بسته حمايتي پژوهشگاه نيرو از خدمات دانش‌بنيان
دفتر تجاري‌سازي و اکتساب فناوري پژوهشگاه نيرو از محصولات و خدمات دانش‌بنيان و فناورانه حمايت مي‌کند.دفتر تجاري‌سازي پژوهشگاه نيرو با هدف جهت‌دهي امکانات در کشور بـه سوي برطرف شدن مشکلات و اقتضائات توسعه و پيشرفت کشور و رفع نيازهاي واقعي شرکت‌هاي فعّال در توليد و ارائه‌ محصولات و خدمات دانش‌بنيان و نوآورانه در صنعت برق و انرژي و حمايت هوشمندانه و هدفدار از نوآوري‌هاي متناسب با اولويت‌ها و مزيت‌هاي نسبي کشور، يک بسته‌ حمايتي ويژه شامل مجموعه‌اي از اقدامات حمايتي را «از فاز ايده‌پردازي و مسأله‌يابي گرفته تا فاز آزمون ايده و تحقيق و توسعه‌ محصولات و سپس توليد صنعتي و تجاري‌سازي محصول در بازارهاي داخلي و صادرات» ارائه مي‌دهد.

کاهش مصرف برق در کشور
پيک مصرف برق روز گذشته با ثبت عدد ۴۸ هزار و ۵۰۷ مگاوات نسبت به روز دوشنبه حدود ۸۱۲ مگاوات کاهش داشته است.به‌گزارش ايسنا، علي‌رغم اينکه پيک مصرف برق نسبت به روز گذشته با کاهش روبرو بوده‌اما همچنان پيک مصرف برق روزانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزايشي دارد و در روز سه شنبه نيز ۴۶۵۷ مگاوات نسبت به مدت مشابه افزايش داشته است.همچنين آمار مبادلات برق در روز گذشته نشان مي‌دهد که کل مبادلات برق ۱۷۱۵مگاوات بوده که از اين ميزان سهم صادرات ۱۲۸۶ مگاوات، و سهم واردات ۴۲۹ مگاوات بوده است.علاوه بر اين ميزان ذخيره نيروگاهي در روز گذشته نيز برابر با ۲۲۹۵مگاوات بوده است.

توليد نفت ايران افزايش يافت
گزارش ماهانه اوپک نشان داد توليد نفت خام ايران در ماه مه به ۳.۷۹۵ ميليون بشکه در روز رسيد که ۴۰۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به ۳.۷۹۱ ميليون بشکه در روز در آوريل افزايش نشان داد.
آمار اوپک نشان داد توليد نفت ايران در سه ماهه اول سال ميلادي جاري به ۳.۷۹۶ ميليون بشکه در روز رسيد که در مقايسه با ۳.۷۴۱ هزار بشکه در روز در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ به ميزان ۵۵ هزار بشکه در روز افزايش داشته است.
طبق آمار منابع ثانويه، توليد نفت خام اوپک در ماه مه به ميزان ۳۳۶ هزار بشکه در روز نسبت به ماه آوريل رشد کرد و به ۳۲.۱۴ ميليون بشکه در روز بالغ شد.
عضو کميسيون امنيت ملي مجلس:
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: ما قانوني نداريم که قراردادها به تصويب شوراي عالي امنيت ملي برسد زيرا طبق توافقات اجازه کلي به دولت داده شده و مي‌تواند آنها را امضا کنند.
حشمت الله فلاحت‌پيشه، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به مباحثي در مورد لزوم امضاي سند محرمانگي قراردادهاي جديد نفتي از سوي شوراي عالي امنيت ملي گفت: قرارداد نفتي نمي‌تواند هيچ ارتباطي با شوراي عالي امنيت ملي داشته باشد زيرا شوراي عالي امنيت ملي در مقولات کلان که به مسائل امنيتي داخلي و خارجي مربوط است ورود پيدا مي‌کند.
