همکاري شرکت ملي پست با بورس
معاون وزير ارتباطات گفت: با تغيير اساسنامه شرکت ملي پست، اين مجموعه با توجه به زيرساختهاي موجود در پست و در تعامل با ارکان بازار سرمايه، تلاش خود را براي افزايش شفافيت بازار سرمايه به کار مي‌بندد.حسين مهري در گفتگو با تسنيم اهميت بازار سرمايه در تامين مالي را مورد تاکيد قرار داد و گفت: با توجه به شفافيت موجود در بازار سرمايه در انتشار عملکرد فعالان آن، اين بازار مرجع بسيار مناسبي در تامين مالي پروژه‌هاي بزرگ، کوچک و متوسط اقتصادي محسوب مي‌شود. تلاش اين بازار در ارتقاي شفافيت اطلاعاتي به راحتي مي‌تواند سرمايه‌ها را جمع‌آوري و به سمت چرخه اصلي توليد هدايت کند.

صورت‌هاي مالي 9 ماهه «فارس»
شرکت صنايع پتروشيمي‌خليج فارس در دوره 9 ماهه سال مالي منتهي به 31 خرداد ماه 1396، به هر سهم مبلغ 21 ريال زيان اختصاص داد.شرکت صنايع پتروشيمي‌خليج فارس اطلاعات و صورت‌هاي مالي ميان دوره 9 ماهه منتهي به 30 اسفند ماه 1395 را با سرمايه 50 هزار ميليارد ريال، به صورت حسابرسي نشده منتشر کرد.به گزارش سنا، شرکت صنايع پتروشيمي‌خليج فارس در دوره 3 ماهه سال مالي منتهي به 31 خرداد ماه 1396، مبلغ يک هزار و 62 ميليارد و 199 ميليون ريال زيان خالص شناسايي کرد و بر اين اساس به هر سهم مبلغ 21 ريال زيان اختصاص داد.

نگاهي بر صورت‌هاي مالي «غفارس»
شرکت شير پاستوريزه پگاه فارس اطلاعات و صورت‌هاي مالي يک ساله منتهي به 30 اسفند ماه 1395 را با سرمايه 200 ميليارد ريال، به صورت حسابرسي نشده منتشر کرد.به گزارش سنا، شرکت شير پاستوريزه پگاه فارس در دوره 12 ماهه سال مالي منتهي به 30 اسفند ماه 1395، مبلغ 134 ميليارد و 715 ميليون ريال سود خالص شناسايي کرد و بر اين اساس به هر سهم مبلغ 674 ريال سود اختصاص داد؛ که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته معادل 46 درصد افزايش را نشان مي‌دهد."غفارس" سود انباشته پايان دوره را مبلغ 153 ميليارد و 203 ميليون ريال اعلام کرد.
رئيس سازمان بورس عنوان کرد:
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار به رشد 100 درصدي انتشار اوراق مالي اسلامي‌در سال گذشته اشاره کرده و مي‌گويد: از ابتداي زمان شروع انتشار ابزارهاي مالي اسلامي‌۱۴.۵ ميليارد دلار اوراق مالي اسلامي‌منتشر شده که ۲.۲ ميليارد دلار اسناد خزانه اسلامي‌بوده است.
به نقل از ايسنا، شاپور محمدي در نهمين دوره بين المللي بازار سرمايه اسلامي‌گفت: از زمان شروع انتشار ابزارهاي مالي اسلامي‌تاکنون ۱۴.۵ ميليارد دلار اوراق مالي اسلامي‌منتشر شده و مانده اين اوراق در سال ۲۰۱۷ معادل ۹.۸ ميليارد دلار بوده است که از اين مبلغ ۲.۲ ميليارد دلار مربوط به اسناد خزانه اسلامي‌است که براي تامين مالي دولت استفاده مي‌شود.رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در سال گذشته انتشار اوراق مالي اسلامي‌نسبت به سال ۱۳۹۴، صد درصد رشد داشته که‌اميدواريم بتوانيم از ابزارهاي مالي اسلامي‌براي تامين مالي پروژه‌هاي دولتي و نيمه خصوصي استفاده کنيم.
