آرامش در بازارها پس از انتخابات فرانسه
به دنبال موفقيت امانوئل ماکرون در دور اول انتخابات فرانسه بازارهاي بورس جهاني آرام گرفت به گزارش فايننشال تايمز، انتظار مي‌رود اين نامزد ليبرال ميانه رو مارين لوپن را در دور نهايي انتخابات شکست دهد. به دنبال اعلام نتايج انتخابات ارزش سهام و ارزش يورو نيز در برابر ديگر ارزها تقويت شد. بازارهاي بورس به بالاترين سطح معاملات در 9 سال اخير رسيدند.شاخص داکس در بازار بورس آلمان روز دوشنبه ۲.۶ درصد افزايش يافت. شاخص CAC40 فرانسه نيز ۴ درصد افزايش نشان داد. اين افزايش ارزش سهام در بازار بورس لندن ۰.۰۶ درصد و در تالار بورس فرانکفورت ۰.۰۹ درصد گزارش شده است.با توجه به نتيجه نظرسنجي‌ها درباره پيروزي امانوئل ماکرون، سرمايه گذاران نيز نسبت به آينده فرانسه و خروج از اتحاديه اروپا نگراني کمتري پيدا کردند. پيش از برگزاري انتخابات فرانسه بازارهاي مالي با رکود همراه شدند.

ترامپ خواستار ماليات 15 درصدي براي شرکت‌هاي تجاري
رئيس جمهور آمريکا دونالد ترامپ از مشاوران خود خواسته است که ميزان ماليات را براي شرکت‌هاي تجاري بزرگ کاهش داده و به 15 درصد برساند. به گزارش نيويورک تايمز، اين طرح در بخش اصلي برنامه مالياتي ترامپ قراردارد.کاهش نرخ ماليات شرکتهاي بزرگ از 35 درصد به 15 درصد جزو وعده‌هاي انتخابات ترامپ بود. کاخ سفيد رسما چهارشنبه برنامه مالياتي خود را اعلام خواهد کرد.اين کاهش مالياتي از سطح تعيين شده توسط مجلس نمايندگان نيز کمتر است. اين کاهش بزرگ مي‌تواند هزينه اي 2.4 تريليون دلاري را در يک دهه براي آمريکا داشته باشد.انتظار مي‌رود نمايندگان جمهوريخواه نيز اين قانون مالياتي را بدون حمايت دموکرات‌ها به تصويب برسانند. بسياري نگرانند که اين امر باعث فشار بسيار بر ماليات بر درآمد قشرهاي آسيب پذير آمريکا باشد.

آزادي سه شهرک در حومه شمالي حماه
 توسط ارتش سوريه

ارتش سوريه حضور خود در حومه شمالي حماه را تقويت کرده و سه شهرک ديگر را از تروريست‌هاي "هيئت تحرير الشام" در حمله‌اي که ۳۰۰ عضو اين گروه کشته‌ شدند، پس گرفت.به گزارش روزنامه مستقل راي اليوم، يک منبع نظامي‌سوريه اعلام کرد، در بين ۳۰۰ کشته هيئت تحرير الشام (جبهه النصره سابق) علي العبود، سرکرده نظامي‌"اجناد الشام" نيز هست.اين عمليات منجر به انهدام ۲۰ خودروي متنوع، ذخاير تسليحاتي و دو تانک وابسته به النصره شد.ارتش سوريه اعلام کرد، ۸۰ درصد از مناطق حومه شمالي حماه را به دست گرفته و دو شهرک استراتژيک طيبه الامام و حلفايا و ده‌ها شهرک مجاور آن را طي روزهاي گذشته به کنترل خود درآوردند.در حومه جنوبي حماه يگاني از ارتش تلاش تروريست‌ها براي نفوذ به ايست بازرسي ارتش سوريه در اطراف الزاره را ناکام گذاشتند.

