مجتبي آزاديان
mojtaba.azadiyan@gmail.com
سهامداران تازه‌کار و ناآشنا و نيز ويژه بازنشستگاني که براي پويايي نقدينگي حاصل از سنوات و بازنشستگي خود اقدام به سرمايه گذاري در بورس مي‌کنند، به بهانه افزايش چندين برابري سود در زماني کوتاه، در فضاي مجازي فريب مي‌خورند و بازيچه دست سودجويان مي‌شوند. اين امر مدت‌هاست که در فضاي مجازي و اينترنت و به ويژه کانال‌هاي تلگرامي‌و فيسبوک و ... در جريان است با اينکه سازمان بورس و اوراق بهادار در يک سال اخير هرازگاهي در خصوص فعاليت کانال‌هاي بورسي در تلگرام و عدم اعتماد سهامداران به آنها هشدار داده است، اما باز هم پيش از انتخابات رياست جمهوري سازمان بورس و اوراق بهادار براي ساماندهي فعاليت کانال‌هاي تلگرامي‌و سايت‌هاي اينترنتي، برخورد با متخلفان فضاي مجازي را آغاز کرد. چندين سال است که با گسترش فضاي مجازي و به تدريج همگاني شدن استفاده از آن به ويژه در گوشي‌هاي هوشمند، برخي از افراد سودجو با راه‌اندازي سايت‌هاي اينترنتي و فعاليت در فضاي شبکه‌هاي اجتماعي گوناگون مانند تلگرام و فيسبوک و لينکداين، به سودجويي و فريب افراد تازه کار و ناآشنا با سهامداري و خريد و فروش سهام و ملزومات و پيش زمينه فعاليت در بازار سرمايه مشغول هستند. اين افراد با ترفندهاي فريبنده مانند دسترسي به اطلاعات محرمانه شرکت‌ها و نمادها و يا توانايي در تحليل و پيش‌بيني مسير حرکت سهام، بازنشستگان سهامدار و سهامداران تازه‌کار و يا آنهايي که مي‌خواهند راه صد ساله را يک‌شبه بروند؛ را در دام خود انداخته و با دريافت مبالغ کلان، فضاي بازار سرمايه و بورس و خريد و فروش سهام را آلوده و متشنج مي‌کنند. آنها به خصوص با فعاليت در سهام شرکت‌هاي کوچک، قيمت‌ها را تغيير مي‌دهند و افراد ناآگاه و ناپخته را ترغيب به خريد و فروش سهام مورد نظر خود مي‌کنند. جالب اينجاست که نوسان‌گيري‌ها توسط اين سهامداران و با شارژ از سوي افراد سودجو، گهگاه سودهايي را به جيب سهامداران فريب‌خورده و ناآگاه مي‌کند، و به ويژه بازنشستگاه به دليل نبود آگاهي و تجربه بورسي، و با آسودگي خاطر به دليل داشتن سرمايه نقدي، بسيار در معرض هدف سودجويان هستند اما در بيشتر موارد، اين سهامداران ناآشنا و ناآگاه با ضررهاي زياد مواجه مي‌شوند . گهگاه نيز کار به شکايت و ... هم منجر مي‌شود. البته سازمان بورس و اوراق بهادار و نيز شرکت بورس اوراق بهادار تهران نيز کلاس‌هاي آموزشي متعددي براي تازه‌واردان در محل‌هاي گوناگون داير مي‌کنند، اما همه افراد و سهامداران تازه، قادر به حضور در اين کلاس‌ها نيستند و با کوچکترين پيشنهاد افزايش سرمايه توسط سودجويان وسوسه مي‌شوند. اما چندي پيش و در نهايت، پس از جدي شدن موضوع سيگنال فروشي در بازار سهام، سازمان بورس و اوراق بهادار وارد اين ماجرا شده و سعي در سروسامان دادن به اين موضوع کرده است. بر اين اساس، پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار هفدهم ارديبهشت ماه 1396 گزارش داد: مديران 37 کانال تلگرامي‌و چهار سايت اينترنتي در پي گزارش‌هاي رسيده مبني بر وقوع اقدامات مجرمانه در جهت کسب منافع و سودهاي نامشروع تحت بازجويي قرار دارند. به گفته مدير امور حقوقي و انتظامي‌سازمان بورس و اوراق بهادار، اين کانال‌ها و سايت‌ها تحت پوشش‌هايي همچون مشاوره سرمايه‌‌گذاري و سبدگرداني اقدام به سيگنال‌فروشي و فعاليت‌هاي مجرمانه مي‌کردند که در نهايت مدير امور حقوقي و انتظامي‌سازمان بورس و اوراق بهادار، از شکايت اين سازمان عليه گردانندگان 37 کانال تلگرامي‌و
 4 سايت اينترنتي خبر داد.


گيدئون راکمن
فايننشال تايمز

دونالد ترامپ به رفتار غيرقابل پيش بيني خود افتخار مي‌کند درحاليکه ترامپ اولين سفر خارجي خود را دنبال مي‌کند، هزينه رفتار غيرقابل پيش بيني وي بسيار واضح گشته است. بسياري از متحدين آمريکا در وضعيت گيجي و خطر قراردارند و دشمنان آمريکا به خصوص چين و روسيه از اين فرصت به نفع خود استفاده مي‌کنند مشکل آن است که ترامپ با کشورهاي رقيب آمريکا به نوعي رفتار مي‌کند که باعث بي ثباتي مي‌شود. اما در ديپلماسي غيرقابل پيش بيني بودن مي‌تواند خطرناک باشد به خصوص وقتي در مقابل با متحدين نياز به رفتاري متداوم از سوي آمريکا در جهان ضروري است. اين کشورها استراتژيهاي جهاني خود را براساس باور به ثبات در آمريکا ساخته‌اند. وقتي ترامپ از اين امر حرف مي‌زند که تعهد آمريکا به ناتو ديگر قابل اعتماد نيست، او باور متحدين به‌امريکا را زيرسئوال مي‌برد. از زمان اتحاد آمريکا با کشورهاي عضو ناتو يک سيستم بين المللي امنيتي برقرار شده است که با برهم زدن آن احتمالا باعث بي ثباتي در جهان خواهد شد.در واقع ترامپ اين امر را در سخنان خود در عربستان سعودي و سرزمين‌هاي اشغالي نشان داد و احتمالا در بروکسل نيز نشان خواهد داد که بيانگر بي ثباتي است. جهان اکنون بايد با سه سطح از بي ثباتي ترامپ روبرو شود. اولين سطح مربوط به سياست‌هاي رئيس جمهور آمريکاست. دوم مربوط به اخلاق ترامپ است. سوم نگراني از پايداري وي است. با توجه به رسوايي‌هاي دولت در واشنگتن اکنون پرسش‌هاي قانوني درباره باقي ماندن ترامپ در کاخ سفيد تا پايان سال مطرح است.در بخش سياست ترامپ تاکنون تناقضات زيادي داشته است. درحاليکه ترامپ ورود مسلمانان از 6 کشور مسلمان را به‌امريکا منع کرد ، در سفر خود به عربستان سعودي اسلام را يکي از بزرگترين اديان جهان خواند. ترامپ پيشتر ناتو را سازماني منسوخ شده خوانده بود و چين را به دستکاري در واحد پولي اش متهم کرد. رابطه ترامپ با روسيه نيز مبهم است. ترامپ به سوي دو کشوري دست دراز کرده که از دولت اوباما ناراضي بودند اما در حالي که اسرائيل و عربستان از متحدين کوچک آمريکا هستند آنها نيز نگران رويکرد متناقض کاخ سفيد هستند.نگراني درباره شخصيت و اخلاق ترامپ که در هر توييتي خود را نشان مي‌دهد باعث شده تا همه متحدين آمريکا درباره تعهدات خود به‌امريکا تجديد نظر کنند.تناقض بين آشوب در واشنگتن و اطمينان در پکن و مسکو قابل توجه است.چين آماده سرمايه گذاري ميلياردي در جاده ابريشم است و اگر نيمي‌از وعده‌هايش را اجرا کند به مرکز شبکه اقتصادي بزرگ تبديل خواهد شد درمقابل خطرهاي رياست جمهوري ترامپ به سمبلي به سقوط غرب تبديل شده است.
ترجمه: فاطمه مهتدی
يک عضو فراکسيون اميد ابراز امیدواری کرد:
يک عضو فراکسيون اميد با تبريک پيروزي روحاني در انتخابات ابراز اميدواري کرد که رئيس‌جمهور با تشکيل کابينه توانمند و پرکار و با حمايتهاي مجلس برنامه‌هايش را اجرايي کند.به گزارش ايسنا، قاسم ميرزايي نکو در نطق ميان دستور گفت: دوم خرداد جنبش اصلاحات به بار نشست و با انتخاب سيد محمد خاتمي‌دولتي روي کار آمد که تهديدات و مخاطرات را از کشور دور ساخت و با گفت‌وگوي تمدن‌ها منزلت ايران را در جهان بالا برد. دولت اصلاحات به اقتصاد ايران رونق داد و با بهبود وضعيت معيشت مردم توانست جامعه مدني را تقويت کرده و در جهت پيشبرد توسعه سياسي، مشارکت مدني، رقابت در سطح ملي، کرامت و حرمت شهروندان، آشتي با صندوق راي و ايجاد دولت پاسخگو حرکت کند.وي تاکيد کرد که‌امروز نام دولت اصلاحات بخش شيرين و از ياد نرفتني حافظه و خاطره ملت قدردان ما است که اين ملت مي‌تواند اين نقطه عطف را بازخواني کند.ميرزايي نکو با اشاره به حضور پرشکوه مردم در انتخابات 29 ارديبهشت گفت : مردم با حضورشان در پاي صندوق‌هاي راي به آرمان‌هاي نظام جمهوري اسلامي، آري گفتند و با نشان دادن مردم سالاري ديني با بيش از 40 ميليون راي دوازدهمين انقلاب چهل ساله را انتخاب کردند. بايد از خداوند براي داشتن چنين مردماني شکرگزار بود.اين عضو هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها با تبريک پيروزي روحاني و ادامه کار دولت تدبير و اميد ابراز اميدواري کرد که دولت دوازدهم با تشکيل کابينه توانمند و پرکار و دغدغه خدمت و با حمايت‌ها و کمک مجلس برنامه‌هايش را اجرايي کند.وي به نتايج انتخابات شوراها اشاره و اظهار کرد: شوراها زماني مي‌توانند نقش خود را در تمامي‌مسائل اجتماعي شهري و روستايي پياده سازي کنند که به عنوان پارلمان‌هاي محلي و منطقه اي ايفاي نقش کنند موضوعي که منوط به رسيدگي دقيق قانون شوراهاست.ميرزايي نکو، اقدامات هيئت مرکزي و نظارت استان‌ها و شهرستان‌ها را از عوامل افزايش مشارکت مردم در انتخابات شوراها دانست و از همه نمايندگان عضو اين هيئت‌ها، معاونت اجرايي و آي تي مجلس و توجه جدي لاريجاني قدرداني کرد.

لاريجاني خواستار شد:
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با تبريک پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم به کميسيون شوراها ماموريت داد با همکاري مرکز پژوهش‌هاي مجلس، وزارت کشور و شوراي نگهبان طرحي براي ساماندهي بهتر انتخابات ارائه کند.
به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در نطق پيش از دستور گفت: حضور چشمگير، غيرتمندانه و با متانت ملت در انتخابات اخير ستايش برانگيز و غرور آفرين بود. در هنگامه اي که در صحنه بين المللي انواع و اقسام مکر و فسون را شاهد هستيم و در منطقه به غايت به هم ريختگي امنيتي وجود دارد و برخي قدرت‌هاي بزرگ و کشورهاي مساله ساز به بحران امنيتي منطقه مي‎دمند، حضور با صلابت ملت پشتوانه محکم امنيت ملي کشور شد و تداوم انقلاب اسلامي‌را تضمين کرد.
رئيس مجلس تصريح کرد: در مسير انتخابات مخصوصا روز راي گيري برخي کاستي‌ها مشاهده شد از جمله زمان راي گيري که باعث خستگي مردم شد و همچنين در مورد شرايط کانديداهاي رياست جمهوري منطبق با قانون اساسي نياز به ضوابط روشن‌تر است. مخصوصا در زمينه مکانيزه نمودن انتخابات که قبلا در قوانين مربوطه مورد تاکيد واقع شده بود، از حالا پيگيري و نظارت شود که براي انتخابات بعدي با شرايط آسان‌تري ملت عزيز راي خود را در صندوق‌ها بيندازند.
لاريجاني با اشاره به اجلاس رياض گفت: اينکه رئيس جمهور آمريکا در ابتداي صحبتش گفت که چقدر پول از دولت سعودي گرفته تا در اين اجلاس شرکت کند، نکته جالبي است. که قابل باور نبود به صورت علني گفته شود. آمريکايي‌ها، رياض را مرکز مبارزه با تروريسم اعلام کردند. کار درستي بود،‌ زيرا مرکز صدور تروريسم همان جاست. اگر آمريکا موفق شود مانع ارسال پول و سلاح و افراد مسلح از عربستان به ساير نقاط شود، ديگر نه برج دوقلو در نيويورک منفجر مي‌شود نه هزاران نفر از مردم بي گناه عراق،‌ سوريه و لبنان کشته و زخمي‌مي‌شوند.
وي با اعلام اينکه از عجايب روزگار است که سعودي‌ها و آمريکا علمدار مبارزه با تروريسم شدند گفت: از گزارش اخير مسئولين آمريکا در مورد 11 سپتامبر توسط القاعده هنوز چند ماه نمي‌گذرد که آنها مقامات سعودي را در ماجراي 11 سپتامبر دخيل دانستند. آيا ترديدي وجود دارد که داعش و النصره با کمک سعودي‌ها و برخي کشورهاي کوچک منطقه اي ايجاد و حمايت شده‌اند؟ همين طور گروه‌هاي ديگر تروريستي نظير احرارالشام و ده‌ها گروه ديگر همه از حمايت‌هاي سعودي برخوردارند. حالا سعودي‌ها ادعا مي‌کنند ايران محور تروريسم در منطقه است و بعد از انقلاب خميني منطقه مواجه با تروريسم شده است.
