اوپک به‌دنبال تمديد توافق کاهش توليد نفت
يک منبع اعلام کرد کميته فني کشورهاي عضو و غير عضو اوپک توصيه کرده است که توافق کاهش توليد نفت شش ماه ديگر تمديد شود.
خبرگزاري رويترز به نقل از يک منبع مطلع از مذاکرات اعلام کرد کميته فني اوپک و غير اوپک پيشنهاد مي‌کنند که توليدکنندگان نفت توافق جهاني براي کاهش عرضه را پس از ماه ژوئن امسال شش ماه ديگر تمديد کنند. در نشست روز جمعه اول ارديبهشت کميته ياد شده در وين اتريش، ارقام مربوط به پايبندي کشورهاي متعهد به کاهش توليد نيز بررسي شد. به گفته يک منبع، سطح پايبندي کشورهاي متعهد در ماه مارس امسال در مجموع ٩٨ درصد بوده که نسبت به ماه فوريه سال جاري ميلادي بهبود يافته است.

بازار نفت درانتظار رشد دوباره قيمت‌ها
يک بانک آمريکايي اعلام کرد که با وجود افت قيمت نفت در هفته گذشته به دليل برخي دلايل فني، بنيادهاي بازار نفت موجب رشد دوباره قيمت‌ها خواهند شد. به گزارش ايسنا، شبکه بلومبرگ گزارش داد که بانک آمريکايي گلدمن ساکس اعلام کرده است افت قيمت نفت در هفته گذشته، هيچ توجيه بنياديني نداشته است. در گزارش هفته گذشته اين بانک اعلام شده است که شتاب کاهش سطح ذخيره سازي نفت در آمريکا اميدوار کننده است و پيش بيني مي‌شود که اين روند در سه ماه دوم سال جاري ميلادي، شتابي بيشتر پيدا کند. تحليلگران گلدمن ساکس اعلام کردند: از ديد ما، دليل فني معاملاتي دليل اصلي افت قيمت نفت بوده‌اند، نه دلايل بنيادين.

پتانسيل بالقوه ايران در صنعت پتروشيمي
يک مقام مسئول گفت: ايران پتانسيل مناسبي براي جذب سرمايه گذار در اين صنعت دارد. چرا که داراي نخستين ذخاير گازي قابل استحصال جهان به عنوان خوراک پتروشيمي‌و نيروي انساني بسيار زبده است. به گزارش مهر، فرناز علوي دبير سيزدهمين همايش بين المللي پتروشيمي‌در آيين افتتاح اين همايش با بيان اينکه برگزاري اين همايش فرصتي را ايجاد مي‌کند تا تجارب و دانايي خود را با ساير کشورهاي صاحب صنعت و فناوري در اين زمينه که در اين همايش حاضر هستند به اشتراک بگذاريم، افزود: به اين ترتيب مي‌توانيم در زمينه مشکلات موجود در اين صنعت به يک جمع بندي رسيده و چالش‌هاي موجود را برطرف کنيم.







وزير نفت اعلام کرد؛
وزير نفت با تاکيد بر اين‌که قيمت بالاي خوراک در درازمدت به ضرر است، از معافيت مالياتي درازمدت در سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي‌خبر داد.
بيژن زنگنه در سيزدهمين همايش بين‌المللي صنعت پتروشيمي‌ايران با تاکيد بر اين‌که تصميم نظام براي جهش دوم در صنعت پتروشيمي‌ايران اتخاذ شده، اظهار کرد: آينده صنعت پتروشيمي‌روشن است و با به ثمرنشستن برجام در مرحله‌ جهش جديد هستيم. سال گذشته با تامين خوراک بيشتر و برداشتن برخي از سدها در توليد کل و صادرات ۱۰ درصد رشد وزني صورت گرفته است.
وي با بيان اين‌که صنعت پتروشيمي‌از صنايع پيشتاز در رشد اقتصادي کشور است، افزود: تا پايان دولت يازدهم محصولات پتروشيمي‌هشت ميليون تن افزايش يافته و مي‌يابد و اين روند افزايشي در سال ۱۳۹۶ ادامه خواهد يافت.