مجري فاکس نيوز
سخنگوي تازه وزارت خارجه‌امريکا

وزارت امور خارجه‌امريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد: هثر نائورت مجري و گزارشگر سابق فاکس نيوز به عنوان سخنگوي جديد وزارت امور خارجه تعيين شد.به گزارش خبرگزاري رويترز، نائورت اخيرا گوينده اخبار صبحگاهي فاکس نيوز تحت عنوان «فاکس اند فرندز» و پيشتر گزارشگر شبکه اي بي سي نيوز بود. در اين بيانيه‌امده است، نائورت که اولويت‌هاي سياست خارجه دولت را به مردم آمريکا و جهان منتقل مي‌کند از تجارب رسانه‌اي و علاقه ديرينه‌اي در امور بين‌المللي برخوردار است که بسيار ارزشمند است و نمي‌توان براي آنها قيمتي گذاشت.وزارت امور خارجه‌امريکا نائورت را به عنوان يکي از مجريان مورد علاقه دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا توصيف کرد. ترامپ در ژانويه در جريان يک کنفرانس خبري از رسانه‌ها به شدت انتقاد کرد اما از کارکنان بسيار محترم برنامه «فاکس اند فرندز» تمجيد کرده و برنامه آنها را صادق‌ترين برنامه صبحگاني دانست.

سازمان ملل خواستار کمک به
 قحطي زدگان يمک

دبيرکل سازمان ملل ديروز گفت که هر روز در يمن ۵۰ کودک مي‌ميرند. به گزارش اسکاي نيوز، آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل در کنفرانس کشورهاي اعطا کننده حمايت مالي به يمن در ژنو اعلام کرد: بيش از دو ميليون کودک در يمن از تحصيل بازمانده‌اند. وي گفت: هر روز به دليل اوضاع انساني، بيش از ۵۰ کودک يمني جان خود را از دست مي‌دهند.دبيرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد: در سال جاري، به ۵.۸ ميليون تن در يمن کمک شد. ما بايد فورا براي نجات مردم يمن وارد عمل شويم. سازمان ملل خواستار کمک کشورهاي ثروتمند حوزه خليج فارس به قحطي زدگان يمن شده است.در آستانه برگزاري نشست بين‌المللي کمک به قحطي‌زدگان يمن که ديروز، درژنو برگزار شد، استيون اوبراين، هماهنگ کننده کمک‌هاي اضطراري سازمان ملل از کشورهاي حوزه خليج فارس خواست تا به جلوگيري از بروز يک فاجعه انساني در اثر قحطي در يمن کمک کنند. سازمان ملل از جامعه جهاني خواسته است براي کمک به قحطي‌زدگان در يمن در سال جاري بيش از دو ميليارد دلار در اختيار اين سازمان قرار دهند.تا کنون تلاش‌ سازمان ملل در جلب کمک مالي موفقيت چنداني نداشته و به گفته آقاي اوبراين، تنها حدود پانزده درصد از اين مبلغ جمع آوري شده است. جنگ همراه با خشکسالي باعث کمبود شديد مواد غذايي در يمن شده و سازمان ملل تخمين زده است که در حال حاضر حدود هفده ميليون نفر از بيست و شش ميليون جمعيت يمن از امنيت غذايي برخوردار نيستند. اين وضعيت به خصوص باعث بروز سوء تغذيه در ميان کودکان يمني شده است.

منع برخي اسامي‌اسلامي‌در سين کيانگ چين
در منطقه خودمختار سين‌کيانگ واقع در غرب چين محدوديتهايي براي تعيين اسمهاي اسلامي‌براي کودکان تعيين شده است. مقامات اين منطقه که تعداد افراد مسلمان آن حدود ۲۳ ميليون نفر تخمين زده شده است با انتشار ليستي تعيين برخي از اسمهاي اسلامي‌از جمله صدام، وهاب و يا عرفات را ممنوع کرده‌اند.تعيين اين نامها از سوي والدين تبعاتي از جمله ممنوعيت آموزش و پرورش کودکان و يا استفاده از تسهيلات دولتي را درپي خواهد داشت. اخيرا وقوع تنش و ناآرامي‌هايي در منطقه مسئولان را برآن داشته تا تدابيري براي مبارزه با افراطي گرايي به مرحله اجرا درآورند. استفاده از روبنده يا همان برقع براي زنان و يا ريش بلند غيرمتعارف براي مردان برخورد نيروهاي انتظامي‌و تعقيب فرد متخلف را بدنبال خواهد داشت.

