عرضه 153 هزار تن گندم در بورس کشاورزي
تالار محصولات کشاورزي بورس کالاي ايران، روز شنبه دوم ارديبهشت ماه، ميزبان عرضه 153 هزار تن گندم بود. به نقل از بورس کالاي ايران، 149 هزار تن گندم خوراکي، 4 هزار تن گندم دوروم، 200 تن شکر سفيد و 300 تن روغن خام در تالار محصولات کشاورزي عرضه شد.تالار صادراتي بورس کالاي ايران در اين روز شاهد عرضه 12 هزار و 750 تن قير 6070 و 500 تن عايق رطوبتي بود.
تالار فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌بورس کالاي ايران نيز در اين روز عرضه 8 هزار و 876 تن مواد شيميايي و مواد پليمري بود.علاوه بر اين، 1600 تن رب گوجه فرنگي نيز در بازار فرعي بورس کالاي ايران عرضه شد.

رشد بازار سرمايه اسلامي‌ايران در منطقه
علي سعيدي گفت: همه ابزارهاي مالي ما، بر اساس آيين اسلامي‌و شريعت هستند و عملا از ابزار غير اسلامي‌نمي‌توانيم استفاده کنيم.
به نقل از ايکنا، عضو هيأت مديره سازمان بورس در اين خصوص ادامه داد: اسناد خزانه اسلامي‌هم در حد توان خود به رفع بدهي‌هاي دولت کمک کرده و اين امر به توان بازار سرمايه بر مي‌گردد و چنين نخواهد بود که تمام ارقام مربوط به بدهي يا کسري بودجه دولت را جبران کند.سعيدي تأکيد کرد: اگر همه چيز در شرايط تعادلي قرار بگيرد، بازار سرمايه، گام به گام بزرگتر و قطعا توانمندتر خواهد شد تا همانگونه که مي‌تواند براي بخش خصوصي تأمين مالي کند، براي بخش دولتي هم تأمين مالي کند.

استقبال دولت از اوراق خزانه اسلامي
حجت‌الاسلام والمسلمين مصباحي‌ مقدم  درباره تأثير اسناد خزانه اسلامي‌بر حل مشکل بدهي دولت عنوان کرد: خوشبختانه سال گذشته، دولت از اين ابزار استفاده کرد و بخش مهمي‌از بدهي خود در حدود ۸ هزار ميليارد تومان را پرداخت کرد.به نقل از ايکنا، وي در اين خصوص ادامه داد: مثلا اوراق رهني مسکن، به مبلغ 300 ميليارد تومان منتشر شد که در مدت کمتر از يک دقيقه به فروش رفت. اين مسئله نشان دهنده استقبال خوبي است که از اوراق بهادار اسلامي‌وجود دارد و متعاقب آن، بانک مسکن، بنا را بر اين گذاشت که انتشار اين اوراق را تا مبلغ ۱۰ هزار ميليارد تومان بالاتر ببرد و اين نشان دهنده جذاب بودن اين اوراق براي سرمايه گذاري است.
رقابت خودرويي‌ها و قندي‌ها در بورس رقم زد؛
براي چندمين بار در معاملات بورس تهران در سال ۱۳۹۶ گروه خودرو و قندي شاهد صف خريد در اکثر نمادهاي خود شدند. در گروه خودرو تعداد زيادي از نمادها توانستند بيش از ۴ درصد در قيمت پاياني رشد داشته باشند جالب اينکه قندي‌ها نيز در روندي مشابه شاهد رشد بيش از ۴ درصد بودند.
به نقل از ايسنا، روز شنبه شاخص بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۱ واحد رشد کرد و با اين رشد توانست وارد کانال ۷۹ هزار واحدي شود. همچنين شاخص کل هم‌وزن به رشد ۲۵۲ واحدي خود با تراز ۱۷ هزار و ۳۴۴ واحدي بالا رفت.شاخص آزاد شناور نيز توانست ۷۸۰ واحد بالا برود و به رقم ۸۷ هزار و ۵۸۳ واحد برسد. علاوه بر اين شاخص بازار اول و دوم نيز به ترتيب ۳۰۱ واحد و ۲ هزار و ۲۷۷ واحد رشد کرد.
