آزادي 10 هزار زنداني  جرائم غيرعمد
نائب رئيس ستاد ديه کشور گفت: 14 هزار زنداني جرائم غيرعمد در کشور وجود دارد که از اين تعداد بين 9 تا 10 هزار نفر امسال آزاد مي‌شوند. علي اکبر يساقي افزود: امسال 290 جشن گلريزان در سراسر کشور برگزار مي‌شود که در آنها کمک‌هاي نيکوکاران و خيرين جمع‌آوري و بخشي از بدهي زندانيان جرائم غيرعمد پرداخت مي‌شود. وي گفت: بخشي از زندانيان در جشن‌هاي گلريزان با مساعدت مردم آزاد مي‌شوند؛ سال گذشته تعداد 9 هزار نفر از زندانيان جرائم غيرعمد در کشور آزاد شدند. يساقي گفت: براي 10 هزار نفر که به علت جرائم غيرعمد در زندان هستند مبلغي معادل هفت هزار ميليارد ريال نياز است.


بانوان بهتر مي‌توانند در شهرداري مديريت کنند
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: بانوان به خاطر ظرافت در کار بهتر مي‌توانند در شهرداري به ويژه در مسائل مالي مديريت کنند. سهيلا جلودارزاده افزود: اينکه بانوان به‌عنوان شهردار باشند، سابقه دارد و امکان‌پذير است. وي گفت: بايد يک بانوي قوي براي شهردار شدن مطرح شود چون در شهرداري تهران مسايل مالي به شدت جريان دارد و يک خانم که مديريت اجرايي درست داشته باشد مي‌تواند اين آفت را از شهرداري بزدايد. جلودارزاده ابراز اميدواري کرد؛ ‌علاوه‌بر اينکه زنان توانمند در عرصه مديريت شهري به کار گرفته شوند، تعدادي از زنان داراي شايستگي و پتانسيل‌هاي بالا نيز به‌عنوان شهردار انتخاب شوند.

کشف زمين‌خواري ۲ هزار ميليارد توماني در فارس
فرمانده انتظامي‌استان فارس از دستگيري چهار نفر متهم و کشف يک فقره زمين‌خواري در شهرستان بوانات خبر داد. سردار احمد علي گودرزي گفت: در پي کسب خبري مبني بر تصرف غيرمجاز اراضي در يکي از مناطق شهرستان بوانات، موضوع به صورت ويژه در دستور کار مأموران پليس آگاهي شهرستان قرار گرفت. وي افزود: مأموران با همکاري کارشناسان اداره منابع طبيعي پس از تحقيق و بررسي‌هاي دقيق دريافتند فردي به هويت معلوم با همکاري سه نفر ديگر ضمن جعل اسناد دولتي، ۶۹ هزار و ۱۷۷ هکتار از اراضي ملي را تصرف کرده‌اند. گودرزي افزود: کارشناسان ارزش ريالي اراضي تصرف شده را ۲ هزار ميليارد تومان برآورد کرده‌اند.



شاهکار سمپاشي غيراصولي درختان تهران توسط شهرداري
گروه اقتصادي: به نظر مي‌رسد مگس‌هاي سفيد يک سال ديگر ميهمانان تابستاني پايتخت باشند و راهي براي ريشه کن کردن آنها وجود نداشته باشد. بايد شهروندان تهران مانند موش‌ها زندگي مسالمت آميز با مگس‌هاي سفيد را هم بياموزند.
طي سال‌هاي گذشته روش‌هايي مانند «آب شويه»، «نصب برچسب زرد» و «سمپاشي» مورد آزمايش قرار گرفت. روش‌هايي که گويا پاسخ مورد نظر در حذف حشرات سفيد نبوده است. بازگشت به اين سه روش به اين معني است که راه جديدي کشف نشده و همکاري شهرداري تهران با دانشگاه‌ها امروز به جوابي نرسيده است.
