افزايش حضور حقوقي‌هاي بورس در صنعت دارو
بيشترين تغيير مالکيت در صنايع بوسي از حقيقي‌ها به حقوقي‌ها طي فروردين ماه، از آن صنعت مواد و محصولات دارويي بود. به گزارش تسنيم؛ بررسي معاملات نخستين ماه‌امسال نشان مي‌دهد 56 درصد معاملات توسط اشخاص حقيقي و 44 درصد معاملات توسط اشخاص حقوقي صورت گرفته و در خالص معاملات برابر با 548 ميليارد ريال از مالکيت اشخاص حقوقي کاسته و به مالکيت اشخاص حقيقي افزوده شده است.
همچنين در ماه گذشته اشخاص حقيقي 57 درصد خريد و 55 درصد فروش را به خود اختصاص دادند و اين در حالي است که حقوقي‌هاي بازار، سهم 43 درصدي از خريد و 45 درصدي از فروش را به نام خود ثبت کردند.

رشد 171 واحدي شاخص کل بازار سرمايه 
در معاملات بورس تهران در آخرين روز دادوستدهاي اين هفته شاخص کل ۱۷۱ واحد رشد کرد و به رقم ۷۹ هزار و ۵۹۶ واحدي رسيد. همچنين آيفکس با رشد ۸.۸ واحدي تا رقم ۹۲۲.۳ بالا رفت.
ديروز چهارشنبه شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۱۷۱ واحد رشد کرد و به رقم ۷۹ هزار و ۵۹۶ واحدي رسيد. همچنين شاخص کل هم وزن پس از ۱۲۹ واحد رشد تا کانال ۱۷ هزار و ۵۷۵ واحدي بالا رفت.
شاخص آزاد شناور نيز پس از ۶۲ واحد رشد رقم ۸۷ هزار و ۵۸۰ واحدي را تجربه کرد و شاخص بازار اول با صعود هفت واحدي چندان تغييري نسبت به روز پيش از آن نداشت.

«وپسا» ۱۰درصد سهام خود را عرضه مي‌کند 
شرکت سرمايه‌گذاري صنعت پتروشيمي‌ساختمان خليج فارس داراي سرمايه 2500 ميليارد ريالي است و سهامدار عمده آن که شرکت عمران سرمايه آيريک خزر با مالکيت 98 درصدي است، تعهد کرده است 10 درصد سهام را در روز عرضه اوليه در معرض فروش بگذارد.
بيست‌وسومين نشست خبري «يک ديدار، يک عرضه» به منظور تشريح ظرفيت‌هاي شرکت «سرمايه گذاري صنعت پتروشيمي‌ساختمان خليج فارس» با نماد "وپسا" صبح ديروز در فرابورس ايران برگزار شد.به گزارش سنا، در نشست ديروز اعلام شد که «وپسا» ۱۰درصد سهام خود را عرضه ميکند.

سرمايه اپراتور اول به ۱۲۰۰۰ ميليارد ريال افزايش يافت
مجمع عادي ساليانه همراه اول صبح روز چهارشنبه با حضور ۹۵ درصد سهامداران تشکيل و با پيشنهاد تقسيم ۹۸ درصدي سود نقدي موافقت شد.
صبح ديروز چهارشنبه 6 ارديبهشت ماه 96، مجمع عادي ساليانه سهامداران شرکت ارتباطات سيار ايران (همراه اول) در کانون خليج فارس پژوهشگاه نيرو با حضور 94.86 درصد کل سهامداران اين شرکت بورسي برگزار شد.
در اين مجمع پس از ارائه گزارش عملکرد دوازده ماهه هيات مديره ازسوي صدوقي مديرعامل اين شرکت و همچنين قرائت گزارش حسابرس و بازرس قانوني به مجمع، صورت‌هاي مالي و ترازنامه و همچنين ساير اطلاعات مالي اين شرکت به تصويب رسيد. همچنين در اين مجمع 3 پيشنهاد به منظور تقسيم سود ميان سهامداران ارائه شد که شامل 570 تومان و 2 ريال معادل 80 درصد سود، 716 تومان معادل 100 درصد سود و درنهايت تقسيم 700 تومان سود معادل 98 درصد از سود قابل تقسيم به مجمع ارائه شد که در نهايت با موافقت سهامدار عمده پيشنهاد آخر مورد موافق و تصويب قرار گرفت. براساس قانون تجارت کمترين رقم سود محقق شده شامل مبلغ 716 ميليارد تومان سود خالص عملکرد تلفيقي شرکت همراه اول مبناي تقسيم ميان سهامداران عنوان شد. در اين مجمع سازمان حسابرسي به عنوان حسابرس و بازرس قانوني شرکت براي نظارت بر عملکرد هيات مديره در سال مالي 96 و همچنين تعيين 700 هزار تومان حق حضور اعضاي حقوقي هيات مديره به ازاي تشکيل هر جلسه و پاداش 700 ميليون توماني بابت عملکرد مالي سال 95 (براي سومين سال متوالي) براي اعضاي حقوقي هيات مديره به تصويب مجمع رسيد. بر اين اساس براي 5 عضو حقوقي هيات مديره همراه اول شامل شرکت مخابرات ايران، مخابرات استان تهران؛ مخابرات استان اصفهان، شرکت مهر اقتصاد مبين و شرکت گسترش الکترونيک مبين ايران اين پاداش تخصيص داده شد.
