مسعود يوسفي
روزنامه نگار
yousef44@yahoo.com
به دنبال برگزاري انتخابات دوره پنجم شوراي شهر تهران و مشخص شدن چهره منتخبان پايتخت، اعضاي اين شورا نخستين جلسه خود را برگزار کردند؛ اين در حالي است که دوره قانوني اين شورا هوز آغاز نشده و تا مرداد ماه زمان باقي است. در اين جلسه هيئت رييسه موقت شوراي شهر پنجم تهران انتخاب شدند و طي آن مرتضي الويري به عنوان رييس شورا انتخاب شد. در اين ميان گمانه زني در باره شهردار بعدي تهران در صدر اخبار مربوط به اين شورا قرار دارد. فارغ از اين مسئله و ساير مسائلي که طي نخستين جلسه و جلسات آتي شوراي شهر جديد تهران مورد بررسي قرار گرفته و مي‌گيرد، موضوع و مسئله مهم توجه به اين نکته است هم شوراي شهر و هم مديريت شهري تهران در دوره قبل حاشيه‌هاي تلخ و تاسف بار زيادي ايجاد کرد و عدم شفافيت‌ها و بي توجهي به اولويت‌ها اصلي‌ترين و مهم‌ترين ارگان شهري تهران را از چشم مردم و مرکز نشينان انداخت تا آنجا که هيچ يک از اعضاي شوراي چهارم شهر تهران نتوانستند در ليست نهايي منتخبان دوره پنجم جايي براي خود دست و پا کنند. بنابراين اعضاي جديد به خوبي مي‌داند که براي ارائه خدمت به مردم طي يک دوره چهارساله بايستي راهي را که منتخبان دوره قبل رفتند نروند و از مسيري که کاملا شفاف و قانونمدارانه است طي طريق کنند تا در پايان دوره سرافراز و آسوده خاطر و با نيکنامي‌عنان خدمت به ديگران بسپرند. همين است که حجت نظري از اعضاي منتخب شوراي شهر جديد در باره آن گفته است: «پاسخگويي و شفافيت دو مطالبه جدي مردم از شوراي شهر آتي است» و باز منتخب ديگر اين شورا يعني زهرا صدر اعظم نوري در اين زمينه بيان کرده است: « مردم با راي صد در صدي به ليست اميد خواهان شوراي پاک و شهري شيشه اي و شفاف هستند». به غير از موضوع شفاف سازي که اهميت آن بر کسي پوشيده نيست موارد مهم ديگري نيز وجود دارد که در دوره قبل مديريت شهري توجه جدي و اساسي در مورد آن‌ها به کار گرفته نشد و به تبع آن تهران دچار مشکلات و معضلات پيچيده فراواني شد. لذا انتظار مي‌رود هم شوراي شهرپنجم و هم شهردار بعد پايتخت به اين موارد توجه کافي داشته و نسبت به اجراي آن‌ها اقدام لازم و نهايي مبذول دارد:
-ايجاد درآمدهاي پايدار براي شهرداري با هدف جلوگيري از شهر فروشي و تراکم فروشي
-اقدام در جهت رفع آلودگي هوا
-ايجاد هرچه اصولي تر و بيشتر فضاي سبز
-جلوگيري از تجاري سازي اماکن فرهنگي
-توجه جدي به رسالت فرهنگسراها و بازنگري در مورد نقش مغفول مانده آن‌ها
-توجه بيش از پيش به کارکنان کم درآمد و دون پايه شهرداري از جمله پاکبان‌ها
-توجه جدي به برنامه‌هاي تفصيلي ميادين ميوه و تره بار و به خصوص ايجاد زمينه‌هاي مقتضي براي فرآوري ضايعات ميوه و تره بار


اکونوميست
 به نظر مي‌رسد خاندان سلطنتي و مردم عربستان سعودي توييت‌ها و سخنان گذشته دونالد ترامپ را درباره خود فراموش کردند و تنها براي آنچه ترامپ اکنون مي‌گويد اهميت قائلند و درحاليکه در گذشته ترامپ در کمپين انتخاباتي خود سعودي‌ها را به سخره مي‌کشيد رئيس جمهور ترامپ آنها را درآغوش مي‌گيرد و رياض را اولين مقصد سفرخارجي خود قرار مي‌دهد او در پايتخت عربستان سعودي ، ترامپ تلاش کرد تا به رهبران مسلمان اطمينان دهد و با سياست‌هاي خارجه باراک اوباما در تناقض است. مرکز اين سفر سخنان ترامپ براي رهبران مسلمان بود که توسط تيمش جمع شده بودند تا پاسخي به سخنراني تاريخي اوباما در قاهره درسال 2009 باشد. هريک از اين دو رئيس جمهور به نوع خود روابط آمريکا با جهان اسلام را تغيير دادند. اما در جاييکه اوباما سعي در ترميم صدمه وارده پس از جنگ عراق داشت آقاي ترامپ فشار اسلام هراسي را وارد کرد. ترامپ با اعمال منع ورود 6 کشور مسلمان به‌امريکا اين امر را نشان داد و اولين مشاور امنيت ملي وي مايکل فلين اسلام را يک سرطان بدخيم خوانده بود. ديکتاتورها حافظه کوتاهي دارند زيرا ترامپ خواستار مبارزه با افراطي گري شده که حال مي‌گويد اين جنگ بين اديان نيست بلکه بين خوب و بد است امري که به مذاق رياض خوش آمده است. و شايد اين امر که ترامپ حضار اجلاس رياض را به دليل سابقه نقض حقوق بشرتحت فشار نگذاشت دليل اين امر بود. نقد اين رفتار ناقض حقوق بيشتر در سخنان باراک اوباما منعکس شد. ترامپ ابتدا گفت « ما براي نطق کردن اينجا نيستيم و اينجا نيستيم تا به مردم بگوييم چه کار کنند.» اما ترامپ پس از آن به حضار گفت که چه کار بايد بکنند. « کشورهاي خاورميانه منتظر قدرت آمريکا براي نابود کردن دشمن براي آنها هستند. آينده اي بهتر تنها زماني ممکن است که کشورهاي شما تروريست‌ها و افراطگرايان را بيرون کنند». ترامپ "بيرون کردن آنها " را پنج بار تکرار کرد و در نهايت با اعلام فروش "تسليحات زيبا" به ارزش 110 ميليارد دلار به عربستان سعودي و تاسيس مرکزجهاني براي مقابله با ايدولوژي افراطي سخنانش را پايان داد. شکي نيست که ميزبان از سخنان ترامپ براي تفرقه فکني در اسلام و مقصر خواندن ايران خوشحال شود. روز قبل نيز رکس تيلرسون با توجه با پيروزي حسن روحاني ميانه رو در انتخابات ايران ، را نقد کرد اين درحالي است که نقض حقوق بشر در عربستان سعودي به بدترين شکل رسيده است. انتقاد ترامپ و ميزبانش نشانگر تفاوت دولت تازه با دولت اوباما بود که توانست با آقاي روحاني به توافق هسته اي دست يابد درمقابل تحريم‌ها را بردارد.اين دست آورد سعودي‌ها را ناراحت کرد و در آخرين سفر اوباما از وي استقبال سردي شد درمقابل از زماني که ترامپ از هواپيما پياده شد ملک سلمان از وي استقبالي گسترده کرد. اما اين تغيير در شيوه است و نه در مفهوم. اوباما با سعودي‌ها خوب بود و بيشتر از هر رئيس جمهور آمريکايي به عربستان سفر کرد و تسليحات آمريکا را فروخت و به ائتلاف سعودي در جنگ با يمن اطلاعات ارائه کرد. توافق امضا شده توسط ترامپ نيز پيشتر مورد مذاکره دولت اوباما بود. ترامپ توافق هسته اي با ايران را پاره نکرده است و از دخالت ناگهاني در منطقه دوري کرده است. وي در مقصد بعدي خود به سرزمين‌هاي اشغالي مي‌رود و رويکردي مشابهي را ارائه خواهد کرد ولي بسياري شک دارند که قابليت او براي پايان دادن به تنش در خاورميانه پايان دهد.
ترجمه : فاطمه مهتدي

اکبر ترکان :
مشاور عالي رياست جمهوري با اشاره به رفتار حميد بقايي مبني بر نوشتن نام احمدي نژاد در برگه راي خود، اظهار داشت: موضوع اين است که يکي نظام را قبول دارد و يکي هم ندارد. اگر نظام را قبول داريم بايد کليات آن را هم بپذيرم .
اين انتخابات چند کانديداي رسمي‌داشت که بايد به اين نامزدها راي داده مي‌شد. ابتداي انقلاب هم کساني که مخالف نظام بودند در برگه‌هاي راي خود اسامي‌افراد فراري را مي‌نوشتند و اين کار آقاي بقايي هم مانند رفتار همان افراد است. به گزارش جماران اکبر ترکان، با اشاره ميزان مشارکت مردم در انتخابات رياست جمهوري و «نه» ملت به سياست‌هاي پوپوليستي از جمله افزايش مبلغ يارانه‌ها اظهار داشت: اين که مردم فريب افزايش سقف يارانه‌هاي نقدي را نخوردند و با وعده افزايش يارانه‌ها دست از اصول خود برنداشتند به اين معنا است که مردم مي‌فهمند، ايجاد اشتغال يعني سرمايه گذاري و توسعه و اين سياست با توزيع ثروت در تضاد است.
دبير شوراي عالي مناطق آزاد افزود: اگر سرمايه شکل گرفته‌اي را به جاي صرف در توسعه در توزيع صرف کنيم، سرمايه‌گذاري در کشور نسبت به توليد ناخالص داخلي کاهش پيدا مي‌کند. از سوي ديگر آن چيزي که باعث پيشرفت کشور مي‌شود، نسبت سرمايه گذاري به توليد ناخالص داخلي است.
وي گفت: هر مقدار که پس اندازهاي مردم را متشکل و به سرمايه گذاري تبديل کنيم باعث افزايش اشتغال مي‌شود و هر مقدار از سرمايه‌هاي شکل گرفته را توزيع کنيم، از تشکيل سرمايه کم مي‌شود و کشور بخشي از اشتغال را از دست مي‌دهد.مشاور عالي رياست جمهوري اظهار داشت: نسبت سرمايه‌گذاري به توليد ناخالص داخلي در اقتصاد ايران تا پيش از سال 84 همواره بالاي 30 درصد بود يعني بالاي 30 درصد توليد ناخالص داخلي کشور سرمايه گذاري مي‌شد که در دولت نهم و دهم به 18 درصد رسيد.وي گفت: اين نشان مي‌دهد که سياست‌هاي توسعه‌اي با سياست توزيع سرمايه‌هاي شکل گرفته تا چه حد تفاوت دارد. در نهايت نتيجه اين بوده که از سال 84 تا 91 درصد اشتغال خالص کشور صفر بود يعني در سال 84 ميزان اشتغال خالص 20 ميليون و 600 هزار نفر در کشور بوده که در سال 91 هم ميزان اشتغال به همين اندازه بوده است.ترکان افزود: در سال 95 ميزان افراد شاغل در کشور به 23 ميليون نفر رسيد، يعني به 20 ميليون و 600 شغلي که دولت اول آقاي روحاني تحويل گرفت تا به‌امروز 2 ميليون و 400 هزار شغل اضافه شده است. اين نتيجه سرمايه گذاري است، بنابراين مردم ما تشخيص مي‌دهند به جاي اينکه يک يارانه اي بگيرند که حتما عزت آفرين نيست بهتر است براي فرزندان شان فرصت شغلي ايجاد شود و خودشان با عزت زندگي خود را اداره کنند.
سخنگوي شوراي نگهبان:
سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينکه بايد باور داشت که قانون حاکم است و هر آنچه قانون مقرر مي‌دارد همان بايد اجرا شود، گفت: همه به نتيجه انتخابات تمکين کنند.
به گزارش ايرنا عباسعلي کدخدايي در کانال تلگرامي‌خود نوشت: انتخابات با همه شور و حال خود وقتي تمام مي‌شود، تازه حرف و حديث‌هاي مختلف در باره اينکه چرا يکي برنده شد و ديگري بازنده شروع مي‌شود و طرفين هم از انبوهي از علل و عوامل و دلايل برنده شدن و بازنده شدن سخن مي‌گويند، الا آنچه بايد گفته شود.
وي افزود: در اين ميان، آنهايي که به هر دليل راي ندارند، علاوه بر اين نکته، مرتب نهادهاي دست اندرکار انتخابات را خطاب قرار داده که چرا غفلت کرديد، چرا کوتاهي کرديد، چرا تخلفات را رسيدگي نکرديد، و ديگر چراهايي که خيلي هم دقيق نيست.سخنگوي شوراي نگهبان تصريح کرد: اما انتظار مشروع اين است که اولا همه به نتيجه انتخابات تمکين کنند، و ثانيا اجازه دهند مراجع نظارتي رسيدگي کنند و قبل از رسيدگي آنها، پيش داوري نکنند.
