نايب رئيس کانون عالی انجمن‌هاي صنفي کارگران ساختماني:
نايب رئيس کانون عالی انجمن‌هاي صنفي کارگران ساختماني از بيمه ۴۰۰ هزار کارگر ساختماني در دولت يازدهم خبر داد و ابراز اميدواري کرد: با توجه به رکود بخش مسکن و عدم رونق ساخت و ساز، اين قشر آسيب پذير مورد توجه بيشتري قرار گيرند.
به گزارش ايسنا،‌هادي ساداتي اظهار کرد: آن چيزي که به عنوان آمار موثق داريم ۸۵۰ هزار کارگر ساختماني طي دولت‌هاي دهم و يازدهم است که طبق مدارک و آمار تامين اجتماعي تا پايان سال ۱۳۹۴ بيمه شده‌اند.
وي افزود: از اين تعداد در مراحل مختلف نزديک به ۱۵۰ هزار نفر به دليل نداشتن شغل کارگري از طريق بازرسي‌ها از چرخه بيمه حذف شدند و تعداد کارگران ساختماني به حدود ۷۰۰ هزار نفر رسيد.
ساداتي متذکر شد: در سال ۱۳۹۳ سهميه‌اي داده نشد اما در سال ۱۳۹۴ تعداد ۳۰۰ هزار نفر به چرخه کار اضافه و بيمه شدند.
نايب رييس کانون انجمن‌هاي صنفي کارگران ساختماني ادامه داد: در پايان اسفند ماه سال ۱۳۹۵ نيز ۱۰۰ هزار سهميه به کارگران ساختماني تعلق گرفت که هم اکنون کار آن در استان‌ها در حال انجام است و با احتساب ۷۰۰ کارگر ساختماني بيمه شده از قبل جمعا ۸۰۰ هزار نفر در اين مدت بيمه‌ شده‌اند که سهم دولت يازدهم ۴۰۰ هزار کارگر ساختماني بيمه شده بوده است.
به گفته ساداتي، در حال حاضر يک ميليون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختماني در کشور وجود دارد که از اين تعداد ۷۰۰ هزار نفر بيمه شده‌اند و در صورتي که ۱۰۰ هزار سهميه اختصاص يافته در اسفند سال گذشته نيز به طور کامل اجرايي و به تعداد بيمه شدگان افزوده شود جمعا ۸۰۰ هزار کارگر ساختماني تحت پوشش بيمه قرار گرفته‌اند.
اين مقام مسئول کارگري درباره وعده وزير کار براي بيمه ۲۰۰ هزار کارگر ساختماني در سال جديد نيز گفت: هر سال چنين وعده‌هايي داده مي‌شود اما اميدواريم و انتظار داريم که همچون سالهاي گذشته در حد وعده و وعيد باقي نماند و به معناي واقعي عملياتي شود.
وي با اشاره به رکود حاکم در بخش ساختمان گفت: متاسفانه به دليل همين رکود، ساخت و ساز کم شده، بخش مسکن رونق خود را از دست داده است و کارگران ساختماني بسياري بيکار شده‌اند که دولت بايد به اين قشر آسيب پذير توجه بيشتري داشته باشد.
آغاز بيمه کارگران ساختماني
موضوع بيمه کارگران و استادکاران ساختماني از سال ۸۷ شروع و لايحه آن به مجلس به جهت اصلاح ارائه شد و بيمه کارگران ساختماني با نسبت خيلي کم شروع به کار کرد و در سال ۸۹ به جهت تغييراتي مجدد به مجلس ارائه شد که قرار بر اين بود که حق بيمه را ۳۰ درصدش را کارگر پرداخت کند و مابقي را دولت به صورت کمک به کارگرها پرداخت کند که ابتدا از سهم دولت نيز نيمي‌از آن را کارفرما بابت ساخت‌وساز به تامين اجتماعي پرداخت مي‌کردند که اين امر هم براي کارکرد هم براي کارفرما به جهت حوادث کار خوب بوده و بايد بعد از اين طرح همگي کارگرها بيمه مي‌شدند ولي به دليل نبود منايع مالي تامين اجتماعي به صورت سهم‌بندي اعلام کرد، مجددا طرح با مخالفت سازندگان مسکن جهت اصلاح به مجلس برده شد که در اين باره قرار بر پرداخت سهم دولت از طريق ارزش افزوده بود که اين بار پس از مدتي شهرداري‌ها به مخالفت با طرح برخواستند و در نهايت سال ۹۲ به صورت ۱۵ درصد جواز ساخت از کارفرما کسر شد.
