دكتر على سعدوندى
مواردي هستند که براي بسياري از اقتصاددانان بديهي مي‌نمايند ولي در حقيقت نياز به تحقيق و تحليل دقيق است وگر نه باز هم مشکلي بر انبوه مشکلات کشور افزوده خواهد شد. همگان به ياد دارند که تيم اقتصادي دولت محترم اعتقاد داشت که چند صباحي پس از کاهش تورم، رکود مي‌رود و رونق مي‌شود و ايران، گلستان. اکنون پس از سه سال رکود فلج کننده خود ساخته، دوستان اقتصاد خوانده دريافته‌اند که بله ممکن است رکود پايان يابد ولي بشرطها و شروطها. براي پايان رکود نياز به سياستهاي مکمل نظيرعمليات بازار باز يا OMO است که از آن بي بهره‌ايم و بدون آن سالها در رکود خواهيم ماند از ديگر افسانه‌هاي اقتصادي که بايد با احتياط با آن برخورد کرد مزاياي رشد است. چه بسيار اقتصادخوانده‌هايي که تصور مي‌کنند با رشد اقتصادي نابرابري کاهش مي‌يابد و اشتغال فوران مي‌کند. در پاسخ بايد گفت امکان دارد ولي نه لزوما! رشد ممکن است به کاهش يا افزايش شکاف طبقاطي منجر شود و يا آنکه اشتغال زا باشد يا نباشد. در واقع سياستهاي مکمل هستند که رشد توليد را به رشد اشتغال گره مي‌زنند. در اين هفته برخي سياستهاي پيشنهادي اشتغال زا را مرور مي‌کنم شايد که گوش شنوايي يافت شود.
اقتصاددانان دو نوع سياست کلان براي مواجهه با معضلات و اصلاح امور در اختيار دارند: سياستهاي پولي و سياستهاي مالي. در گذشته اتخاذ سياستهاي پولي بسيار توصيه مي‌شد. مثلا کينزينها در مواجهه با معضلات بيکاري و اشتغال بر سياستهاي پولي انبساطي تاکيد مي‌کردند. اکنون نيک مي‌دانيم اين سياستها در دراز مدت مخرب هستند و «توهم پولي» تنها اثر کوتاه مدت دارد و پس از مدتي حاصلي جز تورم و بي ثباتي نخواهد داشت. اکنون مي‌دانيم که ابزارهاي پولي تنها بايد در خدمت عرضه نقدينگي کافي به فعاليتهاي اقتصادي باشد و ساير اهداف از طريق سياستهاي مالي دنبال شود.
سياست مالي عبارت است از استفاده از ماليات و سوبسيد براي رسيدن به اهداف مورد نظر دولت و جالب آنکه ممکن است بسيار موثر باشد. در ارتباط با اشتغال مي‌توان بخشي از سوبسيدهاي مستقيم که به مصرف اختصاص يافته را براي ايجاد شغل تغيير مسير داد. به طور مشخص پيشنهاد مي‌شود حال که در جدل انتخاباتي، سياست موثر هدفمندي يارانه‌ها متاسفانه از گفتمان سياسي حذف شده، يارانه‌ها را به کاهش بيکاري اختصاص دهيد. چگونه؟ سوبسيدهاي انرژي حذف و معادل آن معافيت ماليات بر درآمد به 95 درصد حقوق بگيران تسري يابد. البته اکيدا توصيه مي‌شود تا کاهش نرخ بيکاري به سطح مطلوب از افزايش حداقل دستمزد نيز خودداري شود.


جاشوا چفين
فايننشال تايمز
به نظر مي‌رسد اندوه خانواده‌هاي قربانيان حادثه برج گرنفل به خشم تبديل شده است. تعداد قربانيان کشته شده در حادثه افزايش يافته است ، يک خانواده به طور کلي ناپديد شده است و پليس سعي در شناسايي کشته شدگان را دارد.براي فعالان اجتماعي و شهروندان محلي اين حادثه نقطه تمرکز خشم عليه ساختمان سازهاي طماع و شوراي شهر بي توجه به رياضت قشر فقير جامعه و ترزا مي‌نخست وزير محافظه کار تبديل شده است. خشم نسبت به رسانه‌ها به دليل بي اعتنايي به مقصرها و فشار به يک قشر اجتماعي نيز روبه افزايش است.بيشتر از همه خشم نسبت سازنده روکش فلزي عايق ساختماني ارزان قيمتي که در آمريکا و آلمان به دليل قابل اشتعال بودنش ممنوع شده بود و وجود تنها درب ورودي و خروج يک ساختمان 24 طبقه بود. برج گرنفل درسال 1974 ساخته شد و نمونه حضور فقر در ميان محله اي ثروتمند در لايه لايه لندن بود.شما افرادي فقير را داريد که در انتخابات پارلماني به طور قابل توجهي از جرمي‌کوربين رهبر حزب کارگر حمايت کردند.اکنون اين افراد به دنبال خانواده‌هاي ناپديد شده خود دراين ساختمان سوخته هستند. صحبت‌هايي درباره مقصر اين حادثه و تقاضا براي عدالت مطرح است. برخي پيش بيني شورش را کردند و در جمعه بعدازظهر عده اي به ساختمان شوراي شهر يورش بردند. به گفته يک داوطلب کمک به بازماندگان حادثه اين يک جنگ ثروتمند عليه فقير است.اين امري است که به دليل بي توجهي مقامات محل نسبت به هشدارهاي امنيتي درباره گرنفل بيشتر شده است.نگراني بزرگ ساکنان اين برج بقاء است. بسياري از اين ساکنين مراکشي هستند و بايد در سراسر کشور پخش شوند.صادق خان شهردار لندن وعهده باقي ماندن اين افراد را داده‌اما تعداد کمي‌حرف دولت را باور مي‌کنند. به گفته يک شهروند در اين محله ساکنان اين برج مدتهاي زيادي با قيمت‌هاي سنگين اجاره مجبور به ترک آن شده بودند.قوانين منطقه اي با حمايت از شرکت‌هاي ساخت و ساز که پروژه‌هاي ساختماني تازه را مي‌سازند ادامه دارد. افزايش قيمت اجاره‌ها مرتبط با قانون رياضت اقتصادي دولت محافظه کار است که از بحران مالي 2008 تاکنون ادامه يافته و شوراي شهر بودجه کمک به مسکن قشر فقير را کاهش داده است.حال باقي مانده برج گرنفل با دود محصور شده و به يک بناي يادبود تبديل شده است.
ترجمه : فاطمه مهتدي




مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو اعلام کرد : پيش فروش سه خودروي جديد توليدي اين شرکت در روزهاي اول و سوم تير ماه آغاز مي‌شود و متقاضيان براي آگاهي از اطلاعات مربوطه مي‌توانند به سايت اين گروه صنعتي مراجعه کنند.
«هاشم يکه زارع» افزود: پيش فروش سه محصول جديد پژو 2008، تندرپلاس و دناپلاس در روز پنج شنبه اول تير ماه براي شماره کد ملي زوج و شنبه سوم تير ماه براي شماره کد ملي فرد صورت مي‌گيرد.
وي گفت : به ازاي هر کد ملي، امکان ثبت نام يک دستگاه خودرو وجود دارد و اين امکان در سامانه فروش اينترنتي ايجاد خواهد شد تا همه مشتريان از فرصت يکسان برخوردار باشند.
به گفته يکه زارع، پيش پرداخت براي محصول 2008 مبلغ 600 ميليون ريال است و نرخ سود مشارکت در اين طرح 15درصد و نرخ سود انصراف نيز 12 درصد پيش بيني شده است.
وي اضافه کرد: متقاضيان براي اطلاع بيشتر ازجزييات ثبت نام مي‌توانند به سايت رسمي‌گروه صنعتي ايران خودرو به نشاني www.ikco.ir مراجعه کنند.
به گزارش ايرنا، دوازدهم ارديبهشت ماه‌امسال توليد انبوه دو خودروي دنا پِلاس و پژو 2008 با حضور حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري در سايت مرکزي گروه صنعتي ايران خودرو آغاز شد.
اين قرارداد نخستين قرارداد پسابرجامي‌ايران با کشورهاي غربي بود که منجر به توليد محصولات به روز اروپايي در ايران شد.
سرمايه گذاري مستقيم طرف خارجي، انتقال دانش، فناوري و صادرات 30 درصد محصولات توليد اين شرکت، از الزام‌هاي اين قرارداد به شمار مي‌آيد.
با امضاي اين تفاهم نامه‌ها همه قطعه سازان داخلي در طراحي خودرو حضور خواهند داشت و محصولات با 70 درصد ساخت داخل و با استاندارد روز جهاني توليد مي‌شود.
50 درصد توليدات قابليت صادرات خواهد داشت شد و نخستين توليد دو سال و نيم آينده افتتاح خواهد شد و در مدت 10 سال 50 درصد خودروهاي توليدي صادر و همه طراحي‌ها و انتقال دانش و فناوري انجام خواهد شد.
شرکت ايکاپ به توليد و مونتاژ خودروهاي توليد مشترک ايران خودرو و پژو در ايران خواهد پرداخت. بر اساس توافق انجام‌شده و شرايط وزارت صنعت، معدن و تجارت ، خودروهايي در اين کارخانه توليد مي‌شوند که کمتر از سه سال از طراحي و توليد آن‌ها در بازار روز جهان گذشته باشد.
فاز جدید تقابل طالبان با نظامیان خارجی در افغانستان
گروه بين الملل - درحاليکه وزيردفاع آمريکا از اجراي استراتژي تازه در افغانستان درکميته سنا خبر داد. به نظر مي‌رسد حضور نيروهاي آمريکا در افغانستان ضعيف است.