کدخدايي اضافه کرد: اکنون بايد باور داشت که قانون حاکم است و هر آنچه قانون مقرر مي‌دارد همان بايد اجرا شود، فارغ از اينکه چه کسي برنده است و چه کسي بازنده! اگر چه در نظام مقدس جمهوري اسلامي‌ايران و در همه انتخابات مردم برنده هستند و لاغير.
يک فعال سياسي اصلاح طلب گفت: قالبياف تلاش زيادي کرد جامعه را دو قطبي کند و خود را نماينده قشر محروم جا بيندازد ولي مردم 4 درصدي بودن دولت و 96 درصدي بودن او را باور نکردند.
احمد شيرزاد به ايرنا گفت: رقباي روحاني 4 سال تمام هم و غم خود را بر تخريب دولت وي گذاشتند. آنها بر مبناي نظرسنجي موسسات خاصي که در انحصارشان است به اين نتيجه رسيده بودند که سطح نارضايتي‌ها از دولت يازدهم خيلي بالاست.وي تاکيد کرد: در گفت و گوهايي که با برخي از اين دوستان اصولگرا داشتم بارها اظهار کردند که روحاني و احمدي نژاد( که هنوز آن موقع بحث نامزدي اش مطرح بود) آراي منفي تعيين کننده اي دارند و شانسي براي دوباره انتخاب شدن ندارند.
نماينده اسبق مجلس اضافه کرد: اگر چه حجم تبليغات منفي 4 ساله تا حدي فضا را نسبت به دولت منفي ساخته بود اما دوستان اصولگرا از کنار نکته اي مهم به راحتي گذشتند. آنان در نظر نگرفتند که وقتي حجم آتشبار خود را به مدد رسانه ملي متوجه قوه مجريه ساخته‌اند خود از ترکش‌هاي آن در امان نخواهند ماند و مردم آن را به حساب کل حاکميت مي‌گذارند نه صرف قوه مجريه.اين استاد دانشگاه ادامه داد: هر چند آنها توانستند در تبليغات گذرا و کم عمق 4 ساله خود، افکار عمومي‌را درگير موضوعاتي مانند حقوق‌هاي نجومي‌کنند اما بعد از مدتي اين پرسش از سوي افکار عمومي‌مطرح شد که علت سکوت رقباي دولت در مقابل املاک نجومي‌که رقمش بسيار بزرگ تر است، چيست؟
وي گفت: رقباي روحاني از مساله مهم ديگري نيز غافل شده بودند و آن اينکه مردم در هفته‌هاي منتهي به انتخابات تحليلشان تغيير مي‌کند. چرا که در مدتي کوتاه با يک فرآيند بسيار پرحجم اطلاع رساني مواجه و ذهن شان نسبت به مسايل مختلف جامعه بسيار حساس مي‌شود.شيرزاد اظهار داشت: در ايام رقابت‌هاي انتخاباتي به خصوص در هفته آخر، اعضاي دولت و آقاي جهانگيري به عنوان نامزد موفق شدند ورق را به سود خود برگرداندند و به بسياري از تخريب‌ها پاسخ دهند و نادرست بودن بسياري از آنها را بر افکار عمومي‌روشن کنند.
وي ادامه داد، در واقع دولت توانست جهت حملات را عوض کند و به درستي جناح مخالف را به عنوان عامل اصلي بسياري از معضلات اصلي معرفي و مردم را از خطرات روي کار آمدن مجدد بي تدبيري ، عوام گرايي و افراطي گري آگاه کند.وي تصريح کرد: مردم مطابق ميل رقباي دولت يا حتي خود دولت، مسايل را تحليل نکردند. آنها گفتند شما که خودتان 10 سال معاون اول قوه قضاييه بودي براي مبارزه با فساد چه کار کرده اي که در صورت رييس جمهور شدن آن را تداوم خواهي بخشيد؟ يا اينکه شخصي که 12سال شهردار تهران بوده کدام اقدامات کارسازي براي رفع معضلات پايتخت که شهروندان به طور روزانه با آن ارتباط دارند، انجام داده است که مي‌خواهد آن را در سطحي وسيع تر يعني کل کشور پياده کند.
اين فعال سياسي خاطر نشان کرد: از اين رو نامزدهاي اصولگرا هر چه بيشتر دست به تخريب رقيب زدند، بيشتر از چشم مردم افتادند. مثلا قاليباف تلاش زيادي کرد تا جامعه را به دو قطب 4 و 96 درصدي تقسيم و دولت را نماينده 4 درصدي‌ها معرفي کند و هر چه مشکل در کشور است را بر سر دولت آوار کند و روحاني و تيمش را مسوول وجود آنها بداند.شيرزاد تصريح کرد: اما افکار عمومي‌که در ايام عادي معمولا درگير مسايل روزمره زندگي خود است در آستانه اخذ تصميمي‌بزرگ اين تقسيم بندي‌ها و فرافکني‌ها را باور نکرد و برخلاف نظر آنها راي داد.
سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي‌ايران در سازمان ملل متحد در وين بر تمامي‌تلاش‌ها براي مقابله با تروريسم بايد در چارچوب حقوق بين الملل به ويژه ملل متحد تاکيد کرد.به گزارش ايرنا، رضا نجفي در جريان نشست افتتاحيه اجلاس کميسيون پيگيري از جرم و عدالت کيفري سازمان ملل به نمايندگي از کشورهاي عضو گروه 77 و چين به تبيين مواضع اصولي کشورهاي در حال توسعه درخصوص مقابله با جرائم سازمان يافته، فساد، تروريسم، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و اجراي موثر کنوانسيون‌هاي مربوطه بر ضرورت مقابله جدي و موثر با تروريسم بعنوان چالش جدي و نگراني مهم جامعه بين المللي پرداخت.وي با تاکيد بر ضرورت تقويت همکاري و استفاده از تجارب بين المللي، ظرفيت سازي و کمک فني براي پيشگيري از جرايم سازمان يافته و اشکال نوظهور جرايم و تروريسم در همه اشکال و مظاهر آن را در اين زمينه اظهار داشت: گروه 77 تاکيد مي‌کند که تروريسم را نبايد و نمي‌توان به مذهب، تمدن، مليت يا قوميت خاصي مرتبط کرد و تمام تلاش‌ها براي مقابله با آن بايد در چارچوب حقوق بين الملل بويژه منشور ملل متحد باشد.نجفي با اشاره به تلاش‌هاي بعمل آمده در زمينه مقابله با جرائم سايبري بر ضرورت ادامه اين تلاش‌ها تحت هدايت کميسيون پييشگيري از جرم و با استفاده کمک‌هاي فني سازمان ملل متحد تاکيد کرد .وي همچنين، ضرورت تقويت راهبردها و رهيافت‌هاي جامع و منسجم براي مقابله با جرائم سازمان يافته و ارتقاء ظرفيت‌هاي پيشگيري و عدالت کيفري کشورهاي عضو را مورد توجه قرار داد.
نماينده دائم ايران در ژنو همچنين خواستار توجه بيش ازپيش دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل به افزايش ظرفيت سازي و ارائه کمک‌هاي فني به کشورهاي در حال توسعه در چارچوب وظايف محوله در عرصه پيشگيري از جرم، مواد مخدر و تروريسم شد.
نماينده دائم کشورمان همچنين اهميت تقويت همکاري‌هاي جنوب – جنوب و همکاري‌هاي سه جانبه در اين زمينه را خاطرنشان کرد و خواستار تامين پايدار منابع مالي دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل براي پاسخگويي به نيازهاي کشورهاي عضو و بويژه کشورهاي درحال توسعه شد.

در نخستین نشست خبری روحانی پس از پیروزی در انتخابات صورت گرفت؛
رييس‌جمهور گفت: مردم با حضور بي‌نظير خود در انتخاب خواستند بگويند که در کشور ما تکثر به رسميت شناخته شده است.
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در ابتداي نشست خبري با اصحاب رسانه گفت: ٤٢ميليون راي پاي صندوق آرا يک حضور بي‌نظير بود. مردم با اين حضور و اين انتخاب خواستند بگويند که در کشور ما تکثر به رسميت شناخته شده است.
وي افزود: در اين انتخابات مردم در تراز بالاترين دموکراسي‌هاي جهان حضور پيدا کردند. مردمي‌که داراي مشکلات اقتصادي هستند. مردمي‌که در روستاها با مشکلات زندگي مي‌کنند اما به پول نه گفتند. مردم به خوبي اعلام کرده‌اند، ما مي‌فهميم آب شور عطش را کم نمي‌کند.
وي تاکيد کرد: مردم به فکر اقتصاد هستند و به درآمد ملي 2.5 برابري تخيلي نه گفتند. نه مردم به فريبکاران بهترين بخش اين انتخابات بود.رئيس‌جمهور گفت: مردم به تخريب نه گفتند و در مقابل به اتحاد تعامل، اعتدال و عقلانيت آري گفتند. وي درباره نشست اخير ترامپ با برخي کشورهاي عربي و متهم کردن ايران به حمايت از تروريسم گفت: اجتماع در عربستان به نظر من اجتماعي نمايشي بود. مبارزه با تروريسم، با پول ملتي را به ابرقدرتي دادن و با تشکيل يک جلسه حل نمي‌شود. با اتهام زدن کاري حل نمي‌شود و بايد صادقانه با تروريسم مبارزه کرد.رئيس‌جمهور در پاسخ به اين‌که وعده‌هايي که در طول انتخابات داده، چه زماني عمل مي‌کند گفت: م همه تلاشم اين است که به وعده‌هايم عمل کنم. در دولت يازدهم هم وعده‌هاي زيادي دادم و تا حد زيادي در اجراي آنان موفق بودم.
رئيس دولت دوازدهم تاکيد کرد: ما تلاش‌مان اين است که سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي و داخلي را جذب کنيم. ما براي کساني که در فشار اقتصادي هستند تلاش مي‌کنيم که مستمري‌شان را به سه برابر افزايش دهيم. ما اين کار شروع کرده‌ايم و تلاش‌مان اين است که فقر مطلق را در سال 1400 از بين ببريم.
وي گفت: ما براي اجراي وعده‌هاي‌مان تمام تلاش‌مان را بکار مي‌بريم و از مردم هم کمک مي‌خواهيم. از همه رقبايم در انتخابات کمک مي‌خواهم. از تمام احزاب و جناح‌ها کمک مي‌خواهم.
رئيس‌جمهور در باره چگونگي رابطه ايران با آمريکا در دور دوم رياست‌جمهوري گفت: ايران و آمريکا طي 39 سال گذشته مسير پر پيچ و خمي‌را با هم طي کردند. شايد يک جا موفقيتي داشتند و آن هم زماني بود که در مقابل ملت ايران سر فرود آوردند و پاي ميز مذاکره با نمايندگان ايران با احترام حرف زدند. ما منتظريم دولت جديد آمريکا از نظر فکري ، موضع‌گيري و برنامه ريزي به يک استقراري برسد تا ما نسبت به دولت واشنگتن نظر دقيق‌تري داشته باشيم.