در قانون اجراي بيمه کارگران ساختماني اصلا از سهميه بندي نامي‌برده نشده است زيرا براساس قانون اساسي بيمه اجتماعي حق همگاني است و همه کارگرها بايد بيمه مي‌شدند. شروط بيمه شدن نيز داشتن کارت مهارت فني و حرفه‌اي در صنعت ساختمان است که متاسفانه افراد سودجو وارد اين مقوله شدند و کساني که در سال‌هاي قبل کارت مهارت براي گرفتن وام اشتغال دريافت کرده بودند اين بار نيز براي استفاده از حق کارگران دست به کار شدند و در ابتداي معرفي به تامين اجتماعي و بيمه شدن بود که چون ابتداي طرح بود مشکلاتي نيز وجود داشت تا اينکه معرفي به انجمن‌ها سپرده شد.
اصلاح قوانين کار از مطالبات مهم کارگران
عضو هيات امناي سازمان تامين اجتماعي کشور گفت:يکي از مطالبات مهم کارگري اصلاح قوانين کار است.اکبر شوکت عنوان کرد: عدم نظارت کافي بر کارگاه‌ها و مسائل ايمني و عدم استقرار مسئول ايمني که حقوق خود را از کارفرمايان مي‌گيرند در حالي که بايد حقوق اين افراد از نظام مهندسي و سازمان‌ها تامين شود به همراه بيمه مسئوليتي که کارفرما را نسبت به‌ايمني بي تفاوت مي‌کند همگي دست به دست هم داده و محيط نا امني را ايجاد کرده است.
شوکت بيان کرد:عدم آموزش کارگران و پيمانکاران در صنعت و ساختمان از جمله علل افزايش حوادث ناشي از کار است از سوي ديگر در جهت حمايت از قشر کارگر و ارائه‌اموزش‌هاي مهارتي فني حرفه اي و تعاوني عملکرد ضعيفي داشته‌اند.
شيري افزود: متاسفانه گاهي حوادث ناشي از کار گريبان قشر کارگر را مي‌گيرد که در اين زمينه افزايش مهارت‌هاي لازم مي‌تواند زمينه ساز ارتقاي سطح ايمني کارگران باشد.
وي بيان کرد: در راستاي عدالت و تحقق مطالبات کارگران بايد سازوکار توسط مجلس شوراي اسلامي‌فراهم شود تا قانوني در جهت حمايت از کارگر وضع شود و تعريف واحدي براي حمايت از جامعه کارگري ارائه شود.
راه‌اندازي سامانه خدمات رفاهي براي دستيابي به‌امار صحيح
به گزارش تجارت، براي ثبت نام و شناسايي اين قشر از کارگران، سامانه خدمات رفاهي تشکيل شد.
سامانه خدمات رفاهي با همت و تلاش معاونت رفاه وزارت کار سال قبل در اوايل دي ماه سال 95، رونمايي شد و به طور رسمي‌کار خود را آغاز کرد. اين سامانه با هدف ثبت و پايش اطلاعات کارگران ساختماني ايجاد شده و روند کار سامانه به اين شکل است که افراد اطلاعات خود و افراد تحت تکفلشان را در اين سامانه به ثبت برسانند.البته اين سامانه سال ۹۴ راه‌اندازي شده بود و آن زمان چهار شهر نکاي مازندران، ساوه مرکزي، ازناي لرستان و خرمشهر به عنوان پايلوت براي اجراي طرح معرفي شدند که به دليل پاره‌اي مسايل و مشکلاتي که نسبت به ثبت اطلاعات صورت گرفت راه‌اندازي و فعاليت رسمي‌آن بيش از يکسال و نيم طول کشيد.
راه‌اندازي اين سامانه به دنبال تدوين آيين نامه مربوط به قانون رفع موانع بيمه کارگران ساختماني صورت گرفته و يکي از دستورالعمل‌هاي آن ايجاد سامانه‌اي براي متقاضيان بيمه ساختماني بوده است.
