نگاهي بر صورت‌هاي مالي تلفيقي «شاراک»  
شرکت پتروشيمي‌شازند، اطلاعات و صورت‌هاي مالي تلفيقي سال منتهي به 30 اسفند ماه 1395 را با سرمايه 5 هزار و 40 ميليارد ريال، به صورت حسابرسي نشده منتشر کرد.
به نقل از سنا، شرکت پتروشيمي‌شازند (پتروشيمي‌اراک) در دوره 12 ماهه سال مالي منتهي به 30 اسفند ماه 1395، مبلغ 3 هزار و 833 ميليارد و 530 ميليون ريال سود خالص شناسايي کرد و بر اين اساس به هر سهم مبلغ 763 ريال سود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال 94 معادل 49 درصد کاهش را نشان مي‌دهد.
"شاراک" سود انباشته پايان دوره را مبلغ 4 هزار و 759 ميليارد و 960 ميليون ريال اعلام کرد.


«وتوکا» فراتر از پيش‌بيني‌هايش عمل کرد  
شرکت سرمايه گذاري توکا فولاد طي دوره 9 ماهه منتهي به 30 اسفند ماه 95 با اختصاص 150 ريال سود به ازاي هر سهم معادل 115 درصد از پيش بيني‌هايش را پوشش داد.
به گزارش سنا، شرکت سرمايه گذاري توکا فولاد سود هر سهم سال مالي خود را مبلغ 131 ريال برآورد و اعلام کرد طي دوره 9 ماهه اين سال مالي با اختصاص 150 ريال سود به ازاي هر سهم معادل 115 درصد از پيش بيني‌هايش را پوشش داده است.
"وتوکا" سود خالص در دوره 3 ماهه منتهي به 30 اسفند ماه 95 را مبلغ 390 ميليارد و 30 ميليون ريال اعلام کرد.

شفاف‌سازي «خفنر» در پي تغيير مديريت  
رييس هيات مديره شرکت فنرسازي خاور با ارسال نامه اي به اداره نظارت بر ناشران بورسي از عدم تغيير قابل توجه در آمار خريد و فروش شرکت در پي تغيير مديريت خبر داد.
به گزارش سنا، متن نامه عباس خلج هدايتي، رييس هيات مديره شرکت فنرسازي خاور به اداره نظارت بر ناشران بورسي به شرح زير است:
اگرچه مديريت شرکت اخيرا تغيير کرده است، اما طي 2 ماه ابتداي سال توليد و فروش قابل توجهي واقع نشده است.
اين نامه مي‌افزايد که مديريت اين شرکت در تلاش است تا پايان سال به اهداف پيش بيني شده سال مالي منتهي به 29 اسفند 1396 دست يايد.


