال ميلادي گذشته خواهد رسيد. بر پايه گزارش صندوق بين المللي پول، نرخ بيکاري در ايران ۱۲.۵ درصد نسبت به سال ميلادي گذشته تغيير نخواهد داشت و در هر دو سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ همچنان ۱۲.۵ درصد مي‌ماند. صندوق بين المللي پول در فوريه با انتشار گزارشي درباره وضعيت اقتصادي ايران در سال ۲۰۱۶ ميلادي، با چشمگير دانستن رشد اقتصادي کشور، اعلام کرده بود: "توليد و صادرات بالاتر نفت پس از اجراي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، زمينه را براي بهبود رشد توليد ناخالص داخلي واقعي به ۶.۶ درصد در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ فراهم مي‌کند. با اين همه رشد اقتصادي در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ به ۳.۵ درصد کاهش پيدا مي‌کند، زيرا توليد نفت به وضع عادي باز مي‌گردد و رشد بخش غيرنفتي ملايم خواهد ماند. سياست‌هاي محتاطانه‌اي که در سالهاي اخير اجرا شده‌اند متوسط نرخ تورم را به حدود ۹ درصد در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ مي‌رساند و نرخ تورم در ۲۰۱۸-۲۰۱۷ تحت تاثير کاهش نرخ مبادله ارزي اخير، به بيش از ۱۱ درصد رشد مي‌کند.
خروج اقتصاد از رکود؛ پيش بيني صندوق در سال 95
اين در حالي است که صندوق بين المللي پول در گزارش خود در ابتداي سال 95، از خروج اقتصاد ايران از رکود و بازگشت رشد ۴ درصدي به اقتصاد ايران در ان سال برابر با 9 ماهه سال ۲۰۱۶ و 3 ماهه سال 2017 خبر داده بود.
براساس اين نهاد بين المللي اقتصاد ايران که در سال گذشته در رکود کامل بوده است، روند رشد اقتصادي را بازمي‌يابد.
اين صندوق پيش بيني کرده بود که رشد اقتصادي ايران با افزايش اشتغال همراه نخواهد بود و نرخ بيکاري در ايران در سال 2016( 3 ماهه انتهايي سال 94 و 9 ماهه ابتدايي سال 95) به 11.3 درصد افزايش خواهد يافت.
نرخ تورم درايران نيز به پائين‌ترين سطح خود، يعني به 8.9 درصد کاهش خواهد يافت.
اين در حالي است که صندوق بين المللي پول نرخ تورم ايران را در سال 2015 ميلادي 12 درصد و نرخ بيکاري در اين سال را 10.8 درصد اعلام کرده بود.
رشد جهشي سال 95 ايران تحت تاثير لغو تحريم‌هاي نفتي بود
مروري بر اظهارات دست اندرکاران اقتصاد ايران نيز بيانگر آن است که اين افت رشد اقتصادي براي اقتصاددانان امري پذيرفته شده و قابل پيش بيني بوده است.
واقعيت اين است که اقتصاد ايران در سال 95 بيش از هر چيز تحت تاثير فضاي پسابرجام و رفع تحريم‌هاي بين المللي بويژه در حوزه صادرات نفت بود؛ تلاش دست اندرکاران صنعت نفت ايران براي افزايش توليد و صادرات اين محصول و رسيدن به سطح توليد پيش از تحريم‌ها، موجب شد تا سهم نفت با سرعت بالايي جايگاه خود را در رشد اقتصادي کشور تثبيت کند.
در کنار آن، مستثني شدن ايران از طرح فريز نفتي سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) و افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني در محدوده 50 دلار به دليل اجراي اين طرح، سبب رشد درآمدهاي نفتي ايران در سال گذشته شد.
بر اساس آخرين آمار بانک مرکزي ايران که به 9 ماهه سال 1395 باز مي‌گردد، در اين دوره و به قيمت پايه سال 1390، رشد اقتصادي 11.6 درصدي در اقتصاد ايران ثبت شد اما بخش نفت به تنهايي 65.4 درصد رشد داشت به شکلي که رشد اقتصادي کشور بدون محاسبه نفت 1.9 درصد برآورد شده است.
 رشد اقتصادي سال 95 قابل تکرار نيست
پيمان قرباني معاون اقتصادي بانک مرکزي در اين باره گفته است: رشد اقتصادي سال 95، ناشي از بازپس گيري سهم ايران از بازارهاي جهاني نفت بوده است و دولت تلاش مي‌کند تا در سال 96 رشد بخش‌هاي غيرنفتي را افزايش دهد.
وي افزود: از اين رو رشد اقتصادي ثبت شده در سال 95 براي سال 96 قابل تکرار نيست و براي تحقق مجدد رشد‌هاي بالا بايد بخش‌هاي غيرنفتي را فعال و سهم آن را در اقتصاد زياد کرد. «حسين عبده تبريزي» اقتصاددان نيز در اين باره به ايرنا گفته است: بخشي از اين رشد اقتصادي مربوط به ظرفيت‌هاي موجود در اقتصاد بود، و از اين‌رو اثر عمده‌اي بر اشتغال نداشت. براي نمونه، اثر رشد اقتصادي ناشي از نفت بر اشتغال کم بود، زيرا از ظرفيت‌هاي موجود بهره گرفته شده بود. اما در همين حوزه هم که از دستاوردهاي بزرگ برجام است، به‌رغم کاهش قيمت‌هاي نفت، مي‌توان از سال جاري شاهد آثار درآمدي آن‌ باشيم که به طور غيرمستقيم اشتغال گسترده‌اي ايجاد مي‌کند. اين اقتصاددان تاکيد کرد: افزايش درآمدهاي ناشي از فروش نفت در سال‌هاي آينده از مجراي بهبود درآمدهاي دولت و هزينه‌کرد آن درآمدها در پروژه‌هاي عمراني، اثر خود را بيش‌تر نشان خواهد داد. به گزارش ايرنا، صندوق بين المللي پول در آخرين ارزيابي خود از وضعيت اقتصاد ايران که اسفند ماه پارسال منتشر شد، با تمجيد اقدام‌هاي انجام شده توسط دولت براي بهبود اوضاع اقتصادي، ميانگين رشد اقتصادي ايران در سال 1395 خورشيدي (2016 و 2017 ميلادي) را 6.6 درصد پيش بيني کرده بود.
اجلاس بهاره صندوق بين المللي پول و بانک جهاني که در روزهاي 21تا 23 آوريل 2017 (1 تا 3 ارديبهشت 1396) در شهر واشنگتن دي سي آمريکا برگزار مي‌شود و از ايران نيز هياتي به سرپرستي غلامعلي کامياب معاون ارزي بانک مرکزي در اين نشست شرکت مي‌کند.
 ايجاد شرايط براي ثبات پايدار اقتصادکلان؛ چالش اصلي
بر اساس برآورد اين نهاد بين المللي، رشد اقتصادي به ايران بازمي‌گردد، اما اين رشد نمي‌تواند در کوتاه مدت مشکلات و معضلات بيکاري را حل کند. در همين حال، روند کاهشي نرخ تورم ادامه خواهد يافت.
با اين همه اين نهاد بين‌المللي هشدار داده بود که چالش اصلي در حال حاضر ايجاد شرايطي براي ثبات پايدار اقتصادکلان و رشد است. اصلاحات جامع و هماهنگ که بدنبال دفاع از تورم اندک و ثابت باشند، ساماندهي و تقويت سرمايه بانکها، طرح ريزي سياست مالي در يک چارچوب ميان مدت براي حمايت از اصلاحات و اولويت بخشيدن به تغييرات قانوني و رگولاتوري که سرمايه‌گذاري را تسهيل مي‌کند، کمک به ايجاد اشتغال و بهبود حکومتداري، اهداف مذکور را محقق مي‌کنند. کيفيت بهتر، موجود بودن و انتشار به موقع آمار، از روند اصلاحات حمايت خواهد کرد.

رئيس سازمان بورس عنوان کرد:
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار به رشد 100 درصدي انتشار اوراق مالي اسلامي‌در سال گذشته اشاره کرده و مي‌گويد: از ابتداي زمان شروع انتشار ابزارهاي مالي اسلامي‌۱۴.۵ ميليارد دلار اوراق مالي اسلامي‌منتشر شده که ۲.۲ ميليارد دلار اسناد خزانه اسلامي‌بوده است.
به نقل از ايسنا، شاپور محمدي در نهمين دوره بين المللي بازار سرمايه اسلامي‌گفت: از زمان شروع انتشار ابزارهاي مالي اسلامي‌تاکنون ۱۴.۵ ميليارد دلار اوراق مالي اسلامي‌منتشر شده و مانده اين اوراق در سال ۲۰۱۷ معادل ۹.۸ ميليارد دلار بوده است که از اين مبلغ ۲.۲ ميليارد دلار مربوط به اسناد خزانه اسلامي‌است که براي تامين مالي دولت استفاده مي‌شود.رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در سال گذشته انتشار اوراق مالي اسلامي‌نسبت به سال ۱۳۹۴، صد درصد رشد داشته که‌اميدواريم بتوانيم از ابزارهاي مالي اسلامي‌براي تامين مالي پروژه‌هاي دولتي و نيمه خصوصي استفاده کنيم.
وي تصريح کرد: در بازار سرمايه ايران انتشار اوراق مشارکت، اوراق اجاره شرکتي و دولتي، اوراق سلف موازي استاندارد، اوراق رهني، اسناد خزانه و اوراق استصناع اجرايي شده است که به همت کميته فقهي سازمان نظارت‌هاي لازم بر روي آن صورت گرفته است.به گفته محمدي، در کميته فقهي رويه کار به اين شکل است که مرحله نخست ارائه طرح جديد است که اين طرح مي‌تواند از سوي نهادهاي مالي مثل تامين سرمايه‌ها و شرکت‌هاي توليدي صورت گيرد و در مرکز پژوهش توسعه اسلامي‌طرح گردآوري و براي بررسي اوليه و نظارت کارشناسي آماده مي‌شود به نحوي که از متخصصان بازار مالي نظرات کارشناسي اخذ و در مرحله بعد کارگروه مطالعات فقهي بازار سرمايه از جنبه‌هاي فقهي و شرعي بررسي مقدماتي را بر روي آن صورت مي‌دهند.رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار مرحله بعد را اخذ نظرات کارشناسي و بررسي مجدد در کميته تخصصي فقهي بورس به صورت جامع دانست و خاطرنشان کرد: بعد از اينکه کليات طرح تاييد شد، مصوبه براي نگارش تخصصي و دقيق و حتي کلمه به کلمه در مورد ابزارها انجام مي‌شود چرا که هر کلمه بار معنايي دارد و ممکن است در اجرا به کارگيري ابزار اسلامي‌را دچار مشکل کند.
