تصميم گيري سرنوشت ساز براي سپانيا
حزب سوسياليست‌ اسپانيا به زودي رهبر جديد خود را انتخاب مي‌کند. به گزارش الپاييز، حزب سوسياليست‌ منشعب شده اسپانيا با انتخاب رهبر جديد خود تصميم خواهد گرفت که آيا ادامه راه دولت ماريانو راخوي، نخست وزير محافظه کار ادامه يابد يا نه.يکي از کانديداهاي مطرح سوزانا دياز، رئيس منطقه جنوبي آندولوسيا و پدرو سانچز، رهبر پيشين اين حزب است که چند روز قبل به دليل کودتاي درون حزبي کناره‌گيري کرد.دياز 42 ساله به دنبال روابط حسنه با دولت کنوني است. پدرو سانچز، رهبر سابق اين حزب اوايل ماه جاري ميلادي بعد از يک کودتاي درون حزبي مجبور به کناره گيري شد.پس از آنکه او قاطعانه موضع‌اش را در خصوص دادن راي منفي به دولت تحت رهبري محافظه کاران در اسپانيا اعلام کرد چندين تن از اعضاي کميته عالي حزب او بلافاصله در اعتراض به اين تصميم کناره گيري کردند.اين استعفاي دسته جمعي تشکيل يک نشست پرآشوب را در پي داشت که در جريان آن سانچز نتوانست حمايت اکثريت کميته عالي سوسياليست‌ها را به خود جلب کرده و مجبور به استعفا شد.سانچز پس از آن که نتوانست رأي اعتماد اعضاي حزب سوسياليست را براي ادامه فعاليت خود به عنوان رهبر اين حزب به دست بياورد، گفت: همواره به اين امر اعتقاد داشته‌ام که حزب ما بايد گزينه‌هاي جايگزين داشته باشد اما متأسفانه در حال حاضر اين امر محتمل نيست.وي ادامه داد: من استعفاي خود را ارائه مي‌دهم. رهبري حزب در ايام گذشته برايم يک افتخار بوده است.

بحران هويت جبهه ملي فرانسه
پس از شکست مارين لوپن از جبهه ملي فرانسه در انتخابات رئيس جمهوري بحران هويت حزب راست افراطي جبهه ملي عميق تر شده است. به گزارش لوموند ، حزب جبهه ملي براي بقاء خود نيازمند تشکيل ائتلاف با حزبي ديگر از جناح راست است دراين ميان اهداف اين حزب راست افراطي با احزاب اصلي مغاير است.

شيخ عيسي قاسم
به يک سال حبس تعليقي محکوم شد

دادگاه بحرين ديروز و پس از چهار بار به تعويق انداختن محاکمه شيخ «عيسي قاسم» رهبر مذهبي شيعيان بحرين به دليل اعتراض‌هاي شديد مردمي، وي را به يک سال حبس تعليقي محکوم کرد. به گزارش الميادين، دادگاه بحرين شيخ عيسي‌قاسم را به بهانه فساد مالي واجرايي کردن فريضه خمس، محکوم کرده است. باقر درويش رئيس مرکز حقوق بشر بحرين در واکنش به اين اقدام دولت بحرين، از آن به عنوان اعلام جنگ نظام حاکم عليه اکثريت سياسي مخالف دولت ياد کرد.درويش ادامه داد: «هدف قرار دادن شيخ عيسي قاسم در واقع هدف قرار دادن گروه‌هاي مخالف دولت است که در راه دستيابي به عدالت اجتماعي مبارزه مي‌کنند.»پيش از اين نيز دولت بحرين با نسبت دادن برخي اتهام‌ها به شيخ عيسي قاسم، وي را سلب تابعيت کرده بود.جلسه محاکمه پيشين که قرار بود دو هفته قبل برگزار شود، به علت تظاهرات و اعتراض‌هاي گسترده مردم بحرين در حمايت از رهبر مذهبي خود به تعويق افتاده بود.ده‌ها هزار نفر از مردم بحرين با پوشيدن کفن دست به تظاهرات سراسري در اين کشور در حمايت از شيخ عيسي قاسم زده‌اند. همچنين تعداد زيادي از نيروهاي امنيتي عربستان سعودي با تجهيزات کامل وارد بحرين شده بودندعلماي بحرين با صدور بيانيه اعلام کرده بودند که هرگونه حماقت رژيم آل‌خليفه عليه شيخ عيسي قاسم به شديدترين شکل ممکن پاسخ داده مي‌شود.

