رييس دولت تدبير و اميد تاکيد کرد:
رييس جمهوري اسلاميايران در در ديدار مسئولان نظام و سفراي کشورهاي اسلاميبا رهبر معظم انقلاب، مردمسالاري ديني را يکي از هداياي بعثت پيامبر اسلام(ص) دانست و تاکيد کرد: ما در سايه رهنمودهاي مقام معظم رهبري که همواره شجاعانه از جمهوريت و اسلاميت نظام دفاع و همه ما را دعوت به اجراي مُرّ قانون کردهاند، آکنده از اميد و اعتماد مردم، در انتظار انتخاباتي سالم، امن، عادلانه و فراگير که موجب افتخار ديگري براي جمهوري اسلاميايران باشد، هستيم.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام حسن روحاني در ديدار مسئولان نظام و سفراي کشورهاي اسلاميبا حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب گفت: بعثت پيامبر عظيم الشأن اسلام(ص)، بعثت انسانيت، درخش نور هدايتِ خورشيد از غار حرا و سرآغاز آخرين پيام الهي براي انسانها را به همه حضار محترم، سفراي کشورهاي اسلامي، ملت بزرگ ايران و همه مسلمانان و بويژه به فرزند برومندش مقام معظم رهبري، تبريک و تهنيت عرض ميکنم.وي افزود: مفهوم و معناي آن رستاخيز تاريخي و بعثت پيامبر(ص) براي همه روشن تر ميشود، اگر به جهان و عصر و جامعهاي نگاه کنيم که پيامبر از آن جامعه مبعوث شد؛ جامعهاي مملو از خشونت و سراسر تبعيض؛ تبعيض اجتماعي، تبعيض اقتصادي، تبعيض نژادي؛ جامعهاي که نه کودکان در آن جامعه احتراميداشتند، نه زنان، نه بردگان و نه سياهان؛ جامعهاي که سراسر آن فقر بود؛ فقر اجتماعي، فقر از آگاهي و فقر اقتصادي.رييس جمهور گفت: در چنان جامعهاي پيامبري مبعوث شد، مهربان؛ مداراگر، معتدل، خوشخوي، نرمزبان و خوشگفتار. پيامبري که در برابر آن همه آزار و اذيت ديگران خم به ابرو نياورد و در برابر تهمتها، استهزاءها و تخريبها، هرگز دست به سوي آسمان، براي نفرين آنها بلند نکرد و حتي دعايش هدايت آن قوم بود.وي افزود: بعثت به معناي شکوفايي همه استعدادهاي انساني و به معناي معرفي حکومت قانون بود، حکومتي که قانونش شريعت بود و عدالت، تدبير بود و مشورت با مردم؛ بعثتي که عباي تواضع و عواطف را بر دوش خود و خلق انداخت و مردم را در مسير برادري و مهرباني قرار داد. بعثتي که پردهها را کنار زد و عالميبه مراتب بزرگتر فراسوي اين جهان مادي به بشريت معرفي کرد که «إِنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِي الحَيوانُ». آنجا همه حيات است و مردگي وجود ندارد.روحاني گفت: با نشان دادن جهان پس از مرگ و درک مبدأ و معاد بود که بشر را به تواضع و فروتني دعوت کرده و شکوه و جلال دنيوي را در نزد انسانهاي خردمند کوچک کرد و کنار گرفتاران و مستضعفان و بيچارگان بودن و درد آنها را لمس کردن را به عنوان افتخار بزرگي براي همه قرار داد.وي گفت: بعثت همانطور که خود پيامبر (ص) فرمود براي تکميل و اتمام مکارم اخلاق بود و او خواست که بياخلاقي و بداخلاقي از جامعه رخت بربندد.رييس دولت تدبير و اميد افزود: پيامبري که براي همه رحمت بود؛ به مؤمنين سخت نگرفت و کافرين هم همواره به عدل و حکمت او ايمان داشتند. امروز در جهان اسلام با همهي مشکلات، ناامنيها، ناپايداري و بيثباتيها از هر زمان ديگر به شنيدن پيام بعثت پيامبر(ص) نياز داريم.وي افزود:جهان اسلام متاسفانه گرفتار خشونت، ترور، تکفير، بيثباتي و ناامني گشته و از پيشرفتها فرو مانده است. امروز بار ديگر نيازمنديم که بعثت نبي اسلام(ص) که اعجازش کلام و حکمت بود و از قرائت، علم و سخن آغاز شد را بياموزيم و کشورهاي منطقه و کشورهاي اسلاميرا از مشکلات، ناامني و بيثباتي برهانيم.روحاني گفت: ملت بزرگ و جمهوري اسلاميايران در اين ايام مبارک، در پي خلق حماسهاي جديد است، به سمت انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري و پنجمين دوره شوراها ميرويم. افتخار جمهوري اسلاميايران آن است که همه مقامات بلندپايه نظام، مستقيم يا غيرمستقيم با رأي مردم، اقتدار مشروع خود را به دست آوردند.رييس دولت يازدهم گفت: مردمسالاري ديني يکي از هديههاي بعثت پيامبر اسلام(ص) است. ما در سايه رهنمودهاي مقام معظم رهبري که همواره شجاعانه هم از وجه جمهوريت و هم وجه اسلاميت نظام دفاع کردهاند و ما را دعوت کرد که مُر قانون را اجرا کنيم، آکنده از اميد و اعتماد همه مردم در انتظار انتخاباتي سالم، امن، عادلانه و فراگير که موجب افتخار ديگري براي جمهوري اسلاميايران باشد، هستيم.انتخاباتي که موجب رضايت خداوند، خشنودي روح پيامبر عظيمالشأن اسلام و مورد عنايت ولي عصر(ارواحنا له الفداء) باشد. لازم ميدانم در اين مجلس بزرگ و باشکوه، ياد کنم از يار ديرين امام و رهبري، حضرت آيتاللههاشميرفسنجاني کهامروز جايش در اينجا خالي است. رحمت، رضوان و غفران الهي را براي آن عزيز طلب ميکنم.
محمدعلي نجفي:
رئيس ستاد فرهنگيان روحاني گفت: قطعا اقدامات چهار ساله اخير قاليباف در شهرداري تهران به هيچ عنوان قابل قبول نيست و همان تصوراتي هم که در خصوص مسائل ماليشان در شهرداري وجود داشت اتفاق افتاد. من اينها را ميگويم زيرا بايد پوپوليسم فريبکارانه را افشا کنيم تا مردم دچار انحراف نشوند.
به گزارش ايسنا، محمدعلي نجفي در نشست خبري امروز خود گفت: در دولت يازدهم مجموعهاي از اولويتها در ارتباط با برنامهريزيها مد نظر بود که از اين رو وزارت آموزش و پرورش هر چند در اولويت دولت بود، اما شايد در اولويتهاي بالا قرار نداشت؛ علت اين امر آن است که مشکلات و مسائل متعددي در کشور وجود داشت و اگر به وضعيت کشور در سال ۹۲ باز گرديم کاملا درک خواهيم کرد که چرا برخي مسائل از جمله عبور از تحريمها، منتفي کردن قطعنامهها، کنترل و کاهش تورم بالاي اقتصادي و ... در اولويت بالاتري قرار داشتند.
رئيس ستاد فرهنگيان روحاني گفت: آقاي روحاني شاکله کلي دولت بعدي را مشخص کردند و معتقدند دولت بعدي بايد به لحاظ ميانگين سني جوانتر، پرتحرکتر و انگيزهدارتر باشد تا با توجه به زيرساختهايي که در دولت يازدهم ايجاد شده بتواند مطالبات را سريعتر محقق کند.
وي در خصوص نمادهاي ستاد روحاني در انتخابات پيش رو گفت: تا کنون نماد دو انگشت جوهر خورده دکتر روحاني به عنوان نماد مردميمشخص شده هرچند ممکن است نماد رسميستاد مرکزي چيز ديگري باشد. با اين حال «برنميگرديم» و «دوباره ايران» شعارهاي اصلي ستاد مرکزي دکتر روحاني هستند.
نجفي گفت: شعار اصلي دولت نهم و دهم «ما ميتوانيم» بود؛ آنها ادعا کرده بودند که ظرف دو و نيم سال بيکاري را ريشه کن ميکنند. احمدينژاد در فروردين سال ۹۰ اعلام کرد که تا پايان سال مشکل مسکن به طور کلي در کشور ريشه کن خواهد شد و معضلي به نام مسکن نخواهيم داشت. آنها مدعي شده بودند که چرا مردم بايد در آپارتمان زندگي کنند بلکه به هر ايراني ۵۰۰ متر زمين ميدهيم که ويلاسازي کنند. اينها همان پوپوليسم منفي عوامفريبانه است.
