اختصاص خطوط اعتباري براي تعيين تکليف سپرده‌ها
رئيس کل بانک مرکزي با انتقاد از کساني که در موضوع ساماندهي موسسه‌هاي غيرمجاز سياسي برخورد مي‌کنند، تاکيد کرد: بانک مرکزي براي صيانت از سپرده‌هاي مردم، به تناسب دارايي‌هاي شناخته شده اين موسسه‌ها، خطوط اعتباري به سپرده گذاران اختصاص مي‌دهد.ولي اله سيف در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا ضمن تشريح ريشه‌هاي شکل گيري و رشد موسسه‌هاي غيرمجاز و مهمترين اقدام‌هاي دولت يازدهم در برخورد با آنها خاطرنشان کرد، موسسه‌هاي غيرمجاز از دولت‌هاي پيش به دولت يازدهم به ارث رسيده است اما برخي موضوع را سياسي کرده‌اند و اظهارنظرهايي مي‌کنند که موانعي را بر سر راه ساماندهي به وجود مي‌آورد.

رايزني براي حل مشکل ضمانت فاينانس‌ها
وزير اقتصاد با بيان اينکه فاينانس 13 ميليارد دلاري کشور کره از محل پول نفت ايران نيست و منابع آن از کره تامين مي‌شود، گفت:‌ مشکلاتي در رابطه با کيفيت قرارداد تجاري و متن ضمانت نامه بود که در حال رايزني براي حل آن هستيم.علي طيب‌نيا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال که آيا فاينانس 13 ميليارد دلاري با کشور کره همان‌ پول‌هاي نفت کشور است يا کره‌اي‌ها از منابع خود فاينانس مي‌دهند، اظهار داشت: اين منابع براي تأمين مالي پروژه‌هاي کشور پيش‌بيني شده و مدتي است در حال مذاکره در مورد کيفيت قرارداد تجاري و متن ضمانت‌نامه‌هاي لازم هستيم.وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: خوشبختانه کم‌کم نتيجه مثبت حاصل خواهد شد.

عوامل موثر در پايين بودن ساعات کار مفيد
يک مقام مسئول کارگري معتقد است اگر دستمزد نيروي کار پايين نباشد به فکر خروج از کارگاه و انتخاب کار پاره وقت و مسافرکشي نمي‌افتد.
علي اصلاني در گفت‌وگو با ايسنا، بر لزوم حفظ امنيت شغلي نيروي کار تاکيد و اظهار کرد: يکي از علل پايين بودن بهره‌وري بنگاه‌ها و سرانه کار مفيد در ايران، نبود امنيت شغلي است.
وي ادامه داد: بسياري از کشورهاي دنيا با نگاه به اهميت بهره‌وري در محيط کار، تامين رفاه و معيشت نيروي انساني شاغل در بنگاه را مدنظر قرار مي‌دهند. آنها از کارگر انتظار کار مطلوب و با کيفيت دارند در مقابل خود را نسبت به تامين هزينه‌هاي زندگي نيروي کار متعهد مي‌دانند.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت:اگر بخواهيم سن بازنشستگي را افزايش دهيم نيروي کار جديد بدون شغل خواهد ماند.
به گزارش خبرگزاري مهر از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، علي ربيعي در حاشيه يکصد و ششمين اجلاس سازمان بين‌المللي کار با وزير کار سنگاپور ديدار و در خصوص همکاري‌هاي دو جانبه بحث و تبادل نظر کردند.
ربيعي در اين ديدار با اشاره به موضوع مهم سالمندي نيروي کار در برخي کشورها گفت: متاسفانه ما در ايران در خصوص سالمندي نيروي کار با وضعيت پيچيده و تناقض گونه‌اي مواجه هستيم؛ از يک سو نيروي کار قابل ملاحظه‌اي سالانه وارد بازار کار مي‌شود که اغلب آنها فاقد مهارت لازم هستند. از ديگر سو سن بازنشستگي نيز تا حدي پايين است که اين امر موجب ايجاد بحران در صندوق‌هاي باز نشستگي شده است.