وي اضافه کرد: اين مطلب روشني از نظر تاريخي است که حکومت عربستان از آغاز کار هميشه درگير جنگ و ترور بوده، آن هم فقط جنگ با مسلمانان عرب و سعودي‌ها حتي يک تير هم به سوي صهيونيست‌ها شليک نکردند. رئيس مجلس با اشاره به حمله چندين باره رژيم سعودي به يمن اضافه کرد: آنها به بهانه‌هاي مختلف مردم اين کشور را به خاک و خون کشيدند، در حالي که آل سعود در هيچ نبردي عليه اسرائيل حاضر به هزينه کردن و فداکاري نشد. نزديک 60 سال است که دولت عربستان به نام گسترش اسلام با ايجاد مساجد و آموزش جوانان، وهابيت را که نه اهل سنت آن را قبول دارند و نه ديگران و ايدئولوژي خشونت است، در جهان گسترش داده است و از طرفي دولت سعودي تلاش کرد تا الازهر که مرکز فکري عميق‌تر و اعتدالي تر اهل سنت است را به حاشيه براند و آن را منزوي کند.
لاريجاني ادامه داد: چنين کشوري با چنين ايدئولوژي افراطي مدعي شده که ايران از طريق گروه‌هاي مسلح در منطقه در حال توسعه تروريسم است. اشتباه مي‌کنيد، ما با انتخابات، راي و صندوق‌هاي راي در حال گسترش دموکراسي در منطقه هستيم در حالي که شما هنوز به زنان اجازه رانندگي نمي‌دهيد، قانون اساسي نداريد، انتخابات نداريد و آن وقت مدعي ايران شده‌ايد.
وي تصريح کرد: ضمنا بايد به حال شاه عربستان که مدعي شده ايران در مسائل داخلي کشورهاي منطقه دخالت مي‌کند تاسف خورد. آيا نمونه اي از تجاوز ايران به يک کشور سراغ داريد؟ جز اين است که شما و برخي کشورهاي منطقه صدام را تحريک به تجاوز به ايران کرديد که البته بعدها اظهار تاسف کرديد که 40 ميليارد دلار به صدام کمک کرديد،‌ اما وقتي صدام به کويت و سعودي حمله کرد ما در کنار شما بوديم. ما به مردم و دولت کويت در مقابل صدام کمک کرديم. آيا ايران به بحرين لشگر زرهي اعزام کرد يا تانک‌هاي شما بحرين را اشغال کردند؟ آيا ايران به يمن تجاوز کرد يا دو سال است هواپيماهاي سعودي اين ملت فقير اما شجاع را بمباران مي‌کنند.
يوسفيان ملا پیشنهاد کرد:
نماينده‌امل در مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر ضرورت بازنگري قانون اساسي گفت: با توجه به دو دوره‌اي بودن همه روساي جمهور از ابتداي انقلاب تاکنون مي‌توانيم در جريان بازنگري قانون اساسي دوره رياست جمهوري را 7 ساله پيش بيني کنيم.
به گزارش ايسنا، عزت الله يوسفيان ملا در نطق ميان دستور اظهار کرد: قانون اساسي ميثاق ملي و خونبهاي انقلاب و شهداست که بعد از 10 سال حضرت امام دستور بازنگري آن را دادند، اما اکنون 27 سال از بازنگري گذشته است. مقام معظم رهبري هم در کرمانشاه مطالبي را در مورد بازنگري فرمودند. ما جمهوري را پذيرفته‌ايم و اين از قوانين کشورهاي ديگر به ما رسيده و بايد ساير ملحقات آن را هم بپذيريم.
وي افزود: در کشورهاي ديگر هيچ رئيس جمهوري بعد از دوران رياست جمهوري برنمي‌گردد. در آمريکا 11 رئيس جمهور، در انگليس 7 نخست وزير و در فرانسه 5 رئيس جمهور بودند که هيچ کدام به اين عرصه بازنگشتند زيرا مي‌گويند راه رفته را نبايد برگرديم. ما هم بايد منهاي خط و خطوط و جريان سياسي به اين مساله توجه کنيم، زيرا مشکلات کشور زماني درست شد که خواستيم برگرديم.
اين نماينده مجلس با بيان اينکه رياست جمهوري در ايران عملا دو دوره اي است گفت: مردم 4 سال را براي دولت فرصت کمي‌مي‌دانند پس چرا بايد اين هزينه عظيم مالي و شخصيتي را در دور دوم متحمل شويم. مي‌توانيم رياست جمهوري را 7 ساله کنيم. همچنين موضوع پارلماني شدن آن هم قابل بحث و بررسي است.
يوسفيان ملا با تاکيد بر اينکه بايد بازنگري قانون اساسي را جدي بگيريم، خاطر نشان کرد: 38 سال از انقلاب اسلامي‌گذشته و من با 30 سال قضاوت و دو دکتراي حقوق نمي‌دانم معني رجل سياسي چيست، لذا بايد به اين موضوع توجه ويژه داشته باشيم.
نماينده‌امل در مجلس با اشاره به نظارت مجلس بر انتخابات شوراها و قدرداني از هيات مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها، اظهار کرد: تک تک نمايندگان و جمع مجلس در اين انتخابات هزينه دادند در حالي که سودي براي ما نداشت.
يوسفيان ملا با اشاره به حضور مردم در انتخابات رياست جمهوري گفت: گوشه اي از درخشش حماسه بزرگ مردم تحت الشعاع قرار گرفتن نشست عربستان بود که اگر زمان آن عمدا در روز انتخابات پيش بيني شده بود پاسخ کوبنده خود را گرفت و اگر تصادفي با آن همزمان شده بود از الطاف خفيه الهي بود.

عضو شوراي عالي اصلاحات:
يک عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان گفت: با توجه به ميثاق نامه‌امضا شده توسط نامزدهاي شوراي شهر فهرست اميد در تهران، بحث شهردار شدن هر يک از آنان کاملا منتفي است.
اسماعيل گرامي‌مقدم در گفتگو با ايرنا افزود: تمامي‌21 نفر عضو شوراي شهر تهران قبل از قرار گرفتن در فهرست انتخاباتي «اميد»، ميثاق نامه اي را امضا کرده‌اند که در صورت راه يافتن به شوراي شهر، نمي‌توانند استعفا داده و براي شهردار شدن نامزد شوند.
فهرست ۲۱ نفره اصلاح‌طلبان به نام 'فهرست اميد' در جريان انتخابات پنجمين دوره شوراهاي اسلامي‌که همزمان با انتخابات رياست جمهوري در 29 ارديبهشت برگزار شد ،بالاترين آراي تهران را به دست آورد به گونه اي که محسن‌هاشمي، فرزند آيت الله اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني و رييس سابق مترو تهران با حدود يک ميليون و 8۰۰ هزار، بالاترين راي تهران را به دست آورد و پس از او، مرتضي الويري و احمد مسجدجامعي هر کدام با حدود يک ميليون و ۴۰۰ هزار راي در جايگاه دوم و سوم قرار گرفتند. نفر بيست و يکم اين فهرست نيز بيش از يک ميليون راي دارد. اين در حالي است که فهرست اصولگرايان با بيش از 400 هزار راي اختلاف، در رديف‌هاي بعدي قرار دارد. مهدي چمران رييس شوراي شهر دوم، سوم و چهارم تهران در اين فهرست با ۶۵۶ هزار راي نفر بيست و دوم شده و عضو علي‌البدل محسوب مي‌شود. اعضاي علي‌البدل در صورت کنار رفتن ۲۱ عضو ثابت شوراي شهر تهران مي‌توانند جايگزين آنان شوند.
در نتيجه اين آرا، بعد از ۱۵ سال، تمام کرسي‌هاي شوراي شهر تهران در اختيار اصلاح‌طلبان قرار گرفته است.
گرامي‌مقدم در پاسخ به سوالي درباره راه يافتن مهدي چمران در صورت استعفاي احتمالي هر کدام از اعضاي شوراي شهر تهران افزود: ما تعهد داده‌ايم که از راي مردم تمکين کنيم و اگر قرار بود مردم آقاي چمران را براي عضويت در شوراي شهر مناسب بدانند حتما به وي راي مي‌دادند.
اين عضو حزب اعتماد ملي ادامه داد: افراد زيادي هستند که مي‌توانند سکاندار شهرداري تهران و ساير کلان شهرها باشند. نظر نهايي با خود اعضاي شوراي شهر است تا پس از تجريه و تحليل دقيق سوابق و تجربيات، شايسته‌ترين گزينه را به عنوان شهردار برگزينند.
گرامي‌مقدم با بيان اينکه گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي، حتما نامزدهايي را براي تصدي اين مسووليت معرفي خواهند کرد ، يادآور شد: شهردار حتما بايد پاکدست و به مردم وفادار و متعهد باشد.
وي افزود: هر کس شهردار تهران باشد بايد اولويت نخست خود را سلامتي جسمي‌و روحي مردم بداند چرا که ساکنان تهران از آلودگي هوا و ترافيک بشدت رنج مي‌برند.
اين فعال سياسي افزود: اصلاح طلبان به خوبي مي‌دانند که مردم به آنها چک سفيد امضا نداده‌اند و در صورت برنداشتن قدم‌هاي موثر براي رفع مشکلات تهران و کلان شهرها، در 4 سال‌ آينده مورد اقبال مردم قرار نخواهند گرفت .
روزگذشته رییس جمهور منتخب به دیدار رهبر انقلاب رفت؛
حجت‌الاسلام حسن روحاني پس از پيروزي در دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري جهت بهره‌مندي از رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب با ايشان ديدار کرد.رييس جمهوري همچنين به مناسبت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري با حضور در مرقد مطهر امام خميني (ره)، با آرمان‌هاي بلند بنيانگذار جمهوري اسلامي‌ايران تجديد ميثاق کرد.
رئيس‌جمهور کشورمان پس از تجديد ميثاق با بنيانگدار جمهوري اسلامي‌ايران ديدار تاکيد کرد: همه تلاش دولت بر اين است که به وعده‌هايي که به مردم داده‌ايم، عمل کنيم و در مقام عمل خواسته‌هاي مردم را تحقق بخشيم. به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني با گراميداشت فرارسيدن سوم خرداد خاطر نشان کرد: سالروز پيروزي ملت در برابر تجاوز دشمن و آزادسازي خرمشهر با اراده حق توسط رزمندگان اسلام را به مردم و روح بلند امام خميني(ره) تبريک مي‌گويم.وي بااشاره به فرارسيدن سالروز دوم خرداد گفت: بيست سال پيش در چنين روزي شاهد حضور بسيار تاثيرگذار مردم پاي صندوق‌هاي راي بوديم.رئيس‌جمهوري با بيان اينکه‌امروز به محضر امام خميني (ره) آمده‌ايم تا به ايشان گزارشي دهيم که مردم خوب ايران همانطور که ايشان پيش‌بيني کرده بودند عمل کردند اظهار کرد: آمده‌ايم تا به محضر امام گزارش دهيم که همانگونه که ايشان فرموده بودند و باور داشتند قدرت حضور و مشارکت مردم ايران در همه جا مي‌تواند گره‌گشا باشد.
وي با بيان اينکه در انتخابات گذشته شاهد حضور 45 ميليوني مردم بوديم خاطر نشان کرد: در انتخابات روز جمعه بيش از 41 ميليون نفر آراي خود را به صندوق‌هاي راي ريختند و 4 ميليون نفر نيز در صف‌هاي اخذ راي ماندند و نتوانستند راي خود را به صندوق بياندازند. حضور45 ميليوني مردم در انتخابات براي نخستين بار در تاريخ رقم خورد و ما امروز به محضر امام خميني (ره) آمده‌ايم تا به ايشان بگوييم راهي که ايشان به ما آموخته‌اند را ادامه خواهيم داد.روحاني با تاکيد بر اينکه جمهوريت و اسلاميت نظام ثمره راه‌امام خميني(ره) و انقلاب و يادگار بزرگ ايشان است خاطر نشان کرد: امام خميني (ره) به ما ياد دادند که اين انقلاب با مردم حفظ مي‌شود و اگر اين انتخابات‌ها، صندوقهاي راي و حضور مردم پاي اين صندوق‌ها نبود امروز نمي‌توانستيم در برابر مشکلات، نظام و انقلاب را به خوبي حفظ کنيم.
روحاني تصريح کرد: اگر امروز به انتخابات و حضور مردم افتخار مي‌کنيم، به خاطر راهي است که‌امام خميني (ره) به ما نشان دادند. ايشان همواره تاکيد داشتند که مردم بايد در سرنوشت آينده خود شرکت کنند و ميزان راي ملت است.وي با بيان اينکه در انقلاب بزرگ اسلامي‌که‌امام خميني (ره) به ثمر رساندند، اقشار، افکار، چهره‌ها و سبکهاي زندگي مختلف حضور داشتند خاطر نشان کرد: چنانچه که به فيلم‌هاي ابتداي انقلاب بازگرديم حضور همگاني مردم را مشاهده مي‌کنيم، اما برخي تلاش کرده‌اند که گروهي را از قطار انقلاب پياده کنند.روحاني با اشاره به حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي ادامه داد: امروز بار ديگر مردم تصميم گرفتند که همه به قطار انقلاب باز گردند و همه‌ آنهايي که پياده شدند به اين قطار سوارشوند. امام خميني به ما ياد داد و ما نيز مي‌دانيم که چنانچه همه جناح‌ها، افراد ،اقشار اقوام و مذاهب با يکديگر باشيم، مي‌توانيم از معضلات کشور عبور کنيم. ما مي‌توانيم از طريق راهي که‌امام خميني (ره) براي ما تعيين کردند در کنار يکديگر معضلات بزرگ کشور از جمله بيکاري، اعتياد، تروريسم و توطئه‌هاي منطقه اي را بطرف نماييم و من مطمئن هستم که با هدايت‌هاي خلف صالح بنيانگذار جمهوري اسلامي‌مقام معظم رهبري اين راه را به مقصد خواهيم رساند.
