مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com

شفافيت نبودن قراردادها و نيز هراس مسئولان از ملامت‌هاي سياسي، هم مسير فساد را هموارتر خواهد کرد و هم روي باور عامه مردم تاثيرگذار خواهد بود. احزاب مخالف و به طور کلي مخالفان دولت به راحتي قادرند با شايعه‌سازي و بارش اطلاعات نادرت و گوناگون در شبکه‌هاي اجتماعي مختلف، ضربات سنگيني را به دولت وارد کنند و نبود شفافيت در يکي از مهم‌ترين عناصر عصر جديد که عصر آي‌تي است، به اين امر کمک خواهد کرد. همچنين در جريان تقابل بين اين دو جريان (دولت و مخالفان دولت) بيشترين تاثير را در افشاي پرونده‌هاي مختلف فساد دارد که واکنش عامه مردم به اين امر نيز متفاوت است.واکنش اول بي‌اعتمادي به دستگاه حاکمه است. دستگاهي که ممکن است با وجود خدمات متعدد، به دليل اين عدم شفافيت، مدام متهم به فساد مي‌شود و احساس تنفس در فضايي که سياستمداران آن را فاسد مي‌دانند، به سرعت افکار عمومي‌جامعه را مسموم مي‌کند.
واکنش دوم، توجيه فساد عمومي‌دولت است. جامعه در اين حالت سعي بر شبيه شدن به دولت دارد. فسادهاي کوچک اما فراگير، با سرعتي باورنکردني دولت و ملت را از يکديگر دور مي‌کند.
زماني که اکثر بخش‌هاي مردم براي رسيدن به منافع شخصي، به دنبال راه‌هاي دور زدن قانون هستند، به طوري که حتي بخش خصوصي هم در امان نيست، فساد، ساختارمند و سازمان‌يافته شده است.
اصلاح فساد به دليل رسوب ذهني در افکار عمومي‌جامعه بسيار مشکل خواهد بود. اين روند بايد از ابتدا و به صورت گام به گام و اصولي اصلاح شود. قدم اول در اين راه ايجاد شفافيت هر چه بيشتر در سازوکار مالي دولت است. البته سطح مياني دولت قطعا با اين اصلاحات حريم ايمني نخواهند داشت و هرچه مي‌توانند در راه آن سنگ‌اندازي خواهند کرد. نمونه آن را در سال‌هاي اخير هم مشاهده کرديم.
مجلس شوراي اسلامي‌به عنوان ناظر بر همه روندهاي قوه مجريه مي‌تواند کاتاليزوري براي سرعت حرکت اين روند شود. در کنار اين موضوع، حرکت براي کاهش حجم دولت بايد صورت گيرد. البته اختصاصي‌سازي به جاي خصوصي‌سازي که در اين سال‌هاي اخير صورت گرفته مدنظر نيست، بلکه خصوصي‌سازي واقعي و عدم دخالت دولت به صورت تدريجي در اقتصاد مي‌تواند راهگشا باشد.نبايد فراموش کرد که هر دوي اين اقدامات بهتر است به صورت همزمان انجام شود. اقدام براي هرکدام از اين دو صورت بدون حرکت ديگري، اوضاع را فقط نامساعدتر مي‌کند. اقدام براي کوچک کردن دولت بدون شفافيت، منجر به اختصاصي‌سازي شده و فشار زياد براي شفافيت، راه‌هاي دور زدن قانون را افزايش مي‌دهد.راهکارهايي قديمي‌مثل افزايش دادن نظارت بر دولت و ايجاد سازمان‌هاي بيشمار نظارتي در هيچ مقطع زماني منجر به اصلاح نشده است و همچنان خصوصي‌سازي واقعي و سپردن کار به مردم عملي‌ترين راه براي کاهش هر چه بيشتر فساد و از بين بردن فساد سازمان يافته است.
رنه کراوت
نيويورک تايمز

دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد که حکم برداشتن تحريم‌ها عليه کوبا را لغو مي‌کند. اين حکم يکي از سياست‌هاي قابل توجه رابطه کوبا و آمريکا در دوره اوباما بود. حال با لغو آن سفرهاي خصوصي آمريکاييها به کوبا محدود خواهد شد و تورهاي آموزشي نيز متوقف خواهد شد. شرکت‌هاي آمريکايي با محدوديت‌هاي سخت در بخش تجارت با کوبا روبرو ميشوند. تاثيرات منفي به عقب برگرداندن زمان در کوبا درماههاي اخير به بحث گذاشته شده بود. بخش‌هاي تجارت، کشاورزي، کشتي راني ، توليد و توريسم صدمه خواهد ديد همچنين تلاش‌هاي آمريکا براي کنترل قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غيرقانوني نيز از بين مي‌رود. حتي امنيت ملي ايالات متحده نيز ممکن است صدمه ببيند. اگر ايالات متحده خواستار تاثيرگذاري بر کوبا باشد ، راه آن ادامه مذاکرات سال 2014 است. جلوگيري از حضور هنرمندان و موسسات آمريکايي که يکي از قوي‌ترين ابزار ديپلماسي نرم هستند اين هدف را ضعيف مي‌کند. کشورهاي چين و روسيه درحال حاضر موقعيت و روابط عميقي با کوبا دارند . ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه اعلام کرده که کشورش سرمايه را به‌هاوانا بازخواهد گرداند. تاريخ به ما نشان مي‌دهد که پس از آن چه رخ خواهد داد. در 1960 زماني که ايالات متحده سرمايه 1 ميليارد دلاري خود را از کوبا خارج کرد ، اتحاد جماهيرشوروي براي امضاي قرارداد تجاري با‌هاوانا وارد عمل شد.در دو سوي فلوريدا تغيير درميان جوانان کوبايي آمريکايي ديده مي‌شد که زماني براي قدرتمندان کهنسال کوبايي براي برقراري رابطه ميان‌هاوانا و واشنگتن نداشتند.اکنون جوانان آمريکايي با سريال‌هاي آمريکايي آشنا شدند و تلفن آيفون دارند در ايالت فلوريدا نيز نسل دوم کوبايي‌ها برخلاف والدينشان که از کوبا فرار کردند به کوبا سفر مي‌کنند.سال گذشته به جز کوبايي‌هاي آمريکايي تبار، 285 هزار آمريکايي به کوبا سفر کردند.دونالد ترامپ بايد صداي شهروندان عادي کوبا و آمريکا را بشنود که به جاي مشت گره کرده خواستاردست دوستي هستند.


رئيس مرکز استراتژي‌هاي سياسي روسيه گفت: دونالد ترامپ بيش از آنکه سياستمدار باشد، تاجر است و بر همين اساس با عربستان کمک کننده به تروريست‌ها، قرارداد فروش جنگ افزار بسته و خاورميانه را به تنش بيشتر مي‌کشاند.سرگئي ميخييف در گفت وگو با ايرنا افزود: ترامپ فروش هر چه بيشتر سلاح به کشورهاي عربي خاورميانه را هدف قرار داده است و به اين مساله توجهي ندارد که اين منطقه به بشکه باروت تبديل مي‌شود.
مقام روس تاکيد کرد: اين اقدام‌ها هرچند براي آمريکا منافع مادي سرشاري دارد، اما امنيت و ثبات خاورميانه و کل جهان را به خطر مي‌اندازد.ميخييف به عنوان مثال به قرارداد 110 ميليارد دلاري فروش سلاح آمريکا به عربستان اشاره کرد و گفت: اين قرارداد در شرايطي عقد شده است که کمک‌هاي رياض به گروههاي تروريستي منجر به بي ثباتي در عراق و هجوم گسترده تروريست‌ها به سوريه شده است و رياض در بروز اين وضعيت مسئول است.وي افزود: آمريکا صدها ميليارد دلار به کشورهاي خاورميانه سلاح و تجهيزات جنگي مي‌فروشد و عقد قرارداد تسليحاتي 350 ميليارد دلاري با عربستان سعودي هم نشانه اي از تلاش‌هاي گسترده واشنگتن براي حفظ اين بازار جنگ افزاري است.
ميخييف همچنين ادامه داد: از سوي ديگر، عربستان سعودي دو سال است به يمن حمله مي‌کند و بر اثر بمباران‌هاي شبانه روزي زير ساخت‌هاي اين کشور به شدت آسيب ديده، هزاران نفر به خاک و خون کشيده شده يا آواره و بي خانمان شده‌اند.وي افزود: اما اين اقدامات تاکنون از سوي آمريکا و متحدانش محکوم نشده و حتي حمله‌ها به يمن شدت يافته است و به موازات آن تروريست‌ها بر فعاليت خود در اين کشور افزوده شده و وضعيت غيرقابل تحملي براي مردم به وجود آورده‌اند.رئيس مرکز استراتژي‌هاي سياسي روسيه گفت: اکنون نتيجه مي‌گيريم، سياست‌هاي آمريکا با تغيير روساي جمهوري تغيير نمي‌کند و سران اين کشور فقط به فکر حفظ برتري کشور خود در جهان هستند.وي ادامه داد: هر کشوري که مخالف مواضع آمريکا باشد يا بخواهد سياستي مستقل اجرا کند، تحت فشار واشنگتن قرار مي‌گيرد و نمونه آن را در مورد تهران شاهديم که هدف اين رويکرد قرار دارد.کارشناس ارشد روس گفت که‌امريکا تحمل رقابت توسط هيچ کشوري را ندارد و هر طرف غير همسو را تحريم مي‌کند، زيرا تهديد عليه منافع خود مي‌داند.وي ادامه داد: آمريکا متحد يا شريک نمي‌خواهد، بلکه فقط روابط اربابي را مي‌پذيرد تا همه کشورها مطيع و گوش به فرمان واشنگتن باشند.رئيس مرکز استراتژي‌هاي سياسي روسيه همچنين گفت: ترامپ در چند ماه اخير در عمل نشان داده، فقط به تامين منافع مادي آمريکا و سرمايه داران اين کشور فکر مي‌کند و در اين راه حاضر به قرباني کردن امنيت و ثبات کشورهاي مختلف است و اين خط مشي به شدت نگران کننده است.وي در مورد ادعاي ترامپ براي مبارزه با داعش نيز اظهار کرد که به دشواري مي‌توان فهميد، آيا واقعا واشنگتن با اين گروه مبارزه مي‌کند يا خير؟ميخييف گفت: آمريکا به قدري از گروههاي تروريستي براي رسيدن به اهداف خود بهره برده است که نمي‌توان ادعاهاي مقام‌هاي اين کشور را باور کرد.وي در پايان تاکيد کرد: سياست‌هاي آمريکا و متحدان غربي-عربي واشنگتن، خاورميانه را به ورطه خطرناکي کشانده است که ضرورت دارد، کشورهاي مختلف به ويژه ايران، عراق و سوريه براي مقابله با اين طرح‌هاي شوم همکاري کنند.
