عرضه سراسري بنزين يورو۴ در کلانشهرها
از سال گذشته تاکنون به طور متوسط روزانه ۲۰ تا ۲۲ ميليون ليتر بنزين يورو ۴ در سطح کلانشهرها عرضه شده است.با بهره برداري از سه طرح جديد پالايشي شامل فاز اول پالايشگاه ستاره خليج فارس و طرح‌هاي بنزين سازي پالايشگاه نفت لاوان و بندرعباس، عملا امکان عرضه سراسري با پوشش ۶۵ تا ۷۰ درصدي بنزين يورو۴ در سطح کلانشهرهاي کشور فراهم مي‌شود.بنابراين پيش بيني مي‌شود با راه‌اندازي اين سه طرح، به تدريج عرضه بنزين يورو چهار در کلانشهرهاي بندرعباس، رفسنجان، قم، چابهار، يزد، کرمان، بوشهر و... آغاز شود تا در مجموع بيش از ۱۵ کلانشهر کشور زير پوشش عرضه بنزين يورو ۴ قرار بگيرند.

بي‌آبي برچسب هميشگي زاينده‌رود
معاون وزير نيرو گفت: در حال حاضر وضعيت زاينده‌رود خوب است اما اگر تا شهريور ۹۶ پشت سد زاينده‌رود آب نداشته باشيم، با مشکل مواجه ميشويم.رحيم ميداني در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: طبق پيش‌بيني‌ها کشت پاييزه اصفهان انجام شده و کشاورزان کاشت خود را انجام داده‌اند و در حال حاضر نيز آب در زاينده‌رود جاري است.وي با بيان اينکه حجم ذخيره سد در زاينده‌رود تقريبا مثل سال گذشته است، عنوان کرد: بايد در انتهاي شهريور ماه‌امسال حداقل ۲۵۰ ميليون مترمکعب آب پشت سد زاينده‌رود داشته باشيم. طبق پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته اگر حجم ذخيره سد تا زمان مشخص شده کمتر باشد، به لحاظ شرب احساس نگراني مي‌کنيم.

قيمت جهاني نفت کاهش يافت
در حالي که‌امارها نشان از افزايش ميزان ذخاير نفت خام آمريکا و ميزان بي سابقه عرضه در ساير نقاط جهان دارد قيمت نفت ديروز کاهش يافت.به نقل از رويترز، در حالي که‌امارها نشان از افزايش ميزان ذخاير نفت خام آمريکا و ميزان بي سابقه عرضه در ساير نقاط جهان دارد و اين مسئله موجب شده تا ترديدها در مورد توانايي اوپک براي برقراري توازن در بازار افزايش يابد، قيمت نفت روز چهارشنبه روند کاهشي خود را از سر گرفت.قيمت نفت خام آمريکا پس از افزايش 0.7 درصدي در جلسه قبلي، ديروز با 13 سنت، معادل 0.3 درصد افت به 49 دلار و 43 سنت رسيد.


قفل خودکفايي با «تدبير» گشوده شد
قفل توسعه و بهره برداري از بزرگ‌ترين پالايشگاه ميعانات گازي خاورميانه که افزون بر خودکفايي کشور در تامين بنزين، ايران را به جمع صادرکنندگان اين فرآورده راهبردي وارد مي‌کند، با تدبير دولت يازدهم و اجراي توافق هسته اي برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) گشوده شد.
خودکفايي در توليد بنزين همواره در برنامه‌هاي درازمدت کشور پيش بيني شده و از مطالبات ديرينه و جدي مردم بود که در سال‌هاي گذشته به دلايل بي برنامگي و سوء مديريت ، تحقق نيافت.
ميانگين مصرف بنزين در سال 1395 روزانه نزديک به 74 ميليون و 600 هزار ليتر بود که 12 ميليون ليتر آن از محل واردات تامين مي‌شد.
از اين رو، تاخير در ساخت پالايشگاه ستاره خليج فارس در دولت‌هاي نهم و دهم سبب شد ساليانه مبلغ هنگفتي بابت واردات بنزين به اقتصاد ايران تحميل شود.
دولت يازدهم با تمرکز بر توسعه پالايشگاه ستاره خليج فارس که در سال‌هاي گذشته دچار سوءمديريت و کمبود نقدينگي شده بود و از ناتواني در تامين تجهيزات به دليل مانع تحريم رنج مي‌برد، يکي پس از ديگري موانع توسعه بزرگترين پالايشگاه توليد کننده بنزين کشور را برطرف کرد.
