آنچه پس از توهينها و تخريبهاي انتخابات باقي مي‌ماند
انتخابات به پايان رسيد و مردم با حضور پرشور خود به نامزدهاي مورد تاييدشان راي دادند. اما بي شک آنچه اتفاق افتاد، در جمله تاثيرگذار رهبر انقلاب در آخرين سخنراني ايشان قبل از انتخابات نهفته بود.
حضرت آيت الله خامنه اي فرمودند "هر کس راي بياورد، ملت ايران پيروز هستند". اما نکته اي که نبايد ناديده گرفت، ادبيات نامناسبي است که بين نامزدهاي رياست جمهوري بيان شد. توهين‌ها، افتراها، شکستن حرمتها، آبروريزي‌ها، ورود به حريم خصوصي و رفتارهايي که با پايان يافتن انتخابات در ذهن مردم باقي خواهد ماند. جالب اينجاست که‌امروز بسياري از افراد ادبياتي به کار بردند که جاي نگراني دارد. به کار بردن اين جمله که " رقابت‌ها تمام شد و اکنون نوبت رفاقتهاست" اين ذهنيت را به وجود مي‌آورد که مي‌تواند به هر وسيله اي متوسل شد تا براي يک دوره چهار ساله کسب راي کرد.
حتما رقابت‌ها به پايان ميرسيد
جالبترين مطلب را محمدباقر قاليباف بر زبان آورد. فردي که در توهين و افترا و اتهام از هيچ چيز دريغ نکرد و به جرات مي‌توان گفت که براي تسويه حساب کلمه "گازانبر" هر اتهامي‌را به دولت و روحاني وارد کرد. اما وي گفت: بعد از انتخابات حتما رقابت‌ها به پايان خواهد رسيد و آغاز کار و خدمت براي مردم در مبارزه با فقر و مشکلات اقتصادي آغاز مي‌شود. قاليباف پس از حضور در انتخابات رياست جمهوري در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرک سينا اردبيل، گفت: انتخابات جشن جمهوريت نظام است، بنده هم در کنار حضور گسترده مردم در سراسر کشور، امروز توفيق دارم در جمع امت شهيدپرور، ولايتمدار و با غيرت اردبيل حضور داشته باشم و در انتخابات شرکت کنم.وي افزود: دليل حضور من در اردبيل اين بود که دوشنبه قرار بود به اين شهر بيايم و مردم نيز حضور پيدا کرده بودند، اما به دليل بحث‌هاي کاري توفيق پيدا نکردم در جمع مردم حضور داشته باشم. به دليل آنکه دوشنبه در جمع مردم حضور نداشتم، تشخيص دادم به پاس حضور مردم و تقدير و تشکر از آنها، امروز در يکي از مناطق محروم اردبيل همراه ساير مردم ايران راي بدهم.قاليباف تاکيد کرد: اميدوارم حضور مردم مايه افتخار و مهر مجدد بر نظام اسلامي‌باشد، حضور مردم با هر گرايش و سليقه اي نشان مي‌دهد که اين نظام يک نظام مردمي‌و برخاسته از ميان مردم است.وي گفت: بعد از انتحابات حتما رقابت‌ها به پايان خواهد رسيد و آغاز کار و خدمت براي مردم در مبارزه با فقر و مشکلات اقتصادي آغاز مي‌شود، اميدوارم با هر گرايشي دست به دست هم دهيم و به اين مردم عزيز خدمت کنيم و با توجه به حضور مردم، فکر مي‌کنم مشارکت در سراسر کشور در سطح عالي باشد.
