ساماندهي سدها با همکاري جهادکشاورزي
وزير نيرو گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در شوراي عالي آب قرار شده تا عمليات آبخيزداري در حوزه‌هاي آبريز سدها با هماهنگي وزارت نيرو و جهاد کشاورزي انجام شود.حميد چيت‌چيان در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که لايروبي سدها يک کار مشکل است، اظهار کرد: در تمام دنيا نيز اين کار به صورت محدود انجام مي‌شود، اما مساله‌اي که بايد به آن توجه شود اين است که در حوزه آبريز هر سد عمليات آبخيزداري انجام شود.وي ادامه داد: اين عمل موجب مي‌شود تا رسوبات کمتري توسط آب حمل و به محل درياچه سد بريزد، لذا لازم است که به اين مساله توجه بيشتري شود.

مديريت مصرف برق با اينترنت اشيا
برای مدیریت مصرف برق می توان به سمت استفاده از اینترنت اشیا رفت.به نقل از ايسنا، آرش کردي مديرعامل شرکت توانير، با تاکيد بر اهميت مديريت مصرف و بهينه سازي مصرف انرژي در کشور، خاطرنشان ساخت: افق‌هاي علمي‌در صنعت برق بايد جدي تر مورد پيگيري قرار گيرد.کردي گفت: در صنعت برق کشور مفهومي‌به نام پيک مصرف داريم که همواره در فصل گرما رخ مي‌دهد وبراي کنترل و مديريت آن برنامه ريزي‌هاي دقيق و فشرده اي صورت مي‌گيرد. از ۵ سال گذشته تاکنون يک سوم مصرف برق در زمان پيک مربوط به وسايل سرمايشي است.

تغيير فرمول قيمت‌گذاري صادرات فرآورده‌هاي نفتي
تغيير و تنوع فرمول‌هاي قيمت‌گذاري فرآورده‌هاي نفتي براي صادرات، خريداران را جذب بازار ايران مي‌کند.به گزارش ايسنا، عليرضا رجب پور، مدير صادرات و واردات شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران از تغيير فرمول قيمت‌گذاري فرآورده‌هاي نفتي خبرداد و گفت: با تنوع فرمول‌هاي قيمتي و عرضه ثابت فرآورده‌هاي نفتي با تسهيل امور ارزي و قيمت‌هاي بين‌المللي، به دنبال تضمين منافع خريداران و سود حداکثري براي خريداران هستيم.وي افزود: با اين نگاه جديد و برنامه‌ها اميدواريم به پيشرفت و تحقق ۱۰۰ درصدي برنامه‌ها و اهداف، برخلاف پارسال که ۸۰ درصد برنامه‌ها تحقق يافت، دست يابيم. پنج فاز پارس جنوبي وارد مدار شد.
اتحاد عربي-آمريکايي براي نجات قيمت نفت
يک کارشناس مسائل ژئوپليتيک مي‌گويد: عربستان تقابل سال ۲۰۱۴ با شيل اويل‌هارا ندارد و آنرا به عنوان رقيبي در بازار پذيرفته است. بنابراين درصدد است تا از ابزارديگري براي فروش نفت خود استفاده کند.
محمدصادق جوکار، کارشناس بين المللي انرژي در آستانه برگزاري نشست روز پنج شنبه توليدکنندگان اوپکي و غيراوپکي نفت، در گفتگو با مهر با تاکيد بر اينکه اوپک تحت تاثير بلوک عربي است، گفت: در سال ۲۰۱۴ اوپکي‌ها به بهانه خارج کردن شيل اويل‌ها از بازار نفت، دست به افزايش توليد و عرضه نفت کردند که اين امر موجب کاهش قيمت نفت شد. اين کاهش قيمت در حالي رخ داد که کشورهاي عضو اوپک بيشترين وابستگي را به درآمدهاي نفتي خود دارند. بنابراين خط مقاومت کاهش درآمدهاي نفتي اين کشورها زودتر از خط مقاومت شيل اويل‌ها در بازار شکست. بنابراين اوپکي‌ها اولويت خود را از تصاحب سهم بازار به افزايش درآمدي تغيير دادند.
او همچنين با اشاره به اينکه پيشرفت روزافزون فناوري موجب سر به سر شدن هزينه توليد شيل اويل‌ها با نفت اوپک مي‌شد، ادامه داد: ذخاير ارزي عربستان که پيش از کاهش قيمت نفت رقمي‌حدود ۷۳۴ ميليارد دلار بود به ۵۰۰ ميليارد دلار کاهش يافت. اين در حالي است که دولت عربستان سعودي به عنوان يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان نفت، دولتي پر هزينه است. چنانچه که شاهد جنگ افروزي‌هاي مستقيم و غير مستقيم عربستان در يمن و سوريه هستيم.
