سرريز سد طالقان همچنان ادامه دارد
يک مقام مسئول گفت: امسال براي چهارمين بار از آغاز بهره برداري از سد طالقان، اين سد به مرحله سرريز رسيد درحاليکه اين سد اولين بار در بهار سال ۸۶ و سپس در سالهاي ۸۹ و ۹۱ نيز سر ريز کرده بود. به نقل از شرکت آب منطقه اي تهران، عليرضا ارسطويي، مدير دفتر بهره برداري و نگهداري از تاسيسات آبي و برق آبي شرکت آب منطقه اي تهران با اشاره به سرريز شدن سد طالقان در تاريخ ۲۶ ارديبهشت ماه سال جاري گفت: با توجه به نزولات مناسب جوي در سال جاري و بر اساس آورد رودخانه طالقان در ماههاي گذشته، سرريز شدن سد طالقان در اواخر ارديبهشت پيش بيني شد.

افزايش 3 درصدي مصرف برق در يک هفته
در حالي که پيک مصرف برق هفته گذشته منتهي به ۱۹ خرداد ماه، به ۴۷ هزار و ۵۰۷ مگاوات رسيده بود، اين ميزان در ۲۰ خرداد ماه به ۴۹ هزار مگاوات نزديک شد.به نقل از وزارت نيرو؛ پيک مصرف برق (۲۰ خرداد سال جاري) ۴۸ هزار و ۹۰۱ مگاوات را به ثبت رساند که رکوردي جديد در سال جاري محسوب مي‌شود.اين درحالي است که در هفته گذشته منتهي به ۱۹ خرداد ماه، به ۴۷ هزار و ۵۰۷ مگاوات رسيده بود. به اين ترتيب پيک روز گذشته، نسبت به اوج مصرف هفته گذشته يکهزار و ۳۹۴ مگاوات يعني در حدود ۲.۹ درصد افزايش مصرف را نشان مي‌دهد.

واحد ۳ بخاري نيروگاه نکا وارد مدار شد
واحد ۳ بخاري نيروگاه شهيدسليمي‌نکا که از اواخر بهمن ماه گذشته به‌منظور حفظ آمادگي و پايداري توليد در فصل تابستان، تحت عمليات تعميرات ­اساسي قرار داشت، مجدداً به شبکه سراسري پيوست.به نقل از وزارت نيرو، با راه‌اندازي اين واحد با ظرفيت ۴۴۰ مگاوات، نيروگاه شهيد سليمي‌نکا با ظرفيت اسمي‌۲۲۱۴ مگاوات آماده پيک تابستان است.بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده، واحدهاي بخاري اين نيروگاه بعد از هر ۲۵ هزار ساعت کارکرد معادل توربين، تحت تعميرات نيمه اساسي و پس از ۵۰ هزار ساعت کارکرد، تحت تعميرات اساسي قرار مي‌گيرند، بر همين اساس قبل از اين ۴ نوبت تعميرات نيمه اساسي نيز در اين واحد انجام شد.
يک مقام مسئول در شرکت متن اعلام کرد:
مجري طرح توسعه فاز ۱۳ از آغاز عمليات لوله‌گذاري نخستين خط دريايي فاز ۱۳ خبر داد.
به نقل از وزارت نفت؛ پيام معتمد، مجري طرح توسعه فاز ۱۳ با بيان اين خبر افزود: لوله‌گذاري دريايي حدفاصل سکوي۱۳B و پالايشگاه خشکي اين طرح به طول ۹۶ کيلومتر توسط شناور اوشنيک ۵۰۰۰ شرکت تاسيسات دريايي از روز جاري با عمليات کشش خطوط ساحلي آغاز شده که طبق برنامه ظرف مدت ۷۵ روز به پايان خواهد رسيد.
وي با اشاره به اينکه بعد از اتمام عمليات اين خط لوله، بلافاصله خط لوله ۱۸ اينچي بين سکوي اصلي B و اقماري D به طول تقريبي ۶ کيلومتر توسط اين شناور انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: با اتمام لوله‌گذاري خطوط دريايي ۳۲و ۱۸ اينچ سکوهاي B و D اين طرح، امکان انتقال روزانه يک ميليارد فوت مکعب گاز ترش از مخزن پارس‌جنوبي به پالايشگاه خشکي فراهم مي‌شود.
به گفته اين مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس، در مرحله بعد و بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، اجراي خط لوله ۳۲ اينچي بين سکوي اصلي A و پالايشگاه خشکي به طول ۸۸ کيلومتر و خط لوله ۱۸ اينچي بين سکوي اصلي A و اقماري C به طول تقريبي ۶ کيلومتر توسط همين شناور انجام خواهد شد.