در معاملات روز گذشته نماد صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با ۱۴۸ واحد تاثير مثبت در شاخص کل بيشترين نقش را در نوسانات دماسنج بازار سرمايه داشت. پس از اين نماد سايپا و پالايش نفت اصفهان بيشترين نقش را در نوسانات گروهي شاخص داشتند.در نماد صنايع پتروشيمي‌خليج فارس بيش از ۵۸ درصد از خريدها مربوط به افراد حقوقي و مابقي مربوط به حقيقي‌ها بود. همچنين بيش از ۶۰ درصد از عرضه‌ها را حقيقي‌ها بر عهده داشتند.در طرف مقابل نماد فولاد مبارکه اصفهان با ۳۴ واحد تاثير منفي بر شاخص سعي کرد از روند صعودي دماسنج بازار سرمايه جلوگيري کند. علاوه بر اين نمادهاي ملي صنايع مس ايران و پتروشيمي‌جم تاثيرات کاهشي روي شاخص کل داشتند.در نماد فولاد مبارکه اصفهان بيش از ۷۲ درصد از خريدها مربوط به افراد حقيقي بود و مابقي مربوط به حقوقي‌ها بود. همچنين بيش از ۹۸ درصد از عرضه‌ها را حقيقي‌ها بر عهده داشتند.در گروه فلزات اساسي نمادهايي همچون صنايع ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، صنايع ملي مس ايران و نورد آلومينيوم شرايط کاهشي در قيمت پاياني را تجربه کردند. اما در طرف مقابل اندک تک‌سهم‌هايي هم بودند که توانستند تا ۴ درصد در قيمت پاياني خود رشد داشته باشند.اما روز گذشته بار ديگر در گروه خودرو شاهد شرايط يکپارچه در رشد آخرين قيمت پاياني بوديم به طوري که اکثريت نمادها در اين گروه با رشد بيش از ۴.۵ درصد هم در قيمت پاياني و هم در قيمت آخرين معامله مواجه شدند.در نماد سايپا روز گذشته صف خريدي با حجم بيش از ۱۰ ميليون مشاهده مي‌شد و همچنين در ديگر نمادهاي پرمخاطب گروه خودرو همچنين ايران‌خودرو نيز شاهد صف خريد بوديم. جالب اينکه قندي‌هايي که به طور سنتي شرايط‌شان عکس روند طبيعي بازار پيش مي‌رود، ديروز تماما يک دست سبزپوش شدند و تمام نمادهاي گروه قند و شکر براي چندمين بار در سال ۱۳۹۶ توانستند از رشد نزديک به ۵ درصد برخوردار باشند. البته در ميان تمام اين نمادها نماد فرآورده‌هاي غذايي و قند پيرانشهر از رشد حدود يک درصدي برخوردار بود. سهامداران قندي نيز همزمان با صف خودرويي‌ها براي خريد سهام در اين نماد براي چندمين بار در سال ۱۳۹۶ به صف شد.ارزش معاملات بورس تهران ديروز به رقم ۲۷۹ ميليارد و ۸۴۶ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن يک ميليارد و ۲۲۷ سهم و اوراق مالي قابل معامله طي بيش از ۹۱۰۰۰ نوبت داد و ستد بود.آيفکس نيز ديروز توانست بيش از ۹ واحد رشد کند و تا رقم ۹۱۶.۹ بالا رود. ارزش معاملات فرابورس ايران به رقم ۱۹۲ ميليارد و ۷۲۶ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۵۵۷ ميليون و ۲۹۴ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي نزديک به ۵۲۰۰۰ نوبت داد و ستد بود.

عضو شوراي عالي بورس:
عضو شوراي عالي بورس مي‌گويد براي راه‌اندازي بازار آتي ارز نيازي به انتظار براي يکسان سازي نرخ ارز نيست.