روحاني درباره برنامه دولت دوازدهم براي خروج از رکود، گفت: در مسئله اشتغال جوانان تحصيل کرده يکي از برنامه‌هاي دولت ما اين است که در اين زمينه گزارش کارورزي را در صد روز آينده و يا حتي زودتر ازآن ارائه دهيم. ايجاد اشتغال در استان‌ها بسيار مهم است و ما کوشيده‌ايم که در استان‌هايي که به آن‌ها سفر کرده‌ايم آمار ايجاد اشتعال پيش و پس از دولت يازدهم ارائه کنيم و امروز نيز به دنبال اين هستيم که با فعال کردن بخش‌هاي توليدي به هدف 950 هزار شغل در سال دست يابيم.روحاني تاکيد کرد: بحث مسکن،‌ازدواج، آزادي‌هاي اجتماعي و مسائل فرهنگي که دغدغه جوانان‌مان است از جمله مواردي است که ما اميدواريم بتوانيم در اين دولت آنان را عملي کنيم و خواست جوانان را پاسخ دهيم.روحاني در باره مبارزه با تروريسم گفت: از ابتداي دولت يازدهم به دنيا اعلام کرديم که ما جهاني عاري از خشونت و افراطي‌گري مي‌خواهيم. دوران دخالت در امور داخلي ديگران و جنگ در کشورهاي مختلف به پايان رسيده است. طي چند سال گذشته نشان داديم که چگونه قدم به قدم تروريسم را در مسير اضمحلال قرار داديم، البته مسير باقي مانده است. ما از اول گفتيم که به دنبال سلاح کشتار جمعي نيستيم اما گفتند که ايران راست نمي‌گويد. بعد با تاييد آژانس و مجامع بين المللي مشخص شد که ما راست مي‌گفتيم.روحاني درباره فروش چند ميليارد دلاري اسلحه توسط آمريکا به عربستان ، اظهار داشت: عربستان قبلا هم يکصد ميليارد در جنگ تحميلي به صدام داده بود و نتيجه آن را در همان زمان ديد. الان هم اشکال ندارد اين صد ميليارد، صد ميلياردها را بدهد و پول مردم عربستان را به جيب آمريکا بريزد. ما نيازي نداريم سلاح بخريم ما خودمان سلاح مي‌سازيم،‌ هر سلاحي که بخواهيم توليد مي‌کنيم و مشکلي براي ما از اين جهت نيست. هر چند عربستان هم نمي‌تواند از اين سلاح‌ها استفاده کند و ناچار است مستشاران آمريکايي را به خدمت بياورد.رئيس‌جمهور گفت: مردم ما براي رفع نيازهاي خود نه از کسي مي‌پرسند و نه از کسي اجازه مي‌گيرند. مردم ما تصميم گرفتند که مقتدر باشند و موشک و سلاح ما براي صلح است و اگر ساخته نشود يک عده دچار اشتباهات محاسباتي مي‌شوند که قبلا هم شدند و در منطقه آشوب آفريدند. مسئولان آمريکا بدانند که ما هر زمان به تست موشک نياز داشته باشيم، تست مي‌کنيم و منتظر آنان نخواهيم نماند. ما برجام و قطعنامه 2231 را پذيرفتيم که قدرت دفاعي‌مان را از دست ندهيم و آن را حفظ کنيم. من به آن آقا مي‌گويم که برود و قطعنامه 2231 را بخواند.رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «من در دولت يازدهم به مردم وعده دادم تلاش خواهم کرد تا ديوارهاي تحريم فروريخته شود» خاطر نشان کرد: من اين وعده را به مردم دادم. اگر خواست ملت ايران بر رفع تحريم‌ها باشد و اگر همه پاي کار بيايند و اگر رهبري هدايت اين موضوع را بر عهده بگيرند اين کار سخت اما شدني را انجام مي‌دهيم.روحاني با تاکيد بر اين‌که «مخالفان بايد باشند، ما نيازشان داريم» خاطر نشان کرد: در جامعه افکار واحد نيست و به طور طبيعي ما در زمينه مسائل اجتماعي، فرهنگي و سياسي نظرات يکي نداريم و 80 ميليون جمعيت با آزادي‌هايي که دارند در کشور هستند.رئيس دولت دوازدهم براي تحقق کارامدتر شدن راه دولت دوازدهم نسبت به دولت يازدهم گفت: ما نياز به نيروي جوان‌تري براي اداره کشور داريم. برخي از وزرا در دولت يازدهم با ما کار کردند من چند بار خواستم و آن‌ها گفتند سن ما بالاست اما من ازآنان خواستم که بمانند که چرا من معتقد بودم تجربه آنان براي اداره کشور مفيد است و آنان بايد اداره را به دست بگيرند. البته من در دولت بعدي به دنبال اين هستم که مديران ما ميانگين سن‌شان کاهش پيدا کند و در واقع سن مديريت پنج سال کاسته شود و ديروز نيز در هيأت دولت دو توصيه را به وزرا کردم که يکي بکار گيري جوانان و ديگري بکار گرفتن بانوان بود.رئيس‌جمهور در مورد چگونگي احقاق وعده‌هايش گفت: اولويت با احقاق وعده‌هايي است که به مردم داده‌ام و براساس برنامه‌اي که ارائه کردم عمل مي‌کنم؛ اما معنيش اين نيست که فکر کنم نبايد از فکر و نظر رقبا و کانديداهاي ديگر استفاده کنم.رئيس‌جمهور در پاسخ به اين که چرا وي با وجود آن‌که حقوقدان است، يکبار به طور خاص درباره حصر سخن نمي‌گويد، اظهار داشت: کشور ما داراي چارچوب و مقرراتي است و همه ما بايد به دنبال اجراي مقررات باشيم. هم قوه قضاييه و هم قوه مجريه و هم مقننه مقررات و قوانيني دارند که بايد در چارچوب آن عمل کنند و همه ما بايد در چارچوب قانون اساسي حرکت کنيم.وي افزود: من نسبت به حقوق شهروندان ايراني به عنوان رئيس دولت مسوول هستم حتي ايرانيان خارج از کشور. هر جا ببينم که حق يک ايراني چه در داخل و چه در خارج از کشور مورد تعرض و اجحاف قرار گرفته است بايد آن را دنبال کنم و در داخل کشور نيز با قوه قضاييه از طريق وزارت دادگستري و يا مکاتبه مستقيم و نيز در جلسات مشترک روساي سه قوه موضوعات را دنبال مي‌کنم.روحاني تاکيد کرد: يکي از برنامه‌هاي ما در دولت دوازدهم اجراي منشور حقوق شهروندي است که در اين زمينه حق همه مردم براي ما حائز اهميت است. روحاني در ارتباط با سند ۲۰۳۰ اظهار داشت: وزراي ما شامل وزير خارجه ، علوم و آموزش و پرورش نامه‌اي خدمت مقام معظم رهبري نوشتند و مفصلا مسئله ۲۰۳۰ را توضيح دادند که جمهوري اسلامي‌ايران تحفظ خود را حفظ کرده است و اگر خلاف فرهنگ و ارزش‌هاي ملي بود به آن توجهي نمي‌کردند. ظاهرا گزارش‌هايي به رهبري دادند که ايشان را نگران کردند. من درسخنراني‌هايم پيش از اين به ايشان اطمينان دادم و الان هم اين اطمينان را مي‌دهم که مشکلي در ارتباط با مسئله ۲۰۳۰ وجود ندارد نه تنها اين سند بلکه تمام سندهاي بين‌المللي يا در مجلس و يا به عنوان سند بالادستي تصويب مي‌شوند.متاسف هستم که عده‌اي در دوران انتخابات از اين موضوع سوء استفاده کردند.
روحاني تاکيد کرد: دو کار اساسي بايد انجام شود يکي اين‌که اقتصاد به مردم داده شود، البته من معتقدم فرهنگ و خدمات اجتماعي بايد به مردم داده شود چون مردم همه‌جا بهتر از دولت و بخش‌هاي خصولتي عمل مي‌کنند و ما بايد در اين دولت تلاش مضاعفي در اين راستا داشته باشيم.
وي همچنين گفت: شفافيت نيز موضوع ديگر است. هرکس ماليات مي‌دهد بايد معلوم شود چقدر و بايد بگويد چرا، در دنيا شرکت عمومي‌غيردولتي و خصولتي تعريف نشده است. اقتصاد ما يا تعاوني است يا دولتي و يا خصوصي و بايد شفاف شود که سود چقدر است، کجا سرمايه‌گذاري کرده‌اند و چقدر حقوق دريافت مي‌کنند.رئيس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: براي انتخابات بحث اعلام اموال را درست کردند که خوب بود اما همه پولي گرفته شده 23 ميليارد تومان بود که همه آن نيز به خزانه برگردانده شده‌اما نهادهاي خصولتي چقدر دريافت مي‌کنند.
وي يادآور شد: من خيلي حرف‌ها را در اين چهار سال و در زمان انتخابات نزدم و براي آرامش جامعه نمي‌زنم اما همه ما به خاطر دين و مردم همه چيز را شفاف اعلام کنيم که در اين راستا لوايح مربوط به شفافيت نيز بزودي ارائه مي‌شود.
روحاني در ارتباط با چگونگي روابط بين‌المللي دولتش با جهان خاطرنشان کرد: سياست ما نسبت به جهان سياستي تعاملي است. ما براي پيشرفت، صلح و ثبات در جهان راهي جز تعامل نمي‌شناسيم.وي در تبيين چرايي عدم ارتباط جمهوري اسلامي‌ايران با دولت آمريکا تصريح کرد: ابتداي انقلاب ما مشکلي با دولت آمريکا نداشتيم. آن‌ها سفارتخانه داشتند، تجارت مي‌کردند و حتي از ما نفت مي‌خريدند اما دشمني را خودشان آغاز کردند. ما با ملت آمريکا که دشمن نيستيم بلکه با سياست‌هاي دولت آمريکا مشکل داريم. اميدواريم آمريکا راهي را انتخاب کند که به نفع خود و دنيا باشد.رئيس‌جمهور سپس در ارتباط با چگونگي رابطه ايران با دولت چين و سطح مبادلات اقتصادي ميان اين دو دولت گفت: مردم ما نه با چين مشکلي دارند و نه با کالاي چيني بلکه مشکل آن‌ها کالاهاي کم‌کيفيتي است که وارد کشور شده و مي‌شود. کم‌کيفيتي اين کالاها آزارشان مي‌دهد.رئيس‌جمهور کشورمان در خصوص وعده ارتقاي 5 برابري معيشت حدود 10 ميليون نفر تا سال 1399 نيز گفت:‌ طبق اين برنامه دريافتي دهک‌هاي پايين وضع بهتري مي‌گيرد و اين طرح مربوط به سال گذشته است که به مجلس رفت و دريافتي هشت تا 10 ميليون نفر نيز بيش از سه برابر افزايش يافت و قول ما اين است که تا پايان اين دولت پنج برابر مي‌شود وحتما به حول قوه الهي اين اتفاق مي‌افتد. اين فقط يک وعده انتخاباتي نيست و ما به دنبال ريشه کن کردن فقر مطلق هستيم.
روحاني در ارتباط با اتهامات وارد شده به وي در زمان تبليغات انتخاباتي و مشخصا مناظرات گفت: در مناظرات مواردي مطرح مي‌شود و شد. نسبت‌هايي به من زده شد که همان جا گفتم ناصحيح است. من عقيده دارم بهترين قاضي اول خدا ،‌سپس مردم و در درجه سوم قوه قضاييه است. خدا همانجا جواب داد و مردم هم در پاي صندوق‌هاي راي جواب خود به آن‌ها را دادند. الان هم تصميمي‌در مورد پيگرد قضايي توسط قوه قضاييه ندارم.
وي در ارتباط با ضرورت توجه به فرهنگ و به ويژه سينما و موسيقي گفت: يکي از آثار انتخابات سال 96 اين بود که همه با موسيقي آشتي کردند حتي موسيقي سطح پايين. در فرهنگ ما موسيقي و انواع هنر از ارزش بالايي برخوردار است. مردم ما فرهنگ‌دوست هستند و تمدن مردم ما با کشورهاي ديگر در ارتباط با توجه به هنر تفاوت دارد. حتما دولت دوازدهم حمايت ويژه‌اي از فرهنگ و هنر خواهد کرد.
رئيس‌جمهور درباره برنامه دولت دوازدهم در حوزه زنان و بهبود وضعيت آن‌ها گفت: در دولت يازدهم ما براي اشتغال زنان و ايجاد فرصت به آن‌ها تلاش کرديم و آن‌ها خودشان نيز توانستند در اين 40 سال بسياري از فضاهاي لازم را تصرف کنند.وي ادامه داد: در انتخابات نيز حضور خانم‌ها عين حضور آقايان بود و حتي کمي‌پرنشاط‌تر. اين در حالي است که پيش از دولت يازدهم زنان 860 هزار شغل را از دست دادند و بيکار شدند. اما در اين دولت 750 هزار شغل را به دست آوردند که اين را نشان مي‌دهد ما وظيفه قانوني و شهروندي خود را در اين خصوص اجرا کرديم؛ چراکه زنان نبايد حقوق کمتري بگيرند و از حقي محروم شوند.رئيس‌جمهور کشورمان يادآور شد: اين تفکر که مرد بالاتر از زن است و فلان کار را زن نمي‌تواند انجام دهد اشتباه است.روحاني در ارتباط با پايبندي ايران به توافق برجام گفت:‌ ما هيچ‌وقت آغازگر نقض برجام نخواهيم بود. اگر يکي از اين گروه 1+5 - که بيشتر احتمال مي‌رود ممکن است آمريکا باشد اين توافق نامه را نقض کند - حتما به آن پاسخ خواهيم داد. قبلا در مورد اين موضوع بحث کرده‌ايم و برنامه داريم.روحاني درباره برنامه دولت دوازدهم در راستاي گسترش روابط با کشورهاي منطقه بخصوص کشورهاي عربي و حاشيه خليج فارس، گفت: خواست ما توسعه روابط است و دلمان مي‌خواهد در بحرين نيز اين کشور به افکار عمومي‌ملت خود احترام بگذارد. از سويي رفتار کشورهاي عمان و کويت بهتر و موضع‌گيري‌هاي مناسب‌تري دارند که براي منطقه و ثبات منطقه مفيد است و ديگر کشورها نيز مي‌توانند همين راه را ادامه دهند.وي افزود: البته در رابطه با کشور عربستان همين قدمي‌که برداشته شد و زائرين ما امسال به زيارت خانه خدا مشرف مي‌شدند قدم خوبي بود و مي‌تواند گره‌ها و مشکلات را به تدريج حل کند.
وي با بيان اين‌که «ما آمادگي داريم با دنياي عرب و اسلام روابط بهتري داشته باشيم»، تصريح کرد: اميدواريم آن‌ها نيز بدانند ثبات منطقه بدون ايران برقرار نمي‌شود. در عين حال کشوري نيست که با يک جمله تحريک شود و تحريم‌پذير باشد و منطقه بدون ايران به ثبات نخواهد رسيد.

دلايل پيروزي روحاني از زبان باهنر ؛
رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري تاکيد کرد: اگر کسي بخواهد ثابت کند دولتي که سر کار آمده ناکارآمد است در نيت او بايد شک کرد.
