ايران دومين تامين‌کننده نفت کُره شد
ايران توانست براي نخستين بار در يک دوره سه ماهه، در سه ماه نخست سال جاري ميلادي به دومين تأمين کننده اصلي نفت کره جنوبي تبديل شود.
به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز گزارش داد که افزايش توليد نفت ايران پس از پايان تحريم‌ها سبب شد در سه ماه نخست سال ٢٠١٧ ميلادي، ايران براي نخستين بار بتواند به دومين تأمين کننده عمده نفت کره جنوبي در يک دوره سه ماه تبديل شود.
طبق اطلاعات شرکت ملي نفت کره، واردات نفت خام کره جنوبي در ماه مارس سال جاري ميلادي نسبت به پارسال دو برابر شد و به رقم بي سابقه ١٨ ميليون و ٥٤٠ هزار بشکه، معادل ٥٩٧ هزار و ٩٣٧ بشکه در روز، رسيد.

آمادگي ايران براي فروش نفت به روسيه
اوايل اسفندماه سال گذشته بود که وزير نفت کشورمان بعد از ديدار با وزير انرژي روسيه از فروش نفت به اين کشور براي مقاصد خارج از روسيه خبر داد.
به گزارش ايسنا، بيژن زنگنه پس از ديدار با الکساندر نواک، در سوم اسفند ۱۳۹۵ از فروش نفت ايران به روسيه خبر داد و گفت نفت ايران به يک شرکت روسي و براي مقاصد خارج از روسيه فروخته مي‌شود که ۵۰ درصد پول فروش نفت به روسيه به صورت نقدي تحويل گرفته مي‌شود و ۵۰ درصد ديگر صرف خريد کالا و خدمات از روسيه خواهد شد. همچنين کارگاهي در مسکو يا سنپترزبورگ تشکيل ميشود و در اين کارگاه فروش نفت ايران به روسيه مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

رفع قطعي برق در شمال و جنوب غرب پايتخت
يک مقام مسئول در شرکت توانير گفت: قطعي برق در شمال و جنوب غرب پايتخت برطرف شده و چند مورد جزئي از آن باقي مانده است.
يک مقام مسئول در توانير تهران در گفتگو با مهر با اعلام اينکه طي وزش باد شديد در پايتخت شاهد چند مورد پارگي سيم در شمال غرب و جنوب غربي تهران بوديم، گفت: با کمک سريع نيروهاي امدادي توانير تهران بخش عمده اي از اين قطعي‌هاي برق برطرف شده و چند مورد کوچک آن باقي مانده است.
وي همچنين از پايتخت نشينان درخواست کرد که در صورت هرگونه قطعي برق با شماره ۱۲۱ که به منظور امدادرساني فوري تعبيه شده است تماس بگيرند.







معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزير نفت خبر داد:
معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزير نفت با اشاره به‌امضاي MOU با شرکت‌هاي بزرگ نفتي دنيا براي توسعه ميادين نفتي ايران، اظهار کرد: مذاکرات با اين شرکت‌ها درحال نزديک شدن به مرحله مذاکرات قراردادي است.