فلسفه راه‌اندازي سامانه، دستيابي به‌امار صحيح و دقيق تعداد کارگران ساختماني، تعداد کارگران بيمه شده و کارگران متقاضي بيمه است و کار ثبت نام در تمام شهرهايي که داراي انجمن‌هاي صنفي کارگران ساختماني هستند با قدرت و سرعت در حال انجام است.
رئيس سازمان راهداري وحمل ونقل جاده‌اي
رئيس سازمان راهداري وحمل ونقل جاده‌اي با بيان اينکه سهم حمل و نقل جاده‌اي عمومي‌از کل تردد جاده‌ها ۲۵ درصد است، گفت:با اين حال تنها ۶تا ۷درصد مقصران تلفات جاده‌اي، بخش حمل و نقل عمومي‌است.
به گزارش تجارت ، داوود کشاورزيان در مراسم امضاي تفاهمنامه همکاري سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور با سازمان راهداري گفت: سازمان فني و حرفه‌اي در بحث اشتغالزايي بسيار موفق بوده و از طرفي صنعت حمل و نقل نيز از جمله صنايع اشتغالزا است. همکاري اين دو سازمان با يکديگر مي‌تواند در تحقق شعار امسال مبني بر «اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال» کمک کند.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: سال گذشته ۱۶ هزار نفر در اثر تصادفات رانندگي در جاده‌ها کشته شدند که تنها ۶ تا ۷ درصد اين تعداد مربوط به سوانح ناشي از خودروهاي تحت نظارت سازمان راهداري بوده است که شامل خودروهاي باري و مسافري سنگين و نيمه سنگين مي‌شود؛ اين در حالي است که سهم حمل و نقل جاده‌اي عمومي‌از کل حمل و نقل جاده‌اي کشور ۲۵ درصد است.
به گفته کشاورزيان، قسمت اعظم تلفات جاده‌اي مربوط به خودروهاي شخصي است که تحت نظارت و کنترل سازمان راهداري قرار ندارند.وي با انتقاد از اينکه گواهينامه رانندگي به راحتي به افراد بالاي ۱۸ سال داده مي‌شود و اين افراد بلافاصله در جاده‌ها رانندگي مي‌کنند، تصريح کرد: سازمان فني و حرفه‌اي مي‌تواند با پليس راهور در خصوص آموزش مهارت رانندگي در جاده با رانندگان خودروهاي شخصي و سواري، تفاهمنامه جداگانه‌اي امضا کنند.
در ادامه محمدامين سازگارنژاد، رئيس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي کشور با اشاره به اشتغالزا بودن آموزش‌هاي اين سازمان، به‌امضاي تفاهمنامه همکاري با سازمان راهداري در خصوص آموزش مهارت به رانندگان خودروهاي حمل و نقل عمومي‌جاده‌اي اعم از بار و مسافر، گفت: آنچه سبب شد تا سازمان فني و حرفه‌اي به اين تفاهمنامه سوق پيدا کند، اهميت ارزش جان انسان‌ها در چرخه حمل و نقل جاده‌هاست که متأسفانه ناديده گرفته شده و سالانه بيش از ۱۶ هزار نفر در جاده‌ها کشته مي‌شوند.
معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه بخش مهمي‌از تلفات جاده‌اي به نداشتن مهارت رانندگان برمي‌گردد، افزود: سازمان فني و حرفه‌اي قصد دارد با ارائه‌اموزش‌هاي مدرن به رانندگان، مهارت فعاليت حمل و نقل بار و مسافر در جاده‌ها را ارتقا دهد.
وي حوزه حمل و نقل و جاده‌اي را از جمله حوزه‌هايي دانست که اشتغالزايي در آن بالاتر از ساير صنايع است و ادامه داد: در حال حاضر بسياري ازفعالان حمل و نقل جاده‌اي، کمبود مهارت دارند اما از آنجايي که مشاغل حوزه حمل و نقل، پايدار است؛ مي‌توان با آموزش مهارت بيشتر، ميزان اشتغالزايي در صنعت حمل و نقل را افزايش داد.
سازگارنژاد در پايان تأکيد کرد: تکنولوژي فناوري اطلاعات در حال حاضر در صنعت حمل و نقل در بسياري از کشورها استفاده مي‌شود. اين در حالي است که اين فناوري مؤثر در کاهش سوانح و تلفات جاده‌اي در حمل و نقل جاده‌اي ايران بهره‌وري پايين دارد. ما در سازمان فني و حرفه‌اي تلاش خواهيم کرد تا در آموزش مهارت‌هاي فوق به رانندگان، استفاده از تکنولوژي آي‌تي را به رانندگان شاغل از قبل و همچنين متقاضيان جديد براي ورود به حوزه حمل و نقل جاده‌اي آموزش دهيم.