علت حضور مگس‌هاي سفيد پايتخت ايران آن‌هم به شکل ميليوني از جمله بحران‌هاي مديريت شهري طي سال‌هاي گذشته است. تمام ارگان‌ها تصميم دارند تا علت هجوم اين مگس‌ها را دريابند. از همان ابتدا مسئولان مگس‌هاي سفيد را آفت درجه 2 دانستند و تصميم گرفتند با شيوه «آب شويه» به مبارزه با آن بپردازند؛ روشي که تجربه نشان داد موفق نيست. در ادامه افزايش رطوبت و گرماي هوا علت تکثير سفيد بالک عنوان و مطرح شد که به دليل پديده خشکسالي و گرم شدن هوا و تغييرات شرايط آب و هوايي و رطوبت، جمعيت اينگونه حشرات افزايش پيدا کرده که ميزبان اصلي آنها محصولات کشاورزي و باقيمانده انواع سيفي جات و محصولات گلخانه‌اي در گلخانه‌هاي اطراف شهر تهران است. آزمون و خطاها بر سر خروج مگس‌هاي سفيد که معروف به بالک‌ها شدند همچنان ادامه داشت. آنطور که مشخص است مسئوليت اصلي کنترل جمعيت مگس‌هاي سفيد در تهران با شهرداري است. حفاظت از درختان باقيمانده شهر که تا امروز از هجوم مگس‌هاي سفيد جان سالم به در برده‌اند برعهده شهرداري بوده و اصولا شهرداري عهده‌دار حفظ بهداشت شهر است. اگر مسئولان شهري سم‌پاشي زمستان درختان را به‌طور منظم و به موقع انجام مي‌دادند امروز شاهد هجوم گسترده مگس‌هاي سفيد به تهران نبوديم. ظاهرا مديران شهرداري کارهاي مهمتري از رسيدگي به وضعيت شهر و شهروندان دارند و حفظ بهداشت پايتخت و سلامت شهروندان براي آنها از اولويت برخوردار نيست. اگر غير از اين بود بعد از 12 سال شاهد جايگزيني انبوه موش و مگس‌هاي سفيد به جاي پرندگان در تهران نبوديم. درختان توت ميزبان اصلي مگس‌هاي سفيد هستند که همزمان با آغاز گرما شروع به تکثير مي‌کنند. اين حشرات مانند «شته‌ها» از توانايي بالايي در توليد مثل برخوردار هستند و در محدوده مرکزي تهران که درختان توت بيشتري کاشته شده به مانند منطقه 6 و همچنين کن و ... بيشتر از ساير مناطق به چشم مي‌خورند. حقيقت اين است که در صورت استمرار روند موجود و عدم انجام اقدامات پيشگيرانه مگس‌هاي سفيد به مهمانان فصلي پايتخت در نيمه نخست سال تبديل مي‌شوند. همانطور که موش‌ها به مهمانان هميشگي تهران در طول سال تبديل شده‌اند مگس‌هاي سفيد نيز مي‌توانند از بي‌توجهي شهرداري استفاده و به مهمانان دائمي‌پايتخت تبديل شوند و جالب است شهرداري که قادر به کنترل مگس‌هاي سفيد شهر خود به عنوان يک آفت گياهي نيست چگونه مي‌تواند کشور را مديريت کند.
