نيجريه توليد نفت را افزايش مي‌دهد
وزير نفت نيجريه گفت: در حالي که اوپک در تلاش براي کاهش سقف توليد است، نيجريه توليد خود را به سطح قبلي باز خواهد گرداند. امانوئل کاچيکوو در مصاحبه تلويزيوني با بلومبرگ انگليسي افزود: نيجريه اين تابستان با تکميل تعميرات و اصلاحات انجام شده، توليد نفت خود را احيا خواهد کرد و از ساير اعضاي اوپک انتظار دارد در نيمه دوم سال توليد خود را کاهش دهند.
او گفت: دومين توليد کننده بزرگ آفريقا تا ماه جون تعميرات خط لوله فرکادوس را به پايان ميرساند و اصلاحات مربوط به ميدان نفتي بونگا را هم در ماه بعد آن تکميل خواهد کرد.
در ماه گذشته توليد اين کشور تا ۱.۲۷ ميليون بشکه در روز افت کرد.

نبود قانون رودخانه، به خوزستان آسيب رساند
استاد دانشگاه خليج‌فارس بوشهر گفت: نبود قانون رودخانه که باعث جلوگيري از دستکاري در اين اکوسيستم شود، آسيب جدي به خوزستان رسانده است.
به گزارش مهر، پرويز باورصاد اظهار کرد: نبود قانون رودخانه آسيب جدي به اين اکوسيستم در ايران و به خصوص خوزستان رسانده است در حالي که در ساير کشورها قوانين مدون و نوشته شده براي حفاظت از رودخانه‌ها وجود دارد.
وي افزود: قانون، وزارت نيرو را متولي آب‌هاي کشور تعيين کرده، در حالي که مرجع صلاحيت دار براي اين کار نيست و تاکنون نشان داده با بي توجهي، اين اکوسيستم‌ها را تغيير و آنها را با خطر جدي مواجه کرده است.

صادرات برق ترکمنستان از طريق ايران
ترکمنستان قصد دارد از طريق خاک ايران به کشورهاي حوزه قفقاز برق صادر کند.
به گزارش تسنيم به نقل از آذرنيوز، روزنامه نئوترال ترکمنستان نوشت، ترکمنستان قصد دارد از طريق خاک ايران به کشورهاي حوزه قفقاز برق صادر کند. ترکمنستان به منظور افزايش حجم صادرات برق خود قصد دارد يک خط انتقال برق ولتاژ بالا در مسيرهاي مري-سرخس-مشهد و بالکانآبات-گنبد احداث نمايد. با ساخت اين خطوط انتقال برق، ترکمنستان قادر خواهد بود صادرات برق به ايران را افزايش دهد و برق خود را از طريق شبکه انتقال برق ايران به ترکيه و ديگر کشورهاي منطقه قفقاز صادر نمايد.




طلب 400 ميليون يورويي تهران از رم گرفته شد؛
مدير پالايشگاه نفتي ساراس ايتاليا اعلام کرد، اين شرکت در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي بدهي ۴۰۰ ميليون يورويي را که بابت خريد نفت از ايران قبل از تحريم‌ها داشته، تسويه کرده است.
مدير پالايشگاه نفتي ساراس ايتاليا اعلام کرد، اين شرکت در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي بدهي ۴۰۰ ميليون يورويي را که بابت خريد نفت از ايران قبل از تحريم‌ها داشته، تسويه کرده است. به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، داريو اسکافاردي، مدير پالايشگاه نفتي ساراس ايتاليا اعلام کرد، اين شرکت در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي بدهي اي را که بابت خريد نفت از ايران قبل از تحريم‌ها داشته، تسويه کرده است.  بر اساس اعلام اين شرکت، کل مبلغ اين بدهي ۴۰۰ ميليون يورو بوده است.
شرکت ساراس در سال گذشته ميلادي بخش عمده اي از بدهي خود به ايران را پرداخت کرده بود.
تحريم‌هاي مالي غرب عليه ايران در سال گذشته ميلادي و پس از اجرايي شدن برجام برداشته شد، هرچند که همچنان محدوديت‌هايي در زمينه روابط بانکي ايران پابرجاست.
