«تجارت» از درد و دل موتورسيکلت سواران پايتخت گزارش مي‌دهد؛
تجارت_محمدخادمي: موتورسيکلت به عنوان يکي از وسايل حمل و نقل به حساب مي‌آيد، در شهر تهران نزديک به 5/3 ميليون دستگاه موتورسيکلت وجود دارد، که از اين تعداد نزديک به 600هزار آن روزانه رهسپار مرکز شهر مي‌شوند، استقبال شهر نشينان از موتورسيکلت دلايل گوناگون دارد، موتور سواران به چند دسته تقسيم مي‌شوند، دسته نخست افرادي هستند که براي فرار از ترافيک اين وسيله را انتخاب مي‌کنند تا در زمان ترافيک از لابه لاي خودروها عبور کنند و مدت زمان کمتري را در ترافيک گرفتار شوند، دسته دوم افرادي هستندکه اين وسيله را براي تفريح مورد استفاده قرار مي‌دهند که اين افراد کمترين ميزان را تشکيل مي‌دهند، دسته سوم افرادي هستند که به دليل اينکه قدرت خريد خودرو ندارند و به يک وسيله نقليه احتياج دارند اقدام به خريد موتورسيکلت مي‌کنند، اما دسته آخر افرادي هستند که از اين وسيله براي کسب و کاراستفاده مي‌کنند و هر روز صبح راهي معابر پايتخت مي‌شوند تا با جابه جا کردن کالا و مسافر بتوانند خرج خانواده شان را به دست آورند، اين موتور سواران با همه خطراتي که تهديدشان مي‌کند و از هيچ گونه خدماتي بهره مند نيستند مورد بي مهري مسئولان قرار مي‌گيرند که در ادامه درد و دل راکبان پيک موتوري را مي‌خوانيد:
آمار چه مي‌گويد
در کل کشور 11 ميليون دستگاه موتورسيکلت وجود دارد، که اين تعداد موتورسيکلت معادل 44 ميليون دستگاه خودروي شخصي توليد آلودگي مي‌کند، يعني سهم 19 درصد آلودگي تهران را برعهده دارند، از اين تعداد موتور سيکلت5/3 ميليون دستگاه از موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري در تهران تردد دارند و طبق آمار‌هاي مرکز کنترل کيفيت هواي شهر تهران روزانه نزديک به 600هزار موتور سيکلت در محدوده منطقه12 تهران (مرکزپايتخت) اقدام به تردد مي‌کنند.طبق آمار رئيس پليس پيشين تهران تردد 70 درصد موتورها در تهران مربوط به حوزه اشتغال بوده و براي امرار معاش انجام مي‌شود و فقط 30 درصد براي امورات شخصي است. البته نبايد ناديده گرفت که حدود 40 درصد از جان باختگان حوادث رانندگي در تهران را موتورسيکلت سواران تشکيل مي‌دهند، که اين ميزان در کشورهاي با سطح درآمد بالا بين 5تا18 درصد است.
چرا موتورسيکلت با کيفيت توليد نمي‌شود
شايد يکي از دلايل برخورد زياد ماموران نيروي انتظامي‌با راکبان موتور سوار توليد زياد آلودگي هوا از سوي اين وسايل است، که در اين خصوص «علي مرادي» يکي از موتور سيکلت داراني که پاتوقش در ميدان ولي عصر است، مي‌گويد:« مردم که اين وسايل را توليد نمي‌کنند و تنها به عنوان مصرف کننده هستند، آلودگي هوا در مرحله نخست دودش به چشم خود ما موتور سواران مي‌رود که صبح تا شب در معابر شهر تردد مي‌کنيم، بنابراين مسئولان بايد با توليد کنندگان اين وسايل برخورد کنند تا محصول با کيفيت تر به بازار عرضه کنند.همچنين توليد کنندگان موتورسيکلت در کشور در زمان فروش محصولات شان اقدام به ارائه کلاه‌ايمني نمي‌کنند و هيچ نهادي نيز به اين موضوع نظارت ندارد، اگر کلاه‌ايمني يکي از قواعد راکبان براي استفاده از موتور سيکلت به حساب مي‌آيد بايد کارخانه‌هاي توليد کننده موتور سيکلت اين کلاه‌ها را در اختيار مصرف کنندگان قرار دهند، مثل اين مي‌ماند که توليدکنندگان خودرو کمربند ايمني را به روي محصولات شان نصب نکنند.»او ادامه مي‌دهد:« متاسفانه نگاه مسئولان و افراد جامعه به قشر موتور سوار نگاه مزاحمان شهري است، در صورتي که اگر اين افراد نياز مالي نداشته باشند هيچ گاه حاضر نمي‌شوند از اين وسيله پر خطر استفاده کنند.»اين راننده موتور سيکلت در پاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اينکه بسياري از موتور سواران توجهي به قانون راهنمايي و رانندگي نمي‌کنند و باعث برهم زدن نظم تردد جامعه مي‌شوند؟ پاسخ مي‌دهد:« حجم موتورسيکلت در شهر تهران بسيار زياد است و اگر اندکي از اين حجم وسيع بي نظمي‌کنند مردم تصور مي‌کنند که تمام موتور سواران به قانون راهنمايي و رانندگي توجه نمي‌کنند.»
