مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com
مشابـــه سايــــر گزارش‌هايي که توسط شرکت‌ها ارائه مي‌شود، اطمينان‌بخشي نسبت به کنترل‌هاي داخلي توسط حسابرس مستقل نيز مي‌بايست انجام شود و به عبارت ديگر شخص مستقلي که از تخصص لازم نيز برخوردار است نسبت به آن اظهارنظر مي‌کند و لذا سرمايه‌گذاران، سهامداران عمده، مديران، حسابرسان و مجموعه‌ بازار سرمايه از اين امر متنفع خواهند شد. البته از منظر حسابرسي، علاوه بر آن که الزامات مذکور سبب بهبود محيط کنترلي و شفافيت مالي شرکت‌ها و در نتيجه کاهش ريسک حسابرسان مي‌شود. از سوي ديگر اطمينان‌بخشي نسبت به کنترل‌هاي داخلي سبب مي‌شود که دامنه‌ جديدي از ارائه خدمات براي حسابرسان ايجاد شود که اين خود علاوه بر افزايش سطح تخصص، سبب افزايش درآمد موسسات و کاهش اتکا بر حق‌الزحمه حسابرسي خواهد شد و بزرگ شدن موسسات و افزايش استقلال آنها را در پي خواهد داشت. البته الزام گزارشگري نسبت به کنترل‌هاي داخلي صرفاً محدود به کنترل‌هاي داخلي حاکم بر گزارشگري مالي است که از منظر بازار سرمايه و شفافيت اطلاعاتي از اولويت بالاتري برخوردار است.با توجه به ساختار استانداردگذاري و نهادهاي نظارتي در حرفه‌ حسابداري و حسابرسي کشور استقرار سيستم کنترل‌هاي داخلي اثربخش در شرکت‌ها و گزارشگري و اطمينان‌بخشي نسبت به آن نيازمند تعامل مناسب بين گروه‌هاي مختلف در اين عرصه و همچنين مشارکت فعال اشخاص و گروه‌هاي مختلف در زنجيره‌ گزارشگري شرکت و نهادهاي ذيربط خواهد بود. سازمان بورس به عنوان ضابطه‌گذار در بازار سرمايه کشور در گام اول در مقطع پذيرش شرکت‌ها اين موضوع را در نظر گرفت که تاييد حسابرس نسبت به کفايت سيستم‌هاي حسابداري و کنترل داخلي شرکت‌ها ارائه شود.طبق دستورالعمل کنترل داخلي، شرکت‌ها مکلف شده‌اند که واحد حسابرسي داخلي و کميته‌ حسابرسي را تشکيل داده و نسبت به ارزيابي کنترل‌هاي داخلي و گزارشگري آن اقدام کنند. از تاريخ تصويب دستورالعمل تاکنون طبق اطلاعات ارسالي به سازمان بورس که در سايت کدال هم منتشر شده است اغلب شرکت‌ها نسبت به تشکيل اين دو واحد و معرفي اسامي‌مدير حسابرسي داخلي و اعضاي کميته‌ حسابرسي اقدام کرده‌اند و در گزارش‌هاي سالانه نيز برخي شرکت‌ها گزارش ارزيابي کنترل‌هاي داخلي توسط هيئت مديره و حسابرس مستقل در خصوص موارد عدم رعايت کنترل‌هاي داخلي را ارائه و منتشر کردند. در مجموع در مورد گام اول که استقرار واحد حسابرسي داخلي و کميته‌ حسابرسي است، اغلب شرکت‌ها اقدام کرده‌اند و در گام بعدي که گزارشگري بوده است نيز شرکت‌هاي متعددي اقدام کرده‌اند، اما با سطح مطلوب و آرماني قطعاً فاصله زيادي وجود دارد.

جانان گانش
فايننشال تايمز

حملات به منچستر و لندن باعث پاياني جدي بر انتخابات بيهوده انگليس شد. اگر سياستمداران بايد جدي بمانند آنها بيشتر از قبل نيازمند ترزا مي‌باشند.اين حزب کارگر نبود که خواستار انتخابات زودهنگام شد و تحمل ما را آزمايش کند.براي کمک به يک سياستمدار به رفتارهاي اوليه بنگريد که براي حزب محافظه کار هزينه نداشت اما باعث نشان دادن نقص‌ها شد که تاثيرات آن در آينده بسيار سنگين بود. در سال 2011 ديويد کامرون ، توافق بودجه اروپايي را وتو کرد که باعث تشويق راي دهندگان شد اما عدم درک سياستمداران اروپايي را به همراه داشت و راهي سريع در ديگر رفتارهاي محافظه کاران بود که درنهايت باعث سقوط کامرون شد. در ماههاي گذشته خانم "ترزا مي" نشان داده است که همکاري بريتانيا با اتحاديه اروپا درباره‌امنيت شرطي شده به شرايط برگزيت بوده و متهم کردن رهبران قاره اروپا با آن همراه است.همه آنها بر انتخابات تاثيرگذار است. بعد از آن چرخش وي در بخش خدمات بهداشت است اين رويه نشانگر عدم جدي بودن وي در خارج است . به طور کلي بازخوردي که در هفت هفته اخير از محافظه کاران شکل گرفته دولتي است که به ندرت در درسترس بوده است.ترجمه : فاطمه مهتدي


صاحب نظران تبعات رفتارهاي عربستان را پيش بيني کردند؛
قطع روابط چند کشور عربي با قطر که تحريمهايي را عليه اين کشور به دنبال داشت، تحليلهايي را به همراه داشت که همگي بيانگر اين است که قطر به سوي ايران گرايش خواهد داشت.
در اين رابطه شبکه خبري سي‌ان‌بي‌سي گزارش داد: هفت کشور شامل عربستان سعودي، امارات متحده عربي، مصر، بحرين، ليبي، مالديو و دولت مستعفي يمن به بهانه حمايت دوحه از تهران و گروه‌هاي مقاومت از جمله اخوان‌المسلمين و حماس روابط ديپلماتيک خود را با قطر قطع و اين کشور را به حمايت از تروريسم متهم کردند. مقامات قطري تاکيد دارند که از تروريسم حمايت نمي‌کنند و اين تنش ديپلماتيک به دليل ادعاهاي ساختگي و بي‌اساس به وجود آمده است. رويترز نيز گزارش داد: دوحه اکنون با يک چالش اقتصادي پيش رو است چراکه اين کشور براي 80 درصد از واردات مواد غذايي‌اش به همسايگانش وابسته است. در همين رابطه‌امين سيکل، رئيس مرکز مطالعات اسلامي‌و عربي در دانشگاه ملي استراليا معتقد است که قطر براي مواجهه با اين چالش به دنبال دوستان ديگر خواهد رفت و ممکن است روابط خود را با ايران و ترکيه تسريع و تقويت کند. هر دوي اين کشورها گفته‌اند که براي کاهش اين اختلافات آماده هستند. از سوي ديگر تحليلگران انديشکده اوراسيا نيز مي‌گويند: دوحه به طور واضح و شفاف موضع سياست خارجي‌اش و هم پيماني‌هايش را تغيير خواهد داد. فشار از سوي اعراب ممکن است رهبري قطر را به برقراري روابط نزديک‌تر با ايران و ترکيه ترغيب کند. در نتيجه ممکن است قطر شوراي همکاري خليج (فارس) را به طور کامل ترک کند. اين در حالي است که اغلب دولتهاي عربي در سال 2016 ايران را به عنوان يک رقيب نگريستند و دوحه نيز پس از افزايش تنش ميان تهران و رياض سفير خود را از ايران فراخواند. اما در ماه‌هاي گذشته، شيخ تميم بن حمد آل ثاني برخلاف اميال رياض عمل کرده و وي در گفت‌وگوي تلفني‌اش با حسن روحاني رئيس‌جمهوري ايران بر تقويت روابط دو جانبه بيش از هر زمان ديگري تاکيد کرده است. تحليلگران اوراسيا مي‌گويند که روابط دوستانه تر ميان تهران-دوحه ممکن است بر اتحاد قطر با آمريکا نيز تاثير بگذارد.به گزارش ايسنا امين سيکل در اين باره گفت: اين وضعيت آمريکا را بر سر دوراهي قرار خواهد داد. آمريکا پايگاه‌هاي نظامي‌بزرگي در قطر دارد اما به طور همزمان نيز مي‌خواهد روابط نزديکش را با عربستان حفظ کند. براساس اين گزارش، پايگاه هوايي العديد قطر 11 هزار نيروي آمريکايي را در خود جاي داده و يکي از بزرگترين پايگاه‌هاي نظامي‌واشنگتن در خاورميانه است.اين در حالي است که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا در سفر اخير خود به رياض از دولتهاي عرب حاشيه خليج (فارس) خواست تا ايران را منزوي کنند. بنابراين، اختلافات ميان اعضاي شوراي همکاري خليج (فارس) به نفع ايران خواهد بود.هرچند هنوز بسيار زود است که از اين وضعيت بتوان نتيجه گيري نهايي کرد به ويژه اينکه رياض و دوحه پيش از اين توانسته‌اند از طريق گفت‌وگو اختلافات خود را حل کنند.از سوي ديگر آخرين سفير قاهره در دوحه ضمن ابراز تاسف از اختلافات به وجود آمده ميان کشورهاي عربي گفت: ايران تنها راه فرار قطر است. محمد مرسي، گفت: قطر در روابطش با ديگر کشورها و به خصوص ايران موضع محافظه کارانه اتخاذ مي‌کرد و عليرغم اينکه ديگر کشورهاي عربي نيز با ايران روابطي داشتند اما روابط قطر با ايران متفاوت و در چارچوب‌هاي ديگري بود. مرسي گفت: کشور قطر اين تحريم اقتصادي و حصر زميني، دريايي و هوايي را تحمل نخواهد کرد و براي کاهش اين فشارها تنها راه فرارش ايران خواهد بود و ايران طبيعتاً از طريق صادرات مواد غذايي به اين کشور کمک خواهد کرد و ترکيه نيز با وجود اينکه از بحران‌هاي ديگري رنج مي‌برد اما به قطر کمک خواهد کرد.
