ثبت ۱۳ ميليون شماره در سامانه سهام عدالت
در حالي که تنها حدود يازده روز از راه‌اندازي سامانه وصول شماره شبا بانکي از سوي مشمولين سامانه سهام عدالت ميگذرد تاکنون سيزده ميليون شماره شبا بانکي در سامانه سهام عدالت ثبت شده است.آخرين آمار ورود شبا بانکي مشمولين سهام عدالت حکايت از ثبت نزديک به ۱۳ ميليون شماره شبا بانکي توسط مشمولان در سامانه سهام عدالت دارد.اين در حالي است که فقط حدود ۱۱ روز از راه‌اندازي سامانه وصول شماره شبا بانکي مشمولان مي‌گذرد و همين امر نشانگر استقبال خوب مردم از اين سامانه است.مشمولان سهام عدالت مي‌توانند کماکان با مراجعه به سامانه سهام عدالت از وضع سهامداري و اطلاعات صورت حساب خود نيز آگاه شوند.

صعود 158 واحدي شاخص‌کل بورس
شاخص کل بورس ديروز (شنبه) با 158 واحد رشد در جايگاه 79 هزار و 755 واحدي قرار گرفت، اما فرابورس کاهش يک واحدي را تجربه کرد.به گزارش ايرنا، نمادهاي پالايشگاهي در معاملات ديروز، بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص داشتند بر اين اساس، نمادهاي شپنا (پالايش نفت اصفهان)، شتران (پالايش نفت تهران)، شبندر (پالايش نفت بندرعباس) به همراه رانفور (انفورماتيک)، پارسان (نفت وگاز پارسيان) و فولاد (فولاد مبارکه) شاخص را بالا کشيدند.از سوي ديگر، رمپنا (مپنا) با بيشترين تاثير منفي مانع رشد بيشتر شاخص شد. نمادهاي گروه خودرويي نيز که در هفته‌هاي گذشته، سهم عمده اي را در افزايش نرخ شاخص کل داشتند، در معاملات ديروز با کاهش قيمت مواجه بودند.

خرماي بم در راه بورس کالا
مسئول دفتر اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاورزي کرمان در بم از اقدامات اوليه براي راه‌اندازي بازار بورس خرما در بم خبر داد.به نقل از ايسنا، محمد حسين اکبري گفت: بورس کالاهاي کشاورزي مدت‌ها پيش راه‌اندازي و خرما نيز در بورس در چند مرحله عرضه شده است.
وي از انجام اقدامات اوليه براي راه‌اندازي بورس خرما در بم خبر داد و بيان کرد: با توجه به اينکه بورس کالا اکنون در تهران است، به دنبال اين هستيم که محلي براي خرما داران بمي‌راه‌اندازي کنيم تا خرما ي خود را از بم به بورس عرضه کنند و اکنون مقدمات اوليه آن انجام شده است.
دبير انجمن صنايع لبني ايران مطرح کرد:
به گفته دبير انجمن صنايع لبني ايران، شيرخام جزو محصولاتي است که عرضه آن در بورس به صورت روزانه‌امکان پذير نيست اما اين محصول را مي‌توان هر ۳ ماه يکبار در بورس کالا عرضه کرد و شرکت‌ها لبني قادر به خريد آن از طريق بورس خواهند بود.
دبير انجمن صنايع لبني ايران عنوان کرد: امکان عرضه برخي از اقلام پايه اي مانند کره، پنير، شيرخشک، شير خام در بورس وجود داردکه در اين خصوص نامه اي به وزارت صنعت و نيز وزارت جهاد کشاورزي ارسال شده است.
به نقل از ايسکا نيوز، رضا باکري درباره تغيير نرخ لبنيات در ايام ماه رمضان گفت: با توجه اينکه هر سال با افزايش تقاضاي لبنيات در ايام ماه رمضان روبرو هستيم اما صحبت‌هاي انجام شده حاکي از عدم افزايش قيمت محصولات لبني در اين ايام است و به طور قطع نرخ آن ثابت است.
وي با اشاره به عرضه محصولات لبني در بورس کالا، اظهار داشت: امکان عرضه برخي از اقلام پايه اي مانند کره، پنير، شيرخشک، شير خام در بورس وجود دارد اما ديگر محصولات لبنيات با توجه به پخش آن به صورت روزانه و نيز به دليل فاسدپذيري آنها قادر به عرضه در بورس کالا نيستيم.
