سعيد قليچي
روزنامه‌نگار
Saeedg6@gmail.com
اصلاحات صورت گرفته در قانون ماليات‌هاي سال ۹۵ در راستاي طرح جامع مالياتي بود تا ابهامات يا خلأهاي قانوني برطرف شود اما اين موضوع که چقدر اين تغييرات با شرايط جامعه‌امکان‌پذير است نياز به زمان دارد. دليل اين امر ساختار سنتي سيستم مالياتي است. اين ضعف دوطرفه است و از سوي مشاغل نيز که بخش عمده‌اي از موديان سازمان مالياتي را در برمي‌گيرند ضعف‌هايي به دليل فراگير نشدن صندوق مکانيزه فروش وجود دارد. مشکلات مالياتي در بخش ماليات بر حقوق نسبت به ساير بخش‌ها اندک است از آنجا که سيستم حقوق کنترل و سيستم نرم‌افزاري در اين بخش پياده‌سازي شده مشکل خاصي وجود ندارد.
اجراي درست قانون ماليات ارزش افزوده و شفافيت مالياتي در تمام سطوح اقتصادي مهمترين عامل رونق توليد و صنعت است. زمان طولاني رسيدگي به پرونده‌ها، اعتبارهاي کسر شده از بخش‌هاي مختلف و تداخل‌هاي ايجاد شده و وجود پرونده‌هاي متعدد حل اختلاف از مشکلات موجود در سيستم ماليات ارزش افزوده است که مشکلات زيادي براي توليد ايجاد کرده است. چالش اصلي ماليات ارزش افزوده تهيه بانک اطلاعاتي موديان بانکي است، اين بانک اطلاعاتي بايد به سيستم ثبت و سيستم بانکي متصل شود تا فعاليت موديان به راحتي شناسايي شود. بخشي از اين کار با صندوق‌هاي مکانيزه فروش عملياتي شده‌اما هنوز فراگير نشده است.
در قانون براي افزايش انگيزه‌هاي سرمايه‌گذاري معافيت‌هاي مالياتي مناسبي براي مناطق محروم، شرکت‌هاي بورسي و تعاوني در قالب معافيت‌هاي ماده ۱۳۷ و ساير قوانين تمهيداتي انديشيده شده است. مشکل اصلي توليد در بخش ارزش‌افزوده است و در بخش ماليات بر عملکرد مشکل چنداني وجود ندارد. به همين دليل برنامه‌ريزي دولت براي رونق توليد در بخش مالياتي ساماندهي ماليات ارزش‌افزوده بايد باشد. در حال حاضر براساس برخي گزارش‌ها حدود پنج ميليون مودي وجود دارد که به دليل آنکه فرآيند ماليات يک فرآيند حجيم و پرمخاطره است روند بهبود آن زمان‌بر خواهد بود اما در حال حاضر روند رو به مثبتي را شاهد هستيم.
اصلاح قانون ماليات ارزش افزوده در بودجه ۹۶ و تاکيد بر اخذ ماليات بر مصرف فشار را از دوش توليدکنندگان تا حدودي برداشته است. در اين ميان بر سر اخذ ماليات از مصرف هنوز اختلاف سليقه‌هايي وجود دارد اما اگر اين موضوع وارد مرحله عملياتي شود نواقص ماليات بر مصرف نيز برطرف خواهد شد. با اجراي طرح جامع مالياتي، شفافيت مالياتي ايجاد مي‌شود و بخش بزرگي از مشکلات مالياتي حل خواهد شد، اجراي طرح بزرگي همچون طرح جامع مالياتي نياز به بسيج عمومي‌در تمام بخش‌ها دارد تا اين سيستم پياده‌سازي شود به همين دليل بسترهايي مورد نياز است که اجراي کامل آن را به تاخير مي‌اندازد. دولت اکنون بخشي از آن را اجرا کرده و بخش‌هاي ديگر را در دست اجرا دارد اما بعيد است تا دو، سه سال آينده اين طرح به‌طور کامل عملياتي شود.


گبي هينزليف
گاردين

خانه محلي امن است که درآن احساس آرامش مي‌کنيم. هر انساني بايد پناهگاهي براي دوري از همه نگراني‌ها داشته باشد اما وقتي ترس در برج گرنفل گسترش يافت هيچ پناهگاهي وجود نداشت. داستان حادثه آتش سوزي برج باورنکردني است مردم جيغ مي‌کشيدند و والدين کودکان خود را به بيرون ساختمان پرتاب مي‌کردند.اما بالاتر از هرچير خيانت بزرگ به اعتماد مردم از سوي دولت بود.بسياري در برج‌هاي مشابه در کشور نيز نسبت به عدم امنيت محل زندگي نگران هستند اما به دليل فقر قادر به جابجايي نيستند. احتمالا بازماندگان برج گرنفل به مکانهاي ديگر منتقل خواهند شد و مجبور به تصميم دولتي هستند که بارها بي مسئوليت بوده است و اين ساختمان نشانگر کامل "دام فقر" است.اما هيچ چيز حتي بازديد ترزا مي‌نخست وزير انگليس از محل حادثه در وي درکي از شوک اين حادثه را ايجاد نمي‌کند. در زمان حمله يازده سپتامبر يا طوفان کاترينا در آمريکا اين پرسش را مطرح کرد که چطور يکي از ثروتمندترين کشورهاي جهان نتوانست به کمک مردم خود بشتابد. اين درحالي است که لندن خوش شانس تر بود و سرويس‌هاي اضطراري هر کاري را که انتظار مي‌رفت انجام داد درحاليکه مردم عادي براي اهداي لباس ، غذا و آب و پول به صحنه‌امدند. محله کنزيکتون مترادف با ثروت است اما همچنان چيزي به سمبل ابتکار و خلاقيت‌هاي شهري و برج‌ها نمي‌رسيد که تصور نا امني آنها برود.آنچه از گذشته درس گرفتيم نتيجه گرفتن سريع نيست بلکه تحقيقات است. اما پرسشي که مطرح است اين است که چوطر ساختماني که با هدف توقف گسترش آتش طراحي شده بود با اين مشکل روبرو شود؟ چطور صاحبان منازل و مديران برج شکايت مستاجرين را ناديده گرفتند. سازمان مديريت مستاجران کنزينکتون و چلسي چه پاسخي به آنها داد؟ آيا گوين بارول مدير کارمندان دولت به راحتي لابيگري صاحبان خانه عليه قوانين سخت امنتيتي را پذيرفت و مقامات دولت محلي بودجه خود را کاهش داد. اکنون قهرمانان اين حادثه آتش نشانان هستند. نزديکترين موضوع در انتخابات مجلس درباره مسکن محدود به ارث رسيدن خانه به فرزندان بود. هرچه فقيرتر باشيد فرصت کمي‌براي فرار داريد سيم کشي‌هاي بد ساختمان ، صاحب خانه‌هاي طمع کار ، اجاره‌هاي بالا باعث به دام افتادن افراد بيشتري در پايين هرم شده است و اين درحالي است که بخش مسکن اجتماعي بايد راهکاري براي افراد فقير باشد که نتوانسته از اين امر برآيد. اين برج سوخته در غرب لندن يادآوري بر مسئوليت پذيري اخلاقي است که فراموش شده است.
ترجمه: فاطمه مهتدي
واکنش ظريف به توهم تيلرسون برای تغییر حکومت ایران:
همه چيز از آنجا شروع شد که رکس تيلرسون وزير خارجه‌امريکا در نشست استماع سنا گفت: از عناصر داخلي ايران براي تغيير نظام سياسي ايران حمايت مي‌کند.
وي در پاسخ به سوالي از «تد پو» نماينده ايالت تگزاس در سنا درباره نظر دولت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا درباره تغيير نظام حاکم ايران گفت: «سياست ما در قبال ايران در حال تدوين است و هنوز به رئيس‌جمهور ارائه نشده است. با وجود اين، ما از نقش بي‌ثبات‌کننده ايران در منطقه با خبريم و در حال اقدام براي مقابله با هژموني ايران هستيم. تحريم‌هاي اضافي (وضع کرده‌ايم): اقداماتي عليه برخي افراد و ديگران به کار گرفته شده‌اند و ما به طور مداوم مزاياي (اين تحريم‌ها) را بررسي مي‌کنيم، هم از حيث ديپلماتيک و هم از حيث تبعات بين‌المللي قرار دادن کل سپاه به عنوان سازمان تروريستي؛ چون همان‌طور که مي‌دانيد ما سپاه قدس را در فهرست تحريم قرار داده‌ايم. وي ادامه داد:سياست ما در قبال ايران مقابله با اين هژموني، مهار توانايي آنها براي ساخت سلاح‌هاي هسته‌اي و اقدام براي حمايت از آن عناصري در داخل ايران، به نحوي است که به تغيير صلح‌آميز آن نظام سياسي منجر شود. همان‌طور که مي‌دانيم چنين عناصري در داخل ايران هستند.
به فکر حفظ رژيم خودتان باشيد
اما مسولان کشورمان سکوت نکردند و در اين رابطه وزير امور خارجه کشورمان در توييتر خود نوشت: مقامات آمريکايي، قبل از بازگشت به سياست غيرقانوني و توهم‌آلود تغيير رژيم، تاريخ را مطالعه و از آن درس بگيرند. محمدجواد ظريف با بيان اينکه افتضاح کودتاي ۱۳۳۲ و تجربه انقلاب ۵۷ ثابت کرد که مردم ايران در برابر تلاش‌هاي خارجي براي تعيين سرنوشت‌شان مقاومت مي‌کنند، يادآور شد: پس از چند دهه پيگيري سياست شکست‌خورده تغيير رژيم و تحريم، دولت آمريکا مجبور به عذرخواهي براي سال ۳۲ شد و پذيرفت که مذاکره تنها راه حل است.رئيس دستگاه دپيلماسي کشورمان تاکيد کرد: براي آمريکايي‌ها بهتر است که به جاي اينکه به تغيير رژيم در ايران که ۷۵ درصد مردم به صندوق راي اعتماد دارند فکر کنند به فکر حفظ رژيم خودشان در آمريکا باشند.
در برابر ملت ايران به بيراهه نرويد
در همين رابطه سخنگوي وزارت خارجه گفت: سردرگمي، تاثيرپذيري از القائات نابجا و واقعيت‌گريزي از مشخصه‌هاي بارز سياست خارجي دولت جديد در آمريکا است.به گزارش ايلنا، بهرام قاسمي‌گفت: اين سخنان، مداخله‌جويانه و نقض صريح قواعد آمره حقوق بين‌الملل، غير قابل قبول و به شدت محکوم است.او افزود: سردرگمي، تاثيرپذيري از القائات نابجا و واقعيت‌گريزي از مشخصه‌هاي بارز سياست خارجي دولت جديد در آمريکا است که نمونه اخير آن در اظهارات اين مقام آمريکايي هويدا است. او تصريح کرد: دولت و ملت ايران در طول سال‌هاي تثبيت انقلاب، دوران جنگ تحميلي و زمان تحريم‌هاي ناعادلانه و ظالمانه نشان دادند با وحدت، درايت، عقلانيت و خردورزي براي صيانت از کيان کشور و نظام و آرمان‌هاي خود ايستادگي مي‌کنند و اين سخنان بي‌پايه و وهم‌آلود در ميان همه بخش‌هاي مردم و جامعه مقاوم و فرهيخته ايراني مطرود و منفور است.سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان به دولتمردان جديد آمريکا هشدار داد که در برابر ملت بزرگ و شجاع ايران باز هم به بيراهه نروند و آزموده‌ها را چندباره نيازمايند که جز پشيماني بيشتر و خسارات سنگين‌تر براي آنان حاصلي در پي نخواهد داشت. تنها راه پيش‌رو براي آنان، فهم و درک درست از واقعيات ايران و منطقه و کوتاه کردن زبان بي‌تاثير تهديد و عدم‌مداخله در امور داخلي ايران و ديگر کشورهاي منطقه و نگاه و برخورد واقع‌بينانه، منطقي، خردگرايانه و غيرهيجاني به تحولات ايران و منطقه است. آنان بايد بدانند واقيعات تاريخي، جغرافيايي و فرهنگي و حوزه تمدني همچون امنيت و ثبات پايدار فراتر از سوداگري و دوشيدن کشورهاي منطقه است و نيازمند تفکر و شناخت و خردورزي است.