روحاني با گراميداشت ياد و خاطره آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني گفت:‌هاشمي‌رفسنجاني همان کسي بود که سال گذشته و براي نخستين بار مرا براي حضور در انتخابات دوازدهم ترغيت کرد. ايشان همان کسي بود که نبود؛ اما به خوبي اين روزهاي انتخابات را پيش بيني کرد و به من گفت که چه کساني به صحنه انتخابات خواهند آمد و به من گوشزد کرد که وظيفه ديني و اخلاقي بر دوش من است.رئيس‌جمهور با اشاره به حضور خود در کنار‌هاشمي‌رفسنجاني درهشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: ما هشت سال با آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني در جنگ تحميلي در کنار يکديگر بوديم و من مي‌ديدم که ايشان براي امنيت کشور، راحتي مردم و دفع تجاوز دشمنان چه کارهايي انجام مي‌دادند، ايشان همواره مي‌خواستند که همه ايران سرسبز شود.
وي افزود: من به خاطر دارم که در نه سالي که در مجلس شوراي اسلامي‌و هشت سالي که در دولت و سالهايي که در مجمع تشخيص مصلحت نظام در کنار آيت الله ‌هاشمي‌رفسنجاني بودم ايشان عزت و عظمت پيروزي ملت ايران را در همه صحنه‌ها مي‌خواستند.رئيس‌جمهور کشورمان اظهار کرد: مردم همه ظلم‌هايي که به آيت الله رفسنجاني کردند را فراموش نخواهند کرد و همواره يادشان خواهد ماند که ايشان به خاطر انقلاب ايستادگي کردند و در برابر همه مشکلات مقاومت نمودند.روحاني با تاکيد براينکه‌امروز احساس مي‌کنيم حضور، مشارکت و فداکاري و نشاط مردم بار مسئوليت ما را صد چندان کرده است خاطر نشان کرد: همه تلاش ما بر اين است که به وعده‌هايي که به مردم داده‌ايم عمل کنيم و در مقام عمل خواست مردم را تحقق بخشيم.
«تجارت» مصوبه 5/1 میلیارد دلاری روز گذشته مجلس را بررسی کرد؛
تجارت؛ گروه اقتصاد کلان: اگر زماني نحوه برداشت از صندوق ذخيره ارزي توسط دولت احمدي‌نژاد مورد مناقشه بود، حالا نحوه هزينه‌کرد از صندوق توسعه ملي مورد بحث است. مقوله‌اي که با تصويب کليات اختصاص 1.5 ميليارد دلار روز گذشته در مجلس وارد فاز جديدي از موضوع شد.
اگرزماني بسياري از کارشناسان اقتصادي نسبت به نحوه غيرقانوني برداشت از صندوق ذخيره ارزي به احمدي‌نژاد انتقاد داشتند حالا برخي از کارشناسان نسبت به نحوه هزينه‌کرد برداشت از صتدوق توسعه ملي خرده مي‌گيرند.
تخصيص 1.5ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي به مناطق کم برخوردار به اعتقاد بسياري از منتقدان، راه‌حل مناسبي نيست و تنها مُسکني است که در کوتاه‌مدت شايد پاسخگو باشد. اما در ميان مدت و بلندمدت حتي تبعاتي را نيز به همراه خواهد داشت.
موضوعاتي مثل نحوه چگونگي تخصيص، نظارت و در کل نحوه برنامه‌ريزي براي هزينه کرد اين ميزان نقدينگي که منتج به اشتغالزايي شود از جمله مواردي بوده که کارشناسان اقتصادي نسبت به اين مصوبه واکنش نشان داده‌اند.
اين کارشناسان معتقدند: هنگامي‌که سيکل ترکيبي توليد در استان‌ها يا به وجود نيامده يا ناکارآمد است؛ چگونه مي‌توان تنها با تزريق نقدينگي در بخشي از کشور(مناطق کم برخوردار؛ محروم- مرزي و روستايي) اشتغال ايجاد کرد در حالي‌که همچنان اين سيکل ارتباط منطقي را با بخش برخوردار کشور( مناطق شهري) برقرار نکرده است.موضوعي که در حال حاضر در فضاي کسب و کار کشور، نمود عيني دارد و يکي از عوامل تأثيرگذار در رشد بيکار است، نبود ساز و کار مناسب در چرخه توليد است؛ به گونه‌اي که نيروهاي پيشران اقتصادي که محرک رونق اقتصادي هستند در رکود به سر مي‌برند.
بخش‌هاي مسکن و صنعت همچنان با رکود مواجه هستند و صنايع مربوط به آنها نيز تحت تاثير خود قرار داده‌اند.
حالا اين پرسش به وجود مي‌آيد که چگونه اين ميزان نقدينگي تخصيص يافته هدفمند بوده و عملياتي خواهد شد؟
محمد قلي يوسفي، کارشناس اقتصادي نيز با تاييد اين موضوع مي‌گويد: «اينکه بدون برنامه‌اي مدون و هدفمند ميزاني از نقدينگي را براي برون رفت از اشتغال اختصاص داد، راهکار مناسبي نيست و نمي‌تواند منتج به اشتغالزايي شود».محمد قلي يوسفي در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت ادامه مي‌دهد: «تزريق نقدينگي حتي اگر در چارچوب قانون باشد اما بدون هدف و بدون ايجاد حلقه‌هاي توليد در کشور، نمي‌تواند موجب اشتغالزايي شود».بنابراين تخصيص نقدينگي در شرايط فعلي براي ايجاد اشتغال مي‌توان به معناي پاک کردن صورت مسئله باشد؛اگرحلقه واسط چرخه توليد ايجاد نشده باشد آنچه که مشخص است نيز اين امر محقق نشده است.يوسفي با بيان اينکه بايد زيرساخت‌هاي مناسب همزمان با ايجاد سيکل مناسب توليد بين بخش‌هاي برخوردار و کم برخوردار ايجاد شود مي‌گويد: « در حال حاضر کشاورزان در فروش محصولات خود با معضلات جدي مواجه هستند و زيرساخت مناسبي براي عملياتي کردن تأمين نيازهاي خود ندارند، اين هم به اين دليل است که چرخه توليد در کشور معيوب است و نگرش روستاييان نيز تغيير کرده است».
به گفته يوسفي،« در حال حاضر به علت افزايش هزينه‌هاي توليد محصولات کشاورزي از يک سو واردات بي‌رويه و بي‌ضابطه از سويي ديگر، روستاييان در تنگنا قرار گرفته و بسياري ازحوزه‌هاي اشتغالزايي خود را از دست داده‌اند به گونه‌اي که احياي دوباره اين بخش‌ها نياز به فناوري‌هاي جديد و به روز کردن آنها دارد و اين امر مستلزم همزماني بهبود فضاي کسب و کار در کشور است».
رفع موانع بوروکراسي و ايجاد مشوقهاي لازم
اما در کنار همه اين موارد، قوانين اداري همواره يکي از معضلات اقتصادي ايران بوده‌اند. قوانين بوروکراتيکي که منجر به هدر فت وقت و هزينه و باعث اتلاف انرژي و ظرفيت موجود در اقتصاد شده‌اند.
مقوله‌هايي همچون قوانين مالياتي، روند اجرايي مراحل اداري توليدکنندگان و ... مواردي هستند که باعث شده حتي تزريق نقدينگي نتواند چاره‌ساز اشتغال شود چرا که فضاي کسب‌و کار سال‌هاست که با بوروکراسي پيچيده و کهنه دست به گريبان بوده و نيازمند تحول در اين زمينه است. اما وقتي که هنوز اصلاحات اساسي در فضاي کسب‌و کار ايجاد نشده است، نمي‌توان اميد داشت که اين موضوع نيز قابل حل خواهد شد.
قوانين که موجب مي‌شوند سد راه اشتغالزايي در مناطق کم برخوردار شوند حتي با وجود تزريق نقدينگي موجود.
براي حضور سرمايه‌گذاران و تشويق آنها به سرمايه‌گذاري در اين مناطق بي‌شک نياز به تهيه و تدوين مشوق‌هايي و رفع موانع موجود در اين زمينه است، موضوعي که علاوه بر اينکه موجب سرمايه‌گذاري از بيرون به داخل مناطق کم برخوردار مي‌شود بلکه موجب مهاجرت گريزي در اين مناطق از سوي ساکنان آنها مي‌شود.
در همين باره يوسفي نيزمي‌گويد: «اگر قرار است براي اشتغالزايي روستاييان و به ويژه در مناطق کم برخوردار نقدينگي تزريق شود بايد قوانين اداري و دست و پاگيري که موانع اشتغازايي هستند حذف شده يا اصلاح شوند و مشوق‌هايي نيز در اين زمينه تدوين و تصويب شوند، مثل معافيت‌هاي مالياتي براي حضور سرمايه‌گذاران در اين بخش‌ها و براي خود روستاييان و اقشار مقيم در مناطق کم برخوردار».
ظارت؟
مقوله‌اي ديگر که در اين موضوع‌ها همواره محل بحث بوده است، نظارت است؛ مقوله‌اي که در ادوار مختلف در بخش‌هاي گوناگنون مشاهده شده است که هرگاه نظارت نبوده يا نظارت به دلايل مختلف ضعيف بوده است، نقدينگي به سمت بازارهاي کاذب سوق داده شده و باعث شده تا نه تنها اشتغالزايي ايجاد نشود بلکه تبعات مختلفي همچون فرصت‌هاي شغلي نيز ايجاد شود.
نظارت همچون سياست‌گذاري‌ها نيازمند تهيه يک برنامه منسجم و مدون است و هنگامي‌که اين برنامه براي نظارت با هماهنگي دستگاه‌هاي مختلف در حوزه توليد و ديگردستگاه‌ها ايجاد نشود نمي‌توان اميدوار بود که يک سياست‌گذاري به نتيجه مطلوب دست يابد.
يوسفي، استاد دانشگاه در اين باره مي‌گويد: «وقتي نظارت کافي و برنامه‌ريزي مدون در حوزه اشتغال وجود نداشته باشد هزينه‌هاي اقتصادي افزايش مي‌يابد و اين امر به روند بيکاري و هدررفت سرمايه‌ها کمک مي‌کند».
به هر حال، تخصيص اعتبار تنها معياري براي ايجاد اشتغال نيست و تزريق نقدينگي بدون سياست‌گذاري مناسب و برنامه‌ريزي مدون جامع، مثل صدف حلزون مي‌ماند و تسهيلات نمي‌تواند به اشتغال به تنهايي کمک کند.

کلیات لایحه اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها تصویب شد
نمایندگان مردم در خانه ملت کلیات لایحه اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته عشایری و مرزی را تصویب کردند.
به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی دیروز (سه شنبه 2 خرداد) مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته عشایری و مرزی با 168 رأی موافق، 13 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
محمدمهدی مفتح سخنگوی برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی  درخصوص این لایحه گفت: برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته،مناطق محروم و مرزی لایحه ای که جهت بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود، در جلسه مورخ 10 بهمن 95 با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی، کارشناسان مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات مورد بررسی قرار گرفت و با اصلاح عنوان متن به تصویب رسید.
وی خاطرنشان کرد:دولت در مورخ 23 آبان 95 با قید دوفوریت لایحه اعطای تسهیلات برای اشتغالزایی در روستاها را به مجلس تقدیم کرد که در این مدت این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه در حال رسیدگی بود.
مفتح افزود: آیا این نیاز در کشور برای اشتغال وجود دارد و اینکه ما باید برای این موضوع منابعی را اختصاص دهیم؟ موافقت با این لایحه به این معناست که ما برای حل مشکل بیکاری در روستاها و مناطق محروم باید منبعی را در اختیار دولت قرار دهیم و این منبع از صندوق توسعه ملی است که نظر مقام معظم رهبری نیز درخصوص آن تامین شده است.
وی تصریح کرد: درخصوص اینکه نحوه اختصاص آن چگونه باشد و آیا برای آن سقفی تعیین شود و همچنین نوع بازپرداخت این تسهیلات باید در بررسی جزئیات به آنها پرداخته شود.



گزارش میدانی« تجارت» از بورس پایتخت؛
تجارت_محمدخادمي: بورس تهران درسال 1346 کار خود را با تعداد اندکي از سهامداران داخلي و خارجي آغاز کرد و روز به روز به شرکت کنندگان براي خريد سهام شرکت‌ها در بورس افزود مي‌شود، به طوري که بعد از 50سال كه از عمر اين مجموعه مي‌گذرد ميليون‌ها نفر توانسته‌اند از طريق بورس سهام شرکت‌ها را خريداري کنند، اما افرادي که توانسته‌اند سهام شرکت‌ها را خريداري کنند آن زمان سن و سال کمي‌داشته‌اند و حالا با گذر زمان سهام داران سن و سال زيادي دارند، به طوري که طبق آمار‌ها بخش قابل توجهي از سهامداران بورس تهران که ساليان پيش اقدام به خريد سهام کرده‌اند اين روزها سنشان بالاي 50 سال است و مي‌توان گفت که نزديک به 65 درصد سهام داران را افراد بازنشسته و سالمندان تشکيل مي‌دهند. خبرنگار «تجارت» به ساختمان مبادلات بورس تهران رفته است و با تعدادي از اين موسفيدان بورس به گفتگو نشسته است، که در ادامه مي‌خوانيد:
سن و سال داريم، اما به روز هستيم
دور تا دور محوطه طبقه همکف سالن بورس تهران جمعيت قابل توجهي چشم شان را به مانيتور‌هايي که سهام شرکت‌ها را به نمايش مي‌گذارد دوخته‌اند، کمي‌با دقت که نگاه مي‌کنيم،بيشتر جمعيت حاضر سن و سال شان بيش از 60 سال است، گاهي افرادي با سن 70 سال سن نيز به چشم مي‌خورند.تعدادي از آنها کاغذ و خودکار در دست دارند و زير بغل شان روزنامه‌هاي مطالعه شده را گذاشته‌اند و پيداست که نمي‌خواهند بي گدار در خريد و فروش سهام وارد شوند و با محاسبه و مطالعه دست به کار مي‌شوند.