مجري طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبي گفت: با اتمام لوله‌گذاري خطوط دريايي فاز ۱۳ امکان برداشت روزانه دو ميليارد فوت مکعب گاز غني از پارس جنوبي فراهم مي‌شود.
بر اساس اين گزارش، طرح توسعه فاز۱۳ پارس جنوبي داراي چهار سکوي دريايي است که از طريق دو خط مجزاي ۳۲ اينچ، گاز ترش استخراج شده از ۳۸ حلقه چاه دريايي را به پالايشگاه خشکي واقع در ۲۰ کيلومتري کنگان مي‌رساند. اين طرح به منظور استخراج ۵۶ ميليون متر مکعب گاز غني از ميدان پارس‌جنوبي و توليد روزانه ۵۰ ميليون مترمکعب گاز شيرين، ۲۹۰۰ تن گاز مايع، ۲۷۵۰ تن اتان، ۷۵ هزار بشکه ميعانات گازي و ۴۰۰ تن گوگرد طراحي شده است.
مدير عامل شرکت پتروشيمي‌جم خبر داد: در صورت فراهم شدن شرايط امسال طرح ABS به طور کامل به بهره برداري مي‌رسد.
به نقل از ايلنا، حسين ميرافضلي مديرعامل پتروشيمي‌جم اظهارکرد: روند توليد با توجه به برنامه ريزي‌هاي انجام شده با ظرفيتي مطلوب درحال انجام است و در صورتي که تامين پايدار خوراک را در سال96 شاهد باشيم مي‌توان حدود2.5 ميليون تن محصول را روانه بازارهاي داخلي و خارجي کرد.وي با بيان اينکه در صورت دريافت خوراک بيشتر مي‌توانيم هر6 کوره توليد اتيلن را عملياتي کنيم، گفت: اکنون حدود4.5 کوره در حال فعاليت هستند و در صورت افزايش توليد اتيلن درپتروشيمي‌جم شاهد جهش در توليد باشيم.مدير عامل شرکت پتروشيمي‌جم ادامه داد: در سال جاري به دنبال افزايش ظرفيت در واحدهاي PE و HD هستيم و در صورت فراهم شدن شرايط امسال بهره برداري کامل از طرح ABS محقق خواهد شد.وي همچنين با اشاره به پيگيري عرضه سهام پتروشيمي‌جم در بورس‌هاي خارجي از جمله بورس استانبول، گفت: اين مسئله از سوي هلدينگ خليج فارس در حال پيگيري است.به گزارش نيپنا، مجتمع پتروشيمي‌جم با داشتن واحدهاي توليدي الفين، پلي اتيلن سنگين و سبک خطي، بوتادين و بوتن1، يکي از بزرگترين توليدکنندگان الفين درجهان و نيز محصولات پليمري درايران به شمار مي‌رود.شرکت پتروشيمي‌جم با توجه به تنوع دريافت خوراک و توليدات مختلف الفيني در منطقه پارس جنوبي داراي موقعيتي ويژه نسبت به ساير مجتمع‌هاي منطقه مي‌باشد. پتروشيمي‌جم با دريافت خوراک از فازهاي گازي پارس جنوبي و شرکت‌هاي پتروشيمي‌پارس و نوري و ارسال محصولات توليدي نظير هيدروژن، اتيلن، پروپيلن و بنزين پيروليز به شرکت‌هاي پتروشيمي‌نوري، مهر، فرساشيمي، پلي پروپيلن جم، مرواريد و خط اتيلن غرب نقش مهمي‌در چرخه توليد منطقه پارس جنوبي و نيز پتروشيمي‌آرياساسول دارد. بخشي از توليدات جم مانند پروپيلن، بنزين پيروليز در اين منطقه منحصر به فرد مي‌باشد. طراحي، ساخت و مديريت خط اتان توليدي از پارس جنوبي نيز از ديگر نقش‌هاي مهم اين شرکت است.
همچنين پتروشيمي‌جم يکي از بزرگترين صادرکنندگان محصولات پليمري ايران محسوب مي‌شود. درگروه محصولات پلي اتيلن سنگين، اين شرکت رتبه نخست صادرات را از آن خود نموده است. 80 درصد محصولات توليدي اين شرکت به بيش از 20 مقصد تجاري دنيا صادر مي‌شود.
مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه نفت از ارائه طرح توسعه ميدان آزادگان از سوي شرکت‌هاي بزرگ بين‌المللي نفتي همچون توتال، اينپکس و پتروناس خبر داد.
 به نقل از پايگاه اطلاع رساني شرکت ملي نفت ايران، سيد نورالدين شهنازي‌زاده گفت: توتال فرانسه، اينپکس ژاپن و پتروناس مالزي طرح مطالعاتي خود را براي توسعه ميدان نفتي آزادگان ارائه دادند.شهنازي زاده با بيان اينکه براي توسعه ميدان آزادگان با ۸ شرکت قرارداد محرمانگي امضا شده است، گفت: برخي از اين شرکت‌ها گزارش مطالعات خود را ارائه کرده‌اند و برخي ديگر هم در حال تکميل فرآيند مطالعه هستند. در ضمن به تدريج با برگزاري جلسه‌هايي در سطوح کارشناسي شرکت متن، اين گزارشات ارائه مي‌شود.
