وجود۶۰۰ هزار ميليارد تومان پروژه نيمه‌تمام
رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌گفت: در حال حاضر ۶۰۰ هزار ميليارد تومان پروژه عمراني نيمه‌تمام در کشور است که با اولويت پيشرفت آن‌ها بايد تکميل و راه‌اندازي شوند. محمدرضا رضايي کوچي در جريان بازيد از پروژه راه‌آهن اردبيل – ميانه اظهار کرد: پروژه راه‌آهن اردبيل– ميانه ۱۲ سال پيش شروع شده و امروز اين پروژه فعال وزنده است و با تأمين اعتبار از محل اوراق مشارکت، اسناد خزانه و ۱۰ درصد فروش گازوئيل جان دوباره گرفته است.وي گفت: متأسفانه در حال حاضر تنها ۱۱ درصد بار توسط شبکه ريلي کشور جابجا مي‌شود در حالي که با توسعه شبکه ريلي مي‌توان اين ميزان را افزايش داد.


ايراد‌هاي آيين‌نامه ماليات بر ساخت و ساز
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: حداقل سه ايراد به آيين‌نامه «ماليات بر ساخت و سازهاي مسکوني» وارد است که در تعامل با کارشناسان و سازمانهاي مربوطه درصدد رفع ايرادات هستيم. حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: ما دنبال اصلاح اين قانون هستيم. البته بعضي پيشنهادات ما در فرآيند تصويب مورد توجه قرار گرفت و لحاظ شد. بخشهايي ديگر مانده که به مصوبه قانون برمي‌گردد. لذا بايد از طريق اصلاح قانون پيگيري کنيم و اين موضوع را در دستور کار داريم. به هر حال فرآيند اصلاح قانون کمي‌پيچيده تر است ولي تغييرات کوچکي مي‌تواند در آن صورت گيرد.

پيشرفت 47 درصدي آزادراه اصفهان- شيراز
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با اشاره به پيشرفت ۴۷ درصدي عمليات عمراني آزادراه اصفهان-شيراز، تکميل مسير را در سال ۹۷ قطعي دانست و گفت: با جذب سرمايه‌گذار، قطعه ۱۱۶ کيلومتري اصفهان-ايزدخواست به اين آزادراه وصل مي‌شود. سيدحسين ميرشفيع درباره عمليات احداث آزادراه اصفهان-شيراز و پيشرفت فيزيکي اين پروژه آزادراهي کريدور شمال-جنوب کشور، اظهار داشت: آزادراه اصفهان - شيراز به طول ۲۲۲ کيلومتر در حال حاضر کلاً ۴۷ درصد پيشرفت فيزيکي در زيرسازي و روسازي دارد.ميرشفيع‌ ‌يادآور شد: اگر کل اين پروژه تکميل نشود با تکميل بخشي از آن، مسير قابل استفاده نيست زيرا شهر بزرگي در مسير آزادراه اصفهان - شيراز وجود ندارد.
با پیشرفت فیزیکی 85 درصدی محقق شد؛
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به سازه‌هاي پيچيده‌اي که براي ساخت پل‌هاي قطعه يک آزادراه تهران- شمال از نظر فني و مهندسي وجود دارد گفت: در دو سال اخير پيشرفت فيزيکي اين قطعه بسيار خوب بوده به طوري که در دولت يازدهم پيشرفت فيزيکي آن از ۲۹ درصد به ۸۵ درصد رسيده است.
اسحاق جهانگيري که به همراه عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي و محمد سعيدي‌کيا رئيس بنياد مستضعفان به محل ساخت آزادراه تهران – شمال رفته بود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز شاهد آغاز عمليات اجرايي منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال هستيم. همچنين پيشرفت فيزيکي قطعه منطقه يک در دولت يازدهم از ۲۹ درصد به ۸۵ درصد رسيده است.
