پيک مصرف برق افزايش يافت
گزارش‌هاي رسمي‌وزارت نيرو حاکي از اين است که پيک مصرف برق در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، با افزايش ۸ هزار و ۵۷۲ مگاواتي روبرو شده است.
به نقل از وزارت نيرو، پيک مصرف برق در روز ۲۱خرداد با ثبت بالاترين رکورد خود به ۴۹ هزار و ۳۳۹ مگاوات رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته بيش از ۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات افزايش داشت.
همچنين پيک مصرف برق در مقايسه با روز شنبه حدود ۴۴۰ مگاوات رشد داشته است. در عين حال گزارش‌ها حاکي از اين است که کل مبادلات برق در روز گذشته برابر با يک هزار و ۷۵۰ مگاوات بوده است.

درآمد نفتي ۳۶ ميليارد دلاري ايران در ۲۰۱۶
بر اساس آمارهاي اداره اطلاعات انرژي آمريکا درآمد نفتي ايران در سال ۲۰۱۲ ميلادي ۶۸.۳ ميليارد دلار بود که رقم مذکور در سال ۲۰۱۶ به ۳۶.۲ ميليارد دلار رسيد.
به نقل از فايننشال تايمز، آمار و ارقام مربوط به زيان‌هايي که کشورهاي عرضه کننده نفت از کاهش قيمت نفت در طي 3 سال گذشته متحمل شده‌اند، آنچنان قابل توجه است که تنها کشورهاي بسيار معدودي با اقتصادهاي متنوع توانسته‌اند به سرعت خود را با شرايط جديد و قيمت‌هاي پايين وفق دهند.
ميزان درآمدهاي نفتي ايران در سال 2012 ميلادي 68.3 ميليارد دلار بود که رقم مذکور در سال 2016 به 36.2 ميليارد دلار رسيد.

افزايش فروش نفت عربستان در آسيا
عربستان براي يک پالايشگاه آسيايي در ژوييه نفت خام بالاتر از حجم تعيين شده در قرارداد خواهد فروخت.يک منبع صنعتي آگاه به رويترز گفت: شرکت آرامکو حجم قراردادي نفت خام را براي اين خريدار تامين خواهد کرد و به طور جداگانه موافقت کرده است حجم بيشتري بنا به درخواست اين خريدار عرضه کند.آرامکو ماه گذشته حداقل به دو پالايشگاه آسيايي اعلام کرد که سهميه نفت براي خريداران منطقه‌اي را کاهش خواهد داد که نخستين کاهش از زمان اجراي توافق کاهش توليد در ژانويه به شمار مي‌رود.آرامکو معمولا اطلاعيه‌هاي ماهانه اي به پالايشگاه‌ها و ساير خريداراني که قرارداد خريد دارند، در مورد سهميه‌هاي فروش به هر مشتري صادر مي‌کند.
با همکاري پژوهشگاه صنعت نفت؛
مدير طرح کک نفتي پژوهشگاه صنعت نفت، گفت: طرح احداث کارخانه توليد کک آندي، در مسير صنعتي شدن قرار دارد و تخصيص خوراک اين کارخانه با همکاري اين پژوهشگاه نهايي شده است.
به نقل از وزارت نفت؛ جواد ايوک‌پور، مدير طرح کک نفتي پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اين‌که طرح کک نفتي از سال ۹۱ با مشارکت شرکت ايميدرو آغاز شد، گفت: دليل اصلي راه‌انداري اين طرح نياز اين شرکت به کک نفتي به عنوان ماده اوليه توليد آلومينيوم بود از اين رو ايميدرو پروژه چند مرحله‌اي را با پژوهشگاه آغاز کرد که اين پروژه مطالعات خوراک و همچنين موضوعات مرتبط با کاهش گوگرد را شامل مي‌شود. در مراحل بعدي ساخت پايلوت، داده‌گيري و شبيه‌سازي طرح در دستور کار قرار گرفت.
وي با تاکيد بر اين‌که ظرفيت اين پايلوت حدود ۲بشکه خوراک در هر بچ است، افزود: اين پايلوت توانايي تست خوراک‌هاي مختلف و مناسب براي کک سازي را در شرايط مختلف عملياتي داشته و البته شباهت‌هاي زيادي به واحد صنعتي دارد؛ ضمن اينکه داده‌هاي مورد نياز براي طراحي واحد جديد را مي‌تواند فراهم کند.ايوک پور با بيان اين‌که طرح احداث کارخانه توليد کک آندي در مسير صنعتي شدن بوده و تخصيص خوراک اين کارخانه با همکاري پژوهشگاه نهايي شده، تصريح کرد: گزارش‌هاي زيست محيطي و مجوز آن با مشاوره پژوهشگاه اخذ شده است. همچنين بررسي‌هاي اوليه در زمينه احداث کارخانه انجام گرفته و در حال حاضر، تهيه اسناد مناقصه بين المللي در حال انجام است که بر اين اساس، اميدواريم تا تابستان سال آينده مراحل مناقصه اين پروژه نيز به اتمام برسد و احداث کارخانه هر چه سريعتر انجام شود.مدير گروه تبديل و بهينه سازي پژوهشکده پالايش با اشاره به انتخاب شرکت فرانسوي اکسنس براي تهيه گزارش امکان سنجي بيان کرد: پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان مشاور، بر روند فعاليت‌هاي فني تهيه گزارش توسط اين شرکت فرانسوي نظارت داشته و تمام مدارک ارسالي از سوي اين شرکت مورد بررسي قرار گرفته و پيشنهادات و نظرات متناسب از سوي پژوهشگاه به سازمان ايميدرو منتقل شده است.