به گزارش ايلنا، محمدرضا باهنر در نشست خبري خود با بيان اينکه اين انتخابات را مي‌شود به مسابقه و تيم باشگاهي تشبيه کنيم، گفت: اين وسط فول و اوت و پنالتي هم بوده‌اما بايد قبول کنيم اين رقابت‌ها به رفاقت تبديل شود ما با نوبه خود تبريک عرض مي‌کنيم و بايد باور کنيم اين تيم ملي است و بايد با رقباي خارجي رقابت کند. چه با کشورهاي متخاصم چه رقيب در بعد سياسي، اقتصادي و فرهنگي چه کساني که نگاهشان به پيروزي جمهوري اسلامي‌است ما بايد خودمان را تمرين بدهيم که دولت را تيم ملي بدانيم حتي رقبا هم تلاش کنند اين تيم در مسابقات پيروز شود چون موفقيت دولت موفقيت نظام است.
او خاطرنشان کرد: اگر نقدي وجود دارد بايد نقد مشفقانه باشد نه به اين اميد که ثابت کند دولت ناکارآمد است بلکه تلاش کند اين‌ها را تبديل به کارآمدي کند. با رصد و نقد مشفقانه و نقد عادلانه و عالمانه ممکن است دولت در ميدان عمل از برخي وعده‌ها غفلت کند مسائلي همچون رکود و اشتغال و رفاه و بعضي مسائل مثل محيط‌زيست و آب و نگاه به بازار بيرون براي صادرات غيرنفتي و راه‌اندازي پيشران‌هاي اقتصادي مثل مسکن و نفت و گاز و پروژه‌هاي عمراني دولت و بدهي‌هايي که دولت به جاهاي مختلف دارد بايد حل و فصل شود و نظام بانکي بايد اصلاح شود و به کمک توليد بيايد .
رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري يادآور شد: خود حضرت آقا در ميان تبريک‌شان اشاره‌اي به مديران جوان داشتند که کابينه بايد از آن حالت خستگي بيرون بيايد و مسير را دنبال کند البته مسائل ديگري هم هست که ظاهرا اقتصادي نيست اما ريشه اقتصادي دارد مثل مسائل اجتماعي و ميزان طلاق و حاشيه نشيني و اعتياد و محيط زيست که بايد دولت در آن دقت داشته باشد و حتما همه اردوگاه رقيب براي کمک به دولت اراده کند.
باهنر در پاسخ به اين که چرا اصولگرايان با وجود اجماع اين‌بار پيروز نشدند، گفت: معمولا دولت‌ها دودوره‌اي هستند برخي مي‌گفتند در اين وسط رقابت درست نيست اما اگر رقابت جدي وجود نداشت ما اين حضور را نداشتيم اين رقابت‌ها کمک مي‌کند براي حضور انبوه مردم پاي صندوق اين رکورد ۷۲ درصدي که بعضا از ۸۰ درصد هم گذشته بايد لوازمي‌داشته باشد
او با بيان اينکه حضور مردم اين‌قدر مثبت بود که اصولگرايان توانستند وحدت کنند و چهل درصد آرا را به دست بياورند، گفت: رييس جمهور شصت درصد آرا را دارد اما اين چهل درصد هم نظارت مي‌کند توصيه من اين است اگر نقد هست بايد عادلانه و عالمانه باشد براي حل مشکلات مردم و نواقص کار دولت باشد نه افزون کردن آن. اگر کسي بخواهد ثابت کند دولتي که سر کار آمده ناکارآمد است در نيت او بايد شک کرد الان همه بايد تلاش کنند دولت در مطالبات اصلي مردم منضبط و بصير باشد.
باهنر در مورد استعفاي ناطق‌نوري از رياست دفتر بازرسي مقام معظم رهبري عنوان کرد: ايشان ۲۸ سال است مسئول دفتر بازرسي هستند من زماني که براي مجلس دهم ثبت نام نکردم خيلي‌ها مي‌پرسيدند چرا؟ من مي‌گفتم من ‌۲۸ سال اين راه را رفتم شايد آقاي ناطق هم مي‌خواست نيروي جوان‌تري بيايد. تا جايي که من مي‌شناسم ايشان خود را سرباز نظام مي‌داند بارها از زبان ايشان شنيدم تبعيت ايشان از رهبري در حدي است که بارها به رهبري هم گفتند اگر رهبر امر کنند ايشان برود ميرجاوه مسئول سياسي عقيدتي آنجا شود ايشان تبعيت ميکند. خود ايشان مقلد رهبر هستند شايد به دليل کبر سن و تکراري بودن کار بوذه که ايشان از بازرسي استعفا دادند.
او تاکيد کرد: در رابطه با مجمع قرار بر اين بوده که دوره مجمع پنج ساله باشد و افراد حقيقي و حقوقي را رهبر انقلاب مشخص کنند. اين تاريخ تمام شده و بايد اعضاي جديد مجمع منصوب شوند. اولا تمديد اين دوره هيچ مشکل حقوقي ندارد همين که افراد جديد نصب نشدند يعني اين دوره ادامه دارد. اين مجمع قانون دقيقي ندارد يعني دوره قانوني ندارد و با اراده رهبري است فکر کنم در خرداد ماه اين مساله تعيين تکليف مي‌شود و رياست و ترکيب اعضاي مجمع تعيين مي‌شود.
دبيرکل جامعه اسلامي‌مهندسين در پاسخ به اين که چرا برخي نهادهاي حاکميتي از رييسي حمايت کردند و برنامه اصولگرايان براي ادامه راه چيست؟ گفت: يک جناح به تنهايي مملکت را نمي‌تواند اداره کند و بايد از همه ظرفيت‌ها استفاده شود. هر دولت فکر مي‌کند بايد اتوبوسي تغييرات ايجاد کند. من نمي‌خواهيم رقيب را متهم کنم نيروهاي ما هم همين هستند اگر نيروهاي کشور را روي هم بگذاريد ۲۰۰ نفر نمي‌شود. برخي سفرا هستند برخي وزرا و استان‌دارها هستند که سياسي هستند برخي از ديگر مسئولان سياسي نيستند . او ادامه داد: اين رويه جا افتاده بر اين اساس هميشه مردم از خدمات نيمي‌از مديران لايق توسط افراد سياسي محروم مي‌شوند. در حالي که ضرورتي ندارد در واقع اينکه وقتي يک جناح مي‌رود يک حزب مي‌آيد مي‌شود ‌۲۰۰ نفر را تغيير داد. برخي کشورها در وزارت‌خانه‌ها معاون نيروي انساني دارند که اين ثابت است و سياسي نيست. براي آينده اصولگرايان ۴۰ درصد آرا، راي خوبي بوده است. نکته بعدي اينکه اين رفت‌وآمدها هميشه بوده است. يعني بعد از اين همه سال باز روي کار آمد در سياست آدم نبايد کم‌حوصله باشد توصيه ما به برندگان و بازندگان اين است که کسي که برده نبايد فکر کند تا ابد هست ديگري هم نبايد فکر کند به آخر زمان رسيده است. باهنر در مورد اينکه نامزد اصولگرايي در سال ۹۲ مجموعا ۱۶ ميليون آورد امسال هم همين طور با اين که ميزان واجدين شرايط بيشتر شده. علت آن چيست؟ با توجه به وعده‌هاي جذابي مثل يارانه اين وضعيت را چطور آسيب‌شناسي مي‌کنيد؟ گفت: من دوباره بايد بگوييم ما متاسفانه چند حزب فراگير در کشور نداريم و جريان‌ها باهم رقابت مي‌کنند و اين‌ها به شدت شناور هستند يعني هم ريزش دارند هم رويش. هشت سال دولت نهم و دهم بوده و خدماتي داشته در دو سال آخر دولت دهم يک سري شاخص‌هاي اقتصادي به شدت سقوط کرد تورم افزايش يافت رشد اقتصادي به شدت منفي شد تا زمان انتخابات سال ‌‌۹۲ برخي آثار را مردم نمي‌دانستند بعدا که دولت جلو رفت معلوم شد وضعيتي که تحويل شده وضعيت به ساماني نبوده است. يکي از اتفاقاتي که در اين انتخابات افتاد اين بود که در سال ۹۶ عملکرد دو سال آخر دولت دهم آوار شد روي سر کانديداهاي اصولگرا در حالي که مي‌گفتند ما احمدي‌نژاد نيستيم اما به صورت کامل آوار شد روي سر نيروهاي اصولگرا. او ادامه داد: فکر مي‌کنم با همه اين مشکلات بالاخره اغراق‌هايي در مناظره شد هر دو طرف هم يکديگر را به اتهاماتي متهم کردند که مستدل نبود. فرصتي هم براي قضاوت نيست دادگاهي هم نيست. ان‌شاالله در قانون تصويب شود از دوره آينده نامزدهاي رياست جمهوري دستگاه دروغ‌سنج نصب کنند.  اين فعال سياسي اصولگرا در ادامه در پاسخ به اينکه در سه انتخابات اخير شاهد دو روش متفاوت برخورد از نامزدها بوديم به گونه‌اي که در انتخابات اخير با وجود تخلفات نامزد شکست خورده تمکين کرد و از ساز و کار قانوني استفاده کرده است، گفت: در هر صورت فتنه سال ۸۸ هزينه‌هاي زيادي داشت هم براي جامعه هم مصالح ملي و از همه بيشتر خود سران آن متضرر شدند. من به نيت‌ها کاري ندارم بعضي مي‌گويند اين‌ها دنبال انقلاب مخملي بودند و از دو سه سال قبل اين‌ها برنامه‌ريزي شده بود اما يک سري توهمات باعث شد اين کار غير عقلايي اتفاق بيافتد و يک عده جبران کمبود راي را کف خيابان کردند و الگوي‌هايي را هم شنيده بودند و فکر مي‌کردند مي‌شود اين الگوها را تکرار کرد.
باهنر در مورد اينکه قوه قضاييه در ادعايي گفته روحاني را درباره ادعاهايش در مناظره بازخواست مي‌کند گفت: در مورد قوه قضاييه اينکه اين چنين گفته واقع قضيه اين است که براي اينکه انضباط گفتاري و رفتاري حاکم شود قوه بايد رسيدگي کند. اما اگر بنا باشد فردي بنا به عرف حرفي بزند و يک مقام سطح بالا به محاکمه کشيده شود ما صلاح نمي‌دانم اما اينکه در يک محفلي صحت و سقم اين حرف‌ها مشخص شود بسيار خوب است. او در مورد اولويت‌هاي دولت آينده گفت: اولويت‌هاي دولت بايد اجماع بين کانديداها باشد. راه‌حل اينها متفاوت بود اما همه اتفاق نظر داشتند درباره مشکلات. دولت يازدهم گفت رشد به ۸ درصد رسيده درست هم هست اما ۷ درصد آن براي نفت و گاز است اگر از اين به بعد قرار باشد اين رشد باشد درصد پايين است دولت دوازدهم بايد بتواند رشد ۵ درصدي را محقق کنند.
در ادامه اين سوال مطرح شد جمنا سعي کرد اينگونه القا کند که انقلاب با راي آوردن روحاني به خطر مي‌افتد، نظر شما در اين مورد چيست که باهنر پاسخ داد: در انتخابات و تبليغات برخي حرف‌ها از واقعيت بيشتر مي‌شود. شايد گريزي از آن نيست. اما باورها چيست؟ گاهي مي‌گوييم ما صفر و صد تحليل مي‌کنيم و مي‌گوييم يک طرف حق و يک طرف باطل مطلق است. اينجا آن که راي نياورده بايد ثابت کند دولت ناکارآمد و منحرف است. گاهي بحث‌ها نسبي است. رهبري گفته‌اند استکبار يک زماني مي‌خواست نظام را تغيير دهد ديدند نمي‌شود گفتند رفتار را تغيير مي‌دهيم. مابين اين دو فرقي قائل نيستيم. نظام با جنگ و کودتا تغيير مي‌کند، رفتار مي‌تواند تدريجي باشد. اين جا را بايد مراقبت کرد.
او با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: رهبري مطرح کرد و دولت اعلام کرد ما حق تحفظ مي‌گذاريم و همه آن را قبول نداريم در حالي که اين حرف‌ها قبلا زده نشده بود. برخي جملاتي از ۲۰۳۰ گفتند که درست نبود اما در مورد اينکه ۲۰۳۰ يک سند ضد نظام هست يا نه بله هست. خود دولت هم به اين مساله اقرار کرد. دولت گفت اين سند لازم‌الاجرا نيست. بايد تبيين شود کجاي آن لازم‌الاجرا نيست. من هم سياه و سفيد نمي‌بينيم اما روي خاکستري‌ها بايد حساس باشيم. گاهي يک اتفاق ظرف شش ماه مي‌افتد گاهي ظرف شش سال و پنجاه سال بايد روي همه اين‌ها حساس باشيم. اينکه يک طرف کفر مطلق و يک طرف حق مطلق است، هم درست نيست.