وي افزود: از طرفي اگر بخواهيم سن بازنشستگي را افزايش دهيم نيروي کار جديد بدون شغل خواهد ماند.وزير کار يکي از علل مهم بر هم خوردن تعادل بازار کار ايران را در پيش گرفتن سياست‌هاي تاخيري از سوي خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: فرهنگ غالب مردم در ايران است که بدون توجه به استعدادها و علايق فرزندانشان آنها را وادار به ادامه تحصيل مي‌کنند و اين يعني آنکه در بازه زماني مشخصي تعداد قابل توجهي نيروي کار تحصيلکرده و در عين حال فاقد مهارت‌هاي لازم وارد بازار کار شده و تعادل بازار را بر هم مي‌زند.
وي با اشاره به زمينه‌هاي خوب همکاري براي ارتقاي سطح آموزش فني و حرفه‌اي گفت: ما در ايران به اين نتيجه رسيده‌ايم که با بهبود کيفيت آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي، صلاحيت حرفه‌اي را جايگزين مدرک دانشگاهي نماييم که البته اين امر دشواري‌هاي خاص خود را دارد.
ربيعي در اين ديدار با اشاره به قرار داشتن ايران و سنگاپور در منطقه آسيا گفت: با آنکه چندين تفاهم‌نامه ميان ايران و سنگاپور امضا شده است، دو کشور آنگونه که انتظار مي‌رود با يکديگر نزديک نيستند.
وزير کار ايران ادامه داد: زمينه‌هاي مناسبي براي انجام مسئوليت‌هاي مشترک، سرمايه‌گذاري‌هاي جدي‌تر اقتصادي و تبادل تجربيات وجود دارد.
ربيعي با اشاره با گفت‌وگوهاي سازنده با يکي از مقامات وزارت خارجه سنگاپور در تهران تصريح کرد: علاوه بر بحث‌هاي جدي مربوط به توسعه سرمايه‌گذاري‌هاي اقتصادي فيمابين دو کشور در حوزه کشتيراني و توسعه فعاليت‌هاي بندري، ما مي‌توانيم در خصوص آموزش نيروي کار و تبادل دانش فني و حرفه‌اي با يکديگر همکاري کنيم.وزير کار همچنين حرکت سنگاپور در مسير توسعه را قابل تحسين و پر شتاب خواند و گفت: اين امر سبب شده تا مردم سنگاپور از سطح رفاه قابل قبولي برخوردار باشند.
مديرکل توسعه اشتغال وزارت کار، از ابلاغ برنامه جامع اشتغال فراگير در هفته آينده خبر داد و گفت: کليات برنامه کلان اقتصادي کشور، در چارچوب بازار کار به ويژه اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي است.
به گزارش صدا و سيما، علاءالدين ازوجي در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با موضوع بررسي وضعيت اشتغال و بازار کار، درباره اينکه گفته مي‌شود سند مدوني در حوزه اشتغال وجود ندارد گفت: در برنامه چهارم توسعه سند اشتغال داشتيم و در برنامه ششم توسعه هم، برنامه‌اي مدون طرح ريزي شده است؛ البته بايد توجه داشت که در برنامه پنجم توسعه سند اشتغالي نداشتيم.
مديرکل توسعه اشتغال و سياستگذاري بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي ادامه داد: براي برنامه ششم توسعه، در سال ۹۶ طرحي از سوي دولت ارائه شده که طي آن دولت موظف است هماهنگي سياست‌هاي اشتغال و همچنين نظارت بر اشتغال در دستگاه‌هاي گوناگون را پيگيري کند.
ازوجي با اشاره به اينکه اولويت اصلي در برنامه ششم، اشتغال و رفع بيکاري است، گفت: توجه اصلي دولت به اشتغال و رفع بيکاري است؛ همچنين کليات برنامه کلان اقتصادي کشور در چارچوب بازار کار به ويژه اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي است.
وي با بيان اينکه اشتغال بر اساس ماده ۳ قانون برنامه ششم توسعه، جزو موضوعات خاصي است که دولت توجه اساسي روي آن دارد، درباره زمان برگزاري جلسات شوراي عالي اشتغال نيز گفت: بر اساس قانون، جلسه شوراي عالي اشتغال بايد حداقل ۲ بار در سال بر گزار شود؛ اما برخي تاکيد دارند که بايد تعداد اين جلسات بيشتر باشد.
اين مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي ادامه داد: نه تنها همه دستگاه‌هاي اجرايي به تدوين برنامه ويژه اشتغال کمک کردند بلکه دستگاه‌هاي نهادهاي عمومي‌غيردولتي و نهادهاي حمايتي هم وارد شدند.