به نقل از ايسنا، وزير نفت با تاکيد بر اين‌که دولت در صنعت پتروشيمي‌نقش متصدي ندارد، ادامه داد: شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌در اين دولت نقش راهبردي در توسعه‌امور زيربنايي، شناسايي مناطق مستعد، معرفي ظرفيت سرمايه‌گذاري و غيره را برعهده دارد.
زنگنه با تاکيد بر اين‌که يکي از مهم‌ترين بحث‌هاي صنعت پتروشيمي‌تامين خوراک است، تصريح کرد: در منطقه هيچ کشوري به‌اندازه ايران خوراک براي توسعه ندارد. ايران داراي بزرگ‌ترين ذخائر گاز داراي رتبه چهار ذخائر نفت و نخستين دارنده ذخائر هيدروکربوري است. خوراک عمده براي پتروشيمي‌يا تامين شده يا در دست اجرا قرار دارد.
وي افزود: براي نخستين بار در اين دولت طرح‌هايي با هدف تامين خوراک پتروشيمي‌تعريف و اجرا شد و تصميم گرفتيم طرح‌هايي را اختصاصا براي تامين خوراک در نظر بگيريم و در اين راستا توسعه مخازن گازي در ميادين اهواز و مارون و غيره در نظر گرفته شده است.
وزير نفت با تاکيد بر اين‌که آينده عرضه نفتا در عسلويه بي‌نظير است، ادامه داد: در پالايشگاه سيراف ۴۸۰ هزار بشکه در روز ميعانات گازي توليد مي‌شود که اين ميزان سالانه ۱۱ ميليون تن است. قيمت‌گذاري پروپان، بوتان و غيره نيز صورت گرفته است.
زنگنه با بيان اين‌که تمرکز منابع کوتاه‌مدت آينده درازمدت ما را تضمين نمي‌کند، توضيح داد: گاهي براي کاهش قيمت خوراک فشار وارد مي‌شود اما اين موضوع در آينده به ضرر ما است. الان قيمت خوراک طوري است که رقابت وجود دارد.
وي در ادامه در مورد چهار طرح مذکور توضيح داد: ارزش اين طرح‌ها مشخص نيست. يکي از شرکت‌ها اعلام کرده بين چهار تا شش ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خواهد کرد در حالي که شرکت ديگر ميزان سرمايه‌گذاري خود را حدود ۲.۵ ميليارد دلار اعلام کرده است. تاکنون با شرکت‌هايي مانند شل، توتال، سوجيتس و غيره تفاهم‌نامه‌امضاء کرده‌ايم که اين شرکت‌ها در حال بررسي و برآورد فني پروژه هستند و در پايان برآورد ميزان دقيق سرمايه‌گذاري مشخص مي‌شود.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با اشاره به مشکلات مالي در زمان تحريم، اظهار کرد: در زمان تحريم تلاش کرديم راهکاري براي برطرف کردن مشکلات بانکي پيدا کنيم. البته بخشي از اين مشکلات نگراني رواني هستند اما هنگامي‌که وارد مذاکره مي‌شويم متوجه مي‌شويم شرکت‌هايي که صنعت پتروشيمي‌را مي‌شناسند تمايل دارند در ايران سرمايه‌گذاري کنند.
وي ادامه داد: يکي از راهکارهايي که براي رفع مشکلات بانکي در نظر گرفتيم اين بود که از آنجايي که سطح بين‌المللي شرکت‌ها بالا است براي اين‌که نگراني بانک‌ها برطرف شود پيشنهاد کرديم شرکت‌ها خودشان با بانک‌ها وارد مذاکره شوند و سرمايه‌گذاري در ايران را تضمين کنند که اين تضمين هم از جانب ايران و هم از جانب شرکت‌هاي سرمايه‌گذار در ايران صورت بگيرد. سيگنال‌هايي که از دو يا سه شرکت معتبر جهاني دريافت کرده‌ايم نشان از اين دارد که شرکت‌هاي بيمه‌اي اين روش را پسنديده‌اند.