شهرداري به دنبال سودآوري از موتور سواران
در اين ميان يکي ديگر از موتور سواراني که خود را «ناصر ملکي» معرفي مي‌کنند و شغلش ثابتش مسافرکشي با موتور است مي‌گويد:« به دليل اينکه اين کار شغل اصلي من است و با اين کار خرج زندگي ام را تامين مي‌کنم مدام اخبارحوزه کاري ام را دنبال مي‌کنم، به طوري که به تازگي مسئولان اعلام کرده‌اند که موتور سيکلت‌ها بايد همانند خودروها معاينه فني بگيرند، در صورتي که اين وظيفه کارخانه‌هاي توليدکننده موتور سيکلت است که معاينه فني آن را تهيه کنند نه اينکه مصرف کننده اقدام به تهيه معاينه فني کند.»او ادامه مي‌دهد:« شهرداري تهران به دنبال به دست آوردن سود است و طرح معاينه فني براي موتورسيکلت‌ها تنها يک طرح پول ساز براي شهرداري به حساب مي‌آيد و هيچ کمکي به کاهش آلودگي هوا نمي‌کند، چرا که همه موتورسيکلت‌ها کاربراتوري هستند و معاينه فني هيچ تغيير در سيستم موتور نمي‌کند، بنابراين حجم ميليوني موتوري که درپايتخت است اگر بخواهند تنها 10 هزار تومان بابت معاينه فني به شهرداري بدهند مبلغ قابل توجهي مي‌شود.»به گفته اين راننده موتور سيکلت شهرداري به دنبال سود آوري از تردد موتور سيکلت‌ها است، چرا که به دنبال اجرا کردن طرح زوج و فرد و طرح ترافيک براي موتور سيکلت‌هاست و اين طرح با هدف کاهش تردد موتورسيکلت‌ها به محدوده مرکز شهر نيست، بلکه شهرداري به دنبال اين است که طرح تردد به محدوده مرکز شهر را نيز به موتور سواران بفروشد.»
«ملکي» مي‌افزايد:« اگر شهرداري به دنبال ساماندهي موتورسيکلت‌ها در محدوده بازار تهران است نخست چرخي‌هايي را که اقدام به حمل بار در محدوده بازار مي‌کنند و مشکلاتي را براي تردد عابران و خودروها به وجود مي‌آورند ساماندهي کند و دوم اينکه طرح توليد موتور سيکلت برقي را با هزينه مناسب براي مصرف کنندگان فراهم کند.»
بيمه نداريم
يکي ديگر از افرادي که با موتور امرار معاش مي‌کند، «حامد تاج مير» است، او نيز دل پري از مسئولان دارد، به خبرنگار «تجارت» مي‌گويد:« افرادي که با موتور کار مي‌کنند از هيچ خدمات بيمه اي برخوردار نيستند و به جاي اينکه مسئولان مربوط کمک کنند تا اين حجم وسيع از موتورسواران را بيمه تامين اجتماعي کنند مشکلات فعاليت را نيز به وجود مي‌آورند.»او درپاسخ به سوال خبرنگار «تجارت» درباره اينکه مسئولان چه کمکي براي بيمه اين قشر بايد انجام بدهند؟ پاسخ مي‌دهد:« مي‌توانند موتور سواراني که خرج زندگي شان را از مسافرکشي و حمل بار به دست مي‌آورند همانند رانندگان نيسان و تاکسي از مزاياي بيمه تامين اجتماعي برخوردار کنند، نه اينکه نمايندگان مجلس قانوني را به تصويب برسانند که موتور سواران حق ندارند مسافر و بار جابه جا کنند.»
