رسول زکي پور
امروزه براي آنکه کارآمدي در يک اداره يا دستگاه بالا برود، بايد افراد توانمند و متخصصي استخدام شوند و براي استخدام نيروهاي آن بخش روشهاي گوناگوني را به کار ميگيرند تا مطمعن شوند افراد استخدام شده مي‌توانند کارآيي آن دستگاه يا اداره را به نحو مطلوب بالا ببرند. اما با کمال تاسف شاهد هستيم که بازي‌هاي سياسي به‌اندازه اي گسترش پيدا کرده که مديران دستگاهها در بسياري از موارد هيچ ملاکي به غير از سرسپردگي ملاک استخدام نمي‌دانند و البته گاهي نيز استخدامهاي گسترده براي ايجاد رانت يا زد و بند اتفاق مي‌افتد. براي اثبات اين ادعا زياد هم نمي‌خواهيم دور برويم. استخدامهايي که احمدي نژاد در نهاد رياست جمهوري داشت و پس از پايان دولت دهم، به چالشي براي دولت يازدهم تبديل شد يا استخدامهايي که در شهرداري تهران شاهد هستيم و يک باره اعلام مي‌شود که ملاک استخدام در مترو، سفارش نامه از مداحان در قالب يک معماي چند وجهي است. از اين دست اتفاقات بسيار بوده و گمان نمي‌رود که اين روند متوقف شود. اما دستگاههايي که ناظران مستقيم دارند، نبايد چنين اتفاقاتي را شاهد باشند. شهرداري‌ها که شوراها را به عنوان ناظر بالاي سر خود دارند، نبايد چنين استخدامهايي را نظاره گر باشند و اگر چنين اخباري درست است، بايد شوراي شهر تهران با اين همه چهره‌هاي برجسته اي که دارد، پاسخ دهند که چرا چنين شده و آقايان در دفاترشان چه کار مي‌کنند. اما بهترين کار چاره‌انديشي است. در اين شرايط بايد شاخص‌هاي کليدي انتخاب مديران شهرداري به صورت قانون تهيه و تدوين شود و اين شاخص‌ها مي‌بايست مبتني بر دانش، تخصص، تجربه، تعهد، وجدان کاري و اخلاق محوري باشد.
با توجه به ارتباط مستقيم شهرداري‌ها به عنوان نهاد عمومي‌غير دولتي با مردم و لزوم توانمندي تمامي‌کارکنان شهرداري به ويژه مديران ارشد، اين شاخصها اهميت بسزايي در افزايش رضايتمندي ساکنان شهرها دارد.يکي از اين گزينه‌ها دانش است. دانش به معناي انديشه، حکمت، خرد، دانايي، فضل و معرفت است که مي‌بايست از معيارهاي اصلي در انتخاب مديران در شهرداري‌ها باشد. اما تاکنون کداميک از معاونتهاي شهردار و شهرداران مناطق با اين گزينه استخدام شده‌اند. اگر به سوابق مديران شهرداري نگاه کنيم، در مورد دانش به غير از موارد انگشت شما براي شهرداري تهران شرمندگي مي‌ماند. گزينه ديگر تخصص است. بي شک مهمترين شاخص در انتخاب مديران شهري، تخصص و ارتباط اين تخصص با سمتهاي مديران در قسمتهاي اجرايي و پشتيباني شهرداري‌هاست. اما کافي است اتفاقاتي که در شهرداري‌ها هنگام اجراي پروژه‌ها رخ داده را نگاه کنيم. امروزه بسياري از پروژه‌هاي شهرداري توجيه لازم را ندارد و آنهايي هم که اجرايي شده، هزينه‌ها با منافع پروژه همخواني نداشته که اين معضل بيانگر ضعف تخصص است.اما هنگامي‌که در شهرداري‌ها دانش و تخصص ناديده گرفته مي‌شود، لازم است تجربه جايگزين شود. تجربه به عنوان مکملي کامل و قوي براي تخصص محسوب مي‌شود و در بهترين حالت مديران مي‌بايستي اين دو شاخصه را همزمان دارا باشند. اما وقتي افرادي از نهادهاي نظامي‌يا همشهري مسوولان در شهرداري استخدام مي‌شوند، داشتن تجربه توقعي بيهوده است.نکته ديگر داشتن تعهد است که مي‌توان تعريف آن را پايبندي به اصول دانست. اما به راستي کداميک از افراد غير متخصص و کم دانش و بي تجربه شاغل در شهرداري را مي‌توان متعهد دانست. مگر غير از اين است که فرد متعهد ابتدا خودش را مي‌سنجند و اگر خود را لايق اين پست و مقام ندانست، از پذيرفتن آن خودداري مي‌کند؟ گزينه ديگري که مي‌بايست در به کار گيري نيروهاي شهرداري رعايت شود، داشتن وجدان کاري است. با توجه به اينکه نظارت بر عملکرد مديران و کارکنان شهرداري‌ها و ديگر سازمانهاي مردم محور، در عمل غير ممکن است، شاخص وجدان کاري مي‌تواند باعث ايجاد کنترل داخلي مناسب و کارا در جهت رضايتمندي ذي نفعان باشد. به عبارت بهتر اگر وجدان کاري در بين کارکنان وجود داشته باشد، اين همه معضل در شهرداري جاي سوال دارد. چرا خيابانها امروز آسفالت مي‌شوند و چند ماه بعد تخريب مي‌شود؟ چرا هر سال نرده‌هاي مسير ويژه تغيير مي‌کند به نوعي که بلوکها را برمي‌دارند و نرده نصب مي‌کنند و سال ديگر نرده‌ها را برمي‌دارند و بلوک کار مي‌گذارند؟ و صدها و هزاران مورد ديگر که هر کدام جاي نقد و بررسي دارد. تاسف آورتر اينکه رفتار برخي مديران باعث مي‌شود تا کارکنان شريف و زحمت کش شهرداري زير سوال بروند. وقتي اشکالي در بخشي از شهر به وجود مي‌آيد، مديران زيردست مواخذه مي‌شوند و تاوان تمامي‌اشتباهات و ناکارآمديهاي مديران ارشد را مديران مياني و کارگراني مي‌دهند که با حداقلها صورت را سرخ نگه داشته‌اند.


مارتين وولف
 فايننشال تايمز

اقتصاد جهاني درحال بهبود است. پرسش اين است که اين بهبود چقدر قدرتمند است و تا چه زمان باقي خواهد ماند. اين بهبود مي‌تواند نا اميدکننده باشد، مدتي طولاني باقي بماند و يا شروعي بر يک دوره ناگهاني از رشد پايدار باشد. صندوق بين المللي پول در چشم انداز خود به اقتصاد جهاني اين موضوعات را بيان کرده است.
اين سازمان انتظار مي‌دهد که اقتصاد بهبود و ادامه يابد.سال گذشته اقتصاد جهان 3.1 درصد رشد داشت. صندوق بين المللي پول اکنون پيش بيني کرده که رشد در سال 2017 به 3.5 درصد و در سال 2018 به 3.6 درصد برسد. اين پيش بيني‌ها کم و بيش بهم شباهت دارند. درحالي که چشم انداز اقتصادي جهان معتقد است تجارت جهاني تقويت شده است با اين حال شکوفايي بايد در متن قرارگيرد. اين امر پس از سالها کاهش در پيش بيني رشد رخ داده است. به نظر آينده بسيار بدتر از سالهاي گذشته است. دليل مهم اين بهبود موفق از سه شوک است. شوک بحران اقتصادي 2007-2009 ، بحران منطقه يورو در سال 2009 تا 2013 و سقوط ارزش نرخ کالا در سال 2014 و 2015 به سوي گذشته مي‌رود. بيشترين اقتصادهاي تاثير پذير از بهبود دوره اي سود بردند. تمامي‌مناطق و اقتصادهاي خاص از رشد مشابه برخوردارند. درحاليکه اين شوک‌ها درحال ناپديد شدن هستند، اطمينان بازگشته است. بحران مالي به طور خاص تاثيرات طولاني مدت دارد. اما حتي اگر آنها براي هميشه دوام داشته باشند. سياست‌هاي مالي نيز دراين امر دخيل بوده است.ممکن است درنهايت شامل مشکلات پسا بحران باشيم.اين امري لذتبخش است افسوس که با خطرهاي قابل توجهي روبروست. اولين خطر در بخش سياسي بازخورد اقتصاد جهان آزاد در کشورهاي درآمد بالا است. به طور مثال انتخاب دونالد ترامپ باعث رشد حمايتگري از تجارت و توليد داخلي شده که باعث کاهش تجارت جهاني خواهد شد و باعث تنش بين قدرتها مي‌شود. دومين ريسک در سياست آمريکا ، محاسبه بيش از حد و اميد به رشد اقتصادي است که منجر به گسترش سياست‌هاي مالي مي‌شود.سومين ريسک که بار ديگر به طور نزديک دستور کار جمهوريخواهان است مقرارات زدايي مالي است. تاثيرات کوتاه مدت ممکن است براي سيستم مالي مثبت باشد اما در طولاني مدت ممکن است باعث بحران شود.ريسک چهارم نگراني درباره اقتصاد چين است. مقامات اگرچه قابليت پايداري رشد اقتصادي را دارند اما رشد وابسته به اعتبار مالي است و در طولاني مدت بدهي چين افزايش يافته بر اقتصاد جهان تاثير گذار خواهد بود. خطر بعدي تاثير دولت ترامپ براقتصادهاي نوظهور است و دليل آن افزايش نرخ بهره و نرخ دلار است. ريسک ديگر در اروپاست که عملکرد ضعيف اقتصادي باعث کاهش تقاضا خواهد شد.دراين ميان برگزيت نيز باعث صدمه به اقتصاد انگليس خواهد شد و درنهايت عوامل سياسي چون رشد احزاب راست افراطي و سياستمداران عوامفريب در کشورهاي مختلف با اقتصادهاي خود به خوبي کنار نمي‌آيند. اکنون فرصتي منطقي براي بهبود دوره اي وجود دارد اما تبديل آن به چيزي بادوام عملي بسيار ظريف است.
ترجمه : فاطمه مهتدي


با حضور دکترپرويزيان مديرعامل بانک پارسيان و نايب رييس هيات مديره انجمن سلامت روان ايران و حمايت بانک پارسيان، همايش سلامت روان ونهادهاي اجتماعي با هدف افزايش سواد و فرهنگ سلامت روان درتاريخ 3 ارديبهشت در محل سالن همايش‌هاي بانک پارسيان برگزار شد.به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک پارسيان، در اين همايش که دکتر ايازي معاون امور اجتماعي وزير بهداشت، دکتر نوربالا رئيس انجمن سلامت روان ايران، خانم دکتر رسوليان رئيس انجمن علمي‌روانپزشکان و دکتر فکور دبير همايش و بسياري از صاحبنظران و انديشمندان حوزه سلامت حضور داشتند؛ دکتر پرويزيان درپنل تخصصي اين همايش ضمن خوشآمد گويي به فرهيختگان اين عرصه گفت : ما با عنوان بانک پارسيان اين افتخار و سعادت را پيدا کرديم که ميزبان بزرگان و انديشمندان و کساني که علاقه‌مند به اين حوزه هستند باشيم که سعي بر پيشبرد اهداف توسعه بنگاهها و اثربخشي کار بنگاه اقتصادي ملي دارند. اميد داريم با همکاري و هم‌افزايي که با اين مجموعه شکل گرفته بتوانيم جامعه بهتري را براي آينده رقم بزنيم.دکتر پرويزيان افزود: موضوع سلامت روان امروزه به عنوان مسوليت اجتماعي مطرح بوده و ما و همکاران در بانک پارسيان نيز به اين امر مهم واقف هستيم چرا که اين موضوع حساس و بسيار مهم بوده و با بيش از 30 سال سابقه حرفه‌اي در حوزه مديريت، اهميت اين موضوع را با توجه به‌اماري که منتشر مي‌شود به لحاظ بار اقتصادي و اختلالات رواني ناشي از آن وهزينه‌هايي که به خانواده‌ها يا سازمان‌ها وارد مي‌کند، به خوبي مي‌شناسم.نايب رييس هيات مديره انجمن سلامت روان ايران با اشاره به موضوع بحران بيکاري در جامعه افزود : يکي از عوامل مهمي‌که شديداً بر زندگي انسان و سلامت فرد، خانواده و جامعه تاثير مي‌گذارد و امسال هم در پيام مقام معظم رهبري به آن اشاره شد موضوع بيکاري است که لازم است در اين خصوص اقدامات موثري صورت گيرد.مديرعامل بانک پارسيان درپايان اظهار اميدواري کرد که بانک پارسيان بتواند در مسيرحفظ و بهبود سلامت روان جامعه گام‌هاي موثري بردارد .سيد محمد‌هادي ايازي معاون اجتماعي وزارت بهداشت در همايش سلامت روان و نهادهاي اجتماعي با قدرداني از برگزارکنندگان همايش و دکتر پرويزيان مديرعامل بانک پارسيان و نائب رئيس هئيت مديره انجمن سلامت روان گفت: ازرويکرد مشارکت جويانه بانک سلامت محور پارسيان تشکر مي‌کنم و اميدواريم با برگزاري چنين همايش‌هايي بتوانيم به اهداف مورد نظر خود دست پيدا کنيم.وي تاکيد کرد: با مشارکت سازمان‌ها و انجمن‌هايي چون بانک پارسيان مي‌توانيم حضور و مشارکت مردم را در حوزه سلامت روان گسترده کنيم.دکتر فکور دبير همايش سلامت روان و نهادهاي اجتماعي نيز ضمن تشکر از بانک سلامت محور پارسيان و با قدرداني ويژه از دکتر کورش پرويزيان مديرعامل بانک پارسيان و همکارانش به دليل همکاري جهت برگزاري همايش اظهار کرد: در اين همايش گروه‌هاي زيادي از جمله گروه‌هاي مددکاري، روانشناسي، روانپرستاري، روانپزشکي و موسسات اقتصادي سلامت محور همکاري کرده‌اندکه پيشرو آنها بانک پارسيان است.

