وعده ريلي دولت محقق شد
گفته ميشود که راه آهن تا پايان دولت يازدهم به مرکز 5 استان گيلان، کرمانشاه، اروميه، همدان و از مسير جديد به تبريز ميرسد.
به گزارش تجارت، «از دولت يازدهم ريل به ماندگار ميماند» وعده اي که چهار سال گذشته رييس جمهوري کشورمان به مردم داد امروز به ثمر رسيده و در کنار تمام اقدامات دولت در راستاي تحقق پروژههاي دو خطه سازي راه آهن، نوسازي ناوگان ريلي، ورود تکنولوژيهاي جديد در اين حوزه و ... تا پايان دولت، روياي ديرينه مردم 5 استان کشورمان به تحقق ميرسد و صاحب راه آهن ميشوند.
هر چند که دولتهاي گذشته هم شعار توسعه راه آهن در کشور را سر ميدادند اما نتوانستند اقدام قابل توجهي در اين حوزه انجام دهند و اغلب اين شعارها جنبه نمايشي داشتند. در حالي که درآمد نفتي دو دولت قبل از 800 ميليارد دلار هم عبور کرده بود اما در پايان کار تقريبا هيچ دستاوردي در توسعه راه آهن براي مردم کشورمان نداشت به غير از عقد قراردادهاي بسيار گران با چينيها مانند پروژه راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد که در اين دولت جلوي اين قرارداد بسيار گران با پيمانکار چيني گرفته شد.
اما در دولت يازدهم «ريل و توسعه راه آهن» در اولويت دولت چه در عمليات اجرايي و چه در تخصيص اعتبارات قرار گرفت. به طوري کهامروز توسعه راه آهن به مهمترين دستاورد دولت در بخش حمل و نقل تبديل شده و حتي جريان مخالف دولت يازدهم هم نميتواند اين دستاوردها را انکار کند و ديديم که در جريان استيضاح وزارت راه و شهرسازي حتي موافقان استيضاح وي در مجلس هم اقدامات وزارت راه و شهرسازي را در توسعه راه آهن را تاييد کردند.
يکي از مهمترين وعدههاي وزارت راه وشهرسازي در ابتداي کار اتصال مراکز استانها به شبکه سراسري راه آهن بود که توانست در شرايطي به اين وعده خود جامه عمل بپوشاند که قيمت نفت از 120 دلار به کمتر از 30 دلار رسيد و دولت تنگناي مالي بي سابقه اي مواجه بود اما در کنار تمام کمبود اعتبارات تا پايان دولت مردم چهار استان گيلان، کرمانشاه،
اروميه و همدان براي اولين بار صداي سوت قطار را ميشنوند و راه آهن از مسير جديد دوباره به تبريز ميرسد.
در اين باره «جبارعلي ذاکري» معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايلنا با بيان اينکه رکود ريل گذاري در کشور با احداث 1728 کيلومتر ريل در روز زده شد، گفت: از ابتداي دولت يازدهم پنج طرح اقتصاد مقاومتي در اولويت کاري وزارت راه قرار گرفت. تعهد دولت در حوزه ريل گذاري در سال 95 ساخت 591 کيلومتر راه آهن بود که براي سال جاري هم تعهد ساخت 400 کيلومتر راه آهن را برعهده داريم.
وي با اشاره به کمبود اعتبارات دولت اظهار داشت: با توجه به بحث تامين اعتبار، پروژههاي ريلي ديرتر از موعد مقرر صورت گرفت اما از بهمن ماه سال گذشته با تخصيص اعتبارات اجراي پروژهها سرعت گرفتند. امروز هر 5 پروژه ريلي به صورت همزمان در حال ريل گذاري هستند که اين يک رکود بي سابقه در پروژههاي عمراني محسوب ميشود.