معاون فناوري اطلاعات مرکز ملي فضاي مجازي مي‌گويد، با اقدام‌هاي دولت يازدهم براي اصلاح وضع نه چندان مناسب شبکه ملي اطلاعات، زمينه بازگشت 60درصد سايت‌هايي که از کشور خارج شده بودند، فراهم شد.
«عباس آسوشه» ايرنا افزود: نبود بسترهاي لازم سبب شد بسياري از سايت‌هاي داخلي براي بهره مندي از بسترهاي خوب ساير کشورها بساط خود را جمع کرده و از ايران بروند که اکنون با فراهم شدن اين بسترها روند بازگشت شکل گرفته است.
 رهبر معظم انقلاب شهريورماه 1394 هنگام انتصاب اعضاي تازه شوراي عالي فضاي مجازي، تسريع در راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات را به عنوان يکي از مطالبات اصلي مطرح کردند.
در همين پيوند، هفتم شهريورماه پارسال آيين راه‌اندازي مرحله نخست شبکه ملي اطلاعات برگزار و مرحله بعدي هجدهم بهمن ماه 1395 راه‌اندازي شد. قرار است سومين مرحله نيز خرداد يا تيرماه‌امسال به بهره برداري برسد.
معاون فناوري اطلاعات مرکز ملي فضاي مجازي تاکيد کرد «کاهش هزينه‌ها و افزايش کيفيت که در شبکه ملي اطلاعات اتفاق افتاده سبب برگشت سايت‌هاي توليد کننده محتوا به داخل کشور شده است».
وي گفت: شبکه ملي اطلاعات طبق آنچه شوراي عالي فضاي مجازي تصويب کرده بود به بسترهايي نياز داشت که فراهم نشده و امکان شکلگيري آنها ممکن نبود.
به گفته وي، با تلاش دولت يازدهم براي تحقق شبکه ملي اطلاعات، اکنون قدرت و کيفيت دسترسي به سايت‌هاي داخلي بسيار بهتر شده و هزينه‌هاي آن کاهش يافته است.
آسوشه مصوبه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي براي کاهش 50درصدي تعرفه‌هاي دسترسي به محتواهاي داخلي در شبکه ملي اطلاعات را مقدمه اي براي معنادارکردن ايجاد اين شبکه توصيف کرد و گفت: اقدام‌هاي صورت گرفته سبب شد اين شبکه اکنون از نظر امنيت وضعيت خوبي نسبت به گذشته داشته باشد و خدمات ويدئويي و تلفني شکل بهتري بيابند.
به گفته وي، اکنون در شبکه ملي اطلاعات وضع قبلي يعني شلوغي و بي حساب و کتابي و ناکارآمدي مديريت و نبود مهندسي ترافيک وجود ندارد.
امکان رصد وضعيت اينترنت، ضرورت مرحله سوم شبکه ملي اطلاعات
معاون فناوري اطلاعات مرکز ملي فضاي مجازي ايجاد گجت‌هاي مانيتوريگ شبکه (ابزارهاي رصد) را در مرحله سوم راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات بسيار ضروري عنوان کرد و گفت: گجت مانيتوريگ شبکه پيش از اين وجود نداشت و اين امکان را مي‌دهد که شاخص‌ها و داشبوردهايي براي رصد وضع شبکه داشته باشيم.
«اين شاخص‌ها و داشبوردها کمک مي‌کند بتوان فهميد شبکه اينترنت چه زماني در حال فعاليت است، چه زماني مشکلي دارد و چه زمان قطع شده است؛ در حالي که پيش از اين براي دانستن اين موارد بايد منتظر مي‌شديم تا نارضايتي کاربران بروز کند و به رسانه‌ها کشيده شود.»به گفته اين مسئول، سازمان رگولاتوري ( تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي) و اپراتورها موظف شده‌اند در مرحله سوم راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات اين ابزارهاي رصد را هم براي خود و هم براي کاربران فراهم کنند تا کاربر به راحتي در هر لحظه ميزان ارتباط و سرعت دريافت اينترنت را رصد کرده و بداند اينترنت در اختيار وي، همان است که مي‌خواهد يا خير.