دو معترض ديگر در جريان تظاهرات سياسي ونزوئلا به دست افراد مسلح کشته شدند که مجموع شمار کشته‌شدگان اين ماه را به ۲۳ تن رساند. همزمان، اعتراضات ضد دولتي با برگزاري يک تحصن گسترده با درخواست برگزاري انتخابات زودهنگام، وارد چهارمين هفته خود شد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، در جريان اعتراضات عليه نيکولاس مادورو، رئيس‌جمهوري ونزوئلا دو معترض ديگر به ضرب گلوله کشته شدند. در اين اعتراضات، هفت تن ديگر هم زخمي‌شدند. اين دو کشته در دو شهر در غرب ونزوئلا کشته شدند.اين تلفات تازه‌ترين موارد در يک ماه اعتراضاتي است که با سرکوب معترضان با گاز اشک‌آور، گلوله پلاستيکي و درگيري ميان نيروهاي امنيتي همراه بوده است. ۱۱ تن ديگر هم حين غارت‌هاي شبانه کشته شدند.حزب حاکم سوسياليست، دشمنانان را به تلاش براي کودتا متهم مي‌کند و اپوزيسيون ونزوئلا هم معتقدند که مادورو ديکتاتوري است که اعتراضات مسالمت‌آميز را سرکوب مي‌کند. اعتراضات ماه اخير از زمان ناآرامي‌هاي سال ۲۰۱۴ که موجب کشته شدن ۴۳ تن شد، بي‌سابقه است.سري جديد اعتراضات زماني آغاز شد که دادگاه عالي حامي‌دولت اختيارات کنگره تحت کنترل اپوزيسيون را گرفت. اين دادگاه فورا اجراي حکم مذکور را متوقف کرد اما اين اقدام محکوم‌شده آنها هنوز هم اپوزيسيون ونزوئلا را منزوي نگه داشته است. علاوه بر اين، رد صلاحيت شدن انريکه کاپريلس که دو دوره نامزد رياست جمهوري بوده، به آتش اعتراضات افزود. بيش از ۱۴۰۰ تن ماه جاري حين اعتراضات بازداشت شدند.

داعش حمله جديدي را به غرب استان الانبار انجام داد که در جريان آن چند تن کشته و زخمي‌شدند.به گزارش شبکه خبري الجزيره، منابع نظامي‌عراقي اعلام کردند که در حمله داعش به حشد عشاير در شهر الرطبه در غرب استان الانبار هشت تن از نيروهاي عشاير کشته و ۱۲ تن نيز زخمي‌شدند.
عاملان انتحاري داعش در اين حمله شرکت داشتند. داعش روز يکشنبه نيز به خودروهاي نيروهاي عراقي حمله کرده بود. داعش همچنان کنترل برخي روستاهاي غرب و شمال غرب استان الانبار در نزديکي مرز با سوريه و اردن را در دست دارد.از سوي ديگر تلويزيون عراق اعلام کرد که نيروهاي عراقي عمليات نظامي‌را براي آزادسازي شهرستان الحضر و مناطق اطراف آن در جنوب موصل آغاز کردند.
 نيروهاي حشد شعبي ديروز عمليات "محمد رسول الله" را براي آزادسازي شهرستان الحضر و مناطق اطراف آن در جنوب موصل آغاز کردند که اين عمليات با پشتيباني هوايي ارتش عراق صورت مي‌گيرد.نيروهاي حشد شعبي اقدام به برداشتن خاکريزها کرده و پيشروي به سمت اهداف مورد نظر را از سه محور آغاز کردند. نيروهاي مهندسي پاکسازي راه‌هاي منتهي به شهرستان الحضر را آغاز کردند. نيروهاي عراقي از اواسط اکتبر گذشته عملياتي را براي آزادي استان نينوا از چنگ داعش آغاز کردند و توانستند به پيشروي‌هاي خوبي دست يابند.

