بسياري از بلندمرتبهها در پايتخت فاقد هرگونه اطلاعات در شهرداري هستند
رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شهر تهران گفت: مسئله مهم و نگرانکننده، درباره مالها و مگامالها است که صدور پروانه و مجوز براي آنها متوقف نشده است. او ميگويد اينقدر براي اين مجموعههاي بزرگمقياس در شمال تهران مجوز دادهاند که ديگر جاذبهاي در شمال تهران ندارند و به همين دليل در مناطق ديگر تهران دوباره در حال شکلگيري هستند.
موضوع ايمن سازي برجها فراموش شده است
پس از اتفاقي که در پلاسکو رخ داد، جمع زيادي از مسئولان مرتبط و غيرمرتبط در شورا، شهرداري و وزارت راهوشهرسازي، دربارهايمنسازي ساختمانهايي با همان شرايط پلاسکو، مانند آلومينيوم و برجهاي مسکوني قديميو جديد در تهران صحبت کردند. حالا نزديک به شش ماه از آن حادثه گذشته است و نهتنها همه پلاسکو را فراموش کردهاند، بلکه موضوع ايمنسازي برجها، مالها و مجتمعهاي چندمنظوره پرخطر در تهران هم فراموش شده است. حناچي که پيشتر اعلام کرده بود ۲۵۶ برج (ساختمانهاي ۱۱طبقه به بالا) در تهران وجود دارند که هيچگونه اطلاعات و سابقهاي از آنها در شهرداري تهران موجود نيست و آبستن خطر هستند، اعلام کرد در فاصله سالهاي ٨٦ که طرح جامع تهران تصويب شد تا سال ٩٣ که شوراي عالي شهرسازي جلوي مجوز بلندمرتبهسازي را گرفت، شهرداري تهران در اقداميبيسابقه براي بيش از ٤٠٠ برج پروانه صادر کرده است. او ميگويد: براي ما گزارشهاي اوليه تکاندهنده بوده است؛ وجود ١٠١ برج در حريم گسلهاي تهران و حدود ٢٥٠ برج در معابر کمتر از شش تا ٢٠ متر عرض که ماشينهاي آتشنشاني نميتوانند در زمان حادثه احتمالي در آنها خدمات بدهند.
کيفيت زندگي کاهش يافته است
محمد سالاري درباره رفع و اصلاح اين نگرانيها و اينکه اقداميدر راستاي شناسايي اين موارد صورت گرفته است، گفت: تا جايي که ميدانم، اقداميصورت نگرفته است. اين موضوع يکي از مهمترين نکات فرايند تصميمگيري در سالهاي گذشته بهويژه در چند سال اخير درباره بلندمرتبهسازي و مجتمعهاي بزرگمقياس بوده است. طبق طرح جامع و تفصيلي چه درباره بلندمرتبهسازي و چه در زمينه مجتمعهاي بزرگمقياس، تکليف شده است که شهرداري تهران ابتدا مطالعات همهجانبه مربوطه را انجام دهد و همه پيوستهاي لازم را تهيه کند و بعد در کميسيون ماده پنج يا هر بخش ديگري تصويب شود. او ميگويد اشکال اساسي اين بوده که طرح تفصيلي را ابلاغ کردهاند و در آن، مجوزهاي بلندمرتبهسازي و پهنهبنديهايي را براي اجراي پروژههاي چندمنظوره قرار دادهاند که تکاليف آنها انجام نشده است. سالاري تأکيد دارد در اين سالها طرح تفصيلي نهتنها در هدايت و راهبري و ساماندهي و ارتقاي کيفيت شهر تهران که هدفش بوده، تأثيري نداشت بلکه منجر به کاهش کيفيت زندگي هم شده است.رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شهر تهران با اشاره به تعريف پهنههاي جديد در طرح جامع و تفصيلي، مطابق با آنچه نظر شهرداري تهران بوده است، گفت: بهويژه در پهنه S که شامل بلندمرتبهسازيها و مجتمعهاي بزرگمقياس مثل مالها ميشود، به هيچ عنوان تکاليفشان انجام نشده که اين تعداد پروانه را صادر کردهاند و در اين سالها به صورت موردي اقدام کردند و در شوراي عالي منطقه و يا در نهايت در کميسيون ماده پنج با رويکرد درآمدزايي تصميم گرفتند. حرف ما اين است اگر پيوستهاي مطالعاتي انجام ميشد، بسياري از اين برجها، مالها و مگامالها مجوز نميگرفتند يا حداقل با اين ميزان کاربري به آنها مجوز نميدادند.