وي گفت: در دولت يازدهم تصميم بر ساخت قطعي قطعه يک گرفته شد که اين قطعه بسيار پيچيده بوده و از ويژگي‌هاي فني بسيار مشکلي برخوردار است. به گونه اي که فقط يکي از تونل‌هاي آن ۴۹۰۰ متر طول دارد.
جهانگيري با اشاره به سازه‌هاي پيچيده اي که براي ساخت پل‌هاي اين قطعه از نظر فني و مهندسي وجود دارد ادامه داد: در دو سال اخير پيشرفت فيزيکي قطعه يک اين آزادراه بسيار خوب بوده و تا سال ۹۶ تکميل خواهد شد که ۳۲ کيلومتر از مسير شمال را کوتاه مي‌کند.
مذاکره با کره‌ و چين براي بررسي‌هاي فني
وزير راه و شهرسازي نيز در اين بازديد گفت: با وجود انجام عمليات اجرايي در ۱۴۵ جبهه و به کارگيري بيش از ۳۵۰۰ نيروي انساني، تکميل آزاد راه تهران- شمال به بزرگترين کارگاه سازندگي در ايران تبديل شده است. عباس آخوندي، در بازديد معاون اول رئيس جمهوري از آزاد راه تهران- شمال گفت: در منطقه يک همه کارگاه‌ها به صورت پرتلاش فعالند و تلاش مي‌کنيم قطعه نخست در کمتر از ۴۰ کيلومتر براي استفاده مردم آماده شود.وي عنوان کرد: در منطقه دو نيز کار آغاز شده و منتظر نمانده‌ايم عمليات اجرايي منطقه يک اين آزادراه به پايان برسد و اکنون پيشرفت فيزيکي تونل شرقي البرز به بيش از ۴۷ درصد رسيده است.آخوندي گفت: همزمان با منطقه ۲ کار خود را در منطقه ۳ نيز آغاز خواهيم کرد، اما کار در اين منطقه بسيار سخت بوده و پيچيدگي‌هاي زيادي دارد و براي بررسي‌هاي مسائل مهندسي و تامين مالي و اجراي عمليات آن با يک شرکت کره‌اي و سه شرکت چيني در حال مذاکره هستيم.
۲۰ درصد از کل عمليات باقي مانده است
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با بيان اينکه در طول دو سال پيشرفت فيزيکي پروژه آزادراه تهران – شمال از ۳۰ به ۸۵ درصد رسيده است گفت: با در نظر گرفتن عمليات تکميلي تقريبا ۲۰ درصد از کل عمليات باقي مانده است.
خيرالله خادمي‌در حاشيه بازديد معاون اول رئيس جمهوري و وزيرراه و شهرسازي از مراحل اجرايي آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: منطقه يک آزادراه تهران - شمال به طول ۳۲ کيلومتر با انجام عمليات بسيار تکنيکي در حال انجام است که بخش اعظم اين ۳۲ کيلومتر را تونلهايي به صورت رفت و برگشت تشکيل مي‌دهند.
معاون وزير راه و شهرسازي نسبت به تکميل منطقه دو آزادراه تهران-شمال طي سه سال آينده اظهار اميدواري کرد و گفت: براي تکميل اين منطقه ۲۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار لازم است تا نقطه اتصال مناطق يک و دو آزادراه تهران شمال و بخش شرقي تونل البرز و بخش غربي تونل تکميل شود.
دلايل کندي پيشرفت پروژه
رييس بنياد مستضعفان در مراسم بازديد اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهوري از آزاد راه تهران- شمال در گزارش اقدام‌هاي بنياد مستعضفان (شرکت آزاد‌راه تهران - شمال وابسته به بنياد ) گفت:سرماي منفي ۲۰ درجه، مشکلات انفجاري و ارتقاي ايمني و معماري مسير کار را در اين قطعه آزاد‌راه با کندي مواجه کرده است.
محمد سعيدي‌کيا در بخش ديگري ازگزارش خود، از هزينه کرد بيش از ۱۶ هزار ميليارد ريال براي تکميل قطعه اول آزادراه تهران- شمال در دو سال گذشته خبر داد.