«قاسم محسني» روز شنبه در گفتگو با ايرنا درباره آخرين وضعيت راه‌اندازي بازار آتي ارز در بازار سرمايه، بيان داشت: بانک مرکزي موافق راه‌اندازي معاملات مشتقه ارز است، اما با پيش شرط‌هايي آغاز به کار اين بازار مالي را بر پايه ارز به تاخير انداخته که براساس بررسي‌هاي کارشناسي، نيازي به پيش شرطي نظير يکسان سازي نرخ ارز نيست.محسني افزود: نيازي نيست صبر کنيم پيش شرط‌هاي مورد نظر بانک مرکزي تحقق يابد و ما مي‌توانيم زودتر معاملات مشتقه (آتي) ارز را راه‌اندازي کنيم.عضو شوراي عالي بورس تاکيد کرد: در جلسه قبلي شورا، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد در جلسه‌هايي که با فعالان بازار، صادرکنندگان و واردکنندگان داشته‌ايم، موضوع نوسان نرخ ارز و پوشش آن مطرح مي‌شود.وي ابراز اميدواري کرد بانک مرکزي در اين خصوص اقدام کرده و به زودي شاهد راه‌اندازي معاملات مشتقه ارز باشيم.محسني افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا آمادگي خود را براي راه‌اندازي معاملات مشتقه ارز اعلام کرده‌اند و در اين زمينه کار ناتمامي‌نمانده است، تنها براي راه‌اندازي معاملات، منتظر بانک مرکزي هستيم.محسني در پاسخ به اين پرسش که چرا براي راه‌اندازي معاملات آتي ارز، نيازي به يکسان سازي نرخ ارز نيست؟ گفت: اکنون ما معاملات آتي سکه را با حجم و ارزش قابل توجهي در بورس کالاي ايران داريم و قيمت سکه براساس نرخ ارز و طلاي جهاني مشخص مي‌شود، بنابراين در شرايطي که نرخ ارز يکسان نشده، بهاي سکه در معاملات آتي بر اساس نرخ ارز آزاد و به شيوه منطقي کشف مي‌شود و با همين شيوه مي‌توان معاملات آتي ارز را براي پوشش ريسک نوسانات نرخ ارز راه‌اندازي کرد. عضو شوراي عالي بورس درباره راه‌اندازي معاملات تالار مجازي بازار مشتقه در بورس کالا گفت: با شبيه سازي بازار واقعي، افراد مي‌توانند مشابه بازار واقعي کار کنند و با معاملات آشنا و آماده شوند تا با اطلاعات کافي وارد معاملات واقعي شوند.وي با اشاره به پيشي گرفتن ارزش بازار مالي بورس کالا با راه‌اندازي اوراق سلف، آتي و ... از معاملات بازار فيزيکي گفت: توسعه بازار مالي در بازار سرمايه مي‌تواند در توسعه اقتصاد کشور مفيد باشد که بورس کالا در اين زمينه موفق عمل کرده است. عضو شوراي عالي بورس گفت: بورس‌هاي کالا در کشورهاي ديگر، بورس‌هاي کاغذي هستند و حجم مالي آنها معاملات بالايي را تشکيل مي‌دهد، به ويژه معاملات مشتقات در بورس کالا مي‌تواند در اين زمينه بسياري از نيازهاي فعالان اقتصادي را برآورده کند.وي يادآور شد بازارهاي مشتقه (غيرنقدي) قادرند پوشش ريسک دهند و ابزارهايي براي پوشش ريسک ايجاد کنند.به گزارش ايرنا، از جمله انتقادهاي فعالان اقتصادي کشور، نگراني از نوسان‌هاي نرخ ارز است که شرايط بي ثباتي را براي معاملات مالي و خريد‌هاي ارزي ايجاد مي‌کند، اما با راه‌اندازي بازار آتي (مشتقه) نگراني سرمايه گذاران از نوسان‌هاي احتمالي نرخ ارز در ماه‌هاي آتي برطرف مي‌شود.