يک عضو ناظر مجلس در هيات امناي صندوق توسعه ملي گفت: بر اساس گزارشي که در جلسه صندوق توسعه ملي ارائه شد، بخش نفت و گاز بيشترين تسهيلات دريافتي را از صندوق توسعه ملي داشته و بعد از آن بخش کشاورزي با ۲۶ درصد در جايگاه بعدي قرار داشت.محمد حسيني در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به جلسه صندوق توسعه ملي، گفت: اين جلسه با حضور رييس‌جمهور در ساختمان نهاد رياست جمهوري برگزار شد و در ابتدا دوست حسيني مديرعامل صندوق، گزارشي از عملکرد صندوق تا تاريخ ۱۳۹۶/۰۳/۲۷ ارائه کرد.
نماينده تفرش در مجلس ادامه داد: خوشبختانه بر اساس اساسنامه، منابع صندوق حدود ۹۱ ميليارد دلار اعلام شد.
وي افزود: با توجه به برداشت‌هاي خاص و کاهش نرخ برابري دلار در مقايسه با ساير ارزها، پرداخت تسهيلات مطابق نظام‌نامه مصوب انجام شده و کل تسهيلات اعطايي به تعداد ۳۳ هزار و ۷۶۳ قرارداد عامليت در رشته‌هاي مختلف بوده است که بيشترين سهم براي بخش نفت و گاز و صنايع بالادستي معادل ۳۶ درصد، آب و کشاورزي ۲۶ درصد، صنعت و معدن ۱۹ درصد، نيروگاهي ۸ درصد و پتروشيمي‌۷ درصد را شامل مي‌شود.
اين عضو ناظر مجلس در هيات امناي صندوق توسعه ملي تصريح کرد: در ادامه جلسه بحث پيشنهاد اصلاحيه بودجه سال ۹۵ و ۹۶ صندوق مطرح شد که به علت برداشت سازمان مالياتي از حساب‌هاي صندوق و صدور برگ قطعي عملکرد مالياتي سنواتي سال‌هاي ۹۱ تا ۹۳ در دستور قرار گرفت و مصوب شد از طرفي بودجه پيشنهادي سال ۹۶ بر اساس سياست‌هاي ابلاغي نسبت به بودجه سال ۹۵ از رشد چند صد درصدي برخوردار شود.

«تجارت» بررسی می‌‌کند
نظام بانکي کشور با سرعت سر سام آوري در حال خلق پول است. اين در حالي است که شبکه بانکي کشور در وضعيت قرمز قرار دارد و با انباشتي از بدهي‌ها و مطالبات معوقه مواجه است؛ پس چگونه اين امکان وجود دارد که خلق پول با چنين سرعتي در حرکت است. نظام بانکي کشور در بحراني شديد مواجه است و حجم عظيمي‌از دارايي‌هاي آن در انجماد مطلق قرار دارد.
کارشناسان اقتصادي در اين باره معتقدند که عوامل گوناگوني عامل اين موضوع بوده که از جمله بايد به نرخ سود بالاي بانکي اشاره کرد. نرخ سودي که بسيار آن را توهمي‌بوده و ناشي از سلطه اقتصاد مافيايي و رانتي مي‌دانند.
وقتي با نرخ سود موهومي‌در اقتصاد مواجه باشيد، نظام بانکي نه‌تنها به توزيع بهينه منابع مالي کمک نمي‌کند بلکه عامل خروج سرمايه از بخش مولد اقتصاد و تخصيص آن به فعاليت‌هاي غيراقتصادي مي‌شود. مثلاً وقتي نرخ بازگشت سرمايه حقيقي (نرخ بازگشت سرمايه اسمي‌منهاي تورم) اقتصاد ما در حدود يک درصد است، فعاليت‌هاي اقتصادي که بازگشت سرمايه آن در حدود سه تا چهار درصد باشد از نظر عامل اقتصادي يک فعاليت مولد تلقي مي‌شود.
امير کرماني، اقتصاددان در اين باره مي‌گويد: «به نظر مي‌آيد که دليل اصلي ايجاد وضع موجود اين است که طي ساليان گذشته به نقدينگي نظام بانکي از چند منبع فشار جدي وارد شده است. منبع اول و اصلي فشار به نقدينگي بانک‌ها، افزايش برداشت دولت از منابع بانک‌ها و عدم پرداخت بدهي دولت به بانک‌ها (و پيمانکاران) در موعد مقرر بود. اگر بخواهيم از نظر تاريخي به اين موضوع نگاهي بيندازيم، تا يک دوره‌اي دولت مستقيم از بانک مرکزي برداشت مي‌کرد که با يک تاخير کم تبديل به تورم مي‌شد. در سال‌هاي اخير (مخصوصاً در سال ۹۴) برداشت مستقيم تا حد زيادي کاسته شد اما به دليل عدم انضباط مالي دولت و ضعف سازمان برنامه برداشت‌ها از منابع بانکي بعضاً حتي افزايش يافته و علاوه بر آن دولت تعهدات خود را در زمان مقرر ايفا نکرده است. جريان دوم که منجر به تخريب جريان نقدينگي بانک‌ها شد، معوقات بانکي است. دليل اصلي معوقات هم تخصيص وام بدون ارزيابي لازم صورت گرفته و معمولاً از طريق ارتباطات به اشخاص حقيقي و حقوقي است. هر چند رکود اقتصادي سال‌هاي اخير نيز بي‌تاثير نبوده. منبع سومي‌که به نقدينگي نظام بانکي آسيب زد، ورود منابع نظام بانکي به بازار مستغلات و بخش مسکن بود. سرمايه‌گذاري مستقيم نظام بانکي در بخش مسکن زماني مساله‌ساز شد که بخش مسکن وارد رکود شد».
در واقع بانک‌ها در‌صدد جبران اين جريان نقدينگي بد برآمدند. بانک به اين دليل که مي‌خواهد نقدينگي موجود را در سيستم حفظ کند وارد اين بازي مي‌شود که نرخ‌هاي سود بالاتري ارائه بدهد تا منابع را درون بانک نگه دارد و به اين صورت آسيب‌ديدگي جريان نقدينگي‌شان را جبران کند. در واقع اينجاست که بانک به نوعي وارد يک بازي پانزي مي‌شود. به طوري که از طرفي بخشي از منابع بانک (در حدود ۵۰ درصد) به بخشي رفته که بازدهي واقعي ندارد (بدهي دولت، معوقات و مستغلات) و از طرف ديگر بانک براي حفظ اين سپرده‌ها راهي ندارد جز اينکه سود بسيار بالايي را ارائه دهد. اين موضوع فشار چهارمي‌را به جريان نقدينگي وارد مي‌کند که برخلاف سه عامل ديگر که از سوي دارايي‌هاي بانک بود از طرف بدهي‌هاي بانک (از طريق سپرده‌گذار) است. در واقع نه‌تنها درآمد بانک کاهش يافته بلکه هزينه‌ها نيز به شدت افزايش پيدا مي‌کند. موضوعي که در واقع نقطه عطف افول و به اضمحلال رفتن نظام مالي کشور است.
حالا در شرايط رکودي به سبب افت قابليت کسب بازدهي، تمايل اندکي به تعريف وام و تسهيلات جديد (خلق پول بيشتر) داشته و در شرايط رونق با ويژگي تورم و رشد حقيقي بالاتر، ميل به خلق پول بيشتر از طريق وام‌دهي دارند. اين خاصيت که همان «موافق سيکلي‌بودن خلق پول بانکي» است، در متن تشديد و حتي بروز چرخه‌هاي مرموز تجاري در اقتصاد قرار دارد. در چنين شرايطي انتظار مي‌رود بانک‌ها زماني که وضعيت اقتصادي را نامساعد مي‌بينند از سرعت رشد بدهي‌هاي خود يا همان خلق پول بکاهند. در ايران طي سال‌هاي اخير افت محسوسي در تمامي‌عوامل مؤثر بر قدرت بازپرداخت تسهيلات بانکي رخ داده است. نرخ تورم کاهش يافته؛ رشد اقتصادي (غيرنفتي) ارقامي‌اندک بوده؛ بخش سابقاً پربازده مستغلات به خواب رکود رفته؛ و خبري از درآمدهاي نفتي که عايدي‌هاي غيرنرمال براي بخش تجاري ايجاد کند نيست. با اين حساب چرا سيستم بانکي همچنان با سرعت سابق به خلق پول ادامه داده است؟
واقعيت آن است که خلق پول بانک صرفاً محصول وام‌دهي جديد نيست. بانک هر نوع پرداخت به اشخاص غيربانکي را با خلق پول کارسازي مي‌کند. اين پرداخت‌ها شامل چهار جزء هستند: پرداخت وام، پرداخت بهره (به سپرده‌ها)، خريد دارايي، و پرداخت بابت هزينه‌ها.
جزء اول (پرداخت وام) متناسب با شرايط رکود و رونق منبسط و منقبض مي‌شود. اما ممکن است به سبب قواعد بازي معيوب در سيستم بانکي و همچنين سياست‌گذاري ناصحيح پولي، نرخ بهره متناسب با شرايط رکود و رونق اقتصاد تغيير نکند. در ايران بطور مشخص با بروز افت در عوامل بازپرداخت بدهي، نرخ بهره در اثر تداوم بازي بين بانک‌ها و رفتار انقباض در خصوص پايۀ پولي توسط سياست‌گذار (موسوم به سالم‌سازي نقدينگي)، همچنان بالا مانده است. اين بدان معناست که خلق پول از محل پرداخت بهره به سپرده‌ها بي‌توجه به بنيان‌هاي اقتصادي همچنان بالا مانده است.
بطور خلاصه عامل اصلي در بالابودن سرعت رشد بدهي بانک‌ها و عدم تناسب آن با واقعيت‌هاي اقتصادي، نه خلق وام جديد بلکه پرداخت بهره‌هاي بالا به سپرده‌هاست.
آنچه در ادبيات موضوع به نام موافق‌سيکلي‌بودن خلق پول بانکي مطرح است، مربوط به وام‌دهي جديد است. حتي در شرايط رکودي نيز ممکن است در عين بي‌ميلي بانک به تعريف تسهيلات جديد، رشد نقدينگي از محل پرداخت بهره بالا بماند.  اين واقعيت شرح صحيح از وضعيت موجود نظام پولي و بانکي کشور است، شرحي که بيان مي‌دارد چرا نظام بانکي در باتلاق بحران دارايي‌هاي سوخته دست و پا مي‌زند.
در همين حال، حسن سبحاني، اقتصاددان و نماينده سابق مجلس در کانال تلگرام خود نوشت:
نقدينگي در سال‌هاي اخير، از طريق خلق پول بانکي و نرخ‌هاي بهره بالا و جاذب، به مثابه آبي حجيم، پشت سد تحقيقات شکننده، تجميع و آثار مخرب آن اقتصاد ايران را در بر گرفته است. سدي که حجم آب آن (نقدينگي) ، بايد از طريق ارزش افزوده‌هاي ناشي از توليد افزايش مي‌يافت، از ناحيه پرداخت بهره به صاحبان سپرده‌هاي بانکي ، افزون تر و در نتيجه خطرناک تر شده است. اين پديده نتيجه سياست‌هاي اقتصادي دولت است که کاهش نرخ رشد تورم کالاهاي مصرفي خانوار را، علاوه از طريق فقر، به قيمت بي تحرکي در فعاليت‌هاي مولد، و تحرک در فعاليت‌هاي غير مولد و استمرار و گسترش پديده رباخواري، فراهم آورده است. مقوله اي که توزيع درآمد را به نفع دارندگان پول و غير مولدان و به زيان تهيدستان و بيکاران تعميق مي‌کند. چنانچه دولت به اين واقعيت تلخ توجه نکند و همچنان بر سياست‌هاي پولي و سازو کارهاي رايج بانکي و اقتصادي خويش اصرار کند، بدون شک با شکست سد و سرازير شدن نقدينگي( قدرت خريد) غني شده از ربا، مانده حيثيت اقتصادي ملتي را در امواج سهمگين نقدينگي خود ساخته مبتني بر فعاليت‌هاي غير مولد، به تاراج خواهد داد.