وزيراطلاعات خبر داد:
گويا تروريسم قصد ندارد ايران را به حال خود رها کند. از روزي که جمهوري اسلامي‌ايران شکل گرفت، به اشکال گوناگون سعي داشتند بر سر راه اين نظام، سنگ اندازي کنند که بدترين آنها ترور بوده و هنوز اقدامات تروريستي ايران را رها نکرده که آخرين مورد را در مجلس شوراي اسلامي‌و حرم امام راحل مشاهده کرديم. اين در حالي است که دستگاههاي امنيتي و اطلاعاتي کشورمان به دقت و درايت تمامي‌حرکتهاي تروريستها را زير نظر دارند و توقيف اين تروريستها را در دستور کار دارند
تروريست تونسي در اوين
در اين رابطه وزير اطلاعات از انهدام دو تيم تروريستي در چابهار و کردستان خبر داد و گفت در جريان انهدام تيم تروريستي در چابهار پنج نفر بازداشت و دو نفر به هلاکت رسيدند.به گزارش ايرنا، سيدمحمود علوي افزود:اين تيم تروريستي اهداف عملياتي داشتند و قصد اقدام نظامي‌در يک پادگان را داشتند.وزير اطلاعات گفت: متاسفانه در جريان اين عمليات اولين شهيد وزارت اطلاعات از سرزمين گيلان به شهادت رسيد.وي افزود: وزارت اطلاعات طي سالهاي اخير بيش از 120 مورد عمليات داشته که به دليل کار حرفه اي و تجربه همکاران وزارت اطلاعات شهيد نداشتيم.علوي افزود:همچنين يک تيم تروريستي در کردستان شناسايي و منهدم شد.وي با بيان اينکه دشمن دست از سرما برنمي‌دارد افزود: همانطور که‌امام فرمودند بالاخره دشمن بيکار نمي‌نشيند و ما بايد هوشيار باشيم.وي گفت:عربستان اسپانسر تيم‌هاي تروريستي است و اخبار داريم نفرات زيادي از کشورهاي همسايه به مزدوري رفته تا در ايران دست به عمليات انتحاري بزنند.علوي خاطر نشان کرد از پنج نفر بازداشت شده در چابهار دو نفر تبعه کشور همسايه بودند.وزير اطلاعات سپس با بيان اينکه خطر بسيار جدي است، اظهار داشت: اينها بعد از ناکامي‌در رقه و موصل تلاش زيادي کردند در ايران دست به اقدام بزنند به طوري که جنون عملياتي گرفته بودند و مي‌خواستند در ايران کاري بکنند.علوي ادامه داد: ناکامي‌اينها باعت شده بود شبهه براي برخي پيش بيايد به طوري که مي‌گفتند وزارت اطلاعات کيس سازي مي‌کند اما آيا کسي که از تونس آمده بود انفجار انجام دهد، کيس سازي است، آيا کساني که در کردستان و قم مي‌خواستند انفجار انجام دهند، کيس سازي به شمار مي‌آيد اينها در اوين هستند بياييد با اينها صحبت کنيد.وي با بيان اينکه وزارت اطلاعات کارستان کرده است، گفت: وقتي صدتا گل بزنيد مي‌گويند برنده نيست ولي وقتي يک گل بخوريد مي‌گويند بازنده است.
انهدام انصارالفرقان در چابهار
از سوي ديگر سخنگوي شوراي تامين سيستان و بلوچستان آخرين جزئيات انهدام تيم تروريستي گروهک "انصارالفرقان" در چابهار را تشريح و از هوشياري و اقدام سريع سربازان گمنام امام زمان(عج) تقدير کرد.به گزارش ايلنا، علي‌اصغر ميرشکاري گفت: با اشراف اطلاعاتي و رصد به موقع سربازان گمنام امام زمان(عج)، يک تيم تروريستي از گروهک تکفيري و افراطي "انصارالفرقان" در تور اطلاعاتي قرار گرفت.او افزود: اين تيم تروريستي قصد داشت در بعضي از مناطق اقدامات تروريستي و انتحاري انجام دهد که با اقدام به موقع و شناسايي دقيق توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) ساعت ۱۷:۳۰ روز پنجشنبه با همکاري نيروي انتظامي‌در زير بار ترافيک عملياتي قرار گرفت.او خاطرنشان کرد: اعضاي اين تيم که تلاش کردند مقاومت شديدي از خود به خرج دهند غافلگير شده و در درگيري با نيروهاي امنيتي ۵ نفر آنان بازداشت شده و ۲ نفر نيز به هلاکت رسيدند.سخنگوي شوراي تامين سيستان و بلوچستان افزود: در پاکسازي محل درگيري مقاديري سلاح سبک، فشنگ جنگي، جليقه انفجاري و مواد منفجره از اين تيم تروريستي کشف و ضبط شد.او گفت: با وجودي که اين گروهک‌ها از حمايت مالي و فکري عربستان سعودي برخوردارند اما هوشياري سربازان گمنام امام زمان(عج) و هم افزايي اعضاي شوراي تامين و مشارکت و همکاري خوب مردم سبب شده هرگونه توطئه دشمنان نظام اسلامي‌از جمله گروهک‌هاي افراطي و تکفيري نقش بر آب و در نطفه خفه شود.ميرشکاري خاطرنشان کرد: ما از پاکستان مي‌خواهيم اجازه ندهد خاک کشورش مورد استفاده گروهک‌هاي تروريستي و معاند قرار گيرد.
دخالت آمريکا در امور داخلي کشورها يکي از جدي‌ترين معضلات جهاني است و ايران نيز همواره از اين سياست استکباري انتقاد کرده است. يکي از اين موارد کودتاي 28 مرداد است که با وجود اصرار ايران، آمريکا منکر دخالت در اين کودتا بود تا آنکه اداره آرشيو وزارت خارجه‌امريکا پس از سالها انتظار بالاخره اسناد محرمانه دخالت آمريکا را در کودتاي 28 مرداد سال 1332 در ايران منتشر کرد. در اين اسناد که مربوط به مکاتبات محرمانه سفارت آمريکا در تهران با وزارت امور خارجه اين کشور و سازمان جاسوسي سيا است، به وضوح از نقش مستقيم آمريکا در مديريت اين کودتا و کنار زدن دولت منتخب دکتر مصدق پرده‌برداري شده است.اين اسناد که ۳۷۵ قطعه سند را شامل مي‌شود نشان مي‌دهد که‌امريکا مستقيما در سرنگوني دولت منتخب محمد مصدق و حمايت از دولت زاهدي ايفاي نقش کرده است.بر اساس اين اسناد، واشنگتن براي سرنگون کردن دولت مصدق برنامه ريزي داشته و کودتا را مستقيما مديريت کرده است.در يکي از اين اسناد، رابط سيا و سفير آمريکا در تهران در يک پيام محرمانه با اشاره به نزديکي سرنگوني دولت مصدق، از دولت وقت آمريکا مي‌خواهد پس از روي کار آمدن زاهدي فورا ۵ ميليون دلار بودجه براي کمک به دولت او اختصاص دهد.اين اسناد در قالب ۴ محور کلي شامل «تلاش‌هاي آمريکا براي بررسي دولت مصدق از فوريه ۱۹۵۱ تا فوريه ۱۹۵۲»، «بحران سياسي جولاي ۱۹۵۲ ايران و تبعاتش»، «برنامه‌ريزي و اجراي عمليات آژاکس در آگوست ۱۹۵۳» و «روزهاي پس از عمليات آژاکس از سپتامبر ۱۹۵۳ تا دسامبر ۱۹۵۴» منتشر شده‌اند.همچنين در يکي ديگر از ۳۷۵ سند منتشر شده، سفير آمريکا از محمدرضا پهلوي، شاه سابق ايران، مي‌خواهد در بيانيه‌اي از ارتش و مردم بخواهد دستورات زاهدي را اجرا کنند.هر چند در همان سالهاي اوليه پس از کودتا يعني در سال 1933 در نشريه 'ساتردي ايونينگ پست' گزارش جزييات اين عمليات منتشر شده بود اما به طول چندين دهه نه دولت آمريکا و نه دولت انگليس به نقش خود در سرنگوني مصدق اعتراف نمي‌کردند. از همان زمان به بعد افسران کار کشته سيا و ام اي-6 که در اين کودتا شرکت داشتند خاطرات خود را در باره جزييات فعاليت‌هايشان منتشر کرده‌اند.
در سال 2000 نيز نيويورک تايمز يک تاريخچه طبقه بندي شده داخلي از اين عمليات را منتشر کرد.در سال 1989 نيز وزارت خارجه‌امريکا آنچه را که اسناد رسمي‌دوران کودتا بود منتشر کرد اما در آن حتي يک اشاره به اعمال آمريکا و انگليس در رابطه با اين واقعه موجود نبود. حذف اين موارد منجر به استعفاي مشاور ارشد اين مجموعه انتشارات شده و باعث شد کنگره‌امريکا قوانيني تصويب کند که در آن خواستار 'انجام يک سري تحقيقات کامل، دقيق و قابل اعتماد' درباره سياست خارجي اين کشور شده بود.
پس از پايان جنگ سرد، سازمان امنيت ملي آمريکا (سيا) خود را متعهد به بازکردن پرونده‌هايش درباره ايران و ديگر عمليات سري خود کرد و وزارت خارجه نيز قول داد که يک جلد از انتشاراتش را درباره عمليات پيشين به اين موضوع اختصاص دهد.
اما اينکه سيا به بخشي از وعده خود عمل کند تا سال 2011 طول کشيد.
توجيهات دو دولت آمريکا و انگليس درباره خودداري از اشاره به نقش خود در کودتاي 28 مرداد اين بود که مي‌خواستند از روش‌ها و منابع اطلاعاتي و جاسوسي خود محافظت کنند. به تازگي نيز دليل خودداري آنها از اين کار ممانعت از تحريک عوامل افراطي در ايران بود که به ادعاي آنان ممکن بود به دنبال توقف توافق نامه هسته اي که بين تهران و شش کشور جهان به علاوه‌امريکا باشند، ذکر شد.
در مقدمه اين جلد از انتشارات وزارت خارجه که اسناد کودتاي 28 مرداد را در بر مي‌گيرد، آمده است: اين اسناد بر استفاده از عمليات سري توسط دولت‌هاي ترومن و آيزنهاور و سياست‌هاي آن‌ها درباره ايران تمرکز دارند که در نهايت به سرنگوني دولت محمد مصدق شد. علاوه بر آن، اين اسناد دخالت سازمان‌هاي جاسوسي و اطلاعاتي آمريکا در ايجاد چينين سياست‌ها را نشان مي‌دهد.
اين مجموعه همچنين دربرگيرنده صدها سند درباره مکاتبات ميان سفارت آمريکا در تهران، وزارت خارجه‌امريکا و سازمان سيا است.
اين اسناد در قالب 4 محور کلي «تلاش‌هاي ايالات‌ متحده براي فهميدن مصدق از فوريه 1951 تا فوريه 195»، «بحران سياسي جولاي 1952 ايران و تبعاتش»، «برنامه‌ريزي و اجراي عمليات آژاکس در اوت 1953» و «روزهاي پس از عمليات آژاکس از سپتامبر 1953 تا دسامبر 1954» منتشر شده است.
در يکي از اسناد منتشر شده به تاريخ نوزدهم اوت 1953، درخواست کمک 5 ميليون دلاري آمريکا به دولت زاهدي از سوي رابط سازمان سيا وجود دارد که نشان مي‌دهد آمريکا علاوه بر نقش مستشاري در انجام کودتا، نقش مستقيمي‌نيز در پشتيباني مالي کودتاچيان عليه دولت مصدق داشته است.
مالکوم بايرن رييس آرشيو امنيت ملي در پروژه روابط ايران و آمريکا در باره انتشار اين اسناد پس از يک دوره طولاني گفت: اين مجموعه منبعي مهم براي کساني مي‌تواند باشد که علاقه مند به روابط پر تنش بين دو کشور مي‌باشند. اما اين واقعيت که خارج شدن آنها از طبقه بندي اسناد محرمانه و انتشار آنها بيش از شش دهه طول کشيده است، باعث ناراحتي اذهان آنها خواهد شد.
روحاني در ضيافت افطار با اهالي رسانه:
رييس‌جمهور با انتقاد از کساني که برخي را وکيل‌الدوله مي‌نامند، دولت را نماينده تمام مردم عنوان کرد و گفت: طرفدار دولت بودن يعني طرفدار مردم بودن است. اگر طرفداران دولت نباشيم طرفدار کي باشيم؟
به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در مراسم ديدار و ضيافت افطار با اصحاب رسانه با اشاره به حادثه روز غدير خم گفت: حضرت رسول(ص) فرمودند همه آنهايي که در اينجا حضور داريد وظيفه داريد تا حادثه‌امروز را به آنهايي که اينجا نبودند و غايب بودند، برسانيد و ابلاغ کنيد.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه يک وظيفه ما ابلاغ واقعيت‌ها و پيام‌هاي اصلي است؛ پيام دين، تاريخ، ملت، انقلاب و پيام اهداف ملي به همه مردم، اظهار داشت: رسانه، سازنده خبر نيست بلکه ابلاغ‌کننده است. خود پيامبر (ص) هم رسانه بود. اساسا رسالت يعني ابلاغ پيام خدا به بشر. پس کار رسانه، کار پيامبري و مقدسي است و همانطور که پيامبر که بايد امين باشد، همه رسانه‌ها هم بايد واقعيت‌ها و حقيقت‌هاي جامعه را به خوبي به مردم ابلاغ کنند.
