مهدي الياسي
روزنامه نگار
m.elyasi89@gmail.com

هياهوي شکل گرفته عليه بانک مرکزي و نظام بانکي حول موضوع موسسه کاسپين را تنها مي‌توان واکنش بخش غيرمتشکل و غير رسمي‌اقتصاد ايران به شفافيت دانست. کساني که ايران را بهشت پول‌شويي و تبهکاري مالي مي‌ناميدند و اينک در آستانه هبوط از اين بهشت هستند.اقدامات بانک مرکزي و ستاد اقتصادي دولت در سه سال گذشته در خصوص شفاف‌سازي و ساماندهي بازار پول ابعاد گوناگوني داشت. از تصويب پيوستن به FATF براي اجراي قوانين مبارزه با پول‌شويي تا توجه به IFRS و تاکيد بر اين که بانک‌ها بايدصورت‌هاي مالي‌شان را به استانداردهاي بين‌المللي گزارشگري مالي نزديک کنند.
هر يک از اين تصميمات با واکنش و مقاومت بخش غير رسمي‌و غير شفاف اقتصاد ايران مواجه شد و اينک واکنش به ساماندهي موسسات مالي و تعاوني‌هاي اعتباري را شاهد هستيم.
در بازه زماني 1384 تا 1392 موسسات مالي و تعاوني‌هاي اعتباري، رويش قارچ گونه داشت. اين قارچ‌هاي سمي‌با سوء استفاده از عواطف مذهبي مردم و در فضاي خاص دولت‌هاي نهم و دهم روييد.
در کنار موسسات مالي و اعتباري، تکثير فزاينده تعاوني‌هاي اعتباري نيز از پديده‌هاي دولت مهرورزي و عدالت بود. تعاوني‌هايي که از اساس با دور زدن بانک مرکزي با اخذ مجوز از وزارت تعاون و در قالب تعاوني اعتباري مشغول به فعاليت شدند و در غياب نظارت وزارت تعاون و بانک مرکزي وقت، پا را از حيطه مجوز تعاوني اعتباري فراتر گذاشته و به فعاليت شبه بانکي روي آوردند.
در دولت يازدهم، بانک مرکزي با ديده‌باني بازار پول، ساماندهي بازار غيرمتشکل پولي را از اولويت‌هاي اصلي کشور دانست و ساماندهي موسسات مالي و تعاوني‌هاي اعتباري در دستور کار قرار گرفت.
اقدامات بانک مرکزي با مصوبه شوراي پول و اعتبار و با هماهنگي شوراي عالي امنيت ملي، قوه قضاييه و وزارت تعاون آغاز شد. براي حل اين مشکلات از يک سو نظارت جدي بانک مرکزي بر موسسات و تعاوني‌هاي اعتباري اجرايي شد. از سوي ديگر نيز براي موسسات و تعاوني‌هاي اعتباري داراي مشکل، راهکار انحلال يا ادغام در نظر گرفته شد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي نيز صدور مجوز براي تعاوني‌هاي اعتباري آزاد را متوقف کرد و صدور مجوز صرفا به تعاوني‌هاي شغلي در دورن ادارات، سازمان‌ها و کارخانه‌ها محدود شد.
موسسه کاسپين براي ساماندهي هشت تعاوني اعتباري غيرمجاز شامل فرشتگان، الزهراء ، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پيوند مشهد، بدر توس و اميد جلين، تاسيس شد. ساماندهي بازار غيرمتشکل پولي در حال طي کردن ايام گذار است. مشکلات موسساتي از قبيل موسسه کاسپين را بايد بخشي از مشکلات دوران گذار دانست. مسيري که کاميابي در پيمودن آن نيازمند همدلي و همراهي عمومي‌و رسانه‌هاي گروهي است نه تنش آفريني و دامن زدن به فضايي که صرفا همراهي و همدستي با فعالان بخش غيررسمي‌و غير شفاف اقتصاد را به ذهن متبادر مي‌کند.
امروز موسسه کاسپين درگير مسائلي است که ميراث شوم چند دهه مماشات با بخش غيرمتشکل و غيرشفاف نظام بانکي است. حل اين مسائل نيازمند اجماع ملي است و نه هياهوي جناحي و باندي. فراموش نکرده‌ايم که سال گذشته نيز موضوع تعاوني اعتباري ثامن الحجج نيز با همکاري بانک پارسيان ساماندهي شد و اين بانک با پرداخت سپرده‌هاي سپرده‌گذاران، اعتماد مردم به نظام بانکي را بازگرداند. همچنين همراهي بانک صادرات در حل و فصل مشکلات ورشکستگي موسسه مالي و اعتباري ميزان را ياد نبرده‌ايم.