رئيس ستاد فرهنگيان روحاني ادامه داد: آقاي قاليباف در اولين مصاحبه خود بعد از کانديداتوري اعلام ميکند که من پنج ميليون شغل ايجاد ميکنم. درآمد ملي را دو نيم برابر ميکنم. اين يعني هر سال به طور متوسط طي چهار سال آينده کشور رشد اقتصادي ۲۵.۵ درصدي داشته باشد در حاليکه در هيچ جاي دنيا چنين رشد اقتصادي در دو سال متوالي وجود ندارد و ايران نيز در بعد از انقلاب حداکثر رشد اقتصادي سه درصدي را تجربه کرده است. به اين ترتيب کساني که به ايشان مشورت دادند يا نميدانند اقتصاد چيست، يا دروغ ميگويند.
نجفي ادامه داد: آقاي جهانگيري به ايشان ميگويند که چطور ميتوانيد پنج ميليون شغل ايجاد کنيد. مشاور قاليباف ميگويد ما ميتوانيم. آنها نه راهکاري دارند نه چگونگي را توضيح ميدهند. اينکه نميشود هر کس بيايد و ادعا کند، بلکه چگونگي رسيدن به اهداف است که تعيين کننده است و مردم نبايد فريب اين حرفهاي پوپوليستي را بخورند.
وي افزود: آقاي قاليباف گفته بود من فقط در صورتي در انتخابات دوازدهمين دوره رياستجمهوري شرکت ميکنم که بر روي من اجماع باشد. در حاليکه در جمنا بر روي ايشان اجماع صورت نگرفت و نفر چهارم شد و ايشان ادعا کرد که در جمنا تقلب شده و آقاي زاکاني و بذرپاش يک سري بسيجي را آوردهاند و به ايشان راي ندادهاند. اگر قاليباف دروغ ميگويد که هيچ اما اگر درست ميگويد گروهي که عليه خودشان تقلب ميکنند با مردم چه خواهند کرد؟ و با مردم چگونه رفتار ميکنند؟
نجفي با بيان اينکه هر دولتي قطعا نقاط قوت و ضعف دارد خاطرنشان کرد: مسائل متعددي براي نقاط ضعف دولت وجود داشت، مثل اينکه نگذاشتند دولت کار خود را انجام دهد، فضاي سياسي عليه دولت ايجاد کردند. به طور مثال موضوع حمله به سفارت عربستان در ايران موضوعي بود که فضاي منفي عليه دولت ايجاد کرد و ميبينيم که سردسته حمله به اين سفارتخانهامروز به ستاد آقاي قاليباف ميرود. البته مواردي هم بود که در شرايط عموميکشور يعني همان زماني که دولت يازدهم کشور را تحويل گرفتيم باعث شد که نتوانيم به برخي از برنامههاي خود دست پيدا کنيم زيرا در آن زمان کشور دچار مشکلات متعددي بود.
ساختمان فاخر و کهن صندوق پس انداز بانک ملي ايران که در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است، به عنوان موزه بانک ملي ايران بزودي افتتاح خواهد شد .
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عموميبانک ملي ايران ، محمد رضا حسين زاده مديرعامل بانک ملي ايران با اعلام اين خبر و بيان اينکه ساختمان موزه بانک ملي ايران با آثار و اشياي نفيس و کهن به ويژه گنجينههاي بانکداري از سنوات مختلف تاريخي ايران در ساختمان خاطره انگيز صندوق پس انداز اين بانک با قدمت 78 سال، افتتاح خواهد شد، گفت : بانک ملي ايران با حدود 89 سال سابقه يکي از قديميترين بانکهاي ايران است که داراي پيشينه کهن بوده و از اين رو داراي اشيا قديمياز دوره هخامنشيان، ساسانيان و . . . و آثار گرانبهاي هنري از جمله تابلوهاي نفيس نقاشي ، خط، فرش، مسکوکات، ساير ادوات و ابزارهاي تاريخي و قديميبانکداري و همچنين هدايايي از سوي کشورهاي مختلف از دوران فعاليت اين بانک در طي 89 سال خدمت خود ميباشد . حسينزاده با تشريح اقدامات انجام شده در ايجاد موزه بانک ملي ايران افزود: اقدامات متعدد و تلاشهاي شبانه روزي براي راهاندازي موزه بانک ملي ايران ظرف چند ماهه اخير انجام شده تا شاهد افتتاح اين گنجينه تاريخي براي بازديد عموم مردم باشيم. وي با اشاره به اينکه راهاندازي اين موزه گوشههايي از عظمت گنجينههاي در اختيار اين بانک و کشور را به نمايش گذاشته و در حوزه بينالمللي باعث بالا رفتن جايگاه برندينگ بانک خواهد شد، بيان داشت: اخذ مجوزهاي مربوطه از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، جمعآوري اطلاعات اشياي با ارزش و يکپارچهسازي و تجميع اطلاعات آنها، انجام فعاليتهاي عمراني و مرمتي با نظر ميراث فرهنگي و امکانات تاسيساتي و امنيتي در آن، ويترين سازي و اجراي تزئينات داخلي براساس استانداردهاي موزهاي از جمله مهمترين فعاليتهاي صورت گرفته براي راهاندازي اين موزه بوده است.
گزارشهاي بانک مرکزي نشان ميدهد؛
کميبرگشت به گذشته بازار پول از اين حکايت دارد که از اويل دهه ۱۳۸۰ تاکنون و دوران حضور پنج رئيس کل در برج لاجوردي ميرداماد، بيش از ۱۰۰۰ هزار ميليارد تومان بر حجم نقدينگي افزوده شده است.
رقم هنگفتي که عمده آن در دو دولت و با دلايل خاص بانک مرکزي به چرخه پولي وارد شد. به گزارش ايسنا، نقدينگي از متغيرهاي کلاني است که تغيير در حجم و نحوه کاربرد آن ميتواند عاملي براي تورم، رکود و يا رشد و رونق اقتصادي باشد. پايه پولي و ضريب فزاينده دو جزء اصلي و تشکيل دهنده نقدينگي به عنوان مجموع حجم پول در گردش اقتصاد بوده و نوسان هر يک تاثير متفاوتي ميتواند بر شاخصهاي اقتصادي داشته باشد. پايه پولي از همان پول پرقدرتي که از سوي بانک مرکزي تزريق ميشود و ضريب فزاينده پولي نيز عمدتا از فعاليت بانکها و تعاملات اقتصادي مردم نشات ميگيرند. بر اين اساس ميتواند تفاوت قابل توجهي بين ايجاد نقدينگي ناشي از افزايش پايه پولي (منابع بانک مرکزي) و ضريب فزاينده (نظام بانکي) وجود داشته باشد. اين در حالي است که طي سالهاي گذشته حجم نقدينگي در اقتصاد ايران به طور محسوسي افزايش يافته و البته در دوران متفاوت به ابزاري براي به چالش کشيدن دولتها و عملکرد بانکهاي مرکزي بوده است. گذري بر عملکرد بانکي در حدود ۱۵ سال پيش گواه آن است که در در اين مدت حدود ۱۰۰۰ هزار ميليارد تومان بر ميزان نقدينگي افزوده شده و در برخي سالها روند رشد به حدي افزايش يافته که تا مرز ۴۰ درصد نيز رسيده است.
طبق آمارهاي بانک مرکزي حجم نقدينگي از حدود ۳۲ هزار ميليارد تومان در سال ۱۳۸۰ به بيش از ۱۲۰۰ هزار ميليارد تومان تا پايان سال ۱۳۹۵ رشد داشته است. اين جهش البته در زمانهايي رخ داده که اغلب بر اساس قانونهاي برنامه پنج ساله توسعه، تاکيد بر کنترل حجم نقدينگي و ممانعت از تورم بوده است.
از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ يعني زمان رياست مرحوم نوربخش در بانک مرکزي که از سال ۱۳۷۲ آغاز شده بود، نقدينگي از ۳۲ هزار ميليارد به بيش از ۵۲ هزار ميليارد تومان افزايش مييابد. در اين سال با تغييرات مديريتي (به دليل فوت نوربخش) ابراهيم شيباني در سمت رياست بانک مرکزي قرار ميگيرد و در طول چهار سال حضور وي که بخشي از آن در دولت هشتم و بخشي ديگر در دولت نهم بوده، حجم نقدينگي با رشد حدود ۱۱۲ هزار ميلياردي طي چهار سال تا ۱۶۴ هزار ميليارد تومان پيش رفت. اما بعد از اينکه سياستهاي شيباني چندان با خواستههاي محمود احمدينژاد سازگار نبود، وي از رياست بانک مرکزي استعفا داده و در اواخر تابستان ۱۳۸۶ بود که طهماسب مظاهري به بانک مرکزي رفت. در طول دوره حدود يک ساله حضور وي، حجم نقدينگي از ۱۶۴ هزار ميليارد با رشد بيش از ۲۵ هزار ميلياردي به ۱۹۰ هزار ميليارد تومان رسيد.