شاهدايي با بيان اين‌که ميزان سرمايه‌گذاري مورد نياز براي توسعه طرح‌هاي پتروشيمي‌حدود ۴۰ ميليارد دلار است، افزود: طرح‌هايي که از خوراک گاز طبيعي استفاده کنند و زنجيره را تکميل کنند در اولويت قرار دارند و سعي مي‌کنيم براي اين طرح‌ها از صندوق توسعه ملي کمک بگيريم.
وي در ادامه با اشاره به واگذاري مالکيت و اجراي طرح‌ها به بخش خصوصي و عمومي، اظهار کرد: NGL۲۴۰۰، ۳۲۰۰، ۳۱۰۰، اتان‌گيري مجموعه پارسيان و غيره از طرح‌هايي است که به بخش خصوصي و عمومي‌واگذار شده است. گازهاي فلر نيز با قيمت تقريبا رايگان نيز در اختيار متقاضيان قرار داده شده است.
وزير نفت با بيان اين‌که حدود ۴۰ ميليارد دلار طرح در برنامه ششم توسعه براي پتروشيمي‌تعيين شده است، تاکيد کرد: براي تامين اين حجم از منابع به استفاده از منابع خارجي نياز داريم که اين منابع خارجي يا بايد به شکل سرمايه‌گذاري خارجي در صنايع باشد که ما اين شيوه را ترجيه مي‌دهيم يا بايد به شيوه پرداخت تسهيلات مالي صورت گيرد. به‌طور کلي دولت از سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي خارجي در پتروشيمي‌استقبال مي‌کند. پيشنهاد مي‌کنيم سرمايه‌گذاران قبل از سرمايه‌گذاري از عسلويه و بندر امام خميني (ره) بازديد داشته باشند. معافيت مالي درازمدت از مزاياي مهم سرمايه‌گذاري در پتروشيمي‌است.
زنگنه در ادامه به نقش دولت در آينده پتروشيمي‌اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود تعداد زيادي نيروي تحصيلکرده در کشور بايد اشتغال ايجاد شود. هر بخشي بايد به‌اندازه خود براي ايجاد اشتغال تلاش کند. البته منظور من اشتغال واقعي است نه استخدام تحت فشار.
وي ادامه داد: دولت به گسترش مالکيت عمومي‌در حوزه پتروشيمي‌اعتقاد دارد. مردم بايد در سطوح وسيع‌تري احساس مشارکت داشته باشند و اين موضوع بايد با ابزاري بيش از بورس و عرضه سهام انجام شود.
وزير نفت با اشاره به وظيفه شرکت ملي پتروشيمي‌توضيح داد: وظيفه شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌کمک به ساخت زيربنا، احداث خطوط خوراک‌رسان، آماده‌سازي منطقه جديد در بندر امام خميني (ره) و احياي شرق عسلويه است.
زنگنه با انتقاد از اين‌که پروژه تبديل گاز طبيعي به متان صورت نگرفت، گفت: يکي از مواردي که باعث نارضايتي من مي‌شود اين است که نتوانستيم طي چهار سال علي‌رغم تلاش‌ها از تکنولوژي جديدي که وجود داشت و آن تبديل گاز طبيعي به متان يا انواع الفين بود استفاده کنيم. ايران يکي از وسيع‌ترين شبکه‌هاي گازرساني در جهان را دارد و هدف دولت توسعه اين واحدها است و تخفيف نزديک به ۲۰ درصدي براي اين واحدها در نظر گرفته شده است اما هنوز نتوانستيم هيچ واحدي درون ايران ايجاد کنيم.
وي با تاکيد بر اين‌که بايد به زنجيره پايين‌دستي صنايع پتروشيمي‌توجه شود، اظهار کرد: سرمايه‌گذاري بزرگي در اين بخش انجام شده‌اما بخشي از آن هنوز فعال نيست. ۱۳ ميليون تن اتان و حدود ۱۴ ميليون تن بوتان و پروپان از فازهاي پارس جنوبي توليد مي‌شود. در زمينه‌ي توليد نفتا نيز خوراک موجود است و ميزان NGL به بالاي ۱۰ ميليون تن مي‌رسد.