«رحمت يوسفي» يکي از بازنشسته‌هايي است که در ابتداي گزارش با ما هم صحبت مي‌شود، مي‌گويد:« 20 سال پيش نزديک به 45 سال داشتم که اقدام به خريد سهام يکي از شرکت‌ها کردم با نيت اينکه يک سرمايه اي در آينده برايم به دست بيايد و اين روزها که دوران بازنشستگي را طي مي‌کنم به اين مجموعه مي‌روم تا بتوانم در خريد و فروش سهام‌ها سود بيشتري نصيبم شود.»آن طور که او مي‌گويد:« درست است كه بيشتر مراجعه کنندگاني که در اين تالار مشاهده مي‌کنيد افراد با سن و سال بالا هستند، اما اين افراد از تکنولوژي روز عقب نيستند، به طوري که بيشتر اين افراد از کامپيوتر و اينترنتي که در محوطه بورس نصب شده استفاده مي‌کنند تا بتوانند از وضعيت شرکت‌ها و سهام‌ها با خبر شوند.»از او مي‌پرسم، اين روزها علم تکنولوژي و فناوري در حال پيشرفت است و بسياري از امورات از اين طريق صورت مي‌گيرد، به خصوص براي بدست آوردن اطلاعات به روز و لحظه اي افراد از تکنولوژي استفاده مي‌کنند، آيا شما با سن و سال بالا از اين پيشرفت عقب نيستيد؟ پاسخ مي‌دهد:« بخشي از هم سن و سال‌هاي من با تلفن همراه هوشمند و کامپيوتر آشنايي کامل دارند و به راحتي از اين نوع فناوري‌ها در جهت فعاليت بورس استفاده مي‌کنند، اما بخش ديگر همچنان به شکل سنتي اطلاعات را از طريق روزنامه‌ها و حضور در اين محيط به دست مي‌آورند.البته جوانان به دليل اينکه از فناوري بهره مند هستند تبادلات و مبادلات بورس را به شکل لحظه اي از طريق سايت بورس دنبال مي‌کنند که اين کار سرعت عمل اين افراد در خريد و فروش سهام‌ها را به دنبال مي‌آورد و افرادي که سن و سال بيشتري دارند به دليل نگاه سنتي به تالار بورس مراجعه مي‌کنند که همين عاملي شده است که بورس تهران پاتوقي براي بازنشسته‌ها شده است.»
تابلو اعلانات بورس قديمي‌است
تعدادي از بازنشستگان و افراد سالمند مدام در حال بالا و پايين رفتن از پله‌هاي بين طبقه همکف با طبقه اول ساختمان تالار بورس هستند، طبقه اول اين سالن نيز مملو از جمعيت است که چهره آنها و موهاي سفيدرنگ شان نشان دهنده سن و سال بالا شان است.يکي از اين مراجعه کنندگان که نفس نفس مي‌زند و از پله‌هاي بالا آمده است، خود را « ابوالفضل اکبري» معرفي مي‌کند، مي‌گويد:« متاسفانه مسئولان بورس توجهي به حضور انبوهي از سالمندان و بازنشسته‌ها در اين مجموعه ندارند چرا که تعداد صندلي‌هايي که در اين محيط وجود دارد بسيار کم است و مراجعه کنندگان براي بررسي وضعيت سهام‌ها بايد ساعت‌ها ايستاده به‌امورات شان بپردازند.»او از ديگر مشکلات اين محيط را تابلو اعلانات سهام مي‌داند، مي‌گويد:« بيشتر افراد که در اين محيط هستند سن و سال بالايي دارند و اکثريت آنها چشمانشان ضعيف است که متاسفانه نوشته‌هاي اطلاعات سهام در تابلو اعلانات بسيار ريز نوشته مي‌شود و از سوي ديگر اين نوشته‌ها با رنگ قرمز به نمايش گذاشته مي‌شود که اين موضوع نيز باعث مي‌شود تا در خواندن اطلاعات سهام مراجعه کنندگان با مشکل مواجه شوند، چرا که بسياري از پزشکان رنگ قرمز را براي مطالعه خوب نمي‌دانند و همچنين اين تابلو‌ها بسيار قديمي‌اند و سازمان بورس در اين چندين سال اقدامي‌براي ساماندهي اين تابلوها نکرده است.»يکي ديگر از مراجعه کنندگان به اين محيط «اسماعيل رحمت الهي» است، او نيز در اين باره مي‌گويد:« درست است که آسانسور در اين محيط نصب شده است که مراجعه کنندگان از طبقه همکف به طبقه اول از آن استفاده کنند، اما هر از گاهي اين آسانسور خراب يا در طبقات ديگر استفاده مي‌شود و مراجعه کنندگان مجبور مي‌شوند از پله استفاده کنند.»او مهم‌ترين کمبود در اين محيط را مستقر نبودن کارشناسان و مشاوران مي‌داند، مي‌افزايد:« متاسفانه مسئولان بورس افرادي را به عنوان مشاور و کارشناس در اين ساختمان مستقر نمي‌کنند تا به افرادي که به شکل مبتدي مي‌خواهند وارد بورس شوند کمک کنند.»
اندکي از سرمايه را وارد بورس مي‌کنند
«احمد رفيعي» يکي از افراد بازنشسته است، که در حال خواندن اطلاعات بورس در صفحه تلفن همراه خود است، چند لحظه اي با ما هم صحبت مي‌شود، مي‌گويد:« نزديک به 70 سال سن دارم ، 10 سال پيش کارمند يکي از بانک‌ها بودم که بازنشسته شدم و نزديک به 2 سال در خانه و پارک و بوستان‌ها دوران بازنشستگي ام را سپري کردم تا اينکه با مشورت يکي از دوستانم به بورس آمدم و در حال حاضر 8 سال است که توانسته‌ام تجربه خوبي را در اين محيط کسب کنم و به سرمايه‌ام اضافه کنم.»او در ادامه صحبت‌هايش مي‌افزايد:« حضور انبوهي از بازنشستگان و افراد سن بالا در اين محيط مربوط به چند دليل مي‌شود، نخست اينکه افراد سن بالا حوصله بيشتري دارند و با عجله تصميم گيري نمي‌کنند و براي خريد سهام تحقيق بيشتري مي‌کنند، دوم اينکه حضور آنها در اين محيط‌ها بهتر از نشستن در خانه و جدول حل کردن است چرا که فعاليت ذهني که در اينجا دارند باعث فعال بودنشان مي‌شود و اين موضوع کمک به سلامتي شان مي‌کند، سوم اينکه اين افراد اندک سرمايه خودشان را وارد مسير سرمايه گذاري مي‌کنند، به اين شکل که اين افراد هيچ وقت خانه شان را نمي‌فروشند تا پول آن را براي خريد سهام سرمايه گذاري کنند، بلکه‌اندکي از پس اندازشان را وارد خريد سهام مي‌کنند.»
چرا بازنشسته‌ها در بورس حضور دارند
خبرنگار ما براي بررسي بيشتر دليل حضور افراد با سن و سال بالا در سالن بورس به واحد رابط عمومي‌بورس رفته است، که در اين خصوص يکي از کارشناسان اين واحد مي‌گويد:« جاي هيچ نگراني وجود ندارد، چرا که بورس براي افرادي که به شکل مبتدي هستند کلاس‌هاي آموزشي برگزار مي‌کند و اين افراد با شرکت در اين کلاس‌هاي آموزشي مي‌توانند وارد خريد و فروش بازار سهام بورس شوند و همچنين اين افراد مي‌توانند از تجربيات ديگران استفاده کنند.»او درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اينکه چرا جمعيت قابل توجهي از مراجعه کنندگان به بورس را افراد با سن بالاي 60 سال تشکيل مي‌دهند؟ پاسخ مي‌دهد:« اين افراد به دليل اينکه در دوران بازنشستگي قرار دارند براي سرگرم شدن و پياده کردن تجربيات شان که در دوران فعاليت اقتصادي كسب كرده‌اند تصميم به سرمايه گذاري در زمينه خريد سهام شرکت‌ها مي‌کنند و براي بررسي مداوم سهام شرکت شان به اين محيط مراجعه مي‌کنند، از سوي ديگر اين افراد در زمان بازنشستگي مبلغي كه به عنوان پايان دوره خدمت کارکردشان دريافت كرده‌اند به عنوان سرمايه وارد بورس مي‌کنند، به همين خاطر اين عزيزان با ملاحظات و حساسيت زياد اقدام به خريد سهام در بورس مي‌کنند تا سرمايه دوران بازنشستگي شان را از بين نبرند، همچنين بخشي از اين سهام داران افرادي هستند که در جواني سهام خريداري کرده‌اند و حال بعد از گذشت ساليان سال به دنبال سهام خريداري شده شان آمده‌اند.»اين کارشناس روابط عمومي‌سازمان بورس در ادامه به خبرنگار«تجارت» مي‌گويد:« ما در اين محيط بروشور و مقالات گوناگوني را در اختيار افراد مبتدي قرار مي‌دهيم تا بعداز مطالعه با فعاليت در بورس آشنا شوند و سپس دست به خريد سهام بزنند، البته اين افراد در ابتدا بايد اقدام به خريد سهام‌هايي کنندکه در هر زماني که خواستند بفروشند با ضرر مواجه نشوند.»

با سفر رييس کل بانک مرکزي به عمان صورت گرفت؛
در سفر رييس کل بانک مرکزي کشورمان به عمان، دو کشور به منظور گسترش همکاري‌هاي دو جانبه به توافقاتي دست يافتند که از آن جمله مي‌توان به اتصال شبکه‌هاي پرداخت بانکي دو کشور از طريق سيستم سوييچ‌هاي دو طرف اشاره کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، در جريان سفر دكتر ولي اله سيف به مسقط كه روز دوشنبه در رأس هيات عالي رتبه بانکي و به منظور پيگيري توافق‌هاي انجام شده ميان دو کشور در سفر اخير رييس جمهوري انجام شد، دو طرف به تصميم مشترکي براي تسهيل در روابط بانکي ميان دو کشور دست يافتند.
در اين ديدار ولي اله سيف و حمود سنگور الزجالي، ضمن تعيين مسئولين کميته مشترک از سوي طرفين، درباره اتصال شبکه‌هاي پرداخت بانکي دو کشور از طريق سيستم سوييچ‌هاي طرفين به منظور دسترسي دارندگان کارت‌هاي بانکي ايران و عمان به خودپردازها و دستگاه‌هاي پذيرنده توافق كردند. همچنين در اين جلسه مقرر شد به منظور بسط همکاري دو جانبه ميان دو کشور، شعب بانک‌هاي صادرات ايران و ملي مستقر در عمان فعال شوند. در همين راستا و با هدف تسهيل تجارت دوجانبه ميان دو کشور، مقرر شد روابط کارگزاري بانکي في مابين بانک‌هاي تجاري و استفاده از خدمات بانک‌هاي عماني در حوزه اعتبارات اسنادي و ضمانت نامه‌هاي بانکي توسعه يابد.
گفتني است برگزاري دوره‌هاي آموزشي بانکي در زمينه بانکداري اسلامي، خزانه داري ارزي و حوزه‌هاي نظارتي از ديگر دستاوردها و توافقات حاصل شده در اين سفر است.
براساس توافق صورت گرفته ميان روساي کل دو بانک مرکزي، مقرر شد مسئولين فني بانک‌هاي مرکزي و تجاري دو کشور ظرف مدت يک ماه مسائل فني را مورد بحث و بررسي قرار داده و پيشنهادهاي مناسبي را براي حل و فصل موارد مدنظر طرفين در پايان ماه به روساي کارگروه مشترک بانکي ارائه کنند.يادآور مي‌شود جمعي از مديران عامل بانک‌هاي دولتي و خصوصي در اين سفر يک روزه رييس کل بانک مرکزي را همراهي کردند.
يک فعال بازار سرمايه خبر داد:
مجموع اين اوراق 3.500 ميليارد ريال است که شامل 5/3 ميليون ورقه يک ميليون ريالي مي‌شود. مشاور انتشار اين اوراق شرکت تأمين سرمايه لوتوس پارسيان است و 1.750 ميليارد ريال آن با تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني تأمين سرمايه لوتوس پارسيان به عنوان عضو پيشرو با نماد «صايپا403» عرضه خواهد شد.
پذيره‌نويسي اوراق اجاره 3.500 ميليارد ريالي سايپا امروز با نماد «صايپا403» و «صايپا143» در بورس اوراق بهادار تهران انجام مي‌شود.
به نقل از سنا، علي تيموري شندي، مديرعامل شرکت تأمين سرمايه لوتوس پارسيان، در اين خصوص گفت: اين اوراق به منظور تأمين سرمايه در گردش شرکت سايپا با هدف کاهش هزينه زنجيره تأمين گروه سايپا، فردا مورخ 3 خرداد در بورس اوراق بهادار تهران منتشر مي‌شود.