محمدرضا عارف اعلام کرد:
انتخابات 29 ارديبهشت بسيار اهميت دارد زيرا همزمان با انتخاب رييس جمهور دوره دوازدهم، اعضاي شوراي شهر جديد نيز انتخاب مي‌شوند.
شايد درگذشته اهميت شوراها زياد نمود نداشت اما امروزه شوراها به‌اندازه اي اهميت دارد که رايزني براي کسب کرسي‌هاي شورا به يک رقابت نفس گير تبديل شده است. اگر به افرادي که در شورا ثبت نام کرده‌اند توجه کنيم، از همه اقشار در اين انتخابات ثبت نام کرده‌اند. هم اکنون نيز در شوراهاي شهر نماينده مجلس،‌ وزير دولت، اساتيد دانشگاه و چهره‌هاي برجسته بسياري را مي‌بينيم، درحالي که در بين ثبت نام کنندگان براي شوراي شهر، شخصيتهاي سياسي، نظامي، اقتصادي و اجرايي کشور به وفور به چشم مي‌خورند و همين امر رقابت را سنگين تر کرده است. اما از آنجا که اصولگرايان، اصلاح طلبان و مدعيان استقلال ثبت نام گسترده اي در اين دوره داشته‌اند و هر کدام ميخواهند شورا را به دست آورند تا بتوانند شهردار آينده را نيز از طيف خودشان به کار بگذارند، رقابت دراين بخش بسيار جدي تر شده است.
رييس شوراي عالي سياست‌گذاري اطلاح طلبان گفت: شايستگي و پاک‌دستي جز اصلي‌ترين الزامات ما در تهيه ليست انتخاباتي است و پس از آن تخصص افراد در حوزه شهري و نياز شوراي شهر خواهد بود. محمدرضا عارف، درگفت‌وگو با ايلنا درباره آخرين روند تنظيم ليست اصلاح‌طلبان براي حضور در پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران گفت: براي بستن ليست نهايي اصلاح‌طلبان براي حضور در رقابت‌هاي پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران شاخص‌هاي مد نظرمان را اعلام کرديم و هم اکنون کانديداها باتوجه به اين شاخص‌ها در حال ارزيابي افراد هستند. برآورد ما اين است که در مرحله اول بتوانيم از ليستي که حدودا ۸۰۰ نفره در آن حضور دارند به يک ليست ۲۰۰ نفره برسيم و اين ۲۰۰ نفر را در بررسي‌هاي بعدي که مراحل آن دقيق‌تر خواهد بود ارزيابي خواهيم کرد. شايستگي و پاک‌دستي جز اصلي‌ترين الزامات ما است و پس از آن تخصص افراد در حوزه شهري و نياز شوراي شهر خواهد بود.
رييس شوراي عالي سياست‌گذاري اطلاح‌طلبان ادامه داد: ما سعي مي‌کنيم که يک شوراي شهر کاملا متخصص داشته باشيم و اولويت‌هايي هم براي حضور زنان و جوان نيز در برنامه‌هاي شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان در نظر گرفته‌ايم. ما بايد از ميان ۲۰۰ نفر که اکثريت آنها متخصص هستند ۲۱ نفر را انتخاب کنيم که اين انتخاب بسيار سخت خواهد بود.
او درباره اظهارت برخي براي کنارگذاشتن اصلاح‌طلباني که در شوراي شهر چهارم عملکرد خوبي نداشتند، گفت: ما براي انتخاب اشخاص و بستن ليست نهايي اصلاح‌طلبان شاخص‌هايي داريم که همه افراد بر مبناي اين شاخص‌ها انتخاب خواهند شد.عارف با اشاره به رد صلاحيت کانديد‌اهاي اصلاح‌طلب در شهرستان‌ها اظهار کرد: به صورت جدي در فراکسيون اميد در مورد رد صلاحيت کانديداهاي اصلاح‌طلب در شهرستان‌ها بحث کرديم زيرا هيات ناظر چه در سطح شهرستان و چه در سطح استان از نمايندگان مجلس هستند. ما تلاش مي‌کنيم تا براي رد صلاحيت‌ها مبنا را قانون و چهار مرجع قرار دهند و نه اينکه خداي ناکرده اين رد صلاحيت‌ها با نظر شخصي و نظر سياسي انجام شود.رييس فراکسيون اميد اين رد صلاحيت‌ها را بسيار نگران کننده خواند و گفت: متاسفانه در برخي از استان‌ها وضعيت رد صلاحيت اصلاح‌طلبان نگران کننده است و به نظر مي‌رسد که برخي رد صلاحيت‌ها بر اساس اطلاعات حاشيه‌اي و سليقه‌اي عمل شده است. اميدواريم که توسط هيات‌هاي نظارت استاني و مرکزي اين موضوعات جبران شود و هرکسي که با توجه به قانون واجد شرايط است تاييد صلاحيت شود.او در مورد اينکه آيا شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست جمهوري ستادي تشکيل خواهند داد گفت: ستادهاي مشترکي با حضور اصلاح‌طلبان و افراد ستاد روحاني براي کمک به دولت تدبير و اميد در همه استان‌ها تشکيل شده است و اميدواريم بتوانيم همينطور با جديت در کنار هم تا پايان راه به تلاش ادامه دهيم.
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ به اين که آيا با توجه به آغاز زمان تبليغات انتخابات رياست جمهوري، به نفع حسن روحاني سخنراني خواهد کرد اظهار داشت: من نيز همانند همه دوستان هرکاري که براي حمايت از دولت حسن روحاني بتوانم در حد توان و در زمان مشخص انجام خواهم داد.
اين در حالي است که يک عضو شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان از نهايي شدن ليست اصلاح‌طلبان براي شوراي شهر تا 10 ارديبهشت خبر داد.به گزارش برنا، افشين حبيب‌زاده درباره آخرين وضعيت ليست اصلاح‌طلبان براي شوراي شهر تهران، گفت: در حال حاضر براي افرادي که فرم درخواست حضور در ليست اصلاح‌طلبان را تکميل و ارسال کردند، کميته ارزيابي شکل گرفته که در حال امتيازدهي به کانديداها براساس شاخص‌هايي هستند که در آئين‌نامه شوراي عالي ذکر شده است.وي افزود: بعد از اين امتيازدهي، تعداد مشخصي از افرادي که در اولويت‌هاي بالاتر قرار مي‌گيرند به هيئت رئيسه شوراي عالي سياست‌گذاري ارائه مي‌شود. هيئت رئيسه با در نظر گرفتن همه شرايط اعم از تخصص افراد حدود دو برابر تعداد کرسي‌هاي شوراي شهر اشخاصي را معين کرده و به صحن شوراي عالي سياست‌گذاري معرفي مي‌کند.حبيب‌زاده با بيان اينکه ليست نهايي از ميان اين افراد انتخاب مي‌شود، گفت: احتمالاً حداکثر تا 10 ارديبهشت ليست اصلاح طلبان براي شوراي شهر نهايي مي‌شود.عضو شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان با بيان اينکه اعضاي حقيقي شورا که کانديداي شوراي شهر هستند، در جلسات بستن ليست حضور ندارند، گفت: اعضاي حقوقي هم چون نماينده احزاب هستند، شخص جديدي را معرفي مي‌کنند.وي درباره ترکيب کميته ارزيابي گفت: اين افراد توسط هيئت رئيسه انتخاب شدند و تجربه دارند و توانايي‌هاي‌شان به‌گونه‌اي است که بدون اعمال نظر شخصي و با توجه به آئين‌نامه‌امتيازدهي مي‌کنند.حبيب‌زاده افزود: البته فرصت اعتراضي هم به اشخاصي که در ارزيابي انتخاب نشدند، داده شده تا جايي براي شکايت باقي نماند.
شکاف دلار آزاد با دولتی به 500 تومان رسید؛
در جريان تغييرات قيمتي دلار در مرکز مبادلات ارزي، ۲۴۰ تومان صعود در يک سال گذشته ثبت شده و اکنون اختلاف بين دو نرخ اصلي اين ارز به حدود ۵۰۶ تومان رسيده است. کاهش شکاف قيمتي از شروط يکسان سازي نرخ ارز است.
 به گزارش ايسنا، در حال حاضر دلار با دو نرخ مشخص مبادله‌اي و آزاد مورد معامله قرار مي‌گيرد. نرخي که از سوي بانک مرکزي تعيين شده و با قيمتي پايين‌تر از حد بازار و براي مصارف خاص عرضه مي‌شود و نرخي ديگر که در بازار آزاد تعيين شده و حجم بالايي از عرضه و تقاضا را به همراه دارد.
گرچه در چند سال اخير بارها موضوع يکسان سازي نرخ ارز مطرح و در دستور کار قرار گرفته ولي تاکنون محقق نشده و زمان دقيقي براي آن وجود ندارد. هر چند که در حال حاضر و براساس اعلام سياست‌گذار ارزي زمان و شرايط براي ‌يکسان سازي نسبت به تجربه‌هاي قبلي سالهاي گذشته در موقعيت مناسب‌تري قرار داشته و در آينده‌اي نزديک انجام خواهد شد.
يکي از پيش شرط‌هاي لازم براي يکسان‌سازي نرخ ارز کاهش فاصله بين دو نرخ موجود در بازار و مرکز مبادلات ارزي است. شکافي که البته در مواردي دستخوش تغييرات بوده است. اين در حالي است که حتي سه تا چهار سال گذشته و در جريان نوسان تند بازار در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ اين اختلاف قيمت به بيش از ۷۰۰ و حتي ۱۰۰۰ تومان هم رسيد که در ادامه با مديريت بازار از اين اختلاف کاسته شده و با روند هر چند کند اما رو به رشدي که در مرکز مبادلات ارزي طي شد اختلاف به کمتر از ۳۰۰ تومان هم کاهش يافته بود.
 اما در سال گذشته و نوساني که در نيمه دوم رخ داده و قيمت‌ها از ۴۰۰۰ تومان عبور کرد بار ديگر شکاف قيمتي قابل توجهي ايجاد شده و حتي کاهش قيمت دلار آزاد در کانال ۳۷۰۰ تومان هم هنوز نتوانسته فاصله قيمتي را چندان ترميم کند. اکنون دو نرخ رسمي‌با توجه به قيمت ۳۷۵۰ توماني بازار آزاد و ۳۲۴۴ توماني مبادله‌اي تا حدود ۵۰۶ تومان است، آن هم در شرايطي که قيمت دلار مبادله‌اي در يک سال اخير اغلب فزاينده بود و تا ۲۴۰ تومان گران شده است.
در کنار کاهش فاصله قيمتي نرخ‌ها، الزامات ديگري براي تک نرخي کردن ارز وجود دارد که در صدر آنها تسهيل روابط کارگزاري بانک‌ها و ارتباطات بين‌الملل به منظور تامين و جابجايي ارز مورد نياز قرار دارد که در جريان اجرايي شدن برجام و لغو تحريمها شرايط آن نسبت به قبل با تغييرات محسوسي همراه بود و راه براي يکسان سازي بيش از گذشته هموار شده است.