مشخصات کلي آزاد راه تهران - شمال
لازم به توضيح است قطعه يک آزاد راه تهران - شمال به طول 32 کيلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهيد همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقيل و تونل تالون و دره لانيز به سه راهي شهرستانک مي‌رسد‌.
با افتتاح اين قطعه قسمتي از راه فعلي که از طريق کرج مي‌گذرد حذف و مسير تهران به شمال حدود ۶۰ کيلومتر کوتاه مي‌شود و شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل و شرکت آزاد‌راه تهران - شمال در صدد است اين قطعه تا اوايل تا بستان ۱۳۹۶ زير بار ترافيک برود. اين قطعه ۳۲ کيلومتري داراي ۱۶ پل و ۳۲ هزار متر تونل رفت و برگشت است.
‌با احداث قطعات دو و سه در نهايت اين آزادراه در سال 99 به بهره برداري کامل خواهد رسيد، قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهي دشت نظير، به طول تقريبي 46 کيلومتر است. اين مسير داراي دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و اخيرا شرکت آزاد راه تهران - شمال با يک شرکت کره اي براي سرمايه گذاري يک ميليارد و 300 ميليون دلاري در اين قطعه به توافق رسيده است. ‌قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهي دشت نظير - چالوس به طول حدود 20 کيلومتر است به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت‌هاي بلند آن يک خط کندرو نيز وجود دارد که با همت دست اندرکاران به خصوص شرکت آزادراه تهران - شمال تابستان 94 زير بار ترافيک رفته است .
آغاز عمليات اجرايي ساخت قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال
همزمان با بازديد معاون اول رئيس جمهوري و وزير راه و شهرسازي از آزادراه تهران- شمال، عمليات اجرايي ساخت قطعه ۲ اين آزاد راه به طول ۲۲ کيلومتر آغاز شد.
به گزارش ايرنا قطعه دوم اين آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقريبي ۲۲ کيلومتر است، تونل‌هاي بلند البرز هر يک به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر در اين منطقه قرار دارد و با اجراي اين قطعه طول مسير جاده فعلي کرج - چالوس حدود پنج کيلومتر کوتاهتر مي‌شود.
با برگزاري مناقصه عمومي، اينک چهار پيمانکار ايراني ساخت اين منطقه از آزاد راه را بر عهده دارند که با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول، اين چهار شرکت به طور رسمي‌کار خود را در اين قطعه آغاز کردند.تونل شرقي اين منطقه با نام «البرز» به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر به عنوان بزرگترين تونل خاورميانه هم اکنون ۴۷ درصد پيشرفت فيزيکي دارد و قرار است به زودي پيمانکار ساخت تونل غربي اين منطقه نيز کار خود را آغاز کند.پيش بيني شده براي آماده سازي و تکميل منطقه ۲ آزاد راه تهران- شمال بيش از ۱۸ هزار ميليارد ريال هزينه شود.
آزادراه تهران-شمال از مطالبات عمده مردم استان البرز است
‌استاندار البرز با اعلام آغاز ساخت قطعه دو آزاد راه تهران - شمال گفت: حجم بالاي ترافيک ملي تا سال‌ها بر دوش البرز سنگيني مي‌کرد، اما با تلاش دولت امروز شاهد تکميل مسير آزاد راه تهران - شمال هستيم، مسيري که با گشايش آن مي‌تواند بخش عمده‌اي از بار ترافيک البرز را نيز سرشکن و تعديل کند‌.«سيدحميد طهايي» در حاشيه آغاز بکار  عمليات اجرايي ساخت قطعه دو آزاد راه تهران- شمال که به همراه معاون اول رئيس جمهور و وزير راه‌ انجام شد، گفت: يکي از عمده مطالباتي که در طول سال‌هاي مديريت استان همواره به جد مورد پيگيري قرار داده‌ام، بحث تعديل بار ترافيکي از دوش اين کلانشهر بوده است.

