براي مشارکت بايد به مردم انگيزه داد
رييس اسبق صدا و سيما گفت: آگاهي دادن به مردم اگر با انگيزه بخشي همراه نباشد وشرايط به گونه‌اي باشد که مردم احساس کنند حضورشان تاثيري در بهبود شرايط نخواهد گذاشت، طبيعتاً حضور آنها کم رنگ‌تر خواهد بود. اما اگر به مردم انگيزه‌ داده شود واحساس کنند که مي‌توانند با انتخابشان در انتخابات تاثيرگذار باشند، مطمئناً حضور پرشوري در انتخابات خواهند داشت.محمد‌هاشمي‌در گفت‌وگو با ايسنا گفت: مشارکت مردم در مراسم‌هاي مختلف، مخصوصاً انتخابات آثار بازدارنده دارد، زيرا دشمنان کشور اين حضور مردم را تحليل مي‌کنند.وي افزود: در شرايط حاضر که رقابت بين کانديداها سنگين است، هرچه حضورمردم پررنگ‌تر باشد و آراء اخذ شده بيشتر شود، مردم بهتر مي‌توانند نامزد موردنظرشان را انتخاب کنند.

فريب وعده‌هاي غيرعملي را نخوريم
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به نزديکي انتخابات گفت: مردم فريب وعده‌هاي غير عملي برخي از نامزدها را نخورند.
به گزارش ايرنا محمود صادقي افزود: لرستان بيکارترين استان کشور است ولي کاهش بيکاري با وعده‌هاي غير عملي محقق نمي‌شود.وي با بيان اينکه برخي افراد بدون تخصص منافع کشور را به خطر مي‌اندازند، اظهار کرد: همه ما دغدغه مشکلات کشور را داريم و بايد براي حل آنها تلاش کنيم.نماينده تهران با اشاره به ضربات وارد شده به کشور توسط برخي افراد افزود: برخي افراد با هدف رسيدن به منافع شخصي مخالف برجام بودند،تلاش‌هاي تيم هسته اي ايران نتيجه کار تخصصي بود و هيچ قدرتي توان انحلال برجام را ندارد.

کناره‌گيري رييسي و قاليباف به نفع ميرسليم
 عضو حزب موتلفه اسلامي‌در پاسخ به اين که آيا ممکن است پس از پايان مناظرات دو کانديداي اصولگرا به نفع آقاي ميرسليم کناره‌گيري کنند، گفت: اگر موقعيت به گونه‌اي باشد که آراي آقاي ميرسليم بيشتر از ديگران باشد و از پايگاه اجتماعي خوبي برخوردار باشد قطعا اين احتمال وجود خواهد داشت که اين مسئله رخ بدهد.حميدرضا ترقي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره آرايش سياسي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گفت: در اين مرحله آرايش سياسي به طور طبيعي شامل دو جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب است. طبيعتا مناظرات شرايط را مشخص مي‌کند و در مرحله نيمه مذاکرات مشخص مي‌شود پايگاه اجتماعي کدام طيف از اقبال عمومي‌بيشتري برخوردار است.


محمدرضا عارف اعلام کرد:
انتخابات 29 ارديبهشت بسيار اهميت دارد زيرا همزمان با انتخاب رييس جمهور دوره دوازدهم، اعضاي شوراي شهر جديد نيز انتخاب مي‌شوند.