آخرين اظهارات مديران بانک مرکزي از اين حکايت دارد که با وجود اينکه زمينه يکسان سازي نرخ ارز آماده بوده و زمان اجرايي شدن آن نزديک است اما به دنبال يکسان سازي پايدار خواهند بود.

آيت الله مکارم شيرازي در نقد از وعده‌های کاندیداها:
فلسفه اصلي قوانين انتخابات به ويژه در زمينه فعاليت رسانه‌ها ناظر بر ايجاد فضاي برابر و عادلانه براي نامزدها در جهت تبليغات است.
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com
همچنين قوانين انتخابات به دنبال ايجاد موانعي پيش روي تخريب و اقدام‌هاي غيراخلاقي و غيرمنصفانه رقبا در برابر يکديگر است. اما برخي از نامزدها و حاميان شان آنچنان از مرز اخلاق و ادب و انصاف فاصله مي‌گيرند که گويي هرگز دراين وادي نبوده‌اند. اکنون که در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا قرار داريم، کلمات، جملات و رفتارهايي از سوي فعالان انتخابات مطرح مي‌شود که جاي تعجب و تاسف دارد. اما همه کساني که اين رفتارها را در اين روزها مشاهده کرده‌اند، از هر تريبوني براي نصيحت استفاده کرده‌اند.
حکومت چهار روزه ارزش دروغ ندارد
در اين رابطه آيت‌الله مکارم شيرازي در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم ، فرصت را غنيمت شمرد و گفت: آيا سزاوار است براي رسيدن به ۴ روز حکومت، دست به دروغ و تهمت بزنيد؟ بياييد انتخابات اسلامي‌برگزار کرده و نامزدها فقط خدمات خود را اعلام کنند؛ چرا پيشرفت خود را در نابودي ديگري مي‌دانيد؟ البته برخي نيز نظام را براي پيشرفت خود تخريب مي‌کنند که حرکتي نادرست است.به گزارش خبرگزاري حوزه، آيت‌الله مکارم شيرازي به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: اختراعات بشر خوب است، اما شمشير دو لبه است که مي‌توان در مسير خوب و بد از آن استفاده کرد که غالبا در مسائل بد به کار گرفته مي‌شود.وي ادامه داد: نيروي اتم مي‌تواند خدمات بسياري به بشريت داشته باشد؛ اما از آن طرف مي‌تواند به بمب نيز تبديل شده و صدها هزار نفر را قرباني کند.اين مرجع تقليد اظهار کرد: يکي از اين اختراعاتي که اخيرا در اختيار قرار گرفته و شمشير دو لبه است، فضاهاي مجازي است که از يک طرف مي‌تواند وسيله پيشرفت جامعه بشري شده و از طرف ديگر وسيله‌اي براي نشر زشتي‌ها، آلودگي‌ها، تهمت‌ها و ... شود.آيت‌الله مکارم شيرازي خاطرنشان کرد: پخش شايعات يکي از کارهاي نامناسب در فضاي مجازي است که معمولا از طرف دشمنان انجام مي‌گيرد؛ چراکه فقط به فکر تخريب هستند و ما بايد از اين دسيسه‌ها آگاه بوده و بازيچه دست مخالفان نباشيم.اين استاد حوزه تصريح کرد: شايعه‌پراکني و پخش اراجيف سبب تزلزل جامعه شده و از نظر اسلام گناه بزرگي است؛ آيا سزاوار است براي رسيدن به ۴ روز حکومت، دست به دروغ و تهمت بزنيد؟ بياييد انتخابات اسلامي‌برگزار کرده و نامزدها فقط خدمات خود را اعلام کنند؛ چرا پيشرفت خود را در نابودي ديگري مي‌دانيد؟ البته برخي نيز نظام را براي پيشرفت خود تخريب مي‌کنند که حرکتي نادرست است.اين مفسر قرآن کريم بيان کرد: بحمدالله کشوري مقتدر و توانا داريم؛ البته مشکلاتي نيز دارد که دشمن به دليل همان توانايي به دنبال مشکل تراشي است و بايد مطابق با توانايي خود به ساخت کشور بپردازيم.آيت‌الله مکارم شيرازي با بيان اين که اصل انتخابات را تقويت خواهيم کرد، اظهار کرد: ما در مسئله انتخابات نه هيچ دخالتي کرديم و نه خواهيم کرد و مطلقا درباره جناح‌ها ورودي نکرده و نخواهيم داشت
اخلاق را زير پا نگذاريم
از سوي ديگر وزير ارشاد از زاويه ديگري به رفتارهاي نامناسب نگاه کرد و گفت: تاکنون از تقريبا ۱۱ هزار کانال بالاي ۵ هزار نفر ۸ هزار کانال ثبت نام کردند و به تدريج بقيه در حال ثبت هستند.به گزارش ايلنا، سيد رضا صالحي اميري در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت: مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي به رياست رييس جمهور و سران سه قوه تشکيل شد و مقرر شد ساماندهي و صيانت فضاي مجازي انجام شود. اين عمل با دو هدف اصلي در فضاي مجازي بايد همراه باشد؛ يکي دسترسي آزاد همگان به فضا مجازي و دوم پالايش اموري که با مسائل ديني، اخلاقي و شئونات ما مغاير است. در اين خصوص شوراي عالي تصويب کرد که ما کانال‌هاي بالاي ۵۰۰۰ نفر را ثبت کنيم و قبل از آن همه خبرگزاري‌ها و سايت‌ها براي هرگونه فعاليت از وزارت ارشاد مجوز بگيرند.او افزود: تاکنون از تقريبا ۱۱ هزار کانال بالاي ۵ هزار نفر ۸ هزار کانال ثبت نام کردند و به تدريج بقيه در حال ثبت هستند ما معتقد هستيم مي‌توانيم از طريق ثبت هرگونه فعاليت در فضاي مجازي که مجاز است فعاليت کرد مشروط به اينکه مغاير قانون و شئونات نباشد. هدف از اين کار اين است که هرگونه فعاليت شناسنامه‌دار باشد. و اگر فردي خواست شکايتي کند امکان پيگيري حقوقي باشد. در همه دنيا هم اين رويه معمول است.صالح اميري در پاسخ به اينکه چه توصيه‌اي به رييس جمهور دوازدهم در حوزه کاري خود داريد ، گفت: پيشنهاد من به رييس‌جمهور آتي اين است که حوزه فرهنگ با را به عنوان زيرساخت توسعه ملي در نظر بگيرد، فرهنگ، پايه توسعه است جامعه قبل از هر چيز نياز به فرهنگ و سبک زندگي دارد.او افزود: دولت صداقت داشته باشد. مردم صداقت را بر همه چيز ترجيح مي‌دهند و از وعده‌هايي که واقعا غيرقابل جذب است پرهيز کنند انقدر اين صندلي ارزش ندارد که انسان اخلاق را زير پاي گذاشت.
تفاوت بر سر اخلاق است
رييس قوه قضاييه با بيان اين‌که «راه براي برگزاري انتخاباتي در تراز جمهوري اسلامي‌و در چارچوب موازين قانوني باز است»، خاطرنشان کرد: همانگونه که بارها بيان شده، تفاوت نظام جمهوري اسلامي‌با ساير نظام‌هاي سياسي دنيا در محور بودن ارزشها و اصول اخلاقي است. در همين راستا نامزدها بايد توجه داشته باشند که به هيچ عنوان اقدام به تخريب رقبا نکنند و علاوه براين در دادن وعده‌هاي انتخاباتي هم تجاوز از واقعيت نداشته باشند زيرا چنين کاري موجب مي‌شود که وعده‌هاي بي‌پايه و اساس بيان شود و اين خود يک نقطه ضعف براي کانديداها به شمار مي‌آيد. آيت الله صادق آملي لاريجاني با بيان اين‌که «وعده‌هاي خلاف واقعيت به نوعي مي‌تواند فرد را از عدالت ساقط کند»، تصريح کرد: عدم اهانت و عدم تخريب از مهمترين نکاتي است که بايد مورد توجه کانديداها قرار گيرد البته انتقاد به برخي روش‌ها مانعي ندارد منتها نقد نبايد رنگ و بوي تخريب و توهين به خود بگيرد.
دوران سوپرمن بودن گذشت
در همين رابطه رييس مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: دوران سوپرمن بودن گذشت؛ اين که افراد خودشان را طوري معرفي کنند که يک شبه مي‌توانند مشکلات را حل کنند، گذشته است. نامزدها بايد کار تيمي‌کنند؛ بايد با کار تيمي‌مشکلات را حل کرد و داراي برنامه بود.کاظم جلالي در گفت وگو با ايرنا افزود: نظام انتخاباتي را نبايد به سمت رقابت اشخاص پيش ببريم بلکه رقابت‌ها بايد به سمت رقابت در برنامه‌ها باشد.وي ادامه داد: بهترين وضعيت اين است که مردم ارزيابي کنند چه کسي وضعيت کشور را بهتر مي‌شناسد. نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اين که صحنه سياسي انتخابات بايد با نشاط باشد، اضافه کرد: بهترين حالت در صحنه انتخابات اين است که کانديدا برنامه‌هاي خود را اعلام کنند. جلالي افزود: واقعيت‌هاي اقتصاد امروز کشور را بايد کاملا دريافت و بر اساس آن صحبت کرد، کانديدا بايد بتوانند حرف‌هاي خود را منتقل کنند و مردم ارزيابي درست داشته باشند.اين نماينده مجلس اظهار داشت: انتخابات بايد با نشاط برگزار شود، توهين و تخريب نشود زيرا توهين و تخريب در انتخابات جواب نمي‌دهد.با اشاره به اين که توهين و تخريب در انتخابات جواب نمي‌دهد گفت: بايد تلاش کنيم که انتخابات با نشاط برگزار شود، کانديدا بايد بتوانند حرف‌هاي خود را منتقل کنند و مردم نيز ارزيابي درست داشته باشند
توهين و بي ادبي مغاير ارزش‌هاي اسلامي‌
د رهمين رابطه آيت الله حسين مظاهري در درس اخلاق افزود: ائمه معصومين(ع) در ابعاد مختلف زندگي خود همواره رعايت ادب، خدمت به مردم و رفتار مودبانه با ديگران را مورد تاکيد و توجه قرار داده‌اند.وي بيان کرد: رفتار ائمه معصومين(ع) از جمله‌امام موسي کاظم(ع) در برابر بد رفتاري‌هاي ديگران و همچنين برخورد با افراد مختلف توصيه و تاکيد بر رفتار خوب و اخلاقي داشته و رفتار آن‌ها الگويي جامع براي همگان است.رئيس حوزه علميه اصفهان با اشاره به اينکه صدمه به شخصيت افراد کاري ناپسند و مورد خشم خداوند است، تصريح کرد: برخي از افراد به راحتي آبروي ديگران را تخريب و به شخصيت‌هاي مردم جامعه توهين مي‌کنند و اين افراد از عذاب آخرت و نتايج رفتار بدخود بي خبر هستند.وي افزود: افرادي که به عنوان يک انسان حسابي و جامعي هم نيستند نيز نبايد مورد تهمت و تخريب شخصيت قرار گيرند و همواره بايد با رفتار خوب و مودبانه در جامعه زندگي کرد.آيت الله مظاهري با اشاره به اهميت خدمت به مردم و احترام به شخصيت افراد خاطرنشان کرد: خدمت به مردم و احترام به آنان بسيار ثواب دارد و چنين رفتاري موجب ثبت ثواب حج مقبول براي افراد در پرونده اعمال آنان مي‌شود.وي خاطرنشان کرد: براي مقبوليت اعمال حج يک حاجي زحمات زيادي را متحمل مي‌شود تا اينکه حجش مقبول و ثواب آن را در درگاه حضرت حق بگيرد اما يک خدمت به مردم و احترام به آن‌ها موجب ثبت چنين ثواب و اجر عظيم مي‌شود.