وي تصريح کرد: در بازار سرمايه ايران انتشار اوراق مشارکت، اوراق اجاره شرکتي و دولتي، اوراق سلف موازي استاندارد، اوراق رهني، اسناد خزانه و اوراق استصناع اجرايي شده است که به همت کميته فقهي سازمان نظارت‌هاي لازم بر روي آن صورت گرفته است.به گفته محمدي، در کميته فقهي رويه کار به اين شکل است که مرحله نخست ارائه طرح جديد است که اين طرح مي‌تواند از سوي نهادهاي مالي مثل تامين سرمايه‌ها و شرکت‌هاي توليدي صورت گيرد و در مرکز پژوهش توسعه اسلامي‌طرح گردآوري و براي بررسي اوليه و نظارت کارشناسي آماده مي‌شود به نحوي که از متخصصان بازار مالي نظرات کارشناسي اخذ و در مرحله بعد کارگروه مطالعات فقهي بازار سرمايه از جنبه‌هاي فقهي و شرعي بررسي مقدماتي را بر روي آن صورت مي‌دهند.رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار مرحله بعد را اخذ نظرات کارشناسي و بررسي مجدد در کميته تخصصي فقهي بورس به صورت جامع دانست و خاطرنشان کرد: بعد از اينکه کليات طرح تاييد شد، مصوبه براي نگارش تخصصي و دقيق و حتي کلمه به کلمه در مورد ابزارها انجام مي‌شود چرا که هر کلمه بار معنايي دارد و ممکن است در اجرا به کارگيري ابزار اسلامي‌را دچار مشکل کند.
محمدي گفت: ارزيابي ابزارهاي مالي جديد و ارائه پيشنهاد براي استفاده در بورس و بازارهاي خارجي از ديد فقهي مدنظر سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد. ضمن اينکه همکاري با شوراهاي مشابه در سازمان داخلي و خارجي ارزيابي ابزارهاي مالي اسلامي‌براي بازار سرمايه همکاري در توسعه و گسترش برنامه‌هاي آموزشي و انتشارات علمي‌در زمينه مالي و اسلامي‌از جمله وظايف کميته فقهي است.محمدي گفت: در ۹ سالي که کميته فقهي بازار سرمايه شروع به کار کرده ۱۴۵ جلسه برگزار شده که نتيجه آن بررسي حدود ۵۰ ابزار نهاد مالي و قرارداد است که جنبه‌هاي شرعي آنها مورد بررسي قرار گرفته و بعضا تاييد شده و در گاهي مواقع حتي بعد از اصلاحات صورت گرفته هم ابزار به لحاظ فقهي تاييد نشده است، بنابراين تمام دقت نظرهاي لازم در اين رابطه لحاظ مي‌شود.
 افزايش ابزارهاي مالي اسلامي‌در دستور کار سازمان بورس
همچنين بهادر بيژني جانشين رئيس سازمان بورس در همايش بازار مالي اسلامي‌که‌امروز برگزار شد گفت: باتوجه به اينکه در کشور ما تمامي‌ابزارها اسلامي‌هستند ديگر کشورها مي‌توانند در اين همايش آموزش‌هاي لازم را دريافت کرده و با جديدترين ابزارها اشنا شوند. همچنين ميتوانند از مطالبي که فقهاي ما منتشر ميکنند به عنوان الگو در بازارهاي خود استفاده کنند.