شبکه ملي اطلاعات و طرح «تانوما» (تارهاي نوري مخابرات ايران)
معاون فناوري اطلاعات مرکز ملي فضاي مجازي آغاز اجراي طرح شرکت مخابرات ايران براي کشيدن فيبر نوري به خانه‌ها را يک تحول مهم در شبکه ملي اطلاعات توصيف کرد و گفت: اعتقاد دارم شبکه ملي اطلاعات يعني کيفيت، قيمت و تحرک داده آن بايد در سطح جهاني باشد که هنوز با آن فاصله داريم.
آسوشه اضافه کرد:شبکه ملي اطلاعات بايد به گونه اي شود که کاربران بتوانند اينترنت با سرعت 50مگابايت بر ثانيه را در منزل دريافت کرده و پخش تلويزيوني و ارتباط تلفني را روي آن داشته باشند.
وي تاکيد کرد شبکه ملي اطلاعات محدوديت پيشين را برطرف مي‌کند. براي نمونه پيش از اين يک عضو هيات علمي‌دانشگاه و يک فرد جوياي اطلاعات شخصي از يک نوع اينترنت بهره مي‌بردند و يک نوع صافي گذاري (فيلترينگ) و محدودسازي براي آنها اعمال مي‌شد.
اکنون در شبکه ملي اطلاعات، اينترنت يک مجموعه خدمات است که براي هر گروه به يک شيوه متفاوت ارايه مي‌شود و همچنين به مجموعه‌هايي که نياز دارند نيز خدمات ويژه اينترنتي اختصاص مي‌يابد.آسوشه بر لزوم تدوين برنامه جامعي براي ادامه توسعه شبکه ملي اطلاعات تاکيد کرد و گفت: افتتاح بخش‌هاي پيشين براي اصلاح وضع موجود بود اما بايد برنامه شبکه ملي اطلاعات با زمان بندي مناسب و خروجي‌هاي دقيق متناسب با برنامه ششم ارايه شود.
معاون فناوري اطلاعات مرکز ملي فضاي مجازي افزود: مردم و مسئولان بدانند شبکه ملي اطلاعات پايان نيافته و تاکنون بسترسازي براي کشت محصول اصلي و رفع نياز ضروري بوده است.
مرز خسروي اربعين باز مي‌شود
استاندار کرمانشاه از بازگشايي مرز خسروي به روي زائران در اربعين امسال خبر دارد و در عين حال گفت: قطار غرب تا 30 خردادماه‌امسال به کرمانشاه مي‌رسد.
به گزارش ايسنا، اسدالله رازاني با اشاره به پيوستگي‌هاي تاريخي و جاذبه‌هاي گردشگري اين استان، از برنامه‌اي مشترک با استان کردستان براي ثبت منطقه اورامان و تعريف مسير گردشگري در منطقه‌اي معروف به "هزار ماسوله"، خبر داد و در ادامه اظهار کرد: کرمانشاه معبر اصلي مسافران و راه عتبات عاليات است، براي همين بازگشايي مرز خسروي در دستور کار دولت قرار گرفته که وعده آن را براي اربعين سال 96 داده‌اند.وي درباره تامين امنيت در استان (ديالي) هم مرز با خسروي در خاک عراق که تا کنون اصلي‌ترين چالش براي بازگشايي اين مرز بود، توضيح داد: تردد تجار و مسافر از اين مرز درحال حاضر جريان دارد، دفتر کنسولي نيز در آن محدوده مستقر است، مسدود شدن اين مرز به روي زائران به خاطر تحرکات گروه‌هاي تکفيري بود که اکنون با توجه به اوضاع کنوني، در ستاد اربعين سال 96 سياست‌گذاري و تصميم گيري شده که مرز خسروي در اربعين امسال به روي زائران نيز گشوده شود. مقامات دولت عراق نيز متعهد هستند امنيت اين مرز را هم همانند ساير نقاط مرزي کشورشان تامين کنند.
رازاني اضافه کرد: ممکن است در سال اول اجراي اين تصميم، تردد به چند استان محدود شود تا تجهيز و شرايط آن براي جمعيت بيشتري مهيا شود.