وي با اشاره به رکورد زني ريل گذاري در کشورمان گفت : بهترين رکورد را در ريل گذاري پروژههاي ريلي را در کارگاه همدان به احداث 1728 متر ريل در طول يک روز داريم و راه آهن تا 7 روز ديگر به همدان ميرسد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه راه آهن با بيان اينکهامروز 5 پروژه ريلي نقده، قزوين- رشت، پروژه راه آهن غرب کشور (همدان و کرمانشاه) و مسير جديد تبريز به صورت همزمان در حال ساخت است، ادامه داد: تا پايان دولت يازدهم علميات ريل گذاري اين 5 پروژه به اتمام خواهد رسيد.
ذاکري گفت : در حال حاضر ميزان ريل گذاري در پروژه راه آهن قزوين - رشت در روز 1400 متر است. در پروژه راه آهن نقده ريل گذاري به 500 متر در روز رسيده است و در مابقي پروژهها هم سرعت اجراي عمليات قابل قبول است و ريل گذاري تمام اين 5 پروژه تا پايان دولت يازدهم به اتمام ميرسد.
پايان کار ساخت بزرگترين پل ريلي کشور
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به پيشرفت قابل توجه پروژه بزرگ ريلي قزوين- رشت اعلام کرد: در آخرين پيشرفت ثبت شده در اين پروژه طولانيترين پل ريلي کشور آماده بهرهبرداري شده است.
خيرالله خادميدر گفتوگو با ايسنا تصريح کرد: در حال حاضر پروژه قزوين – رشت در حوزه زيرسازي پيشرفت ۹۵ درصدي را به ثبت رسانده و در ساخت ايستگاههاي اين محور نيز رشدي ۸۵ درصدي داشتهايم. ريلگذاري اين پروژه ۱۶۵ کيلومتري نيز از چند ماه قبل آغاز شده و در حال حاضر بيش از ۱۰۰ کيلومتر از اين محور ريلگذاري شده است و پيشبيني ميکنيم با توجه به آنکه کار در چهار جبهه مختلف ادامه دارد، ظرف چند ماه آينده ريلگذاري نيز به پايان برسد.
مديرعامل شرکت ساخت با بيان اينکه پروژه ريلي قزوين- رشت يکي از اصليترين اولويتها و در عين حال دشوارترين پروژههاي زيرساختي ايران به حساب ميآيد، توضيح داد: اين محور از نظر ساخت ابنيه و تونل يکي از پيچيدهترين شرايط را براي پيمانکاران به وجود آورده است. با توجه به آنکه وضعيت پروژه کوهستاني است و احتمال دارد ريزش بعضي از تونلها وجود دارد، قطعا نياز به پيگيري کار تحت شرايط خاص وجود خواهد داشت.
خادميادامه داد: در اين محور ۵۸ تونل تعريف شده که در حال حاضر کار ۵۰ تونل به اتمام رسيده و هشت تونل پاياني نيز مراحل آخر کار را پشت سر ميگذارند تا امکان ريلگذاري در آنها فراهم شود. حدود ۵۰ دستگاه پل بزرگ در اين پروژه قرار گرفته که اقدامات مثبتي در راستاي ساخت و تکميل آنها انجام شده است.
معاون وزير راه با اشاره به قرار گرفتن طولانيترين پل ريلي کشور در اين پروژه اظهار کرد: اين پل که ۱۵۷۰ متر طول دارد در ورودي سد منجيل و اطراف درياچه اين سد قرار گرفته است. خوشبختانه کار اجرايي آن به پايان رسيده و ما اين اميد را داريم که با انجام ريلگذاري اين پل بزرگ نيز در جريان افتتاح پروژه به بهرهبرداري نهايي برسد.
وي خاطرنشان کرد: با وجود تمام دشواريها و پيچيدگيهاي اين پروژه که حدود ۳۵ کيلومتر از آن پل يا تونل است، خوشبختانه منابع مالي لازم فراهم شده و کار با سرعت قابل توجهي ادامه دارد. ما اميدواريم با نهايي شدن کار در بخشهاي باقيمانده تا پايان دولت يازدهم امکان بهرهبرداري از اين طرح فراهم شده و مردم گيلان از نعمت راهآهن بهرهمند شوند.