صدوقي مديرعامل همراه اول با بيان اينکه شرکت فرانسوي اورنج در سال گذشته ضمن بررسي صورت‌هاي مالي اين شرکت علاقه مندي خود را نسبت به همکاري اعلام کرده بود، هنوز نتيجه اين بررسي‌ها به شرکت همراه اول اعلام نشده است. وي با بيان اينکه بانک تجارت به تازگي خط اعتباري 100 ميليون يورويي را با نرخ 6 درصدي براي همراه اول ايجاد کرده است، گفت: عملکرد شرکت سرمايه‌گذاري بيمه دنا در سال گذشته با وجود سرمايه‌گذاري بر سهام شرکت‌ کنتورسازي و يا برخي شرکت‌هاي زيان ده حدود 60 ميليارد تومان سود خالص بوده و براساس برنامه راهبردي اين شرکت طي سال مالي جاري بر روي شرکت‌هاي دانش‌بنيان و استارت آپ‌ها سرمايه‌گذاري خواهد کرد.
دليل مسدود شدن تماس صوتي تلگرام از نگاه همراه اول
سرويس تماس صوتي تلگرام که اواخر فروردين ماه جاري در ايران و به گفته وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با مجوز اين وزارتخانه راه‌اندازي شد، به فاصله‌اندکي مسدود و با اختلال همراه شد و در آن مقطع مسوولان وزارت ارتباطات، شرکت ارتباطات زيرساخت و اپراتورهاي تلفن همراه، مسووليت فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي و سايت‌هاي مختلف را برعهده کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه و دستور مقام قضايي دانستند.
پس از اظهار نظرهاي مختلفي که از زمان مسدود شدن اين سرويس تاکنون از سوي مسوولان مربوطه در نهادهاي مختلف منتشر شد، امروز مديرعامل همراه اول در مجمع عمومي‌سالانه اين شرکت در پاسخ به يکي از سهامداران که درباره مسدود شدن تماس تلفني تلگرام سوال کرد و گفت آيا اين موضوع در سود شرکت تاثيري داشته اظهار کرد: وقتي تلگرام، تماس تلفني‌اش را راه‌اندازي کرد، منافع ملي مي‌طلبيد که اين سيستم در ايران راه‌اندازي نشود. مديرعامل همراه اول همچنين در جمع خبرنگاران با اشاره به مسدوديت تماس صوتي تلگرام، تاکيد کرد: اين سرويس طبق حکم قضايي مسدود شده است. با وجود اين همين حالا هم سرويس‌هاي صوتي و تصويري در ساير پيام‌رسان‌ها از جمله واتس اپ، ايمو، تانگو، اسکايپ و برخي ديگر از شبکه‌هاي اجتماعي فعال است. البته همين سرويس‌ها هم در برخي کشورها محدود هستند و از سرويس‌هاي بومي‌آنها استفاده مي‌شود و به هر صورت سياستي بود که به ما ابلاغ شد و البته جا دارد براساس نياز مشترکان درباره آن تصميم‌گيري جدي شود.
فرکانس تاليا به نفع همراه اول آزاد شد
همچنين صدوقي اظهارداشت: همراه اول در مدت 5 سال در 10هزار و 300 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري انجام داده که در مدت 11 سالي که در همراه اول هستم عملکردي مانند امسال نداشته‌ايم. مديرعامل همراه اول با بيان اينکه واگذاري سيمکارت کار آساني نيست، گفت: در سال 95 ده ميليون سيمکارت همراه اول واگذار شده که از اين تعداد 9.3 ميلييون سيمکارت رجيستر شده است و 800 هزار سيمکارت دائمي‌بوده‌اند در حاليکه کل مشترکان دائمي‌ساير اپراتورها کمتر از 70 هزار مشترک است.
وي افزود: همراه اول اکنون 83.3 ميليون سيمکارت در بازار دارد. وي از افزايش 20 درصدي سهم بازار همراه اول در سال 95 خبرداد و گفت: طبق گزارش 6 ماهه وزارت ارتباطات سهم همراه اول از بازار سيمکارت 58 درصد بود که با احتساب شبکه GSM روستايي در فاصله خرداد تا آذر 95 به 60 درصد رسيده است. صدوقي از آزادسازي فرکانس تاليا خبرداد و گفت: با اين فرکانس 8200 سايت نسل 3 راه‌اندازي شده که تقريباً 2 برابر تعداد سايت‌هاي نسل 3 اپراتور رقيب است.
