کاهش قيمت نفت به زير 50 دلار
نفت شل آمريکا با کاهش شديد قيمت روبروشده است اين درحالي رخ داد که سازمان اوپک نسبت به قابليتش دربرابر صنايع نفت شل آمريکا ابراز اطمينان کرد.قيمت نفت شل تکزاس 49.39 دلار رسيد. به گزارش فايننشال تايمز، نفت برنت نيز با کاهش يک دلاري به 51.75 دلار براي هربشکه رسيد.کشورهاي توليد کننده نفت اوپک اقدام به محدود کردن توليد کرده است. مشاهده شواهدي بيشتر از اين واقعيت که توليد نفت و رشد ذخاير نفت خام آمريکا در حال خنثي کردن تلاش‌هاي اوپک براي کاهش مازاد عرضه جهاني نفت است موجب شد تا قيمت نفت روز جمعه بيش از دو درصد کاهش يابد و بيشترين کاهش هفتگي در طي بيش از يک ماه گذشته را به ثبت برساند. بسياري در بازار نفت همچنان انتظار دارند که کشورهاي عضو اوپک توافق کاهش توليد را براي يک دوره شش ماهه ديگر تمديد کنند. روز جمعه يک کميته فني متشکل از توليد کنندگان عضو و غير عضو اوپک پيشنهاد کردند که توافق کاهش توليد در نشست 25 مي‌در وين تمديد شود.

وعده ترامپ براي کاهش در طرح ماليات

دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا وعده داد تا برنامه کاهش گسترده ماليات را در هفته آينده اعلام کند. ترامپ به جزئيات اين برنامه اشاره نکرده است. به گزارش نيويورک تايمز، اعلام اين خبر حتي باعث شگفت زدگي خزانه داري شد. به نظر ميرسد طرح ترامپ باعث پيچيدگي عميق در رسم مالياتي آمريکا شود. درعين حال برخلاف اعلام نظر ترامپ درباره انتشار طرح مالياتي ، مدير بودجه دولت ترامپ گفته است که ممکن است اين طرح در ماه ژوئن اعلام گردد. به گفته پل رايان برنامه تغييرات مالياتي ترامپ احتمالا شامل تعرفه‌هاي مالياتي مرزي نخواهد شد. در اين طرح اولويت‌هاي اجرايي دولت مطرح خواهد شد.
گفته شده پل رايان پيشنهاد کاهش ماليات بر درآمد شرکتهاي بزرگ آمريکايي را از 35 درصد به 20 درصد داده است که شامل فروش و واردات خواهد شد.

زبان روسي، دومين زبان رسمي‌مدارس سوريه شد
سفير سوريه در مسکو اعلام کرد، زبان روسي به عنوان زبان دوم در تمامي‌مدارس اين کشور تدريس مي‌شود.به گزارش وستي، رياض حداد افزود: در تمام دانشگاه‌هاي سوريه دپارتمان زبان روسي بازگشايي شده است.وي تصميم بشار اسد، رئيس جمهور اين کشور را در مورد انتخاب زبان روسي به عنوان زبان دوم در مدارس سوريه، يکي از نشانه‌هاي قدرداني ملت سوريه از مردم روسيه به خاطر حمايتشان در جنگ عنوان کرد.اين مقام سوري خاطرنشان کرد: بسياري از خانواده‌هاي سوري نام فرزندانشان را پوتين انتخاب کرده‌اند و اين راز پنهاني نيست اگر که من بگويم فرزندان رييس جمهور سوريه در حال فراگرفتن زبان روسي هستند.

