با عملیاتی شدن فاینانس چین از هفته آینده؛
نشست خبري معاون فني و زيربنايي راهآهن جمهوري اسلاميايران در محل اين معاونت و با حضور خبرنگاران رسانههاي ارتباط جمعي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار روزنامه تجارت مازيار يزداني در اين نشست از شروع عمليات اجرايي برقيسازي راهآهن تهران – مشهد از هفته جاري خبر داد و يادآور شد: با برقي شدن اين خط مدت زمان سفر ريلي تهران – مشهد به 6 ساعت کاهش پيدا ميکند. يزداني ادامه داد: طول راهآهن تهران – مشهد که برقي ميشود 526 کيلومتر است که قرار است بر روي هر دو خط انجام شود.وي با اين توضيح که مقدمات عملياتي شدن برقيسازي راهآهن تهران – مشهد به انجام رسيده است گفت: از هفته آينده عمليات اجرايي اين پروژه ابتدا درمسير مشهد – نيشابور به طول ۱۳۸ کيلومتر آغاز خواهد شد. يزداني در خصوص تامين منابع اين پروژه اعلام نمود: اين پروژه با فاينانس چيني به ارزش ۱.۶ ميليارد يورو به طول ۹۲۶ کيلومتر و در مدت ۴ سال انجام خواهد شد و البته در تلاش هستيم که مدت زمان اجراي پروژه را کاهش دهيم. معاون فني و زيربنايي راهآهن همچنين اظهار داشت: از ويژگيهاي بسيار مهم اين پروژه اين است که برقيسازي تهران – مشهد بر روي خط گرم انجام ميشود يعني در حالي که قطار از ريل در حال تردد است و ترددها لغو نميشود، پروژه به اجرا خواهد رسيد.يزداني با اشاره به افزايش سرعت سير در راهآهن برقي گفت: خط آهن فعلي براي سرعت 160 کيلومتر در ساعت طراحي شدهاما با برقي شدن همين راهآهن سرعت به 200 کيلومتر افزايش مييابد البته بايد وضعيت زيرسازي و روسازي راهآهن اين مسير بررسي شود.
يزداني همچنين به پروژه ديگر راه آهن اشاره کرد و گفت: ما اجرايي شدن پروژه راه آهن گرمسار- اينچهبرون- گرگان را نيز در دست بررسي داشتيم و هرچند در اجراي اين پروژه تاخير صورت گرفت اما در نهايت توانستيم طي روز گذشته قرارداد نهايي برقيسازي راهآهن گرمسار- اينچهبرون- گرگان با طرف روسها نهايي کنيم. وي در اين زمينه هم عنوان کرد: قرارداد پروژه ياد شده پيش از اين در حضور رئيس جمهور دو کشور بهامضا رسيده بود، ارزش اين قرارداد 1.2 ميليارد يورو است و طبق قرارداد چهارساله به اتمام ميرسد.وي با اشاره به طول مسير راهآهن گرمسار- اينچهبرون- گرگان اظهار داشت: طول اين مسير 400 کيلومتر است و منابع مورد نياز ساخت آن همانطور که عنوان شد از طريق فاينانس روس تامين ميشود.
همه مزيتهاي شبکه ريلي
معاون فني و زيربنايي راهآهن جمهوري اسلاميايران در ادامه از مزيتهاي توسعه شبکه ريلي ياد کرد و گفت: کاهش تصادفات جادهاي، صرفهجويي سوخت، آلودگي هوا و کاهش تمرکز جمعيت در مرکز کلانشهرها از مزيتهاي توسعه شبکه ريلي است. يزداني افزود: بنا داريم ريل را به مراکز توسعه بار برسانيم تا بتوانيم بخش عمدهاي از بار از روي جاده را به ريل منتقل کنيم.يزداني سپس به توسعه خطوط حومه اي اشاره کرد و گفت: ساخت 800 کيلومتر راه آهن حومهاي را در دستور کار داريم و براي توسعه خطوط ريلي حومهاي کلانشهرهاي تهران، اهواز، مشهد، اصفهان برنامهريزي کردهايم و پروژههايي در دست اجرا داريم. وي افزود: از اين 800 کيلومتر به طور قطع 500 کيلومتر به بهرهبرداري ميرسد که عمده بهرهبرداريها در مسيرهاي تهران – گرمسار، تهران- قزوين و حومه شهرهاي تهران و مشهد است.