مردم تعيين مي‌کنند شرکت‌هاي خارجي به ايران بيايند يا فرار کنند!
همچنين بيژن زنگنه در جمع خبرنگاران درحاشيه سيزدهمين همايش بين‌المللي صنعت پتروشيمي‌ايران از توليد بنزين در ستاره‌خليج فارس از اواسط هفته جاري خبر داد و گفت: اولين توليد بنزين از پالايشگاه ستاره خليج فارس در ميانه هفته جاري رخ مي‌دهد و ما به اين هدف مي‌رسيم و به صورت مستمر از اين پالايشگاه بنزين توليد مي‌کنيم.
وي در مورد زمان افتتاح رسمي‌بنزين‌سازي پالايشگاه ستاره خليج فارس توضيح داد: منتظر هستيم تا فرآيند اجرا شود تا مطمئن نشويم، اقدامي‌نمي‌کنيم. ما احتياجي به کارهاي نمايشي نداريم.
وزير نفت در ادامه در پاسخ به سوال ايسنا در زمينه زمان برگزاري مناقصه‌هاي نفتي گفت: مناقصه به صورت محدود برگزار و از پنج يا شش شرکت خارجي دعوت خواهد شد. اين شرکت‌ها پيشنهاد فني و بعد پيشنهاد مالي و بازرگاني خود را ارائه مي‌کنند. البته با برخي شرکت‌ها امضاي تفاهم‌نامه صورت گرفته و اطلاعات ميدان‌ها به آنها داده و پيشنهاد فني آنها در حال آماده‌سازي است.
زنگنه در ادامه در مورد مذاکره با هندي‌ها براي توسعه ميدان گازي فرزاد B توضيح داد: براي مذاکره با هندي‌ها زمان زيادي صرف کرديم اما چيزي از مذاکره با هندي‌ها عايد کشور نمي‌شود. البته هنوز نمي‌گوييم مذاکرات شکست خورده و نتيجه مذاکرات بستگي به نظر طرف مقابل دارد.
تمايل گاز پروم براي توسعه ميدان فرزاد
وي از اعلام تمايل گاز پروم روسيه براي مطالعه ميدان فرزاد A و B خبر داد و گفت: اين شرکت روسي هم براي توسعه ميدان فرزاد اعلام آمادگي کرده است. همچنين ممکن است در اين ميدان يک چاه اکتشافي حفر کنيم يا به روشي غيرمتعارف اين ميدان را توسعه دهيم. روشي مانند EPCF.
دعوت زنگنه از مردم براي حضور در انتخابات
وزير نفت در ادامه با تاکيد بر اينکه توسعه همه ميدان‌هاي مشترک در اولويت قرار دارد، گفت: هنوز مشکلات بانکي وجود دارند که بخشي از اين مشکلات رواني هستند و بخشي ديگر به دليل احتياط خارجي‌ها است. انتخابات رياست‌جمهوري در اين زمينه تعيين‌کننده است. ميزان مشارکت مردم و گرايش مردم براي آينده ايران مهم است. من از مردم دعوت مي‌کنم با قدرت تمام به حداکثر مشارکت در انتخابات حضور داشته باشند.
زنگنه ادامه داد: مردم بايد سرنوشت خود را با رايي که مي‌دهند تاييد کنند. جهان نگاه مي‌کند تا ببيند دولت چقدر اقتدار دارد. ما کشور مقتدري با رهبري حکيم داريم. اصل بر اين است که در دولت عادي همه ميدان‌هاي مشترک قرارداد داشته باشند.
آخرين ميزان توليد نفت ايران اعلام شد
همچنين وزير نفت در مورد آخرين ميزان توليد نفت ايران اظهار کرد: ميزان توليد نفت ايران همان چيزي است که منابع ثانويه اعلام مي‌کنند. براساس آمارهايي که توسط منابع ثانويه اعلام مي‌کنند ميزان توليد نفت ايران ۳.۸ ميليون بشکه است.
وي به اين سوال که چه زماني توليد نفت ايران به چهار ميليون بشکه در روز مي‌رسد؟ پاسخ داد: اين اتفاق زماني مي‌افتد که توليد نفت بيشتر شود.


