بررسي عملکرد سود اوراق بدهي دولتي تا پايان بهمن 1395 نشان داد؛
معاونت امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام کرد: نرخ سود مؤثر اوراق بدهي يکساله در محدوده 27 تا 29 درصد و نرخ اوراق بلندمدت به دليل پيش بيني کاهش قابل ملاحظه تورم در محدوده 20 تا 23 درصد قرار دارد.
به نقل از وزارت امور اقتصادي و دارايي، اين وزارتخانه با انتشار عملکرد سود اوراق بدهي دولتي تا پايان بهمن 95 آورده است: استفاده دولت‌ها از امکانات بازار بدهي، امري رايج و پذيرفته شده در سطح جهاني است.
در ايران نيز رويکرد دولت در استفاده از ظرفيت اوراق بدهي از جمله اسناد خزانه اسلامي‌و اوراق مرابحه و اجاره، گامي‌براي ارتقاء نظام تأمين مالي دولت و رشد و توسعه روزافزون‌ بازار سرمايه به شمار مي‌رود و از اين رو، اکنون اوراق بدهي دولتي با نمادهاي مختلف در بازار عرضه مي‌شوند.
بر اساس اين گزارش اسناد خزانه کوتاه‌مدت دولتي با سررسيدهاي کمتر از يک سال با نماد «سخا» و اسناد خزانه با سررسيد يک ساله با نماد «اخزا» در بازار عرضه مي‌شوند.
تاکنون اسناد خزانه کوتاه‌مدت «سخا1» تسويه شده و اسناد کوتاه‌مدت جديد با نماد «سخا2» آماده عرضه به بازار است.
همچنين 11 سري اسناد خزانه با سررسيد يک ساله با نمادهاي «اخزا1» تا «اخزا11» نيز منتشر شده که اسناد خزانه «اخزا1» تا «اخزا5» تسويه شده‌اند و نمادهاي «اخزا6» تا «اخزا11» هنوز به سررسيد نرسيده‌اند و همچنان در بازار معامله مي‌شوند.
يک مرحله اوراق مرابحه گندم با نماد «گندم9707»، دو مرحله اوراق اجاره دولت با نماد «اجاد1» و «اجاد2» و اوراق مرابحه مربوط به سازمان بيمه سلامت با نماد «سلامت» نيز منتشر شده است.
اکنون بازار اوراق بدهي دولتي در قالب بازار سرمايه کشور شکل گرفته و اين اوراق در بازار ثانويه در فرابورس قابل معامله است اما بخش اعظم آن در کنترل بازارگردانان بزرگ (شرکت‌هاي تأمين سرمايه، صندوق‌هاي سرمايه گذاري و ...) قرار دارد.
در اين ارتباط نحوه تنظيم سود اوراق با استراتژي‌هاي تعيين مقدار و زمان عرضه اوراق (با فرض انجام تعهدات دولت در سررسيد اوراق) بر فرآيند معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه تأثير خواهد گذاشت.
همچنين با توجه به اينکه اوراق بدهي از نوع اوراق بدون ريسک (همانند سپرده بانکي) محسوب مي‌شوند، مي‌تواند يک معيار بازدهي براي سرمايه گذاران قرار گيرد و در صورت نامناسب بودن نرخ بازدهي آن، نبود تعادل در ساير بازارها را به دنبال خواهد داشت.
رصد و پايش اين موارد براي تداوم بهره‌برداري دولت از اوراق بدهي در سال‌هاي آينده با لحاظ کمترين هزينه و اتخاذ تصميمات مقتضي جهت تنظيم نرخ بازدهي مناسب اوراق در مقايسه با سرمايه گذاري‌هاي جانشين از اهميت بسزايي برخوردار است.
معاونت اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي تاکيد کرد: از ميان روش‌هاي متعدد محاسبه نرخ سود اوراق، محاسبه بازدهي تا سررسيد (نرخ سود مؤثر)، مهم‌ترين روشي است که ارزش فعلي جريان وجوه دريافتي از يک ابزار بدهي را با ارزش روز آن برابر مي‌کند.
با توجه به محاسبه بازدهي تا سررسيد در تاريخ 27/11/1395 نرخ سود مؤثر اوراق بدهي يکساله در محدوده 27 تا 29 درصد و نرخ اوراق بلندمدت به دليل پيش بيني کاهش قابل ملاحظه تورم و به تبع آن نرخ سود در آينده، پايين‌تر از نرخ کوتاه مدت و در محدوده 20 تا 23 درصد قرار دارد.