روحا‌ني با اشاره به ايام ليالي قدر تصريح کرد: در ايام انتخابات که عيد سياسي ملت ايران بود، روزها و شب‌هاي قدر ملت ايران بود و مردم قدر خود و آينده و سرنوشت خود را در کنار صندوق‌هاي راي رقم زدند و ساختند. آنهم در حساسترين تاريخ منطقه‌اي و بين‌المللي. شرايطي که غرب به دنبال به دنبال ايجاد فشار عليه ايران بود و همه در منطقه اجماع کردند تا پيام تهديد را به ملت ايران ابلاغ کنند و همه اربابان پيام به تروريست‌ها داده بودند تا تهران را ناامن کنيد ولي مردم و رسانه‌ها به صحنه‌امدند.روحاني اضافه کرد: امشب شب قدر است و زمان گله‌گذاري نيست. زمان انتخابات هم سپري شد و امروز بايد به آينده و اهداف ملي‌مان نگاه کنيم و نه رقابت‌هاي ديروز. دولت يازدهم روزهايي را سپري کرد که مي‌توانم بگويم دولت يازدهم مظلومترين دولت در تاريخ انقلاب بوده است. اگر زمان و فرصتي باشد مي‌توانم آن را به اثبات برسانم و شما هم بهتر از هر کسي مي‌تواند آن را تببين کنيد.او با تاکيد بر اينکه دولت، جز نماينده مردم بودن نيست، خاطرنشان کرد: يکي از اشتباهاتي که رسانه‌ها بايد تصحيح کنند، اين است که مي‌گويند اين آقا نماينده و وکيل الدوله است. اين رسانه دولت است ولي بايد توجه کرد که دولت نماينده مردم است. وقتي در انتخابات رياست جمهوري به پاي صندوق آرا مي‌رويم همه مردم براي انتخاب يک نفر به پاي صندوق‌ها مي‌روند. در مابقي انتخابات‌ها، کانديداها استاني و حوزه‌اي است. ما تنها يک انتخابات سراسري داريم و بر مبناي قانون اساسي فرد منتخب، رييس‌جمهور همه مردم است.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه طرفدار دولت بودن يعني طرفدار مردم بودن است، ابراز داشت: اگر طرفداران دولت نباشيم طرفدار چه کسي باشيم؟ مي‌گويند انتقاد کنيم درست است. انتقاد مانند نمک است. همه غذا بايد نمک باشد؟ انتقاد هم مي‌کنند بلکه تخريب است. اگر تخريب هم نباشد، از اول تا آخر انتقاد؟ انتقاد کنيم يعني اول واقعيت‌ها را بگوييم و مثلا بگوييم در گندم خودکفا شديم و بعدش بگوييم مثلا از فلان بذر استفاده مي‌شد، بهتر بود.روحا‌ني افزود: بگوييم در گازوئيل که در سال ۹۲ که روزانه شش و نيم ميليون ليتر وارد مي‌کرديم امروز ۱۳ ميليون ليتر صادر مي‌کنيم و بعد بگوييم ۱۳ ميليون کم است و فلان کار را کنيد تا ميزان صادرات ‌مان بيشتر شود. اصل واقعيات را به مردم بگوييم و آن را براي مردم توضيح بدهيم و بگوييم که در سه سال و نيم، ۱۱ فاز را در پارس جنوبي افتتاح کرديم و بگوييم که در تمامي‌دولت‌هاي قبل فقط ۱۰ فاز افتتاح شد و بعد بگوييم که ۱۱ فاز کم است. او با تشکر از رسانه‌هايي که اداي وظيفه کردند، بيان کرد: از رسانه‌هايي که مسيرشان دقيق نبوده خواهش مي‌کنيم که دولت يازدهم تمام شد. ما مي‌خواهيم وارد دولت جديد شويم. مي‌خواهيم وارد فضاي جديدي بشويم. لحن‌ها را درست کنيم. امام علي هم مي‌گويد تبليغات نادقيق مي‌تواند چهره صحيح علي (ع) را تخريب کند. اين تبليغات ناصحيح شد تا مردم روبروي امام در جمل صفين و نهروان ايستادند.رئيس دولت تدبير و اميد يادآور شد: امام علي(ع) در هفته‌هاي پاياني زندگي‌اش گفت: أين عمار؟ وقتي از ياران گذشته‌اش سخن گفت، دستش به صورتش زد و دقايقي گريه کرد. امام علي(ع) شير ميدان نبرد در برابر فشارها و در حضور مردم گريه طولاني کرد و بعد راجع به شرايط پيش آمده سخن گفت. اين به ما نشان مي‌دهد ما رسالت سنگيني را بر دوش داريم.روحاني با بيان اينکه مردم در انتخابات به صحنه‌امدند و شهروند، رسانه شد، عنوان کرد: مردم در اين انتخابات با موبايل‌هايشان به صحنه‌امدند. جوانان به صحنه‌امدند. اگر آنها تنها بودند و نمي‌آمدند، ما هم موفق نمي‌شديم. او با تاکيد بر لزوم درست کردن لحن‌ها در بيان انتقاد گفت: چرا لحن‌هايمان را درست نمي‌کنيم؟ با چه لحني مي‌خواهيم با کشور، با منطقه و جهان حرف بزنيم؟ با لحن تند به جايي نمي‌رسيم. جز اعتدال راه ديگري وجود ندارد. امام با اعتدال انقلاب را پيروز کرد. اگر امام به مردم مي‌گفت که روبروي ارتش برويد تمام کشور حمام خون مي‌شد و انقلاب پيروز نمي‌شد.رئيس‌جمهور ادامه داد: امام علي(ع) در جنگ صفين هم ديد يارانش با ياران معاويه دعواي لفظي مي‌کنند. گفت من دوست ندارم فحش بدهيد. من ياراني نمي‌خواهم که فحش مي‌دهند. مگر ما شيعه نيستيم؟ چرا به فحش دادن افتخار مي‌کنيد؟ چرا ناسزاگويي را انقلابي‌گري مي‌دانيم؟ انقلابي ما پيامبر (ص)، امام علي (ع) و عمار ياسر است. امام علي گفت چرا بد مي‌گوييد؟روحاني تاکيد کرد: از امام علي(ع) حرف زدن را ياد بگيريم. ايشان در برابر دشمن مي‌گفت خون ما را حفظ کن خون آنها را حفظ کن. خوني به زمين نريزد. بين ما صلح شود. ايشان به ما ياد داد چه مسيري را انتخاب کنيم. امشب، شب اميرالمومنين است. تلاش کنيم راه ايشان را ياد و پيروي کنيم.

اهداي مدال طلاي جشنواره عکاسي به روحاني
در ابتداي ضيافت افطاري رييس‌جمهور با اصحاب رسانه که در سالن اجلاس سران برگزار شد محمد برنو عکاس رييس‌جمهور مدال طلاي خود را از جشنواره عکاسي «Prix de la Photographie, Paris» همراه با آلبومي‌از مجموعه پرتره‌هاي روحاني به رييس‌جمهور تقديم کرد.پس از آن صاحب امتياز روزنامه ابتکار به پشت تريبون رفت و از رييس‌جمهور خواستار شفافيت قانون مطبوعات در کشور شد.محمدعلي وکيلي وزير اطلاعات را مورد خطاب داد و گفت: شما فرموديد ادمين‌هاي کانال‌هاي تلگرامي‌بي گناه هستند اما چرا هنوز اين افراد آزاد نشده‌اند؟ هرچه زودتر تکليف اين افراد را مشخص کنيد. بعد از وکيلي مدير مسئول خبرگزاري جماران خطاب به روحاني گفت در زمان انتخابات رسانه‌هاي حامي‌شما زحمات زيادي کشيده‌اند. در آن ايام جمله‌اي در فضاي مجازي دست به دست شد که فرداي انتخابات رييس‌جمهور به ديدار سيدمحمد خاتمي‌مي‌رود و يا شخص ديگري؟ آقاي رييس‌جمهور آيا به ديدار آن عزير رفته‌ايد؟کساني امروز در حصر و ممنوع‌الخبري هستند که روزگاري خودشان از اصحاب رسانه بوده‌اند اين عزيزان را دريابيد.
گزارش «تجارت» ازسبک جدید مراسم ختم درتهران؛
تجارت- محمد خادمی:برگزاری مراسم ختم برای درگذشتگان درهمه جوامع به یک رسم تبدیل شده است،این مراسم باهدف زنده نگاه داشتن نام و خاطرات متوفی وتسکین دادن به بازماندگان برپا می شود تا با یک مراسم معنوی متوفی رهسپارخانه ابدی شود.
در کشورمان مراسم ختم به شکل های گوناگون برگزارمی شود،یکی ازاین مراسم ها برگزاری روضه وفاتحه خوانی درمساجد برای بازماندگان،دوستان وآشنایان از طرف خانواده متوفی است.درشهر تهران نزدیک به 2هزار مسجد میزبان مراسم ختم هستند، اما در 2 دهه اخیر تعدادی ازمساجد پایتخت سبک اجرای مراسم ختم را کمی متفاوت با دیگرمساجد بیش می برند،به طوری که دربعضی از مساجد این کلانشهرسالن هایی به نام اجتماعات با میزوصندلی ساخته و طراحی شده است ومراسم ختم را با هزینه بالا دراین محیط برگزارمی کنند؛درگزارش پیش روبه موضوع هزینه وسبک جدید ختم دربرخی مساجد شهرتهران می پردازیم:
انواع هزینه مراسم ختم در مساجد تهران
درابتدا به تعدادی ازمساجد معروف پایتخت سری می زنیم تا از هزینه مراسم ختم در این مساجد آگاه شویم.مسجد نظام مافی نخستین مسجدی است که به آن مراجعه می کنیم،این مسجد اوایل انقلاب در بلوار آیت الله کاشانی ساخته شده است، این مسجد به عنوان نخستین مسجد  تهران و حتی کشوربه حساب می آید که به شکل سالن میز وصندلی مراسم ختم را برپا می کنند. سالن این مسجد با ظرفیت 330 نفرویژه بانوان وآقایان است که برای یک مراسم ختم باید نزدیک به  یک میلیون تومان پرداخت شود، البته افرادی که بخواهند مراسم ختم شان را درشبستان این مسجد برگزار کنند هزینه کمتری پرداخت می کنند.ازدیگرمساجد معروف تهران مسجد نور در میدان فاطمی است، این مسجد به دلیل همجوار بودن با ساختمان وزارت کشوروچند نهاد دولتی مورد استقبال مسئولان سیاسی برای برگزاری مراسم ختم قرار گرفته است.این مسجد با ظرفیت 600 نفر،داشتن پارکینگ خودرو وداشتن تشریفات انتظامی مورد توجه رجل کشوری و شخصیت ها قرار گرفته است، هزینه یک مراسم ختم درسالن این مسجد به دو میلیون تومان می رسد. مسجد نور البته ميزبان بسياري از چهره هاي هنري هم بوده است كه مي توان به مراسم ترحيم مادر محمدرضا شجريان و مرحوم ايرج بسطامي خواننده ايراني هم اشاره كرد. متوليان اين مسجد براي مراسم‌ هنرمندان و موسيقي‌دان‌ها و هنرپيشه‌ها از سخنران ويژه اي به نام حاج آقاي ياري بهره مي برند كه برادر و پسر او بازيگر است.قیمت مراسم ختم در مساجد تهران به دلایل گوناگون با هم تفاوت دارند این تفاوت قیمت به تعداد نیروی خدمات برای پذیرایی ، سخنران، مداح و قاري قرآن بستگی دارد، که این مبلغ در مساجد ساده از 200 هزار تومان تا چند میلیون تومان اختلاف قیمت است.مسجد الجواد ميدان هفت تير كه يكي از مساجد معروف تهران به حساب می آید برای دو ساعت برگزاری مراسم ختم بیش از يك ميليون تومان از خانواده متوفی دريافت مي كند. در این مسجد مراسم ختم بسیاری از نزدیکان شخصیت های هنری و سیاسی برپا شده است. سالن اجتماعات مسجد جامع رسوال اکرم(ص) شهرک غرب  يكي از مدرن ترین سالن های اجتماعات مساجد کشور است، سالن این مسجد نیز جمعیت قابل توجهی ظرفیت دارد که در زیر بنای مسجد ساخته شده است، مراسم بسياري از چهره هاي سرشناس در آنجا برگزار شده است و هزینه برپایی مراسم ترحیم در این مسجد نیز چند میلیون تومان برای خانواده متوفی آب می خورد و بیشتر خانواده های مرفه در این محیط مراسم ختم درگذشتگان شان را برگزار می کنند. در سالن مسجد شهرک غرب  بسیاری از ورزشکاران و هنرمندان برای عزیزان خود و بقیه  فاتحه خوانده اند. یکی از ویژگی های سالن این مسجد فیلم برداری از طریق دوربین های ثابت است که در صورت تمایل خانواده متوفی فیلم مراسم ختم در اختیارشان قرار داده می شود. یکی از نارضایتی هایی که برای مراجعه کنندگان به سالن این مسجد وجود دارد نبود جای پارک مناسب برای خودرو است.از دیگر مساجد معروف تهران مسجد امام صادق(ع) در فلکه اول صادقیه است، سالن این مسجد ظرفیت200نفرویژه بانوان و200نفرویژه آقایان دارد، خدمات گوناگون برای مراسم تحریم در سالن این مسجد برگزار می شود، این خدمات شامل نصب تاج گل و شمع آرایی است.یکی دیگر از شاخص ترین مساجد شهر تهران مسجد امیرالمومنین (ع) در بلوار مرزداران است، یکی از ویژگی های این مسجد داشتن پارکینگ خودرو است و مراجعه کنندگان دغدغه ای برای جای پارک خودرو ندارند، همچنین ظرفیت بالای 700 نفری سالن این مسجد از دیگر ویژگی های برگزاری مراسم ختم در این مسجد است. مراسم ترحیم در این مسجد بالای یک میلیون تومان هزینه بر می دارد.هزینه مراسم ختم در سالن مساجد ديگر پایتخت را مي توان از اینترنت به دست اورد. برای به دست آوردن قیمت های جدید می توان با شماره دفاتر مساجد تماس گرفت و حتی از موسسات برگزاری مراسم تحریم نیز می توان قیمت برگزاری ختم در سالن های اجتماعات مساجد گوناگون تهران را به دست آورد. بخشی از قیمت مراسم ختم در مساجد تهران به این شرح است، مسجد الغدير واقع در بلوار ميرداماد براي اجراي مراسم ترحيم در 90 دقيقه مبلغ يك ميليون و سيصدهزارتومان دريافت مي كند. اجاره سالن مسجد قدس واقع در بزرگراه چمران چهارراه سعادت آباد بدون پرسنل پذيرايي رقم 950 هزار تومان هزينه دارد. مسجد النبي (ع) در خيابان اميرآباد نبش خيابان شانزدهم همراه با پرسنل پذيرايي رقم 700 تومان دريافت مي كند و مسجد حجت بن الحسن (ع) واقع در سهروردي شمالي نرسيده به ميدان قندي همراه با پرسنل رقم 550 هزارتومان بابت هزينه سالن دریافت می کند.
