آيت الله مکارم شيرازي در نقد از وعده‌های کاندیداها:
فلسفه اصلي قوانين انتخابات به ويژه در زمينه فعاليت رسانه‌ها ناظر بر ايجاد فضاي برابر و عادلانه براي نامزدها در جهت تبليغات است.
کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com
همچنين قوانين انتخابات به دنبال ايجاد موانعي پيش روي تخريب و اقدام‌هاي غيراخلاقي و غيرمنصفانه رقبا در برابر يکديگر است. اما برخي از نامزدها و حاميان شان آنچنان از مرز اخلاق و ادب و انصاف فاصله مي‌گيرند که گويي هرگز دراين وادي نبوده‌اند. اکنون که در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا قرار داريم، کلمات، جملات و رفتارهايي از سوي فعالان انتخابات مطرح مي‌شود که جاي تعجب و تاسف دارد. اما همه کساني که اين رفتارها را در اين روزها مشاهده کرده‌اند، از هر تريبوني براي نصيحت استفاده کرده‌اند.
حکومت چهار روزه ارزش دروغ ندارد
در اين رابطه آيت‌الله مکارم شيرازي در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم ، فرصت را غنيمت شمرد و گفت: آيا سزاوار است براي رسيدن به ۴ روز حکومت، دست به دروغ و تهمت بزنيد؟ بياييد انتخابات اسلامي‌برگزار کرده و نامزدها فقط خدمات خود را اعلام کنند؛ چرا پيشرفت خود را در نابودي ديگري مي‌دانيد؟ البته برخي نيز نظام را براي پيشرفت خود تخريب مي‌کنند که حرکتي نادرست است.به گزارش خبرگزاري حوزه، آيت‌الله مکارم شيرازي به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: اختراعات بشر خوب است، اما شمشير دو لبه است که مي‌توان در مسير خوب و بد از آن استفاده کرد که غالبا در مسائل بد به کار گرفته مي‌شود.وي ادامه داد: نيروي اتم مي‌تواند خدمات بسياري به بشريت داشته باشد؛ اما از آن طرف مي‌تواند به بمب نيز تبديل شده و صدها هزار نفر را قرباني کند.اين مرجع تقليد اظهار کرد: يکي از اين اختراعاتي که اخيرا در اختيار قرار گرفته و شمشير دو لبه است، فضاهاي مجازي است که از يک طرف مي‌تواند وسيله پيشرفت جامعه بشري شده و از طرف ديگر وسيله‌اي براي نشر زشتي‌ها، آلودگي‌ها، تهمت‌ها و ... شود.آيت‌الله مکارم شيرازي خاطرنشان کرد: پخش شايعات يکي از کارهاي نامناسب در فضاي مجازي است که معمولا از طرف دشمنان انجام مي‌گيرد؛ چراکه فقط به فکر تخريب هستند و ما بايد از اين دسيسه‌ها آگاه بوده و بازيچه دست مخالفان نباشيم.اين استاد حوزه تصريح کرد: شايعه‌پراکني و پخش اراجيف سبب تزلزل جامعه شده و از نظر اسلام گناه بزرگي است؛ آيا سزاوار است براي رسيدن به ۴ روز حکومت، دست به دروغ و تهمت بزنيد؟ بياييد انتخابات اسلامي‌برگزار کرده و نامزدها فقط خدمات خود را اعلام کنند؛ چرا پيشرفت خود را در نابودي ديگري مي‌دانيد؟ البته برخي نيز نظام را براي پيشرفت خود تخريب مي‌کنند که حرکتي نادرست است.اين مفسر قرآن کريم بيان کرد: بحمدالله کشوري مقتدر و توانا داريم؛ البته مشکلاتي نيز دارد که دشمن به دليل همان توانايي به دنبال مشکل تراشي است و بايد مطابق با توانايي خود به ساخت کشور بپردازيم.آيت‌الله مکارم شيرازي با بيان اين که اصل انتخابات را تقويت خواهيم کرد، اظهار کرد: ما در مسئله انتخابات نه هيچ دخالتي کرديم و نه خواهيم کرد و مطلقا درباره جناح‌ها ورودي نکرده و نخواهيم داشت