بر اخلاقي رسانه‌هاي منتقد دولت
اما نگاهي کوتاه و گذرا به صفحات کاغذي و مجازي رسانه‌هاي منتقد دولت در روزهاي تبليغات انتخاباتي گوياي سبقت جويي برخي از اين رسانه‌ها از يکديگر براي تخريب مسوولان اجرايي با بدترين شکل ممکن است؛ رويکردي که افزون بر زير سوال بردن فلسفه قانون انتخابات، گاه نص آن را نيز ناديده مي‌گيرد.به گزارش ايرنا، خط تخريبي که از زمان روي کار آمدن دولت يازدهم به راه افتاده، هجمه‌ها در آستانه انتخابات دوازدهم به شکلي چشمگير شدت گرفته حال آنکه قانون انتخابات چارچوب‌هاي مشخصي را پيش روي رسانه براي فعاليت انتخاباتي قرار داده است. شماري از رسانه‌ها به واسطه بهره مندي از بودجه و منابع دولتي از تبليغ براي نامزدها منع شده‌اند و درباره ديگر رسانه‌ها نيز قواعد مشخصي براي پرهيز از ناهنجاري‌هاي انتخاباتي وضع شده است.رسانه‌هاي پرشماري که طي نزديک به چهار سال گذشته بي وقفه دولت را هدف قرار داده‌اند، در روزهاي اخير بر حجم آتشبار خود افزوده‌اند و فضايي عليه مسوولان اجرايي و دستاوردهاي دولت به راه‌انداخته‌اند که علاوه بر دايره اخلاق و انصاف، مرزهاي قاعده و هنجارهاي قانوني را در هم مي‌شکند.مساله قابل تامل تر اقدام رسانه‌هايي است که با بودجه عمومي‌و دولتي به ستاد انتخاباتي رقباي دولت تبديل شده يا همه توان خود را صرف تاختن بر مسوولان اجرايي به ويژه نامزدهاي دولت ساخته‌اند. يک ماه پيش از اين بود که «مجيد انصاري» معاون حقوقي رييس جمهوري در اين باره بيان داشت: تعداد زيادي رسانه و سايت با پول بيت المال عليه دولت فعاليت مي‌کنند. چند روز پيش بود که يکي از چهره‌هاي رقيب و منتقد جدي دولت، نتيجه تحقيقي را درباره سوگيري‌هاي سياسي يکي از خبرگزاري‌هاي کشور که مانند روزنامه اشاره شده مشمول ممنوعيت تبليغ انتخاباتي است، منتشر ساخت. بر اساس اين تحقيق، خبرگزاري مزبور در 232 عنوان خبر، گزارش و تحليل خود در هفته پاياني فروردين ماه، در کمتر از سه درصد توليدات خبري خود نسبت به رييس دولت يازدهم رويکرد مثبت داشته در حالي که رويکرد مثبت اين خبرگزاري در قبال 2 تن از نامزدهاي رقيب 78 و 93 درصد بوده است. در مقايسه با رويکرد منفي 62 درصدي اين رسانه در قبال رييس جمهوري يازدهم و نامزد انتخابات دوازدهم ، سوگيري منفي خبرگزاري مورد بررسي درباره دو نامزد رقيب صفر درصد بوده است.صرف نظر از اين تحقيق، باز کردن صفحه نخست اين خبرگزاري بازتاب شعارهاي نامزدهاي رقيب رييس جمهوري را مي‌نماياند. در مقابل هشت گزارش ويدئويي براي زير سوال بردن وعده‌هاي «حسن روحاني» در اين رسانه انتشار يافته است. در خبرگزاري رسمي‌ديگر تا همين زمان 22 گزارش براي تخريب و زيرسوال بردن عملکرد دولت با کليدواژه «کليد» در عنوان منتشر شده و در صدر اخبار قرار گرفته تا گوياي قانون گريزي اين رسانه‌ها باشد.به اين ترتيب مي‌توان شاهد موارد گوناگون نقض قانون انتخابات از سوي رسانه‌هايي بود که علاوه بر نقد قانونگرايي دولت يازدهم، اين دولت را به برنتافتن انتقاد و تحمل نکردن مخالفان و منتقدان متهم مي‌سازند.
به سمت توهين و تخريب نرويد
اما بدترين حالت اين است که نامزدهاي انتخابات به جاي ارايه راهکار، به توهين وتخريب بپردازند که در روزهاي اخير به وضوح شاهد بوده‌ايم. اما آيا برخوردي با اين افراد صورت مي‌گيرد. در اين رابطه دادستان کل کشور خطاب به همه کساني که قصد ورود به عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي دارند و همه افرادي که در اين زمينه فعاليت خواهند کرد گفته است که در فضاي مجازي به سمت تخريب و توهين به ديگران و به سمت تخلفات و جرايم نروند و اگر چنين کردند بعد گلايه نکنند که چرا فلان سايت فيلتر و يا بسته شد. حجت الاسلام محمدجعفر منتظري با تاکيد بر رصد فعاليتهاي انتخاباتي در سطح جامعه و در فضاي مجازي به منظور تامين امنيت فضاي انتخابات، افزود: ايجاد فضاي انتخاباتي سالم، تامين امنيت انتخابات و برخورد با مجرمان و افرادي که قصد برهم زدن فضاي انتخابات را دارند، از جمله وظايف ماست که در انجام آن کوتاهي نخواهيم کرد.دادستان کل کشور با تاکيد بر لزوم نظارت جدي بر فعاليت‌هاي انتخاباتي در فضاي مجازي ، اظهار کرد: به همه گروه‌ها و جريان‌هاي رسمي‌سياسي کشور که در چارچوب قانون حرکت مي‌کنند احترام مي‌گذاريم؛ با اين حال به معاونت مربوطه در دادستاني کل و دادستان‌هاي سراسر کشور تاکيد مي‌کنم که فضاي مجازي را لحظه به لحظه رصد کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بلافاصله برخورد مناسب و قانوني انجام دهند.دادستان کل کشور خطاب به همه کساني که قصد ورود به عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي دارند و همه افرادي که در اين زمينه فعاليت خواهند کرد اعلام کرد که در فضاي مجازي به سمت تخريب و توهين به ديگران و به سمت تخلفات و جرايم نروند و اگر چنين کردند بعد گلايه نکنند که چرا فلان سايت فيلتر و يا بسته شد.منتظري تصريح کرد: از همه مديران و افرادي که قصد ورود به اين عرصه را دارند انتظار مي‌رود در راستاي تحقق اهداف آسماني و الهي قران قدم بردارند و فضا را آلوده و مسموم نکنند.وي ادامه داد: از سخنران‌ها هم انتظار مي‌رود که به منفي بافي روي نياورند و از اهانت و جسارت به ديگران پرهيز کنند.

با امضاء رييس كل بانك مركزي؛
«ضوابط پرداخت‌هاي ديجيتال و همراه» در بخشنامه اي با امضاء رييس كل بانك مركزي، به شبکه بانکي ابلاغ شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، در اين ضوابط، استفاده از ابزارهاي هوشمند براي عمليات پرداخت با استفاده از فرايند و فناوري نشانگذاري (tokenization) تبيين شده است. نشانگذاري فرايندي است كه در پرداخت‌هاي با ابزارهاي هوشمند، داده‌هاي حساس و شماره كارت با نشانه‌هاي عددي رمزينه جايگزين مي‌شود. اين فرايند باعث مي‌شود اولاً امنيت استفاده از ابزارهاي هوشمند تا سطح استانداردهاي بين المللي ارتقا يابد و ثانياً استفاده از انواع ابزارهاي هوشمند نظير تلفن‌هاي همراه و ابزارهاي پوشيدني براي عمليات بانكي نظير پرداخت با سهولت ميسر شود.
پيش بيني مي‌شود با اقدامات به عمل آمده ارايه اين خدمات از اواسط ارديبهشت ماه سال جاري به صورت عملياتي تحقق يابد.
متن بخشنامه ابلاغي به اين شرح است:
پرداخت‌هاي ديجيتال و پرداخت‌هاي همراه با توجه به تحولات فناوري در سطح جهان، به عنوان پديده در حال رشد در کشور مطرح شده و در اين رهگذر انتظار مي‌رود فرصت‌هاي جديدي براي ارايه خدمات بهتر و وسيعتر به مشتريان نظام بانکي پديد آيد.گرچه نفس نوآوري موجد تحول و پيشرفت است، ليکن توجه به رعايت قواعد بانکداري و مديريت ريسک بهينه و حصول اطمينان از امنيت در پرداخت‌هاي بانکي، قاعده‌اي است که تمام فعاليت‌هاي توسعه‌اي بايد حول آن تعريف و تبيين شوند.
همانند هر تغيير بزرگ در سپهر فناوري، کاربري ابزارهاي هوشمند براي پرداخت‌هاي الکترونيکي، فرصت‌ها و تهديداتي را متوجه نظام بانکي کشور مي‌کند؛ از اين رو ضرورت دارد، با توجه به استانداردها و بهروش‌هاي بين‌المللي و بهره‌گيري از تجربيات موفق، الگوي بومي‌به گونه‌اي تنظيم شود که حداکثر بهره‌برداري از فرصتها را در کنار مديريت بهينه ريسک‌هاي عملياتي و پرهيز از تهديدات را توامان دنبال کند.با اين مقدمه، بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران از چند ماه پيش با رصد دقيق تغييرات فناوري و با نظرداشت امکانات و ويژگي‌هاي خاص نظام پرداخت خُرد کشور و با گردآوري نظرات کارشناسان و مسوولان شبکه بانکي کشور و شرکت‌هاي همکار آنها به جمع بندي روشني در خصوص راهبرد پرداخت‌هاي ديجيتال و پرداخت‌هاي همراه رسيده و نهايتاً طي جلسه مورخ 1396.2.2هيئت عامل بانک مرکزي اين موضوع را با تکيه بر اجرايي نمودن فرايند نشانگذاري( tokenization) در پرداخت‌هاي ديجيتال و پرداخت‌هاي همراه مصوب کرد که ذيلاً اصول و چارچوب آن براي اطلاع شما و همکاران مرتبط و اقدام مقتضي اعلام مي‌شود:
با توجه به وضعيت موجود، ارايه خدمات پرداخت ديجيتال و پرداخت همراه با کاربست فرايند و فناوري نشانگذاري صورت مي‌گيرد.
1.  در فرايند نشانگذاري، قسمتي از داده‌هاي حساس پرداخت مشتريان با «نشانه»هاي(  token) الکترونيکي جايگزين شده و در شبکه پرداخت انتقال مي‌يابند. با استفاده از زيرساخت ملي پرداخت و تسويه ، «نشانه»ها در فضايي امن به داده‌هاي حساس تبديل شده و پس از آن روال پرداخت مطابق با رويه عادي تکميل مي‌شود.
2.  فرايند نشانگذاري با معرفي دو نهاد در شبکه پرداخت انجام مي‌شود:
2-1. مراکز ارايه نشانه‌هاي الکترونيکي (مانا): توسط بانک يا موسسه اعتباري صادرکننده يا نهاد طرف قرارداد با آن راهبري شده و وظيفه ايجاد سامانه نشانگذار و تبديلات داده‌هاي حساس به نشانه و بالعکس را بر عهده دارند.
2-2. سامانه هدايت نشانه‌هاي ديجيتال (سهند) : سامانه‌اي است يکتا و مستقر در زيرساخت ملي پرداخت و تسويه که اتصال «مانا»ها به شبکه پرداخت از طريق آن صورت مي‌پذيرد.
3.  بانک يا موسسه اعتباري با حفظ مسووليت کامل خود در قبال صيانت از اطلاعات مشتريان مي‌توانند فعاليت نشانگذاري را به «مانا»هاي مجاز برون سپاري کنند.
4.  فرايند نشانگذاري صرفاً ازطريق «مانا»هايي قابل انجام است که فناوري، روش‌ها و روال‌هاي اجرايي خود را پيش از ارايه خدمت به بانک‌ها يا موسسات اعتباري به تاييد بانک مرکزي رسانده باشند.
5.  ارايه خدمات توسط «مانا»ها صرفاً از طريق اتصال به «سهند» امکان‌پذير است.
6.  تراکنش خريد تلفن همراه براي تراکنش‌هاي نشانگذاري شده تا سقف روزانه تعيين شده براي تراکنشَ‌هاي نوع موبايل مجاز است. بانک يا موسسه اعتباري صادر کننده ملزم به رعايت اين سقف است.
7.  دستورالعمل‌هاي فني اين بخشنامه متعاقبا توسط معاونت فناوري‌هاي نوين ابلاغ مي‌شود.

مديرعامل سازمان صنايع كوچك اعلام كرد:
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته نشست خبري علي يزداني، مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران با همراهي معاونان اين سازمان برگزار شد. جلسه‌اي كه طي آن آمارهاي مختلفي از ميزان بهره‌برداري واحدهاي توليدي و بنگاه‌هاي كوچك و ميزان اشتغالزايي اين واحدها طي سال گذشته و در سال‌هاي دولت يازدهم ارائه شد.
مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران گفت: در دولت يازدهم بيش از 132 هزار شغل در شهرک‌هاي صنعتي کشور ايجاد شده و ميزان اشتغالزايي واحدهاي بهره‌برداري شده اين شهرک‌ها در سال 95 شاهد افزايش 20 درصدي بوده است. علي يزداني روز گذشته در نشست خبري خود با خبرنگاران با اشاره به شعار امسال و تاکيد مقام معظم رهبري بر توليد و اشتغال اضافه كرد: امسال با سرمايه‌گذاري‌هاي جديدي که در شهرک‌ها و نواحي صنعتي صورت مي‌گيرد بيش از 130 هزار شغل جديد ايجاد مي‌شود. وي با ارائه‌امار از عملکرد شرکت شهرک‌هاي صنعتي ايران اظهار کرد: در دولت تدبير و اميد 8 هزار و 99 واحد صنعتي به بهره‌برداري رسيده که 132 هزار و 196 نفر اشتغالزايي به همراه داشته است. اين واحدها از نظر تعداد نسبت به سال 94 بيش از 8 درصد افزايش داشته و از نظر اشتغال نيز افزايش 20 درصدي را شاهد است. به گفته يزداني در 42 ماه فعاليت دولت 14هزار و 795 قرارداد براي سرمايه گذاري‌هاي جديد در شهرک‌هاي صنعتي منعقد شده که اين رقم در سال گذشته 4هزار و 31 قرارداد در فضايي به مساحت 1373 هکتار بود. معاون وزير صنعت،معدن و تجارت با اشاره به اينکه قراردادهاي جديد سرمايه‌گذاري در دولت يازدهم در مساحت 6174 هکتاري اجرايي مي‌شود تصريح کرد:تنها در 5روز پاياني سال گذشته 730 قرارداد براي سرمايه گذاري‌هاي جديد امضا شده که نشان دهنده عزم جدي دولت در سرعت بخشيدن به توليد و اشتغال است. وي در ادامه با اشاره به اينکه 48 درصد تعطيلي واحدهاي صنعتي در دولت قبل بوده يادآور شد: امسال 1081 واحد صنعتي تعطيل در شهرک‌هادو نواحي صنعتي احيا شد و در دولت تدبير و اميد 3468 واحد صنعتي باز فعال شده و 57 هزار و 460 نفر نيروي کار به کارهاي خود بازگشته‌اند. يزداني از فعاليت 960 شهرک و ناحيه صنعتي در کشور در حال حاضر خبر داد و تاکيد کرد: در سال گذشته 11 شهرک صنعتي جديد در کشور ايجاد شده و در 42 ماهه فعاليت دولت يازدهم 38 شهرک صنعتي جديد ايجاد شده که شتاب دولت براي توليد و اشتغال را تبيين مي‌کند. اين مقام مسوول تصريح کرد: تاکنون 264 شهرک و ناحيه صنعتي وارد فاز خصوصي ساز شده‌اند که از اين تعداد 250 شهرک به بخش خصوصي واگذار شده و الباقي در حال طي مراحل از جمله انتخابات و تشکيل شرکت خدماتي است.  يزداني تاکيد کرد: خصوصي‌سازي 227 شهرک در کشور در دولت يازدهم انجام شده و تنها 23 شهرک پيش از اين خصوصي شده بودند. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درباره شهرک‌هاي خصوصي نيز گفت: در حال حاضر 86 شهرک خصوصي در کشور وجود دارد که در اين شهرک‌ها 6072 واحد صنعتي با اشتغالزايي بالغ بر 120 هزار نفر فعالند. مديرعامل شهرک‌هاي صنعتي ايران در زمينه‌اموزش نيروهاي صنعتي در شهرک‌ها نيز گفت: تنها در سال گذشته و با سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي 114 هزار نفر در شهرک‌هاي صنعتي آموزش مهارتي و مديريتي ديده‌اند و قرار است امسال هم 160 هزار نفر در کشور از اين آموزش‌ها بهره مند شوند. به گفته مدير ارشد شهرک‌هاي صنعتي ايران در دولت تدبير و اميد 11هزار و 917 دوره‌اموزشي در حوزه صنايع کوچک برگزار شده و 292هزار و 915 نفر از آموزش‌هايي که به صورت رايگان و با منابع دولت برگزار شده و منجر به افزايش بهره‌وري و کيفيت توليد در کشور مي‌شود استفاده کرده‌اند. يزداني درباره تشکيل شهرک‌هاي صنفي هم گفت: در سال گذشته 1336 قرارداد با بنگاه‌هاي صنفي منعقد شده و 211 کارگاه صنفي نيز احداث شده است.همچنين در زمينه خوشه‌هاي صنعتي تاکنون 155خوشه‌امکان سنجي شده‌اند که 78 مورد آن در دولت يازدهم انجام شده است. به گفته وي در حال حاضر 89 خوشه صنعتي در کشور به طور کامل شکل گرفته که 53 مورد آن در دولت تدبير و اميد بوده است. يزداني وجود 6 شهرک فناوري و 32 مرکز خدمات فناوري در شهرک‌ها را نشان دهنده توجه دولت به موضوع دانش در صنعت دانست و از حمايت‌هاي جدي در اين عرصه خبر داد.
تلاش براي احياي واحدهاي توليدي تعطيل شده
يزداني با بيان اين که بايد منصفانه قضاوت کنيم، تصريح کرد: ميانگين تعداد واحدهاي به بهره برداري رسيده و به چرخه توليد بازگشته نسبت به تعداد واحدهايي که تعطيل شده‌اند، بيش از دو برابر بوده است. وي تاکيد کرد: در کل مجموع روند اقدامات دولت رو به رشد بوده و به راه‌اندازي واحدهاي توليدي و احياي واحدهاي تعطيل شده کمک کنيم. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ما حداکثر تلاش براي اين که واحدها تعطيل نشوند را انجام م دهيم، اما اين که بخواهيم تعطيلي واحدها را پررنگ کنيم، به نفع نظام نيست. يزداني عنوان کرد: تعطيلي واحدها يا به دليل منابع مالي، يا بازار، يا اختلاف شرکا و يا فرسوده بودن تکنولوژي بوده است. وي تاکيد کرد: ما وقتي آموزش رايگان براي واحدهاي توليدي مي‌گذاريم و خود بنگاه‌ها استقبال نمي‌کنند، دولت چه بايد کند؟ يزداني تصريح کرد: اين که بگوييم واحد توليد تعطيل شده نداري، دروغ گفته‌ايم، اما اين تعطيلي مربوط به تمام دولت‌هاست و بايد منصفانه صحبت کنيم.
پرداخت تسهيلات به حدود ۱۳ هزار بنگاه توليدي
رييس سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي از پرداخت ۹۲ هزار ميليارد ريال تسهيلات به ۱۲ هزار و ۹۲۷ بنگاه توليدي که از طريق سايت بهين‌ياب ثبت‌نام کرده بودند، در سال گذشته در چارچوب طرح رونق توليد خبر داد. علي يزداني با اشاره به بررسي و نظارت بر تسهيلات طرح رونق توليد توسط کارگروه‌هاي مختلف افزود: در سال جديد ۱۹ برنامه براي طرح رونق توليد در راستاي ابلاغ رييس‌جمهور وجود دارد که سه برنامه مختص سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي و چهار برنامه به صورت مشترک با وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وي به پرداخت ۹۲ هزار ميليارد ريال تسهيلات در چارچوب طرح رونق توليد در سال ۹۵ خبر داد و گفت: بنگاه‌هاي که از طريق سايت بهين‌ياب ثبت‌نام کردند و از طريق کارگروه‌هاي تسهيل و رونق توليد استان‌ها معرفي شدند، بيش از ۹۲ هزار ميليارد ريال تسهيلات دريافت کردند. يزداني با اشاره به انعقاد چهار هزارو ۳۱ قرارداد سرمايه‌گذاري در سال ۹۵ اظهار کرد: براي سال جديد انعقاد چهار هزار و ۵۵۸ قرارداد سرمايه‌گذاري جديد پيش‌بيني شده است. همچنين در ۲۴ ماهه عملکرد دولت ۱۴ هزار و ۷۹۵ قرارداد سرمايه‌گذاري منعقد شد.
تعطيلي 48 درصد واحدهاي صنعتي در دولت قبل
يزداني همچنين به وضعيت واحدهاي باز فعال شده در شهرک‌هاي صنعتي اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد واحدهاي باز فعال شده در سال ۱۳۹۴، ۸۵۰ مورد و در سال گذشته ۱۰۸۱ مورد بوده است و عملکرد ۴۲ ماهه دولت يازدهم نشان مي‌دهد که ۳۴۶۸ واحد در مجموع بازفعال شده‌اند. وي همچنين در مورد اشتغال واحدهاي به بهره‌برداري رسيده بيان کرد: در سال ۱۳۹۴، ۱۴ هزار و ۴۵۰ شغل و در سال ۱۳۹۵، ۱۸ هزار و ۲۷۱ شغل ايجاد شده در مجموع عملکرد ۴۲ ماهه دولت نشان مي‌دهد که ۵۷ هزار و ۴۶۰ شغل در اثر اشتغال واحدهاي به بهره‌برداري رسيده در شهرک‌هاي صنعتي پديد آمده است. مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي در خصوص تعداد واحدهاي به بهره‌برداري رسيده و نيز اشتغال اين واحدها در شهرک‌هاي غيردولتي اظهار کرد: ۶ هزار و ۷۲ واحد صنعتي در شهرک‌هاي غيردولتي به بهره‌برداري رسيده و ۱۲۰ هزار و ۱۶۴ نفر شغل ايجاد شده است. يزداني با اعلام اين‌که ۴۸ درصد واحدهاي تعطيل صنعتي در سال ۱۳۹۲ مربوط به دولت نهم و دهم بوده است، تصريح کرد: تعطيلي ۴۸ درصد واحدهاي صنعتي مربوط به دولت قبل و مابقي اين رقم مربوط به سه دولت ديگر است. بايد بدانيم که تعطيلي‌ها مربوط به همه دولت‌هاست و بايد نگاه منصفانه‌اي در اين رابطه داشته باشيم.
احياي بيش از 3 هزار واحد صنعتي توسط دولت يازدهم
در ادامه اين نشست خبري معاون برنامه‌ريزي سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي با اشاره به باز فعال شدن سه هزار و ۴۶۸ واحد صنعتي در ۴۲ ماهه دولت تدبير و اميد گفت: احياي يک هزار و ۱۲۱ واحد صنعتي براي سال ۹۶ پيش بيني شده است. فرشاد مقيمي‌گفت: در سال ۹۵ تعداد يک هزار و ۸۱ واحد صنعتي بازفعال شد که با توجه به پيش‌بيني بازفعالي يک هزار و ۱۲۱ واحد جديد در سال ۹۶ رشد ۲۷ درصدي فعال شدن بنگاه‌هاي توليدي را شاهد خواهيم بود. وي نبود نقدينگي، نداشتن بازار، فرسودگي دستگاه‌ها و اختلافات شرکا را از مهمترين دلايل تعطيلي بنگاه‌ها عنوان کرد و گفت: بيش از ۱۲ هزار واحد در پايان سال ۹۳ متوقف شده بود که دولت تدبير و اميد در ۴۲ ماهه عملکرد خود توانست تعداد سه هزار و ۴۶۸ واحد را احيا کند و به چرخه توليد برگرداند. مقيمي‌ميزان اشتغال واحدهاي به بهره‌برداري رسيده در سال ۹۵ را هم چنين ۱۸ هزار و ۲۷۱ نفر اعلام و اظهار کرد: با تحقق برنامه‌ها در سال ۹۶ تعداد ۱۹ هزار و ۵۷ نفر اشتغالزايي ايجاد مي‌شود، که اين ميزان ۲۶ درصد رشد خواهد داشت.