محمدي گفت: ارزيابي ابزارهاي مالي جديد و ارائه پيشنهاد براي استفاده در بورس و بازارهاي خارجي از ديد فقهي مدنظر سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد. ضمن اينکه همکاري با شوراهاي مشابه در سازمان داخلي و خارجي ارزيابي ابزارهاي مالي اسلامي‌براي بازار سرمايه همکاري در توسعه و گسترش برنامه‌هاي آموزشي و انتشارات علمي‌در زمينه مالي و اسلامي‌از جمله وظايف کميته فقهي است.محمدي گفت: در ۹ سالي که کميته فقهي بازار سرمايه شروع به کار کرده ۱۴۵ جلسه برگزار شده که نتيجه آن بررسي حدود ۵۰ ابزار نهاد مالي و قرارداد است که جنبه‌هاي شرعي آنها مورد بررسي قرار گرفته و بعضا تاييد شده و در گاهي مواقع حتي بعد از اصلاحات صورت گرفته هم ابزار به لحاظ فقهي تاييد نشده است، بنابراين تمام دقت نظرهاي لازم در اين رابطه لحاظ مي‌شود.
 افزايش ابزارهاي مالي اسلامي‌در دستور کار سازمان بورس
همچنين بهادر بيژني جانشين رئيس سازمان بورس در همايش بازار مالي اسلامي‌که‌امروز برگزار شد گفت: باتوجه به اينکه در کشور ما تمامي‌ابزارها اسلامي‌هستند ديگر کشورها مي‌توانند در اين همايش آموزش‌هاي لازم را دريافت کرده و با جديدترين ابزارها اشنا شوند. همچنين ميتوانند از مطالبي که فقهاي ما منتشر ميکنند به عنوان الگو در بازارهاي خود استفاده کنند.
بيژني درخصوص ارتباط ايران با ديگر کشورها درخصوص استفاده از ابزارهاي مالي اسلامي‌گفت: ارتباط ايران با کشورهايي نظير مالزي و اندونزي بسيار مطلوب است. درهمين زمينه طي هفته اينده هيئتي از وزارت اقتصاد و سازمان بورس به مالزي سفر ميکنند و در خصوص اوراق بدهي دولتي گفتگو مي‌کنند.وي افزود: تلاش ما اين است که همکاري‌هاي خود را با کشورهاي اسلامي‌افزايش دهيم. تا بتوانيم خواسته اصلي سرمايه گذاران درخصوص حلال بودن ابزارها را برآورده کنيم. يکي ديگر از برنامه‌ها افزايش ارتباط بين فقهاي کشورهاست. در اخرين تحولات هفته گذشته اعضاي کميته فقهي در مالزي جلسات متعددداشتند که توانستيم تا حد قابل توجهي بورس اسلامي‌ايران را معرفي کنيم.وي در ادامه بيان کرد:قدم اول مذاکرات با مالزي درخصوص اوراق بدهي است که قرار است با نهادناظر اين کشور جلسات متعددي برگزار شود.بحث دوم با مقامات اين کشور در خصوص بررسي بازار از نظر شريعت است. اين مورد براي کشور ما الويت بسياري دارد.وي ادامه داد: بازار مشترک سرمايه يکي ديگر از موضوعاتي بود که رييس امور بين الملل سازمان بورس در خصوص آن صحبت کرد. طرح تاسيس بازار مشترک سرمايه در سازمان بورس اوراق بهادار در حال بررسي است. در اين زمينه سازمان به مقامات اقتصادي کشور اعلام آمادگي کرد تا در آينده اين بازار تاسيس شود. لازمه اين موضوع نيز وحدت ميان کميته‌هاي فقهي است. اگر قرار باشد ابزارهاي مختلف اسلامي‌در اين بازارها استفاده شود نياز به يک وحدت ميان اين بازارهاست.بيژني افزود: بازار سرمايه ايران در نظر دارد که به سراغ کشورهاي خارجي رفته و خدمات خود را معرفي کند. در اين زمينه طي يکسال اخير مذاکراتي با کشورهاي آلمان و کره صورت گرفت. همچنين ما نياز داريم براي جذب سرمايه گذار خارجي با نهادهاي حقوقي دنيا نيز ارتباط مفيد داشته باشيم تا بتوانيم امنيت بازار ايران را به خارجي‌ها ثابت کنيم.جانشين رئيس سازمان بورس در پايان گفت:جذب سرمايه کذار خارجي بعد از برجام دوبرابر شده است. اما چون اين تعداد محدود است در شان بازار سرمايه ايران نيست. اما با برنامه‌هايي که سازمان بورس دارد پيش بيني ميشود اين تعداد افزايش چشمگيري داشته باشد.
موضوعات فقهي در بازار سرمايه اولويت اول است
همچنين غلامرضا مصباحي مقدم در نهمين دوره بين‌المللي بازار سرمايه اسلامي‌گفت: کميته تخصصي فقهي سازمان بورس که در سال ۲۰۰۷ تشکيل شد از يک نفر متخصص بازار مالي، يک نفر اقتصاد دان و دو فقيه آشنا با بازار مالي تشکيل شده است.وي افزود: اوراق اجاره يکي از پر کاربردترين صکوک است که در سال ۲۰۱۱ توسط ايران مورد استفاده قرار گرفته و از جمله ابزاري است که کميته فقهي آن را تاييد کرده است. کميته فقهي دو قالب براي اوراق اجاره را تصويب کرده قالب اول با فرض وحدت شخصيت فروشنده و مستاجر و دوم اوراق اجاره با فرض تفاوت شخصيت فروشنده و مستاجر.رئيس کميته فقهي افزود: اوراق اجاره مي‌تواند به صورت عادي، اختيار فروش و به شرط تمليک باشد.وي ادامه داد: اوراق استثنا اوراق ديگري است که نرخ ثابت دارد و ابزار مناسبي براي پروژه‌هاي عمراني است، تاکنون يک مورد اوراق استثنا در ايران منتشر شده است.مصباحي مقدم در ادامه به انواع اوراق مرابحه اشاره کرد و شرايط فقهي آن‌ها را بيان کرد و در بخشي از صحبت‌هايش به اوراق منفعت اشاره کرد.وي درباره اوراق قرض الحسنه، گفت: قرض بدون بهره در شريعت اسلام پسنديده است. اوراق قرض الحسنه بدون بهره است و ناشر اوراق به‌اندازه ارزش اسمي‌اوراق بدهکار مي‌شود. اينجا اوراق به کسر يا صرف نداريم.او در بخشي از صبحت‌هايش به ديگر ابزارهاي مختلف اسلامي‌اشاره کرد و درباره موضوعات شرعي آن به توضيحاتي
پرداخت.
تحليل رسانه‌هاي آمريکايي از انتخابات ايران؛
ثبت نام انتخابات رياست جمهوري به پايان رسيد و ثبت نام نامزدهاي رياست جمهوري رکود زد به نوعي که بيش از 1370 نفر نامزد رياست جمهوري شده بودند.
 افرادي که در تمام طول عمر خود حتي بر يک مغازه مديريت نکرده بودند نيز ثبت نام کردند. اما در بين اين افراد، کساني هم ثبت نام کرده بودند که پيشينه کار اجرايي يا سياسي داشتند. اگرچه برخي از آنها نيز انصراف داده يا کنار کشيدند اما هنوز تعدادي از آنها در صحنه هستند تا شوراي نگهبان در مورد آنها تصميم بگيرد. اين افراد سيد مصطفي ميرسليم ،عضو مجمع تشخيص، سرپرست نهاد رياست‌جمهوري و مشاور عالي رئيس‌جمهور آيت‌الله خامنه‌اي، وزير ارشاد دولت دوم‌هاشمي‌رفسنجاني، رئيس شوراي مرکزي حزب موتلفه - شعله‌سعدي نماينده مجلس سوم و چهارم و ششم - مسعود زريبافان رئيس بنياد شهيد و معاون رئيس‌جمهور در دولت دوم احمدي‌نژاد، نماينده شوراي شهر دوم تهران - حميد بقايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي در دولت احمدي‌نژاد، معاون اجرايي دولت دوم احمدي‌نژاد - محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور پيشين، عضو مجمع تشخيص، شهردار پيشين تهران، استاندار پيشين اردبيل در حمايت - موسي‌الرضا ثروتي نماينده مجلس هفتم تا نهم - محمدعلي پورمختار نماينده مجلس نهم و دهم - حسن سبحاني نماينده مجلس پنجم تا هفتم - سيد مصطفي‌هاشمي‌طباوزير صنايع سنگين دولت شهيد باهنر، وزير صنايع دولت اول موسوي، رئيس سازمان تربيت بدني دولت دوم‌هاشمي‌رفسنجاني و دولت اول خاتمي، نامزد تأييدشده در انتخابات ۱۳۸۰ - سيد احمد کاشاني نماينده مجلس اول و دوم - سيد محمد غرضي نماينده مجلس نخست، وزير نفت دولت شهيد باهنر و دولت اول موسوي، وزير پست دولت دوم موسوي دولت‌هاشمي‌رفسنجاني، نماينده شوراي شهر اول تهران، نامزد تأييدشده انتخابات ۱۳۹۲ - سيد‌هاشم بطحايي گلپايگانينماينده مجلس خبرگان رهبري پنجم - علي يوسف‌پورنماينده مجلس دوم تا چهارم، معاون پيشين وزير رفاه، مدير مسئول روزنامه سياست روز - حسن نوروزي نماينده مجلس هشتم و دهم - مصطفي کواکبيان نماينده مجلس هشتم و دهم، دبيرکل حزب مردم‌سالاري - اعظم طالقاني نماينده مجلس اول، دبيرکل جامعه زنان انقلاب اسلامي‌- عليرضا زاکاني نماينده مجلس هفتم تا نهم - حسن روحاني رئيس‌جمهور کنوني، عضو مجمع تشخيص، نماينده مجلس خبرگان رهبري، دبير شوراي عالي امنيت ملي دولت‌هاشمي‌رفسنجاني و خاتمي، نماينده مجلس دوم تا پنجم     - سيد ابراهيم رئيسي متولي آستان قدس رضوي، نماينده پيشين مجلس خبرگان رهبري، دادستان پيشين کل کشور، معاون اول پيشين قوه قضائيه، رئيس پيشين سازمان بازرسي کل کشور - صادق خليليان وزير جهاد کشاورزي دولت دوم احمدي‌نژاد - عوض حيدرپور نماينده مجلس هفتم تا نهم - عبدالحسن مقتدايي نماينده مجلس سوم و چهارم، استاندار پيشين خوزستان و هرمزگان - عليرضا منادينماينده مجلس هشتم و نهم - محمدمهدي زاهدي نماينده مجلس نهم و دهم، وزير آموزش عالي دولت احمدي‌نژاد، سفير پيشين ايران در مالزي - سيد احمد موسوي نماينده مجلس سوم و چهارم و هفتم، معاون حقوقي و پارلماني دولت نخست احمدي‌نژاد، سفير پيشين ايران در سوريه - قدرت‌علي حشمتيان نماينده مجلس پنجم، رييس خانه احزاب - حميدرضا حاجي‌بابايي نماينده مجلس پنجم تا هشتم و دهم، وزير آموزش و پرورش دولت دوم احمدي‌نژاد - محسن رهامي‌نماينده مجلس اول و دوم، دبيرکل انجمن مدرسين دانشگاه‌ها، عضو شوراي عالي سياست گذاري اصلاح طلبان - محمد‌هاشمي‌رفسنجاني عضو مجمع تشخيص، رئيس پيشين سازمان صداو سيما - محمدباقر قاليباف شهردار تهران، فرمانده پيشين نيروي انتظامي، نامزد انتخابات رياست جموري در سالهاي ۱۳۸۴ و ۱۳۹۲ - اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور، رئيس حزب کارگزاران سازندگي، وزير پيشين معادن و فلزات، وزير پيشين صنايع و معادن، نماينده مجلس دوم و سوم.