قندي‌ها، فلزات اساسي و خودرويي‌ها پا به پاي هم رشد کردند:
از ابتداي باز شدن معاملات ديروز بورس تهران با شنيدن زمزمه‌هاي پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم، فعالان بورس تهران خوش‌بينانه به آينده روابط ايران و قدرت‌هاي جهان به داد و ستد پرداختند.
 دماسنج بازار سرمايه ايران در اين روز توانست وارد کانال ۸۱ هزار واحدي شود. به نقل از ايسنا، در معاملات ديروز بورس اوراق بهادار تهران همزمان با نشر آمارهاي رسمي‌و غيررسمي‌از پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران با خوش‌بيني فعالان بازار سرمايه نسبت به آينده روابط ايران با کشورهاي جهان شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران از ابتداي باز شدن معاملات روند صعودي را در پيش گرفت و از کانال ۸۱ هزار واحدي عبور کرد. اين شاخص نسبت به روز گذشته بيش از ۷۳۷ واحد بالا رفت و در تراز ۸۱ هزار و ۷۷ واحدي قرار گرفت. در جريان انتخابات رياست جمهوري ايران نگراني‌ها از سياست‌هاي دولت آينده نسبت به توافقات ايران با گروه موسوم به ۱+۵ باعث شده بود نگراني‌هايي در رابطه با به خطر افتادن برجام به وجود آيد، اما ديروز با مشخص شدن نتايج انتخابات رياست جمهوري اين نگراني‌ها برطرف شده و فعالان بازار سرمايه ايران نسبت به اين موضوع خوش‌بينانه نسبت به آينده اين روابط به داد و ستد پرداختند. تعداد زيادي از گروه‌هاي بورسي امروز با روند رو به رشد مواجه شدند.
علاوه بر اين شاخص آزاد شناور نيز نزديک به ۱۰۰۰ واحد رشد کرد و به مقدار ۸۸ هزار و ۵۹۳ واحد رسيد. شاخص بازار اول نيز با رشد ۳۷۳ واحدي به رقم ۵۶ هزار و ۱۵۸ واحدي رسيد و شاخص بازار دوم با ۲۴۰۱ واحد رشد رقم ۱۸۰ هزار و ۳۰۹ واحدي را تجربه کرد. در معاملات ديروز بورس تهران نماد صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با بيش از ۱۴۴ واحد تغيير در شاخص کل بيشترين نقش را در نوسانات صعودي بازار سرمايه گذاشت. در گروه محصولات شيميايي اکثريت قريب به اتفاق نمادها با روند رو به رشد در قيمت پاياني مواجه شدند.
سايپا، پالايش نفت بندرعباس، ايران خودرو و پالايش نفت تهران نيز پس از صنايع پتروشيمي‌خليج فارس بيشترين تاثير مثبت را روي شاخص کل داشتند. خودرويي‌ها پس از مدتي ديروز به صورت يکدست رشد کردند به‌طوري که اکثريت نمادهاي خودرويي ديروز در قيمت پاياني و آخرين معاملات رشدي بيش از چهار درصد را تجربه کردند. گروه فرآورده‌هاي نفتي کک و سوخت هسته‌اي يک دست سبز شدند و تمام نمادهاي اين گروه نيز در قيمت پاياني رشد را تجربه کردند.
در گروه فلزات اساسي نيز ديروز اکثريت قريب به اتفاق نمادها روند افزايشي را تجربه کردند. همچنين در گروه قندي‌ها نيز تمامي‌نمادها سبزپوش شدند و اکثريت آنها حدود چهار درصد در قيمت پاياني رشد کردند. ارزش معاملات بورس تهران ديروز به رقم ۳۳۱ ميليارد و ۹۶۳ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن يک ميليارد و ۱۴ ميليون سهم قابل معامله طي ۵۴ هزار و ۴۸ نوبت دادوستد بود.
آيفکس نيز ديروز ۱۱.۷ واحد رشد کرد و به رقم ۹۲۷.۳ رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران ديروز رقم ۲۰۵ ميليارد تومان را رد کرد و حجم معاملات به رقم ۲۴۳ ميليارد و ۷۸۷ سهم و اوراق مالي رسيد.