اخلاق را زير پا نگذاريم
از سوي ديگر وزير ارشاد از زاويه ديگري به رفتارهاي نامناسب نگاه کرد و گفت: تاکنون از تقريبا ۱۱ هزار کانال بالاي ۵ هزار نفر ۸ هزار کانال ثبت نام کردند و به تدريج بقيه در حال ثبت هستند.به گزارش ايلنا، سيد رضا صالحي اميري در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت: مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي به رياست رييس جمهور و سران سه قوه تشکيل شد و مقرر شد ساماندهي و صيانت فضاي مجازي انجام شود. اين عمل با دو هدف اصلي در فضاي مجازي بايد همراه باشد؛ يکي دسترسي آزاد همگان به فضا مجازي و دوم پالايش اموري که با مسائل ديني، اخلاقي و شئونات ما مغاير است. در اين خصوص شوراي عالي تصويب کرد که ما کانال‌هاي بالاي ۵۰۰۰ نفر را ثبت کنيم و قبل از آن همه خبرگزاري‌ها و سايت‌ها براي هرگونه فعاليت از وزارت ارشاد مجوز بگيرند.او افزود: تاکنون از تقريبا ۱۱ هزار کانال بالاي ۵ هزار نفر ۸ هزار کانال ثبت نام کردند و به تدريج بقيه در حال ثبت هستند ما معتقد هستيم مي‌توانيم از طريق ثبت هرگونه فعاليت در فضاي مجازي که مجاز است فعاليت کرد مشروط به اينکه مغاير قانون و شئونات نباشد. هدف از اين کار اين است که هرگونه فعاليت شناسنامه‌دار باشد. و اگر فردي خواست شکايتي کند امکان پيگيري حقوقي باشد. در همه دنيا هم اين رويه معمول است.صالح اميري در پاسخ به اينکه چه توصيه‌اي به رييس جمهور دوازدهم در حوزه کاري خود داريد ، گفت: پيشنهاد من به رييس‌جمهور آتي اين است که حوزه فرهنگ با را به عنوان زيرساخت توسعه ملي در نظر بگيرد، فرهنگ، پايه توسعه است جامعه قبل از هر چيز نياز به فرهنگ و سبک زندگي دارد.او افزود: دولت صداقت داشته باشد. مردم صداقت را بر همه چيز ترجيح مي‌دهند و از وعده‌هايي که واقعا غيرقابل جذب است پرهيز کنند انقدر اين صندلي ارزش ندارد که انسان اخلاق را زير پاي گذاشت.
تفاوت بر سر اخلاق است
رييس قوه قضاييه با بيان اين‌که «راه براي برگزاري انتخاباتي در تراز جمهوري اسلامي‌و در چارچوب موازين قانوني باز است»، خاطرنشان کرد: همانگونه که بارها بيان شده، تفاوت نظام جمهوري اسلامي‌با ساير نظام‌هاي سياسي دنيا در محور بودن ارزشها و اصول اخلاقي است. در همين راستا نامزدها بايد توجه داشته باشند که به هيچ عنوان اقدام به تخريب رقبا نکنند و علاوه براين در دادن وعده‌هاي انتخاباتي هم تجاوز از واقعيت نداشته باشند زيرا چنين کاري موجب مي‌شود که وعده‌هاي بي‌پايه و اساس بيان شود و اين خود يک نقطه ضعف براي کانديداها به شمار مي‌آيد. آيت الله صادق آملي لاريجاني با بيان اين‌که «وعده‌هاي خلاف واقعيت به نوعي مي‌تواند فرد را از عدالت ساقط کند»، تصريح کرد: عدم اهانت و عدم تخريب از مهمترين نکاتي است که بايد مورد توجه کانديداها قرار گيرد البته انتقاد به برخي روش‌ها مانعي ندارد منتها نقد نبايد رنگ و بوي تخريب و توهين به خود بگيرد.