وي گفت: توسعه نسل چهار که به دليل نداشتن فرکانس مناسب متوقف شده بود از سر گرفته شد و تنها در سال 95 در مدت 6 ماه 5 مگ از نسل 2 تخليه شد و 9 هزار و 400 سايت نسل 2 با سايت‌هاي جديد جايگزين شد. وي گفت: در نتيجه اين توسعه سريع، مشترکان همراه اول در ايام نوروز در ورود به شهرهاي جديد پوشش مناسب 3G و 4G را مشاهده کردند که در مجموع 1705 شهر و دهستان تحت پوشش نسل جديد قرار گرفته است.

افزايش رضايتمندي سهامداران با بهره‌گيري از سامانه «دارا»
مديرعامل شرکت سپرده‌گذاري مرکزي، سامانه دارا سهامداران را از سردرگمي‌در زمينه اطلاع از وضعيت سبد سهام خود، وضعيت افزايش سرمايه و پرداخت سود نجات مي‌دهد.
به نقل از سمات، محمد رضا محسني مديرعامل شرکت سپرده گذاري مرکزي، سامانه دارا سهامداران را از سردرگمي‌در زمينه زمينه اطلاع از وضعيت سبد سهام خود، وضعيت افزايش سرمايه و پرداخت سود نجات مي‌دهد. درگاه الکترونيکي سهامداران (دارا) در تيرماه سال 1395 با حضور رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدير عامل شرکت سپرده گذاري مرکزي و تسويه وجوه رونمايي شد. به گفته محسني مديرعامل شرکت سپرده گذاري مرکزي، سامانه دارا سهامداران را از سردرگمي‌در زمينه زمينه اطلاع از وضعيت سبدسهام خود، وضعيت افزايش سرمايه و پرداخت سود نجات مي‌دهد. مشروح اين گفتگو به شرح ذيل است:
 سامانه دارا از چه زماني تشکيل شد؟
سازمان بورس و اوراق بهادار براي بهبود شفاف سازي اطلاعاتي بازار سرمايه در نيمه نخست سال 1394 مراحل ابتدايي شروع به کار سامانه دارا را در دستور کار خود قرار داد و پس از يکسال درگاه الکترونيکي سهامداران موسوم به سامانه "دارا" در تيرماه سال 1395 راه‌اندازي شد.
سامانه دارا با چه هدفي آغاز به کار کرد؟
سامانه دارا با اعلام خودکار تغييرات پرتفوى به سهام داران، ضمن صرفه جويى در وقت و هزينه آنها، موجب افزايش شفافيت در پرتفوى سهامداران از طريق اطلاع رسانى روزانه تغييرات دارايى روى تلفن‌هاى همراه مي‌شود. مهمترين هدف سامانه دارا، متنوع سازي سرويس دهي به سهامداران است، به طوري که روي دستگاه‌هاي هوشمند از جمله موبايل و تبلت، مي‌توان برنامه دارا را نصب و راه‌اندازي کرد تا سهانداران بتوانند از طريق اين دستگاهها با سپرده گذاري در ارتباط باشند.
از ديگر اهداف اين سامانه مي‌توان به صرفه جويي در هزينه‌ها و نيروي انساني اشاره کرد. همچنين سامانه دارا موجب مي‌شود که خدمات عمومي‌تسهيل يابد و امنيت و اطمينان و سرعت در خدمات دهي براي سرمايه گذاران فراهم شود.
چرا شرکت سپرده‌گذاري مرکزي راه‌اندازي اين سيستم را در دستور کار خود قرار داد؟
با توجه به اينکه استفاده از فناوري اطلاعات موجب افزايش بهره وري، کاهش هزينه‌ها و تسهيل خدمات عمومي‌و افزايش امنيت مي‌شود، شرکت سپرده گذاري مرکزي تلاش کرده است تا بر پردازش و توليد اطلاعات تمرکز داشته باشد چرا که اين امر موجب امنيت، اطمينان و سرعت در خدمات دهي مي‌شود. البته سامانه دارا سه فاز دارد که در حال حاضر فقط فاز نخست آن راه‌اندازي شده است.
استفاده از سامانه دارا روي جذب سرمايه‌گذاري چه تاثيري گذاشته است؟
درگاه الکترونيکي سهامداران موسوم به سامانه "دارا" موجب افزايش امنيت سرمايه گذاري در کشور خواهد شد که اين امر موجب افزايش سرمايه گذاري در کشور مي‌شود. سهامداران با استفاده از اين سامانه، مي‌توانند از آخرين وضعيت سهام خود مطلع شوند، به طوري که اين سامانه به سهامداران اخطار مي‌دهد که وضعيت سهامشان به چه صورت است تا سهامدار تصميم بگيرد خريد کند يا سهام خود را بفروشد.