سهم سم‌پاشي غيراصولي در ظهور مگس‌هاي سفيد
در همين ارتباط رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران سمپاشي غيراصولي و ديرهنگام را عامل اصلي پيدايش مجدد مگس‌هاي سفيد دانست. محمد حقاني در گفتگو با ايسنا، در مورد وضعيت مگس‌هاي سفيد در پايتخت با بيان اينکه استفاده بي‌رويه و دوز بالا از سموم غير ارگانيک سبب برهم خوردن چرخه شده است، گفت: هر حشره‌اي يک ميزبان يا شکارگر طبيعي دارد که متأسفانه سمپاشي‌هاي بي‌رويه در سال‌هاي گذشته آن‌هم با دوز بالا اين حشرات را از ميان برده است. وي با بيان اينکه سمپاشي‌هاي غيراصولي در پايتخت سبب نابودي کفشدوزک و زنبورک‌هايي که شکارگر طبيعي مگس سفيد بوده‌اند، شده، گفت: اين حشرات از لارو مگس سفيد تغذيه مي‌کنند؛ اما سمپاشي بي‌رويه، غيراصولي و با دوز بالا تعادل طبيعي را برهم زد و لازم است شهرداري تهران در زمان‌هاي مناسب و با استفاده از سموم ارکانيگ به مبارزه با مگس‌هاي سفيد برود. حقاني با بيان اينکه سمپاشي زمستانه و بهاره در زماني که لارو اين مگس‌ها باز نشده موثر خواهد بود، گفت: بارها به مسئولان خدمات شهري نسبت به سمپاشي به موقع و اصولي درختان هشدار داده‌ايم.
اقدامات ناکافي براي مقابله با مگس‌هاي سفيد
از طرف ديگر رييس اداره محيط زيست شهر تهران مي‌گويد: شهرداري تهران براي مبارزه با مگس‌هاي سفيد اقداماتي کرده ولي کافي نبوده و در اين شرايط شاهد هجوم دوباره اين حشرات مزاحم به پايتخت هستيم. محمدحسين بازگير با اشاره به اينکه مگس‌هاي سفيد (عسلک‌ها) در طبيعت کشور ما وجود داشته‌اند و هنوز از بين نرفته‌اند، گفت: در شهرهايي مانند تهران که فضا و محيط براي آنها مناسب شده و دشمن طبيعي‌شان وجود ندارد، جمعيت مگس‌هاي سفيد رو به افزايش است. عواملي مانند دماي مناسب، ميزبان گياهي مناسب و نبود شکارگر طبيعي باعث شده که جمعيت آنها افزايش پيدا کند و باعث به وجود آمدن مشکلاتي براي مردم شوند. وي با بيان اينکه شهرداري پايتخت وظيفه دارد که جمعيت اينگونه حشرات را کنترل کند، اظهار کرد: شهرداري در اين راستا اقدامات مناسبي انجام داده‌اما کافي نبوده است.
معاون پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور از تدوين الگوهاي ويژه درمان اعتياد براي کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۸ سال خبر داد.
 محسن روشن پژوه در گفتگو با فارس گفت: بيش از 1100 مرکز پذيرش سرپايي معتادان است، 100 مرکز زنانه است و حدود 1200 مرکز، از مراکز اقامتي هستند و بيماران را بستري و درمان مي‌کنند. روشن پژوه گفت: مراکز گذري سيار را نيز راه‌اندازي کرديم تحت عنوان موبايل سنتر و سرپناه‌هاي شبانه شلتر که در کنار ساير خدمات ما يک الگوي جديد است. وي افزود: الگوهاي ويژه درمان براي کودکان و نوجوانان 6 تا 18 سال در سازمان بهزيستي تعريف شده است،که با اين وجود بيش از 27هزار واحد ارائه خدمات درمان و کاهش آسيب در مورد اعتياد در اين نهاد وجود دارد. روشن پژوه گفت: بيش از 5 هزار تيم اجتماع محور در محلات نيز در زمينه پيشگيري از اعتياد فعاليت دارند. معاون پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور گفت: طبق آخرين آمار که مربوط به سال 90 از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد، يک ميليون و 325 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد.

با حضور استاندار گلستان ، مديرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگي_تاريخي کشور، مديرکل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان گلستان و جمعي از مسوولين موزه باستان شناسي گرگان بازگشايي شد.