صدور پروانه براي بلند مرتبهها هنوز متوقف نشده است
سالاري ميگويد همين که فعلا شوراي عالي شهرسازي جلوي بلندمرتبهسازيها و صدور مجوز جديد را گرفته، اتفاق خوبي است؛ هرچند اين بلندمرتبهسازي درباره ساختمانهاي ١٢طبقه به بالاست و هنوز براي کمتر از اين توقفي نداريم. مسئله مهم و نگرانکننده، درباره مالها و مگامالها است که صدور پروانه و مجوز براي آنها متوقف نشده است. او ميگويد اينقدر براي اين مجموعههاي بزرگمقياس در شمال تهران مجوز دادهاند که ديگر جاذبهاي در شمال تهران ندارند و به همين دليل در مناطق ديگر تهران دوباره در حال شکلگيري هستند. اين عضو شوراي شهر تهران در دوره چهارم که در دوره پنجم نيز جزء منتخبان شهر تهران است، با اشاره به اينکه بسياري از مجوزهاي مربوط به برجها و مجتمعهاي بزرگمقياس هنوز اجرائي نشدهاند، گفت: ميتوانيم در دوره جديد مديريت شهري کميتهاي متشکل از شورا و شوراي عالي شهرسازي و معماري تشکيل دهيم تا درباره اين مجوزها و شرايطي که دارند، بررسي کرده و در صورت لزوم، تجديد نظر شود. اين را که چه تعدادي هستند و چه شرايطي دارند، نميدانيم و اين اتفاق خوبي نيست که بايد هر چه زودتر اصلاح شود.پيروز حناچي، دبير شورايعالي ترافيک کشور، بارها درباره نگرانيهاي بسياري که در منطقه ٢٢ تهران وجود دارد، صحبت کرده است. او معتقد است کل منطقه ٢٢ اشکالات اساسي دارد و برجهايي کهامروز به شکل عارضههايي ناهماهنگ بيرون زده، شکل آشکار اشکالات اين منطقه است و بايد درباره بسياري از اشکالات ساختاري اين منطقه بررسيهاي جديد صورت گيرد. او بهعنوان نمونه به پروژههاي بزرگمقياس جديد و درحالساخت در اين منطقه اشاره کرد و گفت: علاوه بر پروژه نيمهکاره هزارويک شب در انتهاي اتوبان همت، پروژه تجاري ايرانمال با مشخصاتي عظيم در اين محدوده در حال ساخت است که نگرانيهاي زيادي دارد. او ميگويد اين پروژه کلان نهتنها مردم تهران بلکه مردم ايران را به محدوده غرب تهران جذب ميکند؛ درحاليکه اتوبان کرج و اتوبانهاي اطراف اين مجموعه بزرگ در بيشتر ساعات بهويژه ساعات پيک ترافيک همين حالا قفل هستند و مشخص نيست با بهرهبرداري از اين مجموعه چه بار ترافيکي به اين منطقه و غرب تهران که خروجي مهمياست، تحميل شود.پروژهاي که حناچي از آن صحبت ميکند و به ايرانمال معروف شده است، بيش از يکميليونو ۷۰۰ هزار مترمربع مساحت دارد و روي دست همه مراکز تجاري و مالها و مگامالهاي داخل شهر تهران خواهد زد؛ درحاليکه مشخص نيست مجوزهاي چنين پروژه عظيميچه زمان و از کجا صادر شده است. پيشتر درباره ناامني و مشکلات محلهاي و منطقهاي و فرامنطقهاي که مجتمعهاي تجاري بزرگمقياس در مناطق حساس و مهم تهران داشتهاند بارها تذکر داده شده و گزارشهاي زيادي نوشته شده است؛ اما اين روند به شکلي کور و منفعتجويانه از سوي شهرداري تهران و سرمايهگذاران ادامه دارد و گويا قرار نيست پاياني براي آنها وجود داشته باشد. استاندار تهران در گفتوگويي که پيشازاين داشت، درباره محدوديتهايي که مجموعه تجاري پالاديوم در شمال تهران ايجاد کرده است، تذکر داده و اعلام نگراني کرده بود.
تصميميات اشتباه کميسيون ماده پنج
موضوع پيگيري و توقف مجوزهايي که کميسيون ماده پنج در سالهاي گذشته تاکنون صادر کرده است، بارها صحبت و نقد شده است. بسياري از پروژههايي که حادثه و تبعات منفي براي شهر قبل و بعد از اجرا داشتهاند، نتيجه تصميمات اشتباه کميسيون ماده پنج بوده است؛ تصميماتي که گاه به واسطه ورود يکي از مسئولان يا رسانهايشدن موضوع جلوي آنها گرفته شده؛ مانند مصوبه پروژهاي تجاري که در پروژه مترو ونک- تجريش پيشبيني شده بود و در بسياري از موارد هم توقفي نداشتهاند و تا انتها کارشان را پيش بردند.