دوره مظاهري، نيز دوام نياورد و احمدي نژاد حکم آمدن محمود بهمني را به بانک مرکزي صادر کرده و وي از سال ۱۳۸۸ به ميرداماد رفت. در حدود چهار سالي که بهمني رياست بانک مرکزي را در دولت دهم بر عهده داشت، رقم نقدينگي از ۲۳۵ هزار ميليارد به حدود ۶۴۰ هزار ميليارد تومان رسيده و تا سه برابر در اين مدت افزوده شد. ورود دولت يازدهم، پايان روزهاي بهمني در بانک مرکزي بود و از نيمه سال ۱۳۹۲ بود که وليالله سيف به اين سمت منصوب شد. آمارهاي رسميبانک مرکزي نشان از آن دارد که رقم نقدينگي از پايان سال ۱۳۹۲ تا پايان سال ۱۳۹۵ از حدود ۶۴۰ هزار ميليارد تومان به بالغ بر ۱۲۰۰ هزار ميليارد تومان رسيده است. اين رشد بيش از ۶۰۰ هزار ميليارد تومان و تا دو برابر بوده است. در مجموع بالاترين رصد رشد نقدينگي طي ۱۵ سال گذشته در سال ۱۳۸۵ با حدود ۴۰ درصد و در ۱۳۹۲ با ۳۸.۸ درصد ثبت شده است.
اما در سوي ديگر افزايش حجم نقدينگي، اثر آن بر شاخص رشد اقتصادي که بايد با رونق توليد و تامين نقدينگي افزايش يابد و همچنين کنترل تورم قرار دارد. اين در حالي است که در پايان سال ۱۳۹۲ با وجود چند برابر شدن نقدينگي اثري در رشد اقتصادي ايجاد نشده و حتي تا منفي ۶.۸ درصد پيش رفت. در عين حال که تورم بيش از ۴۰ درصدي را هم به همراه داشت.
در سه سال اخير نيز با وجود روند رو به رشدي که نقدينگي طي و حتي از مرز ۱۰۰۰ تريليون عبور کرد، آمارهاي تورميمعکوس بوده است. اين در شرايطي است که برخي کارشناسان بر اين باورند که عمده کاهش تورم در مدت گذشته تحت تاثير عواملي همچون کاهش انتظارات تورمي، برگشت ثبات نسبي به بازار ارز و البته سياستهاي انقباضي بوده است. بنابراين افزايش قابل توجه نقدينگي فشار دروني به اقتصاد تحميل ميکند که در اين حالت خطر رشد تورم نيز کاهش يافته است. با اين حال رئيس کل بانک مرکزي در آخرين اظهارات خود در رابطه با انتقاداتي که نسبت به افزايش حجم نقدينگي مطرح ميشود، اين واکنشها را چندان نپذيرفته و با اشاره به کند شدن روند رشد تاکيد داشته که کنترل رشد نقدينگي و تا مين مالي توليد از موفقيتهاي نظام بانکي است. سيف، عنوان کرده که با وجود کاهش سرعت افزايش نقدينگي و کنترلي که در اين رابطه انجام شده بازهم نظام بانکي توانسته با حفظ دستاوردهاي تورميو با وجود تنگناي اعتباري موجود، تا بيش از ۵۴۸ هزار ميليارد تومان تسهيلات به اقتصاد پرداخت کرده و البته بنگاههاي کوچک و متوسط را مورد حمايت قرار دهد.
بررسي عملکرد سود اوراق بدهي دولتي تا پايان بهمن 1395 نشان داد؛
معاونت امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام کرد: نرخ سود مؤثر اوراق بدهي يکساله در محدوده 27 تا 29 درصد و نرخ اوراق بلندمدت به دليل پيش بيني کاهش قابل ملاحظه تورم در محدوده 20 تا 23 درصد قرار دارد.
به نقل از وزارت امور اقتصادي و دارايي، اين وزارتخانه با انتشار عملکرد سود اوراق بدهي دولتي تا پايان بهمن 95 آورده است: استفاده دولتها از امکانات بازار بدهي، امري رايج و پذيرفته شده در سطح جهاني است.
در ايران نيز رويکرد دولت در استفاده از ظرفيت اوراق بدهي از جمله اسناد خزانه اسلاميو اوراق مرابحه و اجاره، گاميبراي ارتقاء نظام تأمين مالي دولت و رشد و توسعه روزافزون بازار سرمايه به شمار ميرود و از اين رو، اکنون اوراق بدهي دولتي با نمادهاي مختلف در بازار عرضه ميشوند.
بر اساس اين گزارش اسناد خزانه کوتاهمدت دولتي با سررسيدهاي کمتر از يک سال با نماد «سخا» و اسناد خزانه با سررسيد يک ساله با نماد «اخزا» در بازار عرضه ميشوند.
تاکنون اسناد خزانه کوتاهمدت «سخا1» تسويه شده و اسناد کوتاهمدت جديد با نماد «سخا2» آماده عرضه به بازار است.
همچنين 11 سري اسناد خزانه با سررسيد يک ساله با نمادهاي «اخزا1» تا «اخزا11» نيز منتشر شده که اسناد خزانه «اخزا1» تا «اخزا5» تسويه شدهاند و نمادهاي «اخزا6» تا «اخزا11» هنوز به سررسيد نرسيدهاند و همچنان در بازار معامله ميشوند.
يک مرحله اوراق مرابحه گندم با نماد «گندم9707»، دو مرحله اوراق اجاره دولت با نماد «اجاد1» و «اجاد2» و اوراق مرابحه مربوط به سازمان بيمه سلامت با نماد «سلامت» نيز منتشر شده است.
اکنون بازار اوراق بدهي دولتي در قالب بازار سرمايه کشور شکل گرفته و اين اوراق در بازار ثانويه در فرابورس قابل معامله است اما بخش اعظم آن در کنترل بازارگردانان بزرگ (شرکتهاي تأمين سرمايه، صندوقهاي سرمايه گذاري و ...) قرار دارد.
در اين ارتباط نحوه تنظيم سود اوراق با استراتژيهاي تعيين مقدار و زمان عرضه اوراق (با فرض انجام تعهدات دولت در سررسيد اوراق) بر فرآيند معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه تأثير خواهد گذاشت.
همچنين با توجه به اينکه اوراق بدهي از نوع اوراق بدون ريسک (همانند سپرده بانکي) محسوب ميشوند، ميتواند يک معيار بازدهي براي سرمايه گذاران قرار گيرد و در صورت نامناسب بودن نرخ بازدهي آن، نبود تعادل در ساير بازارها را به دنبال خواهد داشت.
رصد و پايش اين موارد براي تداوم بهرهبرداري دولت از اوراق بدهي در سالهاي آينده با لحاظ کمترين هزينه و اتخاذ تصميمات مقتضي جهت تنظيم نرخ بازدهي مناسب اوراق در مقايسه با سرمايه گذاريهاي جانشين از اهميت بسزايي برخوردار است.
معاونت اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي تاکيد کرد: از ميان روشهاي متعدد محاسبه نرخ سود اوراق، محاسبه بازدهي تا سررسيد (نرخ سود مؤثر)، مهمترين روشي است که ارزش فعلي جريان وجوه دريافتي از يک ابزار بدهي را با ارزش روز آن برابر ميکند.
با توجه به محاسبه بازدهي تا سررسيد در تاريخ 27/11/1395 نرخ سود مؤثر اوراق بدهي يکساله در محدوده 27 تا 29 درصد و نرخ اوراق بلندمدت به دليل پيش بيني کاهش قابل ملاحظه تورم و به تبع آن نرخ سود در آينده، پايينتر از نرخ کوتاه مدت و در محدوده 20 تا 23 درصد قرار دارد.
با وجود آنکه اکنون نرخ سود (مصوب) در نظر گرفته شده براي عرضه اوليه اوراق دولتي، فارغ از بازده بازار تعيين ميشود ولي در بلندمدت و در صورت تأکيد بر استمرار استفاده از سازوکار انتشار اوراق براي تأمين مالي بودجه، پيروي نرخ سود در نظر گرفته شده در عرضه اوراق از نرخ بازده بازار اجتناب ناپذير خواهد بود که اين امر بالطبع در سالهاي آينده افزايش هزينههاي تأمين مالي دولت از اين محل را به دنبال خواهد داشت.