باکري به اقدامات انجام شده در راستاي ورود اين محصولات به بورس کالا تاکيد کرد و افزود: با توجه به ماندگاري بالاي اقلام پايه اي محصولات لبني همانند کره، شير خشک و پنير طي يک سال گذشته نامه اي جهت پيشنهاد براي عرضه اين محصولات به بورس کالا به وزارت صنعت و نيز وزارت جهاد کشاورزي ارسال شده تا اين محصولات از طريق عرضه و تقاضا در بورس کالا کشف قيمت شوند.
به گفته دبير انجمن صنايع لبني ايران، شيرخام جزو محصولاتي است که عرضه آن در بورس به صورت روزانه‌امکان پذير نيست اما اين محصول را مي‌توان هر ۳ ماه يکبار در بورس کالا عرضه کرد و شرکت‌ها لبني قادر به خريد آن از طريق بورس خواهند بود.
وي نقش بورس کالا در تنظيم بازار محصولات لبني را اينگونه بيان کرد: بورس کالا در حمايت از مصرف کنندگان، تنظيم بازار، ايجاد امکانات لازم براي توليد کنندگان و نيز تسهيل صادرات براي شرکت‌هاي توليدي بسيار تاثير گذار است.باکري درباره قيمت کنوني محصولات لبني در بازار گفت: قيمت واحدي براي محصولا لبني در بازار وجود ندارد و مي‌توان گفت که شرکت‌هاي توليدي قيمت‌هاي مختلفي را براي محصولات خود ارائه مي‌دهند اما براساس قيمت‌هاي ارائه شده شير استريل ۱ ليتري از ۲ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۳ هزار تومان، شير پاستوريزه از ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان قيمت خورده است، لازم به ذکر است که قيمت ماست بنا به بسته بندي و نوع شيري که استفاده مي‌شود متفاوت است.
مديرعامل شرکت بورس:
مديرعامل شرکت بورس گفت: معاملات بورس در کوتاه مدت تحت تاثير وعده‌ها و قول‌هاي انتخاباتي نامزدهاست که اين اثرپذيري زودگذر بوده و بازار سهام در درازمدت تحت تاثير برنامه‌ها و سمت و سوي ديدگاههاي اقتصادي دولت خواهد بود.
حسن قاليباف اصل در گفتگو با تسنيم با اشاره به اين که در سال گذشته مطالعه تطبيقي توسط شرکت بورس در زمينه توقف و بازگشايي نمادهاي معاملاتي انجام شد گفت: اين مطالعه در راستاي افزايش نقدشوندگي بازار سهام و کاهش مدت زمان توقف نمادهاي معاملاتي صورت گرفته است.
مديرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: يکي از سياستهايي که به دنبال آن هستيم کاهش زمان توقف نمادها در راستاي افزايش نقدشندگي بازار است که بر اين اساس بايد دستورالعمل‌ها به گونه‌اي تغيير کند که هم شرکتها اطلاعات بيشتري به بازار بدهند و عدم تقارن اطلاعاتي کاهش پيدا کند و از طرفي ديگر نيز زمان توقف نمادها کاهش يافته و نقدشوندگي بازار افزايش پيدا کند.
وي همچنين در خصوص حذف دامنه نوسان از معاملات بورس اذعان داشت: زماني که مجموعه اقداماتي را انجام دهيم که نقدشوندگي بازار افزايش پيدا کرده و اطلاعات بيشتري در بازار گردش کند و نيز شرکتها مسئوليت بيشتري در قبال سهامداران براي انتشار اطالاعات داشته باشند، اين عوامل باعث مي‌شود تا اعمال دامنه نوسان در بازار از اثرگذاري لازم برخوردار نباشد و رفته رفته شاهد حذف دامنه نوسان در بورس خواهيم بود.
 قاليباف اصل در ادامه در خصوص تاثير انتخابات بر بورس نيز گفت: بازار سرمايه روند بلندمدت خود را دارد و در چند دهه گذشته انتخابات مختلفي در کشور برگزار شده است که بر اين اساس، در دراز مدت بورس و معامله‌گرانش به برنامه و بودجه‌هاي دولتها واکنش بيشتري از خود نشان مي‌دهند.