رحماني فضلي با اشاره به مشارکت حداکثري:
وزير کشور در ارائه گزارشي از روند برگزاري سه انتخابات رياست جمهوري،‌ شوراها و ميان دوره‌اي مجلس گفت که مشارکت حداکثري مردم در انتخابات معادلات منطقه‌اي و جهاني را به نفع ايران تغيير داد.
به گزارش ايسنا، عبدالرضا رحماني فضلي در جلسه علني مجلس در ارائه گزارشي از چگونگي برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري،‌ پنجمين دوره شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا و ميان دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: انتخابات در ۲۹ ارديبهشت در امنيت کامل برگزار شد آن هم در شرايطي که تامين امنيت در اين انتخابات در منطقه‌اي بود که با جنگ و بحران مواجه است، لذا برگزاري آن بدون مشکل امنيتي نشان دهنده يکي ديگر از تلاش‌هاي موفق نيروهاي امنيتي و انتظامي‌کشور است.وي با بيان اينکه اين گزارش در قالب چند بخش تهيه شده است گفت که بخش اول تبيين اصول حاکم بر اجراي انتخابات است. وزارت کشور به عنوان متولي انتخابات به تأسي از رهنمودهاي مقام معظم رهبري و در چارچوب قوانين و مقررات با اصول مهمي‌همچون قانونمداري و رعايت مر قانون، برگزاري انتخاباتي سالم آن هم در فضايي کاملا امن، رعايت کامل بي‌طرفي، صيانت از آراء مردم به عنوان حق الناس، فراهم نمودن بستر لازم براي مشارکت حداکثري مردم در انتخابات، همکاري و هماهنگي کامل و تعامل سازنده با شوراي نگهبان و هيأت نظارت منتخب مجلس شوراي اسلامي‌توانست با تلاش صادقانه همکارانم در ستاد انتخابات کشور، استانداري‌ها، فرمانداري‌ها، بخشداري‌ها و همچنين همکاري تمامي‌دستگاه‌هاي نظامي‌و اطلاعاتي و قضايي و انتظامي، صدا و سيما و همدلي آحاد مردم و همراهي رسانه‌ها و مشارکت سازنده احزاب و گروه‌هاي سياسي و وحدت و انسجام مثال زدني تمامي‌اقوام و مذاهب، برنامه‌ها و اقدامات خود را به انجام رساند.وزير کشور ادامه داد: اين انتخابات در شرايطي برگزار شد که کشور به لحاظ مؤلفه‌هاي سياست خارجي و امنيت ملي و مسائل داخلي در وضعيتي قرار داشت که حضور گسترده مردم ايران را در صحنه مشارکت بيش از هر دوره ديگر ضروري ساخته بود. در اين ميان بزرگترين و مهمترين پيام حضور پرشور بيش از ۴۱ ميليون نفر از هموطنان عزيز در پاي صندوق‌هاي رأي، اعتقاد مردم به آرمان‌هاي انقلاب و اشتياق آنان براي مشارکت در تعيين سرنوشت ميهن اسلامي‌خود بود. بدون شک اين مشارکت حداکثري توانست تحولات منطقه‌اي و بين المللي را به نفع نظام و کشورمان تغيير دهد.به گفته رحماني فضلي ايجاد هماهنگي در سطوح مختلف اجرا و نظارت زير نظر هيأت اجرايي مرکزي، تشکيل ۱۰۶۰ هيأت اجرايي انتخابات رياست جمهوري در شهرستان‌ها و بخش‌ها، متشکل از ۱۳ عضو و ۱۴۸۶ هيأت اجرايي، همچنين انتخابات شوراهاي شهر و روستا با ۱۱ عضو که ترکيبي از نمايندگان دستگاه قضا، اجرايي اعم از ثبت احوال، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزي و معتمدين مردمي‌هستند با هيأت‌هاي نظارت شوراي محترم نگهبان و هيأت‌هاي نظارت منتخب مجلس شوراي اسلامي‌در ۳۱ استان، ۴۲۹ شهرستان، ۱۰۵۷ بخش و بکارگيري قريب به ۱۷۰ هزار عوامل انتظامي‌به منظور تأمين امنيت مستقيم انتخابات در شعب اخذ رأي و استقرار بيش از ۷۱ هزار بازرس با هدف حسن اجراي قانون تنها گوشه اي از اقدامات انجام شده است.وي با برگزاري سه انتخابات مجزا و مبتني بر سه قانون متفاوت را از ديگر ويژگي‌هاي انتخابات اين دوره عنوان و اظهار کرد: هر کدام از اين انتخابات به لحاظ شيوه اجرا، نحوه نظارت و زمان بندي اقدامات از الزامات خاص خود برخوردار بود.
تلاش کشورهاي همسايه براي حل بحران ادامه دارد؛
گروه بين الملل - به دنبال قطع روابط ديپلماتيک ميان قطر و کشورهاي عربي، مقامات ارشد کشورهاي کويت ، روسيه و ترکيه درتلاش براي ميانجيگري در حل بحران هستند که عميقتر شدنش مي‌تواند بحراني تازه را در خاورميانه ايجاد کنند.
 امير کويت ديروز در گامي‌جديد در راستاي وساطت براي حل اختلافات کشورهاي عرب حوزه خليج فارس راهي جده شد. امير کويت تماس تلفني هم با امير قطر برگزار کرده بود، امير کويت در جريان اين تماس تلفني ابراز اميدواري کرده بود تلاش‌هاي امير کويت بتواند بحران و تنش ايجاد شده را از بين ببرد و فرصتي براي تلاش‌هاي هدفمند در جهت تحقق آن باشد.منابع آگاه دفتر رياست جمهوري ترکيه از رايزني رجب طيب اردوغان با رهبران قطر، روسيه، کويت و عربستان سعودي براي کاهش تنش خبر داده‌اند. همچنین منابع آگاه با انتشار بيانيه‌اي تاکيد کردند: اهميت صلح و ثبات منطقه در اين گفتگوها مورد تاکيد واقع شده است، همين طور اهميت تمرکز بر روي مسير ديپلماسي و گفتگو براي کاهش تنش در بحران کنوني است. به گزارش رويترز، مقام‌هاي کنوني و سابق آمريکا معتقدند، واشنگتن تلاش دارد تا در خفا تنش‌ها ميان عربستان و قطر را آرام کند چرا که تاکيد دارد اين کشور کوچک حوزه خليج‌فارس براي ارتش و منافع ديپلماتيک آمريکا حائز اهميت است. قابل ذکر است يک ايميل افشا شده از سوي وب‌سايت افشاگر ويکي ليکس که از سوي هيلاري کلينتون در زمان تصدي وزارت خارجه از سوي او فرستاده شده نشان مي‌دهد مقام‌هاي آمريکايي از حمايت قطر و عربستان از تروريست‌هاي فعال در کشورهاي خاورميانه اطلاع داشته‌اند. دراين سند همچنين به آنچه که رقابت ميان دوحه و رياض براي تسلط بر جهان عرب سني خوانده، اشاره کرده است.
