زنگنه از افزایش قیمت نفت در روزهای آینده خبر داد؛
وزيران نفت و انرژي کشور‌هاي عضو اوپک در نشست پشت درهاي بسته بر سر تمديد توافق ماه نوامبر اين سازمان مبني بر کاهش يک ميليون و 200 هزار بشکه اي توليد نفت در بازه زماني 9 ماه به اجماع رسيدند.
يکصد و هفتاد و دومين نشست عادي وزيران نفت و انرژي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) با اجماع اعضا بر سر نه ماه تمديد مصوبه قبلي تصويب شد.
تمديد توافق اين سازمان در مدت زمان ۹ ماه به پايان رسيد. نه ماه تمديد مصوبه قبلي تصويب شد.
همچنين اعضاي اوپک، گينه استوايي را به عنوان جديدترين عضو اوپک تأييد کردند تا تعداد اعضاي اين سازمان به ۱۴ کشور برسد. اين کشور سومين توليدکننده بزرگ نفت در آفريقاست.
گينه استوايي در ماه ژانويه‌امسال ميلادي اعلام کرده بود که براي تبديل شدن به چهاردهمين عضو اوپک تلاش مي‌کند.
بيانيه پاياني اين نشست نيز در نشست مطبوعاتي با حضور محمد بارکيندو، دبير کل اوپک و خالد الفالح، وزير انرژي عربستان و رئيس دوره اي اوپک قرائت شد.
پس از پايان اين نشست، دومين نشست وزيران نفت عضو اوپک و غير عضواوپک با حضور سران هيئت‌هاي نمايندگي همه کشورهاي توليد کننده نفت اوپک و غير اوپک و دبير کل اوپک برگزار شد.
بررسي‌هاي کارشناسي نشان مي‌دهد اعضاي اوپک به توافق ماه نوامبر ۲۰۱۶ که از اول ژانويه ۲۰۱۷ اجرايي شده است بيش از صد در صد عمل کردند، اين در حالي است که اين ميزان براي غير اوپک‌ها به ۵۰ درصد مي‌رسد و کشورهاي مانند قزاقستان، مکزيک و آذبايجان چندان به تعهد خود عمل نکردند.
بيانيه پاياني نشست عادي 172 اوپک
به نقل از پايگاه اطلاع رساني دبيرخانه اوپک، اعضاي اوپک در نشست اين سازمان همسو با تصميم اتخاذ شده در نشست 171 اين سازمان، تصميم گرفتند که محدوديت توليد خود را براي يک دوره 9 ماهه از يکم ژوئيه سال جاري ميلادي تمديد کنند.
اعضاي اوپک در اين زمينه، همچون گذشته، بر پايبندي خود به ثبات و توازن بازار نفت و تثبيت قيمت‌ها در سطحي که براي توليدکنندگان و مصرف کنندگان مطلوب باشد، تأکيد کردند.
پذيرش درخواست گينه استوايي براي عضويت در اوپک، گزارش کميته وزارتي نظارت بر توافق جهاني کاهش توليد، و بررسي تحولات بازار از اجلاس گذشته تا کنون، از جمله برنامه‌هاي مهم ديگر اين نشست بودند.
شرکت کنندگان در نشست امروز همچنين با قدرداني از همکاري کشورهاي توليدکننده نفت غير عضو اوپک در توافق جهاي کاهش توليد، بر اهميت دومين نشست وزارتي اوپک و غير اوپک که بعد از ظهر امروز در وين برگزار مي‌شود، تأکيد کردند.در اين نشست همچنين قرار شد نشست بعدي اوپک در 30 نوامبر 2017 در وين برگزار شود.
توافق کاهش عرضه نفت توليدکنندگان غيرعضو اوپک هم 9 ماه تمديد شد
همچنين ساعتي پس از نشست سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) که بر اساس آن، 9 ماه تمديد مصوبه قبلي يعني کاهش يک ميليون و 200 هزار بشکه اي نفت، تصويب شد، اعضاي اوپک و غير اوپک براي دومين بار در 6 ماه گذشته گردهم آمدند و بار ديگر کاهش 600 هزار بشکه اي کاهش توليد نفت غيراوپکي‌ها را همسو با توافق اوپک تمديد کردند.
اعضاي غيراوپک که شامل 11 کشور از جمله روسيه، قزاقستان، عمان، آذربايجان، مکزيک و غيره مي‌شوند به گواه‌امار و ارقام چندان به توافق ماه دسامبر با اوپکي متعهد نبوده‌اند، آمارها حکايت از موفقيت 50 درصدي آنان دارد که در مقابل تعهد بيش از 100 درصدي اعضاي اوپک بسيار اندک است.