پیمانکار مراسم ختم را اداره می کند
«مجتبی شاکری» از اعضای کمیسیون شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار «تجارت» می گوید:«به طور طبیعی مساجد به شکل خودکفا درآمدشان را تامین می کنند و از گذشته ها تاکنون مساجد از سوی نهادهای حکومتی بودجه ای دریافت نمی کردند و تنها از تخفیف قبض برق، آب و گازبرخوردار هستند، همچنین شهرداری ها مجوز صدور تجاری سازی بناهای مساجد را صادر می کنند تا راحت تر این مکان مذهبی اداره شود؛ البته اندک اعتباری برای برگزاری مراسمات ملی- مذهبی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری در اختیارتعدادی از مساجد قرارمی گیرد.»اودرپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اینکه بعضی از مساجد هزینه 2تا4 میلیون تومانی برای برگزاری مراسم ختم از خانواده  متوفی دریافت می کنند؟پاسخ می دهد:« این هزینه ها زیرنظر مساجد دریافت نمی شود، به این شکل که مساجد سالن عزاداری را به پیمانکار واگذار می کنند و این هزینه از سوی پیمانکار طلب می شود.»این عضوکمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در ادامه می افزاید:«فکر نمی کنم موضوع بالا بودن هزینه مراسم ختم در بعضی از مساجد شهر تهران خیلی بحرانی باشد، چرا که روزانه مراسم زیادی در مساجد شهر تهران برگزار می شود و مردم از هزینه ها راضی هستند، البته  تعدادی از مکان هایی  که هزینه بالا دریافت می کنند بستگی به خدمات آن محیط ها دارد.»
مراسم های ختم  مطابق با فرهنگ غربی
برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ حجت الاسلام «محمد جواد بشیری» کارشناس مذهبی رفته ایم، او دراین باره به خبرنگار «تجارت» می گوید:«درگذشته مراسم ختم در شبستان مساجد برگزار می شد، اما به تازگی در بعضی از مساجد پایتخت مراسم ختم در سالن هایی برگزار می شود که به شکل مبله هستند و هزینه زیادی نیز بابت برپایی مراسم ختم از خانواده متوفی طلب می شود.»«بشیری» ادامه می دهد:« برگزاری مراسم ختم در این سالن ها به سمت فرهنگ غربی سوق داده می شود، چرا که چیدمان میز و صندلی سالن ها همانند کلیسا هاست و دیگر از آن محیط معنوی شبستان مساجد خبری نیست.»او برای اینکه ثابت کند که مراسم های ختم در بعضی از مساجد به سمت و سوی فرهنگ غربی سوق داده می شود به نحوه پذیرایی و اجرای مراسم در این سالن ها می پردازد، می گوید:« سخنران بعضی از این مراسم ها افراد مشهور رادیو و تلویزیون هستند که هزینه زیادی  بابت مشهور بودن این افراد از خانواده متوفی دریافت می شود، از سوی دیگر نوشیدنی قهوه و روضه خوانی با وسایل موسیقی دف و فلوت صورت می گیرد.» این کارشناس مذهبی می افزاید:«متاسفانه مدیران مساجد ما به سمت سرمایه گذاری در برگزاری مراسم ختم می روند، به طوری که در بعضی از مساجد سالن های برگزاری ختم در حال ساخت است تا بتوانند با برگزاری روزانه 2 مراسم به در آمد میلیونی دست پیدا کنند که سالانه درآمد  قابل توجهی برای مساجد می شود، البته مساجد این هزینه ها را صرف امورات مسجد و خیریه ها می کنند، اما نگاه مسجد نباید درآمد زایی باشد و باید به شکل سنتی و کمک مردمی اداره شود.»حجت الاسلام بشیری در پاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اینکه چه تعداد مسجد معروف و گران قیمت برای برگزاری مراسم ختم در شهر تهران وجود دارد؟ می گوید:«تعداد قابل توجهی مسجد با برند (معروف) در تهران وجود ندارد، اما همین تعداد نیز باعث مدل سازی برای دیگر مساجد می شود، به طور مثال مسجد الجواد(ع) در میدان هفت تیر، مسجد نور در میدان فاطمی، مسجد جامعه رسوال اکرم(ص) در شهرک غرب، مسجد نظام مافی در بلوار آیت الله کاشانی، مسجد امام صادق (ع) در فلکه اول صادقیه، مسجد بلال در همجواری ساختمان مرکزی صدا و سیما، مسجد میدان کاج، مسجد امیرالمومنین محله مرزداران، امام زاده باغ فیض بخشی از مساجد معروف شهر تهران به حساب می آیند.»او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه معیار معروف شدن مساجد برای برگزاری مراسم ختم در چیست؟می گوید:«معیار خاصی ندارد، تنها داشتن سالن میز و صندلی، پارکینک خودرو و دسترسی مکان مساجد به بزرگراهای پایتخت از جمله معیارهای معروف شدن مساجد به حساب می آیند، که متاسفانه گاهی اوقات هزینه این سالن ها از سالن عروسی گران تر است.»
هیچ شکایتی گزارش نشده
سازمان امور مساجد یکی از نهادهای نظارتی بر مساجد به حساب می آید، خبرنگار«تجارت» برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ«مجتبی صداقت» مدیر واحد رصد(تحقیق و پژوهش) مرکز امور مساجد شهر تهران رفته است. اودراین باره می گوید:« مرکز امور مساجد به هیچ عنوان دخالتی در امور مدیریتی مساجد نمی کند، چرا که مساجد ازائمه جماعت وهیئت امناء برخوردار هستند و باید به شکل مستقل اداره شوند.»وی درپاسخ به سوال خبرنگار«تجارت» درباره اینکه هزینه های مراسم ختم درمساجد به چه شکل قیمت گذاری می شود؟ پاسخ می دهد:«قاعده وقانونی برای تعیین هزینه مراسم ختم درمساجد وجود ندارد، اما در بسیاری از مساجد هزینه بسیاراندکی ازخانواده متوفی دریافت می شود.»اودرپاسخ به سوال دیگرخبرنگارما درباره اینکه تاکنون شکایتی از بالا بودن هزینه مراسم ختم به امور مساجد گزارش شده است؟ پاسخ می دهد:«درشهر تهران حدود یک هزارو970 مسجد وجود دارد، که بیشتراین مساجد هزینه بسیاراندکی را ازخانواده متوفی دریافت می کنند وتاکنون هیچ گزارشی درخصوص بالا بودن هزینه مراسم های ختم به مرکزامورمساجد داده نشده است.»
تهران کمترین مسجد را دارد
درباره تعداد مساجد درجهان آمارهای گوناگونی وجود دارد،دقیق ترین این آمارنشان می دهد دو و نیم میلیون مسجد دردنیا وجود دارد، بیشترین مساجد را نیزترکیه واندونزی دارند.آمارسامانه جامع اطلاعات مساجد که توسط سازمان اوقاف وامورخیریه در سال ۱۳۹۱صورت گرفته است نشان می دهد نزدیک به 72 هزاربنای مسجد وجود دارد. این بدان معناست که به‌ازای هرهزارنفریک مسجد در ایران وجود دارد.طبق برنامه‌ای که دولت دارد قراراست تعداد مساجد درافق ۱۴۰۴به رقم۹۲ هزارمسجد برسد.با این فرض که جمعیت کشوردرآن هنگام۹۲ میلیون نفراست.با این حال برخی هستند که می‌گویند۲۵۰ هزارمسجد دیگردرایران نیاز است.شهر تهران باتوجه به جمعیت ۸ میلیون نفری با دوهزارمسجد کمترین تعداد مساجد را دارد وبه لحاظ تقسیم تعداد مساجد بر تعداد جمعیت باید گفت پایتخت فقیرترین شهر کشورازنظرشمارمسجد است.هم اکنون ۲ هزار مسجد در تهران وجود دارد و سرانه تعداد مساجد به جمعیت درتهران برای هر۴ هزارنفر،یک مسجد است.همچنین سرانه مساحت مساجد به جمعیت شهرتهران 15 سانتیمتربه ازای هر نفر است که طبق استانداردها برای هرفردحداقل نیاز به ۷/۶ متر فضای مذهبی و فرهنگی در شهر وجود دارد، درگفتگویی که خبرنگارما با تعدادی ازاعضای شورای شهر تهران انجام داده است،قرار بود دراین کلانشهر400 مسجد از سوی شهرداری تهران ساخته شود که تنها 15 مسجد ساخته شده است.طبق گفته کارشناسان 6هزارمسجد درتهران نیاز به ساخت دارد، از سوی دیگر 70 درصد مساجد فعلی شهر تهران بنای فرسوده دارند که نیازمنداعتبارهزارمیلیاردی است.
توليدات ايران در چرخه توزيع فروشگاهي کشورهاي منطقه قرار گرفت؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: افزايش توان توليد محصولات صادرات‌محور يکي از مهمترين محورهاي برنامه‌ريزي شده براي بخش‌هاي توليدي در کشور است.
 بررسي‌ها نشان مي‌دهد که طي سال‌هاي گذشته با افزايش کيفيت محصولات توليد شده در داخل کشور، گروه‌هاي مختلفي توانسته‌اند با محصولات ساير کشورها به رقابت بپردازند. طي سال‌هاي گذشته با هدف‌گذاري صورت گرفته از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت شاهد کاهش خام‌فروشي بوده‌ايم و حالا مي‌توان اميدوار بود که شاهد افزايش نفود محصولات ايراني در بازارهاي جهاني باشيم.
در اين ميان کارشناسان معتقدند که تحقق وعده دولت در اعطاي مشوق‌هاي صادراتي، به افزايش توليد صادرات‌گرا و در پي آن به افزايش اشتغال و درآمدهاي ارزي کشور منجر خواهد شد. بررسي گزارش‌هاي مربوط به محصولات صادراتي کشور طي سال‌هاي گذشته از دولت يازدهم نشان مي‌دهد که اقتصاد ايران در زمينه‌هاي متفاوتي مانند صنايع کاني غيرفلزي، محصولات ساختماني، فولاد، آلومينيوم، مس، کالاهاي کشاورزي، مواد غذايي و صنايع تبديلي از ظرفيت‌هاي فراواني براي توسعه صادرات غيرنفتي برخوردار است.
توليد صادرات‌محور نيازمندي‌هايي دارد که از جمله آن جذب سرمايه خارجي است، زيرا ورود سرمايه خارجي مي‌تواند همراه با دانش فني، تجهيزات و فناوري مدرن، کالاي توليدي داخل را در بازارهاي جهاني رقابت‌پذير کند؛ ضمن اينکه در شرايط امروز بستر مناسب براي ارتباطات منطقه‌اي و جهاني فراهم شده و مشکلات بانکي در تعاملات بين‌المللي در حال کاهش است. حقيقت اين است که استعدادهاي خوب توليدي در کشور و بازارهاي بزرگ منطقه‌اي، فرصت خوبي را براي توسعه توليد صادرات‌گرا در اختيار اقتصاد ايران قرار داده است.