تيموري درباره رقم اوراق گفت: مجموع اين اوراق 3.500 ميليارد ريال است که شامل 3.5 ميليون ورقه يک ميليون ريالي مي‌شود. مشاور انتشار اين اوراق شرکت تأمين سرمايه لوتوس پارسيان است و 1.750 ميليارد ريال آن با تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني تأمين سرمايه لوتوس پارسيان به عنوان عضو پيشرو با نماد «صايپا403» عرضه خواهد شد و 1.750 ميليارد ريال آن نيز با تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني تأمين سرمايه بانک ملت با نماد «صايپا143» عرضه مي‌شود. اين فعال بازار سرمايه درباره ساير ارکان اوراق اجاره سايپا گفت: اين اوراق با ضمانت بانک ملت عرضه خواهد شد و کارگزاري بانک ملت عامل فروش اوراق ياد شده است و بازارگرداني اين اوراق از طريق کارگزاري‌هاي پارسيان و بانک ملت انجام خواهد شد.
مديرعامل تأمين سرمايه لوتوس پارسيان ادامه داد: اين اوراق با نرخ سود 18 درصد و مواعد پرداخت سود سه ماه يکبار در بازار اوراق بدهي بورس اوراق بهادار تهران عرضه مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه سررسيد اين اوراق 4 ساله خواهد بود، افزود: مدل عرضه و بازارگرداني اين اوراق مبتني بر حراج است و تأمين سرمايه لوتوس پارسيان، براي هر ورقه اوراق، قيمت 970.000 ريال را براي خريد در دوره پذيره نويسي پيشنهاد مي­دهد و به اين ترتيب بازدهي اوراق را براي سرمايه‌گذاران بالا برده و نرخ سرمايه‌گذاري را جذاب کند.
تيموري با اشاره به سابقه مثبت انتشار اوراق براي شرکت سايپا گفت: تأمين سرمايه لوتوس پارسيان براي شرکت سايپا در سال 1391 اوراق مشارکت و در سال 1395 اوراق مرابحه منتشر کرده است و اوراق اجاره فعلي سومين تجربه همکاري ما با اين شرکت خودروسازي است که با توجه به موفقيت‌هاي قبلي در عرضه، تأمين مالي و تسويه اوراق، زمينه همکاري‌هاي بيشتر ايجاد شده است.
مديرعامل تأمين سرمايه لوتوس پارسيان از برنامه‌هاي آينده خبر داد و گفت: تامين مالي پروژه‌هاي چندين شرکت بزرگ در دست بررسي و انجام است که به تدريج در بازار منتشر خواهد شد.

سریالی که هر سال تکرار می‌شود؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت در آخرين اظهار نظرهاي خود بيان كرده كه قيمت جديد براي خودروها، تا يك ماه آينده اعلام خواهد شد.
 هرچند مسئولان شوراي رقابت همواره شاخص‌هايي را براي افزايش قيمت خودروهاي توليد داخل اعلام مي‌كنند، اما بررسي مجموع عوامل موثر بر قيمت خودرو از بروز چالش جديد در اين زمينه خبر مي‌دهد. حالا مدتي است كه افزايش قيمت به رسمي‌سالانه بدل شده؛ به‌طوري‌که مشتريان در ابتداي سال مجبورند هم هزينه‌هاي دولتي خودرو را پرداخت کنند و هم هزينه‌هايي که خودروسازان به‌ازاي توليد هر خودرو به شوراي رقابت اعلام مي‌کنند.
هزينه‌هاي دولتي مانند ماليات بر ارزش‌افزوده، شماره‌گذاري و بيمه شخص ثالث از اراده خودروسازان خارج است اما هزينه‌هاي مذکور بر دوش مشتريان قرار داده مي‌شود؛ از سوي ديگر توليدکنندگان نيز به رسم هر سال با ارائه عوامل موثر بر قيمت خودرو، درخواست افزايش قيمت خود را به شوراي رقابت ارسال مي‌کنند؛ شوراي رقابت نيز براساس بررسي عوامل موثر به درخواست خودروسازان در اين زمينه پاسخ مي‌دهد. امسال هم بعد از افزايش اندک قيمت خودرو که ناشي از هزينه‌هاي دولتي بود خودروسازان با توجه به مجوز سال گذشته خود نسبت به تغيير قيمت محصولات خود اقدام کردند.
با وجود آنکه دو شرکت بزرگ خودروساز در سال‌جاري هنوز درخواستي مبني‌بر افزايش قيمت محصولاتشان را به شوراي رقابت ارسال نکرده‌اند، اما بررسي عوامل موثر بر قيمت تمام شده نشان از افزايش بار مالي بر شرکت‌هاي خودروساز دارد؛ بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود خودروسازان همچون سال‌هاي گذشته درخواست افزايش قيمت خود را به شوراي رقابت ارسال کنند. رئيس شوراي رقابت نيز درخصوص تعيين تکليف قيمت‌هاي جديد خودرو در سال‌جاري گفته است كه تا يك ماه ديگر قيمت‌هاي جديد براي خودروها را اعلام خواهد كرد.
در اين ميان بسياري از مشتريان خودرو به دليل عدم تناسب ميان قيمت و کيفيت، دلايل خودروسازان براي افزايش قيمت محصولاتشان را توجيه‌پذير نمي‌دانند؛ به‌طوري که سال‌ها است اين سوال مطرح است که چرا بابت خودروهاي قديمي‌بايد هزينه‌اي بپردازند؟ از سوي ديگر خودروسازان نيز با توجه به افزايش قيمت سالانه نهاده‌هاي توليد همچون مواد اوليه و دستمزد (در نبود بهره‌وري) مجبور به بالا بردن قيمت محصولات خود هستند که اين مساله براي مشترياني که سال‌ها است از کيفيت و توليد خودروهاي قديمي‌گلايه‌مندند قابل پذيرش نيست. اين سوال براي بسياري از مشتريان مطرح است که خودروهاي قديمي‌تا چه ميزان ظرفيت افزايش قيمت دارند و چه زماني اين مساله متوقف مي‌شود؟ بنابراين به‌نظر مي‌رسد که توليدکنندگان بايد مسير ديگري براي تامين نقدينگي خود بيابند و از افزايش قيمت قديمي‌ها صرف‌نظر کنند، اما از چه مسيري؟
براي آنکه بتوانيم پاسخ دقيقي به اين پرسش بدهيم، در ابتدا بايد عوامل موثر بر قيمت تمام شده خودروهاي داخلي را بررسي کنيم. براساس داده‌هاي شرکت‌هاي خودروساز، عواملي چون قيمت مواد اوليه پليمري، ورق و انواع فولاد، لاستيک، مس، آلومينيوم، چدن، هزينه توليد قطعه‌سازان، جمع بهاي تمام شده مواد و قطعات داخلي، قيمت ارز، معادل ريالي هزينه‌هاي ارزي، هزينه توليد، توزيع و فروش، قيمت تمام شده يک خودرو را رقم مي‌زند. در اين ميان بحث افزايش سالانه حقوق و دستمزد، هزينه‌هاي جاري نيز اثر جدي بر هزينه‌هاي خودروسازان دارد که شرکت‌ها آنها را در قيمت تمام شده خودرو لحاظ مي‌کنند. اين عوامل در شرايطي اثر مستقيم بر قيمت خودرو دارند که بسياري از آنها در اختيار شرکت‌هاي خودروساز نيست؛ بنابراين با افزايش سالانه قيمت اين مواد، شرکت‌هاي خودروساز با بار مالي مواجه مي‌شوند و بر اين اساس هزينه تمام شده توليد محصولاتشان افزايش پيدا مي‌کند؛ محصولاتي که مشتريان معتقدند با توجه به قديمي‌بودن ارزش مالي چنداني ندارند. بر اين اساس در حالي شرکت‌هاي خودروساز از کانال‌هاي مختلف به تامين منابع توليد مي‌پردازند که افزايش هزينه‌هاي توليد موجب مي‌شود آنها هر ساله مسير افزايش قيمت را در پيش بگيرند تا از ضرر و زيان‌هاي خود جلوگيري کنند.
در اين شرايط اما کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که شرکت‌هاي خودروساز نبايد راه آسان را انتخاب کنند بلکه بايد مسير ديگري را براي تامين مالي انتخاب کنند تا بتوانند ضمن جلوگيري از ضرر و زيان خود، رضايت مشتريان را نيز جلب کنند. بر همين اساس آنها دو مسير به‌منظور مرتفع شدن اين مشکل به شرکت‌هاي خودروساز پيشنهاد مي‌کنند. يکي از مسير‌هاي پيشنهادي اصلاح ساختاري مالي و هزينه‌اي شرکت‌هاي خودروساز است. به اعتقاد اين دسته، خودروسازان بايد بتوانند با ارتقاي بهره‌وري توليد هزينه‌هاي ناشي از تامين مالي را کاهش دهند. در اين ميان يکي ديگر از موضوعات مهم بالا بودن هزينه‌هاي حقوق و دستمزد در اين شرکت‌ها است. به اعتقاد کارشناسان هر چند اثر دستمزد در قيمت تمام شده محسوس است و بر همين اساس خودروسازان با تکيه بر افزايش هر ساله حقوق و دستمزد توسط دولت، آن را در درخواست افزايش قيمت خود لحاظ مي‌کنند اما نکته مهم آن است که شرکت‌ها با افزايش بهره‌وري نيروي کار مي‌توانند تا حدود زيادي از هزينه‌هاي توليد بکاهند.
تعيين تكليف قيمت جديد خودروها
در همين حال رئيس شوراي رقابت از اعلام قيمت‌هاي جديد خودرو تا يک ماه آينده خبر داده است. رضا شيوا در گفتگو با تسنيم، درخصوص تعيين تکليف قيمت‌هاي جديد خودرو در سال جاري، اظهار داشت: شوراي رقابت در ماه‌هاي اخير رايزني‌هايي را با بانک مرکزي براي دريافت نرخ تورم بخشي انجام داد و خوشبختانه اخيراً اين آمار را از بانک مرکزي دريافت کرده است. او با بيان اينکه براي تعيين قيمت‌هاي جديد خودرو علاوه بر نرخ تورم بخشي نيازمند ارزيابي کيفيت انواع محصولات هستيم، افزود: وزارت صنعت در بحث کيفيت خودرو هدفگذاري‌هايي را تعيين کرده ما نيز در صدديم اين پارامترها را در انواع خودرو ارزيابي و ميزان تحقق آنها را بررسي کنيم. رئيس شوراي رقابت تصريح کرد: علاوه بر اين شورا از شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران هم اطلاعاتي را دريافت کرده و مشغول تکميل آنها است تا با قرار دادن نتايج در فرمول قيمت گذاري خودرو ميزان افزايش يا کاهش قيمت‌ها محاسبه شود. حتي شورا همانند سال گذشته براي عدم افزايش کيفيت خودرو هم نمره‌هاي منفي را در نظر خواهد گرفت.

احتمال وقوع زلزله 8ریشتری در پایتخت جدی است؛
غفلت همواره زيانبار است و اگر تبعات آن وسيع باشد فاجعه بار خواهد بود. هشدارهاي مکرر کارشناسان در مورد وقوع زلزله در تهران و غفلت از تهيه‌امکانات و عدم پيشگيري از آسيب‌هاي اين زلزله مي‌تواند به فاجعه اي غير قابل جبران منجر شود، به خصوص اين که به استناد اظهارات محققان هر لحظه‌امکان وقوع يک زلزله حدودا 8 ريشتري در اين شهر وجود دارد. جالب اينجاست که گران‌ترين و پرتراکم‌ترين مناطق تهران که در آن‌ها برج سازي صورت گرفته، عمدتا روي گسل‌هاي زلزله واقع شده‌اند و اين در حالي است که يک آمبولانس و يا کاميون آتش نشاني در شرايط عادي به زحمت راهش را در دل اين شهر باز مي‌کند تا خودش را به محل ماموريتش برساند، چه رسد به هنگامي‌که يک حادثه يا فاجعه طبيعي رخ بدهد.
گران‌ترين و پرتراکم‌ترين مناطق روي گسل
اخيرا مدير بخش زلزله‌شناسي و خطرپذيري مرکز تحقيقات راه ، مسکن و شهرسازي گفته است: نقشه گسل‌هاي تهران و رعايت ضوابط خاص شهرسازي در مناطق گسل‌ها و حريم گسل‌ها مصوب شده که بر اين اساس حدود ۵۵ کيلومترمربع پهنه گسل در شهر تهران وجود دارد که اتفاقاً همين زمين‌ها جزو گران‌ترين زمين‌ها هستند و اين کاملاً غيرمنطقي و خطرناک است.علي بيت اللهي که در محل مديريت بحران خراسان رضوي سخن مي‌گفت با بيان اينکه در تبريز و مشهد هم گران‌ترين اراضي و زمين‌ها در حريم و پهنه خطرناک‌ترين گسل‌ها واقع هستند، افزوده است: اين موضوع کاملاً غيرمنطقي و خطرناک است و شهرداري‌ها بايد درباره اين وضع تمهيدات و برنامه‌هاي فوري در نظر بگيرند تا از تراکم جمعيت در نقاط خطرناک شهرها کاسته شده و حتي ساخت و ساز در اين اراضي ممنوع شود.