با وجود آنکه اکنون نرخ سود (مصوب) در نظر گرفته شده براي عرضه اوليه اوراق دولتي، فارغ از بازده بازار تعيين مي‌شود ولي در بلندمدت و در صورت تأکيد بر استمرار استفاده از سازوکار انتشار اوراق براي تأمين مالي بودجه، پيروي نرخ سود در نظر گرفته شده در عرضه اوراق از نرخ بازده بازار اجتناب ناپذير خواهد بود که اين امر بالطبع در سال‌هاي آينده افزايش هزينه‌هاي تأمين مالي دولت از اين محل را به دنبال خواهد داشت.
نرخ بازده بازاري اوراق به عنوان يک مرجع قيمت گذاري براي بازدهي ساير بازارها تلقي مي‌شود و مي‌تواند جذب سپرده‌ها در بانکها و ساير گزينه‌هاي سرمايه گذاري در بازار سرمايه را دستخوش تغيير کند که اين امر نيز به نوبه خود سبب محدوديت تنگناهاي مالي شرکت‌ها و بنگاه‌هاي توليدي در آينده خواهد شد.
وزارت امور اقتصادي و دارايي در گزارش خود تاکيد کرد: ضروري است اقداماتي براي تعديل نرخ بازده اوراق متناسب با ساير سياست‌هاي اقتصادي دولت انجام شود تا بازار بدهي همسو با ساير بازارها در جهت رونق اقتصادي حرکت کند.

در فرابورس انجام شد؛
بازارهاي اول و دوم در فرابورس، ميزبان نقل و انتقال افزون بر ۲۶۶ ميليون سهم به ارزش ۶۳۶ ميليارد ريال بود.
به نقل از فرابورس، اين بازار در حالي معاملات روز دوشنبه را در حالي پشت سر گذاشت که پس از وقفه يک روزه آيفکس سبزپوش شد و در بازارها معامله ۴۶۱ ميليون ورقه بهادار به ارزش يک‌هزار و ۹۲۸ ميليارد ريال مشاهده شد.
در همين حال شاخص کل فرابورس با رشد ۱.۴ واحدي همراه شد تا به اين ترتيب آيفکس در ارتفاع ۹۱۳ واحدي بايستد. عمده تاثير مثبت بر آيفکس از جانب نماد «زاگرس» رقم خورد و نمادهاي «دماوند»، «اپرداز» و «ذوب» سه نماد ديگري بودند که تا سطح ۰.۵ واحد تاثير مثبت بر نماگر بازار فرابورس داشتند.در جريان بازار همچنين نمادهاي معاملاتي شرکت‌هاي سرمايه گذاري فني و مهندسي مشانير پس از برگزاري مجمع عمومي‌عادي بطور فوق العاده صاحبان سهام و تقسيم سود نقدي هر سهم و نماد شرکت آتيه داده‌پرداز، پس از ارائه اطلاعات تکميلي در خصوص پيش‌بيني با محدوديت دامنه نوسان قيمت بازگشايي شدند.در تابلو اوراق تسهيلات مسکن نيز شاهد نقل و انتقال ۷۰ هزار ورقه به ارزش ۵۰ ميليارد ريال بوديم که قيمت اين اوراق در بازه ۵۲۵ تا ۷۱۷ هزار ريال دادوستد شد.بازار اوراق با درآمد ثابت نيز معاملات روز جاري را با نقل و انتقال نزديک يه يک ميليون ورقه به ارزش افزون بر ۹۳۶ ميليارد ريال پشت سر گذاشت. اوراق اجاره پارس سه ماهه بالاترين حجم و ارزش معاملات را در اين بازار در اختيار گرفت.
مدير عامل شرکت فرابورس ايران از رونمايي از پلت فرم نرم افزاري فين استارز خبر داد و گفت: درخواست پذيرش ۱۴ صندوق جسورانه به فرابورس رسيد.
به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، امير‌هاموني گفت: فين استارز يک رويداد نيست بلکه يک فرآيند است و قرار نيست با تمام شدن نمايشگاه و برگزاري اختتاميه فين استارز ۲۰۱۷ اين روند تا سال آينده متوقف شود.