چقازردي برنامه‌های آینده بانک سپه را تشریح کرد؛
مديرعامل بانک سپه از برنامه جامع عملياتي و عزم جدي ارکان بانک سپه براي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي توليد و اشتغال در سال جاري خبر داد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه اطلاع رساني بانک سپه، محمد کاظم چقازردي در مراسم توديع و معارفه رئيس اداره کل روابط عمومي‌بانک سپه که با حضور اعضاي هيأت مديره، مديران امور، روساي ادارات کل، مديران نواحي و کارشناسان و کارکنان ادارات کل روابط عمومي‌و ساختمان بانک سپه برگزار شد، ضمن تشکر از مردم فهيم ايران و نيز مديران و کارکنان شاغل و بازنشسته بانک سپه که در حماسه بزرگ 29 ارديبهشت مشارکت موثر داشتند گفت: مشارکت گسترده مردم ايران اسلامي‌در انتخابات رياست جمهوري و شوراها، برگ زيرين ديگري را به افتخارات نظام مقدس جمهوري اسلامي‌ايران افزود.
وي با بيان اينکه مشارکت بالا در انتخابات اخير نماد مردم سالاري ديني در نظام جمهوري اسلامي‌است اظهارداشت:از امروز زمان تلاش مضاعف براي خدمت به ملت شريف ايران است. بايد در راستاي تحقق شعار امسال که اقتصادمقاومتي ، توليد- اشتغال است و در راستاي سياست‌هاي اقتصادي دولت محترم حرکت و تلاش مضاعف داشته باشيم.
چقازردي گفت:تدوين سياستهاي کلي، تلاش براي تحقق آنها، انجام نظارتها، گرفتن بازخوردها، ارزيابي‌ها، نظامهاي پاداش و... همگي براي دستيابي به يک عملکرد خوب و موثر است تا نتيجه آن بتواند نخستين بانک ايران را پرافتخارتر از گذشته کرده موجب رضايت دروني ، مديران و کارکنان و اثرگذاري مطلوب در اقتصاد کشور شود.
مديرعامل بانک سپه با اشاره به وضعيت مطلوب بانک سپه در مقايسه با ساير بانکها و نقش مديران و همکاران اين بانک در اين موفقيت اظهارداشت: بانک سپه در حال حاضر از استحکام و موقعيت مالي مناسبي برخوردار است.
وي با تبريک انتصاب جلالي به عنوان مديرامور مالي و سرمايه گذاري و نيز‌هاشمي‌به عنوان رئيس اداره کل روابط عمومي‌بانک سپه، به سوابق مديريتي و اجرايي آنها اشاره کرد و گفت: ما سعي کرديم تا از بين گزينه‌هاي مختلف ، شايسته‌ترين‌ها را انتخاب کنيم.
مديرعامل بانک سپه با اشاره به اهميت روابط عمومي‌گفت: روابط عمومي‌پنجره بانک است که مي‌تواند تمام تجارب و ظرفيتهاي بانک را نمايش دهد.
وي با ابلاغ احکام انتصاب جلالي و‌هاشمي، براي آنها در سمت جديد آرزوي توفيق
کرد.
جلالي نظري: از حسن اعتماد اولياي بانک و تلاش و زحمات همکارانم تشکر مي‌کنم
سيد علي جلالي نظري، مديرامور مالي و سرمايه گذاري بانک در ادامه اين مراسم با تشکر از حسن اعتماد مديرعامل و اعضاي هيأت مديره و با تشکر از تلاش و زحمات همکاران صبور و دلسوز روابط عمومي‌گفت: از حمايت‌هاي اولياي بانک در اين 3 سال و نيمي‌که در روابط عمومي‌خدمت کردم بسيار سپاسگزارم و مجددا از حسن نظر و اعتماد آنها در سپردن مسئوليت جديد مديريت امور مالي و سرمايه گذاري تشکر مي‌کنم.وي در خصوص وظايف اين مديريت گفت: کليه تصميمات و هماهنگي در خصوص امور برنامه ريزي مالي، سرمايه گذاري، تامين مالي براي بانک و شرکت‌هاي تابعه جزو وظايف اصلي اين مديريت بوده که بر اهميت و حساسيت فعاليت در اين حوزه افزوده است، اميدوارم با راهنمايي
و حمايت‌هاي هيات مديره محترم بانک و کليه مديران و همکاران عزيز بويژه بخش مالي و سرمايه گذاري بتوانم پاسخگوي مسئوليت‌هاي اين حوزه باشم.مدير امور سرمايه گذاري با اشاره به اهداف اصلي اين مديرت يعني حداکثر کردن سود و ثروت صاحبان سهام اظهار داشت: اين وظيفه مهمي‌است که بايد با توجه به فاکتورها و متغيرهاي موجود در بانک و فضاي رقابتي حاضر و همچنين بازار پولي کشور براي آن برنامه ريزي علمي‌و عملي انجام داد.
هاشمي:همکاران روابط عمومي‌ياريگر من درمسير تحقق اهداف باشند
هاشمي‌رئيس اداره کل روابط عمومي‌نيز در ادامه با اشاره به اهميت و جايگاه روابط عمومي‌و وظايف خطير آن و نيز با تشکر از حسن اعتماد اولياي بانک و نيز تقدير از تلاش همکاران اداره کل ساختمان در مدت مديريتش در اين اداره گفت: وظيفه خطيري بر عهده روابط عمومي‌است. وظيفه مهم برقراري ارتباط صحيح با جامعه , وظيفه برقراري ارتباط دوسويه و نزديک درون سازماني با همکاران تلاشگر بانک و وظيفه ارائه تصويري شفاف و صحيح از بانک در افکار عمومي‌و منعکس کردن نقش آفريني اولين بانک ايراني در تحقق اهداف کلان اقتصادي , سعي خواهيم کرد با نگاه صحيح وعلمي‌با بهره مندي از ابزارهاي خود اين وظيفه خطير را به درستي انجام دهيم .
صادرات 90 ميليون دلاري فرش ايراني به ايالات متحده در سال 95
گروه صنعت، معدن و تجارت: تا قبل از آنکه تحريم‌ها شدت پيدا کند يکي از بخش‌هايي که توانسته بود در زمينه صادرات غير نفتي حرفي براي گفتن داشته باشد فرش ايراني بود.در سال‌هاي گذشته سالانه به ارزش 500 ميليون دلار فرش دستباف به کشورهاي مختلف صادر مي‌شد اما پس از تحريم‌ها اين عدد به کمتر از 300 ميليون دلار رسيد. اين در حالي است که اگر مشکلات تحريمي‌ايجاد نمي‌شد صادرات فرش ايراني روند صعودي به خود مي‌گرفت.
با کنار گذاشتن ايران از فهرست خريدها، ساير کشورها مخصوصاً هند براي گرفتن بازار تلاش زيادي کردند و حتي برخي از آنها با کپي کردن طرح‌هاي ايراني سعي کردند فرش ما را از گردونه بازار خارج کنند. البته تا حدودي اين موفقيت براي آنها به دست آمد ولي در شرايط جديد قرار است ايران با تمام قوا وارد اين عرصه شود. بهمن ماه سال 1394 بود كه عنوان شد بعد از اجرايي شدن برجام، فرش‌هاي دستباف ايراني دوباره راه بازار سنتي و قديمي‌خود را در پيش گرفتند و نخستين محموله صادراتي فرش دستباف ايران از طريق بندر‌هامبورگ به لس آنجلس صادر شد. بازاري که قبل از مناقشات سياسي 80 ميليون دلار براي کشور درآمد داشت.
با اين حال مدتي قبل برخي اظهار نظرهاي صورت گرفته درباره مشكلات ايجاد شده در مسير صادرات فرش دستباف ايراني به‌امريكا مورد توجه برخي رسانه‌ها قرار گرفت. بيان اين مشكلات در شرايطي از سوي فعالان اين حوزه مطرح شده بود كه براساس گزارش‌هاي رسمي‌منتشر شده از سوي سازمان ملي فرش ايران، صادرات اين محصول در دوران پس از اجرايي شدن برجام با رشد قابل توجهي همراه بوده است. نخستين روزهاي فروردين ماه سال جاري بود كه محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در بازديد از مركز ملي فرش ايران اعلام كرد كه براساس گزارش‌هاي آماري منتشر شده صادرات فرش دستباف ايراني به‌امريکا پارسال بيش از 84 ميليون دلار بود که در مقايسه با 2 ميليون و 700 هزار دلار سال 1394 از نظر وزني و ارزشي افزايش چشمگيري داشته است.
مشكلات پيش روي صادرات فرش ايراني
از طرف ديگر چند هفته قبل از اين رئيس کميسيون صادرات اتاق ايران از مشکل صادرکنندگان فرش براي فرش‌هاي مرجوعي و صادرات مجدد از کشور امريکا خبر داده بود. سيدرضي حاجي آقا ميري گفت: در تمام جهان تاجران براي عرضه محصولات خود به کشورهاي ديگر بدون هيچ شرطي حاضر به معامله هستند و براي فرش ايراني اين موضوع صدق مي‌کند. وي در ارتباط با پابرجا بودن قانون اُفَک و ناتواني صادرات مجدد فرش ايراني از کشور آمريکا، اظهار کرد: با وجود قانون منع صادرات فرش ايراني به صورت، کشور ثالث و مستقيم از کشور امريکا به ايران و همچنين برداشته شدن تحريم‌هاي صادرات فرش ايراني به‌امريکا در مسئله برجام همچنان قانون اُفَک پا برجا بوده است.
حاجي آقا ميري اضافه كرد: فرش‌هاي دستبافت ايراني که در گذشته به‌امريکا صادر شده به علت وجود قانون اُفَک اجازه بازگشت به ايران ندارد اما با مجوزهاي موردي مي‌شود انجام داد که البته بايد اين امر را درنظر داشت که مجوزهاي موردي تابع روابط دوستانه دو كشور بوده، لذا در حال حاضر که روابط ايران و امريکا به سمت تيره شدن در حرکت است اين امر امکان پذير نبوده و مشکلاتي را براي صادرکنندگان ايجاد مي‌کند. اين کارشناس فرش دستباف ايراني با اشاره به مشکلات ايجاد شده با توجه به وجود قانون منع بازگشت فرش ايراني از کشور امريکا به ايران گفت: اين مسئله باعث شده تا فرش ايراني از حضور در نمايشگاه‌هاي کشور امريکا بازمانده و در صورت شرکت امکان بازگشت براي جايگزيني طرح‌هاي روز را از دست بدهد.
ايران در حال اتصال به زنجيره جهاني
اين مشكلات در زمينه صادرات فرش دستباف ايراني طي هفته‌هاي گذشته حالي مطرح مي‌شود كه به اعتقاد نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت ظرفيت صادرات فرش به‌امريکا بسيار بالاست و بايد از اين بازار خوب استفاده کرد. نعمت‌زاده همچنين يادآوري مي‌كند كه وضعيت صادرات فرش ايران در زمان تحريم‌ها خوب نبود که خوشبختانه وضعيت آن پس از برجام رو به بهبود است و بايد با همه توان موانع بازدارنده توسعه اين صنعت از پيش روي توليدکنندگان و صادرکنندگان برداشته شود.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه ايران در حال اتصال به زنجيره صنعت جهاني است که ثمره آن افزايش توليد و اشتغال در کشور به شمار مي‌رود و در يک سال گذشته تلاش‌هاي خوبي براي اتصال صنعت ايران به صنعت جهاني در صنايع مختلف صورت گرفته که از مهمترين آن قراردادهاي بين‌المللي در صنعت خودرو است و اين قبيل قراردادها بايد در همه صنايع از جمله صنعت فرش منعقد شود. همچنين براي افزايش توليد و اشتغال در صنعت فرش بايد بازار داخلي در کنار صادرات تقويت شود.
حل مشکل صادرات فرش به‌امريكا
از طرف ديگر در ميان افت و خيزهايي که در سال‌هاي گذشته بازار فرش تجربه کرده، رييس مرکز ملي فرش بهترين اتفاق در اين حوزه را رفع تحريم صادرات اين محصول به‌امريکا دانست و اعلام کرد که مشکلات صادرات فرش دستباف به‌امريکا برطرف شده است. حميد کارگر در گفتگو با ايسنا، با بيان اين‌که بايد وجوه مثبت افت و خيزهاي حوزه فرش را در نظر گرفت، اظهار کرد: در ميان وقايعي‌ که حوزه فرش در اين سال‌ها تجربه کرد، مهم‌ترين آن رفع تحريم صادرات فرش به‌امريکا به عنوان بزرگ‌ترين کشور واردکننده فرش در دنيا بود. وي ادامه داد: تحريم‌هاي ظالمانه تا پيش از اين باعث شده بود بزرگ‌ترين بازار فرش جهان را از دست دهيم اما با کوششي که دولت براي به ثمر نشستن برجام به خرج داد در بند ۲۲ اين توافق به صراحت به لغو تحريم‌هاي صادرات فرش دستباف اشاره شد؛ به‌ طوري که در سال ۱۳۹۵ بيش از ۹۰ ميليون دلار از ايران به مقصد آمريکا فرش دستباف صادر شد. رييس مرکز ملي فرش ايران با اشاره به تاثيرات عملکرد دولت يازدهم تصريح کرد: در اين دوره چهارساله شاهد بوديم که مواد اوليه بافت فرش دستباف نه تنها با گراني مواجه نشده است، بلکه در مواردي کاهش قيمت را نيز تجربه کرد؛ به گونه‌اي که در مواردي مانند پنبه، ابريشم و پشم شاهد افزايش‌هاي ناگهاني قيمت مانند آنچه در دولت‌هاي پيش رخ مي‌داد نبوديم. کارگر ديگر دستاورد حوزه فرش در دولت يازدهم را دفاع از نام و نشان فرش دستباف ايراني عنوان کرد و افزود: ۲۲ منطقه فرش دستباف ايران در (WIPO) سازمان جهاني مالکيت فکري به ثبت قانوني رسيده است.