او درباره ميزان اعتبارات تخصيص يافته به بهسازي و توسعه راه‌هاي دسترسي اين استان بويژه در محورهاي گردشگري از جمله منطقه اورامانات، اظهار کرد: درحال حاضر فرودگاه کرمانشاه با بيش از 120 پرواز در هفته فعال است و راه‌اندازي خط آهن در اين استان نيز مراحل پيشرفت را طي مي‌کند که طبق وعده وزارت راه تا 30 خردادماه‌امسال قطار به کرمانشاه مي‌رسد و البته اين پروژه تا مرز خسروي نيز ادامه مي‌يابد.
وي تاکيد کرد: کرمانشاه استاني مرکزي در منطقه غرب کشور به شمار مي‌آيد که به ساير استان‌هاي همسايه در محور غربي کشور، خدمات مي‌دهد براي همين توسعه راه‌ها و تبديل آنها به بزرگراه در برنامه اصلي استان قرار دارد و بر اين اساس بيش از 30 درصد از اعتبارات استاني به زيرساخت‌هاي جاده‌اي تخصيص يافته است. ضمن اينکه از اعتبارات کشوري نيز براي اين منظور استفاده مي‌شود.او اضافه کرد: قرار است جاده کرمانشاه ـ سنندج بزرگراهي شود. به سمت لرستان نيز بزرگراهي در دست احداث است. مسير پاوه يا همان اورامانات با توجه به اينکه راه اصلي داخل استان به شمار مي‌آيد تا کنون ضرورتي براي چهار باندِ شدن نداشته و در گذشته نيز تمام اقدامات تکميلي در اين جاده به عنوان راه اصلي انجام شده، اما اخيرا به خاطر جاذبه‌هاي گردشگري و بازارچه‌هاي مرزي، براي ما روشن شده که اين جاده ديگر کفاف نمي‌دهد و بايد چهار باندِ شود که طرح آن تثبيت شده و حتما عمليات اجرايي آن براي ارتقاء انجام مي‌شود.
وي همچنين به طرح وزارت راه براي اتصال بندر امام به بازرگان اشاره کرد و افزود: اين راه از استان کرمانشاه گذر مي‌کند که بزرگراه را به آزادراه تبديل خواهد کرد. همچنين احداث خط آهن تبريز ـ سنندج ـ خوزستان نيز در دستور است که اين خط نيز از کرمانشاه گذر خواهد کرد که درحال حاضر طرح آن به مشاور سپرده شده است.
عضو کميسيون عمران مجلس با بيان اين‌که پايان پروژه مسکن مهر در پايان سال جاري در بسياري از مناطق کشور عملياتي نيست، اظهار کرد:‌در صورتيکه دولت زيرساخت‌هاي اين واحدها را فراهم کند دليلي براي تاخير در واگذاري آن‌ها به متقاضي وجود ندارد.
به گزارش تسنيم، شادمهر کاظم زاده با بيان اين‌که تکميل پروژه‌هاي مسکن مهر براي کمک به متقاضيان اين طرح لازم است، افزود:با توجه به اين‌که بسياري از اين پروژه‌ها بدون برنامه و پشتوانه درست عملياتي شده اين‌که نيمه کاره باقي بماند دور از ذهن نيست.
وي افزود: هم‌اکنون 80 هزار تا 100 هزار واحد مسکن مهر در کشور وجود دارد که دولت نمي‌تواند در راستاي عرضه آن به مشتري اقدامي‌کند.
وي ادامه داد: 100 هزار مسکن مهر به علت بدون برنامه ساخته شدن و برخي مشکلات از اين دست بدون مشتري مانده و دولت نمي‌تواند براي اين تعداد کاري بکند.
عضو کميسيون عمران مجلس با بيان اين‌که واحدهاي نيمه کاره مسکن مهر با تکميل زيرساخت‌ها تا پايان سال آماده واگذاري خواهند شد به خانه ملت گفت:‌در صورتيکه دولت زيرساخت‌هاي اين واحدها را فراهم کند دليلي براي تاخير در واگذاري آن‌ها به متقاضي وجود ندارد.
کار توسعه بندر چابهار به سرعت در حال انجام است
وزير اتحاد هند اعلام کرد: کار توسعه بندر چابهار به سرعت در حال پيشروي است و هند قرار است ۵۰۰ ميليون دلار در اين بندر سرمايه‌گذاري کند.