وي به مراحل مختلف امکان‌سنجي اين پروژه اشاره کرد و افزود: امکان سنجي اين پروژه شامل دو فاز است که انتخاب ساختار فرايندهاي مناسب براي توليد کک نفتي با لحاظ کردن شرايط اقتصادي مناسب فاز اول اين امکان سنجي به حساب مي‌آمد. فاز دوم اين امکان سنجي، شامل بررسي ساختار منتخب، تخمين دقيق تر هزينه‌ها و زيرساخت‌هاي مورد نياز و آناليز اقتصادي بود. نتايج نهايي امکان سنجي بيانگر فاکتورهاي اقتصادي قابل توجه و بالا براي اين واحد است.ايوک پور با بيان اين‌که کارخانه قرار است در منطقه آزاد اروند احداث شود، تصريح کرد: اين کارخانه در زميني به مساحت ۵۰ هکتار با ظرفيت ۲۷ هزار بشکه احداث خواهد شد که از اين ميان ۲۰ هزار بشکه آن ته مانده برج تقطير در خلاء پالايشگاه آبادان است و حدود ۷ هزار بشکه آن به عنوان خوراک جانبي از ته ماند سنگين و پالايش شده يکي از واحدهاي پالايشگاه اراک تامين مي‌شود. از محصولات با ارزش اين کارخانه مي‌توان به کک نفتي آندي، ديزل با استاندارد يورو ۵ و نفتا به عنوان خوراک پتروشيمي‌اشاره کرد.وي با تاکيد بر اين‌که کک سازي از دو جنبه براي کشور حايز اهميت و بسيار استراتژيک است، افزود: مورد اول توليد کک مورد نياز صنايع به خصوص صنايع فلزي است که تا کنون براي رفع اين نياز به ميزان قابل ملاحظه‌اي کک از ديگر کشورها وارد ايران شده است. مورد دوم که مي‌تواند جنبه بسيار مثبتي را در بر داشته باشد ارتقاء کيفيت نفت کوره است.ايوک پور پژوهشگاه را در زمينه فرآيند کک سازي توانمند دانست و تصريح کرد: با توجه به تجربيات پژوهشگاه در زمينه کک سازي، وجود تجهيزات آزمايشگاهي و پايلوتي و تخصص‌هاي مختلف موجود در گروه‌هاي مختلف پژوهشگاه، امکان انجام طيف وسيعي از همکاري‌ها در اين حوزه با بخش‌هاي خصوصي و يا دولتي فراهم است.
پژوهشگاه صنعت نفت با همکاري مشترک سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو) به فناوري کک نفتي دست يافت و واحد نيمه صنعتي آن در شهريور ماه ۹۴ با حضور مديران دو سازمان افتتاح شد. فرآيند ککينگ، يک فرآيند ارتقاء کيفيت مهم و متداول در پالايشگاه‌هاي دنيا محسوب مي‌شود و فراورده‌هاي ميان تقطير و کک به عنوان محصولات اين فرآيند هستند که کک آن در صنايع فلزي مانند آلومينيوم‌سازي و فولاد مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
دبير کارگروه توسعه ميادين نفتي مناطق نفت‌خيز جنوب از تداوم مذاکره با چهار شرکت براي توسعه ميدان شادگان خبر داد.
محمدي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به‌امضاي تفاهم‌نامه بين مناطق نفت خيز جنوب و شرکت تنکو، اظهار کرد: زماني که تفاهم نامه بين مناطق نفت خيز جنوب و شرکت تنکو براي توسعه ميدان شادگان امضاء شد تيم فني اين شرکت کامل نبود و قرار شد يک مشاور براي خود در نظر بگيرند که ممکن بود اين مشاور داخلي يا خارجي باشد، اين شرکت در حال انتخاب مشاور براي انجام مطالعات مورد نظر است.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا مطالعه ميدان شادگان به جز شرکت‌ تنکو به شرکت‌هاي ديگري هم داده شده است يا خير، اظهار کرد: مطالعه ميدان شادگان علاوه بر تنکو به شرکت‌هاي پاسارگاد و شلمبرژه و کنسرسيوم پرگس نيز داده شده است.
