آمادگي مخالفت با اقدام ضدبرجامي‌آمريکا 
پس از انتشار اخباري مبني بر انتقاد رکس تيلرسون وزير خارجه‌امريکا و برنامه بازبيني آن، مذاکره کننده ارشد هسته اي روسيه اعلام کرد: مسير پيش گرفته‌امريکا سازنده نيست و براي مخالفت با آن آمادگي داريم. به گزارش ايرنا، سرگئي ريابکوف گفت: مسکو اميدوار است، واشنگتن پس از ارزيابي و تجزيه و تجليل به ماندگاري و سودمندي برجام از ديدگاه صلح بين المللي و ثبات منطقه اي پي ببرد. وي با تاکيد بر اينکه روسيه پيگيرانه براي تحکيم برجام تلاش مي‌کند گفت: تلاش واشنگتن براي گردآوري موضوع‌هاي مرتبط با برجام و ادعاهايي در مورد ايران که با مساله هسته اي بي ارتباط است، نگراني جدي در پي دارد.

تلاش براي انتخاب مجدد روحاني 
محمدهاشمي ‌داوطلب انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري گفت: طبق وصيت مرحوم آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني که سفارش کرده بود 5 نفر غير از آقاي روحاني داوطلب انتخابات رياست جمهوري شوند تا در صورت رد صلاحيت وي عرصه خالي نماند، در انتخابات نام نويسي کردم و حال که احراز صلاحيت نشده‌ام، تمام تلاشم را براي انتخاب مجدد روحاني به کار مي‌گيرم. محمد‌هاشمي‌در گفت و گو با ايرنا افزود: تا روز آخر نام نويسي صبر کردم اما وقتي ديدم هيچ چهره شاخصي جز روحاني از جبهه اعتدال و اصلاحات داوطلب نشده است، به وزارت کشور رفتم تا به وصيت برادرم عمل کنم، آن موقع هنوز آقاي جهانگيري اعلام نکرده بود قصد نام نويسي در انتخابات را دارد.

کار مشترک روحاني و جهانگيري 
دبيرکل حزب اسلامي‌کار با اشاره به ثبت‌نام جهانگيري در انتخابات رياست جمهوري، بيان کرد: روحاني و جهانگيري يک کار مشترک را انجام مي‌دهند و آن بيان مطالب خود و اظهارنظر بيشتر در مورد مسائل مربوط به دولتشان است. حسين کمالي در گفت‌وگو با ايسنا ، با بيان اينکه روحاني و جهانگيري با مشورت همديگر در انتخابات در کنار هم حضور يافته‌اند، گفت: اين مساله عجيبي نيست.وي با بيان اينکه جهانگيري فردي صاحب‌نظر است، گفت: مسائلي که اصولگرايان در مورد ثبت‌نام جهانگيري مطرح مي‌کنند واقعي نيست چرا که اگر ثبت‌نام ايشان نشان ضعف دولت باشد قبل از همه اين اصولگرايان هستند که ضعف دارند، آنها با تعداد بيشتري در انتخابات شرکت کرده‌اند.




مطالبه همه نامزدهاي رياست جمهوري؛
همه چيز از آنجا شروع شد که سيد سلمان ساماني سخنگوي وزارت کشور اعلام کرد: با تصميم کميسيون بررسي تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري مناظره‌هاي انتخاباتي نامزدها به صورت ضبط شده و گفتگوهاي تلويزيوني به صورت زنده پخش مي‌شود. اما مناظره نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، براي نخستين بار در سال 88 انجام شد که چهار نامزد به صورت دو به دو با يکديگر مناظره کردند.