البته واحدهاي ديگر اين پالايشگاه مانند توليد گازوييل از پارسال کار خود را آغاز کرده و حتي توليد آزمايشي بنزين نيز توسط اين پالايشگاه انجام شده است اما براي پرهيز از افتتاح طرح‌هاي نمايشي، بهره برداري رسمي‌از واحد بنزين سازي پالايشگاه ستاره خليج فارس تا تثبيت توليد، اندکي به تاخير افتاد.
ظرفيت نهايي توليد بنزين اين پالايشگاه روزانه 36 ميليون ليتر بنزين يورو4 است که در مرحله نخست 12 ميليون ليتر توليد شده و به تدريج افزايش مي‌يابد.
برگزاري جشن ملي خودکفايي در تامين بنزين به لطف برجام
مديرعامل شرکت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين (تاپيکو- وابسته به سازمان تامين اجتماعي) که سهامدار اصلي پالايشگاه ستاره خليج فارس است، در اين باره گفت: با بهره برداري از مرحله نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس در آينده نزديک روزانه ١٢ ميليون ليتر بنزين يورو 4 به ظرفيت توليد بنزين کشور افزوده مي‌شود.
محمدحسن پيوندي در گفتگو با تارنماي وزارت نفت افزود: توليد بنزين در فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس از يک ماه پيش آغاز شده است و در ١٠ روز گذشته «کاتاليست» مربوط به تبديل بنزين معمولي به يورو 4 نصب شد که با موفقيت همراه بود.
به گفته مديرعامل تاپيکو، اکنون در پالايشگاه ستاره خليج فارس بنزين با بالاترين استانداردهاي روزآمد اروپا در حال توليد است که اين يک توفيق زيست محيطي براي کشور به شمار مي‌رود.
پيوندي، اين موفقيت را يک پيروزي ملي در سايه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دانست که پس از سال‌ها تحريم، با ورود تجهيزات اصلي از مهرماه پارسال با جديت و پيگيري وزير نفت و همه سهامداران به نتيجه رسيده است.
به گفته مديرعامل شرکت تاپيکو، طرح پالايشگاه ستاره خليج فارس، از اين رو طرح ملي به شمار مي‌آيد که ميعانات گازي به عنوان يک ماده خام را به بنزين تبديل مي‎کند که اين سياست، همسو با اقتصاد مقاومتي است و نه فقط کشور از واردات بنزين بي نياز مي‌شود بلکه ايران به باشگاه صادرکنندگان اين فرآورده راهبردي (بنزين) مي‌پيوندد.
پيوندي يادآوري کرد: پالايشگاه ستاره خليج فارس با مجموع ظرفيت پالايش روزانه 360 هزار بشکه ميعانات گازي ساخته شده است که ميعانات گازي معادل ٩ فاز پارس جنوبي را مصرف مي‌کند.
وي اعلام کرد: با بهره برداري از فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس بايد شاهد جشن ملي خودکفايي در تامين بنزين مورد نياز داخل باشيم و مردم آگاه شوند که اين موفقيت خيره کننده در سايه برجام به دست آمده است.
*جزييات راه‌اندازي بزرگ‌ترين پالايشگاه ميعانات گازي خاورميانه
پالايشگاه 360 هزار بشکه اي ستاره خليج فارس به عنوان بزرگ‌ترين پالايشگاه در دست ساخت ميعانات گازي منطقه خاورميانه، از ظرفيت توليد روزانه 36 ميليون ليتر بنزين و 14 ميليون ليتر گازوييل با استاندارد يورو چهار اتحاديه اروپا برخوردار است.
البته در گام نخست، فاز اول اين پالايشگاه به ظرفيت توليد روزانه 12 ميليون ليتر بنزين به طور رسمي‌افتتاح مي‌شود.
در کنار اين 2 فرآورده راهبردي نفتي، محصولات ديگري مانند 2 هزار تن در روز گازمايع، سه ميليون ليتر سوخت هواپيما و 130 تن گوگرد توليد و عرضه مي‌شود.
اين پالايشگاه متعلق به شرکت نفت ستاره خليج فارس، نخستين پالايشگاه در حال ساخت کشور است که از خوراک ميعانات گازي استفاده مي‌کند.
پالايشگاه ستاره خليج فارس در ضلع غربي پالايشگاه موجود (25 کيلومتري بندرعباس) و در زميني به مساحت 700 هکتار در دست تکميل است.
سهامداران اصلي اين پالايشگاه شامل شرکت سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين (49 درصد)، شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران (18درصد) و شرکت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي صنعت نفت ( 33درصد) مي‌شود.
قرارداد ساخت اين پالايشگاه در سال 1386 آغاز شد اما به دليل تحريم و سوءمديريت طبق برنامه پيش نرفت و بارها با تاخير افتاد.