نظر سنجي‌هايي که قوت گرفت
اگرچه بسياري از سايتها و خبرگزاريها به نظرسنجي روي آورده‌اند و مي‌خواهند بنابر سليقه و رويکرد سياسي خودشان به تبليغ نامزد مورد تاييدشان بپردازند و به نوعي فرار رو به جلو داشته و در قالب نظر سنجي به تبليغات زودهنگام بپردازند، اما اين رويکرد در خارج از کشور نيز باب شده و بسياري از سايتهاي خبري و خبرگزاريهاي خارجي نيز دست به نظر سنجي زده‌اند.
در همين رابطه پايگاه خبري آمريکايي فوربس در مقاله‌اي با اشاره به آخرين نظرسنجي‌هاي انجام گرفته در ايران نوشت: با وجود همه نارضايتي‌ها روحاني نسبت به بقيه کانديداها وضعيت بهتري دارد. ۴۳ درصد مردم مي‌گويند ابراهيم رييسي را نمي‌شناسند. در حالي که اصواگرايان به نظر مي‌رسد براي اين انتخابات بر رييسي تمرکز کرده‌اند اما نتايج نظر سنجيها نشان مي‌دهد که قاليباف تهديد جدي تري در مقايسه با رييسي است. به گزارش ايلنا، پايگاه خبري فوربس نوشت: اقتصاد مساله کليدي رقابت انتخاباتي ايران است. در اين پايگاه خبري آمريکايي گفته شده که با نزديک شدن انتخابات رياست جمهوري ايران شکل رقابت‌ها کم کم مشخص شده است. مسائل اقتصادي احتمالا در مرکز رقابت بين اصلاح‌طلبان و اصولگرايان قرار خواهد گرفت. اين پايگاه خبري نوشت: ليست نهايي کانديداهاي انتخابات پس بررسي صلاحيت‌ها از سوي شوراي نگهبان در تاريخ ۲۶ يا ۲۷ آپريل اعلام خواهد شد. رقباي اصلي احتمالا حسن روحاني از جريان اعتدالي و اصلاح طلب و ابراهيم رييسي از جريان اصولگرا خواهند بود. فوربس همچنين ادامه داده به جز اين دو نفر کانديداي اصلي،اسحاق جهانگيري معاون اول حسن روحاني نيز به عنوان کانديداي مکمل روحاني در دقايق آخر ثبت نام کرده است. ديگر کانديداهاي اصولگرا محمود احمدي نژاد رييس جمهور سابق ايران است که احتمال توسط شوراي نگهبان رد صلاحيت خواهد شد. محمدباقر قاليباف شهردار تهران نيز يکي از کانديداهاست. اين پايگاه خبري آمريکا پيش بيني کرده که اقتصاد احتمالا مهمترين مساله در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي بوده و بيشتر مناظره‌ها احتمالا به نتايج و کاستي‌هاي برجام اختصاص خواهد داشت. نظرسنجي‌هاي انجام گرفته براي جامعه‌اماري ۱۰۰۰ نفر از ايرانيان بين ۱۱ تا ۱۴ آپريل در سايت نظرسنجي ايران نشان مي‌دهد که وضعيت روحاني چندان نگران‌کننده نيست. اين پايگاه خبري در نهايت به اين نتيجه رسيده که با وجود همه نارضايتي‌ها روحاني نسبت به بقيه کانديداها وضعيت بهتري دارد. ۴۳ درصد مردم مي‌گويند ابراهيم رييسي را نمي‌شناسند. در حالي که اصواگرايان به نظر مي‌رسد براي اين انتخابات بر رييسي تمرکز کرده‌اند اما نتايج نظر‌سنجي‌ها نشان مي‌دهد که قاليباف تهديد جدي‌تري در مقايسه با رييسي است. فوربس نوشته که روحاني در مسايل خاص نسبت به ساير کانديداهاي اصلي برتري دارد؛ در بهبود روابط خارجي، در برداشتن تحريم‌ها، در مبارزه با فساد و بهبود وضعيت زندگي مستمندان.
چگونگي پيش بيني نتايج انتخابات
البته با نزديک شدن به موعد برگزاري انتخابات، بازار نظرسنجي‌هاي انتخاباتي هر روز داغ تر مي‌شود. در اين ميان به ويژه خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري مختلف اقدام به نظرسنجي‌هاي اينترنتي متعدد مي‌کنند تا بتوانند تاحدودي نتايج انتخابات پيش رو را پيش بيني کنند. اما سوال اينجاست که اين نظرسنجي‌هاي اينترنتي در موضوع کلان و فراگيري همچون نتايج انتخابات مجلس يا رياست جمهوري تا چه‌اندازه مي‌توانند قابل اعتماد باشند و نتيجه اي مشابه يا نزديک به راي گيري رسمي‌ارائه دهند؟ اين پرسشي است که «کارلين بومن» در خصوص انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۶ آمريکا و نظرسنجي‌هاي عظيمي‌که پيرامون آن صورت گرفت، مطرح کرد و پاسخ آن را در «مجله فوربس» با استناد به تجربه انگلستان در انتخابات عمومي‌سال گذشته و شکست نظرسنجي‌ها ارائه داده است. تمامي‌نظرسنجي‌هاي پيش از راي گيري در انتخابات عمومي‌۲۰۱۵ انگليس اشتباه از کار درآمد؛ يعني درحاليکه نظرسنجي‌ها مبين حمايت اکثريتي از حزب کارگر و حمايت کمتر از حزب محافظه کار بود، حزب محافظه کار به رهبري ديويد کامرون در انتخابات رسمي‌به پيروزي رسيد.بنابر بررسي صورت گرفته از سوي اکونوميست-يوگاو دلايل اصلي اين پيش بيني‌هاي ناصحيح از اين قرار است:
۱) زياده روي در بازتاب عقايد رنج سني جوان تر که دل مشغولي سياسي بيشتري داشتند و بنابراين براي راي دادن نيز گرايش بيشتري در ميان آنها وجود داشت. اين راي دهندگان جوان حامي‌حزب کارگر بودند و بنابراين نتايج کلي نظرسنجي‌ها را به سوي حزب کارگر سوق مي‌دادند. برگزارکنندگان نظرسنجي‌ها باور دارند که تناسب لازم را براي سنجش گروه‌هاي سني مختلف در پروژه‌هاي خود لحاظ کرده بودند اما راي دهندگان جوان کمتري نسبت به نمونه‌هاي آنها در روز انتخابات رسمي‌راي داده‌اند.
۲) در سوي ديگر طيف سني، افراد بالاي ۷۰ سال کمتر در نمونه‌ها وارد شده‌اند. اينها افرادي هستند که تمايل بيشتري به حزب محافظه کار دارند.
پس از انجام انتخابات و مشخص شدن خطاي نظرسنجي‌ها در پيش بيني آراء، مرکز ملي بررسي انتخابات بريتانيا با انجام يک پروژه گسترده اقدام به دو نظرسنجي در همين رابطه نمود؛ يکي به صورت ميداني و به روش گفتگوي چهره به چهره و ديگري از طريق صفحه اينترنت.
بر اين اساس، نتايج نظرسنجي چهره به چهره پس از انتخابات بسيار بيشتر از نظرسنجي‌هاي پيش از انتخابات به نتايج واقعي نزديک بود. اما نتايج نظرسنجي اينترنتي پس از انتخابات باز هم مشابه نظرسنجي‌هاي اشتباه پيش از انتخابات بود.
چرا نظرسنجي چهره به چهره نتايج بهتري داشت؟ تحقيقات چهره به چهره استاندارد طلايي پژوهش هستند که البته اين روزها به سختي کسي مي‌تواند از عهده آنها برآيد. اين روش پژوهشي قادر است اطلاعات بسيار بيشتري در مقايسه با روش‌هاي تماس‌هاي تلفني يا پرسشنامه‌هاي اينترنتي فراهم کند. تيم پژوهشي اين پروژه بر اين باور است که بررسي‌هاي چهره به چهره در گرفتن پاسخ از افرادي که در انتخابات شرکت نمي‌کنند و راي نمي‌دهند بهتر از ديگر روش‌ها عمل مي‌کند. آنها نتيجه گرفته‌اند از آنجا که در نظرسنجي‌ها نمونه افرادي که راي نمي‌دهند کسر مي‌شود ولي نتايج به گونه اي منتشر مي‌گردد که گويا نماينده جمعيت واجد شرايط راي دهي است، نظرسنجي‌ها نمايش ضعيف تري از افرادي ارائه مي‌دهند که در نهايت اقدام به راي دادن مي‌کنند.