در بخش دامداري سنتي در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۵، متوسط قيمت يک کيلوگرم گوسفند و بره زنده ١٤ هزار و ١٤٠ تومان و يک کيلوگرم گاو پرواري زنده ١٢ هزار و ٥٣٨ تومان بوده که به ترتيب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۰.۱ و ۱۰.۶ درصد افزايش داشته است.
 به نقل از ايسنا، در جديدترين گزارش مرکز آمار ايران آمده است: در بخش غلات در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۵، متوسط قيمت ذرت دانه اي نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ۹۱.۰ درصد افزايش داشته است.
در بخش محصولات ليفي در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۵، متوسط قيمت پنبه وش نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ۲۹.۴ درصد افزايش داشته است. در بخش محصولات جاليزي در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۵، متوسط قيمت خيار ١١٠٦ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵.۴ درصد کاهش نشان مي‌دهد. در بخش سبزيجات در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۵، متوسط قيمت گوجه فرنگي ٥٤١ تومان و قيمت پياز ٦٨٨ تومان بوده که به ترتيب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۳.۴و ۳۵.۰ درصد کاهش داشته و متوسط قيمت اسفناج ٧٠٠ تومان بوده که معادل ۳۱.۵ درصد افزايش داشته ­است. و نيز متوسط قيمت بادمجان ٨٥٣ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۸.۸ درصد کاهش نشان مي‌دهد. محصولات علوفه‌اي در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۵، متوسط قيمت يونجه ٧٢٨ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۴ درصد افزايش داشته است. در بخش مرکبات در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۵، متوسط قيمت پرتقال ٥٨٦ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۹.۶ درصد کاهش داشته است، و متوسط قيمت نارنج ٨١٣ تومان بوده که معادل ۲۴.۵ درصد کاهش نشان مي‌دهد. در بخش دامداري سنتي در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۵، متوسط قيمت يک کيلوگرم گوسفند و بره زنده ١٤ هزار و ١٤٠ تومان و يک کيلوگرم گاو پرواري زنده ١٢ هزار و ٥٣٨ تومان بوده که به ترتيب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۰.۱ و ۱۰.۶ درصد افزايش داشته است. در بخش فراورده‌هاي دامي‌سنتي در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۵، متوسط قيمت يک کيلوگرم شير گوسفند ٤ هزار و ١٧٠ تومان بوده که ۳۹.۸ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل افزايش داشته و متوسط قيمت يک کيلوگرم شير گاو ١١٤٥ تومان بوده که معادل ۲.۲ درصد کاهش داشته است.
در بخش هزينه خدمات ماشيني در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۵، هزينه شخم زمين زراعي آبي ١٤٤ هزار و ٦٢٤ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۵.۷ درصد افزايش و هزينة شخم زمين زراعي ديم ٨٨ هزار و ١٨٣ تومان بوده که معادل ۱۲.۲ درصد کاهش يافته است. بعلاوه، هزينه ديسک زمين زراعي آبي ١٠٣ هزار و ٨٠٢ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۸.۰ درصد افزايش و هزينه ديسک زمين زراعي ديم ٤٣ هزار و ١٤ تومان بوده که معادل ۲۳.۶ درصد کاهش داشته است.  در بخش دستمزد نيروي کار در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۵، هزينه کارگر ميوه چين مرد ٤٥ هزار و ٤٥٦ تومان و هزينه کارگر ميوه چين زن ٣٨ هزار و ١١٣ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتيب ۶.۳ و ۱۲.۸ درصد افزايش داشته است. همچنين، هزينه کارگر تنک کار مرد ٤٥ هزار و ٤٥١ تومان و هزينه کارگر تنک کار زن ٢٦ هزار و ٧١١ تومان بوده که به ترتيب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹.۷ درصد کاهش و ۲.۷ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

ارزش صندوق‌هاي قابل معامله (ETF) در بازار سرمايه بيش از ۲۵۷ ميليارد ريال افزايش يافت.
به نقل از تسنيم؛ آزادسازي سهام عدالت در قال صندوقهاي قابل معامله از جمله راهکارهايي است که توسط کارشناسان براي اين طرح پيشنهاد شده است که تصويب نهايي آن در گرو ارائه لايحه آزادسازي سهام عدالت از طرف دولت جهت تصويب نمايندگان به مجلس است. بر اين اساس جديدترين آمارها نشان ميدهد ارزش صندوقهاي قابل معامله در فروردين ماه‌امسال با رشدي 257 ميلياردي نسبت به مدت مشابه ماه قبل به رقم 12 هزار و 880 ميليارد ريال رسيد.
گفتني است در حال حاضر 25 صندوق قابل معامله در بازار سرمايه ايران فعال هستند و صندوق اعتماد آفرين پارسيان با ارزشي معادل 5147 ميليارد ريال بزرگترين صندوق ETF است. همچنين صندوقهاي قابل معامله توسعه يکم با 1293 ميليارد ريال، صندوق پايدار سپهر 1163 ميليارد ريال، آرمان آتي کوثر1027، صندوق امين با 1016 مليارد ريال، صندوق کيان با 738 ميليارد ريال و نسيم با 334 ميليارد ريال به ترتيب در رتبه‌هاي دوم تا ششم بزرگترين صندوق‌هاي ETF بازار سرمايه قرار دارند.