بيژني درخصوص ارتباط ايران با ديگر کشورها درخصوص استفاده از ابزارهاي مالي اسلامي‌گفت: ارتباط ايران با کشورهايي نظير مالزي و اندونزي بسيار مطلوب است. درهمين زمينه طي هفته اينده هيئتي از وزارت اقتصاد و سازمان بورس به مالزي سفر ميکنند و در خصوص اوراق بدهي دولتي گفتگو مي‌کنند.وي افزود: تلاش ما اين است که همکاري‌هاي خود را با کشورهاي اسلامي‌افزايش دهيم. تا بتوانيم خواسته اصلي سرمايه گذاران درخصوص حلال بودن ابزارها را برآورده کنيم. يکي ديگر از برنامه‌ها افزايش ارتباط بين فقهاي کشورهاست. در اخرين تحولات هفته گذشته اعضاي کميته فقهي در مالزي جلسات متعددداشتند که توانستيم تا حد قابل توجهي بورس اسلامي‌ايران را معرفي کنيم.وي در ادامه بيان کرد:قدم اول مذاکرات با مالزي درخصوص اوراق بدهي است که قرار است با نهادناظر اين کشور جلسات متعددي برگزار شود.بحث دوم با مقامات اين کشور در خصوص بررسي بازار از نظر شريعت است. اين مورد براي کشور ما الويت بسياري دارد.وي ادامه داد: بازار مشترک سرمايه يکي ديگر از موضوعاتي بود که رييس امور بين الملل سازمان بورس در خصوص آن صحبت کرد. طرح تاسيس بازار مشترک سرمايه در سازمان بورس اوراق بهادار در حال بررسي است. در اين زمينه سازمان به مقامات اقتصادي کشور اعلام آمادگي کرد تا در آينده اين بازار تاسيس شود. لازمه اين موضوع نيز وحدت ميان کميته‌هاي فقهي است. اگر قرار باشد ابزارهاي مختلف اسلامي‌در اين بازارها استفاده شود نياز به يک وحدت ميان اين بازارهاست.بيژني افزود: بازار سرمايه ايران در نظر دارد که به سراغ کشورهاي خارجي رفته و خدمات خود را معرفي کند. در اين زمينه طي يکسال اخير مذاکراتي با کشورهاي آلمان و کره صورت گرفت. همچنين ما نياز داريم براي جذب سرمايه گذار خارجي با نهادهاي حقوقي دنيا نيز ارتباط مفيد داشته باشيم تا بتوانيم امنيت بازار ايران را به خارجي‌ها ثابت کنيم.جانشين رئيس سازمان بورس در پايان گفت:جذب سرمايه کذار خارجي بعد از برجام دوبرابر شده است. اما چون اين تعداد محدود است در شان بازار سرمايه ايران نيست. اما با برنامه‌هايي که سازمان بورس دارد پيش بيني ميشود اين تعداد افزايش چشمگيري داشته باشد.
موضوعات فقهي در بازار سرمايه اولويت اول است
همچنين غلامرضا مصباحي مقدم در نهمين دوره بين‌المللي بازار سرمايه اسلامي‌گفت: کميته تخصصي فقهي سازمان بورس که در سال ۲۰۰۷ تشکيل شد از يک نفر متخصص بازار مالي، يک نفر اقتصاد دان و دو فقيه آشنا با بازار مالي تشکيل شده است.وي افزود: اوراق اجاره يکي از پر کاربردترين صکوک است که در سال ۲۰۱۱ توسط ايران مورد استفاده قرار گرفته و از جمله ابزاري است که کميته فقهي آن را تاييد کرده است. کميته فقهي دو قالب براي اوراق اجاره را تصويب کرده قالب اول با فرض وحدت شخصيت فروشنده و مستاجر و دوم اوراق اجاره با فرض تفاوت شخصيت فروشنده و مستاجر.رئيس کميته فقهي افزود: اوراق اجاره مي‌تواند به صورت عادي، اختيار فروش و به شرط تمليک باشد.وي ادامه داد: اوراق استثنا اوراق ديگري است که نرخ ثابت دارد و ابزار مناسبي براي پروژه‌هاي عمراني است، تاکنون يک مورد اوراق استثنا در ايران منتشر شده است.مصباحي مقدم در ادامه به انواع اوراق مرابحه اشاره کرد و شرايط فقهي آن‌ها را بيان کرد و در بخشي از صحبت‌هايش به اوراق منفعت اشاره کرد.وي درباره اوراق قرض الحسنه، گفت: قرض بدون بهره در شريعت اسلام پسنديده است. اوراق قرض الحسنه بدون بهره است و ناشر اوراق به‌اندازه ارزش اسمي‌اوراق بدهکار مي‌شود. اينجا اوراق به کسر يا صرف نداريم.او در بخشي از صبحت‌هايش به ديگر ابزارهاي مختلف اسلامي‌اشاره کرد و درباره موضوعات شرعي آن به توضيحاتي
پرداخت.