رشد 70 درصدي صادرات به قطر
طي هفته گذشته ارتباط ميان قطر و برخي ديگر از کشورهاي عرب منطقه با چالش‌هايي مواجه شد. هنوز مدت زمان زيادي از آغاز اختلافات در ميان کشورهاي عربي حوزه خليج فارس نمي‌گذرد که بررسي‌ها نشان مي‌دهد، ايران اراده‌اي جدي براي حضور در بازارهاي قطر دارد. هرچند برخي اخبار از حضور پرتعداد محصولات توليد شده توسط ترکيه در فروشگاه‌هاي قطري طي روزهاي گذشته حکايت دارند، اما گزارش‌هاي منتشر شده از سوي بخش‌هاي مختلف اقتصاد ايران نيز نشان دهنده افزايش ميزان حجم صادرات محصولات ايراني به بازارهاي قطر است. در همين ارتباط مديرکل گمرک بندرلنگه گفت: مجوز صادرات کالا به قطر در اين گمرک با هدف تشويق صادرکنندگان در کمتر از يک ساعت صادر مي‌شود. صفر شيباني با اشاره به صدور مجوز صادرات کالا زير يک ساعت در گمرک بندر لنگه بيان داشت: پيش‌بيني مي‌شود صادرات کالا از بندر لنگه به قطر در روزهاي آينده ۷۰ درصد افزايش يابد. وي با اشاره به ظرفيت و فرصت به وجود آمده براي صادرات کالا از بندرلنگه به کشور قطر اظهارداشت: در روزهاي اخير ۲۰۰ تن کالا در قالب ۱۰ کانتينر به ارزش ريالي يک ميليارد و ۳۶ ميليون و ۴۸۹ هزار ريال از بندر لنگه به کشور قطر صادر شده است. شيباني در ادامه با اشاره به پيشينه صادرات کالا از بندر لنگه به کشور قطر بيان داشت: در گذشته از طريق اين بندر صادرات شن و ماسه و دام به کشور قطر انجام مي‌شد که اکنون با توجه به فرصت به وجود آمده و شرايط منطقه صادرات کالا به‌ ويژه مواد غذايي، ميوه و تره‌بار با تسهيلات ويژه در حال انجام است.
از طرف ديگر رئيس هيئت مديره تعاوني توليدکنندگان مواد غذايي ايران گفت: تاکنون حدود ۵۰۰ تن انواع مواد غذايي از جمله ميوه و سبزي به قطر صادر شده است. مهدي کريمي‌تفرشي به واردات ۳ ميليارد دلاري مواد غذايي قطر در سال اشاره کرد و افزود: تقريبا تمام مواد غذايي مورد نياز قطر از طريق واردات تامين مي‌شود و ايران سال گذشته حدود ۱۸ ميليون دلار انواع مواد غذايي به اين کشور صادر کرد. وي به سبقت ترکيه در تامين مواد غذايي مورد نياز قطر اشاره کرد و افزود: متاسفانه در موضوع قطر ما شاهد فرصت‌سوزي هستيم و نتوانستيم بموقع وارد اين بازار شويم و ترکيه در ۴۸ ساعت بعد از اجراي تحريم کشورهاي عربي عليه قطر قفسه‌ها و فروشگاه‌هاي قطر را از مواد غذايي پر کرد. کريمي‌تفرشي گفت: سالانه حدود ۱۳۰ هزار تن مواد غذايي در کشور توليد مي‌شود و ما درحال حاضر قادر به تامين حدود ۹۵ درصد از مواد غذايي مورد نياز کشور در داخل هستيم.
محصولات ايراني در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي روسيه
از طرف ديگر آنطور که ايرنا گزارش داده ايران براي همکاري با فروشگاه‌هاي بزرگ زنجيره‌اي روسيه و خارجي فعال در اين کشور به ويژه اوشان شرکت فرانسوي در حال برنامه‌ريزي است. براساس اين گزارش پايگاه اينترنتي روس آنلاين در اين باره نوشته است که فروشگاه اوشان درخصوص واردات محصولات کشاورزي از ايران در حال مذاکره است. در اين گزارش به نقل از ماريا کورنوسووا، مدير روابط عمومي‌فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي اوشان در روسيه‌امده که مذاکره براي واردات مستقيم محصولات ايراني با توليدکنندگان ادامه دارد. هم‌اکنون برخي محصولات باغي و صيفي جات از جمله خيار، هندوانه، کاهو، کلم و انواع فلفل دلمه سبز و رنگي، بادمجان و گوجه فرنگي از ايران در شعبه‌هاي اصلي اوشان در مسکو عرضه مي‌شود، ولي اين شرکت خواستار واردات بيشتر و افزايش انواع توليدات باغي و کشاورزي است. شرکت فرانسوي اوشان در سال 1961 پايه‌گذاري شده و در زمينه مديريت شبکه‌اي از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، سوپرمارکت،‌هايپرمارکت، سوپرسنترها، سوپراستورها و فروشگاه‌هاي وسايل الکترونيکي با بيش از سه هزار شعبه در آسيا، اروپا و خاورميانه فعاليت مي‌کند.
در همين پيوست ولاديمير روسانف، رئيس روابط عمومي‌فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي ديکسي (از فروشگاه‌هاي بزرگ روسيه) نيز به خبرگزاري روسي رامبلر گفت که با توجه به سابقه همکاري چند ساله با ايران، تلاش‌ها براي افزايش عرضه محصولات ايراني در در مسکو و ديگر شهرها جريان دارد. روسانف اضافه کرد: سبزيجات و ميوه‌جات وارداتي از ايران با موفقيت تمام جايگزين بسياري از محصولات ترکيه‌اي شده و محصولات ايراني بويژه در ماه‌هاي زمستان و آغاز فصل بهار مورد نياز است. ديکسي با برخورداري از فعاليت 3000 فروشگاه در سراسر روسيه و در مسکو جايگاه اول فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در اين کشور را دارد. همچنين فروشگاه زنجيره‌اي ايکس فايو روسيه نيز با 1000 شعبه اصلي و 4500 واحد فرعي به تازگي براي عرضه سبزيجات و ميوه ايران در مجموعه زير پوشش خود اعلام آمادگي کرده است.
ادامه رشد صادرات محصولات معدني
محصولات مصرفي توليد شده توسط ايران تنها کالاهايي نيستند که طي ماه‌هاي گذشته صادرات آنها افزايش پيدا کرده است. بررسي گزارش‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان و طبق تازه‌ترين تحليل آماري، وضعيت صادرات شاخص اقلام عمده گروه معدن و صنايع معدني طي ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵ در قياس با مدت مشابه سال قبل با رشد ۸.۵ درصدي از لحاظ ارزشي ۳۹.۳ درصدي از لحاظ وزني همراه بوده است. صادرات کشور طي دوره مذکور در مقايسه با مدت مشابه سال قبل در گروه کالايي مربوطه (اقلام عمده بخش معدن و صنايع معدني) از لحاظ ارزشي ۸.۵ و از لحاظ وزني ۳۹.۳ درصد رشد داشته و از جمله مهمترين بازارهاي صادراتي مواد معدني طي ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵ مي‌توان به ترتيب به چين، عراق، امارات متحده عربي، ترکيه، ايتاليا، افغانستان، تايوان، عمان، تايلند، هند، ترکمنستان و اسپانيا، پاکستان، جمهوري کره و کويت اشاره کرد. همچنين در سال‌جاري صادرات به کشورهاي عراق، افغانستان، ايتاليا، ترکمنستان کاهش يافته در حالي که صادرات به ساير کشورهاي نام برده با رشد همراه بوده و نرخ رشد صادرات در بخش معدن و محصولات معدني به بازارهاي چين، ترکيه، عمان، تايلند و تايوان چشمگيرتر است.

بسياري از بلندمرتبه‌ها در پايتخت فاقد هرگونه اطلاعات در شهرداري هستند
رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شهر تهران گفت: مسئله مهم و نگران‌کننده، درباره مال‌ها و مگامال‌ها است که صدور پروانه و مجوز براي آنها متوقف نشده است. او مي‌گويد اين‌قدر براي اين مجموعه‌هاي بزرگ‌مقياس در شمال تهران مجوز داده‌اند که ديگر جاذبه‌اي در شمال تهران ندارند و به همين دليل در مناطق ديگر تهران دوباره در حال شکل‌گيري هستند.
موضوع ايمن سازي برج‌ها فراموش شده است
پس از اتفاقي که در پلاسکو رخ داد، جمع زيادي از مسئولان مرتبط و غيرمرتبط در شورا، شهرداري و وزارت راه‌و‌شهرسازي، درباره‌ايمن‌سازي ساختمان‌هايي با همان شرايط پلاسکو، مانند آلومينيوم و برج‌هاي مسکوني قديمي‌و جديد در تهران صحبت کردند. حالا نزديک به شش ماه از آن حادثه گذشته است و نه‌تنها همه پلاسکو را فراموش کرده‌اند، بلکه موضوع ايمن‌سازي برج‌ها، مال‌ها و مجتمع‌هاي چندمنظوره پرخطر در تهران هم فراموش شده است. حناچي که پيش‌تر اعلام کرده بود ۲۵۶ برج (ساختمان‌هاي ۱۱طبقه به بالا) در تهران وجود دارند که هيچ‌گونه اطلاعات و سابقه‌اي از آنها در شهرداري تهران موجود نيست و آبستن خطر هستند، اعلام کرد در فاصله سال‌هاي ٨٦ که طرح جامع تهران تصويب شد تا سال ٩٣ که شوراي عالي شهرسازي جلوي مجوز بلندمرتبه‌سازي را گرفت، شهرداري تهران در اقدامي‌بي‌سابقه براي بيش از ٤٠٠ برج پروانه صادر کرده است. او مي‌گويد: براي ما گزارش‌هاي اوليه تکان‌دهنده بوده است؛ وجود ١٠١ برج در حريم گسل‌هاي تهران و حدود ٢٥٠ برج در معابر کمتر از شش تا ٢٠ متر عرض که ماشين‌هاي آتش‌نشاني نمي‌توانند در زمان حادثه احتمالي در آنها خدمات بدهند.
کيفيت زندگي کاهش يافته است
محمد سالاري درباره رفع و اصلاح اين نگراني‌ها و اينکه اقدامي‌در راستاي شناسايي اين موارد صورت گرفته است، گفت: تا‌ جايي که مي‌دانم، اقدامي‌صورت نگرفته است. اين موضوع يکي از مهم‌ترين نکات فرايند تصميم‌گيري در سال‌هاي گذشته به‌‌ويژه در چند سال اخير درباره بلندمرتبه‌سازي و مجتمع‌هاي بزرگ‌مقياس بوده است. طبق طرح جامع و تفصيلي چه درباره بلندمرتبه‌سازي و چه در زمينه مجتمع‌هاي بزرگ‌مقياس، تکليف شده است که شهرداري تهران ابتدا مطالعات همه‌جانبه مربوطه را انجام دهد و همه پيوست‌هاي لازم را تهيه کند و بعد در کميسيون ماده پنج يا هر بخش ديگري تصويب شود. او مي‌گويد اشکال اساسي اين بوده که طرح تفصيلي را ابلاغ کرده‌اند و در آن، مجوزهاي بلندمرتبه‌سازي و پهنه‌بندي‌هايي را براي اجراي پروژه‌هاي چندمنظوره قرار داده‌اند که تکاليف آنها انجام نشده است. سالاري تأکيد دارد در اين سال‌ها طرح تفصيلي نه‌تنها در هدايت و راهبري و ساماندهي و ارتقاي کيفيت شهر تهران که هدفش بوده، تأثيري نداشت بلکه منجر به کاهش کيفيت زندگي هم شده است.رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شهر تهران با اشاره به تعريف پهنه‌هاي جديد در طرح جامع و تفصيلي، مطابق با آنچه نظر شهرداري تهران بوده است، گفت: به‌ويژه در پهنه S که شامل بلندمرتبه‌سازي‌ها و مجتمع‌هاي بزرگ‌مقياس مثل مال‌ها مي‌شود، به هيچ عنوان تکاليفشان انجام نشده که اين تعداد پروانه را صادر کرده‌اند و در اين سال‌ها به صورت موردي اقدام کردند و در شوراي عالي منطقه و يا در نهايت در کميسيون ماده پنج با رويکرد درآمدزايي تصميم گرفتند. حرف ما اين است اگر پيوست‌هاي مطالعاتي انجام مي‌شد، بسياري از اين برج‌ها، مال‌ها و مگامال‌ها مجوز نمي‌گرفتند يا حداقل با اين ميزان کاربري به آنها مجوز نمي‌دادند.