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com
 اما در انتخابات رياست جمهوري سال 92 مناظره‌ها به صورت حضور همزمان همه نامزدها که هشت نفر بودند، برگزار و به طور زنده از تلويزيون پخش شد. در دومين جلسه کميسيون بررسي تبليغات دوازدهمين دوره رياست جمهوري موضوعاتي که نامزدها و نمايندگان آنها در برنامه‌هاي توليدي، زنده و مستندهاي تلويزيوني مي‌توانند به آنها بپردازند و همچنين مواردي که از آنها منع شده‌اند به تفصيل بررسي و تصويب شد که نامزدها مجاز به تبيين و تشريح برنامه‌ها و اولويت‌هاي کاري خود در عرصه‌هاي مختلف سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي در امور داخلي و خارجي هستند.همچنين در اين مصوبه بر نبود مغايرت برنامه‌هاي نامزدها با اصول قانون اساسي، سياست‌هاي کلي نظام و ساير قوانين و مقررات، ارائه نکردن برنامه يا وعده‌هاي انتخاباتي فراتر از حدود اختيارات رياست‌جمهوري، حفظ اتحاد، همبستگي و منافع ملي و پرهيز از ايراد اتهام، افترا، تخريب يا هتک حرمت ساير اشخاص و خودداري از هرگونه سياه نمايي از وضعيت کشور و خدمات و اقدامات دستگاههاي اجرايي، دولتي، تقنيني و قضايي مورد تاکيد قرار گرفته است.در بندهاي ديگر اين مصوبه نيز به شرايط و اصول حاکم بر برنامه‌هاي توليدي صداوسيما اعم از مناظره‌ها، مستندهاي انتخاباتي، گفتگوهاي زنده و ويژگي‌هاي فني و پخش اين برنامه‌ها با رويکرد حفظ بي طرفي و برابري نامزدها پرداخته شده است.
اما اين مصوبه با واکنشهاي تندي در فضاي مجازي و خبرگزاري‌ها رو به رو شد به نوعي که اين مساله را به حساب دولت گذاشتند و با اين ادبيات فرار رو به جلو داشتند. محمدباقر قاليباف که خود داوطلب انتخابات رياست‌جمهوري است به لغو برنامه زنده مناظرات انتخاباتي اعتراض کرد. وي با اشاره به ظرفيت‌هاي منحصر به فرد مناظره‌هاي زنده و افزايش ميزان مشارکت مردم، برگزاري آنها را ضرورتي براي آگاه‌سازي عمومي‌از برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي نامزدهاي انتخاباتي دانست. قاليباف با تکرار انتقاد خود از لغو زنده بودن برنامه مناظره‌ها از کميسيون بررسي تبليغات انتخابات خواست که با درخواست عمومي‌براي برگزاري مناظره‌هاي آزاد و زنده موافقت و همراهي کند. همچنين حجت‌الاسلام سيد ابراهيم رئيسي ديگر داوطلب اصولگراي انتخابات رياست جمهوري دوازدهم اعلام کرد: اينجانب از مناظره زنده به‌عنوان يکي از راه‌هاي شناخت در افکار عمومي‌استقبال مي‌کنم و اين را حق مردم بزرگوار و هوشمند کشورمان مي‌دانم. وي افزود: مردم بايد بتوانند از طريق رسانه ملي به‌صورت زنده شاهد مناظره رقبا در محيطي عادلانه بر مبناي رعايت اصول اخلاق اسلامي‌باشند.
اما مشاور فرهنگي رئيس جمهوري با اشاره به اينکه اکثريت اعضاي کميسيون تبليغات انتخابات بر غيرزنده پخش شدن مناظره‌هاي انتخاباتي راي داده‌اند مطالب و ادعاهاي برخي شبکه‌هاي اجتماعي مبني بر اينکه غير زنده بودن پخش مناظره‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري نظر دولت بوده است، را رد کرد و گفت: رئيس جمهوري براي افزايش مشارکت، تصميم آگاهانه و آزادانه مردم و شفافيت بيشتر خواستار بازنگري در اين راي کميسيون شد. حسام الدين آشنا در گفت‌و‌گو با ايرنا افزود:‌ براي پخش مناظره‌هاي انتخابات رياست جمهوري سال 96 با توجه به اين تجربه‌ها، ديدگاه‌هاي مختلفي وجود داشت و ديدگاهي که توجه بيشتري به نظارت بر مناظره‌ها داشت، رأي بيشتري در کميسيون تبليغات انتخابات داشت و به همين علت، بر پخش غير زنده اين مناظره‌ها از تلويزيون و توليدي بودن مناظره‌ها رأي داد.آشنا گفت: با اين وجود، امروز رئيس جمهوري در شيراز به اين تصميم کميسيون تبليغات انتخابات عکس العمل نشان داد و براي کمک به مشارکت بيشتر مردم در انتخابات ، تصميم آگاهانه و آزادانه مردم و شفافيت بيشتر، تقاضا کرد که کميسيون تبليغات انتخابات در اين نظرش بازنگري کند؛ اميدواريم که کميسيون به اين نظر رئيس جمهوري و تعدادي ديگر از نامزدهاي انتخابات توجه کند.