علاقمندي ايران نسبت به سرمايه‌گذاري در بورس ژاپن
در حالي که تحريم‌هاي غرب عليه ايران کاهش يافته، اين کشور آماده افزايش فعاليت‌هاي اقتصادي خود در آن سوي مرزهاست که از جمله مي‌تواند به سرمايه گذاري در بازار بورس ژاپن اشاره کرد.به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري نيکي، در حالي که تحريم‌هاي غرب عليه ايران کاهش يافته، اين کشور آماده افزايش فعاليت‌هاي اقتصادي خود در آن سوي مرزهاست که از جمله مي‌تواند به سرمايه گذاري در بازار بورس ژاپن اشاره کرد.به گفته وحيد شريف، مدير شرکت سرمايه گذاري خارجي ايران، اين شرکت دولتي است داراي حدود 5 ميليارد دلار دارايي است. اين صندوق عمدتا بخش‌هاي مالي و منابع را در اروپا، خاورميانه و آفريقا هدفگذاري کرده، اما اکنون به دنبال ورود به بازار ژاپن است.شريف افزود، علاقمندي ناگهاني به بورس ژاپن تنها به دليل سود سرمايه گذاري در اين کشور نيست. پتانسيل فن آوري‌هاي منحصر به فرد ژاپني در حال جذب ايران است که نياز فراواني به احياي صنايع خود دارد. ارتباط اينترنتي در ايران ضعيف است و از سال‌ها تحريم غرب آسيب ديده است. آلودگي هوا نيز در ايران شديد است. ايران همچنين در حال اتلاف منابع انرژي خود است.اين مقام ايراني در ادامه گفت، سهام بخش بهداشت و درمان ژاپن نيز اميدوار کننده است. فارغ از عدم قطعيت ناشي از سياست‌هاي دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا، ايران و ژاپن روابط خوب ديرينه اي را در حوزه نفت و ساير حوزه‌ها ايجاد کرده‌اند. شرکت سرمايه گذاري خارجي ايران در حال مذاکره با کارگزاري‌هاي مهم اوراق بهادار در ژاپن است و به زودي در مورد اهداف سرمايه گذاري خود تصميم گيري خواهد کرد.افزايش علاقمندي به خريد سهام در بورس ژاپن محدود به ايران نيست. شرکت سوئيچيرو منجي از موسسه سرمايه گذاري دايوا اس بي انگليس هم در جريان سفر مديرانش به ژاپن در اوايل ماه مارس، جذابيت بازار ژاپن را احساس کرده است. به گفته شريف: «آنها به دنبال فرصت‌هايي براي سرمايه گذاري هستند.»

همزماني انتخابات با شناسايي سود شرکت‌ها شائبه ايجاد کرده است
يک حسابرس معتمد بورس گفت: آنچه که به عنوان ورشکستگي بانک‌ها در دنيا اطلاق مي‌شود را نمي‌توان به بانک‌هاي ايراني نسبت داد زيرا بانک‌هاي داخلي دارايي‌هاي بسياري دارند که‌امکان فروش آنها ميسر نيست.غلامحسين دواني در گفت‌وگو با فارس تامين مخارج ستاد‌هاي انتخاباتي از طريق داغ شدن سهام برخي شرکت‌ها با پيشراني خودرويي‌ها را غير ممکن ندانسته و معتقد است: معاملات انتقالي سهام خودرويي‌ها با شرکت‌هاي تابعه خود به نوعي سود کاغذي بر جاي مي‌گذارد که از منظر حسابرسان به معناي سود بي‌کيفيت و يا سودي که به همراه آن پولي در کار نيست تعبير مي‌شود.وي افزود: داغ تر شدن فضاي انتخابات و شائبه تامين مخارج ستادهاي انتخاباتي از طريق بازارسرمايه در حالي عنوان مي‌شود که انتخابات در خرداد ماه و فصل مجامع شرکت‌ها در تير ماه برگزار مي‌شود و همزماني اين دو رويداد و تلاش شرکت‌ها براي شناسايي سود در مجامع آتي برخي اذهان را به سمت برخي تحليل‌هاي تاييد نشده در اين زمينه مي‌کشاند.دواني با اين عنوان که افکار عمومي‌معامله گران بازار سهام نبايد بر روي توقعات بي مورد متمرکز باشد، معتقد است: نوسان قيمت سهام در بازار پايه توافقي نيازي به دخالت نهاد ناظر نداشته و معامله گران بازار سهام به خوبي امکان تشخيص نقطه بهينه و تعادلي را دارند.