خسارت اقتصادي
بانک‌هاي مصر تعامل با بانک‌هاي قطر را در پي اين بحران ديپلماتيک قطع کرده‌اند. به گزارش رويترز، بعد از توقف کار بانکهاي مصري با همتايان قطري، اکنون بانک‌هاي سعودي و اماراتي و حتي برخي بانکهاي سريلانکا تعاملات خود با قطر را قطع کردند. بانک الاهلي مصر به همه شُعب خود بخش‌نامه کرده که «نبايد با ريال قطري خريد فروش شود تا ليست ارزهايي که ريال قطر از آن حذف شده در اختيار شعب قرار بگيرد». بانک‌هاي سعودي و اماراتي نيز ديروز تعامل خود با بانک‌هاي قطر را قطع کرده‌اند. علاوه بر اين برخي بانک‌هاي سريلانکا نيز از خريد ريال قطر خودداري کرده‌اند و به نظر مي‌رسد اين اقدام در پي توصيه بانک‌هاي سنگاپوري انجام شده باشد که گفته‌اند ريال قطر را نخرند.رويترز مي‌گويد که حداقل چهار بانک محلي گفته‌اند که خريد ريال قطر را متوقف کرده‌اند. از طرفي ديگر بانکهاي سريلانکا منتظر بخش‌نامه بانک مرکزي هستند تا بدانند که با ريال قطر کار کنند يا خير. البته بانک مرکزي سريلانکا تکذيب کرده که هرگونه بخش‌نامه‌اي در خصوص عدم خريد و فروش ريال قطر صادر کرده است. سايت عربين‌ بيزينس گزارش داد که پس از اعلام قطع رابطه چهار کشور عربي با قطر، بورس اين کشور دچار افت شاخص‌ها شد اما در مقابل بورس عربستان شاهد رشد بود.طبق اين گزارش شاخص بورس قطر 7.3 درصد افت کرد تا بيش از هشت ميليارد دلار از ارزش خود را از دست بدهد.اين افت در بورس قطر از اواخر سال 2009 که بازار جهاني دچار بحران مالي شد، بي‌سابقه بود. در مقابل شاخص بورس عربستان در ابتداي انتشار اخبار قطع روابط دچار کاهش شد اما ساعاتي بعد با 0.5 درصد رشد، بسته شد. به دنبال قطع روابط، پروازهاي عربستان و امارات به قطر از ديروز متوقف شده و متقابلا پروازهاي خطوط هواپيمايي قطر به اين دو کشور نيز متوقف شد. خطوط هواپيمايي قطر پروازها به بحرين، مصر و امارات عربي متحده را تا اطلاع ثانوي لغو کرده است. تاکنون شرکت هواپيمايي مصر، فلاي دبي و طيران الخليج بحرين در کنار الاتحاد و طيران الامارات همه پروازهاي خود به قطر را لغو کرده‌اند.حالا خطوط هوايي قطر، در خطر تبديل شدن به بزرگ‌ترين بازنده اين ماجراست. بخشي از مشکل اين است که پروازهايش به مقصدهايي مثل دبي، ابوظبي، رياض و قاهره متوقف خواهد شد که معادل ده‌ها پرواز در روز است.اما محروم شدن از بخش بزرگي از آسمان منطقه مشکل بزرگ ديگري است و اين شرکت را مجبور مي‌کند مسيرهاي پروازي خود را تغيير دهد. ناچار طول بعضي از پروازها طولاني‌تر مي‌شود که علاوه بر افزايش هزينه سوخت، مسافران را هم ناراحت مي‌کند.

مديرعامل بانک کشاورزي در اجلاس چین مطرح کرد:
مديرعامل بانک کشاورزي در اجلاس بين المللي كميته اجرايي آپراكا در چين : كاهش فقر و افزايش دسترسى گروه‌هاى فقير به اعتبارات ، در كانون سياست‌هاى اقتصادى و اجتماعى دولت ايران قرار دارد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌و همکاري‌هاي بين الملل بانک کشاورزي، دکتر شهيدزاده ضمن حضور در اين اجلاس، طي سخناني در نشست سياست منطقه اي با عنوان فقرزدايي و خدمات مالي با تاکيد بر اين نکته که كاهش فقر و افزايش دسترسى گروه‌هاى فقير به اعتبارات ، در كانون سياست‌هاى اقتصادى و اجتماعى دولت ايران قرار دارد، به تشريح طرح‌هاي فقرزدايي بانك كشاورزي و اهميت اين مساله براي دولت ايران پرداخت که متن آن به شرح ذيل مي‌باشد.رئيس محترم و اعضاي هيئت رئيسه آپراکا، خانم‌ها و آقايان، سلام عليکم،اينجانب به نمايندگي از هيئت جمهوري اسلامي‌ايران، اين جلسه را که با هدف فقرزدايي و توانمندسازي افراد کم درآمد برگزار مي‌شود به فال نيک مي‌گيرم و اميدوارم که نتيجه اين جلسه راهبردهايي براي ريشه کن کردن فقر و ايجاد رفاه براي تمام جوامع انساني باشد.کاهش فقر و کمتر کردن فاصله طبقاتي در مرکز سياست‌هاي اقتصادي و اجتماعي جمهوري اسلامي‌ايران قرارداد و دولت با اجراي برنامه‌هاي توسعه متوازن، توسعه مناطق محروم و پرداخت‌هاي انتقالي به اقشار کم درآمد به دنبال آن است که گروه‌هاي فقير جامعه را در جريان حرکت به سمت رشد و تعالي انساني قرار دهد.
در کنار اين برنامه‌ها، گسترش دسترسي گروه‌هاي فقير به تسهيلات مالي و بخش مالي هم در اولويت‌ برنامه ريزي‌هاي دولت ايران قرار دارد.از جمله برنامه‌هاي در دست اجراي بانک کشاورزي براي توانمندسازي افراد کم درآمد مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
1- برنامه‌هاي اجرا شده براي افزايش دسترسي گروه‌هاي کم درآمد و فقير به اعتبارات، تسهيلاتي است که از محل منابع قرض الحسنه براي اشتغال اين قشر پرداخت مي‌شود. از جمله پرداخت تسهيلات 100 ميليون ريالي براي اشتغال از محل منابع قرض الحسنه بانک‌ها که در اين برنامه، بانک کشاورزي نقش محوري دارد.
با پرداخت اين تسهيلات، گروه‌هاي تحت پوشش مستمري کميته‌امداد و سازمان بهزيستي، با کسب درآمد از محل اشتغال خود، از پوشش دريافت مستمري خارج شده‌اند به گونه اي که سال گذشته فقط با پرداخت تسهيلات قرض الحسنه، بيش از 50 هزار خانوار از پوشش کميته‌امداد امام خميني خارج و صاحب شغل مستقل و زندگي مناسبي شده‌اند.
2-  تأمين تسهيلات سرمايه در گردش با متوسط مبلغ 100 ميليون ريال (10 هزار دلار) براي کشاورزان کوچک از سوي بانک کشاورزي از ديگر اقدامات بانک کشاورزي براي توانمندسازي افراد کم درآمد است.
در اجراي اين برنامه هر سال حدود 60 درصد از کل تسهيلات پرداختي توسط بانک کشاورزي، به اين قبيل کشاورزان کوچک اختصاص مي‌يابد. با اين طرح کل سرمايه در گردش توليدکنندگان کوچک تأمين و توانسته‌اند در خودکفايي محصولات کشاورزي نقش مهمي‌ايفا کنند.
3- اجراي طرح بانکداري پيوندي ازسوي بانک کشاورزي که با تشکيل گروه‌هاي خوديار و با همکاري صندوق بين المللي توسعه کشاورزي (ايفاد) اجرا شده است ، اقدام موثر ديگر بانک کشاورزي است. در اين برنامه 2500 گروه خوديار با بيش از 41 هزار عضو تشکيل وحدود 430 ميليارد ريال معادل20 ميليون دلار تسهيلات به اين گروه‌ها پرداخت شد.
4-  ايجاد سامانه اعتبارات خرد در بانک کشاورزي براي تسهيل دسترسي گروه‌هاي کم درآمد به سامانه بانک کشاورزي و درخواست اعتباري و پيگيري اتوماتيک آن تا زمان دريافت اعتبار.
5- اختصاص 1.5 ميليارد دلار اعتبار از سوي مجلس و دولت جمهوري اسلامي‌ايران براي ايجاد شغل و فقرزدايي در روستاها از طريق بانک کشاورزي .
اين گزارش مي‌افزايد ؛ درشصت و هشتمين اجلاس كميته اجرايي آپراكا و همايش بين المللي خدمات مالي و فقرزدايي که با حضور نمايندگان کشورهاي عضو، از روز16خرداد آغاز شده است وتا روز 17خرداد در شهر پکن کشور چين ادامه خواهد داشت، روح الله خدارحمي‌عضو هيات مديره بانک کشاورزي، مديرعامل اين بانک را همراهي مي‌کند.
گرد و غبار 53 روستا را خانه‌نشين كرد
گروه اجتماعي: درست در روزي كه معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست در مراسم دوازدهمين دوره جايزه ملي محيط زيست درباره اجرايي شدن برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در جهت مقابله با ريزگردها صحبت مي‌كرد، گرد و غبار در بخش‌هايي از كشور موجب خانه‌نشين شدن ساكنان برخي از شهرها و روستاها شده بود.
روز گذشته‌امين باقري، فرماندار ريگان در استان كرمان از افزايش تعداد بيماران تنفسي اين شهر در اثر افزايش ريزگردها به 43 خبر داد و اعلام كرد كه افزايش ميزان ريزگردها ساكنان برخي روستاها را در اين منطقه مجبور به خانه‌نشيني كرده است. برخي گزارش‌ها اعلام مي‌كنند كه کندي پروژه بين‌المللي جف و متوقف شدن مالچ‌پاشي در شهرستان ريگان عمده دلايلي هستند كه بر بروز پديده ريزگردها افزوده است. بيش از چهار هزار هکتار بيابان در شهرستان ريگان وجود دارد و اين منطقه همچنان رو به بياباني شدن مي‌رود. در همين حال از بين رفتن پوشش گياهي، خشک شدن درياچه‌هاي فصلي و وزش بادهاي 120 روزه از جمله دلايل بروز پديده ريزگردها در ريگان هستند. شهرستان ريگان که کانون بحران ريزگردها در کشور محسوب مي‌شود، فاقد دستگاه پايش ريزگردها و اداره هواشناسي است. فرماندار ريگان گفت: به دليل ادامه انتشار ريزگردها در هوا بيماران تنفسي ريگان به 43 نفر افزايش يافتند. امين باقري اظهار داشت: ريزگردها که از سه روز قبل در آسمان شهر ريگان پديدار شده، هر روز مشکلاتي را براي شهروندان روزه‌دار در زمينه تنفسي ايجاد مي‌کنند. وي بيان داشت: طي سه روز بيش از 43 نفر از اهالي شهرستان ريگان راهي مراکز بهداشتي درماني شده‌اند. فرماندار ريگان از مشکلات تنفسي کارکنان اداره‌هاي شهرستان خبر داد و ابراز داشت: به دليل شدت غلظت ريزگردها کارکنان به سختي در اداره‌ها مشغول به کار مي‌شوند. باقري يادآور شد: ريزگردها اهالي بيش از 53 روستا در حاشيه کوير را با مشکلاتي مواجه و اهالي آن‌ها را خانه‌نشين کرده است.