مديرعامل شرکت فرابورس ايران با تاکيد بر اينکه هدف اين است که با جمع شدن فين استارز، اين روند ادامه دار باشد، گفت: قرار نيست زمان‌هايي که‌ايده اي جديد خلق مي‌شود، تا فين استارز سال آينده بلاتکليف بماند.
وي از رونمايي پلت فرم نرم افزاري فين استارز خبر داد و افزود: به زودي فضايي تحت وب طراحي مي‌شود که کار فين استارز را انجام مي‌دهد؛  به اين ترتيب که به صاحبان ايده ارتباط مي‌دهد و از آنها ارتباط مي‌گيرد. بعد هم ايده‌ها داوري مي‌شوند و امتياز مي‌گيرند تا بتوانند در مسابقات حضور يابند و سرمايه گذار جذب کنند.اين مقام مسئول افزود: پلتفرم تحت وب برگرفته از اين رويداد به زودي ايجاد و رونمايي مي‌شود تا رويداد فين استارز صرفا سال به سال و موردي نباشد.هاموني ادامه داد: شايد هر ماه يا هر هفته‌ايده‌هاي جديد خلق شوند که با اين روند مي‌توانند آرام آرام وارد بازار شوند.
مدير عامل شرکت فرابورس ايران با اشاره به فرآيند انتخاب ايده‌هاي برتر استارتاپي گفت: از ۸۵ استارتاپ ثبت نامي‌در فين استارز ۱۲ گروه به مرحله نهايي رسيدند و سرانجام سه نفر برنده شدند.
اين مقام مسئول در ادامه به آخرين وضعيت صندوق‌هاي جسورانه پرداخت و افزود: در حال حاضر دو صندوق جسورانه فعال در بازار سرمايه هستند و ۱۳ تقاضا براي پذيرش صندوق‌هاي جديد نيز فرابورس ارسال شده است.
وي با اشاره به ۱۳ درخواست پذيرش" vc" هم گفت: اين درخواست‌ها در حال بررسي است و در مجموع ارزش اين ۱۵ صندوق بالغ بر ۲۲۰ ميليارد تومان است که مخاطبان و سرمايه گذاران اين صندوق‌ها شرکت‌هاي استارتاپي هستند.
آرگون گفت: سيستم بانکداري بهتراز قبل شده‌اما يکسري از مشکلات نظير ساماندهي مؤسسات مالي غير مجاز و فاقد مجوز همچنان باقي است.
عباس آرگون، عضو کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران در گفتگو با ايلنا در مورد قياس بين وضعيت بانکي در دولت گذشته و دولت تدبير و اميد اظهار داشت: يکسري از سياست‌هاي کنترلي و نظارتي بيش از گذشته شده و بانک مرکزي نظارت بهتري نسبت به قبل بر وضعيت بانکها دارد هر چند نمي‌توان به صورت مشخص گفت همه‌امور بانکي درست شده به دليل اينکه برخي موضوعات زمانبر است اما به نسبت گذشته بهتر شده است.
عضو کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران تصريح کرد: سيستم بانکداري بهتراز قبل شده‌اما يکسري از مشکلات نظير ساماندهي مؤسسات مالي غير مجاز و فاقد مجوز همچنان باقي است که نيازمند تلاش بيشتر براي ساماندهي آنها هستيم تا زير چتر حمايت بانک مرکزي قرار گيرند.وي ادامه داد: اين مجموعه‌ها و مؤسسات که خارج از حيطه نظارت بانک مرکزي قرار دارند مشکلات متعددي را براي نظام مالي و پولي کشور بوجود آورده‌اند و سودهايي بالاتر از سياست‌هاي بانک مرکزي ارائه ميدهند و نظام بانکداري را دچار مشکل کرده‌اند.
آرگون ادامه داد: هر چند نظارتها نسبت به دوره قبل مؤثرتر شده‌اند اما اين قياس تنها در مورد بانک مرکزي قابل بررسي است و موضوع بانکها مقوله‌اي متفاوت است، زيرا يکسري از بانکها هنوز هم سياست‌ها و قواعد بانک مرکزي را اجرا نمي‌کنند و در مورد نرخ سود و نرخ تسهيلات به گونه‌اي متفاوت عمل مي‌کنند.