اعزام ۵ هزار نظامي‌پاکستاني
 به جنوب شرق عربستان

يک مقام ارشد پاکستاني از اعزام پنج هزار نظامي‌پاکستاني به مرزهاي عربستان با يمن خبر داد.«چاينا تاپيکس»، يک مقام ارشد پاکستاني اعلام کرد که پنج هزار نظامي‌پاکستاني به مرزهاي عربستان با يمن اعزام مي‌شوند.اين مقام پاکستاني گفته است که دولت پاکستان با اعزام اين تعداد نظامي‌به مرزهاي عربستان با يمن موافقت کرده و هدف از اين کار محافظت از عربستان در برابر حملات ارتش و حوثي‌هاي يمن است. چاينا تاپيکس نوشت: هرچند قرار است نظاميان پاکستاني به حفاظت از تأسيسات نظامي‌در برابر حملات يا پيشروي ارتش يمن خواهند پرداخت اما هنوز مشخص نيست که اعزام اين نظاميان پاکستاني به فرماندهي راحيل شريف و در قالب ائتلاف آل‌سعود صورت مي‌گيرد يا خير؟اين در حاليست که مقامات پاکستاني مي‌گويند در حال حاضر هزار و 200 نظامي‌پاکستاني در عربستان به نيروهاي ارتش سعودي آموزش نظامي‌مي‌دهند.پاکستان پيش از اين نيز نظاميان خود را به به جنوب شرق عربستان اعزام مي‌کرده است.سال گذشته ميلادي «ژنرال راحيل‌شريف» رئيس ستاد ارتش سابق پاکستان پس از بازنشستگي از پيشنهاد عربستان براي فرماندهي ائتلاف نظامي‌سعودي عليه ملت يمن خبر داد که با گذاشتن برخي از شرايط حاضر به پذيرش فرماندهي اين ائتلاف شد و پس از چند ماه دولت پاکستان با اين پيشنهاد موافقت کرد.

پايبندي آمريکا به توافق
 در مورد پذيرش پناهجو در استراليا

مايک پنس، معاون رئيس جمهور آمريکا تأييد کرد که اين کشور به توافق با استراليا در مورد پذيرش پناهجوياني که در کمپ‌هاي اين کشور زندگي مي‌کنند، پايبند است.پنس اين اظهارات را در جريان سفر به استراليا و ديدار با مالکوم ترنبول، نخست وزير استراليا بيان کرد.براساس توافقي که در زمان باراک اوباما، رئيس جمهور سابق آمريکا با استراليا صورت گرفت، آمريکا متعهد شد که به حدود ۱۲۰۰ پناهجويي که از استراليا درخواست اقامت کرده‌اند، اجازه دهد که وارد خاک آمريکا شوند.در چارچوب اين توافق، پرونده پناهجوياني بررسي مي‌شود که در شرايط "آسيب پذيرتر" قرار دارند و اين پناهجويان براي اسکان به‌امريکا خواهند رفت. براساس اين توافق، استراليا هم متعهد شده که به شهروندان کشورهاي گواتمالا، هندوراس و السالوادور که در صدد کسب پناهندگي از آمريکا هستند، اجازه اقامت بدهد.نخست وزير استراليا گفته است که اين توافق نامه فقط يک بار است و تمديد نخواهد شد و افرادي که پرونده آنها رد مي‌شود بايد به کشورهاي خود بازگردند.