تلاشهاي قطر براي توسل به آژانس هواپيمايي سازمان ملل متحد (ايکائو) به منظور وادار ساختن همسايگانش براي گشايش فضايي هوايي‌شان به روي پروازهاي شرکت هواپيمايي ملي اين کشور بي‌نتيجه ماند.
به گزارش ايسنا، دو منبع آگاه به رويترز اظهار کردند: عربستان سعودي اعلام کرده است بسته شدن فضاي هوايي به روي پروازهاي قطري بخشي از يک مناقشه سياسي بزرگتر است که ايکائو نمي‌تواند آن را حل کند.در مدت دو روز مذاکرات فني، وزيران حمل و نقل و مقامات هواپيمايي کشورهاي متعدد حاشيه خليج فارس و مصر به همراه مقامات ارشد ايکائو حضور داشتند.ايکائو نمي‌تواند مقرراتش را به دولتها تحميل کند اما رگولاتورهاي ۱۹۱ کشور عضو اين سازمان تقريبا هميشه استانداردهايي که اين سازمان براي هواپيمايي بين المللي تعيين مي‌کند را بکار گرفته و اجرا مي‌کنند.قطر پس از اينکه همسايگان اين کشور در راستاي تحريمهاي اقتصادي، فضاي هوايي خود را به روي پروازهاي قطري بستند، از ايکائو درخواست کرده بود مداخله کند. مذاکرات ايکائو نخستين گردهمايي رده بالاي کشورهاي حاضر در بحران خليج فارس بود اما هيچ مذاکرات مستقيمي‌ميان قطر و همسايگانش وجود نداشت.در حالي که اين اختلاف هوايي ممکن است در نشست برنامه ريزي شده شوراي حکومتداري ايکائو در هفته جاري مطرح شود اما هنوز هيچ تصميمي‌درباره اختلاف فضاي هوايي خليج فارس گرفته نشده است و هيچ کس انتظار يک راه حل را در هفته جاري ندارد.

مديرکل فرودگاه‌هاي استان آذربايجان شرقي از برقراري پروازهاي تبريز – رشت و بالعکس از فرودگاه تبريز خبر داد و گفت: اين خط پروازي در پي درخواست مردم و رايزني انجام گرفته توسط شرکت هواپيمايي ايران اير راه‌اندازي شده است.
مصطفي صفايي گفت: اين خط پروازي در پي درخواست مردم و رايزني انجام گرفته توسط شرکت هواپيمايي ايران اير راه‌اندازي شده است.
وي اظهارکرد: با ورود هواپيماهاي ATR به ناوگان هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران، پرواز تبريز - رشت و بالعکس از روز سه شبه ۲۳ خردادماه در فرودگاه تبريز راه‌اندازي و اولين پرواز در اين مسير روز چهارشنبه گذشته ۲۴خرداد انجام شد.
وي افزود: برنامه اين مسير پروازي روزهاي چهارشنبه و جمعه هر هفته در ساعت ۹ از رشت به مقصد تبريز و ساعت ۱۱:۴۵ از تبريز به مقصد رشت توسط هواپيماي ATR۷۲ انجام مي‌شود.
وي يادآوري کرد: با توجه به راه‌اندازي جديد اين مسير ظرفيت بليط‌هاي فروخته شده تکميل نبود که‌اميد است در پروازهاي آتي با استقبال خوب مردم مواجه شود.
بر اساس اين گزارش پيش از اين پروازهاي فرودگاه تبريز در مسيرهاي داخلي (تهران- مشهد- اصفهان – شيراز- اهواز- عسلويه- کيش- بندرعباس- کرمان) و در مسيرهاي خارجي (استانبول- بغداد- نجف) برقرار بود.
آمارها حاکي از آن است که تعداد معاملات مسکن شهر تهران در فصل زمستان ۱۳۹۵ به ۴۵ هزار واحد رسيده که اين تعداد با ميانگين هر فصل در سالهاي ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ يعني زمان اوج رونق مسکن برابري مي‌کند.