وي با اشاره به نرخ ارز گفت: از سال ۹۱ با توجه به اينکه قيمت ارز افزايش يافت و تقاضا براي پول افزايش يافت اين تقاضاي بالا براي پول به دليل افزايش نرخ ارز در بازار بود که به گونه‌اي توازن بين عرضه و تقاضا را بر هم زد.عضو کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران افزود: رشد ۱۰۰ درصدي بهاي ارز که طي سي سال گذشته بي سابقه بود در دولت گذشته رقم خورد و همين موضوع اثر سوءخود را بر وضعيت اقتصادي دولت آقاي روحاني گذاشت و مشکلات زيادي را براي حوزه‌هاي کلان اقتصادي بوجود آورد.
اطلاعات دريافتي از بورس اوراق بهادار تهران نشان مي‌دهد، متوسط نسبت قيمت بر درآمد ناشران بورس تهران (P/E) در پايان فروردين ماه به 6.96 مرتبه رسيده است.
به نقل از فارس، تازه‌ترين اطلاعات دريافتي از بورس تهران نشان مي‌دهد، از ميان 325 شرکت که در بورس تهران فعاليت دارند، رتبه اول تا سوم از نظر ارزش بازار به صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با 215 هزار و 100 ميليارد ريال، ارتباطات سيار ايران با 143 هزار و 864 ميليارد ريال و مخابرات ايران با 131 هزار و 880 ميليارد ريال اختصاص يافته است.
همچنين شرکت‌هاي فولاد مبارکه اصفهان، ملي صنايع مس ايران، پترشيمي‌جم، مپنا، سرمايه‌گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين، سرمايه گذاري غدير و پالايش نفت بندرعباس به ترتيب با 101 هزار و 550 ميليارد ريال، 96.650 ميليارد ريال، 89.933 ميليارد ريال ، 82.050 ميليارد ريال ، 81.693 ميليارد ريال ، 80.136 ميليارد ريال و 71.650 ميليارد ريال رتبه‌هاي چهارم تا دهم را به نام خود ثبت کردند.
از سوي ديگر شرکت‌هاي گرانيت بهسرام، نوش مازندران، پارس سرام، آلومراد، ماشين سازي نيرو محرکه، لاميران، شهد ايران، توليدي و صنعتي درخشان تهران، صنايع جوشکاب يزد و توليدي لنت ترمز ايران به ترتيب در انتهاي اين جدول قرار دارند.بر اساس اين گزارش از بين شرکت‌هايي که در تابلوهاي بورس تهران معامله مي‌شوند، 84 شرکت داراي P/E بيش از 20 مرتبه هستند.
همچنين 70 شرکت داراي P/E  بين 10 تا 20 مرتبه و 150 شرکت داراي P/E  کوچکتر از 10 مي‌باشند. اين درحالي است که 23 شرکت با پيش بيني زيان، P/E منفي دارند.
به اين ترتيب طي فروردين ماه 96 متوسط نسبت قيمت بر درآمد کل ناشران بورس تهران (P / E) در به 6.96 مرتبه رسيد و اين در حالي است که اين نسبت در پايان آذر ماه پارسال در محدوده 7 مرتبه بود.سود برآوردي شرکت‌هاي بورسي در بودجه‌هاي امسال در حالي اغلب خوش‌بينانه پيش بيني شده که در تابلوي معاملات بورس تهران قيمت سهام چندان با EPS‌هاي برآوردي تناسب ندارد. اين موضوع نشان مي‌دهد که بازار سهام براي جبران اين فاصله در حالي هم اکنون با سهام ارزان در تالار شيشه اي روبرو است که با فرض ثبات ساير شرايط مي‌بايست اين نسبت به رشد قيمت سهام در بازار طي ماه‌هاي پيشرو با توجه به اصلاح قيمتي صورت گرفته منجر شود. اقدامي‌که براي تحقق آن بايد انتظار ورود نقدينگي جديد و اقبال براي جمع آوري پرحجم سهام از سوي سرمايه‌گذاران را داشت.
معامله‌گران بورس تهران روز دوشنبه در حالي همچنان شاهد حمايت سنتي بازارگردان‌هاي حامي‌نماگرهاي بورس تهران در هلدينگ‌هاي سرمايه‌گذاري از جمله «فارس» و «تاپيکو» در کنار مخابرات ايران بودند که شرکت‌هاي کوچک و اغلب برخوردار از سهام شناوري پايين همچنان براي خريداران خودنمايي مي‌کنند.
شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات روز دوشنبه 4 ارديبهشت ماه 96 با افزايش 35 واحدي به رقم 79 هزار و 425 واحد دست يافت.شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 12 واحدي عدد 27 هزار و 573 واحد را به نمايش گذاشت.
شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 40 واحدي به رقم 87 هزار و 518 واحد دست يافت.
شاخص بازار اول نيز در حالي با کاهش 70 واحدي به رقم 55 هزار و 70 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 607 واحدي عدد 176 هزار و 310 واحد را به نمايش گذاشت.
روز دوشنبه همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) با افزايش يک واحدي به عدد 913 واحد رسيد.
براساس اين گزارش، روز دوشنبه معاملات سهام در نماد معاملاتي 3 شرکت تاپيکو با 63 واحد، فولاد مبارکه با 37 واحد و مخابرات ايران با 25 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي 3 شرکت پالايش نفت اصفهان با 33 واحد ، ايران خودرو با 27 واحد و پالايش نفت تهران با 22 واحد کاهش، بيشتري تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند.
ارزش کل معاملات روز دوشنبه بورس تهران به بيش از 239 ميليارد تومان بالغ شد که ناشي از دست به دست شدن يک ميليارد و 49 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 82 هزار و 154 نوبت داد و ستد بود.شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس تهران در پايان معاملات بورس اوراق بهادار روز دوشنبه 4 ارديبهشت ماه با افزايش همراه بود.طي معاملات روز دوشنبه نماد معاملاتي شرکت‌هاي صنعتي پارس مينو، داروسازي دکتر عبيدي،‌ آتيه داده‌پرداز، گواهي سپرده عام بانک پارسيان، حق تقدم خريد سهام بيمه حافظ، سرمايه‌گذاري فني و مهندسي مشانير از سوي ناظر بازار سهام در حالي بازگشايي شد که هيچ نمادي امروز کانديداي توقف در بازار نبود.روز دوشنبه در بازار 2 بورس تهران 137 ميليون سهم سرمايه‌گذاري بهمن به ارزش بيش از 14.5 ميليارد تومان از کد شرکت‌هاي تابعه گروه بهمن به کدهاي درون گروهي منتقل شد. در هلدينگ صنايع معدني خاورميانه نيز اندکي بيش از 75 ميليون سهم به ارزش بيش از 13 ميليارد تومان به کدهاي درون گروهي سهامدار عمده منتقل شد.31.5 درصد از سهام بانک حکمت ايرانيان نيز به ارزش 4 ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده کد به کد شد. در عين حال اندکي بيش از 3 ميليون سهم ايران ترانسفو به ارزش بيش از 2 ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده کد به کد شد.براساس اين گزارش، روز دوشنبه بورس تهران در حالي شاهد معاملاتي متعادل و کم نوسان بود که اقبال خريداران سهام براي جمع‌آوري سهام شرکت‌هاي کوچک و يا برخوردار از سهام شناوري پايين در بازار دوم بورس تهران باعث رِنج شدن قيمت سهام در برخي گروه‌هاي پربيننده اين بازار شد.در اين ميان گروه دارويي‌ها در انتظار تعديل قيمت جديد دارو پس از گذشت 2 سال از عدم افزايش قيمت‌ها همچنان با افزايش تقاضا روبرو است.روز دوشنبه در گروه اطلاعات و ارتباطات نيز پس از گذشت يک ماه از توقف «آپرداز» و عدم تغيير با اهميت در اطلاعات مالي شرکت با صف خريد ميليوني در سقف کامل قيمت‌ها بازگشايي شد.در اين نماد معاملاتي موضوع افزايش سرمايه در کنار جابجايي برخي سهامداران عمده باعث تحليل‌هاي خوش‌بينانه در بازار سهام شده است. همزمان در گروه رايانه و فعاليت‌هاي وابسته به آن با داغ‌تر شدن برخي خبرها از عرضه اوليه سهام به‌پرداخت ملت‌، روز دوشنبه «آپ» نيز در سقف کامل قيمت‌ها به صف خريد رسيد.در گروه سرمايه‌گذاري‌ها اما روز دوشنبه سرمايه‌گذاري سبحان در حالي با درجا زدن قيمت سهام روبرو بود که همچنان سابقه معاملات اين سهم حاکي از معاملاتي پرحجم طي دست کم 8 روز معاملاتي اخير دارد. در اين نماد معاملاتي موضوع افزايش سرمايه به منظور تحصيل و مشارکت در سرمايه‌گذاري‌ در دارايي‌ ثابت باعث شکل‌گيري تحليل‌هاي مختلف شده است.روز دوشنبه بازار سهام بازاري متعادل و به نسبت کم حجم بود که شرکت‌هاي کوچک و برخوردار از سهام شناوري پايين در بازار دوم بورس نقش سوگلي‌هاي آن را در روز کم فروغ بازار پايه فرابورس به دوش مي‌کشيدند.
