معامله 41 هزار مگاوات ساعت برق در بورس
در جريان معاملات آخرين روز هفته منتهي به 24 خرداد ماه 96، بازار برق بورس انرژي ايران شاهد معامله 3,687 قرارداد معادل 41,840 مگاوات ساعت بود.در اين روز، نمادهاي کم‌باري، بار پيک، بارپايه و ميان‌باري با متوسط قيمت‌هاي 319,997 ، 370,000 ، 359,799 و 359,897 ريال بر مگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.در آغاز جلسه معاملاتي اين روز، نمادهاي بار پيک روزانه، بار پايه روزانه، ميان باري روزانه و کم باري روزانه 23 تير 96 گشايش يافتند و همچنين نمادهاي بار پيک روزانه، بار پايه روزانه، ميان باري روزانه و کم باري روزانه 28 تا 30 خرداد 96 و در پايان جلسه معاملاتي اين روز متوقف شده و فرآيند تحويل آنها آغاز شد.

سود هر سهم «شسينا» 481 ريال
سود هر سهم اين شرکت در گزارش قبل، 583 ريال اعلام شده بود که در صورت مالي جديد با کاهش 17 درصدي به عدد 481 ريال رسيد.شرکت صنايع شيميايي سينا اولين پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 29 اسفند 96 به صورت حسابرسي نشده منتشر کرد.به گزارش سنا، "شسينا" پيش بيني درآمد هر سهم براي سال مالي 96 را با سرمايه 30 ميليارد و 713 ميليون ريال، مبلغ 481 ريال به طور خالص پس از کسر ماليات اعلام کرد. سود هر سهم اين شرکت در گزارش قبل، 583 ريال اعلام شده بود که در صورت مالي جديد با کاهش 17 درصدي به عدد 481 ريال رسيد.

انتشار عملکرد شش ماهه «وتوصا»
از درآمد عملياتي "وتوصا" هزينه‌هاي فروش، اداري و عمومي‌کسر و سود عملياتي دوره به مبلغ 125 ميليارد و 769 ميليون ريال محاسبه شد.به گزارش سنا، شرکت سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران صورت‌هاي مالي شش ماهه نخست سال مالي 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه يک هزار و 900 ميليارد ريال معادل 167 ميليارد و 329 ميليون ريال درآمد عملياتي داشت.از درآمد عملياتي اين شرکت هزينه‌هاي فروش، اداري و عمومي‌کسر و سود عملياتي دوره به مبلغ 125 ميليارد و 769 ميليون ريال محاسبه شد.از سود عملياتي دوره نيز هزينه‌هاي مالي و ماليات کسر و درآمدهاي غير عملياتي به آن اضافه شد.
حرکت سينوسي بورس، پاياني قرمز داشت؛
در اولين روز معاملاتِ بازار سهام در اين هفته، شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس تهران ۱۸۰ واحد کاهش يافت و شاخص کلِ هم وزن با افت ۳۵ واحدي مواجه شد. همچنين آيفکس با ۱.۸ واحد افت در تراز ۹۰۰.۶ واحدي ايستاد.
ديروز شنبه در جريان معاملات بازار سرمايه، شاخص با ۱۸۰ واحد افت، باز هم بر روي کانال ۷۹ هزار واحدي باقي مانده و در نهايت، کار خود را با رسيدن به ۷۹ هزار و ۲۸۵ واحد به پايان داد. اين در حالي است که در دقايق ابتدايي بازار، شاخص روند صعودي در پيش گرفته بود.در حقيقت، شاخص کل بازار سرمايه از ابتداي باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران بعد از اندکي رشد شروع به افت کرد و با شيب تقريبا ثابت تا رقم ۷۹ هزار و ۲۸۵ واحدي پايين رفت. همچنين شاخص کل هم وزن پس از ۳۵ واحد کاهش به رقم ۱۷ هزار و ۱۴۸ واحدي رسيد.شاخص آزاد شناور نيز ۳۰۳ واحد پايين رفت و به رقم ۸۶ هزار و ۳۱۳ واحدي رسيد. همچنين شاخص بازار اول و بازار دوم هر يک به ترتيب ۱۴۴ واحد و ۲۹۱ واحد نزول کردند.در اولين روز معاملات بورس تهران در اين هفته فولاد مبارکه اصفهان با ۳۶ واحد تاثير منفي روي شاخص بيشترين نقش کاهنده را در دماسنج بازار سرمايه داشت. در اين نماد ۷۱ درصد از خريدها مربوط به سهامداران حقوقي و مابقي مربوط به حقيقي‌ها بود.همچنين نماد ايران خودرو، کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران و پالايش نفت تهران نيز روي دماسنج بازار سرمايه تاثير کاهشي داشته است، اما نماد سرمايه گذاري گروه توسعه ملي با ۱۹ واحد تاثير مثبت روي دماسنج بازار سعي کرد شاخص کل را تا حدي بالا بکشد. در اين نماد ۷۱ درصد از خريدها مربوط به سهامداران حقوقي و مابقي مربوط به حقيقي‌ها بود.سهام اکثر شرکت‌هاي خودرويي و ساخت قطعات از جمله ايران خودرو، زامياد، ايران خودرو ديزل، سايپا ديزل و گروه بهمن با روند کاهش در قيمت پاياني مواجه شد.در گروه ساير محصولات کاني‌هاي غيرفلزي بيش از نيمي‌از نمادها در قيمت سهام‌ شان روند کاهشي را تجربه کردند و تعدادي نيز با افزايش قيمت مواجه شدند، اما در گروه قند و شکر به جز چهار نماد مابقي با روند رو به رشدي همراه بودند.