برنامه‌ريزي براي صادرات 2 ميليارد دلاري بنگاه‌هاي کوچک
همچنين در بخش ديگري از نشست خبري روز گذشته معاون صنايع کوچک سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي با اشاره به صادرات ۱.۷ ميليارد دلاري به محصولات توليدي بنگاه‌هاي کوچک از برنامه‌ريزي براي رسيدن به صادرات دو ميليارد دلاري در اين زمينه در سال جديد خبر داد. غلامرضا سليماني با اشاره به برنامه‌هاي اين سازمان براي بازارسازي محصولات بنگاه‌هاي کوچک، گفت: ارايه برنامه‌هاي آموزشي براي ارتقاي بازاريابي، و ثبت محصولات توليدي بنگاه‌ها در سايت SME.org براي بازاريابي و فروش بيشتر از جمله اين برنامه‌ها است. وي همچنين ايجاد شرکت‌هاي مديريت صادرات را به‌عنوان واسطه‌اي براي کمک به بازاريابي بنگاه‌هاي کوچک عنوان کرد و گفت: در همين زمينه کنسرسيوم‌هايي جهت هم‌افزايي بنگاه‌هاي کوچک ايجاد شد تا براي محصولاتي که مي‌توانند در بازارهاي جهاني صادرات انجام دهند، بازاريابي کند. سليماني با اشاره به فروش محصولات بنگاه‌هاي کوچک در مراکز اصناف و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي افزود: عرضه مستقيم توليدات خوشه‌هاي صنعتي در مراکز فروش مختلف براي کاهش قيمت و افزايش قدرت خريد مردم است. وي از ايجاد ۶۰ کنسرسيوم براي خرده‌فروشي و برند سازي محصولات توليدي بنگاه‌ها در سال گذشته خبر داد و گفت: در کشورهايي مانند روسيه، چين و عراق نيز مراکز فروش مختلفي طراحي شده تا توليدات بنگاه‌ها در اين کشورها نيز به فروش برسد.

«تجارت» وعده‌هاي رويايي انتخاباتي در حوزه مسکن را بررسي مي‌کند؛
آن مرد آمد ولي خيلي زود رفت. مردي که چهار سال پيش سکان هدايت دولت را به روحاني سپرده بود.«محمود احمدي‌نژاد» با شعار مهر و مهرورزي 12 سال قبل رئيس دولتي شد که برآيند حمايت از محرومان و فقرا بود. و حالا مردي ديگر آمده است اين بار با همان مانيفست «احمدي‌نژاد»، البته با تن پوش روحانيت.
تنها وجه تمايز يافته «ابراهيم رئيسي» ادبيات اوست. او برخلاف آن مرد پوپوليستي، لحن سخنانش آرام و نشان از آداب روحانيتي دارد که لباس اين قشر را برتن کرده است.
اما نگاه همان نگاه، رفتار همان رفتار ...گويي «احمدي‌نژاد» مرد نامرئي تيم «رئيسي» است.
آن مرد وقتي آمد؛ شعار مهرورزي را سر لوحه کار خود قرار داد. اما حاصلش نه تنها مهرورزي نبود بلکه رنج وجوري بود که بر جامعه وارد آمد. رفتارهاي عوامانه او بعد از گذشت 4 سال هنوز تن پوش سياه اقتصاد ايران است.
آن مرد مهرورز... در حوزه‌هاي مختلف طرح‌هايي را اجرا کرد که هوز بعد از سال‌ها هنوز به ثمر ننشسته‌اند و حتي دامن اقتصاد را نيز گرفته‌اند. نمونه بارز اين‌گونه طرح‌ها ، مسکن مهر است و حالا «ابراهيم رئيسي» مردي که به نوعي مانيفست «احمدي‌نژاد» در رقابت‌هاي انتخاباتي اجرا مي‌کند حرف از «مسکن کرامت» مي‌دهد؛ زيرا شعارش کار و کرامت است.
نگاه و منش پوپوليستي «رئيسي» و يارانش، دوران تلخ طرح مسکن مهر در دولت «احمدي‌نژاد» را يادآوري مي‌شود.طرحي که علاوه بر افزايش بار حجم نقدينگي باعث بسياري از مشکلات اقتصادي ديگري براي اقتصاد و به ويژه بخش مسکن شده است.
حالا اين پرسش مطرح مي‌شود که چگونه و با چه مبنايي «رئيسي» دم از طرح «مسکن کرامت» مي‌زند؟
چگونه اين بخش در حالي که در رکود به سر مي‌برد و خالي از نقدينگي بوده و بسياري از طرح‌هاي محرک در اين حوزه تا حدودي عقيم مانده او از سازوکاري جداگانه و کاملا متضاد با برنامه‌هاي در دست اقدام و نيمه‌کاره اين بخش حرف مي‌زند؟
آيا «رئيسي» و تيم همراه او نمي‌دانند که براي ساخت‌وساز و رونق بخش مسکن نياز به سازو کارهايي دارد که هنوز بستر لازم در اين بخش فراهم نشده است؟
سپردن کار اجرايي به دولت يک بار ديگر تکرار سناريوي شکست خورده مسکن مهر را در ذهن‌ها تداعي مي‌کند. همان هنگام که مسکن به دليل اجراي اين طرح ناقص با افزايش قيمت‌هاي کاذب مواجه شد. کارشناسان در آن زمان بارها تکرار مي‌کردند که اين روش ساخت و ساز باعث بروز هزينه‌هاي مضاعفي براي ساکنان آن در آينده خواهد شد چرا که سکونت افراد در مکان‌هاي فاقد خدمات روبنايي باعث افزايش ۴ تا ۵ ميليون تومان هزينه ساخت هر واحد در پروژه‌ها خواهد شد.
از سويي ديگر با اجراي طرح مسکن مهر، سيستم بانکي با اختلال مواجه شد زيرا متقاضيان بدون سپرده‌گذاري، تسهيلات دريافت مي‌کردند که اين امر منابع مالي سيستم بانکي را با ضعف مواجه مي‌کرد و امروزه نيز همچنان اين موضوع دامن بانک‌ها را گرفته است.در نظر نگرفتن منابع مالي از يک سو و عدم تامين به موقع آن از طرف ديگر در کنار عدم جانمايي مسکن مهر از مهمترين دلالي شکست اين طرح بود.حالا «رئيسي» چگونه مي‌تواند نقدينگي «مسکن کرامت» را تامين کند؟ در حالي که از يک سو نظام بانکي کشور خود در شرايط بحراني قرار دارد و از سويي ديگر طرح‌هاي عمراني به دليل نبود نقدينگي کافي همچنان نيمه‌کاره رها شده‌اند!
براي اجراي يک طرح نياز به کار کارشناسي مدون دارد و در کنار آن بايد بستر لازم نيز فراهم باشد در حالي‌که در بخش مسکن در حال حاضر اين‌گونه نيست. اگر بود دولت فعلي کار نيمه تمام مسکن مهر را زودتر از آنچه تصور مي‌شد به سرانجام مي‌رسانيد.«علي لاريجاني» رئيس مجلس در مورد طرح مسکن مهر در يکي از سخنراني‌هايش گفته بود: «حجم انبوهي از تسهيلات به مسکن مهر داده مي‌شود، در حالي که اين موضوع به توليد کمکي نمي‌کند؛ بنابراين حتماً اولويت اشتباهي است. ۵۴ درصد تسهيلات در سال گذشته(91) به مسکن مهر اختصاص يافته است، مسکن مهر موضوع مهمي‌است ولي اگر کشوري متوازن حرکت نکند، در اقتصاد مشکلاتي به وجود مي‌آيد».از آن سود براساس گفته‌هاي «عباس آخوندي»، وزير راه و شهرسازي، در حال حاضر 19 ميليون بدمسکني در کشور وجود دارد که بخش عمده‌اي به حاشيه‌نشيني در کلان شهرها و بخشي ديگر به بافت‌هاي فرسوده ارتباط دارد.
از ديگرسو وجود بيش از دو ميليون واحد مسکوني خالي نيز نشان از وجود مشکلات عديده در بخش مسکن دارد و اتخاذ هرگونه تصميمي‌شبيه مسکن مهر مي‌تواند تبعات فاجه باري را براي اقتصاد در حال احتزار کشور به بار بياورد.
اين در حالي است که سال گذشته قانون طرح مسکن اجتماعي نيز به تصويب رسيد. حالا در کنار همه اين موارد «ابراهيم رئيسي» کانديداي انخابات رياست جمهوري چگونه مي‌تواند با موازي‌کاري و تکرار سناريوي‌هاي شکست خورده، مسکن را به سرانجامي‌مناسب برساند؟
قفل خودکفايي با «تدبير» گشوده شد
قفل توسعه و بهره برداري از بزرگ‌ترين پالايشگاه ميعانات گازي خاورميانه که افزون بر خودکفايي کشور در تامين بنزين، ايران را به جمع صادرکنندگان اين فرآورده راهبردي وارد مي‌کند، با تدبير دولت يازدهم و اجراي توافق هسته اي برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) گشوده شد.
خودکفايي در توليد بنزين همواره در برنامه‌هاي درازمدت کشور پيش بيني شده و از مطالبات ديرينه و جدي مردم بود که در سال‌هاي گذشته به دلايل بي برنامگي و سوء مديريت ، تحقق نيافت.
ميانگين مصرف بنزين در سال 1395 روزانه نزديک به 74 ميليون و 600 هزار ليتر بود که 12 ميليون ليتر آن از محل واردات تامين مي‌شد.
از اين رو، تاخير در ساخت پالايشگاه ستاره خليج فارس در دولت‌هاي نهم و دهم سبب شد ساليانه مبلغ هنگفتي بابت واردات بنزين به اقتصاد ايران تحميل شود.
دولت يازدهم با تمرکز بر توسعه پالايشگاه ستاره خليج فارس که در سال‌هاي گذشته دچار سوءمديريت و کمبود نقدينگي شده بود و از ناتواني در تامين تجهيزات به دليل مانع تحريم رنج مي‌برد، يکي پس از ديگري موانع توسعه بزرگترين پالايشگاه توليد کننده بنزين کشور را برطرف کرد.
البته واحدهاي ديگر اين پالايشگاه مانند توليد گازوييل از پارسال کار خود را آغاز کرده و حتي توليد آزمايشي بنزين نيز توسط اين پالايشگاه انجام شده است اما براي پرهيز از افتتاح طرح‌هاي نمايشي، بهره برداري رسمي‌از واحد بنزين سازي پالايشگاه ستاره خليج فارس تا تثبيت توليد، اندکي به تاخير افتاد.
ظرفيت نهايي توليد بنزين اين پالايشگاه روزانه 36 ميليون ليتر بنزين يورو4 است که در مرحله نخست 12 ميليون ليتر توليد شده و به تدريج افزايش مي‌يابد.
برگزاري جشن ملي خودکفايي در تامين بنزين به لطف برجام
مديرعامل شرکت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين (تاپيکو- وابسته به سازمان تامين اجتماعي) که سهامدار اصلي پالايشگاه ستاره خليج فارس است، در اين باره گفت: با بهره برداري از مرحله نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس در آينده نزديک روزانه ١٢ ميليون ليتر بنزين يورو 4 به ظرفيت توليد بنزين کشور افزوده مي‌شود.
محمدحسن پيوندي در گفتگو با تارنماي وزارت نفت افزود: توليد بنزين در فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس از يک ماه پيش آغاز شده است و در ١٠ روز گذشته «کاتاليست» مربوط به تبديل بنزين معمولي به يورو 4 نصب شد که با موفقيت همراه بود.
به گفته مديرعامل تاپيکو، اکنون در پالايشگاه ستاره خليج فارس بنزين با بالاترين استانداردهاي روزآمد اروپا در حال توليد است که اين يک توفيق زيست محيطي براي کشور به شمار مي‌رود.
پيوندي، اين موفقيت را يک پيروزي ملي در سايه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دانست که پس از سال‌ها تحريم، با ورود تجهيزات اصلي از مهرماه پارسال با جديت و پيگيري وزير نفت و همه سهامداران به نتيجه رسيده است.
به گفته مديرعامل شرکت تاپيکو، طرح پالايشگاه ستاره خليج فارس، از اين رو طرح ملي به شمار مي‌آيد که ميعانات گازي به عنوان يک ماده خام را به بنزين تبديل مي‎کند که اين سياست، همسو با اقتصاد مقاومتي است و نه فقط کشور از واردات بنزين بي نياز مي‌شود بلکه ايران به باشگاه صادرکنندگان اين فرآورده راهبردي (بنزين) مي‌پيوندد.
پيوندي يادآوري کرد: پالايشگاه ستاره خليج فارس با مجموع ظرفيت پالايش روزانه 360 هزار بشکه ميعانات گازي ساخته شده است که ميعانات گازي معادل ٩ فاز پارس جنوبي را مصرف مي‌کند.
وي اعلام کرد: با بهره برداري از فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس بايد شاهد جشن ملي خودکفايي در تامين بنزين مورد نياز داخل باشيم و مردم آگاه شوند که اين موفقيت خيره کننده در سايه برجام به دست آمده است.
*جزييات راه‌اندازي بزرگ‌ترين پالايشگاه ميعانات گازي خاورميانه
پالايشگاه 360 هزار بشکه اي ستاره خليج فارس به عنوان بزرگ‌ترين پالايشگاه در دست ساخت ميعانات گازي منطقه خاورميانه، از ظرفيت توليد روزانه 36 ميليون ليتر بنزين و 14 ميليون ليتر گازوييل با استاندارد يورو چهار اتحاديه اروپا برخوردار است.