راه‌اندازي سامانه «دارا» گامي‌در راستاي تحقق دولت الکترونيک
سازمان بورس و اوراق بهادار در راستاي شفافيت اطلاعاتي بازار سرمايه و همچنين تفکيک سهامداران اين حوزه با مصوبه هيأت مديره اين سازمان، در نيمه نخست سال ۱۳۹۴ راه‌اندازي سامانه دارا را در دستور کار خود قرار داد.
به نقل از ايسنا، وزارت اقتصاد در نود و چهارمين روز از اجراي برنامه ١٠٠ روز ١٠٠ اقدام که به معرفي ١٠٠ اقدام وزارت اقتصاد در دولت يازدهم مي‌پردازد با معرفي «راه‌اندازي سامانه "دارا" گامي‌در راستاي تحقق دولت الکترونيک»، به عنوان يکي از دستاوردهاي اين وزارت خانه در گزارشي آورده است: درگاه الکترونيکي سهامداران موسوم به سامانه "دارا" در تيرماه سال ۱۳۹۵ راه‌اندازي شد.
در همين راستا شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات) به منظور افزايش ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمايه، مسئوليت راه‌اندازي درگاه الکترونيکي سهامداران موسوم به سامانه "دارا" را در زمان استقرار دولت يازدهم برعهده گرفت. يکي از مزاياي اين سامانه براي رضايتمندي بيشتر ۹ ميليون و ۳۰۰ هزار سهامدار بازار سرمايه، دريافت آني اطلاعات مربوط به سهام است.
*بالا بردن بهره ورري و بهبود خدمات
دولت الکترونيک به معناي اطلاع رساني و خدمات رساني به موقع، دقيق و کارآمد به مردم از طريق وسايل ارتباطي گوناگون مانند تلفن و اينترنت است. به کارگيري فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات در ارائه خدمات اجتماعي، اداري و اقتصادي به خصوص در بخش دولتي براي بالابردن بهره وري و نيز بهبود خدمات و ارائه اطلاعات به شهروندان، تجار و کسبه است. دولت الکترونيک باعث مي‌شود که کليه شهروندان، شرکت‌هاي تجاري، سازمان‌هاي دولتي و کارمندان دولت از طريق وب سايت‌ها در شبکه اينترنت و بدون محدوديت مکاني و زماني به اطلاعات و خدمات دولتي دسترسي پيدا کنند.
از مزاياي دولت الکترونيک مي‌توان به کاهش فعاليت‌هاي بروکراتيک و همچنين زمان صرف شده براي آن از سوي مردم، مسووليت‌پذيري و پاسخگويي دستگاه‌ها، کارآمدي و اثربخشي بخش‌هاي مختلف، افزايش اعتماد و امنيت، حذف سفرهاي زائد، امکان تصميم سازي بر پايه اطلاعات جامع و پرهيز از تصميمات پراکنده، افزايش راندمان، کاهش موازي کاري و جلوگيري اتلاف هزينه و زمان در تبادل داده و... اشاره کرد.راه‌اندازي درگاه الکترونيکي سهامداران، گام نخست در افزايش ارائه خدمات به سهامداران و همچنين گام موثري در راستاي الکترونيکي کردن دولت است. سامانه دارا با اعلام خودکار تغييرات پرتفوي به سهام داران ضمن صرفه جويي در وقت و هزينه آنها، موجب افزايش شفافيت در پرتفوي سهامداران از طريق اطلاع رساني روزانه تغييرات دارايي تلفن‌هاي همراه مي‌شود.سرمايه گذاران با استفاده از اين سامانه ميتوانند خدمات مورد نياز خود را از بازار سرمايه اخذ کنند. از جمله اطلاعاتي که اين سامانه به سهامداران ارائه مي‌دهد مي‌توان به اطلاع از وضعيت سبد سهام، ميزان افزايش سرمايه، وضعيت پرداخت سود و... اشاره کرد.