کدخدايي عنوان کرد؛
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به انتخابات رياست جمهوري 96 با بيان اينکه بيشترين شکايت از سوي کانديداي غيردولتي بوده است، گفت: طبق روال گزارشات تخلفات را به قوه قضاييه ارسال کرديم که تعدادي از آن گزارشات، مربوط به تعدادي از مديران دولتي هم هست. با دوستان انتخابات صحبت کردم و گفتند که عموم گزارشات فرستاده شده است.
به گزارش ايسنا، عباسعلي کدخدايي در نشست خبري سخنگوي شوراي نگهبان از رسانه‌ها براي پوشش خبري اخبار انتخابات تشکر کرد و طبق روال گذشته گزارشي اجمالي از بررسي مصوبات و نامه‌هاي ديوان عدالت اداري ارائه کرد و در پاسخ به اولين سئوال خبرنگاري مبني بر اينکه آخرين اقدامات شوراي نگهبان در خصوص معرفي متخلفين انتخاباتي به دستگاه قضا چه بوده است، توضيح داد: در خصوص تخلفات طبق روال گذشته گزارشاتي را به ترتيب براي قوه قضاييه ارسال کرديم که برخي از اين گزارشات مربوط به تعدادي از مديران دولتي هم هست، عموما گزارشات فرستاده شده است.
وي در پاسخ به سئوال ديگري در خصوص عدم اخذ راي بعد از ساعت 12 شب، گفت: انتخابات بايد در همان روز جمعه انجام شود. ما هميشه در تمام ادوار مشکلاتي با وزارت کشور در اين باره داشته‌ايم و اصرار داشتيم که اين کار بعد از ساعت 12 انجام نشود. اين بار هم از وزير کشور تشکر و قدرداني مي‌کنم که در اين باره همکاري داشتند. راي‌گيري اگر 12:1 انجام شود خلاف است. سوابق نشان مي‌دهد ما در همه ادوار با وزارت کشور در اين باره مشکلاتي داشته‌ايم.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگاري مبني بر اينکه وزارت کشور در خصوص دستگاه احراز هويت در ساعات اوليه صبح پيشنهادي را به شوراي نگهبان داشته است، در اين باره توضيح دهيد، گفت: آن دستگاهي که شما اشاره کرديد مربوط به ثبت مشخصات سجلي افراد است که در بخش مشخصات تعرفه از آن استفاده مي‌شد.
وي ادامه داد: طبق قانون مشخصات افراد بايد ثبت شود، در آيين‌نامه اجرايي هيات وزيران بر ثبت مشخصات سجلي تصريح شده بود. در ساعت 8 غروب روز راي‌گيري وزير کشور به ما گفت که با توجه به صف‌هاي طولاني اخذ راي اگر اجازه داده شود به جاي مشخصات سجلي فقط کد راي‌گيري اخذ شود. در قانون و آيين‌نامه بر مشخصات سجلي تاکيد شده بود. ما ناچار شديم جلسه هيات مرکزي را تشکيل دهيم تا اين موضوع از نظر حقوقي بررسي شود که ساعت 10 هم به نتيجه رسيديم. با توجه به اينکه قانون درباره انتخابات الکترونيک اصلاحاتي داشته تشخيص داده شد که کد ملي مي‌تواند به جاي مشخصات سجلي ثبت شود. فاصله درخواست وزارت کشور تا پاسخ ما حدود دو ساعت زمان بود.
وي در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينکه اقدامات شما درباره تخلفات انتخاباتي چه بوده و آيا اين موضوع صحيح است که برخي موسسه‌هاي اعتباري به کانديداهاي انتخاباتي کمک مالي کرده‌اند؟ اظهار کرد: گزارشات را براي قوه قضاييه ارسال کرديم. نتيجه از سوي قوه قضاييه اعلام مي‌شود. ما چنين چيزي که شما اشاره کرديد دريافت نکرديم، اگر گزارشي باشد بررسي مي‌کنيم.
خبرنگاري از کدخدايي خواست که جزئيات تخلفات را به صورت سرفصلي ذکر کند که وي در پاسخ گفت: در گزارشي که همراه اعلام نظر شوراي نگهبان بود سرفصل‌ها را اعلام کرديم. مواردي مانند نرساندن و کمبود تعرفه، دير شروع شدن ساعت راي‌گيري و تبليغات برخي مسئولين از يک نامزد خاص همه را دسته‌بندي کرديم و به قوه قضاييه ارسال کرديم.
سخنگوي شوراي نگهبان درباره احراز جرايم انتخاباتي توسط قوه قضاييه، بيان کرد: تخلف بايد در محکمه احراز شود. گزارشاتي براي ما يا براي دستگاه‌هاي ديگر فرستاده شده ولي احراز آن به عهده قوه قضاييه است. در صورتي‌که تخلفي به صورت عمده وجود داشته باشد شوراي نگهبان ورود مي‌کند ولي جرم‌انگاري و موضوع مجازات مجرمين منوط به احراز جرم در قوه قضاييه است.
کدخدايي در پاسخ به اينکه موضوعي مبني بر بررسي و نظارت انتخابات شوراي شهر توسط نهادي به غير از مجلس مطرح شده، شوراي نگهبان در اين باره چه همکاري داشته است؟ گفت: جلسات پراکنده‌اي بين کارشناسان ما و هيات نظارت مجلس برگزار شد. اين جلسات هم قبل از انتخابات، هم هنگام انتخابات و هم بعد از انتخابات انجام شد. مشکلات زيادي درباره انتخابات شوراها بود، اينکه چه اقداماتي صورت بگيرد منوط به اصلاح قانون انتخابات است. از آنجا که اصلي در اين باره در قانون اساسي وجود ندارد امکان اصلاح اين رويه در قوانين عادي وجود دارد.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري مبني بر اينکه آخرين اقدامات شوراي نگهبان درباره موضوع رجل سياسي را توضيح دهيد، بيان کرد: در حال بررسي اين موضوع بوديم که به انتخابات رسيديم ولي اميدواريم در بعد از انتخابات بر اساس نظرات کارشناسي اعلام نظر کنيم. آنچه در جزء 5 بند 10 آمده مربوط به رجل سياسي، مذهبي، مدير و مدبر بودن است اما اصل 115 قانون اساسي اين صلاحيت را به شوراي نگهبان داده که درباره جزئيات آن و مصوبه مجلس در اين باره اعلام نظر کند. يکي از اعضا هم درخواست تفسير اصل 115 را داشته‌اند.
خبرنگاري از کدخدايي پرسيد عنوان کنيد که بيشترين تخلفات از سوي کدام کانديدا بوده که وي در پاسخ، گفت: مي‌توان گفت که بيشترين شکايت از سوي نامزد غيردولت بود.

حرکت سينوسي بورس، پاياني قرمز داشت؛
در اولين روز معاملاتِ بازار سهام در اين هفته، شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس تهران ۱۸۰ واحد کاهش يافت و شاخص کلِ هم وزن با افت ۳۵ واحدي مواجه شد. همچنين آيفکس با ۱.۸ واحد افت در تراز ۹۰۰.۶ واحدي ايستاد.
ديروز شنبه در جريان معاملات بازار سرمايه، شاخص با ۱۸۰ واحد افت، باز هم بر روي کانال ۷۹ هزار واحدي باقي مانده و در نهايت، کار خود را با رسيدن به ۷۹ هزار و ۲۸۵ واحد به پايان داد. اين در حالي است که در دقايق ابتدايي بازار، شاخص روند صعودي در پيش گرفته بود.در حقيقت، شاخص کل بازار سرمايه از ابتداي باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران بعد از اندکي رشد شروع به افت کرد و با شيب تقريبا ثابت تا رقم ۷۹ هزار و ۲۸۵ واحدي پايين رفت. همچنين شاخص کل هم وزن پس از ۳۵ واحد کاهش به رقم ۱۷ هزار و ۱۴۸ واحدي رسيد.شاخص آزاد شناور نيز ۳۰۳ واحد پايين رفت و به رقم ۸۶ هزار و ۳۱۳ واحدي رسيد. همچنين شاخص بازار اول و بازار دوم هر يک به ترتيب ۱۴۴ واحد و ۲۹۱ واحد نزول کردند.در اولين روز معاملات بورس تهران در اين هفته فولاد مبارکه اصفهان با ۳۶ واحد تاثير منفي روي شاخص بيشترين نقش کاهنده را در دماسنج بازار سرمايه داشت. در اين نماد ۷۱ درصد از خريدها مربوط به سهامداران حقوقي و مابقي مربوط به حقيقي‌ها بود.همچنين نماد ايران خودرو، کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران و پالايش نفت تهران نيز روي دماسنج بازار سرمايه تاثير کاهشي داشته است، اما نماد سرمايه گذاري گروه توسعه ملي با ۱۹ واحد تاثير مثبت روي دماسنج بازار سعي کرد شاخص کل را تا حدي بالا بکشد. در اين نماد ۷۱ درصد از خريدها مربوط به سهامداران حقوقي و مابقي مربوط به حقيقي‌ها بود.سهام اکثر شرکت‌هاي خودرويي و ساخت قطعات از جمله ايران خودرو، زامياد، ايران خودرو ديزل، سايپا ديزل و گروه بهمن با روند کاهش در قيمت پاياني مواجه شد.در گروه ساير محصولات کاني‌هاي غيرفلزي بيش از نيمي‌از نمادها در قيمت سهام‌ شان روند کاهشي را تجربه کردند و تعدادي نيز با افزايش قيمت مواجه شدند، اما در گروه قند و شکر به جز چهار نماد مابقي با روند رو به رشدي همراه بودند.
در گروه فلزات اساسي نيز تعداد زيادي از نمادها روند کاهشي در قيمت آخرين معامله و قيمت پاياني را تجربه کردند و اندک نمادهايي با روند رو به رشد مواجه شدند.ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۸۴ ميليارد و ۴۴۸ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۳۷۹ ميليون و ۷۱۹ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۳۵ هزار و ۵۹۹ نوبت داد و ستد بود.از جمله معاملات درون گروهي مي‌توان به داد و ستدهايي در نماد بانک ملت اشاره کرد. در اين نماد ۳۰ ميليون سهم به ارزش بيش از سه ميليارد تومان تنها در يک معامله مورد داد و ستد قرار گرفت و اين باعث شد بانک ملت بيشترين حجم معامله را از آن خود کند.همچنين در نماد شرکت ارتباطات سيار ايران ۹۳۰ هزار سهم به ارزش نزديک به سه ميليارد تومان تنها در يک معامله مورد داد و ستد قرار گرفت.آيفکس نيز ۱.۸ واحد افت کرد و به رقم ۹۰۰.۶ رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران به عدد ۱۷۲ ميليارد و ۹۵۳ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن بيش از يک ميليارد سهم و اوراق مالي قابل معامله طي بيش از ۲۶ هزار نوبت داد و ستد
بود.