صدور پروانه براي بلند مرتبه‌ها هنوز متوقف نشده است
سالاري مي‌گويد همين که فعلا شوراي عالي شهرسازي جلوي بلندمرتبه‌سازي‌ها و صدور مجوز جديد را گرفته، اتفاق خوبي است؛ هرچند اين بلندمرتبه‌سازي درباره ساختمان‌هاي ١٢طبقه به بالاست و هنوز براي کمتر از اين توقفي نداريم. مسئله مهم و نگران‌کننده، درباره مال‌ها و مگامال‌ها است که صدور پروانه و مجوز براي آنها متوقف نشده است. او مي‌گويد اين‌قدر براي اين مجموعه‌هاي بزرگ‌مقياس در شمال تهران مجوز داده‌اند که ديگر جاذبه‌اي در شمال تهران ندارند و به همين دليل در مناطق ديگر تهران دوباره در حال شکل‌گيري هستند. اين عضو شوراي شهر تهران در دوره چهارم که در دوره پنجم نيز جزء منتخبان شهر تهران است، با اشاره به اينکه بسياري از مجوزهاي مربوط به برج‌ها و مجتمع‌هاي بزرگ‌مقياس هنوز اجرائي نشده‌اند، گفت: مي‌توانيم در دوره جديد مديريت شهري کميته‌اي متشکل از شورا و شوراي عالي شهرسازي و معماري تشکيل دهيم تا درباره اين مجوزها و شرايطي که دارند، بررسي کرده و در صورت لزوم، تجديد نظر شود. اين را که چه تعدادي هستند و چه شرايطي دارند، نمي‌دانيم و اين اتفاق خوبي نيست که بايد هر چه زودتر اصلاح شود.پيروز حناچي، دبير شوراي‌عالي ترافيک کشور، بارها درباره نگراني‌هاي بسياري که در منطقه ٢٢ تهران وجود دارد، صحبت کرده است. او معتقد است کل منطقه ٢٢ اشکالات اساسي دارد و برج‌هايي که‌امروز به شکل عارضه‌هايي ناهماهنگ بيرون زده، شکل آشکار اشکالات اين منطقه است و بايد درباره بسياري از اشکالات ساختاري اين منطقه بررسي‌هاي جديد صورت گيرد. او به‌عنوان نمونه به پروژه‌هاي بزرگ‌مقياس جديد و در‌حال‌ساخت در اين منطقه اشاره کرد و گفت: علاوه بر پروژه نيمه‌کاره هزار‌و‌يک شب در انتهاي اتوبان همت، پروژه تجاري ايران‌مال با مشخصاتي عظيم در اين محدوده در حال ساخت است که نگراني‌هاي زيادي دارد. او مي‌گويد اين پروژه کلان نه‌تنها مردم تهران بلکه مردم ايران را به محدوده غرب تهران جذب مي‌کند؛ در‌حالي‌که اتوبان کرج و اتوبان‌هاي اطراف اين مجموعه بزرگ در بيشتر ساعات به‌ويژه ساعات پيک ترافيک همين حالا قفل هستند و مشخص نيست با بهره‌برداري از اين مجموعه چه بار ترافيکي به اين منطقه و غرب تهران که خروجي مهمي‌است، تحميل شود.پروژه‌اي که حناچي از آن صحبت مي‌کند و به ايران‌مال معروف شده است، بيش از يک‌ميليون‌و ۷۰۰ هزار مترمربع مساحت دارد و روي دست همه مراکز تجاري و مال‌ها و مگامال‌هاي داخل شهر تهران خواهد زد؛ در‌حالي‌که مشخص نيست مجوزهاي چنين پروژه عظيمي‌چه زمان و از کجا صادر شده است. پيش‌تر درباره ناامني و مشکلات محله‌اي و منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي که مجتمع‌هاي تجاري بزرگ‌مقياس در مناطق حساس و مهم تهران داشته‌اند بارها تذکر داده شده و گزارش‌هاي زيادي نوشته شده است؛ اما اين روند به شکلي کور و منفعت‌جويانه از سوي شهرداري تهران و سرمايه‌گذاران ادامه دارد و گويا قرار نيست پاياني براي آنها وجود داشته باشد. استاندار تهران در گفت‌وگويي که پيش‌از‌اين داشت، درباره محدوديت‌هايي که مجموعه تجاري پالاديوم در شمال تهران ايجاد کرده است، تذکر داده و اعلام نگراني کرده بود.
تصميميات اشتباه کميسيون ماده پنج
موضوع پيگيري و توقف مجوزهايي که کميسيون ماده پنج در سال‌هاي گذشته تاکنون صادر کرده است، بارها صحبت و نقد شده است. بسياري از پروژه‌هايي که حادثه و تبعات منفي براي شهر قبل و بعد از اجرا داشته‌اند، نتيجه تصميمات اشتباه کميسيون ماده پنج بوده است؛ تصميماتي که گاه به واسطه ورود يکي از مسئولان يا رسانه‌اي‌شدن موضوع جلوي آنها گرفته شده؛ مانند مصوبه پروژه‌اي تجاري که در پروژه مترو ونک- تجريش پيش‌بيني شده بود و در بسياري از موارد هم توقفي نداشته‌اند و تا انتها کارشان را پيش بردند.
مسئله اينجاست که روند بلندمرتبه‌سازي‌ها و مجتمع‌هاي بزرگ‌مقياس در تهران البته با تخلفاتي بالادستي از زوايا و مراجع مختلفي صورت مي‌گيرد يا در هر دوره‌اي شکلي جديد پيدا مي‌کند و نمي‌توان اين روند پنهاني را رصد کرد و جلوي آن را گرفت. اين‌گونه است که يکباره گوشه‌اي از تهران يک گود بزرگ ايجاد مي‌شود و خيلي زود ستون‌هايي بلند به آسمان مي‌رود و برجي سبز مي‌شود. شهردار تهران که در ١٢ سال گذشته به تهيه و اجراي طرح جامع و تفصيلي در شهر تهران افتخار کرده است؛ تا نيمه مرداد ديگر مسئوليتي در مديريت شهري نخواهد داشت و تهران با مجوزهاي داده‌شده و حقوق مکتسبه‌اي که يک طرف آن سرمايه‌داران شهر تهران هستند و البته برج‌ها و مجتمع‌هايي که هر‌کدام مي‌توانند آبستن حادثه‌اي باشند، تنها مي‌ماند.
شايد اين گزارش بهانه‌اي براي يادآوري از حادثه فروريزش ساختمان پلاسکو و آنچه در آن مغفول و مبهم ماند، هم باشد. شايد براي آينده خود و خانواده‌هايمان و شهرمان لازم است به ياد بياوريم که پس از اعلام گزارش نهايي هيئت ويژه گزارش ملي بررسي حادثه پلاسکو که رئيس‌جمهور تعيين کرده بود، اين گزارش براي دولت ارسال شد؛ اما از آن زمان تاکنون دولت هيچ پاسخ يا پيگيري و اعلام نظري نداشته است. از آن زمان به بعد درباره‌امادگي برج‌ها و ساختمان‌هاي بلند و مجتمع‌هاي تجاري بزرگ‌مقياس تهران در مقابل حوادثي نظير آتش‌سوزي ديگر صحبت و پيگيري نشد. دوره کوتاه قبل و بعد از انتخابات و حواشي آن در شهرداري تهران و دولت گذشته است و خوب است که هرکدام از اين دو يعني مديريت شهري فعلي و دولت يازدهم تا نيمه مرداد که وقت رفتن و تغيير و شروع مجددشان است، درباره اين موضوع پاسخ و پيگيري مناسبي داشته باشند.


رويترز: صادرات نفت ايران به هند 9 درصد کاهش يافت
وزير نفت هند با اشاره به کمک به ايران در زمان تحريم‌ها، گفت: تهران با واگذاري حقوق توسعه ميدان گازي فرزاد ب به ما بايد تلافي کند.
به نقل از ايکانوميک تايمز، دارمندرا پرادهان، وزير نفت هند گفت با توجه به اينکه هند در دوران سختي در کنار ايران ايستاد، دهلي نو انتظار دارد که تهران با واگذاري حقوق توسعه ميدان گازي فرزاد ب به کساني که در ابتدا آن را کشف کردند، تلافي کند.در حالي که ايران طرح توسعه 5.5 ميليارد دلاري شرکت او ان جي سي وديش هند را قبول نکرده است، تهران يک بسته اوليه همکاري با گازپروم روسيه در زمينه توسعه ميدان گازي فرزاد ب به‌امضا رسانده است.
وي افزود: «ما براي روابط مان ارزش قائليم. در روزهاي سخت ايران، زماني که همه کشورهاي غربي ايران را تحريم کرده بودند، ما در کنار آنها ايستاديم و مقادير چشمگيري نفت خام از آنها خريديم. ما همچنين وقتي که کانال‌هاي بانکي باز شد تا پني آخر پول نفت ايران را بازگردانديم.»اکنون ايران بايد جبران کند. «ما اين انتظار زياد را از ايران داريم. من اميدوارم ايران آن را برآورده کند... روابط ما با ايران بر اساس يک کالا يا يک معامله بنا نهاده نشده است.»پس از اينکه تهران از واگذاري حقوق توسعه ميدان گازي فرزاد ب به هند خودداري کرد، دهلي نو نيز تصميم گرفت تا واردات نفت از اين کشور را به ميزان يک پنجم کاهش دهد.ايران نيز با کاهش يک سوم زمان پرداخت پول نفت خريداري شده از ايران توسط پالايشگاه‌هاي هندي اين اقدام را تلافي کرد؛ تهران همچنين هزينه حمل بار محموله‌هاي نفتي به هند را افزايش داد و اکنون يادداشت تفاهمي‌با شرکت روسي گازپروم به‌امضا رسانده است.به گزارش فارس، اين اظهارات وزير نفت هند درحالي است که اين کشور در تمام مراحل با تحريم‌هاي آمريکا همراهي کرده است. از کنار کشيدن از خط لوله صلح تا تعلل در توسعه چابهار و حتي ميدان گازي فرزاد ب. همچنين اين کشور به محض تحريم‌هاي آمريکا صادرات نفت از ايران را کاهش داد و مطابق با ميزان تعيين شده از سوي آمريکا مطابقت داد.بايد اشاره کرد دهلي نو هم‌راستا با تحريم‌هاي آمريکا، اجازه خروج پول نفت ايران از هند نداد و تنها تهران مي‌توانست با آن مبالغ کالاهاي هندي خريداري کند و سودي براي پول‌هاي نفت ايران در بانک‌هاي هندي به ايران پرداخت
 نشد.
رويترز: صادرات نفت ايران به هند کاهش يافت
صادرات نفت ايران به هند در ماه گذشته ميلادي، ۹ درصد کاهش يافت که نشان‌ از اجراي برنامه هندي‌ها براي کاهش واردات نفت از ايران، به دليل مناقشه بر سر ميدان گاز «فرزاد بي» دارد.به نقل از رويترز، صادرات نفت ايران به هند در ماه گذشته ميلادي يعني مي‌به کمترين رقم از ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ يلادي به بعد رسيد؛ اين در حالي است که کاهش واردات نفت خام ايران از سوي هندي‌ها مي‌تواند تلافي در برابر مناقشه هند با ايران بر سر توسعه ميدان گازي «فرزاد ب» تلقي شود.
در همين حال صادرات نفت ايران به هند، دومين مشتري بزرگ نفتي جمهوري اسلامي‌ايران در ماه مي‌در مقايسه با ماه قبل از آن تقريبا ۹ درصد کاهش يافت و به ۴۸۷ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز رسيد و در مقايسه با ماه اکتبر سال سال گذشته ميلادي که بيشترين رقم صادرات نفت ايران به هند محسوب مي‌شود، روند نزولي تقريبا ۴۰ درصدي را به خود گرفته است.
البته به دنبال اختلاف ميان هند و ايران بر سر توسعه ميدان «فرزاد بي»، مقامات هندي پيش از اين اعلام کرده بودند که در سال مالي منتهي به مارس ۲۰۱۸ ميلادي، هند قصد دارد تا واردات نفت خام از ايران را به يک چهارم کاهش دهد.
 گروکشي هندي‌ها در برابر«فرزاد»
همچنين به همين دليل بود که «دارمندرا پرادهان»، وزير نفت هند در پاسخ به اين سوال که آيا هند همچنان اميدوار به گرفتن امتياز توسعه ميدان گازي «فرزاد بي» است يا خير اينگونه جواب داد که "ما در زمان‌هاي دشوار کنار ايران ايستاده بوديم و هنوز هم مقادير قابل توجهي نفت از اين کشور خريداري مي‌کنيم و انتظار رفتاري متقابل از ايران را داريم."اين در حالي است که رسانه‌هاي هندي گزارش داده‌اند که ايران بر سر توسعه ميدان گازي «فرزاد بي» با شرکت گازپروم روسيه به توافق رسيده است.بر پايه اين گزارش، بخشي از کاهش تقاضا براي صادرات نفت خام ايران به هند در ماه گذشته به دليل کاهش تقاضا نفت در هند بر مي‌گردد و براي مثال پالايشگاه «باتيندا» هند که ظرفيت روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت را دارد، تعطيل بوده است.اين در حالي است که صادرات نفت ايران به هند در ۵ ماه نخست سال جاري ميلادي در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد افزايش نشان مي‌دهد و صادرات نفت ايران به ترکيه و اروپا هم در ماه مي‌به بيشترين رقم از برداشته شدن تحريم‌ها در سال ۲۰۱۶ ميلادي به بعد رسيده است.