در يک حمله داخلي در پادگاني در مزار شريف يک سرباز افغان، هفت سرباز آمريکايي را به شدت زخمي‌کرد. در يک عمليات انتحاري ديگر نيز در ولايت پکتيا چندين پليس افغان کشته و زخمي‌شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، يک سرباز ارتش افغانستان در جريان يک تمرين نظامي‌در پادگان "شاهين" در مزار شريف در شمال افغانستان، ۷ نظامي‌آمريکايي را هدف قرار داده و زخمي‌کرده است. اين خبر را واحدهاي نظامي‌ناتو مستقر در شمال افغانستان در يک توئيت گزارش کرده‌اند.در اين پيام توئيتري گفته شده: «هفت سرباز زخمي‌شده و براي مداوا انتقال داده شده‌اند.» يک سرباز افغان نيز به ضرب گلوله کشته و يکي ديگر زخمي‌شده است. بنابر اين گزارش حادثه در حال بررسي است. يک سخنگوي وزارت دفاع افغانستان پيشتر از زخمي‌شدن سه سرباز آمريکايي خبر داده بود.گروه طالبان مدعی شد حمله به سربازان آمريکايي را اقدام "يک سرباز وطن‌پرست افغان" توصيف کرده‌اما نگفته‌ است که ارتباطي با اين عمليات دارد يا نه. "حملات داخلي" از طريق افراد نفوذي يکي از مشکلات جدي در ارتش افغانستان است. چند روز پيش نيز يک سرباز ارتش افغانستان در جريان يک تمرين نظامي‌سه سرباز آمريکايي را کشت و يک سرباز ديگر را زخمي‌کرد.در ماه فوريه سال جاري نيز يک سرباز ارتش افغانستان در ولايت ناآرام هلمند در جنوب افغانستان بر روي سربازان آمريکايي آتش گشود و سه تن از آنها را زخمي‌کرد. اندکي پس از آن و در ماه مارس، در ولايت جنوبي زابل ۸ پليس افغان توسط همکاران خود هدف قرار گرفته و کشته شدند. هم‌اکنون ۸۴۰۰ سرباز ارتش آمريکا در افغانستان حضور دارند. علاوه بر اين ۵ هزار سرباز از ديگر کشورهاي عضو ناتو آنها را همراهي مي‌کنند. بنابر گزارش رسانه‌ها وزارت دفاع ايالات متحده در نظر دارد ۳ تا ۵ هزار سرباز ديگر به افغانستان اعزام کند.
بمب‌گذاري انتحاري در ولايت پکتيا
در خبر ديگري از افغانستان خبرگزاري آلمان گزارش داد که بامداد ديروز در يک بمب‌گذاري انتحاري و تيراندازي متعاقب آن، ۵ پليس افغان کشته و ۸ نفر ديگر زخمي‌شدند. اين حادثه تروريستي در ولايت پکتيا واقع در جنوب‌شرق افغانستان رخ داد.عبدالله حسرت، سخنگوي فرماندار پکتيا درباره اين حادثه به خبرگزاري آلمان گفت، يک مهاجم انتحاري خودروي بمب‌گذاري شده خود را در مقابل قرارگاه اصلي پليس در شهر گرديز در ولايت پکتيا منفجر کرد. بلافاصله پس از انفجار تعدادي مهاجم مسلح قرارگاه پليس را زير رگبار گرفتند. در حالي که سخنگوي فرماندار پکتيا و نيز مقام‌هاي وزارت کشور افغانستان از يک خودروي انتحاري در حمله به پايگاه پليس گرديز خبر داده‌اند، سردار والي تبسم، سخنگوي پليس پکتيا گفته دو خودروي انتحاري در اين حمله شرکت داشتند. به گفته او، يکي از خودروها در اتوبان نزديکي قرارگاه پليس و خودروي ديگر در مقابل در ورودي قرارگاه منفجر شده‌اند.به گفته تبسم، مهاجمان ۵ نفر بودند که دو نفر آنها در خودروهاي انتحاري و سه نفر ديگر در تيراندازي‌هاي متقابل کشته شده‌اند. در اين حادثه به غيرنظاميان آسيبي نرسيده است. منابع بيمارستاني اين ولايت گفته‌اند که تاکنون ۲۰ زخمي‌به مراکز درماني منتقل شده است. طالبان مسئوليت اين حمله را پذيرفته و گفته که به نيروهاي پليس مستقر در اين محل تلفات سنگين وارد کرده است. روزنامه اينديپندنت به نقل از يک فرمانده نظامي‌آمريکا در انتقاد از شرايط موجود نيروهاي نظامي‌اين کشور نوشت که ارتش آمريکا ديگر درجهان سرآمد نيست چراکه مانند شرکاي بين المللي خود به خوبي آماده رزم نيست.
استراتژي تازه‌امريکا در افغانستان
سخنگوي وزارت دفاع افغانستان در واکنش به استراتژي آمريکا در افغانستان تاکيد کرد که افزايش فشار بر حاميان تروريسم و از بين بردن منابع مالي آنها در بيرون از مرزهاي اين کشور بويژه پاکستان تنها راه حل بحران افغانستان است. سخنگوي وزارت دفاع افغانستان تاکيد کرد که‌امريکا بايد نابودي منابع مالي تروريست‌ها و از بين مراکز امن تروريستي در خارج از خاک افغانستان را در استراتيژي جديد خود در نظر بگيرد زيرا اين اقدامات تنها راه حل بحران جاري در افغانستان است و دولت کابل از آن حمايت مي‌کند.دولت وزيري تاکيد کرد: حملات تروريستي عليه افغانستان در مراکز امن تروريست‌ها در خاک پاکستان طراحي مي‌شوند و حل بحران جاري تنها با فشار دولت پاکستان براي نابودي اين مراکز تروريستي است.مجله «واشنگتن اگزمينر» به نقل از يک مقام ارشد وزارت دفاع آمريکا نوشته بود که در استراتژي جديد آمريکا بر از بين بردن مراکز امن تروريستي در پاکستان تمرکز خواهد شد. اين مقام آمريکايي تصريح کرد که براي سرکوب شبکه حقاني قرار است پاکستان تحت فشار قرار گيرد.ژنرال «جيمز ماتيس» وزير دفاع آمريکا در کنگره اين کشور اعلام کرده بود که تا اواسط ماه جولاي استراتژي جديد آمريکا در افغانستان اعلام خواهد شد. ژنرال «جيمزماتيس» وزير دفاع آمريکا در کنگره اين کشور بر شکست آمريکا در جنگ افغانستان اذعان و تاکيد کرد نيروهاي آمريکايي در جنگ افغانستان پيروز نيستند. وي در کنگره‌امريکا اعلام کرد که وضعيت جنگي در افغانستان قابل قبول نيست و بايد هر چه سريعتر تغيير داده شود. ماتيس در ادامه تاکيد کرد وضعيت جاري در افغانستان را به سرعت اصلاح خواهد کرد و براي تحقق اين امر استراتژي جديد جنگ افغانستان را قبل از پايان ماه جولاي به کنگره ارائه خواهد کرد. در حال حاضر بر اساس آمارهاي رسمي‌حدود 9 هزار سرباز آمريکايي در افغانستان حضور دارند اما با در نظر داشتن اعزام گروهي سربازان به افغانستان با بهانه چرخش نيرو مي‌توان گفت که تعداد سربازان آمريکايي ممکن است به 13 هزار نفر افزايش يافته باشد.از آغاز حمله‌امريکا به افغانستان در سال 2001 ميلادي تا کنون دستکم 2300 سرباز آمريکايي در افغانستان کشته و 17 هزار سرباز ديگر نيز زخمي‌شده‌اند.
دور جديد مذاکرات عبدالله و اشرف غني
ناآرامی ها در افغانستان همزمان با افزایش اختلافات سیاسی در داخل کشور رخ داده است نماينده پارلمان افغانستان اعلام کرد که دور جديدي از مذاکرات بين عبدالله و اشرف غني براي اجراي کامل توافق‌نامه حکومت وحدت ملي با حضور سفير آمريکا آغاز شده است. «عبدالحفيظ منصور» نماينده پارلمان افغانستان و از اعضاي حزب «جميعت اسلامي» اين کشور اظهار داشت: از هفته گذشته دور جديدي از مذاکرات به صورت فشرده بين رهبران حکومت وحدت ملي درباره اجراي کامل توافق‌نامه سياسي در کابل با حضور سفير آمريکا برگزار شده است.وي افزود: اصلاحات در امور امنيتي تنها با تغيير و جابجايي مقامات ممکن نيست، بلکه بايد سياست کادري در نهادهاي امنيتي افغان نيز مورد بازبيني قرار گيرد. وي درباره تنش‌هاي سياسي اخير حزب جميعت اسلامي‌با حکومت افغانستان نيز اظهار داشت :کسي به دنبال ايجاد مشکل براي حکومت نيست و اين چند دستگي‌ها در حد اختلاف نظر و ارائه راه حل به صورت دموکراتيک و در چارچوب قانون بوده است. پس از سفر رئيس‌جمهور افغانستان بدون همراه بردن وزير خارجه به رياض، افراد نزديک به رئيس اجرايي دولت افغانستان اشرف غني را به انحصاري کردن سياست داخلي و خارجي اين کشور متهم کرده‌اند. برخي از افراد نزديک به عبدالله با انتقاد از اشرف غني اعلام کردند رئيس جمهور افغانستان با حاشيه راندن صلاح‌الدين رباني در واقع سياست داخلي و خارجي را در انحصار خود قرار داده است.در اجلاس شانگهاي نيز که پس از حوادث اخير کابل بود بسياري معتقد بودند، عبدالله عبدالله رئيس اجرايي دولت افغانستان در نشست شانگهاي شرکت مي‌کند اما اشرف غني در راس هيئتي به قزاقستان رفت.

اینبار با استخدام خیاط ایرانی!
گروه صنعت، معدن و تجارت: اولين مرتبه در تابستان سال 93 بود كه اخبار مربوط به مهاجرت گروهي از خياطان ايراني به كشورهاي تركيه و چين در برخي گزارش‌ها مطرح شد.
افزايش هزينه‌هاي توليد در صنعت نساجي و پوشاك در ايران كار را براي بسياري از فعالان اين صنعت طي سال‌هاي گذشته غيرممکن کرده بود و اين اتفاق موجب شد تا برخي توليدكنندگان و حتي خياطان سرمايه‌هاي توليدي خود را به سمت مرزهاي ترکيه و چين روانه کنند.
صنعت نساجي يکي از اشتغالزاترين صنايع با ارزش افزوده قابل ملاحظه‌ براي اقتصاد است. درآمد حاصل از صنعت نساجي به نحوي است كه بنيان اقتصادي برخي کشورها را شکل مي‌دهد. اين صنعت با وجود پيشينه‌ چند هزار ساله در ايران هنوز نتوانسته در جايگاه اصلي خود قرار گيرد. به اعتقاد كارشناسان مهمترين عامل وضعيت فعلي صنعت نساجي كشور، افزايش بي‌رويه واردات و قاچاق انواع منسوجات بخصوص پوشاک است.