اين موتور سوار مي‌گويد:« اين روزها به دليل بيکاري که در جامعه وجود دارد جمعيت قابل توجهي از بيکاران با موتور مشغول به کار هستند و جا دارد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌و وزارت کار تلاش کنند قانوني به تصويب برسانند تا افرادي که با موتور مشغول به کار هستند با يکسري تغييرات و اصلاحات به کار خود ادامه دهند نه اينکه در سال اشتغال و توليد ملي که از سوي مقام معظم رهبري نامگذاري شده است باعث بيکار شدن نيروي انساني شوند.»او درپاسخ به سوال ديگر خبرنگار «تجارت» درباره اينکه چه اقداماتي بايد انجام شود تا شغل پيک موتوري‌ها قانوني شود؟ پاسخ مي‌دهد:« قانوني به تصويب برسد که راکب و ترک نشين آن از کلاه‌ايمني استفاده کنند آن وقت اجازه مسافر کشي صادر شود، رانندگان اين وسيله نقليه از خدمات بيمه تامين اجتماعي بهره مند شوند، در صورتي که مقررات رعايت شود حمل بار بلا مانع شود(يک الگويي در نظر گرفته شود)، روند بدست آوردن گواهينامه سريع تر انجام شود نه اينکه چندين ماه طول بکشد تا فرد به گواهينامه موتور دسترسي پيدا
کند.»
درخارج هم همين طور است
«علي رضا بختياري »يکي از جوانان موتور سواري است که در محدوه چهارراه طالقاني خيابان ولي عصر با موتور خود مسافر کشي مي‌کند، مي‌گويد:« موتور سواران مسافرکش در شهرتهران هرکدام يک پاتوقي دارند و ديگر موتور سواران به حريم ديگري براي مسافرکشي مراجعه نمي‌کنند.» او ادامه مي‌دهد:« هنري ندارم وقبلا با موتور در رستوران کار مي‌کردم و غذا براي مشتريان مي‌بردم اما به دليل طولاني بودن زمان فعاليت تصميم گرفتم با موتور کار کنم تا شب‌ها زود تر به خانه بروم.»اين موتور سوار درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اينکه از شغلت راضي هستي؟ مي‌گويد:« روزانه بين 70تا130 هزار تومان درآمد دارم و در اين ترافيک تهران کمک حال خيلي از افراد که مي‌خواهند از شر ترافيک خلاص پيدا کنند مي‌شوم و به موقع آنها را به محل مورد نظر شان مي‌رسانم، من براي هرمسافر نيز کلاه‌ايمني دارم، اما متاسفانه ماموران راهنمايي و رانندگي هر از گاهي بي دليل اقدام به متوقف کردن موتورسيکلتم مي‌کنند.»«بختياري» به وضعيت خارج از کشور اشاره مي‌کند، مي‌گويد:« در کشور هند وچين که جمعيت زيادي در شهر‌ها زندگي مي‌کنند موتور سيکلت زياد تردد مي‌کند و موتور سيکلت نقش مهمي‌در حمل و نقل اين کشور‌ها دارد، حتي موتور سيکلت‌ها براي مسافرکشي نيز طراحي شده‌اند و سهمي‌ را در حمل و نقل عمومي‌کشورشان برعهده دارند.»او ادامه مي‌دهد:« در کشورهاي شرق آسيا همانند ژاپن و کره نيز موتور سيکلت نقش مهمي‌در حمل و نقل مردم دارد.»
مشکلات را پيگيري کرده‌ايم
براي اينکه اين موضوع را بيشتر بررسي کنيم به سراغ «فتحعلي مرادي» نايب رئيس اول اتحاديه صنف حمل و نقل بار سبک شهري و پيک موتوري رفته‌ايم، او در اين باره مي‌گويد:«درحال حاضر نزديک به 500 دفتر پيک موتوري در سطح شهر تهران فعاليت دارند که در هر يک از اين مراکز بين 10تا20 نفر موتور سوار مشغول به کار هستند، که جمعيت نزديک به 8هزار نفر تحت پوشش اتحاديه فعاليت مي‌کنند. دفاتر پيک موتوري بعد از تاييد شدن از طرف اتحاديه بايد تاييديه اداره‌اماکن نيروي انتظامي‌را نيز بگيرد و سپس اين مراکز از راننده‌هاي مورد اطمينان استفاده
مي‌کند.»او درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اينکه تاکنون اتحاديه اقدامي‌براي برطرف کردن مشکلات راکبان موتور سيکلت که از اين طريق کسب درآمد مي‌کنند، کرده است؟ پاسخ مي‌دهد:« بارها موضوع بيمه تامين اجتماعي اين افراد را از سازمان تامين اجتماعي پيگيري کرده‌ايم که متاسفانه اين نهاد بيمه گذار توجهي به اين درخواست اتحاديه نکرده است و آن طور که پيداست تعريف شغلي در اداره بيمه براي پيک موتوري‌ها صورت نگرفته است.»