ازوجي با تاکيد بر اينکه دولت سند برنامه ششم را ارائه کرد که فصول مختلفي داشت و فصل اول آن ، توليد ، اشتغال و سرمايه گذاري است، افزود: برنامه اشتغال فراگير در ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي تصويب و کليات آن در هيئت دولت مصوب شد و هفته آينده ابلاغ مي‌شود.
وي با تاکيد بر اينکه بايد ظرفيت‌هاي اشتغال را شناسايي کنيم، گفت: بر اساس آمار و اطلاعات، بخش اصلي اقتصاد ما مانند کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه به بخش‌هاي خدماتي مانند گردشگري، آي تي، موسسات پولي و بانکي، حمل و نقل و بازرگاني بر مي‌گردد.
ازوجي با بيان اينکه بيش از ۷۰ درصد اشتغالزايي در ۲ سال گذشته مربوط به خدمات بوده است، افزود: بايد اقداماتي انجام شود تا شغل‌هايي که ايجاد مي‌شود پايدار بمانند.
گمرک ايران اعلام کرد: اکنون با توجه به فرصت بوجود آمده و شرايط منطقه، صادرات کالا به‌ويژه مواد غذايي، ميوه و تره‌بار با تسهيلات ويژه در حال انجام است.
به گزارش گمرک، منصور بازيار، مدير کل گمرک گناوه از صادرات ۲۰۰ تن هنداونه به قطر از بندر گناوه خبر داد و گفت: با محموله ۲۰۰ تني هندوانه از گمرک گناوه استان بوشهر، جهت صادرات به کشور قطر بارگيري شد.
همچنين صفر شيباني، مديرکل گمرک بندرلنگه از پيش‌بيني رشد ۷۰ درصدي صادرات کالا به قطر خبر داد و گفت: مجوز صادرات با هدف تشويق صادرکنندگان زير يک ساعت صادر مي‌شود.به گفته وي، در حال حاضر مجوز صادرات کالا به قطر از طريق سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي در گمرک بندرلنگه با هدف تشويق صادرکنندگان زير يک ساعت صادر مي‌شود که اين مهم با تعامل ويژه اداره بندر، گمرک و اداره صنعت، معدن و تجارت ميسر شده است.
مدير کل گمرک بندرلنگه با اشاره به صدور مجوز صادرات کالا زير يک ساعت در گمرک بندر لنگه گفت: پيش‌بيني مي‌شود صادرات کالا از بندر لنگه به قطر در روزهاي آينده ۷۰ درصد افزايش يابد.
وي با اشاره به ظرفيت و فرصت بوجود آمده براي صادرات کالا از بندرلنگه به کشور قطر اظهار داشت: در روزهاي اخير ۲۰۰ تن کالا در قالب ۱۰کانتينر به ارزش ريالي يک ميليارد و ۳۶ ميليون و ۴۸۹ هزار ريال از بندر لنگه به کشور قطر صادر شده است.
شيباني با اشاره به پيشينه صادرات کالا از بندر لنگه به کشور قطر بيان داشت: در گذشته از طريق اين بندر صادرات شن و ماسه و دام به کشور قطر انجام مي‌شد که اکنون با توجه به فرصت بوجود آمده و شرايط منطقه صادرات کالا به‌ويژه مواد غذايي، ميوه و تره‌بار با تسهيلات ويژه در حال انجام است.
مديرکل گمرک بندرلنگه در ادامه به اشتياق بخش خصوصي براي صادرات به کشور قطر اشاره کرد و افزود: با توجه به رقابتي بودن بازار هدف تاکيد ما بر توجه صادرکنندگان به بسته‌بندي و کيفيت کالاهاي صادراتي است.
شيباني ادامه داد: امکانات و خدمات گمرک و بندري را در راستاي کمک به صادرکنندگان بسيج کرده‌ايم و پيش‌بيني مي‌شود با اين روند در روزهاي آينده صادرات کالا به کشور قطر از بندر لنگه ۷۰درصد افزايش يابد.
وي با اشاره به اينکه سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي در زمينه تسهيل صادرات نقش قابل توجهي داشته گفت: خوشبختانه اين روند سبب رضايت‌مندي مراجعين در اين بخش بوده است.