به گزارش روابط عمومي‌و امور فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان مراسم بازگشايي موزه باستان شناسي گرگان با حضور دکتر صادقلو استاندار گلستان ، دکتر کارگر مديرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگي_تاريخي کشور ، مهندس ابراهيم کريمي‌مديرکل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان گلستان و جمعي از مسوولين و مردم در محل موزه انجام شد.در اين مراسم مهندس ابراهيم کريمي‌مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان گفت: براي ساماندهي و بهسازي موزه باستان شناسي گرگان از پنج سال گذشته تا کنون مبلغ ۱۲ ميليارد ريال از محل اعتبارات ملي هزينه شده است.کريمي‌در ادامه به اقدامات صورت گرفته در موزه باستان شناسي گرگان اشاره کرد و افزود: اقدامات اساسي در اين خصوص انجام شد که مي‌توان به راه‌اندازي آزمايشگاه مرمت اشياء که از مجهزترين آزمايشگاه‌ها در سطح استان‌ها قلمداد مي‌شود اشاره کرد.او ادامه داد: همچنين اجراي عمليات ساماندهي و تجهيز مخزن امن موزه با گنجايش بيش از 11 هزار قلم اشياء فرهنگي تاريخي از اقدامات انجام گرفته در اين موزه است که طي اين مدت مخازن 1، 2 و 3 آن به اتمام رسيده و ساماندهي دو مخزن ديگر باقي مانده است.کريمي‌اضافه کرد: بازسازي، بازپيرايي و تجهيز سالن نمايشگاه اصلي موزه در طبقه فوقاني برابر با استاندارد‌هاي موزه اي، فعالسازي واحد پژوهش، ساماندهي محيطي محوطه نمايشگاه سنگ مزار و نماي بيرون موزه و ساماندهي واحد فروش بليت و واحد يگان حفاظت از ديگر اقدامات صورت گرفته اين پروژه تاکنون است.مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان در پايان به اقدامات پيش روي موزه باستان شناسي گرگان اشاره کرد و افزود: از برنامه‌هاي پيش روي پروژه ساماندهي و استانداردسازي موزه باستان شناسي گرگان مي‌توان به راه‌اندازي بخش‌هاي معرفي و نمايشگاه موقت، اجراي فاز‌هاي نهايي ساخت مخازن امن اشياء، بازپيرايي موزه اي بخش سنگ مزار، دفتر مديريت، واحد خدمات و پشتيباني و ساماندهي محيطي محوطه شرقي موزه اشاره نمود.به گفته او تهيه و تجهيز سيستم الکترونيکي فروش بليت و راهنماي الکترونيکي نيز از برنامه‌هاي پيش روي در اين موزه است که در صورت تخصيص و تامين اعتبارات لازم در سال جاري به اتمام خواهد رسيد.

ايلام - مدير عامل شرکت آب و فاضلاب روستايي ايلام گفت: مانده مطالبه اين شرکت نزد مشترکان خود بيش از 6 ميليارد ريال است.
نورااله تيموري اظهار کرد: اين ميزان طلب از مشترکان روستايي استان بوده که متاسفانه تاکنون نسبت به پرداخت آب بهاي خود اقدام نکرده‌اند. وي افزود: وصول مطالبات علاوه بر اينکه در تامين نيازهاي مالي شرکت تاثيرگذار است در بهبود مصرف آب توسط مشترکين نيز تاثير بسزايي دارد.مديرعامل شرکت آب و فاضلاب روستايي ايلام تاکيد کرد: با پرداخت حق آب مصرفي از سوي مشترکان علاوه بر تامين نيازهاي مالي شرکت و بهبود مصرف آب از سوي مشترکان در افزايش کيفيت و کميت خدمات شرکت نيز تاثير گذار است.تيموري با اشاره به اينکه نرخ فروش آب به ميزان 10 درصد قيمت تمام شده آب به مشترکان روستايي فروخته مي‌شود، يادآور شد: قيمت تمام شده هر متر مکعب آب روستايي 12هزار ريال است که با 10 درصد و قيمت تمام شده يعني هرمترمکعبي هزار و 200 ريال فروخته مي‌شود.وي اضافه کرد: مشترکان لازم است با پرداخت به موقع آب بهاي مصرفي خود، اين شرکت را در راستاي خدمت رساني هر چه بيشتر و بهتر ياري رسانند.هم اکنون 46 روستاي استان ايلام به صورت سيار آبرساني مي‌شوند که در پيک مصرف و فصل گرما اين ميزان تا 100 روستا نيز افزايش پيدا مي‌کند. تعداد کل مشترکان آب روستايي استان ايلام 45 هزار و 544 مشترک است که از اين شمار، 885 را مشترکان عمومي‌و ادارات، يک هزار و 587 را مشترکان تجاري و صنعتي و 43 هزار و 99 مشترک مربوط به بخش مسکوني است. منابع تامين آب روستايي در استان ايلام 166 منبع است که 105 مورد آن چشمه و 61 مورد چاه و قنوات است.