اعتراض فراگیر دانشجويان دانشگاه چمران اهواز در فضاي مجازي
گروه اجتماعي: سرانجام صداي اعتراض‌شان به گوش مسئولان رسيد. دانشجويان دختر دانشگاه چمران اهواز با وجود گرماي بالاي 40 درجه از داشتن سيستم تهويه و وسايل سرمايشي در خوابگاه خود محروم بودند و براساس برخي گزارش‌ها در اتاق‌هاي اين خوابگاه تنها پنكه‌اي وجود داشته است. دانشجويان دختر اين خوابگاه ابتدا اعتراض صنفي خود را در صحن دانشگاه انجام دادند. مدتي بعد شبكه‌هاي مجازي نيز به كمك اين دانشجويان آمدند و در ظرف كمتر از 24 ساعت اين موضوع تبديل به ترند اول شبكه اجتماعي توئيتر شد.
طبق برخي گزارش‌ها برخورد نامناسب مسئولان دانشگاه چمران اهواز، يعني بستن در‌هاي خوابگاه دانشگاه براي مقابله با اعتراض دانشجويان آتش‌ زير خاکستر را در آن گرماي اهواز را شعله‌ور کرد و اعتراضات پشت درهاي بسته خوابگاه دختران دانشگاه چمران اهواز به درهاي باز شبکه‌هاي اجتماعي رسيد. در ابتدا دانشجويان وضعيت خود را در شبکه‌هاي اجتماعي به گوش افکار عمومي‌رساندند و در ادامه کاربران شبکه‌هاي اجتماعي در حمايت از دانشجويان طوفان توييتري با هشتگ #دانشجو‌پزي را راه‌انداختند. از حدود يک ماه پيش تعدادي از دانشجويان دختر مجتمع خوابگاهي حضرت معصومه(س) دانشگاه شهيد چمران اهواز با مراجعه به مسئولان، خواستار رسيدگي به وضع سيستم‌هاي تهويه سرمايشي بلوک‌هاي اين مجتمع خوابگاهي با توجه به روند افزايش دماي هوا شدند. در ابتدا مراجعات و درخواست‌هاي دانشجويان به‌صورت فردي بود اما با توجه به روند افزايش دما در اهواز ناشي از تغيير اقليم و اينکه سيستم‌هاي سرمايشي خوابگاه ديگر پاسخگوي گرماي هوا نبود، دانشجويان دختر اين خوابگاه روز پنجشنبه از ساعت هفت عصر براي اعتراض به اين وضعيت در محل درب ورودي خوابگاه تجمع کردند و مانع از بستن درب ورودي در موقع مقرر توسط نگهبان شدند. دانشجويان با شعار "سيستم سرمايشي حق مسلم ماست"، خواستار رسيدگي به وضعيت تهويه اتاق‌هاي خوابگاه شدند؛ تداوم اين اقدام دانشجويان موجب شد تا برخي از اعضاي هيات‌رييسه دانشگاه براي رسيدگي به اعتراض آن‌ها در محل حاضر شوند و توضيحاتي را در خصوص تعمير و رسيدگي به وضع سيستم‌هاي خنک‌کننده خوابگاه ارائه دهند.
صحبت‌هاي رئيس دانشگاه چمران چه بود؟
مدتي بعد از اينكه با انتشار اخبار اين اعتراض در فضاي مجازي، حساسيت افكار عمومي‌برانگيخته شد، رئيس دانشگاه به جمع دانشجويان آمد. هرچند در ابتدا دانشگاه چمران وجود چنين اعتراض‌هايي را به كلي تكذيب مي‌كرد، اما صحبت‌هاي رييس دانشگاه در جمع دانشجويان نيز با واکنش‌هاي همراه شد و دانشجويان خواستار تعهد کتبي رييس دانشگاه براي حل موضوع شدند. غلامحسين خواجه، رييس دانشگاه شهيد چمران اهواز با اشاره به اينکه خوابگاهي در سطح شهر با ظرفيت ۲۲۰ نفر براي اسکان دانشجويان دختر خوابگاه حضرت معصومه (س) آماده شده، گفت: متأسفانه تنها سه يا چهار نفر از دانشجويان از اين کار استقبال کردند. رييس دانشگاه شهيد چمران اهواز تصريح کرد: دليل عدم استقبال دانشجويان از محل جديد در نظر گرفته شده براي آنها به احتمال فراوان آن است که در فصل امتحانات جابجايي وسايل براي دانشجويان سخت و زمان‌بر است؛ اگرنه اين خوابگاه در مرکز شهر است و مشکلي از نظر دسترسي ندارد. وي درخصوص هشتگ #دانشجوپزي که توسط دانشجويان شهيد چمران براي رسيدگي به وضعيت خوابگاه‌ها در فضاي مجازي منتشر شده، گفت: در فضاي مجازي هرکسي مي‌تواند هر چيزي بگويد و کسي جلوي دانشجويان را نيز در اين زمينه نگرفته است. ما کارهايي که مي‌توانستيم براي دانشجويان انجام داده‌ايم و تا حدودي زمينه‌ها براي حل مشکلات دانشجويان فراهم شده است.
بسيج امکانات استان براي دانشجويان معترض
در همين حال استاندار خوزستان درخصوص اعتراض دانشجويان دختر خوابگاه حضرت معصومه (س) دانشگاه شهيد چمران اهواز نسبت به وضعيت سيستم‌هاي تهويه اين خوابگاه، گفت: اگر دانشجويان همکاري لازم را انجام دهند، تمام امکانات استان را براي حل مشکلات آنها بسيج خواهم کرد. غلامرضا شريعتي به ايسنا گفت: مرکزي را در منطقه برومي‌اهواز با همکاري شرکت نفت آماده کرده‌ايم که داراي ۱۵۰ اتاق و بسيار شيک، مجهز و استاندارد است و به دانشگاه اعلام کرديم تا در صورت نياز دانشجويان را به اين خوابگاه منتقل کنند. وي افزود: همچنين حدود ۱۵۰ پنکه خريداري شده و در اختيار دانشجويان قرار گرفته تا شرايط اندکي بهتر شود. به دنبال حل مشکلات دانشجويان هستيم و در اين زمينه همه‌امکانات را به کار خواهيم گرفت.
استاندار خوزستان تصريح کرد: اگر دانشجويان همکاري لازم را انجام دهند و از اقدامات انجام‌ گرفته براي اسکان آنها در خوابگاه‌هاي ديگر استقبال کنند، تمام امکانات استان را براي حل مشکلات آنها بسيج خواهم کرد. شريعتي با بيان اينکه خوابگاهي نيز در مرکز شهر آماده شده که حدود ۲۲۰ نفر گنجايش دارد اما تنها حدود دو تا سه نفر از دانشجويان حاضر شدند که در آنجا مستقر شوند، عنوان کرد: اگر دانشجويان اين آمادگي را داشته باشند تا در خوابگاه‌هاي ديگر استقرار پيدا کنند، همه‌امکانات استان را به کار خواهيم گرفت تا مشکلات دانشجويان دختر خوابگاه حضرت معصومه (س) حل شود. وي اظهار کرد: طبق صحبت‌هايي که با رييس دانشگاه شهيد چمران اهواز انجام گرفته، گفته شد که اعتبار لازم براي خريد چيلر نو و تعميرات چيلرها فراهم شده‌اما مسئولان مربوطه در اين زمينه اقدامي‌انجام نداده‌اند. استاندار خوزستان افزود: در اين زمينه از رييس دانشگاه دانشگاه خواسته‌ام که اگر واقعا چنين مساله‌اي صحت دارد، به‌طور جدي با کساني که کوتاهي کرده‌اند، برخورد شود. شريعتي خاطرنشان کرد: بايد بررسي‌هايي انجام شود و با عواملي که در اين زمينه کوتاهي کرده‌اند، برخورد لازم صورت بگيرد.
همراهي شبکه‌هاي اجتماعي با دانشجويان اهوازي
همزمان با اعتراضات دانشجويان در مقابل درب خوابگاه حضرت معصومه(س) دانشگاه شهيد چمران، تعدادي از کاربران فضاي مجازي نيز با راه‌اندازي هشتگ دانشجوپزي به اين اتفاقات واکنش نشان دادند. يکي از کاربران در توييتر خود نوشته است: «تغيير اسم فصل خرماپزون توي خوزستان به #دانشجوپزي کاريه که فقط از دانشگاه چمران اهواز بر مياد و ميشه اين افتخار رو تبريک گفت.» همچنين يکي ديگر از کاربران فضاي مجازي در توييت خود نوشته است: «سيستم سرمايشي تو هواي 50 درجه مثل اکسيژن براي تنفس و زنده موندن مي‌مونه، حالا دختراي خوابگاه دانشگاه چمران از اين اکسيژن محرومن». يکي ديگر از کابران توييت کرد: «وقتي مسئولان دانشگاه يخ رو چاره حل گرماي 50 درجه اهواز مي‌دونن، قطعا قطب، بهترين محل احداث دانشگاه است.» کاربري ديکر نوشته است: «بياين منطقي باشيم. دانشگاه داره روش‌هاي جديد طبخ دانشجو رو ياد دانشجوها ميده. براي زندگي آيندشون لازمه.» واکنش‌ها به هشتگ #دانشجوپزي در فضاي مجازي بسيار زياد شد، به‌طوري که بسياري از رسانه‌هاي مطرح داخلي و خارجي نيز به اين مساله اشاره و پيام‌ها و عکس‌هاي دانشجويان اين دانشگاه را با هشتگ #دانشجوپزي در فضاي مجازي منتشر کردند.

قانونگذاران سناي آمريکا به تحريم‌ تهران و مسکو رأي دادند
گروه بين الملل – قانونگذاران جمهوريخواه و دمکرات سناي آمريکا با اکثريتي قاطع به تحريم‌هايي جديد يکجانبه عليه ايران و روسيه رأي دادند. به گزارش خبرگزاري فرانسه ، اين مصوبه با ۹۸ رأي موافق در برابر ۲ رأي مخالف تصويب شد.
دو سناتوري که به اين تحريم‌هاي راي منفي دادند، راند پل جمهوريخواه و برني سندرز دموکرات بودند. تصويب تحريم‌هاي ايران و روسيه که متصل به يکديگر بود باعث مي‌شود تا دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا نتواند کاري درباره لغو يک‌جانبه تحريم‌هاي روسيه انجام دهد. سناتورها اين تصميم را به دليل توسعه برنامه موشکي ايران آزمايشات اخير و نيز در پي آنچه واشنگتن آن را «مقابله با اقدامات بي‌ثبات‌کننده ايران» مي‌خواند، اتخاذ کردند. مجلس سنا خواستار تحريم سپاه قدس و در کل سپاه پاسداران ايران شده است. تحريم‌هاي مندرج در اين طرح متوجه افراد و نهادهايي خواهد شد که به توسعه و توليد موشک‌هاي باليستيک ايران کمک مي‌کنند.اگر اين مصوبه قطعي شود، دولت ترامپ ظرف ۹۰ روز بايد تحريم‌هاي جديدي را عليه افراد، شرکت‌ها و نهادهاي فعال در توسعه برنامه‌هاي موشکي ايران وضع کند. سناتورهاي آمريکايي در اقدامي‌يکجانبه ايران را به "حمايت مستمر از تروريسم" متهم کرده‌اند و همچنين روسيه را براي مداخله ادعايي در انتخابات آمريکا هدف گرفته‌اند. در مصوبه سنا ، نمايندگان مدعي شدند ايران به نقض حقوق بشر و بي ثبات کردن منطقه خاورميانه متهم شده و همچنين برنامه موشک‌هاي بالستيک ايران به عنوان يک تهديد مطرح شده است. جان کري، وزير خارجه سابق آمريکا پيشتر در چند توئيت از قانونگذاران آمريکايي خواست از هرگونه تحريم بيشتر ايران خودداري کنند. آقاي کري هشدار داد تصويب تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران ممکن است ناقض برجام باشد.