داعش مسئوليت حمله
 به سازمان امنيت روسيه را پذيرفت

به گزارش خبرگزاري "اعماق" عامل حمله به مرکز پذيرش سازمان امنيت روسيه در شهر خاباروفسک، وابسته به "گروه تروريستي داعش" بوده است. هم‌زمان خبر کشته‌شدن يکي از فرماندهان ارشد اين گروه تروريستي در سوريه منتشر شد. در حمله مسلحانه فردي ناشناس به دفتر سرويس امنيت فدرال روسيه در شهر خاباروفسک در روز جمعه (۲۰ آوريل / ۱ ارديبهشت)، يک افسر امنيتي، يک مراجعه‌کننده و فرد مهاجم کشته شدند. يک شهروند خارجي نيز که در اين دفتر حضور داشته، زخمي‌شده است.پايگاه اينترنتي خبرگزاري "اعماق"، وابسته به داعش ، اعلام کرد که مهاجم يکي از عناصر داعش بوده است.خبرگزاري ايتارتاس به نقل از يک مقام امنيتي گزارش داد که فرد مهاجم سابقه شرکت در يک گروه نئونازيستي را داشته است.خاباروفسک ۶۱۱ هزار نفر جمعيت دارد و مرکز استاني به همين نام در خاور دور روسيه است. در فروردين ماه نيز در جريان حمله افراد ناشناسي به مرکز گارد امنيت ملي روسيه در جمهوري چچن ۱۲ نفر کشته شدند. شش تن از کشته‌شدگان از کارکنان اين مرکز بودند. دراين ميان ‌يک سخنگوي فرماندهي مرکزي ارتش آمريکا از کشته‌شدن عبدالرحمان ازبکي که گفته مي‌شود يکي از دستياران ابوبکر البغدادي، رهبر گروه "داعش" بوده، خبر داد. به گفته جان توماس، اين اتفاق در روز ششم آوريل (۱۷ فروردين) در نزديکي شهر ميادين سوريه و در يک عمليات زميني رخ داده است. خبرگزاري رويترز به نقل از سخنگوي ارتش آمريکا نوشت، عبدالرحمان ازبکي در حمله تروريستي به باشگاه شبانه رينا در استانبول نقش مهمي‌داشته است.

حمله طالبان در بلخ 140 کشته برجاي گذاشت
تازه‌ترين گزارش‌ها از حمله طالبان به يك پايگاه نظامى در ولايت بلخ افغانستان حاکي است که شمار کشته‌شدگان اين رويداد به ١٤٠ تن افزايش يافته است.منابع دولتي و آمريکايي در افغانستان روز گذشته اعلام کردند در جريان حمله طالبان به پايگاهي نظامي‌در ولايت بلخ در شمال افغانستان، علاوه بر کشته‌ شدن شماري از نيروهاي دولتي، عده‌اي نيز به شدت زخمي‌شدند.به گفته مقام‌هاي امنيتي ولايت بلخ، اين حمله از سوي گروهي مهاجم مسلح و با انفجار يک خودروي بمب گذاري شده صورت گرفت و سپس مهاجمان وارد مرکز نظامي‌شده‌اند.گروه طالبان با انتشار بيانيه‌اي مسئوليت اين حمله را به عهده گرفته است.عبدالله عبدالله، رئيس اجرايي دولت افغانستان ضمن محکوم کردن اين حمله گفته است که «طالبان جنايتکار در اين حمله وارد مسجد قول اردو شده و بر منسوبين ارتش که در حال اداي نماز جمعه بودند حمله کرده‌اند.»

رزمايش نيروهاي آمريکايي در مغرب
رزمايش «شير آفريقا ۲۰۱۷» با مشارکت نزديک به ۱۳۰۰ نفر از نيروهاي ارتش ۱۱ کشور و تفنگداران دريايي آمريکايي در مغرب آغاز شد. در اين رزمايش يگان‌هاي نظامي‌آمريکا، مغرب، فرانسه، آلمان، انگليس، اسپانيا، کانادا، مالي، موريتاني، سنگال و تونس مشارکت دارند.رزمايش «شير آفريقا» از سال 2007 تا کنون هر سال در مغرب به صورت زميني، هوايي و دريايي برگزار مي‌شود و شامل تمرينات تاکتيکي، استفاده از مهمات جنگي و عمليات حفظ صلح است.طبق گزارش شبکه المنار، دريادار «ليونيل ليني ليون» از يگان اقدام مشترک رزمايش «شير آفريقا» در اين باره گفت که ما به اجراي تمرينات با شرکاي مغربي خود در فضايي مجاز براي اجراي اين تمرينات، علاقمند هستيم و اين رزمايش توان عملي ما را تقويت خواهد کرد.قرار است اين رزمايش روز 28 آوريل (8 ارديبهشت) به پايان برسد.