در گفتگوي مشاوران املاک با تجارت عنوان شد:
انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري هم به پايان رسيد و هيجانات ناشي از برپايي اين دوره از انتخابات در حال فرونشستن است.
 در عين حال انتظارات مردمي‌براي بهبود شرايط اقتصادي و عملي شدن وعده‌هاي رييس جمهور منتخب همچنان پابرجاست. بازار مسکن از جمله حوزه‌هايي است که به دليل فراگيري و تاثير آن در اقتصاد کشور منتظر اقدام جدي دولت و مسؤلين است. براي اين منظور به ميان مردم و مشاوران املاک رفتيم تا ارزيابي آن‌ها را درهمين مدت زمان اندکي که از انتخاب حسن روحاني مي‌گذرد در مورد وضعيت بازار مسکن و املاک جويا شويم.
چاره کار وام طولاني مدت با سود اندک است
خليل ابراهيمي‌از کارکنان مشاور املاک پايتخت واقع در خيابان ستارخان در مورد تاثير انتخاب مجدد روحاني به رياست جمهوري مي‌گويد: به طور حتم اگر فرد ديگري به غير از روحاني انتخاب مي‌شد امکان ايجاد تغيير و هيجان در بازار مسکن وجود داشت، اما با انتخاب روحاني شرايط به همان حال قبل خواهد ماند. ابراهيمي‌وام‌ها و تسهيلاتي که در دولت يازدهم براي رونق مسکن تصويب و بعضا پرداخت شد را براي کلانشهري چون تهران کارآمد ندانست و افزود: متقاضي مسکن در تهران براي خريد مسکن ابتدا بايد برود و اوراق مسکن خريداري کند که در همين مرحله اول يک مقدار از نقدينگي و سپرده او از دست مي‌رود و با بقيه پولي که برايش مي‌ماند به هيچ وجه قادر به خريد خانه نخواهد بود. وي در پايان تاکيد مي‌کند: چاره کار براي رونق مسکن ارائه تسهيلات با بازپرداخت طولانيمدت و سود کم است و در اين صورت است که بازار ملک و ساختمان رونق پيدا مي‌کند و معضل مسکن برطرف خواهد شد.
نقش غير قابل ساخت و ساز در بهبود اقتصاد کشور
شرايط در شمال شرقي تهران هم کم و بيش مثل مرکز شهر است و در اين منطقه هم اوضاع پيش از انتخابات و پس از آن حداقل طي چند روز اخير تفاوت محسوسي نکرده است.
سماواتي مدير گروه مشاورين جم، واقع در منطقه پاسداران تهران در اين مورد در پاسخ به خبرنگار روزنامه تجارت مي‌گويد: از زمان انتخاب مجدد روحاني به عنوان رييس جمهور تا به اين لحظه هنوز هيچ اتفاق خاصي نيفتاده است و پيش بيني من اين است که چهار سال پيش رو براي بسياري از مشاورين املاک همچون چند سال گذشته با ضرر و زيان باشد. سماواتي همچون مصاحبه شونده قبلي معتقد است اگر کس ديگري به غير از روحاني به رياست جمهوري برگزيده مي‌شد انتخاب او با بيم و اميدي که ايجاد مي‌کرد ممکن بود در ايجاد رونق و برون رفت مسکن از رکود موثر باشد اما در شرايط حاضر چنين اتفاق رخ نداده است.  سماواتي شغل املاکي را شغل اول کشور مي‌داند و مي‌گويد: اگر بازار املاک تکان بخورد بقيه بازارها و مشاغل تکان خواهد خورد و در غير اين صورت وضعيت به همين صورت تداوم پيدا خواهد کرد و به دليل نقش مؤثر ساخت و ساز در اقتصاد کشور مشکل بيکاري و رکود همچنان باقي خواهد بود. وي دراين خصوص چنين توضيح مي‌دهد : 400 شغل به طور مستقيم و 1600 شغل به طور غير مستقيم با بازار ملک و ساختمان درگير هستند و اگر براي هر شغل فقط يک نفر را منظور کنيم با هر ساختماني که ساخته مي‌شود براي 2 هزار نفر به طور مستقيم و غيرمستقيم شغل ايجاد مي‌شود و صنايع و کارخانجات توليد آهن و مصالح ساختماني رونق پيدا مي‌کنند. سماواتي در پايان يادآور مي‌شود: به همين دليل صلاح مسئولين در اين است که بازار املاک و مسکن از هر طريق ممکن راه‌اندازي شود.
شرايط اما در منطقه غرب تهران به گونه ديگري است و حکايت از آن دارد که در زمينه قيمت مسکن کم و بيش نگراني‌هايي در اين منطقه بروز کرده است. يونسي مدير املاک پارلمان واقع در منطقه کاشاني تهران مي‌گويد: ما به لحاظ موقعيت منطقه حدودا در هر هفته شش تا هفت دستگاه آپارتمان را معامله مي‌کرديم، اما الان يک هفته است که مالکان پاي قرار داد نمي‌آيند و بهانه آن‌ها اين است که قيمت ملک افزايش پيدا کرده است. يونسي مي‌افزايد: همين روز گذشته يک خانم که قيمت ملکش را 240 ميليون تومان گذاشته بود پشمان شد و اعلام کرد که ملکش را کمتر از 290 ميليون تومان نمي‌فروشد.
خبري نيست که نيست
در عين حال يک فروشنده در يکي از مناطق جنوبي تهران مدعي است که شرايط تغيير چنداني نکرده و خريد و فروش ملک انجام نمي‌شود يا به کندي صورت مي‌گيرد. قمري فر در توضيح اين نکته به خبرنگار روزنامه تجارت مي‌گويد: من 10 روز است که يک واحد آپارتمان 88 متري را در محله قزوين براي فروش گذاشته‌ام اما هيچ کس خريدارنيست و از سوي ديگر قيمت ملک هم در اينجا گران نشده است.
با توجه به آنچه که در گزارش فوق ذکر شد به نظر مي‌رسد از آنجا که ساخت و ساز در ايران به عنوان پيشران اقتصاد محسوب مي‌شود و از سوي ديگر معضل بيکاري از جمله معضل‌ها و مشکلات پيش روي دولت طي چهار سال آينده خواهد بود لذا ورود جدي و به تعبير فردين يزداني مدير طرح جامع مسکن وزارت راه و شهرسازي، ورود عاقلانه دولت دوازدهم به بحث مسکن مي‌تواند در مواردي همچون اشتغالزايي، رفع بيکاري، احياء صنايع مرتبط با ساخت و ساز و نهايتا بهبود معيشت مردم و اقتصاد کشور مفيد و مؤثر واقع شود؛ کما اينکه حسام عقبايي رييس اتحاديه مشاوران املاک اخيرا و در گفتگو با راديو اقتصاد تاکيد کرده است که « رونق و خروج از رکود بخش مسکن موجب شکوفايي و پيشتازي اقتصاد کشور مي‌شود».
 در پايان يادآور مي‌شود در نظر است در جهت تکميل اين گزارش و به منظور بررسي راهکارهاي ايجاد رونق در بازار املاک و بهبود اقتصاد مسکن، طي روزهاي آينده با حسام عقبايي رييس اتحاديه مشاورين املاک تهران گفتگو به عمل آورده و نتيجه در دسترس خوانندگان گرامي‌روزنامه تجارت قرار داده شود.  

اتحاد عربي-آمريکايي براي نجات قيمت نفت
يک کارشناس مسائل ژئوپليتيک مي‌گويد: عربستان تقابل سال ۲۰۱۴ با شيل اويل‌هارا ندارد و آنرا به عنوان رقيبي در بازار پذيرفته است. بنابراين درصدد است تا از ابزارديگري براي فروش نفت خود استفاده کند.
محمدصادق جوکار، کارشناس بين المللي انرژي در آستانه برگزاري نشست روز پنج شنبه توليدکنندگان اوپکي و غيراوپکي نفت، در گفتگو با مهر با تاکيد بر اينکه اوپک تحت تاثير بلوک عربي است، گفت: در سال ۲۰۱۴ اوپکي‌ها به بهانه خارج کردن شيل اويل‌ها از بازار نفت، دست به افزايش توليد و عرضه نفت کردند که اين امر موجب کاهش قيمت نفت شد. اين کاهش قيمت در حالي رخ داد که کشورهاي عضو اوپک بيشترين وابستگي را به درآمدهاي نفتي خود دارند. بنابراين خط مقاومت کاهش درآمدهاي نفتي اين کشورها زودتر از خط مقاومت شيل اويل‌ها در بازار شکست. بنابراين اوپکي‌ها اولويت خود را از تصاحب سهم بازار به افزايش درآمدي تغيير دادند.
او همچنين با اشاره به اينکه پيشرفت روزافزون فناوري موجب سر به سر شدن هزينه توليد شيل اويل‌ها با نفت اوپک مي‌شد، ادامه داد: ذخاير ارزي عربستان که پيش از کاهش قيمت نفت رقمي‌حدود ۷۳۴ ميليارد دلار بود به ۵۰۰ ميليارد دلار کاهش يافت. اين در حالي است که دولت عربستان سعودي به عنوان يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان نفت، دولتي پر هزينه است. چنانچه که شاهد جنگ افروزي‌هاي مستقيم و غير مستقيم عربستان در يمن و سوريه هستيم.
به گفته اين کارشناس ژئوپلوتيک انرژي در نتيجه پيشرفت فناوري هزينه توليد نفت شيل به رقمي‌معادل ۲۹ تا ۳۹ دلار کاهش يافت. اين در حالي است که پيشرفت فناوري روز به روز اين هزينه را نيز مي‌تواند کاهش دهد. ازسويي ديگر يکي از شعارهاي انتخاباتي دونالد ترامپ، رييس جمهور ايالات متحده‌امريکا کاهش ماليات معادن بود که شامل نفت نيز مي‌شود. اين عامل نيز بر کاهش هزينه‌هاي توليد اين نوع از نفت بي تاثير نبوده است.
جوکار با اشاره به اينکه نوع رشد اقتصادي در هر کشور متفاوت است، اضافه کرد: به همين ميزان نوع وابستگي به درآمدهاي نفتي براي هر کشور نيز متفاوت است. حال آنکه عربستان پايه توسعه اي اش بر درآمدهاي نفتي استوار است. به نظر مي‌رسد اوپکي‌ها شيل را به عنوان يک رقيب در بازار پذيرفته‌اند.
*دست آمريکايي‌ها در چاه‌هاي نفتي عربستان
اين کارشناس بين المللي انرژي گفت: ديدار ترامپ با شاه سعودي مي‌تواند به اين موضوع قوت دهد که عربستان به دنبال يک بحران اقتصادي است که به دنبال بي ثباتي سياسي ايجاد مي‌شود. همانند وضعيت بي ثباتي ونزوئلا، ليبي، سوريه، يمن. که با پيش بيني مي‌وشد با خريد تسليحات اين رابطه و اتحاد تقويت شود. چرا که نياز عربستان به پول بديهي است و سعي مي‌کند با دادن مشوق‌هاي آمريکا را جذب کند.
او با تاکيد بر اينکه عربستان از اوپک و روسيه از غير اوپک هر دو به درآمدهاي نفتي نياز دارند، تصريح کرد: اين نياز در حالي است که ميزان توليد نفت آمريکا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزايش يافته که از اين ميزان ۲۰۰ هزارتاي آن به شيل اويل‌ها تعلق دارد. به جرات مي‌توان گفت آمريکا از فروش شيل اويل‌ها در کانال ۵۰ تا ۵۵ دلار سود مي‌برد.
به عقيده جوکار عربستان تقابل سال ۲۰۱۴ با شيل اويل‌ها را ندارد و آن را به عنوان رقيبي در بازار پذيرفته است. اين در حالي است که بر اساس تحليل‌هاي موسسه‌ام. آي. تي با توجه به رشد فناوري و کاهش هزينه توليد شيل اويل بايد اين نوع از نفت را به عنوان رقيب پذيرفت. از سويي ديگر سفر ترامپ به عربستان نشان از جذب دولت ترامپ به عربستان دارد. رابطه اي که در دوران اوباما، رييس جمهور سابق آمريکا رو به کدورت گذاشته بود. عربستان تلاش دارد تا با تروريسم ناميدن ايران، خودش را متحد آمريکا در خاورميانه و مقابل ايران نشان دهد، اما مداخله مستقيم نمي‌کند.