ظرفيت توليد پتروشيمي‌به 72 ميليون تن مي‌رسد
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌ايران با بيان اين‌که اين صنعت به ظرفيت 62 ميليون تن در سال دست يافت، گفت: امسال با تکميل هفت طرح ديگر صنعت پتروشيمي‌مي‌تواند با سرمايه‌گذاري بيش از 9 ميليارد دلار به ظرفيت اسمي‌72 ميليون تن برسد. مرضيه شاهدايي در سيزدهمين همايش بين‌المللي صنعت پتروشيمي‌ايران، اظهار کرد: توليد انواع محصولات پتروشيمي‌به 52 ميليون تن رسيد، فروش خالص پتروشيمي‌به ارزش 15 ميليارد دلار و صادرات 21 ميليون تن به ارزش 9.4 ميليارد دلار بود.
وي از بهره‌برداري از 11 طرح پتروشيمي‌در سال 1395 خبر داد و گفت: اين 11 طرح با سرمايه‌گذاري 3.4 ميليارد دلار صورت گرفته است. امسال با تکميل هفت طرح ديگر با سرمايه‌گذاري بيش از 9 ميليارد دلار مي‌توانيم ظرفيت اسمي‌صنعت پتروشيمي‌را به 72 ميليون تن برسانيم. مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌ايران با تاکيد بر اهميت صنعت پتروشيمي‌در اقتصاد ملي، تصريح کرد: کسب رتبه اول صنعت پتروشيمي‌در ارزش صادرات غيرنفتي کشور اهميت اين صنعت در اقتصاد ملي را نشان مي‌دهد. اقتصادي که با رفع تحريم‌ها به دنبال باز پس‌گيري جايگاه خود در جهان است. شاهدايي با اشاره به فضاي پسابرجام گفت: حضور مجدد شرکت‌هاي معتبر خارجي همراه شرکت‌هاي داخلي تا امضاي تفاهم‌نامه‌ها و انجام توافقات اوليه نشان از شروع مرحله‌ جديدي از توسعه صنعت پتروشيمي‌در ايران دارد. وي ادامه داد: براساس برنامه‌ريزي 30 طرح با خوراک موجود با سرمايه‌گذاري 40 ميليارد دلار براي برنامه ششم توسعه در نظر گرفته است. مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌ايران با اشاره به همايش بين‌المللي پتروشيمي، اظهار کرد: اين همايش در طول سال همواره زمينه‌ساز تعاملات در خارج و داخل کشور بوده و بخش مهمي‌از سرمايه‌گذاري‌ها توسط اين تعاملات شکل گرفته است.
امضاي ۴ تفاهم‌نامه شرکت‌هاي بزرگ بين‌المللي در صنعت پتروشيمي
همچنين مرضيه شاهدايي در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اين که تاکنون چند تفاهم‌نامه در حوزه پتروشيمي‌با شرکت‌هاي خارجي امضاء شده؟ گفت: با توجه به رفع تحريم‌ها، استقبال خوبي از سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي‌ايران شده و تاکنون چهار تفاهم‌نامه با شرکت‌هاي بزرگ بين‌المللي امضاء شده است که در مرحله اجرا قرار دارد. وي با بيان اين‌که برآوردهاي اقتصادي و فني پروژه‌هاي مذکور امسال به ثمر مي‌رسد و منجر به‌امضاي قرارداد مي‌شود، تصريح کرد: هلدينگ‌هاي بزرگ براي تکميل پروژه‌هاي خود از شرايط خوب به وجود آمده در پسابرجام استفاده کردند و با شرکت‌هاي خارجي براي انتقال تکنولوژي، آوردن دانش فني و جذب سرمايه‌گذاري وارد مذاکره شدند. مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌با بيان اين‌که صنعت پتروشيمي‌صنعتي ارزبر است، توضيح داد: توسعه اين صنعت به سرمايه‌گذاري بالا نياز دارد و بدون کمک سرمايه‌گذار خارجي اتفاق نمي‌افتد. بعد از تحريم‌ها و پس از برجام شرايطي ايجاد شد که بين ايران و شرکت‌هاي خارجي اعتماد به وجود آمد و اين زمينه‌ساز حضور پررنگ شرکت‌هاي خارجي در ايران شد. شاهدايي با اشاره به پتانسيل ايران در توسعه صنعت پتروشيمي، تصريح کرد: موقعيت جغرافيايي، وجود انواع خوراک‌ها، پايين‌بودن هزينه توليد و غيره براي سرمايه‌گذاران جذابيت ايجاد مي‌کند.