دوران سوپرمن بودن گذشت
در همين رابطه رييس مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: دوران سوپرمن بودن گذشت؛ اين که افراد خودشان را طوري معرفي کنند که يک شبه مي‌توانند مشکلات را حل کنند، گذشته است. نامزدها بايد کار تيمي‌کنند؛ بايد با کار تيمي‌مشکلات را حل کرد و داراي برنامه بود.کاظم جلالي در گفت وگو با ايرنا افزود: نظام انتخاباتي را نبايد به سمت رقابت اشخاص پيش ببريم بلکه رقابت‌ها بايد به سمت رقابت در برنامه‌ها باشد.وي ادامه داد: بهترين وضعيت اين است که مردم ارزيابي کنند چه کسي وضعيت کشور را بهتر مي‌شناسد. نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اين که صحنه سياسي انتخابات بايد با نشاط باشد، اضافه کرد: بهترين حالت در صحنه انتخابات اين است که کانديدا برنامه‌هاي خود را اعلام کنند. جلالي افزود: واقعيت‌هاي اقتصاد امروز کشور را بايد کاملا دريافت و بر اساس آن صحبت کرد، کانديدا بايد بتوانند حرف‌هاي خود را منتقل کنند و مردم ارزيابي درست داشته باشند.اين نماينده مجلس اظهار داشت: انتخابات بايد با نشاط برگزار شود، توهين و تخريب نشود زيرا توهين و تخريب در انتخابات جواب نمي‌دهد.با اشاره به اين که توهين و تخريب در انتخابات جواب نمي‌دهد گفت: بايد تلاش کنيم که انتخابات با نشاط برگزار شود، کانديدا بايد بتوانند حرف‌هاي خود را منتقل کنند و مردم نيز ارزيابي درست داشته باشند
توهين و بي ادبي مغاير ارزش‌هاي اسلامي‌
د رهمين رابطه آيت الله حسين مظاهري در درس اخلاق افزود: ائمه معصومين(ع) در ابعاد مختلف زندگي خود همواره رعايت ادب، خدمت به مردم و رفتار مودبانه با ديگران را مورد تاکيد و توجه قرار داده‌اند.وي بيان کرد: رفتار ائمه معصومين(ع) از جمله‌امام موسي کاظم(ع) در برابر بد رفتاري‌هاي ديگران و همچنين برخورد با افراد مختلف توصيه و تاکيد بر رفتار خوب و اخلاقي داشته و رفتار آن‌ها الگويي جامع براي همگان است.رئيس حوزه علميه اصفهان با اشاره به اينکه صدمه به شخصيت افراد کاري ناپسند و مورد خشم خداوند است، تصريح کرد: برخي از افراد به راحتي آبروي ديگران را تخريب و به شخصيت‌هاي مردم جامعه توهين مي‌کنند و اين افراد از عذاب آخرت و نتايج رفتار بدخود بي خبر هستند.وي افزود: افرادي که به عنوان يک انسان حسابي و جامعي هم نيستند نيز نبايد مورد تهمت و تخريب شخصيت قرار گيرند و همواره بايد با رفتار خوب و مودبانه در جامعه زندگي کرد.آيت الله مظاهري با اشاره به اهميت خدمت به مردم و احترام به شخصيت افراد خاطرنشان کرد: خدمت به مردم و احترام به آنان بسيار ثواب دارد و چنين رفتاري موجب ثبت ثواب حج مقبول براي افراد در پرونده اعمال آنان مي‌شود.وي خاطرنشان کرد: براي مقبوليت اعمال حج يک حاجي زحمات زيادي را متحمل مي‌شود تا اينکه حجش مقبول و ثواب آن را در درگاه حضرت حق بگيرد اما يک خدمت به مردم و احترام به آن‌ها موجب ثبت چنين ثواب و اجر عظيم مي‌شود.
بر اخلاقي رسانه‌هاي منتقد دولت
اما نگاهي کوتاه و گذرا به صفحات کاغذي و مجازي رسانه‌هاي منتقد دولت در روزهاي تبليغات انتخاباتي گوياي سبقت جويي برخي از اين رسانه‌ها از يکديگر براي تخريب مسوولان اجرايي با بدترين شکل ممکن است؛ رويکردي که افزون بر زير سوال بردن فلسفه قانون انتخابات، گاه نص آن را نيز ناديده مي‌گيرد.به گزارش ايرنا، خط تخريبي که از زمان روي کار آمدن دولت يازدهم به راه افتاده، هجمه‌ها در آستانه انتخابات دوازدهم به شکلي چشمگير شدت گرفته حال آنکه قانون انتخابات چارچوب‌هاي مشخصي را پيش روي رسانه براي فعاليت انتخاباتي قرار داده است. شماري از رسانه‌ها به واسطه بهره مندي از بودجه و منابع دولتي از تبليغ براي نامزدها منع شده‌اند و درباره ديگر رسانه‌ها نيز قواعد مشخصي براي پرهيز از ناهنجاري‌هاي انتخاباتي وضع شده است.رسانه‌هاي پرشماري که طي نزديک به چهار سال گذشته بي وقفه دولت را هدف قرار داده‌اند، در روزهاي اخير بر حجم آتشبار خود افزوده‌اند و فضايي عليه مسوولان اجرايي و دستاوردهاي دولت به راه‌انداخته‌اند که علاوه بر دايره اخلاق و انصاف، مرزهاي قاعده و هنجارهاي قانوني را در هم مي‌شکند.