ساراس قبل از تحريم‌ها بخش عمده اي از خوراک پالايشگاه‌هاي خود را از ايران تامين مي‌کرد. اين شرکت پس از لغو تحريم‌ها، خريد نفت از ايران را از سر گرفته است.
همچنين در مهر ماه سال گذشته، معاون امور بين الملل و بازرگاني وزير نفت از توافق جديد ايران و يونان براي تسويه طلب نفتي يک ميليارد دلاري خبر داده و گفته بود: يوناني‌ها دو ۲ ساله اين کل بدهي را مي‌دهند.
اميرحسين زماني‌نيا در تشريح توافق جديد انجام گرفته با يونان به منظور پرداخت طلب نفتي ايران گفته بود: هم اکنون توافق نهايي بين ايران و يونان به منظور پرداخت طلب‌هاي نفتي حاصل شده است. وي با تاکيد بر اينکه در طول دو سال گذشته چندين دور مذاکره بين مقامات ايراني و يوناني در تهران و آتن انجام شده است، تصريح کرده بود: بر اساس توافق نهايي انجام گرفته بين دو کشور مقرر شده که در مدت زمان حدود دو سال کل طلب نفتي ايران توسط يونان پرداخت شود.
اين مقام مسئول همچنين با بيان اينکه هم اکنون فروش نفت خام ايران هم به يونان از سر گرفته شده است، گفته بود: در شرايط فعلي به طور متوسط روزانه حدود ۶۰ هزار بشکه نفت به اين کشور اروپايي صادر مي‌شود. زماني نيا در پاسخ به فروش اعتباري نفت ايران به شرکت هلنيک پتروليوم به عنوان بزرگترين پالايشگر نفتي يونان توضيح داده بود: هيچ گونه فروش اعتباري نفت به يونان انجام نمي‌شود و مطابق با ضوابط شرکت ملي نفت ايران، فروش نفت به صورت نقدي انجام مي‌گيرد. وي حجم طلب نفتي ايران از پالايشگاه‌هاي يوناني را ٩٠٠ ميليون يورو (معادل بيش از يک ميليارد دلار) اعلام کرده بود. يونان در سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ ميلادي حدود ۵ تا ۶ ميليارد دلار بابت خريد نفت به ايران پرداخت کرد اما توقف واردات نفت از ايران به دليل تحريم‌ها و توقف توليد نفت ليبي (در همان برهه زماني) شرکت‌هاي يوناني را وادار کرد تا خريد نفت خود از روسيه و قزاقستان را افزايش دهند.
پرداخت بدهي‌ها از سوي شرکت نفتي ايتاليايي و چندين شرکت ديگر نفتي در طول دو سال گذشته، نشان مي‌دهد که طلب‌هاي نفتي ايران در دوران پسابرجام در حال تسويه است برخلاف برخي اظهار نظرها، برجام توانسته گره‌هاي زيادي از مشکلات اقتصادي کشور به خصوص در سطح بين الملل را باز کند.

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: با بهره برداري از ۲ طرح بزرگ بنزين سازي تا کمتر از يک ماه آينده، ۱۵ ميليون ليتر به توليد روزانه بنزين کشور اضافه مي‌شود.
«عباس کاظمي» مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت: خوشبختانه سال گذشته موفق شديم تمامي‌تجهيزاتي که مورد نياز پروژه پالايشگاه ستاره خليج فارس بود را وارد کنيم و با نصب اين تجهيزات، تکميل فاز نخست اين پالايشگاه سرعت گرفت.
وي افزود: در روزهاي اخير تزريق خوراک به واحد بنزين سازي شروع شده و تا کمتر از يک ماه آينده با تکميل فاز نخست، توليد بنزين يورو 4 در فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس آغاز مي‌شود.
معاون وزير نفت همچنين از انجام مراحل نهايي تکميل طرح بنزين سازي پالايشگاه بندرعباس خبر داد و گفت: اين طرح نيز همزمان با فاز نخست پالايشگاه ستاره حليج فارس، در کمتر از يک ماه آينده به بهره برداري مي‌رسد و با بهره برداري از آن، 3 تا 4 ميليون ليتر در روز به توليد بنزين کشور افزوده مي‌شود.