گزارش گروه مطالعاتي جايکا
در فروردين ماه سال 1378 بنا به درخواست ايران، آژانس همکاريهاي بين المللي ژاپن "جايکا" (JICA) که نماينده رسمي‌و مسئول اجراي طرحهاي همکاريهاي فني دولت ژاپن است گروه مطالعاتي خود را به تهران اعزام کرد تا مطابق مقررات و آيين نامه‌هاي جاري کشور ژاپن، مطالعاتي را در زمينه زلزله‌هاي احتمالي تهران انجام دهد. گزارش نهايي اين گروه پس از 18 ماه در آذر ماه سال 1379 تحت عنوان "ريز پهنه بندي لرزه اي تهران بزرگ" انتشار يافت.در اين مطالعات از ميان بسياري از گسل‌هاي فعال در منطقه، احتمال فعال شدن سه گسل "مشا"، "شمال تهران" و گسل "جنوب ري" تشخيص داده شد. گسل "مشا" که حدود 200 کيلومتر طول دارد از گسل‌هاي اساسي البرز مرکزي است که در شمال تهران قرار گرفته است. گسل‌هاي جنوب و شمال ري نيز از شاخص‌ترين گسل‌ها در دشت‌هاي جنوبي تهران هستند و حدود 20 کيلومتر طول دارند.گروه جايکا سه سناريو در زمينه فعال شدن سه گسل اصلي شهر تهران و يک سناريو براي فعال شدن گسل‌هاي پنهان در زير لايه‌هاي رسوبي شهر تهران ارائه مي‌دهد. به اين ترتيب، چهار مدلي که براي سناريو زلزله‌ها در نظر گرفته شد شامل مدل گسل "ري"، مدل گسل "شمال تهران"، مدل گسل "مشا" و مدل شناور است.
تحليل گزارش جايکا
دکتر بهرام عکاشه پدر علم زلزله شناسي ايران و رييس سابق بخش زلزله‌شناسي موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران در مورد نتايج تحقيقات مطالعات "جايکا"، با اشاره به سه سناريوي ذکر شده در اين گزارش خاطرنشان مي‌کند: نتايج به دست آمده از اين تحقيقات نشان مي‌دهد که انرژي تخليه شده از گسل مشا فشم به ميزان 8 ريشتر، گسل شمال تهران 2/7 ريشتر و گسل ري نزديک به 7 ريشتر است. وي مي‌افزايد: گزارش جايکا حکايت از آسيب پذير بودن مناطق 11، 12، 16 و 20 دارد که اين به دليل جنس خاک اين مناطق است. در اين مناطق علاوه بر اينکه جنس زمين نرم است داراي سفره‌هاي زير زميني زيادي است که گاهي مشاهده مي‌شود که بدون وقوع زلزله سازه اي در زمين فرو مي‌رود.
زلزله تهران نزديک است
عکاشه در مورد وقوع زمان زلزله در تهران مي‌گويد: محاسبات رياضي، ريتم ۲۰۰ ساله را براي زلزله تهران نشان مي‌دهد و طبق محاسبات، از اين ۲۰۰ سال ۱۸۵ سال گذشته و ۱۵ سال باقي مانده است البته رياضيات با رفتار زمين يکسان نيست. رفتار زمين فوق العاده ناهمگن است؛ به اين شکل که ممکن است ۲۰۰ سال به ۳۰۰ سال برسد و خبري نشود، ممکن است همين فردا شاهد زلزله باشيم. اما محاسبات رياضي به تهران ۱۵ سال ديگر فرصت مي‌دهد.عکاشه در مورد مناطق آسيب پذير در تهران اظهار مي‌کند: مناطق ۱، ۲ و ۳ بيشترين آسيب را از فعال شدن احتمالي گسل‌هاي شمال شهر مي‌بينند و مناطقي چون۷، ۹ ،۱۱ و ۱۷نيز به دليل داشتن بافت فشرده، از آسيب جدي برخوردار مي‌شوند. گسل مشا- فشم و گسل ري، دو گسل بزرگ تهران هستند. اگر گسل مشافشم فعال شود، بخشي از منطقه ۳ و ۴ و تمام منطقه ۱ صدمات جدي خواهند ديد. فعاليت گسل‌ ري نيز به مناطق ۹ تا ۲۰ لطمه خواهد زد. شمال و جنوب تهران به شدت زلزله‌خيز هستند و به جرات مي‌توان گفت که چند هزار گسل از مناطق حومه تهران، کرج و قزوين به سمت شرق ادامه دارد.
تصوير تهران بعد از زلزله
عکاشه در پاسخ به سؤالي در خصوص وضعيت تهران پس از زلزله ميگويد: به وضعيت تهران پس از وقوع زلزله هيچ اميدي ندارم. تصور کنيد که ۱۱هزار کيلومتر لوله گاز در تهران منفجر شود. حتي تصور اين موضوع ممکن نيست. ستاد بحران چقدر مي‌تواند خدمات داشته باشد؟ همان‌گونه که گفتم حتي ماشين‌هاي آتش‌نشاني قادر به تردد نخواهند بود. وي يادآور مي‌شود:نجات‌دادن افراد مانده زير آوار به معضل تبديل مي‌شود و بعيد مي‌دانم بتوان تعداد زيادي را زنده بيرون آورد. عده زيادي از مردم اگر از زلزله نميرند، از عفونت و بي آبي و آلودگي تلف مي‌شوند. مگر اين که جسدها را با ماشين مخصوص سوزاندن جسد بسوزانند و زنده‌ها را جايي در بهشت زهرا اسکان دهند. کشته‌هاي زلزله تهران بيش از پنج‌ميليون نفر خواهد بود و مي‌توان گفت که پس از آن، تهراني وجود نخواهد داشت. بگذاريد يک جمله بگويم، زلزله تهران تصوير آخرالزمان را زنده خواهد کرد.
راه‌هاي مقابله با زلزله
عکاشه در باره راه‌هاي مقابله با آسيب‌هاي هرچه بيشتر زلزله معتقد است ايجاد ستاد بحران از سال‌ها پيش تا کنون يکي از مهم‌ترين اين راهکارهاست و مي‌گويد: البته که به طور تقريبي از ۸۰سال قبل ستاد بحران در کشور وجود داشته‌اما نقش خاصي ايفا نکرده و اين نقش از ۲۰ سال گذشته به صورت جدي تعريف و ايجاد شده است. همزمان با پيشنهاد تشکيل اين ستاد، پيشنهاد مقاوم سازي افراد مهم کشور نيز به سازمان امنيت کشور داده شد. همچنين بارها گفته شده که لازم است پايتخت را از حالت تک بعدي خارج کنيم؛ چرا که با احتمال زياد وقوع زلزله، اين که تمام قطب‌هاي کشور در تهران باشد امر معقولي نيست. از سوي ديگر علي بيت اللهي مدير بخش زلزله‌شناسي و خطرپذيري مرکز تحقيقات راه ، مسکن و شهرسازي نيز در اين مورد مي‌گويد: در کشورهاي جهان پهنايي تا يک کيلومتر را بر اساس فعاليت و بزرگي گسل براي آن در نظر مي‌گيرند و ممنوعيت ساخت را در اين مناطق ايجاد مي‌کنند .بيت‌اللهي با اعلام اينکه براي تهيه نقشه گسل‌ها و حريم آن در شهر تهران حدود ۱۲ سال تحقيقات کامل و جامع انجام شد، و با توجه به تمهيدات وزارت راه و شهرسازي بلندمرتبه‌سازي در مناطق گسل‌ها و حريم آن در شهرهاي بزرگ به زودي ممنوع مي‌شود، مي‌افزايد: بر اساس اين برنامه طرح تفصيلي شهرهاي بزرگ بايد بازنگري شود، تفهيم گسل‌ها انجام شده و وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي شرياني بايد براي ايجاد خطوط انتقال آب، برق و گاز مقاوم‌سازي کرده و ايجاد يکسري نکات ايمني را در نظر بگيرند و پس از اين اقدامات بايد گزارشي کامل به وزارت راه و شهرسازي و مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي ارائه دهند و تا ما اين گزارش‌ها را به هيأت دولت گزارش دهيم.بيت اللهي يادآور شده است: نتيجه اين قوانين و اعمال محدوديت‌ها هم در حدود ۲۰ سال آينده مشخص مي‌شود که فرزندان ما در شهرهايي ايمن زندگي خواهند
 کرد.
کاهش بهاي جهاني نفت در پي پيشنهاد غيرمنتظره ترامپ
نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهاني پس از اين‌که رييس جمهور آمريکا فروش نيمي‌از ذخائر نفت استراتژيک اين کشور را پيشنهاد کرد، کاهش يافت.
به نقل از ايسنا، نفت برنت که قيمت پايه بازار بين‌المللي است، ۲۳ سنت يا ۰.۴ درصد کاهش يافت و به ۵۳.۶۴ دلار در هر بشکه رسيد.
نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا با ۲۲ سنت يا با ۰.۴ درصد کاهش، ۵۰.۹۱ دلار در هر بشکه معامله شد.
طبق اسنادي که روز دوشنبه منتشر شد، برنامه بودجه کاخ سفيد فروش تدريجي نيمي‌از ذخاير نفت اضطراري اين کشور به منظور تهيه ۱۶.۵ ميليارد دلار از اکتبر سال ۲۰۱۸ را در نظر گرفته است. اين برنامه همچنين آزادسازي توليد بيشتر در آلاسکا را پيشنهاد کرده است.
اين بودجه که روز سه‌شنبه به کنگره معرفي مي‌شود، يک پيشنهاد است و ممکن است در شکل فعلي اجرا نشود، اما اميدهاي سياست دولت را نشان مي‌دهد که شامل افزايش توليد انرژي آمريکايي است.اين برنامه تنها يک روز پس از اين‌که ترامپ در نخستين سفر خارجي خود عربستان سعودي را که بزرگ‌ترين صادرکننده عضو اوپک به شمار مي‌رود ترک کرد، انتشار يافت.
هرگونه برداشت از ذخاير استراتژيک آمريکا آن هم در شرايطي که اوپک و ساير توليدکنندگان از جمله روسيه متعهد شده‌اند به منظور کنترل مازاد عرضه در بازار، توليدشان را به ميزان ۱.۸ ميليون بشکه در روز کاهش دهند، بازارهاي نفت را به هم خواهد ريخت.اوپک و ساير توليدکنندگاني که در توافق کاهش توليد مشارکت کرده‌اند پنج‌شنبه هفته جاري ديدار خواهند کرد و انتظار مي‌رود در اين ديدار با تمديد مدت اجراي توافق کاهش توليد تا پايان سال ۲۰۱۷ و سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ موافقت کنند.به گفته اويشتن برنستن، مدير کل شرکت بازرگاني نفت "استرانگ پتروليوم" در سنگاپور، پيشنهاد کاخ سفيد غيرمنتظره بود، اما پيشنهاد فروش در مدت ۱۰ ساله به حدود ۹۵ هزار بشکه در روز بالغ مي‌شود. اين رقم بزرگ نيست اما به تلاش‌هاي سعودي‌ها براي بازگرداندن بازار به تعادل کمک نخواهد کرد.فروش احتمالي ذخاير استراتژيک آمريکا از سال آينده آغاز مي‌شود بنابراين تنها بر قيمت‌هاي بلندمدت تاثير خواهد گذاشت.ذخاير نفت استراتژيک آمريکا بزرگ‌ترين ذخاير جهان هستند و به حدود ۶۸۸ ميليون بشکه بالغ مي‌شوند که معادل يک هفته تقاضاي جهاني براي نفت است.
به گفته ويرندرا چايوهان از شرکت "انرژي اسپکتس"، نفت ترش ۶۰ درصد از ذخاير نفت استراتژيک آمريکا را تشکيل مي‌دهد در حالي که باقي آن را نفت شيرين تشکيل مي‌دهد.
فروش اين ذخاير به ميزان عرضه که در حال حاضر نيز بالاست اضافه مي‌کند و توليد نفت آمريکا را که در حال حاضر به ۹.۳ ميليون بشکه در روز مي‌رسد به سطح توليد توليدکنندگان بزرگ شامل عربستان سعودي و روسيه نزديک مي‌کند.
بر اساس گزارش رويترز، کاخ سفيد در حالي اين برنامه را رونمايي کرده که گلدمن ساکس نسبت به ريسک تشديد مازاد در اواخر سال آينده در صورت افزايش توليد روسيه و رشد توليد شيل هشدار داده است. در اين بين، تقاضا هم ممکن است کاهش پيدا کند. سازمان توسعه و همکاري اقتصادي اعلام کرده است رشد توليد ناخالص داخلي سه ماهه در کشورهاي عضو اين سازمان در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ به ۰.۴ درصد در مقايسه با ۰.۷ درصد در سه ماهه پيش از آن کاهش يافت.
پيشنهاد ترامپ براي فروش نيمي‌از ذخاير نفت استراتژيک آمريکا
طبق نخستين پيشنهاد بودجه کامل دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا که روز دوشنبه منتشر شد، ۵۰۰ ميليون دلار درآمد در سال مالي ۲۰۱۸ با برداشت از ذخاير نفت استراتژيک و ۱۶.۶ ميليارد دلار درآمد از فروش اين ذخاير در يک دهه آينده حاصل خواهد شد.اين پيشنهاد همچنين بدنبال افزايش درآمد دولت از طريق موافقت با حفاري نفت در پناهگاه ملي حيات وحش آلاسکا، پايان دادن به سهيم شدن حق امتياز نفت با ايالت‌هاي مجاور خليج مکزيک و فروش خطوط انتقال برق در منطقه وست است. با اين همه اين بودجه مانند ساير اقدامات مشابه احتمالا با مخالفت در کنگره روبرو مي‌شود.پيشنهادهاي بودجه اي رياست جمهوري معمولا با تغييرات قابل توجهي در کنگره روبرو مي‌شود اما اولويت‌هاي کاخ سفيد را مشخص مي‌کند.ذخاير نفت استراتژيک در حال حاضر ۶۸۷.۷ ميليون بشکه نفت دارد که توزيع سريع در زمان بلاياي طبيعي يا رويدادهاي غيرمنتظره را امکان پذير مي‌کند.بر اساس گزارش بلومبرگ، تدابيري در سالهاي ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ براي فروش حدود ۱۹۰ ميليون بشکه نفت از اين ذخاير در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۵ به منظور تهيه پول براي برنامه‌هاي دولتي تصويب شد. اين فروش ميزان ذخاير را حدود ۲۷ درصد کاهش خواهد داد. کاهش نيمي‌از ذخاير استراتژيک مستلزم فروش بيشتر است و سقف ذخاير را که از نظر قانوني تعيين شده است، نقض مي‌کند. اين ذخاير بايد حداقل ۴۵۰ ميليون بشکه باشند.
