پيتر بيکر
نيويورک تايمز


دونالد ترامپ اولين سفر خارجي خود را در طول 9 روز آينده آغاز کرده است و به خاورميانه ، اروپا مي‌رود و پايتخت آمريکا را با تحقيقات قضايي تنها مي‌گذارد. اولين توقف ترامپ رياض پايتخت عربستان سعودي است که وي با رهبران کشورهاي عرب و مسلمان ديدار خواهد کرد. او پس از آن به سرزمين‌هاي اشغالي ، واتيکان، سيسل و بروکسل خواهد رفت. در اولين سفر خارجي براي اين تازه کار سياسي ، ترامپ با مسائلي پيچيده از جمله تروريسم ، دين ، اقتصاد ، صلح خاورميانه، جنگ در افغانستان و آينده ناتو روبروست. در آخرين ساعات پيش از سفر، ترامپ مدير تازه اف بي آي را معرفي کرد.پيشتر ترامپ نسبت به چنين سفرهايي ابراز بي علاقگي مي‌کرد اما اخيرا با افزايش تنش‌ها درباره اخراج جيمز کومي‌، ترامپ به سفر خارجي اشتياق بيشتري داشت. کاخ سفيد اين سفر را تقويت رهبري آمريکايي در جهان خوانده بود. مشاوران ترامپ تاثير بحران اخير براين سفر را رد کردند اما حتي اگر مردم جهان به اين تنش‌ها توجهي نداشته باشند روئساي جمهور کشورهاي مختلف به اين مطلب توجه دارند و قابليت ترامپ براي راه رفتن در عرصه بين الملي را مي‌آزمايند. زمان بندي سفر ترامپ انعکاسي از سفرهاي روئساي جمهور آمريکا به خارج در زمان بحران داخلي است. ريچارد نيکسون در ژوئن 1974 همزمان با رسوايي واترگيت به مصر سفر کرد تا تمرکز خود را به حل موضاعاتي چون سوريه و اسرائيل منعطف سازد. بيل کلينتون که درگير رسوايي اخلاقي رابطه با مونيکا لوينسکي بود پس از حضور در دادستاني به روسيه و ايرلند سفر کرد که درگير بحران اقتصادي و حملات تروريستي بودند. حال اگر ترامپ بتواند عملي مشابه را انتجام دهد يا خير ، اين سفر آزمايشي بر نظم و سياست وي خواهد بود. مشاوران اميدوارند که اين سفر خارجي ترامپ را مشغول نگه دارد. اما تيم ترامپ مي‌داند که او حداقل يک چشمشش متوجه واشنگتن خواهد بود.  
ترجمه : فاطمه مهتدي
 پيروزي بنيانگذار ويکي ليکس در پرونده تجاوز
کشور سوئد پيگير قضايي بنيانگذار سايت افشاگر ويکي ليکس را متوقف کرد. به گزارش گاردين ، جولين آسانژ که از بالکن سفارت اکوادور با خبرنگاران صحبت مي‌کرد گفت «مبارزه تازه شروع شده است». بنيانگذار ويکي ليکس پايان يافتن پيگيري قضايي خود از سوي سوئد را يک پيروزي مهم خواند.سوئد از ۷ سال قبل آسانژ را به اتهام تجاوز تحت تعقيب قرار داده بود.آسانژ همچنين به دليل انتشار اسناد محرمانه‌امريکا نيز از سوي واشنگتن تحت تعقيب است و از چند سال قبل در سفارت اکوادور در لندن به سر مي‌برد. البته پليس لندن گفته که اگر آسانژ از ساختمان سفارت اکوادور خارج شود، دستگير خواهد شد و مقام‌هاي آمريکايي نيز هشدار داده‌اند که ويکي ليکس هنوز هم يک سرويس اطلاعاتي متخاصم است و موسس آن تحت پيگرد قرار دارد.جف سشنز دادستان کل آمريکا ماه گذشته گفته بود دستگيري جولين آسانژ از اولويت‌هاي دولت ترامپ است.