«مرادي» درپاسخ به سوال ديگر خبرنگار«تجارت» درباره اينکه چه صنفي در رديف فعاليت پيک موتوري‌ها قرار مي‌گيرد که از خدمات بيمه اي برخوردار هستند؟ پاسخ مي‌دهد:« وانت‌هاي بار بري از جمله صنف‌هاي هستند که هم رديف فعاليت‌هاي پيک موتوري‌ها هستند و در حال حاضر وانت بار‌ها از خدمات بيمه اي برخوردار هستند و در صورتي که سازمان بيمه در اين خصوص اقدامي‌انجام دهد گام بلندي براي اين قشر زحمت کش که در سرما و گرما با موتور به شهروندان خدمات رساني مي‌کنند، برداشته مي‌شود.»
هيچ نهادي توجه ندارد
«صادق کامران ليسار» دبير اتحاديه صنف حمل و نقل بار سبک شهري و پيک موتوري تهران نيز به خبرنگار ما مي‌گويد:« موتور سيکلت سواران از هيچ خدماتي بهره مند نيستند و اين افراد به دليل اينکه کارفرما ندارند و به شکل اختياري فعاليت دارند از مزاياي بيمه برخوردار نشده‌اند و اين موضوع مهم‌ترين نياز راکبان پيک موتوري است.»
او درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اينکه اتحاديه تاکنون چه اقداماتي را براي بيمه پيک موتوري‌ها انجام داده است؟ پاسخ مي‌دهد:« اين موضوع را از 4سال پيش در دستور کار اتحاديه قرار داده‌ايم، که تاکنون به مرحله اجرا نرسيده است، جلساتي با تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران برگزار کرده‌ايم، با مسئولان سازمان تامين اجتماعي بارها نامه نگاري کرده‌ايم و همچنين نشست‌هايي با نمايندگان دوره قبل مجلس تشکيل داده‌ايم که متاسفانه تا کنون هيچ اقدامي‌صورت نگرفته است.»اين عضو اتحاديه پيک موتوري‌ها در ادامه صحبت‌هايش مي‌افزايد:«از ديگر مشکلات پيک موتوري‌ها اين است که دولت، شهرداري و ستاد تبصره 13 هيچ خدماتي را براي موتور سيکلت‌ها انجام ندادند و حتي اقدام به جمع آوري موتورسيکلت‌هاي فرسوده نيز نکرده است.»او به طرح موتور سيکلت‌هاي برقي که از سوي شهرداري تهران به مرحله اجرا در آمد اشاره مي‌کند، مي‌گويد:« قبل از اينکه مسئولان شهرداري تهران بخواهند اين طرح را مورد اجرا قرار دهند اتحاديه اعلام کرد که مدل اين موتور سيکلت‌ها براي پيک موتوري مناسب نيست، اما توجه به اين موضوع نکردند و راکبان موتور سيکلت نيز از طرح خودروهاي برقي به دليل طراحي و قيمت آن استقبال نکردند.»
تاكيد رئيس كل بيمه مركزي
بر شفافيت صورت‌هاي مالي شركت‌هاي بيمه

همتي در نشست صميمي‌با مديران عامل شركت‌هاي بيمه بر ضرورت شفافيت صورت‌هاي مالي و كفايت ذخاير شركت‌هاي بيمه در راستاي حمايت از ذينفعان صنعت بيمه تاكيد كرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌و امور بين الملل، در نشست صميمي‌روز گذشته مديران عامل شركت‌هاي بيمه با رئيس كل بيمه مركزي كه به دعوت سنديكاي بيمه گران ايران صورت گرفت، موضوعات مهمي‌چون اجراي آيين نامه حاكميت شركتي، بيمه درمان تكميلي و ذخاير شركت‌هاي بيمه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
دكتر همتي، ضمن قدرداني از شركت‌هاي بيمه كه در تامين و پوشش خسارت‌هاي مهم و متعدد سال۹۵ فعالانه حضور داشتند گفت: تداوم حمايت بيمه مركزي از شركت‌هاي بيمه به عنوان يك اصل هميشه پابرجاست.
رئيس كل بيمه مركزي همچنين از انسجام و هماهنگي شركت‌هاي بيمه در صدور بيمه نامه اتومبيل‌هاي صفر كيلومتر نيز تقدير كرد و گفت: سياست اتخاذ شده براي صدور اين نوع بيمه نامه و با راهبري بيمه ايران بايد ادامه يابد.
دكتر همتي همچنين بر ضرورت شفافيت صورت‌هاي مالي و كفايت ذخاير شركت‌هاي بيمه در راستاي حمايت از ذينفعان صنعت بيمه تاكيد كرد و در خصوص نحوه اجراي آيين نامه حاكميت شركتي و ارزيابي ريسك صحيح بيمه درمان با مديران عامل بحث و گفتگو كرد.