وي افزود: بعيد است که قرارداد نفتي در اين حد باشد که نيازمند تائيد شوراي عالي امنيت ملي باشد چون شوراي عالي امنيت ملي نمي‌تواند نامه بدهد مگر اينکه مصوبه داشته باشد مصوبه هم بايد زير نظر رئيس جمهور جلسه تشکيل شود و موضوع تاييد شود.فلاحت پيشه خاطرنشان کرد: بعيد است که قرارداد نفتي در اين حد مهم داشته باشيم که شوراي عالي امنيت ملي بخواهد ورود کند مگر اينکه در مورد قراردادي مسائل حاکميتي و امنيتي کلان مطرح مطرح باشد.
وي با بيان اينکه طبق قانون توافق نامه‌هاي بين المللي بايد به تصويب مجلس برسند، يادآور شد: ما قانوني نداريم که قراردادها به تصويب شوراي عالي امنيت ملي برسد زيرا طبق توافقات اجازه کلي به دولت داده شده و مي‌تواند آنها را امضا کنند.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با بيان اينکه توافقات بين المللي فقط نياز به تاييد مجلس دارند، اظهار داشت: قراردادهاي نفتي از جمله طرح‌هاي توسعه اي است که به وزارت نفت اجازه انعقاد داده شده و در صورت تاييد مجلس ميان اين دو شان، شان ديگري نداريم که شوراي عالي امنيت ملي قرارداد را تاييد کند و چنين مسائلي مطرح نيست.
*اجراي قراردادهاي جديد نفتي نشان‌دهنده اقتدار ايران در استفاده از ظرفيت‌هاست
رئيس هيئت داوري انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت گفت: تدوين الگوي جديد قراردادهاي نفتي بازتاب اجتماعي، اقتصادي و سياسي بالايي داشته و نشان دهنده اقتدار کشور در استفاده از ظرفيت‌هاست.
رضا پديدار با بيان اين‌که قراردادهاي جديد نفتي سبب افزايش گردش سرمايه در کشور مي‌شود، گفت: قراردادهاي جديد نفتي با جذب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي و ارزش افزوده اقتصادي که در توليد کالا و خدمات به‌وجود مي‌آورند، مي‌توانند به ارزش افزوده اقتصادي توليد ناخالص ملي کشور منتهي شوند، بنابراين گردش مالي اين قراردادها براي 53 طرح توسعه نفتي 108 ميليارد دلار خواهد بود.
وي افزود: وزارت نفت انتظار دارد براي سال 96 که مراحل مقدماتي انجام مناقصه را براي شرکت‌هاي داخلي و خارجي به مرحله اجرا مي‌گذارد، 15 تا 20 ميليارد دلار سرمايه جذب و يا پروژه در اين حد اجرا کند که ضريب استفاده از تجهيزات در اين پروژه‌ها حدود 60 درصد است، اگر همين عدد 15 تا 20 ميليارد دلار هم سرمايه گذاري شود حدود 12 ميليارد از آن مربوط به تجهيزات صنعت نفت است که توان ساخت 70 درصد اين تجهيزات در داخل کشور وجود دارد، يعني گردش مالي هشت ميليارد دلاري براي ساخت تجهيزات در بخش پروژه‌هاي بالادستي حاصل خواهد شد.
رئيس هيئت داوري انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با بيان اين‌که اجراي قراردادهاي جديد نفتي بازتاب اجتماعي، اقتصادي و سياسي بالايي داشته و نشان دهنده اقتدار کشور در استفاده از ظرفيت‌هاست، تصريح کرد: اين قراردادها قدرت خوبي را از نظر اقتصادي براي کشور ايجاد مي‌کند و اميدواريم که اين مسير وزارت نفت هرچه سريع‌تر به مرحله نهايي نزديک شود.پديدار با اشاره به تاثير اين قراردادها در رشد اقتصادي و اشتغال آفريني عنوان کرد: بر اساس گزارشي که مقام‌هاي مسئول در کشور ارائه داده‌اند با راه‌اندازي اين پروژه‌ها 2.6 درصد ضريب رشد اقتصادي افزايش پيدا مي‌کند که اين رقم رشد با هيچ پروژه اقتصادي قابل تحقق نيست.