واکنش وزارت کشور
وزارت کشور همچنين با صدور اطلاعيه‌اي در خصوص فضاسازي برخي رسانه‌ها درخصوص مناظره‌هاي رياست‌جمهوري اعلام کرد: از 5 عضو کميسيون بررسي تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري، فقط 2 عضو آن مربوط به وزارت کشور و يا هيأت مرکزي اجرائي انتخابات هستند. در متن کامل اين اطلاعيه‌امده است: نظر به فضاسازي و تلاش برخي رسانه‌ها در جهت انتساب مصوبه کميته تبليغات انتخابات رياست جمهوري در خصوص پخش غير زنده مناظره‌هاي تلويزيوني انتخابات رياست جمهوري به وزارت کشور، ضمن رد کامل اين فضا سازي‌ها به استحضار ملت شريف ايران عزيز مي‌رساند؛ 1. برابر ماده 62 قانون انتخابات رياست جمهوري، به منظور تضمين برخورداري يکسان نامزدهاي رياست جمهوري از امکانات عمومي، کميسيون بررسي تبليغات انتخابات تشکيل مي‌گردد و اعضاء کميسيون مطابق ماده 63 قانون انتخابات عبارتند از: دادستان کل کشور يا نماينده تام‌الاختيار او - وزير کشور يا نماينده تام‌الاختيار او- دبير هيأت اجرائي مرکزي انتخابات - رئيس شورا يا يکي از اعضاي شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي‌ايران به انتخاب شورا- رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي‌ايران يا نماينده تام‌الاختيار.بر اساس ترکيب فوق الذکر، از 5 عضو کميسيون بررسي تبليغات انتخابات رياست جمهوري، فقط 2 عضو آن مربوط به وزارت کشور و يا هيأت مرکزي اجرائي انتخابات هستند.  2. با توجه به ترکيب فرابخشي کميسيون، انتساب تصميمي‌که با حضور همه اعضاي کميسيون و پس از طرح مباحث تفصيلي، مرور تجربه‌هاي گذشته و سپس رأي گيري بين اعضاء، منعقدشده، مصداقِ بارزِجنجال آفريني و مقابله با تصميمات مراجع مسؤول در امر انتخابات است. 3. اعلام مخالفت يا موافقت فعالان سياسي با تصميمات مراجع قانوني انتخابات، مادام که در چارچوب‌هاي قانوني پيگيري شود، امري طبيعي است که در ذيل سنت پر افتخار انتخابات در جمهوري اسلامي‌ايران، همواره تجربه شده، اما دامن زدن به مخالفت‌ها با تصميمات مراجع قانوني و سوء استفاده سياسي جناحي از آن از سوي عوامل رسانه‌هاي برخوردار از منابع و بودجه‌هاي عمومي‌همچون خبرگزاري تسنيم، در حکم ايجاد اخلال در تأمين نظم و امنيت انتخابات است و استمرار آن، مطلقاً غير قابل قبول و در صورت تکرار، با برخورد قانوني مواجه خواهد شد. به علاوه انتظار مي‌رود، سازمان صدا و سيما، همچنان که براي تحقق تصميمات نهادهاي نظارتي دخيل در امر انتخابات، زمينه سازي مي‌کند و براي اقناع افکار عمومي‌نسبت به تصميمات تلاش مي‌کند، در تحقق تصميمات قانوني ساير مراجع مرتبط با انتخابات نيز، پيشگام باشد. 4. يادآوري مي‌گردد؛ رسانه‌هايي که به هر مقدار از منابع عمومي‌بهره مي‌برند، به تصريح ماده 68 قانون انتخابات رياست جمهوري از انجام هرگونه فعاليت تبليغاتي له يا عليه نامزدها، تا پايان مهلت قانوني تبليغات منع شده‌اند. اجراي اين تکليف قانوني از سوي اين رسانه‌ها، به دقت در ستاد انتخابات کشور رصد مي‌شود و با هرگونه تخلف در اين زمينه قاطعانه برخورد قانوني صورت مي‌پذيرد.