به گزارش NDTV نيتين گادکاري وزير اتحاد هند اعلام کرد:‌ کار توسعه بندر استراتژيک چابهار به سرعت در حال انجام است و اين کشور قرار است 500 ميليون دلار در چابهار سرمايه‌گذاري کرده و حتي يک شرکت بندري جهاني در چابهار تأسيس کرده است.اين مقام هندي تأکيد کرد: ما شرکت بين‌المللي بندر چابهار را در اين منطقه تأسيس کرده‌ايم.
وزير حمل‌ونقل جاده‌اي و بزرگراهي هند نيز اعلام کرد: روند توسعه بندر چابهار به سرعت در حال انجام است.
گادکاري در سال 2015 به ايران سفر کرد و قرارداد توسعه بندر چابهار بين دو طرف امضا شد.
در ماه آگوست اين مقام هندي اعلام کرد: ايران پيشنهادات بسيار خوبي در زمينه توسعه بندر چابهار به هند داده است.
براساس تفاهم‌نامه‌امضا شده بين دو کشور که در ماه مي‌سال گذشته نهايي شد هند قرار است دو لنگرگاه را در فاز يک توسعه بندر چابهار با سرمايه‌گذاري 85.21 ميليون دلار ايجاد کرده و طي 10 سال آينده به طور متوسط 22.95 ميليون دلار درآمد کسب کند.براساس اين قرارداد پس از گذشت 10 سال مالکيت تجهيزات نصب شده به طرف ايراني منتقل خواهد شد.
در کنار قرارداد توسعه بندر چابهار يک قرارداد 500 ميليون دلاري سه جانبه بين ايران، افغانستان و هند براي توسعه يک کريدور حمل‌ونقل بين سه کشور امضا شده است.

افزايش سهم جابجايي بار به 30 درصد از اهداف کلان شبکه ريلي است
 معاون برنامه‌ريزي و اقتصاد حمل‌ و نقل راه‌آهن گفت: از مهمترين اهداف کلان شبکه ريلي افزايش سهم جابجايي بار به 30 درصد و مسافر به 20 درصد است.
به گزارش تجارت به نقل از تارنماي راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران، نورالله بيرانوند افزود: افزايش ناوگان و توسعه ترانزيت، راه‌اندازي خطوط برقي، ارتقاي کيفيت، ساخت خطوط سريع‌السير و توسعه قطارهاي حومه‌اي با مشارکت بيشتر بخش خصوصي از ديگر اهداف مهم راه آهن است.
وي تاکيد کرد امسال بهينه ‌سازي و صرفه‌جويي سوخت به‌ عنوان يکي از موضوع‌هاي اصلي اقتصاد مقاومتي سرلوحه کاري راه‌آهن است، همچنين درصدديم با تکميل راهگذرهاي شمال به جنوب و شرق به غرب ميزان ترانزيت کالا را تا پايان برنامه ششم توسعه بيش از پيش افزايش دهيم.معاون برنامه‌ريزي و اقتصاد حمل‌ و نقل راه‌آهن افزود: وسايط نقليه ريلي و جاده‌اي در بخش حمل بار با توجه به نوع وسيله نقليه (کاميون و کفي) در زمينه مصرف سوخت نسبت يک‌ به‌ هفت دارند، بنابراين با توجه به مزيت‌هاي فراوان حمل‌ و نقل ريلي نظير ايمني، صرفه‌جويي در مصرف انرژي، حفظ محيط‌ زيست و مقايسه هزينه‌هاي ساخت راه‌آهن در رشد اقتصادي کشور بسيار تاثيرگذار است.به گفته وي، برقي کردن خطوط ريلي تهران- مشهد و گرمسار به اينچه ‌برون و همچنين ساختن خطوط سريع‌السير در کاهش مصرف سوخت و کاهش هزينه‌ها تاثير زيادي دارد.وي افزود: توسعه خطوط حومه‌اي براي جابجايي مسافران حاشيه‌ نشين به مرکز شهرها نيز در تسهيل تردد مسافران در حاشيه کلانشهرها تاثير زيادي دارد که آلودگي هوا و مسائل زيست ‌محيطي را نيز کاهش مي‌دهد.
 طول خطوط ريلي ايران اکنون 13 هزار کيلومتر است و دولت در نظر دارد براي توسعه حمل و نقل ريلي کشور در برنامه ششم توسعه طول اين شبکه به بيش از 16 هزار کيلومتر افزايش يابد.