يادگار امام با اشاره به اهميت انتخابات:
يادگار امام تاکيد کرد که حماسه بزرگ سرمايه بزرگي است که‌امام (ره )به ما داده، انتخابات دخالت مردم در سرنوشت خود و حضور حداکثري مردم نعمتي است که خداوند از طريق امام به ما عطا کرده و هر جا مردم بودند مانند يک سيلاب مطهر همه ناپاکي‌ها را از بين بردند.
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام سيدحسن خميني در ديدار با جمعي از نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي ، نمايندگان وزارتخانه‌ها و اعضاي ستاد مرکزي بزرگداشت امام راحل گفت: ان شاءالله‌امسال هم با تلاش و همت دوستان مراسم خوبي پديد بيايد.وي به تفسير اين فراز از مناجات پرداخت و ادامه داد: امسال ماه رمضان ماهي است که با سالگرد امام (ره) همزمان شده و بيش از هر زمان ديگري مي‌تواند ما را با اين معارف آشنا کند. لذا امسال بسيار به حالات و سياست‌هاي تبليغي به بعد خودسازي و توجه به نوع نگاه‌امام (ره) به هستي بايد نزديک شود و در فضاي تبليغاتي و بازگو کردن انديشه‌امام (ره)به حوزه توسل و توکل متوجه شويم.يادگار امام (ره) خاطر نشان کرد: اگر امام(ره) کار بزرگي کرد، فقط به اين خاطر است که خود را در مسير کمال انقطاع قرار داد و اين يکي از بزرگرترين سرمايه‌ها و توصيه‌هاي امام راحل براي ماست لذا اين تقارن مبارک را به عنوان يکي از مهمترين بحث‌ها در جامعه قرار دهيم چون بيش از هرکسي به اين سيقل دادن در جان و روح خود نياز داريم.توليت حرم امام(ره) با تاکيد بر اينکه باور و اتکا امام به مردم بود افزود: امام به مردم خرد و فهم آن باور داشتند و ايمان داشتند که اگر شما خوب باشيد،‌ مردم خوب هستند و در مجموع درست تصميم مي‌گيرند و مجموع خرد آنها تصميمات صحيح است.وي خاطر نشان کرد: بايد به فهم عمومي‌مردم و توانمندي فکر و روح آنها اعتماد کنيم و با همين نيرو مي‌توانيم در برابر همه سختي‌هاي داخلي و خارجي بايستيم. در منطقه و افق جهاني نيز کمتر جوامعي اينگونه به عزم عمومي‌و مردمي‌اتکا دارند.سيد حسن خميني با اشاره به برگزاري انتخابات 29 ارديبهشت اظهار کرد: حضور موثر،‌ شاداب و با نشاط همه اقشار مردم در اين روز بسيار قابل توجه بود و قطعا اگر در خارج از کشور امکان ايجاد صندوق‌هاي بيشتري بود، راي ايرانيان خارج از کشور نيز چند برابر مي‌شد.وي تاکيد کرد: طيف‌هاي مختلف آمدند و اين عزم ملي را نشان دادند و انتخاب يکي از نيروهاي قديمي‌و با سابقه انقلاب رخ داد.يادگار امام (ره ) گفت: در اين مملکت قبل از پيروزي انقلاب چنين نوع اقتدار ملي و اتکا به مردم وجود نداشته است.
گزارشی از یونسکو
تعیین کیفیت زندگی یک کودک سخت است. به طور مثال آیا تغذیه مناسبی دارد؟ تحصیلات چطور؟ برای او ارزش قائل هستند؟ به او محبت می‌شود؟ تمام این موارد به یکسری عوامل ملموس و غیرملموس بستگی دارند. یونسکو در خصوص رفاه کودکان و نوجوانان کشورهای صنعتی عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، بر اساس شش جنبه از رفاه زندگی، وضعیت حمایتی و پرورشی کودکان این کشورها را بررسی نموده است. نتیجه این بررسی؟ نمی‌توان گفت که تمام این کشورهای پیشرفته صنعتی، توانسته‌اند رفاه کودکان خود را به طور موثری تأمین کنند و البته ایالات متحده دایما بین بدترین‌ها جای دارد.

بازماندگان شوراي پنجم از روند انتخابات انتقاد كردند
گروه اجتماعي: هنوز زمان زيادي از اعلام نتايج انتخابات شوراي شهر پايتخت نگذشته كه جاماندگان اصلي دور پنجم شوراي شهر تهران ساز مخالف خود را مي‌نوازند. قرار است از مردادماه دور جديد شوراي شهر تهران فعاليت خود را آغاز كند، شورايي يك دست كه تمام اعضاي آن از ليست اميد انتخاب شده‌اند.
 يك روز پس از آنكه شوراي منتخبان دور پنجم شوراي شهر تشكيل جلسه داد و هيات رئيسه خود را انتخاب كرد، برخي چهره‌هاي فعلي شوراي شهر بر شمارش مجدد آرا اصرار مي‌كنند. آنطور كه از نتيجه انتخابات مشخص شده در شوراي پنجم خبري از اصولگرايان نخواهد بود. همين موضوع باعث شده تا روز گذشته جلسه شوراي شهر پُر باشد از گلايه‌ها و انتقادهايي به نتيجه انتخابات شوراي شهر در پايتخت.
اصرار اصولگرايان بر بازشماري صندوق‌ها
روز گذشته يك عضو شوراي شهر تهران بر بازشماري 10 درصد صندوق‌هاي انتخابات شورا تاکيد کرد. مجتبي شاکري در جلسه علني ديروز شوراي شهر تهران گفت: 10 درصد صندوق شورا بايد بازشماري شود و صورت جلسات آرا مانند سال 88 بر روي سايت قرار گيرد تا همه ببينند. در ادامه اظهارات شاکري، چمران هم به روند شمارش آرا انتخابات شورا اعتراض کرد و گفت: صورت جلسات بايد بازنگري و چند درصد از صندوق‌ها نيز بازشماري شوند. شاکري در ادامه گفت: من از آقاي روحاني و دولت مي‌خواهم حقوق شهروندي رعايت شود، چرا صورت جلسه صندوق‌ها در معرض ديد عموم قرار نمي‌گيرد؟ فرمانداري و وزارت کشور به دلايل مختلف از ارائه صورت جلسه طفره مي‌روند، اين در حالي است که در سال 88 همه صورتجلسه‌ها روي سايت قرار گرفت تا همه بتوانند ببينند. اين عضو شوراي شهر نتيجه انتخابات را غيرقابل قبول دانسته و گفت: چگونه يک ليست مي‌تواند سر تا پا راي بياورد. تخلفات گسترده‌اي اتفاق افتاده، براي مثال در يک صندوق 3200 راي همه به ليست اميد رأي دادند، اين ممکن نيست. او ادامه داد: نمي‌شود که آقايان آن قدر قدرت داشته باشند که با يک نفر شق‌القمر شود. اين شرايط خطرناک است، پس از مدتي تصميم مي‌گيرند مشروعيت نظام را همه با اين سيستم‌ها بسنجند. اين عضو شوراي شهر با اشاره به اينکه من به نتايج باور ندارم، ادامه داد: 10 درصد صندوق‌ها بايد دوباره شمرده شوند.
چمران رئيس شوراي شهر نيز در ادامه گفت: ‌اصل بحث ما بودن و نبودن در شورا نيست شايد شورا از وجود ما اشباع شده اشت آنچه مطرح است اجراي مر قانون است و نبايد بگذاريم اعتقاد مردم آسيب ببيند. او ادامه داد: ما حتي حاضريم تعهد دهيم اگر آرا شمرده شود و نتيجه تغيير کند و ما به شورا راه يابيم، وارد شورا نشويم. چمران با اشاره به اينکه اين سيستم شمارش آرا ناشناخته است، تصريح کرد: آنها فقط يک مانيتور جلوي رويشان است و در حال رصد نتايج هستند، اين امر خلاف قانون است براساس ماده 64 و 65 قانون شوراها فرماندار موظف است بر شمارش و نتايج آرا نظارت کند، حال اينکه سر هر صندوق چه اتفاقي افتاده براي ما اهميت ندارد. ما فقط قصد داريم اجازه ندهيم اعتماد مردم به انتخابات از ميان برود و در همين راستا معتقديم چند درصد از صندوق‌ها بازشماري شود با اين حال هرچند نمي‌خواهيم نتايج تغيير کند. در ادامه پيرهادي عضو ديگري شوراي شهر تهران هم به روند شمارش ارا اعتراض کرد. او گفت که نتيجه انتخابات را قبول کرده‌اند، اما طبق قانون مي‌خواهند به روند شمارش اعتراض کنند. پيرهادي افزود: جريان اصلاحات باعث و باني اتفاقات سال 88 است، اما جريان ما به خيابان نمي‌ريزد. عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران با بيان اينکه پيشنهاد داديم که 10 درصد آراء را به صورت رندم بازشماري کنند، گفت: عدم تمکين قانون هيات نظارت مساله ايجاد کرده و حتي در مصاحبه‌هايشان نيز فرافکني مي‌کنند، اما حق قانوني خود مي‌دانيم که به مراجع قانوني اعتراضات خود را بدهيم. همچنين يك عضو ديگر هيأت رئيسه شوراي شهر تهران، گفت: درخواست ما اين است که 20 درصد آراي صندوق‌هاي انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي‌شهر تهران بازشماري شود. ابوالفضل قناعتي در گفتگو با فارس، درباره انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي‌شهر تهران اظهار داشت: ما به نحوه شمارش آرا اعتراض داريم و از فرمانداري و هيأت نظارت درخواست مي‌کنيم آراي شوراي شهر بازشمارش شود. وي افزود: ما درخواست داريم که 20 درصد صندوق‌هاي انتخابات شوراي شهر بازشماري شود و صورت‌جلسات نيز منتشر شود.
پيشنهاد تغيير مكانيزم انتخابات شورا
همچنين ديروز يك عضو شوراي شهر تهران بر تغيير مکانيزم برگزاري انتخابات شوراها تاکيد کرد. احمد دنيامالي به ايرادات موجود در مسير مکانيزم انتخابات شورا اشاره کرد و گفت: تا زماني که مکانيزم انتخاب همانند حال حاضر باشد، براي مردم بسيار سخت خواهد بود که از بين حدود 3 هزار نفر، افراد اصلح را انتخاب کنند. براي برگزاري نحوه انتخابات، نياز به اصلاح قوانين داريم به اين خاطر که مردم چهره‌هاي بهتري را انتخاب کنند. دنيا مالي پيشنهاد داد که بايد از سطح محلات راي گيري‌ها براي انتخاب نمايندگان شوراي شهر صورت گيرد و پس از آن در مناطق و در نهايت افراد نهايي براي شوراي شهر معرفي شوند. وي افزود: اين آمادگي را داريم که در فرصت باقي مانده اطلاعات و برنامه‌هايي که در دستور کار داشته‌ايم را به افراد جديد منتقل کنيم.
انتقاد حكيمي‌پور از مديران شهرداري
روز گذشته همچنين رييس کميته ميراث فرهنگي شوراي شهر تهران با انتقاد از ترک مسئوليت تعدادي از مديران شهرداري گفت: باخبر شديم شهرداري قصد دارد يک باشگاه سوارکاري در خيابان دماوند را بابت بدهي‌هايش به يک پيمانکار آن‌هم به قيمت بسيار نازل واگذار کند. احمد حکيمي‌پور صبح امروز در تذکري مبني بر اينکه خبرهايي به گوش رسيده که برخي از مديران ارشد شهرداري مسووليت خود را ترک کرده و توديع مي‌شوند، گفت: لازم است شهرداري تغيير و تحولات را نگه دارد تا مديريت بعدي بر سر کار بيايد و اين دو ماه را نيز بايد مديران شهري کار کنند تا کار شهر بر زمين نماند. وي با بيان اينکه نبايد به دليل رفتن مديران، سيستم شهرداري فشل شود، گفت: متاسفانه باخبر شديم شهرداري قصد دارد يک باشگاه سوارکاري در خيابان دماوند را بابت بدهي‌هايش به يک پيمانکار آن هم به قيمت بسيار نازل واگذار کند که بايد شورا در اين زمينه تصميم دقيقه نود بگيرد. مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران، در مورد اين تذکر حکيمي‌پور گفت: اينگونه نيست که تعدادي از مديران شهري کار خود را ترک کرده باشند بلکه يک نفر آن‌هم به دليل مسائل خانوادگي و ابتلاي دخترش به بيماري سرطان از شهرداري رفته و اين درست نيست که تعداد زيادي از مديران از شهرداري رفته‌اند. همچنين معاون برنامه‌ريزي توسعه شهري و امور شوراي شهردار تهران با رد شايعات مبني بر ترک خدمت معاونان يا مديران شهردار تهران در روزهاي پس از انتخابات گفت: اينکه گفته شده معاونان شهردار از شهرداري مي‌روند را تکذيب مي‌کنم. ناصر اماني در پاسخ به تذکر حكيمي‌پور اعلام کرد: معاونان شهردار در حال ترک خدمت هستند، خاطرنشان کرد: بايد به اين شايعه‌پراکن‌ها بگويم هم شهردار و هم معاونان سر کار هستند. وي ادامه داد: به جز يک معاون که قبل از پايان سال گذشته استعفا داده، باقي مسئولان سرکار هستند و انشالله پروژه‌هاي باقيمانده را افتتاح مي‌کنيم. اماني تاکيد کرد: در خصوص زمين باشگاه سوارکاري سمند با زمين 4 هزار و 700 متري بايد بگويم اين فضا، کاربري ورزشي دارد و شهرداري قصد فروش ندارد.



