دوره سياست‌ پوپوليستي تمام شده است
رييس اتاق تهران گفت: دوره سياست‌هاي پوپوليستي در ايران به سر آمده و نبايد اجازه داد تجارب گذشته بار ديگر تکرار شود.مسعود خوانساري رييس اتاق تهران و دبير شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي استان تهران نيز طي سخناني با اشاره به مانيفست اتاق تهران که در نشست اخير هيات نمايندگان اين اتاق اعلام شد، گفت: دوره سياست‌هاي پوپوليستي در ايران به سر آمده و نبايد اجازه داد تجارب گذشته بار ديگر تکرار شود، از اين رو اتاق بازرگاني تهران با آگاهي از کاستي‌هاي موجود در اقتصاد کشور، اقدام به صدور مانيفست بخش خصوصي در آستانه دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهور کرد تا انتظارات صاحبان اصلي کسب وکار در کشور از دولت آينده مشخص شود.

اختصاص۱۵۰ ميليون يورو به بانک‌هاي عامل
رييس سازمان توسعه تجارت ايران، با اشاره به عدم امکان صدور ضمانت‌نامه در خارج از کشور توسط شبکه بانکي، از پيشنهاد اختصاص مبلغ ۱۵۰ ميليون يورو به بانک‌هاي عامل منتخب براي سپرده‌گذاري در بانک‌هاي خارجي با هدف تسهيل صدور ضمانت نامه خبر داد.مجتبي خسروتاج با اشاره به راهکارهاي پيشنهادي اين سازمان براي رفع برخي مشکلات بخش صادرات در جلسه شوراي عالي توسعه صادرات غير نفتي گفت: پيشنهاد اختصاص مبلغ ۴۰۰ ميليارد ريال اعتبار به طور سالانه در قالب بودجه‌هاي سنواتي براي جبران خسارت احتمالي بانک‌هاي عامل از جمله پيشنهادهاي سازمان توسعه تجارت در اين جلسه بود.وي از پيشنهاد اختصاص مبلغ ۱۵۰ ميليون يورو به بانک‌هاي عامل منتخب براي سپرده‌گذاري در بانک‌هاي خارجي خبر داد.

افزايش خانوارهاي تک نفره در کشور
معاون مرکز آمار ايران از افزايش خانوارهاي تک نفره به دليل بالارفتن تعداد افراد مجرد در کشور خبر داد و گفت: طي ۳۰ سال آينده جمعيت سالمند ايران رو به افزايش بوده و به بحران تبديل مي‌شود.
عليرضا زاهديان گفت: مطابق سرشماري سال ۹۰ در ايران، بعد خانوار ۳.۵ بوده که در حال حاضر به ۳.۳ رسيده که در عين حال، جمعيت کشور نيز ۷۹ ميليون و ۹۶۲ هزار و ۲۷۰ نفر ثبت شده است که بر اين اساس، نرخ رشد جمعيت از ۲۹.۱ درصد سرشماري سال ۹۰ به ۲۴.۱ درصد در سرشماري سال ۹۵ رسيد.
معاون طرح‌هاي آماري و آمارهاي ثبتي مرکز آمار ايران افزود: در اين ميان، نسبت جنسي از ۱۰۲ به ۱۰۳ رسيد.

نوبخت از افزایش سرمایه موسسات مجاز پولی خبرداد؛
رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور انتقاد بدون پشتوانه از دولت را سياه نمايي توصيف کرد و گفت: ۲۹ هزار ميليارد تومان براي افزايش سرمايه از سوي دولت به بانک‌ها تزريق شده است.
به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت اظهار کرد: وي گفت: بانک‌ها با دو مشکل بانکي در کشور رو به رو هستند که البته دولت با پرداخت تسهيلاتي به ارزش ۲۳ هزار ميليارد تومان به بنگاه‌هاي اقتصادي توانست از اين مشکل عبور کند. تسهيلات داده شده به بانک‌ها برگشت داده نشده و همچنين کم بودن سرمايه از مشکلات بانک‌هاي ايراني است اما ۱۳ هزار و ۲۵۰ ميليارد تومان از بدهي دولت به بانک‌ها پرداخت شده و بانک کشاورزي در راس اين بانک‌ها بوده است. ۲۹ هزار ميليارد تومان براي افزايش سرمايه از سوي دولت به بانک‌ها تزريق شده است که در اين خصوص هم بانک کشاورزي در راس همه بانک‌ها بود.وي گفت: پس از قبول مسئوليت دولت تدبير و اميد شرايط ويژه در کشور وجود داشت که تيم اقتصادي براي خروج از دوره رکود که با رشد اقتصادي منفي ۶.۸ روبه رو بود و با عمق پاييني از رکود مواجه بوديم؛ کشور با لرز اقتصادي به جهت کاهش توليد و با تب بالاي ۴۰ درصد تورم مواجه بود که تيم اقتصادي بايد اين مشکلات را حل مي‌کرد.