مسئول کارگروه توسعه ميادين نفتي مناطق نفت خيز جنوب در مورد ميزان پيشرفت شرکت پاسارگاد در زمينه‌ي مطالعه ميدان شادگان، توضيح داد: اين شرکت روي ميادين کرنج، پارسي و شادگان در حال مطالعه است و احتمالا نتيجه مطالعه شادگان را زودتر از مخازن ديگر ارائه کند. مناطق نفت خيز جنوب با همه شرکت‌هايي که براي توسعه ميادين اظهار تمايل مي‌کنند به طور متوسط ماهي يک بار جلسه برگزار مي‌کنند.
محمدي در ادامه با اشاره به تداوم مذاکرات بين شرکت BP و مناطق نفت خيز جنوب اظهار کرد: BP اعلام کرده در آينده نزديک نتيجه بررسي پيش نويس مدل مناطق نفت خيز جنوب را ارائه مي‌کند و چنانچه شرکت ملي نفت ايران موافق باشد بين BP و مناطق نفت خيز جنوب HOA يا MOU امضاء خواهد شد.
وي در مورد مذاکرات بين مناطق نفت‌خيز جنوب با شرکت BP، اظهار کرد: قبل از اين که قراردادهاي جديد نفتي توسط وزارت نفت معرفي شوند شرکت BP با مناطق نفت خيز جنوب براي توسعه ميدان اهواز و بنگستان مذاکره داشت و شرکت BP همواره تمايل داشت با مناطق نفت خيز جنوب براي توسعه ميادين اهواز همکاري کند.
صرفه‌جويي200ميليون توماني در شرکت نفت وگاز آغاجاري
با رفع اشکالات سيستم اعلان حريق ساختمان مرکزي ايستگاه واحد جمع آوري و تزريق گاز امتزاجي رامشير با استفاده از توان نيروهاي داخلي، ۲ ميليارد ريال صرفه جويي اقتصادي حاصل شد.به نقل از وزارت نفت؛ سيستم اعلان حريق ساختمان مرکزي ايستگاه واحد جمع آوري و تزريق گاز امتزاجي رامشير به دليل معيوب بودن پانل مرکزي سيستم کنترل و عملکرد نا ايمن و نادرست از سرويس خارج شده و به علت اين که اطلاعات کافي از نحوه کار سيستم مانند نقشه‌ها، کاتالوگ و دستورالعمل راه‌اندازي در دسترس نبود، کارشناسان و متخصصان اين شرکت شناسائي و اقدامات لازم براي رفع اشکالات و عوامل بازدارنده را آغاز کردند.تهيه قطعات مورد نياز، اصلاحات لازم بر روي مدارها و تعمير کارت‌هاي ورودي و منابع تغذيه پانل کنترل نمونه اي از کارهاي انجام گرفته در راستاي به سرويس آوردن اين سيستم با استفاده از توان داخلي نيروها بود که بيش از٢ ميليارد ريال صرفه جويي اقتصادي براي شرکت در بر داشت.دهبان پور، رئيس اداره نگهداري وتعميرات شرکت بهره برداري نفت و گاز آغاجاري ضمن تقدير وتشکر ازتمامي‌کارکنان زحمت کش اداره تعميرات، باتشريح اين اقدام سازنده، اجراي اين عمليات را گام مهمي‌در راستاي اقتصاد مقاومتي توصيف کرد.

روند کاهش قيمت نفت معکوس شد
نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهاني با اين باور که قيمت‌ها ممکن است پس از ريزش چشمگير در هفته گذشته به کف رسيده باشد، افزايش يافت.به نقل از ايسنا، نفت برنت که قيمت پايه بازار جهاني است، ۴۸.۴۱ دلار در هر بشکه معامله شد که ۲۶ سنت يا ۰.۵ درصد نسبت به قيمت نهايي روز جمعه افزايش داشت.نفت وست تگزاس اينترمدينت با ۲۴ سنت يا ۰.۵ درصد افزايش، در ۴۶.۷ دلار در هر بشکه ايستاد.هر دو قيمت پايه هفته گذشته در واکنش به‌امار افزايش ذخاير نفت آمريکا حدود ۴ درصد کاهش ثبت کردند.به گفته معامله‌گران، قيمت‌ها به دنبال رشد معاملات سفته اي و افزايش حجم معاملات خريد افزايش يافته است.
افزايش معاملات خريد به دنبال کاهش حدود ۱۰ درصدي بهاي معاملات برنت و نفت وست تگزاس اينترمدينت از ۲۵ ماه مه که توافق کاهش توليد اوپک تمديد شد، روي داده است.در حاليکه به نظر مي‌رسد بازار مالي تا حدودي اطمينان پيدا کرده که قيمت‌ها ممکن است به کف رسيده باشندَ، اما بازار فيزيکي همچنان با عرضه بالايي مواجه است به خصوص که فعاليت حفاري نفت در آمريکا همچنان رو به رشد است.