وزارت خارجه‌امريکا در صفحه خود در توئيتر نقشه‌اي را از مناطق آزاد شده از دست داعش در عراق منتشر و اعلام کرد: از آغاز عمليات آزادسازي موصل تا به اين لحظه با اراده و پشتکار نيروهاي عراقي، بيش از ۴۰۰۰ کيلومتر از شهر موصل آزاد شده است.
 به گزارش ايسنا، براساس گزارش فرماندهي عمليات نيروهاي عراقي تاکنون توانسته‌اند ۸۸ درصد از غرب موصل را آزاد کنند. از سوي ديگر روزنامه فرامنطقه‌اي القدس العربي درباره تحولات جديد عمليات موصل نوشت: صدها تن در حالي که کيف‌هايشان در دستشان بود به همراه کودکان و بزرگسالان از موصل فرار کردند. آنها به اردوگاه‌هايي انتقال يافتند که در آن بيش از ۴۱۰ هزار تن پناهنده شده‌اند.
در همين حال در بيانيه سازمان مبارزه با تروريسم عراق آمده است که محله الثوره به طور کامل تحت کنترل نيروهاي عراقي قرار گرفته است.
از سوي ديگر، مديريت اطلاعات نظامي‌عراق امروز در بيانيه‌اي اعلام کرد: جنگنده‌هاي ائتلاف تحت امر آمريکا محله الصحه الثانيه در غرب موصل را بمباران کردند و در اين حمله ابوعبدالله کويتي، مسئول اول آموزش تک تيراندازهاي داعش به هلاکت رسيد. الميادين همچنين با اعلام آزادسازي محله الصحه الثانيه توسط نيروهاي مبارزه با تروريسم گزارش داد، آزادسازي محله الصحه الثانيه اين امکان را به نيروهاي عراقي مي‌دهد تا پايگاه‌هاي جديدي را براي خود در موصل ايجاد کنند.

رئيس تحقيقات سازمان ملل ويژه سوريه اين کميته استفاده از گاز کلر در سوريه را تأييد و اعلام کرد که درصدد تحقيق درباره ادعاي استفاده از گاز سارين در خان شيخون است.
به گزارش ايسنا، پائولو سرگيو پينيرو افزود: ما از طريق اسکايپ با شاهدان عيني صحبت کرده و از تصاوير ماهواره‌اي استفاده کرديم. تحقيقات درباره حادثه خان شيخون از طريق کارشناسان، شاهدان عيني، تصاوير و ويديوهايي که درباره صحت آن تحقيق خواهيم کرد، ادامه دارد.
اين کميته مي‌گويد که اطلاعي از جنگنده‌هايي که شهر خان شيخون را بمباران کردند، ندارد و حتي نمي‌تواند مشخص کند که آيا حمله خان شيخون شيميايي بوده يا خير.
رئيس کميته تحقيقات سازمان ملل گفت: ما درخواست شفاهي را براي دولت سوريه فرستاده‌ايم تا گزارشي درباره حادثه خان شيخون به ما بدهد. ما هرم فرماندهي نيروهاي دولتي سوريه را مي‌دانيم اما از ساختار فرماندهي طرف‌هاي ديگر اطلاعي نداريم.
وي وقوع فاجعه انساني در ادلب را پيش‌بيني کرد و گفت: بعد از جنگ حلب جبهه تحرير الشام با فتح الشام متحد شده و احتمال درگيري بزرگي در آن مناطق وجود دارد.
وي گفت: بيشتر مردم با سلاح‌هاي شيميايي نمرده‌اند بلکه با سلاح‌هاي قديمي‌جان خود را از دست داده‌اند. طرف‌هاي درگير منافع‌شان را به جان ساکنان ترجيح مي‌دهند و از روش‌هاي نظامي‌استفاده مي‌کنند.