نرخ بازده بازاري اوراق به عنوان يک مرجع قيمت گذاري براي بازدهي ساير بازارها تلقي ميشود و ميتواند جذب سپردهها در بانکها و ساير گزينههاي سرمايه گذاري در بازار سرمايه را دستخوش تغيير کند که اين امر نيز به نوبه خود سبب محدوديت تنگناهاي مالي شرکتها و بنگاههاي توليدي در آينده خواهد شد.
وزارت امور اقتصادي و دارايي در گزارش خود تاکيد کرد: ضروري است اقداماتي براي تعديل نرخ بازده اوراق متناسب با ساير سياستهاي اقتصادي دولت انجام شود تا بازار بدهي همسو با ساير بازارها در جهت رونق اقتصادي حرکت کند.
نايب رئيس کانون عالی انجمنهاي صنفي کارگران ساختماني:
نايب رئيس کانون عالی انجمنهاي صنفي کارگران ساختماني از بيمه ۴۰۰ هزار کارگر ساختماني در دولت يازدهم خبر داد و ابراز اميدواري کرد: با توجه به رکود بخش مسکن و عدم رونق ساخت و ساز، اين قشر آسيب پذير مورد توجه بيشتري قرار گيرند.
به گزارش ايسنا،هادي ساداتي اظهار کرد: آن چيزي که به عنوان آمار موثق داريم ۸۵۰ هزار کارگر ساختماني طي دولتهاي دهم و يازدهم است که طبق مدارک و آمار تامين اجتماعي تا پايان سال ۱۳۹۴ بيمه شدهاند.
وي افزود: از اين تعداد در مراحل مختلف نزديک به ۱۵۰ هزار نفر به دليل نداشتن شغل کارگري از طريق بازرسيها از چرخه بيمه حذف شدند و تعداد کارگران ساختماني به حدود ۷۰۰ هزار نفر رسيد.
ساداتي متذکر شد: در سال ۱۳۹۳ سهميهاي داده نشد اما در سال ۱۳۹۴ تعداد ۳۰۰ هزار نفر به چرخه کار اضافه و بيمه شدند.
نايب رييس کانون انجمنهاي صنفي کارگران ساختماني ادامه داد: در پايان اسفند ماه سال ۱۳۹۵ نيز ۱۰۰ هزار سهميه به کارگران ساختماني تعلق گرفت که هم اکنون کار آن در استانها در حال انجام است و با احتساب ۷۰۰ کارگر ساختماني بيمه شده از قبل جمعا ۸۰۰ هزار نفر در اين مدت بيمه شدهاند که سهم دولت يازدهم ۴۰۰ هزار کارگر ساختماني بيمه شده بوده است.
به گفته ساداتي، در حال حاضر يک ميليون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختماني در کشور وجود دارد که از اين تعداد ۷۰۰ هزار نفر بيمه شدهاند و در صورتي که ۱۰۰ هزار سهميه اختصاص يافته در اسفند سال گذشته نيز به طور کامل اجرايي و به تعداد بيمه شدگان افزوده شود جمعا ۸۰۰ هزار کارگر ساختماني تحت پوشش بيمه قرار گرفتهاند.
اين مقام مسئول کارگري درباره وعده وزير کار براي بيمه ۲۰۰ هزار کارگر ساختماني در سال جديد نيز گفت: هر سال چنين وعدههايي داده ميشود اما اميدواريم و انتظار داريم که همچون سالهاي گذشته در حد وعده و وعيد باقي نماند و به معناي واقعي عملياتي شود.
وي با اشاره به رکود حاکم در بخش ساختمان گفت: متاسفانه به دليل همين رکود، ساخت و ساز کم شده، بخش مسکن رونق خود را از دست داده است و کارگران ساختماني بسياري بيکار شدهاند که دولت بايد به اين قشر آسيب پذير توجه بيشتري داشته باشد.
آغاز بيمه کارگران ساختماني
موضوع بيمه کارگران و استادکاران ساختماني از سال ۸۷ شروع و لايحه آن به مجلس به جهت اصلاح ارائه شد و بيمه کارگران ساختماني با نسبت خيلي کم شروع به کار کرد و در سال ۸۹ به جهت تغييراتي مجدد به مجلس ارائه شد که قرار بر اين بود که حق بيمه را ۳۰ درصدش را کارگر پرداخت کند و مابقي را دولت به صورت کمک به کارگرها پرداخت کند که ابتدا از سهم دولت نيز نيمياز آن را کارفرما بابت ساختوساز به تامين اجتماعي پرداخت ميکردند که اين امر هم براي کارکرد هم براي کارفرما به جهت حوادث کار خوب بوده و بايد بعد از اين طرح همگي کارگرها بيمه ميشدند ولي به دليل نبود منايع مالي تامين اجتماعي به صورت سهمبندي اعلام کرد، مجددا طرح با مخالفت سازندگان مسکن جهت اصلاح به مجلس برده شد که در اين باره قرار بر پرداخت سهم دولت از طريق ارزش افزوده بود که اين بار پس از مدتي شهرداريها به مخالفت با طرح برخواستند و در نهايت سال ۹۲ به صورت ۱۵ درصد جواز ساخت از کارفرما کسر شد.
در قانون اجراي بيمه کارگران ساختماني اصلا از سهميه بندي ناميبرده نشده است زيرا براساس قانون اساسي بيمه اجتماعي حق همگاني است و همه کارگرها بايد بيمه ميشدند. شروط بيمه شدن نيز داشتن کارت مهارت فني و حرفهاي در صنعت ساختمان است که متاسفانه افراد سودجو وارد اين مقوله شدند و کساني که در سالهاي قبل کارت مهارت براي گرفتن وام اشتغال دريافت کرده بودند اين بار نيز براي استفاده از حق کارگران دست به کار شدند و در ابتداي معرفي به تامين اجتماعي و بيمه شدن بود که چون ابتداي طرح بود مشکلاتي نيز وجود داشت تا اينکه معرفي به انجمنها سپرده شد.
اصلاح قوانين کار از مطالبات مهم کارگران
عضو هيات امناي سازمان تامين اجتماعي کشور گفت:يکي از مطالبات مهم کارگري اصلاح قوانين کار است.اکبر شوکت عنوان کرد: عدم نظارت کافي بر کارگاهها و مسائل ايمني و عدم استقرار مسئول ايمني که حقوق خود را از کارفرمايان ميگيرند در حالي که بايد حقوق اين افراد از نظام مهندسي و سازمانها تامين شود به همراه بيمه مسئوليتي که کارفرما را نسبت بهايمني بي تفاوت ميکند همگي دست به دست هم داده و محيط نا امني را ايجاد کرده است.
شوکت بيان کرد:عدم آموزش کارگران و پيمانکاران در صنعت و ساختمان از جمله علل افزايش حوادث ناشي از کار است از سوي ديگر در جهت حمايت از قشر کارگر و ارائهاموزشهاي مهارتي فني حرفه اي و تعاوني عملکرد ضعيفي داشتهاند.
شيري افزود: متاسفانه گاهي حوادث ناشي از کار گريبان قشر کارگر را ميگيرد که در اين زمينه افزايش مهارتهاي لازم ميتواند زمينه ساز ارتقاي سطح ايمني کارگران باشد.
وي بيان کرد: در راستاي عدالت و تحقق مطالبات کارگران بايد سازوکار توسط مجلس شوراي اسلاميفراهم شود تا قانوني در جهت حمايت از کارگر وضع شود و تعريف واحدي براي حمايت از جامعه کارگري ارائه شود.
راهاندازي سامانه خدمات رفاهي براي دستيابي بهامار صحيح
به گزارش تجارت، براي ثبت نام و شناسايي اين قشر از کارگران، سامانه خدمات رفاهي تشکيل شد.
سامانه خدمات رفاهي با همت و تلاش معاونت رفاه وزارت کار سال قبل در اوايل دي ماه سال 95، رونمايي شد و به طور رسميکار خود را آغاز کرد. اين سامانه با هدف ثبت و پايش اطلاعات کارگران ساختماني ايجاد شده و روند کار سامانه به اين شکل است که افراد اطلاعات خود و افراد تحت تکفلشان را در اين سامانه به ثبت برسانند.البته اين سامانه سال ۹۴ راهاندازي شده بود و آن زمان چهار شهر نکاي مازندران، ساوه مرکزي، ازناي لرستان و خرمشهر به عنوان پايلوت براي اجراي طرح معرفي شدند که به دليل پارهاي مسايل و مشکلاتي که نسبت به ثبت اطلاعات صورت گرفت راهاندازي و فعاليت رسميآن بيش از يکسال و نيم طول کشيد.