نوبخت تصريح کرد: دو عامل تشديد کننده مشکلات دولت يازدهم در آغاز به کار بود؛ تحريم اقتصادي از سوي آمريکا با صدور ۵ قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران صورت گرفته بود. آمريکا با ابزارهاي مجازات کننده و صادرات بين ۶۰ تا ۷۰ ميليارد دلاري ايران را تحريم کرده بود. روزهاي سختي به دولت گذشت که همه اين‌ها نتيجه گزارش خلاف واقع از سوي شوراي امنيت سازمان ملل بود و تيم اقتصادي دولت تدبير بايد از اين مشکلات عبور مي‌کرد.
وي با بيان اينکه منتقدان حق انتقاد دارند، تاکيد کرد: در حال حاضر افراد مختلفي وارد ميدان انتخابات شدند که همه آنها از فرزندان ملت هستند.
رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور گفت: مشکل اصلي ايران در ايام تحريم در صادرات نفت بود که بايد با تدبير اين مشکل حل مي‌شد. در حالي که صنعت هواپيمايي، اتومبيل و بيمه ايران تحريم بود که لازم بود به ظرفيت‌هاي داخلي توجه مي‌کرديم.
نوبخت افزود: کشاورزي از صنايعي است که هيچ نيازي به نگاه خارجي ندارد و دولت توجه خود را به اين سمت متمرکز کرده است. خريد تضميني گندم يکي از سياست‌هايي بود که در سال ۹۲ براي حمايت از کشاورزان و براي پيشبرد اقتصاد مقاومتي در نظر گرفته شد. در حالي که قيمت گندم ۴۲۰ تومان بود با تمرکز دولت به بخش کشاورزي قيمت اين محصول به بيش از ۱۰۰۰ تومان رسيد. با توجه به حمايت دولت از گندمکاران اين کشاورزان انگيزه خوبي براي کاشت گندم پيدا کردند.
وي گفت: سال گذشته دولت بايد به ارزش ۱۴ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان گندم خريداري مي‌کرد که بانک کشاورزي با حضور فعالانه خود توانست دولت را حمايت کند و اين امر به خوبي انجام شد. افزايش توليد از اقدامات دولت و در حال پيگيري است و بانک کشاورزي براي تحقق اين امر حمايت‌هاي خوبي را به دولت و کشاورزان ارائه کرده است.
معاون رييس جمهور و سخنگوي دولت بيان کرد: در حالي که برخي از کشورها با رشد تورم ۳ رقمي‌روبه رو هستند و صندوق بين‌المللي پول، کشور ايران را يکي از باثبات‌ترين کشورها دانسته است اما برخي افراد با انتقادهاي بدون پشتوانه در حال سياه نمايي هستند.
از سوي مرکز آمار ايران اعلام شد؛
شاخص کل قيمت کالاها و خدمات مصرفي خانوار شهري در فروردين ماه سال ۱۳۹۶ به عدد ۲۴۴.۹ رسيد که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزايش داشته است.
 افزايش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۴ درصد است که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد افزايش يافته است.بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوي مرکز آمار ايران، نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفي خانوار شهري در ۱۲ ماه منتهي به فروردين ۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶.۹ درصد است که نسبت به اسفندماه ۰.۱ درصد افزايش يافته است.شاخص گروه عمده خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات در اين ماه به رقم ۳۰۳.۱ رسيد که نسبت به ماه قبل ۳.۹ درصد افزايش نشان مي‌دهد.شاخص گروه عمده خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶.۱ درصد افزايش نشان مي‌دهد. درصد تغييرات اين گروه در ۱۲ ماه منتهي به فروردين سال ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸.۵ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهي به اسفندماه ۰.۹ واحد درصد افزايش يافته است.شاخص گروه اصلي خوراکي‌ها در ماه مورد بررسي به عدد ۳۰۱.۹ رسيده است که نسبت به ماه قبل ۴.۱ درصد افزايش نشان مي‌دهد. شاخص گروه اصلي خوراکي‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶.۵ درصد افزايش نشان مي‌دهد که نرخ تورم ۱۲ ماهه اين گروه ۸.۴ درصد است.شاخص گروه عمده کالاهاي غيرخوراکي و خدمات در فروردين ماه سال ۱۳۹۶ به رقم ۲۲۴.۹ رسيد که نسبت به ماه قبل ۰.۸ درصد افزايش داشته است. ميزان افزايش شاخص گروه عمده کالاهاي غيرخوراکي و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۶ درصد بوده است. نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهي به فروردين سال ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل اين گروه ۶.۲ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهي به اسفند ۰.۲ واحد درصد کاهش يافته است. همچنين تورم گروه بهداشت و درمان در فروردين ماه سال جاري نسبت به ماه قبل ۰.۵ درصد افزايش يافته، تورم نقطه به نقطه اين گروه ۹.۳ درصد و تورم سالانه اين گروه ۹ درصد است. تورم گروه‌اموزش در فروردين ماه سال جاري نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه اين گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱ درصد و تورم سالانه اين گروه در فروردين ماه ۱۲.۳ درصد بوده است.تورم گروه مسکن در فروردين ماه ۰.۹ درصد بوده است. تورم سالانه اين گروه ۴.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه گروه مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۹ درصد بوده است.