امروزه براي بسياري از ما که به مطالعه نظرسنجي‌ها و نتايج آنها مي‌پردازيم، مشکل است بفهميم در پس پرده روش شناسي اين تحقيقات چه مي‌گذرد. ما هرگز نمي‌دانيم نمونه مورد بررسي، کيست؟! يا روش‌هاي دقيقي که برگزارکنندگان نظرسنجي‌ها به کار مي‌برند، چيست؟! تمامي‌اين موارد نشان مي‌دهد که نظرسنجي در اين روزها تجارت پيچيده ايست!
پيش بيني دقيق تر چگونه
اما اين سوال به جاي خود باقي است که پيش بيني دقيق تر نتيجه انتخابات رياست جمهوري ۹۶ ايران چگونه‌امكان دارد؟ در اين رابطه«المانيتور» با انتشار گزارشي اشاره مي‌کند که درباره نظرسنجي‌هاي انتخاباتي در ايران اکثرا اين نظرسنجي‌ها با ميزان خطاي پايين بوده‌اند و مي‌نويسد:«نخستين سوالي که در ميان سوال‌هاي بسيار با توجه به ماهيت عرصه سياسي در ايران مطرح است اين است که تا چه ميزان نظرسنجي‌هاي عمومي‌در ايران را مي‌توان معتبر قلمداد کرد؟
راي گيري سياسي مدرن در ايران به اواخر دهه ۸۰ ميلادي باز مي‌گردد و امروز راي گيري با کيفيت بالاتري تقريبا در هر نقطه اي از جهان به لطف پوشش جهاني تلفن همراه و پيشرفت دولت‌ها در استفاده از سيستم‌هاي رايانه اي انجام مي‌شود.
نهادهاي نظرسنجي از جمله سازمان‌هاي غربي مانند مرکز تحقيقات پيو نظرسنجي‌هاي قابل اعتمادي را در چين، روسيه و نقاط مختلف خاورميانه ارائه مي‌دهند. اين نهاد نظرسنجي حتي قادر به انجام نظرسنجي در عراق و افغانستان در طول شرايط شديد بحران و منازعه داخلي نيز بوده است.
پژوهشگران ايراني نيز از آخرين روش‌هاي پيشرفته در نظرسنجي آگاه هستند و در سال ۲۰۰۱ ميلادي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌نظرسنجي اي را درباره برخي از مسائل بحث برانگيز در جامعه ايران اغاز کرد که در ميان آن‌ها حقوق سياسي، اعتماد اجتماعي و رفتار مذهبي نيز وجود داشتند. در آن نظرسنجي به جاي آن که از پاسخ دهندگان درباره ديدگاه‌هاي شخصي شان سوال شود ارزيابي درباره اين موضوع بود که آنان فکر مي‌کنند که اکثريت جمعيت چه پاسخي ممکن است به پرسش‌هاي مطرح شده بدهند. نکته قابل توجه آن است که اين شيوه از تنظيم پرسش توسط نهادهاي نظرسنجي غربي براي تحقيق در موضوعات حساس ارجحيت دارد. به کارگيري چنين روشي براي نظرسنجي در سال ۲۰۰۱ ميلادي توسط يک وزارتخانه ايراني نشان مي‌دهد که نهادهاي ايران آگاه از شيوه‌هاي نوين پيمايش و نظرسنجي هستند».
اين سايت اما در ادامه اشاره مي‌کند که به دليل آنکه بسياري از پژوهشگران امور سياسي و اجتماعي از داده‌هاي نظرسنجي‌ها در ايران استفاده مي‌کنند اشاره دارند که برحي از نظرسنجي‌ها در ايران با معيارهاي بين المللي تطبيق ندارند و از نظر کيفيت بررسي به زبان انگليسي و فارسي بالا نيستند.
 اين سايت اشاره مي‌کند که پس از انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۰۹ ميلادي در ايران و در کشورهاي غربي به نتايج نظرسنجي درباره پيروزي احمدي نژاد يا موسوي توجه داشتند. جان کوهن متخصص امور راي گيري و نظرسنجي در واشنگتن پست اما دريافت که ارزيابي‌هاي صورت گرفته اي که معتقد به برنده شدن موسوي بودند چند ماه پيش از انتخابات انجام شده بودند و تعداد زيادي از راي دهندگان مردد را شامل مي‌شدند اين دو عامل در ترکيب با يکديگر مي‌تواند نشانه‌هايي از غير قابل بودن داده‌ها باشد. در اينجا اين پرسش مطرح مي‌شود که در نتيجه اين موضوع ناظران با چه دستورالعملي مي‌توانند بهترين نتيجه را از داده‌هاي راي گيري ايران پيش از انتخابات رياست جمهوري آگوست سال ۲۰۱۷ ميلادي بدست آورند؟‌
المانيتور در ادامه مي‌نويسد:«نخست آن که در مواجهه با هر نظرسنجي اي بايد بر روي روش انجام نظرسنجي تمرکز کرد. بايد از بررسي هر نظرسنجي اي بدون وجود نوع روش انجام آن چشم پوشي کرد. انجمن امريکايي براي تحقيقات افکار عمومي‌(AAPOR) راهنمايي را منتشر کرده است که الزامات اعتبار سنجي نظرسنجي‌ها را نشان مي‌دهد. طبق اين معيارها لازم است که در يک نظرسنحي مشخص شود که نظرسنجي چگونه انجام شده است، هويت پاسخ دهندگان (راي دهندگان احتمالي، بزرگسال بودن يا نوجوان بودن) آنان مشخص شود و عنوان شود که پاسخ دهندگان چگونه انتخاب شده‌اند و ضريب خطاي نظرسنجي به چه ميزان بوده است. اشکار ساختن بهتر اين موارد به معناي دقيق تر و بهتر انجام شدن بررسي هستند».
اين سايت اشاره مي‌کند که نظرسنجي‌هاي غربي درباره ايران عموما از اين معيارها پيروي مي‌کنند و در نتيجه مي‌توانند معتبر قلمداد شوند.
المانيتور اشاره مي‌کند که نکته دومي‌که بايد مورد توجه قرار داد اين است که نظرسنجي‌ها و نتايج شان معمولا تمام راي دهندگان در سرتاسرکشور را نمايندگي نمي‌کنند. اين سايت مي‌نويسد:«رسانه‌هاي مستقر در تهران گاهي اوقات نظرسنجي‌هايي را در استان يا شهر تهران انجام مي‌دهند همان گونه که سايت‌هاي تابناک، خبرگزاري مهر و رسانه‌هاي ديگر چندين نظرسنجي را در تهران در سال ۲۰۱۳ ميلادي انجام داده‌اند اين در حاليست که استان تهران تنها کم تر از ۹ درصد از جمعيت ايران را تشکيل مي‌دهد و نماينده کل راي دهندگان کشور نيست».

با راي مثبت بهارستان به كليات لايحه حفاظت و بهبود وضعیت محیط زیست؛
گروه اجتماعي: همكاري دولت و مجلس براي بهبود وضعيت محيط زيست در كشور بيشتر از گذشته است. طي سه سال و نيم گذشته مسئولان دولتي بارها بر لزوم احياي تالاب‌ها تاكيد كرده‌اند.
چند روز پيش بود كه معصومه ابتكار، معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست اعلام كرده بود كه دولت برنامه‌هاي خوبي براي احياي تالاب‌ها در كشور پيش‌بيني كرده است. حالا نمايندگان مجلس نيز در اقدامي‌همسو با دولت در جلسه علني روز گذشته خود کليات لايحه حفاظت، احياء و مديريت تالاب‌هاي کشور را به تصويب رساندند.
روز گذشته نمايندگان مردم در خانه ملت کليات لايحه حفاظت، احياء و مديريت تالاب‌هاي کشور را تصويب کردند. به گزارش خانه ملت، نمايندگان مجلس در نشست علني ديروز (چهارشنبه، 30 فروردين) مجلس با کليات لايحه حفاظت، احياء و مديريت تالاب‌هاي کشور را با 130 رأي موافق، 20 رأي مخالف و 6 رأي ممتنع از مجموع 200 نماينده حاضر در جلسه موافقات کردند. وقفچي سخنگوي کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي در مجلس نيز گفت: تالاب‌ها سرمايه ملي هستند بنابراين بايد به موضوع نگهداري تالاب‌ها و احياي درياچه‌ها توجه جدي شود و بايد اين را نيز در نظر داشت که اين لايحه در جهت تحقق اصل 50 قانون اساسي است.
ممنوعيت بهره‌برداري مخرب از تالاب‌ها
همچنين نمايندگان مجلس همزمان تصويب کليات لايحه حفاظت، احيا و مديريت تالاب‌هاي کشور در ماده‌اي از آن، هرگونه بهره‌برداري را که منجر به تخريب تالاب‌ها شود ممنوع کردند. براساس اين مصوبه مجلس هرگونه بهره‌برداري و اقدامي‌را که منجر به تخريب و آلودگي غير قابل جبران تالاب‌ها شود، ممنوع است. مرجع تشخيص تخريب و آلودگي غير قابل جبران سازمان حفاظت محيط زيست مي‌‌باشد. همچنين براساس تبصره ذيل اين ماده از لايحه حفاظت، ‌احيا و مديريت تالاب‌هاي کشور، دستورالعمل تخريب و آلودگي غير قابل جبران تالاب‌ها حداکثر ظرف مدت ۶ ماه از تاريخ ابلاغ اين قانون توسط سازمان حفاظت محيط زيست تهيه مي‌شود و به تصويب هيات وزيران مي‌رسد تا مبناي عمل سازمان مذکور و تمامي‌مراجع ذي‌ربط قرار گيرد. اين دستورالعمل بايد متضمن حفظ و احياي تالاب‌هاي کشور باشد.