راهاندازي اين سامانه به دنبال تدوين آيين نامه مربوط به قانون رفع موانع بيمه کارگران ساختماني صورت گرفته و يکي از دستورالعملهاي آن ايجاد سامانهاي براي متقاضيان بيمه ساختماني بوده است.
فلسفه راهاندازي سامانه، دستيابي بهامار صحيح و دقيق تعداد کارگران ساختماني، تعداد کارگران بيمه شده و کارگران متقاضي بيمه است و کار ثبت نام در تمام شهرهايي که داراي انجمنهاي صنفي کارگران ساختماني هستند با قدرت و سرعت در حال انجام است.
معاون امور بينالملل و بازرگاني وزير نفت خبر داد:
معاون امور بينالملل و بازرگاني وزير نفت با اشاره بهامضاي MOU با شرکتهاي بزرگ نفتي دنيا براي توسعه ميادين نفتي ايران، اظهار کرد: مذاکرات با اين شرکتها درحال نزديک شدن به مرحله مذاکرات قراردادي است.
اميرحسين زمانينيا در گفتوگو با ايسنا با تاکيد بر اينکه هدف وزارت نفت در سال جديد نهايي کردن قراردادهايي است که براي توسعه ميادين نفتي امضا شده، افزود: به طور کلي حدود 27 يا 28 ميدان نفتي در ايران وجود دارد که براي اين ميادين مذاکرات با 27 يا 28 شرکت بين المللي ادامه دارد. وي با بيان اينکه شرکتهاي بين المللي از کشورهاي مختلف براي توسعه ميادين نفتي ايران اظهار تمايل کردهاند، اظهار کرد: شرکتهاي روسي از جمله لوک اويل، گس پروم، زاروبژنفت، شرکتهاي اروپايي مانند توتال، شرکتهاي چيني، پرتامينا و... براي توسعه ميادين نفتي ايران اظهار تمايل کرده و مذاکره با اين شرکتها ادامه دارد. معاون امور بين الملل و بازرگاني وزير نفت به اين پرسش که مذاکرات با شرکتهاي مذکور در چه مرحله اي قرار دارد، پاسخ داد: MOU با اين شرکتها امضا شده و مذاکرات با اين شرکتها درحال نزديک شدن به مرحله مذاکرات قراردادي است. زماننيا در پايان تصريح کرد: البته شرکتهاي ديگر دنيا نيز براي توسعه ميادين نفتي ايران اظهار علاقه ميکنند اما صلاحيت آنها بايد ابتدا توسط شرکت ملي نفت تاييد شود. آذر ماه سال گذشته بود که هيات 600 نفره اي از کشور روسيه وارد تهران شد تا در سيزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاريهاي جمهوري اسلاميايران و فدراسيون روسيه در تهران شرکت کنند. در اين هيأت 600 نفره، مديراني از شرکتهاي نفتي و گازي روسيه شامل لوک اويل، گازپروم، روسنفت، تيانکي-بيپي و سورگوتنفتهگس حضور داشتند که در حاشيه برگزاري کميسيون مشترک انرژي دو کشور در قالب برگزاري جلسات رسميو غيررسميمشترک، رايزنيهاي خود را با مديران صنعت نفت و شرکتهاي نفتي ايراني آغاز کردند. «لوان جاگاريان» سفير روسيه در ايران حدود يک ماه پيش از آن از نهايي شدن مذاکرات شرکت لوک اويل روسيه با وزارت نفت ايران خبر داده و گفته بود: مسئولان دو کشور روسيه و ايران مذاکراتي در خصوص گسترش همکاريهاي انرژي بهخصوص در بخش نفت داشتهاند و اين رفت و آمدها و برگزاري جلسات و انجام مذاکرات ادامه دارد. وي افزوده بود: اخيراً شرکت لوک اويل روسيه مذاکراتي با آقاي زنگنه وزير نفت ايران داشته و اين مذاکرات به نتيجه رسيده است. سفير روسيه در ايران با بيان اينکه "بهزودي شاهد گسترش همکاريهاي دو کشور در بخش انرژي خواهيم بود"، گفته بود: احتمال امضاي قرارداد جديد نفتي بين وزارت نفت ايران و شرکت لوک اويل وجود دارد و اميدواريم امضاي قرارداد بعدي نفتي ايران با اين شرکت روسي باشد. همچنين «غلامرضا منوچهري» معاون مهندسي و توسعه شرکت ملي نفت ايران حدود يک ماه پيش يعني در آبان ماه 1395 در خصوص نتايج مذاکرات شرکتهاي روسي در صنعت نفت ايران گفته بود: شرکتهاي روس خيلي تمايل دارند که در قالب HOA قراردادهايي با آنها ببنديم و از جمله شرکتهايي که تاکنون مذاکراتي با ايران داشته است، شرکت روسي لوک اويل است اما هيچ کدام از مذاکرات با شرکتهاي روسي براي همکاري در پروژههاي نفتي کشور هنوز به مرحلهامضاي قرارداد نرسيده و مذاکرات به توافقات قطعي نرسيدهاند.
منوچهري در پاسخ به اينکه "شرکتهاي روسي بيشتر تمايل به حضور در کدام ميادين و پروژههاي نفتي ايران را دارند"، گفته بود: بيشترين اظهار تمايل شرکتهاي روسي حضور در مناطق نفت خيز جنوب و در مياديني است که در حال بهره برداري هستند و شرکتهاي روسي تمايل دارند در بحث توسعه ميدان و افزايش توليد و همچنين افزايش ضريب برداشت با ايران قراردادهايي را در ميادين در حال بهره برداري بهامضا برسانند.
همچنين اعلام شده بود که در مقايسه با ديگر شرکتهاي روسي، مذاکرات با شرکتهاي گازپروم و لوک اويل از پيشرفت خوبي برخوردار است و احتمال امضاي قرارداد نفتي، MOU و HOA با گازپروم و لوک اويل قوت گرفته است.
تندگويان از واقعي نبودن عدد و رقم بسياري از پروژههاي شهر تهران انتقاد کرد؛
گروه اجتماعي: در حالي كه اين شهردار تهران براي حضور در رقابتهاي انتخاباتي از شوراي شهر پايتخت درخواست مرخصي كرده، انتقادات از شيوه مديريت او طي سالهاي گذشته همچنان ادامه دارد.
اگر در ماههاي گذشته موضوع واگذاريهاي نجومي، حادثه پلاسكو و استخدامهاي نجوميبيشترين حاشيه را پيرامون مديريت محمدباقر قاليباف طي سالهاي گذشته ايجاد كرده، حالا نوبت تناقضهاي مالي پروژههاي بزرگ در دست اقدام يا راهاندازي شده توسط شهرداري پايتخت است كه تبديل به سوژه رسانهها شود و اعضاي فعلي شوراي شهر به گلايه از آن بپردازند. در همين حال محمدمهدي تندگويان، عضو اصلاح طلب شوراي شهر تهران ميگويد: عدد و رقم تمام شده بسياري از پروژههاي شهر تهران واقعي نيست.
تندگويان در گفتگو با پانا، درباره پروژههاي بزرگ و بيفايده شهر تهران توضيح داد: من فکر ميکنم در تهران، يک مهندسي ارزش معکوس رخ داده يعني اينکه بايد مواردي در نظر گرفته شود از جمله اينکه بايد ميزان درآمد در طول مديريت شهردار فعلي تهران که طولانيترين مقطع مديريت شهري است مورد توجه قرار گيرد بهطوري که اگر اين ميزان امسال 22 هزار ميليارد بوده در مقايسه با چهارده سالي که مديريت شده به رقم 200 هزار ميلياردتوماني ميرسيم و بايد ببينيم حجم درآمد کل با حجم پروژههاي اجرا شده چقدر تناسب دارد. نايب رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران با بيان اينکه عدد و رقم تمام شده بسياري از پروژهها واقعي نيست، گفت: بهعنوان نمونه پروژه شهرآفتاب يکي از پروژههايي است که عدد و رقم تمام شده آن واقعي نيست. در اين پروژه رقميکه شهرداري به شورا اعلام کرده حدود 1500 ميلياردتومان است که با اجراي اين پروژه هيچ تناسبي ندارد. اگر اين موضوع کارشناسي شود از دو حالت خارج نيست يکي اينکه با ضعف مديريت در اجرا روبرو هستيم و مدل نظارتي خطا دارد و يا اينکه رانت داريم که با توجه به عدد و ارقام موجود موجب رانت شده است.