به گفته اين کارشناس ژئوپلوتيک انرژي در نتيجه پيشرفت فناوري هزينه توليد نفت شيل به رقمي‌معادل ۲۹ تا ۳۹ دلار کاهش يافت. اين در حالي است که پيشرفت فناوري روز به روز اين هزينه را نيز مي‌تواند کاهش دهد. ازسويي ديگر يکي از شعارهاي انتخاباتي دونالد ترامپ، رييس جمهور ايالات متحده‌امريکا کاهش ماليات معادن بود که شامل نفت نيز مي‌شود. اين عامل نيز بر کاهش هزينه‌هاي توليد اين نوع از نفت بي تاثير نبوده است.
جوکار با اشاره به اينکه نوع رشد اقتصادي در هر کشور متفاوت است، اضافه کرد: به همين ميزان نوع وابستگي به درآمدهاي نفتي براي هر کشور نيز متفاوت است. حال آنکه عربستان پايه توسعه اي اش بر درآمدهاي نفتي استوار است. به نظر مي‌رسد اوپکي‌ها شيل را به عنوان يک رقيب در بازار پذيرفته‌اند.
*دست آمريکايي‌ها در چاه‌هاي نفتي عربستان
اين کارشناس بين المللي انرژي گفت: ديدار ترامپ با شاه سعودي مي‌تواند به اين موضوع قوت دهد که عربستان به دنبال يک بحران اقتصادي است که به دنبال بي ثباتي سياسي ايجاد مي‌شود. همانند وضعيت بي ثباتي ونزوئلا، ليبي، سوريه، يمن. که با پيش بيني مي‌وشد با خريد تسليحات اين رابطه و اتحاد تقويت شود. چرا که نياز عربستان به پول بديهي است و سعي مي‌کند با دادن مشوق‌هاي آمريکا را جذب کند.
او با تاکيد بر اينکه عربستان از اوپک و روسيه از غير اوپک هر دو به درآمدهاي نفتي نياز دارند، تصريح کرد: اين نياز در حالي است که ميزان توليد نفت آمريکا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزايش يافته که از اين ميزان ۲۰۰ هزارتاي آن به شيل اويل‌ها تعلق دارد. به جرات مي‌توان گفت آمريکا از فروش شيل اويل‌ها در کانال ۵۰ تا ۵۵ دلار سود مي‌برد.
به عقيده جوکار عربستان تقابل سال ۲۰۱۴ با شيل اويل‌ها را ندارد و آن را به عنوان رقيبي در بازار پذيرفته است. اين در حالي است که بر اساس تحليل‌هاي موسسه‌ام. آي. تي با توجه به رشد فناوري و کاهش هزينه توليد شيل اويل بايد اين نوع از نفت را به عنوان رقيب پذيرفت. از سويي ديگر سفر ترامپ به عربستان نشان از جذب دولت ترامپ به عربستان دارد. رابطه اي که در دوران اوباما، رييس جمهور سابق آمريکا رو به کدورت گذاشته بود. عربستان تلاش دارد تا با تروريسم ناميدن ايران، خودش را متحد آمريکا در خاورميانه و مقابل ايران نشان دهد، اما مداخله مستقيم نمي‌کند.
اين کارشناس مسائل ژئوپلوتيک قيمتي بين ۵۰ تا ۶۰ دلار را براي نفت اوپک که نفت ايران را هم در بر مي‌گيرد، مناسب دانسته و تاکيد مي‌کند که‌امريکايي‌ها تصميمي‌دارند تا از واردات نفت خورميانه بکاهند. و اين مقوله يعني کاهش وابستگي به نفت اين منطقه.
قرار است نشست اوپک براي تصميم گيري درباره تمديد توافق کاهش توليد نفت، پنجشنبه اين هفته (چهارم خرداد ماه) در وين، پايتخت اتريش برگزار شود.
با سرمايه‌گذاري ۳ ميليارد يورويي؛
مديرعامل هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس از توافق سه ميليارد يورويي با يک شرکت اروپايي براي ساخت يک مجتمع پتروشيمي‌در عسلويه با هدف توليد دو محصول جديد پليمري خبر داد.