توجه ويژه دولت يازدهم به اجراي زودتر طرح‌هاي ملي
معاون اول رئيس جمهوري چندي پيش درباره ساخت پالايشگاه ستاره خليج فارس گفت: پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس با توجه به ايجاد زمينه براي ورود ايران به باشگاه صادرکنندگان بنزين، قطع واردات بنزين، ايجاد ارزش افزوده و افزايش کيفيت بنزين داخل به عنوان يک طرح ملي و نقطه قوت کشور محسوب مي‌شود.اسحاق جهانگيري از حمايت دولت براي اجراي هر چه زودتر اين طرح طبق برنامه زمان بندي اعلام شده خبر داده و گفته بود: براي اجراي طرح‌هاي ملي از اين دست بايد مصوبه اي در دولت تهيه شود که مسئولان بدون دغدغه به انجام کار بپردازند و درگير روند اداري نشوند.
*خروج از خام فروشي
از اهداف ساخت اين پالايشگاه، جلوگيري از خام فروشي است.
پالايش 360 هزار بشکه در روز ميعانات گازي پارس جنوبي، توليد محصولات مطابق استانداردهاي کيفي اروپا، ايجاد ارزش افزوده بيشتر بر ميعانات گازي توليدي در پالايشگاه‌هاي گازي پارس جنوبي، پرهيز از صادرات مواد خام، تبديل مواد خام به فرآورده‌هاي با ارزش تر و اشتغالزايي بيشتر در کشور از ديگر اهداف ساخت اين پالايشگاه به شمار مي‌رود.
سه سياست کليدي صنعت پالايش نفت ايران در دوران پسابرجام افزايش ظرفيت پالايش نفت همزمان با ارتقاي کيفي توليد فرآورده‌هاي نفتي مطابق با استانداردهاي يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا به ويژه در توليد بنزين و گازوييل و کاهش سهم توليد نفت کوره در سبد پالايشي و قطع واردات فرآورده‌هاي نفتي بوده است.
در شرايط کنوني، ظرفيت پالايش نفت ايران به نزديک يک ميليون و 850 هزار بشکه در روز رسيده است و با بهره برداري از طرح‌هاي جديد پالايشگاهي همچون مجتمع پالايشي سيراف، پالايشگاه ستاره خليج فارس، پالايشگاه آناهيتا، بهمن گنو (جاسک) و پارس شيراز اين ظرفيت به سه ميليون و 200 هزار بشکه در روز افزايش مي‌يابد.يکي از مهمترين ويژگي‌هاي طرح‌هاي پالايشگاهي استفاده از خوراک ميعانات گازي است؛ به طوري که با بهره برداري از طرح‌هاي پالايشگاهي سيراف، پارس شيراز و ستاره خليج فارس در مجموع روزانه 860 هزار بشکه تقاضا براي مصرف ميعانات گازي در سطح پالايشگاه‌هاي کشور افزايش مي‌يابد.
از اين رو با بهره برداري از فازهاي جديد پارس جنوبي و تامين خوراک پالايشگاه‌هاي جديد و نوظهور ايران هدف‌هايي مانند توقف صادرات ميعانات گازي و خام فروشي اين محصول هيدروکربوري تحقق مي‌يابد و ظرفيت توليد و حتي صادرات انواع فرآورده‌هاي نفتي بالا مي‌رود.اکنون ايران از بين پنج فرآورده اصلي نفت، صادرکننده چهار مورد شامل گازوئيل، نفت سفيد، نفت کوره و گاز مايع است و بخشي از بنزين مورد نياز کشور از محل واردات تامين و توزيع مي‌شود.
 توقف واردات بنزين
آمارهاي رسمي‌نشان مي‌دهد ميانگين مصرف بنزين در سال 1395 روزانه نزديک به 74 ميليون و 600 هزار ليتر بود که 12 ميليون ليتر آن از محل واردات تامين مي‌شد.
در شرايط کنوني ظرفيت توليد بنزين پايه در پالايشگاه‌هاي نفت کشور بيش از 60 ميليون ليتر در روز است که با راه‌اندازي طرح‌هاي جديد افزايش مي‌يابد.
با بهره برداري از مرحله نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس، ظرفيت توليد بنزين کشور با استاندارد يورو4 نزديک به 12 ميليون ليتر در روز بالا مي‌رود و بدين ترتيب، ايران از واردات بنزين بي نياز مي‌شود.