تندگويان اضافه کرد: همچنين در بسياري از پروژههاي شهري، مشاور و حق مشاورهها زياد بود و متاسفانه حجم زيادي از پروژه را به لحاظ مالي اشغال کرده است که خود اين مساله به ضرر شهر است. در واقع نتوانستهايم از ميزان درآمد واقعي شهر، پروژهها را اجرا کنيم. اين عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اولويت در اجراي پروژههاي شهري گفت: شهري که آلودگي هوا و ترافيک به عنوان اولين و بزرگترين مشکل آن تلقي ميشود، حمل و نقل عموميو زيرساختهاي آن بايد افزايش پيدا کند نه اينکه شبکه بزرگراهي افزايش يابد بنابراين تونل نيايش، پل صدر، تونل توحيد و تونل امير کبير که بدون استفاده مانده جزو اولويتهاي اول شهر تهران نيست. لذا در ابتدا ميبايست زيرساختهاي حمل و نقل عموميتکميل شود چرا که خدمات عمومياولويت دارد.
تندگويان در ادامه يادآور شد: همچنين پروژههايي وجود دارد که زائد نيست اما درآمد واقعي از آن حاصل نميشود و جزو معضلات پايتخت به شمار ميرود، برج ميلاد يکي از اين پروژههاست. اين پروژه کار خوبي بود و مخالف آن نيستيم اما مجتمعي است که بايد جزو درآمدهاي پايدار شهري باشد ولي هم اکنون در رديفهاي بودجه شهرداري قرار ميگيرد و به جاي اينکه درآمد پايدار باشد جزو رديفهاي بودجه است. وي افزود: همچنين مجموعه شهروند يکي از پروژههايي است که درآمد واقعي از آن حاصل نميشود. اين مجموعه 31 شعبه در تهران دارد که در مجموع بالاي 20 هکتار در تهران را اشغال کرده و چطور بايد باور کنيم که شعبات شهروند به درآمد و سود 40 ميلياردتوماني رسيده باشد به طوري که فقط فروشگاه شهروند بيهقي بايد سالانه 300 ميليارد سود بدهد. اين موضوع، ضربه زدن و هدر دادن منابع و امکانات پايدار شهري است. در اين سالها نتوانستهايم درآمد پايدار مشخصي را اعلام کنيم و مديريت شهري به سمت تراکم فروشي رفته و منجر به افزايش بدهي شهر تهران شده است و علاوه بر اينکه درآمد پايدار ايجاد نشده شهر را هم فروختهايم.
نايب رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران درخصوص نحوه نظارت شورا بر عملکرد شهردار تهران در هنگام انتخابات اظهارداشت: پايش اين موضوع با نهادهايي است که تخلفات رياست جمهوري را رسيدگي ميکنند. اين نهادها بايد نسبت به موضوع سوء استفاده از امکانات و فضاي شهري توسط شهردار و اعضاي شورا ورود کنند. البته کانديداها هيچ وقت عدد و رقم واقعي تبليغات و منابع آن را به مردم اعلام نميکنند که اين نقطه ضعف است و بايد قانوني وجود داشته باشد تا کانديدا هزينه تبليغات و منابع آن را اعلام کند. وي همچنين درباره برخي اظهارات شهردار تهران مبني بر کاهش فاصله شمال و جنوب شهر گفت: اينکه اقداميبا درآمد شهر و اخذ عوارض مردم انجام شود پز دادن ندارد و منتي بر مردم نيست. اين اقدامات جزو شرح وظايف شهردار است که تمام پروژههاي شهري اجرا شود. اگر تمام پروژههاي شهري اجرا شده بود آن زمان بايد گفته شود که شهردار به وظيفه خود عمل کرده در حالي که 45 هزار ميليارد تومان پروژه نيمه کاره باقي مانده و اين بدهي شهردار به شهر است. بنابراين ادعاها واقعي نيست. تندگويان اضافه کرد: اولين اقداميکه شهردار تهران بايد انجام ميداد، بحث تفکيک زباله از مبدا را انجام ميداد اما اين برنامه مهم را انجام نداده است در حالي که 1400 ميليارد تومان به سازمان پسماند پول داده ميشود و اين هزينه ميتوانست صرف خريد اتوبوس و تاکسي شود، بنابراين وظيفه را نبايد تعريف کرد و اين مدل برخورد با رفتار کسي که خود را مدير جهادي ميداند هماهنگ نيست.
وزارت اقتصاد و دارایی در گزارشی تفصیلی، در قالب اجرای برنامه «١٠٠ روز ١٠٠ اقدام» ١٠٠ دستاورد از دولت یازدهم منتشر کرده است که مهمترین این اقدامات بدین شرح است.
با کناره گيري از حزب راست افراطي جبهه ملي براي کسب آراي بيشتر آغاز شد؛
گروه بين الملل- در دور دوم انتخابات فرانسه کليشه قدرت دو حزب سنتي شکسته شد و مارين لوپن با 21.30 و امانوئل ماکرون با 24 درصد از دوحزب غير سنتي به دور دوم راه يافتند. اگرچه مارين لوپن نامزد راست افراطي از ماکرون عقب تر است ولي تماميتلاش خود براي جذب آرا را ميکند.
مارين لوپن براي پيشبرد جايگاهش اعلام کرد، از رهبري حزب جبهه ملي کنار کشيده است.اين تصميم درست يک روز پس از موفقيت او در دور اول انتخابات و راه يافتن به دور دوم به همراهامانوئل ماکرون، نامزد حزب جديد "رو به جلو" اعلام شد. لوپن به تلويزيون فرانسه گفت که ميخواهد جايگاهش فراتر از ملاحظات حزبي باشد. اگرچه اصطلاحي که او در زبان فرانسه از آن استفاده کرد نشان ميدهد که کنارهگيري او از رياست حزب موقتي خواهد بود. لوپن گفت که تصميمش بر اين "اعتقاد عميق" استوار است که رئيس جمهور کشور بايد همه مردم را متحد کند.او افزود: براي همين از عصر امروز من ديگر رئيس جبهه ملي نيستم. من نامزد رياست جمهوري فرانسه هستم.اين حرکتي نمادين با هدف نشان دادن نگراني براي کشور به عنوان يک کل و نه فقط حزب اوست و لوپن ميخواهد نظر راي دهندگان نامزدهاي شکست خورده در دور اول به خصوص هواداران فرانسوا فيون از حزب جمهوري خواه را جلب کند.لوپن در ژانويه ۲۰۱۱ هدايت حزب جبهه ملي را از پدرش تحويل گرفت. او روز يکشنبه برنده هفت ميليون و ۶۰۰ هزار راي شد که قويترين نتايج براي يک نامزد اين حزب است.حزب او قصد کاهش مهاجرت، محدود کردن تجارت آزاد، و وارونه کردن روند مناسبات فرانسه با اروپا را دارد. کمپين لوپن خواستار مواردي چون مذاکرات با بروکسل بر سر اصلاح اتحاديه اروپا، سپس برگزاري همه پرسي در اين زمينه، اخراج "اتوماتيک" مهاجران غيرقانوني و کاهش ميزان شمار مهاجران قانوني به سالانه ۱۰ هزار نفر پس از يک وقفه کامل فوري، بستن مساجد و دادن اولويت به شهروندان فرانسوي در برنامه مسکن اجتماعي، ثابت نگه داشتن سن بازنشستگي در ۶۰ سالگي و اطمينان از ۳۵ ساعت کار هفتگي است. حضور نماينده حزب جبهه ملي فرانسه در دور دوم انتخابات انتقاد شديدي را به همراه داشته است و باعث شد تا اعضاي جنبشهاي ضدفاشيستي فرانسه به خيابانهاي پاريس بيايند و برخي از شهرهاي بزرگ بيايند. در ميدان باستيل فرانسه درگيريهاي شديدي ميان اعضاي اين جنبشها و نيروهاي پليس روي داد. چندين خودرو نيز در جريان درگيريها به آتش کشيده شد. مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه هفتم ماه مه بين دو نامزد راه يافته برگزار ميشود و موسسات نظرسنجي شانس پيروزي امانوئل مکرون را بيش از رقيبش ميدانند خصوصا که اغلب مقامهاي سياسي فرانسه از چپ و راست از وزير پيشين دولت فرانسوا اولاند براي رياست جمهوري حمايت کردهاند.