وي ادامه داد: با بهره برداري از اين 2 طرح بزرگ بنزين سازي تا کمتر از يک ماه آينده، 15 ميليون ليتر به توليد روزانه بنزين کشور اضافه مي‌شود و به همين ميزان از حجم واردات بنزين کاسته مي‌شود.
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران تصريح کرد: در سال 96 به مرز خودکفايي در تأمين بنزين مورد نياز کشور مي‌رسيم و در سال 97 با تکميل ديگر فازهاي پالايشگاه ستاره خليج فارس و ديگر طرح‌هاي توسعه پالايشگاهي، صادرکننده بنزين مي‌شويم.
وزير نفت کويت با اشاره به رايزني‌هاي به عمل آمده ميان اعضاي اوپک با هدف ارزيابي شرايط قيمت نفت گفت: با هماهنگي تمامي‌صادرکنندگان نفت، تلاش براي تمديدتوافق نفتي وين به مدت شش ماه ديگر انجام مي‌شود.
به گزارش ايرنا، عصام المرزوق وزير نفت کويت که رياست کميته نظارت بر اجراي توافق نفتي وين را برعهده دارد در اظهاراتي تاکيد کرد : با حمايت‌هايي که از سوي صادرکنندکان غير عضو اوپک به عمل مي‌آيد توافق نفتي وين تمديد خواهد شد و پيش بيني‌ها بر دستيابي به توافقي مشترک در اين زمينه استوار است.
وي افزود: در حال حاضر رايزني‌ها ميان اعضاي اوپک در اين زمينه انجام مي‌شود و روسيه نيز موافقت اوليه خود را براي مشارکت در پروسه تمديد توافق نفتي وين اعلام کرده است. قراراست اعضاي اوپک در تاريخ 25 مه(4خرداد) براي بررسي آخرين تحولات بازارهاي نفت و تصميم گيري پيرامون سياستهاي نفتي تا پايان سال 2017 گرد هم آيند. وزارت نفت کويت همچنين تاکيد کرده است که بسته شدن پالايشگاه الشعيبه هيچ گونه تغييري در سطح نفت توليدي اين کشور ايجاد نکرده است و کويت به تعهدات خود براي اجراي توافق وين پايبند مي‌باشد.
اوپک در نشست رسمي‌سي ام نوامبر 2016 در وين براي نخستين بار از سال 2008 ميلادي با کاهش توليد موافقت کرد تا با کم کردن از مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قيمت‌ها کمک کند.
جمهوري اسلامي‌ايران تا رسيدن سطح توليد به ميزان پيش از تحريم، از اجراي اين توافق مستثني شد. براساس اين توافق اوپک يک ميليون و200 هزار بشکه در روز از سطح توليد خود مي‌کاهد.

نماينده خوزستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: درختکاري براي کنترل ريزگرد راه حل انحرافي است و همانند آبنباتي براي مشغول کردن مردم است. به گزارش مهر، آيت الله محسن حيدري در همايش آب، حيات زمين در سالن آمفي تئاتر دانشگاه چمران اهواز اظهار کرد: درختکاري يک راه انحرافي براي کنترل ريزگردهاست که من اين مسئله را به سمع و نظر مقام معظم رهبري رساندم.