مديرکل مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه گفت: حداکثر تا يک ماه آينده تفاهم گازي ميان ايران و گرجستان عملياتي مي‌شود، اميدواريم با اجرايي شدن اين تفاهم، مرحله تازه‌اي از همکاري‌هاي تجاري - اقتصادي ميان ٢ کشور آغاز شود.
به نقل از شانا، غلامرضا باقري مقدم، مديرکل مشترک‌المنافع وزارت امورخارجه با بيان اين‌که در موضوع گاز گفت‌وگوهايي با مقام‌هاي گرجستان و ترکمنستان انجام شده است، گفت: گرجستان در گذشته محموله گازي از ايران خريداري کرده بود، اما به دليل مشکلاتي که داشتند، آن را حمل نکرده و تفاهم انجام شده را اجرا نمي‎کردند.
وي افزود: نماينده وزارت نفت جمهوري اسلامي‌ايران که در اين سفر هيئت ايراني را همراهي مي‌کرد، در ديدار با مسئولان گرجستاني به تفاهم رسيدند که حداکثر تا يک ماه آينده آن تفاهم را نيز عملياتي کنند، اميدواريم با اجرايي شدن اين تفاهم، مرحله تازه‌اي از همکاري‌هاي تجاري - اقتصادي ميان ايران و گرجستان آغاز شود.
مديرکل مشترک‌المنافع وزارت امورخارجه با اشاره به همکاري‌هاي ايران با طرف ترکمنستاني درباره گاز تصريح کرد: شرکت ملي گاز ايران و شرکت گاز ترکمنستان اختلاف نظرهايي را بر سر ميزان گاز دريافتي و کيفيت آن دارند و به همين دليل همکاري‌هاي گازي ٢ کشور کاهش يافته است، اما شرکت‌ها در حال مذاکره براي حل و فصل آن
 هستند.
باقري مقدم عنوان کرد: در سوآپ گاز همچنان همکاري‌هاي ما با ترکمنستان ادامه دارد و نه تنها شرکت‌هاي ٢ کشور در حال انجام اين کار هستند، بلکه چند کشور ديگر نيز اظهار علاقه کرده‌اند که ميزان سوآپ را با ترکمنستان افزايش دهند که مورد استقبال طرف ترکمني قرار گرفته و اميدواريم که مذاکرات به نتيجه مثبت برسد.

نجاتي گفت: خشکسالي‌هاي پي در پي طي 20 سال گذشته و برداشت بي رويه آب زيرزميني در هرمزگان باعث شده که فرونشست‌هايي در سطح استان اتفاق بيفتد.
پرويز نجاتي معاون طرح و توسعه آب و فاضلاب روستايي استان هرمزگان در گفتگو با ايلنا درباره فرونشست زمين در سطح استان هرمزگان اظهار داشت: در برخي نقاط استان هرمزگان فرونشست اتفاق افتاده است از جمله اينکه در شهرستان ميناب رودخانه‌اي وجود داشت که در بالادست آن آب منطقه اي 30 سال پيش سد استقلال احداث کرده و خشکسالي‌هاي پي در پي طي 20 سال گذشته و برداشت بي رويه آب زيرزميني باعث شده که فرونشست‌هايي اتفاق بيفتد.
وي افزود: همچنين دو حلقه چاه و يک مجتمع آبرساني در ميناب وجود داشت که در معرض خطر ريزش بود که ساليانه حدود 100 تا 150 کاميون شن ريزي کرديم تا فرونشست اتفاق نيفتد.
نجاتي خاطرنشان کرد: ميزان فرونشست زمين در سطح اين استان بعد از اعلام نتايج کار مطالعاتي از سوي آب منطقه اي و سازمان حفاظت محيط زيست مشخص مي‌شود.