مديرعامل شرکت بيمه "ما":
برجام فرصت تعامل صنعت بيمه ايران با دنيا را فراهم کرد

مجيد صفدري، مدير عامل بيمه "ما" با اشاره به رشد صنعت بيمه تاکيد کرد که به نتيجه رسيدن برجام گامي‌بزرگ در جهت تعامل صنعت بيمه کشور با دنيا بود و بايد از اين فضاي به وجود آمده نهايت استفاده را برد.
در سال‌هاي اخير شرکت بيمه "ما" به عنوان يکي از برترين شرکت‌هاي فعال در حوزه بيمه شناخته شده است. حضور مهندس صفدري در راس اين شرکت، عاملي براي کسب موفقيت‌هاي روزافزون اين مجموعه است. طرح حمايت از پلنگ ايراني و روستاييان توسط بيمه "ما" دليلي شد تا روز سه شنبه هفته گذشته دکتر جهانگيري، معاون اول رييس جمهور از مهندس مجيد صفدري تقديري را به عمل آورد و وي را مستحقق جايزه روز محيط زيست بداند. به همين بهانه پاي صحبت‎هاي مهندس صفدري نشستيم. او در گفت‎و گو رويداد۲۴ با اشاره به رشد صنعت بيمه تاکيد کرد که به نتيجه رسيدن برجام گامي‌بزرگ در جهت تعامل صنعت بيمه کشور با دنيا بود و بايد از اين فضاي به وجود آمده نهايت استفاده را برد.
بيمه به عنوان يک صنعت سودده در ايران شناخته مي‌شود؟
بازدهي صنعت بيمه فاصله بين دريافت حق بيمه تا پرداخت خسارت است که به آن رسوب منابع مالي مي‌گويند. وقتي ما بيمه نامه اي را صادر مي‌کنيم زمان پرداخت خسارت بسيار اهميت دارد يعني اينکه کي، به چه صورت و به چه ميزان قرار است اين پرداخت انجام شود. اين فاصله براي شرکت‌هاي بيمه بسيار حياتي است زيرا سودهي آن‌ها در اين بخش خود را نشان مي‌دهد. در صنعت بيمه عمليات بيمه گري به دليل خسارت، هزينه‌هاي سربار، ماليات و عوارض... سود آنچناني ندارد. در همه دنيا هم اينگونه است. پس اين رسوب منابع مالي است که مي‌تواند سود را به سمت شرکت‌هاي بيمه سرازير کند. شرکت‌هاي بيمه براي اداره و سوددهي نياز به سرمايه گذاري در بخش‌هاي مختلف دارند و آن شرکت‌هايي موفق تر هستند که از اين فرصت‌ها به بهترين نحو استفاده کنند.
بسياري از اقتصاددانان معتقدند بانک‌ها به دليل آنکه وارد بنگاه داري شده‌اند وظايف اصلي خود را فراموش کردند. به نظر شما سرمايه گذاري شرکت‌هاي بيمه در حوزه‌هاي مختلف آن‌ها را با همين انتقاد روبرو نمي‌کند؟
آيين نامه شماره 60 تکليف سرمايه گذاري شرکت‌هاي بيمه را مشخص کرده است. شرکت‌هاي بيمه مي‌توانند بخشي از منابع مالي خود را در بورس، ملک، طرح‌هاي عمراني و ... سرمايه گذاري کنند. وظيفه بانک‌ها در تمام دنيا واسطه گري مالي است و همين تعريف نشان مي‌دهد که شرح وظايف آن‌ها با شرکت‌هاي بيمه کاملا متفاوت است. در همين رابطه جناب آقاي رييس جمهور اعلام کردند که بانک‌ها نبايد بنگاه داري اقتصادي کنند و وظيفه اصلي آن‌ها واسطه گري مالي است.
نقش برجام در بهبود شرايط صنعت بيمه چه بوده است؟
برجام موفقيتي بود که با تلاش‌هاي آقاي رييس جمهور و تيم مذاکره کننده کشورمان حاصل شد. برجام فرصتي را ايجاد کرد تا صنعت بيمه کشور با دنيا وارد تعامل شود. اين تعامل باعث شده که بسياري از ريسک‌ها از کشور ما دور شود. بي ترديد اگر برجام نبود و روال گذشته ادامه پيدا مي‌کرد با مشکلات اقتصادي زيادي مخصوصا در بيمه روبرو مي‌شديم.
