افزايش ذخيره‌سازي‌ نفت بر روي شناورها
مدير عامل يک شرکت نفتکش پيش بيني کرد که ذخيره سازي نفت در کشتي‌ها افزايش يابد. به نقل از رويترز، شرکت نفتکش فرانتلاين پيش بيني کرد که شمار ‌نفتکش‌هاي غول‌پيکر مورد استفاده براي ذخيره سازي نفت به‌اميد رشد قيمت اين کالا، افزايش مي‌يابد. اگرچه هيچ يک از کشتي‌هاي شرکت فرانتلاين براي ذخيره سازي نفت به کار گرفته نشده‌اند، شرکت‌هاي واسطه گر مستقل برآورد مي‌کنند که حدود ۱۰ درصد از نفتکش‌هاي غول پيکر جهان به تازگي براي ذخيره سازي نفت اجاره شده‌اند. رابرت مکلود، مدير عامل شرکت فرانتلاين، درباره برآورد ياد شده گفت: به نظر درست مي‌آيد و اين رقم در حال افزايش است.

کاهش صادرات نفت ايران به کره
صادرات نفت خام ايران به کره جنوبي در ماه گذشته ميلادي در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از آن تقريبا ۱۹ درصد کاهش نشان مي‌دهد.
به نقل از رويترز، آمار گمرک کره جنوبي نشان مي‌دهد که صادرات نفت خام ايران به اين کشور در ماه گذشته ميلادي يعني «مي» در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۱۸.۷ درصد کاهش يافته است.
در همين حال صادرات نفت ايران به کره جنوبي در ماه «مي» به ۲۴۲ هزار و ۵۸ بشکه در روز رسيد که مجموع آن ۱.۰۲ ميليون تن اعلام شده است؛ در حاليکه اين رقم کمترين ميزان صادرات نفت خام ايران به کره جنوبي از اکتبر سال ۲۰۱۶ ميلادي است.

نفت به زير 40 دلار سقوط مي‌کند
بانک مرکزي روسيه پيش بيني قيمت ۵۰ دلار براي هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۷ را تغيير نداد و بر اين باور است که نفت در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ به پايين ۴۰ دلار آمريکا خواهد رسيد.
به گزارش ايسنا، الويرا نابيولينا، رييس بانک مرکزي روسيه اعلام کرد: ما همچنان انتظار داريم قيمت نفت به حدود ۴۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ کاهش پيدا کند اما انتظار نمي‌رود اين مسئله بر رشد اقتصادي تاثير قابل توجهي داشته باشد زيرا اقتصاد روسيه تا حد زيادي با قيمتهاي پايين وفق پيدا کرده است.
وزير دارايي روسيه اظهار کرده بود روسيه با مسئله پايين ماندن قيمتهاي نفت براي مدت طولاني کنار آمده است.



کره‌‌اي‌ها و آلماني‌ها در حوزه انرژي سرمايه‌گذاري می‌کنند؛
مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز از سرمايه گذاري مشترک ايران و کره جنوبي به ميزان ۲۰ ميليون دلار براي توسعه واحدهاي ميني ال ان جي از نوع ايزوکانتينر توسعه يافته (ISO Container) خبر داد.
به نقل از وزارت نفت، سعيد پاک‌سرشت جزئيات توافقنامه ايران و کره جنوبي براي توسعه واحدهاي ميني ال ان جي که ۱۸ خردادماه در بوسان کره جنوبي امضا شد را تشريح کرد.
وي با اشاره به اين که شرکت ملي گاز ايران مدت‌هاست براي دستيابي به دانش فني ميني ال ان جي برنامه ريزي کرده و اقداماتي را انجام داده است، تصريح کرد: يکي از اين اقدامات، تاسيس انستيتو ميني ال ان جي در دانشگاه تهران است. تاسيس اين انستيتو نتايج سياست‌هاي وزارت نفت براي همکاري نزديک با دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي است. همچنين حدود ۲ سال است که با همکاري پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت‌ها و کشورهاي مختلف براي همکاري و دستيابي به فناوري ال‌ان‌جي مذاکره کرديم.