آبميوه‌هاي آل سعود در ايران!
ايران کشوري چهار فصل است که همين امر باعث شده ازجهت توليد محصولات کشاورزي ازموقعيت وجايگاه مطلوبي نسبت به ساير کشورها برخوردار باشد.
اين در حالي است که در بهره وري ازاين موهبت الهي آن طور که بايد و شايد اقدامات مؤثري صورت نگرفته است. بي شک کشورمان مي‌تواند با بهره گيري از تکنولوژي و علوم جديد از جمله صنايع تبديلي و فرآوري در همين ميزان سطح زير کشت و کمبود حجم آب، توليد را افزايش دهد و ارزش افزوده قابل توجهي از کشاورزي به دست آورد، اما متأسفانه تا به‌امروز درخصوص استفاده بهينه از توليدات کشاورزي و صنايع تبديلي و فرآوري مربوط به آن، فقط شعار داده‌اند به طوريکه اعتبارات خاص و متمرکزي در بودجه‌هاي ساليانه کشور براي صنايع تبديلي اختصاص داده نشده است. صنايع تبديلي و فرآوري با حجم سرمايه گذاري کمتر نسبت به ساير صنايع علاوه بر اشتغال زايي پايدار و نيز ارزش افزوده بيشتر مي‌تواند زمينه را براي توسعه صادرات کشور فراهم کند.کارخانجات آبميوه کشورهرچند اغلب در دهه 70 شمسي تأسيس شده و از نظر ماشين آلات در وضعيت مناسبي قرار دارند، اما حضور حتي يک رقيب گمنام هم چون راني توانسته بازار داخلي را به دست بگيرد.
آبميوه‌هايي مساله دار
اما يک باره خبري منتشر مي‌شود که همه چيز را زير سوال مي‌برد. به نوعي که معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ايران از واردات آبميوه‌اي به ايران که متعلق به يکي از وابستگان آل سعود است خبر داد و اعلام کرد: اين محصول وارداتي، توليد شرکتي است که تحت نام موهوم "الخليج" فعاليت مي‌کند.بيژن پناهي‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اينکه آبميوه‌هاي بسيار با کيفيتي در داخل کشور توليد مي‌شوند، اظهار کرد: طي چند سال گذشته برخي افراد با واردات محصولات از کشور عربستان اين محصولات وارداتي را در داخل کشور مورد استفاده قرار مي‌دهند که به طور ويژه يکي از اين محصولات مربوط به شرکتي است که حتي نام آن هم داراي اشکال است.
وي ادامه داد: گفته مي‌شود اين شرکت متعلق به يکي از وابستگان آل سعود بوده و حال پرسش بنده اين است که آيا واردات کالا از کشور عربستان با توجه به مشکلاتي که آنها طي چند سال گذشته ايجاد کرده‌اند، درست است يا خير؟ علاوه بر اين مسئولان بايد پاسخگو باشند که چه افرادي و از چه طريقي مي‌توانند چنين محصولاتي آن هم به ميزان بسيار زياد به داخل کشور وارد کنند؟معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ايران با طرح اين پرسش که آيا نظارتي بر واردات چنين محصولاتي به کشور انجام مي‌شود يا خير، بيان کرد: آيا اگر اين محصول به شيوه رسمي‌به کشور وارد مي‌شود بايد در ارتباط با آن بازنگري شود. علاوه بر اين اگر محصول مورد نظر به صورت قاچاق به کشور وارد شده، مسئولان ذي‌صلاح بايد هر چه سريع‌تر در ارتباط با آن تصميم‌گيري کنند.پناهي زاده افزود: پرسش بنده اين است که آيا ارزهايي که به سختي وارد کشور مي‌شود درست است که به اين راحتي تقديم به کشورهايي نظير عربستان و حاميان آن‌ها شود؟به گفته معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ايران، اين آبميوه وارد شده به ايران از کشور عربستان مربوط به شرکتي به نام اتحاد خليج للاغذيه است که تحت عنوان موهوم الخليج فعاليت مي‌کند.
وضعيت چگونه است
صنعت آبميوه و کنسانتره کشور در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب رشد قابل توجه و چشم گيري داشته است.در روزهاي انقلاب تنها يک کارخانه که آن هم در جهت توليد شراب پايه گذاري شده بود، شروع به توليد آبميوه در کشور کرد اما امروزه تعداد فعالان اين صنعت به عدد صد نزديک شده است. در سال‌هاي اخير با وجود رشد آمار و ارقام توليدات اين صنعت حضور رقباي خارجي، باعث شده تا بخش قابل توجهي از بازار داخلي آبميوه در زير سيطره آن‌ها قرار گيرد. اين در حالي است که توليد آبميوه به عنوان نمونه اي ازصنايع تبديلي مي‌تواند موجب توسعه صادرات غيرنفتي کشورشود. ايران يک درصد از جمعيت دنيا را دارد و ۴ درصد ميوه‌هاي جهان را توليد مي‌کند اما نه فقط جز صادرکنندگان بزرگ آبميوه نيست بلکه دچاررقابت منفي شده به طوري که اکنون واردات آبميوه را به کشور شاهد هستيم.
 در کشور ساليانه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از محصولات ميوه به علت کمبود شرايط نگهداري مناسب و نيز نبود صنايع تبديلي مطلوب جهت تبديل اين ميوه‌ها به آبميوه به ضايعات تبديل مي‌شوند. البته بايد پذيرفت که صنايع تبديلي توليد آبميوه کشور بسيار ضعيف است. بيشترکشورهاي دنيا به توليدات MFCآبميوه دسترسي پيدا کرده‌اند به طوري که دراين کشورها استفاده ازکنسانتره اي که داراي مواد افزودني نظير ماده غليظ کننده و بتا کاروتن و قند و شکر مصنوعي است ممنوع شده وبه جاي آن توليدات طبيعي و پاستوريزه که مستقيم از طبيعت گرفته شده توليد مي‌شود و اين در حالي است که متاسفانه در کشور ما شرکت‌هاي توليدکننده آب ميوه بجاي استفاده صد در صدي از محصولات طبيعي با بکارگيري از اسانس‌هاي گوناگون و شيميايي بجاي توليد آب ميوه شربت توليد مي‌کنند.
دبير انجمن صنايع توليد و صادرکنندگان کنسانتره و آبميوه ايران با اعلام اينکه مصرف سرانه آب ميوه در ايران، 11ليتر براي هر نفر در سال تخمين زده مي‌شود گفت: درحالي‌که اين عدد براي کشورهاي پيشرفته بين 35 تا 40ليتر است. ولي‌الله داوودآبادي افزود: هر صنعتي مشقات خاص خود را دارد اما صنعت آبميوه به دليل ارتباط تنگاتنگ با ميزان توليد ميوه، با نوسانات زيادي همراه بوده است. مشکل ديگر، کمبود نقدينگي است. درحال حاضر اين صنعت از رکود رنج مي‌برد و وام‌هاي بانکي مي‌تواند کمک‌کننده باشد. وي افزود: طبق معمول قوانين و بوروکراسي‌هاي طول و دراز، موانعي است که پروسه را به تعويق مي‌اندازد. به‌عنوان مثال، تا صاحب کارخانه وام قبلي را تسويه نکرده باشد، براي وام جديد نمي‌تواند اقدام کند. شايد در وهله اول اين يک قانون کاملاً منطقي باشد اما بايد فصل به ثمر رسيدن ميوه‌ها را هم در نظر داشت. مثلاً اکنون فصل آلبالو است و صاحبان کارخانه‌ها تا دير نشده بايد براي خريد عمده اين ميوه دست به کار شوند. بنابراين به مبلغ زيادي نقدينگي احتياج دارند. اگر بانک در چنين زماني به داد توليدکننده نرسد، دست او از بازار کوتاه خواهد ماند. دبير انجمن صنايع توليد و صادرکنندگان کنسانتره و آبميوه ايران گفت: در چند سال اخير تعداد کارخانه‌ها بيش از اندازه شده و گويا قبل از صدور موافقت اصولي، هيچ حساب و کتابي براي توليد نشده است. از طرفي هم برخي از فعالان چشم و هم‌چشمي‌هاي بي‌موردي با هم دارند که ديگر نمي‌شود نامش را رقابت گذاشت، اجازه دهيد بيش از اين جلو نروم!داوود آبادي با تاکيد بر اينکه در اين صنعت، توليد زيرپله‌اي نداريم گفت: خيلي جالب است که دايم برندهاي جديدي به چشم مي‌خورد که تا آن روز نامش را نشنيده‌ايم. البته هستند کارخانه‌هايي که محصولات‌شان را تنها در محدوده منطقه خودشان توزيع مي‌کنند. به‌هرحال واحدهاي توليدي کنسانتره، تا يکي، دو سال اخير به 35عدد مي‌رسيد اما به خاطر مشکلاتي که پيش از اين اشاره کردم، متأسفانه اکنون حدود 10 تا از آنها تعطيل شده و توليد کنسانتره پرتقال، فقط به دو کارخانه محدود شده است. وي با اعلام اينکه حدود 130هزارتن ظرفيت توليد با بيش از 20کارخانه فعال داريم گفت: به دليل مشکلات و حمايت نکردن نمي‌توان از تمام ظرفيت استفاده کرد. بسياري از کارخانه‌ها به خاطر کمبود ميوه تعطيل شدند. واردات ميوه اگر ممنوع نباشد، تجارت آن براي آبگيري توجيه اقتصادي ندارد. بنابراين فقط از ميوه‌هاي داخلي استفاده مي‌شود. البته واردات کنسانتره در برخي ميوه‌هاي گرمسيري مانند آناناس، انبه، موز و بلوبري‌ وجود دارد که متأسفانه باز هم آمار دقيقي از مقدار آن در دسترس نيست. به‌طورکلي اگر مشکلي در تهيه مواد اوليه يعني ميوه نداشته باشيم، مي‌توانيم يکي از صادرکنندگان کنسانتره در جهان باشيم.

با تجمع گسترده زیان‌دیدگان آتش‌سوزی لندن رقم خورد؛
گروه بين الملل : معترضان به بي مسئوليتي دولت ترزا مي‌درباره حادثه آتش سوزي برج گرنفل در خيابانهاي لندن تظاهرات کردند. به گزارش گاردين ، معترضين با هو کردن نخست وزير انگليس در روبروي ساختمان نخست وزير تجمع نمودند. براساس آمار تاکنون 30 تن در آتش سوزي برج گرنفل جان باختند.