سال گذشته ۹۴ هزار بيکار  46 هزار شغل جديد
دبير کل خانه کارگر با بيان اينکه در سال گذشته ۹۴ هزار نفر بيکار شدند، گفت: انتظار ما اشتغال و افزايش سطح رفاه فقراست.
به گزارش مهر، عليرضا محجوب، درباره انتظارات از رئيس جمهور آينده گفت: مشکلات کارگران فراوان است. رهبري هم اين سال را سال توليد و اشتغال نام گذاشتند از اين رو انتظار داريم در عرصه اشتغال شاهد بهبود باشيم.وي افزود: انتظار براي بهبود اوضاع کارگران انتظار همه است، اميدواريم در اين زمينه بهبود حاصل شود. انتظار ما اشتغال و افزايش سطح رفاه فقراست. امروز اشتغال محصور است و آرزوي ما خارج کردن اشتغال از اين حصار است.محجوب گفت: برخي فکر مي‌کنند بايد براي رهاسازي از تورم رکود را حاکم کنيم.
 اين اشتباه است نمي‌توانيم درباره تورم ساکت باشيم. آرزوي ماست در اين زمينه تحرکي داشته باشيم.دبير کل خانه کارگر گفت: از افتخارات دولت آقاي روحاني، توجه به کنترل تورم و افزايش تدريجي دستمزد کارگران است که باعث افزايش ۴ درصدي قدرت خريد کارگران شده است.وي درباره کارگران بيکار شده در شرکت داروگر گفت: در مورد داروگر بايد خريدار و فروشنده جريمه شوند، داروگر گل سرسبد کارخانجات کشور بود اما به دليل عدم مديريت صحيح وضع اين شرکت به اينجا رسيد. من در مجلس در جلسه اي خواهم گفت که چه کساني بايد در اين باب پاسخگو باشند. ما راضي به تعطيل شدن آن نبوديم.
اين نماينده مجلس افزود: در سال گذشته ۹۴ هزار نفر بيکار شدند و ۴۶ هزار نفر شغل جديد ايجاد شده است.محجوب گفت: اميدوارم بدانيم توليد صنعتي در کشور در وضع نامناسبي است.

سکه طرح جديد گران شد؛ دلار بالا رفت
در جريان معاملات امروز بازار آزاد تهران، قيمت سکه طرح جديد با افزايش ۵۵۰۰ توماني به يک ميليون و ۲۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسيد و دلار هم به نرخ ۳۷۴۸ تومان معامله شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در جريان معاملات امروز(شنبه) بازار آزاد تهران، قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد با ۵۵۰۰ تومان افزايش به يک ميليون و ۲۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسيد، همچنين سکه طرح قديم يک ميليون و ۱۸۶ هزار تومان، نيم سکه ۶۹۱ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۸۰ هزار تومان و سکه يک گرمي‌۲۵۲ هزار تومان است که البته نيم سکه و ربع سکه به ترتيب ۲۵۰۰ و ۲۰۰۰ تومان کاهش دارد.هر اونس طلا در بازارهاي جهاني ۱۲۸۴ دلار و ۹۰ سنت و هر گرم طلاي ۱۸ عيار نيز ۱۱۸ هزار و ۴۲ تومان ا ست.هر دلار آمريکا ۳۷۴۸ تومان، يورو ۴۰۷۱ تومان، پوند ۴۷۸۶ تومان، درهم امارات ۱۰۳۰ تومان و لير ترکيه ۱۰۵۲ تومان است.