پاک سرشت يکي از مهمترين و تاثيرگذارترين مذاکرات را در طول ۲ سال گذشته با شرکت‌هاي کره جنوبي عنوان کرد و يادآور شد: کره جنوبي يکي از کشورهايي است که همه نيازهاي گازي خود را از طريق واردات ال‌ان‌جي تامين مي‌کند که اين موضوع سبب شد دانش فني ال ان جي در اين کشور مراحل توسعه اش طي شود.
وي با بيان اين که دستيابي به دانش فني ال‌ان‌جي از سوي کره جنوبي سبب شد ايران درصدد همکاري با اين کشور برآيد، افزود: نتيجه مذاکره با کره جنوبي، امضاي توافقنامه اي بود که ۱۸ خردادماه در بوسان کره جنوبي امضا شد.
مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران با اشاره به اين که مقياس واحدهاي ميني ال ان جي در ظرفيت‌هاي کمتر از ۳۰۰ تن در روز است، به توضيح مهمترين کاربردهاي آن پرداخت و گفت: يکي از مهمترين کاربردهاي ميني ال ان جي گازرساني به نقاط دوردست است.
پاک سرشت با بيان اين که فرآيند احداث واحدهاي کوچک توليد ال ان جي و مخازن مربوط بــه آن در مجاورت نواحي پرمصرف، براي اوج زدايي مصرف روزانه در زمستان Peak Shaving) Daily) مناسب است، تصريح کرد: در اين مجتمع‌هاي کوچک، در طول ماه‌هاي گرم سال مي‌توان گاز را به مايع تبديل و هنگام ضرورت در روزهاي سرد زمستان تبخير و به شبکه گاز رساني تزريق کرد.
وي ادامه داد: اين واحدها مي‌توانند حتي در موقعي از فصل سرما که ميزان مصرف نسبت به توليد و عرضه از مبادي اصلي کاهش نسبي مي‌يابد، مازاد گاز را از خطوط لوله دريافت و به مايع تبديل و ذخيره کنند و به اين ترتيب، ذخيره مخازن ال ان جي بازسازي و حفظ مي‌شود.
توانمندسازي سازندگان داخلي
مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران با اشاره به‌امضاي توافقنامه ايران و کره جنوبي در ۱۸ خردادماه براي توسعه واحدهاي ميني ال ان جي گفت: اين توافقنامه شرايط را براي همکاري بيشتر دو کشور فراهم مي‌کند.
وي با بيان اين که بر اساس اين توافق‌نامه، نفراتي ميان دو کشور براي شکل گيري کار در بخش‌هاي فني، عملياتي و طراحي مبادله مي‌شود، تصريح کرد: اين توافقنامه به ۲ بخش تفکيک شده است. نخست؛ توسعه تکنولوژي مايع سازي است که در کره جنوبي مستقر است و نفراتي از ايران در آن مجموعه براي کار مشترک حضور پيدا مي‌کند. پاک سرشت، بخش ديگر اين کار را مربوط به پيش تصفيه گاز طبيعي براي ورود به واحد مايع سازي عنوان کرد که مسئوليت آن به ايران سپرده شده است، افزود: بر اين اساس نفراتي از کره جنوبي به ايران مي‌آيند.
وي با اشاره به اين که پيش بيني شده است شرکت‌هاي سازنده تجهيزات از هر ۲ کشور در اين کار حضور يابند، گفت: اين بحث بسيار مورد تاکيد هيئت ايراني بوده است. هدف اصلي ما توانمند سازي شرکت‌هاي سازنده تجهيزات داخلي است.
اين مقام مسوول با بيان اين که انتظار داريم در اين ارتباط شرکت‌هاي ايراني ارتقا پيدا کنند و از تجربيات جهاني بهره مند شوند، اظهار کرد: در اين زمينه ۲ کشور ايران و کره جنوبي،  ليستي از شرکت‌هاي کشورشان که سازنده تجهيزات کليدي در اين زمينه هستند را شناسايي کرده‌اند که قرار است در اين کار، همکاري کنند.
تشکيل کميته راهبردي ايران و کره جنوبي؛ بزودي
مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران، زمانبندي پيش بيني شده براي اين کار مشترک که يک همکاري فني – تحقيقاتي است و صرفا پژوهشي نيست را چهار ساله عنوان کرد و افزود: براي انجام طراحي مفهومي‌و پايه اين کار، يک زمانبندي يکساله پيش بيني شده است که با اعزام نفرات عملياتي مي‌شود.
