ضرورت بومي‌سازي تجهيزات هوشمند  شبکه برق
وزير نيرو گفت: توسعه استفاده از زيرساخت‌هاي ارتباطي مي‌تواند زمينه ساز تحولي نو در استفاده از فناوري‌هاي نوين در اين صنعت و هوشمندسازي شبکه برق کشور در تمام زمينه‌ها شود.حميد چيت چيان در آيين افتتاح ۵ پروژه مهم شرکت مديريت شبکه ايران گفت: توسعه استفاده از زيرساخت‌هاي ارتباطي مي‌تواند زمينه ساز تحولي نو در استفاده از فناوري‌هاي نوين در اين صنعت و هوشمندسازي شبکه برق کشور در تمام زمينه‌ها شود و امروز استفاده از اين زيرساخت‌هاي ارتباطي در صنعت برق يک ضرورت انکارناپذير است.وي اظهار داشت: صنعت برق بدون استفاده از زيرساخت‌هاي ارتباطي قادر به حفظ خود نخواهد بود و اين يک ضرورت انکارناپذير است.

کاهش قيمت جهاني؛ سياست نفتي آمريکا
منابع مطلع در سازمان کشورهاي صادر کننده نفت 'اوپک' ضمن تاکيد بر اجراي توافق وين سياست‌هاي نفتي آمريکا را عامل کاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني دانستند.به گزارش ايرنا، اين منابع تصريح کردند: کاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني در حالي رخ داده است که توافق وين از سوي صادر کنندگان عضو و غير عضو اوپک در حال اجرا شدن است اما به دليل ذخاير انباشته شده نفت در کشورهاي مختلف قيمت همچنان پايين است.اين منابع همچنين با اشاره به سياست‌هاي نامناسب نفتي آمريکا افزودند : تصميم آمريکا براي افزايش توليد نفت خود نيز تاثيراتي را بر بازارهاي جهاني نفت گذاشته است و موجب افزايش انباشت ذخاير شده است.

تعهد سرمايه‌گذاران داخلي براي ساخت اسکله
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پارسيان (هرمزگان) 40 ميليارد دلار سرمايه گذاري براي توسعه اسکله در اين منطقه را ضروري دانست و گفت: اکنون سرمايه گذاران داخلي 25 درصد اين رقم يعني 10 ميليارد دلار را متعهد شده‌اند.
به گزارش ايرنا، «حسن شاهرخي» در حاشيه آيين امضاي تفاهمنامه همکاري ميان ايميدرو و شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌ايران در محل اين سازمان اعلام کرد: منطقه ويژه پارسيان در مجموع براي جذب واحدهاي پتروشيمي‌به ظرفيت 18 ميليون تن پيش بيني شده است.وي اعلام کرد تا پايان دوره فعاليت دولت يازدهم، ايجاد واحدهاي جديد پتروشيمي‌در پارسيان کليد زده مي‌شود که سرآغازي براي فعاليت در اين بخش است.