روسيه به تنهايي کاهش 300 هزار بشکه در روز از توليد غيراوپکي‌ها به عهده گرفته بود، با اين حال انتظار مي‌رفت کشورهاي مانند مکزيک، قزاقستان و آذربايجان با تمديد توافق درصد موفقيت توافق را نسبت به 6 ماه گذشته افزايش دهند.
زنگنه: بسياري از مشکلات وزارت نفت حل شده است
بيژن زنگنه پس از پايان صدو هفتاد و دومين نشست عادي وزيران نفت و انرژي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) و دومين نشست مشترک اوپک و غيراوپک و همچنين ديدار با مديران عامل شرکت‎هاي بزرگ نفتي جهان درباره نشست 172 اوپک گفت: اين نشست نسبت به نشست‎هايي که در سه سال گذشته در آن حضور داشتم، ساده بود و ميان اعضا اتفاق نظر وجود داشت.وي افزود: اختلاف و بحثي وجود نداشت و نشست 172 اوپک در محيطي آرام برگزار و تصميم‎ها به سرعت و بدون مشکل گرفته شد، در اين نشست آنچه بازار انتظار داشت و فراتر از تحليل‎هاي مطرح شده را انجام داديم.
وزير نفت درباره واکنش بازار به تصميم نشست 172 اوپک گفت: واکنش بازار نفت تا اندازه‌اي مرا شگفت زده کرد و شاهد افت قيمت‎ها بوديم به طوري که اين موضوع سبب تعجبم شد در حالي که نبايد اين گونه پيش مي‎رفت، اما ان شاء ا.. در روزهاي آينده با توجه به مصاحبه‎ها و اظهارنظرهاي مطرح شده در کنار اراده اعضاي اوپک که تاکنون نشان داده شده است، قيمت‎ها اصلاح شود و بر اساس انتظاري که داشتيم روند افزايشي در پيش گيرد.زنگنه ادامه داد: کشورهاي غير عضو اوپک هم در توافق کاهش عرضه همراهي خوبي داشتند، شايد نخستين بار در تاريخ اوپک است که مراعات اعضا تا اين اندازه خوب بوده است و کاهش توليد نفت کشورهاي غير عضو اوپک بيش از تصور من بود.وي درباره ميزان پايبندي کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک به توافق کاهش توليد 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 95) اظهار کرد: ميزان پايبندي اعضاي اوپک نزديک 100 درصد و توليدکنندگان غيرعضو اوپک بالاي 90 درصد بوده است.
وزير نفت درباره اين که، آيا تداوم اين روند مي‌تواند قيمت نفت را در سطوح 55 تا 60 دلار براي هر بشکه حفظ کند، تصريح کرد: نمي‌توان اين موضوع را قطعي گفت، ما بر مبناي تحليل‌ها و وضع بازار نفت، تصميم‌ها را اتخاذ مي‌کنيم اما مسائل رواني و برخي مسائل ناشناخته هم است که برخي مواقع شرايط را تغيير مي‌دهد اما بر اساس قاعده اين تصميم اوپک بايد قيمت نفت را به سمت اصلاحببرد.
زنگنه درباره اين که پيش از آغاز نشست 172 اوپک شما اعلام کرديد که ايران علاقه‎مند همکاري‎ با شرکت‎هاي بزرگ و معتبر دنياست، اظهار کرد: من به صراحت اعلام کردم شرکت‎هاي آمريکايي، اگر پيام مردم ايران درک شود، اين بهترين وضع براي مشارکت است زيرا مردم ايران پيام بسيار روشني به جهانيان دادند و قدرتمندان دنيا بايد اين موضوع را درک کنند؛ ما به همسايگان خود و جهان در کمال اقتدار و سربلندي، پيام صلح و دوستي داديم.
وي افزود: ما ملت قوي و مقتدري هستيم، ملتي هستيم که براي استقلال و آزادي خون و جان داديم، اين موضوع بسيار مهمي‌است، دموکراسي در کشور ما مدام به سمت بلوغ سياسي گام بر مي‌دارد.
وزير نفت ادامه داد: در کشورهاي منطقه اين شرايط به ندرت مشاهده مي‎شود، به قول آقاي دکتر روحاني، برخي به هيچ وجه نمي‌دانند صندوق راي چيست، ما يک ملت- دولت داريم. خيلي مهم است که ما يک ملت داريم و مجموعه اي از قبايل پراکنده نيستيم که هر شخصي خود را به نام قبيله اش بشناسد، ما يک ايران داريم و به ايراني بودن خود افتخار مي‌کنيم.