بي‌ترديد موسسه اعتباري کاسپين نيز در ساماندهي تعاوني‌هاي اعتباري غيرمجاز کامياب خواهد بود و مسير ساماندهي اين موسسات و تعاوني‌ها و ساماندهي بازار غيرمتشکل پولي تا پايان پيموده خواهد شد اگر شکيبا باشيم و همدلانه و مسئولانه رفتار کنيم.
موسسات و تعاوني‌هاي اعتباري غيرمجاز، قارچ‌هاي سمي‌بازار پول هستند و ايران نبايد بهترين رويشگاه اين قارچ‌ها باشد.

آن سيلوين چسني
فايننشال تايمز
پيش از برگزاري انتخابات اهالي شمال پاريس با شور و شوق فراوان فعالان حزب جمهوري به جلو مکرون روبرو شدند که آنها را به راي دادن به نمايندگان اين حزب در انتخابات پارلماني تشويق مي‌کردند.امواج حمايت از آقاي مکرون بيانگر اين است که رئيس جمهور تازه فرانسه اکثريت کرسي‌هاي پارلمان را در 11 و 18 ژوئن به دست بگيرد.نظرسنجي ايپسوس از پيروزي 31.5 درصدي حزب مکرون خبر مي‌دهد که به معني کسب 400 کرسي از 577 کرسي است. اين يک پيروزي فوق العاده براي مکرون خواهد بود که به دنبال اعمال فشار براي اصلاحات است. درمقايسه با جمهوريخواهان راست ميانه که با رسوايي مالي روبرو هستند انتظار مي‌رود يک سوم کرسي‌هاي پارلماني را در دست گيرند.حزب جبهه ملي نيز احتمالا با شکست در پارلمان روبرو شوند. راي دهندگان به دادن يک فرصت به‌امانوئل مکرون تمايل دارند و انتخاب وي به عنوان رييس جمهوري انتظارات را بالا برد.راي دهندگان همچنين جذب وعده مدرن کردن سياست فرانسه مکرون شدندو نيمي‌از نامزدهاي پارلماني وي پيشتر درسياست نبودند. يکي از نامزدهاي پارلماني از حزب جمهوري به جلو مونير محجوبي 32 ساله است که متولد پاريس از پدر و مادري مراکشي است وي معتقد است تشنگي فرانسه براي تازگي و تنوع دليل مهم پيروزي مکرون بوده است. درحال حاضر نمايندگان پارلمان را مردان مسن سفيد پوست تشکيل مي‌دهند اين درحالي است که جامعه فرانسه ترکيبي از فرهنگ‌هاي مختلف است.پيروزي حزب مکرون در پارلمان يک شوک دموکراتيک به سياست کهنه فرانسه خواهد بود.
ترجمه : فاطمه مهتدي


وزير صنعت، معدن و تجارت از ساخت و توليد موتور سه سيلندر کم مصرف با همکاري شرکت‌هاي اتريشي و همچنين توافق با طرف‌هاي آلماني براي توليد موتورهاي يورو6 کم مصرف خبر داد.
به گزارش ايرنا، «محمدرضا نعمت زاده» پس از نشست با «هانس يورگ شلينگ» وزير دارايي اتريش، در ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: مرکز تحقيقات «آ.بي.آي- ABI) اتريش که سابقه اي طولاني در توليد موتور خودرو دارد، از يک سال پيش توافقنامه اي را براي همکاري با شرکت‌هاي ايراني و همچنين معاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري امضا کرده که بر پايه آن طراحي يک موتور مشترک آغاز شده است.وي توضيح داد: اکنون نمونه آزمايشگاهي اين موتور سه سيلندر کم مصرف و حافظ محيط زيست ساخته شده است و به زودي کارخانه توليد آن در قزوين با مشارکت بخش خصوصي راه‌اندازي مي‌شود.وزير صنعت، معدن و تجارت ابراز اميدواري کرد اين موتور در کمتر از 2 سال در کشور ساخته شود.وي همچنين از انعقاد قرارداد مشابهي با يک شرکت آلماني براي توليد موتورهاي يورو6 کم مصرف با هدف کيفي سازي بيشتر خودروهاي داخلي و صادرات آنها خبر داد و تصريح کرد: دستيابي به همه اين توفيق‌ها، از دستاوردهاي برجام است.به گفته نعمت زاده، در زمينه قطعات خودرو نيز گفت وگوهاي مفصلي با انجمن قطعه سازان اتريش انجام شده که به توافق قطعه سازان 2 طرف نيازمند است.وي اضافه کرد: اتريش در زمينه ساخت و توليد قطعات خودرو بسيار پيشرفته است و حتي قطعات مورد نياز بسياري از خودروهاي آلماني در اين کشور ساخته مي‌شود.