راه آهن؛ دومين سرويس مخابراتي کشور
معاون فني و زيربنايي راهآهن در ادامه به حوزه ارتباطات و علائم الکتريکي اشاره کرد و گفت: راه آهن جمهوري اسلاميايران بعد از وزارت ارتباطات بزرگترين شبکه مخابراتي کشور را دارد و به سازمانهاي ديگر و همچنين به مخابرات سرويس ميفروشد و 2500 کيلومتر خطوط مخابراتي را مديريت ميکند. يزداني با اعلام اينکه راه آهن طرح ترانزيت بين المللي ديتا را بر اساس مجوزهاي اخذ شده را در حال اجرا دارد، گفت: امسال 500 کيلومتر تراکبندي بافق-بندرعباس به بهرهبرداري ميرسد، ضمن آنکه تمام شبکه به سيستم اتوماتيک کنترل قطار (ATC) تجهيز خواهد شد.وي با بيان اين که در هر قسمتي از خطوط گرم راهآهن يک کار عملياتي در حوزه زيربنايي در حال اجراست،افزود: يکي از تکاليف اصلي راهاهن حفظ و ارتقاي ايمني است که در اين راستا بايد پروژههاي متعددي تعريف و اجرايي شود.
بازسازي خطوط ريلي جنوب پس از 60 سال
معاون فني و زيربنايي راهآهن همچنين با اشاره به بازسازي خطوط ريلي به ويژه در محور جنوب کشور و سختي اين پروژه گفت: برخي از اين مسيرها پس از 60 سال بازسازي ميشوند. براي بازسازي خط دوم راهآهن 200 کيلومتر را هدفگذاري کردهايم که از اين 200 کيلومتر 50 کيلومتر، پس از 60 سال بازسازي خواهند شد و از نقاط بسيار سخت مسير ريلي کشورمان محسوب ميشوند که هيچ دسترسي جادهاي به اين مسيرها وجود ندارد.مازيار يزداني ادامه داد: امسال قطعا از 200 کيلومتر هدفگذاري براي بازسازي خط، 50 کيلومتر آن به بهرهبرداري خواهد رسيد.وي همچنين با اشاره به برنامههاي راهآهن براي احداث 2هزار کيلومتر خط ريلي دوم گفت: از اين 2هزار کيلومتر، 800 کيلومتر در دست اجرا است و به طور قطع 500 کيلومتر خط دوم ريلي امسال به بهرهبرداري ميرسد.
ايستگاههاي راه آهن مراکز تجاري ميشوند
يزداني سپس به موضوع ساخت ايستگاههاي جديد راهآهن پرداخت و گفت: سياست ما اين است که ايستگاههاي راه آهن را به مراکز تجاري مهم در شهر تبديل کنيم. براي اين منظور تا دو سال آينده 40 ايستگاه راهآهن به مراکز تجاري شهر تبديل ميشوند به طوريکه خانوادهها و افراد بتوانند همه مايحتاج خود را از فروشگاههاي ايستگاهها خريداري کنند و به خانهها و منازلشان برگردند.
مديرکل راه و شهرسازي استان فارس در يک کنفرانس خبري با بيان اينکه پروژه آزادراهي شيراز-اصفهان با مشارکت وزارت دفاع اجرا ميشود، گفت: عليرغم اينکه سهم هر يک از شرکاي پروژه ۵۰ درصد تعين شده، دولت تاکنون ۷۵۰ ميليارد تومان و وزارت دفاع ۲۵۰ ميليارد تومان در اين پروژه سرمايهگذاري کردهاند.
تکاور با تصريح اينکه آزادراه شيراز-اصفهان هيچ بدهي ندارد، گفت: پيشبيني ما با توجه به در نظر گرفتن جميع جهات در اقدامات عمراني و اجرايي، اين است که تا پايان سال ۹۷ اين پروژه آزادراهي آماده بهرهبرداري باشد.مديرکل راه و شهرسازي استان فارس همچنين گفت: براي استان فارس ۱۱۱ هزار و ۱۶ واحد مسکن مهر پيشبيني شده بود که تاکنون ۹۸ هزار و ۳۹۲ واحد آن تکميل و به بهرهبردار واگذار شده است؛ ۱۲ هزار و ۶۲۴ واحد تحويل نشده هم ۸۵ درصد پيشرفت فيزيکي دارد و تا نيمه سال ۹۵ آماده بهرهبرداري ميشود.تکاور با تصريح اينکه پرونده مسکن مهر استان فارس تا شهريور امسال بسته خواهد شد، گفت: از کل واحدهاي تکميل شده در فارس ۴۰ هزار و ۸۰۴ واحد در دوران چهارساله دولت تدبير و به سرانجام رسيد؛ دولت تاکنون ۲ هزار و ۳۳۰ ميليارد تومان بابت احداث واحدهاي مسکن مهر تسهيلات پرداخت کرده است.
عضو کميسيون کشاورزي،آب و منابع طبيعي مجلس گفت: زماني که کشاورزان به دلايلي همچون صرفه اقتصادي تغييرکاربري ميدهند، مشخص است که ما در آينده وابسته به واردات محصولات کشاورزي ميشويم.