واکنشهاي خارجي به پيروزي دو نامزد غيرسنتي در انتخابات
نزديک به ۳۸ ميليون فرانسوي در انتخابات رياست جمهوري فرانسه شرکت کردند و براي اولين بار در جمهوري پنجم هيچ کدام از احزاب سنتي چپ و راست موفق به حضور در مرحله دوم انتخابات نشدند. بيشتر زمامداران جهان خرسندي خود را از پيروزي مکرون، دولتمرد جوان و اروپاگرا، ابراز کردند. نيروهاي سياسي فرانسهاميدوار هستند که با اتحاد در برابر راست افراطي مکرون را به کاخ اليزه برسانند.ژان کلود يونکر، رئيس کميسيون اروپا و فدريکا موگريني، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا پيروزي امانوئل مکرون را تبريک گفتند. سخنگوي آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نيز راهيابي امانوئل مکرون به دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه را اتفاق مبارکي براي اروپا دانست. اما اتفاق ديگري که بسياري از رهبران اروپايي را روز يکشنبه نگران کرد راهيابي مارين لوپن به دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه بود. مارين لوپن رهبر جبهه ملي، پرطرفدارترين حزب راستهاي افراطي فرانسه، اولويت اول خود را خروج فرانسه از اروپا قرار داده است. در بريتانيا نيروهاي موافق خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا از رسيدن مارين لوپن به دور دوم شادي کردند، در هلند، خرت ويلدرز، رهبر راستگرايان افراطي، از نتايج انتخابات فرانسه ابراز شادماني کرد. لوپن ميگويد سياستهاي اقتصادي اتحاديه اروپا اقتصاد فرانسه را به ورطه ورشکستگي کشانده است و سياستهاي مهاجرتي اين سازمان اروپايي امنيت فرانسه را به خطر انداخته است. مارين لوپن به هواداران خود قول داده است در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري خروج فرانسه از اتحاديه اروپا را مانند بريتانيا به همه پرسي بگذارد. هرچند مقامات و رهبران اروپايي از راهيابي لوپن به دور دوم انتخابات استقبال نکردند اما کنستانتين کوساچف، رئيس کميته خارجي مجلس سفلي روسيه پيروزي او در مرحله انتخابات را تبريک گفت. حمايت دولت و مقامات روس از مارين لوپن غيرمنتطره نيست چرا که در جريان تبليغات انتخاباتي ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه خانم لوپن را به کاخ کرملين دعوت کرد.
فراخوان براي مقابله با راستهاي افراطي
در دور اول انتخابات رياست جمهوري فرانسه يازده نامزد شرکت کردند که نامزد راستهاي سنتي فرانسوا فيون که با کسب ۱۹.۶۴ درصد آرا در جاي سوم قرار گرفت در اولين سخنانش پس از شکست در مرحله اول از حاميانش خواست در دور دوم بهامانوئل مکرون راي بدهند. بنوا آمون نامزد سوسياليستهاي فرانسه، که با کسب ۶.۳ به پايينترين درصد آراي سوسياليستها در تاريخ جمهوري پنجم دست يافت در اولين واکنش از حاميان اين حزب خواست تا براي شکست راست گرايان افراطي بهامانوئل ماکرون راي بدهند. ژان لوک ملانشون نامزد چپ گرا و رهبر جنبش«فرانسه تسليم ناپذير» که با ۱۹.۳۴ درصد آرا در جاي چهارم قرار گرفت درباره راي خود در دور دوم اظهار نظري نکرد. فرانسوا اولاند، رئيس جمهور سوسياليست، که مدت زيادي در کاخ اليزه نخواهد ماند، روز دوشنبه فرانسويان را به "وحدت ملي" فرا خواند و از همه خواست که براي "متوقف کردن مارين لوپن" به مکرون رأي بدهند. تحليلگران ميگويند فرانسه را خطر راست افراطي تهديد ميکند، اما در برابر با رشد نيرويي تازهنفس که در نامزدي مکرون تجسم يافته، اميد به فرانسهاي باز، آزاد و اروپامدار نيز افزايش يافته است.
تاثير نتيجه انتخابات فرانسه روي بازارهاي بورس اروپايي
با وجود پيروزي دو حزب غيرسنتي در انتخابات فرانسه بازارهاي بورس جهان دچار نوسان و آشفتگي شديدي نشدند. در اولين ساعتها نرخ برابري يورو در برابر ساير ارزشها جهش ناگهاني داشت اما ساعتي بعد به ثبات رسيد. يورو با دو درصد افزايش در مقابل دلار آمريکا نسبت به روز جمعه به بالاترين ارزش از ابتداي سال ۲۰۱۶ دست يافت. کارشناسان بازار بورس ميگويند با راهيابي امانوئل مکرون بانکدار پيشين بانک روشچيلد به دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه، بهترين اتفاق براي بازارهاي بورس درست بر خلاف اتفاقي که در جريان برکسيت در بريتانيا افتاد، رخ داده است. در اولين واکنش به انتخابات فرانسه بازارهاي بورس آسيايي روز را با افزايش شاخصهاي عمده آغاز کردند و اين بازارها دچار آشفتگي نشدند. نيکي مهمترين شاخص بورس توکيو با افزايش ۱.۳۴ درصدي روز را آغاز کرد. شاخصهاي عمده بازارهاي بورس هنگ کنگ و استراليا نيز افزايش داشتند.
رئيس فروم بين المللي بانکداران فرانکفورت خبر داد؛
رئيس فروم بين المللي بانکداران فرانکفورت با تاکيد بر ضرورت تقويت بانکهاي ايراني مستقر در اروپا، گفت: نشست بانکي و تجاري ايران - اروپا مهمترين سکو براي بانکها و شرکتهاي اروپايي و ايراني است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عموميپژوهشکده پولي و بانکي، نادر مالکي درباره چهارمين همايش تجاري و بانکي ايران - اروپا در تهران، افزود: در نوامبر 2015 براي نخستين بار توانستيم همايش تجاري و بانکي ايران - اروپا را تحت عنوان اوليه "همايش تجاري ايران - اروپا" برگزار کنيم. تحريمها هنوز وجود داشتند اما در آستانه لغو شدن بودند. از اين رو علاقمندان به ايران، نمايندگان بانکها، تجار، دانشگاهيان و سياستمداران با اشتياق آخرين دستاوردهاي توسعه ايران را دنبال ميکردند.وي ادامه داد: نخستين نشست تجاري ايران - اروپا به خصوص به دليل ارايهايدههاي نخست چگونگي برقراري روابط آلمان، اروپا و ايران، نحوهامضاي قراردادهاي تجاري، چگونگي تأمين مالي پروژههاي تجاري، چگونگي يافتن شرکاي تجاري و ايجاد سرمايه گذاريهاي مشترک از سوي دکتر ولي الله سيف رييس کل بانک مرکزي، رويداد بسيار موفقي بود. در آن زمان مخاطبان اروپايي بسيار کنجکاو و علاقمند به اين مسائل بودند و از طرفي هيچگونه اطلاعاتي از نحوه انجام فعاليتهاي تجاري در ايران نداشتند. به همين دليل اين نشست قطعا درهاي ايران را به سوي بسياري از شرکت کنندگان باز کرد.رئيس فروم بين المللي بانکداران فرانکفورت گفت: دومين همايش بانکي و تجاري ايران اروپا در مارس 2016 و بلافاصله بعد از لغو بيشتر تحريمها برگزار شد. اين بهترين زمان براي برگزاري همايش بود و طرفهاي اروپايي علاقه زيادي براي شرکت در آن داشتند و اشتياق فراواني در خصوص ايجاد روابط بين اروپا، آلمان و ايران وجود داشت.
به گفته مالکي، در آن زمان مهمترين موضوع اتصال دوباره سيستم بانکي ايران به سيستم بانکي بين لملل بود. اما متاسفانه اين موضوع از مارس 2016 تا کنون همچنان حل نشده باقي مانده است به طوريکه شرکتهاي اروپايي و ايراني با وجود تمايلي که براي آغاز روابط ، تجاري خود دارند اما نميدانند چگونه وام دريافت کرده و پروژههاي خود را تأمين مالي کنند. بانکهاي اروپا همچنين نگران مجازات سنگين از سوي آمريکا در صورت همکاري با شرکتها و بانکهاي ايراني هستند. وي ادامه داد: دويچه بانک و بانک بي ان پي پاريباس به همين دليل مجبور به پرداخت جرايم سنگين شدهاند و از آن زمان تا کنون ديگر بانکهاي اروپا نسبت به رابطه با ايران ترديد دارند. اين وضعيت اکنون با روي کار آمدن رييس جمهوري جديد آمريکا دشوارتر هم شده است. رئيس فروم بين المللي بانکداران فرانکفورت گفت: به نظر من اين مسئله در مقياس بزرگتري، مهمترين مانع بانکها و شرکتهاي اروپايي براي رابطه با ايران است. علاقه به حضور در ايران و برقراري روابط تجاري با ايران همچنان وجود دارد اما در حال حاضر بايد صبر کرد. من مطمئن هستم که ما دليل خوبي براي خوشبيني داريم چراکه در روز 19 آوريل يکي از روزنامههاي اصلي آلمان خبري را منتشر کرد مبني بر اينکه رکس تيلرسون وزير امور خارجهامريکا در نامه اي به پل رايان سخنگوي کنگره اين کشور يادآور شده است که ايران تا کنون به تماميتعهدات هسته اي خود عمل کرده و آمريکا در حال بررسي لغو کامل تحريمها عليه ايران است. من مطمئن هستم که اين نشانه و دليل خوبي براي خوش بيني نسبت به آينده است. مالکي در پايان گفت: به اعتقاد من، نشست بانکي و تجاري ايران - اروپا مهمترين سکو براي بانکها و شرکتهاي اروپايي و ايراني است. مطمئن هستم با توجه به ارتباطات بسياري که داريم، ايران شريکي منحصر به فرد و مناسب براي آلمان و اروپا هست و خواهد بود. همانطور که گفتم هر دو طرف بايد صبور باشند و به تلاشهاي خود ادامه بدهند. علاوه بر اين، نقش ايران و همچنين آمريکا در منطقه را هم نبايد ناديده گرفت. حتي اگر هيچ پيشرفتي هم صورت نگيرد، همه ما بايد صبور باشيم و سعي کنيم به نيازهاي شرکاي خود پاسخ بدهيم.