شايد درگذشته اهميت شوراها زياد نمود نداشت اما امروزه شوراها به‌اندازه اي اهميت دارد که رايزني براي کسب کرسي‌هاي شورا به يک رقابت نفس گير تبديل شده است. اگر به افرادي که در شورا ثبت نام کرده‌اند توجه کنيم، از همه اقشار در اين انتخابات ثبت نام کرده‌اند. هم اکنون نيز در شوراهاي شهر نماينده مجلس،‌ وزير دولت، اساتيد دانشگاه و چهره‌هاي برجسته بسياري را مي‌بينيم، درحالي که در بين ثبت نام کنندگان براي شوراي شهر، شخصيتهاي سياسي، نظامي، اقتصادي و اجرايي کشور به وفور به چشم مي‌خورند و همين امر رقابت را سنگين تر کرده است. اما از آنجا که اصولگرايان، اصلاح طلبان و مدعيان استقلال ثبت نام گسترده اي در اين دوره داشته‌اند و هر کدام ميخواهند شورا را به دست آورند تا بتوانند شهردار آينده را نيز از طيف خودشان به کار بگذارند، رقابت دراين بخش بسيار جدي تر شده است.
رييس شوراي عالي سياست‌گذاري اطلاح طلبان گفت: شايستگي و پاک‌دستي جز اصلي‌ترين الزامات ما در تهيه ليست انتخاباتي است و پس از آن تخصص افراد در حوزه شهري و نياز شوراي شهر خواهد بود. محمدرضا عارف، درگفت‌وگو با ايلنا درباره آخرين روند تنظيم ليست اصلاح‌طلبان براي حضور در پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران گفت: براي بستن ليست نهايي اصلاح‌طلبان براي حضور در رقابت‌هاي پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران شاخص‌هاي مد نظرمان را اعلام کرديم و هم اکنون کانديداها باتوجه به اين شاخص‌ها در حال ارزيابي افراد هستند. برآورد ما اين است که در مرحله اول بتوانيم از ليستي که حدودا ۸۰۰ نفره در آن حضور دارند به يک ليست ۲۰۰ نفره برسيم و اين ۲۰۰ نفر را در بررسي‌هاي بعدي که مراحل آن دقيق‌تر خواهد بود ارزيابي خواهيم کرد. شايستگي و پاک‌دستي جز اصلي‌ترين الزامات ما است و پس از آن تخصص افراد در حوزه شهري و نياز شوراي شهر خواهد بود.
رييس شوراي عالي سياست‌گذاري اطلاح‌طلبان ادامه داد: ما سعي مي‌کنيم که يک شوراي شهر کاملا متخصص داشته باشيم و اولويت‌هايي هم براي حضور زنان و جوان نيز در برنامه‌هاي شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان در نظر گرفته‌ايم. ما بايد از ميان ۲۰۰ نفر که اکثريت آنها متخصص هستند ۲۱ نفر را انتخاب کنيم که اين انتخاب بسيار سخت خواهد بود.
او درباره اظهارت برخي براي کنارگذاشتن اصلاح‌طلباني که در شوراي شهر چهارم عملکرد خوبي نداشتند، گفت: ما براي انتخاب اشخاص و بستن ليست نهايي اصلاح‌طلبان شاخص‌هايي داريم که همه افراد بر مبناي اين شاخص‌ها انتخاب خواهند شد.عارف با اشاره به رد صلاحيت کانديد‌اهاي اصلاح‌طلب در شهرستان‌ها اظهار کرد: به صورت جدي در فراکسيون اميد در مورد رد صلاحيت کانديداهاي اصلاح‌طلب در شهرستان‌ها بحث کرديم زيرا هيات ناظر چه در سطح شهرستان و چه در سطح استان از نمايندگان مجلس هستند. ما تلاش مي‌کنيم تا براي رد صلاحيت‌ها مبنا را قانون و چهار مرجع قرار دهند و نه اينکه خداي ناکرده اين رد صلاحيت‌ها با نظر شخصي و نظر سياسي انجام شود.رييس فراکسيون اميد اين رد صلاحيت‌ها را بسيار نگران کننده خواند و گفت: متاسفانه در برخي از استان‌ها وضعيت رد صلاحيت اصلاح‌طلبان نگران کننده است و به نظر مي‌رسد که برخي رد صلاحيت‌ها بر اساس اطلاعات حاشيه‌اي و سليقه‌اي عمل شده است. اميدواريم که توسط هيات‌هاي نظارت استاني و مرکزي اين موضوعات جبران شود و هرکسي که با توجه به قانون واجد شرايط است تاييد صلاحيت شود.او در مورد اينکه آيا شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست جمهوري ستادي تشکيل خواهند داد گفت: ستادهاي مشترکي با حضور اصلاح‌طلبان و افراد ستاد روحاني براي کمک به دولت تدبير و اميد در همه استان‌ها تشکيل شده است و اميدواريم بتوانيم همينطور با جديت در کنار هم تا پايان راه به تلاش ادامه دهيم.
