خادمان ميراث‌فرهنگي در تخت‌جمشيد تجليل شدند
مديرکل امور پايگاه‌هاي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، در مراسم تجليل از خادمان ميراث‌فرهنگي و افتتاح کتابخانه تخصصي در تخت‌جمشيد، از اقدامات صورت‌گرفته براي ايجاد زيرساخت‌هاي گردشگري مناسب‌تر در پارسه و پاسارگاد خبر داد. فرهاد عزيزي مدير‌کل امور پايگاه‌هاي اين سازمان، با اعلام اين خبر، اظهار کرد: تمام برنامه‌ها براي ايجاد زيرساخت‌هاي گردشگري در سايت‌هاي جهاني پارسه و پاسارگاد آماده شده و اميدواريم اين اقدامات موجب ايجاد امکانات گردشگري بهتر و مؤثرتري شود.او افزود: در اوضاع کنوني که موضوع گردشگري و سفر تبديل به‌ يکي از اولويت‌هاي مهم زندگي مردم و دولت شده، لازم است که اقدامات در مسير رونق گرفتن توسعه گردشگري سرعت بگيرد.

گردشگري اصفهان به مرز پايداري رسيده است
مديرکل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اصفهان گفت: با تدبير و اميد توانستيم گردشگري اصفهان را از نوسانات اجتماعي و اقتصادي خارج کرده و به مرز پايداري برسانيم. به‌گزارش روابط‌عمومي‌اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اصفهان، نهمين نمايشگاه ملي صنعت گردشگري و صنايع‌ وابسته استان اصفهان، با حضور رسول زرگرپور استاندار، فريدون الله‌ياري مديرکل ميراث‌فرهنگي و جمعي از مسئولان و فعالان گردشگري اين استان، به‌صورت رسمي‌گشايش يافت.زرگرپور در آيين افتتاح اين نمايشگاه با ابراز خرسندي از روند روبه‌رشد گردشگري در اين استان تأکيد کرد: «با تدابير به‌عمل‌آمده، گردشگري اصفهان طي چهار سال گذشته از رشد معادل پنج‌برابري برخوردار شده است.»

توليد صنايع‌دستي، همراهي سنت و خلاقيت
نامورمطلق گفت: هرچند سنت و خلاقيت را عموماً در مقابل هم قرار مي‌دهند، اما در نگاهي تازه اين دو با يکديگر تعريف شده‌اند و ما شاهد توليد صنايع‌دستي‌اي هستيم که هر دو ويژگي را دارا هستند.به‌گزارش روابط‌عمومي‌و اطلاع‌رساني سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، بهمن نامورمطلق معاون صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي کشور، در هفتمين همايش ملي حقوق مالکيت ادبي، هنري و حقوق مرتبط، با بيان تفاوت ميان فولکلور و صنايع‌دستي، گفت: صنايع با دسته‌بندي‌هاي متفاوت شناخته مي‌شوند و مجموعه‌اي از صنايع هم به‌عنوان صنايع خلاق نسل چهارم شناخته مي‌شوند که در اين ميان مجموعه‌اي به‌عنوان صنايع‌دستي شناخته شده‌اند.
بررسی‌های«تجارت» نشان داد؛
صنعت گردشگري در ايران پس از امضاي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحريم‌هاي هسته اي رشد مثبتي را تجربه کرد.
بر اساس شاخص «در اولويت قرار داشتن صنعت گردشگري» مجمع جهاني اقتصاد، رتبه ايران در ميان 136 کشور، از 130 در سال 2015 به 117 در سال 2017 ارتقا پيدا کرده است. يعني در مقايسه با 2 سال گذشته، اکنون ايران براي گردشگري اهميت بيشتري قائل است.
«زهرا احمدي‌پور» معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور اواخر ارديبهشت امسال در مصاحبه با يک پايگاه خبري داخلي گفت: پس از روي کار آمدن دولت روحاني و امضاي برجام رشد صنعت گردشگري ايران سرعت گرفت و اکنون ايران يکي از ۱۰ مقصد نخست دنيا براي گردشگرهاست.
به گفته وي، گردشگران خارجي ديگر نگران ورود به ايران نيستند و اين مهم هم از طريق تعاملاتي که در سياست خارجي ايران انجام شد و هم از طريق تلا‌ش‌هايي که خود رئيس جمهوري داشتند، محقق شد.احمدي پور اضافه کرد: دولت تمام تلاش خود را براي توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري به کار گرفته است. تا سال ۹۲ در کل کشور ۱۲۵ هتل چهار و پنج ستاره داشتيم که در طول ۳ سال گذشته ۳۰ هتل به اين تعداد اضافه شده است و ۲۵ هتل ديگر نيز تا پايان سال ۹۶ به اين تعداد اضافه مي‌شود. به گفته وي، بحث بازسازي ناوگان هوايي و بوم گردي نيز به کمک توسعه صنعت گردشگري آمده است.وي افزود: در سال گذشته ۲۳۷ ميليون دلار صادرات صنايع دستي به غير از فرش و زيورآلات داشتيم که اگر تجارت چمداني و خريدي که توسط گردشگران خارجي انجام مي‌شود را به آن اضافه کنيم اين مبلغ سه يا چهار برابر افزايش خواهد داشت.