براساس آمارهاي موجود، بخش بسيار کوچکي از منسوجات وارداتي در بازار ايران به صورت قانوني وارد کشور مي‌شود و بخش اعظم آن قاچاق است. رواج پوشاک قاچاق در بازار ايران در حالي است که صنعت پوشاک مي‌تواند نقش مهمي‌در اشتغالزايي ايفا کند. براساس فرمايشات مقام معظم رهبري در زمينه حمايت از توليد ملي لازم است مسئولان براي جلوگيري از افزايش روند قاچاق پوشاک اقداماتي اصولي انجام دهند چون بخصوص پس از اجرايي شدن برجام مي‌بينيم هر روز آمار تازه‌اي از واردات غيرقانوني پوشاک در کشور ارائه مي‌شود.
استخدام دوزندگان ايراني توسط چين
حالا پس از گذشت نزديك سه سال از مطرح شدن موضوع مهاجرت برخي خياطان به كشورهاي ديگر، اين مرتبه مهرداد بائوج لاهوتي، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس دهم بار ديگر اين موضوع را مطرح و اعلام كرده كه برخي توليدي‌هاي چيني، دوزندگان و بافندگان ايراني را براي توليد البسه و صادرات به بازارهاي ايران، به چين مي‌برند. لاهوتي با بيان اينکه نقاط قوت و ضعف قانون بهبود فضاي کسب و کار هم اينک در کارگروه‌هاي تخصصي کميسيون ويژه حمايت از توليد در حال بررسي است، گفت: واردات آسيب شديدي به توليدکنندگاني که سرمايه‌گذاري کرده‌اند، زده است.
آنطور كه تسنيم گزارش داده عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به‌امار 41 ميليارد دلاري واردات، با وجود مديريت‌هاي صورت گرفته در سال گذشته، بيان کرد: نسبت به قاچاق نيز آمارهاي مختلفي وجود دارد که اگر 20 ميليارد دلار را در نظر بگيريم، بازهم رقمي‌بسيار بالا است و 50 درصد اين اقلام قاچاق، توان توليد در داخل را داراست. لاهوتي با بيان اينکه توليد کنندگان داخلي تنها با 20 درصد ظرفيت در حال کار هستند، ادامه داد: وقتي نگاه به واردات کاهش و نسبت به صادرات افزايش يابد، اين کالاهاي وارداتي يا قاچاق در داخل کشور توليد خواهد شد؛ اما کالاهايي که فاقد بستر لازم براي توليد است را نمي‌توان به اجبار در کشور توليد کرد!
اين نماينده مجلس دهم خاطرنشان کرد: چيني‌ها بافندگان و دوزندگان ايراني را به کشور خود برده و متناسب با فرهنگ ما اقدام به توليد البسه براي بازارهاي ايراني کرده و به کشورمان صادر مي‌کنند. در حالي که ايران بايد از صادرکنندگان البسه باشد؛ همچنين در حوزه صادرات فرش بايد حرف اول را در دنيا بزنيم! لاهوتي همچنين در پايان گفت: ميزان ابريشم ايران به دليل نگاه قوي به واردات، دچار آسيب‌هاي جدي شده است. همچنين در حوزه گردشگري بايد نسبت به واردات توجه بيشتري داشته باشيم. ايران جز 10 کشور برتر در گردشگري دنياست و نبايد درآمد مان از اين بخش زير يک ميليارد دلار باشد.
حقوق بهتر انگيزه مهاجرت دوزندگان ايراني
حقوق بهتر براي نيروهاي توليدي و سود بيشتر براي توليدکنندگان هرچند دليلي است که جامعه توليدکننده پوشاک از آن به‌عنوان دليل استخدام برخي از خياطان و دوزندگان توسط كشورهايي مانند چين يا تركيه ياد مي‌کنند، اما برخي مسئولان اقتصادي ترجيح مي‌دهند اين گزارش‌ها را تأييد نکنند. بررسي گزارش‌هاي رسمي‌نشان مي‌دهد كه قاچاق گسترده پوشاک نو و دست دوم به کشور کمر بسياري از توليدکنندگان را شکسته و منجر به تعطيلي شمار زيادي از واحدهاي توليدي شده برخي از کشورهاي آسيايي مانند چين، هند و ترکيه سياست‌هاي خود را بر مبناي تقويت و گسترش صنعت پوشاک خود گذاشته‌اند.
عليرضا عابد، يكي از توليدکنندگان پوشاک كشور در گفتگو با خبرنگار «تجارت» با اشاره به وضعيت بهتر توليد در كشورهايي مانند تركيه، هند و چين نسبت به ايران، گفت: در هند و چين دانشگاه‌هاي بسياري براي تربيت علمي‌توليدکنندگان پوشاک و تقويت برندهاي پوشاک پايه‌گذاري شده و ترکيه صاحب برندهاي معتبري است که توليدات خود را به اروپا صادر مي‌کند. در چين شرايط توليد بهتر است و دولت با ارايه يارانه‌هاي فراوان به توليدکنندگان باعث شده هزينه آنها به‌طور چشمگيري کاهش پيدا مي‌کند. اين توليدكننده پوشاك ادامه داد: هزينه توليد پوشاک در چين نسبت به ايران بسيار پايين‌تر است، اما تفاوت توليد پوشاک در ترکيه و چين اين است که ترک‌ها به کيفيت کار خود اهميت زيادي مي‌دهند بنابراين اگر توليدکننده‌اي با هدف پيشرفت کار خود و حضور در بين برندهاي معتبر مهاجرت کرده باشد ترکيه را انتخاب مي‌کند، اما اگر صرفا نگاه بازاري و کسب سود کوتاه‌مدت داشته باشد چين را براي مهاجرت انتخاب مي‌کند.
به گفته عابد بيشتر توليدکنندگان ايراني كه مهاجرت كرده‌اند در حال حاضر پوشاک توليدي خود را به ايران صادر مي‌کنند. ضمن اينکه با استفاده از بازارهاي ديگر در كشورهاي همسايه مشتريان جديدي در كشورهاي عربي و آفريقايي نيز پيدا کرده‌اند. اين توليدكننده پوشاك در پايان گفت: بسياري از كشورها به توليدکنندگان پوشاک تسهيلات قابل توجهي ارايه مي‌دهند و فعاليت‌هاي زيادي در عرصه برندسازي و معرفي برندهاي مطرح انجام مي‌دهند، اما در ايران برندها تبديل به وارد‌کننده پوشاک شده‌اند و تنها فعاليت توليدي‌شان دوخت مارک‌شان روي پوشاک وارداتي است! که توليدکنندگان کوچک نيز به دليل سيل قاچاق پوشاک يا فعاليت خود را تعطيل کرده‌اند يا با ظرفيتي كم به توليد خود ادامه مي‌دهند.

رئیس انجمن حمایت از مصرف‌کننده در گفت‌وگو با «تجارت» افشا کرد؛
ارائه تخفيف کالاها در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و درنهايت فروش به قيمت پايين تر از قيمت مصرف‌کننده اين شائبه را در ميان مردم ايجاد کرده است که اين فروشگاه‌ها براي عرضه محصولات خود از کيفيت و وزن کالا مي‌کاهند.
به گزارش تسنيم فروشگاه‌هاي‌هاي زنجيره‌اي در سال‌هاي‌هاي اخير رشد چشمگيري در بازار ايران داشته‌اند.تأسيس فروشگاه‌هاي‌هاي زنجيره‌اي اي که در گذشته در اختيار ارگان‌ها و مؤسسات دولتي و شبه دولتي بود امروز به ورود بخش خصوصي توسعه يافته است و شاهد افزايش تعداد اين فروشگاه‌ها به ويژه در شهر تهران هستيم. بخش قالب خرده‌فروشي در کشورهاي‌هاي توسعه‌يافته توسط اين فروشگاه‌ها‌ها صورت مي‌گيرد و باعث اصلاح نظام عرضه از طريق حذف واسطه‌هاي‌هاي شده و باعث شده درنهايت نهايت محصولات مورد نياز مردم با قيمت کمتري به دست مصرف‌کننده نهايي يعني مردم رساندند.
سهم فروشگاه‌هاي‌هاي در بازار خرده‌فروشي کشور به 10 درصد افزايش يافته و در برنامه ششم توسعه نيز بايد به 20 درصد برسد اما اين شرايط باعث بر هم خوردن تعادل بازار خرده‌فروشي‌هاي سنتي شده است و حتي درباره آينده کسب‌وکار و کار آنها نگراني‌هايي‌هايي وجود دارد.
در تقابل دو صنف فروشگاه اي زنجيره‌اي اي و فروشگاه‌هاي‌هاي کوچک با توجه به قيمت پايين‌تر فروش اين شائبه ايجادشده است که کيفيت محصولات عرضه‌شده در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي پايين‌تر است.
بررسي و نظارت بر تخفيف‌ها
در اين رابطه مديرعامل انجمن حمايت از مصرف کننده با تاکيد بر اينکه بايد قدردان تخفيفهايي باشيم که فروشگاههاي زنجيره اي به مردم مي‌دهند گفت: اين درحالي است که قيمتها واقعي باشد، اما بررسي‌هاي انجمن نشان مي‌دهد که قيمت نوشته شده روي کالاها واقعي نيست و همان جنس با قيمت پايين تري در سطح شهر توزيع مي‌شود.دکتر مسيح انصاري در گفتگو با تجارت در تشريح اين مساله افزود: تصور کنيد روي کالايي 10 هزار تومان قيمت فروش نوشته شده، اما يک باره همان کالا را در فروشگاه زنجيره اي با 50 درصد تخفيف مي‌فروشند. اکنون سوال ما اينجاست که مگر اين کالا چقدر سود داشته است؟
وي با تاکيد بر اينکه در بهترين حالت سود توليد کننده به 10 درصد هم نمي‌رسد گفت: اگر سود فروشنده را بنابر قانون نظام صنفي 15 تا 20 درصد بگيريم و 50 درصد تخفيف را نيز به اين عدد بيفزاييم، نتيجه آن مي‌شود که قيمت تمام شده اين کالا کمتر از 3 هزار تومان است که وقتي عرضه شده، توليد کننده و توزيع کننده سودشان را برده‌اند و 50 درصد هم تخفيف داده شده است. مديرعامل انجمن حمايت از مصرف کننده با تاکيد بر اينکه بررسي‌هاي انجمن نشان مي‌دهد که قيمت نوشته شده روي کالاها واقعي نيست گفت: بنا نداريم به توليد کننده يا توزيع کننده اتهام بزنيم اما واقعيتها نشان مي‌دهد که اتفاق خوبي در اين زمينه رخ نمي‌دهد.