با ورود ۲۱ ميليون ليتر بنزين به انبار پخش رقم خورد؛
نخستين محموله بنزين توليدي پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس به ميزان 21 ميليون ليتر روز دوشنبه (22 خردادماه) وارد انبار شرکت ملي پخش فرآورده‎هاي نفتي منطقه بندرعباس شد.
به نقل از شانا، همزمان با افتتاح رسمي‌فاز نخست پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس از دهم ارديبهشت ماه‌امسال تاکنون نفتاي سنگين به واحد CCR تزريق و حدود 100 ميليون ليتر بنزين نيز از اين واحد توليد شده است.
عباس کاظمي، مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي اعلام کرد: از همان روز افتتاح، بزرگترين واحد بنزين سازي ايران با خوراک ميعانات گازي، در سرويس بوده و هيچ موقع متوقف نشده است.
وي با بيان اين‌که اين واحد يک تجربه جديد در صنعت پالايش ايران به شمار مي‎آيد، افزود: اين واحد به مرور در حال تثبيت توليد است.
کاظمي‌با بيان اينکه چهار مخزن ذخيره سازي در پالايشگاه ستاره خليج فارس وجود دارد گفت: تاکنون حدود 100 ميليون ليتر بنزين توليد شده که در مخازن پالايشگاه ستاره خليج فارس است و به انبار نفت بندرعباس تحويل خواهد شد.
وي همچنين به مرحله راه‌اندازي واحد ايزومريزاسيون اين پالايشگاه در روزهاي آينده اشاره کرد و گفت: اين واحد هم اکنون در حال اسيدشويي است. مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با بيان اين‌که هم اکنون و بدون احتساب بنزين توليدي پالايشگاه ستاره خليج فارس حدود 62 ميليون ليتر بنزين پايه در کشور توليد مي‌شود، اظهار کرد: اين ميزان در ماه آينده به حدود 70 ميليون ليتر خواهد رسيد. وي با اشاره به اينکه از ابتداي امسال تاکنون روزانه حدود 10 ميليون ليتر بنزين وارد کشور شده است، ادامه داد: با رشد توسعه اقتصادي و افزايش تعداد اتومبيلها و افزايش قابل توجه سفرهاي مردم در کشور ميزان مصرف بنزين هم افزايش يافته است که البته طبيعي است.
وي در پاسخ به سوال برخي که معتقدند در قبال رشد اقتصادي، بايستي تنها ميزان مصرف نفت‌گاز افزايش يابد نيز گفت: طبيعي است که همراه با رشد اقتصاد، وضع مردم هم بهبود و قطعا مسافرتها و مصرف بنزين هم افزايش مي‌يابد.
*توليد منفي اخبار در حوزه توليد بنزين به ضرر مردم است
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با بيان اينکه طي 4 سال گذشته برخي رسانه‌ها چندين هزار اخبار مرتبط با بنزين توليد کرده‌اند که همه آنها هم منفي بوده است، گفت: اين به ضرر جامعه است.
کاظمي‌اظهار کرد: متاسفانه هم اکنون هم که پالايشگاه ستاره خليج فارس راه‌اندازي شده و در حال توليد است، بازهم اين اخبار منفي ادامه دارد. وي با بيان اينکه وضع پالايشگاه ستاره خليج فارس از زمان تزريق خوراک تا کنون مطلوب بوده و مشکل خاصي ندارد و در حال تثبيت توليد است، تاکيد کرد: کشور در حال رهايي از نگراني‌ها درباره‌امنيت انرژي (در مقوله بنزين) است.
کساني صحبت از ايمني مي‌کنند که‌ايمني را نمي‌شناسند
عباس کاظمي‌با تاکيد بر اينکه واحدهاي پالايشي بايد يک به يک راه‌اندازي شوند، افزود: کساني که مي‌گويند يک پالايشگاه به لحاظ ايمني و فرايندي بايد يک جا راه‌اندازي شود، نه فرآيند را مي‌شناسند و نه‌ايمني را. وي اظهار کرد: واحدهاي اين پالايشگاه مستقل از همديگر و در محوطه جداگانه هستند و هريک پس از راه‌اندازي بايد به تثبيت برسد و واحد بعدي راه‌اندازي شود. به گفته وي تنها محصولات توليدي هر واحد است که در مخازن با يکديگر مخلوط و اصلاحاتي روي آن انجام مي‌شود.

۲۴۰ ميليون بشکه نفت خام سبک ايران در سال ۹۵ از پايانه نفتي خارک به مقاصد اروپا و آسيا صادر شد که در مقايسه با سال ۹۴، نشان دهنده افزايش ۸۷ درصدي است.
به نقل از ايسنا، سيدپيروز موسوي، مديرعامل شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران در نشست شوراي مديران اين شرکت گفت: مهمترين دليل افزايش مقادير صادرات نفت خام، بهبود شرايط بازاريابي و فروش نفت خام در دوره پسابرجام است. وي با اشاره به جهش قابل توجه در ذخيره‌سازي نفت خام گفت: در اين زمينه نيز موفقيت‌هاي خوبي در پايانه‌هاي نفتي خارک و شمال داشته‌ايم. مديرعامل شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران ادامه داد: به منظور توسعه فعاليت‌هاي پايانه‌هاي نفتي گام‌هاي بسيار مهمي‌برداشته شده و طرح‌هاي خوبي نيز اجرا شده و چند طرح مهم نيز در دستور کار است. بر اساس اين گزارش، پارسال حدود ۷۸۰ ميليون بشکه نفت خام از پايانه نفتي خارک صادر شد که از اين ميان، ۲۴۰ ميليون بشکه متعلق به صادرات نفت خام سبک بوده است. پهلودهي بيش از ۸۰۰ کشتي براي دريافت نفت خام در پايانه خارک در سال ۹۵ نيز در مقايسه با سال ۹۴ که حدود ۵۴۰ کشتي پهلودهي شده بود، رشد قابل قبولي داشته است. شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران، يکي از شرکت‌هاي تابعه شرکت ملي نفت ايران است که در حوزه‌هاي ذخيره سازي، اندازه گيري، ارائه خدمات آزمايشگاهي، عمليات صادرات و واردات نفت خام، مواد نفتي و ميعانات گازي و خدمات دريايي فعاليت مي‌کند.