خاورميانه سرزمين بحران تالاب‌ها
مطالعات نشان داده در خاورميانه که تنها دو درصد از کل تالاب‌هاي دنيا در آن وجود دارد بحران‌هاي طبيعي به دليل تغييرات جوي بسيار جدي است. طبق مطالعات اخير بيشترين تعداد از تالاب‌هاي خاورميانه در ايران و عراق واقع شده که به دنبال خشکسالي‌هاي اخير و مديريت غير‌اصولي اين تالاب‌ها در حال از بين رفتن است و يکي از دلايل افزايش انتشار گرد و خاک و افزايش دماي هوا در اين منطقه همين افت سطح آب در تالاب‌هاست. بحران تالاب‌ها در خاورميانه در شرايطي ايجاد شد که اين منطقه با مشکل تامين منابع آبي مواجه است و انتظار مي‌رود تحرک‌هاي اجتماعي و حتي درگيري‌هاي داخلي سال‌هاي آينده به دليل کمبود منابع آب باشد. مطالعات نشان مي‌دهد تاثير سياست‌هاي نادرست در مديريت تالاب‌ها بيشتر از تغييرات جوي است زيرا تغييرات جوي در طول زمان اثر مي‌گذارد ولي سياستگذاري‌هاي نادرست به سرعت باعث تخريب يک تالاب يا زيستگاه طبيعي مي‌شود.
برنامه‌هاي دولت براي احياي تالاب‌ها
پيش از اين معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفته بود كه بي‌توجهي و تخريب تالاب‌ها، رودخانه‌ها و بستر آنها منجر به تشديد آسيب‌هاي ناشي از سيل در کشور شده است. ابتکار همچنين تاکيد کرد: نبايد با تکرار اشتباهات گذشته به طبيعت و محيط زيست آسيب وارد کنيم. ابتکار در ادامه با اشاره به برنامه‌هاي جامع براي احياي تالاب‌ها در کشور ادامه داد: در مجموع دولت برنامه‌هاي خوبي براي احياي تالاب‌ها دارد.
بهبود وضعيت تالاب‌ها در دولت يازدهم
در همين حال معاون امور تالاب‌ها در دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق در سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در دولت يازدهم در قسمت‌هاي مختلف احياي تالاب‌ها حرکت‌هاي رو به جلو اتفاق افتاده و در مجموع در هر سه زمينه قانون‌گذاري، اجرا و جلب مشارکت‌ها پيش رفته‌ايم، هر چند هنوز شرايط در حد ايده‌آل نيست. مسعود باقرزاده کريمي‌در گفتگو با ايسنا، با اشاره به اينکه براي بهبود شرايط تالاب‌ها لازم است گستره‌اي از اقدامات و فعاليت‌ها شکل بگيرد، گفت: تمام اين فعاليت‌هاي متنوع را مي‌توان در سه دسته کلي جمع‌آوري کرد. يکي فعاليت‌هاي مربوط به قوانين، مقررات و ضوابط است، بخش دوم امور اجرايي و همه مسائلي است که به بحث مديريت مربوط مي‌شود و سومين دسته، فعاليت‌هايي است که در جهت جلب مشارکت‌هاي مردمي، فرهنگسازي و ارتقاي آگاهي‌ها در ارتباط با حفاظت از تالاب‌ها صورت مي‌گيرد. اين سه دسته در کنار هم مي‌توانند يک اتفاق خوب براي تالاب‌ها را رقم بزنند. وي اظهار کرد: در دولت يازدهم وضعيت رسيدگي به تالاب‌ها جديت و سرعت بيشتري پيدا کرده و در هر سه بخش مذکور اقدامات مهمي‌صورت گرفته است.
تصويب لايحه حمايت از تالاب‌ها
معاون امور تالاب‌ها در دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق با اشاره به تدوين و تصويب لايحه تالاب‌ها در دولت يازدهم، گفت: اين لايحه بعد از دو سال پيگيري‌ شکل گرفت تا قانون جامعي براي حفاظت از تالاب‌ها در کشور داشته باشيم که در حال حاضر در انتظار بررسي در مجلس شوراي اسلامي‌است. از سوي ديگر براي اينکه معطل اين قانون نباشيم دولت در سال 94، آئين نامه اجرايي نحوه حفاظت، احياء و مديريت تالاب‌هاي کشور را ابلاغ کرد تا کمک‌ حال برنامه‌هاي حفاظت از تالاب‌ها باشد و بتوانيم از طريق آن تالاب‌ها را بهتر مديريت کرده و ضعف‌ها را بپوشانيم.
تدوين برنامه ملي حفاظت از تالاب‌ها
معاون امور تالاب‌ها در ادامه تصريح كرد: در آئين‌نامه اشاره شده که راهبردها و برنامه عمل ملي براي حفاظت از تالاب‌ها توسط سازمان حفاظت محيط زيست به نمايندگي از دولت با همکاري ساير دستگاه‌ها تهيه شود. اين سند که يک نوع سياستگذاري کلان براي مديريت کليه تالاب‌هاي کشور است؛ آماده شده و در دستور کار هيات دولت است. باقرزاده كريمي‌اظهار کرد: افزون بر اينها از طريق مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز پيگيري‌ها و نشست‌هاي متعددي صورت گرفت و در نهايت سياست‌هاي کلي نظام در بخش محيط زيست در سال گذشته توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شد که اين سند موضوع تالاب‌ها را به لحاظ حقوقي و قانوني تا حد بسياري پوشش مي‌دهد. اينها چهار اقدام بارز در زمينه مسائل قانوني مربوط به تالاب‌هاست.

آخرين روزهاي دوره چهارم شوراي اسلامي‌شهر تهران در حال سپري شدن است. روزهاي ابتدايي سال‌جاري داوطلبان شركت در انتخابات دوره پنجم شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا ثبت نام كردند و حالا چند روزي است كه اسامي‌تاييد صلاحيت شدگان اين انتخابات اعلام شده است. در ادامه نگاهي داريم به اسامي‌نمايندگان چهار دوره گذشته شوراي اسلامي‌پايتخت.

با دستور تمديد تعليق تحريم‌ها رقم خورد؛
گروه بين الملل - دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا با تاييد پايبندي ايران به تعهدات خود در برجام، تعليق تحريم‌هاي هسته اي را براي يک دوره 90 روزه ديگر تمديد کرد. رئيس‌جمهور آمريکا دستور داده است تا يک بررسي ميان سازماني تحت رهبري شوراي امنيت ملي براي بازبيني برنامه جامع اقدام مشترک و تاثير رفع تحريم‌هاي ايران بر منافع امنيتي آمريکا انجام شود.
به گزارش آسوشيتدپرس، رئيس جمهوري آمريکا بايد هر 90 روز يکبار دستور تعليق تحريم‌هايي که اجراي آنها به موجب برجام متوقف شده است را صادر کند. در 14 ژوئيه 2015، ايران و گروه 1+5 (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان)، برجام را به‌امضا درآوردند و طبق آن قرار شد تا در قبال کاهش فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، تحريم‌هاي مرتبط با برنامه هسته‌اي تهران لغوشود.
باراک اوباما رئيس جمهوري پيشين در آخرين روز فعاليت خود در سمت رياست جمهوري، تحريم‌ها را در يک بازه حداکثري تعليق کرده بود.دونالد ترامپ در آخرين روز تعليق اين فرمان را تمديدکرد تا بازنگري بيشتر برآن انجام شود. دونالد ترامپ به کنگره اطلاع داده است که ايران از مفاد توافق هسته‌اي ايران و 1+5 (آمريکا، انگليس،‌فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان) تبعيت کرده است. به گزارش رويترز، هنوز مشخص نشده که بازنگري برجام چقدر به طول انجامد. در جريان کمپين تبليغاتي انتخابات2016 رياست جمهوري آمريکا دونالد ترامپ يکي از منتقدان توافق هسته‌اي ايران و 1+5 بود و بارها از آن به عنوان يک توافق بد ياد کرده بود.
تصديق تبعيت ايران از برجام که مي‌بايست هر 90 روز به کنگره ارسال شود، در واقع اولين مورد از اين نوع تأييديه‌اي است که دولت ترامپ آن را صادر کرده است. اين تاييده چرخشي درموضع دولت ترامپ درباره ايران خواهد بود. ماه گذشته جيمز ماتيس وزير دفاع آمريکا مدعي شده بود که ايران حامي‌تروريسم است و از گروه‌هايي چون حزب الله در لبنان حمايت مي‌کند.
موضع ماتيس درباره ايران در سفر اخير وي به عربستان سعودي نيز بار ديگر خود را نشان داد. وزير دفاع آمريکا در اولين سفرش به عربستان ضمن مدعي شدنش به دخالت ايران در درگيري‌هاي يمن اعلام کرد، آمريکا براي حل فوري درگيري‌هاي يمن در جهت انجام مذاکرات زير نظر مستقيم سازمان ملل حرکت‌ مي‌کند.
 به گزارش شبکه خبري روسيا اليوم،‌ جيمز ماتيس، وزير دفاع آمريکا که در اولين ايستگاه از سفرش به منطقه خاورميانه وارد رياض شد، مدعي دخالت ايران در درگيري‌هاي يمن شده و بر لزوم توقف حمايت‌هاي نظامي‌ايران از گروه انصارالله يمن تاکيد کرد. وزير دفاع آمريکا به سوالي درباره احتمال افزايش حمايت‌هاي کشورش از ائتلاف عربي ضد يمن به رهبري عربستان پاسخي نداد و تنها با ابراز اميدواري نسبت به تحکيم و گسترش روابط دو کشور در اين سفر گفت: هدف ما در برابر اين درگيري، مذاکره بر سر آن با نظارت سازمان ملل جهت دستيابي به راه‌حلي سياسي در اسرع وقت است.