وي با تاکيد بر اينکه هدف توليد کننده وتوزيع کننده کسب سود است گفت: حتي اگر بپذيريم که توليدکننده و توزيع کننده به سود بسيار ناچيز 5 درصدي قايل هستند، باز هم با تخفيف 50 درصدي به اين نتيجه مي‌رسيم که اين کالاها درحالت عادي 60 درصد بالاتر از قيمت توليد به دست مردم مي‌رسد که اين اجحافي به مصرف کنندگان است.انصاري با اشاره به اينکه ميليونها مغازه خرده فروشي در سطح کشور وجود دارد که اين کالاها را با قيمت نوشته شده به مردم عرضه مي‌کنند گفت: وجه ديگر کار اين است که بپذيريم تخفيفهاي اعمال شده در فروشگاههاي زنجيره اي درست است. در اين صورت روزانه ميليونها مغازه آشکارا گران فروشي مي‌کنند که بايد پاسخ بدهيم چرا با اين مغازه‌ها برخورد نمي‌شود؟
وي باتاکيد بر اينکه در هر صورت مصرف کننده زيان ديده است گفت: برخي کالاها مانند دستمال کاغذي قيمت غير واقعي دارند. به نوعي که قيمت توليد کننده پايين است وبنابر خواست فروشنده قيمت بالا روي کالا مي‌نويسند. اما اين در مورد کالاهاي ديگر مصداق ندارد.مديرعامل انجمن حمايت از مصرف کننده با اشاره به بررسي‌هاي انجمن گفت: همين کالاهايي که با تخفيف اعمال مي‌شود را بررسي کنيد. به عنوان مثال يک شيشه خيار شور را که با تخفيف عرضه مي‌شد، تهيه کرديم و به بررسي آن پرداختيم. روي شيشه وزن خالص 800 گرم نوشته شده بود اما وقتي محتوي شيشه را خالي کرديم و خيارشورها را وزن کرديم، وزن خالص 500 گرم بود. بنابر اين 300 گرم کم فروشي صورت گرفته بود.وي در پاسخ به اينکه‌امکان ندارد تحت هيچ شرايطي تخفيف بالا اعمال شود گفت: در بسياري از کشورها که نظارت مستمر و جدي وجود دارد، به دليل وجود رقابت، سود بسيار ناچيز است. اما درهمين کشورها نيز حراج صورت مي‌گيرد و کالاها را با تخفيف عرضه مي‌کنند. اما شرايط دارد. اگر تاريخ مصرف کالايي سه روز به پايان مانده باشد، با 50 درصد تخفيف عرضه مي‌کنند واگر يک روز به پايان تاريخ مصرف مانده باشد،‌تا 70 درصد هم تخفيف مي‌دهند. اما فراموش نشود که اين تخفيف از سود نيست بلکه از قيمت تمام شده است و توليدکننده براي آنکه کالايش از بين نرود، حاضر مي‌شود با تخفيف بالا بدهد که مجبور نشود آنها را معدوم کند. اما در ايران که بارها شاهد بوده‌ايم کالاي تاريخ مصرف گذشته عرضه مي‌شود يا تاريخ مصرف را دستکاري مي‌کنند، تخفيف‌هاي سنگين حتما معنا دار است.انصاري با تاکيد بر اينکه بهترين روش، شفاف سازي است گفت: هرچقدر تحليل کنيم، به نتيجه نمي‌رسيم زيرا تخفيف‌هاي 40 و 50 درصدي هيچ توجيه منطقي ندارد. بنابر اين بهتر آن است که بازرسي‌هاي سرزده صورت گيرد و تيم کارشناسي با مراجعه سرزده، کالاهاي شامل تخفيف را از نظر کيفيت، وزن، احتمال دستکاري در قيمت، تباني با توليد کننده يا هر احتمال ديگري بررسي کنند تا براي همگان روشن شود که اصل ماجرا چيست.مديرعامل انجمن حمايت از مصرف کننده در خصوص اينکه مسوولان فروشگاه‌هاي زنجيره اي مدعي هستند به دليل خريد عمده، کالاها را با تخفيف بالا تهيه مي‌کنند گفت: در اين صورت بايد توليد کننده به صورت معمول 50 درصد سود ببرد که بتواند 30 درصد تخفيف بدهد و آن فروشگاه نيز 10 درصد سود خودش را محاسبه کند. اما سوال اينجاست که کدام توليدي را نه در ايران بلکه در جهان سراغ داريد که سود توليد کننده بالاي 50 درصد باشد.انصاري تاکيد کرد: آنچه تشريح کردم، بناي اتهام زدن به هيچ قشري را ندارم. اما وجود شک و شبهه را نمي‌توان ناديده گرفت و بهترين کار آن است که دستگاه‌هاي نظارتي به صورت سرزده به سراغ اين قبيل تخفيف‌ها بروند و همه چيز را براي مردم روشن کنند تا مشخص شود که آيا توليد کننده در ايران بالاي 50 درصد سود مي‌برد، فروشندگان خرد 50 درصد روي قيمت کالاها مي‌کشند يا اشکال در چيز ديگري است. يکي از خرده‌فروشان مواد غذايي تهران در اين ارتباط به تسنيم گفت: فروشگاه‌هاي‌هاي زنجيره‌اي با توجه به اينکه محصولات خود را به صورت عمده خريد مي‌کنند و در مواردي کل توليد يک کارخانه را مي‌خرند از توليدکننده مي‌خواهند که از کيفيت يا وزن کالا بزند تا اين محصول با قيمت کمتري عرضه شود در غير اين صورت دليل ديگري براي ارزن فروختن کالا در اين فروشگاه‌ها وجود ندارد.وي افزود: به طور مثال کيفيت پودر ماشين لباسشويي که در فروشگاه‌هاي زنحيره اي به فروشي مي‌رسد با آنچه در بازار مصرف مشاهده مي‌شود متفاوت و رقيق تراست.امير آزادي يکي از مسئولان فروشگاهاي زنجيره اي در گفتگو با تسنيم در اين ارتباط اظهار کرد: حجم خريد کالا در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي بالا است و همين امر موجب مي‌شود که فروشگاه‌ها از توليدکنندگان تخفيف‌هاي مناسب‌تري دريافت کنند؛ در مواردي برخي از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي حتي توليد يک کارخانه را پيش‌خريد مي‌کنند.
وي افزود: در چنين شرايطي، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي کالاي خود را با قيمت کمتري خريداري کرده‌اند و به اين ترتيب اين امکان براي آنها فراهم است که تخفيف‌هاي بيشتري نيز به مصرف‌کنندگان نهايي يعني مردم ارائه دهند. آزادي با بيان اينکه فروشگاه‌هاي زنجيره اي شفافيت مالي بيشتري در مقايسه با ساير فروشگاه‌ها دارند، گفت: اين فروشگاه‌ها ماليات خود را به طور معمول پرداخت مي‌کنند؛ کالاي قاچاق به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي ورود نمي‌کند و مشکلات عدم پرداخت بيمه براي پرسنل وجود ندارد ضمن آنکه قوانين کار در فروشگاه‌هاي زنجيره اي بطور کامل رعايت مي‌شود.
معاون اجرايي يک شرکت فروشگاه زنجيره اي با تاکيد بر اينکه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در مقابل فروشگاه‌هاي خرده‌فروشي سنتي مزيت ديگري در کاهش بار ترافيکي شهر دارند تصريح کرد: بار مورد نياز فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي تنها توسط يک خودرو از شرکت مرکزي تأمين مي‌شود اما در خرده فروشي‌هاي سنتي اين بار با بيش از 10 خودرو در روز و توسط شرکت‌هاي پخش تأمين مي‌شود که اين امر بر بار ترافيکي شهر مي‌افزايد.وي با بيان اينکه 3 ميليون و 200 هزار فروشگاه خرده‌فروشي در اصناف مختلف در کشور پروانه فعاليت دارند گفت: سرانه تعداد خرده‌فروشي‌ها در ايران براي هر 25 نفر يک فروشگاه است که اين رقم در کشورهاي پيشرفته به ازاي هر 700 نفر يک فروشگاه است، که اين نشان از وجود تعداد بالاي واسط‌ها در زنجيره تامين در اصناف مختلف است. آزادي ادامه داد: با تاسيس و توسعه فروشگاههاي زنجيره‌ اي تمامي‌واسط‌ها از جمله شرکت‌هاي پخش حذف شده و کالا از توليدکننده بطور مستقيم خريداري شده و به مصرف کننده نهايي عرضه مي‌شود.وي اشاره داشت که در کشورهاي توسعه يافته فروشگاههاي زنجيره اي به طور ميانگين 85 درصد بازار خرده فروشي را شامل مي‌شوند که اين عدد در کشور ما کمتر از 15 درصد ميباشد.
آزادي گفت: متوسط تخفيف در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي حدود 20 درصد است که اين تخفيفات در کالاهاي داراي قيمت مصرف‌کننده نيز اعمال مي‌شود. اميرخسرو فخريان رئيس اتحاديه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در اين باره اظهار کرد: در کشور مانند ژاپن 90 درصد فروشگاه‌ها به صورت زنجيره‌اي اداره مي‌شود و اين روند در کشورهاي اروپايي 60 تا 80 درصد و در آمريکا 85 درصد و در ايران 10 درصد است.
وي با اشاره سرمايه گذاري 5 هزار ميليارد توماني در فروشگاه‌هاي زنجيره اي تصريح کرد: 70 شرکت يا افراد حقيقي در اتحاديه ما عضويت و اين اعضا درمجموع 2 هزار و 500 شعبه در سراسر کشور دارند. 25 هزار نفر در اين صنعت فعاليت مي‌کنند و حدود 15 هزار ميليارد تومان گردش مالي سال 95 آنها بوده است.