اميرحسين زماني‌نيا در گفت‌وگو با ايسنا با تاکيد بر اينکه هدف وزارت نفت در سال جديد نهايي کردن قراردادهايي است که براي توسعه ميادين نفتي امضا شده، افزود: به طور کلي حدود 27 يا 28 ميدان نفتي در ايران وجود دارد که براي اين ميادين مذاکرات با 27 يا 28 شرکت بين المللي ادامه دارد. وي با بيان اينکه شرکت‌هاي بين المللي از کشورهاي مختلف براي توسعه ميادين نفتي ايران اظهار تمايل کرده‌اند، اظهار کرد: شرکت‌هاي روسي از جمله لوک اويل، گس پروم، زاروبژنفت، شرکت‌هاي اروپايي مانند توتال، شرکت‌هاي چيني، پرتامينا و... براي توسعه ميادين نفتي ايران اظهار تمايل کرده و مذاکره با اين شرکت‌ها ادامه دارد. معاون امور بين الملل و بازرگاني وزير نفت به اين پرسش که مذاکرات با شرکت‌هاي مذکور در چه مرحله اي قرار دارد، پاسخ داد: MOU با اين شرکت‌ها امضا شده و مذاکرات با اين شرکت‌ها درحال نزديک شدن به مرحله مذاکرات قراردادي است. زمان‌نيا در پايان تصريح کرد: البته شرکت‌هاي ديگر دنيا نيز براي توسعه ميادين نفتي ايران اظهار علاقه مي‌کنند اما صلاحيت آن‌ها بايد ابتدا توسط شرکت ملي نفت تاييد شود. آذر ماه سال گذشته بود که هيات 600 نفره اي از کشور روسيه وارد تهران شد تا در سيزدهمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران و فدراسيون روسيه در تهران شرکت کنند. در اين هيأت 600 نفره، مديراني از شرکت‌هاي نفتي و گازي روسيه شامل لوک اويل، گازپروم، روس‌نفت، تي‌ان‌کي-بي‌پي و سورگوت‌نفته‌گس حضور داشتند که در حاشيه برگزاري کميسيون مشترک انرژي دو کشور در قالب برگزاري جلسات رسمي‌و غيررسمي‌مشترک، رايزني‌هاي خود را با مديران صنعت نفت و شرکت‌هاي نفتي ايراني آغاز کردند. «لوان جاگاريان» سفير روسيه در ايران حدود يک ماه پيش از آن از نهايي شدن مذاکرات شرکت لوک اويل روسيه با وزارت نفت ايران خبر داده و گفته بود: مسئولان دو کشور روسيه و ايران مذاکراتي در خصوص گسترش همکاري‌هاي انرژي به‌خصوص در بخش نفت داشته‌اند و اين رفت و آمدها و برگزاري جلسات و انجام مذاکرات ادامه دارد. وي افزوده بود: اخيراً شرکت لوک اويل روسيه مذاکراتي با آقاي زنگنه وزير نفت ايران داشته و اين مذاکرات به نتيجه رسيده است. سفير روسيه در ايران با بيان اينکه "به‌زودي شاهد گسترش همکاري‌هاي دو کشور در بخش انرژي خواهيم بود"، گفته بود: احتمال امضاي قرارداد جديد نفتي بين وزارت نفت ايران و شرکت لوک اويل وجود دارد و اميدواريم امضاي قرارداد بعدي نفتي ايران با اين شرکت روسي باشد. همچنين «غلامرضا منوچهري» معاون مهندسي و توسعه شرکت ملي نفت ايران حدود يک ماه پيش يعني در آبان ماه 1395 در خصوص نتايج مذاکرات شرکت‌هاي روسي در صنعت نفت ايران گفته بود: شرکت‌هاي روس خيلي تمايل دارند که در قالب HOA قراردادهايي با آنها ببنديم و از جمله شرکتهايي که تاکنون مذاکراتي با ايران داشته است، شرکت روسي لوک اويل است اما هيچ کدام از مذاکرات با شرکت‌هاي روسي براي همکاري در پروژه‌هاي نفتي کشور هنوز به مرحله‌امضاي قرارداد نرسيده و مذاکرات به توافقات قطعي نرسيده‌اند.
منوچهري در پاسخ به اينکه "شرکت‌هاي روسي بيشتر تمايل به حضور در کدام ميادين و پروژه‌هاي نفتي ايران را دارند"، گفته بود: بيشترين اظهار تمايل شرکت‌هاي روسي حضور در مناطق نفت خيز جنوب و در مياديني است که در حال بهره برداري هستند و شرکت‌هاي روسي تمايل دارند در بحث توسعه ميدان و افزايش توليد و همچنين افزايش ضريب برداشت با ايران قراردادهايي را در ميادين در حال بهره برداري به‌امضا برسانند.
همچنين اعلام شده بود که در مقايسه با ديگر شرکت‌هاي روسي، مذاکرات با شرکت‌هاي گازپروم و لوک اويل از پيشرفت خوبي برخوردار است و احتمال امضاي قرارداد نفتي، MOU و HOA با گازپروم و لوک اويل قوت گرفته است.