در گروه فلزات اساسي نيز تعداد زيادي از نمادها روند کاهشي در قيمت آخرين معامله و قيمت پاياني را تجربه کردند و اندک نمادهايي با روند رو به رشد مواجه شدند.ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۸۴ ميليارد و ۴۴۸ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۳۷۹ ميليون و ۷۱۹ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۳۵ هزار و ۵۹۹ نوبت داد و ستد بود.از جمله معاملات درون گروهي مي‌توان به داد و ستدهايي در نماد بانک ملت اشاره کرد. در اين نماد ۳۰ ميليون سهم به ارزش بيش از سه ميليارد تومان تنها در يک معامله مورد داد و ستد قرار گرفت و اين باعث شد بانک ملت بيشترين حجم معامله را از آن خود کند.همچنين در نماد شرکت ارتباطات سيار ايران ۹۳۰ هزار سهم به ارزش نزديک به سه ميليارد تومان تنها در يک معامله مورد داد و ستد قرار گرفت.آيفکس نيز ۱.۸ واحد افت کرد و به رقم ۹۰۰.۶ رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران به عدد ۱۷۲ ميليارد و ۹۵۳ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن بيش از يک ميليارد سهم و اوراق مالي قابل معامله طي بيش از ۲۶ هزار نوبت داد و ستد
بود.
در 10 سال گذشته؛
با ارتقاء نقش بازار سرمايه در تامين مالي، در ۱۰ سال گذشته ميزان تامين مالي از اين بازار بيش از دوازده برابر افزايش يافته است.
 به نقل از تسنيم، يکي از نقش‌هاي محوري بازار سرمايه، تامين مالي از طريق جذب منابع عمومي‌و انتقال آن به بخش واقعي اقتصاد است. از اين رو آمار منتشر شده توسط مديريت تحقيق و توسعه شرکت بورس تهران نشان مي‌دهد تامين مالي از بازار سرمايه در 10 سال گذشته بيش از دوازده برابر افزايش يافته، به گونه‌اي که اين رقم از 42 هزار ميليارد ريال در سال 1386 به بيش از 522 هزار ميليارد ريال در سال 1395 افزايش پيدا کرده است. همچنين علاوه بر افزايش قابل توجه حجم تامين مالي از بازار سرمايه، سهم بازار سرمايه از تامين مالي کل کشور نيز طي اين دوره رشد محسوسي داشته است؛ به طوري که سهم بازار سرمايه در تشکيل سرمايه ثابت کل کشور (سرمايه‌گذاري کل اقتصادي) در دوره مورد مطالعه از 6 درصد در سال 1386 با رشد بيش از 3 برابري به 20 درصد در سال 1394 افزايش يافت. اين گزارش مي‌افزايد: سهم بازار سرمايه در تامين مالي کل اقتصاد در 9 ماه نخست سال 1395 نيز 15 درصد اعلام شده است که با توجه به عدم رشد محسوس ميزان تشکيل سرمايه ثابت در سال 1395 از يکسو و رشد 47 درصدي (165.9 ميليون ريال) ميزان تامين مالي از بازار سرمايه در سه ماه پاياني سال گذشته، انتظار مي‌رود سهم اين بازار از تامين مالي کل اقتصاد در پايان سال 95 به بيش از 20 درصد افزايش يافته باشد. همچنين تامين مالي از بازار سرمايه از سال 1386 با يک روند صعود تا سال 1389 همراه بود و سهم آن از ميزان تشکيل سرمايه ثابت کل کشور از 6 درصد به 12 درصد در سال 1389 رسيد. بعلاوه اين که بر اساسا آمارها در سالهاي 1390 و 1391 با کاهش حدود 2 هزار ميلياردي تامين مالي از بازار سرمايه، سهم اين بازار از تشکيل سرمايه ثابت به 10 درصد کاهش يافته است. همچنين در سال 1392با افزايش بيش از 2 برابر تامين مالي از اين بازار، سهم آن از تشکيل سرمايه ثابت به 17 درصد افزايش يافت و تا سال 1394 به دنبال افزايش تامين مالي از اين بازار، سهم بازار سرمايه از تشکيل سرمايه ثابت به 20 درصد در سال 1395 بالغ گشت. گفتني است تامين مالي از بازار سرمايه از سه طريق افزايش سرمايه، عرضه اوليه و انتشار انواع ابزار‌هاي تامين مالي صورت مي‌گيرد. همچنين براساس آمار منتشر شده انواع ابزار تامين مالي، افزايش سرمايه و عرضه اوليه به ترتيب بالاترين ارقام تامين مالي در بازار سرمايه در در سال 1395 به خود اختصاص داده‌اند.