اين کارشناس مسائل ژئوپلوتيک قيمتي بين ۵۰ تا ۶۰ دلار را براي نفت اوپک که نفت ايران را هم در بر مي‌گيرد، مناسب دانسته و تاکيد مي‌کند که‌امريکايي‌ها تصميمي‌دارند تا از واردات نفت خورميانه بکاهند. و اين مقوله يعني کاهش وابستگي به نفت اين منطقه.
قرار است نشست اوپک براي تصميم گيري درباره تمديد توافق کاهش توليد نفت، پنجشنبه اين هفته (چهارم خرداد ماه) در وين، پايتخت اتريش برگزار شود.
با سرمايه‌گذاري ۳ ميليارد يورويي؛
مديرعامل هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس از توافق سه ميليارد يورويي با يک شرکت اروپايي براي ساخت يک مجتمع پتروشيمي‌در عسلويه با هدف توليد دو محصول جديد پليمري خبر داد.
به نقل از ايسنا، عادل نژادسليم از برنامه ريزي توليد دو محصول جديد پليمري براي نخستين بار در تاريخ صنعت پتروشيمي‌ايران خبر داد و گفت: اين محصولات پليمري زنجيره محصولي بوده که در ايران تاکنون توليد نشده و در سطح صنايع پتروشيمي‌جهان هم انحصاري است.
مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي‌خليج فارس افزود: تفاهمنامه ساخت مجتمع جديد پتروشيمي‌در عسلويه با يک شرکت اروپايي با هدف توليد اين ۲ محصول خاص پليمري امضا شده است.وي با بيان اين که در شرايط فعلي روند اجراي اين طرح مشترک پتروشيمي‌در مرحله مطالعات امکان سنجي است، اظهار کرد: با نهايي شدن مذاکرات، به‌زودي جزئيات بيشتري از نوع مشارکت با طرف اروپايي، ظرفيت توليد و ... اعلام خواهد شد.مديرعامل هلدينگ خليج فارس در باره حجم سرمايه گذاري مشترک براي ساخت اين مجتمع پتروشيمي‌هم توضيح داد: پيش بيني مي‌شود حداقل سه ميليارد يورو براي طراحي، ساخت و بهره برداري اين طرح پتروشيمي‌سرمايه گذاري مشترک انجام شود.نزادسليم با اشاره به اين که يک سرمايه گذاري ۱.۵ تا ۲ ميليارد يورويي نيز براي ۲ پروژه ديگر در صنعت پتروشيمي‌پيش بيني شده است، يادآور شد: در مجموع حدود پنج ميليارد يورو در اين سه طرح جديد پتروشيمي‌سرمايه گذاري خواهد شد.
اعضاي شوراي شهر دوره پنجم اولین گام را برداشتند؛
گروه اجتماعي: اعضاي جديد شوراي شهر پايتخت هنوز زمان قانوني دوره آنها در پارلمان شهري تهران آغاز نشده، نخستين جلسه خود را برگزار كردند. در دور پنجم شوراي شهر خبري از اصولگرايان نخواهد بود.
ليست 21 نفره اصلاح‌طلبان به‌طور كامل وارد شوراي شهر تهران شده و اگر اتفاق خاصي پيش نيايد، نشاني از اصولگرايان در شوراي تهران نخواهد بود. قرار است مردادماه نخستين جلسه شوراي شهر پنجم برگزار شود. حالا اين روزها گمانه‌زني درباره شهردار بعدي تهران در صدر خبرها قرار گرفته و اين در حالي است كه روز گذشته منتخب مردم تهران در شوراي شهر از معرفي هيات رييسه «شوراي منتخبان 21 نفره» شهر تهران خبر داده است.
مرتضي الويري در گفتگو با ايسنا، گفت: شوراي منتخبان تهران در حقيقت 21 کانديداي "ليست اميد" که با راي مردم تهران به شورا راه يافته‌اند در اولين جلسه خود که روز گذشته (دوشنبه) برگزار شد، هيات رييسه موقت خود را انتخاب کردند. در اين جلسه مرتضي الويري به‌عنوان رئيس و «احمد مسجد جامعي» و «شهربانو اماني» به عنوان نايب رئيس و «بهاره آروين» و «حجت نظري» به‌عنوان منشي انتخاب شدند. انتخاب اين افراد به گونه‌اي است که الويري به‌عنوان رييس موقت شوراي شهر و بهاره آروين و حجت نظري به‌عنوان منشي‌ها و مسجد جامعي نيز به‌عنوان نايب رييس اول و اماني نيز به‌عنوان يکي از بانوان به‌عنوان نايب رييس دوم انتخاب شد. رييس شوراي منتخبان تهران از تشکيل دبيرخانه اين شورا خبر داد و افزود: از اين پس براي تشکيل جلسات بعدي و پيگيري کارهاي اين شورا دبيرخانه اين امور را پيگيري مي‌کند.
مرتضي الويري در گفتگو با ايسنا گفت: روز گذشته (دوشنبه) نخستين جلسه منتخبان شوراي شهر تهران با حضور 19 عضو تشکيل شد. اين جلسه در فضايي مناسب با حضور آقاي‌هاشمي‌و مسجدجامعي تشکيل و در مورد دستيابي به اطلاعات جزئي اداري – مالي شهرداري تهران بحث و تبادل نظر شد چراکه براي برنامه‌ريزي‌هاي آتي دستيابي به اين اطلاعات ضروري و حياتي است. وي افزود: هيات رييسه موقت تا زمان استقرار 21 نفر در شوراي شهر تهران يعني 14 مردادماه جلسات خود را برگزار مي‌کند و در مورد موضوعات مختلف اين شهر بحث و تبادل نظر انجام خواهد شد. اين هيات رييسه اداره جلسات و هماهنگي‌ها را تا تشکيل شوراي شهر جديد تهران برعهده خواهد داشت.
رييس شوراي منتخبان تهران در پاسخ به اين سوال که آيا در اين جلسه درباره انتخاب شهردار تهران گفت‌وگويي صورت گرفته يا خير؟ گفت: در اين جلسه در مورد انتخاب شهردار تهران بحثي نشد، اما قطعا اين موضوع در دستور جلسات بعدي شوراي منتخبان قرار دارد. اين شورا دو روز در هفته جلسات خود را به صورت مستمر برگزار خواهند کرد و جلسه بعدي روز چهارشنبه با حضور 21 عضو منتخب شهر تهران برگزار خواهد شد. الويري افزود: در اين جلسه آقاي محسن‌هاشمي‌ضمن تقدير از پيام رييس دولت اصلاحات تاکيد کرد که هر راهکاري که توسط جمع 21 نفره بيان شود به آن پايبند خواهد بود و همچنين صحبت‌هاي تخصصي درباره شهر تهران عنوان کردند.
اوليت‌هاي پيش روي شوراي پنجم
در همين حال منتخب مردم در شوراي شهر پنجم تهران پاسخگويي و شفافيت دو مطالبه جدي مردم از شوراي شهر آتي دانست. حجت نظري گفت: انتخاب صد درصدي مردم تهران از يک ليست نشان‌دهنده آن است که شهروندان خواهان تغيير در سيستم مديريت شهري هستند، چراکه مردم در مناظره‌ها ديدند که متاسفانه شهردارشان سياست‌ورز و اخلاق‌مدار نبوده و مي‌خواهند اين فرد کنار گذاشته شود و اولين و بزرگترين پيام انتخاب ليست اميد آن هم به‌طور صد درصد اين است که بايد تغييري در سيستم مديريت شهري ايجاد شود. وي تصريح کرد: حکمراني خوب شامل پاسخگويي و شفافيت است که متاسفانه در اين 12 سال اخير در مديريت فعلي ديده نشده است و لازم است اين دو مقوله مورد توجه جدي قرار گيرد. منتخب مردم در شوراي شهر پنجم با بيان اينکه براساس بند 10 ماده 71 قانون شهرداري‌ها، مسوولان شهري بايد هر شش ماه يک بار صورت هزينه و درآمدها را تحويل شورا بدهند، اظهار کرد: قطعا يکي از اقدامات شوراي شهر پنجم در راستاي پاسخگويي به مطالبه مردم در زمينه شفاف‌ساري درخواست اين گزارش‌ها است.
از طرف ديگر يك منتخب ديگر مردم در شوراي شهر پنجم عنوان کرد: مردم با رأي صد درصدي به ليست اميد خواهان شوراي پاک و شهري شيشه‌اي و شفاف هستند. زهرا صدراعظم نوري گفت: در اين انتخابات دو تفکر و دو راه پيش روي مردم بود که در انتخابات شوراي شهر با انتخاب تمامي‌اعضاي ليست اميد که منتخبين اصلاحات بودند به جاي ليست خدمت که تمامي‌منتخبان اصولگرا بودند نشان دادند که خواهان اصلاح طلبي در شهر و کشور هستند. وي با بيان اينکه مردم با انتخاب اصلاح طلبان و ليست اميد نشان دادند که خواهان به رسميت شناختن حقوق شهروندي، دفاع از حقوق آحاد مردم و توجه به حريم خصوصي و احترام به آزادي در همه عرصه‌ها هستند تصريح کرد: مردم با انتخاب کامل ليست اميد اعلام کردند که خواهان تعامل و احترام به جاي تقابل هستند. منتخب مردم در شوراي شهر پنجم با بيان اينکه مردم با انتخاب ليست اميد اعلام کردند که به عقب باز نخواهند گشت و خواهان حرکت رو به جلو و تعامل هستند، گفت: مردم با انتخاب 100 درصدي ليست اميد اعلام کردند که خواهان شفافيت در شهر و شفافيت در ارائه خدمات و منابع مالي هستند. وي با بيان اينکه روحيه انحصار طلبي بايد در شهر تغيير کند چرا که مردم خواهان بهبود و تغيير شهر و مديريت شهري هستند، ادامه داد: بايد با افزايش فعاليت و ترجيح منافع عمومي‌به جاي منافع فردي و حزبي کاري کنيم که اين سرمايه اجتماعي تقويت و نگهداري شود. مردم با انتخاب ليست اميد خواهان شوراي پاک هستند که شفافيت کافي داشته باشد.
مردم تمام کشورهای دنیا باید در مصرف منابع طبیعی به عملکرد خود نگاهی دیگر انداخته و الگوی تولید و مصرف را تغییر دهند. مصرف صحیح منابع فواید زیر را به همراه خواهد داشت:


تاسيس مرکز جهاني مبارزه با ايده افراط‌گرايي در رياض
گروه بين الملل – در حاليکه دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا رياض را به مقصد سرزمين‌هاي اشغالي ترک کرد ، کارنامه سفر وي در عربستان سياسي همراه با هزينه اي سنگين براي سعوديها بود ، که بيانگر تلاش عربستان به نزديکي بيشتر به دولت جنجالي ترامپ است.
اين تلاش به سطحي رسيد که عربستان علاوه بر قرارداد سنگين خريد سلاح به بنياد دختر ترامپ مربوط زنان کارآفرين نيز 100 ميليون دلار کمک کرد. ترامپ درمقابل مسائل مربوط به نقض حقوق بشر و نقش عربستان در تنش منطقه را  را ناديده گرفت و بار ديگر با اين کشور در مطرح کردن ادعاهاي دروغين درباره ايران همراه شد. ملک سلمان، پادشاه عربستان و دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا در نشستي که با حضور رهبران کشور مسلمان در رياض برگزار شد، به شدت ايران را مورد انتقاد قرار دادند.
ترامپ در سخنراني مقابل نمايندگان پنجاه کشور مسلمان، از تمام کشورها خواست که ايران را منزوي کنند. ترامپ در اين نشست مدعي شده است که ايران در کشورهايي همچون لبنان، عراق و يمن، تروريست‌ها، شبه نظاميان و ديگر گروه‌هاي خرابکار را حمايت مالي، تسليحاتي و آموزشي مي‌کند. رئيس جمهور آمريکا گروه حزب‌الله لبنان، حماس و داعش را هم رديف يکديگر دانست.ملک سلمان تاکيد کرد که کشورش خواهان مبارزه با تروريسم است و با همه کشورها براي نابودي تروريسم همکاري خواهد کرد. پادشاه عربستان ضمن انتقاد از جمهوري اسلامي‌ايران گفت که «نظام ايران، حزب‌الله لبنان، حوثي‌ها، داعش و القاعده به يکديگر شبيه هستند».