فخريان گفت: فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در بهبود وضعيت معيشت مردم تأثير گذار هستند و نحوه توزيع کالا در قيمت تمام‌شده کالا بسيار تأثير گذار و مصلح نظام توزيع است.
يک کارشناس اقتصادي تاکید کرد؛
يک کارشناس اقتصادي با اشاره به تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران اظهار کرد: ايران در حال ارائه مجموعه‌اي جذاب از فرصت‌هاي سرمايه گذاري به عنوان چهارمين ذخاير بزرگ نفت و اولين منابع بزرگ گاز دنيا است و به دشواري مي‌توان پذيرفت که تيلرسون به عنوان عضوي از کابينه‌اي که عنوان ثروتمندترين کابينه تاريخ ايالات متحده را به خود اختصاص داده، علاقمند به تشديد تداخل فرکانس‌هاي سياسي با منافع اقتصادي و تضعيف آنها باشد.
عبدالله يونس آرا در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اينکه صنعت نفت ايران، مسير خود براي تبديل شدن به بازيگري جهاني را ادامه مي‌دهد، با اشاره به تحريم‌هاي اخير وضع شده از سوي ايالات متحده عليه ايران و روسيه گفت: در خصوص نوع تحريم‌هاي وضع شده بايد به اين موضوع دقت کرد که نقطه آغازين اين تحريم‌ها، سناي آمريکا بوده است. از سوي ديگر تحريم‌ها در مورد روسيه ناظر بر بخش انرژي اين کشور است و به نظر مي‌رسد تحولات اخير در کنار ساير جريانات سياسي که مسکو را در برخي مناطق از جمله خاورميانه و سوريه در مقابل واشنگتن قرار داده است، احتمال دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوري سال گذشته‌امريکا، محرک اصلي سناتورها براي وضع اين تحريم‌ها است.وي افزود: از سوي ديگر به نظر مي‌رسد جهت گيري تحريم‌هاي وضع شده عليه روسيه که برخلاف ايران، بخش انرژي اين کشور را هدف گرفته است، بيانگر نوعي تقابل بين سياست‌هاي مورد نظر دولت ترامپ و اکثريت نمايندگان جمهوري خواه در سناست. به طوري که سنا در مصوبه خود فضائي براي انعطاف پذيري و اعمال اراده و تصميم رئيس جمهوري در اجراي تحريم‌ها و حتي تلطيف آن باقي نگذاشته و رئيس جمهوري را وادار به اجراي اين تحريم‌ها کرده است.اين کارشناس انرژي با بيان اينکه اقدامات ترامپ در ماه‌هاي اخير در ملغي کردن معاهدات بين‌المللي به خصوص توافق پاريس و ساير پيمان‌هايي که ايالات متحده در آنها حضور داشته است توجه بسياري را به خود جلب کرده است، تصريح کرد: به نظر من اما بررسي اقدامات صورت گرفته نشان مي‌دهد که اقتصاد و منافع تجاري يکي از مهم‌ترين محرک‌ها و در عين حال خطوط قرمز دولت ترامپ در تنظيم مجدد محورهاي تعاملي ايالات متحده با اقتصاد و سياست جهاني است. تيلرسون که قبلا در راس شرکت اکسون موبيل يکي از بزرگ‌ترين غول‌هاي نفتي آمريکا و دنيا قرار داشت به کسب و کار صنعت نفت در سطح بين‌المللي و جايگاه هر يک از بازيگران در اين چرخه آشنائي لازم را دارد و به عنوان عضوي از کابينه ميلياردرها، حامي‌سرمايه‌گذاري گسترده تر در منابع نفتي با هدف افزايش سود سهامداران از يک سو و تداوم دوران رونق و برتري نفت و گاز در سبد جهاني انرژي است. يونس آرا ادامه داد: تيلرسون پس از توافق ايران با غرب بر سر برنامه هسته‌اي و به عنوان مديرعامل اکسون موبيل (درسال ۲۰۱۶) گفته بود "اکسون منتظر خواهد ماند تا ببيند آيا موقعيت براي شرکت‌هاي آمريکائي فراهم خواهد شد. ما قطعا شرايط را تحت نظر خواهيم داشت، چرا که ايران داراي يکي از بزرگ‌ترين ذخاير دنياست. به دشواري مي‌توان پذيرفت که تيلرسون به عنوان عضوي از کابينه اي که عنوان ثروتمندترين کابينه تاريخ ايالات متحده را به خود اختصاص داده است، علاقمند به تشديد تداخل فرکانس‌هاي سياسي با منافع اقتصادي و تضعيف آنها باشد. وي در ادمه با اشاره به وضعيت صنعت نفت ايران گفت: صنعت نفت ايران در حال ارائه مجموعه‌اي جذاب از فرصت‌هاي سرمايه گذاري به عنوان چهارمين ذخاير بزرگ نفت و اولين منابع بزرگ گاز دنيا است. در نمايشگاه نفت و گاز امسال تهران شاهد حضور بي سابقه شرکت‌هاي غربي و حتي آمريکائي براي کسب سهمي‌مناسب از فرصت‌هاي کم نظير ارائه شده در صنعت نفت و گاز ايران بوديم.اين کارشناس اقتصادي افزود: بسياري از شرکت‌هاي تراز بين المللي صنعت انرژي در حال بازگشائي دفاتر خود در تهران هستند و انتخاب مجدد دکتر روحاني به عنوان رئيس جمهوري، اطمينان لازم براي سرمايه گذاران بين المللي حوزه نفت براي شروعي دوباره و پرقدرت در صنعت نفت ايران را ايجاد کرده است.
انتقادها به وضعيت نگران کننده خط 7 متروي پایتخت ادامه دارد؛
گروه اجتماعي: خط ٧ متروي تهران با ٩ ايستگاه و ٣ يا ٥ رام قطار و آنطور كه رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر پايتخت گفته، بدون «هواكش» و «پله فرار» هفته گذشته افتتاح شد.
روز افتتاح خط 7 متروي تهران تنها روزي سه ساعت به صورت آزمايشي مردم را جابه‌جا مي‌كند. البته مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو مي‌گويد كه قرار است در اين يك‌ماه اشكالات آن برطرف شود و بعد تعداد واگن‌ها و ميزان سرويس‌دهي افزايش پيدا كند.
درست فرداي روزي كه قاليباف تعدادي از ايستگاه‌هاي خط ٧ متروي تهران را بعد از ١٠‌سال افتتاح كرد، مردم در مواجهه با ايستگاه‌ها با درهاي بسته و دقايق طولاني معطلي براي مترو مواجه شدند.
 پيمانكار خط ٧ در واقع همان پيمانكار پل صدر بوده كه گفته مي‌شود به جاي ساخت آن بودجه‌ها را به تكميل پل صدر اختصاص داده و براي همين خط هفت مترو سه سال بعد از پل صدر افتتاح شده است، آن‌هم درحالي كه اولويت‌هاي شهر تهران تكميل مترو است تا ساخت بزرگراه. هفته گشده محسن‌هاشمي، نماينده دوره پنجم شوراي شهر پايتخت در انتقاد به افتتاح زود هنگام خط 7 متروي تهران، گفت: افتتاح‌هاي زودرسي که شاهد آن هستيم، بايد متوقف شود، افتتاح خطي که هواکش ندارد و قطار کافي براي آن وجود ندارد، ايجاد ناامني براي مسافران است و هرکس به‌عنوان شهردار جديد تهران انتخاب شود، بايد در نخستين روز کاري خود اين خطوط را تعطيل کند.»
در پاسخ به اين انتقادها محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در اولين روز از هفته جاري در مراسم افتتاح ايستگاه شهيد محلاتي صد و پانزدهمين ايستگاه مترو شهر تهران، با اشاره به حواشي خط 7 مترو با بيان اينکه سياه‌نمايي کردن کارها بي‌انصافي است تصريح کرد: اينکه بخواهيم يک کاري را ضايع کنيم، ضايع کردن يک فرد نيست بلکه ضايع کردن فرهنگ و دستاورد يک ملت و شهر است.
در همين حال يك عضو مجمع نمايندگان تهران با انتقاد از افتتاح خط ۷ مترو تهران، گفت: منتخبين شوراي پنجم نيز بر توقف يک ماهه فعاليت اين خط و تکميل زيرساخت‌هاي آن تاکيد دارند. طيبه سياوشي شاه عنايتي در گفتگو با خانه ملت در خصوص افتتاح خط 7 متروي تهران بدون تکميل زيرساخت‌هاي لازم، گفت: متاسفانه برخي خطوط مترو با اينکه ماه‌هاست راه‌اندازي شده همچنان دچار مشکلات و حوادث مي‌شوند زيرا برخي زيرساخت‌ها هنوز تعبيه نشده است. وي افزود: خط 7 مترو نيز اخيرا بسيار عجولانه افتتاح و راه‌اندازي شده است، اين اقدام عجولانه به قيمتِ جان مردم تمام خواهد شد، هزاران نفر روزانه از اين خط استفاده خواهند کرد بنابراين جابه‌جايي مردم با اين خط مترو خطرات احتمالي بسياري را رقم خواهد زد.
سياوشي شاه عنايتي با بيان اينکه تهران علي رغم ظاهر مدرن خود با کمبود شديد وسايل حمل و نقل عمومي‌مواجه است، گفت: در اين شرايط مردم به ناچار از مترو بيشتر استفاده مي‌کنند، لذا به جاي نشان دادن عملکرد شهرداري بايد به جان مردم توجه شود زيرا کلانشهر تهران ديگر تاب و تحمل تکرار حوادثي چون پلاسکو را ندارد. اين نماينده مردم در مجلس يادآور شد: موارد و مشکلاتي که کارشناسان اين حوزه بررسي و احصا کرده‌اند بايد رفع و تا تکميل نهايي بايد شهرداري دستور توقف پروژه خط 7 مترو را اعلام کند، منتخبين شواي پنجم شهر تهران نيز بر اين باورند که خط 7 مترو بايد براي يک ماه متوقف شود تا زيرساخت‌هاي لازم تعبيه شود. عضو مجمع نمايندگان تهران تاکيد کرد: توقف خط 7 مترو جهت عملياتي کردن نظرات کارشناسي مطرح و تکميل زيرساخت‌هاي لازم ضروري است.