بازشماري ۱۵ صندوق تهران با حضور نماينده ليست خدمت
 تخلفي مشاهده نشد
سخنگوي هيأت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا از بازشماري ۱۵ صندوق تهران با حضور نماينده ليست خدمت خبر داد و گفت که در برخي از اين صندوق‌ها نه تنها آراي ليست خدمت صفر بود بلکه آراي ليست اميد هم صفر بود.به گزارش ايسنا، فرهاد تجري در نشست خبري افزود: ما همچنين در ۵۰۰ صندوق ۵۰ نفر اول شهر تهران را بين ليست وزارت کشور با هيأت نظارت مطابقت داديم که يک مورد تخلف هم در آن نديديم.تجري در ادامه اظهار کرد: در انتخابات رياست جمهوري بالغ بر ۴۰ ميليون راي دهنده شرکت کرده بودند و در انتخابات شوراها نيز ۳۸ ميليون و ۲۷۴ هزار و ۸۶۹ راي ماخوذه در کل کشور وجود داشت که از اين ميزان ۳۶ ميليون و ۳۶۰ هزار و ۱۴۵ آراي صحيح و يک ميليون و ۹۱۴ هزار و ۷۲۴ راي باطله بود. بيشترين آرا مربوط به استان تهران با ۵ ميليون و ۲۹۱ هزار و ۸۹۰ راي، استان خراسان رضوي با سه ميليون و ۲۲۶ هزار و ۹۹۱ راي و استان‌هاي فارس و اصفهان و مازندران است.سخنگوي هيأت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها خاطر نشان کرد: از ۳۸ هزار و ۷۱ روستا که انتخابات شوراي شهر و روستا برگزار شد نتايج تمامي‌آن‌ها اعلام شد. همچنين انتخابات شوراها در ۱۲۴۰ حوزه شهري برگزار شد و غير از اهواز که اخلالي در جمع بندي وجود داشت در مابقي تقريبا سرنوشت انتخابات مشخص شد. همچنين در ۱۴۱ شهر نيز انتخابات به شکل مکانيزه و الکترونيکي برگزار شد.وي تجربه برگزاري مکانيزه و الکترونيکي انتخابات را مثبت عنوان کرد و گفت:‌ عدم آگاهي مردم به سيستم و احراز هويت و تائيد آنلاين آن قدري زمان را طولاني کرد و اين نقطه ضعف بود که‌اميدواريم در ادوار بعد مرتفع شود.وي با اشاره به فعاليت ۱۳۰ هزار ناظر از طرف هيأت نظارت بر انتخابات شوراها در قالب ناظر و بازرس گفت:‌ ۶۲۰۰ نفر به عنوان هيأت‌هاي شهرستان‌ها فعاليت کردند و ۹۶ نماينده نيز در اين انتخابات دخيل بودند. همچنين ۴۰ نفر از همکاران نيز در قالب بازرس استاني بر انتخابات نظارت داشتند. بعد از اعلام صلاحيت استاني نيز ۱۴۰۰ نفر نسبت به رد صلاحيت شان به هيأت مرکزي شکايت کردند که از اين تعداد ۷۰۰ نفر تائيد شدند.
اين عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس قانون انتخابات شوراها را دچار نقص و کاستي عنوان و خاطر نشان کرد: ما در تهران قريب به ۳۹۰۰ شعبه اخذ راي و ۵۰۰۰ ناظر و ۱۰۰۰ بازرس فقط در تهران درگير انتخابات بودند اما برخي کم لطفي مي‌کنند و مي‌گويند که نظارتي وجود نداشته در حالي که هيأت مرکزي، هيات عالي استان نظارت تهران، هيأت شهرستان تهران و ناظرين صندوق از شروع انتخابات تا تجميع آرا حضور فعالي داشتند.وي ادامه داد: ما امروز به شکل استقراء صندوق‌هايي را مطابقت داديم و در ۱۵ مورد حتي يک مورد هم کسري راي نداشتيم که حاکي از سلامت نسبي انتخابات است و ما نبايد اين روند را زير سوال ببريم. البته تخلف را نفي نمي‌کنيم ممکن است مصاديقي از تخلف باشد اما زير سوال بردن کليت انتخابات کم لطفي است.سخنگوي هيأت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها تصريح کرد: چنانچه لازم باشد و در حوزه اي به تخلفاتي برسيم که منجر به ابطال صندوق شود اين کار بايد با تائيد هيأت مرکزي انجام شود. هماهنگي‌هاي لازم هم به عمل آمده که اگر جايي مشکلي وجود داشت صندوق‌ها به ناحق باطل نشود و ما بتوانيم جامعيتي نسبت به موضوع داشته باشيم. در حال حاضر ۱۱۳ شکايت به هيأت مرکزي ارجاع شده که ۷۰ مورد آن در حال بازشماري است. البته اين شکايات نسبت به روند نيست بلکه اعتراض به نحوه تجميع و شمارش آرا است که با بازشماري صندوق به شکل استقرائي يا کامل به اين شکايات رسيدگي مي‌شود.وي ادامه داد: ما همچنين سه چهار مورد شکايت در مورد خريد و فروش راي و دخالت مقامات داريم که با هماهنگي هيأت مرکزي پيگيري خواهد شد. هر جا احساس کنيم دخالت مسئوليت و مقامات در تغيير سرنوشت انتخابات و جابجايي آرا تاثيرگذار باشد هيأت مرکزي با اجماع کامل در اين باره اتخاذ تصميم خواهد کرد.
۲۲ کشته و 59 زخمي‌در انفجار انتحاري در انگلیس
گروه بين الملل – حملات تروريستي گروه داعش بار ديگر يکي از شهرهاي اروپا را لرزاند. به دنبال وقوع انفجارانتحاري در سالن «منچستر آرينا»، ۲۲ تن کشته و 59 تن زخمي‌شده‌اند. بيشترين آمار کشته شدگان اين حادثه کودکان و نوجوانان هستند.
در نخستين واکنش، ترزا مي، نخست‌وزير انگليس اين انفجار را محکوم کرده و آن را يک حمله تروريستي هولناک خواند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، انفجار در حدود ساعت ۱۰:۳۵ دقيقه دوشنبه شب و در حالي که کنسرت موسيقي در انتهاي خود بود روي داده است.بنا بر اعلام پليس مردي که گمان مي‌رود عامل انفجار بوده در محل جان باخته است. سالن سرپوشيده معروف به "منچستر آرينا" ظرفيتي حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تن دارد و يکي از محل‌هاي معروف برگزاري کنسرت موسيقي است. حاضران در کنسرت دیروز  اکثرا نوجوانان و جواناني بودند که بسياري از آنها از شهرهاي مختلف به منچستر آمده بودند. در ابتدا برخي از شاهدان از شنيدن و مشاهده انفجار در داخل سالن کنسرت و نزديکي صحنه خبر داده بودند اما با گذشت ساعتي از اين واقعه، شاهدان ديگر گفتند انفجار دقيقا بعد از اتمام کنسرت و خروج "آريانا گرانده"، خواننده‌امريکايي و در قسمتي که معمولا افراد بعد از کنسرت براي خريدن سي‌دي يا ديگر محصولات جمع مي‌شوند، روي داده است.در ويدئو منتشر شده از اين واقعه دود يا محل انفجار ديده نمي‌شود اما پليس منچستر تاييد کرده که چند تن در جريان اين واقعه کشته شده‌اند. بسياري از شرکت کنندگان در کنسرت اين خواننده پاپ آمريکايي، دختران نوجوان ۱۰ تا ۱۵ ساله بودند. کساني که به توصيف والدين‌شان نخستين کنسرت بزرگ عمرشان را تجربه مي‌کردند و ماه‌ها منتظر آمدن" آريانا گرنده" بودند.هنوز مشخص نيست که علت آسيب ديدن افراد، انفجاري که گفته مي‌شود در نزديکي صحنه روي داده بوده يا ازدحام و عجله حاضران براي ترک سالن باعث زير دست و پا ماندن قربانيان شده است. کساني که در اطراف سالن کنسرت زندگي مي‌کنند انفجار خانه‌هاي‌شان را به لرزه‌انداخته است. شاهدان عيني از صحنه دلخراشي گفته‌اند؛ بدن‌هاي خون‌آلود بر روي زمين و زخمي‌هايي که از محل کنسرت بيرون مي‌آمدند.در حال حاضر پليس و نيروهاي ضدتروريستي در حال تحقيق درباره چگونگي رخ دادن اين انفجار هستند. پليس مي‌گويد هنوز روشن نيست که آيا فرد مهاجم تنها بوده يا افراد ديگري در اين حمله دست داشته‌اند.
نشست اضطراري دولت ترزا مي
به دنبال اين حادثه خونين دفتر نخست‌وزير انگليس براي بررسي انفجار منچستر، نشست اضطراري برگزار کرد. حزب محافظه‌کار انگليس و همچنين ديگر احزاب بريتانيا کارزار تبليغاتي انتخابات عمومي‌را به تعليق انداختند. در همين حال، مسئولان آمريکايي اعلام کرده‌اند که انفجار منچستر ناشي از يک عمليات انتحاري و تروريستي بوده است.وزارت امنيتي داخلي آمريکا اعلام کرده‌است: از نزديک اوضاع منچستر را دنبال مي‌کنيم و شواهدي مبني بر اينکه تهديداتي در زمينه حملات در جريان کنسرت‌هاي موسيقي در آمريکا وجود داشته باشد در دست نيست. در حال حاضر پليس و نيروهاي ضدتروريستي در حال تحقيق درباره چگونگي رخ دادن اين انفجار هستند.
تخليه ايستگاه اتوبوس لندن
پليس انگليس به دنبال کشف يک بسته مشکوک در ايستگاه اتوبوس "ويکتوريا" در لندن، اين ايستگاه را تخليه کرد.به گزارش شبکه اسکاي نيوز عربي، پليس بلافاصله پس از کشف بسته مشکوک، ايستگاه ويکتوريا را تخليه و عمليات براي بررسي اين بسته را آغاز کرد.همچنين تمامي‌خيابان‌هاي مرکز لندن در اطراف ايستگاه ويکتوريا و مسيرهاي منتهي شونده به کاخ باکينگهام مسدود شده‌اند.نيروهاي پليس انگليس به صورت گسترده در محل حضور دارند.تخليه ايستگاه اتوبوس ويکتوريا در حالي صورت گرفته که به دنبال انفجار در سالن "منچستر آرينا" که به کشته شدن دست‌کم ۲۲ تن انجاميد، پليس تدابير امنيتي شديدي را در محل اتخاذ کرده است.اين در حالي است که رسانه‌هاي انگليس نيز گزارش دادن پليس تمامي‌مسيرهاي منتهي به کاخ باکينگهام را هم بسته است.
داعش مسئول حمله انتحاري
گروه تروريستي داعش در پيامي‌که در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد، مسئوليت انفجار در محل برگزاري کنسرت در شهر منچستر را بر عهده گرفت.در همين حال حاميان داعش در پي انفجار منچستر در فضاي مجازي به جشن و شادي پرداختند.به نوشته روزنامه ديلي ميل، چهار ساعت پيش از وقوع اين حمله نيز به نظر مي‌رسد که در دو پيام در شبکه‌هاي اجتماعي وقوع آن پيش‌بيني شده بود.اين در حالي است که توئيتر، ده‌ها حساب کاربري متعلق به حاميان داعش را مسدود کرده با اين حال برخي از حاميان اين گروه تروريستي همچنان پيام‌هايي را در تلگرام و ساير سيستم‌هاي ارتباطي امن منتشر مي‌کنند. اين حمله در حالي صورت گرفته که پليس مبارزه با تروريسم بريتانيا پيش از اين اعلام کرده بود اين نهاد به صورت ميانگين هر روز يک نفر را در ارتباط با مسائل تروريستي بازداشت مي‌کند.هم‌زمان برخي حاميان داعش در تلگرام نسبت به اين مساله که عامل اين حمله يکي از "سربازان خلافت" باشد، ابراز اميدواري کردند. برخي ديگر نيز نوشته‌اند: "آغاز راه در بروکسل و پاريس بود و اکنون در لندن ما يک دولت تشکيل مي‌دهيم".حمله به منچستر را مي‌توان مرگبارترين حمله شبه‌نظاميان به بريتانيا از سال ۲۰۰۵ دانست.
هشدار به فرانسويها
نخست‌وزير فرانسه در پي وقوع انفجاري در سالن "منچستر آرينا" انگليس، به شهروندان کشورش هشدار داد تا هوشيارانه عمل کنند.نخست‌وزير فرانسه با اشاره به حمله مشابهي که نوامبر ۲۰۱۵ در سالن کنسرت باتاکلان رخ داد، گفت: بزدلانه‌ترين نوع تروريسم بار ديگر ديده شده؛ يکبار ديگر يک کنسرت هدف حمله قرار گرفت، درست مثل يک سال پيش. او پس از نشست امنيتي در پاريس با صدور بيانيه‌اي گفت: من از شهروندان کشورم درخواست دارم تا هوشيارانه عمل کنند. ما با تهديدي روبرو هستيم که نزديکتر از هميشه
 است.
محکوميت جهاني حادثه تروريستي
رهبران جهان از جمله دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ، محمود عباس رئيس دولت خودگردان فلسطين، امانوئل مکرونف فدريکا موگريني مسئول روابط خارجه اتحاديه اروپا، جاستين ترودر، نخست وزير کانادا، نخست وزير استراليا مالکوم تورنبال، نارندا مودي نخست وزير هند، سخنگوي دولت ژاپن، دونالد تاسک رئيس شوراي اروپايي ، سخنگوي جمهوري اسلامي‌ايران حمله تروريستي در منچستر را محکوم کردند.