به گزارش ايسنا، آمار و ارقام نشان مي‌دهد بخش مسکن در سال ۱۳۹۵ در فصول مختلف دچار نوسانات شده؛ به طوري که يک فصل با فراز و سپس فصل بعد با فرود همراه بوده است. با اين حال رشد معاملات در زمستان ۱۳۹۵ و رسيدن به رقم ۴۵ هزار معامله به گونه اي بوده که ارقام با ميانگين تعداد معامله در هر فصل طي سالهاي ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ برابري کرده است. همچنين زمستان ۱۳۹۱ با ثبت ۵۷ هزار معامله شاهد پر رونق‌ترين و تابستان ۱۳۹۲ با ۲۰ هزار معامله کسادترين فصل معاملات مسکن طي ۴.۵ سال اخير را شاهد بوده‌ايم.بررسي روند فصلي تعداد معاملات ثبت شده واحدهاي مسکوني شهر تهران حاکي از آن است که پس از سالهاي ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ با ميانگين حدود ۴۴ هزار معامله در هر فصل در اين دو سال، متوسط تعداد معاملات در سالهاي ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ به طور ميانگين به حدود ۳۵.۸ هزار واحد در هر فصل کاهش يافته است. ليکن آمار معاملات ثبت شده نشان مي‌دهد که تعداد معاملات در سال ۱۳۹۵ افزايش يافته و به حدود ۴۵ هزار واحد در هر فصل رسيده است.در اين بين واحدهاي با سن کمتر از ۵ سال با ۵۲.۲ درصد بيشترين تعداد معاملات را به خود اختصاص داده و خانه‌هاي با عمر بيش از ۲۰ سال با ۷.۴ درصد کمترين سهم از تعداد معاملات را داشته‌اند. از سوي ديگر اين توزيع نشان مي‌دهد تعداد معاملات واحدهاي مسکوني در واحدهاي با سن زير ۱۵ سال کاهش ۱۲ درصدي داشته است. اين در شرايطي است که در واحدهاي با عمر بالاي ۱۵ سال رشد ۲۸ درصدي مشاهده مي‌شود. بيشترين افزايش تعداد معاملات مربوط به دامنه بنا با عمر ۱۶ تا ۲۰ سال (۱۶ درصد) و بيشترين کاهش مختص بناهايي با عمر کمتر از پنج سال (۸.۲- درصد) است.همچنين توزيع واحدهاي مسکوني بر حسب متراژ در فصل زمستان ۱۳۹۵ نشان مي‌دهد که بيشترين تعداد معاملات در واحدهاي مسکوني با مساحت ۵۰ تا ۷۰ متر (۲۸ درصد) ثبت شده و پس از اين بازه، با افزايش متراژ واحدها تعداد معاملات ثبت شده کاهش يافته است.
هرچند مشاوران املاک از عناويني چون کارشناس مسکن براي خود بهره مي‌گيرند،اما جاي خالي نيروي کارشناسي تحصيلکرده در قيمت‌گذاري و مشاوره مسکن حس مي‌شود .