مساله قابل تامل تر اقدام رسانه‌هايي است که با بودجه عمومي‌و دولتي به ستاد انتخاباتي رقباي دولت تبديل شده يا همه توان خود را صرف تاختن بر مسوولان اجرايي به ويژه نامزدهاي دولت ساخته‌اند. يک ماه پيش از اين بود که «مجيد انصاري» معاون حقوقي رييس جمهوري در اين باره بيان داشت: تعداد زيادي رسانه و سايت با پول بيت المال عليه دولت فعاليت مي‌کنند. چند روز پيش بود که يکي از چهره‌هاي رقيب و منتقد جدي دولت، نتيجه تحقيقي را درباره سوگيري‌هاي سياسي يکي از خبرگزاري‌هاي کشور که مانند روزنامه اشاره شده مشمول ممنوعيت تبليغ انتخاباتي است، منتشر ساخت. بر اساس اين تحقيق، خبرگزاري مزبور در 232 عنوان خبر، گزارش و تحليل خود در هفته پاياني فروردين ماه، در کمتر از سه درصد توليدات خبري خود نسبت به رييس دولت يازدهم رويکرد مثبت داشته در حالي که رويکرد مثبت اين خبرگزاري در قبال 2 تن از نامزدهاي رقيب 78 و 93 درصد بوده است. در مقايسه با رويکرد منفي 62 درصدي اين رسانه در قبال رييس جمهوري يازدهم و نامزد انتخابات دوازدهم ، سوگيري منفي خبرگزاري مورد بررسي درباره دو نامزد رقيب صفر درصد بوده است.صرف نظر از اين تحقيق، باز کردن صفحه نخست اين خبرگزاري بازتاب شعارهاي نامزدهاي رقيب رييس جمهوري را مي‌نماياند. در مقابل هشت گزارش ويدئويي براي زير سوال بردن وعده‌هاي «حسن روحاني» در اين رسانه انتشار يافته است. در خبرگزاري رسمي‌ديگر تا همين زمان 22 گزارش براي تخريب و زيرسوال بردن عملکرد دولت با کليدواژه «کليد» در عنوان منتشر شده و در صدر اخبار قرار گرفته تا گوياي قانون گريزي اين رسانه‌ها باشد.به اين ترتيب مي‌توان شاهد موارد گوناگون نقض قانون انتخابات از سوي رسانه‌هايي بود که علاوه بر نقد قانونگرايي دولت يازدهم، اين دولت را به برنتافتن انتقاد و تحمل نکردن مخالفان و منتقدان متهم مي‌سازند.
به سمت توهين و تخريب نرويد
اما بدترين حالت اين است که نامزدهاي انتخابات به جاي ارايه راهکار، به توهين وتخريب بپردازند که در روزهاي اخير به وضوح شاهد بوده‌ايم. اما آيا برخوردي با اين افراد صورت مي‌گيرد. در اين رابطه دادستان کل کشور خطاب به همه کساني که قصد ورود به عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي دارند و همه افرادي که در اين زمينه فعاليت خواهند کرد گفته است که در فضاي مجازي به سمت تخريب و توهين به ديگران و به سمت تخلفات و جرايم نروند و اگر چنين کردند بعد گلايه نکنند که چرا فلان سايت فيلتر و يا بسته شد. حجت الاسلام محمدجعفر منتظري با تاکيد بر رصد فعاليتهاي انتخاباتي در سطح جامعه و در فضاي مجازي به منظور تامين امنيت فضاي انتخابات، افزود: ايجاد فضاي انتخاباتي سالم، تامين امنيت انتخابات و برخورد با مجرمان و افرادي که قصد برهم زدن فضاي انتخابات را دارند، از جمله وظايف ماست که در انجام آن کوتاهي نخواهيم کرد.دادستان کل کشور با تاکيد بر لزوم نظارت جدي بر فعاليت‌هاي انتخاباتي در فضاي مجازي ، اظهار کرد: به همه گروه‌ها و جريان‌هاي رسمي‌سياسي کشور که در چارچوب قانون حرکت مي‌کنند احترام مي‌گذاريم؛ با اين حال به معاونت مربوطه در دادستاني کل و دادستان‌هاي سراسر کشور تاکيد مي‌کنم که فضاي مجازي را لحظه به لحظه رصد کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بلافاصله برخورد مناسب و قانوني انجام دهند.دادستان کل کشور خطاب به همه کساني که قصد ورود به عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي دارند و همه افرادي که در اين زمينه فعاليت خواهند کرد اعلام کرد که در فضاي مجازي به سمت تخريب و توهين به ديگران و به سمت تخلفات و جرايم نروند و اگر چنين کردند بعد گلايه نکنند که چرا فلان سايت فيلتر و يا بسته شد.منتظري تصريح کرد: از همه مديران و افرادي که قصد ورود به اين عرصه را دارند انتظار مي‌رود در راستاي تحقق اهداف آسماني و الهي قران قدم بردارند و فضا را آلوده و مسموم نکنند.وي ادامه داد: از سخنران‌ها هم انتظار مي‌رود که به منفي بافي روي نياورند و از اهانت و جسارت به ديگران پرهيز کنند.