 زنگنه تصريح کرد: به نظر من ايراني‌ها در اين انتخابات، به ايراني بودن خود افتخار کردند و در ميان مردمان دنيا به خصوص کساني که در خارج از کشور هستند، سربلند شدند و اين باعث افتخار است.
وي درباره اين که احساس شما درباره نخستين نشستي که در دولت يازدهم در اوپک حضور داشتيد و توليد نفت ايران کم بود با امروز که توليد نفت ايران افزايش يافته است، چيست، گفت: ما مقتدريم، شخصي امروز از من پرسيد، اگر به شما بگويند که بايد توليد خود را کاهش دهيد، چه‎کار مي‌کنيد؟ گفتم، چه کسي جرات دارد به ما بگويد توليد خود را کم کنيد. مگر کسي در اوپک مي‎تواند به ما دستور دهد توليد را کم کنيد؟ مگر اين که تفاهم کنيم و بر مبناي اراده خودمان به آن وفاداريم.
وزير نفت تاکيد کرد: کسي جرات نمي‌کند به ما بگويد توليد خود را کم کنيد، ما قوي، مقتدر، سربلنديم و امروز از هميشه مقتدرتر هستيم.
زنگنه در پاسخ به پرسشي در باره اين که حس خود را در باره اين که وزارت نفت را در چهار سال گذشته با اين شرايط اداره کرديد بگوييد، اظهار کرد: هم اکنون خوشحالم که اين دوره در شرايطي به پايان مي‎رسد که بسياري از مشکلات وزارت نفت حل شده است، نمي‌گويم همه آنها حل شده است، اما ما مشکلات زيادي داشتيم که بخشي زيادي از آنها برطرف شده است.وي با بيان اين که اکنون شرايط در مسير خوبي جلو مي‌رود و قيمت‎‎هاي جهاني نفت خام ان‌شاء‌الله رو به اصلاح خواهد بود، درباره ديگر بخش‎هاي صنعت نفت گفت: وضع توليد گاز مطلوب شده و کارهاي مهمي‌در اين بخش انجام شده، شرايط توليد نفت خام از بحران خارج شده است و بسياري از طرح‏‎هاي مهم در مسير اجرا قرار گرفته‌اند.
وزير نفت ادامه داد: در باره الگوي جديد قراردادهاي نفتي در کشور به اجماع رسيده‌ايم و از بحراني که مي‌خواستند برايمان درست کنند خارج شده‌ايم، فاز نخست پالايشگاه ستاره خليج فارس را به نتيجه رسانديم و هم اکنون پول همه محموله‎هاي صادراتي نفت خام ايران به کشور باز مي‌گردد.


زنگنه: مشکلي براي حضور شرکت‎هاي آمريکايي در صنعت نفت ايران نداریم
وزيرنفت گفت: ما هيچ مشکلي براي حضور شرکت‌هاي آمريکايي در پروژه‌هاي نفت و گاز ايران نداريم، آنها از سوي دولت کشور خود محدود شده‌اند و ما متوجه اين موضوع هستيم.
به نقل از شانا، مهندس بيژن زنگنه پيش از آغاز نشست عادي يکصد و هفتاد و دوم سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بسياري از شرکت‎هاي اروپايي و آسيايي وارد ايران شده‌اند و توافقنامه و قراردادهايي را با شرکت‎هاي ايراني امضا کرده‌اند.
وي با بيان اين که اين شرکت‌ها از کشورهايي مانند ژاپن، کره،‌ فرانسه و حتي انگليس هستند، تصريح کرد: ما ترجيح مي‌دهيم که با شرکت‌هاي مطرح جهان قرارداد امضا کنيم.
وزير نفت ادامه داد: ما هيچ مشکلي براي حضور شرکت‌هاي آمريکايي در پروژه‌هاي نفت و گاز ايران نداريم، آنها از سوي دولت کشور خود محدود شده‌اند و ما اين موضوع را مي‌فهميم.
زنگنه با بيان اين که با شرايطي که ايران هم اکنون در آن قرار دارد و با توجه به سطح مشارکت مردم در انتخابات رياست جمهوري مردم نشان داده‌اند که خواهان همکاري و مراوده مناسب با جامعه بين المللي هستند، افزود: من فکر مي‌کنم که زمان آن رسيده که دولت آمريکا رويکرد خود را نسبت به ملت ايران تغيير دهد.
وي همچنين درباره قرارداد فروش نفت خام ايران به روسيه گفت: ما تنها منتظر هستيم که طرف روس کار را آغاز کند.