 امروز شاهد تعاملات خوبي با شرکت‌هاي اروپايي در صنعت بيمه هستيم. امروز خوشبختانه کشتي‌ها و نفتکش‌هايي که در گذشته بيمه نبودند بيمه مي‌شوند و اين خود نشان از موفقيت ما در مذاکرات را دارد. پس از برجام فرصتي دست داد تا بتوانيم از علم و دانش متخصصان ديگر کشورها در راستاي موضوعات مختلف در صنعت بيمه استفاده کنيم. اکنون ما ارتباط خوبي با کمپاني‌هاي فرانسوي و سوييسي داريم و از طريق فرستادن مدرس توسط آن‌ها براي آموزش نيروهاي ما اتفاقات خوبي حاصل شده است. حال که برجام به سرانجام رسيده کشورهاي خارجي به دنبال سرمايه گذاري در ايران هستند.
صنعت بيمه در پيشبرد اهداف اقتصادي کشور چه نقشي را ايفا کرده است؟
صنعت بيمه بايد آرامش، آسايش و اطمينان خاطر لازم را براي سرمايه گذاران و تمام بيمه گذاران خود ايجاد کند. هدف اين صنعت کمک به چرخه اقتصادي کشور و فعاليت‌هاي حاصل از آن در جاي جاي ايران است. پرداخت خسارت توسط بيمه يعني حفظ منابع مالي. ما براي پيشرفت اقتصادي کشور نيازمند تزريق آرامش به تمام سرمايه گذاران هستيم و بي‌شک ادامه اين روند توام با موفقيت‌هاي مختلف در تمام عرصه‌هاي اقتصادي کشور خواهد شد.

محمد حبيبي تشريح کرد: چالش عدم توسعه بيمه‌هاي باربري
در گفتگو با محمد حبيبي مدير باربري، کشتي و هواپيماي بيمه معلم بعنوان يکي از شرکت‌هاي فعال و مطرح داخلي در حوزه بيمه‌هاي صنعت حمل و نقل در  رابطه با جايگاه بيمه باربري گفتگو کرده‌ايم.
بيمه‌هاي باربري بعنوان قديمي‌ترين رشته بيمه اي جهان همواره از اهميت ويژه اي برخوردار بوده است و از سوي ديگر به دليل تاثيرگذاري در شاخص توليد ناخالص داخلي کشورهاي جهان، موقعيت قابل توجه اي در پرتفوي شرکتهاي بيمه يافته است، از اين روي با محمد حبيبي، مدير بيمه‌هاي باربري ، کشتي و هواپيماي بيمه معلم بعنوان يکي از شرکت‌هاي فعال و مطرح داخلي در حوزه بيمه‌هاي صنعت حمل و نقل در رابطه با جايگاه بيمه باربري گفتگو کرده‌ايم.
 به نظر جنابعالي بيمه‌هاي باربري در رونق تجارت داخلي و خارجي از چه جايگاهي برخوردار مي‌باشد؟
بايد گفت يکي از اصلي‌ترين و قديمي‌ترين پوشش‌هاي بيمه اي   بيمه‌هاي دريايي هستند؛ پژوهشگران براين باورند که بيمه به شکل امروزي با بيمه‌هاي دريايي شروع شده و ما امروزه مي‌توانيم نقش آن را در حمل و نقل و توسعه تجارت به خوبي مشاهده کنيم. به طور کلي بيمه نامه‌هاي باربري به سه دسته تقسيم ميشود: داخلي، وارداتي و صادراتي تقسيم مي‌شود.
در دسته اول بيمه‌هاي باربري داخلي تابع قوانين داخلي و مقررات بيمه مرکزي هستند، در حالي که بيمه‌هاي صادراتي و وارداتي (ترانزيت) از موازين و مقررات و شرايط خاص بين المللي تبعيت ميکندکه نمونه‌هاي بارز اين پوشش‌ها عبارتند از کلوزهاي A،B،C
لازم بذکر است که حداقل اين پوشش‌ها مربوط به کلوز c و بالاترين پوششها به کلوز A يا پوشش بيممه اي تمام خطر ALL RISK مي‌باشد.
اين بيمه نامه‌ها باعث شده‌اند که حمل و نقل ، تجارت به اين راحتي که ما امروز شاهد آن هستيم انجام پذير باشد و رونق گيرد. بر اساس آمار‌هاي موجود امروزه بيمه نقش تاثير گذاري در حمل و نقل تجارتي داشته به ترتيبي که روزانه ۴۵ميليارد دلار در سراسر جهان با پوشش ريسک بيمه اي جابجا مي‌شود.