۲۰ پليس افغان در حمله طالبان کشته شدند
مقامات محلي ولايت زابل در جنوب افغانستان از حمله گروهي جنگجويان طالبان به چندين پاسگاه‌امنيتي در اين ولايت خبر دادند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، مقام‌هاي امنيتي محلي در ولايت زابل اعلام کردند در حمله نيمه شب گذشته عناصر مسلح گروه طالبان به چند مقر نيروهاي پليس افغانستان در اين ولايت دست‌کم ۲۰ نيروي پليس جان خود را از دست دادند. بسم‌الله افغانمل والي زابل در اين خصوص اعلام کرد نيروهاي طالبان ساعت يک بامداد به چند مقر نيروهاي پليس در «شاه‌جوي» و «ده‌چوپان» حمله کرده‌اند.وي افزود: «در حمله عناصر طالبان دست‌کم ۲۰ نيروي پليس کشته و چهار پليس ديگر نيز زخمي‌شدند.»برخي از گزارش‌ها حاکي از زخمي‌شدن دست کم ۱۵ نيروي پليس در اين حملات است.مقام‌هاي محلي تاکيد کردند که عناصر طالبان دست‌کم ۴۰ خمپاره به سوي شهر «قلات» مرکز ولايت زابل شليک کرده‌اند که خسارات جدي به واحد‌هاي مسکوني اين شهر وارد کرده است.اين حملات تلفات جاني در بر نداشته است. گروه طالبان مسئوليت تمامي‌اين حملات را بر عهده گرفته است

آلمان در جست‌و‌جوي
 سلاح‌هاي دزديده شده از پادگان‌ها

به هنگام بررسي پرونده "فرانکو آ"، افسر جوان ارتش آلمان که به تازگي به اتهام داشتن گرايش‌هاي نژادپرستانه بازداشت شده، توجه‌ مقامات دولتي به احتمال دزدي سلاح از انبارهاي ارتش آلمان متمرکز شده است. دادستاني فدرال آلمان با شدت در تلاش يافتن اطلاعاتي پيرامون سرقت احتمالي از انبارهاي اسلحه ارتش اين کشور است. موضوع به تحقيقات روي پرونده "فرانکو آ"، افسر جوان ارتش آلمان ارتباط دارد که به تازگي به اتهام داشتن گرايش‌هاي راست‌گرايانه افراطي بازداشت شده است. به گزارش هفته نامه آلماني "اشپيگل" در سيزدهم فوريه ۲۰۱۷ در محل تمرين نظامي‌ارتش آلمان در شهر مونستر، دو تفنگ ژ۳۶ ، يک سلاح از نوع پ۸ و يک تپانچه از درون يک تانک مدل "فوکس" آلمان به سرقت رفته است. اين تانک در زمان سرقت، در تاريکي شب به طرف محل تمرينات نظامي‌در حرکت بود. مسئوان پرونده "فرانکو آ" بر اين نظرند که تنها يک سرباز مطلع از اطلاعات ضروري درون ارتش آلمان مي‌توانسته چنين اقدامي‌انجام دهد.گفته مي‌شود که تنها در يکي از هفت تانک موجود در اين تمرين‌ نظامي، اسلحه وجود داشته و دقيقا همين سلاح‌ها نيز به سرقت رفته‌اند. هنوز اثري از عاملان اين سرقت به دست نيامده است.مسئولان پرونده راست‌گرايان ‌افراطي در ارتش آلمان در زمان اين سرقت در شهر مونستر آلمان، متوجه سربازي شدند که مظنون به گرايش‌هاي راست افراطي است و "فرانکو آ" و همچنين "ماکسيميليان ت" نظاميان دستگير شده را نيز مي‌شناخته است. ""فرانکو آ" طي چندماه حدود هزار فشنگ از ارتش آلمان دزديده و نزد يکي از همدستان خود انبار کرده بود.