نگاهي بر عملکرد دولت يازدهم در صنعت برق
در دولت تدبير و اميد اقدامات خوبي در صنعت برق رخ داد به‌طوري که طي سه و نيم سال اخير هفت‌هزار و ۴۰۵ مگاوات نيروگاه جديد در کشور وارد مدار کرده و در سال ۹۶ نيز به تنهايي براي ۴۰۰۰مگاوات برنامه‌ريزي شده است. به‌نقل از ايسنا، سال ۹۵ يک سال موفق و کم‌نظير براي صنعت برق بود چراکه طي آن ۲۰ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در اين صنعت صورت گرفت که ۲۰۰۰ميليارد تومان آن مربوط به بخش توزيع بوده و قرار است که‌امسال به ۴۰۰۰ ميليارد تومان افزايش پيدا کند که قطعا نتايج اين سرمايه‌گذاري‌هاي عظيم در آينده بيشتر ملموس و تحولات جدي در بخش توزيع ايجاد خواهد بود. در سه و نيم سال اخير هفت‌هزار و ۴۰۵ مگاوات نيروگاه جديد در کشور وارد مدار شده ضمن اينکه سال ۹۶ نيز به تنهايي براي ۴۰۰۰مگاوات برنامه‌ريزي شده است باتلاش‌هاي دولت يازدهم با اجرايي شدن برنامه‌هاي امسال ظرفيت نيروگاه‌هاي کشورمان از ۶۸ هزارمگاوات به ۸۰ هزار مگاوات افزايش مي‌يابد. علاوه‌بر اين تا پايان امسال اولين نيروگاه سيکل ترکيبي کلاس F با راندمان ۵۸ درصد وارد مدار برق سراسري مي‌شود که به طور کلي مي‌توان گفت با اجرايي شدن برنامه‌هاي دولت در حوزه صنعت برق بزودي و در آينده نزديک ميزان راندمان نيروگاه‌هاي کشو در تراز جهاني قرار مي‌گيرد. شمار مشترکان برق در کشور ۳۴ ميليون مشترک است که سالانه يک ميليون مشترک به حجم مشترکان صنعت برق کشور افزوده مي‌شود با اين وجود ميزان تلفات برق در ايران از بيش از ۱۵ درصد در سال گذشته به ۱۰.۷ رسيده است. صنعت برق در همه سال‌هاي گذشته روند رو به رشدي داشته به‌طوري‌که ميزان خاموشي‌ها از چهار ساعت در زمان جنگ کم کم کاهش يافته و بعدها با ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب ميزان خاموشي به ازاي هر مشترک در سال به شش دقيقه رسيد که اين شاخص بعدتر به چهار و بعد از آن به سه دقيقه به ازاي هر مشترک در کشور رسيد و در حال حاضر نيز ميزان خاموشي سالانه برق به ازاي هر مشترک در ايران امروز به ۲.۷ دقيقه رسيده است.

هنوز درباره تمديد توافق با اوپک تصميمي‌گرفته نشده است
وزير انرژي روسيه اعلام کرد اين کشور در هفته جاري با نمايندگان اوپک براي کاهش تمديد توافق جهاني کاهش عرضه، مذاکره خواهد کرد. به نقل از ايسنا، خبرگزاري رويترز از توکيو گزارش داد که الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه اعلام کرده است که هنوز درباره تمديد توافق جهاني کاهش عرضه نفت تصميمي‌گرفته نشده است اما در نشست روز دوشنبه (چهارم ارديبهشت ماه) ميان نمايندگان اين کشور و اوپک، به گفت و گو گذاشته خواهد شد. وي اعلام کرد براي دست يافتن به نتيجه، هم اکنون اطلاعات و پيش بيني‌ها درباره وضع بازار نفت بررسي مي‌شود. وزير انرژي روسيه گفت: دبيرخانه اوپک اطلاعات را به همه کشورهاي مشارکت کننده در توافق مي‌فرستد و ما در جريان يک نشست وزارتي در ٢٤ مي‌(چهارم ارديبهشت ماه) درباره اين مسئله بحث مي‌کنيم. نواک با اشاره به اين که هنوز تصميمي‌درباره تمديد توافق گرفته نشده است، گفت: هر کشور به طور مستقل مسئله را بررسي مي‌کند تا بتواند پيشنهاد و ارزيابي خود را مطرح کند. وي همچنين اعلام کرد که ميزان کاهش توليد نفت اوپک اکنون به ٢٥٠ هزار بشکه در روز رسيده و تا پايان ماه آوريل امسال به ٣٠٠ هزار بشکه در روز مي‌رسد.