آغاز رسيدگي به شکايت داوطلبان شوراها
نايب رئيس هيات مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها گفت: هيات‌هاي نظارت نتيجه بررسي صلاحيت داوطلبان شوراها را به فرمانداري‌ها و بخشداري‌ها منتقل کرده‌اند و داوطلبان از سوم ارديبهشت به مدت 4 روز فرصت اعتراض دارند. محمد جواد کوليوند در گفت وگو با ايرنا افزود: از يکم و دوم ارديبهشت، فرصت ابلاغ اين نتايج به داوطلبان انتخابات شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا است. اين نتايج توسط بخشداري‌ها و فرماندري‌ها به داوطلبان ابلاغ مي‌شود.وي تصريح کرد: سوم تا ششم ارديبهشت، چهار روز فرصت براي شکايت است. در اين چهار روز، داوطلباني که صلاحيت آنها تائيد نشده مي‌توانند به هيات‌هاي بالادستي شکايت کنند.کوليوند افزود: اگر کسي روز يکم ارديبهشت نتيجه احراز صلاحيتش را دريافت کرد، بايد منتظر بماند تا در روز سوم براي شکايت اقدام کند.نايب رئيس هيات مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها گفت: افراد براي شکايت بايد به هيات‌هاي اجرايي يا نظارت بخش يا شهرستان خود مراجعه کنند. بعد از اعلام اعتراض، هيات‌هاي بالادستي به اين شکايت رسيدگي کرده و نتيجه را به داوطلبان اعلام مي‌کنند.

حراست از انقلاب اولويت‌هاشمي‌بود
آيت الله حسين مظاهري از مراجع تقليد يکي از صفات برجستۀ مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني را التزام و توجه ويژه به حفظ و صيانت از نظام جمهوري اسلامي‌و اصول و آرمان‌هاي اسلام و انقلاب اسلامي‌نظير اصل ولايت‌فقيه و همراهي هميشگي با مقام معظم رهبري دانست و گفت: آقاي‌هاشمي‌جزء تفکيک ناپذير انقلاب و نظام جمهوري اسلامي‌بود و حراست و صيانت از اصول و پايه‌هاي آن را بر هيچ چيزي ترجيح نمي‌داد. به گزارش ايرنا، آيت الله حسين مظاهري در ديدار برخي از اعضاي خانواده و دفتر مرحوم آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني گفت: همه فرزندان و وابستگان آيت‌الله‌هاشمي‌بايد نظير آن مرحوم، راه سوء استفادۀ بدخواهان و تفرقه‌افکنان داخلي و خارجي را مسدود سازند.آيت الله مظاهري با بيان توصيه ديگري به فرزندان و بستگان آيت‌الله‌هاشمي، تأکيد کرد: در مقابل افراد جاهل يا مغرضي که حتي اکنون و پس از رحلت آيت‌الله‌هاشمي‌نيز قصد دارند با کارهاي خلاف ادب و اخلاق، نظير توهين و غيبت و تهمت و شايعه، به شخصيت ممتاز آن بزرگوار ضربه وارد کنند و با بهانه‌گيري، به تفرقه‌افکني و ايجاد اختلاف بپردازند، روش آن مرحوم را در پيش بگيريد و با سکوت و تدبير از کنار ناملايمات عبور کنيد.

امتحان سخت و گردنه صعب العبور انتخابات
خطيب نماز جمعه اين هفته تهران گفت:اگر بخواهيم از انتخابات پيش رو بهره بگيريم و سرفراز بيرون بياييم و از کج فهمي‌ها و سردرگمي‌ها نجات يابيم راهش تقواست چون انتخابات هم تقوا نياز دارد.به گزارش ايسنا، آيت الله موحدي کرماني با بيان اينکه در 29 ارديبهشت امتحان سخت و گردنه صعب العبوري پيش روي ماست، گفت: مردم بايد حساسيت و جايگاه رفيع انتخابات را مورد توجه قرار دهند و با حضور گسترده پاي صندوق‌هاي راي پشتوانه مردمي‌نظام و اقتدار کشور را به دنيا نشان دهند.وي با تاکيد بر ضرورت انتخاب اصلح از سوي مردم که نشانه رشد سياسي آنهاست، تصريح کرد: مردم وظيفه دارند راجع به کانديداهاي تاييد صلاحيت شده دقت کنند و با بررسي نقاط مثبت و منفي آنها محاسبه کرده و انتخاب کنند و امانتي مهمتر از تعيين رئيس جمهور و اعضاي شوراها در اين مقطع زماني وجود ندارد که مردم در زمينه آن مسئول هستند. امام جمعه موقت تهران با تاکيد بر اينکه مردم نبايد گول تبليغات و صحبت‌هاي کانديداها را بخورند و حتما در زمينه شناخت و بررسي آنها با دقت لازم عمل کنند، تاکيد کرد: جايز نيست که بدون شناخت کافي به کسي راي بدهيم.