پایان انتظار بازارهای قاره سیاه برای واردات کالا از کشورمان؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: بازارهاي جديد در قاره سياه انتظار كالاهاي ايراني را ميكشند. طي سالهاي گذشته گسترش بازارهاي صادراتي يكي از مهمترين برنامههاي سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت يازدهم بوده و حالا آنطور كه گزارشهاي منتشر شده نشان ميدهند، صادرات كالاهاي ايراني تنها به 30 كشور آفريقايي دو برابر شده است.
شيريني، شکلات، روغنهاي صنعتي، مواد پتروشيمي، قير و مصالح ساختماني از عمده موارد صادراتي ايران به کشورهاي آفريقايي هستند. بازار كشورهاي قاره سياه طبق برنامهريزيهاي صورت گرفته ميتواند نقش تعيين كنندهاي در معرفي بازارهاي جديد صادراتي براي كالاهاي ايراني داشته باشد. از طرف ديگر مدتي است كه خودروسازان ايراني در حال ايجاد و راهاندازي خط توليد مشترك خودرو در برخي از كشورهاي آفريقايي هستند. همچنين برخي از كشورهاي شمال آفريقا بهعنوان بازارهاي جديد صادراتي ايران مورد توجه فعالان اين صنعت قرار گرفتهاند. تمام اينها نشان از نقش سازنده بازار كشورهاي آفريقايي در آينده صادرات كشور دارد.
رشد 100 درصدي صادرات به 30 كشور آفريقايي
در همين حال به گفته مديرکل دفتر بازرگاني کشورهاي عربي و آفريقايي سازمان توسعه تجارت، هرچند صادرات ايران به ۳۰ کشور آفريقايي در سال گذشته ۱۰۰ درصد افزايش يافته است، اما بازار تجاري ايران و مصر در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ دچار انحراف شده است. فرزاد پيلتن در گفتگو با ايسنا، با اعلام اين خبر که صادرات ايران به ۳۰ کشور آفريقايي در سال ۱۳۹۵ افزايش ۱۰۰ درصدي يافته، خاطرنشان کرد: در مجموع ۵۴ کشور آفريقايي وجود دارد که ايران با حدود ۴۰ کشور از اين تعداد داراي رابطه تجاري است. وي در مورد بيشترين مواد صادراتي از ايران به کشورهاي آفريقايي گفت: شيريني، شکلات، روغنهاي صنعتي، مواد پتروشيمي، قير و مصالح ساختماني از عمده موارد صادراتي ايران به کشورهاي آفريقايي هستند. مديرکل دفتر بازرگاني کشورهاي عربي و آفريقايي سازمان توسعه تجارت ايران در ادامه از انحراف در بازار تجاري ايران و مصر خبر داد و اظهار کرد: ارزش دلاري صادرات انجام شده از ايران به مصر طي سال ۱۳۹۴ حدود ۳۱۰ ميليون دلار بوده که اين رقم در سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۹۵ ميليون دلار رسيده است که اين موضوع نشاندهنده انحراف در بازار تجاري دو کشور است. پيلتن افزود: زماني که با افزايش يا کاهش شديد حجم تجاري ميان دو کشور روبهرو هستيم اين موضوع مورد بررسي قرار ميگيرد. در مورد مصر نيز يا اين کشور بازار جديدي پيدا کرده و نياز خود را از آنجا تامين ميکند و يا اينکه ايران کالاهاي تجاري خود را به کشور ديگري ميفرستد و ما نيز بازار جديدي پيدا کرده که اين مساله بايد مورد بررسي قرار گيرد.
تسهيلات دولت براي رونق صادرات
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۳ هزار ميليارد ريال تسهيلات با نرخ سود کم ازمحل صندوق توسعه صادرات براي رونق توليد و صادرات در نظر گرفته شده است. به گزارش ايرنا محمدرضا نعمتزاده افزود: هدف اصلي دولت رونق توليد و ارتقاي رتبه کسب و کار در کشور است. وي نرخ بالاي سود بانکي را مشکل بسياري از واحدهاي صنعتي و توليدي کشور دانست و گفت: اين معضل باعث تعطيلي يا نيمه فعال شدن برخي از واحدهاي صنعتي شده است. وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه عملکرد بانکها را نبايد به حساب دولت گذاشت، افزود: شوراي پول و اعتبار نرخ سود بانکي را 18 درصد تعيين کرد ولي بانکها نرخها را به نحوي محاسبه ميکنند که سود تسهيلات بالا تر از 25 درصد و تخلف است. وزير صنعت اضافه کرد: اگر براي نرخ سود بانکي در کشور تصميمگيري جدي نشود بر ضد امنيت سرمايهگذاري عمل کردهايم. نعمتزاده ادامه داد: صادرات کالاي خام به صلاح کشور نيست براين اساس بايد تلاش کنيم که با تغيير و فراوري کالاها ارزش افزوده ايجاد و به توليد واشتغال در جامعه کمک کنيم. وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: يکي ديگر از دلايل مهم تعطيلي صنايع، قديميبودن آنها است که بايد در جهت توسعه و نوسازي آنها تلاش کنيم. وي اظهار کرد: برخي از کارخانجات نيز در اثر تحريمها تعطيل شدند که در حال راهاندازي و فعاليت مجدد هستند. نعمتزاده با انتقاد از فعاليت بانکهاي خصوصي کشور در زمينه توليد گفت: رونق توليد در کشور شرايط خوبي دارد که دراين راستا بانکهاي دولتي کمک خوبي انجام دادهاند.
صادرات راهبرد اصلي وزارت صنعت، معدن و تجارت
از طرف ديگر قائممقام وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات يکي از راهبردهاي اصلي وزارت صنعت، معدن و تجارت است. رضا رحماني گفت: توليد و تقاضا با هم رابطه مستقيم دارند و تا هنگاميکه تقاضا در بازار نباشد حتي محصولات با کيفيت نيز در انبارها ميمانند. وي تاکيد کرد: يکي از اقدامات مهم وزارت صنعت بحث صادرات است و به دنبال افزايش صادرات هستيم تا به واسطه آن توليد رونق بيشتري داشته باشد. رحماني درباره برنامههاي تشويقي توليدکنندگان، اظهار داشت: بسته صادراتي توسط ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ابلاغ کردند و اين بسته به بانکها و مراجع مربوطه ابلاغ شده و طيف وسيعي همچون جايزه صادراتي، سپردهگذاري ارزي، سپردهگذاري ريالي و تخفيف در يارانهها براي صادرات را در برميگيرد. قائممقام وزير صنعت درباره افزايش توليدات داخلي اظهارداشت: سه عامل کيفيت، قيمت و زمان بر بحث توليد اثر ميگذارند به عبارتي بايد کالاي مرغوب با قيمت مناسب و به موقع به دست مصرف کننده ارائه شود. رحماني بيان کرد: کشور ما فرصتهاي خوبي همچون مواد اوليه، نيروي انساني و مديريت برخوردار است اما در اين بيم حلقههاي مفقودهاي نيز وجود دارند که بر توليد اثر ميگذارند. وي تاکيد کرد: يکي از برنامههاي امسال وزارت صنعت تکميل اين زنجبره است که زنجيره ميتواند در بخشهاي مختلف وجود داشته باشد. وي اضافه کرد: اين زنجيرههاي مفقوده طي امسال و پارسال در ذيل برنامههاي اقتصاد مقاومتي در نظرگرفته شده و نتيجه آن کاهش خامفروشي، افزايش ارزش افزوده و ايجاد اشتغال براي جوانان، افزايش درآمد مردم است.