به گزارش خبرگزاري خانه ملت محمد صادق حسني جوريابي درباره وضعيت بازار برنج درکشور،گفت: تغييرکاربري اراضي کشاورزي نتيجه عدم صرفه اقتصادي توليد و بازار مطمئن براي فروش محصولات کشاورز دارد،بنابراين مسئولان آگاه باشند تن دادن به واردات و حذف اراضي کشاورزي از چرخه توليد بويژه در زمينه توليد برنج (که نقش بسزايي در سفره اوليه غذايي شهروندان دارد) ما را درآينده با مشکلات عديده اي روبرو ميکند. نماينده مردم رشت درمجلس شوراي اسلاميبا بيان اينکه سودويلا سازي چندين برابر توليد برنج در اراضي کشاورزي است، تصريح کرد: هرکاري به غير از برنج کاري به نفع کشاورز است، توليد برنج هيچ منفعتي به کشاورز نميرساند. وي ادامه داد: سودهاي زودگذر واردات درآينده، تامين برنج کشور را با مشکلات عديده اي روبرو ميکند؛ زيرا زماني که توليد برنج در اراضي کشاورزي با کاهش روبرو شود،مسلم است که ما بايد به هر نرخي که طرف خارجي براي فروش محصولاتش تعيين ميکند، تن دهيم.حسني جوريابي تصريح کرد:بها دادن به واردات برنج درزمان تحريمهاي احتمالي ما وارد مشکلات عديده اي ميکند زيرا زماني که کشاورز براي علتي بنام صرفه اقتصادي تغييرکاربري داده است، مشخص است که ما در آينده وابسته به واردات محصولات کشاورزي ميشويم.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه زمان آن رسيده است که موضوع ريل در شهر ديده شود، گفت: آخرين بررسي ما در خصوص شهر تهران نشان ميدهد که روزي يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر وارد شهر تهران شده و از آن خارج ميشوند که سهم ريل از اين رقم تنها ۴ درصد بوده و بيشتر جابجاييها با خودرو انجام ميشود.
عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در صد و نود و سومين نشست شورايعالي هماهنگي ترابري کشور پس از قرائت سند راهبردي توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني، گفت: اين سند يکي از اقدامات بسيار بزرگ براي تغيير گفتمان حمل و نقل و مؤثر در تکميل توسعه شهري و يکي از اقدامات بنياديني است که ما را به سمت آمايش سرزمين ميبرد.وي گفت: علاوه بر اينکه بر اساس اين سند مشخص ميشود که چگونه سيستم حمل و نقل و توسعه سکونتگاهها با هم ارتباط برقرار ميکنند و در جهت افزايش بهرهوري از امکانات موجود و برقراري عدالت مؤثر است، نکته بسيار مهمتر بحث کاهش آلودگي محيط زيست است که نتيجه گسترش حمل و نقل ريلي است.به گفتهٔ آخوندي اين سند که اهداف بسيار درست و بزرگي دارد موضوعي است که از دهه ۴۰ در دنيا اجرا شده است و متأسفانه خيلي دير در ايران به آن پرداخته ميشود.وي توضيح داد: بسياري از کشورها بيش از ۵۰ سال است که به اين نتيجه رسيدهاند که اگر بخواهند شهر را بر اساس خودرو طراحي کنند اين مسابقه هيچگاه پاياني ندارد و تا زماني که به سمت حمل و نقل عموميو ريل پايه نرويم بحث خودرو محوري پاياني نخواهد داشت.وزير راه و شهرسازي ادامه داد: آخرين بررسي ما در خصوص شهر تهران نشان ميدهد که روزي يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر وارد شهر تهران شده و از آن خارج ميشوند که رقم بسيار بزرگي است و سهم ريل از اين رقم تنها ۴ درصد يعني تقريبا صفر است که نشان ميدهد مسافران در تهران مطلقاً توسط خودرو رفت و آمد ميکنند. معلوم است چه ميزان آلودگي، مصرف انرژي، ناامني و عدم ايمني و کشته شدن مسافران را داريم.وي ادامه داد: بنابراين اينکه گفته ميشود به سمت ريل برويم بحث درستي است و هيچ چارهاي نداريم بر همين اساس معتقد هستم اين سند يک آغاز بسيار مهم است که نحوه تفکر ما را تغيير ميدهد و فقط يک سند نيست و رويکرد بنيادين دارد.