رئيس اتاق بازرگاني استان کرمانشاه با ابراز نگراني از به صدا درآمدن زنگ خطر صادرات استان کرمانشاه، گفت: بايد هرچه زودتر فکري به حال کاهش صادرات از مرزهاي استان بشود.
کيوان کاشفي ، با اشاره به روند کاهشي صادرات استان در سال گذشته، اظهار کرد: در سال 95 برخلاف روند صعودي صادرات 10 سال گذشته، شاهد کاهش 28 تا 30 درصدي صادرات از مرزهاي استان بوديم و اين روند کاهشي در چند ماهه ابتدايي امسال نيز ادامه دارد.وي ادامه داد: دليل اين کاهش صادرات به هيچ عنوان متوجه تجار و توليدکنندگان ما نيست و کاهشي در توليدات کارخانه‌هاي استان هم نداشتيم، بلکه اين کاهش ناشي از مسائل مرزي و از دست رفتن مزيت برخي از مرزها خصوصا مرز "پرويزخان" است.عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه در گذشته پرويز خان شريان صادرات از ايران و کرمانشاه به تمام عراق و حتي‌ بخشي‌هاي مرکزي اين کشور بود، تاکيد کرد: اکنون دولت مرکزي بين اقليم کردستان و بخش عرب نشين خط حائلي ايجاد کرده که در اين خط حائل تشريفات گمرکي و بازديدهايي صورت مي‌گيرد. به گفته کاشفي، اين روند که گاهي با اعمال سليقه همراه است، هزينه و زمان را افزايش مي‌دهد و از همين رو آنها به جاي مرز پرويز خان به سمت مرزهاي عرب‌نشين از جمله سومار، مهران و حتي مرزهاي اسنان خوزستان سوق پيدا کرده‌اند. وي عنوان کرد: اين در حالي است که در گذشته عمده صادرات ما از مرز پرويز خان صورت مي‌گرفت و همين امر باعث افت صادرات از مرزهاي استان شده است. کاشفي خاطرنشان کرد: از اين پس بايد بر روي مرز سومار حساب ويژه‌اي باز کنيم و هرآنچه که تا کنون سرمايه‌گذاري روي مرز پرويز خان صورت گرفته به سمت سومار سوق دهيم. وي با بيان اينکه مرز سومار مسير بسيار کوتاهي تا مندلي عراق دارد، ادامه داد: اين مسير کوتاه باعث مي‌شود هزينه حمل و نقل از مرز سومار نصف مرز پرويز خان باشد.کاشفي در خصوص مرز خسروي نيز اظهار کرد: براي مرز خسروي بايد بر روي صادرات موادغذايي تمرکز کنيم، زيرا در سمت عراق آزمايشکاه مناسبي در اين خصوص وجود دارد.

ايلام - مديرامور باغباني سازمان جهادکشاورزي ايلام گفت: تسهيلات بانکي تا سقف 150 ميليون ريال به تاک داران استان براي داربستي کردن باغ‌هاي انگور با پايه بتوني پرداخت مي‌شود.
بابک افراز اظهار کرد: متقاضيان داربستي کردن باغ‌هاي انگور با مراجعه به اداره جهاد کشاورزي شهرستان محل سکونت خود براي دريافت تسهيلات اقدام به تشکيل پرونده کنند.