 اجراي برنامه راه پنج ساله براي توسعه ارتباطات با اتريش
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال برنامه راه پنج ساله اي براي توسعه ارتباطات و تعاملات با اتريش تهيه شد که به اين برنامه پايبنديم و همسو با آن اقدام مي‌کنيم.به گفته اين مسئول، محورهاي عمده اين نقشه راه در زمينه همکاري‌هاي علمي، فني و فناوري است؛ اکنون دانشگاه‌هاي ايران به برقراري ارتباط در همين چارچوب پرداخته‌اند و معاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري نيز با مرکزها و محققان علمي‌آنها ارتباط گرفته است؛ همچنين وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو همکاري‌هاي دوجانبه اي را آغاز کرده‌اند.
وي اضافه کرد: بتازگي شرکت گل گهر سيرجان خط توليد ورق‌هاي فولادي را با هدف تامين نياز بازارهاي داخلي و همچنين صادرات به ارزش بيش از 780 ميليون يورو آغاز کرده که قرار است تامين فاينانس و پوشش بيمه اي آن از سوي اتريشي‌ها انجام شود.به گزارش ايرنا، حجم تجارت دوجانبه ايران و اتريش در پايان سال 2016 به 377 ميليون يورو افزايش يافت.تحريم‌ها عليه ايران مناسبات 2 کشور را کاهش داد اما اکنون و پس از برجام روند رو به رشد و گسترده اي دارد.براساس آمارهاي گمرک ايران، مبادلات ‏تجاري 2 کشور از سال ١٣٩٠ تا پايان ١٣٩٣ به دليل اين تحريم‌ها از ٨١٨ ميليون دلار به ٣١٢ ميليون ‏دلار کاهش يافت. براساس اين آمار، از سال ١٣٩٠ تا چهار ماه منتهي به تيرماه 1394 حجم کل تجارت خارجي ميان ‏ايران و اتريش، ٢ ميليارد و 258 ميليون دلار بود که 98.2 درصد از آن مربوط به واردات ايران از اتريش مي‌شد. مهمترين کالاهاي صادراتي ايران به اتريش شامل محصولات کشاورزي و مواد غذايي، غلات، ميوه، سبزي، ‏داروهاي گياهي، فرش ‏دستباف، گليم، قاليچه و... و مهمترين اقلام وارداتي ايران از اين کشور شامل ماشين‌هاي صنعتي، برقي و رايانه اي، لوازم خانگي، دستگاه‌هاي ‏گيرنده و فرستنده، ريل، وسايل و تجهيزات راه آهن، مواد شيميايي، دارو و تجهيزات پزشکي و.... بود.
حجت‌الاسلام اکرمي‌در مراسم بزرگداشت شهداي ترور:
نماينده ادوار مجلس با تاکيد بر اينکه در دنياي ما هم ناکثين، هم قاسطين و هم مارقين هستند که بايد علي‌وار مقاومت کنيم گفت: اختلاف نظرهايي در جامعه وجود دارد، شايد در روش‌ها اختلاف‌نظر وجود داشته باشد اما ما نبايد روش‌ها را با بينش‌ها قاطي کنيم.خداي نکرده اصل را فضاي فرع نکنيم. اصول به جاي خود محفوظ ودرباره فروع با يکديگر حرف مي‌زنيم.