هيات نظارت بر اجراي برجام مصوبه سنا را بررسي کرد؛
هنگامي‌که برجام با حضور 1+5 به تصويب رسيد، گمان مي‌رفت تعهدي بين المللي باشد که هيچيک از طرفين به دنبال نقض آن نخواهند بود.
 اين باور در مورد طرفهاي اروپايي واقعيت داشت و امروزه هيچ کشوري را نمي‌توان پيدا کرد که نسبت به برجام موضع گيري منفي داشته باشد. اما آمريکا در وفاي به عهد سابقه چندان خوبي ندارد و همواره عهدشکني را به نمايش گذاشته است. تاسف آور اينکه سياست ثابتي در آمريکا وجود ندارد و هر کس که سکان قدرت را در اين کشور به دست بگيرد، مي‌تواند تمامي‌تعهدات ملي و بين المللي را نقض کند. رفتن اوباما و آمدن ترامپ يکي از اين موارد است. اگرچه از روزي که ترامپ روي کار آمده، قوانين بسياري را نقض کرده و پشت پا به تعهدات بسياري زده است، اما انتظار نمي‌روفت که عليه برجام نيز کاري انجام دهد. ترامپ در اولين گام در مخالفت با برجام، تحريمهايي را تمديد کرد که بنابر نظر بسياري از صاحب نظران، ربطي به برجام نداشت. اما يک باره سناي آمريکا تحريمهاي جديدي را اعمال کرد که بي شک برجام را هدف قرار داده است. سناي آمريکا طرح اعمال تحريم‌هاي گسترده غيرهسته‌اي عليه ايران موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بي‌ثبات‌کننده ايران- 2017» را تصويب کرد که قرار است پس از طرح در مجلس نمايندگان و درصورت تصويب براي امضاي رئيس جمهوري آمريکا ارسال شود.در طرح موسوم به S_722، اعمال تحريم‌ها عليه ايران به سبب برنامه موشکي بالستيک اين کشور، ادعاي حمايت از فعاليت‌هاي تروريستي بين‌المللي و همچنين ادعاي نقض حقوق‌بشر و موارد ديگر مدنظر قرار گرفته است.
تصميم گيري براي اقدام متقابل
در همين رابطه دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: در جلسه اخير هيات نظارت بر اجراي برجام مصوبه مجلس سناي آمريکا به دقت بررسي و تصميمات لازم براي انجام اقدامات و فعاليت‌هاي متقابل اتخاذ شد.به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، علي شمخاني اين گونه اقدامات از سوي آمريکا را فارغ از نسبت حقوقي آن با برجام، رفتاري خصمانه و غير قانوني عليه جمهوري اسلامي‌ايران عنوان کرد.وي افزود: تداوم مسير غير سازنده دولت قبلي ايالات متحده‌امريکا عليه ايران نشان مي‌دهد که حکام اين کشور بدون توجه به هنجارهاي پذيرفته شده بين المللي به دنبال بهانه جويي براي افزايش تنش و بي ثباتي در منطقه هستند.دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين درباره گفته‌هاي اخير رکس تيلرسون وزير خارجه‌امريکا گفت: افراط گرايان آمريکا و داعش دو روي يک سکه‌اند که با هدف مشترک و ابزارهاي متفاوت به دنبال تاثير گذاري منفي بر محيط داخلي کشور و امنيتي کردن شرايط جمهوري اسلامي‌ايران هستند.شمخاني اظهارات ستيزه جويانه وزير امورخارجه‌امريکا را مصداق بارز توحش مدرن دانست و افزود: متاسفانه‌امروز در منطقه و در عرصه بين الملل افراد و کشورهايي صحبت از ثبات و امنيت مي‌کنند که خود ريشه و ثمره ناامني، شرارت و توسعه تروريسم هستند.وي با اشاره به اقداماتي که از سوي مجلس شوراي اسلامي‌به منظور مقابله با مصوبه اخير کنگره‌امريکا دنبال خواهد شد، گفت: يکي از تاثير گذارترين اقدامات براي بسيج مجموعه ظرفيت‌هاي کشور در مسير برخورد با اقدامات ستيزه جويانه‌امريکا، اتخاذ سازوکارهاي قانوني تکليف آور است که در اين راستا مجلس شوراي اسلامي‌اقدامات لازم را انجام خواهد داد.نماينده رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در شوراي عالي امنيت ملي يادآور شد: تجربه شکست خورده تحميل جنگ، تحريم‌هاي همه جانبه و اقدامات تروريستي گسترده عليه ايران نشان داد که انسجام غير قابل خدشه کشور ما که بر پايه حمايت و مشروعيت مردمي‌استوار است با اقداماتي از اين دست، در معرض آسييب قرار نخواهد گرفت.شمخاني هدف دشمن از تحريم‌ها را تاثيرگذاري منفي بر اقتصاد کشور و آسيب پذير کردن جامعه در برابر فشارهاي اقتصادي عنوان کرد و اظهار داشت: اقتصاد مقاومتي و تحکيم ساخت دروني قدرت نظام، فارغ از وجود يا فقدان تحريم، راهبرد محوري کشور براي مديريت تغييرات اقتصادي، سياسي و امنيتي است.وي با تاکيد بر ضرورت تقويت انسجام ملي در فضاي پس از انتخابات عنوان داشت: با عبور از انتخابات، اکنون بايد رقابت‌ها به فراموشي سپرده شود و مجموعه سليقه‌هاي سياسي و رسانه‌هاي وابسته به آنها با اتخاذ مشي سازنده و همکاري و انسجام بيش از پيش، دولت منتخب را براي تحقق راهبردهاي تعيين شده از سوي مقام معظم رهبري در ابعاد سياسي، اقتصادي و فرهنگي ياري کنند.
اقدام صريح و مدبرانه
اما علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در جلسه روز يکشنبه ٢١ خرداد مجلس از کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خواست تا طرح مقابله با اقدام اخير سنا را آماده کند. در اين رابطه يک عضو هيات رئيسه کميسيون امنيت ملي تصويب، تحريم جديد عليه ايران را به معناي نقض برجام دانست و گفت: اقدام متقابل ايران در برابر سناي آمريکا بايد هوشمندانه، صريح و مدبرانه باشد. محمدجواد جمالي در گفت وگو با ايرنا افزود: تحريم‌هاي جديد، نقض برجام است، سناتور کراکر اعلام کرده که نياز نيست يکدفعه از برجام خارج شويم، همين که تعهدات را انجام ندهيم و تحريم‌ها را ادامه دهيم، يک نوع خروج از برجام است.وي با بيان اين که اين رفتار به معناي نقض برجام توسط آمريکايي‌هاست، افزود: آمريکايي‌ها تاکنون تحريم‌هاي مختلفي را همچون تحريم‌هاي عادي و هوشمند به ما تحميل کرده‌اند ولي امروز به تحريم‌هاي اتوماتيک روي آورده‌اند، تحريم‌هاي اتوماتيک يعني اين که براي مثال بانکي توسط آمريکا تحريم شده، اگر ايران شرکت ديگري را در اين موضوع فعال کرد بدون در نظر گرفتن مصوبه سنا خودش تحريم مي‌شود.جمالي افزود: اقدامات آمريکا نشان مي‌دهد که آنان در برجام جدي نيستند و نمي‌خواهند برجام اجرايي شود، گاهي رندي هم مي‌کنند که اگر برجام به هم خورد مقصر را ايران بدانند.نماينده فسا در مجلس تصريح کرد: البته اروپا هم در اين زمينه منفعل برخورد مي‌کند، صرف محکوم کردن کافي نيست.اين عضو هيات رئيسه کميسيون امنيت ملي تاکيد کرد: پيشنهاد مي‌کنم حاکميت در سطح رده اول بنشينند و فارغ از اين که چه کسي موافق و چه کسي مخالف برجام بوده است، در اين راستا سخن بگويند،امروز يکسال و نيم از اجرايي شدن برجام مي‌گذرد ولي آمريکايي‌ها هر روز تحريم جديد ايجاد مي‌کند و از سويي مي‌خواهند همه چيز را به توانايي دفاعي ما وصل کنند.وي گفت: ما براي منافع ملي بايد تصميم صريح و شفاف بگيريم همه هم يکصدا شويم، ما بايد يک اقداماتي که نشان دهنده واکنش مدبرانه و عملي ما و در راستاي منافع ملي باشد انجام دهيم و در اين راستا بايد تصميم ما هوشمندانه، صريح و مدبرانه باشد.
کمال اطهاری در گفت و گو با «تجارت» تاکید کرد؛
کمال اطهاري معتقد است:«براي اينکه اقتصاد مولد و پويا داشته باشيم، بايد بايستي به دستمزدها فشار آوريم تا به بخشي از ارزش اضافي مطلق دست پيدا کنيم».
اين کارشناس اقتصادي بر اين باور است که مازاد اقتصادي تنها با افزايش بهره‌وري و توليد کالاهاي رقابت‌پذير با محصولات روز جهان امکان پذير است و در اين راستا بايد هم‌پا با اين نوع نگرش و فعاليت بايد ميزان دستمزدهاي گروه‌هاي کارگري نيز افزايش يايد.
اين کارشناس اقتصاد سياسي در عين حال توزيع و بازتوزيع عادلانه مزد را فراتر از پرداخت‌هاي نقدي رايج و به عنوان «مازاد اقتصادي» که توزيع آن در گرو يک نظام تامين اجتماعي فراگير قرار دارد؛ مي‌داند.
گفت‌وگوي روزنامه تجارت با اين اقتصاددان درباره اقتصاد مولد و رشد بهره‌وري با توجه به گزاره نيروي کار در پي مي‌آيد.