در اعتراضات عليه دولت ، گروهي با شعار "ما عدالت مي‌خواهيم" به ساختمان شهرداري ناحيه يورش برده‌اند و با پليس رو در رو شده‌اند. تجمع‌هاي مشابهي هم علاوه بر دفتر نخست‌وزير در مقابل ساختمان خبر بي‌بي‌سي برگزار شده است. گروهي متشکل از ۵۰تا۶۰ معترض با ورود به ساختمان شهرداري کنزينگتون و چلسي خواستار رسيدگي فوري به وضعيت ساکنان بي‌خانمان شده برج سوخته گرنفل شدند. دولت ترزا مي‌سعي دارد با اعلام هزينه ۵ ميليون پوند (۸ ميليون دلار) براي کمک به بازماندگان اين آتش سوزي مرگبار از فشارهاي انتقادي فرار کند. اين اعتراضات درحالي صورت مي‌گيرد که ماموران پزشکي قانوني همچنان در حال شناسايي اجساد هستند و آن طور که گزارش شده نخستين قرباني که هويتش علني شده يک پسر جوان اهل سوريه است. پليس يک بار ديگر اعلام کرد که هنوز دليلي براي عمدي فرض کردن اين آتش سوزي مشاهده نشده است.
 استوارت کاندي، رئيس پليس لندن اعلام کرد که احتمال افزايش آمار قربانيان وجود دارد. وقوع اين آتش سوزي مرگبار در يک مجتمع مسکوني ارزان قيمت و به کارگيري عايق ارزان قيمت از دلايل گسترش آتش در برج بوده است. انتقادها نسبت به عدم توجه به وضعيت ايمني ساختمان‌هاي ارزان قيمت در بريتانيا افزايش يافته که به مهاجران و اقشار فقير اختصاص يافته است. ملکه بريتانيا در پيامي‌به مناسبت روز تولد رسمي‌خود از وقوع پياپي حوادث تلخ در اين کشور ابراز تاثر کرد و در عين حال واکنش ملتش را ستود. ملکه بريتانيا، که با شماري از آسيب ديدگان ديدن کرده، با اشاره به "وقوع پياپي حوادثي ناگوار" و دعا براي کساني که اين حوادث مستقيما بر آنان اثر گذاشته، گفته است که "در جريان ديدارهاي اخير خود در منچستر و لندن، تمايل فوري مردم سراسر کشور براي ابراز همدردي و حمايت از کساني که نياز شديد به کمک دارند مرا عميقا تحت تاثير قرار داده است." ترزا مي، نخست وزير بريتانيا که براي عدم ملاقات رو در رو با بازماندگان مورد انتقاد شديد قرار گرفته دستور تشکيل يک کميته تحقيق درباره اين آتش‌سوزي را داده است.
خانم مي‌روز گذشته، پنجشنبه براي ديداري "خصوصي" به محل آتش‌سوزي رفت اما با ساکنان برج و قربانياني که در بيمارستان بستري هستند ديدار نکرد. او در جمع خبرنگاران گفت که خانواده‌ها "استحقاق جوابگويي دارند."گفته شده که حدود ۶۰۰ نفر در ۱۲۰ آپارتمان اين ساختمان ۲۴ طبقه سکونت داشتند. گفته مي‌شود نماي ساختمان گرنفل حاوي نوعي پلي اتيلين بوده که ماده اصلي آن پلاستيک است. در حالي که بايد از موادي استفاده شود که جلوي آتش مقاومت داشته باشد.
انتشار بررسي‌ها سالها طول مي‌کشد
براساس گزارش گاردين شهردار لندن سعي در آرام کردن شهروندان و خانواده قربانيان حادثه برج گرنفل دارد. آنها نگرانند که تحقيقات اين حادثه بعد از تابستان منتشر شود. گزارش آتش سوزي برج گرنفل در غرب لندن ممکن است تا بازگشايي کامل بررسي‌ها منتشر نشود که شامل شناسايي کامل کشته شدگان خواهد بود و ممکن است سالها به طول انجامد. وزيرامور اجتماعي اعلام کرد که نتيجه تحقيقات مامورين آتش نشاني به زودي منتشر خواهد شد
.به گفته سجاد جاويد جستجوها دراينباره به مقامات محلي و وزرا ارائه خواهد شد و اکنون 4 هزار بلوک اين برج درحال بررسي است.درعين حال اداره آتش نشاني لندن اعلام کرد هيچ اطلاعاتي از تحقيقاتش درباره برج گرنفل هنوز منتشر و عمومي‌نشده است. نخست وزير بريتانيا دستور تشکيل يک کميته تحقيق درباره آتش‌سوزي در لندن را داده است. آتشي که تا کنون جان 30 نفر را گرفته و بسياري از قربانيان خانواده‌ها ساکن برج از يکديگر بي خبرند .انتظار مي‌رود آمار نهايي بسيار بيشتر از اين باشد. امدادگران مي‌گويند عمليات جستجو هفته‌ها طول خواهد کشيد. دست‌کم ۳۰ نفر در آتش‌سوزي برج گرنفل لندن کشته شده‌اند و ۱۲ نفر از آسيب ديدگان در شرايط بحراني هستند.سه‌شنبه شب اين برج مسکوني در مرکز غربي لندن آتش گرفت.شمار زيادي از ساکنان اين برج هنوز مفقود هستند و خانواده‌ها به دنبال گرفتن خبري از آنان، بيمارستان‌ها را مي‌گردند و هنوز اميد دارند عزيزانشان زنده باشند.هنوز ورود به طبقات فوقاني برج براي نيروهاي امدادي غيرممکن است و از سگ‌هاي تجسس براي رديابي استفاده مي‌شود. شهروندان ايراني و افغان نيز در ميان مفقودشدگان آتش‌سوزي برج گرنفل هستند. تعداد مفقود شدگان تاکنون دست‌کم ۷۶ نفر اعلام شده است.پليس لندن هشدار داده است که ممکن است هيچوقت نتوانند قربانيان آتش‌سوزي برج گرنفل را شناسايي کنند.
30هزار ساختمان انگليس در خطر آتش‌سوزي
کارشناسان آتش‌نشاني انگليس در مورد خطر آنتش سوزي‌هاي مشابه حادثه «گرنفل» در اين کشور هشدار دادند. در حالي که برخي کارشناسان آتش‌نشاني در انگليس، دليل شعله‌ور شدن بيشتر برج مسکوني «گرنفل» را جنس نماي آن دانسته‌اند، هزاران ساختمان در سراسر اين کشور وجود دارد که جنس ماده نماي آنها با برج مسکوني «گرنفل» مشابه است.
بر اساس گزارش اينديپندنت، مواد مصرف‌شده در نماي برج «گرنفل»که از نوعي کامپوزيت آلومينيوم ساخته شده روي 87 برج ديگر در اين کشور که مشابه با آپارتمان‌هاي برج «گرن‌فل» هستند به کار گرفته شده است.در حال حاضر اين ساختمان‌ها به دليل وجود نقص در اقدامات احتياطي ايمني در برابر آتش تحت فشار قرار دارند.
همچنين وجود بيش از 30 هزار ساختمان با تعداد طبقات مختلف که جنس و شکل نماي آنها مشابه با ساختمان «گرنفل» است کارشناسان آتش‌نشاني را در مورد ايمني آنها نگران کرده است.اکنون در خواست‌هايي مطرح شده تا ساختمان‌هايي که از مواد خطرناک پوشانده شده‌اند تخريب شوند.يکي از مهندسان و کارشناسان آتش نشاني در نگليس ادعا کرده که اين نوع پوشش نماي ساختمان علت وقوع آتش سوزي است و در صورتي که نقش آن در اين حادثه تاييد شود بايد افرادي که از اين پوشش در ساختمان‌ها استفاده مي‌کنند محاکمه شوند. علاوه بر اين دو سال پيش نيز تعدادي از ساکنان گرنفل از به کار رفتن مصالح ارزان و بي‌کيفيت در بازسازي ساختمان شکايت کرده‌ بودند.
اين اتهامات پس از انتشار گزارشي مطرح شد که در آن ادعا شده مواد به کار رفته در نماي اين ساختمان حاوي مواد آتش‌زا بوده و اين در حاليست که مواد جايگزين و مقاوم در برابر آتش تنها حدود 5هزار پوند مازاد هزينه داشته است.
بعد از سپري‌شدن چند روز از وقوع اين حادثه مرگبار آتش سوزي، اين ادعاها مطرح است که پيمانکاران بازسازي اين ساختمان کاهش هزينه‌ها را بر ايمني ساختمان اولويت داده‌اند.اين در حالي است که تعدادي از نجات‌يافتگان اين حادثه اظهار داشتند که بخش بيروني نماي ساختمان با گسترش شعله‌هاي آتش به سمت خارج برج ارتباط داشته است.وي گفت: "همچنين پيش از اينکه افراد در اين ساختمان مسکوني ساکن شوند بايد ايمني آن در برابر آتش کاملا کنترل مي‌شد و در صورتيکه اين اقدام انجام نگرفته باشد جرمي‌اتفاق افتاده است."
رئيس کل بانک مرکزي اعلام کرد؛
رئيس کل بانک مرکزي با انتقاد از کساني که در موضوع ساماندهي موسسه‌هاي غيرمجاز سياسي برخورد مي‌کنند، تاکيد کرد: بانک مرکزي براي صيانت از سپرده‌هاي مردم، به تناسب دارايي‌هاي شناخته شده اين موسسه‌ها، خطوط اعتباري به سپرده گذاران اختصاص مي‌دهد.
«ولي اله سيف» در گفت وگو با ايرنا ضمن تشريح ريشه‌هاي شکل گيري و رشد موسسه‌هاي غيرمجاز و مهمترين اقدام‌هاي دولت يازدهم در برخورد با آنها خاطرنشان کرد، موسسه‌هاي غيرمجاز از دولت‌هاي پيش به دولت يازدهم به ارث رسيده است اما برخي موضوع را سياسي کرده‌اند و اظهارنظرهايي مي‌کنند که موانعي را بر سر راه ساماندهي به وجود مي‌آورد.وي توضيح داد، بانک مرکزي براي ساماندهي برخي از اين موسسه‌ها از خطوط اعتباري خود استفاده کرده است که مي‌توان به انحلال موسسه ثامن الحجج اشاره کرد؛ براي حل اين مشکل 2 هزار و 200 ميليارد تومان (22 هزار ميليارد ريال) از منابع بانک مرکزي پرداخت کرديم و حدود 2 هزار و 200 ميليارد تومان ديگر را تعهد کرديم که پرداخت کنيم.به گفته سيف، در موضوع تعاوني منحله فرشتگان نيز تاکنون متناسب با دارايي‌هاي شناسايي شده اين تعاوني، مبالغي را براي سپرده گذاران به صورت خط اعتباري در نظر گرفتيم. اختصاص اين خطوط اعتباري با هدف تسريع در پرداخت سپرده سپرده گذاران انجام شده است. بخشي از متن اين گفت و گو در ادامه‌امده است؛
ريشه شکل گيري و رشد موسسات غيرمجاز چيست؟
همانگونه که بارها گفتم موسسه‌هاي غيرمجاز موضوعي است که از دولت‌هاي قبل به ارث رسيده و من و همکارانم در بانک مرکزي وارث اين وضعيت نابسامان بوده‌ايم. در واقع سابقه تشکيل اينگونه موسسات به طور عمده به دهه‌هاي 1370 و 1380 بر مي‌گردد. در آن زمان وزارت تعاون، مجوزهايي را با عنوان تعاوني اعتبار صادر کرد. همچنين نيروي انتظامي، مجوزهايي براي صندوق‌هاي قرض الحسنه مي‌داد.