اولين گام براي خريد و فروش سهام در بورس اوراق بهادار، دريافت کد سهامداري (کد معاملاتي بورس) است که هر شخص لازم است براي انجام معاملات خود نسبت به دريافت کد معاملاتي بورس اقدام کنند.
به نقل از سنا؛ بسياري از کساني که براي نخستين بار وارد بازار سهام مي‌شوند، با سوالاتي همچون کد بورسي چيست؟ فرآيند اخذ کد سهامداري بورس و کد معاملات برخط (آنلاين) چگونه است؟ براي دريافت کد بورسي اشخاص حقيقي و حقوقي چه مدارکي لازم است؟ مدت زمان لازم براي دريافت کد معاملات برخط چه قدر است؟ آيا دريافت کد بورسي يا کد آنلاين به صورت غير حضوري امکان‌پذير است؟ سامانه‌اي براي دريافت کد معاملاتي سهام بدون نياز به مراجعه حضوري در شعب کارگزاري وجود دارد؟ و… روبرو هستند، بر همين اساس در اينجا مفاهيمي‌نظير "کد بورسي سهامداران” و "کد آنلاين” توضيح داده خواهد شد.
د سهامداري يا کد بورسي:
کد سهامداري يا کد بورسي عبارت است از شناسه‌اي واحد که متشکل از تعدادي حرف و عدد است. هر شخص اعم از حقيقي يا حقوقي در سامانه اطلاعاتي بورس، به وسيله‌ اين کد شناسايي مي‌شود. اشخاص با اين کد، قادر به خريد و فروش سهام در بورس اوراق بهادار خواهند بود.
کد معاملاتي اشخاص حقيقي به صورت حروف ابتدايي نام خانوادگي وي و عدد درکنار آن تعريف مي‌شود. براي مثال براي شخصي با نام خانوادگي "صادقي” کدي شبيه به ”صاد 04548” يا ” صاد 12322″ خواهد بود.
اين کد براي اشخاص حقوقي بسته به ماهيت آن (موسسه، شرکت و …) شامل سه حرف ابتدايي کلمات مذکور مانند موس، شرک و … به همراه يک کد 5 رقمي‌است.
جهت اخذ کد سهامداري، لازم است شخص با در دست داشتن مدارک ذيل به يکي از شعب کارگزاري‌ها مراجعه و نسبت به اخذ کد معاملاتي خود اقدام کند.
مدارک لازم براي اشخاص حقيقي:
اصل و تصوير شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضيحات، اصل و تصوير رو و پشت کارت ملي، شماره حساب بانکي و شماره شباي آن، تکميل فرم مشخصات مشتريان حقيقي.
مدارک لازم براي اشخاص حقوقي:
تصوير روزنامه رسمي‌آگهي تاسيس، تصوير روزنامه رسمي‌– آگهي کليه تغييرات، تصوير اساسنامه، کپي شناسنامه و کارت ملي اعضاي هيئت مديره، تکميل فرم تعهدنامه، تکميل فرم مشخصات مشتريان حقوقي
نام کاربري و پسوورد معاملات برخط يا آنلاين پس از اخذ کد بورسي به منظور تسهيل در انجام معاملات، صادر مي‌شود. با اين نام کاربري فرد مجاز به انجام معاملات به صورت مستقيم و آنلاين خواهد بود و نياز به ثبت سفارش حضوري نخواهد داشت.
همچنين جهت دريافت کد آنلاين لازم است شخص با در دست داشتن مدارک شناسايي به يکي از شعب کارگزاري‌ها مراجعه و نسبت به اخذ کد معاملاتي خود اقدام
کند.