ايران تا سه هفته ديگر ۳ فروند اي.تي.آر تحويل مي‌گيرد
مديرعامل ايران اير، عدم ورود بوئينگ ۷۷۷ به ايران را موجود نبودن اين هواپيما دانست و گفت: ايران تا سه هفته ديگر، ۳ فروند اي.تي. آر سفارشي خود را تحويل مي‌گيرد.
به گزارش تجارت به نقل از وزارت راه و شهرسازي، فرهاد پرورش گفت: طبق قرارداد ايران اير با کمپاني بوئينگ اولين فروند از سري هواپيماهاي بوئينگ ۷۷۷ در اواخر فروردين ماه ۹۷ تحويل ايران داده مي‌شود؛ بر اين اساس، بوئينگ اخيرا پيشنهاد خريد يک فروند هواپيمايي را که شرکت (ترکيش ايرلاينز) از خريد آن انصراف داده بود به ايران مطرح کرد و ما ضمن استقبال از پيشنهاد بوئينگ بررسي‌هاي فني و تخصصي را انجام داديم، اما پس از بررسي‌هاي فني و اقتصادي و درست زماني که ۹۰ درصد موافق خريد اين هواپيما بوديم ديگر اين هواپيما موجود نبود.
 مديرعامل هما در اين باره اضافه کرد: ايران اير مشروط به موجود بودن اين هواپيما مذاکرات جديد را پذيرفت و در شرايط فعلي که از اين نوع هواپيما موجود نيست مذاکرات متوقف مي‌شود؛ اما اينکه هما نتوانسته است شرايط را براي تامين مالي اين هواپيما فراهم کند موضوعيت ندارد.
وي همچنين در خصوص آخرين وضعيت مذاکرات با لوفت‌هانزا گفت: چندي پيش تفاهم‌نامه‌اي با لوفت‌هانزا در زمينه‌اموزش فني و عملياتي، کترينگ و اصلاح ساختار شرکت و هم‌چنين همکاري‌هاي بازرگاني منعقد کرديم. اين تفاهم‌نامه در بخش بازرگاني، نماد مشترک اخيرا به مرحله اجرا رسيد و هم اکنون در ساير بخش‌ها مذاکرات ادامه دارد.پرورش گفت: درحال حاضر پيشرفت خوبي براي مسائلي همچون تعمير، نگهداري، آموزش خلباني و کترينگ با لوفات‌‌هانزا کسب کرده‌ايم که احتمالا به همکاري‌هاي بيشتر ما منجر خواهد شد.وي در خصوص تحويل هواپيماهاي اي. تي. آر گفت: همان طور که اعلام کرده بودم از تاريخ يک ماهه تحويل هواپيماهاي اي. تي. آر به ايران يک هفته گذشته و بنابراين ايران اير تا سه هفته ديگر ۴ فروند اي. تي. آر تحويل مي‌گيرد
ايران از روسيه هواپيماي اوريون ۲۰ مي‌خرد
ايران خواهان خريد تعدادي هواپيماي ارتقا يافته اوريون ۲۰ است که مي‌تواند با استفاده از بال‌هاي بزرگ خود علاوه بر سطح زمين برروي آب و يخ نيز فرود بيايد و پرواز کند.
به گزارش پايگه خبري اسپوتنيک، حداکثر سرعت هواپيماهاي اوريون 20 180 کيلومتر در ساعت است و مي‌تواند يک تن بار و 12 مسافر را حمل نمايد.يوري واراکوزوف، طراح اصلي اين نوع هواپيما گفت: «در سال 2011 ما قراردادي با شرکت بنيان دانش شرق ايران براي تحويل تعدادي هواپيماي اوريون 12 امضا کرديم. 3 فروند از اين هواپيماها قبلا به ايران تحويل داده شود و اکنون ما در حال انجام مذاکرات براي عرضه هواپيماهاي آزمايشي اوريون 20 به ايران هستيم.»تحريم‌هاي غرب عليه ايران يکي از عواملي بود که موجب تاخير در تحويل هواپيماهاي اوريون 20 به ايران شده بود.با توجه به اينکه اکنون اکثر تحريم‌ها عليه ايران لغو شده، روسيه مي‌تواند تحويل هواپيما به ايران را از سر بگيرد و همچنين در حال بررسي توليد مشترک اين هواپيماها با شرکاي ايراني است.