وي افزود: من خدمت ايشان عرض کردم که دليل اصلي ايجاد ريزگرد انتقال آب از سرشاخه رودخانه‌هاي جاري به سمت خوزستان است و اگر آب را برگردانند مشکل حل مي‌شود. با توجه به اينکه ۴۰ هزار هکتار قرار است به مدت پنج سال درختکاري شود که اين ميزان تنها پنج درصد از کل منشاء ريزگردهاست؛ بنابراين براي رفع کل ريزگردها بايد يک قرن بگذرد پس اين يک راه علاج بخش نيست.  نماينده مجلس خبرگان رهبري با اشاره به طرح کشاورزي ۵۵۰ هزار هکتاري خوزستان بيان کرد: خدمت مقام معظم رهبري اين نکته را نيز اطلاع دادم که طرح ۵۵۰ هزار هکتاري که قرار است ۵۰ درصد آب آن از رودخانه کرخه تامين شود، با احداث چهار سد روي اين رودخانه تقريبا اين امر غيرممکن مي‌شود و اين طرح بدون آب مي‌ماند. اين اقدامات وزارت نيرو بدون اطلاع دادن به رهبري به صورت محرمانه در حال انجام است که از سر ناچاري از تريبون نماز جمعه اين موضوع را فاش کردم. وي تصريح کرد: وزير نيرو، تعطيلي کشاورزي، افزايش حاشيه نشيني، خشکيدن تالاب‌ها و افزايش ۱۰۰ در صدي ريزگردها را در پي احداث اين چهار سد روي رودخانه کرخه تائيد کرد و تنها دليل انجام و ادامه اين پروژه‌ها را فشار مسئولان استان‌هاي ديگر بر رئيس جمهور اعلام کرد و آنها دليل انجام اين پروژه‌ها را ايجاد اشتغال در استان‌هاي خود اعلام مي‌کنند در حالي که در خوزستان نرخ بيکاري دو برابر نرخ کشور است.
آيت الله حيدري با اشاره به اينکه اهميت دادن به محيط زيست يک موضوع جديد نيست اظهار کرد: يکي از موضوعات فقهي مورد توجه من از همان ۲۵ سال پيش، محيط زيست بر اساس قاعده بدون ضرر بوده است. به خصوص اينکه بحران ريزگرد در اثر خشک شدن مراتع، زمين‌هاي کشاورزي، تالاب‌ها و کم آب شدن رودخانه‌ها اتفاق افتاده است.  وي افزود: ريزگردها تنها بيرق دستکاري در طبيعت است و مشکلات پشت پرده بسياري وجود دارد که هنوز خود را نشان نداده است که با اين مشکلات نبايد با سهل انگاري برخورد کرد زيرا تنها خوزستان درگير آن نيست و بقيه استان‌ها هم با آن مواجه هستند اما اگر اين مشکلات کنوني خوزستان رفع نشود دامان همه کشور را مي‌گيرد و من به عنوان يک شهروند خوزستاني نسبت به اين موضوع هشدار مي‌دهم.  اين استاد حوزه علميه با اشاره به سوءفهم و بد تحليلي در بين برخي مسئولان بيان کرد: مسئولان به جاي کلي نگري به جزئي نگري روي آوردند و مشکلات از همين جا شروع شد در حالي که خوزستان، آب، خاک و آفتاب بي نظيري دارد و مي‌تواند دو برابر نيازهاي کشور را تامين کند و در مقابل تحريم‌ها، کشور را کاملا مقاوم کند به شرطي که همه استعدادهاي بالقوه آن بالفعل شود.
آيت الله حيدري توضيح داد: همه کارشناسان از تامين نصف غذاي کشور با انجام طرح ۵۵۰ هزار هکتاري خبر داده‌اند در حالي که اگر اين طرح تبديل به دو ميليون هکتار شود دو برابر غذاي کشور را تامين مي‌کند به شرطي که اجازه دهند آب به استان برسد و مسير آن را به جاي ديگري منحرف نکنند.
وي، انتقال آب را يک اشتباه استراتژيک دانست و گفت: قرار بود براي تامين آب شرب استان‌هاي ديگر تنها ۳۴۰ ميليون مترمکعب در سال از منابع آبي خوزستان برداشت شود در حالي که هم اکنون يک ميليارد و ۲۶۰ ميليون مترمکعب برداشت مي‌شود و اين برخلاف مصوبه آب کشور است.
نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري درباره ميزان فضاي سبز کشور در استان‌هاي مختلف اظهار کرد: سرانه فضاي سبز در کشور ۱۵ مترمکعب، در حالي که در خوزستان اين ميزان ۱۲ مترمکعب اما در اصفهان ۲۷ مترمکعب است که نشان مي‌دهد آب را براي فضاي سبز مصرف مي‌کنند و اين به دور از عدالت و نشانه چپاول است.