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ به اين که آيا با توجه به آغاز زمان تبليغات انتخابات رياست جمهوري، به نفع حسن روحاني سخنراني خواهد کرد اظهار داشت: من نيز همانند همه دوستان هرکاري که براي حمايت از دولت حسن روحاني بتوانم در حد توان و در زمان مشخص انجام خواهم داد.
اين در حالي است که يک عضو شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان از نهايي شدن ليست اصلاح‌طلبان براي شوراي شهر تا 10 ارديبهشت خبر داد.به گزارش برنا، افشين حبيب‌زاده درباره آخرين وضعيت ليست اصلاح‌طلبان براي شوراي شهر تهران، گفت: در حال حاضر براي افرادي که فرم درخواست حضور در ليست اصلاح‌طلبان را تکميل و ارسال کردند، کميته ارزيابي شکل گرفته که در حال امتيازدهي به کانديداها براساس شاخص‌هايي هستند که در آئين‌نامه شوراي عالي ذکر شده است.وي افزود: بعد از اين امتيازدهي، تعداد مشخصي از افرادي که در اولويت‌هاي بالاتر قرار مي‌گيرند به هيئت رئيسه شوراي عالي سياست‌گذاري ارائه مي‌شود. هيئت رئيسه با در نظر گرفتن همه شرايط اعم از تخصص افراد حدود دو برابر تعداد کرسي‌هاي شوراي شهر اشخاصي را معين کرده و به صحن شوراي عالي سياست‌گذاري معرفي مي‌کند.حبيب‌زاده با بيان اينکه ليست نهايي از ميان اين افراد انتخاب مي‌شود، گفت: احتمالاً حداکثر تا 10 ارديبهشت ليست اصلاح طلبان براي شوراي شهر نهايي مي‌شود.عضو شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان با بيان اينکه اعضاي حقيقي شورا که کانديداي شوراي شهر هستند، در جلسات بستن ليست حضور ندارند، گفت: اعضاي حقوقي هم چون نماينده احزاب هستند، شخص جديدي را معرفي مي‌کنند.وي درباره ترکيب کميته ارزيابي گفت: اين افراد توسط هيئت رئيسه انتخاب شدند و تجربه دارند و توانايي‌هاي‌شان به‌گونه‌اي است که بدون اعمال نظر شخصي و با توجه به آئين‌نامه‌امتيازدهي مي‌کنند.حبيب‌زاده افزود: البته فرصت اعتراضي هم به اشخاصي که در ارزيابي انتخاب نشدند، داده شده تا جايي براي شکايت باقي نماند.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: کساني که اشتباهات و ناکارآمدي‌هاي خود در دوران مديريت را نمي‌پذيرند، صلاحيت عهده دار شدن مسئوليت‌ها را ندارند.