 به گزارش خبرگزاري خانه ملت، بر اساس قانون نظام صنفي ارايه مجوز براي ايجاد مشاوران املاک با پيمودن مراحلي ممکن مي‌شود که هر چند طي اين مراحل چندان آسان نيست، اما گويا در شرايط فعلي هر کسي مي‌تواند متقاضي دريافت اين مجوز باشد.بر اساس اين قانون که در سال 82 مصوب شده و در سال 92 نيز مورد بازنگري قرارگرفته، شرط دريافت مجوز تاسيس مشاور املاک داشتن حداقل سواد نوشتن و خواندن است که اين از جمله نقايصي است که در حين بازنگري قانون باز هم اصلاح نشده است.متقاضي دريافت مجوز ايجاد مشاور املاک با ارائه مدارکي منتظر تاييد صلاحيت از سوي اتحاديه و اداره‌اماکن نيروي انتظامي‌مي‌ماند و پس از تاييد نيروي انتظامي‌براساس اعلام سازمان امور مالياتي که تمام واحدهاي صنفي بايد با امضاي ديجيتال و کد رهگيري معاملات را ثبت کنند، به اداره ماليات مراجعه و کد رهگيري دريافت مي‌کند.در نهايت هم براساس مقررات رسمي‌اتحاديه مشاوران املاک، واحدهاي صنفي بايد به نيروهاي خود آموزش دهند. اتحاديه تنها پس از ارائه گواهي گذراندن دوره‌اموزش (حداقل 10 ساعت) از موسسه‌اموزشي معتبر (مورد تاييد کميسيون نظارت شهرستان مربوط) به متقاضي جواز کسب مي‌دهد.همان‌طور که اشاره شد راه‌اندازي يک دفتر مشاور املاک کار چندان پرهزينه‌ و سختي نيست اما نقش واحدهاي مشاور املاک در بازار مسکن غير قابل انکار بوده و حتي برخي از قيمت گذاري‌ها مي‌تواند آينده اين بازار را درگير تحول کند .رئيس مشاوران املاک کشور، با بيان اينکه هر فردي صلاحيت گرفتن پروانه کسب مشاوران املاک را ندارد معتقد است متقاضي دريافت مجوز ايجاد مشاور املاک بايد تخصص و تبحر لازم در مسائل حقوقي، جامعه شناسي، روانشناسي و تاحدودي با مسائل سازه و ساختمان داشته باشد تا بتواند به عنوان يک مشاور املاک شناخته شود.
هر فردي واجد شرايط اخذ مجوز مشاور املاک نيست
حسام عقبايي با تاکيد بر اينکه بايد يک نگاه ويژه اي به شغل مشاور املاک وجود داشته باشد، مي‌افزايد: شرايط اعطاي مجوز ايجاد مشاور املاک بايد به گونه اي باشد که هر فردي نتواند وارد اين حوزه شده و پروانه بگيرد.
عقبايي با بيان اينکه بايد حدود صنفي و سقف مشخص از حيث تعداد براي ارايه مجوز ايجاد مشاور املاک در نظر گرفته شود، ادامه مي‌دهد: متاسفانه مجلس در حين تصويب قانون نظام صنفي به برخي مسائل اساسي در خصوص ايجاد مشاوران املاک توجه نکرده است که اين موضوع مشکلات بسياري را رقم زده است.وي به داشتن سواد خواندن و نوشتن به عنوان يکي از شروط دريافت مجوز ايجاد مشاور املاک انتقاد کرده و مي‌گويد: در قانون ملاک دريافت پروانه کسب سواد خواندن و نوشتن است يعني حتي سواد پنجم ابتدايي يا ديپلم هم مدنظر قرار نگرفته پس اگر فردي مراجعه کرده و مدعي شد که سواد خواندن و نوشتن دارد ما موظف به ارايه مجوز به وي هستيم.عقبايي ادامه مي‌دهد: متاسفانه قانون نظام صنفي در سال 92 باز هم مورد بازنگري قرار گرفت اما نمايندگان مجلس باز هم به سواد خواندن و نوشتن به عنوان ملاک صدور جواز کسب مشاور املاک راي مثبت دادند.
۱۹۵ اسکله در خوزستان فعال هستند
مديرکل بنادر و دريانوردي خوزستان گفت: ۱۹۵ پست اسکله در خوزستان وجود دارد که ۱۷۶ غيرنظامي‌و ۱۹ مورد نظامي‌هستند. به گزارش خبرنگار مهر، سعدالله عبداللهي پيش از ظهر امروز در در نشست کارگروه سواحل و بنادر خوزستان در خصوص تعداد اسکله‌هاي موجود در استان خوزستان اظهار کرد:۱۸.۲ کيلومتر طول اسکله‌ها در خوزستان است. همچنين ۱۹۵ پست اسکله در خوزستان وجود دارد که ۱۷۶ غيرنظامي‌و ۱۹ مورد نظامي‌هستند.