مديرکل گمرک بندرلنگه به ارائه خدمات و تسهيلات به صورت شبانه‌روزي در اين بندر اشاره داشت و گفت: با توجه به رويکرد جديد پديد آمده در منطقه، با اعزام ارزياب در محل،توليد محصول و کالاي مد نظر صادرات، تلاش داريم تا حمايتمان را از صادرات غيرنفتي به صورت ويژه به‌کار ببنديم.
تلاش براي حذف مراجعه حضوري
 فعالان کسب و کار

معاون وزير اقتصاد مي‌گويد گرچه ممکن است با توجه به ضريب نفوذ اينترنت سامانه‌هاي الکترونيک دريافت مجوز تماما مورد استفاده برخي کاربران قرار نگيرد و همچنان مراجعه به پيشخوان‌ها را داشته باشيم، ولي با اين حال برنامه ما اين است که با توجه به پيشرفت خوب در بالا رفتن ضريب اينترنت بتوانيم مراجعه حضوري فعالان اقتصادي و غيره را براي کسب مجوز حذف کنيم.حسين ميرشجاعيان در گفت‌وگو با ايسنا، درباره اين موضوع که آيا دو سامانه افتتاح شده در سازمان محيط زيست که به موجب آن دو مجوز مهم اين سازمان الکترونيکي شده و بدين ترتيب پروسه رفت و آمد براي کسب مجوز در سازمان محيط زيست کمتر مي‌شود، در راستاي طرح بيست ۸۰ دفتر پايش فضاي کسب و کار است، گفت: سازمان محيط زيست دو مجوز داشت که گر چه درباره‌ فعاليت فعالان کسب و کار اهميت چنداني نداشت، ولي مجوز آن از جنس مجوزهاي واسطه‌اي بود.وي افزود: مجوزهاي کسب و کار بسياري به آن وابسته بودند که بالاي ۱۴۰ مجوز دستگاه‌هاي ما که بخش بزرگي از فعاليت‌هاي بزرگ ما را در بر مي‌گرفت، بنابراين الکترونيکي شدن اين مجوز بسيار تسهيل کننده بود.معاون وزير اقتصاد در پاسخ به اين سوال که با توجه به پايين بودن ضريب نفوذ در روستاها که با توجه به محتواي اين دو سامانه ممکن است استفاده از آن منوط به‌امکان استفاده کاربران از اينترنت باشد، گفت: به اين موضوع انديشيده شده است و اتفاق خوبي افتاده که در دفاتر پيشخوان کل کشور امکان استفاده از اين دو سامانه وجود دارد. به اين ترتيب مراجعين مي‌توانند به دفاتر پيشخوان مراجعه کرده و از آن استفاده کنند. اگر افراد خود هم بخواهند مي‌توانند از وسائل شخصي متصل شده و امور خود از طريق اين دو سامانه را پيش ببرند.ميرشجاعيان همچنين اظهار کرد: البته بايد بگويم اکنون ما پيشرفت بسيار خوبي در ضريب نفوذ اينترنت داشته‌ايم که روند رو به بهبود بيشتر است و اين نگاه را داريم که در ميان مدت مراجعه حضوري کلا وجود نداشته باشد و امور مورد نياز کاربران به صورت الکترونيکي انجام شود.

بي‌پولي؛ عامل ۹۷ درصد چک‌هاي برگشتي
از حدود هفت ميليون چک مبادله شده در ماه ابتدايي امسال بالغ بر يک ميليون فقره برگشت خورده است. دليل اصلي اين موضوع به کسري و فقدان موجودي حساب صاحب چک بر مي‌گردد.به گزارش ايسنا، تازه‌ترين آمار از گردش چک در سيستم بانکي بيانگر مبادله بالغ بر هفت ميليون و ۴۰۰ هزار فقره چک به مبلغي بيش از بر ۳۷ هزار ميليارد تومان است. چک‌هاي مبادله‌اي مجموعه‌اي از چک‌هاي وصولي و برگشتي بين بانکي در سامانه چکاوک است. در ماه ابتدايي امسال ميزان چک‌هاي مبادله‌اي از نظر تعداد ۲۵.۶ درصد و از لحاظ مبلغ تا ۴۰.۴ درصد کاهش داشته است.همچنين جزئيات چک‌هاي مبادله‌اي نشان مي‌دهد که در ماه مورد بررسي در کل کشور بالغ بر شش ميليون و ۳۰۰ هزار فقره چک به مبلغ حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان وصول شده که نسبت به اسفندماه سال گذشته تا ۲۶.