به نقل از ايسنا، عادل نژادسليم از برنامه ريزي توليد دو محصول جديد پليمري براي نخستين بار در تاريخ صنعت پتروشيمي‌ايران خبر داد و گفت: اين محصولات پليمري زنجيره محصولي بوده که در ايران تاکنون توليد نشده و در سطح صنايع پتروشيمي‌جهان هم انحصاري است.
مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي‌خليج فارس افزود: تفاهمنامه ساخت مجتمع جديد پتروشيمي‌در عسلويه با يک شرکت اروپايي با هدف توليد اين ۲ محصول خاص پليمري امضا شده است.وي با بيان اين که در شرايط فعلي روند اجراي اين طرح مشترک پتروشيمي‌در مرحله مطالعات امکان سنجي است، اظهار کرد: با نهايي شدن مذاکرات، به‌زودي جزئيات بيشتري از نوع مشارکت با طرف اروپايي، ظرفيت توليد و ... اعلام خواهد شد.مديرعامل هلدينگ خليج فارس در باره حجم سرمايه گذاري مشترک براي ساخت اين مجتمع پتروشيمي‌هم توضيح داد: پيش بيني مي‌شود حداقل سه ميليارد يورو براي طراحي، ساخت و بهره برداري اين طرح پتروشيمي‌سرمايه گذاري مشترک انجام شود.نزادسليم با اشاره به اين که يک سرمايه گذاري ۱.۵ تا ۲ ميليارد يورويي نيز براي ۲ پروژه ديگر در صنعت پتروشيمي‌پيش بيني شده است، يادآور شد: در مجموع حدود پنج ميليارد يورو در اين سه طرح جديد پتروشيمي‌سرمايه گذاري خواهد شد.
تا پايان امسال:
شرکت ملي نفت ايران تا پايان امسال، ۸ درصد رشد در توليد نفت خام، ١٧ درصد رشد در توليد گازغني و ۲۹ درصد رشد در توليد مايعات و ميعانات گازي و نفتا را تجربه مي‌کند.
به نقل از معاونت برنامه ريزي و تلفيق طرح و برنامه‌هاي برنامه ريزي تلفيقي، هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران برنامه توليد، توزيع و تزريق سال ۱۳۹٦ را تصويب کرد. بر اساس اين برنامه، توليد نفت‌خام، گاز غني، مايعات و ميعانات گازي و نفتا در سال جاري افزايش مي‌يابد.
برنامه توليد، توزيع و تزريق شرکت ملي نفت ايران شامل توليد و توزيع نفت خام، گاز غني، گازسبک، مايعات و ميعانات گازي و نفتا و همچنين تزريق گاز طبيعي و آب به ميدان‌هاي نفتي است که طي دو جلسه در هيئت مديره نفت مطرح و در تاريخ ۲۴ ارديبهشت ماه به تصويب رسيد.بر اساس اين برنامه، پيش بيني مي‌شود شرکت ملي نفت ايران با همکاري شرکت‌هاي تابعه در پايان سال ۱۳۹٦ نسبت به شرايط محقق شده در انتهاي سال ۱۳۹۵ بتواند ۸ درصد در توليد نفت خام، ١٧ درصد در توليد گازغني و ۲۹ درصد در توليد مايعات و ميعانات گازي و نفتا رشد داشته باشد. همچنين انتظار مي‌رود در راستاي تحقق توليد صيانتي، تزريق گاز طبيعي به ميادين نفتي ۵٠ درصد و تزريق آب به بيش از ٣۸ درصد افزايش داشته باشد.
از مهمترين اجزاي برنامه توليد نفت خام، افزايش توليد از ميدان‌هاي غرب کارون (آزادگان جنوبي، آزادگان شمالي، يادآوران، ياران شمالي و ياران جنوبي)، ميدان آذر و لايه نفتي پارس جنوبي است که با تکميل واحدهاي فرآورشي و انتقال در آن، برداشت حداکثري از اين ميدان‌هاي مشترک ممکن مي‌شود.
همچنين در راستاي افزايش توليد گاز غني و دستيابي به سهم بيشتري از منافع ناشي از استحصال محصولات گازي از منابع مشترک، تکميل فازهاي ١٩، ۲٠ و ۲١ و راه‌اندازي فازهاي ١٣، ١۴، ۲۲، ۲٣ و ۲۴ در سال جاري نيز از جمله اولويت‌هاي شرکت ملي نفت ايران است تا بتوان برنامه توليد گاز غني از ميدان پارس جنوبي را به بيش از ١۵ درصد افزايش داد.