تشديد بحران سياسي در برزيل
گروه‌هاي چپ گرا در برزيل ديروز با برگزاري تظاهرات‌هاي اعتراضي در سرتاسر کشور، برکناري رئيس‌جمهور از قدرت را خواستار شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، بحران سياسي در برزيل روز شنبه شدت گرفته است و تظاهرات و اعتراضات عليه دولت «ميشل تامر» دیروز نيز ادامه يافت.گروه‌هاي چپ گرا در برزيل اعلام کرده‌اند که روز يکشنبه با برگزاري اعتراض‌هاي سراسري خواستار برکناري ميشل تامر از قدرت مي‌‌شوند. پرونده يک فساد مالي بزرگ موسوم به پرونده «کارواش» مدتي است فضاي سياست اين کشور را با بحران روبه‌رو کرده و رئيس‌جمهور متهم است که با پيشنهاد رشوه به يک شاهد بالقوه که در زندان به‌سر مي‌برد، بر سر روند قانوني تحقيقات اين پرونده مانع ايجاد کرده‌است. تامر اين اتهامات را رد کرده و به دنبال جذب متحدان مختلف براي مقابله با اين اتهامات و ماندن در قدرت است. دولت محافظه‌کار ميشل تامر با برنامه رياضت اقتصادي خود که شامل بالا بردن سن بازنشستگي مي‌شود، خشم ميليون‌ها تن از شهروندان برزيل را برانگيخته‌است.

محبوبيت «ترزا مي» کاهش يافته است
با نزديک شدن انتخابات زودهنگام در انگليس ، نتايج نظرسنجي‌هاي اخير نشان مي‌دهد که نخست وزير انگليس از حزب محافظه کار که به دنبال انتخاب مجدد است با کاهش محبوبيت چشمگيري روبرو شده است به گزارش خبرگزاري فرانسه، بر اساس نتايج آخرين نظرسنجي انجام شده، «ترزا مي» نخست وزير انگليس با کاهش چشمگير محبوبيت روبرو شده است. بر اساس نظرسنجي انجام شده، حزب محافظه کار در انتخابات آينده پارلماني انگليس ۴۴ درصد از آراء را به خود اختصاص مي‌دهد، اين در حالي است که اين نظرسنجي حاکي از آن است که حزب کارگر انگليس مي‌تواند در اين انتخابات ۳۵ درصد کرسي‌هاي مجلس عوام را به دست آورد. گفتني است حمايت از حزب ليبرال دموکرات انگليس در سطح ۹ درصد و حزب استقلال نيز در سطح ۳ درصد بدون تغيير باقي مانده است. انگليس در تاريخ ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) شاهد برگزاري انتخابات زودهنگام خواهد بود.

روزنامه‌امريکايي نيويورک تايمز در گزارشي اختصاصي خبر داده در حد فاصل سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ چين با کشتن و زنداني کردن ۲۰ مخبر سيا، به جريان جاسوسي اين نهاد اطلاعاتي آمريکا آسيب جدي وارد کرده بوده است.
هنوز مشخص نيست که دولت چين مخبران سيا را از طريق هک مکالمات يا کامپيوترهاي اين سازمان شناسايي کرده و يا يک نفوذي اين افراد را لو داده است. بنابر اين گزارش به يکي از مخبران لو رفته در داخل محوطه يکي از ساختمان‌هاي دولتي شليک شده تا "درس عبرت" بقيه شود.سازمان مرکزي اطلاعات آمريکا، سيا، هنوز به اين گزارش واکنش نشان نداده است. نيويورک تايمز در گزارشش با چهار افسر سابق سيا گفتگو کرده است. آنها به اين روزنامه‌امريکايي گفته‌اند ابتدا در سال ۲۰۱۰ جريان ارسال اطلاعات توسط مخبران از داخل دولت چين به تدريج کاهش يافت و يک سال پس از آن (۲۰۱۱) مخبراني که به درون دولت چين نفوذ کرده بودند يکي‌يکي ناپديد شدند.پس از اين رويداد، ماموران پليس فدرال، اف‌بي‌آي، و سازمان مرکزي اطلاعات، سي‌آي‌اي، در عملياتي مشترک به نام "گورکن عسل‌خوار" درباره ناپديد شدن اين مخبران تحقيق کردند . آن طور که نيويورک تايمز نوشته، ناپديد شدن تعداد زيادي از مخبران سيا در چين، روند جاسوسي آمريکا از درون دولت چين را براي مدت‌ها مختل کرده بوده به طوري که دولت باراک اوباما، رئيس جمهوري را هم نگران کاهش ميزان اطلاعات رسيده از چين کرده بوده است.