البته در گام نخست، فاز اول اين پالايشگاه به ظرفيت توليد روزانه 12 ميليون ليتر بنزين به طور رسمي‌افتتاح مي‌شود.
در کنار اين 2 فرآورده راهبردي نفتي، محصولات ديگري مانند 2 هزار تن در روز گازمايع، سه ميليون ليتر سوخت هواپيما و 130 تن گوگرد توليد و عرضه مي‌شود.
اين پالايشگاه متعلق به شرکت نفت ستاره خليج فارس، نخستين پالايشگاه در حال ساخت کشور است که از خوراک ميعانات گازي استفاده مي‌کند.
پالايشگاه ستاره خليج فارس در ضلع غربي پالايشگاه موجود (25 کيلومتري بندرعباس) و در زميني به مساحت 700 هکتار در دست تکميل است.
سهامداران اصلي اين پالايشگاه شامل شرکت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين (49 درصد)، شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران (18درصد) و شرکت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي صنعت نفت ( 33درصد) مي‌شود.
قرارداد ساخت اين پالايشگاه در سال 1386 آغاز شد اما به دليل تحريم و سوءمديريت طبق برنامه پيش نرفت و بارها با تاخير افتاد.
توجه ويژه دولت يازدهم به اجراي زودتر طرح‌هاي ملي
معاون اول رئيس جمهوري چندي پيش درباره ساخت پالايشگاه ستاره خليج فارس گفت: پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس با توجه به ايجاد زمينه براي ورود ايران به باشگاه صادرکنندگان بنزين، قطع واردات بنزين، ايجاد ارزش افزوده و افزايش کيفيت بنزين داخل به عنوان يک طرح ملي و نقطه قوت کشور محسوب مي‌شود.اسحاق جهانگيري از حمايت دولت براي اجراي هر چه زودتر اين طرح طبق برنامه زمان بندي اعلام شده خبر داده و گفته بود: براي اجراي طرح‌هاي ملي از اين دست بايد مصوبه اي در دولت تهيه شود که مسئولان بدون دغدغه به انجام کار بپردازند و درگير روند اداري نشوند.
*خروج از خام فروشي
از اهداف ساخت اين پالايشگاه، جلوگيري از خام فروشي است.
پالايش 360 هزار بشکه در روز ميعانات گازي پارس جنوبي، توليد محصولات مطابق استانداردهاي کيفي اروپا، ايجاد ارزش افزوده بيشتر بر ميعانات گازي توليدي در پالايشگاه‌هاي گازي پارس جنوبي، پرهيز از صادرات مواد خام، تبديل مواد خام به فرآورده‌هاي با ارزش تر و اشتغالزايي بيشتر در کشور از ديگر اهداف ساخت اين پالايشگاه به شمار مي‌رود.
سه سياست کليدي صنعت پالايش نفت ايران در دوران پسابرجام افزايش ظرفيت پالايش نفت همزمان با ارتقاي کيفي توليد فرآورده‌هاي نفتي مطابق با استانداردهاي يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا به ويژه در توليد بنزين و گازوييل و کاهش سهم توليد نفت کوره در سبد پالايشي و قطع واردات فرآورده‌هاي نفتي بوده است.
در شرايط کنوني، ظرفيت پالايش نفت ايران به نزديک يک ميليون و 850 هزار بشکه در روز رسيده است و با بهره برداري از طرح‌هاي جديد پالايشگاهي همچون مجتمع پالايشي سيراف، پالايشگاه ستاره خليج فارس، پالايشگاه آناهيتا، بهمن گنو (جاسک) و پارس شيراز اين ظرفيت به سه ميليون و 200 هزار بشکه در روز افزايش مي‌يابد.يکي از مهمترين ويژگي‌هاي طرح‌هاي پالايشگاهي استفاده از خوراک ميعانات گازي است؛ به طوري که با بهره برداري از طرح‌هاي پالايشگاهي سيراف، پارس شيراز و ستاره خليج فارس در مجموع روزانه 860 هزار بشکه تقاضا براي مصرف ميعانات گازي در سطح پالايشگاه‌هاي کشور افزايش مي‌يابد.
از اين رو با بهره برداري از فازهاي جديد پارس جنوبي و تامين خوراک پالايشگاه‌هاي جديد و نوظهور ايران هدف‌هايي مانند توقف صادرات ميعانات گازي و خام فروشي اين محصول هيدروکربوري تحقق مي‌يابد و ظرفيت توليد و حتي صادرات انواع فرآورده‌هاي نفتي بالا مي‌رود.اکنون ايران از بين پنج فرآورده اصلي نفت، صادرکننده چهار مورد شامل گازوئيل، نفت سفيد، نفت کوره و گاز مايع است و بخشي از بنزين مورد نياز کشور از محل واردات تامين و توزيع مي‌شود.
 توقف واردات بنزين
آمارهاي رسمي‌نشان مي‌دهد ميانگين مصرف بنزين در سال 1395 روزانه نزديک به 74 ميليون و 600 هزار ليتر بود که 12 ميليون ليتر آن از محل واردات تامين مي‌شد.
در شرايط کنوني ظرفيت توليد بنزين پايه در پالايشگاه‌هاي نفت کشور بيش از 60 ميليون ليتر در روز است که با راه‌اندازي طرح‌هاي جديد افزايش مي‌يابد.
با بهره برداري از مرحله نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس، ظرفيت توليد بنزين کشور با استاندارد يورو4 نزديک به 12 ميليون ليتر در روز بالا مي‌رود و بدين ترتيب، ايران از واردات بنزين بي نياز مي‌شود.
به نقل از ايرنا، همزمان با پيشرفت ساخت فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس، آخرين مراحل راه‌اندازي طرح جديد توسعه و بهينه سازي پالايشگاه نفت بندرعباس و طرح جامع بهبود فرآيند و بهينه سازي ظرفيت در پالايشگاه نفت لاوان نيز در دست اجراست که با بهره برداري از اين دو طرح، روزانه نزديک به چهار ميليون ليتر به توليد بنزين کشور اضافه مي‌شود.
در کنار طرح پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس، با راه‌اندازي طرح‌هاي جديد بنزين سازي به جاي توليد بنزين معمولي، بنزين يورو4 در کشور عرضه و توزيع مي‌شود که اجراي اين طرح‌ها دستاوردهاي متعدد زيست محيطي بويژه در کلانشهرهاي کشور به همراه دارد.
اکنون ساخت خط لوله بندرعباس- انبار نفت رفسنجان، اسکله و مخزن‌هاي ذخيره سازي پالايشگاه با ظرفيت 11 ميليون بشکه نيز در دستور کار قرار گرفته است تا زيرساخت‌هاي لازم براي انتقال بنزين توليدي اين پالايشگاه به کلانشهرهاي کشور همچون شيراز، اصفهان و تهران فراهم شود.
*انتشار اوراق سلف 3 هزار ميليارد ريالي ستاره خيلج‌فارس در بازار سرمايه
از مشکلات اجراي طرح پالايشگاه ستاره خليج فارس، تامين منابع مالي مورد نياز آن بود که دولت با اختصاص بودجه‌هاي لازم از طريق منابع مختلف، قفل چندين ساله اين پالايشگاه را گشود.
شهريور پارسال براي تامين مالي ساخت اين پالايشگاه، سه هزار ميليارد ريال اوراق سلف براي بخش توليد بنزين اکتان 90 پالايشگاه ستاره خليج فارس منتشر شد؛ نکته جالب، فروش همه اوراق سه هزار ميليارد ريالي در مدت چند ثانيه بود.اوراق سلف نوعي از ابزارهاي تامين مالي اسلامي‌به شمار مي‌روند که براساس آن، پس از انتشار اوراق سلف، خريداران اين اوراق مي‌توانند در سر رسيد يا محصول را دريافت کنند يا معادل ارزش آن را.پس از عرضه اوراق سلف بنزين اکتان 90 پالايشگاه ستاره خليج فارس، يک ميليون و 400 هزار و 592 سهم با قيمت پايه 2 ميليون و 141 هزار و 950 ريال به فروش رفت.
ضرورت ارائه سريع‌تر لايحه حمايت از محيط بانان از سوي دولت
گروه اجتماعي: محيط بانان فعال در ايران يك پنجم استانداردهاي جهاني هستند. در اكثر كشورها به ازار هر هزار هكتار يك محيط بان مشغول فعاليت است و اين رقم در ايران معادل 5 هزار هكتار است. محيط بانان ايراني با مشكلات فراواني دست به گريبان هستند.
طبق برخي گزارش‌ها درگيري مدام با شكارچيان غيرقانوني يكي از مهمترين اتفاقاتي است كه طي سال‌هاي گذشته محيط بانان كشور را در معرض خطر قرار داده است. دولت يازدهم از همان ابتداي فعاليت خود توجه ويژه‌اي را به مسائل مربوط به محيط زيست داشته و لايحه‌هاي مختلفي را براي حمايت از محيط زيست آماده و به مجلس ارائه كرده است.
در اين ميان بسياري از فعالان محيط زيست معتقدند كه در تمام اين سال‌ها نسبت به مشكلات پيش روي محيط بانان در كشور توجه كافي صورت نگرفته است. متاسفانه هر سال شاهد انتشار گزارش‌هايي از درگيري و يا شهادت محيط بانان كشور هستيم. دولت يازدهم اما براي بيرون آمدن از مشكلات پيش روي محيط بانان كشور پيشنهاد طرح حمايت از محيط بانان را مورد بررسي قرار داد. اين اتفاق با حمايت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌نيز همراه شد و قرار است تا دولت لايحه‌اي براي حمايت از محيط بانان در اختيار نمايندگان مجلس قرار دهند تا پس از بررسي در صحن مجلس تبديل به قانون شود. هرچند دولت طي ماه‌هاي گذشته به دلايلي اين لايحه را در اختيار نمايندگان قرار نداده، اما اين روزها برخي از نمايندگان از ضرورت ارائه هرچه سريع‌تر لايحه حمايت از محيط بانان از سوي مجلس به بهارستان صحبت مي‌كنند.
در همين حال رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس، با بيان اينکه به ازاي هر ۵ هزار هکتار يک محيط‌بان در کشور است، گفت: دولت بايد هرچه زودتر لايحه حمايت از محيط‌بانان را براي تعيين تکليف اين افراد به مجلس ارائه دهد. علي‌محمد شاعري در گفتگو با خانه ملت، درخصوص آخرين وضعيت لايحه حمايت از محيط‌بانان، گفت: نمايندگان حدود 10 ماه است که منتظر ارائه لايحه حمايت از محيط‌بانان از سوي دولت هستند اما بنا به دلايلي تعيين تکليف اين لايحه به تاخير افتاده، در صورتي که لايحه حمايت از محيط‌بانان يک ضرورت براي بهبود وضعيت نامناسب جنگل‌بانان و محيط‌بانان است. اين نماينده مجلس با يادآوري تعداد اندک محيط‌بانان و جنگل‌بانان در کشور، تصريح کرد: متاسفانه در همه کشورها براي هر هزار هکتار يک محيط‌بان وجود دارد در حالي که در کشور ما به ازاي هر 5 هزار هکتار يک محيط‌بان انجام وظيفه مي‌کند، در واقع اين سرانه براي صيانت و حفاظت از جنگل‌ها و محيط‌زيست کشور بسيار کم است.
شاعري با بيان اينکه تعداد محيط‌بانان در کشور ما به‌اندازه يک پنجم متوسط جهاني است، افزود: تجهيزات محيط‌بانان و جنگل‌بانان بسيار فرسوده و ناکافي و وضعيت معيشتي اين افراد نامناسب است، در واقع در شرايطي که محيط‌بانان و جنگل‌بانان در دفاع از محيط‌زيست و منابع طبيعي بر عليه متجاوزين از تجهيزات به روز برخوردار نيستند، قاچاقچيان و متجاوزين منابع طبيعي از امکانات کارآمدتري استفاده مي‌کنند. رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس ادامه داد: مشکلات مذکور سبب شده تا هر ساله خطراتي جان محيط‌بانان و جنگل‌بانان را تهديد کند ضمن آنکه در اين لايحه بايد بر آموزش به محيط‌بانان و جنگل‌بانان براي مواجهه با متجاوزين تاکيد شود، در حقيقت برخورد نزاعي با متخلفين کافي نيست و اطلاع رساني و افزايش سطح دانش و فرهنگ عمومي‌براي برخورد با متجاوزين اقدامي‌مغفول مانده است. اين نماينده مردم در مجلس گفت: سازمان حفاظت محيط‌زيست و منابع طبيعي بعد از نيروي انتظامي‌بيشترين شهيد در راه دفاع از عرصه‌هاي طبيعي و سرزميني کشور را داد، بنابراين دولت بايد نقاط آسيب‌پذير حفاظت از منابع طبيعي و محيط‌زيست را در لايحه حمايت از محيط‌بانان ببيند و اصلاح کند.