تشکيل ائتلاف خاورميانه
در بيانيه پاياني اجلاس سران عربي، اسلامي‌و آمريکايي در رياض که با حضور ۵۵ کشور اسلامي‌برگزار شد از تاسيس مرکز جهاني مبارزه با ايده افراط‌گرايي که مقر آن در رياض است، استقبال و بر آمادگي اين کشورها براي تامين ۳۴ هزار نيرو از کشورهاي اسلامي‌به عنوان نيروهاي حامي‌عمليات عليه تروريسم در سوريه و عراق تاکيد شد.به گزارش سايت شبکه الميادين، در بيانيه پاياني اين نشست که شاهد اعلام تاسيس "مرکز جهاني مبارزه با تفکر افراط‌گرايي" بود بر مشارکت جدي و قوي بين کشورهاي شرکت‌کننده در رويارويي با تروريسم، افراط‌گرايي و پايبندي دولت‌هاي اين کشورها بر مبارزه با تروريسم تاکيد شد.در اين بيانيه‌امده است: توافقنامه بين کشورهاي شرکت‌کننده در زمينه مبارزه با ريشه‌هاي تفکر تروريسم، خشکاندن منابع مالي آن، استقبال از تبادل اطلاعات درباره شبه‌نظاميان خارجي و تحرکات تشکيلات تروريستي است. رهبران اين کشورها در بيانيه‌اي از ايجاد نيرويي حدود ۳۴ هزار سرباز به عنوان نيروي ذخيره براي حمايت از روند ضد ترور در عراق و سوريه استقبال کردند. در اين بيانيه اشاره شده است:‌ رهبران کشورهاي مشارکت کننده طرح عربستان براي تاسيس مرکز "گفت‌وگوي بين اديان" را ارج نهاده و با اقدامات نظام ايران به دليل ادامه حمايت از "افراط‌گرايي" مخالفت کردند!در اين بيانيه‌امده است: طرف‌هاي مربوطه در هر کشوري بايد پيگير و عامل اجراي مصوبات بيانيه رياض و تقويت همکاري مشترک براي حمايت از آب‌هاي منطقه‌اي، مبارزه با دزدي دريايي، هماهنگي بين مواضع و ديدگاه‌هاي بين جهان عرب، اسلام و آمريکا در سطح بالايي باشند.در اين بيانيه رهبران کشورهاي اسلامي‌بار ديگر ادعاي واهي خود را درباره "خطر برنامه‌هاي موشک‌هاي بالستيک ايران" تکرار کرده و آن را در جهت نقض توافقنامه وين دانستند!در اين بيانيه همچنين آمده است، رهبران کشورهاي مذکور متعهد به افزايش تلاش‌ها براي حفظ امنيت منطقه و جهان شدند!آنها گفتند به مبارزه با اقدامات ايران که به زعم آنها برخلاف قوانين بين‌المللي و حسن همجواري باشد، ادامه داده و به آن پايبندند.آنها همچنين مدعي مداخله ايران در امور داخلي کشورهاي ديگر شدند!به موجب اين بيانيه، بر پايان دادن به برنامه‌هاي طايفه‌اي و مذهبي تاکيد شده که تاثيرات خطرناکي بر امنيت منطقه و جهان خواهد داشت.در بيانيه رياض بر اهميت همکاري کشورها، روابط بر پايه حسن هم‌جواري، عدم مداخله در امور داخلي کشورها، احترام به حاکميت کشورها و تماميت ارضي آنها تاکيد شد.در اين بيانيه ادعا شده بايد با برنامه‌هاي مذهبي و طايفه‌اي مبارزه کرد و مانع از مداخله در امور داخلي کشورها شد.براساس اين بيانيه، بايد با مفاهيم "غلط" درباره اسلام مبارزه کرد و آن را شفاف ساخت. رهبران شرکت کننده در نشست از مشارکت کشورهاي عربي و اسلامي‌و حمايتشان از ائتلاف بين‌المللي ضد داعش و پيشروي‌ها عليه داعش در عراق و سوريه استقبال کردند. شرکت ‌کنندگان در نشست رياض گفتند، تاسيس "ائتلاف خاورميانه‌اي" و اعلام الحاق کشورهاي شرکت‌کننده در آن در سال ۲۰۱۸ خواهد بود.
انتقاد ايران از موضع دخالت جويانه‌امريکا
 سخنگوي وزارت خارجه ايران از دولت آمريکا خواست از سياست جنگ افروزي، مداخله‌گري، ايران‌هراسي و فروش سلاح خطرناک و بي فايده به حاميان اصلي تروريسم دست بردارد و گفت: با لفاظي‌هاي آمريکا و شرکايش در منطقه مسير خود را تغيير نمي‌دهيم. بهرام قاسمي‌سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعاهاي تکراري و مداخله جويانه دونالد ترامپ رئيس‌ جمهور آمريکا در عربستان اظهار داشت: کمتر از 48 ساعت بعد از برگزاري شکوهمند دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري که مردم بزرگ، قدرشناس و غيرتمند ايران در داخل و خارج از کشور با شرکت گسترده خود در انتخابات يک بار ديگر پايبندي خود را به نظام جمهوري اسلامي‌ايران به اثبات رساندند، رئيس‌ جمهور آمريکا در سخناني مداخله جويانه، تکراري و مملو از ادعاهاي بي پايه عليه کشورمان تلاش کرد بار ديگر با ترويج ايران‌هراسي و در تداوم سياست‌هاي خصمانه‌امريکا عليه ايران، کشورهاي منطقه را به خريد هر چه بيشتر تسليحات آمريکايي تشويق کند.سخنگوي وزارت خارجه کشورمان  گفت: متاسفانه برخي کشورهاي منطقه بجاي اتکاء به توان مردمي‌خود و ظرفيت‌هاي همکاري منطقه‌اي، دل در گرو حمايت قدرت‌هاي بزرگ بسته‌اند و زمينه‌هاي تضعيف و تخريب زيرساخت‌هاي حياتي کشورهاي منطقه را فراهم مي‌آورند که از آن جمله مي‌توان به وضعيت اسفناک يمن و نابودي زيرساخت‌هاي سوريه توسط جريانات تروريستي تکفيري اشاره کرد. جنبش جهاد اسلامي‌فلسطين در واکنش به اظهارات ترامپ و قرار دادن نام گروههاي مقاومت اسلامي‌در فهرست گروههاي تروريستي اعلام کرد: هدف حقيقي نشست رياض رساندن پيام حمايت و اطمينان دهي به رژيم اسرائيل از طريق مشروعيت بخشيدن به وجود آن و مجرم خواندن گروههاي مقاومت بود.حزب سوسيال دموکرات و سبز آلمان سخنراني ترامپ در رياض را غير قابل اعتماد دانسته و آن را جوابگوي مسائل روز خاورميانه ندانستند.

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با «تجارت»:
اگر زماني در دوران احمدي‌نژاد، تورم پاشنه آشيل دولتش بود، حالا در دولت يازدهم تورم دستاورد بزرگ اين دولت محسوب مي‌شود.
دولت روحاني تورم 40 درصدي را در ابتداي سال 92 به کمتر از 10 درصد تا ابتداي سال 96 رسانده است و اين يعني دستاورد بزرگ. تورمي‌که مي‌رفت اقتصاد را با يک انفجار بزرگ مواجه کند، حالا کاملا مهار شده است.
هرچند که برخي از منتقدان دولت همواره با پيش کشيدن رکود و انتقاد از انقباظي کردن سياست‌هاي پولي – مالي در تلاش بوده و هستند که اين دستاورد بزرگ را به چالش بکشانند؛اما بسياري از کارشناسان اقتصادي، کاهش نرخ تورم و کنترل آن را متفاوت با اين نوع انتقادها دانسته و بر اين عقيده‌اند که دولت روحاني حتي در حوزه رکود نيز موفق بوده است و کشور را از رکود خارج کرده است.
براين اساس است که مهدي تقوي، کارشناس اقتصادي مي‌گويد: دولت روحاني رشد اقتصادي را از منفي به مثبت تبديل کرده است و چگونه ممکن است به اين دولت گفته شود که به رکود دامن زده است.اين کارشناس اقتصادي با بيان اينکه رکود تعريف خاص خود را دارد مي‌گويد: هنگامي‌دراقتصاد کشوري رکود حاکم شود که نرخ رشد اقتصادي معکوس شود، به عبارتي اگر نرخ رشد اقتصادي يک کشور 10 باشد به تدريج يا يک‌باره به کمتر از 10 برسد آنگاه رکود در کشور حاکم شده است. اين در حالي است که دولت روحاني نرخ رشد اقتصادي را از منفي به مقبت تبديل کرده است، لذا چگونه منتقدان ادعا دارند که رکود در کشور حاکم است. به گفته اين اقتصاددان، شايد در بخش‌هايي از اقتصاد کشور مثلا در بخش مسکن رکود وجود داشته باشد (آن هم به دلايل متفاوت) اما در بيشتر بخش‌ها و در کل مجموعه اقتصاد کشور رونق وجود دارد.
اين شايد پاسخ قاطعانه‌اي به کساني است که ادعا دارند نرخ تورم عامل اصلي رکود در کشور بوده است.با همه اين موضوع‌ها، آنچه که در حال حاضر هشدار دهنده است و در بازار عرضه و تقاضا يعني همان بازار کالايي کشور مشاهده مي‌شود، وجود سيگنال‌هايي از روند گراني است، موضوعي که جهش دوباره تورم را تداعي مي‌کند.
حالا حسن روحاني در انتهاي دولت يازدهم و ورود به دور دوم دولتش با معضلي به نام جهش مجدد تورم مواجه شده است.نشان به آن نشان که بازار در دو ماه گذشته با گراني مواجه بوده است. هر چند که اين گراني چندان محسوس نبوده است. اما علائم آن هشدار دهنده بوده است.
اما به واقع علت اين ميزان گراني چيست؟ چرا بايد برخي از کارشناسان اقتصادي نگران افزايش مجدد نرخ تورم هستند.اگر به آرشيو چند ماه گذشته اخبار در رسانه‌ها نگاهي داشته باشيم سخنان بيشتر کارشناسان اقتصادي در مورد جهش تورم و اينکه تورم به پوسته سخت خود رسيده است. بيشتر چشمان را متوجه خود خواهد کرد.اين کارشناسان بر اين باور بودند که دولت بايد با سياست‌هاي ويژه، سوق دادن منابع پولي را با توجه به تبعات رشد نقدينگي در نظر داشته باشد و در تعادل سازي عرضه و تقاضا برنامه‌ريزي مدون و يکپارچه‌اي داشته باشد.
به همين دليل است که مهدي تقوي معتقد است: «در حال حاضر نرخ تورم در حال صعود است چرا که تقاضا از عرضه پيشي گرفته است».
قاضا تحريک شده است
تقوي بر اين باور است که در حال حاضر منابع ارزي دولت يا به عبارتي منابع درآمدي دولت با افزايش مواجه شده است و اين منابع خود عاملي براي تحريک تقاضا شده است؛فلذا تقاضا با جهش مواجه شده است به گونه‌اي که عرضه در اين دو سه ماه گذشته تاکنون نتواسته اين خلاء جهشي بين عرضه کننده و متقاضي را پر کند. اين عوامل باعث شده است که تعادل بين عرضه و تقاضا بهم بريزد و بازار با گراني مواجه شود. گراني که به سطح عمومي‌قيمت‌ها حمله کرده و آن را با جهش مواجه ساخته است.
افزايش منابع درآمدي و عدم کاهش نرخ دلار
اين استاد دانشگاه علامه طباطبايي علت افزايش منابع درآمدي دولت را رشد توليد و فروش نفت اعلام مي‌کند و مي‌گويد:«بعد از برجام ايران با حفظ سهم توليدي نفت خود در سال 95، بيش از دو ميليون بشکه در روز به فروش مي‎رساند و اين باعث شده است که درآمد ارزي دولت نيز با افزايش مواجه و اقتصاد را متأثر کند، به گونه‌اي که شاهد جهش رشد قيمتي در بيشتر کالاها و به ويژه کالاهاي اساس هستيم».تقوي در ادامه به موضوع نرخ دلار پرداخته و مي‌گويد: «مقوله ديگر درباره نرخ دلار است که در حال حاضر گران است و دولت نيز اين نرخ را در همان بازه قيمتي نگه داشته است بدون آنکه تلاشي براي کاهش اين نرخ آن داشته باشد».به گفته وي، نرخ دلار بايد با افزايش درآمدهاي دولت بين 2900 تا 2950 تومان باشد و اين نرخ مطلوب است. تقوي، يادآور مي‌شود که ارزان‌سازي نرخ دلار باعث مي‌شود که عرضه نيز با جهش مواجه شود و تا حدودي از جهش قيمتي طرف تقاضا کاسته شود.البته اين اقتصاددان، يکي از راه‌هاي کسري بودجه را افزايش نرخ دلار مي‌داند و مي‌گويد:«اينکه در حال حاضر نگه داشتن روند موجود نرخ دلار با توجه به رشد درآمدي دولت توجيه‌پذير نيست».وي با بيان اينکه بايد نرخ تورم کمتر از 8 درصد باشد به خبرنگار روزنامه تجارت مي‌گويد: «معتقدم که نرخ تورم بايد به دوره قبل از احمدي‌نژاد برسد و نقطه‌ايده‌آل تورم نيز همان رسيدن به نرخ سه يا 4 درصدي است».اين اقصاددان در ادامه عملکرد دولت روحاني در 4 سال گذشته را مثبت ارزيابي کرده و بر اين عقيده است که در دولت دوازدهم بايد توسعه بخش خصوصي را همراه با آزادسازي اقتصاد آن هم به با در نظر گرفتن تبعات اقتصادي و اجتماعي براي افزايش رشد اقتصادي انجام بدهد.