عليپور: خبرنگاري حوزه بيمه، رشد و گسترش محسوسي داشته است
اعضاي هيئت مديره انجمن حمايت از خبرنگاران بيمه با دبيرکل سنديکاي بيمه گران ديدار و گفتگو کردند.به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌سنديکاي بيمه گران، سيدمحمدعليپوردر ديدار با اعضاي هيئت مديره انجمن حمايت از خبرنگاران بيمه با اشاره به اهميت نقش رسانه‌ها در دنياي امروز، از رشد کيفي اطلاع رساني در حوزه بيمه اي ابراز رضايت کرد و گفت: در طي سالهاي اخير خبرنگاري حوزه بيمه رشد و گسترش محسوسي داشته است.
وي افزود: نقد عملکرد مديران اجرايي توسط اصحاب رسانه با رعايت معيار صداقت و توجه به رسالت خدمت به جامعه ضروري است. صنعت بيمه در کنار نقد درست نيازمند حمايت بجاي رسانه‌ها هم هست.
دبيرکل سنديکاي بيمه گران خاطرنشان ساخت: از مسائلي که هميشه در بحث توسعه بيمه مطرح مي‌شود فرهنگ بيمه است که در کنار مطلوبيت خدمات شرکت‌هاي بيمه براي جامعه ، نقش رسانه‌ها نيز بسيار تعيين کننده است.
در اين نشست اعضاي هيئت مديره انجمن حمايت از خبرنگاران بيمه نيز ضمن تشريح فعاليت‌هاي انجمن به بيان نظرات خود در خصوص مسائل و مباحث روز صنعت بيمه پرداختند.

برگزاري سمينار آموزشي صندوق
 بيمه حوادث طبيعي در پژوهشکده بيمه

پژوهشکده بيمه سمينار آموزشي صندوق بيمه حوادث طبيعي را با همکاري شرکت ترکر ري ترکيه برگزار مي‌کند
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌پژوهشکده بيمه اين سمينار آموزشي با هدف بهره گيري از دانش فني و انتقال تجارب در زمينه فرايندهاي اجرايي بيمه حوادث طبيعي در تاريخ 13 ارديبهشت ماه سال جاري از ساعت 9 الي 13 در محل پژوهشکده بيمه برگزار مي‌شود .
اين گزارش مي‌افزايد: محورهاي اصلي اين سمينار شامل ريسک زلزله و اطلاعاتي درباره صندوق‌هاي زلزله در کشورهاي مختلف، صندوق بيمه حوادث طبيعي ترکيه ( TCIP)، تاريخچه و ساختار ، مرور توانمنديهاي مديريت حوادث فاجعه بار طبيعي وساختار بيمه اتکايي اين صندوق است.
از ديگر محورهاي اين سمينار مي‌توان به جزييات برنامه بيمه اتکايي و اوراق قرضه TCIP ،چگونگي مدل سازي ريسک‌ها و نقش کارگزار بيمه اشاره
کرد. گفتني است در اين سمينار کارشناساني از شرکت‌هاي بيمه، پژوهشکده سوانح طبيعي، سازمان مديريت بحران کشور، جمعيت هلال احمر، سازمان پدافند غير عامل کشور، صندوق تامين خسارت‌هاي بدني ، پزوهشکده حوادث و بلايا، انجمن مهندسي زلزله ايران، مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، سنديکاي بيمه گران ايران، انجمن حرفه اي کارگزاران و انجمن ارزيابان خسارت شرکت مي‌کنند.

انتصاب مديران بيمه‌کوثر
طي حکمي‌ازسوي مديرعامل شرکت بيمه‌کوثر مديران بيمه‌هاي درمان و بازاريابي و مناقصات منصوب شدند.به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌و اعلام مدير اداري و پشتيباني بيمه‌کوثر؛ محمدحسين سلطاني به‌عنوان سرپرست مديريت بيمه‌هاي درمان و لاله کريمي‌مدير بيمه وکالت با حفظ سمت به‌عنوان مدير بازاريابي و مناقصات معرفي شدند.
حسن شعباني از زحمات و تلاش‌هاي جواد همايي و پيمان قرباني مديران سابق بيمه‌هاي درمان و بازاريابي و مناقصات تقدير و تشکر کرد و توفيقات روزافزون ايشان را از خداوند منان خواستار شد.