وي افزود: شرکت‌هاي "اينپکس ژاپن”، "شل”، "توتال”، "پتروناس مالزي”، "اني” و همچنين ”سي‌ان‌پي‌سي” چين از جمله شرکت‌هايي هستند که تمايل به حضور در مناقصه ميدان نفتي آزادگان را دارند.شهنازي زاده با تأکيد بر تدوين برنامه راهبردي توسعه ميدان آزادگان جنوبي در فاز دوم، بيان کرد: در فاز نخست توسعه اين ميدان براي دستيابي به رقم توليد روزانه ۳۲۰هزار بشکه نفت برنامه ريزي شده است، در فاز ۲ نيز اين رقم بر مبناي نتايج استخراج شده از فاز نخست خواهد بود.
روسيه، عربستان سعودي و قزاقستان
 به پيمان اوپک پايبند هستند

وزير انرژي روسيه گفت: عربستان سعودي، قزاقستان و روسيه به توافق اوپک پايبند هستند و براي تنظيم بازار با يکديگر همکاري خواهند کرد.
به نقل از پايگاه خبري اسپوتنيک، «الکساندر نواک» وزير انرژي روسيه، «خالد الفالح» وزير نفت عربستان سعودي و «کانات بوزامبايف» وزير نفت قزاقستان بار ديگر تاکيد کردند که به پيمان کاهش توليد نفت اوپک پايبند هستند. در همين حال «الکساندر نواک» گفت: درباره وضعيت کنوني با يکديگر صحبت‌هايي را انجام داده‌ايم و بار ديگر پافشاري مي‌کنيم که به تعهد کاهش توليد پايبند هستيم؛ ضمن اينکه بايکديگر براي تنظيم بازار همکاري خواهيم کرد. وزير انرژي روسيه تصريح کرد، مادامي‌که پيمان کاهش توليد نفت اجرا مي‌شود نيازي براي نشان دادن واکنش به هر پيشامدي که پيرامون کشورهاي عضو اوپک مي‌افتاد، نيست. «نواک» خاطر نشان کرد، در حال رصد وضعيت فعلي بازار هستيم و نيازي به نشان دادن واکنش نيست. قرار است اوپکي‌ها و برخي غير اوپکي‌ها توافق کاهش توليد را که از ابتداي سال جاري ميلادي آغاز شده، تا پايان مارس سال ۲۰۱۸ ميلادي با کاهش توليد روزانه تقريبا ۱.۸ ميليون بشکه، ادامه دهند.

ادعاي صادرات گاز مجاني به ترکيه صحت ندارد
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: با وجود دستگاه‌هاي نظارتي متعدد در کشور، ادعاي صادرات گاز مجاني به ترکيه که از سوي برخي‌ها عنوان شده، بي انصافي است و صحت ندارد.به نقل از شانا، حسين اميري خامکاني، عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌در شوراي اداري استان کرمان گفت: دستگاه‌هاي متعدد نظارتي در کشور وجود دارد که اجازه اين کار را نمي‌دهد و در کنار آن در وزارت نفت هيچ فردي بر اساس مسئوليت ديني و شرعي خود چنين کاري را دنبال نخواهد کرد.وي افزود: در سال 74 قراردادي بلندمدت با ترکيه براي صادرات گاز با اين کشور امضا شده بود که ترکيه‎اي‎ها با بيان اين‌که قيمت گاز در اين قرار داد بيشتر از نرخ جهاني است طبق مفاد قرارداد به داوري رجوع کردند و در داوري انجام گرفته شده قرار شد که از قبل، ميزان گاز فروخته شده مبلغي به ترکيه پس داده شود.اميري خامکاني تصريح کرد: ترکيه دوباره در سال 90 و 91 اين اعتراض را نسبت به اين‌که قيمت گاز ايران از قيمت‌هاي جهاني بالاتر است به دنبال گرفتن خسارت بودند که با دفاع دولت از وضع کيفي گاز اين ادعا رد و مقرر شد که بابت فروش به قيمت بالاتر از نرخ جهاني نيز مبلغي به ترکيه پس داده شود.عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌عنوان کرد: به هيچ وجه دادن پولي در ميان نبوده و فقط مقرر شده است که به صورت تهاتر و قسط بندي به‎جاي مبلغ مورد ادعاي ترکيه که به داوري هم رسيده نيز گاز داده شود و چيزي به عنوان گاز مجاني در ميان نبوده است.