وي گفت: با اجرايي شدن قراردادهاي جديد نفتي براي 100 هزار نفر اشتغال‌زايي تخصصي و مستقيم و به‌طور غيرمستقيم نيز براي 500 هزار نفر اشتغال ايجاد مي‌شود.
با وجود تمديد توافق کاهش توليد
توليد کشورهاي اوپک در ماه مه بدنبال افزايش توليد نيجريه و ليبي که کاهش توليد ساير اعضاي اين سازمان را جبران کرد، افزايش يافت.
به نقل از ايسنا، اين دو کشور از مشارکت در توافق کاهش توليد که از ژانويه به اجرا درآمد و در ماه مه به مدت ۹ ماه ديگر تمديد شد، معاف شده‌اند.
آماري که در گزارش ماهانه بازار نفت اوپک مشاهده مي‌شود، جديدترين چالش پيش روي اين گروه را که همچنان با روند نزولي تجديد شده نفت و احياي صنعت شيل آمريکا در کشمکش است، نمايان مي‌کند.
طبق آمار مشاوران و تحليلگران که به بازوي تحقيقاتي اوپک ارايه شده، اگر چه توليد در هر دو کشور نيجريه و ليبي به دليل بي‌ثباتي سياسي و خشونت پرنوسان مانده است، مجموع توليد آنها در ماه گذشته بيش از ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزايش يافت.
اين ميزان معادل بيش از يک چهارم محدوديت عرضه‌اي است که اوپک از ابتداي سال ميلادي جاري اجرا کرده است.
عراق که دومين توليدکننده بزرگ اوپک است، سومين افزايش بزرگ توليد را در ميان کشورهاي اوپک داشت و توليدش بيش از ۴۴ هزار بشکه در روز افزايش يافت. بغداد هنوز توليدش را به حد کافي کاهش نداده تا به سهميه ۴.۳۵ ميليون بشکه در روز که تحت توافق کاهش توليد براي اين کشور تعيين شده است، برسد. اين کشور در ماه مه ۴.۴۲ ميليون بشکه در روز توليد داشت.
بر پايه گزارش ماهانه بازار نفت اوپک، ليبي و نيجريه باعث شدند مجموع توليد نفت اوپک به ۳۲.۱ ميليون بشکه در روز در ماه مه در مقايسه با ۳۱.۸ ميليون بشکه در روز در ماه پيش از آن افزايش پيدا کند.اين سطح همچنان پايين‌تر از متوسط سطح توليد ۳۳ ميليون بشکه در روز در سه ماه پاياني سال ۲۰۱۶ است که توافق کاهش توليد ميان اوپک و شماري از توليدکنندگان خارج از اين سازمان از جمله روسيه اجرا نشده بود.
اگرچه قيمت نفت برنت در ابتداي سال ميلادي جاري که محدوديت توليد اوپک به اجرا درآمد، نزديک به ۶۰ دلار در هر بشکه رسيد. اما از آن زمان رو به کاهش گذاشته است و قيمتها با افزايش دوباره فعاليت ميدانهاي نفت شيل آمريکا، به پايين ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده است.
تنها توليد نفت چهار کشور شامل عربستان سعودي، آنگولا، کويت و قطر در سطح توافق شده يا پايين‌تر از آن بود.بر اساس آمار منابع ثانويه، توليد از سوي عربستان سعودي که بزرگترين توليدکننده اوپک است، ماه گذشته به بيش از ۹.۹ ميليون بشکه در روز رسيده است. آمار رسمي‌عربستان که به اوپک ارسال شده، سطح توليد اين کشور را حدود ۹.۸ ميليون بشکه در روز نشان مي‌دهد.آمار جداگانه از سوي بازوي تحقيقاتي اوپک نشان مي‌دهد متوسط قيمت هر بشکه نفت اوپک از ۴۹.۴۹ دلار در سال ۲۰۱۵ به ۴۰.۷۶ دلار در سال ۲۰۱۶ کاهش يافته است.