برنامه ياد شده، با رعايت اصل صيانت از مخازن، افزايش بازيافت نهايي، جلوگيري از سوزاندن گازهاي همراه و جلوگيري از آلودگي محيط زيست تدوين شده و طبعاً تحقق آن منوط به الزاماتي از قبيل تامين کافي و به موقع اعتبارات (ارزي/ريالي)، تامين به موقع کالا، تجهيزات و ماشين آلات، تامين گاز طبيعي مورد نياز براي تزريق و همچنين داشتن مجوزهاي لازم از هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران است.
استمرار صعود قیمت نفت در بازار جهاني
نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهاني از گزارش‌ها مبني بر احتمال کاهش بيشتر توليد اوپک علاوه بر تمديد توافق، مورد حمايت قرار گرفت و افزايش يافت.
به نقل از ايسنا، نفت برنت که قيمت پايه بازار بين‌المللي است، ۳۲ سنت يا ۰.۶ درصد افزايش يافت و در ۵۳.۹۳ دلار در هر بشکه ايستاد.نفت وست‌ تگزاس اينترمديت آمريکا با ۳۲ سنت يا با ۰.۶ درصد افزايش، به ۵۰.۶۵ دلار در هر بشکه رسيد.
هر دو قيمت پايه از پايين‌ترين رکوردي که اوايل ماه ميلادي جاري شاهد بودند، بيش از ۱۰ درصد افزايش پيدا کرده‌اند و هفته گذشته بيش از ۵ درصد افزايش قيمت داشتند.قيمت‌ها به دليل انتظارات براي توافق کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک براي تمديد برنامه کاهش توليد نفت تا مارس سال ۲۰۱۸ مورد حمايت قرار گرفته‌اند.رويترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد گزينه کاهش بيشتر توليد علاوه بر تمديد مدت اجراي توافق کاهش توليد، در آستانه نشست اوپک و متحدانش در وين که ۲۵ ماه مي‌برگزار مي‌شود، مورد بحث قرار گرفته است.جفري‌هالي، تحليلگر ارشد در کارگزاري معاملات آتي OANDA در سنگاپور در اين باره چنين اظهار کرد: در حالي که شايعاتي مبني بر تمايل اوپک براي دو برابر کردن مدت اجراي کاهش توليد و کاهش بيشتر در آستانه نشست پنج‌شنبه به گوش مي‌رسد، نفت افزايش پيدا کرده است.جيمز وودز، تحليلگر شرکت "ريوکين سکيوريتيز" معتقد است: کاهش بيشتر توليد براي کنترل مازاد عرضه ممکن است ضروري باشد، زيرا عرضه نفت اوپک در سال ۲۰۱۷ تاکنون در مقايسه با سال گذشته که اشباع عرضه در بدترين وضعيت ممکن بود، واقعا کاهش پيدا نکرده است.در حقيقت اداره اطلاعات انرژي آمريکا انتظار دارد درآمد صادرات نفت اوپک به حدود ۵۳۹ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۷ در مقايسه با سال ۲۰۱۶ افزايش پيدا کند.افزايش درآمد صادرات نفت اوپک به پيش‌بيني قيمت بالاتر نفت در سال ۲۰۱۷ و همچنين توليد بالاتر اوپک در طول سال نسبت داده شده است.بهبود فعاليت شرکت‌هاي حفاري نفت آمريکا، تلاش‌هاي اوپک براي حذف مازاد عرضه از بازار جهاني را تضعيف کرده است.گولدمن ساش در گزارشي اعلام کرده که شمار دکل‌هاي حفاري نفت آمريکا براي توليد جديد از ماه مي‌سال گذشته ۴۰۴ حلقه افزايش يافته است که رشد ۱۲۸ درصدي را نشان مي‌دهد.توليد نفت آمريکا از اواسط سال ۲۰۱۶ به اين طرف، به ميزان ۱۰ درصد يا هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۹.۳ ميليون بشکه در روز رسيده است.

وزير نفت عربستان به عراق سفر مي‌کند
وزير انرژي عربستان سعودي به منظور مذاکره پيرامون تمديد توافق نفتي اوپک با همتاي عراقي خود، به عراق سفر مي‌کند.به نقل از ايسنا، سخنگوي وزارت نفت عراق اظهار کرد خالد الفالح روز دوشنبه از عراق ديدار خواهد کرد.بر اساس گزارش رويترز، سخنگوي وزارت نفت عراق گفت: دو وزير درباره نحوه حمايت از قيمت‌ها و کاهش اشباع در بازار جهاني نفت گفت و گو خواهند کرد.