مطابق مصوبه شوراي عالي اصل 44 قانون اساسي سازمان خصوصي سازي موظف است با توجه به انقضاي 10 ساله اقساط سهام عدالت نسبت به ارايه صورتحساب مشمولان اقدام کند و سود سهام را به‌اندازه اي که به مشمولان تعلق دارد، بپردازد.
سخنگوي سازمان خصوصي سازي گفت: مرحله دوم ساماندهي سهام عدالت، در حقيقت مکمل مرحله نخست آن است و طي آن مشمولان مي‌توانند با مراجعه به سامانه به آدرس www.samanese.ir به اعلام شماره شباي 24 رقمي‌حساب بانکي خود همراه با IR اوليه بپردازند.
به تقل از ايرنا، به گفته اين مقام مسئول، شماره شبا براي پرداخت سود سهام عدالت سال 95 به مشمولان دريافت مي‌شود که‌اميد مي‌رود از نيمه دوم امسال و با اعلام سود 60 شرکت سرمايه پذير، سود سهام عدالت به حساب افراد واريز شود.
وي تاکيد کرد، سود سال 1395 متعلق به دولت يا خزانه نيست و فقط به حساب مشمولان واريز خواهد شد.
سبحاني يادآور شد: مشمولان مي‌توانند با مراجعه به شعب بانک‌هاي عامل، استفاده از دستگاه‌هاي خودپرداز بانکي يا استفاده از اينترنت بانک و تلفن بانک به دريافت شماره شباي حساب‌هاي خود بپردازند.
وي خاطرنشان کرد: همه بانک‌هاي دولتي و خصوصي و همچنين سه موسسه مالي و اعتباري «کوثر»، «ملل» (عسگريه سابق) و «توسعه» که متصل به شبکه شتاب بوده و مورد تاييد بانک مرکزي هستند، براي اعلام شماره شباي حساب‌هاي مشمولان آماده خدمات رساني اند.
سخنگوي سازمان خصوصي سازي ادامه داد: مطابق آمار براي بيش از 47 ميليون نفر مشمول سهام عدالت، به همين تعداد نيز بايد شماره شبا دريافت شود؛ در صورتي که شماره‌هاي اعلامي‌مشکل داشته يا متعلق به شخص ديگري غير از مشمول باشد، پس از 15 روز ايراد وارده از طريق پيامک به افراد اعلام مي‌شود.
وي در ادامه با اشاره به مرحله نخست ساماندهي سهام عدالت، يادآوري کرد: از روز 17 اسفندماه گذشته و با رونمايي از سامانه، ارائه صورتحساب و صدور قبض براي مشمولان آغاز شده و تاکنون بيش از 30 ميليون نفر از مشمولان به سامانه مراجعه و صورتحساب دريافت کرده‌اند.10 سال مهلت قانوني براي اينکه از محل سود سهام عدالت، بدهي مشمولان بابت خريد سهام پرداخت شود، به پايان رسيده و براي هر فرد 10 ميليون ريال (يک ميليون تومان) سهم در مدت 10 سال( بين سال‌هاي 1385 تا 1394 ) اختصاص يافته است.در اين 10 سال، از محل سود سهام عدالت مقداري سود به خزانه واريز شده و هم اکنون با پايان مهلت 10 ساله، سهام قابل واگذاري است.سازمان خصوصي سازي تا شهريور ماه سال جاري مهلت در نظر گرفته است تا مشمولاني که مانده اي دارند و همه 10 ميليون ريال(يک ميليون تومان) سهام برايشان آزاد نشده، به واريز باقي مانده سهم براي مالکيت کامل آن اقدام کنند؛ موضوعي که اختياري بوده و هيچ اجباري به واريز بدهي نيست.