با پايان خروج آخرين گروه از شبه‌نظاميان از محله الوعر در حمص ارتش سوريه در آستانه کنترل کامل اين شهر قرار دارد. از سوي ديگر ديده‌بان حقوق بشر سوريه از اعدام غيرنظاميان روستايي در استان ديرالزور توسط داعش خبر داد.
 به گزارش روزنامه راي اليوم، ارتش سوريه در آستانه کنترل کامل شهر حمص قرار دارد و روز گذشته عمليات خروج آخرين گروه از شبه‌نظاميان مخالف از محله الوعر آخرين پايگاه آنان در حمص انجام شد.طلال البرازي، استاندار حمص در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه گفت: عمليات تخليه محله الوعر از اسلحه و شبه‌نظاميان ادامه دارد و اين آخرين خروج شبه‌نظاميان از الوعر است.به گفته البرازي، حدود ۳۰۰۰ تن از جمله ۷۰۰ شبه‌نظامي‌به همراه خانواده‌هايشان و غيرنظامياني که تمايل به خروج از محله الوعر دارند، اين محله را ترک کردند.البرازي افزود: اين گروه به استان ادلب در شمال غرب سوريه و يا شهر جرابلس در شمال اين کشور منتقل شدند.به گفته البرازي، با پايان اين مرحله تعداد کساني که شهر حمص را ترک کرده‌اند، فراتر از ۱۵ هزار تن هستند که از اين تعداد ۳۰۰۰ شبه نظامي‌و ۱۲ هزار تن از اعضاي خانواده‌هاي آنها و غيرنظاميان بوده‌اند.گروه‌هاي مخالف سوري از سال گذشته شکست‌هاي ميداني را در جبهه‌هاي مختلف تجربه کرده‌اند. در پي اين شکست‌ها توافقنامه‌هايي براي خروج شبه‌نظاميان مخالف از مناطق تحت کنترل اين گروه‌ها که شهر حلب و شهرهاي کوچک اطراف دمشق از مهمترين آنها هستند، حاصل شد.
کره‌جنوبي اعلام کرد کره‌شمالي يک آزمايش موشکي جديد انجام داده است.
به گزارش رويترز، کره جنوبي اعلام کرد که کره‌شمالي ديروز يک موشک ناشناس را آزمايش کرده است.ستاد مشترک ارتش کره جنوبي با انتشار بيانيه اي اعلام کرد اين موشک بعد از ظهر دیروز و از محلي در نزديکي «پوکچانگ» در کره شمالي پرتاب شده است.هنوز نوع و مدل اين موشک شناسايي نشده است.جزئيات بيشتري در خصوص اين آزمايش موشکي کره شمالي گزارش نشده است. انجام اين آزمايش در حالي صورت مي‌گيرد که‌امريکا شنبه بزرگترين ناو خود با نام «يو اس اس رونالد ريگان» را که در ژاپن پهلو گرفته بود به سمت آبهاي نزديک کره شمالي حرکت داده است.کره شمالي در ماه جاري ميلادي دو موشک ديگر شليک کرده بود که بر اساس اعلام پيونگ يانگ يکي از موشک‌ها قادر به حمل کلاهک‌هاي سنگين هسته اي است.آخرين موشک شليک شده از نوع بالستيک ميان برد است که هفته گذشته در حريم هوايي کره شمالي پرتاب شد و تا بيش از 2 هزار و 100 کيلومتر اوج گرفت و 780 کيلومتر طي مسير کرد.کره شمالي در ماه گذشته ميلادي نيز دو پرتاب ناموفق را تجربه کرده بود.اين کشور بر اساس قطعنامه‌هاي سازمان ملل از توسعه فناوري موشک‌هاي اتمي‌و بالستيک منع شده است.از زماني که «کيم جونگ اون» در اواخر سال 2011 رهبري کره شمالي را به دست گرفت، اين کشور تاکنون حدود 40 بار پرتاب انواع موشک‌ها را تجربه کرده است.