رقابت‌ها بايد به رفاقت تبديل شود
امام جمعه موقت تهران نيز با بيان اينکه ديگر زمان مناظره و رقابت تمام شده و زمان رفاقت فرا رسيده است، گفت: از امروز رقابت بايد به رفاقت تبديل شود. آيت‌الله موحدي کرماني اظهار کرد: آنچه در مناظرات گفته شد بر اساس نيت دروني منتخبان بود و اينک وظيفه‌شان اخوت، برادري، صميميت، صفا و همکاري است. پس اگر جمله‌اي گفتند که در شأن انقلاب و مردم نبوده دقت کنند و اگر جدي گفته‌اند به خاطر آن به درگاه الهي توبه کرده و از مردم عذرخواهي کنند.وي با اشاره به اينکه فردي که انتخاب مي‌شود مديريت اجرايي چهارساله کشور را به دست مي‌گيرد خاطرنشان کرد: فردي که انتخاب مي‌شود بايد صالح، پاک و فعال باشد و به فکر ضعفا، اسلام و پياده کردن قوانين از جمله قانون اساسي باشد و مردم در زمينه انتخاب خود حتماً تصميمشان را گرفته‌اند چرا که تا اين لحظه عده‌اي عظيم در انتخابات شرکت کرده و تا پايان روز اين روند ادامه دارد.موحدي کرماني با اشاره به اينکه شاهد حضور چشمگير مردم در فضايي ‌آزاد و با امنيتي کامل در پاي صندوق‌هاي رأي هستيم تصريح کرد: اين آزادي و امنيت چشم دنيا را خيره کرده و به‌امنيت ايران غبطه مي‌خورند که اين امنيت و آزادي در سايه وحدت، ايمان، روحيه انقلابي و تبعيت از ولايت به دست آمده است.امام جمعه موقت تهران خطاب به رييس جمهور آينده گفت: از آنجا که ايران هر مرحله از اقتدار را با تبعيت از رهبري و ولايت به دست آورده، رييس جمهور آينده بايد بکوشد تا با عزمي‌راسخ نه تنها در شعار، بلکه در عمل نيز تابع رهبري و ولايت فقيه باشد و مبادا به گونه‌اي عمل کند که دشمن، دومديريتي را در کشور احساس کند.وي در ادامه توصيه‌هاي خود به رييس جمهور آينده گفت: رييس جمهور بايد به ارزش‌هاي انقلاب احترام بگذارد چون اين ارزش‌ها آسان به دست نيامده و محصول خون ده‌ها هزار شهيد است و در اين رابطه بايد امر به معروف و نهي از منکر را مورد توجه ويژه قرار دهد که در بند هشتم قانون اساسي نيز آمده است اما متأسفانه عليرغم مصوبه مجلس تا به حال براي آن دستور اجرا داده نشده است و واقعاً جاي تأسف دارد که دستور اجراي سند 2030 را داده‌اند اما دستور اجراي مصوبه‌امر به معروف و نهي از منکر هنوز داده نشده است.
تخريبهاي سوال برانگيز
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز گفت: شور و نشاط مردم در انتخابات از ابتداي صبح بسيار خوب است و حضور پرشور مردم در انتخابات قابل تقدير است. محسن رضايي پس از انداختن راي خود در صندوق در مسجد امام حسن عسکري(ع) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در اين دوره مردم امکان استفاده از فضاي مجازي را داشتند که با توجه به اينکه‌امکان کنترل کامل فضاي مجازي وجود نداشت، شاهد تخريب‌هايي بوديم. رضايي خاطرنشان کرد: اميد است در جامعه ايراني شاهد استوار بودن اخلاق و اخلاق مداري باشيم؛ چرا که کمرنگ شدن اخلاق موجب افزايش آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود.وي شرکت در انتخابات را آري به نظام جمهوري اسلامي‌ايران دانست و گفت: رأي دادن مردم هم رأي به خودشان به عنوان تصميم گيرنده اصلي نظام جمهوري اسلامي‌ايران است و هم رأي به نظام، ايران و رهبري است.دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان با بيان اينکه در انتخابات شرکت مي‌کنيم تا جامعه ايران را به رشد و انقلاب را به آرمان‌هاي خود برسانيم، عنوان کرد: مردم با شرکت در انتخابات پيام مردم‌سالاري ديني را به جهان مي‌دهند.