مسئله اينجاست که روند بلندمرتبهسازيها و مجتمعهاي بزرگمقياس در تهران البته با تخلفاتي بالادستي از زوايا و مراجع مختلفي صورت ميگيرد يا در هر دورهاي شکلي جديد پيدا ميکند و نميتوان اين روند پنهاني را رصد کرد و جلوي آن را گرفت. اينگونه است که يکباره گوشهاي از تهران يک گود بزرگ ايجاد ميشود و خيلي زود ستونهايي بلند به آسمان ميرود و برجي سبز ميشود. شهردار تهران که در ١٢ سال گذشته به تهيه و اجراي طرح جامع و تفصيلي در شهر تهران افتخار کرده است؛ تا نيمه مرداد ديگر مسئوليتي در مديريت شهري نخواهد داشت و تهران با مجوزهاي دادهشده و حقوق مکتسبهاي که يک طرف آن سرمايهداران شهر تهران هستند و البته برجها و مجتمعهايي که هرکدام ميتوانند آبستن حادثهاي باشند، تنها ميماند.
شايد اين گزارش بهانهاي براي يادآوري از حادثه فروريزش ساختمان پلاسکو و آنچه در آن مغفول و مبهم ماند، هم باشد. شايد براي آينده خود و خانوادههايمان و شهرمان لازم است به ياد بياوريم که پس از اعلام گزارش نهايي هيئت ويژه گزارش ملي بررسي حادثه پلاسکو که رئيسجمهور تعيين کرده بود، اين گزارش براي دولت ارسال شد؛ اما از آن زمان تاکنون دولت هيچ پاسخ يا پيگيري و اعلام نظري نداشته است. از آن زمان به بعد دربارهامادگي برجها و ساختمانهاي بلند و مجتمعهاي تجاري بزرگمقياس تهران در مقابل حوادثي نظير آتشسوزي ديگر صحبت و پيگيري نشد. دوره کوتاه قبل و بعد از انتخابات و حواشي آن در شهرداري تهران و دولت گذشته است و خوب است که هرکدام از اين دو يعني مديريت شهري فعلي و دولت يازدهم تا نيمه مرداد که وقت رفتن و تغيير و شروع مجددشان است، درباره اين موضوع پاسخ و پيگيري مناسبي داشته باشند.
به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، عباس آخوندي در نشست معاونين و مديران کل استانها گفت: اصليترين بحث ما در کلانشهرها بحث حمل و نقل حومهاي است، ما نميتوانيم به حمل و نقل حومهاي در شهرها بيتوجه باشيم و بايد براي سيستم حمل و نقل حومهاي همه کلانشهرهاي کشور نظريهاي داشته باشيم.
قطعا علت اينکه من به دنبال بحث حمل و نقل در کشور هستم به آن دليل است تا ضمن خروج از پروژه محوري ببينيم که براي رفع اينگونه مشکلات استانها داراي چه درک و انديشهاي هستيم.
وزير راه و شهرسازي در ادامه با تأکيد بر ضرورت افزايش سهم آزادراهها نسبت به ساير شقوق حمل و نقلي در کشور گفت: ما بايد در بخش حمل و نقلي سيستمهاي خوداتکا و بازگشتپذير را گسترش داده و همچنين با تشکيل صندوق توسعه حمل و نقل در اين دوره اين بخش را پيش ببريم.
وزير راه و شهرسازي در پاسخ به درخواستها و مسائل مورد توجه از سوي مديران کل استانها بر اهميت مفهوم ارشديت مديران کل راه و شهرسازي و ضرورت تهيه آئيننامه در اين حوزه، مسئله واگذاري قير، پيوند حمل و نقل درونشهري و برونشهري و ... تأکيد کرده و گفت: تماميدرخواستهاي ارائه شده از سوي استانها مورد بررسي قرار گرفت.
معاون وزير راه و شهرسازي، سند ملي توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني را نقطه پاياني بر هرج و مرج در بلند مرتبه سازي و عدم يکپارچگي آن با حمل و نقل همگاني اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاري مهر ، مهرداد تقي زاده با اشاره به تصويب سند ملي توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني در شوراي عالي شهرسازي و معماري و شوراي عالي هماهنگي ترابري، تصويب اين سند را نقطه عطفي در هماهنگي حمل و نقل و شهرسازي دانست و گفت: شهرسازي ريل پايه، يکپارچگي حمل و نقل درون و برون شهري، Mobility، حل مشکل آلودگي هوا و اقتصادي شدن حمل و نقل همگاني، از جمله مواردي است که بارها از سوي وزير مورد تاکيد قرار گرفته است.
معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي گفت: از اوايل سال ۹۵ زمزمههايي در خصوص تهيه سند و راهنمايي با موضوع توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني با تأکيد بر ريل، به عنوان حمل و نقل پاک (در شهرهايي که اين امکان را دارند) مطرح شد، اما صرفاً تدوين، رونمايي و ارائه؛ چاره اي راه نبود؛ برحسب اهميت موضوع لازم بود تا موضوع در شورايعالي شهرسازي و معماري و شورايعالي هماهنگي ترابري تصويب
شود.