تيلرسون: فروش اسلحه به عربستان هشداري به ايران است
گروه بين الملل – به دنبال امضاي قرارداد فروش تسليحات آمريکايي به عربستان سعودي ، رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا مدعي شد بستن قرارداد فروش اسلحه به عربستان پيامي‌براي ‌"رقيب سرسخت" عربستان، ايران است.
عادل الجبير، وزير خارجه عربستان نيز ايران را متهم به حمايت از ايجاد بي‌ثباتي در افعانستان کرد. اولين سفر خارجي دونالد ترامپ در مقام رئيس‌جمهور آمريکا به عربستان از ديد بسياري از ناظران پيامي‌براي ايران بوده است. حال رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا صراحتا اين پيام را به ايران داده است. او مدعي شد که اين معامله يک پيام روشن به "دشمن مشترک ماست".
وزير خارجه‌امريکا در ادامه مدعی شد قرارداد فروش اسلحه به عربستان امنيت اين کشور و نيز تمامي‌منطقه را از "نفوذ ايران و تهديد مرزهاي عربستان سعودي از تمامي‌جهات" محافظت مي‌کند. اشاره تيلرسون به حضور نيروهاي ايران در حمایت از سوريه و عراق و نيز حمايت جمهوري اسلامي‌از حوثي‌ها معترض به سرکوبگريهاي دولت يمن است. رکس تيلرسون در جريان سفر ترامپ به عربستان او را همراهي مي‌کند. در اين سفر قراردادي بالغ بر ۳۸۰ ميليارد دلار براي فروش اسلحه به عربستان بين دو کشور امضا شد .
احتمال گفتگو با ظريف
وزير خارجه‌امريکا در کنفرانس مطبوعاتي‌اش در رياض در پاسخ به اين پرسش که آيا ممکن است او زماني گوشي تلفن را بردارد و با محمدجواد ظريف تماس بگيرد، گفت او "هرگز گوشي تلفن را به روي کسي که بخواهد حرف بزند يا يک گفت‌وگوي موثر و مفيد داشته باشد، قطع نمي‌کند". تيلرسون در ادامه گفت: «در حال حاضر من برنامه‌اي براي تماس با همتاي ايراني‌ام ندارم اگرچه به احتمال زياد ما در زمان مناسب با هم حرف خواهيم زد.»
تيلرسون که در کنفرانس خبري مشترک با عادل الجبير وزير خارجه عربستان سعودي صحبت مي‌کرد، با تکرار برخي ادعاها درباره سياست‌هاي منطقه‌اي ايران گفت که يکي از اهداف سفر ترامپ به منطقه، مقابله با تهديدهاي ايران است.تيلرسون همچنين خواستار توقف برنامه موشکي ايران شد.وي همچنين در واکنش به انتخاب مجدد حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهوري ايران، با تکرار برخي سخنان بي‌اساس گفت: «اکنون اين فرصت براي روحاني پيش آمده است که به نقش ايران در حمايت از گروه‌هايي که ثبات منطقه را بر هم مي‌زننند، پايان دهد».
قراردادهاي 500 ميليارد دلاري
ترامپ در سفر دو روزه خود به عربستان علاوه بر ديدار و مذاکره با مقامات عربستان و امضاي سند چشم انداز مشترک دو کشور، در نشست مشترک با سران و نمايندگان برخي از کشورهاي عربي و اسلامي‌در رياض شرکت کرد.
 اين سفر  درحالي صورت گرفت که نماينده خانواده‌ها و بازماندگان حملات تروريستي ‏يازدهم سپتامبر 2001، در نامه‌اي به رئيس جمهوري آمريکا از ‏وي خواست مانع از کارشکني حکومت عربستان براي ‏اجراي قانون 'جاستا' عليه رياض شود و حقوق ‏بازماندگان اين حملات تروريستي را از حکومت آن ‏کشور بگيرد.عربستان و آمريکا مجموعه توافق‌هايي را در زمينه‌هاي تجاري و سرمايه گذاري در زيرساخت‌ها، بخش تکنولوژي، بخش‌هاي دفاعي و توليدات ويژه‌امضا کردند که براساس آن عربستان و آمريکا در اقتصادهاي يکديگر سرمايه‌گذاري‌ انجام مي‌دهند.