تغيير شکل مناظره‌ها
از سوي ديگر رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي ضمن انتقاد از نحوه برگزاري مناظره‌هاي ويژه نامزدهاي رياست جمهوري، گفت: لازم است شکل مناظره‌ها تغيير کند و زمان بيشتري به پاسخگويي اختصاص يابد. غلامعلي حداد عادل پس از انداختن راي خود به صندوق در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: مناظره‌ها مفيد هستند، امابه آنها دو انتقاد جدي از نظر محتوايي و شکلي دارم.وي پيرامون محتواي شکلي مناظره‌ها افزود: تبيين و تشريح مشکلات کشور و ارايه راه حل‌ها در مدت زمان 2 يا پنج دقيقه‌امکان پذير نيست، چنانچه از کسي پرسش شود که براي فرهنگ چه اقدامي‌مي‌توان انجام داد، به اين سوال با وسعت گسترده نمي‌توان طي چهار دقيقه پاسخ داد.رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي اضافه کرد: لازم است شکل مناظره‌ها در آينده تغيير کند و براي پاسخ به پرسش، لااقل يکربع زمان نياز است تا ملت پس از پاسخگويي نامزد مربوطه، متوجه شوند، نامزد مربوطه شعار مي‌دهد يا واقعا برنامه دارد.به گفته وي، مناظره‌هاي انجام شده به منازعه کشيده شد و نامزدها در مناظره، يکديگر را به فساد متهم کردند، هر کسي براي اثبات خود مجبور شد، سندي را رو کند از اين رو فضا براي فکر و طرح برنامه تنگ شد.حداد عادل اضافه کرد: مردم در مناظره‌ها شاهد بودند، بعضي از نامزدها به پرسش‌ها پاسخ نمي‌دادند و فقط متني را که ستاد براي آنها تهيه کرده بود، روخواني مي‌کردند و اين امر نشان داد که فرد بجاي پاسخ به پرسش، در حال تبليغ است.وي نقش مجري در مناظره‌ها را مهم دانست و ابراز داشت: انتظار مي‌رفت، وقتي نامزدي در وقت تعيين شده، از روي متن از قبل تهيه شده چيزي را بيان مي‌کند که ربطي به سوال ندارد، مجري بايد مانع اين کار شود، در حاليکه مجري در مناظره‌ها فقط وظيفه قرائت اطلاعيه ستاد انتخابات را داشت.
نقش رسانه‌ها در اخلاق
در اين رابطه ايسنا نوشت:تخريب يا تعريف مي‌کنند؛ مي‌کوبند و بالا مي‌برند. در روزهاي گذشته نامزدهاي انتخاباتي روي دکه‌هاي روزنامه‌فروشي يا از فرش به عرش رفتند يا از عرش با کله زمين خوردند.روزهاي باقي‌مانده به انتخابات از کنار دکه‌هاي روزنامه‌فروشي که مي‌گذشتيم با ديدن صفحه‌هاي نخست روزنامه‌ها تکليف مشخص بود؛ يا از تعريف‌ها ذوق‌مرگ مي‌شديم يا از تخريب‌ها منفجر (اغراق شده)!برخي مي‌گويند طبيعي است که هر رسانه‌اي بايد از کانديدا و جناح مورد نظر خودش حمايت کند. برخي مي‌گويند تخريب نامزدهاي جناح مخالف در رسانه‌ها، به ويژه در ايام انتخابات امري کاملاً طبيعي و اجتناب‌ناپذير است. در اين ميان برخي هم مي‌گويند پس تکليف رسانه‌هاي مستقل جناحي چه مي‌شود؟با برخي از همکاران رسانه‌اي اين موضوع را مطرح مي‌کنم؛ واکنش‌ها متفاوت است. برخي مي‌گويند «اين ماهيت رسانه‌ است؛ وقتي ما مي‌دانيم آمدن فلان نامزد لازم و به نفع جامعه و کشور است. چرا حمايت نکنيم؟ ما به عنوان اهالي رسانه مسئوليم». برخي مي‌گويند «هميشه ضربه تخريب‌ها ماندگارتر از نوازش تشويق‌ها است. رسانه‌ بايد در قبال موضوعات مهم مملکت سهيم و موضع مشخصي داشته باشد». در همين راستا علي گرانمايه‌پور، استاد ارتباطات گفت:‌ در کشور ما برداشت اشتباهي از کارکرد روزنامه‌ها وجود دارد مبني بر اينکه رسانه‌ها بايد در ايام انتخابات عملکرد کاملاً مستقلي داشته باشند. در همه کشورها وضعيت رسانه‌ها تقريباً به همين گونه است؛ به عنوان مثال در انتخابات رياست حمهوري آمريکا و رقابتي که ميان خانم کلينتون و آقاي ترامپ وجود داشت، رسانه‌هاي طرفدار هر کانديدا اخبار را با رويکرد خودشان منعکس مي‌کردند؛ البته رسانه‌هايي وجود داشتند که مستقل‌تر بودند. او ادامه داد: در کشور ما به اين دليل که احزاب آن طور که بايد شکل نگرفته‌اند و فعاليت‌هاي حزبي وجود ندارد، ناچار اين بار بر روي دوش رسانه‌ها افتاده است. در واقع رسانه‌هاي ما به دليل عدم فعاليت درست احزاب، عملکردي جناحي دارند.اين استاد ارتباطات همچنين درباره‌ي عملکرد رسانه‌ها در مدت ۲۰ روز تبليغات انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري، خاظرنشان کرد: به نظرم در حال حاضر فعاليت اصلي رسانه‌اي در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي صورت مي‌گيرد. در اين مدت تمام رسانه‌ها فعاليت انتخاباتي داشتند و تلاش مي‌کردند که در جهت منافع نامزد انتخاباتي مورد نظر خودشان فعاليت کنند، اما واقعيت اين است که جريان‌سازي اصلي در شبکه‌هاي اجتماعي صورت گرفت. بر همين اساس معتقدم که اگر هر يک از کانديدها در روزهيا آخر مي‌خواستند رأي‌هاي خاموش را پاي صندوق‌هاي رأي بياورد، بايد از طريق همين شبکه‌هاي اجتماعي اقدام مي‌کردند.

مناظره‌ها باعث بيداري آراي خاموش
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت:مناظره‌ها و اتفاقاتي که در روزهاي پاياني تبليغات کانديداها افتاد، باعث بيداري قشري شد که براي شرکت در انتخابات ترديد داشتند. به گزارش ايرنا، محمود واعظي درباره فضاي تبليغاتي روزهاي آخر اظهارداشت: مشارکت بالا، انسجام و آرامش حاکم در حوزه‌هاي انتخابات، نشان از پيشرفت کشور است و اين امر بيانگر اين است که هر کانديدا پس از پيروزي در انتخابات بايد کارهاي بزرگي براي کشور انجام دهد. وزير ارتباطات با بيان اينکه کابينه دولت يازدهم از حضور گسترده مردم پاي صندوق‌هاي راي خشنود است، افزود: نتيجه اين مشارکت گسترده هر چه که باشد براي ما قابل قبول است.واعظي درباره تاثير فضاي مجازي بر انتخاب مردم و استفاده کانديداها از فضاي مجازي نيز گفت: کانديداها همواره بايد اصول اخلاقي را حفظ کنند و براي کسب راي نمي‌توانند اصول اخلاقي خود را زيرپا بگذارند و سابقه اين افراد نشان مي‌دهد که با چه مواردي موافق و با چه موارد مخالف هستند.وي اظهارداشت: متاسفانه برخي بداخلاقي‌ها که در اين مدت انجام شد لطمه زيادي به جامعه وارد کرد و نشان داد که افراد براي کسب راي چه اقداماتي را انجام مي‌دهند.