اسماعيل دلفراز: اجراي طرح نسيم بيمه سرمد
در تمامي‌شعب بانک صادرات

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌بيمه سرمد، نشست هم‌انديشي بانک و بيمه، با حضور اسماعيل دلفراز، مديرعامل بيمه سرمد، جمشيد جام‌خانه، مشاور اجرائي مدير عامل و معاون شعب و بازاريابي بانک صادرات و همچنين معاونان و مديران ارشد دو سازمان برگزار شد. در جريان اين نشست که با هدف توسعه همکاري‌هاي متقابل بانک و بيمه برگزار شد، فعاليت شعب بانک صادرات در زمينه صدور بيمه‌نامه عمر مانده‌بدهکار و همچنين اجراي تفاهم‌نامه طرح نسيم، مورد بررسي قرار گرفت.
در اين ديدار، اسماعيل دلفراز، مديرعامل بيمه سرمد، با اشاره به لزوم تقويت همکاري بانک و بيمه، از تلاش‌هاي صورت گرفته براي جذب پوتفوي بيمه‌اي مشتريان بزرگ بانک صادرات در بيمه سرمد قدرداني کرد. وي با بيان اينکه در سال گذشته 500 شعبه بانک به‌منظور بازاريابي و فروش بيمه‌هاي استاندارد (آتش‌سوزي، مسئوليت، حوادث و سفر) آموزش ديدند، نسبت به فعاليت تمامي‌شعب بانک صادرات در اين زمينه ابراز اميدواري کرد.
توسعه فعاليت بانک در حوزه بيمه‌نامه عمر مانده بدهکار، که پرداخت وجوه تسهيلات در صورت فوت وام‌گيرندگان را تضمين مي‌کند، از ديگر موضوعاتي بود که در اين جلسه بر لزوم آن تاکيد شد.
در پايان مديران بانک صادرات و شرکت بيمه سرمد بر لزوم برگزاري مستمر جلسات هم‌انديشي در خصوص همکاري متقابل اين دو سازمان تاکيد کردند و اين ديدارها را گامي‌موثر در پيگيري اجراي طرح‌هاي مشترک بانک و بيمه دانستند.

عباس زادگان: مشکل ساختمان پلاسکو
آشنا نبودن مديران با ريسک بود

مدير عامل شرکت بيمه تجارت نو گفت: مشکل ساختمان پلاسکو آشنا نبودن مديران با ريسک بود و دو برنامه اصلي و محوري اين شرکت، در سال 96 تمرکز بر بيمه عمر و انرژي و کنترل ريسک‌ها در اين دو حوزه مي‌باشد.
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از اخبار پولي مالي- محمد عباس زادگان، مدير عامل بيمه تجارت نو مهمترين وظيفه دولت آينده را توليد، سرمايه گذاري و اشتغال دانست و در اين خصوص بيان کرد: براي رفتن به سمت توليد و سرمايه گذاري به سلسله ابزارهايي نياز داريم. يکي از آن‌ها، موضوع "ايمني" است که هدف اصلي شرکت‌هاي بيمه مي‌باشد.
وي تصريح کرد: ايمني و مصون نگاه داشتن سرمايه‌هاي واحدهاي توليدي و منابع انساني در برابر حادثه، يکي از مهمترين اولويت‌هاي حوزه بيمه است که دولت براي اين موضوع حتماً بايد برنامه مشخصي داشته باشد؛ ‌زيرا در حال حاضر ميزان تلفات و مجروحان ناشي از عمليات رانندگي بخصوص در جاده‌ها موجبات نگراني همگان شده است.
عباس زادگان، يکي از وظايف اصلي شرکت‌هاي بيمه را گسترش آموزش‌هاي مربوط به ريسک، آگاه کردن دستگاه‌ها نسبت به ريسکي که وجود دارد و کمک به آنها در جهت ايمن سازي در مدتي که پوشش بيمه دارند، دانست.
وي خاطر نشان ساخت: در شرکت بيمه تجارت نو يکي از مهمترين اولويت‌ها، دادن سرويس‌هاي مشاوره ريسک و ايمني به مشتريان به خصوص در بخش انرژي، بيمه‌هاي مهندسي و حوزه توليد است. در حالي که اين فعاليت‌ها وظيفه اختصاصي بيمه‌ها نيست و دولت بايد در اين خصوص برنامه‌هايي داشته باشد.