وزير نيرو در آيين امضاي دو تفاهم نامه براي رفع مشکلات آب و فاضلاب خوزستان گفت: بايد تمام امکانات موجود را براي اجراي پروژه‌هاي خوزستان بسيج کرد.
به نقل از ايسنا، وزير نيرو با اشاره به اهميت اجراي پروژه‌هاي جديد براي مردم استان مقاوم و شهيدپرور خوزستان گفت: بايد از تمام ظرفيت‌هاي موجود براي تجهيز مالي اين پروژه‌هاي عظيم استفاده کرد. وي افزود: وزارت نيرو از يک سال پيش براي تامين مالي اين پروژه‌ها با شرکت‌هاي معتبري از کشورهايي چون فرانسه، ژاپن، کره جنوبي، استراليا و ... وارد مذاکره شده است.
وي تصريح کرد: بايد توجه داشت که با توجه به کاهش درآمدهاي دولت امکان تامين مالي کليه پروژه‌ها از طريق صرفا امکانات داخلي وجود ندارد و اميدواريم بتوانيم از طريق فاينانس بخشي از اين پروژه‌ها را به سرانجام برسانيم. وزير نيرو تاکيد کرد: بايد تمام ابزارها و امکانات موجود را در اين زمينه بسيج کرد و نبايد گذاشت مردم عزيز خوزستان بيش از اين معطل افتتاح پروژه‌ها بمانند. وي خاطرنشان کرد: البته براي اجراي برخي از اين پروژه‌ها راه حل‌هاي کم هزينه تري مانند استفاده از ظرفيت برخي نيروگاه‌هاي استان براي نصب آبشيرين کن بجاي بخش بخار وجود دارد که بايستي بيشتر مورد بررسي قرار گيرد.
چيت چيان ادامه داد: بيش از ۹۵۰۰ ميليارد تومان قرار است در سه سال آتي براي آبرساني و طرح‌هاي تصفيه فاضلاب استان هزينه شود.
وي گفت: اميدواريم اجراي اين طرح‌ها بتواند بخشي از عقب ماندگي‌هاي استان را جبران کند، نبايد فراموش کرد که خوزستان اسوه مقاومت و ايثار ما در ۸ سال جنگ تحميلي بوده است و ما به مردم اين استان مديونيم.

توافق تاريخي براي کاهش توليد که بين اوپک و ۱۱ توليد کننده ديگر به دست آمد، يک پيروزي سهل الوصول براي شرکت‌هاي نفتي روسيه بود. اما تمديد اين توافق براي اين شرکت‌ها چندان آسان نخواهد بود.
به گزارش تسنيم به نقل از بلومبرگ، توافق تاريخي براي تقويت قيمت نفت از طريق کاهش توليد که بين اوپک و 11 توليد کننده ديگر به دست آمد، يک پيروزي سهل الوصول براي شرکت‌هاي نفتي روسيه بود. اما تمديد اين توافق براي اين شرکت‌ها چندان آسان نخواهد بود. کاهش توليد تا اينجاي کار با کاهش فصلي توليد نفت روسيه همزمان شده و اين بدان معناست که روسيه در قبال افزايش بيش از 10 درصدي قيمت نفت چيز زيادي را قرباني نکرده است. براي مديران نفتي قدرتمند روس که قرار است اين هفته در مورد توافق کاهش توليد اوپک با الکساندر نواک وزير انرژي اين کشور گفت وگو کنند، تصميم مسکو مبني بر تمديد توافق به معناي مانعي بر سر راه طرح‌هايشان برا افزايش توليد خواهد بود و دردسرهاي خيلي بيشتري نسبت به توافق اوليه ايجاد خواهد کرد.
جيمز هندرسون، يک کارشناس نفتي روس در موسسه مطالعات انرژي انستيتوي آکسفورد در اين باره گفت: «کاهش توليد در نيمه نخست سال کار چندان شاقي نبود...اما وقتي شما به نيمه دوم سال مي‌رسيد، قضيه فرق مي‌کند. همه طرح‌ها براي افزايش توليد در سال جاري، از پرده برون خواهد افتاد.»