به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام سيدرضا اکرمي‌در مراسم بزرگداشت شهداي حادثه تروريستي اخير در تهران، با اشاره به رويدادهاي مهم تاريخي در خردادماه گفت: امسال رويداد ديگري براي خرداد رقم خورد و ۱۷تن از عزيزان ما به شهادت رسيدند که بين آنها روحاني، بانوان، کارمند مجلس داريم. در حرم امام (ره) نيز فردي بنام مازيار سبزعلي‌زاده که يک باغبان بود که بهشت امام را آبياري مي‌‌کرد، به شهادت رسيد. زندگينامه اين ۱۷ نفر را که مطالعه کردم، يک وجه مشترک دارند و آن پذيرش جمهوري اسلامي‌و ارادت به‌امام است.او ادامه داد:‌ وقتي امور فرهنگي مجلس تماس گرفت تا سخنران اين مراسم باشم ذهنم به صدر اسلام برده شد. ايام زندگي حضرت علي (ع) و حوادث خوارج را به ياد آورم. ما تاريخ ۱۴۰۰ ساله اسلام را در اين ۳۹سال انقلاب ديديم. در خطبه‌اي در نهج‌البلاغه‌امده که به حضرت علي خبر دادند يا علي همه خوارج کشته شدند حضرت فرمود خير همه خوارج کشته نشدند. از کلام امير اين چند نفر تروريست را مي‌توانيم بشناسيم. اينها قطعا از خوارج بودند اين حادثه دردناک و هولناک بود که يک مشتي به خانه ملت و حرم امام تجاوز کنند و عده اي را به شهادت برساننداو با طرح اين پرسش که خصوصيات و علايم خوارج چيست؟، اظهار کرد: امام علي مي‌فرمايد يکي از خصوصيات خوارج اين است که اينها گمراه‌اند و به گمراهي و کج راهي مي‌روند. انسان‌هاي ياغي و سرکشي که در مسير غلط حرکت مي‌کنند، انسان‌هاي بي‌خبري‌‌اند. نمي‌بينيد اسراييل جنايت کار در اين منطقه چه کرده است؟ اسراييلي که هيچ روزي بدون قرباني و به شهادت رساندن کسي و ويران کردن خانه کسي نبوده است.
اين نماينده سابق مجلس با اشاره به جنايت‌هاي دولت سعودي در يمن يادآور شد: روزي مساله سوريه تمام مي‌شود و شما که به عنوان مدافع حرم نماينده داشتيد، مي‌بينيد از سوريه به عنوان يک کشور چيزي مانده يا نه. اينها همه اين ويرانه‌ها و تخريب‌ها را مي‌بينند و عوض اينکه به کمک محروم و مظلوم بروند در حرم امام باغبان و زائر را مي‌کشند. در ميدان بهارستان و خانه ملت مراجعين دردمند را ميکشند اين يعني هم گمراه‌اند و هم ناآگاه.
او اضافه کرد: افراد خوارج کساني هستند که به دليل بي‌اطلاعي و ناآگاهي رهبرشان مي‌شود ابوبکر بغدادي و کارشان به جايي مي‌رسد که اسراييل جنايت‌کار را مي‌بينند اما مي‌گويند فعلا سراغ ايرانيان و شيعيان برويم. اين ايراني چه گناهي دارد‌؟ مراجعه کننده به مجلس جز درد مندي چه ويژگي‌اي دارد؟ اين خانم‌هاي فرهنگي چه گناهي داشتند؟ در آستانه شب ضربت خوردن امام علي تقاضا مي‌کنم به خاطر شهدا تاريخ و خصوصيات خوارج را بخوانيد و بدانيد جمهوري اسلامي‌فقط با ناکثين زمان امام علي مواجه نيست با قاسطين مواجه نيست بلکه با مارقين هم مواجه است.
اکرمي‌اظهار کرد: امام علي در چهار سال حکومت با اين سه دسته مواجه شد و در نهايت هم شب نوزدهم ماه مبارک به شهادت رسيد. در دنياي ما هم ناکثين، هم قاسطين و هم مارقين هستند که بايد علي‌وار مقاومت کنيم.او به جلسه علني روز چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي‌و بي‌توجهي نمايندگان به تهديد عوامل تروريستي اشاره کرد و گفت:‌ من گزارشات مجلس را گوش دادم. به نوبه خودم که يک روز نماينده بودم بر شهامت و مقاومت و متانت نمايندگان آفرين مي‌گويم.‌ آنها مثل يک روز عادي مجلس را پشت سر گذاشتند با اين که بيخ گوششان تيراندازي بود. اين نشان مي‌دهد مومنان شجاع و زمان‌شناس هستند که اينگونه مقاومت مي‌کنند.اين فعال فرهنگي افزود: به نوبه خودم از مجلس شوراي اسلامي‌و دکتر پزشکيان تشکر مي‌کنم که قرص و قاطع جلسه مجلس را ادامه دادند در حالي که نيروهاي حفاظتي و سپاهي همه عزيزيان کار خود را مي‌کردند. يادمان باشد ما استقلال را و آزادي و جمهوري اسلامي‌و قانون اساسي و ولايت فقيه را در کشور داريم که محکمات ماست. ما بايد اين محکمات را دنبال کنيم. در هر وضع و اوضاعي که پيش آمد ما مي‌خواهيم مستقل، آقا و توانا زندگي کنيم.اکرمي‌تصريح کرد: مساله قانون اساسي، تماميت ارضي و امنيت مملکت از محکمات است و اين‌ها را با هيچ چيزي معاوضه نمي‌کنيم. ولي کنار اينها گاهي متشابهات هست. شما را به خدا حواستان جمع باشد محکمات را فراموش نکنيد. ما چه زماني که‌امام راحل را داشتيم و چه اکنون که رهبر معظم انقلاب را داريم، اين رهبري و ولايت فقيه را محکمات مي‌دانيم. استقلال ايران جزو محکمات است. ما سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را در سياست خارجي جزو محکمات مي‌دانيم. ما بايد اينها را حفظ کنيم و خود را براي پاسداري از اينها آماده کنيم.