۱ درصد از نظر تعداد و ۴۱.۲ درصد از لحاظ مبلغ کاهش دارد.اما در رابطه با چک‌هاي برگشتي نيز بايد يادآور شد که در فروردين‌ماه‌امسال بالغ بر ۱.۱ ميليون فقره چک برگشت خورده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۲۳ درصد کاهش دارد. مبلغ چک‌هاي برگشتي حدود۸۰۰۰ ميليارد تومان بوده که با کاهش ۳۷.۱ درصدي همراه بود.چک‌ها در هنگام ارائه به بانک جهت وصول بنا بر چند دليل مي‌توانند برگشت بخورند؛ عدم مطابقت امضا، نقص امضا، مغايرت تاريخ عددي و حروفي، امضا چک مخدوش باشد، مخدوش بودن مندرجات چک، مبلغ حروفي با عددي چک مغايرت داشته باشد، حساب مورد نظر مسدود شود، کسري حساب و همچنين عدم وجود موجودي. اين در حالي است که گزارش بانک مرکزي از اين حکايت دارد که در فروردين‌ماه‌امسال حدود ۱.۱ ميليون فقره چک به مبلغي بالغ بر ۷۷۰۰ ميليارد تومان به دليل کسري و يا فقدان موجودي برگشت خورده است.  به عبارتي از نظر تعداد ۹۷.۴ درصد و از لحاظ مبلغ ۹۶.۶ درصد از کل چک‌هاي برگشتي به دليل کسري يا فقدان موجودي بوده است.

قيمت طلا در بازار ايران نزولي شد
به دنبال اعلام سياست‌هاي پولي آمريکا و افزايش نرخ بهره از سوي فدرال رزرو، نرخ اونس در بازارهاي جهاني 0.24 درصد افزايش يافت.به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، فدرال رزرو آمريكا نرخ بهره پايه‌امريکا را طبق پيش‌بيني‌ها براى بار دوم در سال ٢٠١٧ با افزايش ٠.٢٥ درصدي به ۱.۲۵ درصد رساند.به دنبال اعلام سياست‌هاي پولي آمريکا و افزايش نرخ بهره از سوي فدرال رزرو، نرخ اونس در بازارهاي جهاني افزايش يافت.به اين ترتيب، در بازار نيويورک، هر اونس طلا ۰.24 درصد افزايش يافت و به ۱۲6۱.8۰ دلار رسيد. بهاي معاملات اين بازار چهارشنبه روي نرخ ۱۲5۸.8 دلار بسته شده بود.با توجه به اين اتفاق، پيش‌بيني‌ها حاکي از آن است که قيمت طلا در روزهاي آتي افزايش پيدا مي‌کند. اين در حالي است که در بازار روز پنجشنبه ايران، بازار طلا و سکه برعکس بازار جهاني حرکت کرده و قيمت‌ها کاهش يافت.در بازارپنجشنبه قيمت هر گرم طلاي 18عيار 334 تومان کاهش يافت؛ به طوري که با قيمت 114 هزار و 152 تومان به فروش رفت. هر مثقال طلا نيز با افت 1400 توماني هم‌اکنون با قيمت 494 هزار و 450 تومان به فروش رفت.از سوي ديگر، قيمت سکه تمام بهار آزادي 2 هزار تومان، نيم‌سکه و ربع‌سکه هزار تومان کاهش قيمت پيدا کرد.در حال حاضر در بازار سکه قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي با قيمت يک ميليون و 172 هزار تومان، نيم‌سکه با قيمت 634 هزار تومان، ربع‌سکه با قيمت 364 هزار تومان و سکه يک‌گرمي‌با قيمت 247 هزار تومان فروخته شد.در بازار ارز، قيمت دلار و يورو ثابت ماند؛ اين در حالي است که پوند يک تومان و لير ترکيه 6 تومان افزايش قيمت پيدا کرد. درهم امارات نيز با افت يک توماني قيمت مواجه شد.بر اين اساس، در بازار ارز هر دلار آمريکا با قيمت 3730 تومان، يورو 4238 تومان، پوند 4842 تومان، درهم امارات 1019 تومان، لير ترکيه 1092 تومان و يوان چين با قيمت 569 تومان به فروش رفت.در اين ميان، قيمت نفت در بازار جهاني 0.02 درصد کاهش پيدا کرد و هم‌اکنون نفت برنت با نرخ 47 دلار معامله ‌شد.