شما معتقد هستيد که براي تقويت اقتصاد ايران بايد به دستمزدها فشار آورده شود، تا ارزش اضافي مطلق نيز در اقتصاد به دست بيايد، و در کنار آن بايستي سطح گفتمان در دولت، مجلس و رسانه‌ها بالا بيايد تا از يک طرف عدالت اجتماعي در دستور کار قرار گيرد، اما مشاهده شده که در برنامه ششم اين موضوع مثل همه برنامه‌هاي ديگر ناديده گرفته شده است، نگارندگان اين برنامه‌ها به توليد اقتصادي از يک دريچه ديگر به موضوع نگاه مي‌کنند، تحليل شما چيست؟
معتقدم که براي تقويت اقتصاد ايران بايد ميزان دستمزدها دست‌خوش تغيير شود و با افزايش مواجه شوند و در کنار آن بايد شرايطي فراهم شود که ثروت عمومي‌از انحصار رانت‌هاي اقتصادي خارج و در دسترسي يکسان نيروهاي مولد جامعه قرار بگيرد. چرا که تنها بهبود معيشت نمي‌تواند چتر حمايتي مناسبي براي آن باشد بلکه فرصت‌هاي شغلي مناسب و اطمينان بخش توامان با عدالت نيز بايد حاک شود. تا بخشي از ارزش اضافي مطلق از همين راه کار ايجاد مي‌شود.
به عبارتي ديگر اگر مي‌خواهيم دستفروشي نداشته باشيم بايستي علاوه بر ايجاد فرصت‌هاي شغلي امن و شايسته، يک سيستم تامين اجتماعي کارآمد هم داشته باشيم که هم‌افزا با رژيم اقتصادي کلان کشور باشد. تا زماني که عدالت حاکم نيست و به نظر نمي‌رسد که ايجاد چتر حمايتي براي همه، در دستور کار قرار گرفته باشد، هم دستفروشي خواهيم داشت و هم مشاغل ديگري که مي‌توانند سياه، کاذب و آسيب‌زا باشند.
دراين گزاره شک نکنيد که تنها راه دفاع از نيروي کار ايراني تحقق رشد اقتصادي و شکوفايي بخش توليد است و بس. درواقع دولت،سرمايه‌گذاران و طبقه کارگر بايد متفق‌القول در روند ايجاد رشد اقتصادي همسو و هماهنگ شوند.
آقاي اطهاري، شما به توزيع و باز توزيع عادلانه مزد اعتقاد داريد و در گفته‌هاي قبلي نيزآن را مطرح کرديد، مهمترين موضوعي که شما بر آن تاکيد داريد فرتر از پرداخت‌هاي نقدي است، علت چيست در عين حال که بر آن نيز به نوعي و در قوانين سنجيده هم تاکيد داريد، به واقع علت چيست؟
به واقع بايد توزيع و باز توزيع عدالانه مزد را همواره فراتر از پرداخت‌هاي نقدي رايج در نظر گرفت. به عبارتي ديگر توزيع و باز توزيع عادلانه دستمزد بايد به عنوان مازاد اقتصادي در چارچوب يک نظام اجتماعي يک‌پارچه و واحد همانند يک چتر حمايتي انجام شود. چرا که وجود يک نظام تامين اجتماعي فراگير موجب مي‌شود که کارگران و طبقات محروم در يک بورژوازي رانتي و غيررقابتي حل نشوند.
به عبارتي ديگر گرچه حفظ توازن در رابطه کارگران و کارفرمايان به عنوان عاملان اصلي کار و سرمايه مهم است اما سياست‌گذاري اجتماعي و ساماندهي سياست اجتماعي بايد به سمتي حرکت کرد که حمايت اجتماعي از کارگران تنها در قالب افزايش چند درصدي مزد خلاصه نشود.
آنچه که از سخنان شما متوجه شدم، موضوع دستمزد هر چند که براي قشر کار گر بسيار مهم است؛ اما موضوعي که مهمتر است و اين دستمزد را عادلانه خواهد کرد بحث مازاد اقتصادي يا ارزش اضافي مطلق است که شما معتقد هستيد بايد در چارچوب تعريف شده يک نظام اجتماعي فراگير انجام شود، اما مقوله‌اي که در حال حاضر وجود دارد اين است که احساس مي‌شود، اين است که موضوع گفته شده به دليل نبود گفتمان واحد رعايت نمي‌شود، درست است؟
راه‌حل غيررسمي‌زدايي از بازار کار، فقط در چهارچوب قوانين سنجيده و پوشش فراگير تامين اجتماعي يافت مي‌شود. سطح گفتمان اقتصادي رايج در جامعه، پايين و به شدت سياست‌زده است. بايستي سطح گفتمان در دولت، مجلس و رسانه‌ها بالا بيايد تا از يک طرف عدالت اجتماعي در دستور کار قرار گيرد و از طرف ديگر، شاهد اين نوع برخوردهاي قهري و خشونت آميز نباشيم.
بهبود معيشت کارگران تنها در گرو سياست‌هاي ترميم مزدي نيست و در کنار آن بايد شرايطي فراهم شود که ثروت عمومي‌از انحصار رانت‌هاي اقتصادي خارج و در دسترسي يکسان نيروهاي مولد جامعه قرار بگيرد.
متاسفانه در نتيجه رانتي شدن مناسبات اقتصادي به جاي بهبود معيشت و توانمند سازي طبقه کارگر شاهد بروز نوعي کژکاردي در تنظيم مناسبات اقتصادي هستيم که نتيجه آن سقوط توان چانه‌زني و قدرت اقتصادي طبقه کارگر بوده است .
آيا رويکردهاي سياسي حاکم نظام مزدي کشور را تعريف مي‌کنند و چه تاثيري در بين طبقه کار گر دارد؟
گر چه در ايران مزد را وجوه نقدي و غير نقدي مي‌دانند که در ازاي کار به کارگران پرداخت مي‌شد اما مزد در چارچوب اقتصاد سياسي هر آنچيزي است که از بابت مازاد فعاليت‌هاي اقتصادي به شيوه‌هاي مختلف توزيع و باز توزيع مي‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس تاکيد کرد؛
کورش شرفشاهي: اگرچه هنوز تا تشکيل دولت دوازدهم راه زيادي مانده و تنفيذ و تحليف رييس دولت دوازدهم انجام نشده است. اما گمانه زني‌ها در خصوص کابينه بالا گرفته و تاکيد بر اين است که کابينه جوان شود، از زنان بيشتر استفاده شود، افراد توانمند را برگزينند، مسايل سياسي غالب نشود، تخصص ملاک باشد و بسياري موارد ديگر که از سوي صاحب نظران و فعالان سياسي، اقتصادي، فرهنگي، ورزشي و اجتماعي مطرح مي‌شود.
منتظر حضور زنان و جوانان
در اين رابطه عضو شوراي مرکزي حزب اسلامي‌کار گفت: منتظريم تا در کابينه دوم روحاني زنان بيشتري حضور داشته باشند و سن مديريتي کشور کاهش پيدا کند.پيام مجرد در گفت‌وگو با ايسنا، با تأکيد بر ضرورت ترميم کابينه دوم روحاني اظهار کرد: مردم در انتخابات به شعارهاي روحاني رأي دادند و حق دارند که پيگير همان شعارها باشند. يکي از مطالبات مردمي‌و فعالين سياسي به کابينه دولت باز مي‌گشت.وي ادامه داد: دولت فعلي طي چهار سال گذشته از وزرايي استفاده کرد که سن مديريتي آنها بالا بود. کاهش رنج سني وزراي دولت دوازدهم موضوعي است که دولت به مردم قول داده است.اين فعال سياسي اصلاح‌طلب افزود: ابتداي عمر دولت يازدهم آقاي روحاني از زنان در پست‌هاي مختلف استفاده کرد اما به مرور اين ميزان از حضور با جابه‌جايي‌هاي پست‌ها کاهش يافت؛ حالا براي دولت آتي منتظر حضور وزرا و مديران زن در کابينه ايشان هستيم.وي در ادامه گفت: يکي از مشکلات کابينه دولت‌هاي نهم و دهم عدم تخصص‌گرايي بوده است که روحاني اين مشکل را برطرف کرد و براي هر پست و منصب فردي متخصص انتخاب مي‌کرد. ادامه اين روند نيز يکي ديگر از مطالبات ما از آقاي رييس جمهور است.مجرد در پايان گفت: دولت با ترميم کابينه خود،‌ کاهش سن مديريتي، بهره‌گيري از زنان و جوانان و همچنين ادامه دادن روش تخصص‌گرايي در انتخاب کابينه و مديران مي‌تواند پاسخگوي مطالبات مردم باشد.
جابجايي وزراء خيلي مشکلي را حل نمي‌کند
در همين رابطه يک فعال سياسي اصلاح طلب گفت: روحاني بايد از نيروهاي جوان، تازه نفس و پا به رکاب در کابينه دولت دوازدهم استفاده کند. ابوالفضل شکوري در گفت‌وگو با ايسنا گفت: جابجايي وزراء خيلي مشکلي را حل نمي‌کند، بنابراين بايد دنبال نيروهاي تازه نفس باشيم. به طور مثال وزيري که در وزارت صنايع است را اگر به وزارت ديگري منسوب کنند مشکلي راحل نمي‌کند. وزراي دولت يازدهم که سن بالاتري دارند و خسته شده‌اند را مي‌توان به عنوان مشاور به کار گرفت.وي گفت: بايد از انتخاب‌هاي سفارشي اجتناب کرد و اصل را بر شايسته سالاري گذاشت . در انتخابات گذشته ديده‌ايم که برخي افراد با سفارش وارد ليست شده‌اند و در مقابل افراد شايسته به ليست راه نيافتند. از سويي افرادي بايد وارد کابينه شوند که همسو با دولت و رئيس‌جمهور باشند. متاسفانه افرادي در دولت يازدهم با شعار اعتدال به کابينه راه يافتند اما هيچ همگرايي و همسويي با دولت و خواسته‌هاي مردم نداشتند. وزيري که با دولت همسو نباشد نمي‌تواند همکاري جدي و صادقانه اي داشته باشد.اين عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي با اشاره به اينکه وزرايي که انتخاب مي‌شوند بايد از نظر مردم خوشنام بوده و سابقه خوش خدمتي داشته باشند خاطر نشان کرد: اين وزرا نبايد جزو اشراف باشند. متاسفانه اشرافي گري دامن‌گير بخشهايي از اصولگرايان و اصلاح‌طلبان شده است. افرادي بايد به عنوان وزير برگزيده شوند که دنبال پر کردن جيب خودشان نباشند. اين وزرا همچنين بايد مشورت پذير باشند. من يک استاندار دولت يازدهم سراغ دارم که اصلا هيچ اعتقادي به مشورت ندارد. چنين افرادي به درد وزارت ، معاونت و استانداري نمي‌خورند.شکوري با اشاره به اينکه بخش صنعت و اقتصاد دولت به اصلاح نياز دارد، تصريح کرد: تيم اقتصادي دولت متاثر از تيم اقتصادي دولت مرحوم‌هاشمي‌است. اين تيم براي دوران بحران اقتصادي ساخته نشده بود در حالي‌که ما اکنون دچار بحران اقتصادي و رکود بوده و همچنان در شرايط تحريم هستيم. بنابراين وزرايي در اين بخش بايد به کار گرفته شوند که مديريت بحران در اقتصاد و اقتصاد سياسي بلد باشند. بخش صنعت هم به اصلاح جدي نياز دارد و بايد از نيروي جوان در اين بخش استفاده کرد. به نظر من اين بخش در دولت يازدهم ناتمام بود.وي در پايان گفت:‌ تيم تبليغاتي دولت هم کارآيي لازم را نداشت بنابراين بايد يک تيم قوي تر انتخاب شود تا برنامه‌هاي خوب دولت به اطلاع مردم برسد. زيرا صدا و سيما با اين دولت همراه نيست بنابراين بايد ازافرادي در بخش تبليغاتي دولت به کار گرفته شوند که تجربه کافي در زمينه تبليغات و رسانه را داشته باشند.