وي يکي از مهمترين دليل ايجاد حادثه پلاسکو را آشنا نبودن با موضوع ريسک مديران ساختماني دانست و در اين باره تصريح کرد: مشکل ما اين است که مديران ساختمان‌هاي بلند مرتبه با موضوع ريسک به معني فني و ايمني آشنا نيستند و حداکثر آشنايي آنها با کاربرد کپسول‌هاي آتش نشاني است.
به گفته عباس زادگان براي جلوگيري از وقوع آسيب‌هاي نظير پلاسکو، تحقيقات و مطالعاتي به عمل رسانديم و درصدد هستيم با برگزاري سميناري در ۱۳ ارديبهشت ماه با همکاري بانک تجارت، بتوانيم بررسي‌هايي در جهت کاهش اين نوع ضايعات به عمل رسانيم و تجزيه و تحليل‌هاي قوي براي ريسک‌هاي اين نوع ساختمان‌ها به دست آوريم. اميدورايم که از اين سمينار استقبال به عمل آيد تا بتوانيم هر ساله آن را تمديد نماييم.
وي اضافه کرد: در اين سمينار که با حضور جمعي از مديران ساختمان‌هاي بلند تجاري و مسکوني برگزار مي‌گردد، ريسک‌هايي که ساختمان‌ها را تهديد مي‌کند شناسايي و شرايط ايمن سازي برايشان ارائه مي‌شود.
مدير عامل بيمه تجارت نو، دو برنامه اصلي و محوري بيمه تجارت نو را در سال 96 تمرکز بر بيمه عمر و انرژي دانست و در اين خصوص خاطر نشان ساخت: تمرکز بر بيمه انرژي کشور که يک بخش حادثه زا و نيازمند کنترل ريسک است، يکي از اولويت‌ها ماست و براي اينکه بتوانيم عمليات ريسک بخش انرژي را کنترل کنيم از کارشناسان غير ايراني براي مشاوره و تهيه طرح بهره گرفته‌ايم. همچنين بحث بيمه عمر در خصوص پوشش دهي خطراتي مثل سرطان، آلزايمر و... اولويت ديگر بيمه تجارت نو مي‌باشد.
به گفته عباس زادگان، بر خلاف بيمه‌هاي ديگر که بيشتر در بخش اتومبيل و... فعال هستند بيمه تجارت نو بيشتر در دو حوزه بيمه عمر و انرژي متمرکز است و به دنبال اين است تا فرهنگ جديدي از بيمه را در کشور ايجاد نمايد.
وي ‌شعار امسال را سلامت جسم و روان معرفي کرد و در اين باره خاطر نشان ساخت: در بيمه عمر در تلاش هستيم تا سميناري در خصوص سلامت جسم و روان براي بيمه شده گان بگذاريم و به افراد تحت پوشش آگاهي‌هاي لازم را بدهيم.
گفتني است: همايش ريسک و ايمني توسط بيمه تجارت نو با همکاري بانک تجارت ١٣ ارديبهشت ماه 96 ساعت ٩صبح در محل سالن همايش ساختمان اعتباري بانک تجارت واقع در خيابان طالقاني روبروي هتل انقلاب کوچه بازرگان برگزار مي‌شود.

سرنوشت بانک‌ها عبرت شد؛
 IFRS براي بيمه‌ها مرحله اي اجرا مي‌شود

گروه مالي ملت و زيرمجموعه‌هاي اين شرکت سهامدار حدود ١٨ درصد از شرکت بيمه آسيا هستند که در نظر دارند 5 درصد از اين بلوک را عرضه کنند. لازم به ذکر است براي آن که شرکت‌هاي بيمه اي متحمل زيان ناگهاني و شديد نشوند استانداردهاي IFRS براي اين شرکت‌ها به طور مرحله اي اجرايي خواهد شد.
ابراهيم کاردگر مديرعامل شرکت بيمه آسيا در گفتگو با بورس 24 در خصوص واگذاري بلوک اين شرکت توسط گروه مالي ملت گفت: اين گروه از 18 درصد خود تنها 5 درصد خود را خواهد کرد که در اين صورت سيت هيئت مديره شرکت دچار تغيير نخواهد شد. گروه مالي ملت همچنان يک سيت هيئت مديره را در بيمه آسيا خواهد داشت.
وي ادامه داد: اين عرضه بلوک چندان تاثيري بر بيمه آسيا نخواهد گذاشت. آن چه که در سال جاري براي شرکت‌هاي بيمه اي مهم بوده الزام بيمه مرکزي و سازمان بورس مبني بر ارائه صورت‌هاي مالي بر اساس استاندارد IFRS است. در سال جاري شرکت‌هاي بيمه بايد اين استانداردها را اجرايي کنند.