با کناره گيري از حزب راست افراطي جبهه ملي براي کسب آراي بيشتر آغاز شد؛
گروه بين الملل- در دور دوم انتخابات فرانسه کليشه قدرت دو حزب سنتي شکسته شد و مارين لوپن با 21.30 و امانوئل ماکرون با 24 درصد از دوحزب غير سنتي به دور دوم راه يافتند. اگرچه مارين لوپن نامزد راست افراطي از ماکرون عقب تر است ولي تمامي‌تلاش خود براي جذب آرا را مي‌کند.
مارين لوپن براي پيشبرد جايگاهش اعلام کرد، از رهبري حزب جبهه ملي کنار کشيده است.اين تصميم درست يک روز پس از موفقيت او در دور اول انتخابات و راه يافتن به دور دوم به همراه‌امانوئل ماکرون، نامزد حزب جديد "رو به جلو" اعلام شد. لوپن به تلويزيون فرانسه گفت که مي‌خواهد جايگاهش فراتر از ملاحظات حزبي باشد. اگرچه اصطلاحي که او در زبان فرانسه از آن استفاده کرد نشان مي‌دهد که کناره‌گيري او از رياست حزب موقتي خواهد بود. لوپن گفت که تصميمش بر اين "اعتقاد عميق" استوار است که رئيس جمهور کشور بايد همه مردم را متحد کند.او افزود: براي همين از عصر امروز من ديگر رئيس جبهه ملي نيستم. من نامزد رياست جمهوري فرانسه هستم.اين حرکتي نمادين با هدف نشان دادن نگراني براي کشور به عنوان يک کل و نه فقط حزب اوست و لوپن مي‌خواهد نظر راي دهندگان نامزدهاي شکست خورده در دور اول به خصوص هواداران فرانسوا فيون از حزب جمهوري خواه را جلب کند.لوپن در ژانويه ۲۰۱۱ هدايت حزب جبهه ملي را از پدرش تحويل گرفت. او روز يکشنبه برنده هفت ميليون و ۶۰۰ هزار راي شد که قوي‌ترين نتايج براي يک نامزد اين حزب است.حزب او قصد کاهش مهاجرت، محدود کردن تجارت آزاد، و وارونه کردن روند مناسبات فرانسه با اروپا را دارد. کمپين لوپن خواستار مواردي چون مذاکرات با بروکسل بر سر اصلاح اتحاديه اروپا، سپس برگزاري همه پرسي در اين زمينه، اخراج "اتوماتيک" مهاجران غيرقانوني و کاهش ميزان شمار مهاجران قانوني به سالانه ۱۰ هزار نفر پس از يک وقفه کامل فوري، بستن مساجد و دادن اولويت به شهروندان فرانسوي در برنامه مسکن اجتماعي، ثابت نگه داشتن سن بازنشستگي در ۶۰ سالگي و اطمينان از ۳۵ ساعت کار هفتگي است. حضور نماينده حزب جبهه ملي فرانسه در دور دوم انتخابات انتقاد شديدي را به همراه داشته است و باعث شد تا اعضاي جنبشهاي ضدفاشيستي فرانسه به خيابانهاي پاريس بيايند و برخي از شهرهاي بزرگ بيايند. در ميدان باستيل فرانسه درگيريهاي شديدي ميان اعضاي اين جنبش‌ها و نيروهاي پليس روي داد. چندين خودرو نيز در جريان درگيريها به آتش کشيده شد. مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه هفتم ماه مه بين دو نامزد راه يافته برگزار مي‌شود و موسسات نظرسنجي شانس پيروزي امانوئل مکرون را بيش از رقيبش مي‌دانند خصوصا که اغلب مقامهاي سياسي فرانسه از چپ و راست از وزير پيشين دولت فرانسوا اولاند براي رياست جمهوري حمايت کرده‌اند.
واکنشهاي خارجي به پيروزي دو نامزد غيرسنتي در انتخابات
نزديک به ۳۸ ميليون فرانسوي در انتخابات رياست جمهوري فرانسه شرکت کردند و براي اولين بار در جمهوري پنجم هيچ کدام از احزاب سنتي چپ و راست موفق به حضور در مرحله دوم انتخابات نشدند. بيشتر زمامداران جهان خرسندي خود را از پيروزي مکرون، دولتمرد جوان و اروپاگرا، ابراز کردند. نيروهاي سياسي فرانسه‌اميدوار هستند که با اتحاد در برابر راست افراطي مکرون را به کاخ اليزه برسانند.