رييس انجمن انبوهسازان استان تهران با اعلام اينکه براي اتمام واحدهاي مسکن مهر پرديس ۴۰۰ ميليارد تومان پول نياز است، گفت: پيشرفت ۱۰ هزار واحد مسکن مهر انبوهسازان ۷۰ درصد است که در صورت تزريق نقدينگي تا شهريور يا بهمن امسال به اتمام ميرسد.
حسن محتشم در گفتوگو با تسنيم، اظهار کرد: با مساعي و پيگيريهاي قائم مقام وزير راه و شهرسازي در طرح مسکن مهر و مديرعامل شرکت عمران پرديس، در ماه جاري هزينه کارهاي اضافي و الحاقيه شماره 3 و قيمت آسانسور شرکتهاي تابعه انجمن انبوهسازان استان تهران امضا شده و در دست ابلاغ است.وي با بيان اينکه انبوهسازان عهدهدار پروژه 10 هزار واحدي مسکن مهردر فازهاي 5 و 9 جديد پرديس هستند، تصريح کرد: بهعنوان مثال با توجه به افزايش قيمت آسانسور در سال 95 و به خصوص بلند مرتبه بودن ساختمانهاي فازهاي اخير از استعلام قيمت روز استفاده شده است. وي با اعلام اينکه افزايش وام 30 ميليوني به 40 ميليون توان محقق شده است، افزود: علاوه بر اين منابع مالي جديدي از سوي دولت جهت عمليات زيربنايي در نظر گرفته شده و چنانچه منابع مالي به موقع تزريق شود بخش عمدهاي از پروژه 10 هزار واحدي تا پايان فصل تابستان و باقيمانده آن نهايتا تا بهمن امسال تکميل و آماده تحويل ميشود.رييس انجمن انبوهسازان استان تهران يادآور شد: پيشرفت فيزيکي کلي اين پروژه در مرحله 70 درصد و برخي بلوکها حتي در مرحله بيش از 80 درصد هستند، از اين رو سيکل منظم و به موقع پرداختها جهت تحقق اهداف فوقالذکر در اولويت ويژه بوده و تعداد بيشتري از بلوکهاي پيشتاز به افتتاحيه ميرسد.محتشم در پاسخ به اين پرسش که چه مبلغي براي اتمام اين واحدها نياز است، افزود: حدود 400 ميليارد تومان براي تکميل واحدهاي باقيمانده پول نياز است که از اين رقم حدود 50 درصد براي ساخت و مابقي براي زيرساختها و آمادهسازي است.
مسکن اشباع نشده است
يک کارشناس مسکن با بيان اينکه بحثي به عنوان اشباع در بخش مسکن وجود ندارد گفت: بر اساس طبقه اجتماعي، محل سکونت، وضعيت جغرافيايي و اتفاقات درون سيستم اجتماعي، عرضه و تقاضا براي بخشهاي مختلف مسکن متفاوت است.سلمان خادم المله در گفتوگو با ايسنا اظهار کرد: درست است کهامارها نشان ميدهد کشور با ۲.۵ ميليون واحد مسکوني خالي مواجه است اما بحثي به عنوان اشباع در همه بخشهاي مسکن وجود ندارد؛ زيرا مسکن يک موجوديت واحد نيست بلکه کالايي ناهمگن و غيريکنواخت است. يعني بر اساس طبقه اجتماعي، محل سکونت، وضعيت جغرافيايي، اتفاقات درون سيستم اجتماعي، عرضه و تقاضا براي بخشهاي مختلف مسکن متفاوت است.وي افزود: اگر مسکن را به عنوان محل سکونت در نظر بگيريم ميتوان گفت ۴۹۰ هزار واحد خالي در تهران وجود دارد اما وقتي موقعيت اين واحدها را ميبينيم اغلب در شمال شهر واقع شده، پس دهکهاي پايين هنوز با مشکل کمبود مسکن مواجهند.