«متاسفانه برخي افراد سودجو با در دست داشتن اين مجوزها از نهادهاي غيرمرتبط، به فعاليت‌هايي اقدام کردند که باعث نابساماني در سال‌هاي اخير شد. اين افراد در فضايي که با سوء استفاده از اعتماد عمومي‌و نبود نظارت از سوي مسئولان و نهادهاي ذيربط همراه بود، فعاليت محدود خود را به فعاليتي عمده و شبه بانکي تبديل کردند و هر روز بر حجم آن
افزودند.»
شيوه مديريت در اينگونه نهادها چگونه بود؟
از آنجا که موسسان و سهامداران موسسات غيرمجاز، تخصصي در اداره‌امور بانکي نداشتند فقط با روش‌هاي غيرمعمول و با استفاده از وعده‌هاي دروغ و سودهاي فريبنده، اقدام به جذب سپرده کردند. گردانندگان موسسه‌هاي غيرمجاز با وعده سود بالاتر به سپرده‌ها و اعطاي سود به سپرده‌هاي قبلي از محل سپرده‌هاي جديد بر حجم زيان خود انباشتند و با اين کار، درصد زيادي از اصل سپرده‌هاي نزد خود را به باد دادند.
چرا بانک مرکزي جلوي فعاليت آنها را در سال‌هاي قبل نگرفت؟
برخي مشکلات از جمله نبود سازو کار قانوني براي مقابله با موسسات غيرمجاز و نبود برخي هماهنگي‌ها بين نهادهاي ناظر، باعث گسترش حجم فعاليت آنها شد. در واقع در زمان شروع فعاليت، اين موسسات و صندوق‌ها مجوزهايي از وزارت تعاون و نيروي انتظامي‌گرفته بودند و کسي پيش بيني نمي‌کرد فعاليت آنها در آينده چه مشکلاتي را در بازار پولي و بانکي کشور ايجاد خواهد کرد؛ تا اينکه در سال 1383 با هدف جلوگيري از گسترش فعاليت غيرمجازها و مشکلاتي که در نظام پولي و بانکي کشور به وجود مي‌آوردند، قانون تنظيم بازار غيرمتشکل پولي تصويب و به موجب اين قانون، ادامه فعاليت آنها بدون کسب مجوز از بانک مرکزي ممنوع شد.
رويکرد دولت يازدهم در برخورد با اين موسسات و ساماندهي آنها چگونه بوده است؟
بانک مرکزي در دولت يازدهم از همان ابتداي شروع کار دولت با حساسيت کامل به موضوع ورود کرد. با تلاش‌هاي صورت گرفته در دولت يازدهم و لوايح ارائه شده در اواخر سال 1395 قوانيني از جمله «قانون احکام دائمي‌برنامه‌هاي توسعه کشور» و «قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي‌ايران» در مجلس شوراي اسلامي‌تصويب شد که اين قوانين، اختيارات قابل توجهي به بانک مرکزي داد و با اين اختيارات، بانک مرکزي مي‌تواند با اقتدار بيشتر، از فعاليت غيرمجازها و ايجاد مؤسسات غيرمجاز جديد جلوگيري
 کند.

در راستای حمایت از تولید داخلی صورت می‌گیرد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: سال‌هاي طولاني است که دولت‌ها تحت عنوان حمايت از توليد، سياست‌هايي در پيش گرفته‌اند که در نهايت، اين سياست‌ها هنوز نه حمايت از توليد بوده و نه به سود مصرف‌کننده تمام شده است.
دولت با وضع تعرفه‌هاي بالا و با اهداف حمايتي، موانعي براي ورود اين کالاها ايجاد کرده‌اما نکته اصلي اين است که اين موانع نه‌تنها منجر به حمايت از توليد داخل نشده که نارضايتي مصرف‌کنندگان را هم به دنبال داشته است. نکته اساسي در اين ميان اين است که پس از يک دهه محدوديت و تحريم، مردم دوست دارند کالاي باکيفيت بخرند. زندگي امروز با زندگي يک دهه پيش تفاوت دارد. زندگي‌ سال‌هاي گذشته، زندگي خريد کالاهاي بي‌کيفيت و به اصطلاح فيک بود اما اکنون شرايط تغيير کرده است. امروز با پديده قاچاق به شکل گسترده مواجه هستيم، دليل تشديد قاچاق هم تعرفه بالا و محدوديت‌هاي قانوني براي واردات رسمي‌است. حال در اين دور باطل، دولت بازنده است، چون حق و حقوقش به دليل قاچاق ضايع مي‌شود. مردم بازنده‌اند، چون کالاي اصل و با خدمات پس از فروش نمي‌خرند. توليدکننده هم بازنده است، چون به نام او تعرفه گذاشته‌اند اما به کام قاچاقچيان و اقتصاد غيررسمي‌تمام شده است. زماني كه سخن از توليد و سرمايه‌گذاري براي توليد پيش مي‌آيد بيشتر دست اندرکاران، از مقرون به صرفه نبودن توليد و مشکلات و موانعي که بر سر راه توليد قرار دارد سخن مي‌گويند، مشکلاتي که باعث شده سرمايه به جاي تمرکز در توليدکه در درازمدت مي‌تواند باعث رشد اقتصادي و کاهش تورم و گراني و بيکاري در جامعه شود در بازار و بر روي دلالي و واسطه‌گري و تجارت‌هاي غيرمولد و تورم‌زا تمرکز كرده تا يک شبه به چند برابر و البته با ارزش پايين‌تر تبديل شود.
افزايش تعرفه واردات براي حمايت از توليد
وقتي سخن از واردات است حمايت از توليدات داخلي مطرح مي‌شود که دولت بايد به نوعي از ورود کالاهاي خارجي ارزان قيمت جلوگيري کند تا صنايع داخلي بتوانند خود را سرپا نگهدارند. از طرف ديگر وقتي سخن از تجارت جهاني پيش مي‌آيد نگراني‌ها آنقدر افزايش مي‌يابد که همگان پيش‌بيني مي‌کنند در صورت پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني و باز شدن بازارها بسياري از صنايع فعلي مجالي براي فعاليت نخواهند يافت. البته بر کسي پوشيده نيست که حمايت از توليدکننده داخلي و توليدات داخلي به‌عنوان يک وظيفه براي دولت و ملت فرض است و همه وظيفه داريم براي حفظ جامعه صنعتي کشور تلاش کنيم و البته اين تلاش‌ها بايد با مطالعه و بررسي‌هاي فراوان و در جهتي باشد که منجر به ضربه زدن به توليدات داخلي در بلندمدت نشود. تصميم براي افزايش تعرفه‌هاي گمرکي براي کالاهاي وارداتي با هدف حمايت از توليدات داخلي و جلوگيري از ورود برخي کالاهاي وارداتي ممکن است در بلندمدت آسيب‌هاي جبران ناپذيري بگذارد و از طرفي با گران‌تر شدن، کاهش کيفيت و نبود تنوع و حق انتخاب کالاها حقوق مصرف‌کننده داخلي ناديده گرفته شود و از طرف ديگر اگر قرار است به سمت جهاني شدن بازار پيش برويم ديگر افزايش تعرفه‌ها نه تنها حمايت از توليدات و توليدکنندگان داخلي نيست بلکه آنها را تا مدتي ديگر در وضعيت به ظاهر مطلوبي قرار خواهد داد و از بازار روز دنيا و رقابت‌هاي عرصه بين‌الملل دور نگاه خواهد داشت و اين همان خطري است که بسياري از صنايع که انحصار بازار داخلي را در اختيار خود داشته‌اند با آن روبرو هستند. بايد صنعت کشور با اين واقعيت روبرو باشد که بازار جهاني عرصه حذف و کنار زدن‌ها و رقابت‌هاي بي‌مهابايي است که لحظه‌اي غفلت را پذيرا نيست و پروسه افزايش دستمزدها، افزايش قيمت‌ها در اين ميدان توجيهي براي رقابت و ماندن نيست و صنعت بايد سياست‌هاي توليدي خود را به گونه‌اي تنظيم کند که تغييرات بازار، تغييرات تعرفه‌ها، تغييرات دستمزدها و هزاران تغيير ديگري که ممکن است به‌طور پيش‌بيني نشده پيش بيايد چرخ او را از حرکت باز ندارد و بتواند به رغم همه تغييرات به حفظ مشتريان و بازار خود بپردازد و حتي سياست‌هاي صنعت به گونه‌اي تنظيم شود که تغيير دولت و چرخش و انتقال قدرت موجب رکود چند ماهه و يک ساله و تعطيلي پروژه‌ها نشود.
جلوگيري از واردات 600 كالا به كشور
در همين حال سيدمهدي مقدسي، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به اينکه در برنامه ششم توسعه در راستاي تقويت توليد و رونق اقتصادي تمهيدات و پيش‌بيني‌هايي براي سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي صورت گرفته، گفت: وزارت صنعت با هماهنگي ساير وزراي اقتصادي دولت بايد براي عملياتي کردن برنامه ششم در حوزه اقتصاد قدامات عملي خود را در سالي که از سوي رهبري به‌عنوان اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال نام‌گذاري شده به مرحله اجرا در آورد. وي افزود: اگر موانع و مشکلاتي در تحقق اين امر حتي در بخش قانونگذاري وجود دارد، بايد هرچه سريع‌تر اعلام تا نسبت به رفع آن اقدام شود. مقدسي ادامه داد: دولت بايد از واردات بيش از ۶۰۰ قلم از کالا و خدماتي که وزارت صنعت احصا کرده و در داخل کشور امکان توليد و تامين آن وجود دارد با افزايش تعرفه و ساير اقدامات جلوگيري کند. وي يادآور شد: اين اقدام در جهت تقويت توليد داخلي بسيار ارزشمند است و تشويق به مصرف کالاها و ماشين‌آلات ساخت داخل کشور بايد در دستور کار قرار گيرد.
حمايت از توليد با هدايت درست واردات
از طرف ديگر رمضانعلي سبحاني‌فر، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس نيز در گفتگو با خانه ملت، با بيان اينکه براي تحقق توليد و افزايش اشتغال اقدامات مقدماتي لازم است، تصريح کرد: يکي از اين اقدامات توجه جدي و حمايت از توليد داخلي است که اين حمايت با جلوگيري از واردات کالاهاي مشابه، افزايش تعرفه واردات، جلوگيري از قاچاق کالا، کمک مالي به بخش توليد امکان‌پذير خواهد بود. وي تاکيد کرد: دولت بايد بتواند با اعطاي تسهيلات به کارگاه‌هاي کوچک، بزرگ و متوسط و واحدهايي که در بخش مالي با مشکلاتي روبرو شده‌اند، کمک کند چراکه اگر بتوانيم بخش توليد را ارتقاء دهيم، افزايش توليد به دنبال خود اشتغال را به همراه خواهد داشت. سبحاني‌فر خاطرنشان کرد: مجلس و دولت بايد کمک کنند که‌امسال شاهد رونق اقتصادر در کشور باشيم که به نظر مي‌رسد با توجه به زيرساخت‌هايي که در سال‌هاي اخير نسبتا فراهم شده اين امر محقق شود تا بتوان قطار اقتصاد، توليد و صنعت که در گذشته به عمق دره سقوط کرد و در اين دولت بازسازي شد و در ريل اصلي قرار گرفت را به حرکت درآورده و به آن سرعت بيشتري دهيم تا موجب افزايش توليد و اشتغالزايي بيشتر شود.