وزير نفت تصريح کرد: قرارداد ميان شرکت ملي نفت ايران و شرکت روس امضا و هماهنگي‎ها انجام شده است و ما منتظر هستيم که آنها نفتکش‌هاي خود را براي بارگيري محموله‌هاي نفت خام ايران اعزام
کنند.
تجهيز تمام روستاها
 به سيستم آبرساني نوين

وزير نيرو از آبرساني به۵۲۲۸ روستا در دولت يازدهم خبر داد و اعلام کرد: تصميم داريم تا پايان دولت دوازدهم روستايي بدون سيستم آبرساني نوين نداشته باشيم.
به نقل از ايسنا، حميد چيت‌چيان در آئين کلنگ‌زني سد مخزني خرم‌رود تويسرکان و در جمع مردم روستاي اشتران، اظهار کرد: براي آغاز پروژه‌اي که موجب خير و برکت اين سامان است، خدا را شکر مي‌کنيم.
وي با بيان اينکه وزارت نيرو بنا بر وظايفش سدهاي زيادي مي‌سازد، تصريح کرد: شيرين‌ترين و ارزشمندترين کاري که توسط وزارت نيرو انجام شده، آبرساني به روستاها است چرا که علاوه بر ضرورت استفاده از آب در کشاورزي، در آباداني و فرآيندهاي صنعتي نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
چيت‌چيان مهمترين فاکتور احداث پروژه سد مخزني خرم‌رود را بهره‌مندي از آب شرب سالم عنوان کرد و گفت: تأمين آب سالم نخستين گام براي سلامتي و بهداشت هر شهر، آبادي و روستايي به شمار مي‌آيد و مايه حيات است.وي با اشاره به نبود رديف بودجه براي آبرساني روستايي تأکيد کرد: در سال ۹۳ با حکم دولت و پيشنهاد نمايندگان مجلس، بودجه ۳۰۰ ميليارد توماني پيشنهاد داده شد و در سال بعد به ۵۰۰ ميليارد تومان افزايش يافت.وزير نيرو اختصاص بودجه آبرساني روستايي از محل صندوق توسعه ملي را بيان کرد و افزود: با دريافت مجوز از مقام معظم رهبري اين اعتبار تخصيص يافت و بودجه ۱۵۰۰ ميليارد توماني در اواخر سال ۹۴ در اختيار دولت قرار داده شد و در سال ۹۵ مورد استفاده وزارت نيرو قرار گرفت.چيت‌چيان از آبرساني به ۲۹۵۸ روستا در سال ۹۵ سخن گفت و اظهار کرد: در طول اين يک‌سال بيشتر از ۱۰ سال عملکرد دولت‌هاي پيش از دولت يازدهم پروژه‌هاي آبرساني به روستاها انجام شده است.او از آبرساني به ۵۲۲۸ روستا در دولت يازدهم خبر داد و گفت: آبرساني به روستاها به وسيله تانکرهاي آبرساني موضوعي بود که براي مسئولان غيرقابل پذيرش بود و به همين منظور تصميم داريم تا پايان دولت دوازدهم روستايي بدون سيستم آبرساني نوين نداشته باشيم.وي با اشاره به استفاده روستاها از آب قنوات و چشمه‌ها عنوان کرد: در سال‌هاي اخير اين گونه منابع خشک شده‌اند و دسترسي روستائيان به آب شرب را با مشکل مواجه کرده است.چيت‌چيان ارزش پروژه سد خرم‌رود را ۳۰۰ ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: مردم اين ناحيه مي‌توانند تا سال‌ها با اطمينان‌خاطر آب شرب سالم در اختيار داشته باشند.وي در ادامه از پيگيري‌هاي نماينده مردم تويسرکان در مجلس براي اين پروژه قدرداني کرد و افزود: اگر شرکت پيمانکار اين پروژه با هزينه خود پروژه را تکميل نکرده و پس از اتمام آن هزينه‌ها را از دولت دريافت نمي‌کرد، اين پروژه با محدوديت‌هاي بودجه‌اي که دولت با آن مواجه است، تا ۱۰ سال آينده هم انجام نمي‌شد.وزير نيرو تعداد سدهاي ساخته شده از پيش از انقلاب تا کنون را ۱۴۴ سد اعلام کرد و يادآور شد: از سال ۹۲ تا کنون ۳۶ سد بزرگ ساخته شده و به بهره‌برداري رسيده است.