 بيمه‌هاي باربري در حال حاضر از چه موقعيتي در پرتفوي شرکت‌هاي بيمه برخوردار مي‌باشد؟
در حال حاضر سهم بيمه‌هاي باربري از صنعت بيمه کشور نزديک ۲درصد است، آمار سال‌هاي گذشته را که مرور مي‌کنيم نزديک۲ درصد پرتفوي صنعت بيمه يعني چيزي بالغ بر ۱۳۰يا۱۴۰ميليارد تومان پرتفوي اين رشته است که در حال گسترش هم هست. نکته اين که ساليانه تقريبا بين ۱۰تا۱۵ درصد اين رشته رشد داشته است. البته‌اميدواريم با اتفاقاتي که در پسابرجام مي‌افتد وضعيت اين رشته بهتر شود.
 بعنوان يکي از کارشناسان و مديران برجسته بيمه‌هاي باربري، چالش‌هاي اين رشته بيمه اي در صنعت بيمه کشور شامل چه مواردي مي‌شود؟
يکي از دلايل عدم توسعه يافتگي بيمه‌هاي باربري در کشور، متاسفانه ضعف دانش فني نزد شبکه فروش در صنعت بيمه است.که اين موضوع از چالش‌هاي اساسي صنعت بيمه است . بايد توجه داشت که چون اين رشته تخصصي است نماينده‌هايي که دانش فني اين رشته را دارند با نمايندگان ساير رشته‌ها قابل مقايسه نيستند. اصولا کسي که بخواهد در اين رشته کار کند و بتواند بازاري را جذب کند بايد اطلاعات مربوط به بازرگاني ، حمل ونقل و گمرک را داشته باشد. به همين دليل نيز معمولا نمايندگان خيلي جذب بازاريابي اين بيمه نامه نمي‌شوند. البته نمايندگاني که در صنعت بيمه تبحر و دانش لازم در حوزه حمل و نقل را کسب کرده‌اند خيلي موفق بوده‌اند.
خوشبختانه بيمه معلم در حوزه صنعت حمل و نقل موفق عمل کرده است و با برگزاري دوره‌هاي آموزشي در استان‌ها نمايندگان در اين حوزه با الفباي اين رشته آشنا شده‌اند.
يکي ديگر از چالش‌هاي موجود در حوزه باربري عدم استفاده از نرم افزارها است. بهره گيري از تکنولوژي جديد در حوزه باربري خيلي در صنعت بيمه رايج نيست ، ليکن بيمه معلم به دليل توسعه رشته حمل ونقل داخلي، اقدام به طراحي و فعال نمودن نرم افزارهاي خاص مربوط به اين رشته کرده که هم اکنون درحال بهره برداري
مي‌باشد.

مدير اتومبيل بيمه نوين تشريح کرد: چالش آيين نامه اجراي قانون شخص ثالث
 مدير بيمه‌هاي اتومبيل بيمه نوين: باتوجه به نقش حمايتي قانون، در صورت تصادف يک خودروي متعارف با يک خودروي لوکس، شرکت‌هاي بيمه تا سقف تعهد بيمه‌نامه مسؤول جبران خسارت هستند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه نوين، ابوالفضل جهانديده در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص ميزان تعهدات شرکت بيمه در تصادف با خودروهاي لوکس و سقف تعهدات در پرداخت خسارت اظهار کرد: در اين مورد بين کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد. يک عده معتقدند که چون قانون حمايتي است اگر شخصي با خودرويي لوکس تصادفي کند شرکت بيمه تا سقف تعهدات بيمه‌نامه مسؤول جبران خسارت است.
وي با اشاره به نظر رئيس کل بيمه مرکزي در اين مورد، خاطر نشان کرد: رئيس کل بيمه مرکزي پيش تر موضوعي را مطرح کرد و گفت که با توجه به اين‌که در قانون واژه متناظر آمده بايد به تناسب نصف ديه در ماه حرام و قيمت خودرو، خسارت جبران شود ولي در عين حال مدير حقوقي بيمه مرکزي موضوعي فقهي را در اين باره مطرح کرد و گفت که در زمان تصادف با خودروي لوکس نيز شرکت بيمه تا سقف تعهدات بيمه‌نامه مسؤول جبران خسارت است. ما نيز در شرکت بيمه نوين در چنين مواردي تا سقف تعهدات، خسارت را جبران مي‌کنيم.
مدير بيمه‌هاي اتومبيل بيمه نوين در پاسخ به اين‌که آيا به تازگي تخفيف عدم خسارت در بخش جاني و مالي با يکديگر تفکيک شده، اظهار کرد: درخصوص بيمه نامه‌هاي تمديدي بيمه نوين چون دسترسي به اطلاعات بيمه نامه وجود دارد اين تفکيک انجام شده ولي درخصوص بيمه نامه‌هاي تمديدي ساير شرکت‌ها چون دسترسي دقيق به اطلاعات وجود ندارد فعلاً اين کار انجام نمي‌شود.