روسيه و اوپک در سال گذشته توافق کردند که توليد نفت خود را به شکلي هماهنگ کاهش دهند. هرچند اين توافق قيمت جهاني نفت را در ماه ژانويه به بالاي 58 دلار رساند، اما ميزان بالاي ذخاير نفتي جهان و افزايش توليد نفت آمريکا موجب شده تا قميت نفت در هفته‌هاي اخير مجدد به سمت 50 دلار افت کند.

شمارش معکوس افتتاح رسمي‌فاز اول پالايشگاه ستاره خليج فارس به عنوان بزرگ‌ترين توليد کننده بنزين و گازوئيل‌ ايران و خاورميانه و تنها پالايشگاه کشور که نفت کوره توليد نمي‌کند، آغاز شد.
به نقل از فارس، در طول دو دهه گذشته تاکنون واردات بنزين يکي از مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي اقتصاد کشور بوده و حتي با وجود اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين و سپس قانون هدفمندسازي يارانه‌ها اما در بلندمدت هيچگاه‌امکان خودکفايي کامل از واردات اين فرآورده نفتي در کشور حاصل نشد. افزايش سالانه تقاضا با ورود خودروهاي نوشماره، فروکش کردن آثار رواني افزايش قيمت‌ها، بالا بودن سرانه مصرف خودروهاي داخلي و امثال آن باعث شده که در طول سال‌هاي گذشته با وجود اجراي طرح‌هاي مختلف مديريت مصرف اما کماکان کشور به واردات بنزين نياز داشته باشد.
در طول يک دهه گذشته تاکنون تعريف و اجراي طرح‌هاي بهينه سازي، بهبود فرآيند توليد و ارتقاي کيفيت در پالايشگاه‌هاي موجود نفت يکي از سناريوهاي کاهش وابستگي به واردات بنزين بود و در کنار کاهش وابستگي، کيفيت و استاندارد بنزين توليد داخل تا سطح يورو چهار اتحاديه اروپا افزايش يافت و عملا افزايش اکتان بنزين عرضه شده منجر به بهينه سازي مصرف سوخت در خودروها و مديريت بيشتر مصرف در کشور شده است. با اين وجود در کنار اجراي پروژه توسعه و بهينه سازي پالايشگاه‌هاي موجود نفت کشور، ساخت پالايشگاه 360 هزار بشکه‌اي ستاره خليج فارس با استفاده از خوراک ميعانات گازي توليدي از فازهاي جديد پارس جنوبي به مهم‌ترين برنامه خودکفايي از واردات بنزين کشور تبديل شده است.
سال گذشته متوسط مصرف بنزين کشور حدود 74 ميليون ليتر در روز بوده که با توجه به توليد حدود 65 ميليون ليتر بنزين در پالايشگاه‌هاي موجود نفت کشور عملا شکافي حدود 9 تا 10 ميليون ليتري بين عرضه و تقاضاي بنزين در کشور وجود داشت که مابقي بنزين مورد نياز کشور از محل واردات تامين شده است.