آخوندي با بيان اينکه اتفاق بسيار مهميرا با اجراي اين سند رقم ميزنيم تصريحکرد: لازمه اين کار اقدام دستهجمعي و همکاري در تماميحوزهها است. کاري نيست که يک دستگاه بخواهد انجام دهد همه بايد حوصله کنند و همراه شوند و با حسن نيت دنبال اين موضوع برويم.وي با بيان اينکه اين سند داراي دو جنبه مهم است توضيح داد: يک جنبه آن حمل و نقلي است و يک بخش اين سند جنبه شهرسازي دارد؛ مهندسان شهرسازي ما اساساً شهر را بر اساس خودرو طراحي ميکنند متأسفانه مهندس شهرسازي که موضوع ريل را در شهر ببنيد نداريم که دليلش اين است که اساساً در نظامات دولتي ما چنين درخواستي وجود نداشته و چون در اسناد ما نبوده است شهرسازها بعد از برآورد جمعيت و برآورد ترافيک با تمرکز روي خودرو نقشه کشيدهاند و اين خواسته سيستم است و بر همين اساس طراحي ميکردند.آخوندي ادامه داد: ورود اين بحث به نظام شهرسازي يک دنياي جديدي است. ما کار خيلي سختي را در پيش داريم و قاعدتاً وقتي جلو ميرويم مقاومتهاي مراکز حرفهاي آغاز ميشود . درحال حاضر شرکت شهرسازيهاي زيادي وجود دارد که حتي يک کارشناس ريل در سيستم آنها مشغول نيست .بر همين اساس معتقد هستم که کار سختي را در پيش داريم ولي چارهاي نداريم و بايد به اين سمت برويم چرا که آينده سکونتگاههاي ايران بر اين اساس رقم خواهد خورد.وزير راه و شهرسازي به منطقه ۲۲ تهران اشاره کرد و گفت: توسعه تهران به سمت غرب در حالي رخ داده است که کوچکترين حمل و نقل ريلي در اختيار مردم نيست و منطقه ۲۲ بر اساس خودرو طراحي شده است که موضوع نگران کننده اي خواهد بود. بنابراين بايد از يک جايي شروع کنيم و توسعه شهري بر اساس ريل را در دستور کار قرار دهيم.
شنيدهها حاکي از آن است که بعضي از ايرلاينهاي داخلي قصد دارند دور از چشم دستگاههاي نظارتي و بدون تصويب سازمان هواپيمايي کشوري از اول تيرماه و با شروع مسافرتهاي تابستاني بصورت ناگهاني قيمتهاي خود را تا 20 درصد افزايش دهند اين در حالي است که در سال گذشته نرخ تورم به زير 10 درصد کاهش يافته و خدمات مسافري ايرلاينها هم افزايش پيدا نکرده و ناوگانها هم همان ناوگانهاي سابق هستند.
علاوه بر اين افزايش نرخ در حالي قرار است صورت گيرد که اين موضوع مخالف سياستهاي دولت است چون شاهد هيچگونه افزايش در حوزه قيمت سوخت يا عوارض فرودگاهي و خدمات فرودگاهي نيستيم.ضمنا دولت هم در عمل با اين افزيش قيمت موافق نيست چراکه هم بر خلاف سياستهاي کلي دولت در حوزه صنعت گردشگري است و هم اين افزايش نرخ در صورت اجرا با قوانين و دستور العملها تناقض داشته و سازمان هواپيمايي کشور نيز هيچ گونه مصوبه يا دستورالعمل جديدي در خصوص افزايش نرخ ايرلاينها نداشته است .موضوع افزايش قيمتها در حالي در روزهاي پس از انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري مطرح شده است که برخي ايرالاينها حتي به تعهدات خود در برابر مسافرها درست عمل نميکنند و به طور مثال در فروردين ماهامسال ، تاخير هواپيماييهاي آتا با 56%، هواپيمايي کاسپين با 50%، ايرتور با 70% ، تابان با 52% ، اترک با 70% ، آسمان با 56% و هواپيمايي ايران اير با 63 % خسارات زيادي به مراجعه کنندگان خود داشته و سرويس دهي آنها همواره موجبات اعتراض مشتريان را فراهم کرده است بطوريکه حتي در برخي موارد مسافران به خاطر عدم پاسخگويي مسئولان مربوطه حاضر به خروج از هواپيماها نميشدند تا به اعتراض آنها رسيدگي شود .نکته مهم ديگر اينکه اين افزايش نرخ باعث به حداکثر رسيدن سقف قيمت بليطهاي چارتري ميشود و از آنجايي که بيشتر پروازهاي مردم را پروازهاي چارتري تشکيل ميدهد اين امر موجب تحميل اجباري قيمت به آنها ميشود که بر خلاف سياستهاي دولت و شعارهاي انتخاباتي است که تا يک ماه پيش از سوي کانديداها براي جمع آوري آراي مردم داده ميشد. بطور کلي آنچه مشخص است اين که گويا اولا اين افزايش نرخها قرار است خيلي بي سروصدا صورت بگيرد و ثانيا دولت در موافقت با اين افزايش قيمتها هيچ گونه مصوبه و دستور العملي نداشته است.