براساس گزارش مجمع جهاني اقتصاد، شاخص کلي قابليت رقابت در صنعت سفر و گردشگري براي ايران از 97 در سال 2015 به 93 در سال 2017 بهبود يافته است.
شاخص اخير خود از 14 زيرشاخص محيط کسب و کار، امنيت، بهداشت، منابع انساني و بازار کار، آمادگي به لحاظ فناوري اطلاعات و ارتباطات، در اولويت قرارداشتن سفر و گردشگري، آزادي‌هاي بين المللي، رقابت پذيري به لحاظ قيمت، پايداري محيطي، زيرساخت‌هاي هوايي، زيرساخت‌هاي زميني و بندري، زيرساخت خدمات گردشگري، منابع طبيعي و منابع فرهنگي تشکيل شده است.علاوه بر بهبود زير شاخص در اولويت قرارداشتن سفر و گردشگري در ايران، وضعيت کشورمان در زيرشاخص محيط کسب و کار در ميان 136 کشور از 119 در سال 2015 به 79 در سال 2017 ارتقا يافته است.
همچنين وضعيت ايران در زير شاخص‌هاي امنيت از 96 به 87 ، منابع انساني و بازار کار از 114 به 105، آمادگي به لحاظ فناوري اطلاعات و ارتباطات از 98 به 94، آزادي‌هاي بين المللي از 116 به 109، زيرساخت‌هاي هوايي از 93 به 89، زيرساخت‌هاي زميني و بندري از 76 به 75 و زيرساخت‌هاي خدمات جهانگردي از 119 به 116 بهبود پيدا کرده است.
در زير شاخص رقابت پذيري به لحاظ قيمت، ايران در سال‌هاي 2015 و 2017 رتبه نخست را در ميان 136 کشور به دست آورده و ارزانترين مقصد گردشگري شناخته شده که خود يک مزيت نسبي است.در زيرشاخص بهداشت وضعيت کشورمان در طول 2 سال گذشته تغييري نکرده و جايگاه نود و سومي‌را حفظ کرده است.متاسفانه در برخي زيرشاخص‌ها نيز وضعيت ايران بهبود نداشته است. اين وضعيت در زيرشاخص پايداري محيطي با پسرفت شاخص از 115 به 119، منابع طبيعي از 98 به 100 و منابع فرهنگي از 37 به 38 قابل مشاهده است.
تلاش کشورها براي سهم گيري از بازار جهاني سفر و گردشگري
امروزه دولت‌ها در سراسر جهان درک کرده‌اند که مانع تراشي براي سفر، مملکت را امن تر نمي‌کند، بلکه مانع رشد اقتصادي، ايجاد اشتغال و کاهش سطح تحمل مردم مي‌شود.
مجمع جهاني اقتصاد در گزارش اخير خود به کشورها توصيه کرده است، «پل بسازيد، ديوار نکشيد»بر اساس اين گزارش دوسالانه ، 15 کشور که اغلب آنها جزو کشورهاي نوظهور و در حال توسعه هستند، موفق شده‌اند در 2 سال گذشته، شاخص رقابت پذيري سفر و گردشگري خود را بين پنج تا 13 پله بالا ببرند و صنعت گردشگري خود را با سرعت بيشتري نسبت به ساير کشورها بهبود بخشند.اين کشورها شامل ژاپن با پنج پله، آذربايجان با 13 پله، تاجيکستان با 12 پله، ويتنام با هشت پله، رژيم صهيونيستي با 11 پله، الجزاير با پنج پله، بوتان با 9 پله، گابن با پنج پله، کره جنوبي با 10 پله، مصر با 9 پله، پرو با هفت پله، هند با 12 پله، مکزيک با هشت پله، چاد با 6 پله و آلباني با هشت پله ارتقاي شاخص است.
اين امر نشان مي‌دهد کشورهاي در حال توسعه و نوظهور با بهبود قدرت رقابت خود به سرعت در حال افزايش قابليت‌هايشان در صنعت سفر و گردشگري هستند تا براي جذب و پذيرايي از ميليون‌ها گردشگر جديدي که در دهه‌هاي آينده براي نخستين بار به کشورشان مي‌آيند، آمادگي داشته باشند.