ژان کلود يونکر، رئيس کميسيون اروپا و فدريکا موگريني، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا پيروزي امانوئل مکرون را تبريک گفتند. سخنگوي آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نيز راهيابي امانوئل مکرون به دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه را اتفاق مبارکي براي اروپا دانست. اما اتفاق ديگري که بسياري از رهبران اروپايي را روز يکشنبه نگران کرد راهيابي مارين لوپن به دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه بود. مارين لوپن رهبر جبهه ملي، پرطرفدارترين حزب راستهاي افراطي فرانسه، اولويت اول خود را خروج فرانسه از اروپا قرار داده است. در بريتانيا نيروهاي موافق خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا از رسيدن مارين لوپن به دور دوم شادي کردند، در هلند، خرت ويلدرز، رهبر راست‌گرايان افراطي، از نتايج انتخابات فرانسه ابراز شادماني کرد. لوپن ميگويد سياستهاي اقتصادي اتحاديه اروپا اقتصاد فرانسه را به ورطه ورشکستگي کشانده است و سياستهاي مهاجرتي اين سازمان اروپايي امنيت فرانسه را به خطر انداخته است. مارين لوپن به هواداران خود قول داده است در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري خروج فرانسه از اتحاديه اروپا را مانند بريتانيا به همه پرسي بگذارد. هرچند مقامات و رهبران اروپايي از راهيابي لوپن به دور دوم انتخابات استقبال نکردند اما کنستانتين کوساچف، رئيس کميته خارجي مجلس سفلي روسيه پيروزي او در مرحله انتخابات را تبريک گفت. حمايت دولت و مقامات روس از مارين لوپن غيرمنتطره نيست چرا که در جريان تبليغات انتخاباتي ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه خانم لوپن را به کاخ کرملين دعوت کرد.
فراخوان براي مقابله با راست‌هاي افراطي
در دور اول انتخابات رياست جمهوري فرانسه يازده نامزد شرکت کردند که نامزد راستهاي سنتي فرانسوا فيون که با کسب ۱۹.۶۴ درصد آرا در جاي سوم قرار گرفت در اولين سخنانش پس از شکست در مرحله اول از حاميانش خواست در دور دوم به‌امانوئل مکرون راي بدهند. بنوا آمون نامزد سوسياليستهاي فرانسه، که با کسب ۶.۳ به پايين‌ترين درصد آراي سوسياليستها در تاريخ جمهوري پنجم دست يافت در اولين واکنش از حاميان اين حزب خواست تا براي شکست راست گرايان افراطي به‌امانوئل ماکرون راي بدهند. ژان لوک ملانشون نامزد چپ گرا و رهبر جنبش«فرانسه تسليم ناپذير» که با ۱۹.۳۴ درصد آرا در جاي چهارم قرار گرفت درباره راي خود در دور دوم اظهار نظري نکرد. فرانسوا اولاند، رئيس جمهور سوسياليست، که مدت زيادي در کاخ اليزه نخواهد ماند، روز دوشنبه فرانسويان را به "وحدت ملي" فرا خواند و از همه خواست که براي "متوقف کردن مارين لوپن" به مکرون رأي بدهند. تحليلگران مي‌گويند فرانسه را خطر راست افراطي تهديد مي‌کند، اما در برابر با رشد نيرويي تازه‌نفس که در نامزدي مکرون تجسم يافته، اميد به فرانسه‌اي باز، آزاد و اروپامدار نيز افزايش يافته است.
تاثير نتيجه انتخابات فرانسه روي بازارهاي بورس اروپايي
با وجود پيروزي دو حزب غيرسنتي در انتخابات فرانسه بازارهاي بورس جهان دچار نوسان و آشفتگي شديدي نشدند. در اولين ساعتها نرخ برابري يورو در برابر ساير ارزشها جهش ناگهاني داشت اما ساعتي بعد به ثبات رسيد. يورو با دو درصد افزايش در مقابل دلار آمريکا نسبت به روز جمعه به بالاترين ارزش از ابتداي سال ۲۰۱۶ دست يافت. کارشناسان بازار بورس مي‌گويند با راهيابي امانوئل مکرون بانکدار پيشين بانک روشچيلد به دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه، بهترين اتفاق براي بازارهاي بورس درست بر خلاف اتفاقي که در جريان برکسيت در بريتانيا افتاد، رخ داده است. در اولين واکنش به انتخابات فرانسه بازارهاي بورس آسيايي روز را با افزايش شاخص‌هاي عمده آغاز کردند و اين بازارها دچار آشفتگي نشدند. نيکي مهمترين شاخص بورس توکيو با افزايش ۱.۳۴ درصدي روز را آغاز کرد. شاخصهاي عمده بازارهاي بورس هنگ کنگ و استراليا نيز افزايش داشتند.