وزير انرژي عربستان روز پنجشنبه گفت :احتمال دارد که کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک مجبور شوند چند هفته پيش از پايان توافق کاهش توليد نفت، همين سياست را ادامه دهند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، 'خالد فالح' در دومين روز از همايش اطلاع رساني نفتي مربوط به کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس در ابوظبي، گفت : شايد مجبور به ادامه کاهش توليد نفت شويم تا به هدف مورد نظر برسيم.
وزير انرژي عربستان هدف مورد نظر را کاهش سطح ذخيره جهاني نفت عنوان کرد.
صادرات نفت خام عربستان در ماه فوريه گذشته به دنبال اجراي برنامه کاهش عرضه کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک به کمترين حد خود از نيمه سال ٢٠١٥ رسيد. توليد نفت عربستان در پي توافق توليد کنندگان نفت خام عضو و غير عضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) به کمترين حد خود از اواسط پارسال رسيد.
بر اساس داده‎هاي موسسه جودي(JODI)، عربستان در ماه فوريه سال ٢٠١٧، صادرات خود را از روزانه هفت ميليون و ٧١٣ هزار بشکه در روز در ماه ژانويه به ٦ ميليون و ٩٥٧ هزار بشکه کاهش داد.
اين در حالي است که صادرات عربستان در ماه مه سال ٢٠١٥ در حدود ٦ ميليون و ٩٣٥ هزار بشکه بود اما نسبت به آن زمان افزايش داشته است، در ماه نوامبر سال ٢٠١٦ صادرات نفت خام اين کشور به روزانه هشت ميليون و ٢٥٨ هزار بشکه رسيده بود.
عربستان در ماه فوريه ٢٠١٧ روزانه ١٠ ميليون و ١١ هزار بشکه توليد داشت در حالي که توليد نفت خام اين کشور در ماه پيش از آن ٩ ميليون و ٧٤٨ هزار بشکه بود.

قيمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۸ سنت افزايش به ۵۳ دلار و ۷ سنت رسيد. به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، قيمت نفت روز جمعه افزايش يافت، اما ترديدها در اين باره که توافق کاهش توليد مي‌تواند مجددا توازن را به بازار برگرداند يا نه موجب شد تا قيمت‌ها در آستانه بزرگترين کاهش هفتگي در طي يک ماه اخير قرار گيرد.
بر اساس اين گزارش، قيمت هر بشکه نفت برنت روز جمعه با 8 سنت افزايش به 53 دلار و 7 سنت رسيد، اما در مسير کاهش هفتگي 5 درصدي قرار گرفت که بيشترين کاهش از هفته منتهي به 10 مارس تاکنون بود. قيمت نفت خام آمريکا نيز روز جمعه 11 سنت افزايش داشت و به 50 دلار و 82 سنت رسيد. قيمت نفت وست تگزاس اينترمدييت در آستانه کاهش هفتگي 4.5 درصدي قرار دارد که بيشترين کاهش از 10 مارس تاکنون است.
قيمت هر دو شاخص نفتي در اوايل هفته جاري بيش از 3.5 درصد کاهش داشت. اين کاهش ناشي از ايجاد ترديدهايي در مورد تاثيرگذاري توافق کاهش توليد بر بازار نفت بود. آمارهاي موسسه تامسون رويترز ايکون نشان مي‌دهد که در ماه آوريل رقم بي سابقه 48 ميليون بشکه در روز نفت در آب‌هاي اقيانوس در حال ترانزيت بوده که 5.8 درصد از ماه دسامبر به اين طرف افزايش داشته است.
بخشي از اين افزايش عرضه نفت به دليل افزايش توليد و صادرات کشورهايي بوده که در توافق کاهش توليد مشارکت ندارند.
توليد نفت آمريکا از اواسط سال 2016 به اين طرف تقريبا 10 درصد افزايش يافته و به 9.25 ميليون بشکه در روز رسيده که فاصله چنداني با ميزان توليد نفت دو توليد کننده بزرگ جهان يعني عربستان و روسيه ندارد.
۲۰۰ ميليارد دلار
در ميادين مشترک نفت و گاز نياز است

دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي گفت: ۲۰۰ ميليارد دلار در ميادين مشترک نفت و گاز نياز است.