از سوي ديگر همزمان با افزايش مصرف و واردات بنزين، شمارش معکوس براي بهره برداري از فاز اول پالايشگاه ستاره خليج فارس با ظرفيت توليد روزانه 12 ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو چهار آغاز شده که پيش‌بيني مي‌شود اين مگا پروژه پالايشگاهي تا چند روز آينده به طور رسمي‌به بهره برداري برسد. در صورت بهره‌برداري کامل از فاز اول پالايشگاه ستاره خليج فارس عملا براي نخستين بار در طول تاريخ 108 ساله صنعت نفت، نياز کشور به واردات بنزين به طور کامل از بين مي‌رود و بر اساس برنامه زمان بندي با بهره‌برداري از فازهاي دوم و سوم اين پالايشگاه ميعانات گازي با ظرفيت توليد 24 ميليون ليتر بنزين يورو چهار عملا ايران به جمع کشورهاي صادرکننده بنزين جهان مي‌پيوندد. يکي از مهمترين ويژگي‌هاي ساخت و بهره برداري از پالايشگاه ستاره خليج فارس بالا بودن ضريب استحصال بنزين و گازوئيل در مقايسه با ساير پالايشگاه‌هاي نفت ايران و حتي منطقه خاورميانه است. در شرايط فعلي از هر يک بشکه ميعانات گازي پالايشگاه خليج فارس حدود 60 درصد بنزين يورو چهار و با اکتان بالاي 90 و حدود 25 درصد گازوئيل توليد مي‌شود که بالاترين ضريب توليد بنزين و گازوئيل با استاندارد يورو در بين کل پالايشگاه‌هاي نفت ايران و منطقه است.
از سوي ديگر يکي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس صفر بودن توليد نفت کوره بوده به طوري که با بهره برداري از سه فاز اين پالايشگاه به طور متوسط روزانه 36 ميليون ليتر بنزين، 14 تا 15 ميليون ليتر گازوئيل، 3.5 ميليون ليتر سوخت جت، 3.8 ميليون ليتر گازمايع، 130 تن گوگرد توليد مي‌شود و عملا نفت کوره‌اي توليد و عرضه نخواهد شد. پالايشگاه ستاره خليج فارس درحالي هيچ گونه نفت کوره‌اي توليد نمي‌کند که در شرايط فعلي يکي از چالش‌هاي صنعت پالايش نفت ايران بالا بودن سهم و درصد توليد نفت کوره در پالايشگاه‌ها بوده و عملا قرار است با 14 ميليارد دلار سرمايه گذاري جديد سهم توليد نفت کوره در پالايشگاه‌هاي موجود نفت کشور به حدود 10 درصد کاهش يابد.
ايران مدتي در برابر تحريم بنزين واکسينه مي‌شود
در طول دوران تحريم، شرکت‌هاي بزرگ آسيايي و اروپايي براي فشار آوردن به اقتصاد ايران صادرات بنزين را تحريم کردند و به نوعي واردات بنزين به پاشنه آشيل اقتصاد و صنعت نفت کشور تبديل شده بود. در اين بين هر چند طرح‌هاي ضربتي کشور را به صورت موقت از واردات بنزين بي نياز کرد اما با بهره برداري از پالايشگاه ستاره خليج فارس و در صورتي که سالانه رشد مصرف بنزين ايران هم حدود پنج درصد باشد، دست کم براي يک دوره 10 ساله بدون نياز به احداث پالايشگاه جديد نفت و ميعانات گازي ايران نيازي به واردات بنزين ندارد.
به عبارت ساده تر پالايشگاه ستاره خليج فارس براي مدت زمان دست کم 10 سال، اقتصاد ايران را از خطر تحريم بنزين واکسينه مي‌کند و در طول اين مدت در صورت بهره برداري از طرح توسعه فاز سوم پالايشگاه نفت آبادانف احداث پالايشگاه‌هاي نفت آناهيتا کرمانشاه و بهمن گنو نه تنها نيازي به واردات در بلندمدت نداريم که ايران يک پاي ثابت در بين کشورهاي صادرکننده بنزين و گازوئيل جهان خواهد بود.

قيمت نفت برنت در معاملات ديروز ۱۴ سنت، معادل ۰.۲۷ درصد رشد داشت و به ۵۱ دلار و ۷۴ سنت رسيد.
به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، قيمت نفت روز گذشته پس از 6 جلسه متوالي کاهش، بالاخره افزايش يافت، اما با توجه به اينکه تجار معتقد نيستند که توافق کاهش توليد مي‌تواند مازاد عرضه موجود در بازار را کاهش دهد، قيمت‌ها همچنان تحت فشار قرار دارند. بر اساس اين گزارش، قيمت هر بشکه نفت خام آمريکا ديروز با 14 سنت، معادل 0.3 درصد افزايش به 49 دلار و 37 سنت رسيد و همچنان پايين تر از رقم کليدي 50 دلار باقي ماند.