مردم را به عنوان ستون دين سرپا نگه داريم
آيت الله عبدالله جوادي آملي گفت: مسئولان اعم از رياست جمهوري و ديگران بايد اين هنر را داشته باشند که با خدمات خود اين مردم را به عنوان ستون دين سرپا نگه دارند. به گزارش ايرنا اين مرجع تقليد افزود: مردم براي راي انداختن و حضور در پاي صندوق‌هاي راي نيستند، بلکه مردم ستون دين هستند همچنين حضرت علي(ع) مردم را به عنوان ستون دين معرفي کرده نه ستون سياست، جمهوريت و حکومت.وي ادامه داد: بايد بفهميم که اسلام مردم را ستون دين مي‌داند نه ستون سياست، ما در منطقه مين هستيم و در امنيت کامل به سر مي‌بريم و فرزندان ما به استقبال شهادت رفته‌اند و بايد تمام تلاش اين باشد که اين ستون را حفظ کنيم.وي گفت: ستوني که زمين افتاده نمي‌تواند مشکلي را حل کند، ملتي که جيب آن خالي است و سرپا نيست با تعارف نمي‌توان آن ستون را سرپا نگه داشت.وي افزود: داشتن رهبر خوب يک طرف قضيه است، رهبر اگر علي بن ابي طالب(ع) هم باشد مادامي‌که مردم راضي، حاضر و پايدار نباشند شکست او قطعي است.آيت الله جوادي آملي اضافه کرد: ما بايد ادب و احترام را حفظ کنيم و اين ادب و احترام سرجاي خويش محفوظ است ولي بايد ستون را سرپا نگه داشت.

حفظ آبروي نظام در صحنه بين المللي
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تقدير از حضور مردم در انتخابات گفت: شرکت در انتخابات يک وظيفه ملي و شرعي و اسباب آبروي نظام در صحنه‌هاي بين المللي است.به گزارش ايرنا، آيت الله ابراهيم اميني گفت: دولت‌هاي خارجي روي حضور مردم ما حساب ويژه باز مي‌کنند و شرکت گسترده آنان در انتخابات باعث نااميدي دشمنان و خوشحالي دوستان نظام خواهد شد.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: منتخب ملت که موفق به کسب راي مردم مي‌شود اين مردم را فراموش نکند و بايد مشکلات آنها به ويژه بيکاري و مشکل ازدواج را حل کند.وي همچنين با اشاره به انتخابات شوراهاي اسلامي‌ادامه داد: مردم در انتخاب شوراي اسلامي‌شهر و روستا نيز به افراد کارآمد راي دهند تا مشکلات ترافيکي و ساير موارد شهري را برطرف کنند.
منافع ذي نفعان صنعت بيمه تضعيف شده است
منافع ذي نفعان صنعت بيمه تضعيف شده است .شايسته است عزيزان در مجلس شوراي اسلامي‌حقوق مردم را در کنار ساير ذينفعان در نظر بگيرند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از اخبار پولي مالي- رسول تاجدار، مديرعامل بيمه البرز در پاسخ به سوالي در باره مهمترين اولويت‌هاي اقتصادي در حوزه بيمه که لازم است مورد توجه دولت جديد پس از انتخابات رياست جمهوري دوازدهم قرار بگيرد، گفت: در دولت جديد صنعت بيمه بايد به سمتي برود که عايدي اين صنعت مناسب باشد و سرمايه گذاران با رغبت پولهايشان را در اين بخش سرمايه گذاري کنند.وي افزود: به اعتقاد من مشکل اساسي که در صنعت بيمه ايران وجود دارد و باعث مي‌شود که ادامه روند فعلي در آينده ميسر نشود اين است که بين سرمايه گذاري سهامداران صنعت بيمه و عايديشان تعادلي وجود ندارد. به عنوان مثال عوارض ومالياتي که صنعت بيمه پرداخت مي‌کند گاهي تا سه برابر سودي است که صاحبان و سرمايه گذاران اين صنعت به دست مي‌آورند.