وي افزود: تمرکز ما روزي اسکله‌هاي غيرنظامي‌است که از ۱۷۶ مورد، ۱۴۰ پست فعال و ۳۶ پست غيرفعال و عمدتا فاقد مجوز هستند که يا از ابتدا نداشتند يا اقدامات لازم براي تمديد مجوز صورت نگرفته است. از بين ۱۴۰ پست فعال، ۱۳۱ پست فعال داراي مجوز هستند و ۹ پست بدون مجوز داريم.

انجام عمليات هيدروگرافي بندر شهيد رجايي
 با جديدترين تجهيزات روز دنيا

معاون مهندسي عمران اداره کل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان از انجام عمليات هيدروگرافي (آب‌نگاري) پيشرفته مجتمع بندري شهيد رجايي و کانال دسترسي آن با استفاده از دستگاه عمق‌ياب چندپرتوي براي نخستين بار در سطح بنادر کشور خبر داد.
عباس کمالي ضمن اعلام اين خبر افزود: اين عمليات با حضور و نظارت کارشناسان مهندسي سواحل و بنادر، امور دريايي و نمايندگان بنادر کشور به مدت پنج روز به انجام رسيد.
گفتني است، مهم‌ترين و کاربردي‌ترين دستاورد عمليات هيدروگرافي در جهت حفظ ايمني تردد شناورها در مناطق دريايي، تهيه نقشه‌هاي دريايي، اکتشاف معادن و منابع موجود در زير آب، زمين‌شناسي بستر درياها و مطالعه جنس رسوبات است.

اعلام نتايج اوليه آزمون حرفه‌اي
مهندسان خراسان شمالي

سرپرست مديريت مسکن و ساختمان راه و شهرسازي خراسان شمالي گفت: نتايج آزمون ورود به حرفه مهندسان اسفند ماه ۹۵ اعلام شد. مجيد محمدي اعلام کرد: نتايج آزمون ورود به حرفه مهندسان برگزار شده در اسفند ماه ۹۵ و همچنين اعلام نتايج آن درسايت حوزه مسکن و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي قرار منتشر شد.وي گفت: داوطلبان آزمون ورود به حرفه مهندسان اسفند ۹۵ براي ديدن نتايج مي‌توانند از طريق لينک http://۹۲.۲۴۲.۱۹۵.۹۳/nezam_mhns/index.php/krn_neznahesfand۹۵/fani_sakh/krn_moh_shahr/ اقدام کنند.سرپرست مديريت مسکن و ساختمان راه و شهرسازي خراسان شمالي يادآور شد: نتايج آزمون‌هاي ورود به حرفه مهندسان رشته معماري (طراحي) متعاقباً اعلام مي‌شود.

ارزش يک دلار در صنعت کشتيراني
موسسۀ تحقيقاتي کلارکسونز لندن برآورد کرده که به ازاي يک اسکناس يک دلاري، يک تن کارگو در صنعت کشتيراني بيش از ۱۰۰ مايل جابجا مي‌شود. به گزارش خبرگزاري مهر حجم وسيعي از تجارت کالا در جهان از طريق دريا انجام شود و در اين ميان کشتيراني به عنوان عنصري کليدي در اقتصاد جهاني معرفي مي‌شود تا ارتباط بين توليدکنندگان و مصرف کنندگان را در سرتاسر کرۀ خاکي فراهم کند. اما، آنچه در اين صنعت نسبتاً کمتر به آن توجه شده است "ارزش پول" است که بايد نگاهي دقيق به آن انداخت.بر اساس گزارش منتشر شده از سوي موسسۀ تحقيقاتي کلارکسونز، امروزه در جهان يک دلار مريکا پول ناچيزي است و بر اساس آخرين قيمت‌هاي اعلام شده با آن مي‌توان تنها ۰.