رسوايي مالي رئيس جمهور برزيل
رئيس جمهور برزيل ميشل تمر بار ديگر درگير پرونده فساد مالي شده و کشور را بار ديگر وارد بحران کرده است. به گزارش نيويورک تايمز،دادگاه عالي برزيل انجام تحقيقات درخصوص اتهامات وارده به ميشل تامر، رئيس‌جمهور کنوني اين کشور را تاييد کرد؛ اتهاماتي دال بر اينکه تامر با دادن رشوه به عنوان حق‌السکوت به يکي از شاهدان در رسوايي فساد مربوط به شرکت نفت پتروبراس، موافقت کرده است. بنابر شهادتي که روساي شرکت‌هاي تجاري در ديوان عالي برزيل طرح کرده‌اند، ميشل تامر، رئيس‌جمهوري از سال ۲۰۱۰ تا امروز ميليون‌ها دلار رشوه دريافت کرده است. اتهام جديد دريافت رشوه عليه تامر در حالي طرح مي‌شود که او هم اکنون هم در پرونده‌اي ديگر به علت صدور فرمان پرداخت حق سکوت هنگفت به يکي از شاهدان پرونده فساد مالي، تحت بازرسي و تحقيق قضايي است.اگر تامر نيز استيضاح شود پست رياست جمهوري تا زمان برگزاري انتخابات اکتبر ۲۰۱۸ به رئيس‌ مجلس واگذار مي‌شود.

۲۸ کشته و زخمي‌در انفجارهاي بغداد
منابع نظامي‌عراق از کشته شدن دست‌کم ۱۳ نفر و زخمي‌شدن بيش از ۱۵ نفر در جريان دو انفجار تروريستي در پايتخت اين کشور خبر داد.به گزارش السومريه‌نيوز، «سعد معن» سخنگوي فرماندهي عمليات بغداد از وقوع دو انفجار تروريستي در بغداد خبر داد و اعلام کرد در جريان اين انفجارها که جمعه‌شب به‌وقوع پيوست، دست‌کم ۱۳ نفر کشته و بيش از ۱۵ نفر ديگر زخمي‌شدند.معن تصريح کرد، ابتدا يک خودروي بمب‌گذاري شده نزديکي يک ايست بازرسي در منطقه «ابودشير» در جنوب بغداد منفجر شد و سپس يک عامل انتحاري خود را در فاصله ۳۰ متري از مکان انفجار نخست، منفجر کرد.منطقه ابودشير پيش از اين هم شاهد انفجارهاي تروريستي بوده است.طبق اين گزارش، گروه تروريستي داعش مسئوليت انفجارهاي شب گذشته پايتخت عراق را بر عهده گرفته است.

سازمان ملل خواستار توقف نفرت پراکني
 ميانمار عليه مسلمانان

گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل از دولت آنگ سان سوچي خواست تا نفرت‌پراکني لفظي و حملات ناسيوناليست‌هاي بودايي را متوقف کند.يانگهي لي، مخبر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ميانمار به روزنامه گاردين گفت، ميانمار بايد تلاش بيشتري براي توقف بي‌تحملي مذهبي و خشونت انجام دهد.اين سخنان در پي درگيري ناسيوناليست‌هاي افراطي بودايي با اقليت مسلمان در يانگون مطرح شد.اين مقام ارشد سازمان ملل متحد، دولت يک ساله "حزب ليگ ملي براي دموکراسي" به رهبري آنگ سان سوچي را به تقويت تلاش‌ها براي محدود کردن نفرت‌پراکني لفظي و خشونت گروه‌هاي ناسيوناليست ترغيب کرد.او گفت: من پيشتر نيز درباره حوادث مرتبط با نفرت‌پراکني، تحريک به تبعيض، تنفر و خشونت و نيز بي تحملي مذهبي ابراز نگراني کرده‌ام اما به نظر مي‌رسد دوباره همين موارد به شکلي شديدتر رخ مي‌دهد.نماينده سازمان ملل متحد تاکيد کرد: معتقدم که گسترش احساسات ضد مسلمانان و لفاظي‌ها آنگونه که بايد مورد رسيدگي قرار نمي‌گيرد و مقام‌ها کاري درباره آن نمي‌کنند. ديگر نمي‌توان چنين وضعي را تحمل کرد. دولت بايد کارهاي بيشتري را براي مقابله و کنترل چنين حوادثي انجام دهد.اخيرا درگيري خشونت‌باري در يک محله مسلمان‌نشين يانگون رخ داد که پس از حمله ده‌ها ناسيوناليست بودايي صورت گرفت.