وزير خارجه‌امريکا: ايران به تعهداتش عمل کرده است
تمديد تاييد تعليق تحريم‌ها آمريکا عليه ايران توسط رکس تيلرسون در نامه اي به رياست مجلس نمايندگان آمريکا اعلام شد.  وزيرخارجه‌امريکا در اين نامه متذکر شده که ايران به تعهدات خود بر اساس برجام عمل کرده است. رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا در نامه‌اي به پل رايان، رئيس مجلس نمايندگان آمريکا اعلام کرده است که ايران تا تاريخ ۱۸ آوريل (۲۹ فروردين) به تعهدات خود در توافق هسته‌اي عمل کرده و رفع تحريم‌ها هم‌چنان برجاي خود باقي خواهد ماند. تيلرسون در اين نامه که روي وب سايت وزارت امور خارجه‌امريکا قرار گرفته است، آورده است: اين نامه تصديق مي‌کند که شروط بند 135 قانون انرژي اتمي‌مصوبه 1954 مطابق با اصلاحيه آن، شامل اصلاحيه قانون، بازبيني توافق هسته‌اي با ايران، مصوبه 2015 که در 22 مه 2015 به اجرا رسيد از 18 آوريل 2018 کماکان اجرا مي‌شود.  تيلرسون در اين نامه هم‌چنين مدعي شده است که ايران با استفاده از امکانات و روش‌هاي مختلف همچنان از "حاميان اصلي تروريسم" به شمار مي‌رود.او در عين حال گفته است که شوراي امنيت ملي به دستور ترامپ عهده‌دار پيشبرد بررسي برجام شده است تا روشن گردد آيا تعليق تحريم‌هاي ايران، براي تامين منافع امنيت ملي آمريکا حياتي است يا نه. در آخرين گزارش وزارت خارجه ايران که ابتداي همين هفته منتشر شد، آمده است که تحريم‌هايي که به خاطر فعاليت‌هاي هسته‌اي عليه جمهوري اسلامي‌وضع شدند مربوط به "حوزه نفت و گاز، حوزه حمل و نقل و حوزه بانکي و مالي، و حوزه‌هاي فرعي نيز شامل آب و برق، صنعت و تجارت، بهداشت و درمان، کشاورزي و..." بودند و "بخش اعظم" آنها رفع شده‌اند.
 با اين حال تحريم‌هايي که با ادعاي وضع حقوق بشر عليه ايران وضع شده‌اند، هفته گذشته افزايش يافته‌اند و به گفته استيون منوچين، وزير خزانه داري آمريکا در آينده نيز تشديد خواهند شد.
کاخ سفيد يک ماه پيش در روز ۱۶ مارس بر لزوم "اجراي سخت" توافق جامع اتمي‌ميان ايران و قدرت‌هاي جهاني تاکيد کرده بود. پيش از آن، دونالد ترامپ بارها برجام را يکي از "بدترين توافقات بين‌المللي" توصيف کرده بود. به دنبال توافق تاريخي هسته اي ايران با کشورهاي گروه 1+5 ، تحريم‌هاي بين المللي عليه ايران برداشته شد. براساس اين قرارداد ايران متعهد به حفظ ميزان خاصي در غني سازي اورانيوم و کاهش اورانيوم خود در طول پانزده سال شد.
با انجام اين توافق هسته اي تحريم‌هاي بين المللي عليه صادرات نفت ايران و همچنين فعاليت‌هاي مالي برداشته شدند.ايران همواره تاکيد کرده است که استفاده از انرژي هسته اي براي مصارف شهري است و هرگونه ادعا درباره ساخت تسليحات هسته اي را رد کرده است. تمديد تعليق تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران توسط دولت ترامپ تاييدي بر نظر ناظران بين المللي درباره متعهد بودن ايران به مفاد اين توافق است.در عين حال کارشناسان معتقدند دولت ترامپ به دنبال يافتن راه ديگري براي اعمال فشار عليه ايران است.رژيم صهيونيستي يکي از مخالفان اصلي اين توافق اکنون با اميد به روي کار آمدن دولت ترامپ سعي در اعمال نفوذ در سياستگذاريهاي واشنگتن را دارد.درعين حال نقض برجام توسط ايالات متحده به معني برهم زدن تمامي‌مفاد امضا شده ميان دولت اوباما ، چين ، روسيه و شرکاي اروپايي و مخالفت با متحدان قديمي‌واشنگتن محسوب مي‌شد.
ترامپ در کمپين خود از پاره کردن اين توافق صحبت کرده بود درآن زمان ترامپ از جزئيات برنامه‌هاي آتي خود حرفي نزده بود. موضع ترامپ درباره ايران در زمان آزمايش موشکي ايران خود را نشان داد.اما بازهم جزئيات رويکرد دولت ترامپ درباره ايران نامشخص بود.درآن زمان مقامات آمريکايي اعلام کردند که آزمايش موشکي ايران ناقض مفاد توافق هسته اي ايران با گروه 1+5 نخواهد بود. ترامپ پس از رسيدن به رئيس جمهوري شهروندان ايران را جزو فرمان منع ورود 7 کشور مسلمان شد.  در اين ميان تلاش‌هاي نمايندگان کنگره به رياست پل رايان همواره با هدف فشار به دولت براي خروج از توافق هسته اي بوده است.پيشتر نمايندگان کنگره از دولت ترامپ خواسته بودند که اجازه فروش هواپيماهاي شرکت بوئيينگ به ايران را لغو کند. امري که هنوز از سوي دولت ترامپ بررسي نشده است.
با رشد 70 درصدي افزايش تجارت ميان دو كشور مطرح شد
گروه صنعت، معدن و تجارت: روابط اقتصادي بين ايران و روسيه رو به بهبود است. طي سال‌هاي گذشته ميزان تجارت ميان دو كشور رشد قابل توجهي را تجربه كرده است. سال 2016 اعلام شد كه روابط تجاري ميان ايران و بزرگترين همسايه شمالي بيش از 70 درصد رشد داشته است.
رشد 70 درصدي تجارت ميان ايران و روسيه هرچند نويد دهنده خبرهاي خوبي در زمينه مبادلات اقتصادي ميان دو كشور است، اما براساس اظهار نظرهاي صورت گرفته از سوي مسئولان هر دو كشور مي‌توان متوجه شد كه اين رقم تا ميزان ايده‌آل هنوز هم فاصله زيادي دارد. طي سال‌هاي گذشته برنامه‌ريزي‌هاي متعددي براي بهبود وضعيت تجارت ميان ايران و روسيه در دستور كار مسئولان قرار گرفته است. در اين مدت تفاهم‌نامه‌هاي متعدد تجاري و گمركي به‌امضا رسيده و حتي در چند مورد تفاهم‌نامه‌هاي گمركي نيز مطرح، بررسي و اجرايي شد.
در همين حال نماينده افتخاري اتاق بازرگاني و صنعت روسيه در ايران به خبرگزاري اسپوتنيک گفت: روابط تجاري ايران و روسيه پس از رشد دو برابري در سال ۲۰۱۶، امسال افزايش بيشتري پيدا خواهد کرد. الکساندر ماکسيموف، نماينده افتخاري اتاق بازرگاني و صنعت روسيه در ايران ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ حجم تجارت ميان روسيه و ايران در مقايسه با سال پيش از آن به ميزان ۷۰ درصد افزايش يافت که به مدد رفع موانع تجاري حاصل شد. ارزش تجارت دوجانبه در سال گذشته ۲.۲ ميليارد دلار بود که بيشتر آن شامل صادرات ماشين‌آلات، تجهيزات، حمل و نقل، غذا و فلزات روسي بود. صادرات غذايي ايران به روسيه تنها ۰.۳ ميليارد دلار از اين تجارت را تشکيل داد.
به گفته ماکسيموف، افزايش تجارت در گروي بهبود روابط دوجانبه ميان ايران و روسيه و علاقه رو به رشد بازرگانان روسي و ايراني براي فعاليت‌هاي بازرگاني مشترک است. بعلاوه، دولت‌هاي دو کشور شرايط تجاري ضروري را با گشايش بانک‌هاي تخصصي، سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک، مناطق آزاد تجاري، مناطق آزاد اقتصادي، احياي لينک‌هاي حمل و نقل و معرفي تدابير جديد شامل ايجاد کريدورهاي سبز و تسهيل سيستم اعطاي رواديد ايجاد مي‌کنند. صادرات ماشين آلات روسيه به ايران در ژانويه ۷ درصد و کالاهاي فناوري پيشرفته ۳.۷ درصد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش يافت. اتاق بازرگاني و صنعت روسيه مشتاق است همکاري‌هاي فزاينده ادامه پيدا کند و به اين منظور مايل است ايران براي تسهيل بيشتر تجارت دوجانبه اقداماتي شامل تسهيل مقررات گمرکي صورت دهد.
در سال ۲۰۱۷ افزايش چشمگيري در بخش‌هاي نامبرده وجود داشته که عمدتا به دليل قراردادهايي بوده است که اخيرا در بخش حمل و نقل، براي تجهيزات پيشرفته شامل توليد و پالايش نفت و همچنين قراردادهاي جديد براي تعمير هواپيما و تجهيزات ريلي و سيستم‌هاي انرژي امضا شده است. گردش تجاري بدون مداخله بيشتر دولتي مي‌تواند افزايش پيدا کند با اين همه کاهش تعرفه‌هاي گمرکي و رفع موانع غيرتعرفه‌اي از سوي ايران اهميت زيادي دارد. مانند نياز براي گواهي‌هاي بيشتر و محدوديت‌ها براي صادرات گندم روسي که به کاهش چشمگير حجم صادرات روسيه در سال ۲۰۱۶ منجر شد.
به گفته ماکسيموف، شماري از پروژه‌ها برنامه‌ريزي شده است که تجارت دوجانبه در بخش‌هاي حمل و نقل و انرژي را افزايش خواهد داد. اجراي پروژه‌هاي صنعتي مشترک در سال‌هاي آينده به خصوص مشارکت شرکت‌هاي نفت و گاز روسيه در توسعه ۱۱ ذخاير در ايران، ميزان تجارت دوجانبه ميان اين کشورها را به ۱۰ ميليارد دلار افزايش خواهد داد. روسيه و ايران همچنين همکاري در صنعت خدمات را افزايش داده‌اند. بانک‌هاي روسي پاييز گذشته اعلام کردند در تدارک ورود به بازار ايران پس از رفع تحريم‌هاي بين‌المللي عليه برنامه هسته‌اي تهران هستند. پيش از اين الکساندر نوواک، وزير انرژي روسيه در يک کنفرانس بازرگاني ايران و روسيه که در دسامبر سال ميلادي گذشته برگزار شد، اظهار کرده بود بانک‌هاي مرکزي دو کشور همکاري نزديکي با يکديگر داشته و اجازه داده‌اند ۱۰ بانک بزرگ فعاليت‌هايشان در ايران و روسيه را از سر بگيرند. در اين ميان موضوعي که بايد به آن توجه داشته باشيم اين است که ايران در روابط تجاري با روسيه‌امکانات بسيار مناسب و خوبي را در اختيار دارد اما متاسفانه تمام زيرساخت‌هاي لازم براي اين موضوع مهيا نيست. يکي از اين زيرساخت‌ها تعرفه گمرکي است. درحالي‌که کشورهاي اوراسيا تعرفه گمرکي صفر يا بسيار پاييني با روسيه دارند، براي ايران چنين شرايطي مهيا نيست. موضوع ديگر ارزش پول روسيه است که سه برابر کاهش يافته است. مسئله ديگر اين است که ما نمي‌توانيم در روسيه ال سي باز کرد زيرا عليه روسيه نيز تحريم‌هايي وجود دارد و تجار و بازرگانان ايراني بايد ال سي را به شکل روبل به ريال باز کنند که هزينه بسيار بالايي دارد و براي تجار و بازرگانان صرفه اقتصادي ندارد.