قيمت نفت برنت نيز 14 سنت، معادل 0.27 درصد رشد داشت و به 51 دلار و 74 سنت رسيد.
تجار گفتند، اين افزايش قيمت‌ها در واقع يک واکنش متقابل به کاهش قيمت‌هاي متوالي در 6 جلسه گذشته بوده است. به رغم افزايش قيمت‌ها در روز سه‌شنبه، احساس حاکم بر بازار همچنان کاهشي است و به رغم تلاش‌هاي اوپک و روسيه براي کاهش حدود 1.8 ميليون بشکه از توليد روزانه نفت، قيمت نفت برنت از اواخر سال 2016 تاکنون 10 درصد کاهش يافته است. با توجه به اينکه به رغم کاهش توليد اوپک و روسيه عرضه نفت همچنان در ارقامي‌بي سابقه قرار دارد، استفان شورک، از موسسه شورک معتقد است که «اوپک نتوانسته به هدف خود مبني بر برقراري توازن در بازار دست يابد.» بانک جي پي مورگان هم در يادداشت هفتگي خود براي مشتريانش نوشت: «روشن است که... بازار نفت همچنان براي مهار (مازاد عرضه) با مشکل مواجه است.»
معاونت امور مهندسي، پژوهش و فناوري وزارت نفت براي شناسايي و تهيه بانک اطلاعاتي شرکت‎هاي فعال در حوزه خدمات حفاري و همچنين پيمانکاران طرح و احداث فعال پروژه‎هاي EPC در حوزه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي‌فراخوان داد.
به نقل از ايسنا، معاونت مهندسي، پژوهش و فناوري وزارت نفت در نظر دارد به منظور گسترش استفاده از توان فني و مهندسي شرکت‎هاي توانمند داخلي در اجراي طرح‎ها و پروژه‎هاي حوزه بالادستي صنعت نفت و در مسير تحقق سياست‎هاي اقتصاد مقاومتي، نسبت به شناسايي همه شرکت‎ها و مراکز فعال يا علاقه‎مند به فعاليت در حوزه خدمات حفاري چاه‎هاي نفت و گاز با هدف تهيه بانک اطلاعاتي و بررسي وضع موجود شرکت‎هاي فعال در اين زمينه اقدام
کند.
اين معاونت با اعلام فراخوان جداگانه‎اي، براي شناسايي و تهيه بانک اطلاعاتي پيمانکاران طرح و احداث فعال در زمينه پروژه‎هاي EPC در حوزه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي‌نيز اعلام آمادگي کرده است.
بر اساس اين گزارش، آگهي فراخوان شناسايي شرکت‎هاي يادشده در پايگاه اطلاع رساني اداره کل سياستگذاري مهندسي و استانداردهاي اين معاونت به نشاني www.det-mop.ir منتشر شده و بر اين اساس واجدين شرايط و علاقمندان مي‌توانند نسبت به دريافت، تکميل و ارسال پرسشنامه و مستندات مربوطه اقدام کنند.

فروش نفتا خام‌فروشي است
مديرعامل تاپيکو گفت: هم اکنون در حال بررسي برنامه خود هستيم تا ببينيم در نهايت محصول توليدي اين مجموعه به الفين ختم شود يا بنزين؛ چرا که موافق توليد نفتا نيستيم.
محمدحسن پيوندي، مديرعامل شرکت سرمايه گذاري نفت وگازوپتروشيمي‌تامين(تاپيکو) در گفتگو با مهر درباره برنامه تاپيکو در طرح جامع پالايشگاه‌هاي ميعانات گازي سيراف گفت: تلاش مي‌کنيم که سرمايه گذاري در اين مجموعه منجر به توليد نفتا نشود و بجاي نفتا، محصولات پتروشيمي‌يا بنزين يورو۵ توليد شود.