وي تاکيد کرد: اما آنچه که مهم است، اجرايي شدن اين استانداردها گام به گام و مرحله به مرحله است. اين استانداردها مرحله به مرحله اجرايي خواهد شد و از طرف شرکت‌هاي بيمه بايد به بيمه مرکزي ارائه شود و پس از تاييد بيمه مرکزي صورت‌هاي مالي در اختيار حسابرس قرار مي‌گيرد و پس از تاييد مجامع شرکت‌ها برگزار خواهد شد.
وي افزود: بيمه مرکزي استانداردهاي IFRS را مرحله اي کرده و پس از اجرايي شدن هر مرحله وارد مرحله بعدي خواهد شد. به همين دليل انتظار نمي‌رود سرنوشتي که بانک‌ها داشتند نصيب بيمه اي‌ها شود. به علت سرنوشتي که بانک‌ها داشتند اجرا شدن اين استانداردها براي شرکت‌هاي بيمه اي مرحله مرحله شده است.
وي تاکيد کرد: در سال جاري شرکت بيمه آسيا در نظر دارد تا سهم بيشتري از بيمه خود را به بيمه‌هاي زندگي و عمر تخصيص دهد. اين ميزان در فروردين 96 نسبت به 95 حدود 38 درصد رشد را نشان مي‌دهد. رشد اين بيمه‌ها در بودجه شرکت‌هاي بيمه اي بسيار مناسب تر از ساير بيمه‌ها است.
کاردگر عنوان کرد: سياست بيمه آسيا براي سال جديد متمرکز بر حوزه خرده فروشي و بيمه‌هاي زندگي است و در نظر داريم تمرکز سرمايه خود را بر روي بيمه‌هاي کلان و پروژه‌هاي بزرگ کم کنيم. چرا که هر چه قدر پروژه کوچک تر و خردتر باشد خروج و نگهداشت نقدينگي در آن آسان تر است. اعتقاد ما اين است که تمرکز بر حوزه‌هاي کوچک مانند بيمه عمر و زندگي، فروش شرکت را بيشتر تحت تاثير قرار مي‌دهد.
وي خبر داد: بيمه‌ها سال خوبي را خواهند داشت و مي‌توان اميدوار بود اتفاقات خوبي در اين شرکت‌ها بيفتد.

اهداء لوح سپاس
 بنياد شهيد استان کردستان به بيمه دي
بنياد شهيد کردستان به منظور تقدير از حفظ سلامت و حرفه اي گري همکاران بيمه دي استان ، لوح سپاسي را به اين بيمه تقديم کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه دي؛ پيرو بهبود ارتباطات بيمه دي استان و بنياد شهيد کردستان ، مديريت اين بنياد به دليل رضايتمندي از عملکرد خوب همکاران و انجام به موقع امور بيمه اي ، لوح سپاسي را به بيمه دي اهداء کرد.
در اين لوح آمده است که به دنبال تعامل بهينه با مجموعه بنياد و انجام امور بيمه اي کارکنان سازمان و رضايتمندي از خدمات ارائه شده و عقد چند قرارداد درمان و ... مديرکل بنياد شهيد استان کردستان لوح تقديري را به پاس خدمت رساني که در راستاي تکريم ارباب رجوع صورت گرفته ، به بيمه دي استان تقديم مي‌کند.

برگزاري نخستين دوره آموزشي بيمه حافظ
 در سال 1396

نخستين دوره‌اموزشي شعب و شبکه فروش شرکت بيمه حافظ در شعبه قشم برگزار شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌شرکت بيمه حافظ و بنا به اعلام معاونت برنامه ريزي وفناوري اطلاعات، در راستاي اجراي تقويم آموزشي اين شرکت در سال 1396، نخستين دوره‌اموزشي در حوزهاي آموزش مفاهيم پايه، عمومي‌و تخصصي بيمه اي و نرم افزارهاي کاربردي شرکت ونيز آموزش صدور بيمه نامه و آشنايي با مفاهيم مديريت کيفيت (ISO) و اصول برخورد با مشتري و فنون مذاکره بمدت 3 روز براي کارکنان شعبه قشم و شبکه فروش آن برگزار گرديد.
سعيدي، معاون برنامه ريزي و فناوري اطلاعات بيمه حافظ افزود: با توجه به اهميت بالاي آموزش و ارتقاي سطح دانش کارکنان شعب و شبکه فروش در حوزه‌هاي بيمه اي و بازاريابي، تقويم آموزشي براي کليه کارکنان در سطح ستاد شرکت و شعب و شبکه فروش تدوين و برنامه ريزي گرديده که تا پايان سال 1396، اجرايي
 خواهد شد.