به گزارش ايرنا مسعود پزشکيان، در جمع هوادارن حسن روحاني، نامزد رياست جمهوري در ايلام تاکيد کرد: در سال‌هاي گذشته نيز برخي افراد مدعي شده بودند که در طول چهار و هشت سال مشکلات اقتصادي بويژه اشتغال را در ايران حل خواهند کرد ولي در پايان کار آنها هيچ دستاوردي نداشتند.وي اضافه کرد: در آستانه انتخابات دوازدهم رياست جمهوري برخي ادعا مي‌کنند که توان اداره کردن کشور را به بهترين شکل ممکن دارند در حالي که بايد از آنان پرسيد شما چه کارنامه و عملکرد قابل قبولي در گذشته از خود ارائه کرده‌ايد؟وي افزود: انسان‌هاي ناتوان در طول تاريخ تلاش کرده‌اند تا از بيان حقايق از سوي افراد توانمند و داراي خرد و منطق جلوگيري کنند چرا که در صورت حضور اين افراد مجالي براي اين افراد کوته فکر که اغلب انسان‌هايي زورگو و خودکامه هستند، باقي نمي‌ماند.نماينده تبريز در مجلس شوراي اسلامي‌يادآور شد: ملت ايران همواره طالب عزت و آزادگي بوده و در مقابل کساني که به آنها حرمت نگذارند، سر تسليم فرود نخواهد آورد.به گفته وي، امروز در جامعه ايران برخي بداخلاقي‌ها و عدم صداقت مشاهده مي‌شود که عموم مردم را از اين نوع رويکردها آزرده خاطر کرده است.نايب رئيس مجلس افزود: رئيس مجلس قبل در زمان دولت گذشته از تخلف حدود 60 درصدي دولت در اجراي قوانين سخن مي‌گفت و رئيس جمهوري وقت نيز بر پايبندي به قانون اساسي تاکيد مي‌کرد ولي در اين ميان يک نفر دروغ مي‌گفت.پزشکيان اظهار کرد: کساني که‌امارهاي غلط و دروغ به مردم مي‌دهند، صلاحيت به عهده گرفتن مسئوليت‌ها را ندارند چون وضعيت کنوني کشور نتيجه عدم صداقت برخي از مديران با آحاد جامعه است.وي با انتقاد از عملکرد رسانه ملي افزود: امروز صدا و سيماي جمهوري اسلامي‌در ارائه واقعيات، اخبار، اطلاعات و رفتار بر اساس معيارهاي عدالت و صداقت نمره قابل قبولي نمي‌گيرد.نائب رئيس مجلس گفت: اين رويه با آموزه‌هاي ديني و سيره ائمه معصومين (ع) که همواره مسئولان را به رفتار بر اساس صداقت در گفتار و عمل سفارش مي‌کنند، در تضاد آشکار است.پزشکيان يادآور شد: دولت کنوني نيز از اشتباه و کوتاهي مبرا نيست ولي تلاش مي‌کند کشور را دوباره در مسير مناسب قرار دهد، ولي برخي اشخاص امروز در تبليغات خود برخي شعارهاي بزرگ و بدون پشتوانه ارائه مي‌دهند که نشان از عدم آگاهي آنان از مسائل کشورداري است.وي بر لزوم بهره مندي تمامي‌اقوام و طوايف کشور از ترک، کرد، عرب و ساير طوايف در اداره‌امور کشور بطور مساوي و با رعايت اصل شايسته سالاري تاکيد کرد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با انتقاد از تخريب دولت از طريق تريبون‌هاي رسمي‌خواستار برخود قوه قضاييه با اين مسئله شد و تاکيد کرد که مسدود شدن تماس‌هاي صوتي تلگرام درپي ابلاغيه دستگاه قضايي صورت گرفته و ارتباطي به دولت نداشته است.