کره‌‌اي‌ها و آلماني‌ها در حوزه انرژي سرمايه‌گذاري می‌کنند؛
مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز از سرمايه گذاري مشترک ايران و کره جنوبي به ميزان ۲۰ ميليون دلار براي توسعه واحدهاي ميني ال ان جي از نوع ايزوکانتينر توسعه يافته (ISO Container) خبر داد.
به نقل از وزارت نفت، سعيد پاک‌سرشت جزئيات توافقنامه ايران و کره جنوبي براي توسعه واحدهاي ميني ال ان جي که ۱۸ خردادماه در بوسان کره جنوبي امضا شد را تشريح کرد.
وي با اشاره به اين که شرکت ملي گاز ايران مدت‌هاست براي دستيابي به دانش فني ميني ال ان جي برنامه ريزي کرده و اقداماتي را انجام داده است، تصريح کرد: يکي از اين اقدامات، تاسيس انستيتو ميني ال ان جي در دانشگاه تهران است. تاسيس اين انستيتو نتايج سياست‌هاي وزارت نفت براي همکاري نزديک با دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي است. همچنين حدود ۲ سال است که با همکاري پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت‌ها و کشورهاي مختلف براي همکاري و دستيابي به فناوري ال‌ان‌جي مذاکره کرديم.
پاک سرشت يکي از مهمترين و تاثيرگذارترين مذاکرات را در طول ۲ سال گذشته با شرکت‌هاي کره جنوبي عنوان کرد و يادآور شد: کره جنوبي يکي از کشورهايي است که همه نيازهاي گازي خود را از طريق واردات ال‌ان‌جي تامين مي‌کند که اين موضوع سبب شد دانش فني ال ان جي در اين کشور مراحل توسعه اش طي شود.
وي با بيان اين که دستيابي به دانش فني ال‌ان‌جي از سوي کره جنوبي سبب شد ايران درصدد همکاري با اين کشور برآيد، افزود: نتيجه مذاکره با کره جنوبي، امضاي توافقنامه اي بود که ۱۸ خردادماه در بوسان کره جنوبي امضا شد.
مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران با اشاره به اين که مقياس واحدهاي ميني ال ان جي در ظرفيت‌هاي کمتر از ۳۰۰ تن در روز است، به توضيح مهمترين کاربردهاي آن پرداخت و گفت: يکي از مهمترين کاربردهاي ميني ال ان جي گازرساني به نقاط دوردست است.
پاک سرشت با بيان اين که فرآيند احداث واحدهاي کوچک توليد ال ان جي و مخازن مربوط بــه آن در مجاورت نواحي پرمصرف، براي اوج زدايي مصرف روزانه در زمستان Peak Shaving) Daily) مناسب است، تصريح کرد: در اين مجتمع‌هاي کوچک، در طول ماه‌هاي گرم سال مي‌توان گاز را به مايع تبديل و هنگام ضرورت در روزهاي سرد زمستان تبخير و به شبکه گاز رساني تزريق کرد.
وي ادامه داد: اين واحدها مي‌توانند حتي در موقعي از فصل سرما که ميزان مصرف نسبت به توليد و عرضه از مبادي اصلي کاهش نسبي مي‌يابد، مازاد گاز را از خطوط لوله دريافت و به مايع تبديل و ذخيره کنند و به اين ترتيب، ذخيره مخازن ال ان جي بازسازي و حفظ مي‌شود.
توانمندسازي سازندگان داخلي
مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران با اشاره به‌امضاي توافقنامه ايران و کره جنوبي در ۱۸ خردادماه براي توسعه واحدهاي ميني ال ان جي گفت: اين توافقنامه شرايط را براي همکاري بيشتر دو کشور فراهم مي‌کند.
وي با بيان اين که بر اساس اين توافق‌نامه، نفراتي ميان دو کشور براي شکل گيري کار در بخش‌هاي فني، عملياتي و طراحي مبادله مي‌شود، تصريح کرد: اين توافقنامه به ۲ بخش تفکيک شده است. نخست؛ توسعه تکنولوژي مايع سازي است که در کره جنوبي مستقر است و نفراتي از ايران در آن مجموعه براي کار مشترک حضور پيدا مي‌کند. پاک سرشت، بخش ديگر اين کار را مربوط به پيش تصفيه گاز طبيعي براي ورود به واحد مايع سازي عنوان کرد که مسئوليت آن به ايران سپرده شده است، افزود: بر اين اساس نفراتي از کره جنوبي به ايران مي‌آيند.
وي با اشاره به اين که پيش بيني شده است شرکت‌هاي سازنده تجهيزات از هر ۲ کشور در اين کار حضور يابند، گفت: اين بحث بسيار مورد تاکيد هيئت ايراني بوده است. هدف اصلي ما توانمند سازي شرکت‌هاي سازنده تجهيزات داخلي است.
اين مقام مسوول با بيان اين که انتظار داريم در اين ارتباط شرکت‌هاي ايراني ارتقا پيدا کنند و از تجربيات جهاني بهره مند شوند، اظهار کرد: در اين زمينه ۲ کشور ايران و کره جنوبي،  ليستي از شرکت‌هاي کشورشان که سازنده تجهيزات کليدي در اين زمينه هستند را شناسايي کرده‌اند که قرار است در اين کار، همکاري کنند.
تشکيل کميته راهبردي ايران و کره جنوبي؛ بزودي
مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران، زمانبندي پيش بيني شده براي اين کار مشترک که يک همکاري فني – تحقيقاتي است و صرفا پژوهشي نيست را چهار ساله عنوان کرد و افزود: براي انجام طراحي مفهومي‌و پايه اين کار، يک زمانبندي يکساله پيش بيني شده است که با اعزام نفرات عملياتي مي‌شود.
وي درباره ميزان سرمايه گذاري در اين توافقنامه، با اشاره به اين که سرمايه گذاري اين پروژه در کره جنوبي از سوي بخش دولتي کره جنوبي و در ايران از سوي شرکت ملي گاز ايران تامين مي‌شود، تصريح کرد: برآورد شده است هر يک از طرفين، حدود ۱۰ ميليون دلار در اين پروژه سرمايه گذاري کنند که مجموع آن ۲۰ ميليون دلار مي‌شود. با توجه به اين که قرار است هر يک از طرفين اقدام به تامين سرمايه و هزينه‌هاي اين پروژه در کشور خود کند بنابراين مراوده پولي ميان ۲ کشور وجود نخواهد داشت و اجراي کار پس از امضاي توافق نامه آغاز مي‌شود.
اين مقام مسوول با بيان اين که قرار است دانش فني حاصل از انجام اين کار، ميان ۲ کشور به صورت مشترک باشد، توضيح داد: اين که سهم هر يک از کشورها در اجزاي تکنولوژيکي چه ميزان باشد از سوي کميته راهبري که قرار است شکل بگيرد، تعيين مي‌شود. مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران با اشاره به اين که بر اساس اين توافق‌نامه اجازه بازاريابي به هر ۲ کشور داده شده است، افزود: فرض بر اين است که بازاريابي به صورت مشترک انجام و بازارهايي به صورت مشترک در اقصي نقاط دنيا پيدا کنيم که منافع دو طرف تامين شود.
پاک سرشت ادامه داد: همچنين در اين توافق‌نامه‌امده است که اگر هر يک از کشورها (ايران و کره جنوبي) بصورت اختصاصي بازاري را پيدا کنند، يک سهم ترجيحي ويژه از آن خواهد داشت.
واحدهاي ميني ال ان جي 4 سال ديگر در ايران
مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران درباره محل نصب تجهيزات واحدهاي ميني ال ان جي اظهار کرد: اين موضوع ظرف ۲ هفته آينده مشخص مي‌شود تا مکان مناسب براي استقرار اين واحد تعيين شود.
وي ادامه داد: البته قابليت نقل و انتقال تجهيز ايزوکانتينر (ISO Container) از ويژگي اين تجهيز است که از لحاظ تکنولوژيک، نو و جديد است و مراحل تحقيقاتي را در دنيا سپري مي‌کند.  به همين خاطر شرکت کره جنوبي حاضر شده است سرمايه گذاري حاکميتي و دولتي براي اين کار دريافت کند.
پاک سرشت درباره اين که آيا اين تکنولوژي و تجهيز بعد از چهار سال به ايران منتقل و تحويل داده مي‌شود، گفت: در اين همکاري فني چهارساله قرار است دانش فني واحدهاي کوچک ال ان جي از نوع ايزو کانتينر توسعه‌يافته و نمونه‌اي از آن ساخته شده و مورد تست و ارزيابي قرار گيرد.
مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران، ظرفيت اين واحد را ۱۵ تن در روز عنوان کرد و درباره حجم اين سازه اظهار کرد: اين سازه در ۳ يا ۴ کانتينر با طول ۱۲ متر و ارتفاع ۳ تا۴ متر قابل حمل است. پکيج مايع سازي در يک کانتينر، سيستم تصفيه بين يک يا ۲ کانتينر (با توجه به نوع خوراک متفاوت است) و ساير تجهيزات هم ميان يک و يا حداکثر ۲ کانتينر جاي مي‌گيرد.
وي يکي از مزيت‌هاي اين توافق‌نامه را امکان بازاريابي بين المللي عنوان کرد و افزود: با توجه به اين که کره جنوبي، منابع گازي قابل توجهي ندارد اميد مي‌رود نتيجه اين توافقنامه اين باشد که ثمرات آن به داخل کشور برگردد و ما بتوانيم از اين فناوري براي توليد ال ان جي در مقياس کوچک در ايران استفاده کنيم و هم از قابليت تيم کره جنوبي براي بازاريابي بين المللي سود ببريم.
پاک سرشت ادامه داد: با توجه به سرمايه گذاري که قرار است ايران در اين طرح انجام دهد بنابراين حداقل کف ۲۵ درصد سود حاصل از بازاريابي بين المللي را خواهد داشت که اين رقم مي‌تواند تا ۷۵ درصد افزايش پيدا کند.
 ۷ هلدينگ آلماني در خراسان شمالي سرمايه‌گذاري مي‌کنند
همچنين به نقل از وزارت نيرو؛ روز دوم بازديد تيم سرمايه گذار آلماني از زمين‌هاي تعيين شده براي احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير، با امضاي تفاهم نامه مشترک همکاري بين دو کشور به پايان رسيد. پس از ورود تيم ۱۲ نفره هيات سرمايه‌گذار آلماني به استان و حضور نمايندگان و روساي ۷ شرکت فعال در زمينه انرژي‌هاي تجديد پذير از جمله شرکت‌هاي مطرح PHOENIX و BAYWA اين کشور در شرکت توزيع برق خراسان شمالي، مقرر شد اين تيم به همراه مقامات شرکت و تني چند از مسئولان مرتبط با حوزه واگذاري زمين‌ها، عازم بازديد از زمين‌هاي تعيين شده براي اين پروژه شود.