نظاميان ارتش سوريه همچنان به پيشروي‌هاي خود در اطراف فرودگاه شهر «ديرالزور» ادامه مي‌دهند. به گزارش پايگاه لبناني العهد، نظاميان ارتش سوريه به پيشروي‌هاي خود در نقاط مختلف اين کشور ادامه مي‌دهند.
بر اساس اين گزارش، نيروهاي ارتش سوريه موفق شد در اطراف فرودگاه شهر ديرالزور پيشروي گسترده اي را محقق سازد.از سوي ديگر، منابع رسانه اي از وقوع يک انفجار در انبار تسليحات گروه‌هاي تروريستي در ادلب خبر مي‌دهند .طبق اعلام رسانه‌هاي سوري به دنبال وقوع اين انفجار شماري از تروريست‌هاي تکفيري کشته و زخمي‌شدند .در همين حال، درگيري ميان نيروهاي دموکراتيک کرد سوري و تروريستها در حومه استان الرقه ادامه دارد. برخي منابع محلي از اجراي سومين عمليات هلي‌برن ائتلاف ضد داعش عليه يک پايگاه داعش در حومه شرقي دير الزور سوريه خبر دادند.به گزارش شبکه خبري اسکاي نيوز عربي، منابع اعلام کردند که هلي برن جديد با چند فروند هلي‌کوپتر آپاچي و با پشتيباني ده‌ها شبه نظامي‌بر فراز پايگاه داعش در منطقه "ام الصلابه" در صحراي البوکمال واقع در حومه شرقي دير الزور (شرق سوريه) انجام شد.منابع مذکور افزودند:‌ نيروهاي ائتلاف دستکم ۱۵ تن از جمله يکي از رهبران حاضر در منطقه را به اسارت درآوردند. . دراين ميان ‌يک سخنگوي فرماندهي مرکزي ارتش آمريکا از کشته‌شدن عبدالرحمان ازبکي که گفته مي‌شود يکي از دستياران ابوبکر البغدادي، رهبر گروه "داعش" در سوريه خبر داد.