مقابله با ريزگردها وارد فاز اجرايي شد
توافقنامه اجرايي ايجاد مزرعه و مرکز آموزشي و پژوهشي و ترويج مقابله با پديده ريزگردها با حضور مسئولان ايران و عراق، امضا شد. طبق اين موافقتنامه که به‌امضاي جاسم عبدالعزيز المحمدي قائم مقام وزير بهداشت و محيط زيست عراق و مجابي معاون حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست کشورمان رسيد ، زميني ۲۰۰ هکتاري در نزديکي کربلاي معلي براي ايجاد اين مرکز از سوي عراق اختصاص مي‌يابد.
 طبق اين موافقتنامه در بازه زماني ۱۰ تا ۲۵ سال اين مرکز به کار آموزشي و پژوهشي در زمينه ريزگردها خواهد
 پرداخت. معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، در تشريح جزئيات اين توافقنامه اجرايي، گفت: سنجش کيفيت هوا،‌ تثبيت خاک،‌ احياي تالاب‌ها، روش‌هاي عملي براي مقابله با کانون‌هاي گردوغبار، بررسي آثار تغيير اقليم بر وقوع پديده گردوغبار، نحوه مديريت کانون‌هاي گردوغبار و مقابله با تشکيل کانون‌هاي جديد از جمله مواردي است که در اين توافقنامه اجرايي بين کشورهاي ايران و عراق اشاره شده است.
 وي در مورد زمان آغاز اجرايي شدن اين توافقنامه گفت: انجام مطالعات اوليه براي اجراي کار ضروري است که همه اين کارها دو ماه آينده شروع مي‌شود.
ابتکار در مورد منابع مالي پيش بيني شده براي راه‌اندازي مزرعه‌اموزشي و پژوهشي مقابله با گردوغبار اظهار کرد: منابع مالي و تعهدات طرفين مشخص شده است. دولت ايران درمورد تعهدات خود منابع لازم را پيش بيني مي‌کند. با همکاري ستاد عتبات عاليات که‌امکانات خوبي در کشور عراق دارد اين برنامه اجرايي مي‌شود. تامين منابع مالي براي اجراي اين توافقنامه بين ايران و عراق مشترک است. زمين و منابع آب توسط دولت عراق تامين مي‌شود. وي افزود: بخشي از منابع مالي برعهده ايران و بخشي برعهده عراق است.پيش بيني‌ها درمورد ارقام صورت گرفته ولي نمي‌توانيم عدد و رقم دقيقي را مطرح کنيم.
ابتکار در مورد بازه زماني برنامه‌هاي اجرايي و عمليات مربوط به دولت عراق در بحث مقابله با گردوغبار گفت: کانون‌هاي گردوغبار بايد توسط دولت عراق تثبيت شود. کار ما اين است که در زمينه توان افزايي و برگزاري دوره‌هاي آموزشي و تخصصي اقداماتي انجام دهيم تا توانمندي‌هاي لازم در کشور عراق براي مقابله با پديده گردوغبار ايجاد شود. بنابراين قدم اول براي اجرايي شدن اقدامات بحث آموزش است که با همکاري ايران صورت مي‌گيرد.  وي افزود: قدم اول براي مهار کانون‌هاي گردوغبار، توان افزايي و آموزش است. افزون بر اين در سال گذشته درختکاري در مرز مهران در استان ايلام با مشارکت ايران انجام شد همچنين در داخل عراق نيز بخشي درختکاري شد. برنامه کاشت نهال در جريان راهپيمايي اربعين در سال جاري يکي از برنامه‌هاي مهم ماست که‌اميدواريم با ابعاد و قوت بيشتر انجام شود. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر اينکه مسئوليت اصلي در مهار کانون‌هاي گردوغبار در عراق برعهده دولت عراق است، افزود: رفع مشکل پديده گردوغبار و مهار کانون‌ها، وظيفه عراق است و ما در بخش آموزش و توان افزايي با اين کشور همکاري مي‌کنيم.

معاون وزير نفت خبر داد:
معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني گفت: شرکت‌هاي روسي براي مشارکت در توسعه 9 ميدان نفت و گاز در ايران ابراز تمايل کردند.
 امير حسين زماني نيا پس از پايان همايش اقتصادي بين المللي سن پترزبورگ 2017 در مصاحبه با خبرگزاري اسپوتنيک نيوز، از فرصت‌هاي موجود براي شرکت‌هاي روس به‎منظور مشارکت در توسعه ميدان‌هاي نفت و گاز ايران سخن گفت. ايران و روسيه در حاشيه همايش ياد شده، نقشه راهي براي همکاري در بخش انرژي امضا کردند، هدف از اين توافق، ايجاد شرايطي ترجيحي براي پروژه‌هاي سرمايه گذاري مشترک ميان دو کشور است. معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني گفت: اين نخستين بار بود که در همايش اقتصادي بين المللي سن پترزبورگ شرکت مي‌کردم و از اين فرصت براي گفت‌و‌گو با نمايندگان اصلي بخش نفت و گاز و ساختارهاي اقتصادي، استفاده کرده‌ام: من با چند مدير شرکت‌هاي نفتي و وزيران نفت چند کشور گفت‌وگو داشته‌ام و همچنين در چند نشست تخصصي درباره دورنماي بخش نفت و گاز شرکت کردم.
به گفته زماني نيا، يکي از مهمترين مسائل مورد بحث در اين همايش، تأثير بخش انرژي بر محيط زيست و توازن ميان انرژي و محيط زيست بود و يکي از موضوع‌هاي جديد مطرح شده، مسئله نقش نفت و گاز به عنوان سوخت‌هاي فسيلي پس از سال 2050 ميلادي بوده است. وي اعلام کرد که به احتمال زياد، سهم نفت و گاز از سبد انرژي جهان، در آينده نسبت به سطح کنوني حدود 80 درصد، متفاوت خواهد بود اما همچنان بخشي مهم باقي خواهد ماند. بنا بر اين، لازم است سرمايه گذاري جدي براي توسعه بخش نفت و گاز انجام شود. در اين همايش همچنين راهکارهاي جذاب و خلاقانه اي براي بخش نفت و گاز ارائه شد. معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني همچنين با اظهار نظر درباره نشست کار گروه همکاري ايران و روسيه در بخش انرژي، اعلام کرد 6 تا هفت شرکت روس تمايل خود را براي توسعه 9 ميدان نفت و گاز ايراني ابراز کرده‌اند. اين شرکت‌ها، پيش از اين بررسي‌هاي اوليه را انجام داده و کارهاي لازم را ارزيابي کرده‌اند. برخي از اين شرکت‌ها، هم اکنون طرح جامع توسعه (MDP) را تهيه کرده‌اند. ايران اين طرح‌ها را بررسي خواهد کرد. زماني نيا با بيان اين که، احتمال همکاري ميان شرکت‌هاي نفت و گاز روس و ايراني، بالاست، ابراز اميدواري کرد که مرحله عملي همکاري‌ها، در آينده‎اي نزديک آغاز شود.

در معاملات تالار شيشه‌اي صورت گرفت:
پس از دو روز تعطيلي، بورس تهران شاهد معاملاتي کم حجم بود. ديروز شاخص کل بازده نقدي و قيمتي پس از فراز و فرودهايي در نهايت تنها چهار واحد جابه‌جا شد. اما شاخص کل هم وزن بيش از ۴۰ واحد افت کرد. همچنين تعداد زيادي از نمادها در گروه‌هاي مختلف با روندي کاهشي در قيمت پاياني مواجه شدند.