معاون وزير کشور:
معاون سياسي وزير کشور با بيان اين که تروريست‌ها جاي پايي در کشور ندارند، گفت: نيروهاي اطلاعاتي بر تمامي‌کشور مسلط هستند.
علي اصغر احمدي در حاشيه آيين گراميداشت شهداي ترور در مدرسه عالي مطهري در جمع خبرنگاران افزود: اين حوادث براي ما چيز جديدي نبود از دوران انقلاب و پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌با ملت ما همراه بوده است.احمدي اظهار داشت: از دوران انقلاب اسلامي‌و پس از آن ملت ما گرفتار ترور بوده که شهداي زيادي را تقديم انقلاب کرده است.وي خاطر نشان کرد: راه آن شهدا و چه شهداي اين دوران دقيقا اسمترار راه‌امام راحل است.معاون سياسي وزير کشور تاکيد کرد: وقتي با رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي، اين کشور و اين ملت با بنيه دفاعي قوي خود همين گونه در جهان مي‌درخشد براي همه جهانيان امنيت با وحدت ايران مثال زدني است.احمدي با بيان اين که چه دولت‌هاي تررويسم و چه تروريست‌هاي دولتي هرگز اين اتحاد را بر نمي‌تابند، افزود: جرياني مثل داعش را حتما جزو تروريست‌هاي دولتي مي‌دانيم که از سوي استکبار جهاني ايجاد شده است و اين نوع حرکات باز هم مثل سابق يک عمليات کاملا کور و فاقد ارزش بوده است که فقط جان 17 تن از عزيزان ما را گرفتند.وي گفت: همه بدانند اين مسايل نه تنها خللي در قدرت و وحدت ملي ما ندارد بلکه ما را مصمم تر مي‌کند تا روي ارزش‌هاي انقلاب و تماميت ارضي کشورمان بايستيم.احمدي خاطر نشان کرد: ما در ادامه راه با تدابير و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب همچنان از هويت خودمان دفاع مي‌کنيم.معاون وزير کشور درباره شباهت عمليات تروريستي با عمليات دهه 60 گفت: در دهه 60 منافقين در يک شرايطي اسلحه‌ها را به سرقت بردند و در يک فضا يارگيري کردند اما بعدها برابر تفکر امام راحل نتوانستند ابراز وجود کنند و دست به اسلحه بردند و ترورهايي را نيز انجام دادند و در بيشتر ترورهاي آن دوران، مردم را نشانه مي‌گرفتند.وي با اشاره به ترور برخي از مقام‌هاي رسمي‌کشور و اعضاي حزب جمهوري اسلامي‌در دهه 60 گفت: ترورهاي اول انقلاب در خانه‌هاي تيمي‌شکل مي‌گرفت و در بين کوچه و بازار بود اما امروزه شرايط عوض شده است و آنها در کشور جاي پايي ندارند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي:
دکترعقيلي در مسووليت‌هاي خود مي‌تواند نيروهاي متخصص و متعهدي در حوزه رسانه تربيت کند.
دکترعلي محمدنوريان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي‌در تقديرنامه‌اي خطاب به دکتر سيدوحيدعقيلي اززحمات وي درطول مسووليتش در روزنامه فرهيختگان قدرداني کرد.سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي‌دراين نامه بيان کرده است:بدينوسيله از تلاش‌هاي صادقانه و مجدانه شما در طي مدت مسووليت روزنامه فرهيختگان تشکر و قدرداني مي‌کنم و رجاء واثق دارم که جنابعالي درمسووليت‌هايي که به عهده داريد قادر خواهيد بود نيروهاي متخصص و متعهدي را دراين حوزه (رسانه) به جامعه تحويل دهيد ومطئنم که تمام مساعي خود را براي مساعدت به توسعه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران که همواره برآن تاکيد داشته‌ايد بکار خواهيد بست.