با اين حال با وجود تمام مشکلات اين امکان وجود دارد که کشورمان و روسيه ارتباط تجاري و اقتصادي مناسب و خوبي داشته باشند و صادرات و واردات خوبي بين دو کشور در حد بالا و قابل قبولي انجام شود. البته از آنجا که قيمت روبل روسيه کاهش يافته، صادرات کالاها و محصولات ايراني به روسيه‌اندکي دشوار شده است، زيرا روس‌ها سعي دارند که قيمت‌ها را ثابت نگه دارند. اما واردات از روسيه به خصوص واردات مواد اوليه نقطه مثبتي براي کشورمان است که بايد آن را تقويت کنيم. موضوعي که برخي کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح مي‌کنند اين است به‌اندازه‌اي که روس‌ها از فرصت‌هاي تجاري ايران استفاده مي‌کنند، بازرگانان کشورمان نتوانسته‌اند از فرصت‌هاي موجود در بازار روسيه بهره ببرند. در مورد اين موضوع بايد به اين نکته اشاره کنم که ايران و روسيه در مورد گسترش همکاري‌هاي تجاري بسيار علاقه‌مند هستند و در همين رابطه به دنبال آن هستند که اقداماتي در زمينه حمل‌و‌نقل و ايجاد کانتينرهاي يخچال‌دار انجام دهند تا روند صادرات و واردات تسهيل شود.
البته در کشور ما همه نوع آمادگي براي ورود محصولات و کالاهاي کشور روسيه وجود دارد اما در روسيه هنوز قوانين سفت و سخت گمرکي و قرنطينه برقرار است که البته تا حدودي روان‌تر شده است. همچنين قرار بر اين است که صدور رواديد براي تجار و بازرگانان با روند آسان‌تري صورت بگيرد. در مجموع با توجه به اينکه بخشي از مشکلات در حال رفع است، مي‌توان آينده خوبي را براي روابط تجاري ايران و روسيه پيش‌بيني کرد. موضوع ديگري که برخي کارشناسان در مورد ارتباط تجاري ايران و روسيه مطرح مي‌کنند اين است که با توجه به قطع شدن ارتباط تجاري ترکيه و روسيه، فرصت بسيار خوبي براي کشورمان جهت حضور پررنگ‌تر در بازار روسيه فراهم شده است. در واقع اين استدلال درست است و اتفاقي که بين روسيه و ترکيه رخ داده است و ممنوعيت ورود کالاهاي ترکيه به روسيه نقطه عطفي براي تجارت ايران با روسيه است و ايران مي‌تواند صادرات بسيار خوبي در زمينه محصولات کشاورزي و مواد‌غذايي به همسايه شمالي خود داشته باشد.

وعده ريلي دولت محقق شد
گفته مي‌شود که راه آهن تا پايان دولت يازدهم به مرکز 5 استان گيلان، کرمانشاه، اروميه، همدان و از مسير جديد به تبريز مي‌رسد.
به گزارش تجارت، «از دولت يازدهم ريل به ماندگار مي‌ماند» وعده اي که چهار سال گذشته رييس جمهوري کشورمان به مردم داد امروز به ثمر رسيده و در کنار تمام اقدامات دولت در راستاي تحقق پروژه‌هاي دو خطه سازي راه آهن، نوسازي ناوگان ريلي، ورود تکنولوژي‌هاي جديد در اين حوزه و ... تا پايان دولت، روياي ديرينه مردم 5 استان کشورمان به تحقق مي‌رسد و صاحب راه آهن مي‌شوند.
هر چند که دولت‌هاي گذشته هم شعار توسعه راه آهن در کشور را سر مي‌دادند اما نتوانستند اقدام قابل توجهي در اين حوزه انجام دهند و اغلب اين شعارها جنبه نمايشي داشتند. در حالي که درآمد نفتي دو دولت قبل از 800 ميليارد دلار هم عبور کرده بود اما در پايان کار تقريبا هيچ دستاوردي در توسعه راه آهن براي مردم کشورمان نداشت به غير از عقد قراردادهاي بسيار گران با چيني‌ها مانند پروژه راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد که در اين دولت جلوي اين قرارداد بسيار گران با پيمانکار چيني گرفته شد.
اما در دولت يازدهم «ريل و توسعه راه آهن» در اولويت دولت چه در عمليات اجرايي و چه در تخصيص اعتبارات قرار گرفت. به طوري که‌امروز توسعه راه آهن به مهم‌ترين دستاورد دولت در بخش حمل و نقل تبديل شده و حتي جريان مخالف دولت يازدهم هم نمي‌تواند اين دستاوردها را انکار کند و ديديم که در جريان استيضاح وزارت راه و شهرسازي حتي موافقان استيضاح وي در مجلس هم اقدامات وزارت راه و شهرسازي را در توسعه راه آهن را تاييد کردند.
يکي از مهم‌ترين وعده‌هاي وزارت راه وشهرسازي در ابتداي کار اتصال مراکز استان‌ها به شبکه سراسري راه آهن بود که توانست در شرايطي به اين وعده خود جامه عمل بپوشاند که قيمت نفت از 120 دلار به کمتر از 30 دلار رسيد و دولت تنگناي مالي بي سابقه اي مواجه بود اما در کنار تمام کمبود اعتبارات تا پايان دولت مردم چهار استان گيلان، کرمانشاه،
اروميه و همدان براي اولين بار صداي سوت قطار را مي‌شنوند و راه آهن از مسير جديد دوباره به تبريز مي‌رسد.
در اين باره «جبارعلي ذاکري» معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايلنا با بيان اينکه رکود ريل گذاري در کشور با احداث 1728 کيلومتر ريل در روز زده شد، گفت: از ابتداي دولت يازدهم پنج طرح اقتصاد مقاومتي در اولويت کاري وزارت راه قرار گرفت. تعهد دولت در حوزه ريل گذاري در سال 95 ساخت 591 کيلومتر راه آهن بود که براي سال جاري هم تعهد ساخت 400 کيلومتر راه آهن را برعهده داريم.
وي با اشاره به کمبود اعتبارات دولت اظهار داشت: با توجه به بحث تامين اعتبار، پروژه‌هاي ريلي ديرتر از موعد مقرر صورت گرفت اما از بهمن ماه سال گذشته با تخصيص اعتبارات اجراي پروژه‌ها سرعت گرفتند. امروز هر 5 پروژه ريلي به صورت همزمان در حال ريل گذاري هستند که اين يک رکود بي سابقه در پروژه‌هاي عمراني محسوب مي‌شود.
وي با اشاره به رکورد زني ريل گذاري در کشورمان گفت : بهترين رکورد را در ريل گذاري پروژه‌هاي ريلي را در کارگاه همدان به احداث 1728 متر ريل در طول يک روز داريم و راه آهن تا 7 روز ديگر به همدان مي‌رسد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه راه آهن با بيان اينکه‌امروز 5 پروژه ريلي نقده، قزوين- رشت، پروژه راه آهن غرب کشور (همدان و کرمانشاه) و مسير جديد تبريز به صورت همزمان در حال ساخت است، ادامه داد: تا پايان دولت يازدهم علميات ريل گذاري اين 5 پروژه به اتمام خواهد رسيد.   
ذاکري گفت : در حال حاضر ميزان ريل گذاري در پروژه راه آهن قزوين - رشت در روز 1400 متر است. در پروژه راه آهن نقده ريل گذاري به 500 متر در روز رسيده است و در مابقي پروژه‌ها هم سرعت اجراي عمليات قابل قبول است و ريل گذاري تمام اين 5 پروژه تا پايان دولت يازدهم به اتمام مي‌رسد.
پايان کار ساخت بزرگترين پل ريلي کشور
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به پيشرفت قابل توجه پروژه بزرگ ريلي قزوين- رشت اعلام کرد: در آخرين پيشرفت ثبت شده در اين پروژه طولاني‌ترين پل ريلي کشور آماده بهره‌برداري شده است.
خيرالله خادمي‌در گفت‌وگو با ايسنا تصريح کرد: در حال حاضر پروژه قزوين – رشت در حوزه زيرسازي پيشرفت ۹۵ درصدي را به ثبت رسانده و در ساخت ايستگاه‌هاي اين محور نيز رشدي ۸۵ درصدي داشته‌ايم. ريل‌گذاري اين پروژه ۱۶۵ کيلومتري نيز از چند ماه قبل آغاز شده و در حال حاضر بيش از ۱۰۰ کيلومتر از اين محور ريل‌گذاري شده است و پيش‌بيني مي‌کنيم با توجه به آنکه کار در چهار جبهه مختلف ادامه دارد، ظرف چند ماه آينده ريل‌گذاري نيز به پايان برسد.
مديرعامل شرکت ساخت با بيان اينکه پروژه ريلي قزوين- رشت يکي از اصلي‌ترين اولويت‌ها و در عين حال دشوارترين پروژه‌هاي زيرساختي ايران به حساب مي‌آيد، توضيح داد: اين محور از نظر ساخت ابنيه و تونل يکي از پيچيده‌ترين شرايط را براي پيمانکاران به وجود آورده است. با توجه به آنکه وضعيت پروژه کوهستاني است و احتمال دارد ريزش بعضي از تونل‌ها وجود دارد، قطعا نياز به پيگيري کار تحت شرايط خاص وجود خواهد داشت.