به نقل از ايسنا، امروز شاخص کل بازده نقدي و قيمتي پس از فراز و فرودهايي در نهايت در تراز ۸۰ هزار و ۲۹۳ واحدي ايستاد و نسبت به شنبه گذشته تنها ۴.۵ واحد رشد کرد، اما شاخص کل هم وزن با افت ۴۰.۸ واحدي رو به رو شد و به رقم ۱۷ هزار و ۴۳۴ واحدي رسيد.همچنين شاخص بازار آزاد شناور پس از ۱۰۷ واحد کاهش به رقم ۸۷ هزار و ۳۷۳ واحدي رسيد و شاخص بازار اول پس از ۲۶ واحد رشد تراز ۵۵ هزار و ۳۵۰ واحدي را تجربه کرد، اما شاخص بازار دوم بيش از ۱۲۲ واحد افت کرد و به رقم ۱۸۰ هزار و ۷۳ واحدي دست پيدا کرد.ديروز در گروه خودرو به جز چهار نماد باقي نمادها شرايط کاهشي در قيمت پاياني و قيمت آخرين معامله را تجربه کردند. تعداد زيادي از اين نمادها تا حدود ۱.۵ درصد در قيمت پاياني افت را تجربه کردند.در گروه محصولات شيميايي تعدادي از نمادها روند افزايشي در قيمت پاياني را تجربه کردند، اما اکثريت قريب به اتفاق نمادهاي اين گروه با روند کاهشي مواجه شدند.در گروه فلزات اساسي نيز اکثريت قريب به اتفاق نمادها شاهد روند کاهشي بودند. به عنوان نمونه مس شهيد باهنر نزديک به پنج درصد، نورد آلومينيوم ۲.۵ درصد و فناوري مواد معدني ايران ۲.۶ درصد در قيمت پاياني افت کردند، اما نماد فولاد خراسان در اين گروه که بيشترين تاثير مثبت را روي دماسنج بازار داشت، علي‌رغم رشد بيش از پنج درصدي در قيمت آخرين معامله و رشد حدود شش درصدي در قيمت پاياني با صف فروش همراه شد. ۹۷ درصد از عرضه‌ها در اين نماد مربوط به سهامداران حقوقي و سه درصد مربوط به حقيقي‌ها بود. همچنين ۱۰۰ درصد از خريدها معادل ۱۷۰ هزار سهم توسط حقوقي‌ها جمع‌آوري شد.اما در گروه فرآورده‌هاي نفتي نمادهاي پالايش نفت بندرعباس، پالايش نفت لاوان، پالايش نفت اصفهان، پالايش نفت تبريز، نفت سپاهان و نفت پاسارگاد روند کاهشي در قيمت پاياني را تجربه کردند، اما در طرف مقابل نفت ايرانول، نفت بهران، پالايش نفت شيراز، سرمايه‌گذاري صنعت نفت و پالايش نفت تهران روند افزايشي در قيمت پاياني سهام‌ شان را شاهد بودند.قندي‌ها نيز ديروز هم جهت با جريان قالب بازار روند کاهشي در قيمت پاياني را تجربه کردند هرچند که نمادهايي همچون قند لرستان، کارخانجات قند قزوين، قند هگمتان و قند مرودشت شاهد روند افزايشي بودند.نماد معاملاتي شرکت صنعتي پارس مينو ديروز پس از برگزاري مجمع عمومي‌عادي ساليانه مبني بر تقسيم سود نقدي و مجمع عمومي‌فوق‌العاده مبني بر اصلاح اساسنامه بدون محدوديت نوسان قيمت و مکانيزم حراج تک قيمتي بازگشايي شد. همچنين نماد معاملاتي شرکت کارت اعتباري ايران کيش که آگهي دعوت به مجمع عمومي‌عادي ساليانه‌اش لغو شده بود، با توجه به اين خبر لغو مجمع متوقف نشد.از جمله نمادهاي متوقف شده در معاملات ديروز مي‌توان به نمادهاي شرکت داروسازي زاگرس، سيمان درود، سرمايه‌گذاري و توسعه صنايع سيمان، کربن ايران، صنايع کاشي و سراميک الوند و صنايع ريخته‌گري ايران اشاره کرد.ارزش معاملات بورس تهران ديروز به رقم ۱۰۷ ميليارد و ۴۲۷ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۴۳۱ ميليون و ۹۱۹ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۳۶ هزار و ۵۰۳ نوبت دادوستد بود.آيفکس نيز ديروز ۲.۷ واحد رشد کرد و به رقم ۹۱۲.۱ رسيد. ارزش کل معاملات فرابورس ايران به رقم ۲۷۳ ميليارد و ۱۳ ميليون تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۳۷۴ ميليون و ۲۰۴ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۳۰ هزار و ۶۹۴ مورد داد و ستد بود.
نیازمندی های دوحه زیر ذره بین «تجارت»
گروه صنعت، معدن و تجارت: كشور ثروتمند و كوچك قطر تنها طي دو روز در محاصره قرار گرفت و تبديل به شعب ابيطالب شد. صبح دوشنبه اخبار كشورهاي حوزه خليج ‌فارس با زلزله‌اي ديپلماتيک در سرخط خبرهاي روز دنيا قرار گرفت. چهار کشور عربي؛ يعني عربستان سعودي، مصر، بحرين و امارات متحده عربي روابط ديپلماتيک‌شان با قطر را قطع کردند. مدتي بعد دولت مستعفي يمن دولت موقت ليبي نيز به جمع اين قطع رابطه پيوستند. همان روز مجمع الجزاير مالديو و جزاير موريس نيز به جمع اين كشورها اضافه شدند.
حالا تمام راه‌هاي آبي و پروازي از سوي کشورهاي عربي براي قطر بسته‌ شده و تنها راه تنفس دوحه از مسير ايران است. تمام کشورهاي قطع رابطه‌کننده، حريم هوايي خود را براي پروازهاي قطري ممنوع اعلام کرده و همچنين به شهروندان اين کشورها فرصتي محدود براي ترک خاک کشورشان داده‌اند. همچنين روز دوشنبه برخي اخبار منتشر شد كه براساس آن شهروندان قطري براي تهيه مواد غذايي به فروشگاه‌ها هجوم برده و مشغول تهيه اقلام خوراكي و مصرفي خود شده‌اند. قطر كشور كوچك و ثروتمندي است كه اكثر مواد غذايي و مصرفي خود را از طريق واردات از عربستان و امارات به دست مي‌آورد و حالا پس از قطع ارتباط نگراني‌هايي براي مردم آن كشور ايجاد شده است.
از طرف ديگر كارشناسان اقتصادي معتقدند كه موقعيت ايجاد شده در كشور قطر در جريان قطع ارتباط كشورهاي حوزه خليج فارس، در حال حاضر تبديل به موقعيتي استراتژيك براي ايران شده تا بتواند با تامين نيازهاي اين كشور جايگاه خود را در منطقه تثبيت كند. مشابه اين اتفاق چند سال قبل و پس از بالا گرفتن بحران كريمه در بازارهاي روسيه براي ايران ايجاد شد، موقعيتي كه با توجه به وسعت و حجم زياد مواد مورد نياز بازارهاي روسيه، ايران نتوانست از آن به خوبي استفاده كند. وضعيت قطر اما متفاوت است و آنطور كه رئيس كنفدراسيون صادرات روز گذشته اعلام كرده وضعيت پيش آمده بابت قطع رابطه کشورهاي عربي با قطر را فرصتي بي‌نظير براي اقتصاد ايران است كه بازاري ۴ تا ۵ ميليارد دلاري پيش روي ايران قرار دارد.
بازار 5 ميلياردي قطر در انتظار ايران
محمد لاهوتي، رئيس كنفدراسيون صادرات ايران در گفتگو با مهر با اشاره به تحريم قطر از سوي کشورهاي عربي، اين موضوع را فرصتي بي‌نظير براي اقتصاد ايران دانست و گفت: البته بايد توجه داشت که اين شرايط مادام‌العمر نيست و ممکن است در آينده نزديک و دوره کوتاه‌مدت، اختلافات برطرف شود، بنابراين بايد به سرعت، از اين فرصت براي اقتصاد ايران بهره گرفت. وي در تشريح ابعاد اقتصادي قطع رابطه کشورهاي عربي با قطر اظهار داشت: از بعد اقتصادي، اين مساله مي‌تواند يکي از موضوعات مهم براي کشورهاي منطقه و از جمله ايران باشد؛ چرا که اين کشور سالانه، حدود ۴ تا ۵ ميليارد دلار از عربستان و امارات متحده عربي، مواد غذايي وارد مي‌کند و کشور ثروتمندي در منطقه به شمار مي‌رود؛ از سوي ديگر، ايران نيز پتانسيل‌هاي بسياري در موضوع تامين مواد غذايي و مايحتاجي که کشور قطر نياز داشته، دارد؛ ضمن اينکه قطر، کشوري نزديک به ايران است و از سه بندر مهم کشور ما از جمله بندرعباس، لنگه و بوشهر با زماني کمتر از ۱۲ ساعت از طريق آبي، مي‌توان کالاها را براي اين کشور ارسال کرد.
لاهوتي اظهار داشت: قطع رابطه کشورهاي عربي با قطر، در بحث رونق صادرات ايران مي‌تواند تاثيرگذار باشد؛ بنابراين شرايط براي توسعه روابط ايران و قطر بسيار مهيا است و البته جاي نگراني براي قطر در تامين مايحتاج کشورش در اين زمينه وجود ندارد؛ چراکه کشور قدرتمندي مثل ايران را در کنار خود دارد که در مسائل اقتصادي مي‌تواند کمک‌کننده به گذر از شرايط پيش آمده براي اين کشور باشد؛ ضمن اينکه قطري‌ها يکي از شرکاي ايران در حوزه‌هاي گازي هستند و در اين شرايط سختي که براي آن کشور پيش آمده، اگر احساس کنند که شريک قدرتمندي مثل ايران در وضعيت سخت و ناگوار منطقه‌اي، براي روابط آينده دوجانبه نيز بسيار مي‌تواند تاثيرگذار باشد.