«تاجدار» به بازدهي صنعت بيمه در بورس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پايين‌ترين بازدهي در بورس، متعلق به گروه صنعت بيمه است براي همين است که وقتي افزايش سرمايه اي اعلام مي‌شود، چه شرکت خودش بخواهد مستقلا افزايش سرمايه دهد چه به لحاظ قانون، اجبار به افزايش سرمايه داشته باشد هيچکدام از سهامداران رغبتي به افزايش سرمايه ندارند.مديرعامل بيمه البرز با اشاره به واگذاري شرکتهاي بيمه در بورس به اخبار پولي مالي گفت: هدف ما از واگذاري شرکتهاي بيمه در بورس و کسر قيمت آنها اين بود تا فضايي ايجاد کنيم که سرمايه گذاران و سهامداراان با رغبت سرمايه شان را در اين صنعت سرمايه گذاري کنند. قدم اول هم در ايجاد رغبت، آن است که سهامدار بداند و مطمئن باشد يک عايدي مناسب و معقول با توجه به ريسکي که مي‌پذيرند به دست مي‌آورند.«تاجدار» با تاکيد بر اينکه "نگاه دولتمردان به صنعت بيمه نبايد صرفا نگاه اجتماعي باشد بلکه نگاه اقتصادي هم باشد» تصريح کرد: ما به عنوان مسئولين، کارگزاران و مديران اين صنعت، نگاه اجتماعي عزيزان در مجلس شوراي اسلامي‌را درک مي‌کنيم. چون آنها وکيل مردم هستند و آمدند که حقوق مردم را هم در نظر بگيرند اما شايسته است که حقوق مردم در کنار ساير ذينفعان در نظر گرفته شود؛ اين ذينفعان کساني هستند که بيمه را مي‌خرند، کساني که در اين صنعت سرمايه گذاري مي‌کنند و همچنين دولت است لذا براي اينکه اين مثلث تکميل شود بايد نگاهها عوض شود.وي ادامه داد: براي ادامه فعاليت اقتصادي صنعت بيمه، بايد از نگاه اجتماعي صرف به اين صنعت صرفنظر شود و با نگاه مشترک اجتماعي و اقتصادي به آن توجه شود در غير اينصورت با عايدي زير 10 درصد هيچکس رغبت به سرمايه گذاري در اين صنعت را نخواهد داشت.

کسب گواهينامه ايزو (مديريت شکايت مشتريان)
توسط شرکت بيمه حافظ

شرکت بيمه حافظ موفق به دريافت گواهينامه ISO10002;2014 ( استاندارد مديريت شکايت مشتريان) شد.به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه حافظ، معاون برنامه ريزي و فناوري اطلاعات شرکت بيمه حافظ با اشاره به اخذ اين گواهينامه توسط شرکت معتبر سوئدي AGR که صادر کننده گواهينامه مربوط به سيستم مديريت شکايت مشتريان با دامنه کاربرد صدور انواع بيمه نامه و پرداخت خسارتهاي مرتبط با آن مي‌باشد اظهار داشت: شرکت بيمه حافظ به منظور دريافت اين گواهينامه اقدام به ايجاد بسترهاي لازم براي رسيدگي به شکايات بيمه گذاران کرده است که در نهايت شرکت AGR اين شرکت واجد شرايط دريافت ايزو دانست.سعيدي گفت: شرکت بيمه حافظ در نظر دارد اين روند در سال جاري نيز ادامه داده و خدمات گسترده اي جهت تکريم و افزايش رضايتمدي آنان به بيمه گذاران ارايه دهد.

منطقه ويژه سرخس تحت‌پوشش بيمه‌کوثر
منطقه ويژه اقتصادي سرخس تحت‌پوشش بيمه آتش‌سوزي شرکت بيمه‌کوثر قرار گرفت.به گزارش روزنامه تجارت به نقل از فرينا، روابط‌عمومي‌و اعلام مدير سرپرستي بيمه‌کوثر استان خراسان‌رضوي در جلسه‌اي که باحضور مديران و 30سرمايه‌گذار داخلي و خارجي مستقر در منطقه اقتصادي سرخس، قطب اقتصادي شمال‌شرق کشور، برگزار شد، براساس مذاکرات صورت گرفته بيمه‌نامه آتش‌سوزي اين منطقه صادر شد.مهدي حاجي‌حسيني گفت: منطقه ويژه اقتصادي سرخس وابسته به آستان قدس رضوي با موقعيت استراتژيک و جغرافيايي خود که در کانون کشورهاي عضو اکو قرار گرفته به‌عنوان دروازه طلايي ورود به کشورهاي آسياي ميانه و سرزمين پهناور روسيه و چين است که در آينده نزديک به منطقه آزاد تبديل خواهد شد.