وي درباره ميزان سرمايه گذاري در اين توافقنامه، با اشاره به اين که سرمايه گذاري اين پروژه در کره جنوبي از سوي بخش دولتي کره جنوبي و در ايران از سوي شرکت ملي گاز ايران تامين مي‌شود، تصريح کرد: برآورد شده است هر يک از طرفين، حدود ۱۰ ميليون دلار در اين پروژه سرمايه گذاري کنند که مجموع آن ۲۰ ميليون دلار مي‌شود. با توجه به اين که قرار است هر يک از طرفين اقدام به تامين سرمايه و هزينه‌هاي اين پروژه در کشور خود کند بنابراين مراوده پولي ميان ۲ کشور وجود نخواهد داشت و اجراي کار پس از امضاي توافق نامه آغاز مي‌شود.
اين مقام مسوول با بيان اين که قرار است دانش فني حاصل از انجام اين کار، ميان ۲ کشور به صورت مشترک باشد، توضيح داد: اين که سهم هر يک از کشورها در اجزاي تکنولوژيکي چه ميزان باشد از سوي کميته راهبري که قرار است شکل بگيرد، تعيين مي‌شود. مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران با اشاره به اين که بر اساس اين توافق‌نامه اجازه بازاريابي به هر ۲ کشور داده شده است، افزود: فرض بر اين است که بازاريابي به صورت مشترک انجام و بازارهايي به صورت مشترک در اقصي نقاط دنيا پيدا کنيم که منافع دو طرف تامين شود.
پاک سرشت ادامه داد: همچنين در اين توافق‌نامه‌امده است که اگر هر يک از کشورها (ايران و کره جنوبي) بصورت اختصاصي بازاري را پيدا کنند، يک سهم ترجيحي ويژه از آن خواهد داشت.
واحدهاي ميني ال ان جي 4 سال ديگر در ايران
مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران درباره محل نصب تجهيزات واحدهاي ميني ال ان جي اظهار کرد: اين موضوع ظرف ۲ هفته آينده مشخص مي‌شود تا مکان مناسب براي استقرار اين واحد تعيين شود.
وي ادامه داد: البته قابليت نقل و انتقال تجهيز ايزوکانتينر (ISO Container) از ويژگي اين تجهيز است که از لحاظ تکنولوژيک، نو و جديد است و مراحل تحقيقاتي را در دنيا سپري مي‌کند.  به همين خاطر شرکت کره جنوبي حاضر شده است سرمايه گذاري حاکميتي و دولتي براي اين کار دريافت کند.
پاک سرشت درباره اين که آيا اين تکنولوژي و تجهيز بعد از چهار سال به ايران منتقل و تحويل داده مي‌شود، گفت: در اين همکاري فني چهارساله قرار است دانش فني واحدهاي کوچک ال ان جي از نوع ايزو کانتينر توسعه‌يافته و نمونه‌اي از آن ساخته شده و مورد تست و ارزيابي قرار گيرد.
مدير پژوهش و فناوري شرکت ملي گاز ايران، ظرفيت اين واحد را ۱۵ تن در روز عنوان کرد و درباره حجم اين سازه اظهار کرد: اين سازه در ۳ يا ۴ کانتينر با طول ۱۲ متر و ارتفاع ۳ تا۴ متر قابل حمل است. پکيج مايع سازي در يک کانتينر، سيستم تصفيه بين يک يا ۲ کانتينر (با توجه به نوع خوراک متفاوت است) و ساير تجهيزات هم ميان يک و يا حداکثر ۲ کانتينر جاي مي‌گيرد.
وي يکي از مزيت‌هاي اين توافق‌نامه را امکان بازاريابي بين المللي عنوان کرد و افزود: با توجه به اين که کره جنوبي، منابع گازي قابل توجهي ندارد اميد مي‌رود نتيجه اين توافقنامه اين باشد که ثمرات آن به داخل کشور برگردد و ما بتوانيم از اين فناوري براي توليد ال ان جي در مقياس کوچک در ايران استفاده کنيم و هم از قابليت تيم کره جنوبي براي بازاريابي بين المللي سود ببريم.
پاک سرشت ادامه داد: با توجه به سرمايه گذاري که قرار است ايران در اين طرح انجام دهد بنابراين حداقل کف ۲۵ درصد سود حاصل از بازاريابي بين المللي را خواهد داشت که اين رقم مي‌تواند تا ۷۵ درصد افزايش پيدا کند.