وي افزود: کارشناسان ادارات جهاد کشاورزي با مراجعه به باغ‌هاي متقاضيان در صورتي که نياز به ايجاد داربست در تاکستان را بر اساس ارقام و نوع انگور و وضعيت آبياري تاييد کنند از طرف مالکان اين باغ‌ها براي دريافت تسهيلات مورد نياز اقدام مي‌شود.
افراز يادآور شد: مدت زمان پرداخت تسهيلات از لحظه تشکيل پرونده تا هنگام پرداخت 10 تا 15 روز به طول مي‌انجامد و در صورت نقص در پرونده متقاضي اين زمان بيشتر خواهد شد.
وي اضافه کرد: شرايط اقليمي‌استان ايلام قابليت توسعه ارقام مختلف باغ‌هاي انگور به خصوص در حاشيه رودخانه‌ها و روان آب‌ها را دارد و با اجراي طرح سامانه گرمسيري و طرح تامين آب و احياي اراضي جنوب استان از آبريز سد کرخه توسعه باغستان‌هاي انگور از اولويت‌هاي سازمان جهادکشاورزي است.
مديرامورباغباني سازمان جهادکشاورزي استان ايلام توضيح داد: هم اکنون مطالعه تبديل سه هزار هکتار از اراضي مرزي جنوب استان به باغ در دستور کار قرار دارد که در صورت تاييد بخشي از اين اراضي به باغ انگور تبديل مي‌شود.
وي يادآور شد: در استان ايلام ارقام ياقوتي و عسگري و در بخش کوچکي نيز به صورت محدود نوع پِرلت توليد مي‌شود که البته در صدد افزايش سطوح توليد انگور رقم پرلت با توجه به ميزان باروري و کيفيت بالاي آن و جايگزيني با نوع ياقوتي هستيم.
يک هزار و 131 هکتار از باغ‌هاي استان ايلام را تاکستان تشکيل داده که از اين ميزان يک هزار و 35 هکتار آن را باغ‌هاي بارور انگور و مابقي نهال تشکيل داده است که در طول سال ميانگين 6 هزار و 572 تن انگور از تاکستان‌هاي بارور توليد و برداشت مي‌شود.
هر هکتار باغ انگور استان ايلام توانايي توليد 6 هزار و 350 کيلو انگور را دارد.

مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمانشاه:
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان كرمانشاه از مرز پرويزخان بعنوان دومين مرز فعال كشور در امر واردات كالا خبر داد.
 مهندس بهمن خسرواني ضمن بيان مطلب فوق افزود:آمار و اطلاعات حاکي از اين است که طي2 ماهه ابتداي سال 96،حدود 1440 هزار تن کالا از کشور ترانزيت شده است که اين مقدارنسبت به مدت مشابه سال قبل 8/6 درصد افزايش داشته است.وي تصريح كرد :بعد از مرز شهيد رجايي با اختصاص 35 درصد ازسهم ترانزيت ورودي به كشور ، مرز زميني پرويزخان با 15 درصد در جايگاه دومين مرز فعال کشور قرار دارد. وي افزود:شايان ذكر است مرز شهيد رجايي ، پرويزخان و بازرگان کماکان سه مرز اول فعال در حوزه ترانزيت ورود کالاي کشور محسوب شده و مرزهاي زميني باهنر،لطف آباد و سرخس به ترتيب در جايگاه چهارم تا ششم قرار دارند.مديركل اظهار داشت:گفتني است كه 71 درصد از حجم ترانزيت ورودي کشور از طريق مرز رجايي- پرويزخان و بازرگان و باهنر انجام مي‌شود.وي در خصوص مسيرهاي پرتردد کالا از مرزهاي کشور طي 2 ماه گذشته گفت: مسير پرويزخان به بندر امام با 216 هزارو 264 تن بار پر تردد‌ترين مسير شناخته شد.خسرواني افزود:به ترتيب ترانزيت مازوت با 236 هزار و 960 تن، برنج با 36 هزار و 430 تن و انواع پنبه با 30 هزار و 924 تن، سه کالاي عمده عبوري از مرزهاي کشور به شمار مي‌آيند. خسرواني در خاتمه به ميزان جابجايي و ترانزيت كالا از مرز پرويزخان از ابتداي امسال اشاره كرد و اظهار داشت:مجموعا" 216 هزارو 290 تن كالا طي 2 ماه گذشته از اين مرز جابجا شده است.