به نقل از ايرنا، همزمان با پيشرفت ساخت فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس، آخرين مراحل راه‌اندازي طرح جديد توسعه و بهينه سازي پالايشگاه نفت بندرعباس و طرح جامع بهبود فرآيند و بهينه سازي ظرفيت در پالايشگاه نفت لاوان نيز در دست اجراست که با بهره برداري از اين دو طرح، روزانه نزديک به چهار ميليون ليتر به توليد بنزين کشور اضافه مي‌شود.
در کنار طرح پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس، با راه‌اندازي طرح‌هاي جديد بنزين سازي به جاي توليد بنزين معمولي، بنزين يورو4 در کشور عرضه و توزيع مي‌شود که اجراي اين طرح‌ها دستاوردهاي متعدد زيست محيطي بويژه در کلانشهرهاي کشور به همراه دارد.
اکنون ساخت خط لوله بندرعباس- انبار نفت رفسنجان، اسکله و مخزن‌هاي ذخيره سازي پالايشگاه با ظرفيت 11 ميليون بشکه نيز در دستور کار قرار گرفته است تا زيرساخت‌هاي لازم براي انتقال بنزين توليدي اين پالايشگاه به کلانشهرهاي کشور همچون شيراز، اصفهان و تهران فراهم شود.
*انتشار اوراق سلف 3 هزار ميليارد ريالي ستاره خيلج‌فارس در بازار سرمايه
از مشکلات اجراي طرح پالايشگاه ستاره خليج فارس، تامين منابع مالي مورد نياز آن بود که دولت با اختصاص بودجه‌هاي لازم از طريق منابع مختلف، قفل چندين ساله اين پالايشگاه را گشود.
شهريور پارسال براي تامين مالي ساخت اين پالايشگاه، سه هزار ميليارد ريال اوراق سلف براي بخش توليد بنزين اکتان 90 پالايشگاه ستاره خليج فارس منتشر شد؛ نکته جالب، فروش همه اوراق سه هزار ميليارد ريالي در مدت چند ثانيه بود.اوراق سلف نوعي از ابزارهاي تامين مالي اسلامي‌به شمار مي‌روند که براساس آن، پس از انتشار اوراق سلف، خريداران اين اوراق مي‌توانند در سر رسيد يا محصول را دريافت کنند يا معادل ارزش آن را.پس از عرضه اوراق سلف بنزين اکتان 90 پالايشگاه ستاره خليج فارس، يک ميليون و 400 هزار و 592 سهم با قيمت پايه 2 ميليون و 141 هزار و 950 ريال به فروش رفت.
زنگنه مطرح کرد:
زنگنه زمان قبل از اجراي توافق فريز نفتي را فاجعه اي براي ايران و توليدکنندگان متوسط و کوچک اوپک دانست.
وزير نفت در گفتگو با ايلنا درباره تغيير جايگاه ايران در اوپک اظهار داشت: کار مهمي‌که ما در اوپک انجام انجام داديم اين است که نظام سهميه بندي تا حدودي احيا شد.
وي دوران قبل از اجراي توافق فريز نفتي را فاجعه‌اي براي ايران و توليدکنندگان متوسط و کوچک اوپک دانست.
زنگنه تصريح کرد: بعد از نظام سهميه بندي نيم بندي که دوباره اعمال شده و باعث شده توليد هر کشوري سهم و عدد داشته باشد، ما نيز جايگاه مناسبي پيدا کرده‌ايم.
مردم تصميم مي‌گيرند کشور چطور اداره شود
همچنين بيژن نامدار زنگنه در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت: تا وقتي ما بنزين بطور مستمر توليد نکنيم هيچ برنامه‌اي براي اعلام خودکفايي آن نداريم هر وقت توليد بنزين مستمر شد و مقدار آن مشخص شد آن وقت اعلام مي‌کنيم.
وزير نفت تاکيد کرد: ما هيچ احتياجي به اقدامات نمايشي نداريم و تا وقتي از توليد مطمئن نشويم مراسمي‌نخواهيم داشت.
او در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه توصيه‌اي به رييس جمهور دوازدهم در حوزه کاري خود بگوييد، گفت: تدبير همچنان حاکم باشد و بر مبناي روش‌هاي شناخته شده در دنيا حکومت شود.وزير نفت در در پاسخ سوالي در مورد لزوم حضور حداکثري مردم در انتخابات گفت: اين حضور يک امر واضح است با توجه به فرمايشات رهبري مشارکت مردم يک حق و تکليف است، اگر ما شرکت نکنيم نبايد بعدا گله کنيم.
وي با بيان اينکه حضور مردم در دور کردن شرارت‌ها تاثيرگذار است، افزود: جمهوري اسلامي‌نشان داده از آراي مردم صيانت مي‌کند و همان راي خوانده و شمرده مي‌شود. ان‌شاالله مردم با حداکثر مشارکت فعال باشند تا بتوانيم اراده ملي را متجلي کنيم. .