ژنرال دوستم از افغانستان خارج شد
معاون رئيس‌جمهوري افغانستان که به شکنجه و آدم‌ربايي متهم است، به‌رغم وعده دولت براي اجراي عدالت، کشورش را به مقصد ترکيه ترک کرد.به گزارش روزنامه گاردين، ژنرال عبدالرشيد دوستم، معاون رئيس‌جمهوري افغانستان ماه‌ها پيش از سوي احمد ايشچي، از مخالفان سياسي‌اش متهم به بدرفتاري جنسي و آدم‌ربايي شد و در پي آن دادستاني کل افغانستان پرونده اين قضيه را باز کرد.اين پرونده اکنون تحت بررسي است و محافظان دوستم در ارتباط با اين پرونده به دادستاني کل افغانستان براي تحقيق حاضر شدند اما خود او در دادستاني حاضر نشد.معاون اشرف غني، رئيس‌جمهوري افغانستان کشورش را به مقصد ترکيه ترک کرد و ظاهرا براي درمان رفته است. گفته مي‌شود او مشکلات مربوط به مصرف الکل دارد و از ديابت هم رنج مي‌برد.با خروج دوستم از افغانستان، محاکمه او ديگر بعيد به نظر مي‌رسد و همين سوالاتي را درباره يک دهه تلاش‌هاي غرب براي برقراي نظم و قانون در افغانستان و جلب اعتماد مردمي‌به دولت به وجود مي‌آورد. دوستم ماه‌ها به دليل اتهامات احمد ايشچي در دفتر کارش حاضر نشده بود و در خانه‌اش در کابل به سر مي‌برد.

اتحاديه اروپا به دنبال آغاز مذاکرات بريگزيت
منابع خبري در اتحاديه اروپا اعلام کردند،‌ مقام‌هاي اين اتحاديه خود را براي آغاز مذاکرات مربوط به خروج انگليس از اتحاديه اروپا در تاريخ 19 ژوئن(29 خرداد) آماده مي‌کنند اما منتظر تاييد اين تاريخ بعد از انتخابات پارلماني زودهنگام انگليس در 8 ژوئن هستند.به گزارش خبرگزاري رويترز، کميسيون اروپا قرار است به نمايندگي از 27 دولت باقي مانده در اتحاديه اروپا مذاکرات با لندن بر سر بريگزيت را اجرا کند. وزراي کشورهاي اتحاديه اروپا روز دوشنبه قرار است ديدار کنند تا حکمي‌که به مايکل بارنيه، مذاکره کننده ارشد کميسيون اتحاديه اروپا براي بريگزيت را خواهند داد،‌ تاييد کنند.
استفان دي ميستورا فرستاده ويژه سازمان ملل متحد در امور سوريه با اعلام پايان اين دور از گفت و گوهاي صلح سوريه در ژنو گفت دور بعدي گفت و گوها ماه آينده (ژوئن) برگزار خواهد شد.