اين کارشناس مسکن با بيان اينکه در تهران با کمبود واحد اداري مواجهيم گفت: در بخش تجاري تا حدودي به اشباع رسيدهايم اما خيلي از سازمانها يک ساختمان متمرکز براي دفاترشان ندارند. اين نشان ميدهد اگر سرمايهگذار خارجي بيايد دفاتر اداري بهاندازه کافي در اختيار نداريم. همچنين در بحث تجاري گفته ميشود که به اشباع رسيدهايم اما در مناطقي از تهران مجتمعهاي تجاري کفاف جمعيت را نميدهد.خادمالمله ادامه داد: از سوي ديگر در بخش مسکن کوچک متراژ و ميان ميتراژ هنوز ظرفيت براي سرمايهگذاري وجود دارد. مضافا اينکه مسکن کالايي اس که عليرغم بادوام بودن، بايد بعد از حدود ۲۰ سال نوسازي يا بازسازي شود. اين خودش مجددا گردش مالي ايجاد ميکند.وي با اشاره به کاهش تقاضاي مصرفي در بخش مسکن گفت: تصريح کرد: علت اين مساله شرايط خاص اقتصادي کشور است؛ زيرا هر دو طرف عرضه و تقاضا ضعيف شده است.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به انعقاد قرارداد با شرکتهاي چيني براي برقي کردن قطار تهران-مشهد، از انعقاد قرارداد با شرکت روسي و توليد مشترک ۶ هزار واگن توسط ايران و روسيه خبر داد.
به گزارش تجارت به نقل از پايگاه اطلاعرساني وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي در مجلس شوراي اسلاميبه تشريح سياستهاي ريلي سهگانه وزارت راه و شهرسازي در برنامه ششم پرداخت.
وي بيان کرد: در اين برنامه سه سياست شهرسازي ريل پايه، راه آهن حومه و توسعه شبکه راهآهن ايران به تصويب مجلس رسيد.
آخوندي با تشريح جزئيات سياست شهرسازي ريل پايه گفت: اصليترين کار براي تحقق اين سياست اتصال شبکه راهآهن سراسري به شبکه ريلي شهري در همه شهرهايي که داراي قطار شهري هستند،بود که انجام شد به طور مثال ايستگاه قطار همدان که قرار بود در 15 کيلومتري اين شهر احداث شود به داخل شهر همدان انتقال يافت و به کانون توسعه شهر تبديل شد، در اروميه نيز اين سياست پياده
شد.
آخوندي از اجراي سياست راهآهن حومهاي براي اولين بار در تاريخ جمهوري اسلاميخبر داد و افزود: در قالب اين سياست مردم به جاي خودرو در سفرهاي بين شهري از ريل استفاده خواهند کرد به اين منظور خطآهن ويژه به سمت قم، گرمسار و غرب کشور طراحي و اجرا شده است به اين منظور 150 واگن مسافري فقط به اين خط آهن اختصاص يافته است.
وي ادامه داد: در مشهد، گلبهار، اصفهان، نجف آباد، بهارستان، شيراز و تبريز و کليه شهرهاي حومه آنها تردد از طريق ريل انجام ميشود.
وزير راه و شهرسازي توسعه شبکه راهآهن ايران را سومين سياست وزارتخانه متبوعش اعلام کرد و افزود: اکنون راهآهن کشور را به راه آهن کشورهاي افغانستان، عراق، ترکمنستان و ساير کشورهاي منطقه متصل کردهايم، همچنين سياست حمل و نقل بندر - ريل و سياست حمل و نقل جاده - ريل را به اجرا گذاشتهايم.
به گفته آخوندي سهم حمل و نقل بار از طريق ريل با افتتاح خطوط دوم و سوم راهآهن سراسري، 55 ميليون تن به ظرفيت گذشته که 74 ميليون تن بود، افزوده شده است.
وزير راه و شهرسازي افزود: سن لکوموتيو و واگن را از 64 سال به 45 سال کاهش دادهايم و به زودي واگنهاي با عمر 35 سال را هم کنار خواهيم گذاشت. به اين منظور 200 واگن جديد مسافري با 600 ميليارد تومان خريداري و جايگزين کردهايم.