ايران آماده تامين مرغ و تخم مرغ قطر
در همين حال رئيس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتي از آمادگي کشورمان براي تامين مرغ و تخم مرغ مورد نياز قطر خبر داده است. محمد يوسفي در گفتگو با مهر با بيان اينکه بازار قطر بازار خوبي براي صادرات مرغ ايران است، اظهارداشت: به اعتقاد بنده بايد سفارت ايران در قطر با مسئولان اين کشور رايزني و مذاکره کند تا فضاي مناسب براي صادرات ايجاد شود. وي با تاکيد بر اينکه ما آمادگي داريم تمام مرغ و تخم مرغ کشور قطر را تامين کنيم، گفت: در صورت اعلام نياز قطري‌ها، ما آمادگي داريم که صادرات خود را آغاز کنيم.  رئيس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتي ادامه داد: درصورت ارائه درخواست قطر، فرصت خوبي براي استان‌هاي جنوبي ما فراهم مي‌شود و اين استان‌ها حتي مي‌توانند مرغ گرم به کشور قطر صادر کنند. همچنين، رئيس هيات مديره اتحاديه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: ما براي تامين تخم مرغ مورد نياز کشور قطر آمادگي داريم. ناصر نبي‌پور با بيان اينکه اين کشور تاکنون هيچ درخواستي در اين زمينه از ما نداشته است، افزود: با اين وجود هر موقع که آنها بخواهند ما آمادگي داريم که صادرات تخم مرغ به اين کشور را آغاز کنيم.
ايران قابليت تأمين اقلام غذايي قطر را دارد
از طرف ديگر رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني تهران با بيان اينکه‌امکان تأمين مواد‌ غذايي مورد نياز بازار قطر را داريم، گفت: بايد از اين فرصت صادراتي استفاده کرد. کاوه زرگران در گفتگو با فارس با اشاره به قطع ارتباطات کشورهاي عربي با قطر، گفت: ايران بايد از اين فرصت براي صادرات مواد غذايي به اين کشور استفاده کند. وي با اشاره به جمعيت 2.5 ميليون نفري قطر اظهار داشت: اگرچه به لحاظ جمعيت و قوانين واردات کالا و مواد غذايي اين کشور قابل مقايسه با روسيه نيست، اما بايد از فرصت‌هاي تجاري که در تجارت با روسيه از دست داديم، درس بگيريم و فرصت فراهم آمده را براي صادرات مواد غذايي به اين کشور را از دست ندهيم.
رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني تهران با تأکيد بر اينکه ايران قابليت تأمين تمام اقلام مواد غذايي وارداتي به اين کشور را دارد، افزود: ميزان واردات مواد غذايي به کشور قطر در سال 2015 حدود 3.3 ميلياد دلار بوده است. زرگران بيان داشت: اين کشور اقلام مختلف مواد غذايي مورد نياز خود شامل لبنيات، گوشت قرمز، گوشت سفيد، نوشيدني‌ها، آب معدني، آب ميوه و نان را از طريق واردات تأمين مي‌کند. وي افزود: در سال 2015 قطر 58 ميليون دلار نان و 200 ميليون دلار نوشيدني وارد کرده است.وي با تأکيد بر اينکه ايران در تأمين گوشت قرمز، گوشت سفيد، لبنيات، تخم مرغ، ميوه و سبزيجات، نان و بيسکويت مزيت دارد، گفت: بنابراين به راحتي مي‌توان از توليدات داخلي بازار اين کشور را تأمين کند. زرگران افزود: 16 درصد مواد غذايي وارداتي به کشور قطر به ارزش 526 ميليون دلار و 11 درصد به ارزش 677 ميليون دلار در سال 2015 از کشورهاي عربستان و امارات وارد شده است.

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با «تجارت» تاکید کرد؛
ديروز، غلامرضا کاتب نماينده مجلس اعلام کرد؛ لايحه افزايش تعداد مناطق آزاد تجاري و ويژه به 7 و 12 منطقه به مجلس ارائه شده است. با اعلام اين خبر، نمايندگاني که در برنامه ششم توسعه تغييراتي در قوانين مناطق آزاد به وجود آوردند و اين مناطق را در زير مجموعه وزارت اقتصاد قرار دادند حالا بايد در اين مورد تصميم لازم را اتخاذ کنند. تصميمي‌که مي‌تواند در آينده توسعه اقتصاد ملي بسيار تاثير گذار واقع شود.
اگر چه از 21 شهريور سال 1372 تصويب قانون شکل گيري مناطق آزاد و ويژه تا بيست سال بعد از آن تعداد آنها به 7 منطقه آزاد تجاري و 65 منطقه ويژه اقتصادي رسيده است. اما همچنان براي تسهيل در تجارت کشور و رهايي از اقتصاد تک محصولي درون گراي برون زا نياز به استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي اين مناطق و توسعه و افزايش تعداد آنها در کشور هست.با توجه به اينکه پراکندگي و گستردگي کشور و وجود ظرفيت‌هاي متفاوت اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي اين نياز بيش از پيش مشاهده مي‌شود. به خصوص براي اقتصادي که علاوه بر تک محصولي به شدت به دولتها وابسته بوده و اين شيوه مي‌تواند اقتصاد را از تسلط دولت خارج و به بخش غير دولتي و خصوصي بسپارد. دولت يازدهم در دوره مجلس نهم دو بار لايحه افزايش تعداد مناطق آزاد و ويژه تجاري و صنعتي را ارائه کرد اما هر بار نمايندگان آن دوره با استدلالهاي خاص خود مخالفت خود را اعلام کردند. آنها عملکرد مناطق آزاد را مناسب نمي‌دانستند و بر اين عقيده بودند که افزايش تعداد اين مناطق بار مالي و هزينه اي خواهد داشت و ادامه اين روند مطلوب نخواهد بود.اگر چه خروجي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي از ابتداي تشکيل آنها تاکنون مطلوب نيست و حکايت از اين موضوع دارد که قانون اين مناطق به درستي اجرايي نشده‌اند اما کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که مي‌توان با آسيب شناسي موانع و چالشها، ضمن توسعه مناطق کنوني و استفاده از حداکثر ظرفيت آنها، مناطق جديد را هم به آنها اضافه کرد.حالا بسياري از کارشناسان و فعالان اقتصادي اعتقاد دارند که، ايجاد مناطق آزاد تجاري-صنعتي، آغازي بر آزادسازي تجاري است و خروجي آن براي اقتصاد ملي مثبت خواهد بود.البته کارشناسان اقتصادي معتقدند که ايجاد مناطق آزاد بايد به صورتي اجرايي شود که به‌امايش سرزميني و ظرفيت‌هاي اقتصاد ملي توجه ويژه اي شود به گونه اي که مکان يابي مناسب و تعيين محدوده‌هاي محصور و يک پارچه و داراي زير ساخت مناسب از اولويت‌هاي اين موضوع است.به اعتقاد آنها، مادامي‌که موارد گفته شده و همچنين بازنگري در قوانين مناطق آزاد و ويژه در کنار آسيب شناسي عملکرد بيش از دو دهه اين مناطق صورت نگيرد نمي‌توان آينده روشني را براي مناطق جديد متصور شد.
نبود اجماع در ساختار و کارکرد مناطق آزاد، فقدان استاتژي و عدم موفقيت در جذب سرمايه گذاري خارجي و داخلي و نبود مديريت يکپارچه مثل وجود تعارضات و ناهماهنگي بين سازمانها و نهادها از جمله چالشهاي مناطق آزاد و ويژه هست که مرکز پژوهشهاي مجلس آنها را اعلام کرد.
عضو کميسيون صادرات اتاق تهران در اين باره مي‌گويد: بي شک وجود مناطق آزاد تجاري و ويژه با توجه به ظرفيت‌هاي ساحلي و اقليمي‌کشور ضروري است و اگر به خوبي قوانين آن اجرايي شود، مي‌تواند اقتصاد را ازدرون گرايي صرف به نفت خارج کرده و سهم مهمي‌را در توسعه اقصاد ملي و توليد ناخلص داخلي و ملي داشته باشد.