فرستاده سازمان ملل به سوريه پايان مذاکرات ژنو را اعلام کرد و اين دور از مذاکرات را در راستاي تمرکز بر روند سياسي همزمان با حفظ چهار مساله اصلي درباره سوريه موفقيت آميز خواند.وي اشاره کرد، تعيين تاريخ دقيق آن به عوامل عديده‌اي بستگي دارد.فرستاده سازمان ملل به سوريه گفت:‌ نشست سه جانبه‌ سازنده و مناسبي با نمايندگان آمريکا و روسيه برگزار شد و اين نشست به بررسي مذاکرات‌ طرف‌هاي سوريه و مسائل ديگر مرتبط بود.دي‌ميستورا تصريح کرد، نشست‌هايي در شهر ژنو در سطح کارشناسان آغاز شده تا روند مذاکرات مستقيم را هموار سازد.وي همچنين خاطرنشان کرد، نتايج قابل لمس مذاکرات ژنو ۶ در چارچوب نشست شوراي امنيت ظرف چند روز آينده اعلام خواهد شد.فرستاده سازمان ملل تاکيد کرد، دو گروه مخالفان مورد حمايت مسکو و قاهره در نشست‌هاي فني درباره مسائل مربوط به قانون اساسي با هئيت عالي مذاکرات مورد حمايت رياض شرکت نکردند.وي متعهد به تلاش بيشتر براي تغيير اين وضعيت شد.دي‌ميستورا از تعيين موعد احتمالي تحقق راه حل سياسي در سوريه‌امتناع کرد و گفت: وضعيت در واقعيت تغيير مي‌کند و ما به رايزني‌ها براي روند سياسي ادامه مي‌دهيم.

رئيس جمهوري فرانسه در نخستين سفر خود به خارج از اروپا گفت، پاريس عليه شبه نظاميان در شمال و غرب آفريقا دست به اقداماتي مي‌زند و با آلمان براي کمک به اين منطقه همکاري نزديکي خواهد داشت.
به گزارش رويترز،‌ امانوئل مکرون، رئيس جمهوري فرانسه در جريان سفر به مالي چند روز پس از مراسم تحليفش قول داد تا نيروهاي کشورش را در منطقه ساحل نگهدارد "تا شبه نظامي‌را از آنجا بيرون کنند."وي همچنين اعلام کرد که عمليات نظامي‌عليه شبه نظاميان در منطقه بايد در واکنش به احياي اين گروه‌هاي افراطي و متحد شدن آنها افزايش يابد.ماکرون در يک نشست خبري در گائو، پايتخت مالي گفت: اينکه ما عمليات نظامي‌خود را براي مقابله با نيروهاي شبه نظامي‌افزايش دهيم، امري بسيار مهم و حياتي است. نيروهاي مسلح ما در مالي مي‌مانند و ما تمام تلاش خود را به کار مي‌گيريم تا منطقه ساحل را امن کنيم.سفر زودهنگام مکرون به مالي تکميل کننده قول او کمپين‌اش بود که در آن گفته بود به دنبال مقابله با شبه نظاميان در منطقه ساحل است چون "آنها مي‌توانند براي اروپا تهديد محسوب شوند."رئيس جمهوري فرانسه همچنين به اين مساله اشاره کرد که مي‌خواهد با آلمان و ساير کشورهاي اروپايي براي کمک‌هاي نظامي‌و توسعه يافتن منطقه ساحل و به ويژه مالي همکاري نزديکتري داشته باشد.وي همچنين به اين مساله اشاره کرد که قرار است در هفته‌هاي آتي در نشستي با عنوان "گروه پنج ساحل" با حضور کشورهایي که همگي از مستعمره‌هاي سابق فرانسه بودند، شرکت کند.