تنها در بخش دفاع و خريدهاي فوري سعودي‌ها از آمريکا، توافق شد رياض ۱۱۰ ميليارد دلار سلاح از آمريکا بخرد و در طول ۱۰ سال تا ۳۵۰ ميليارد دلار ديگر در اين زمينه هزينه شود.در مقابل دولت ترامپ هم وعده داده تا خط مونتاژ برخي توليدات دفاعي خود را به عربستان منتقل کند که از جمله آن قرارداد غول‌هاي تسليحاتي آمريکا يعني لاکهيد مارتين، جنرال دايناميک، رايتون، جنرال الکتريک با سعودي‌هاست. آمريکا طبق اين توافق بايد خط مونتاژ بالگردهاي نظامي‌بلک‌هاوک را به عربستان منتقل کند. تحقيقات، برنامه‌ريزي و ساخت ۵۰ درصد از نيازهاي ارتش عربستان به انواع خودروهاي زرهي شامل تانک و خودروهاي سبک و سنگين نيز به‌امريکايي‌ها واگذار شد که خط توليد اين محصولات بايد در داخل عربستان ايجاد شود.  عادل الجبير وزير خارجه عربستان در کنفرانس مشترک با تيلرسون ، ارزش توافق‌هاي امضا شده ميان دو کشور را حدود ۵۰۰ ميليارد دلار ارزيابي کرده و گفت: تحول فني ميان دو کشور به تقويت و رشد اقتصاد و افزايش فرصت‌هاي سرمايه گذاري آمريکا در عربستان مي‌انجامد.سعودي‌ها علاوه بر خريد مستقيم تسليحات از آمريکا قرار است دست‌کم ۴۵ ميليارد دلار نيز در بازارهاي ايالات متحده سرمايه گذاري کنند. خريد و ارتقاي سيستم‌هاي دفاع موشکي تاد و پاتريوت يکي ديگر از توافق‌هاي دو کشور است که سعودي‌ها مقابله با توان موشکي ايران را به شکل مشخص در اين قرارداد مورد توجه قرار داده‌اند.
همکاري آرامکو با ۱۲ شرکت آمريکايي
شرکت سعودي آرامکو قرار است در جريان سفر دونالد ترامپ به عربستان، با ۱۲ شرکت آمريکايي قراردادهايي را امضا کند. به گزارش رويترز، منابع آگاه گفتند، شرکت سعودي آرامکو قرار است در جريان سفر دونالد ترامپ به عربستان، با 12 شرکت آمريکايي قراردادهايي را امضا کند.اين قراردادها که با شرکت‌هاي طراز اول آمريکايي نظير شرکت‌هاي خدمات ميادين نفتي شلومبرگر،‌هاليبرتون، بيک‌هاگز و ويترفورد امضا خواهد شد بخشي از تلاش شرکت آرامکو براي توسعه فعاليت‌هاي توليدي داخلي است.به گفته اين منابع، آرامکو همچنين قرارداد‌هايي را با شرکت جنرال الکتريک و شرکت‌هاي حفاري نشنال اويل ول وارکو، نابورز اينداستريز و رووان کمپانيز به‌امضا خواهد رساند.جف ميلر، مدير بخش درآمدهاي شرکت‌هاليبرتون از هرگونه اظهارنظر در مورد قرارداد احتمالي اين شرکت با سعودي آرامکو خودداري کرد. شرکت بيکر‌هاگز هم از اظهار نظر در اين باره خودداري کرده است.شرکت آرامکو در سال 2015 اعلام کرد که قصد دارد درصد توليد کالاها و خدمات مرتبط با بخش انرژي توليد شده در داخل عربستان را تا سال 2021 ميلادي به 70 درصد افزايش دهد.شرکت‌هاي آمريکايي به صورت سنتي در پروژه‌هاي عظيم بالادستي نفت از حفاري گرفته تا احداث پالايشگاه‌ها با شرکت آرامکو در زمينه ارائه مشاوره و مديريت پروژه همکاري دارند.
نشست کشورهاي عربي اسلامي
نشست مشورتي سران کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس به رياست «محمد بن نايف» وليعهد سعودي، در شهر رياض آغاز شد. پیش از آغاز این اجلاس رئيس جمهوري آمريکا با «تميم بن حمد آل ثاني»، «حمد بن عيسي آل خليفه» و «عبدالفتاح السيسي» امير قطر، پادشاه بحرين و رئيس جمهوري مصر در رياض ديدار کرد. سران 40 کشور مسلمان در اين کنفرانس شرکت خواهند داشت. گفته شده است که محور اين نشست ،نحوه مقابله با گروه‌هاي تندرو باشد. نشست رياض که در آن تشکيل «ناتوي عربي- اسلامي- سني» با هدف مقابله با محور مقاومت به‌ويژه نفوذ ايران در منطقه، اعلام خواهد شد، با واکنش‌هاي برخي جريان‌ها و شخصيت‌هاي سياسي در عراق، لبنان و يمن همراه شده است.در همين راستا، «مقتدي صدر» رهبر جريان «صدر» عراق، در بيانيه‌اي اعلام کرد: «اعراب و مسلمانان و کشورهاي اسلامي‌نبايد زير پرچم آمريکا و تحت رهبري ترامپ گرد آيند؛ آمريکا کشوري اعتدال‌گرا نيست بلکه اشغالگر است و کشور شرارت نمي‌تواند منبع اعتدال باشد.»