شروع دولت دوازدهم مي‌تواند فصل جديدي براي کسب‌ موفقيت‌هاي بيشتر کشور باشد اما براي رسيدن به اين مهم لازم است که برنامه‌ريزي منسجمي‌وجود داشته باشد تا بتوان به هدف اصلي نائل شد.
به نقل از ايسنا، وزارت نيرو در دولت يازدهم گام‌هاي خوبي را براي خدمات رساني بهتر به مشترکان انجام داد که مي‌توان به توسعه انرژي‌هاي تجديد پذير، آبرساني روستايي، فراگير شدن کنتورهاي هوشمند، ساماندهي آب‌هاي سطحي و زيرزميني و اموري از اين قبيل اشاره کرد با اين حال وجود بحران آب در ايران مهم‌ترين معظلي بود که وزارت نيرو با آن دست‌وپنجه نرم کرد و چون رفع يک مشکل ۱۵ ساله در يک دوره حل شدني نيست، با تمديد دولت تدبير اين وزارتخانه فرصت بيشتري براي حل اين بحران پيدا کرد.
بر همين اساس چندي پيش وزير نيرو مهم‌ترين اولويت اين وزارتخانه در دولت دوازدهم را تامين منابع مالي براي تکميل پروژه‌هاي صنعت آب و برق دانست و افزود: فناوري‌هاي صنعت آب و برق، شرکت‌هاي سازنده تجهيزات، پيمانکاران و مشاوران صاحب صلاحيت و دانش فني لازم در کشور موجود است و تامين منابع مالي مي‌تواند جهشي را در صنعت آب و برق کشور به ارمغان بياورد. به‌گفته وي اگر بخواهيم در ارتقاي سطح خدمات ارائه شده به مردم شاهد جهش قابل توجهي باشيم، نبايد فقط به منابع دولتي که روز بروز در حال کاهش است متکي باشيم.

۴۵ درصد کشور تحت پوشش فاضلاب
مديرعامل شرکت مهندسي اب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر ۴۵.۱ درصد از جمعيت کل کشور تحت پوشش سامانه‌هاي مدرن فاضلاب قرار گرفتند. حميدرضا جانباز در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص آخرين وضعيت سيستم فاضلاب کشور، اظهار کرد: از ۱۱۳۰ شهر تحت پوشش خدمات آبرساني شهري ۲۷۰ شهر کشور به سامانه فاضلاب مجهز هستند. وي اولويت شرکت آب و فاضلاب کشور را براي تجهيز فاضلاب شهرهاي پرجمعيت دانست و افزود: در دولت يازدهم ۳۷ تصفيه‌خانه به بهره برداري رسيد که بيش از يک ميليون مترمکعب در شبانه روز بر حجم فاضلاب تصفيه شده کشور اضافه شد. مديرعامل شرکت مهندسي اب و فاضلاب کشور ادامه داد: بيش از ۲۴ درصد از تصفيه‌خانه‌هاي کشور در اين دوره ساخته شده و در پيوست پيشنهادي برنامه ششم ۲۵ درصد افزايش شاخص در نظر گرفته شده است. جانباز با بيان اين‌که علاوه بر اعتبارات متمرکز پيوست از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و دولتي نيز استفاده خواهيم کرد، گفت: اين مساله در دستور کار دولت قرار گرفته به طوري که در آينده نزديک بيش از ۲۰ قرارداد به ارزش ۲۰۰۰ ميليارد تومان در مرحله انعقاد قرار گرفته است. به گفته وي، در حال حاضر ظرفيت توليد پساب تصفيه‌خانه‌هاي کشور به بيش از ۴.۶ ميليون مترمکعب رسيده است.

توسعه ميادين نفتي و گازي
 در گروي سرمايه‌گذاري خارجي‌ها

مشاور موسسه بين‌ المللي انرژي با تاکيد بر لزوم استفاده از سرمايه‌گذاران خارجي در توسعه منابع نفتي و گازي کشور، گفت: منابع مالي وزارت نفت براي جلوگيري از افت توليد کافي است و براي توسعه ميادين بايد از سرمايه‌گذاران خارجي استفاده کرد. مهدي اميرمعيني در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اين‌ که منابع مالي در کشور محدود است، اظهار کرد: براي سرمايه‌گذاري در بخشي از قسمت‌ها بايد از بخش خارجي استفاده کنيم و اين سرمايه مورد نياز را توسط سرمايه‌گذاران خارجي تامين کنيم تا رشد اقتصادي که براي کشور تعيين شده محقق شود چنانچه سرمايه‌گذاري صورت نگيرد رشد اقتصادي تحقق نمي‌يابد. وي در مورد مزاياي حضور شرکت‌هاي خارجي در ايران، توضيح داد: حضور شرکت‌هاي خارجي در ايران فقط منابع مالي را تامين نمي‌کند، بلکه انتقال تکنولوژي و دانش مديريت را نيز در پي دارد و اين سه عنصر کنار يکديگر منجر به بهره‌وري مي‌شود. مشاور موسسه بين‌ المللي انرژي ادامه داد: سالانه بخشي از سرمايه‌گذاري از طريق منابع وزارت نفت تامين مي‌شود و بخش عمده‌اي بايد توسط منابع خارجي تامين شود و اگر تامين منابع توسط سرمايه‌گذاران خارجي تامين نشود افزايش ظرفيتي که وزارت نفت در نظر گرفته محقق نخواهد شد، زيرا منابع وزارت نفت تنها مي‌تواند از افت توليد نفت جلوگيري کند و براي توسعه بايد از سرمايه سرمايه‌گذاران خارجي استفاده کرد.
اميرمعيني تاکيد کرد: چنانچه براي حضور شرکت‌هاي خارجي در ايران از برنامه مشخصي پيروي شود و برنامه ريزي دقيقي در اين راستا صورت بگيرد ايران در بلند مدت مي‌تواند صادر کننده خدمات باشد.