زنگنه در جواب سوالي در مورد سرعت پروژه‌ها در دولت يازدهم گفت: آرزوي ما اين بود که سريع‌تر از اين پروژه‌ها را پيش ببريم اما توان ما همين قدر بود. من اصلا تحليل نکردم چه تحويل گرفتيم مشکل در هم‌ريختگي مديريتي داشتيم همه مشکلات پول نيست تدبير باشد، مشکل مالي هم حل مي‌شود.
زنگنه در مورد چشم‌انداز صنعت نفت در چهار سال آينده گفت: بستگي به تصميم مردم دارد مردم تصميم مي‌گيرند که کشور چطور اداره شود اين شش کانديدا نظرات متفاوتي دارند و هرکدام از اين‌ها بيايد سرنوشت کار متفاوت خواهد بود.
وزير نفت در مورد کار با شرکت هندي گفت: من گفته‌ام از نظر من آنها کنار گذاشته نشده‌اند و هنوز فرصت است ولي پيشنهادي که دادند مورد قبول شرکت نفت نيست.
شرکت آمريکايي گلدن پس از دولت ترامپ براي صادرات روزانه ۲.۲۱ ميليارد فوت مکعب گاز مجوز گرفت.
به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري اسپوتنيک، بر اساس بيانيه اي که از سوي وزارت انرژي آمريکا صادر شده، شرکت آمريکايي گلدن پس، که اداره يک پايانه ال ان جي در ايالت تگزاس را در اختيار دارد، از دولت ترامپ براي صادرات روزانه 2.21 ميليارد فوت مکعب گاز مجوز گرفته است.اين مجوز به اين شرکت اجازه مي‌دهد به هر کشوري که تحت تحريم‌هاي دولت آمريکا قرار ندارد گاز صادر کند.
اين مجوز شامل صادرات به کشورهايي که داراي موافقتنامه‌هاي تجاري با آمريکا نيستند نيز مي‌شود.
ريک پري، وزير انرژي آمريکا گفت: «اين مجوز، نمونه اي ديگر از نقش رهبري دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي تبديل آمريکا به يک نيروي مسلط در بازار انرژي است.»
مجوز اعطا شده به شرکت گلدن پس، جديدترين مورد از مجموعه مجوزهاي اعطا شده براي صادرات روزانه 18.2 ميليارد فوت مکعب از پايانه‌هاي ديگر است که اکنون در ايالت‌هاي تگزاس، لوئيزيانا، فلوريدا، جورجيا و مريلند در حال ساخت است.
بر اساس اين بيانيه، اين پايانه‌هاي جديد ال ان جي پس از تکميل، آمريکا را به يک صادر کننده برتر ال ان جي در بازار جهاني تبديل خواهد کرد.
معاون نخست وزير روسيه گفت، کشورش آماده است توليد نفت خود را ثابت نگه دارد، اما اگر احساس کند که بعيد است قيمت‌ها در نتيجه افزايش توليد کاهش يابد، ممکن است توليد خود را افزايش دهد.
به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، آرکادي دوورکوويچ، معاون نخست وزير روسيه گفت، کشورش آماده است توليد نفت خود را ثابت نگه دارد، اما اگر احساس کند که بعيد است قيمت‌ها در نتيجه افزايش توليد کاهش يابد، ممکن است توليد خود را افزايش دهد.
دوورکوويچ افزود، يک توازن شکننده در بازار جهاني نت برقرار شده است که نبايد با هر «اقدام ناگهاني اي» مختل شود. وي همچنين گفت، تصميم گيري در اين باره که آيا توافق کاهش توليد بايد در نيمه دوم سال نيز تمديد شود يا نه بستگي به اين دارد که اوپک و ديگر توليد کنندگان به چه نحوي به تعهدات کاهش توليد خود عمل نمايند.اوپک به همراه روسيه و چند کشور ديگر توليد کننده نفت متعهد شده‌اند توليد نفت خود را در نيمه نخست سال 2017 به ميزان حدود 1.8 ميليون بشکه در روز کاهش دهند.در همين حال، الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه گفت، روسيه مي‌خواهد تحليل‌هاي بيشتري در مورد بازار جهاني نفت ببيند و قبل از تصميم گيري در مورد حمايت از تمديد توافق کاهش توليد، منتظر نشست ماه آينده اوپک خواهد ماند.نواک گفت، تحليل‌هاي بيشتر از وضعيت بازار بر اساس ميزان تبعيت از توافق و برقراري توازن بين عرضه و تقاضا در بقيه سال در راه است.