وي در پاسخ به اين پرسش که اين تصميم تا چه‌اندازه جدي است گفت: هم اکنون در حال بررسي برنامه خود هستيم تا ببينيم در نهايت محصول توليدي اين مجموعه به الفين ختم شود يا بنزين. چرا که موافق توليد نفتا نيستيم؛ بدون ترديد محصول پالايشگاهي که در آن قصد سرمايه گذاري داريم به خام فروشي منجر نمي‌شود. او با اعلام اينکه با همکاري همسايه خود، ساتنا، در حال مطالعه درباره صرفه اقتصادي اين پروژه هستيم، ادامه داد: يکي از محورهاي مورد بررسي که در حال انجام است ظرفيت اين مجموعه است. به اين ترتيب که آيا ظرفيت ۶۰ هزار بشکه‌اي براي آن مناسب است يا ۱۲۰ هزار بشکه‌اي. به نظر مي‌رسد ظرفيت ۶۰ هزار بشکه اي براي طرحي که مد نظر ماست، ظرفيت کمي‌باشد بنابراين در فکر ادغام با يکي ديگر از سرمايه گذاران هستيم. قائم مقام سابق شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌اضافه کرد: براي بررسي اقتصاد اين مجموعه از مشاوران خارجي دعوت کرديم تا مطالعات بهتري را به عمل بياوريم. البته مقوله مطالعاتي اين دست از پروژه‌ها امر دشواري نيست اما ترجيح داديم باتوجه به اينکه سرمايه آورده تاپيکو در اين مجموعه حاصل دسترنج کارگران و بازنشستگان کشور است با دقت بيشتري درباره آن تصميم گيري شود. به گفته اين مقام مسوول زمين‌هاي اين مجموعه همچنان در حال آماده سازي است و نتيجه مطالعات تاپيکو و ساتنا درباره نوع توليد محصول تا ۲ ماه آينده نهايي مي‌شود. بي ميلي مسوولان و سرمايه گذاران به توليد نفتا درحالي مطرح مي‌شود که وزير نفت در حاشيه سيزدهمين همايش بين المللي صنعت پتروشيمي‌نوع محصول توليدي اين مجموعه را نفتاي شيرين عنوان کرد. اما به نظر مي‌رسد سرمايه گذاران تصميم ديگري براي توليد محصول دارند. گفتني است در اجراي طرح سيراف، ٩ شرکت (هشت شرکت به عنوان مالک پالايشگاه‌ها و يک شرکت به عنوان هماهنگ‌کننده) حضور دارند که به طور ميانگين براي ساخت هر يک از هشت پالايشگاه کوچک ميعانات گازي پارس جنوبي به حدود ٣٠٠ ميليون دلار سرمايه نياز است. بر اساس طراحي ۸ پالايشگاه ۶۰ هزار بشکه‌اي سيراف، بيش از نيمي‌از محصولات اين پالايشگاه‌ها به نفتا تبديل مي‌شود که اين محصول به دليل قيمت پايين‌ تر نسبت به محصولات با ارزش تري مانند بنزين و محصولات پتروشيمي‌و همچنين مازاد عرضه در جهان، ريسک بزرگي براي سرمايه گذاران محسوب مي‌شود. ضمن آنکه نفتا يک محصول خام است که به عنوان خوراک در مجتمع‌هاي پتروشيمي‌مورد استفاده قرار مي‌گيرد و با تبديل آن به الفين، به محصولات توليدي ختم مي‌شود.  الفين يکي از هفت ماده اصلي صنعت پتروشيمي‌است که نيمي‌از محصولات پايه محصولات پتروشيمي‌را توليد مي‌کند ولي نفتا فرآورده خامي‌است که بايد در پتروشيمي‌ها مورد استفاده قرار گيرد. به بيان ساده تر، فصل نويني از فعاليت‌هاي پايين دست روي پتروپالايشگاه‌ها متمرکز شده است که محصولات خام پالايشگاه‌ها را در قالب يک واحد پتروشيمي‌به محصولات با ارزش تر تبديل مي‌کند.

امضاي تفاهم‌نامه بين وزارت نيرو
و مرکز همکاري‌هاي خاورميانه‌اي ژاپن

با حضور قائم مقام وزير نيرو، تفاهم نامه همکاري بين وزارت نيرو و مرکز همکاري‌هاي خاورميانه اي ژاپن امضا شد.