شرايط تغيير رشته دانش‌آموزان در پايه دهم
مديرکل دفتر آموزش متوسطه نظري وزارت آموزش‌وپرورش شرايط تغيير شاخه و رشته تحصيلي دانش‌آموزان در پايان پايه دهم را اعلام کرد. قربانعلي افشاني در گفتگو با تسنيم درخصوص ضوابط تغيير رشته دانش‌آموزان اظهار کرد: هم‌اکنون دانش‌آموزان در پايان پايه نهم رشته تحصيلي خود را انتخاب کرده و از پايه دهم در رشته‌هاي تخصصي خود آغاز به تحصيل مي‌کنند. وي افزود: دانش‌آموزان پايه دهم که متقاضي تغيير رشته تحصيلي هستند بايد با نظر کتبي مشاور و تأييد کميته هدايت تحصيلي ناحيه، منطقه يا شهرستان در پايه يازدهم به شاخه يا رشته دلخواه هدايت شوند. افشاني گفت: دانش‌آموزان بايد تقاضاي خود را به مدير يا مشار مدرسه بدهند و بعد از بررسي توسط آنها به اداره‌اموزش‌وپرورش معرفي مي‌شوند و پس از بررسي انجام شده اگر تغيير شاخه يا رشته تحصيلي مصوب شد به مدرسه‌اي که رشته مدنظر آنها را دارد براي امتحان تغيير شاخه و رشته تحصيلي معرفي مي‌شوند.

دماي تهران به ۳۸ درجه مي‌رسد
مديرکل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي وضعيت جوي کشور را طي سه روز آينده صاف و آفتابي پيش‌بيني کرد. احد وظيفه در گفتگو با ايسنا، با بيان اينکه براساس آخرين نقشه‌هاي پيش‌يابي هواشناسي طي سه روز آينده در غالب مناطق کشور آسمان صاف و آفتابي پيش‌بيني مي‌شود، گفت: روز جمعه در مناطقي از ارتفاعات جنوبي گلستان، خراسان شمالي و شمال خراسان رضوي افزايش ابر و در بعدازظهر رگبار پراکنده، باران و وزش باد رخ خواهد داد. وي افزود: همچنين سواحل شرقي درياي خزر مواج پيش‌بيني مي‌شود. به گفته وظيفه، آسمان پايتخت در سه روز آتي صاف است و تنها در روز شنبه گاهي وزش باد مشاهده مي‌شود. کمترين ميزان دما در روز جاري در تهران ۲۴ و بيشترين ميزان آن ۳۷ درجه است. دماي هواي تهران در روز گذشته بين ۲۴ تا ۳۷ درجه و در روز يکشنبه بين ۲۵ تا ۳۸ درجه سانتيگراد متغير خواهد بود.