بر اساس گزارش فايننشيال تايمز، بولتن آمار سالانه اوپک نشان داد ارزش صادرات نفت اعضاي اين سازمان به ۴۴۶ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسيد که ۵۳ درصد نسبت به سطح سال ۲۰۱۴ که رکود بازار نفت در جريان بود، کاهش داشته است.اوپک و ساير صادرکنندگان ماه گذشته موافقت کردند کاهش ۱.۸ ميليون بشکه در روز از توليدشان را به منظور کوچک کردن مازاد عرضه جهاني نفت خام تمديد کنند. ذخاير نفت در کشورهاي عضو سازمان توسعه و همکاري اقتصادي (OECD) که گروهي متشکل از کشورهاي ثروتمند است، در ماه مه ۲۵۱ ميليون بشکه ماند که بالاي متوسط ۵ ساله بود.
با وجود اين، اوپک همچنان ديدگاه خوش بينانه اي نسبت به دورنماي اقتصادي جهاني دارد و در گزارش خود اعلام کرد بهبود تدريجي اقتصاد جهاني ادامه دارد و رشد قوي‌تر از حد انتظار در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷، پيش بيني رشد توليد ناخالص داخلي جهان براي سال ۲۰۱۷ را به ۳.۴ درصد مي‌رساند که بالاتر از ۳.۱ درصد در سال ۲۰۱۶ است و انتظار مي‌رود اين روند مثبت در نيمه دوم سال ميلادي جاري ادامه پيدا کند.
اوپک پيش بيني خود از ميزان رشد عرضه نفت از سوي توليدکنندگان غيراوپک در سال ميلادي جاري را ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۵۸.۱۴ ميليون بشکه در روز برآورد کرد.
با اين همه پيش بيني مي‌شود توليد نفت آمريکا به تنهايي از ميزان تقاضاي جهاني در سال ميلادي جاري فراتر رود.
اوپک پيش بيني کرد تقاضاي جهاني ۱.۳ درصد رشد کرده و به ۱.۲۷ ميليون بشکه در روز مي‌رسد. در اين بين، عرضه‌امريکا ۵.۸ درصد يا حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزايش خواهد يافت.
براي سومين سال متوالي
طبق گزارش شرکت BP، تقاضاي جهاني براي انرژي در سال ۲۰۱۶ که رشد مصرف چين به پايين‌ترين سطح در دو دهه اخير سقوط کرد و انرژي‌هاي تجديدپذير توسعه يافتند، رشد آهسته اي داشت.
به نقل از ايسنا، رشد کندتر تقاضا براي انرژي کمک کرد تسريع روند انتشار گازهاي گلخانه اي براي سومين سال متوالي متوقف شود اما انتشار گازهاي گلخانه اي بسيار بالاتر از اهداف تعيين شده تحت توافق آب و هوايي ۲۰۱۵ پاريس مانده است.سهم زغال سنگ در مجموعه انرژي به حدود ۲۸ درصد رسيد که پايين‌ترين سطح از سال ۲۰۰۴ بود در حاليکه توليد اين سوخت فسيلي به شدت آلاينده ۶.۲ درصد کاهش يافت که بزرگترين کاهش سالانه تاکنون بود.طبق گزارش "بازبيني آماري انرژي جهان" شرکت BP، تقاضاي جهاني براي انرژي به ميزان يک درصد در سال ۲۰۱۶ رشد کرد که مشابه نرخ رشد دو سال پيش از آن بود اما همچنان در مقايسه با ۱.۸ درصد که متوسط سطح ۱۰ ساله است، پايين مانده است.اسپنسر ديل، رييس اقتصاددان شرکت BP در اين باره گفت: براي سومين سال است که شاهد رشد ضعيف تقاضا براي انرژي در جهان هستيم. در حال حاضر عمده رشد از سوي اقتصادهاي در حال توسعه به خصوص چين و هند هدايت مي‌شود.رشد تقاضاي انرژي چين در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتيب ۱.۲ و ۱.۳ درصد رشد کرد و با وجود اينکه همچنان قوي‌ترين نرخ رشد در جهان است، پايين‌ترين نرخ رشد دوره دو ساله از سال ۱۹۹۸-۱۹۹۷ بوده است.اگرچه اين کندي رشد ناشي از کندي فعاليت اقتصادي جهاني بوده است اما همچنين بهبود بهينگي موتورها و کارخانه‌ها هم بي‌تاثير نبود.در ميان سوخت‌هاي فسيلي، تقاضا براي نفت تحت تاثير کاهش قيمت‌ها که مصرف را افزايش داد، ۱.۶ درصد در سال ۲۰۱۶ رشد کرد که سريع‌ترين نرخ رشد سالانه بود.توليد نفت بدنبال کاهش هزينه از سوي شرکتهاي انرژي، ۰.۵ درصد يا ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزايش يافت که پايين‌ترين نرخ رشد از سال ۲۰۰۹ بود.توليد نفت شيل آمريکا در سال ميلادي گذشته کاهش چشمگيري پيدا کرد اما در ماه‌هاي اخير تحت تاثير افزايش قيمت‌هاي نفت،  بهبود قوي داشته است.به گفته ديل، همچنانکه رشد تقاضا براي نفت از رشد توليد فراتر مي‌رود، ذخاير نفت جهاني در نيمه دوم سال ميلادي جاري به شکل ملموسي کاهش پيدا خواهند کرد. گاز هم شاهد رشد مشابه نفت بوده است.