در جريان معاملات فرابورس در هفته پاياني ارديبهشت امسال تعداد ۵۸۹۸ نفر با استفاده از اوراق حق تقدم تسهيلات مسکن وارد فرايند دريافت تسهيلات از بانک مسکن شدند.
به نقل از تسنيم؛ در هفته پاياني ارديبهشت امسال بيش از 589 ميليارد و 419ميليون ريال انواع سود توسط معاونت عمليات شرکت سپرده گذاري مرکزي به 916 سرمايه‌گذار پرداخت شد و تعداد 59 مورد اصلاح مشخصات و 18 وکالت نامه نيز مورد تاييد قرار گرفت. همچنين در جريان معاملات هفته گذشته فرابورس ايران تعداد 5898 نفر با استفاده از اوراق حق تقدم تسهيلات مسکن با خريد بيش از 288317 هزار برگه اوراق وارد فرايند دريافت تسهيلات از بانک مسکن شدند.
اين گزارش مي‌افزايد: معاملات حق تقدم تسهيلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ايران آغاز شده است که هم اکنون بيش از 20 نماد حق تقدم تسهيلات مسکن در اين شرکت معامله مي‌شود.
بر اساس بخشنامه بانک مسکن، نرخ سود تسهيلات خريد خانه، فروش اقساطي و جعاله تعمير مسکن از 18.5به 17.5 درصد کاهش يافته و مدت زمان باز پرداخت تعيين شده است.

عضو کميسيون کشاورزي مجلس تاکيد کرد:
علي اکبري درباره ارائه شکر در بورس کالا، گفت: بورس کالا ابزارمناسبي براي ايجاد گردش مالي ميان توليدکننده و مشتري در صنعت کشاورزي به شمار مي‌آيد. بنابراين اگر همزمان با ارائه محصولات کشاورزي از جمله شکر در بورس کالا، نظارت ويژه در دستورکار قرار بگيرد به سادگي مي‌توان نوسانات بازار شکر را کنترل کرد.
عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس گفت: بورس کالا با مولفه‌هايي همچون شفافيت و نظارت و کنترل بهينه، ابزار مناسبي براي توقف نوسانات نرخ محصولات کشاورزي در بازار تلقي مي‌شود. به نقل از خانه ملت، علي اکبري درباره ارائه شکر در بورس کالا، گفت: بورس کالا ابزار مناسبي براي ايجاد گردش مالي ميان توليدکننده و مشتري در صنعت کشاورزي به شمار مي‌آيد. بنابراين اگر همزمان با ارائه محصولات کشاورزي از جمله شکر در بورس کالا، نظارت ويژه در دستورکار قرار بگيرد به سادگي مي‌توان نوسانات بازار شکر را کنترل کرد. نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: شفافيت در بورس کالا با ارائه اطلاعات جامع به صورت عمومي‌براي تمام متقاضيان خريد و فروش محصولي همچون شکر در بورس کالا امکان پذير است، بدين معنا که بايد اطلاعات جامع در اختيار تمام متقاضيان خريد محصولات کشاورزي در بورس کالا قرار بگيرد. اکبري افزود: بورس کالا به عنوان بنگاه‌دار اصلي و پرقدرت اقتصادي مي‌تواند بطور مستقيم محصولات کشاورز را با نرخ واقعي و عادلانه خريداري کند، زيرا زماني‌که کشاورز بتواند محصولاتش را که "با هزينه توليد بالا توليدکرده است" را در مکان مطمئني همچون بورس کالا به فروش برساند، شاهد حذف سيستم‌هاي دلالي درصنعت کشاورزي خواهيم بود. وي ادامه داد: دلالان اسناد مالي ندارند که بتوان مالياتي از اين افراد اخذ کرد، بنابراين ارائه محصولات کشاورزي در بورس کالا، فرصتي مناسب براي مقابله با نفوذ دلالان در بازار کشاورزي و مقابله با تاراج زحمات کشاورزان است. نماينده مردم شيراز در مجلس گفت: شيرين شدن کام کشاورزان با ارائه شفاف شکر در بورس‌کالا امکان پذيراست.
رونق معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري
 قابل معامله در فرابورس

صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در هفته اي که گذشت رشد ۴۸ درصدي حجم و افزايش ۲۳ درصدي ارزش مبادلات را به ثبت رساندند. به نقل از تسنيم؛ در هفته پاياني ارديبهشت ماه دادوستد يک هزار و 127 ميليون ورقه به ارزش 5 هزار و 999 ميليارد ريال در 115 هزار نوبت معاملاتي، نتيجه نقل‌وانتقال‌هاي 5 روز مبادلاتي در مجموع بازارهاي فرابورس ايران بود. شاخص کل فرابورس ايران نيز در ارتفاع 916 واحدي دادوستدهاي هفته منتهي به 29 ارديبهشت‌ماه را پايان بخشيد و در حالي که نسبت به روز مشابه هفته گذشته با 9 واحد کاهش همراه شد، بازدهي آن از ابتداي سال به 4.6 درصد رسيد. در اين ميان علاوه بر رشد چشم‌گير بالاي 100 درصدي تعداد مبادلات بازار شرکت‌هاي کوچک و متوسط، حجم و ارزش معاملاتي اين بازار نيز با رشد بيش از 50 درصد همراه شد و بدين ترتيب در اين بازار شاهد جابه‌جايي 3 هزار سهم به ارزش 13 ميليارد ريال بوديم. در مجموع بازارهاي اول و دوم فرابورس نيز 513 ميليون سهم به ارزش يک هزار و 538 ميليارد ريال دست به دست شد. همچنين در سه تابلو معاملاتي بازار پايه نيز 592 ميليون سهم به ارزش 894 ميليارد ريال نقل‌وانتقال يافت و در حالي که حجم مبادلات در اين بازار نسبت به هفته پيش با 5 درصد افت مواجه شد، ارزش معاملاتي اين بازار 2 درصد رشد را تجربه کرد. در همين حال بازار ابزارهاي نوين مالي رشد 15 درصدي حجم و کاهش 11 درصدي ارزش مبادلات را در مقايسه با هفته منتهي به بيست‌ودوم اين ماه‌ تجربه کرد؛ بدين ترتيب 21 ميليون ورقه به ارزش 3 هزار و 555 ميليارد ريال در اين بازار مورد معامله قرار گرفت.

رشد ۱۹درصدي حجم معاملات آتي سکه
بررسي معاملات آتي سکه در آخرين روز معاملاتي هفته گذشته (پنجشنبه) نشان مي‌دهد در مجموع ۵ هزار و ۴۳۰ قرارداد منعقد شد که نسبت به پنجشنبه هفته ما قبل خود رشد ۲۷ درصدي داشته است، چرا که حجم معاملات طي اين روز به به ۴ هزار و ۲۵۴ قرارداد رسيده بود. به نقل از بورس کالا، حجم معاملات آتي سکه طي هفته گذشته در بورس کالاي ايران با افزايش رو به رو شد و به ۳۷ هزار و ۸۱۵ قرارداد و ارزش ۵ هزار و ۲۴۵ ميليارد ريال رسيد که نسبت به دو هفته قبل رشد ۱۹ درصدي را تجربه کرد. حجم معاملات آتي سکه طي دو هفته گذشته به ۳۱ هزار و ۵۱۷ قرارداد رسيده بود. به اين ترتيب در معاملات آتي سکه طي هفته گذشته، سررسيد اسفند ماه سال جاري به عنوان پرطرفدارترين سررسيد لقب گرفت به نحوي که معامله گران ۲۳ هزار و ۶۹ قرارداد را به ارزش ۳هزار و ۴۲۹ ميليارد ريال در اين موعد تحويل به ثبت رساندند. در رتبه دوم معاملات آتي سکه، سررسيد دي ماه سال جاري نيز با ۱۱هزار و ۴۸۵ قرارداد به ارزش يک هزار و ۵۷۴ ميليارد ريال رسيد.