مرد ۴۰ ساله اسيدپاش دستگير شد
سرپرست دادسراي امور جنايي تهران گفت: مرد ۴۰ ساله مقصر حادثه اسيدپاشي پارک فدائيان اسلام تهران دستگير شده است. قاضي محمد شهرياري در گفتگو با فارس با اعلام اين مطلب افزود: شب گذشته ميان يک مرد 40 ساله و اعضاي يک خانواده در پارک فداييان اسلام درگيري لفظي رخ مي‌دهد. وي افزود: اين مرد با مخالفت خانواده حاضر در پارک مواجهه مي‌شود و بحث شديدي ميان آنها درمي‌گيرد. شهرياري گفت: پس از اين اتفاق مرد 40 ساله متهم به اسيدپاشي به منزل خود بازمي‌گردد و با يک دبه اسيد به پارک رفته و فارغ از اينکه چه افرادي در مقابلش هستند شروع به اسيدپاشي مي‌کند. سرپرست دادسراي امور جنايي تهران با اشاره به اين مطلب که اين فرد در همان محل دستگير شده و اعتراف کرده، گفت: مصدومان جراحت سطحي برداشته‌اند و حال عمومي‌آنها خوب گزارش شده است. قاضي شهرياري با رد هرگونه ارتباط اين حادثه با حوادث روز چهارشنبه گفت: اين موضوع يک موضوع کاملا شخصي بوده است.

در دو ماهه اخير سال جاري؛
بيش از يک هزار نفر مددجوي کميته‌امداد بوشهر از اردوهاي فرهنگي بهره مند شدند

بوشهر- خبرنگار تجارت : مدير کل کميته‌امداد استان بوشهر از اعزام و بهره مندي يکهزار و 194 نفر از جوانان و نوجوانان خانواده‌هاي تحت حمايت اين نهاد به اردوهاي فرهنگي و تفريحي خبر داد.
به گزارش سايت خبري کميته‌امداد، احمد لطفي مدير کل کمته‌امداد استان بوشهر، در جلسه بررسي وضعيت فرهنگي مددجويان تحت حمايت، اظهار داشت: اين نهاد مقدس در راستاي ارتقاء وضعيت فکري و فرهنگي جامعه مورد حمايت خود، توجه ويژه به جوانان و نوجوانان تحت حمايت را در عرصه‌هاي مختلف علمي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و ... از اهداف اصلي برنامه اي خود قرار داده است.
 در همين رابطه با اجراي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي متنوع زمينه بهبود وضعيت ، توسعه نشاط و همچنين توانمند سازي فکري و فرهنگي آنان را به وجود آورده است.
مدير کل کميته‌امداد استان بوشهر با بيان اينکه يکي از ويژگي‌هاي متمايز فعاليت‌هاي فرهنگي امداد، آموزش بر مبناي خانواده محوري مي‌باشد، گفت: اين برنامه‌ها متناسب با نيازهاي جامعه مورد حمايت، از جمله زنان سرپرست خانوار، دانشجويان و دانش آموزان، فارغ التحصيلان دانشگاهي و پسران و دختران غير محصل بازمانده از تحصيل انجام مي‌شود.
لطفي از اعزام يکهزار و 194 نفر جوان و نوجوان مددجوي تحت حمايت کميته‌امداد به اردوهاي فرهنگي خبر داد و گفت: در اين اردوها،کلاس‌هاي آموزشي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي ،مهدويت ،آشنايي با سبک زندگي اسلامي‌و ديني، کارگاه حجاب و عفا ف و کارگاه پيشگيري از اعتياد و ... پيش بيني و برگزار شده است.
مدير کل کميته‌امداد استان بوشهر هدف از برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي ويژه مددجويان اين نهاد را تحکيم بنيان خانواده با ارائه‌اموزش‌هاي عمومي،حفظ اصالت کانون خانواده، ارتقاء اميد به زندگي، تأمين سلامت روان، پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي، ارائه خدمات مشاوره‌اي توسط مشاورين ديني و خانواده و توانمندسازي خانواده‌ها مبتني بر فرهنگ سازي کارآفريني عنوان کرد.
مدير کل کميته‌امداد استان بوشهر در پايان خاطر نشان کرد: همه ساله در تمامي‌ايام سال به منظور ارائه خدمات فرهنگي به جوانان و نوجوانان تحت حمايت و خانواده‌هاي آنان، اردوهاي تخصصي و آموزشي، محافل انس با قرآن،جشنواره‌هاي قرآني،اردوهاي زيارتي مشهد مقدس و عتبات عاليات و ... برگزار مي‌شود.