خادمي‌ادامه داد: در اين محور ۵۸ تونل تعريف شده که در حال حاضر کار ۵۰ تونل به اتمام رسيده و هشت تونل پاياني نيز مراحل آخر کار را پشت سر مي‌گذارند تا امکان ريل‌گذاري در آنها فراهم شود. حدود ۵۰ دستگاه پل بزرگ در اين پروژه قرار گرفته که اقدامات مثبتي در راستاي ساخت و تکميل آنها انجام شده است.
معاون وزير راه با اشاره به قرار گرفتن طولاني‌ترين پل ريلي کشور در اين پروژه اظهار کرد: اين پل که ۱۵۷۰ متر طول دارد در ورودي سد منجيل و اطراف درياچه اين سد قرار گرفته است. خوشبختانه کار اجرايي آن به پايان رسيده و ما اين اميد را داريم که با انجام ريل‌گذاري اين پل بزرگ نيز در جريان افتتاح پروژه به بهره‌برداري نهايي برسد.
وي خاطرنشان کرد: با وجود تمام دشواري‌ها و پيچيدگي‌هاي اين پروژه که حدود ۳۵ کيلومتر از آن پل يا تونل است، خوشبختانه منابع مالي لازم فراهم شده و کار با سرعت قابل توجهي ادامه دارد. ما اميدواريم با نهايي شدن کار در بخش‌هاي باقي‌مانده تا پايان دولت يازدهم امکان بهره‌برداري از اين طرح فراهم شده و مردم گيلان از نعمت راه‌آهن بهره‌مند شوند.
پارس‌جنوبي نماد تحقق اقتصاد مقاومتي
بيش از ۲۰۰ نماينده مجلس شوراي اسلامي‌در بيانيه‌اي با اشاره به بهره‌برداري از فازهاي جديد منطقه گازي پارس جنوبي اين امر را نماد تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي عنوان کردند.
به نقل از ايسنا، در بيانيه نمايندگان که از سوي علي‌اصغر يوسف نژاد، عضوهيأت رييسه مجلس در جلسه علني صبح ديروز (چهارشنبه) مجلس قرائت شد آمده است:
«افتتاح همزمان 6 فاز توسعه ميدان عظيم گازي پارس جنوبي و شروع بهره‌برداري از لايه نفتي اين ميدان و چهار طرح پتروشيمي‌در ۲۷ فروردين ماه ۹۶ با سرمايه‌گذاري قريب به ۲۰ ميليارد دلار برگ افتخار زريني براي جمهوري اسلامي‌ايران و مويد کارآمدي و توانمندي نظام در سخت‌ترين شرايط تحريم‌هاي ستمگرانه عليه صنعت نفت کشور است. امروز مجموعه پارس جنوبي به عنوان نماد تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در تارک نظام مي‌درخشد. پيگيري سرسختانه براي اجراي منويات مقام معظم رهبري در برداشت شايسته و منصفانه از ميدان‌هاي مشترک به حمدالله‌امروز و در اين دولت با بهره‌بردراي از ۱۱ فاز پارس جنوبي به خوبي محقق شده است.
فعاليت تحسين‌برانگيز شرکت‌هاي پيمانکاري و سازندگان ايراني در اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي اين ميدان همراه با تکميل زنجيره ارزش با احداث همزمان طرح‌هاي متعدد پتروشيمي‌از مصاديق رويکردهاي توليد درونزا، برونگرا و دانش‌بنيان مي‌باشد.
ما نمايندگان ملت اين موفقيت و افتخار بزرگ را به محضر ملت، مقام معظم رهبري، خانواده معظم شهدا و ايثارگران، رييس جمهور محترم، دولت و همه دست‌اندرکاران طرح‌هاي عظيم پارس جنوبي در بخش‌هاي مختلف گاز، نفت و پتروشيمي‌تبريک مي‌گوييم و اميدواريم در سايه اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال شاهد شکوفايي بيشتر توليدکنندگان اين حوزه باشيم.»
به گزارش روزنامه تجارت، فازهاي ١٧ و ١٨ پارس جنوبي، روز يکشنبه، 27 فروردين ماه با حضور دکتر حسن روحاني، رئيس جمهوري، مهندس بيژن زنگنه، وزير نفت، محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه، محمدرضا نعمت زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت، فخرالدين احمدي دانش‌آشتياني، وزير آموزش و پرورش، سورنا ستاري، معاون علمي‌و فناوري رئيس جمهوري، محمد نهاونديان، رئيس دفتر رئيس جمهوري و مسئولان استاني بوشهر به طور رسمي‌مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
قرارداد فازهاي ١٧ و ١٨ پارس جنوبي که به بهره‌برداري رسيد، حدود ١١ سال قبل (٢٢ خردادماه ١٣٨٥)، ميان شرکت ملي نفت ايران به کنسرسيومي‌متشکل از سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، شرکت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران، شرکت ملي حفاري ايران، شرکت مهندسي و ساختمان صنايع نفت و شرکت صنعتي دريايي ايران (صدرا) امضا شد که در ادامه راه و در دولت يازدهم به دليل تاخيرهاي صدرا در ساخت سکو، شرکت ايزوايکو جايگزين اين شرکت در فازهاي ١٧ و ١٨ شد.
اين ٢ فاز که زمان ٥٢ ماه براي اجراي آن تعريف شده بود قرار بود حداکثر تا پايان دولت دهم تکميل و به بهره‌برداري برسد، اما به مانند بسياري از پروژه‌ها در دولت نهم و دهم به دليل تغييرات مديريتي، شدت تحريم‌ها و کمبود منابع مالي نيمه کاره ماند و به دولت بعد منتقل شد.
دولت يازدهم که سرکار آمد، پارس جنوبي و برداشت از ميدان‌هاي مشترک اولويت بندي و بر سه موضوع هزينه، زمان و کيفيت تاکيد شد و پيمانکاران فازهاي پارس جنوبي با اين فرمان به جلو حرکت کردند.
فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبي شامل چهار سکوي دريايي در مجموع شامل ٤٤ حلقه چاه در فاصله ١٠٥ کيلومتري ساحل عسلويه، دو رشته خط لوله ٣٢ اينچ دريايي انتقال گاز به طول تقريبي (هر خط) ١٠٥ کيلومتر، دو خط لوله ٤ اينچ دريايي جهت انتقال محلول گلايکول به طول تقريبي(هر خط) ١٠٥ کيلومتر است.
تاسيسات ساحلي فازهاي ١٧ و ١٨ پارس جنوبي شامل واحدهاي دريافت و جداسازي گاز و ميعانات، تثبيت ميعانات گازي، چهار رديف تصفيه گاز شامل واحدهاي شيرين سازي، نمزدايي، تنظيم نقطه شبنم و مرکاپتان زدايي هرکدام به ظرفيت پالايش ٥٠٠ ميليون فوت مکعب در روز، واحد فشرده سازي و تراکم گاز جهت صادرات، واحدهاي استحصال و بازيافت گوگرد به همراه واحد جداسازي و دانه بندي گوگرد و واحد احياء منواتيلن گلايکول، سرويس‌هاي جانبي شامل بخار، توزيع برق، آبگيري از دريا و سرويس‌هاي متفرقه از قبيل نيتروژن، هواي فشرده و غيره، سيستم تصفيه آبهاي صنعتي و فاضلاب و سيستم‌هاي مشعل جهت تخليه اضطراري، سيستم سوخت گاز و ديزل پالايشگاه، سيستم آب آتشنشاني (مخزن و تلمبه‌ها و شبکه) اطاق‌هاي کنترل، پست‌هاي برق، آزمايشگاه، انبار، کارگاه، دفاتر و غيره، چهار مخزن جهت ذخيره و صادرات ميعانات گازي، مخازن ذخيره سازي LPG است.
هدف از اجراي فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي توليد روزانه 56.6 ميليون متر مکعب گاز 75 تن ميعانات گازي، توليد روزانه 400 تن گوگرد، توليد سالانه يک ميليون تن اتان به منظور تامين پتروشيمي‌و توليد سالانه 1.05 تن گاز مايع ال پي جي (پروپان و بوتان) است.
در سفر يک روزه رئيس جمهوري به استان بوشهر، افزون بر افتتاح فازهاي 17، 18، 19 و 2٠و21، طرح توسعه لايه نفتي ميدان گازي پارس جنوبي به بهره برداري مي‌رسد.
براي اجراي فازهاي 17 و 18، 19 و 20 و 21 پارس جنوبي و طرح توسعه لايه نفتي اين ميدان مشترک گازي و طرح‎هاي پتروشيمي‌20 ميليارد دلار سرمايه گذاري شده است.
هم اکنون توليد گاز در پارس جنوبي نسبت به سال 92 بيش از 2 برابر افزايش يافته است.
با افتتاح پنج فاز پارس جنوبي 150 ميليون متر مکعب گاز ، 200 هزار بشکه ميعانات گازي، سه ميليون تن گاز اتان و سه ميليون تن گاز ال پي جي (گاز مايع ) به توليد ايران افزوده شده است.
با افتتاح فازهاي جديد پارس جنوبي، برداشت گاز طبيعي ايران از ميدان مشترک پارس جنوبي با کشور قطر برابر خواهد شد.
همچنين چهار طرح مجتمع‌هاي پتروشيمي‌کاويان 2، مرواريد، انتخاب و تخت جمشيد در منطقه پارس جنوبي که بدست فعالان بخش خصوصي ساخته شده است، افتتاح خواهد شد.
با راه‌اندازي اين طرح‌هاي پتروشيمي‌در مجموع سالانه 2 ميليون تن به محصولات پتروشيمي‌و پليمري کشور به ارزش 2 ميليارد دلار افزوده مي‌شود که اين امر سبب تحولي عظيم در زمينه توليد و اشتغال در منطقه ويژه پارس خواهد شد.
هر دو فاز پارس جنوبي سالانه 3،5 تا چهار ميليارد دلار در آمد ارزي ايران را افزايش مي‌دهد و در کمتر از 2 سال همه سرمايه گذاري‎ها در اين پنج فاز (21،20،19،18،17) به اقتصاد ملي باز مي‌گردد.