توسعه گردشگري عاملي براي رفع شبهات در عرصه بين‌المللي
رئيس کميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به سفر اعضاي اين کميسيون گفت: تشکيل کميته مشترک فرهنگي مي‌تواند باعث تسهيل و توسعه روابط فرهنگي دو کشور شود. به گزارش خانه ملت،  نصرالله پژمان فر  ، با اشاره به سفر اعضاي کميسيون فرهنگي به ايتاليا گفت: در اين سفر با رييس کميسيون فرهنگي مجلس ايتاليا و رييس گروه دوستي مجالس ايران و ايتاليا ديدار و گفت و گو شد.نماينده مردم مشهد و کلات در مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه با اشاره به برخي محورهاي مذاکرات در سفر کميسيون به ايتاليا عنوان کرد: توسعه و تعميق روابط فرهنگي با توجه به مشترکات و سوابق ديرينه دو کشور، محکوميت حرکت تروريستي حادثه منچستر از جمله محورهاي اين مذاکرات بود.وي افزود همچنين در اين ديدارها بر تشکيل کميته مشترک فرهنگي با هدف تسهيل در توسعه روابط فرهنگي دو کشور تأکيد شد.پژمان فر ادامه داد: همچنين بررسي شد که سفر و گردشگري به جمهوري اسلامي‌ايران مي‌تواند عاملي براي رفع شبهات سياسي و اجتماعي باشد.

همکاري ايران و يونان براي توسعه گردشگري
مشاور و دستيار ويژه معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با سفير ايران در يونان ديدار و گفت‌و‌گو کرد. به‌گزارش ميراث‌آريا در اين ديدار که در محل سفارت ايران در يونان برگزار شد، مصطفي دهقان مشاور و دستيار ويژه معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و مجيد مطلبي شبستري سفير ايران در يونان درباره موضوعات مختلف و ماموريت‌هاي سه‌گانه سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ديدار و گفت‌و‌گو کردند.در اين ديدار که با هدف بررسي نتايج برگزاري نشست دوروزه گردشگري دريايي در آتن برگزار شد، طرفين درباره راهکارهاي تسهيل جذب گردشگر، توسعه و رونق گردشگري، افزايش جذب سرمايه‌گذار، راهکارهاي توسعه و رونق صنايع‌دستي و نيز راهکارهاي حفظ ميراث‌فرهنگي بايکديگر گفت‌و‎گو کردند.مصطفي دهقان در خصوص اين ديدار گفت: با توجه به اين‌که يونان به‌عنوان دروازه ورود به اروپا نقش مهمي‌در تقويت روابط ايران با ساير کشورهاي اروپايي دارد، سفارت ايران در يونان مي‌تواند نقش مهمي‌در روابط بخش دولتي و خصوصي يونان و ايران در حوزه ماموريت‌هاي سه‌گانه سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري داشته باشد.
نمايشگاه صنايع دستي ايراني به همراه برنامه‌هاي فرهنگي به منظور معرفي فرهنگ غني و تمدن ايران زمين از سوي سفارت کشورمان در نيکاراگوئه در دانشگاه ملي و مهندسي اين کشور(دانشگاه يوني) برگزار شد.
به گزارش ايرنا اين نمايشگاه با حضور معاونين، مديران، اساتيد و جمعي از دانشجويان نيکارگوئه اي برگزار شد.ديه گو مونيوس» قائم مقام دانشگاه يوني نيکاراگوئه به جايگاه ايران به عنوان يک کشور با تمدن کهن تاريخي اشاره کرد و از برگزاري اين رويداد از سوي سفارت کشورمان قدرداني کرد.وي همچنين از انقلاب ايران و نيکاراگوئه به عنوان دو انقلاب ارزشي و ضد استکباري که هر يک در سال 1357 به پيروزي رسيدند ،ياد کرد. سعيد زارع» سفير جمهوري اسلامي‌ايران در نيکاراگوئه نيز به تاريخ، فرهنگ و تمدن ايراني اشاره کرد و گفت:تاريخ تمدن بشري بيانگر نقش ارزنده ايرانيان در پيشرفت علوم ،فناوري، هنر ،ادبيات و معماري جهان است.

شرکت حمل و نقل ريلي رجا با همکاري بخش خصوصي قطار گردشگري يک روزه خود را در مسير ريلي شمال راه‌اندازي کرد.
به گزارش روابط عمومي‌و امور بين الملل شرکت رجا شرکت حمل و نقل ريلي رجا با همکاري بخش خصوصي قطار گردشگري يک روزه خود را در مسير ريلي شمال راه‌اندازي کرد.قطار گردشگري ريل باس "ارم" رجا در مسير شمال كشور بين ايستگاه‌هاي تهران و پل سفيد حرکت کرده و به صورت برنامه اي صبح‌هاي پنجشنبه از تهران به سمت پل سفيد حركت و پايان همان روز به تهران مراجعت مي‌کند.اين قطار در مسير خود از جاذبه‌هاي ديدني مسير به ويژه جلگه ورامين، گرمسار، منطقه کوهستاني و جذاب فيروزکوه، 3 خط طلا، شورآب، ايستگاه‌هاي گدوک و دوگل، پل ورسک و ... نيز عبور مي‌کند.