به گزارش ايلنا، سيد محمود واعظي درباره نحوه تبليغات انتخاباتي در شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي اعلام کرد: شبکه‌هاي اجتماعي قطعاً بايد براي بالابردن آگاهي مردم کمک کنند و اين مساله بايد براي هر شش کانديدا امتيازي مساوي باشد.او در واکنش به برخي‌ اقدامات تخريبي در شبکه‌هاي اجتماعي، خاطرنشان کرد: اين تخريب‌ها صرفاً محدود به شبکه‌هاي اجتماعي نيست؛ درحال حاضر شاهديم در بسياري از سخنراني‌ها و حتي از طريق برخي تريبون‌هايي که نبايد له يا عليه هيچ‌يک از نامزدها براي امر تبليغات انتخابات مورد استفاده قرار گيرد، دولت تخريب مي‌شود.وزير ارتباطات درباره مهمترين توصيه در حوزه ارتباطات و فناوري به دولت دوازدهم گفت: کاري که در اين حوزه بايد انجام شود، پيگيري بحث دولت الکترونيک است. در دولت يازدهم زيرساخت‌هاي ايجاد دولت الکترونيک به‌طور کامل به انجام رسيده و بنا داشتيم در اسفندماه گذشته فاز نخست اين مهم را به بهره‌برداري برسانيم اما به‌خاطر مشغله‌هاي آقاي روحاني به بعد از تعطيلات موکول شد و درحال حاضر نيز باتوجه به اين‌که ممکن است پيگيري و بهره‌برداري از فاز نخست دولت الکترونيک شائبه انتخاباتي داشته باشد، دست نگه داشتيم اما قطعاً بعد از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در اين راستا اقدام خواهيم کرد.واعظي همچنين تصريح کرد: مهمترين موضوع اين است که دولت الکترونيک بايد تکميل شود و اين بحث به معناي اين است که تمامي‌دستگاه‌هايي که مردم با آن‌ها در ارتباط هستند، بايد تمامي‌اطلاعات و خدمات خود را به‌صورت الکترونيک ارائه کنند.او همچنين به اتمام بحث شبکه‌ ملي اطلاعات به‌عنوان دومين موضوع حائز اهميتي که دولت دوازدهم بايد در راستاي موضوعات مربوط به اطلاعات و فناوري به انجام برساند، اشاره کرد و در ادامه گفت: موضوع سوم اين است که بايد تمامي‌موانع و مشکلات پيش‌روي کسب و کار الکترونيک برطرف شود.وزير ارتباطات درباره مسدود شدن تماس‌هاي صوتي تلگرام گفت: به هر حال اين اتفاق درپي ابلاغيه قوه قضاييه به اپراتورها صوت گرفته‌اما مساله اين است که هم‌اکنون شبکه‌هاي اجتماعي ديگري که‌امکان تماس صوتي را براي کاربران فراهم مي‌کنند، مسدود نشده و اين مساله نشان مي‌دهد که دولت مخالفتي با اين بحث نداشته است.او اضافه کرد: به بيان ديگر شاهديم قوه قضاييه در ارتباط با يک شبکه‌ اجتماعي حکم صادر کرده و در مورد ديگر شبکه‌ها اقدامي‌انجام نداده است. از ديگر سو بحث اين نيست که محدوديتي براي مردم ايجاد شده باشد. در واقع باتوجه به اين‌که محدوديتي براي مردم پيش نيامده و مردم مي‌توانند از طريق ديگر شبکه‌ها يا از طريق تماس صوتي معمولي و غيراينترنتي استفاده کنند، طبيعتاً ابلاغيه صادر شده و به انجام رسيده است.واعظي در پاسخ به اين سوال که آيا با ۶ کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري براي همکاري مذاکراتي داشته، گفت: طبيعتاً نظر بنده آقاي روحاني است که هم به لحاظ نوع تفکرات و هم بخاطر نوع همکاري بنده با آقاي روحاني در گذشته، اگر مردم بار ديگر به ايشان اعتماد کنند، فارغ از اين‌که به‌عنوان وزير در کابينه دوازدهم باشم يا خير، قطعاً با ايشان همکاري خواهم کرد و وظيفه خود مي‌دانم که به دولت آقاي روحاني کمک کنم و در ارتباط با باقي کانديداها هم هيچ فکري نکرده‌ام.