 ۷ هلدينگ آلماني در خراسان شمالي سرمايه‌گذاري مي‌کنند
همچنين به نقل از وزارت نيرو؛ روز دوم بازديد تيم سرمايه گذار آلماني از زمين‌هاي تعيين شده براي احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير، با امضاي تفاهم نامه مشترک همکاري بين دو کشور به پايان رسيد. پس از ورود تيم ۱۲ نفره هيات سرمايه‌گذار آلماني به استان و حضور نمايندگان و روساي ۷ شرکت فعال در زمينه انرژي‌هاي تجديد پذير از جمله شرکت‌هاي مطرح PHOENIX و BAYWA اين کشور در شرکت توزيع برق خراسان شمالي، مقرر شد اين تيم به همراه مقامات شرکت و تني چند از مسئولان مرتبط با حوزه واگذاري زمين‌ها، عازم بازديد از زمين‌هاي تعيين شده براي اين پروژه شود.
مديرعامل شرکت توزيع برق خراسان شمالي در روز نخست، تيم سرمايه گذار را براي بازديد از زمين صفي آباد اسفراين همراهي کرد که اين زمين پس از آزمايشات اوليه هيئت، مورد موافقت اوليه براي احداث نيروگاه خورشيدي قرار گرفت.
در روز دوم نيز، فرآيند بازديد از زمين‌ها ادامه يافت و اين بار از زمين‌هاي مستعد احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي و بادي در شهرستان‌هاي گرمه و جاجرم بازديد شد.
مديرعامل شرکت توزيع برق خراسان شمالي در پايان فرايند بازديد از زمين‌ها، در آيين جمع بندي نتايج سفر هيئت تجاري آلمان به استان که با حضور استاندار و مديران عامل ارگان‌ها و سازمان‌هاي دست اندرکار برگزار شد، نظر تيم انرژي آلماني در رابطه با زمين‌هاي بازديد شده را مثبت ارزيابي کرد.
عليرضا صبوري، در ادامهِ ارائه گزارش اين سفر به استاندار اظهار داشت: مذاکرات اوليه با تيم انرژي آلماني از موافقت ضمني آن‌ها در رابطه با بافت زمين و کيفيت تابش خورشيد حکايت دارد. نتايج تاييد نهايي اين زمين‌ها، پس از مطالعات تکميلي اين هيئت در کشور آلمان، مشخص خواهد شد.
مقام ارشد شرکت توزيع برق استان از مذاکرات اوليه براي احداث نيروگاه‌هاي مقياس کوچک خورشيدي در ادارات نيز سخن گفت و افزود: با توجه به اين که ادارات و سازمان‌هاي دولتي موظف شده‌اند تا پايان سال جاري، حداقل ۲۰ درصد انرژي مورد نياز خود را از منابع تجديد پذير تامين کنند، اين همکاري متقابل مي‌تواند در اين زمينه نيز راهگشا باشد.
 وي همچنين از برگزاري نشست آتي مشترک اين هيئت با اعضاي دپارتمان انرژي‌هاي تجديدپذير وزارت نيرو در تهران خبر داد و اظهار اميدواري کرد: سفر اين هلدينگ سرمايه گذار به استان بتواند علاوه بر رونق بخش‌هاي کشاورزي و صنايع دستي و ميراث فرهنگي، در بخش انرژي‌هاي تجديد پذير نيز دستاوردهاي خوبي عايد استان کند.

پايتخت‌نشين‌ها در هرثانيه ۵۲ هزار
 بطري يک‌ليتري آب مصرف مي‌کنند

در روزهاي گرم سال و در اوج مصرف، چهار و نيم ميليون مترمکعب آب در استان تهران مصرف مي‌شود که اين رقم معادل ۵۲ هزار ليتر بر ثانيه يعني معادل ۵۲ هزار بطري يک ليتري در هر ثانيه است که از اين رقم مصرف شهر تهران سه ميليون و ۳۰۰ هزار مترمکعب بر ثانيه تخمين زده شده، به عبارتي معادل ۳۸ هزار بطري يک ليتري در ثانيه در شهر تهران آب مصرف مي‌شود.