آمازون، هر سهم هول فودز را
 42 دلار خريداري کرد

شرکت آمازون با اعلام خريد هول فودز موجب رشد قيمت سهم خود و هول فودز در آخرين روز معاملاتي هفته شد. شرکت تجارت الکترونيک آمريکايي موسوم به‌امازون، شرکت غذايي زنجيره اي هول فودرز را به قيمت 13.7 ميليارد دلار خريداري کرد.به نقل از سنا، شرکت آمازون با اعلام خريد هول فودز موجب رشد قيمت سهم خود و هول فودز در آخرين روز معاملاتي هفته شد.بر اساس اين گزارش، آمازون با خريد هول فودز هر سهم اين شرکت غذايي زنجيره اي را 42 دلار خريداري کرد.بزس، مدير عامل آمازون با اعلام اين خبر افزود: بسياري از مشتريان عاشق هول فودز هستند و اين فروشگاه زنجره اي طرفداراني بسياري دارد. مواد غذايي ارگانيک و سالم اين فروشگاه‌ها، آمازون را بر اين داشت تا با اضافه کردن محصولات آن به سايت، بتواند گستره خدمات رساني بيشتري را به مشتريان خود داشته باشد و به اين ترتيب، هول فودز نيز به مسير طبيعي خود ادامه دهد.شرکت غذايي هول فودز يک سوپرمارکت زنجيره اي است. اين سوپرمارکت‌هاي زنجيره اي که کالا و مواد غذايي طبيعي و ارگانيک را به فروش مي‌رساند چندين سال است که با حضور رقباي قدرتمند در بازار مصرفي، با افت قيمت سهام همراه بوده است.بر اساس اين گزارش، کارشناسان معتقدند اين ادغام مي‌تواند براي فروشگاه‌هاي زنجيره اي مثل وال مارت تهديدي جدي محسوب شود به اين دليل که‌امازون با وارد کردن محصولات ارگانيک اين فروشگاه به سايت خريد خود مي‌تواند فروش اين شرکت را بالا ببرد.به اين ترتيب، مردم براي خريد اين کالاها ديگر نيازي به طي مسير تا فروشگاهها را ندارند و مي‌توانند با سفارش اينترنتي محصولات تازه و ارگانيک را درب منزل تحويل بگيرند.ادغام اين دو بازار با يکديگر صنعت فروشگاه‌هاي زنجيره اي مواد غذايي در آمريکا را با مشکل مواچه کرده است. به نظر مي‌رسد بيشترين تأثير منفي را در اين ميان شرکت يونايتد نچرال فودز مي‌پذيرد.يونايتد نچرال فودز در واقع نخستين توزيع کننده و فروشگاه مواد غذايي در آمريکا است. سهام اين شرکت در بورس نزدک و اس اند پي با نماد UNFI معامله مي‌شود .سوپرمارکت‌هاي زنجيره اي هول فودز در سال 1978 ميلادي توسط جان مکي و ريني لوسن تأسيس شد.

تسويه نهايي اوراق صکوک بناگستر کرانه
اوراق صکوک بناگستر کرانه در نماد (صگستر963) از تاريخ 25 خرداد 1394 لغايت 27 خرداد 1394 به مدت سه روز از طريق بورس اوراق بهادار تهران پذيره نويسي شده و معاملات ثانويه آن در تاريخ اول تير 1394 در تابلوي بدهي بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد.اوراق صکوک بناگستر کرانه در نماد (صگستر963) با هدف تأمين مالي براي خريد نفت کوره توسط شرکت واسط مالي اسفند يکم (مسئوليت محدود) منتشر و در تاريخ 25 خرداد 1396 با موفقيت سررسيد شد.به نقل از اداره ابزارهاي نوين مالي، اوراق صکوک بناگستر کرانه در نماد(صگستر963) از تاريخ 25 خرداد 1394 لغايت 27 خرداد 1394 به مدت سه روز ازطريق بورس اوراق بهادار تهران پذيره نويسي شده و معاملات ثانويه آن در تاريخ اول تير 1394 در تابلوي بدهي بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد. اين اوراق به منظور تأمين مالي براي خريد نفت کوره توسط شرکت واسط مالي اسفند يکم (مسئوليت محدود) منتشر و در تاريخ 25 خرداد 1396 با موفقيت سررسيد شد. ضامن اوراق فوق بانک گردشگري بوده و بازارگرداني اين اوراق را شرکت تامين سرمايه نوين بر عهده داشته است.يادآوري مي‌شود تعداد کل اوراق منتشره، 500 هزار ورقه يک ميليون ريالي با نرخ سود سالانه 21 درصد و مواعد پرداخت سه ماه يکبار بوده و در تاريخ‌هاي مشخص شده در اطلاعيه منتشره در سايت بورس به حساب دارندگان اوراق واريز شده است.4 درصد از اوراق در اختيار افراد حقيقي (33 نفر) و 96 درصد از اوراق در اختيار افراد حقوقي (6 نفر) بوده است.