حميدرضا صالحي در گفت و گو با خبرنگار روزنامه تجارت ادامه مي‌دهد: مناطق آزاد مي‌توانند در تسهيل تجارت و توليد نقش مهمي‌را ايفا کنند به شرطي که زير ساخت‌هاي لازم و قوانين آن اجرايي و در عين حال اصلاح شوند.به گفته صالحي، مناطق آزاد مي‌توانند ما را به سمت توسعه صادرات غير نفتي سوق دهد. در حال حاضر اين مناطق مستعد و ظذفيت صادرات محصولات پتروشيمي‌را دارند و با توجه به اينکه يکي از عمده بخش‌هايي که ما را از اقتصاد تک محصولي خارج مي‌کنند همين محصولات پتروشيمي‌هستند، لذا گسترش و توسعه مناطق آزاد و ويژه الزامي‌است.اين کارشناس اقتصادي در ادامه اجراي اين موضوع را مستلزم رعايت اصول و قوانين اين مناطق و عملياتي شدن آنها مي‌داند و مي‌گويد: در حال حاضر به دليل نبود شفافيت در قوانين و نبود مديريت يکپارچه و همچنين عدم استفاده از ظرفيت‌ها لازم در مناطق، شاهد عملکرد ضعيف آنها هستيم.به گفته وي، براي ايجاد مناطق آزاد جديد ابتدا بهتر است، آسيب شناسي لازم صورت بگيرد و ميزان موفقيت آنها در رشد توليد ناخالص داخلي را ارزيابي کردتا بر اساس آن بتوان نتيجه اي اصولي براي کارآمدي اين مناطق استخراج کرد. در حال حاضر قوانين موجود ناکارآمد است و اين امر باعث شده تا بعد از گذشت اين همه سال هنوز مناطق آزاد در تسلط دولت‌ها مانده و عاملي براي افزايش واردات بي رويه از مسيرهاي غير اصولي و رسمي‌شده است.اين عضو اتاق بازرگاني تهران به وجود نيروي انساني ناکارآمد در اين مناطق اشاره کرده و مي‌گويد: در حال حاضر آنچه که در مناطق آزاد و ويژه شاهد هستيم به کار گيري نيروهايي است که کارآمدي نداشته و نمي‌توانند مديريت مطلوبي بر اين مناطق داشته باشند.به گفته صالحي، اين موضوع مختص به همه دوره‌هاي مناطق آزاد بود و به نوعي نهادينه شده است لذا لازم است که برنامه ريزان در اين مورد اقدام لازم را به عمل آورند. عضو کميسيون توسعه صادرات اتاق بازرگاني تهران در ادامه ايجاد مناطق جديد را ضروري مي‌داند و مي‌گويد: اما اين امر مستلزم شرايطي مثل به کار گيري نيروهاي متخصص و کارآمد، ظرفيت سازي‌هاي لازم درمناطق ، مکان يابي مناسب با استفاده از آمايش سرزميني و اجرايي کردن قوانين با اصلاح موارد لازم است.که موجب افزايش اشتغال و خروج اقتصاد از روند موجود صادرات تک محصولي مي‌شود.به گفته وي، يکي از مهمترين کاري که دولت بايد انجام بدهد، اهتمام به نقش بخش خصوصي در اين باره است. بخش خصوصي مي‌تواند ظرفيت سازي کرده و نهايت استفاده را از اين مناطق داشته باشد. کاهش تصدي گرايي دولت و انتقال عمليات اجرايي به اين بخش يکي از مهمترين اقدامات دولت براي توسعه اين مناطق خواهد بود.به هر حال، نسخه مناطق آزاد که براي اقتصادهاي بسته تهيه شده است مي‌تواند اقتصاد ايران را از اين رکود و رخوت خارج کند، به خصوص آنکه هنوز ايران به عضويت سازمان تجارت جهاني نيزدر نيامده است و اين مناطق مي‌توانند دريچه اي به اقتصاد جهاني و خروج از اقتصاد تک محصولي تبديل شوند.
در گفت وگوی سلمان خادم المله با «تجارت» عنوان شد؛
طرح مسکن اجتماعي از جمله طرح‌هايي است که در دولت يازدهم بارها مطرح شد اما تا کنون اقدام محسوس و چشمگيري در مورد اين طرح صورت نگرفته است. آخرين خبري که در اين باره در روزهاي اخير مطرح شد خبر تامين و اختصاص 160 ميليارد تومان تسهيلات بلاعوض به مشمولان اين طرح بود که توسط رييس بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌عنوان شد.
 به گزارش ايلنا عليرضا تابش دراين باره گفته بود: در اين طرح 160 ميليارد تومان وام بلاعوض از سوي سازمان برنامه تامين مي‌شود. وي در توضيح اين خبر گفته است: در مصوبه طرح مسکن مهر که اواخر سال گذشته به تصويب هيئت وزيران رسيد، موضوعي که درباره محل تامين منابع اين طرح به‌امضاي آقاي آخوندي (وزير راه و شهرسازي)و آقاي سيف (رييس بانک مرکزي) رسيده اين است که تسهيلات اعتباري اجراي مسکن اجتماعي به مبلغ 2 هزار و 400 ميليارد تومان را تامين کنند.
 در اين مورد با سلمان خادم المله استاد دانشگاه و کارشناس حوزه مسکن گفتگو کرديم با طرح اين پرسش که « آيا خبر تسهيلات اعتباري براي طرح مسکن اجتماعي صرفا يک تاکتيک و نمايش براي رسيدن به هدفي خاص است ، يا واقعا منظور از چنين اقدامي‌ايجاد تحرک در حوزه مسکن و تامين سرپناه براي دهک‌هاي پايين جامعه است»؟
ضرورت تامين منابع پايدار
خادم المله در پاسخ به خبرنگار روزنامه تجارت گفت: واقعيت قضيه اين است که مسکن اجتماعي يک طرح مهم است و هر کشوري وظيفه دارد براي دهک‌هاي پايين جامعه نسبت به تامين حداقل امکانات، و ازجمله مسکن اقدام کند. وي به رغم ادعاي رييس بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌مبني بر تامين منابع طرح مسکن اجتماعي که به‌امضاي وزير راه و شهرسازي و رييس بانک مرکزي رسيده است مي‌گويد: نکته اي که نبايد فراموش کرد اين است که بدانيم آيا منابع لازم براي اين امر به صورت پايدار ايجاد شده است ياخير؟ و اين نکته خيلي مهم است. اين استاد دانشگاه در ادامه افزود: اکنون که انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري با موفقيت و به سود رييس دولت يازدهم به پايان رسيده است بايد اذعان نمود که به لحاظ منابع درآمدي شرايط فعلا همانند گذشته است و بعيد به نظر مي‌رسد که اتفاق خاصي صورت بگيرد. خادم المله همچنين گفت: بنابراين منتظر ماند و ديد که دولت دوازدهم در بلند مدت و در گذر زمان براي تامين منابع در بخش مسکن و به تبع آن مسکن اجتماعي چه تدبيري خواهد انديشيد.
بار اصلي مسکن اجتماعي بر دوش دولت است
سلمان خادم المله در توضيح مطلب فوق يادآور شد: اولين نکته‌اي که در رابطه با مسکن اجتماعي بايد رعايت شود، اين است که برنامه‌ريزي‌ها مطابق با توانمندي‌ مالي و اجرايي دولت باشد، زيرا بار اصلي مسکن اجتماعي را دولت بر دوش مي‌کشد. علاوه بر اين در بحث مسکن اجتماعي علاوه بر آيتم‌هايي که در رابطه با شرايط خاص در مباحث اقتصادي، مباحث فني و مباحث ساختاري وجود دارد، بايد به آيتم‌هاي غيراقتصادي و در واقع مولفه‌هاي اجتماعي و فرهنگي کساني که مسکن براي آنها ساخته مي‌شود توجه ويژه‌اي شود. خادم‌المله در عين حال معتقد است مسکن اجتماعي تاثير جدي در بازار مسکن ايجاد نخواهد کرد، زيرا اين مسکن‌ تنها سرپناهي است که براي مدتي مشخص يا طولاني‌مدت به دهک‌هاي اول جامعه اجاره داده مي‌شود. او همچنين بيان کرد: در بحث مسکن اجتماعي علاوه بر تلاش وزارت راه و شهرسازي، وزارت رفاه و امور اجتماعي نيز بايد وارد شود. زيرا بخشي از مدل مسکن اجتماعي از چارچوب مسکن خارج است و به بحث کمک‌هاي بلاعوضي از سازمان‌هايي مانند کميته‌امداد، بنياد مسکن و... بازمي‌گردد. خادم المله با اظهار اينکه يکي از برنامه‌هاي دولت يازدهم اين بود که رشد قيمت مسکن را کنترل کند، تا شاهد تورم شديد در حوزه مسکن نباشيم که در اين خصوص موفق عمل کرد گفت: در عين حال دولت بايد به مسکن اجتماعي و مسکن حمايتي شکل جدي‌تر و کاربردي‌تري بدهد تا اجراي اين طرح‌ها سبب رونق مسکن شود.
استفاده از ظرفيت سيستم بانکي
اين کارشناس حوزه مسکن در خصوص تامين منابع مالي اجراي طرح‌هاي مسکني پيشنهاد داد: اکنون اگر در فضاي اقتصادي کشور اوراقي با نرخ 20 درصد منتشر شود بسياري از افراد در دهک‌هاي بالايي جامعه مشتري و خريدار اين اوراق هستند. از طرفي اين دهک‌هاي بالاتر جامعه براي خريد مسکن توان بازپرداخت‌هاي بالاتري را هم دارند. بنابراين اگر ما اوراقي را با نرخ 19 يا 20 درصد به مردم بفروشيم و از طرف ديگر منابع جمع‌آوري‌شده را براي تامين مالي کساني که متقاضي مسکن با نرخ‌هاي بالاتري هم هستند استفاده کنيم به نظر راهکار خوبي به نظر مي‌رسد.  وي اضافه کرد: براي کساني هم که توان بازپرداخت بالاتر را ندارند مي‌توان از ظرفيت سيستم بانکي و سياست‌هاي پولي و انبساطي استفاده کرد. به اين صورت که مبلغ وام را افزايش داد، دوره بازپرداخت آن را طولاني‌تر کرد و نرخ بهره را کاهش داد تا آنها بتوانند تامين منابع مالي خود را براي انجام کار به دست بياورند.

روحاني در ضيافت افطار با رييس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي:
رييس جمهور با اشاره به حضور گسترده و پرشور مردم در انتخابات 29 ارديبهشت، خواهان تقويت وحدت در جامعه و تلاش همگاني براي تحقق اهداف بلند کشور شد.حجت الاسلام حسن روحاني در ضيافت افطار با رييس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، انتخابات رياست جمهوري دوره دوازدهم را به نزول باران رحمت الهي توصيف کرد و گفت: حضور پرشور مردم، تلاش دشمناني را که مي‌خواستند کشور را تحت فشار بيشتر قرار دهند، خنثي کرد.