عرضه گاز ارزان‌تر و فراوان در آمريکا و حرکت چين براي استفاده از خوراک انرژي پاک‌تر براي نيروگاه‌هايش به کاهش ۱.۷ درصدي تقاضا براي زغال سنگ منجر شد که آلاينده‌ترين سوخت فسيلي است.انرژي‌هاي تجديدپذير مانند نيروي خورشيدي و بادي، سريع‌ترين منبع رشد انرژي بودند و ۱۲ درصد رشد کرده و يک سوم از کل رشد تقاضا براي انرژي را به خود اختصاص دادند.با اينهمه انرژي‌هاي تجديدپذير تنها ۴ درصد از انرژي اوليه جهان را تامين مي‌کنند. در اين بين براي نخستين بار، چين از آمريکا به عنوان بزرگترين توليدکننده انرژي تجديدپذير پيشي گرفت.بر اساس گزارش رويترز، کندي رشد تقاضا براي انرژي، روي آوردن به سوخت‌هاي پاک و بهينه‌تر به معناي آن است که آلايندگي کربن در سال گذشته ۰.۱ درصد رشد کرد که مشابه دو سال پيش از آن بود و متوسط رشد آلايندگي سه ساله را در پايين‌ترين سطح از سال ۱۹۸۳-۱۹۸۱ قرار داد.
شرکت صدرا به عنوان کارفرماي لوله گذاري فاز B13 انجام عمليات شورپولينگ فاز 13A و لوله گذاري صادراتي و درون ميداني فاز B13 را به شرکت تاسيسات دريايي واگذار کرده است.
به نقل از ايلنا، عمليات کشش خط لوله از دريا به خشکي فاز A13 در حالي آغاز شد که شناور اوشنيک براي نخستين بار به عنوان شناور لوله گذار، انجام عمليات لوله گذاري فاز ياد شده را آغاز کرده است. گفتني است؛ شناور اوشنيک تا پيش از اين تنها به منظور نصب سازه‌هاي سنگين دريايي تا وزن 5000 تن مورد بهره برداري قرار مي‌گرفت؛ اين در حالي است که براساس برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته؛ اين شناور که از قابليت لوله گذاري با ظرفيت 5/3 کيلومتر لوله در روز برخوردار است؛ به عنوان نخستين پروژه لوله گذاري خود، عمليات کشش خط لوله فاز A13 و همچنين اجراي ساير پروژه‌هاي لوله گذاري پارس جنوبي در تعهد شرکت تاسيسات دريايي را برعهده
دارد.
شرکت تاسيسات دريايي هم اکنون انجام عمليات شورپولينگ خط لوله فاز 13A را با موفقيت آغاز کرده است و پس از انجام اين عمليات به طول 3 کيلومتر؛ کشش خط لوله از دريا به خشکي خط لوله 13B را آغاز خواهد کرد. گفتني است پس از انجام شورپلينگ اين فاز ، عمليات لوله گذاري فاز 13B به طول 96 کيلومتر (تا سکو) ادامه خواهد يافت.