به نقل از ايسنا، الهام امين‌زاده در دومين کنفرانس بين‌المللي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در لرستان، اظهارکرد: در ميادين مشترک نفت و گاز نياز به ۲۰۰ ميليارد دلار است و صنعت آب و برق و تکميل پروژه‌ها نيازمند حدوداً ۱۶۰ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري است. وي افزود: در صنعت توريسم، حمل‌ونقل، فولاد و کشاورزي نياز به تأمين منابع مالي داريم که براي اين سرمايه‌گذاري‌ها آمادگي اصلاح اين قوانين وجود دارد و در مجموع بايد ريسک سرمايه‌گذاري را کاهش و امينت آن را در حوزه حقوقي و اقتصادي، پولي، مالي و ارزي افزايش داد. دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي با اشاره به اصلاح برخي مفاد قانون سرمايه‌گذاري خارجي، تصريح کرد: در ماده ۱۳ اين قانون آمده که اصل سرمايه خارجي و منابع آن با دادن پيش‌آگهي سه‌ماهه به هيئت سرمايه‌گذاري خارجي با انجام همه تعهدات و تصويب هيئت اقتصادي و وزير امور اقتصادي قابل ‌انتقال به خارج است.
امين‌زاده با اشاره به اينکه بخش خصوصي اعلام کرده بود اين فرآيند جذابيت سرمايه‌گذاري را از بين مي‌برد، اضافه کرد: با حضور بخش خصوصي و اساتيد و بخش دولتي اين ماده اصلاح شد تا فرآيند سريع‌تر انجام شود و به‌ اين‌ ترتيب اجازه خروج اصل سرمايه‌گذاري خارجي داده شد. وي خاطرنشان کرد: اصلاح اين قانون در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي دولت ضروري است و ماده ۱۴ قانون سرمايه‌گذاري خارجي نيز راجع به سود سرمايه‌گذاري است که گفته‌شده بعد از کسر ماليات، عوارض و اندوخته‌هاي قانوني با تصويب هيئت سرمايه‌گذاري و تائيد وزير اقتصاد بايد سرمايه‌گذاري انجام شود که اين موارد حذف‌شده و به‌جاي آن‌ها سرمايه و سود آن با مجوز سازمان قابل‌انتقال به خارج از کشور است. دستيار ويژه رئيس جمهور افزود: اصلاح ماده شش اين قانون در رابطه با تشويق سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي و موافقت هيئت سرمايه‌گذاري و تائيد وزير اقتصاد اين قانون حذف‌شده و علاوه بر آن محدوديت‌هاي موجود براي سرمايه‌گذاري خارجي در اين قانون برداشته‌شده چراکه نبايد براي سرمايه‌گذاري خارجي محدوديت قائل شد. امين‌زاده گفت: در قانون سرمايه‌گذاري خارجي آئين‌نامه‌هاي وارده نيز اصلاح‌شده و به ستاد فرماندهي اقتصادي ارائه‌شده چراکه اصل برافزايش سرمايه‌گذاري مستقيم است.

آماده‌سازي اسناد
براي توسعه ميدان گازي فرزاد
B
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران از آماده سازي اسناد براي توسعه ميدان گازي فرزاد B به صورت EPCF خبر داد.
علي کاردر در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد برنامه وزارت نفت براي توسعه ميدان گازي فرزاد B توضيح داد: براي توسعه اين ميدان پکيج‌هاي مستقلي به صورت EPCF (مهندسي، تامين کالا و ساخت، اجرا و تامين مالي) در بازار عرضه مي‌شود. براي اين اقدام با يک مشاور وارد مذاکر شده‌ايم و اين مشاور در حال آماده‌سازي اسناد مربوطه است.