به نقل از ايسنا، حميدرضا تشيعي، رئيس مرکز توسعه صادرات و پشتيباني صنايع برق و آب وزارت نيرو با بيان اين مطلب که در سفر هفته گذشته به ژاپن، در حضور ستار محمودي قائم مقام وزير نيرو، معاون وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن و سفير جمهوري اسلامي‌در ژاپن، سند همکاري مشترک بين رئيس مرکز توسعه صادرات و پشتيباني صنايع آب و برق و امور بين الملل وزارت نيرو و رئيس مرکز همکاري‌هاي خاورميانه اي ژاپن امضاء و مبادله شد اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه مذکور مقرر شد طرفين، همکاري‌هاي دو جانبه خود را با توجه به توانمندي‌هاي کشور ژاپن در زمينه فناوري و دانش فني، با ايجاد زيرساخت بهتر و پايدارتر در زمينه‌هاي انرژي برق، آب و آبفا تقويت و رشد دهند. وي ادامه داد: منابع مالي اختصاص يافته از طرف ژاپن براي اين همکاري در زمينه‌هاي ارتقا، توسعه و پيشرفت منابع انساني از طريق سازماندهي برنامه‌هاي آموزشي لازم در ايران، مورد استفاده قرار مي‌گيرد و دوره‌هاي آموزشي و مهارتي و بازديد از کارخانجات و صنايع داراي فناوري پيشرفته صورت خواهد گرفت. تشيعي با بيان اينکه بر طبق اين سند مقرر شد به منظور افزايش ميزان سرمايه گذاري و ارتقاي سطح انتقال فناوري از کشور ژاپن به ايران در زمينه‌هاي انرژي برق، آب و آبفا، مرکز توسعه صادرات و پشتيباني صنايع آب و برق و امور بين‌الملل وزارت نيرو و مرکز همکاري‌هاي ژاپن و خاورميانه با توجه به بودجه مالي در نظر گرفته شده از طرف ژاپن، نشست‌هاي مشترکي سازماندهي شود اظهار داشت: نشست‌هاي مشترک سبب مي‌شود تا از اين طريق اطلاعات بازار در مورد پروژه‌هاي انرژي برق، آب و آبفا در ايران و فناوري و دانش فني پيشرفتهٔ کمپاني‌هاي دولتي و خصوصي ژاپن مبادله شود. وي با اشاره به اينکه در جريان سفر به ژاپن، قائم مقام وزير نيرو به عنوان رئيس هيات اعزامي‌از وزارت نيرو به ژاپن، مديرعامل توانير، مديرعامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران و سفير جمهوري اسلامي‌ايران در ژاپن حضور داشتند افزود: هيات ايراني در اين سفر با آقايان " تاداهيکو ايتو" معاون وزيرمحيط زيست و " ايهارا " معاون وزير امور اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن ملاقات و درخصوص همکاري متقابل بين دو کشور در زمينه آب، برق، پسماند وموارد زيست محيطي و پيگيري پروژه‌هاي مطروحه قبلي گفتگو و تبادل نظر کردند. رئيس مرکز توسعه صادرات و پشتيباني صنايع برق و آب وزارت نيرو ادامه داد: همچنين در اين سفر، قائم مقام وزير و هيات همراه با آژانس همکاري‌هاي بين المللي ژاپن (JICA) ملاقات و در خصوص استفاده از خطوط اعتباري ژاپن در زمينه بازسازي نيروگاه‌هاي شهيد رجايي و مفتح مذاکرات مفصلي را داشتند.
وي افزود: در ادامه اين سفر، هيات ايراني از سازمان انتقال و توزيع برق، معاونت هماهنگي منطقه اي اپراتورهاي انتقال برق، نيروگاه هيدروليک تلمبه ذخيره اي " کازونوگاوا " بازديد و نشست‌هاي مشترکي با شرکت‌هاي بزرگ ژاپني داشتند.