شاعري در ادامه با يادآوري قانون برنامه ششم توسعه، گفت: در اين قانون نيز دولت مکلف به افزايش ضريب حفاظت از جنگل‌هاي کشور از 60 درصد فعلي به 100 درصد شد، که اين اقدام نيازمند نيروي انساني و اعتبار و تجهيزات و بهبود ساختار حفاظت از منابع طبيعي و محيط‌زيست کشور است. رئيس کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي در مجلس تاکيد کرد: دولت بايد هر چه سريعتر لايحه حمايت از محيط‌بانان را به مجلس براي رفع خلاهاي قانوني ارايه کند. گفتني است پيش از اين معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در گفتگويي از اتمام کارهاي لايحه حمايت از محيط‌بانان در دولت و ارايه آن در روزهاي آتي به مجلس خبر داده بود.

23 فروردین ماه سال 1360، به منظور گسترش و پیشرفت خدمات درمانی و بهداشتی دهان و دندان در مناطق محروم کشور و روستاها، قانونی با عنوان" طرح تربیت بهداشت کاران دهان و دندان" در مجلس تصویب شد و از همان سال این روز به عنوان روز دندانپزشک نامگذاری شد.

تلاش ناموفق کاخ سفيد براي بهبود وجهه خود پس از صد روز
گروه بين الملل- در آستانه رسيدن دولت ترامپ به صدمين روز کاري خود ، شکست در به انجام رساندن وعده‌هاي انتخاباتي و همچنين رسوايي سياسي رابطه نزديکان وي با روسيه بر کاخ سفيد سايه افکنده است.
رئيس‌جمهور آمريکا همچنين در رويکرد سخت‌گيرانه مهاجرتي خود شکست خورده و همچنان با مخالفت قضات فدرال روبروست .اين درحالي است که انتقاد بسياري به تلاش وي براي کاهش زياد ماليات شرکت‌هاي تجاري وارد شده که ميتواند ضرر زيادي را به بودجه کشور و درآمد حاصل از ماليات برساند. در بخش سياست خارجه درحاليکه دولت ترامپ همچنان به سخنان خصمانه خود درباره ايران و توافق برجام ادامه مي‌دهد. درمقابل تنش ميان کره شمالي و آمريکا به سطحي رسيده که سامانه ضدموشکي تاد در کره جنوبي نصب گرديده است. به نظر بسياري دستاورد صد روزه ترامپ آشوب و نفرت پراکني در جهان بوده است.
نامه شديدالحن کاخ سفيد درباره برجام
به دستور رئيس جمهوري آمريکا وزارت خارجه آن کشور نامه شديد اللحن‌تري را در مورد عملکرد ايران در چارچوب برجام به کنگره ايالات متحده ارسال کرد.روزنامه‌امريکايي وال استريت ژورنال به نقل از يک مقام کاخ سفيد گفته است که دونالد ترامپ به وزارت خارجه دستور داد تا پيش‌نويس نامه خود به کنگره‌امريکا در مورد رويکرد ايران نسبت به برجام را تغيير دهد و لحني تندتر و هشدارآميزتري را به کار بندد. به گفته اين مقام کاخ سفيد، پيش‌‌نويس نامه که توسط وزارت خارجه تهيه و براي تاييد به کاخ سفيد ارسال شده بود. مدعي شده است «بيش از اندازه ملايم بود زيرا فعاليت‌هاي بي‌ثبات ساز ايران در خاورميانه و حمايت اين کشور از گروه‌هاي تروريستي منطقه را ناديده مي‌گرفت». براساس اين گزارش، ترامپ شخصا در اين مورد مداخله کرد و دستور تجديد نظر در متن اوليه را داد. نسخه نهايي ضمن تاکيد بر "رفتار تهديدآميز منطقه اي ايران" حمايت آمريکا از توافق هسته‌اي در بلندمدت را نيز زير سئوال برد. رئيس جمهوري همچنين به رکس تيلرسون، وزير خارجه، دستور داد تا روز بعد از ارسال نامه، هشدار دهد که دولت جديد در صدد تجديد نظر در سياست اين کشور نسبت به ايران است. روز ۱۸ آوريل، رکس تيلرسون در نامه‌اي به رئيس مجلس نمايندگان آمريکا گزارشي از برداشت دولت اين کشور از نحوه اجراي برجام توسط ايران به کنگره ارائه کرد. در پاراگراف اول اين نامه ، تيلرسون گفته است که طي ۹۰ روز منتهي به تاريخ ارسال نامه، ايران به تعهدات خود در چارچوب برجام پايبند بوده است.وزير خارجه‌امريکا سپس در پاراگراف دوم مدعي شده است: « در عين حال، ايران همچنان يکي از دولت‌هاي اصلي حامي‌تروريسم به اشکال و رويه‌هاي مختلف باقي مانده است. دونالد ترامپ، رئيس جمهوري، دستور بازبيني برجام توسط نهادهاي مربوطه به رهبري شوراي امنيت ملي را صادر کرده تا اين موضوع را ارزيابي کنند که آيا تعليق تحريم‌هاي آمريکا به تبع برجام با منافع حياتي ايالات متحده همسو بوده است. پس از تکميل اين بازبيني، دولت خواستار همکاري کنگره در اين زمينه خواهد بود.» همچنين، روز ۱۹ آوريل، آقاي تيلرسون در سخناني گفت که اين کشور "مشغول بازنگري جامع سياست خود در مقابل ايران است
تعليق ساخت ديوار مکزيک
دونالد ترامپ که ساخت ديوار حائل ميان آمريکا و مکزيک را شعار اصلي خود قرار داده بود،‌ اعلام کرد، براي ممانعت از تعطيل شدن دولت فعلا درخواست منابع مالي براي ساخت اين ديوار را از لايحه بودجه خارج مي‌کند. همزمان کليان کانوي، از مشاوران ارشد آقاي ترامپ گفته براي تسهيل در جريان رسيدگي و تصويب بودجه دولت که هم اکنون در کنگره است، فعلا بخش تامين منابع ساخت اين ديوار از لايحه خارج مي‌شود. ساخت ديوار حائل ميان آمريکا و مکزيک که هزينه‌هايش هم به پاي مکزيک نوشته خواهد شد يکي از اصلي‌ترين وعده‌هاي انتخاباتي دونالد ترامپ بود. دموکرات‌ها که اقليت را در کنگره‌امريکا دارند تهديد کرده بودند که اگر در لايحه هزينه‌هاي جاري دولت ماده تامين منابع ساخت اين ديوار گنجانده شده باشد آن را بلوکه مي‌کنند؛ اقدامي‌که مي‌تواند به توقف دسترسي دولت به بودجه جاري و در نتيجه به تعطيلي دولت بيانجامد .آن طور که گزارش شده، ترامپ همچنين در جلسه خصوصي که با اعضاي رسانه‌هاي محافظه‌کار داشت گفته شايد تلاش‌ها براي تامين منابع مالي ساخت اين ديوار را به ماه‌هاي آتي امسال موکول کند.خانم کانوي هم به فاکس‌نيوز گفته لزومي‌ندارد که منابع مالي ساخت اين ديوار حتما اين هفته تامين شود اما احداث آن همچنان "يک الويت مهم" است.ترامپ در لايحه بودجه که اکنون در کنگره است درخواست اختصاص يک و نيم ميليارد دلار براي تامين هزينه‌هاي احداث اين ديوار در سال جاري ميلادي کرده بود.اما اين درخواست دموکرات‌ها را متحد کرد که يکپارچه با آن مخالفت کنند.همزمان بعضي از جمهوري‌خواهان هم گفته‌اند بودجه احداث چنين ديواري حدود ۲۱ ميليارد و۶۰۰ ميليون دلار خواهد بود؛ رقمي‌که بسيار بيشتر از برآورد اوليه آقاي ترامپ است. او بودجه احداث اين ديوار را ۱۲ ميليارد دلار تخمين زده بود.
قاضي فدرال يک حکم حکومتي ديگر ترامپ را متوقف کرد
همزمان با عقب‌نشيني ترامپ از احداث فوري ديوار آمريکا-مکزيک که از آن به عنوان راه حلي سريع براي مقابله با مشکل مهاجرت غيرقانوني ياد مي‌کرد، يک قاضي فدرال در کاليفرنيا گفته حکم حکومتي رئيس جمهور براي محدود کردن منابع 'شهرهاي امن' مخالف قانون اساسي آمريکا است.شهرها و مناطق امن نواحي از آمريکا هستند که رسما اعلام کرده‌اند از فرمان ترامپ براي مقابله با مهاجران بدون مدارک قانوني تبعيت نخواهند کرد. در پي "سرپيچي" اين شهرها، کاخ‌سفيد تهديد کرده بود دسترسي نهادهاي محلي در اين مناطق را به منابع فدرال محدود خواهد کرد. به گزارش بي بي سي، قاضي ويليام اوريک که در شعبه سانفرانسيسکو دادگاه فدرال آمريکا حضور دارد، با صدور حکمي‌که قابليت اجرايي در سراسر آمريکا دارد، دولت را از اجراي حکم حکومتي ترامپ که در روز ۲۵ ژانويه صادر شده بود، منع کرد.قاضي اوريک گفته اين حکم به دولت فراتر از اختياراتي که قانون در اختيارش گذاشته قدرت مي‌دهد. او با اشاره به اظهارات ترامپ و جف سشنز، وزير دادگستري درباره اين حکم حکومتي که گفته شده هدفش مواجهه اثربخش با مهاجران غيرقانوني است، گفته اگر اندک شبهه‌اي هم در مورد نيت اين فرمان وجود داشت، اظهارات ترامپ و سشنز آن را برطرف کرده است.اوريک گفته اين فرمان حکومتي به مثابه "سلاحي" در دست رئيس جمهور شده که مي‌تواند با آن نهادهاي اجرايي محلي را که با سياست‌هاي مهاجرتي او همراه نشده‌اند، تنبيه کند.با وجود اين، وکلاي وزارت دادگستري آمريکا راي اين قاضي فدرال را نادرست خوانده و گفته‌اند به آن اعتراض خواهند کرد. آنها مي‌گويند تنها آن بخش از بودجه فدرال که مرتبط با فرمان حکومتي ترامپ بوده براي شهرهاي امن در نظر گرفته نخواهد شد.حکم اين قاضي فدرال که به متوقف شدن فرمان حکومتي ترامپ منجر مي‌شود، شکستي ديگر براي دولت جديد آمريکاست که تلاش کرده بود در يکصد روز نخست استقرارش تغييرات اساسي در سياست‌هاي جاري آمريکا به وجود آورد.
پنهانکاري کاخ سفيد در مورد ژنرال فلين
کاخ سفيد به يک کميته کنگره‌امريکا گفته است که به درخواست براي آزاد کردن فايل‌هاي مرتبط با مايکل فلين مشاور سابق امنيت ملي عمل نخواهد کرد.کميته نظارتي مجلس نمايندگان مشغول بررسي مبالغي است که آقاي فلين به عنوان دستمزد دريافت کرده بود.نمايندگان سوءظن دارند که او شايد مبلغي که در دسامبر ۲۰۱۵ براي نطقي در يک مهماني رسمي‌در مسکو دريافت کرده بود را فاش نکرده باشد. او در آن مراسم در کنار ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه نشسته بود. فلين در ماه فوريه پس از گمراه کردن معاون رئيس جمهور آمريکا در مورد محتواي مکالمات با سفير روسيه در آمريکا مجبور به استعفا شد. علاوه بر اينها کميته نظارتي مجلس نمايندگان مي‌خواهد مطمئن شود که آيا ژنرال فلين هر گونه دريافت پول از روسيه و ترکيه يا هر کشور ديگري را به طور کامل فاش کرده يا نه.اين کميته مي‌خواست فرم تقاضاي او براي دريافت مجوز "عبور امنيتي" پيش از پيوستن به دولت در ماه ژانويه را ببيند.اما کاخ سفيد اين درخواست را به وزارت دفاع ارجاع داد.