مديرعامل شرکت توزيع برق خراسان شمالي در روز نخست، تيم سرمايه گذار را براي بازديد از زمين صفي آباد اسفراين همراهي کرد که اين زمين پس از آزمايشات اوليه هيئت، مورد موافقت اوليه براي احداث نيروگاه خورشيدي قرار گرفت.
در روز دوم نيز، فرآيند بازديد از زمين‌ها ادامه يافت و اين بار از زمين‌هاي مستعد احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي و بادي در شهرستان‌هاي گرمه و جاجرم بازديد شد.
مديرعامل شرکت توزيع برق خراسان شمالي در پايان فرايند بازديد از زمين‌ها، در آيين جمع بندي نتايج سفر هيئت تجاري آلمان به استان که با حضور استاندار و مديران عامل ارگان‌ها و سازمان‌هاي دست اندرکار برگزار شد، نظر تيم انرژي آلماني در رابطه با زمين‌هاي بازديد شده را مثبت ارزيابي کرد.
عليرضا صبوري، در ادامهِ ارائه گزارش اين سفر به استاندار اظهار داشت: مذاکرات اوليه با تيم انرژي آلماني از موافقت ضمني آن‌ها در رابطه با بافت زمين و کيفيت تابش خورشيد حکايت دارد. نتايج تاييد نهايي اين زمين‌ها، پس از مطالعات تکميلي اين هيئت در کشور آلمان، مشخص خواهد شد.
مقام ارشد شرکت توزيع برق استان از مذاکرات اوليه براي احداث نيروگاه‌هاي مقياس کوچک خورشيدي در ادارات نيز سخن گفت و افزود: با توجه به اين که ادارات و سازمان‌هاي دولتي موظف شده‌اند تا پايان سال جاري، حداقل ۲۰ درصد انرژي مورد نياز خود را از منابع تجديد پذير تامين کنند، اين همکاري متقابل مي‌تواند در اين زمينه نيز راهگشا باشد.
 وي همچنين از برگزاري نشست آتي مشترک اين هيئت با اعضاي دپارتمان انرژي‌هاي تجديدپذير وزارت نيرو در تهران خبر داد و اظهار اميدواري کرد: سفر اين هلدينگ سرمايه گذار به استان بتواند علاوه بر رونق بخش‌هاي کشاورزي و صنايع دستي و ميراث فرهنگي، در بخش انرژي‌هاي تجديد پذير نيز دستاوردهاي خوبي عايد استان کند.

با پیشرفت فیزیکی 85 درصدی محقق شد؛
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به سازه‌هاي پيچيده‌اي که براي ساخت پل‌هاي قطعه يک آزادراه تهران- شمال از نظر فني و مهندسي وجود دارد گفت: در دو سال اخير پيشرفت فيزيکي اين قطعه بسيار خوب بوده به طوري که در دولت يازدهم پيشرفت فيزيکي آن از ۲۹ درصد به ۸۵ درصد رسيده است.
اسحاق جهانگيري که به همراه عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي و محمد سعيدي‌کيا رئيس بنياد مستضعفان به محل ساخت آزادراه تهران – شمال رفته بود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز شاهد آغاز عمليات اجرايي منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال هستيم. همچنين پيشرفت فيزيکي قطعه منطقه يک در دولت يازدهم از ۲۹ درصد به ۸۵ درصد رسيده است.
وي گفت: در دولت يازدهم تصميم بر ساخت قطعي قطعه يک گرفته شد که اين قطعه بسيار پيچيده بوده و از ويژگي‌هاي فني بسيار مشکلي برخوردار است. به گونه اي که فقط يکي از تونل‌هاي آن ۴۹۰۰ متر طول دارد.
جهانگيري با اشاره به سازه‌هاي پيچيده اي که براي ساخت پل‌هاي اين قطعه از نظر فني و مهندسي وجود دارد ادامه داد: در دو سال اخير پيشرفت فيزيکي قطعه يک اين آزادراه بسيار خوب بوده و تا سال ۹۶ تکميل خواهد شد که ۳۲ کيلومتر از مسير شمال را کوتاه مي‌کند.
مذاکره با کره‌ و چين براي بررسي‌هاي فني
وزير راه و شهرسازي نيز در اين بازديد گفت: با وجود انجام عمليات اجرايي در ۱۴۵ جبهه و به کارگيري بيش از ۳۵۰۰ نيروي انساني، تکميل آزاد راه تهران- شمال به بزرگترين کارگاه سازندگي در ايران تبديل شده است. عباس آخوندي، در بازديد معاون اول رئيس جمهوري از آزاد راه تهران- شمال گفت: در منطقه يک همه کارگاه‌ها به صورت پرتلاش فعالند و تلاش مي‌کنيم قطعه نخست در کمتر از ۴۰ کيلومتر براي استفاده مردم آماده شود.وي عنوان کرد: در منطقه دو نيز کار آغاز شده و منتظر نمانده‌ايم عمليات اجرايي منطقه يک اين آزادراه به پايان برسد و اکنون پيشرفت فيزيکي تونل شرقي البرز به بيش از ۴۷ درصد رسيده است.آخوندي گفت: همزمان با منطقه ۲ کار خود را در منطقه ۳ نيز آغاز خواهيم کرد، اما کار در اين منطقه بسيار سخت بوده و پيچيدگي‌هاي زيادي دارد و براي بررسي‌هاي مسائل مهندسي و تامين مالي و اجراي عمليات آن با يک شرکت کره‌اي و سه شرکت چيني در حال مذاکره هستيم.
۲۰ درصد از کل عمليات باقي مانده است
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با بيان اينکه در طول دو سال پيشرفت فيزيکي پروژه آزادراه تهران – شمال از ۳۰ به ۸۵ درصد رسيده است گفت: با در نظر گرفتن عمليات تکميلي تقريبا ۲۰ درصد از کل عمليات باقي مانده است.
خيرالله خادمي‌در حاشيه بازديد معاون اول رئيس جمهوري و وزيرراه و شهرسازي از مراحل اجرايي آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: منطقه يک آزادراه تهران - شمال به طول ۳۲ کيلومتر با انجام عمليات بسيار تکنيکي در حال انجام است که بخش اعظم اين ۳۲ کيلومتر را تونلهايي به صورت رفت و برگشت تشکيل مي‌دهند.
معاون وزير راه و شهرسازي نسبت به تکميل منطقه دو آزادراه تهران-شمال طي سه سال آينده اظهار اميدواري کرد و گفت: براي تکميل اين منطقه ۲۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار لازم است تا نقطه اتصال مناطق يک و دو آزادراه تهران شمال و بخش شرقي تونل البرز و بخش غربي تونل تکميل شود.
دلايل کندي پيشرفت پروژه
رييس بنياد مستضعفان در مراسم بازديد اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهوري از آزاد راه تهران- شمال در گزارش اقدام‌هاي بنياد مستعضفان (شرکت آزاد‌راه تهران - شمال وابسته به بنياد ) گفت:سرماي منفي ۲۰ درجه، مشکلات انفجاري و ارتقاي ايمني و معماري مسير کار را در اين قطعه آزاد‌راه با کندي مواجه کرده است.
محمد سعيدي‌کيا در بخش ديگري ازگزارش خود، از هزينه کرد بيش از ۱۶ هزار ميليارد ريال براي تکميل قطعه اول آزادراه تهران- شمال در دو سال گذشته خبر داد.
مشخصات کلي آزاد راه تهران - شمال
لازم به توضيح است قطعه يک آزاد راه تهران - شمال به طول 32 کيلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهيد همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقيل و تونل تالون و دره لانيز به سه راهي شهرستانک مي‌رسد‌.
با افتتاح اين قطعه قسمتي از راه فعلي که از طريق کرج مي‌گذرد حذف و مسير تهران به شمال حدود ۶۰ کيلومتر کوتاه مي‌شود و شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل و شرکت آزاد‌راه تهران - شمال در صدد است اين قطعه تا اوايل تا بستان ۱۳۹۶ زير بار ترافيک برود. اين قطعه ۳۲ کيلومتري داراي ۱۶ پل و ۳۲ هزار متر تونل رفت و برگشت است.
‌با احداث قطعات دو و سه در نهايت اين آزادراه در سال 99 به بهره برداري کامل خواهد رسيد، قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهي دشت نظير، به طول تقريبي 46 کيلومتر است. اين مسير داراي دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و اخيرا شرکت آزاد راه تهران - شمال با يک شرکت کره اي براي سرمايه گذاري يک ميليارد و 300 ميليون دلاري در اين قطعه به توافق رسيده است. ‌قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهي دشت نظير - چالوس به طول حدود 20 کيلومتر است به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت‌هاي بلند آن يک خط کندرو نيز وجود دارد که با همت دست اندرکاران به خصوص شرکت آزادراه تهران - شمال تابستان 94 زير بار ترافيک رفته است .
آغاز عمليات اجرايي ساخت قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال
همزمان با بازديد معاون اول رئيس جمهوري و وزير راه و شهرسازي از آزادراه تهران- شمال، عمليات اجرايي ساخت قطعه ۲ اين آزاد راه به طول ۲۲ کيلومتر آغاز شد.
به گزارش ايرنا قطعه دوم اين آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقريبي ۲۲ کيلومتر است، تونل‌هاي بلند البرز هر يک به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر در اين منطقه قرار دارد و با اجراي اين قطعه طول مسير جاده فعلي کرج - چالوس حدود پنج کيلومتر کوتاهتر مي‌شود.
با برگزاري مناقصه عمومي، اينک چهار پيمانکار ايراني ساخت اين منطقه از آزاد راه را بر عهده دارند که با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول، اين چهار شرکت به طور رسمي‌کار خود را در اين قطعه آغاز کردند.تونل شرقي اين منطقه با نام «البرز» به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر به عنوان بزرگترين تونل خاورميانه هم اکنون ۴۷ درصد پيشرفت فيزيکي دارد و قرار است به زودي پيمانکار ساخت تونل غربي اين منطقه نيز کار خود را آغاز کند.پيش بيني شده براي آماده سازي و تکميل منطقه ۲ آزاد راه تهران- شمال بيش از ۱۸ هزار ميليارد ريال هزينه شود.
آزادراه تهران-شمال از مطالبات عمده مردم استان البرز است
‌استاندار البرز با اعلام آغاز ساخت قطعه دو آزاد راه تهران - شمال گفت: حجم بالاي ترافيک ملي تا سال‌ها بر دوش البرز سنگيني مي‌کرد، اما با تلاش دولت امروز شاهد تکميل مسير آزاد راه تهران - شمال هستيم، مسيري که با گشايش آن مي‌تواند بخش عمده‌اي از بار ترافيک البرز را نيز سرشکن و تعديل کند‌.«سيدحميد طهايي» در حاشيه آغاز بکار  عمليات اجرايي ساخت قطعه دو آزاد راه تهران- شمال که به همراه معاون اول رئيس جمهور و وزير راه‌ انجام شد، گفت: يکي از عمده مطالباتي که در طول سال‌هاي مديريت استان همواره به جد مورد پيگيري قرار داده‌ام، بحث تعديل بار ترافيکي از دوش اين کلانشهر بوده است.