گزينه‌هاي احتمالي سه وزارتخانه‌
در همين رابطه يک عضو فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر ضرورت معرفي حداقل سه وزير پيشنهادي دولت دوازدهم از بين خانم‌ها گفت که احتمالا ۵۰ درصد کابينه بعدي تغيير خواهد کرد.سيده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: درخواست ما از رئيس جمهور اين است که از وزراي جوان‌تر، چابک‌تر و البته با تجربه، سابقه و تحصيلات مرتبط در کابينه آينده استفاده کنند. ضمن اينکه آقاي روحاني براي معرفي وزير زن در کابينه بعدي نيز قول مساعد داده‌اند.وي افزود: در حال حاضر با توجه به اينکه سامانه بانک اطلاعاتي در معاونت امور زنان موجود است،‌ سوابق و رزومه کاري زنان قابل دسترس است و يافتن زنان توانمند آسان‌تر خواهد بود، لذا ما انتظار داريم حداقل سه وزير زن در کابينه بعدي حضور داشته باشند. از جمله گزينه‌هاي پيشنهادي وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و علوم مي‌تواند از بين خانم‌ها انتخاب شود و ما اميدواريم اين فرصت به زنان داده شود.نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينکه «۵۰ درصد کابينه دوازدهم نسبت به کابينه فعلي تغيير خواهد کرد» گفت: طبق خبرهايي که ما شنيده‌ايم احتمالا وزراي خارجه، بهداشت،‌ اقتصاد و اطلاعات در پست‌هاي خود ابقاء خواهند شد.ذوالقدر در پايان حسن يونس سينکي را به عنوان گزينه احتمالي وزارت صنعت، موسوي لاري را به عنوان گزينه احتمالي وزارت کشور و حسين کمالي را به عنوان گزينه احتمالي وزارت کار عنوان کرد.
50 درصد کابينه يازدهم بايد تغيير کند
در همين رابطه يک عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي‌گفت : دولت بايد به تقويت سرمايه‌هاي داخلي و به کارگيري اين ظرفيت‌ها و تحقق اقتصاد مقاومتي بپردازد و خيلي منتظر اقدامات بيروني نباشد.حميدرضا ترقي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: با توجه به چالش‌هايي که ما در سال96 داريم اولويت دولت دوم آقاي روحاني در درجه اول بحث تدبير براي ايجاد اشتغال، بيکاري در کشور و همچنين رونق توليد باشد.وي با اشاره به اينکه در حوزه سياسي بايد پيگير تخلفات آمريکا از برجام و گرفتن حقوق ملت ايران باشيم، افزود: استفاده مناسب از موقعيت جديدي که ايران مي‌تواند به عنوان مهمان در شانگهاي راه پيدا کند، در تعاملات سياسي و اقتصادي منطقه مي‌تواند موثر باشد.ترقي درباره سياست گذاري در مسائل فرهنگي کشور اضافه کرد: در حوزه فرهنگي راه‌اندازي و تقويت اتاق‌هاي فرهنگي در دستگاه‌هاي مختلف کشور و تقويت انديشه‌کده‌ها و انديشگاه‌ها و پژوهشکده‌هاي مختلف دولتي و مردمي‌در کشور براي ايجاد خلاقيت و ابتکار و نوآوري در اداره کشور در رفع دو قطبي‌سازي‌هايي که در دوران انتخابات صورت گرفته تاثير گذار است و پيگيري مطالبات مردم از دولت در دوران انتخابات از جمله اولويت‌هايي است که بايد به آن توجه شود.عضو شوراي مرکزي موتلفه خاطر نشان کرد: دولت يازدهم انرژي خود را بر سياست‌هاي خارجي گذاشته است، ولي همچنان مشکلات‌مان در اين حوزه باقي مانده ، بنابراين ما براي آينده‌ي کشور بايد راه‌هاي جذب سرمايه داخلي و خارجي را اولويت دهيم. وي ادامه داد: دولت بايد بيشتر به تقويت سرمايه‌هاي داخلي و به کارگيري اين ظرفيت‌ها و تحقق اقتصاد مقاومتي بپردازد و خيلي منتظر اقدامات بيروني نباشد.ترقي تصريح کرد: ناتواني در بحث اشتغال و خارج کردن توليد از رکود و عدم موفقيت در عرصه بين‌المللي به ويژه در ايجاد ارتباط با کشورهاي همسايه و کشورهاي مسلمان از جمله نقاط ضعف است که طبيعتا دولت بايد در صدد جبران آنان برآيد.عضو شوراي مرکزي موتلفه اسلامي‌عنوان کرد: دولت بايد تلاش کند تعاملات با کشورهاي همسايه چه در آسياي شرقي و چه با کشورهاي خاورميانه و اسلامي‌تقويت شود، به خصوص از طريق جاده ابريشم با چين مي‌تواند زمينه و بستر مناسبي براي رشد توليد و صادرات بيشتر قرار دهد.وي همچنين با اشاره به اينکه کابينه فعلي براي ادامه فعاليت در دولت آينده توانايي زيادي ندارد، افزود: برخي از وزرا توفيقي در فعاليت‌هاي کاريشان نداشتد تا پاسخگوي مطالبات مردمي‌باشد و به نظر من مجموعا بايد 50 درصد کابينه تغيير پيدا کند.
ظريف در ديدار با وزير خارجه الجزاير تاکيد کرد:
محمد جواد ظريف وزير خارجه جمهوري اسلامي‌ايران در نشست خبري با همتاي الجزايري خود گفت: ايران و الجزاير روابط دو جانبه بسيار مستحکمي‌در حوزه‌هاي اقتصادي سياسي منطقه اي و بين المللي دارند و همواره گفت و گو‌ها بين دو کشور در جريان بوده است.
به گزارش ايرنا، ظريف در اين کنفرانس افزود: در ديدار با وزير خارجه الجزاير در مورد روابط دو جانبه، همکاري‌هاي اقتصادي و نحوه پيشبرد اين همکاري‌ها در حوزه‌هاي خودروسازي ساخت و ساز و غيره‌ گفت و گو کرديم.ظريف ادامه داد: در مورد موضوعات منطقه اي و مقابله با تروريسم و افراط گرايي گفت وگو‌هاي خوب و سازنده اي داشتيم.رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان گفت: در مورد ضرورت همکاري بين المللي براي مبارزه با افراط گرايي، احترام به حاکميت ارضي کشورها و عدم مداخله خارجي و ضرورت گفت وگو و يافتن راه حل براي حل اختلافات، ديدگاه مشترک داريم .عبدالقادر مساهل وزير خارجه الجزاير نيز در نشست خبري با ظريف گفت: مسايل مختلفي موضوع گفت وگو با آقاي ظريف بود. در اين ديدار در مورد روابط دو جانبه، ارزيابي کلي از همکاري‌هاي ايران و الجزاير و راه‌هاي گسترش اين همکاري‌ها مذاکره کرديم.مساهل افزود: ما با ايران يک کميسيون عالي و يک کميته پيگيري داريم که مي‌تواند مکانيزم‌هاي خوبي براي گسترش روابط باشد.وي ادامه داد: در اين ديدار به بررسي اوضاع کنوني جهان عرب و اسلام و اختلافات منطقه‌اي پرداختيم. همچنين در مورد مقابله با تروريسم و افراطي گري صحبت کرديم.وزير خارجه الجزاير تصريح کرد: در اين ديدار درباره چگونگي کار ما در الجزاير براي مبارزه با تروريسم و افراطي گري و نقش دموکراسي در مبارزه با تروريسم گفت و گو کرديم‌.مساهل گفت: در مورد حل مشکلات و اختلافات حال حاضر و نيز مواضع الجزاير که مخالف هر گونه دخالت خارجي و احترام به حاکميت کشورها است، صحبت کرديم.وي با بيان اينکه وضعيت ليبي، يمن، سوريه و عراق نيز از موضوعات مورد گفت و گو در اين ديدار بود،‌ افزود: معتقديم راه حل مشکلات کشورها بايد از درون خود آنها باشد؛ بدون هيچ گونه دخالت خارجي و اعمال نفود خارجي. حاکميت ملت‌ها به رسميت شناخته شود و اينکه بايد به اراده ملتها و آنچه که آنها انتخاب مي‌کنند،‌ احترام گذاشت.
جمعي از خانواده‌هاي شهداي مرزبان سپاه، ارتش و نيروي انتظامي، به همراه جمعي از خانواده‌هاي شهداي مدافع حرم و وزارت اطلاعات، عصر روز گذشته با رهبر انقلاب ديدار مي‌کنند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي‌خامنه اي، در بيست و سومين روز از ماه مبارک رمضان، جمعي از خانواده‌هاي شهداي مرزبان سپاه، ارتش و نيروي انتظامي، به همراه جمعي از خانواده‌هاي شهداي مدافع حرم و وزارت اطلاعات، عصر يکشنبه با رهبر انقلاب ديدار کردند.