سامانه ساماندهي سهام عدالت صبح سه شنبه (هفدهم اسفند ماه 1395) با حضور «اسحاق جهانگيري» معاون اول رئيس جمهوي و «علي طيب نيا» وزير امور اقتصادي و دارايي، در سالن اجلاس سران رونمايي شد.
هدف عمده توزيع سهام عدالت، بهينه کردن توزيع درآمد در کشور و مشارکت دادن همه مردم در اداره‌امور اقتصادي کشور است و با بکارگيري راهکارهاي خاص خود به تعديل اقتصادي مي‌پردازد.
اهداف اين طرح، مشارکت مردم در آباداني کشور، رشد و توسعه اقتصادي، فقرزدايي، ترويج فرهنگ سهامداري، ايجاد تعادل ثروت ميان دهک‌هاي بالا و پايين، افزايش سهم بخش تعاون، اتکاي خانوارهاي نيازمند به خودشان، قطع دست مفسدان اقتصادي، تسريع روند خصوصي سازي از طريق واگذاري گسترده سهام شرکت‌هاي دولتي، تفکيک مناسب تر وظايف حاکميتي و بنگاه داري، سازماندهي کاراتر بنگاه‌هاي دولتي و کارآمدسازي دولت در عرصه وظايف حاکميتي است.مطابق مصوبه شوراي عالي اصل 44 قانون اساسي سازمان خصوصي سازي موظف است با توجه به انقضاي 10 ساله اقساط سهام عدالت نسبت به ارايه صورتحساب مشمولان اقدام کند و سود سهام را به‌اندازه اي که به مشمولان تعلق دارد، بپردازد.
بازارهاي سهام آسيا روز چهارشنبه در واکنش به اعلام غيرمنتظره انتخابات زودهنگام در انگليس و تداوم نگراني‌هاي ژئوپليتيکي عقب نشيني کردند.
به نقل از ايسنا، شاخص ام اس سي آي بازارهاي سهام آسيا اقيانوسيه بجز ژاپن ۰.۶ درصد اُفت کرد و به پايين‌ترين سطح از اواسط مارس رسيد. شاخص نيک‌کي ۲۲۵ ژاپن ثابت ماند و در ۱۸۴۱۷.۵۴ واحد ايستاد در حاليکه کسپي کره جنوبي ۰.۵ درصد اُفت کرد و به ۲۱۳۶.۸۵ واحد رسيد. شاخص‌هانگ سنگ هنگ کنگ با ۰.۸ درصد افزايش، در ۲۳۷۴۴.۱۰ واحد ايستاد و شانگهاي کامپوزيت ۱.۲ درصد ريزش کرد و به ۳۱۵۹.۸۹ واحد رسيد. شاخص اس اند پي/اي اس ايکس استراليا با ۰.۶ درصد کاهش، به ۵۸۰۱.۶۰ واحد نزول کرد. بازارهاي سهام در تايوان، سنگاپور و فيليپين هم با کاهش روبرو شدند.بر اساس گزارش آسوشيتدپرس، ترزا مي، نخست وزير انگليس برخلاف موضع قبلي خود، خواستار برگزاري انتخابات عمومي‌زودهنگام در ژوئن شد. پوند با اين انتظار که خانم مي‌ممکن است توافق بهتري را براي خروج انگليس از عضويت اتحاديه اروپا کسب کند، صعود کرد. اعلام اين خبر به صعود ارزش پوند منجر شد، اما شاخص FTSE ۱۰۰ را تحت فشار قرار داد.به گفته ريک اسپونر، تحليلگر ارشد شرکت سي ام سي مارکتس، در شرايطي که معامله‌گران پتانسيل ريسکهاي ژئوپليتيکي فزاينده در مناطق مختلف را ارزيابي مي‌کنند، برگزاري زودهنگام انتخابات انگليس به نگراني‌ها و نوسان بازار اضافه مي‌کند.در وال استريت، پس از اينکه سرمايه گذاران در واکنش به گزارش‌هاي مالي مايوس کننده از سوي شرکت جانسون اند جانسون و گولدمن ساش به فروش اقدام کردند، شاخصهاي سهام روز سه شنبه با کاهش روبرو شدند. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ به ميزان ۰.۳ درصد، داوجونز اينداستريال اوريج ۰.۶ درصد و نزدک کامپوزيت ۰.۱ درصد کاهش يافت.در بازارهاي کالا، بهاي معاملات نفت خام آمريکا در معاملات الکترونيکي نيويورک ۱۱ سنت کاهش يافت و به ۵۲.۳۰ دلار در هر بشکه رسيد. بهاي معاملات اين بازار روز سه شنبه با ۲۴ سنت کاهش، در ۵۲.۴۱ دلار بسته شده بود. نفت برنت که قيمت پايه بازار بين المللي است در معاملات لندن، با ۱۵ سنت کاهش، به ۵۴.۷۴ دلار در هر بشکه رسيد.دلار بخشي از ضرر روز سه شنبه را جبران کرد و ۰.۱۵ درصد در برابر سبدي از ارزها صعود کرد. دلار از اُفت بازده اوراق قرضه‌امريکا که به پايين‌ترين سطح در پنج ماه گذشته رسيده، تضعيف شده است.دلار از ۱۰۸.۴۲ ين به ۱۰۸.۵۸ ين افزايش يافت. يورو از ۱.۰۷۳۱ دلار به ۱.۰۷۱۸ دلار کاهش يافت.
ارزش بازار گروه گسترش نفت و گاز پارسيان در دوره يک ماهه منتهي به 30 اسفندماه 95 با افزايش يک هزار و 420 ميليارد و 137 ميليون ريال به مبلغ 101 هزار و 390 ميليارد و 392 ميليون ريال رسيد.
گروه گسترش نفت و گاز پارسيان صورت وضعيت پرتفوي سرمايه گذارها در دوره يک ماهه منتهي به 30 اسفند ماه 95 را با سرمايه 40 هزار و 500 ميليارد ريال به صورت حسابرسي نشده منتشر کرد.به نقل از سنا، گروه گسترش نفت و گاز پارسيان در دوره يک ماهه منتهي به اسفند ماه تعدادي از سهام چند شرکت بورسي را با بهاي تمام شده 366 ميليارد و 170 ميليون ريال به مبلغ يک هزار و 328 ميليارد و 207 ميليون ريال واگذار کرد و از اين بابت معادل 962 ميليارد و 37 ميليون ريال سود کسب کرد.همچنين اين شرکت طي دوره يک ماهه ياد شده تعدادي از سهام چند شرکت بورسي را با بهاي تمام شده 126 ميليارد و 597 ميليون ريال خريداري کرد."پارسان" در ابتداي دوره يک ماهه ياد شده تعدادي از سهام چند شرکت بورسي را با بهاي تمام شده 42 هزار و 627 ميليارد و 843 ميليون ريال و ارزش بازار 99 هزار و 970 ميليارد و 255 ميليون ريال در سبد سهام خود داشت.بهاي تمام شده سهام بورسي اين شرکت طي همين دوره معادل 239 ميليارد و 573 ميليون ريال کاهش يافت و به مبلغ 42 هزار و 388 ميليارد و 270 ميليون ريال رسيد.همچنين ارزش بازار آن نيز با افزايش يک هزار و 420 ميليارد و 137 ميليون ريال در پايان دوره معادل 101 هزار و 390 ميليارد و 392 ميليون ريال محاسبه شد.
تقويت ۳۱۱ واحدي شاخص کل بورس تهران
معامله‌گران بورس تهران ديروز شاهد حمايت حقوقي‌هاي سنتي بازار با هدف سبزپوش شدن نماگرها بودند. بازاري که پيش‌روهاي آن پس از هلدينگ خليج فارس در گروه‌هاي خودرويي و فلزات اساسي اين‌ روزها خودنمايي مي‌کند.
شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس تهران در پايان معاملات ديروز چهارشنبه 30 فرودين‌ماه 96 با افزايش 311 واحدي روي رقم 78 هزار و 651 واحد ايستاد.شاخص کل هم وزن نيز با افزايش 88 واحدي به عدد 17 هزار و 91 واحد رسيد. همچنين شاخص سهام آزادشناور با افزايش 359 واحدي به عدد 86 هزار 802 واحد رسيد.شاخص بازار اول نيز در حالي با افزايش 365 واحدي به رقم 54 هزار و 929 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 974 واحدي عدد 172 هزار و 393 واحد را تجربه کرد. شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز ديروز با افزايش 2 واحدي روي رقم 907 واحد بسته شد.
ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شرکت هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس با 74 واحد، فولاد مبارکه اصفهان با 43 واحد و گروه مپنا با 33 واحد افزايش بيشترين تأثير مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شرکت مخابرات ايران با 61 واحد، پالايش نفت تهران با 8 واحد و خدمات انفورماتيک با 7 واحد بالاترين تأثير منفي را بر محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند.ارزش معاملات کل بورس تهران به بيش از 286 ميليارد تومان بالغ که ناشي از دست به دست يک ميليارد و 259 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 79 هزار و 158 نوبت داد و ستد بود.طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي شهد، صنعت‌سازي خاور، گواهي سپرده عام بانک پارسيان، شکر از سوي ناظر سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي بيمه حافظ، سرمايه‌گذاري فني و مهندسي مشانير، سيمان لار سبزوار، اوراق اجاره «صمپنا»، اوراق مرابحه فولاد مبارکه، فنرسازي خاور، صنايع مس شهيد باهنر، پشم شيشه ايران، زغال‌سنگ نگين طبس، سيمان دورود، سيمان مازندران و قراردادهاي اختيارمعاله اوراق اسناد خزانه اسلامي‌بازگشايي شدند.ديروز در بازار 2 بورس تهران 278 ميليون سهم سرمايه‌گذاري غدير به ارزش بيش از 30 ميليارد تومان در دامنه منفي قيمت‌ها کد به کد شد.در ريل‌پرداز سير اما اندکي بيش از 35 ميليون سهم اين شرکت به ارزش بيش از 6 ميليارد تومان کد به کد شد. همچنين 30 ميليون سهم بانک حکمت ايرانيان به ارزش کمتر از 4 ميليارد تومان با معاملات کد به کد روبه‌رو بود. ديروز بورس تهران با ورود حقوقي‌هاي سنتي بازار به رهبري هلدينگ خليج فارس شاهد حمايت نماگرهاي بازارسهام بود.در اين بين گروه خودرويي‌ها با پيش‌رو شدن گروه سايپا در حالي همچنان با معاملات پرحجم همراه شده که شاهد اعلام تعديل سود و در عين حال واگذاري برخي دارايي‌ها باعث افزايش اميدها براي جمع‌آوري اين سهم از سوي حقيقي‌ها شده است، هرچند که در اين زمينه آنچه مي‌توان پيش‌بيني کرد انگيزه برخي سهامداران عمده براي واگذاري اين سهم در سقف قيمتي حکايت دارد.به نقل از فارس، بورس تهران در حالي با رنگ و بوي انتخاباتي شاهد سبزپوش شدن نماگرهاي خود است که در کنار توقف پرتعداد نمادهاي معاملاتي اين روزها بازار پايه توافقي به مظهر خوش‌شانسي براي معامله‌گران بازار تبديل شده است.برخي کارشناسان در اين زمينه معتقدند بازار پايه توافقي که در آن مجموعه‌اي از شرکت‌هاي اخراجي از تابلوهاي برتر بورس و شرکت‌هاي غير شفاف حضور دارند، در حالي به عنوان بازار شاگرد تنبل‌هاي تالار شيشه‌اي از آنها ياد مي‌شود که به نظر مي‌رسد، اين روزها بدون آنکه وصله ناجور به آنها بچسبد.