منتخب مردم به‌فکر جريان‌هاي سياسي نباشد
دبير شوراي نگهبان ابراز اميدواري کرد دولت آينده به مشکلات معيشتي و اقتصادي مردم بيشتر توجه کند.به گزارش ايسنا آيت الله احمد جنتي در جلسه هفتگي اعضاي شوراي نگهبان با اشاره اجمالي به روند بررسي صلاحيت داوطلبان رياست جمهوري و نيز ميان‌دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: مراحل انتخابات تاکنون به خوبي پيش رفته است. اميدواريم در انتخابات رياست جمهوري فردي که به صلاح مردم است انتخاب شود. وي با اشاره به مشکلات معيشتي و اقتصادي و نيز بيکاري جوانان گفت: ان شاءالله دولت آينده به مشکلات معيشتي و اقتصادي مردم بيشتر توجه کند و خداوند مقدر فرمايد آنچه خير و صلاح مردم است، اتفاق بيفتد.جنتي گفت: داوطلبان بايد بکوشند به درد و رنج مردم توجه کنند و منتخب مردم تنها به فکر جريانهاي سياسي نباشد.

منتظر تعريف شوراي نگهبان از رجل سياسي
معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده در ارتباط با پيگيري اين معاونت براي موضوع رجل سياسي اظهار کرد: ما توضيحاتمان را در مورد رجل سياسي داده‌ايم و منتظر هستيم تا شوراي نگهبان نظرش را اعلام کند چرا که تا به حال به صورت نفيي نظرش را نداده است. شهيندخت ملاوردي ادامه داد: بر اساس جزء ۵ ماده ۱۰ ابلاغيه سياست‌هاي کلي نظام، شوراي نگهبان بايد شرايط کلي مدير و مدبر بودن رجل سياسي را تعيين و اعلام کنند. شش ماه از ابلاغيه گذشته است و هنوز تعريفي از اين دو موضوع ارائه نشده است. نه تنها براي زنان بلکه براي تمام متقاضيان رياست جمهوري تعريفي از رجل سياسي در دسترس نيست.معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با تعريف اين موضوع اميدواريم ديگر شاهد مشکلاتي که در اين دوره در ارتباط با گسترش حضور ثبت‌نام کنندگان رياست جمهوري وجود داشت، نباشيم و فقط افرادي که در چارچوب شرايط و معيارهايي که تعريف شده هستند براي ثبت‌نام در انتخابات رياست جمهوري اقدام کنند.

تهيه لوايح شفافيت مالي و مبارزه با مفاسد اقتصادي
معاون امور حقوقي رييس‌جمهوري با اشاره به اقدامات دولت در اين حوزه از تهيه لوايحي براي مبارزه با مفاسد اقتصادي و ايجاد شفافيت مالي خبر داد.به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام مجيد انصاري گفت: خوشبختانه اقدامات خوبي درحوزه معاونت حقوقي رياست‌جمهوري انجام شد که برخي در کميسيون‌هاي دولت و بعضي نيز همچنان در دست تهيه و پيگيري است.او گفت: لوايح بسيار خوبي در حوزه شفافيت مالي، جلوگيري از سوءاستفاده و مبارزه با فساد تهيه و آماده شده و تقديم آن به مجلس به‌منظور تصويب نهايي و پيگيري براي تحقق اين مساله يکي از کارهاي معاونت حقوقي رياست‌جمهوري در ماه‌هاي باقي مانده دولت است.معاون امور حقوقي رييس‌جمهور با اشاره به انتشار منشور حقوق شهروندي توسط دولت يازدهم خاطرنشان کرد: اجراي مفاد حقوق شهروندي نيز از ديگر برنامه‌هايي است که مي‌تواند در توسعه حقوق عمومي‌ياري برساند؛ البته بعضي از امور در حوزه حقوق شهروندي برعهده خود دولت و از اختيارات دولت است که بخشنامه‌هاي آن تهيه و ابلاغ شده و در دست اجراست و برخي از اين امور نيز نيازمند لوايح قانوني است که پيش‌نويس اين لوايح نيز تهيه شده و پيگيري تصويب اين لايحه‌هاي مربوط به حقوق شهروندي از ديگر اقداماتي است که بايد به انجام برسد.