جهانديده اضافه کرد: شرکت بيمه نمي‌تواند تخفيفي بيشتر از آنچه در قانون پيش‌بيني شده (۲.۵ درصد) روي بيمه‌نامه‌ها اعمال کند.
وي با اشاره به تأخير در صدور آيين‌نامه‌هاي اجرايي بيمه شخص ثالث نيز، گفت: نبود آيين‌نامه اجرايي بيمه شخص ثالث سردرگمي‌براي شرکت‌هاي بيمه به وجود مي‌آورد. مثلاً ماده ۳ قانون بيمه شخص ثالث جديد گفته است که راننده هم بايد ديه بگيرد، ولي هيچ آيين‌نامه‌اي در اين مورد تصويب نشده و در دادگاه‌ها نسبت به اين موضوع اختلاف‌نظر وجود دارد.
مدير بيمه‌هاي اتومبيل بيمه نوين، افزود: سامانه جامع خسارت که قرار بود تا ۹ ماه بعد از تصويب قانون جديد راه‌اندازي شود هنوز راه‌اندازي نشده مثلا قانون نيروي انتظامي‌را مکلف کرده تا اطلاعات خودروها را دراختيار شرکت‌هاي بيمه قرار دهد، ولي نيروي انتظامي‌مدتي است اين همکاري را قطع کرده اين در حاليست که بيمه مرکزي و شرکت‌هاي بيمه‌امادگي ارائه اطلاعات مربوط به خودروهاي داراي بيمه به صورت برخط را دارند.

اصلاح نرخ‌هاي بيمه درمان تکميلي در سنديکا
ويرايش جديد نرخ و شرايط بيمه درمان تکميلي در سنديکاي بيمه گران تهيه و به بيمه مرکزي ارسال شد.به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌سنديکاي بيمه گران، پس از جلسات متعدد کارشناسي در کارگروه تخصصي بيمه درمان و کميسيون فني سنديکا ، نرخ‌هاي بيمه تکميلي اصلاح و ويرايش جديد نرخ و شرايط اين نوع بيمه نامه به بيمه مرکزي ارسال شد.
لازم به ذکر است با توجه به زيان دهي و نابساماني بيمه تکميلي درمان و هشدار مديران عامل شرکت‌هاي بيمه در اين خصوص ، ضرورت بازنگري در شرايط پوشش بيمه‌هاي درمان و کنترل هزينه‌هاي نامتعارف اين رشته اولويت کاري سنديکا در سال جديد بود.

انتشار کتاب بيمه‌هاي مسئوليت توسط پژوهشکده بيمه
کتاب بيمه‌هاي مسئوليت نوشته شاراد شريواستوا و ترجمه دکتر علي‌دهقاني،سمانه عزيزنصيري،نادره سميع دارياني و دکترعليرضا دقيقي‌اصلي توسط پژوهشکده بيمه منتشر شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌پژوهشکده بيمه، کتاب بيمه‌هاي مسئوليت يکي از منابع موسسه بيمه هند در بيمه‌هاي مسئوليت است که مي‌تواند منبعي کارآمد به منظور ارتقاي دانش بيمه‌اي در حوزه‌هاي بيمه‌هاي مسئوليت باشد. اين موسسه با هدف ارتقاي دانش بيمه‌اي در کشور هند تاسيس و بدنه حرفه‌اي بيمه را در صنعت بيمه کشور شکل داده است.
بر پايه اين گزارش اين کتاب بر اساس رئوس مطالب تجديد نظر شده‌ي موسسه و به‌منظور استفاده‌ي شرکت کنندگان در آزمون‌هاي مختلف در دوازده فصل با عناوين مقدمه، زمينه حقوقي، صدور بيمه‌هاي مسئوليت، مسئوليت ناشي از قانون موضوعه، مسئوليت عمومي، بيمه مسئوليت کالا، بيمه مسئوليت‌هاي حرفه اي، بيمه مسئوليت‌هاي عمومي‌تجاري، بيمه مسئوليت مديران و سرپرستان، ساير بيمه نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي خارجي، خسارات و بيمه اتکايي تدوين شده است.
علاقه مندان جهت تهيه اين کتاب که به قيمت 17 هزار تومان ارائه مي‌شود، مي‌توانند به پژوهشکده بيمه واقع در سعادت آباد – ميدان شهيد تهراني مقدم – خيابان سرو غربي – نرسيده به ميدان قيصر امين پور(شهرداري سابق) – پلاک 43 مراجعه نمايند. همچنين خريد مجازي از طريق مراجعه به آدرس
 /htpp://bookstore.irc.ac.ir امکان پذير است.