آخوندي از انعقاد قرارداد با شرکت روسي و توليد مشترک 6 هزار واگن توسط ايران و روسيه خبر داد.
وي هر متر ريل گذاري را داراي 5 ميليارد تومان هزينه دانست و افزود: وزارت راه و شهرسازي از طريق جذب سرمايهگذار خارجي از طريق قرارداد فاينانس منابع مورد نياز توسعه ريل در کشور را تامين کرده است نمونه آن قراردادي به ارزش 2.5 ميليارد دلار با کشور چين است.
آخوندي همچنين از انعقاد قرارداد با شرکتهاي چيني براي برقي کردن قطار تهران - مشهد خبر داد.
وزير راه و شهرسازي با يادآوري انعقاد موافقتنامه مشترک اين وزارتخانه با وزارتخانههاي صنعت و تعاون گفت: در اين موافقتنامه که در سال 93 منعقد شد اعلام کردهايم وزارت راه و شهرسازي کل ريل داخلي توليد شده را خريدار است.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: ايجاد اشتغال پايدار در حوزه دريايي يکي از برنامههاي سازمان بنادر در سال 96 است .
به گزارش تجارت از روابط عموميسازمان بنادر ودريانوردي محمد سعيد نژاد، توسعه محور شرق، فعال کردن بنادر کوچک، افزايش سطح رقابت پذيري بنادر بزرگ، رونق ترانشيپ بين بنادر داخلي، ورود مستقيم کالا به بنادر، و توسعه گردشگري دريايي را از مهمترين برنامههاي سازمان بنادر و دريانوردي در سال جاري برشمرد.وي افزود: برجام تاثير مستقيميبر حمل و نقل دريايي داشت، به طوري که روند تجاري کشور از واردات به جريان واردات و صادرات تبديل و تراز صادرات کشورمان نيز مثبت شد.
وي بيان کرد: در سال گذشته سياستهاي اقتصاد مقاومتي مطرح شد که به معني مقاومسازي اقتصاد در برابر حوادث بيروني است، در سال جاري نيز بحث اقتصاد مقاومتي با رويکرد توليد و اشتغال مطرح است.مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اعمال تخفيف 50 درصدي هزينههاي بندري و حقوق و عوارض گمرکي براي رونق ترانشيب کالا بين بنادر داخلي، گفت: رونق ترانشيپ بين بنادر داخلي، ورود مستقيم کالا به بنادر و توسعه گردشگري دريايي از ديگر برنامههاي سازمان بنادر و دريانوردي در سال جاري است.
سعيدنژاد ادامه داد: در راستاي رونق سفرهاي دريايي و توسعه گردشگري دريايي، بايد خريد کشتيهاي کروز، ايجاد و معرفي جاذبههاي گردشگري بويژه در جزاير هنگام، لارک، هرمز و ... مورد توجه قرار گيرد.معاون وزير راه و شهرسازي، تصريح کرد: اگرچه سازمان بنادر و دريانوردي طراح و تسهيل کننده اين اقدامات است، اما اجراي آنها بدون حضور و سرمايهگذاري بخش خصوصي امکانپذير نيست.وي يکي از مشکلات پيشروي صنعت حمل و نقل دريايي، را بيمه ملوانان شناورهاي سنتي دانست و گفت: در حال حاضر ملوانان و نيروي انساني که در شناورهاي متفرقه کار ميکنند، تحت پوشش بيمه نيستند.
سعيدنژاد، تصريح کرد: در گذشته اين مشکل در حمل و نقل جادهاي هم وجود داشت که در آن زمان با استفاده از بارنامه صادر شده حق بيمه کسر و به حساب تامين اجتماعي واريز و به اين ترتيب مشکل بيمه در اين بخش حل شد.
وي با بيان اينکه بايد زمينه تحت پوشش قرار گرفت ملوانان فراهم شود، افزود: ميتوانيم از اين روش در صنعت حمل و نقل دريايي نيز استفاده کنيم تا همه ملوانان تحت پوشش بيمه قرار گيرند.