با تشديد بحران سياسي مرگبار ونزوئلا، اپوزيسيون اين کشور آمريکاي لاتين وعده داده است تا بزرگترين تجمع مردمي‌ضد مادورو را با درخواست براي برگزاري انتخابات به راه بيندازد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، از زمان آغاز دور جديد اعتراضات در اول آوريل،‌۴۷ تن حين درگيري‌ در اعتراضات خياباني کشته شدند. خوآن آندرس مجيا، از قانوگذاران هدايت‌کننده اعتراضات گفت: ما شنبه بزرگترين قدرت‌نمايي خودمان را به نمايش مي‌گذاريم. هدف از اعتراضات خياباني جديد اين است که به آن دسته‌اي که گمان مي‌کنند عقب‌نشيني کرده‌ايم نشان دهيم که ما از هميشه فعال‌تر هستيم.عمده دليل اعتراضان خشونت‌بار ونزوئلا، نحوه مديريت اقتصادي و بحران‌ سياسي در اين کشور نفت‌خيز است. در جريان درگيري‌هاي روزانه، نيروهاي نظامي‌با خودروهاي زرهي گاز اشک‌آور شليک کرده و آب‌ پرفشار به روي جمعيت مي‌ريزد. جوانان ماسک‌پوش هم در پاسخ سنگ و کوکتل مولتف پرتاب مي‌کنند. نظرسنجي‌هاي مستقل نشان مي‌دهد، مادورو به شدت نامحبوب است اما هنوز از حمايت ارتش برخوردار است و کنترل اکثر نهادهاي دولتي را در دست دارد.روز چهارشنبه نيز نيروهاي دولتي براي سرکوب اعتراضات، به ايالت "تاچيرا" در غرب ونزوئلا اعزام شدند. با وخامت بحران اقتصادي ونزوئلا و کمبود کالاهاي اساسي، روسيه متعهد شده ماهانه چندين هزار تن گندم به اين کشور آمريکاي لاتين ارسال کند.
رئيس جمهور آمريکا به عربستان سفر کرد؛
گروه بين الملل – دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درحالي وارد رياض پايتخت عربستان سعودي شده است که بسياري از روزنامه‌ها و کارشناسان دليل اين سفر را تلاشي براي دور کردن اذهان از رسوايي‌هاي دولت ترامپ درواشنگتن مي‌دانند.
در مقابل حمله اخير آمريکا به کاروان نظاميان سوري پيش از سفر ترامپ نشانگر تلاش براي جلب نظر سعودي‌هاست. در این میان عربستان براي استقبال از ترامپ که نخستين سفر خارجي خود به عنوان رئيس جمهوري آمريکا را تجربه مي‌کند، پلاکاردهاي بزرگي در مناطق مختلف شهر رياض نصب کرده که تصاوير ملک سلمان و ترامپ در کنار هم روي اين پلاکاردها به چشم مي‌خورد. که بيانگر تلاش سعوديها براي جلب توجه ترامپ و تقويت روابط با آمريکاست.مقامات سعودي اعلام کردند که سفر ترامپ شامل توافقات اقتصادي و سياسي و مبارزه با داعش است.