شرط ايران براي از سرگيري
واردات گاز از ترکمنستان

معاون وزير نفت در امور گاز با بيان اينکه اگر ترکمنستان قيمت گاز را در آينده پايين بياورد، از اين کشور گاز مي‌خريم، اعلام کرد: در صورت موافقت نکردن عشق آباد با درخواست‌هاي ما، از اقدام اين کشور در قطع گاز، به ديوان داوري بين المللي شکايت مي‌کنيم.حميدرضا عراقي روز جمعه در گفتگو با ايرنا، درباره اختلاف گازي با ترکمنستان و ارجاع به ديوان داوري بين المللي افزود: مقدمات کار را براي ارجاع به ديوان داوري آماده مي‌کنيم.مديرعامل شرکت ملي گاز ادامه داد: اگر آنها درباره مطالبي که داريم، حاضر به مذاکره شوند و مسايل ما را بپذيرند، به ديوان داوري نمي‌رويم اما اگر نپذيرند، موضوع به ديوان داوري ارجاع داده مي‌شود.عراقي درباره دريافت جريمه از ترکمنستان بابت قطع يکباره گاز در فصل زمستان نيز گفت: ادعاي خود را در اين باره مطرح کرده‌ايم.مديرعامل شرکت ملي گاز درباره رقم جريمه افزود: رقم آن را اکنون نمي‌شود اعلام کرد.وي درباره درخواست ترکمنستان براي از سرگيري صادرات گاز به ايران گفت: با آنها قرارداد داريم، اگر در آينده قيمت را پايين بياورند حتما از آنها گاز مي‌خريم.معاون وزير نفت يادآور شد: البته اکنون سواپ گاز ترکمنستان به جمهوري آذربايجان در حال انجام است.شرکت «ترکمن گاز» در دي سال گذشته، برخلاف قرارداد، به يکباره، صادرات گاز را به ايران متوقف کرد. ميزان گاز صادراتي اين کشور به ايران روزانه حدود پنج ميليون مترمکعب بوده است.شرکت «ترکمن گاز» در حالي خواستار طلب 1.8 ميليارد دلاري از شرکت ملي گاز ايران بابت صادرات در سال‌هاي 1386 و 1387 شده که تهران آن را قبول ندارد و خواستار ارجاع موضوع به داوري بين المللي است.در دي سال 1386 که سرماي زمستان به اوج خود رسيد و بيش از 20 استان کشور با افت شديد دماي هوا و يخبندان مواجه شدند، «ترکمن گاز» با سوءاستفاده از اين فرصت اعلام کرد قيمت گاز صادراتي خود به ايران را 9 برابر بالا برده و از 40 دلار به ازاي هر هزار مترمکعب به 360 دلار افزايش مي‌دهد.

پيش‌بيني 30 ميليارد دلار اعتبار
براي فاز دوم توسعه پارس جنوبي

مشکين فام گفت: پيش بيني اوليه ما براي اين پروسه 20 تا 30 ميليارد دلار است ولي بستگي دارد که چه طراحي داشته باشيم اما در هر صورت بايد از توان خارجي هم استفاده شود.محمد مشکين فام مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس در گفت‌و‌گو با ايلنا درباره فاز بعدي توسعه پارس جنوبي گفت: در اين رابطه ما دنبال اين هستيم که شرکت‌هاي داخلي را ارتقا دهيم تا بتوانيم وارد فاز بعدي توسعه شويم.
وي افزود: کمپرسورها و سکوهاي کنوني 20 هزار تن وزن دارند و 7 برابر سکوهاي موجود 3500 تني موجود وزن دارند و با توجه به اينکه پيمانکاران ما براي ساخت، حمل و نصب مشکل دارند بايد از پيمانکاران خارجي استفاده کنيم.مشکين فام تصريح کرد: ما بزرگترين سکويي که در ايران ساخته‌ايم 7 هزار تن وزن داشته است بنا بر اين براي سکوهاي بالاتر از اين وزن مشکل داريم.وي خاطرنشان کرد: ساخت سکوهاي با وزن بالاتر و ياردي که ساخته مي‌شود و همچنين امکانات، حمل و نصب با سکوهاي قبلي متفاوت است بنا بر اين بايد همه اينها بررسي و شفاف شود.مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: ما هنوز افت فشار گاز نداريم و اينگونه نيست که به يکباره گاز کم شود وقتي فشار پايين مي‌آيد به طبع توليد کم شود و به تدريج نمي‌توان توليدي داشت بنابراين بايد تقويت فشار داشته باشيم.وي گفت: پيش بيني اوليه ما براي اين پروسه 20 تا 30 ميليارد دلار است ولي بستگي دارد که چه طراحي داشته باشيم اما در هر صورت بايد از توان خارجي هم استفاده شود.