توازن بازار نفت تا سه ماه اول
سال ۲۰۱۸ ميلادي به توازن مي‌رسد

وزير انرژي روسيه گفت: بازگشت توازن به بازار جهاني نفت تا پايان سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ ميلادي محقق مي‌شود.
به نقل از «سي ان بي سي»، «الکساندر نواک» وزير انرژي روسيه در مصاحبه اي با شبکه «سي ان بي سي» آمريکا گفت: بسيار محتمل است که بازار نفت تا سه ماه اول سال ۲۰۱۸ ميلادي به سمت توازان حرکت خواهد کرد؛ ضمن اينکه برآورد مي‌شود تا آن زمان، ذخاير جهاني نفت به ميانگين ۵ سال گذشته برسد. «نواک» تصريح کرد: امروز عرضه نفت از تقاضا در حال پيشي گرفتن است و از يک طرف هم ذخاير جهاني نفت در حال کاهش است؛ اما براي داشتن يک بازار متوازن صحيح نيازمند کاهش بيشتر ذخاير نفت و رسيدن آن به ميانگين ۵ سال گذشته مي‌باشيم و مطمئن هستيم که اين موضوع طي چند ماه آينده اتفاق مي‌افتد و احتمالا تا پايان سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ ميلادي شاهد آن خواهيم بود.

امضاي تفاهمنامه افزايش کارايي موتورخانه‌ها
تفاهم ‏نامه همکاري اجراي طرح ملي افزايش کارآيي موتورخانه‏‌ها ميان شركت بهينه سازي سوخت کشور و برخي از شرکت‌هاي خدماتي استان اصفهان امضا شد.  به نقل از روابط عمومي‌شرکت گاز استان اصفهان، مديرعامل شرکت گاز استان اصفهان در خصوص اين تفاهم نامه بيان داشت: اين تفاهم‏نامه با هدف مميزي انرژي ساختمان‌ها و اجراي طرح افزايش كارايي در موتورخانه‌هاي ساختمان‌هاي اداري، عمومي، خدماتي و همچنين مسکوني مورد تقاضاي مستقر در استان اصفهان به‌امضاي دكتر علي وكيلي مديرعامل شرکت بهينه سازي مصرف سوخت کشور، دکتر رسول زرگرپور استاندار اصفهان، مهندس حجت ا... غلامي‌مدير کل راه و شهرسازي استان اصفهان، مهندس علي عموشاهي رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان اصفهان و شرکت گاز استان اصفهان رسيد. سيد مصطفي علوي افزود: تفاهم نامه مورد نظر در ذيل فرمايشات مقام معظم رهبري و نامگذاري سال 1396 به عنوان "اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال" و در راستاي پروژه بيع متقابل افزايش کارايي 30 هزار موتورخانه و سامانه گرمايشي ساختمان‌هاي کشور از برنامه‌هاي وزارت نفت در چارچوب مصوبه شوراي اقتصاد بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاء نظام مالي کشور مصوب 1394 و آئين نامه اجرائي آن به منظور همکاري در اجراي راهکارهاي بهينه سازي مصرف انرژي در سيستم‌هاي گرمايشي موتورخانه‌هادر بخش‌هاي مختلف تنظيم شده است.
وي با اظهار خرسندي از امضاي اين تفاهم نامه و تاثير شرکت گاز استان اصفهان در بهينه سازي سوخت کشور گفت: اين شرکت با توزيع سالانه 20 ميليارد متر مکعب سوخت پاک در کاهش حجم آلاينده‌هاي زيست محيطي سهم بسزايي دارد وليکن اين حجم مصرف قطعاً بهينه نيست و اميدواريم در ساير بخش‌ها ي مصرفي نيز شاهد اجراي برنامه‌هاي مشابهي باشيم.