واکنش‌هاي جهاني به تحريم ايران و روسيه
وزير امور خارجه ايران پس از بازگشت از اجلاس اسلو اعلام کرد: تصميم گيري جديد سناي آمريکا به واقع نشان دهنده کوتاه نظري آمريکايي‌ها و نشان دهنده سياست غلطي است که دولت آمريکا به خصوص بعد از انتخابات اخير دنبال کرده است.ظريف يادآور شد: اگر به حدي برسد که بر اساس تشخيص هيات نظارت نياز به واکنش داشته باشد حتما با واکنش ما مواجه خواهد بود. محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران صبح روز پنچ‌شنبه در توييتي به بيانيه کاخ سفيد در ارتباط با حوادث تروريستي در تهران و تصويب فوريت اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران در سناي اين کشور واکنش نشان داد.وزير امور خارجه کشورمان در اين توييت نوشت: بيانيه نفرت‌انگيز کاخ سفيد و تحريم‌هاي سنا، در حالي که ايران با اقدامات تروريستي افراد وابسته به‌امريکا مقابله مي‌کند؛ مردم ايران چنين ادعاي دوستي آمريکا را رد مي‌کنند.
با توجه به تحريم روسيه در مصوبه سناي آمريکا، مقامات برلين و وين نيز با انتشار بيانيه اي مشترک، تصويب تحريمهاي جديد و «غيرقابل قبول» عليه روسيه در مجلس سناي آمريکا را «ناقض حقوق بين الملل» خواندند. گفتني است که بسته تحريمهاي جديد ضد روسيه در متمم لايحه تحريمهاي ايران قيد شده است. اين تحريمهاي ضد روسيه شامل اِعمال مجازات عليه شرکتها و بنگاههاي اقتصادي مي‌شود که با شرکتهاي فعال در حوزه نفت و گاز روسيه همکاري مي‌کنند.در حال حاضر، تعدادي از شرکتهاي اروپايي داراي يک چنين روابط همکاري جويانه با شرکتهاي روسي هستند و به عنوان نمونه، در پروژه خط لوله «نورد استريم-۲» مشارکت مي‌کنند. در بيانيه مشترک «زيگمار گابريل» وزير خارجه آلمان و «کريستين کرن» صدراعظم اتريش که روز پنج شنبه منتشر شد، آمده است: «تأمين انرژي براي اروپا موضوع مهمي‌است و نه براي آمريکا».در اين بيانيه، تحريمها «ابزاري سياسي» معرفي مي‌شود که نبايد با «منافع اقتصادي گره بخورند». در بخش ديگري از اين بيانيه‌امده است: «تهديد شرکتهاي آلماني، اتريشي و ساير شرکتهاي اروپايي به اينکه مشارکت با روسيه در پروژه‌هاي گازرساني همچون پروژه نورد استريم-۲ يا حتي تأمين بودجه آنها با مجازاتهايي در بازار آمريکا همراه است، جنبه اي کاملاً جديد و البته بسيار منفي به روابط بين آمريکا و اروپا مي‌بخشد».اين بيانيه در ادامه اعلام مي‌کند که تحريمهاي جديد واشنگتن عليه روسيه نه بر اساس دلايل سياسي يا بشردوستانه بلکه بر پايه منافع اقتصادي وضع شده‌اند. اين دو سياستمدار اروپايي از مقامات آمريکا خواستند تا از اين تحريمها عقب نشيني کنند و اعلام کردند که از تلاشهاي وزارت امور خارجه‌امريکا در راستاي اِعمال تغيير در لايحه تحريمها قاطعانه حمايت مي‌کنند.
ادامه دردسر روسيه براي کاخ سفيد
به نوشته رسانه‌ها، هدف اين مصوبه همچنين تنبيه ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه به دليل دخالت در انتخابات رياست جمهوري آمريکا در سال گذشته و سخت‌تر کردن لغو يک‌جانبه تحريم‌هاي روسيه از سوي کاخ سفيد است. طبق اين مصوبه، دونالد ترامپ براي اين که تحريم‌ها عليه روسيه را لغو کند نياز به تأييد کنگره دارد. روسيه به حملات هکري و مداخله در مبارزات انتخاباتي آمريکا به نفع پيروزي دونالد ترامپ متهم شده است. روسيه اين اتهام را رد کرده است. مصوبه سنا براي اين که به قانون تبديل شود نياز به تأييد مجلس نمايندگان و سپس امضاي رئيس‌جمهور دارد. دونالد ترامپ در نهايت مي‌تواند اين مصوبه را وتو کند. کاخ سفيد تا کنون درباره اين مصوبه اعلام موضع نکرده است. ولاديمير پوتين رپيس جمهوري روسيه درباره وضع تحريم‌هاي جديد عليه روسيه از سوي غرب يادآور شد: «در حال حاضر در سناي آمريکا پيش نويس قوانيني براي تحريم‌هاي جديد در دست تهيه است. اما چرا؟ آيا هيچ اتفاق تازه اي در روسيه رخ داده است. اين نشانه اي از درگيري‌هاي سياسي در خود آمريکاست. اگر اين مربوط به کريمه و مسائلي از اين قبيل نيست، پس اقدامي‌تازه براي طرد روسيه است. اگر شرکاي ما تحريم‌هاي تازه را بر اقتصاد روسيه تحميل کنند، ما نيز بايد دست به اقدام مشابه بزنيم. در غير اين صورت در سازمان تجارت جهاني با مشکل روبرو خواهيم شد.دولت دونالد ترامپ از ابتداي قدرت گرفتن و تاکنون درگير اتهام دخالت روسيه در انتخابات آمريکا بوده است و کاخ سفيد و افراد حلقه نزديک ترامپ را دچار چالش کرده است.

اقدامه  مقابله به مثل  ایران علیه تحریم ها
سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مصوبه اخير سناي آمريکا حاوي تحريم‌هاي جديد عليه ايران را ناقض توافق هسته‌اي - برجام - دانسته و از طرح تلافي‌جويانه مجلس براي مقابله با آن خبر داده است. حسين نقوي حسيني گفته است که مصوبه اخير مجلس سناي آمريکا، که انتظار مي‌رود در مجلس نمايندگان نيز تصويب شود، تنها يک طرح ساده نيست بلکه جنبه "قانون مادر" براي تحريم‌ها را دارد و مي‌تواند زمينه وضع تحريم‌هاي گسترده‌اي عليه ايران را فراهم آورد. آقاي حسيني گفته است که اين مصوبه با روح برجام مغايرت دارد زيرا براساس اين سند، قرار بوده است که "پس از برجام گفتمان بين ايران و گروه ١+٥، گفتمان تحريم و تهديد و فشار نباشد اما مي‌بينيم که زبان آمريکايي‌ها همچنان زبان تهديد، تحريم و فشار است." سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفته است که مجلس در نظر دارد "طرح مادري" را تصويب کند که شامل اقداماتي در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و نظامي‌خواهد بود. وي گفت که طرح مقابله با تحريم آمريکا بعد از تعطيلات مجلس به صورت دو فوريتي تسليم خواهد شد.


کشتي فرنگي جوانان آسيا:
تيم ملي کشتي فرنگي جوانان با کسب ۵ مدال طلا و ۲ مدال نقره قهرمان رقابت‌هاي آسيايي ۲۰۱۷ در شهر تايچونگ کشور چين تايپه شد.
به نقل از روابط عمومي‌فدراسيون کشتي، رقابت‌هاي کشتي فرنگي جوانان قهرماني آسيا روزهاي ۲۵ و ۲۶ خردادماه در شهر تايچونگ کشور چين تايپه (تايوان) برگزار شد و در پايان تيم ايران توسط پويا دادمرز، محمد جواد رضايي، امين کاوياني نژاد، مهدي بالي و اميرمحمد حاجي پور در اوزان ۵۰، ۵۵، ۶۶، ۸۴ و ۱۲۰کيلوگرم صاحب مدال طلا و کرامت عبدولي و اميرمحمد نوروزي در اوزان ۶۰ و ۹۶ کيلوگرم صاحب مدال نقره شد. محمد شربي نيازي در وزن ۷۴ کيلوگرم نيز با شکست مقابل حريفان هشتم شد.
فرنگي کاران ملي پوش کشورمان در اين مسابقات با کسب ۷۱ امتياز مقتدرانه قهرمان اين رقابت‌ها شدند و تيم‌هاي قزاقستان و هند، ازبکستان، چين و قرقيزستان نيز به ترتيب با ۵۸، ۵۵، ۵۴، ۴۹ و ۴۸ امتياز به ترتيب دوم تا ششم شدند.
نتايج کشتي گيران کشورمان در روز دوم اين رقابت‌ها به شرح زير است: در وزن ۵۰ کيلوگرم پويا دادمرز پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتيجه ۸ بر صفر وون دونگ هيوک از کره جنوبي را شکست داد وي در دور بعد و در مرحله نيمه نهايي نيز جسوربک اورتيبيکوف از ازبکستان را با نتيجه ۷ بر ۳ شکست داد و راهي ديدار فينال شد. دادمرز در ديدار پاياني نيز با نتيجه ۲ بر يک آلپاميس داستانبک از قزاقستان را شکست داد و به مدال طلا دست يافت. در وزن ۱۲۰ کيلوگرم اميرمحمد حاجي پور در کشتي نخست يو‌هائو داي از چين تايپه را با نتيجه ۹ بر صفر مغلوب کرد وي در دور دوم رومان کيم از قرقيزستان را ۷ بر صفر شکست داد و راهي مرحله نيمه نهايي شد. حاجي پور در اين مرحله نيز با نتيجه ۸ بر صفر از سد کيسانگ کيم از کره جنوبي گذشت و به ديدار پاياني راه يافت. وي در ديدار فينال ساتيش از هند را با نتيجه ۶ بر ۳ مغلوب کرد و به مدال طلا رسيد. همچنين نتايج کشتي گيران کشورمان در روز نخست اين مسابقات نيز به شرح زير است: در وزن ۵۵ کيلوگرم محمد جواد رضايي در دور نخست با نتيجه ۸ بر صفر الهام بهرام اف از ازبکستان را شکست داد وي در دوربعد نيز با نتيجه ۱۱ بر يک از سد هي دانگ سون از کره جنوبي گذشت و راهي مرحله نيمه نهايي شد. رضايي در اين مرحله مقابل کائو ليگائو از چين با نتيجه ۹ بر صفر به پيروزيرسيد و راهي ديدار فينال شد. رضايي در ديدار نهايي ژولامان شارشنبکوف از قرقيزستان را با نتيجه ۴ بر ۴ شکست داد و به مدال طلا رسيد. در وزن ۶۰ کيلوگرم کرامت عبدولي پس از استراحت در دور اول در دور دوم مقابل يرنار فيداخمتوف از قزاقستان با نتيجه ۶ بر صفر به پيروزي رسيد و راهي مرحله نيمه نهايي شد وي در اين مرحله نيز با نتيجه ۸ بر صفر تالا تالا از چين را شکست داد و به ديدار فينال راه يافت. وي در اين ديدار مقابل سيداله تازايف از ترکمنستان با نتيجه ۸ بر ۷ شکست خورد و صاحب مدال نقره شد. در وزن ۶۶ کيلوگرم امين کاوياني نژاد در دور اول مقابل ايلانا ايلانا از چين با نتيجه ۱۰ بر ۲ به پيروزي رسيد وي در دوربعد محمود باخشيلوف از ازبکستان را با نتيجه ۴ بر ۲ از پيش رو برداشت و راهي مرحله نيمه نهايي شد. کاوياني نژاد در اين مرحله نيز با نتيجه ۸ بر صفر پاروين کومار از هند را مغلوب کرد و راهي ديدار نهايي شد. وي در ديدار فينال مري بيکنوف از قزاقستان را با نتيجه ۱۲ بر صفر شکست داد و به مدال طلا دست يافت. در وزن ۸۴ کيلوگرم مهدي بالي پس از استراحت در دور اول در دور دوم سنجر تميربک از قزاقستان را با نتيجه ۶ بر صفر شکست داد و به ديدار نيمه نهايي راه يافت. وي در اين ديدار نيز ارماتبک شرماتوف از ازبکستان را با نتيجه ۴ بر صفر و ضربه فني مغلوب کرد و راهي ديدار فينال شد. بالي در اين ديدار کاليدين آسيکيف از قرقيزستان را با نتيجه ۱۳ بر ۲ از پيش رو برداشت و قهرمان شد. در وزن ۹۶ کيلوگرم اميرمحمد نوروزي پس از استراحت در دور نخست در دور بعد مقابل دونگ جائه لي از کره جنوبي با نتيجه ۴ بر ۳ به پيروزي رسيد وي در دور بعد و در مرحله نيمه نهايي شيگه فومي‌ديگوچي از ژاپن را با نتيجه ۳ بر ۲ شکست داد و راهي ديدار فينال شد. نوروزي در اين ديدار با نتيجه ۲ بر صفر مغلوب تيمور ماماجانوف از ازبکستان شد و به مدال نقره بسنده کرد. در وزن ۷۴ کيلوگرم محمد شربي نيازي در دور نخست مقابل ساجان از هند با نتيجه ۴ بر ۳ شکست خورد و با توجه به باخت اين هندي در مرحله نيمه نهايي، شربي نيازي از دور رقابت‌ها کنار رفت و هشتم شد.