مديرعامل شرکت بورس افزود: البته معاملات بورس تحت تاثير برنامه‌ها، وعده‌هاي و قول‌هاي انتخاباتي نامزدها و در بازده زماني کوتاه مدت از اين مقوله اثرپذير خواهد بود. با وجود اين اما اين اثرپذيري زودگذر است و آن چيزي که کليت بورس را در دراز مدت تحت تاثير قرار مي‌دهد برنامه‌ها و سمت و سوي ديدگاههاي اقتصادي دولت است.
وي همچنين در مقايسه بورس 95 و 96 اظهار اشت: عملکرد سال 95 شرکتها در مجموع حکايت از گزارشهاي مثبت دارد؛ بعلاوه اين که در بودجه‌هاي امسال شرکتها سال 96 بهتر از سال 95 پيش بيني شده است و بر اين اساس اميدواريم بورس 96 بهتر از 95 باشد.
دو  پيشنهاد بورسي شوراي گفتگو در انتظار جمع‌بندي
يک مقام مسئول در سازمان بورس با بيان اينکه ۲ پيشنهاد بورسي شوراي گفت‌وگوي بخش خصوصي و دولت هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده، گفت: موضوع تمديد معافيت مالياتي افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها از جمله اين پيشنهادها است.معاونت نظارت بر ناشران سازمان بورس در گفت‌وگو با فارس گفت: شوراي گفتگوي بخش خصوصي و دولت دو پيشنهاد در زمينه اصلاح ماده 141 قانون تجارت و تمديد معافيت مالياتي افزايش سرمايه ناشي از تجديد ارزيابي دارايي‌ها در سال جاري ارايه داده که هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده است.حسن اميري هنزکي با اشاره به جزييات اين دو پيشنهاد افزود: شوراي گفتگو در زمينه اصلاح و بازبيني دوباره ماده 141 قانون تجارت اشاره اي داشته مبني بر اينکه به جاي مبنا قراردادن سرمايه در موضوع ورشکستگي شرکت‌ها، جمع حقوق صاحبان سهام مبناي عمل قانون قرار گيرد.وي افزود: در عين حال پيشنهاد شده تا به منظور کمک به برخي شرکت‌ها معافيت مالياتي افزايش سرمايه از محل مازاد تجديد ارزيابي دارايي‌ها و منظور شدن آن در حساب سرمايه به مدت يک سال ديگر تمديد شود.وي با بيان اينکه در صورت جمع بندي بايد اين دو پيشنهاد در مجلس به راي گذاشته شود، عنوان کرد: اينکه اين پيشنهادها به صورت متمم يا اصلاحيه بودجه به مجلس شوراي اسلامي‌ارسال شود، تدبير ديگري است که پس از جمع‌بندي شوراي گفتگو به آنها پرداخته خواهد شد.

بازگشايي نماد معاملاتي بانک صادرات پس از پاسخ به يک نامه
يک مدير سازمان بورس گفت: پس از ارائه مستندات از سوي ناشر بانک صادرات، سازمان بورس خواستار تکميل مدارک ارسالي و پاسخ به نامه‌اي در اين زمينه از سوي هيات مديره جديد «وبصادر» شده است.مدير نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با فارس گفت: نماد معاملاتي بانک صادرات پس از پاسخ اين ناشر به نامه درخواستي سازمان بورس در مورد تکميل مستندات ارسالي آماده بازگشايي مي‌شود.سيد محمد عليزاده با بيان اينکه در اين نامه از هيات مديره بانک صادرات در مورد سرفصل مطالبات، ذخاير و وجوه التزام درخواست ارايه توضيحات تکميلي شده است، گفت: پس از آنکه ناشر بانک صادرات در نامه‌اي به سازمان بورس مستندات خود را ارايه کرد، به منظور تکميل اين اطلاعات سازمان بورس در نامه نگاري مجدد با اين بانک، خواستار ارايه توضيحات در مورد سرفصل‌هاي مذکور شده که هنوز پاسخي در اين زمينه به سازمان بورس ارسال نشده است.وي افزود: در صورت پاسخ ناشر بانک صادرات به نامه سازمان بورس و تکميل مستندات درخواستي نماد معاملاتي اين بانک به منظور بازگشايي در دستور کار ناظر بازار قرار خواهد گرفت.نماد معاملاتي بانک صادرات ايران از حدود بيش از 250 روز قبل تا کنون به دليل آنچه که برگزاري مجمع عادي ساليانه به منظور تصويب صورت‌هاي مالي منتهي به پايان دوره مالي 94 عنوان شده از سوي ناظر بازار با توقف مواجه است.