رقابت ميان مارين لوپن و امانوئل ماکرون به هم نزديک شد
گروه بين الملل – فاطمه مهتدي: سايه حمله تروريستي در خيابان شانزه ليزه پاريس پيش از آغاز انتخابات فرانسه ، سايه سنگيني بر يکي از مهم‌ترين رويدادهاي سياسي در اروپا و جهان انداخت. تيتر بيشتر روزنامه‌هاي جهان از افزايش فشار بر تصميم راي دهندگان فرانسوي پس از حمله تروريستي در پاريس نوشتند.
دور اول انتخابات که يکشنبه سوم ارديبهشت برگزار مي‌شود و حمله اخير گروه تروريستي داعش باعث سواستفاده نامزد راست افراطي جبهه ملي مارين لوپن ترس مردم شده است. امانوئل ماکرون رقيب لوپن و نامزد مستقل انتخاباتي نيز مارين لوپن را به بهره برداري از اين حادثه براي جذب آراي فرانسوي‌ها متهم کرد. دراين ميان دونالد ترامپ رئيس جمهور پوپوليست آمريکا نيز از خانم لوپن حمايت کرده و وي را نامزدي قدرتمند خوانده است. درحاليکه در نظرسنجي‌ها امانوئل ماکرون با فاصله کمي‌از لوپن پيشي دارد اما امکان پيش بيني نتيجه انتخابات مشکل است و هر رويدادي ممکن است. حادثه تيراندازي به سوي نيروهاي پليس در خيابان شانزه‌ليزه پاريس سبب شد تا شماري از نامزدهاي مقام رياست جمهوري فرانسه فعاليت انتخاباتي خود را به طور موقت متوقف کنند. مارين لوپن، نامزد جبهه ملي با انتشار بيانيه‌اي از دولت خواست تا با ترک پيمان شنگن مرزهاي فرانسه را بسرعت برقرار سازد. خانم لوپن همچنين خواستار اخراج همه غيرفرانسوي‌هايي شده است که به عنوان اسلامگراي تندرو شناخته مي‌شوند. امانوئل ماکرون، نامزد ميانه رو و ليبرال که پيش تر مسووليت وزارت اقتصاد را در دولت کنوني فرانسه برعهده داشت نيز از مردم خواست تا از وقوع حادثه کشته شدن يک افسر پليس به خود هراس راه ندهند.
 نظرسنجي‌ها حاکي است که آقاي ماکرون رقابت شانه به شانه‌اي با نامزد جبهه ملي دارد. آقاي ماکرون دو برنامه انتخاباتي خود را به نشانه احترام به تعليق درآورده است.فرانسوا فيون، نامزد حزب جمهوري‌خواه که مورد حمايت نيکولا سارکوزي رئيس جمهوري پيشين اين کشور است، روز جمعه گفت: «مبارزه با اسلام توتاليتر در دوره پنج ساله رياست جمهوري‌ام اولويت خواهد داشت.» وي همچنين افزوده است که در صورت پيروزي‌اش در انتخابات «برقراري وضعيت اضطراري» را ادامه مي‌دهد و مرزها را کنترل خواهد کرد
رقابت نامزدهاي غيرمتعارف
در ميان يازده کانديداي رياست‌جمهوري، چهار نفر از آن‌ها شانس بيشتري براي کسب اين مقام دارند. مارين لوپن راست افراطي،‌ امانوئل ماکرون مستقل، ‌ژان لوک ملانشون چپ گرا و فرانسوا فيون محافظه کار چهار کانديداي پيشتاز براي رياست جمهوري هستند اين چهار نامزد از بيشترين پوشش خبري و همچنين بالاترين سطح سخنان و پرونده‌هاي جنجالي همراه بودند. امري که باعث قدرت گرفتن آنها در ميان ديگر رقبا شد. اگر هيچ‌کدام از نامزدهاي انتخابات نتوانند در دور نخست اکثريت آرا را کسب کنند، دور دوم در هفتم ماه مي‌برگزار خواهد شد. اين رقابت‌ها درحالي صورت مي‌گيرد که که فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور فرانسه در دسامبر ۲۰۱۶ با کم شدن محبوبيت‌اش اعلام کرد که در اين دوره از انتخابات کانديدا نخواهد شد. او نخستين رييس‌جمهور فرانسه است که براي دور دوم نامزد نمي‌شود. بنا به نظرسنجي‌ها، راست‌هاي افراطي در "جبهه ملي" با رهبري مارين لوپن پس از پانزده سال شانسي واقعي براي پيروزي در اين انتخابات دارند، در حاليکه به نظر مي‌رسد رقيب لوپن براي مرحله دوم انتخابات، امانوئل مکرون ميانه‌رو است که گفته‌ مي‌شود لوپن را شکست خواهد داد. انتخابات رياست جمهوري در فرانسه معمولاً در دو دور برگزار مي‌شود و چنانچه کانديدايي در دور اول بيش از 50 درصد راي بياورد ديگر نيازي به دور دوم نخواهد بود اما اگر کانديدايي نتواند در دور اول اکثريت مطلق آرا را به دست آورد دو کانديداي اول در دور دوم اين انتخابات که روز يکشنبه 7 مه برگزار خواهد شد، به رقابت مي‌‍پردازند.