برخي تحليل گران و رسانه‌ها از نشست قريب الوقوع رياض با عنوان نشست مقدماتي براي تشکيل 'ناتو عربي' ياد مي‌کنند. برخي کشورهاي عربي نظير کويت از ايده تشکيل تشکلي شبيه ناتو بين اعراب موافق نيستند.سران 54 کشور مختلف از جمله 41 کشور عضو ائتلاف نظامي‌خودساخته عربستان، به اين اجلاس دعوت شده‌اند. عربستان بيش از يک سال پيش مدعي شد ائتلافي از کشورهاي مسلمان براي مبارزه با تروريسم ايجاد کرده است.عربستان در هفته جاري ميزبان نخستين اجلاس کشورهاي عربي-اسلامي-آمريکا در سطح سران خواهد بود.براساس گزارش‌ها برگزاري اجلاس عربي-آمريکايي با حضور کشورهاي عرب و اسلامي‌در عربستان با هدف گفت‌وگوي ترامپ با متحدانش در خاورميانه، درباره ايران خواهد بود. نخست وزير پاکستان که از سوي عربستان براي شرکت در نخستين اجلاس عربي-آمريکايي در سطح سران، به رياض دعوت شده است. وزارت امور خارجه پاکستان رسما با صدور بيانيه اي اعلام کرد با توجه به حضور پرتعداد سران کشورهاي جهان در نشست رياض و فشرده بودن برنامه ترامپ در اين سفر، امکان ملاقات دوجانبه نواز شريف با ترامپ در حاشيه نشست رياض وجود ندارد. اشرف غني رئيس جمهوري افغانستان هم از جمله شرکت کنندگان اين جلاس خواهد بود. همزمان با سفر ترامپ به عربستان ، يگان موشکي وابسته به ارتش و کميته‌هاي مردمي‌يمن عصر جمعه موشک بالستيک ساخت داخل از نوع "برکان ۲" را به سمت رياض پايتخت عربستان که سومين پرتاب در نوع خود است همزمان با مقدمات آماده سازي رياض براي استقبال از دونالد ترامپ شليک کرد. سخنگوي ارتش يمن اظهار داشت: اين حمله موشکي که به رياض رسيده حامل پيامي‌صريح و مهم با اين مضمون بود که ما آماده پاسخگويي هستيم و به رويارويي ادامه مي‌دهيم..شليک موشک به سمت رياض از نوع برکان سومين در نوع خود است و فوريه گذشته نيز يگان موشکي ارتش يمن پايگاه نظامي‌در غرب رياض را هدف گرفت.بنا به برنامه از پيش توافق‌شده، قرار است ترامپ در عربستان سعودي، پيرامون "اسلام افراطي" و خطرات آن براي آمريکا و جهان سخنراني کند. ترامپ بارها در کارزارهاي تبليغاتي‌اش بدون تمايزگذاري ميان اسلام و اسلام‌گرايي "مسلمانان" را خطري براي جامعه‌امريکا و کشورهاي غربي خوانده بود. بسياري از سياستمداران آمريکا نگرانند که سخنراني ترامپ در عربستان به تنش‌ها ميان غرب و کشورهاي اسلامي‌بيفزايد. گفته مي‌شود که طراح سخنراني ترامپ، استيون ميلر است. ميلر به همراه بنن از جمله اشخاصي به شمار مي‌آيد که در تدوين فرمان ترامپ براي جلوگيري از ورود مسلمان از برخي کشورهاي اسلامي‌به‌امريکا نقش داشته است.
تجارت اسلحه با سعوديها
عربستان در سفر رئيس جمهور آمريکا به رياض با واشنگتن توافقنامه‌هاي خريد اسلحه به ارزش بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار را به‌امضا مي‌رساند و به اين ترتيب عربستان بزرگ‌ترين کشور واردکننده اسلحه در جهان خواهد شد. جارد کوشنر، داماد رئيس‌جمهور آمريکا بعدازظهر روز اول مه از يک هيات عالي‌رتبه از مقامات سعودي استقبال کرد و توانست وعده فروش بيش از 100 ميليارد دلار سلاح به عربستان را بگيرد؛ مساله‌اي که در صدر دستورکار سفر ترامپ به رياض قرار دارد. به گزارش روزنامه اينديپندنت، جارد کوشنر در آن روز يک توافق تسليحاتي 110 ميليارد دلاري را پيش کشيد که دولت واشنگتن به دنبال امضاي آن با طرف سعودي و اعلام‌اش در جريان سفر دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا به عربستان است.