۰۲۵ گرم طلا يا دو درصد از يک بشکه نفت خام را خريداري کرد. همچنين، بر اساس آخرين قيمت گذاري آنلاينِ Walmart با يک دلار بيش از نيمي‌از يک ليتر شير را نمي‌توان خريد. از اين رو، اين مبلغ در قبال اقتصاد ۷۵ تريلياردي جهان بسيار ناچيز است.با اين حال در صنعت کشتيراني يک دلار ارزش زيادي دارد به گونه اي که جابه جايي بار بر حسب تن-مايل و تقسيم آن بر ارزش تخميني ناوگان اهميت يک دلار را در صنعت کشتيراني نشان مي‌دهد.به بياني دقيق تر، معادل خدمات قابل ارائه به اسکناس يک دلاري در صنعت کشتيراني براي محصولات پتروشيمي‌و نفت خام، تجارت گاز و کانتينر و شناورهايي که اين محموله‌ها را بار مي‌زنند، قابل توجه است. بر اين اساس و پيش بيني‌هاي تجاري سال ۲۰۱۷ ميلادي، با يک دلار در "ارزش ناوگان جهاني" و از آغاز ماه مي‌سال جاري ميلادي مي‌توان ۱۱۰ تن-مايل را طي يک سال خريداري کرد. معامله جالب توجهي به نظر مي‌رسد: به ازاي يک اسکناس يک دلاري يک تن کارگو در بيش از ۱۰۰ مايل جابه جا مي‌شود.
عامل اهميت يک دلار در صنعت کشتيراني چيست؟
ارزشمند بودن اسکناس يک دلاري در صرفه‌ به مقياس از طريق جابه جايي بار در دريا طي زمان و در مسافت‌هاي دور ايجاد مي‌شود. ميانگين حمل يک تن در اين گستره حدودا پنج هزار و ۱۶ مايل و ميانگين سايز شناورها ۵۸ هزار و ۷۰۶ DWT است. ميزان تن-مايل به ازاي هر دلار در طول زمان و به موجب تغييرات حاکم بر شرايط بازار سرمايه، هزينه‌هاي اساسي و پيچيدگي ساخت شناورها و بهره وري آنها، سرعت و سودمندي تغيير مي‌کند (نرخ ناوگان و رشد تجارت هميشه در يک تراز قرار نمي‌گيرند). در بخش‌هاي مختلف نيز آمار و ارقام مي‌تواند به طور قابل توجهي متفاوت از يکديگر باشند.
اسکناس يک دلاري در بخش شناورهاي فله بر و نفتکش سالانه و به ترتيب ۱۵۴ و ۱۰۱ تن-مايل تجارت را مديريت مي‌کند. براي شناورهاي گران قيمت و پيشرفته اين رقم پايين تر است. براي شناورهاي کانتينري علي رغم سرعت بالاي آنها اين رقم ۱۱۴ تن-مايل ثبت مي‌شود. سايز شناورها (صرفه جويي به مقياس در ساخت شناورها) و تراکم بار (بر حسب تن) در تعيين اين امار نسبي نيز نقش دارند (که البته گسترۀ کامل باري که هر نوع شناور حمل مي‌کند را دربرنمي‌گيرد).با اين حال، فارغ از تعداد دقيق و تغييراتي که بازار در طول زمان شاهد آن است، ۱۱۰ تن-مايل تجارت سالانه براي يک دلار در زماني که در بخش‌هاي ديگر ارزش آن به شدت افت کرده است، ارزش بسيار خوبي دارد. اين موضوع توانايي کشتيراني در حمل تقريبي ۸۴ درصد از تجارت جهان بر حسب تن و نقطه اتصال براي نگه داشتن اقتصادهاي جهاني شده در کنار يکديگر را تاييد مي‌کند.مهمترين نوسان در کشتيراني اين است که بازيگردان‌هاي آن مي‌تواند به ثروت خود بيافزايند يا آن را از دست دهند با اين حال مشارکت اقتصادي حاصل از هر دلارِ سرمايه گذاري شده مي‌تواند يکي از بزرگترين معاملات در اين صنعت باشد.