وي درمورد حضور هندي‌ها براي توسعه ميدان گازي فرزاد Bاظهار کرد: اگر هندي‌ها باز هم اظهار علاقه کنند و بتوانند مشکلات خود را در زمينه مالي برطرف کنند، مذاکره با آن‌ها را متوقف نمي‌کنيم. بر اساس اين گزارش، ايران و هند براي توسعه ميدان گازي فرزاد B وارد مذاکره شدند، اما اين مذاکره بعد از گذشت سال‌ها به دليل مسائل مالي به نتيجه نرسيدند. در نهايت وزير نفت کشورمان در اوايل اسفند سال گذشته صراحتا اعلام کرد پيشنهاد هند مورد بحث قرار مي‌گيرد. اما با آن‌ها به توافق نرسيديم و بعيد است به اين سادگي به توافق برسيم. زيرا فاصله پيشنهاد ما و هندي‌ها از نظر قيمت خريد گاز زياد است. بنابراين ممکن است توسعه اين ميدان به شرکت ديگري داده شود. خبري که به مذاق هندي‌ها خوش نيامد و رسانه‌هاي هندي اخيرا به نقل از يک منبع آگاه هندي اعلام کردند با توجه به رد اعطاي امتياز توسعه ميدان گازي «فرزاد ب» ايران به شرکت‌هاي هندي، پالايشگاه‌هاي دولتي هند قصد دارند ميزان خريد نفت خود از ايران را در سال ۱۸-۲۰۱۷ يک پنجم کاهش دهند و اگر در تصميم تهران تغييري حاصل نشود، ميزان کاهش خريد را بيشتر خواهند کرد .بر اين اساس قرار است خريد روزانه نفت هند از ايران از ۲۴۰ هزار بشکه به ۱۹۰ هزار بشکه کاهش يابد. بر اساس اين گزارش، حجم گاز درجاي ميدان گازي فرزاد B ، بيش از ۲۱ تريليون فوت‌ مکعب برآورد شده که ۱۲.۵ تريليون آن قابل استحصال است و طبق برنامه قرار است با توسعه ميدان در فاز نخست از اين ميدان روزانه ۱.۱ ميليارد فوت مکعب گاز توليد شود.

استارت ايجاد يک نيروگاه جديد
 در استان هرمزگان

مديرعامل شرکت مادر تخصصي توليد نيروي برق حرارتي از مشارکت روس‌ها براي ساخت نيروگاه ۱۴۰۰ مگاواتي در استان هرمزگان خبر داد و گفت: مراحل تامين مالي و گشايش ال سي اين نيروگاه تا يک ماه ديگر به نتيجه مي‌رسد.
محسن طرز طلب در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه طبق برآوردهاي صورت گرفته هزينه اين نيروگاه يک ميليارد و ۵۱۶ ميليون يورو تخمين زده شده است، اظهار کرد: کار اجرايي اين نيروگاه در دولت يازدهم کليد خواهد خورد، اما در دولت آتي به بهره‌برداري خواهد رسيد. وي با بيان اينکه اين پروژه ملي در زميني به مساحت ۱۰۰ هکتار در چهار واحد بخار هر واحد ۳۵۰ مگاوات در مدت‌زمان ۵۵ ماه اجرا مي‌شود عنوان کرد: اين پروژه داراي دو توربين گازي و يک توربين بخار است و اين نيروگاه نخستين نيروگاه از نسل نو توربين‌هاي کلاس F و مدرن دنيا با راندمان ۵۸ درصد است که در ايران توسط بخش خصوصي شرکت مپنا اجراء مي‌شود و تکنولوژي و تجهيزات ساخت آن از شرکت زيمنس کشور آلمان خريداري‌شده و به‌تدريج وارد مي‌شود.
گامي‌براي دوري از خاموشي
مديرعامل شرکت مادر تخصصي توليد نيروي برق حرارتي در خصوص اقدامات صورت گرفته براي گذر از بحران خاموشي در تابستان تاکيد کرد: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفه قرار است ۱۴۰۰ مگاوات تا تير ماه سال جاري وارد مدار شود که اين مساله تاثير زيادي در گذر از خاموشي خواهد داشت. طرز طلب با ابراز اميدواري از وارد مدار شدن واحدهاي در نظر گرفته شده، اظهار کرد: اگر شرايط مطابق برنامه پيش برود امسال نيز مانند سال‌هاي قبل دچار هيچ بحراني در برق نخواهيم شد.