هر دو طرف درباره ليست خريدي مذاکره کردند که شامل هواپيما،‌ کشتي و بمب‌هاي هدايت شونده است اما در اين نشست يکي از مقامات آمريکايي مساله خريد يک سيستم راداري پيشرفته طراحي شده براي ساقط کردن موشک‌هاي بالستيک توسط عربستان سعودي را نيز مطرح کرد. مداخله شخصي کوشنر همچنين نشان مي‌داد که دولت واشنگتن خواستار تغيير موضع آمريکا در خاورميانه است. موسسه بين‌المللي استکهلم براي پژوهش‌هاي صلح اعلام کرد که رياض در سال ۲۰۱۶ با خريد تسليحاتي به ارزش ۶۳.۷ ميليارد دلار چهارمين کشور بزرگ واردکننده اسلحه در جهان شد
رسوايي‌هاي بيشتر در انتظار ترامپ
ترامپ هم اکنون در واشنگتن با مشکلات فراواني روبرو است. به گفته برخي رسانه‌هاي آمريکا، گرچه وي علاقه‌ چنداني به سفرهاي خارجي ندارد، اما اين بار شادمان است که مي‌تواند از فضاي سياسي واشنگتن فاصله بگيرد. رئيس پيشين اف‌بي‌آي اعلام آمادگي کرده درباره "ماجراي روسيه" به پرسش‌هاي اعضاي سناي آمريکا پاسخ دهد. هم‌زمان يکي ديگر از مشاوران نزديک دونالد ترامپ نيز در پيوند با پرونده روسيه مورد توجه ماموران قرار گرفته است.
روزنامه واشنگتن پست هم گزارش داد، پاي يکي از مقامات کنوني ارشد کاخ سفيد به تحقيقات اف‌بي‌آي درخصوص روابط کمپين انتخاباتي رئيس‌جمهور اين کشور با روسيه باز شده است. روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع ناشناس آگاه در زمينه اين تحقيقات نوشت: يکي از مقامات کنوني ارشد کاخ سفيد به عنوان "فرد مطلع" در اين تحقيقات شناسايي شده است. اين افشاگري پافشاري دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا را درخصوص اينکه کمپينش هيچ ارتباطي با کرملين نداشته تضعيف مي‌کند. دولت روسيه از سوي سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا به تلاش براي مداخله در انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۶ آمريکا به نفع ترامپ متهم شده است. جارد کوشنر، داماد ترامپ يکي از افرادي است که با دولت روسيه ارتباط دارد و در حال حاضر مورد تحقيق قرار گرفته است. جيمز کومي‌اعلام آمادگي کرده در برابر کميسيون اطلاعاتي سناي امريکا حاضر شده و به پرسش‌ها درباره‌ي اين ماجرا پاسخ دهد. روزنامه نيويورک تايمز آمريکا به نقل از يک سند گزارش داد، دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور به مقامهاي روسيه در کاخ سفيد گفته، اخراج جيمز کومي‌از مديريت دفتر تحقيقات فدرال آمريکا باعث کاهش "فشار بزرگي" که از بابت تحقيقات مداخله روسيه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا بر او بود شده است. به گزارش رويترز، بر اساس گزارش نيويورک تايمز، ترامپ اظهار کرده است: من رئيس اف.بي.آي را اخراج کردم. او يک "ديوانه" بود که تعادل رواني نداشت!  
کاهش محبوبيت
يک نظرسنجي مشخص کرد که محبوبيت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا به پايين‌ترين سطح خود از زمان آغاز رياست جمهوري رسيده است.به گزارش خبرگزاري رويترز، اين نظرسنجي بعد از آن انجام شد که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا متهم به سوء مديريت اطلاعات محرمانه و مداخله در تحقيقات دفتر تحقيقات فدرال آمريکا اف‌بي‌آي شد. نظرسنجي انجام شده از سوي رويترز/ايپسوس در تاريخ ۱۴ – ۱۸ مه نشان داد که ۳۸ درصد از آمريکايي‌ها عملکرد ترامپ را تاييد مي‌کنند در حالي که ۵۶ درصد عملکرد او را تاييد نکردند و ۶ درصد نيز گزينه ترکيبي از هر دو انتخاب کردند.