تاکنون هيچ کانديدايي در تاريخ رياست جمهوري فرانسه نتوانسته در دور اول با اکثريت مطلق آرا پيروز شود بنابراين دور دوم اين انتخابات رياست جمهوري نيز تضمين شده است.امانوئل ماکرون که کانديداي رياست جمهوري جنبش مستقل خود به نام "حرکت به جلو" است، در نظرسنجي‌ها با برتري ناچيزي و با 23 درصد راي از کانديداهاي ديگر جلوتر است.مارين لوپن، کانديداي راست افراطي و ضد مهاجرت و مخالف اتحاديه اروپا نيز به عنوان قدرتمندترين رقيب او با کمتر از يک درصد راي پشت سرش قرار دارد.هيچ يک از اين درصد آرا براي دستيابي به پيروزي در دور اول کافي نيست و صرفاً اين نتيجه ماکرون و لوپن را به دور دوم خواهد برد.در عين حال فرانسوا فيون، نخست وزير سابق فرانسه نيز پشت سر اين دو نفر با 20 درصد راي قرار دارد و ژان لوک ملانشون سوسياليست با 19 درصد در جايگاه چهارم قرار دارد.حدود 20 درصد از راي دهندگان هنوز بر طبق نظرسنجي‌ها تصميم قطعي نگرفته‌اند. معني آن اين است که هنوز اين نتايج مسلم نيستند.اکثر تحليلگران پيش بيني مي‌کنند که انتخابات رياست جمهوري فرانسه در دور دوم با حضور لوپن به همراه ماکرون يا فيون به عنوان رقيبش برگزار خواهد شد.سيستم انتخاباتي فرانسه که در دو دور برگزار مي‌شود به اين معني است که بسياري از راي دهندگان در نهايت مجبورند بين بد و بدتر يکي را انتخاب کنند و کارشناسان معتقدند اين به ضرر لوپن تمام خواهد شد.نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد که در رقابت لوپن و ماکرون در دور دوم، ماکرون با 65 درصد راي پيروز مي‌شود و در رقابت لوپن و فيون در دور دوم، فيون با 57 درصد راي پيروز مي‌شود.شرکت کنندگان در جديدترين نظرسنجي در پاسخ به اينکه تصور مي‌کنند رئيس‌جمهور بعدي فرانسه چه کسي خواهد بود با 48 درصد ماکرون را انتخاب کردند اما تنها 26 درصد گفتند که دوست دارند او پيروز شود.سکوت انتخاباتي در فرانسه براي آغاز دور اول انتخابات رياست‌جمهوري اين کشور يکشنبه ، آغاز شده است. اين در سايه افزايش تدابير امنيتي در پي حمله به خيابان شانزه‌ليزه پاريس است. به گزارش شبکه الجزيره، مراکز اخذ راي آماده استقبال از راي دهندگان فرانسوي هستند و همه مقدمات براي برگزاري انتخابات تکميل شده است.مهلت قانوني تعيين شده براي تبليغات انتخاباتي نامزدهاي انتخابات به پايان رسيد و مرحله سکوت انتخاباتي يک روز قبل از انتخابات آغاز شد. طبق قانون اساسي فرانسه تبليغات انتخاباتي يک روز قبل از آغاز راي گيري از نيمه‌هاي شب آغاز مي‌شود و سکوت انتخاباتي شامل رسانه‌ها نيز مي‌شود و هر کس که اين سکوت انتخاباتي را رعايت نکند تحت جريمه‌اي تا ۷۵ هزار يورو قرار مي‌گيرد.
قيمت طلا در آستانه انتخابات فرانسه افزايش يافت
به گزارش رويترز، در حالي که سرمايه گذاران منتظر نتايج دور نخست انتخابات رياست جمهوري فرانسه در روز يکشنبه و همچنين اعلام تغييرات مالياتي احتمالي در آمريکا هستند، قيمت طلا با افزايش همراه بود.بر اساس اين گزارش، قيمت هر اونس طلا با 0.20 درصد افزايش به 1284 دلار و 44 سنت رسيد. قيمت طلاي آمريکا نيز 0.41 درصد افزايش يافت و به 1289 دلار و 10 سنت رسيد. پس از آنکه فرانسه اعلام کرد که به دنبال حادثه تيراندازي در خيابان شانزه ليزه، نيروهاي امنيتي اين کشور براي انتخابات روز يکشنبه در آماده باش کامل قرار دارند، احتمال سرمايه گذاري‌هاي امن در بازار طلا افزايش يافته است. به گفته تحليلگران، طلا پس از رشد قيمت‌هاي اخير در معرض خطر برداشت سود از سوي سرمايه گذاران قرار دارد، اما احتمالا ديگر فاکتورها مانع از افت قابل توجه قيمت آن خواهد شد.