روحاني افزود: رييس جمهور آمريکا به منطقه‌امده بود، سران برخي کشورها را جمع کرده بودند و هدف اصلي آنها فشار به ملت ايران بود، اما در يک موقعيت تاريخي و استثنايي مردم پاي صندوق آرا حضور يافته و به خوبي پاسخ بدخواهان را دادند.رييس جمهور گفت: از رهبري معظم انقلاب که با درايت اين انتخابات را به درستي هدايت و ساماندهي کردند و از مردم که حضور باشکوهي در انتخابات داشتند و حرفشان را با صراحت و نجابت زدند و از ترکيب اين درايت، نجابت و صراحت براي کشور در سطح جهان، امنيت، آرامش و عظمت آفريده شد، تشکر مي‌کنم.روحاني تصريح کرد: اين حضور گسترده مردم نشان مي‌دهد، اگر حاکمان در برابر مردم سعه صدر نشان دهند، مردم در برابر آن سعه صدر پاسخ مناسب مي‌دهند؛ مردم در برابر اين سعه صدر در انتخابات حضور پرشور خواهند داشت و فداکاري مي‌کنند و با اين فداکاري براي کشور عظمت مي‌آفرينند. اگر ما هم در برابر مردم مهربان و فداکار باشيم، مردم به مسير انقلاب و نظام اسلامي‌پاسخ مناسب مي‌دهند.رييس جمهور از رييس مجلس، هيات رييسه و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌که در اين انتخابات حضوري فعال و تاثيرگذار در سطح کشور و در حوزه‌هاي انتخابيه داشتند نيز تشکر و خاطرنشان کرد: اين شور بايد حفظ شود. اگر دولت و مجلس با هم باشند، اين شور حفظ مي‌شود. البته همه قوا بايد با هم باشند، منتها سر و کار دولت بيشتر با نمايندگان مجلس است. اين نمايندگان مجلس هستند که با راي به کابينه پيشنهادي دولت، به هيات دولت مشروعيت بيشتر مي‌دهند تا کارشان را شروع کنند.روحاني گفت: از ديد ما مجلس تنها يک مرجع قانونگذاري نيست و حتي تنها مرجع قانونگذاري و نظارت هم نيست؛ از نظر ما مجلس نقش بسيار مهمي‌دارد و همانطور که‌امام(ره) فرمود، مجلس از نظر ما عصاره فضائل يک ملت بزرگ است. مجلس مي‌تواند در کشور جريان سازي و فرهنگ سازي کند و انسجام و وحدت در جامعه بيافريند.رييس جمهور با تاييد اين گفته رييس مجلس که بعد از انتخابات بايد از مسائلي که در انتخابات پيش آمد بگذريم، اضافه کرد: در انتخابات مسائلي پيش مي‌آيد مقداري از آن طبيعي بوده و مقداري غيرطبيعي است، اما بايد از اين مسائل بگذريم و آنها را فراموش کنيم. بايد به فکر آينده و اهدافمان باشيم.روحاني فلسفه برگزاري انتخابات و رجوع به صندوق آرا را حصول پيشرفت و ارتقاي معيشت و منزلت و حل مشکلات مردم دانست و اظهار داشت: دولت بدون ياري مجلس و اساسا قواي سه گانه بدون کمک يکديگر و بدون کمک ساير ارکان کشور و همه اينها بدون هدايت و حمايت مقام معظم رهبري نمي‌توانند به اهداف بلند کشور دست يابند.رييس جمهور با بيان اينکه همه مسائل ديگر مثل انتخابات فرع و مسير رسيدن به اهداف بلند کشور مثل رشد و حل مشکلات مردم است، تصريح کرد: همه بايد کمک کنند. نه تنها 24 ميليون نفري که به کانديداي منتخب راي دادند، بلکه 16 ميليون نفر ديگر و حتي حدود 15 ميليون نفر ديگري که به هر دليل راي ندادند، همه بايد در کنار هم به حل مشکلات کشور کمک کنند. دکتر روحاني خاطرنشان کرد: دولت به تنهايي نمي‌تواند بر مشکلات بزرگ کشور مثل اشتغال و رسيدن به رشد حداقل 8 درصدي فائق آيد. مگر مي‌شود با رشد 4 درصدي هدف ايجاد 955 هزار شغل در سال را محقق کرد. خود تحقق رشد 8 درصد که در برنامه‌امده چگونه بايدحاصل شود، چقدر سرمايه گذاري ساليانه مي‌خواهد؟
رييس جمهور گفت: اگر مي‌خواهيم مشکل اشتغال را درست کنيم و با فقر مبارزه کنيم، بايد همه به هم کمک کنيم. شعارها و اهداف همه کانديداها در اين انتخابات تقريبا يکي بود و فقط با شيوه‌هاي متفاوت بيان شد. همه به دنبال رفع مشکل اشتغال، رشد اقتصادي و حفظ برجام بودند. همه بر سر اينکه اهداف اصلي کدامند، اتفاق نظر داشتيم و حالا بايد تحقق اين اهداف را دنبال کنيم.روحاني اضافه کرد: يک نکته مهم براي تحقق اين اهداف اين است که بايد سياست از عرصه اقتصاد کنار برود. سياست تا حالا سوار اسب اقتصاد بوده است. اگر بخواهيم اقتصاد کشور را درست کنيم، بايد اين وضعيت برعکس شود. بايد به اقتصاد به عنوان هدف اول نگاه کنيم، چنانکه بارها رهبري تاکيد کرده‌اند که اقتصاد هدف اول و اصلي است.رييس جمهور اظهار داشت: بايد سياست از عرصه اقتصاد کناربرود تا ميدان براي بخش خصوصي باز شود. بايد دولت اقتصاد را رها کند؛ نه دولت بنگاه دار خوبي است و نه عزيزان نظامي‌ما. بايد اقتصاد را به مردم واگذار کنيم و يک ميدان رقابت آزاد براي مردم بوجود بياوريم.روحاني تصريح کرد: شما نمايندگان، خودتان در برنامه آورده‌ايد که بخشي از سرمايه گذاري لازم در 5 سال آينده بايد از خارج تامين شود و سرمايه داخلي براي تحقق اهداف کشور کافي نيست. در 20 سال گذشته کمتر از 5 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي جذب کرده‌ايم که با اين ارقام تحقق رشد اقتصادي 8 درصدي و ايجاد 955 هزار شغل ممکن نيست.
هدف بايد تقويت اقتصاد ملي باشد
رييس مجلس نيز در اين مراسم گفت: امروز مسأله اصلي در کشور وضعيت اقتصادي بوده و اقتصاد ملي کشور ما دچار مشکل اساسي و جدي است.رييس مجلس با اشاره به اينکه متأسفانه‌امروز اقتصاد ملي ما ضعيف است و معتقديم اگر اين مسأله رونق پيدا کند، بسياري از چالش‌ها برطرف خواهد شد گفت: تابلوي اصلي دولت دوازدهم بايد رونق اقتصاد ملي باشد، ساماندهي اقتصاد کشور، تنها بر عهده چند دستگاه يا وزارتخانه نيست، بلکه بايد همه قوا و مسئولين از عمق جان آن را درک و تلاش کنند.لاريجاني با اشاره به اينکه متناسب با شرايط امروز کشور دولت بايد تابلوي رونق اقتصاد ملي را در دست داشته و چينش نيروهاي خود را متناسب با آن انجام دهد، اظهار داشت: افرادي بايد کارها را برعهده بگيرند که ابتکار کافي براي توسعه و رونق اقتصادي را دارا بوده، تجربه کافي داشته و براي انجام اقدامات، انقلابي باشند و توانمندي لازم براي ايجاد رونق اقتصاد ملي را داشته باشند.رييس مجلس گفت: نبايد احزاب و گروه‌ها در زمينه چينش نيروها در دولت بخواهند سهم خواهي کنند، بلکه مهم اين است که افراد کاردان و شايسته براي انجام امور کشور بکار گرفته شود.لاريجاني با اشاره به حضور نيروهاي کارآمد در دولت يازدهم از جمله وزير جهاد کشاورزي که مورد تأييد همه گروه‌ها و جناح‌ها هستند، گفت: در چينش نيروها خط بازي و سياسي کاري اهميتي ندارد بلکه مهم استفاده از نيروهاي کارآمد است که مي‌توانند براي کشور به خوبي کار کرده و امور را سامان دهند.رييس مجلس شوراي اسلامي‌افزود: در شرايط کنوني آنچه باعث مي‌شود که دولت توفيق پيدا کند، اين است که بتواند ميان قوا هماهنگي ايجاد کرده و ملاحظات رهبري را در امور مد نظر قرار دهد.
لاريجاني با اشاره به تأکيدات دين مبين اسلام و پيامبر اکرم(ص) بر ضرروت عدم کينه ورزي مسلمانان نسبت به همديگر، افزود: بايد از انجام امور و ايراد سخناني که موجب بدبيني مي‌شود، پرهيز کنيم، چرا که بايد نسبت به يکديگر گذشت کرده و شرايط را با حلم و صبوري براي توسعه همگرايي ملي در کشور فراهم کنيم.