به نقل از ايسنا، امسال وضعيت بارندگي، شرايط مطلوب و پايداري در استان تهران داشته به طوري که اين رقم براي سال آبي امسال ۳۲۹ ميلي‌متر و در سال آبي گذشته ۲۲۷ ميلي‌متر بوده که نشان‌دهنده ۱۷ درصد افزايش بازندگي است با اين حال در تهران در روزهاي گرم سال ۹۰۰ هزار مترمکعب بر ثانيه افزايش مصرف داشته‌ايم. مديريت تامين آب تمام و کمال به عهده شرکت آب و فاضلاب استان تهران است که تاسيسات اين شرکت نيز توان تصفيه ۲۹ مترمکعب آب در ثانيه را دارد که با وارد مدار شدن سد ماملو و تصفيه‌خانه هفتم اين رقم افزايش پيدا کرده و در حال حاضر تاسيسات آب‌رساني تهران براي تصفيه، انتقال و توزيع ۳۲۰ ليتر در ثانيه طراحي شده است، اما از سوي ديگر، تقاضا بايد مديريت شود و اين امر مشارکت مردم و شهروندان را مي‌طلبد. ۷۵ درصد آب تهران از منابع آب سطحي يعني مستقيما از آب باران و برف تامين مي‌شود. براي سال ۱۳۹۶ پيش‌بيني شد تا تنها ۲۵ درصد از منابع زيرزميني برداشت شود ذبا اين وجود براي تامين آب پايتخت از حوزه‌هاي مختلف آب وارد تهران شده است و تلاش اين است که از منابع زيرزميني کم‌تر برداشت شود. ايران حدود ۱.۱ درصد جمعيت کل دنيا را دارد، ولي فقط ۳۲ صدم درصد از منابع تجديدپذير به کشور اختصاص يافته همچنين ۸۵ درصد کشور در منطقه خشک و نيمه خشک قرار گرفته و تنها ۱۵ درصد بارندگي‌ها قابل قبول است بر همين اساس در سال ۱۳۹۳ با مجوز شواري تامين استان تهران شرکت آب و فاضلاب توانست با مشترکان پرمصرف برخورد کند اما درحال حاضر مجوزي قانوني براي برخورد با مشترکان پرمصرف آب وجود ندارد که در شرايط بحراني منابع آبي جاي خالي اين قانون به شدت ديده مي‌شود.

کاهش ذخاير نفت شناور چين
پتروچاينا و شرکت بازرگاني مرکوريا در پي تقاضاي قوي، نيمي‌از نفت سياهي که در ذخاير شناورشان در سواحل سنگاپور و مالزي داشتند را به فروش رساندند.
به نقل از ايسنا، منابع آگاه به رويترز اظهار کرده‌اند ميزان نفت سياهي که در ذخاير شناور اين مناطق نگهداري مي‌شود، نيمي‌کاهش پيدا کرده است که نشان مي‌دهد دو شرکت آنچه که در فاصله مارس تا مه خريداري کرده بودند را به فروش رسانده‌اند. ذخيره سازي نفت سياه در حال حاضر غيرمعمول نيست زيرا بازار نفت سياه در مدت سه ماه در وضعيتي قرار داشته که قيمتهاي بازار نقدي بالاتر از قيمتهاي معاملات آتي بوده است. در چنين شرايطي معامله گران ترجيح مي‌دهند به سرعت سوخت ذخيره شده را به فروش رسانند. به گفته منابع آگاه، پتروچاينا و مرکوريا مجموعا ۶ ميليون تن نفت سياه در مدت سه ماه خريداري کرده و آنها را در هشت يا ۹ نفتکش از جمله نفتکش‌هاي غول پيکري که ظرفيت حمل حداکثر دو ميليون بشکه نفت خام را دارند و کشتي‌هاي افراماکس که به طور متوسط ۷۵۰ هزار بشکه مي‌توانند حمل کند، نگهداري کردند. با وجود محبوبيت رو به رشد ال ان جي به عنوان سوخت دريايي به دليل آلايندگي کمتري که دارد، نفت سياه براي بانکرينگ با تقاضاي بالايي مواجه است. رگولاتورها کمک مي‌کنند ال ان جي جذابتر شود. سال گذشته سازمان بين المللي دريايي سقف مجاز جهاني براي آلايندگي سولفور را براي کشتي‌ها معرفي کرد که در سال ۲۰۲۰ به اجرا درخواهد آمد.