لازم به ذکر است؛ عمليات عمليات کشش خط لوله از دريا به خشکي فاز A13 از تاريخ پنجشنبه 19 خرداد ماه آغاز شده است و در تاريخ 21 خردادماه با روند اجراي قابل قبول به انجام رسيده است.
براساس برنامه ريزي‌هاي انجام شده، عمليات لوله گذاري خط لوله فاز B 13 به مدت 75 روز ادامه خواهد داشت.
استفاده از تهويه طبيعي، نصب صحيح، سرويس و نگهداري به‌موقع در هنگام راه‌اندازي و بهره‌برداري فصلي، مجموعاً بيش از 30 درصد مصرف و هزينه برق مصرفي را کاهش خواهد داد.
به نقل از ايسنا، آمارها نشان مي‌دهد فروش انرژي برق در سال ۱۳۹۵ با رشدي معادل شش درصد نسبت به سال قبل به حدود ۲۴۱ ميليارد کيلووات ساعت افزايش يافته که بيش از ۵۰ درصد اين مقدار در بخش‌هاي خانگي، عمومي‌و تجاري استفاده مي‌شود، با افزايش سه درصدي مشترکان بخش ساختمان در سال ۱۳۹۵، رشد مصرف برق در اين بخش نسبت به سال پيش از آن به پنج درصد رسيده است.
همچنين حدود ۳۰ درصد از انرژي مصرف شده در ساختمان‌ها براي سرمايش و تهويه مطبوع به‌کار مي‌رود، اهميت اين ميزان مصرف انرژي وقتي دوچندان مي‌شود که در سال‌هاي اخير شاهد اين هستيم که در فصل تابستان، زمان پيک نياز برق تغيير يافته و به ساعاتي که نياز سرمايشي افزايش مي‌يابد جابجا شده است.
نکته قابل توجه اين است که از حداکثر نياز مصرف اصلاح شده همزمان کشور در تاريخ ۳۰ تيرماه ۱۳۹۴ به ميزان ۵۳ هزار و ۴۱ مگاوات رسيد که نسبت به رقم مشابه سال قبل معادل شش درصد رشد نشان داده است، با ادامه افزايش اين روند در مصرف برق سيستم‌هاي سرمايشي در کشور نيازمند احداث نيروگاه‌هاي جديدي هستيم که تنها مصارف اين تجهيزات در اوج بار را پوشش دهند که‌امري بسيار هزينه‌بر (۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار براي توليد هر کيلووات) خواهد بود.
اين در حالي است که تنها با برخي اصلاحات که عمدتاً هزينه آن‌ها به مراتب پايين‌تر از احداث نيروگاه است، مي‌توان اين مصرف را پايين آورد، مواردي چون بهينه‌سازي در پوسته ساختمان، افزايش بهره‌وري سيستم‌هاي سرمايشي، وضع قوانين براي عدم واردات تجهيزات سرمايشي کم راندمان، فرهنگ سازي و آموزش براي استفاده از سيستم سرمايشي بهينه با توجه به ساختمان و شرايط آب و هوايي و از جمله آن‌ها مي‌تواند در کاهش مصرف برق و کاهش هزينه‌ها اين صنعت بسيار مؤثر افتد.
در بخش ساختمان‌ها بويژه ساختمان‌هاي عمومي‌تنها رعايت نکاتي مانند انتخاب سيستم سرمايشي متناسب با اقليم و توجه به برچسب انرژي در هنگام خريد تجهيزات سرمايشي و تنظيم دماي مناسب (۲۴ تا ۲۶ درجه سانتيگراد در رطوبت ۲۰ درصد)، استفاده از تهويه طبيعي، نصب صحيح و سرويس و نگهداري به‌موقع در هنگام راه‌اندازي و بهره‌برداري فصلي، مجموعاً بيش از ۳۰ درصد مصرف و هزينه برق مصرفي را کاهش خواهد داد و مانع ايجاد خاموشي در ساعات اوج مصرف
خواهد شد.