٤٠ درصد گاز خاورميانه در ايران مصرف مي‌شود
دبيرکل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز با اعلام اين خبر که ٤٠درصد گاز خاورميانه در ايران مصرف مي‌شود افزود:ايران با وجود اين که بزرگترين دارنده ذخاير گاز جهان است اما بيشتر گاز توليدي، در داخل کشور مصرف مي‌شود. به نقل از ايسنا، محمد حسين عادلي با بيان اينکه مجمع کشورهاي صادرکننده گاز داراي 19 عضو اصلي و ناظر است، اظهار کرد: 67 درصد ذخاير گاز در کشورهاي اين مجمع قرار دارند.  وي از افزايش تقاضا براي گاز در سال گذشته ميلادي خبر داد و افزود: افزايش تقاضا در اروپا شش درصد بوده است. به گفته عادلي، استراليا در سال آينده ميلادي به بزرگترين صادرکننده ال ان جي تبديل مي‌شود و رقابت در اين زمينه افزايش پيدا مي‌کند. دبيرکل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز با تاکيد بر اينکه گاز به‌عنوان سوخت پاک نقش مهمي‌در محيط زيست و کاهش آلودگي دارد، تصريح کرد: مصرف گاز در ايران بسيار بالاست و 40 درصد مصرف خاورميانه در ايران انجام مي‌شود. ايران با وجود اين که بزرگترين دارنده ذخاير گاز جهان است اما بيشتر گاز توليدي، در داخل کشور مصرف مي‌شود. بخش خانگي بزرگترين مصرف کننده گاز در ايران است و پس از آن بخش نيروگاهي قرار دارد. عادلي افزود: مهمترين چالش‌هاي ايران در بخش گاز، مصرف بي رويه است که سبب شد ميزان صادرات آن خيره کننده نباشد. سهم ايران در بازار گاز طبيعي بسيار اندک است.

عربستان بزرگ‌ترين توليدکننده نفت جهان شد
در ماه فوريه سال جاري ميلادي عربستان سعودي با توليد روزانه ۹ ميليون و ۷۹۷ هزار بشکه نفت عنوان بزرگ‌ترين توليد کننده نفت جهان را به خود اختصاص داد و اين عنوان را از روسيه ربود. به گزارش مهر به نقل از پايگاه خبري اسپوتنيک، روسيه در ماه دسامبر سال گذشته ميلادي وژانويه ۲۰۱۷ طي دو ماه پي در پي بعنوان بزرگ‌ترين توليد کننده نفت جهان شناخته شد. اين در حالي است که ميزان توليد نفت روسيه که رقيب جدي عربستان سعودي است، در ماه فوريه با کاهش روبرو شد و اين امر موجب شد که عليرغم کاهش توليد نفت عربستان، جايگاه بزرگ‌ترين توليد کننده نفت جهان در ماه فوريه از آن عربستان سعودي شود.  در همين حال توليد نفت روسيه در دومين ماه سال ۲۰۱۷ ميلادي به ۹ ميليون و ۶۷۱ هزار در روز رسيد؛ در حاليکه توليد نفت عربستان سعودي ۹ ميليون و ۷۹۷ هزار بشکه در روز ثبت شده است.
مقامات روسي اعلام کردند که توليد نفت اوپک در ماه فوريه به ۳۱ ميليون و ۹۵۸ هزار بشکه در روز کاهش يافت؛ اين در حالي است که توليد اوپک در ماه پيش از آن يعني ژانويه ۳۲.۰۹۷ ميليون بشکه در روز گزارش شده است.