دبيرکل کانون عالي انجمنهاي صنفي کارگران ميگويد هزينه ايجاد شغل در بخش مسکن بالاست اما ارزش دارد، چون اشتغال پايدار ايجاد ميشود. او از دولت ميخواهد که طرح ارزان قيمتي را براي خانهدار کردن مردم در پيش گيرد که بازار کار و مسکن را با هم رونق دهد.
به گزارش ايسناهادي ابوي اظهار کرد: اگر به دنبال شغل پايدار هستيم بايد کالاي خوب و با کيفيت و خدمترساني مطلوب داشته باشيم. خدمت و توليد خوب هم با قراردادهاي موقت کار ايجاد نميشود بلکه کارگر بايد امنيت شغلي داشته و به لحاظ رواني و معيشتي تامين باشد.
وي با بيان اينکه سرمايه همه جا کارساز نيست و نميتوانيم تنها با پول توليد خوب داشته باشيم، ادامه داد: نيروي انساني رکن اصلي توليد خوب و اشتغال پايدار است. کارفرمايي که از توليدش راضي است و بازار فروش خوبي براي محصولاتش دارد، به اين دليل است که کارگرش از او رضايت دارد و متقابلا او هم از نيروي انساني راضي است. چنين کارگري در هر شرايطي کارفرما را درک ميکند و کيفيت کار را ناديده نميگيرد.
دبيرکل کانون عالي انجمنهاي صنفي کارگران در پاسخ به اين پرسش که در کدام بخشها ميتوان اشتغال پايدار ايجاد کرد؟ گفت: يکي از بخشهايي که ميتواند اهداف اشتغال پايدار را محقق کند، بخش مسکن است. اگر چه هزينه ايجاد شغل در اين بخش بالا است ولي کارهاي عمراني و ساخت و ساز ما را به اشتغال پايدار ميرساند.
ابوي با بيان اينکه هزينه ايجاد شغل در بعضي از مشاغل زياد است، افزود: در بخش پتروشيمياين هزينه بسيار بالا و در بخش کشاورزي پايين است. در بخش مسکن نيز هزينه زيادي براي اشتغالزايي و تامين زيرساختها لازم است ولي اين هزينه ارزش دارد چون به پايداري و ماندگاري شغل منجر ميشود.
اين مقام مسئول کارگري افزود: اشکالي که در بخش مسکن وجود دارد اين است که هيچگاه محاسبه و نيازسنجي دقيقي از تعداد واحدهاي مسکوني مورد نياز در کشور صورت نميگيرد. مثلا مسکن مهر و مسکن اجتماعي در کشور به اجرا درآمدند ولي چقدر در خانهدار کردن مردم موفق بودند؟ متاسفانه با امتيازاتي که به انبوهسازان داديم، بازار مسکن را اشباع و متقاضيان مسکن را سردرگم کردهايم.
وي ادامه داد: انبوهساز توجهي به قدرت خريد مردم ندارد، يک آپارتمان را متري سه ميليون تومان ميسازد، هنگام فروش متري ۴ ميليون تومان ميفروشد اما کسي نميخرد، چون قدرت خريد مردم به شدت افت کرده است و دريافتي ناچيز آنها سهميبراي پس انداز و خريد مسکن نميگذارد.
اين مقام مسئول کارگري با بيان اينکه مشاغل وابسته زيادي به مسکن وجود دارد، گفت: در حال حاضر ۶۰۰ شغل غيرمستقيم در بخش مسکن وجود دارد که از خاک برداري، جوشکاري و بنايي تا تزيينات ساختمان را شامل ميشود. اگر دولت در بخش مسکن وارد شده و سرمايهگذاري کند هم اشتغال به وجود ميآيد و مردم صاحبخانه ميشوند و هم بازار مسکن و کار با هم رونق ميگيرد.
به گفته ابوي، مردم عادي قادر به دادن اقساط سنگين وام مسکن نيستند و دولت بايد يک طرح پخته و کارشناسي شده و ارزان قيمت را پيشبيني کند که هم بازار مسکن از رکود در آيد و هم اقشار ضعيف و کم درآمد بتوانند از نعمت مسکن مناسب و ارزان برخوردار شوند.
دبيرکل کانون عالي انجمنهاي صنفي کارگران در پايان به دولت پيشنهاد کرد: مراکز خريد، پاساژها و مغازههاي بلا استفادهاي که در نقاط مختلف شهر هست و بخشي از آنها متعلق به شهرداري است را با هزينهاندک در اختيار کارآفرينان و جوانان جوياي کار قرار بدهد و مشاغل و صنوف خدماتي را در آنها مستقر کند.